• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Ik moest er ook aan geloven en heb sinds 'n paar uur een slimme meter.
Ik heb (nog) geen P1 meter in huis, maar zou wel graag wat inzicht willen krijgen.

Wat zijn de ervaringen met de verschillende P4 energieverbruiksmanagers, de apps en websites?

Hieronder een overzicht van eea: *Ik heb zelf zojuist de Bencompare-app gedownload, maar ik ben 'bang' dat deze te weinig inzicht zal geven.
Wat ik zelf eigenlijk zoek is iets wat vergelijkbaar is met dit https://play.google.com/s...e.eon.mobile.android.koll
Hierin kan ik (met vertraging) het verbruik terugzien, in vergelijk met vorig jaar, en 'inzoomen' tot op het kwartier. (Of is dat vergelijkbaar met Bencompare? Morgen maar eens kijken wat ik zoal zie en kan.)
Het liefst zou ik ook verbruik en opwek gescheiden zien en dus eigenlijk de data van de 4 telwerken gescheiden (op een 'inzoomniveau').

Een voordeel van de Bencompare-app vind ik wel al dat ik geen account hoefde aan te maken.

Heel benieuwd naar de ervaringen met andere websites en apps, en waarom mensen daarvoor hebben gekozen. (Al dan niet icm een P1-verbruiksmanager.)

* Gekopieerd uit:
Smuggler schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:49:
De data via P4 ziet er ongeveer zo uit:
https://docs.google.com/s...726484&rtpof=true&sd=true

Via P1 kan je vanalles gebruiken om het uit te lezen:
voorbeelden:
Youless, of de homewizard energie meter, of raspberry Pi.

categorie: Verbruiksmeters

De P4 kan je in verschillende vormen ook online ophalen.
zoals:
Bencompare Mijn Verbruik
Bliq-app
Enelogic
Energiemanager Online
MijnEnergieInzicht
SlimmemeterPortal.nl
Slimmemeteruitlezen.nl
SmartDodos Slimme meter uitlezer
UMeter

Die P4 kan je zovaak aanmelden als je wilt, ook omdat de ene website net wat andere informatie weergeeft dan een ander kan dat best nuttig zijn. ik ben zelf aangemeld bij 3 portalen, vooruit uit intresse.

Mijn ervaring is tot nu toe dat de P1 beter blijft werken dan een P4 bij een storing, dus 2 systemen die beiden zullen bijhouden hebben dus de voorkeur.

• Truus01
  • Nu online
Truus01 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:21:
Morgen maar eens kijken wat ik zoal zie en kan.
Ik zag een foutmelding, dat er geen contact kan worden gemaakt met de slimme meter, dat die niet uitgelezen kan worden. Dat kan natuurlijk nog kloppen, doordat die gisterochtend nog niet actief was. Ik kon op iets klikken als 'nog 'n keer proberen', dus misschien morgen meer.
In ieder geval moet ik even geduld hebben, volgende week maar eens verder induiken.

• Truus01
  • Nu online
Truus01 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Ik zag een foutmelding, dat er geen contact kan worden gemaakt met de slimme meter, dat die niet uitgelezen kan worden. Dat kan natuurlijk nog kloppen, doordat die gisterochtend nog niet actief was. Ik kon op iets klikken als 'nog 'n keer proberen', dus misschien morgen meer.
In ieder geval moet ik even geduld hebben, volgende week maar eens verder induiken.
Vandaag heb ik wel cijfers van gisteren en eergisteren. Het is niet helemaal wat ik zoek, maar voorlopig prima.
Het grafiekje over de dag is wel inzichtelijk en kan ik voorlopig mee vooruit.

Misschien toch ook nog bij een van de andere aanmelden en kijken wat er meer/minder is.

Dus nog altijd benieuwd naar de ervaringen van anderen.

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-07 15:18
Ik gebruik al jaren Enelogic in combinatie met een Youless.

De Youless LS120 meet de P1 van de slimme meter en tegelijk ook met een tweede kanaal mijn WP via een aparte DINrail kWh-meter. De metingen zie je in de Youless-app met 1sec. vertraging en in de Enelogic-app met ca 1 min. vertraging. Enelogic laat ook de gasmeter zien als die met het P1 signaal meekomt. Maar ik heb nu geen gas meer.

De Youless app blijft locaal, de Enelogic app gaat via Enelogic portal. Als je liever geen extern portal gebruikt, dan kun je eigenlijk ook alleen de Youless app gebruiken en eventueel de data uit de Youless gebruiken om zelf overzichten te maken.

Qua hardware is het vrij duur (de Youless was rond de Eur 100). Ik ga er vanuit dat er inmiddels wel goedkopere oplossingen zijn. Maar ik ben zeer tevreden hoe het al jaren functioneert. En ik heb verder geen abonnementskosten en ben onafhankelijk van een energieleverancier. Als je meer overzichten wilt, dan kun je bij Enelogic een abonnement afsluiten maar daar zie ik geen meerwaarde in.

Zowel met Youless als met Enelogic heb ik in het verleden prima contact gehad maar het draait al jaren zonder omkijken.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Truus01
  • Nu online
Ik heb me net aangemeld bij SlimmemeterPortal.nl, omdat ik deze op Jeroen.nl tegen kwam.
Ik hoop dat ik daar dan uiteindelijk (rechtstreeks op SlimmemeterPortal of anders bij Jeroen) ook zoiets te zien krijg: https://jeroen.nl/profiel...205b0a2fa8e0005/inzichten

Die grafiek "Stroom per maand", is wat ik onder meer interessant vind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tkLbYWuayqgRiTlUHgcLQpydmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/41WmJJdUZDSjxy31lZ9T7TkQ.png?f=fotoalbum_large

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-07 15:18
Als je ook de PV-opbrengst wilt verdelen in zelfverbuik en teruglevering moet je ook je omvormer naar hetzelfde platform laten loggen. Dat doe ik zelf liever lokaal in Excel.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:27
De P4 data blijft altijd achterlopen, simpelweg omdat je meter 1x per nacht wordt uitgelezen.

Als je realtime inzicht wil ontkom je niet aan het gebruik van de P1 poort. Ik heb zelf alle gegevens van de slimme meter lokaal in Home Assistant staan.

Spel en typfouten voorbehouden

• Truus01
  • Nu online
FredvZ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:13:
De P4 data blijft altijd achterlopen, simpelweg omdat je meter 1x per nacht wordt uitgelezen.

Als je realtime inzicht wil ontkom je niet aan het gebruik van de P1 poort. Ik heb zelf alle gegevens van de slimme meter lokaal in Home Assistant staan.
Dat begrijp ik. Ik heb (tot nu toe) ook niet de behoefte of noodzaak om realtime alles te weten. Een dag vertraging vind ik prima.
Maar ik zou dan wel graag dezelfde inzichten willen hebben, al is het dus een dag later.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:21
Truus01 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:34:
[...]

Dat begrijp ik. Ik heb (tot nu toe) ook niet de behoefte of noodzaak om realtime alles te weten. Een dag vertraging vind ik prima.
Maar ik zou dan wel graag dezelfde inzichten willen hebben, al is het dus een dag later.
Zou kijken naar een lokale P1 meter, en deze dan zelf loggen of via een externe partij, dan heb je (mits je dat wenst) veel meer inzichten dan via de P4 poort, die niet per definitie met vaste regelmaat wordt uitgelezen.
In de nieuwste meters wordt wel een soort van Log bijgehouden over wanneer piek/dal gebruik over de dag (en met de nieuwe generatie meters (DSMR6 helemaal)), maar de ervaring leert dat de P4 communicatie heel erg afhankelijk is van o.a. het gebouw en het weer (oftwel of er een goed bereik is en goed gecommuniceerd kan worden).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1