17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Als je het hele verhaal leest is die toch ietsjes anders. Diegene had een kapotte meter maar heeft hem niet laten vervangen. Daarna is ie weer gaan klagen dat ie kapot was. Bovenal had ie zijn zonnepanelen niet aangemeld, waardoor je recht op terugleververgoeding vervalt (officieel dan, meestal zal het automatisch toch goed gaan)ds23man schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:55:
Achteraf niet gaan lopen miepen als je oude analoge meter teruglevering niet goed registreert:
https://solarmagazine.nl/...potte-elektriciteitsmeter
Je hebt geen poot om op te staan....
Zou ditzelfde bij een slimme digitale meter gebeuren zou de uitspraak precies hetzelfde zijn geweest.
[removed]
Alleen zie ik dat de netbeheerders niet gaan halen gezien de huidige tekorten die er al zijn. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe hard deze grens gaat zijn.hanev001 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:52:
Als de nieuwe salderingswet definitief wordt aangenomen in de 1ekamer dan wordt een meter (hoeft geen slimme meter te zijn) met gescheiden telwerken voor levering en teruglevering verplicht per 1-1-2025
[removed]
Je leest niet goed, de netbeheerder heeft bij het eerste bezoek gewaarschuwd dat zij niet konden garanderen dat het type meter de teruglevering correct zou registreren. Als je dat advies in de wind slaat moet je achteraf niet gaan lopen miepen.redwing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:49:
[...]
Als je het hele verhaal leest is die toch ietsjes anders. Diegene had een kapotte meter maar heeft hem niet laten vervangen. Daarna is ie weer gaan klagen dat ie kapot was. Bovenal had ie zijn zonnepanelen niet aangemeld, waardoor je recht op terugleververgoeding vervalt (officieel dan, meestal zal het automatisch toch goed gaan)
Zou ditzelfde bij een slimme digitale meter gebeuren zou de uitspraak precies hetzelfde zijn geweest.
De tekorten aan meters zijn vnl bij netbeheerders ( oa Liander) die zo eigenwijs waren om een eigen draadloos netwerk op te tuigen ipv van LTE. Daarom zijn er geen problemen bij bijvoorbeeld Enexis.redwing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:51:
[...]
Alleen zie ik dat de netbeheerders niet gaan halen gezien de huidige tekorten die er al zijn. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe hard deze grens gaat zijn.
Nee, dat staat er dus niet. Er staat :ds23man schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:26:
[...]
Je leest niet goed, de netbeheerder heeft bij het eerste bezoek gewaarschuwd dat zij niet konden garanderen dat het type meter de teruglevering correct zou registreren. Als je dat advies in de wind slaat moet je achteraf niet gaan lopen miepen.
Oftewel het gaat zelfs om een meter met een teruglooprem (dus niet eens een kapotte meter), die daarmee niet teruguit zal draaien (of iig heel beperkt). In dit geval gaat het er dus niet om dat ze geen garantie kunnen geven of het werkt maar dat ze de garantie zullen geven dat het niet kan werken. En als je daar niet naar luistert moet je inderdaad ook niet gaan miepen dat het niet werkt.De consument beschikt volgens de netbeheerder over een analoge meter die niet of slechts beperkt terugdraait. Het betreft een meter met een zogeheten teruglooprem. Dat houdt in dat de geproduceerde elektriciteit door de consument zelf wordt verbruikt. Het overschot wordt niet geregistreerd.
Jij trekt het echter door naar alle analoge meters, maar dat kan dus niet. Als je b.v. een Feraris-meter hebt gaat heel dit verhaal niet op en zal de netbeheerder toch echt met een oplossing moeten komen als die niet goed werkt (en ook dan moet je niet miepen als je 2 keer een monteur die hem komt vervangen wegstuurt)
[removed]
Ik trek het verhaal helemaal niet door naar alle Feraris meters. Alleen noem ik dat het niet gegarandeerd is dat deze de teruglevering wel juist registreren. Dat weet je niet als consument en is ook niet aan te tonen door de consument. Dus bij twijfel niet inhalen.redwing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:58:
[...]
Nee, dat staat er dus niet. Er staat :
[...]
Oftewel het gaat zelfs om een meter met een teruglooprem (dus niet eens een kapotte meter), die daarmee niet teruguit zal draaien (of iig heel beperkt). In dit geval gaat het er dus niet om dat ze geen garantie kunnen geven of het werkt maar dat ze de garantie zullen geven dat het niet kan werken. En als je daar niet naar luistert moet je inderdaad ook niet gaan miepen dat het niet werkt.
Jij trekt het echter door naar alle analoge meters, maar dat kan dus niet. Als je b.v. een Feraris-meter hebt gaat heel dit verhaal niet op en zal de netbeheerder toch echt met een oplossing moeten komen als die niet goed werkt (en ook dan moet je niet miepen als je 2 keer een monteur die hem komt vervangen wegstuurt)
Vorig jaar kwam Enexis hier ook met een voorstel voor vervanging die pas 9 maanden later lag. Nu heb ik de meter hier toch nog laten hangen omdat alles prima werkt en ik geen voordelen aan de slimme meter zie, maar het zou fijn zijn als die achterstanden zijn ingelopen. Zolang het niet verplicht is blijf ik weliswaar bij mijn Ferarismeter, maar zodra het verplicht wordt mogen ze hem gewoon komen vervangends23man schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:29:
[...]
De tekorten aan meters zijn vnl bij netbeheerders ( oa Liander) die zo eigenwijs waren om een eigen draadloos netwerk op te tuigen ipv van LTE. Daarom zijn er geen problemen bij bijvoorbeeld Enexis.
[removed]
Wat ik vooral bedoel is dat dit niet beperkt is tot de analoge meter. Er zijn ook genoeg verhalen waarbij er juist problemen waren met de slimme meter en de consument alsnog aan het kortste eind trok. Helaas kun je als consument veel dingen niet bewijzen en heb je bij problemen alsnog pech gehad. Dat is ook precies de reden waarom ik hierboven al aangeef dat ik bij mijn Ferarismeter blijf. Hiervan weet ik dat het prima werkt, bij wijzigingen is het altijd maar weer de vraag of het dan ook weer goed werkt.ds23man schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:03:
[...]
Ik trek het verhaal helemaal niet door naar alle Feraris meters. Alleen noem ik dat het niet gegarandeerd is dat deze de teruglevering wel juist registreren. Dat weet je niet als consument en is ook niet aan te tonen door de consument. Dus bij twijfel niet inhalen.
[removed]
Wat zal die meter hard achteruit draaien op een mooie zomerdag, dat zijn serieuze snelheden.alexbl69 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:43:
[...]
Heb 100 panelen met een Ferrarismeter. Er is dus (nog) geen technische beperking.
Dat had je gedacht, de dagwaardes qua graaddagen worden gewoon statistisch verrekend als je een variabel contract hebt. Dit geldt ook voor het prijsplafond. Alleen mag het dus niet bij een vast contract.kujinshi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:22:
Beste voordeel van de oude meter is dat je creatief kan boekhouden met deze veranderende prijzen zomers en winters. Dure winter kuubs gas schuif je door naar de zomer met lager tarief.
Daarom nooit een variabel contract nemen met oude meter.ds23man schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:27:
[...]
Dat had je gedacht, de dagwaardes qua graaddagen worden gewoon statistisch verrekend als je een variabel contract hebt. Dit geldt ook voor het prijsplafond. Alleen mag het dus niet bij een vast contract.
Er zijn in het verleden wat problemen geweest met E meters die bepaalde dingen niet goed verrekenden, die zijn inmiddels allemaal vervangen onder het regime van de Metrologiewet. Later waren er wat problemen met gasmeters die structureel te veel maten en/of ook technisch ook onveilig waren. Dat is inmiddels ook aangepakt. Alle bemetering valt onder deze wet en die is heel stringent, zelfs je benzinepompstation valt daaronder en je groenteboer.redwing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:07:
[...]
Wat ik vooral bedoel is dat dit niet beperkt is tot de analoge meter. Er zijn ook genoeg verhalen waarbij er juist problemen waren met de slimme meter en de consument alsnog aan het kortste eind trok. Helaas kun je als consument veel dingen niet bewijzen en heb je bij problemen alsnog pech gehad. Dat is ook precies de reden waarom ik hierboven al aangeef dat ik bij mijn Ferarismeter blijf. Hiervan weet ik dat het prima werkt, bij wijzigingen is het altijd maar weer de vraag of het dan ook weer goed werkt.
Ook de analoge meters vallen onder diezelfde wet. Wat je benoemt is daarom simpelweg een individueel geval van iemand die zelf meerdere fouten heeft gemaakt en daar nu de lasten van mag dragen. Dat kan ongeacht welke meter dan ook gebeuren en heeft daarmee niets te maken met het analoog/digitaal zijn van de meter. Als je een digitale meter hebt waarvan het teruglevergedeelte iets fout doet en je de meter tot 2 keer niet laat vervangen zul je ook nul op je request van een schadevergoeding krijgen voor gemiste zonne-opbrengst.ds23man schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:33:
[...]
Er zijn in het verleden wat problemen geweest met E meters die bepaalde dingen niet goed verrekenden, die zijn inmiddels allemaal vervangen onder het regime van de Metrologiewet. Later waren er wat problemen met gasmeters die structureel te veel maten en/of ook technisch ook onveilig waren. Dat is inmiddels ook aangepakt. Alle bemetering valt onder deze wet en die is heel stringent, zelfs je benzinepompstation valt daaronder en je groenteboer.
Dus nogmaals je eerste bericht is veel te kort door de bocht en heeft niets te maken met de analoge meter.
[removed]
Is helemaal niet kort door de bocht, die analoge meters zijn nooit getest/gecontroleerd onder de Metrologiewet ( vroeger de ijkwet) voor teruglevering. Teruglevering is iets van de afgelopen 15 jaar en ik denk dat je als je echt gaat spitten in de regelgeving dat een analoge meter op dit moment nog steeds niet getest wordt op teruglevering bij een steekproef.redwing schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:42:
[...]
Ook de analoge meters vallen onder diezelfde wet. Wat je benoemt is daarom simpelweg een individueel geval van iemand die zelf meerdere fouten heeft gemaakt en daar nu de lasten van mag dragen. Dat kan ongeacht welke meter dan ook gebeuren en heeft daarmee niets te maken met het analoog/digitaal zijn van de meter. Als je een digitale meter hebt waarvan het teruglevergedeelte iets fout doet en je de meter tot 2 keer niet laat vervangen zul je ook nul op je request van een schadevergoeding krijgen voor gemiste zonne-opbrengst.
Dus nogmaals je eerste bericht is veel te kort door de bocht en heeft niets te maken met de analoge meter.
Waarom zeg je eerst dat het niet kort door de bocht is, om dan met een uitspraak te komen die totaal niets met je artikel/de uitspraak van de rechter te maken heeftds23man schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:25:
[...]
Is helemaal niet kort door de bocht, die analoge meters zijn nooit getest/gecontroleerd onder de Metrologiewet ( vroeger de ijkwet) voor teruglevering. Teruglevering is iets van de afgelopen 15 jaar en ik denk dat je als je echt gaat spitten in de regelgeving dat een analoge meter op dit moment nog steeds niet getest wordt op teruglevering bij een steekproef.
Dat ze verder niet geeikt worden voor teruglevering klopt. Als je echter bekijkt hoe zo'n meter in elkaar zit, is de kans dat er een afwijking zit op teruglevering die je niet bij levering merkt ontiegelijk klein.Het is niets meer dan een meter/telwerk die beide kanten op precies hetzelfde werkt. En mocht er toch iets aan de hand zijn, dan zal die meter gewoon vervangen worden (net als dat er zou gebeuren als je een defecte digitale meter hebt)
Maar we draaien in cirkeltjes
[removed]
Dat was van de slimme warmte meter. Omdat we stadsverwarming hebben hier in de wijk. Dat was trouwens Eneco.Snarfie31 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:47:
[...]
Welke energie Maatschappij vertelde jou dat een slimme meter vanaf 2027 verplicht is.?
https://warmtenetwerk.nl/...nsluitingen%20per%202027.
[ Voor 21% gewijzigd door Yamy_Daffy op 13-03-2023 17:47 ]
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Ik heb een variabel contract (bij BE).
Nu lees ik overal dat ik mijn oude draaischijfmeter zo lang mogelijk moet houden vanwege het terugdraaien.
MAAR: Budget Energie heeft variabele tarieven. Ik kan er niet achter komen hoe dat dan precies gaat. Krijg ik in de zomermaanden geld terug of doen ze daar niet aan en ben ik de opbrengst kwijt?
Kortom: als het jaarsaldo negatief is, betalen ze dan uit?
En kan ik dan stoppen met maandelijks mijn meterstanden door te geven?
Of kan ik - met mijn oude draaischijfmeter - beter overstappen naar een andere leverancier, of snel een slimme meter aanvragen?
Ik heb me suf gelezen maar kom er niet meer uit.
Ik vermoed dat ze je zullen vragen de meterstanden door te geven op het moment dat het variabele tarief verandert. Om goed te kunnen salderen kun je meestal beter een vast jaarcontract nemen, omdat de salderingsperiode in meerdere tijdvakken opknippen door verschillende tarieven meestal ongunstig zal uitvallen.Goudsbloem123 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:07:
Ik heb sinds kort zonnepanelen en denk ongeveer quitte te spelen.
Ik heb een variabel contract (bij BE).
Nu lees ik overal dat ik mijn oude draaischijfmeter zo lang mogelijk moet houden vanwege het terugdraaien.
MAAR: Budget Energie heeft variabele tarieven. Ik kan er niet achter komen hoe dat dan precies gaat. Krijg ik in de zomermaanden geld terug of doen ze daar niet aan en ben ik de opbrengst kwijt?
Kortom: als het jaarsaldo negatief is, betalen ze dan uit?
En kan ik dan stoppen met maandelijks mijn meterstanden door te geven?
Of kan ik - met mijn oude draaischijfmeter - beter overstappen naar een andere leverancier, of snel een slimme meter aanvragen?
Ik heb me suf gelezen maar kom er niet meer uit.
Die oude ferrarismeter zou ik zeker houden zo lang als het kan.
https://energieleveren.nl/
Je netbeheerder komt dan automatisch in actie om je meter te vervangen. Veel oude mechanische meters hebben een terugloopbeveiliging, dan saldeer je dus niet meer. En dan het volgende puntje, energieleveranciers zijn niet verplicht om je overschot na saldering uit te betalen met een oude meter.
Kortom: PV=slimme meter.
Hmmm...ds23man schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:06:
Volgens mij ben je al jaren verplicht om je PV aan te melden:
Je netbeheerder komt dan automatisch in actie om je meter te vervangen. Veel oude mechanische meters hebben een terugloopbeveiliging, dan saldeer je dus niet meer. En dan het volgende puntje, energieleveranciers zijn niet verplicht om je overschot na saldering uit te betalen met een oude meter.
Die website is van en voor de energiebedrijven. Wij van WC eend zegmaar? Nergens kan ik iets over "verplicht" vinden?
Is er misschien ook een site van de rijksoverheid waar die verplichting uit blijkt?
Hier ook oude meter met pv installatie, meter draait terug en het telwerk en verbruik strookt ook prima met wat we zouden kunnen verwachten van de installatie. Simpel rekensommetje.
Aangelegd door wooncoöperatie, geen idee of het is aangemeld eigenlijk?
[ Voor 14% gewijzigd door GeeEs op 14-11-2023 17:52 ]
https://www.rvo.nl/onderwerpen/zonne-energie/wetgevingGeeEs schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:50:
[...]
Hmmm...
Die website is van en voor de energiebedrijven. Wij van WC eend zegmaar? Nergens kan ik iets over "verplicht" vinden?
Is er misschien ook een site van de rijksoverheid waar die verplichting uit blijkt?
Hier ook oude meter met pv installatie, meter draait terug en het telwerk en verbruik strookt ook prima met wat we zouden kunnen verwachten van de installatie. Simpel rekensommetje.
Aangelegd door wooncoöperatie, geen idee of het is aangemeld eigenlijk?
Kopje Europese netcode
Thx!Rmg schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:57:
[...]
https://www.rvo.nl/onderwerpen/zonne-energie/wetgeving
Kopje Europese netcode
Onze installatie is vrij recent geplaatst, ik zal het eens navragen.
Gaat dus blijkbaar vooral om het feit dat de omvormer gecertificeerd moet zijn is wat ik uit het verhaal opmaak?
Ik ga er vooralsnog maar gewoon vanuit dat eea conform is hier thuis
Daar staat toch niets over type meter?Rmg schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:57:
[...]
https://www.rvo.nl/onderwerpen/zonne-energie/wetgeving
Kopje Europese netcode
Nee, maar wel in de wetgeving om de afbouw saldering mogelijk te maken. PV= een meter met aparte telwerken voor verbruik en teruglevering. Kan het niet leuker voor je maken. Aanmelden en automatisch een andere meter.
Knap dat ik dan nog steeds mijn Ferrarismeter mag hebben ondanks dat ik mijn panelen netjes heb aangemeld.ds23man schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:06:
Volgens mij ben je al jaren verplicht om je PV aan te melden:
[removed]
Alleen is die wetgeving er nog niet en is er momenteel dus geen enkele verplichting om een slimme meter te laten plaatsen. Oftewel aanmelden, niet ingaan op het aanbod van nieuwe meter en je oude meter blijft fijn hangen totdat die wet er wel door is. Daarna krijg je een nieuw aanbod en dat is vroeg genoeg om die meter te laten vervangen. Tot die tijd is het gewoon onzin dat aanmelden een nieuwe meter verplicht en kun je dus gewoon je oude meter gebruiken.ds23man schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:50:
[...]
Nee, maar wel in de wetgeving om de afbouw saldering mogelijk te maken. PV= een meter met aparte telwerken voor verbruik en teruglevering. Kan het niet leuker voor je maken. Aanmelden en automatisch een andere meter.
[removed]
Wel even twee dingen scheiden: de slimme meter wordt nooit verplicht maar een meter met extra telwerken voor teruglevering wel.redwing schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:19:
[...]
Alleen is die wetgeving er nog niet en is er momenteel dus geen enkele verplichting om een slimme meter te laten plaatsen. Oftewel aanmelden, niet ingaan op het aanbod van nieuwe meter en je oude meter blijft fijn hangen totdat die wet er wel door is. Daarna krijg je een nieuw aanbod en dat is vroeg genoeg om die meter te laten vervangen. Tot die tijd is het gewoon onzin dat aanmelden een nieuwe meter verplicht en kun je dus gewoon je oude meter gebruiken.
Overigens gaat dit ook voor mensen zonder PV gelden. Dit is geregeld in de wet afbouw saldering die nu nog in de 1e kamer ligt, die pruttelen nog wat maar dat zal ook niet lang meer duren en kan deze wet na publicatie in de Staatscourant 1 jan 2024 in werking treden. Er zit ook een stukje handhaving in: als je weigert geeft de netbeheerder dat door aan het Agentschap Telecom die dan dwangsommen kan opleggen.
Kortom, je kan op dit moment nog heel moeilijk gaan doen maar je schiet er geen bal mee op en is er geen enkel voordeel.
Klopt, vaak worden die 2 aan elkaar gelijk gesteld maar inderdaad gaat het er in deze wet om dat je een los telwerk hebt voor levering en afname. Dat 'slimme' stuk moet je ten alle tijde uit kunnen zetten/laten.ds23man schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:40:
[...]
Wel even twee dingen scheiden: de slimme meter wordt nooit verplicht maar een meter met extra telwerken voor teruglevering wel.
Voorlopig is de kans nog steeds groot dat de 1e kamer tegen gaat stemmen en van die 1 jan 2024 is al gezegd dat ze die onmogelijk kunnen halen. Dit gaat dus nog wel wat langer duren. Zeker als je bedenkt dat ze daarna nog kans moeten geven om de meters te vervangen.Overigens gaat dit ook voor mensen zonder PV gelden. Dit is geregeld in de wet afbouw saldering die nu nog in de 1e kamer ligt, die pruttelen nog wat maar dat zal ook niet lang meer duren en kan deze wet na publicatie in de Staatscourant 1 jan 2024 in werking treden. Er zit ook een stukje handhaving in: als je weigert geeft de netbeheerder dat door aan het Agentschap Telecom die dan dwangsommen kan opleggen.
Tja, ik zie voorlopig allerlei topics hier met maatschappijen die het salderen per periode ipv per jaar doen of tussen de telwerken onderling wat rare trucjes uithalen. Ik geef echter met mijn Ferrarismeter alleen de begin- en eindstand door en de maatschappijen kunnen daarmee niet anders dan goed salderen. Voorlopig zijn er dus juist heel grote voordelen omdat het je een hoop gedoe en zelfs kosten scheelt. Voor mij is dat voldoende voordeel om zo lang mogelijk die meter zo dom mogelijk te houden.Kortom, je kan op dit moment nog heel moeilijk gaan doen maar je schiet er geen bal mee op en is er geen enkel voordeel.
Maar ongeacht of je nu wel of niet voor die slimme meter bent, punt is dat het voorlopig gewoon nog niet verplicht is.
[removed]
Belangrijk hierbij is dat het uiteindelijk gewoon verplicht is om een goedgekeurde meter te hebben, en die keuring loopt na x jaar af. We zitten nu op het punt waar vrijwel iedereen een digitale meter heeft, en er worden weinig/geen digitale meters meer gemaakt (en goedgekeurd) die niet ook een slimme meter zijn.ds23man schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:40:
[...]
Wel even twee dingen scheiden: de slimme meter wordt nooit verplicht maar een meter met extra telwerken voor teruglevering wel.
De optie om er wel of niet een simkaart in te hebben zitten is er altijd wel nog, en je moet sowieso je energieleverancier toestemming geven om 'm uit te mogen lezen, maar vooralsnog is er geen concrete reden waarom je dat niet lekker automatisch zou laten gebeuren
Ik zou de vele topics hier eens doorkijken waarbij er verkeerd wordt gesaldeerd met tussendoor uitgelezen waardes. Dat lijkt me een voldoende concrete reden om alles lekker dom te houden.Oon schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:52:
[...]
maar vooralsnog is er geen concrete reden waarom je dat niet lekker automatisch zou laten gebeuren
[removed]
Dat verhaal met salderen over verschillende tariefperiodes is allang door de Minister, het ACM en diverse gerechtelijke uitspraken de kop in gedrukt. Vandaar dat smerige spelletje van VDB om de vaste leveringskosten te verhogen...Tja, ik zie voorlopig allerlei topics hier met maatschappijen die het salderen per periode ipv per jaar doen of tussen de telwerken onderling wat rare trucjes uithalen. Ik geef echter met mijn Ferrarismeter alleen de begin- en eindstand door en de maatschappijen kunnen daarmee niet anders dan goed salderen. Voorlopig zijn er dus juist heel grote voordelen omdat het je een hoop gedoe en zelfs kosten scheelt. Voor mij is dat voldoende voordeel om zo lang mogelijk die meter zo dom mogelijk te houden.
Maar ongeacht of je nu wel of niet voor die slimme meter bent, punt is dat het voorlopig gewoon nog niet verplicht is.
We zullen zien, deze wet zou er al een paar jaar geleden moeten zijn en voorlopig gaat het gesteggel nog steeds door. Ik moet nog zien dat het bij een paar maanden vertraging blijft.ds23man schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:57:
Al word die wet een paar maanden later geldig, maakt nog niks uit, in het nieuwe afbouwpad per 2025 zijn de eerste twee jaar op 100% gesteld. Dus nog tijd zat om meters te vervangen.
[removed]
De grootste reden voor het steeds uitstellen was dat de netbeheerders niet op tijd klaar waren. Corona, meter tekorten, personeelsgebrek enz.redwing schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:12:
[...]
We zullen zien, deze wet zou er al een paar jaar geleden moeten zijn en voorlopig gaat het gesteggel nog steeds door. Ik moet nog zien dat het bij een paar maanden vertraging blijft.
En toch zie je hier nog steeds genoeg topics opduiken waarbij het salderen verkeerd wordt gedaan. Leuk dan dat de minister, het ACM en diverse rechters al hebben gezegd dat het niet mag, feit is dat er nog steeds heel veel mensen tijd en geld moeten besteden om een rekening te krijgen waarbij correct gesaldeerd is. Iets waar je totaal geen last van hebt als de maatschappijen alleen een begin- en eind-stand hebben.ds23man schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:12:
[...]
Dat verhaal met salderen over verschillende tariefperiodes is allang door de Minister, het ACM en diverse gerechtelijke uitspraken de kop in gedrukt. Vandaar dat smerige spelletje van VDB om de vaste leveringskosten te verhogen...
[removed]
Nee dus, de voornaamste reden was dat de verschillende partijen het niet eens konden worden over de termijnen en hoe het afbouwen er uit zou moeten zien. Precies daarom is de kans nu ook groot dat de 1e Kamer tegen gaat stemmen. En als dat gebeurt zijn we zo weer een jaar verder voordat er een wet is waar wel iedereen het mee eens is. Ik hoop trouwens dat dat niet gebeurd en er nu eens duidelijkheid komt, maar ik ben bang dat dit nog wel even gaat duren.ds23man schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:14:
[...]
De grootste reden voor het steeds uitstellen was dat de netbeheerders niet op tijd klaar waren. Corona, meter tekorten, personeelsgebrek enz.
[removed]
En dan maakt het nog niet uit, dan kunnen ze het verdelen over het gemiddelde verbruik per periode. Dat gebeurt nu al bij wijzigingen van belastingen.redwing schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:14:
[...]
En toch zie je hier nog steeds genoeg topics opduiken waarbij het salderen verkeerd wordt gedaan. Leuk dan dat de minister, het ACM en diverse rechters al hebben gezegd dat het niet mag, feit is dat er nog steeds heel veel mensen tijd en geld moeten besteden om een rekening te krijgen waarbij correct gesaldeerd is. Iets waar je totaal geen last van hebt als de maatschappijen alleen een begin- en eind-stand hebben.
Dan is een briefje naar de geschillencommissie toch genoeg? Die stellen de leveranciers in het ongelijk in dit soort gevallen.redwing schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:14:
[...]
En toch zie je hier nog steeds genoeg topics opduiken waarbij het salderen verkeerd wordt gedaan. Leuk dan dat de minister, het ACM en diverse rechters al hebben gezegd dat het niet mag, feit is dat er nog steeds heel veel mensen tijd en geld moeten besteden om een rekening te krijgen waarbij correct gesaldeerd is. Iets waar je totaal geen last van hebt als de maatschappijen alleen een begin- en eind-stand hebben.
https://solarengineers.nl...ngsregeling-noodzakelijk/redwing schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:16:
[...]
Nee dus, de voornaamste reden was dat de verschillende partijen het niet eens konden worden over de termijnen en hoe het afbouwen er uit zou moeten zien. Precies daarom is de kans nu ook groot dat de 1e Kamer tegen gaat stemmen. En als dat gebeurt zijn we zo weer een jaar verder voordat er een wet is waar wel iedereen het mee eens is. Ik hoop trouwens dat dat niet gebeurd en er nu eens duidelijkheid komt, maar ik ben bang dat dit nog wel even gaat duren.
Als de wet er 2 jaar geleden al was geweest, was deze uitstel niet nodig geweest. Het is uiteindelijk heel simpel; nadat de wet er door is, hebben de energiemaatschappijen wat tijd nodig om zich voor te bereiden. Als de maatschappijen b.v. een half jaar voorbereiding nodig hebben, had de wet er 1 juli 2022 door moeten zijn om 1 jan 2023 te halen. Doordat de wet er toen niet was, kan die begindatum dus niet meer worden gehaald en moest de wet/begindatum worden uitgesteld.
Pak daarbij dat ze sindsdien weer aan het soebatten zijn of de wet wel ok is en je hebt wederom een lange vertraging te pakken. Intussen is het nl. al duidelijk dat 1 jan 2024 ook niet meer haalbaar is omdat de wet er nog steeds niet door is. Dat wordt dus weer een uitstel en als de wet niet door de 1e Kamer komt kan het ook zomaar nog later dan 1 jan 2025 gaan worden.
[removed]
Ik raad je aan de verschillende topics eens te lezen. Je ziet dan dat het de meesten toch wat meer moeite kost. Waarbij dat briefje natuurlijk al extra werk is dat niet nodig zou moeten zijn en te voorkomen is door de oude meter te laten hangen.ds23man schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:19:
[...]
Dan is een briefje naar de geschillencommissie toch genoeg? Die stellen de leveranciers in het ongelijk in dit soort gevallen.
[removed]
Alleen dan voldoen ze helemaal niet aan het salderen en dat is nu net iets dat wel overduidelijk in de huidige wet staat. Je ziet dan ook dat er geen enkele energie-maatschappij is die zo ver gaat.ds23man schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:16:
[...]
En dan maakt het nog niet uit, dan kunnen ze het verdelen over het gemiddelde verbruik per periode. Dat gebeurt nu al bij wijzigingen van belastingen.
[removed]
https://solarmagazine.nl/...f-mag-meterstand-schattenredwing schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:49:
[...]
Alleen dan voldoen ze helemaal niet aan het salderen en dat is nu net iets dat wel overduidelijk in de huidige wet staat. Je ziet dan ook dat er geen enkele energie-maatschappij is die zo ver gaat.
Dat is als je de eindstand niet door wil geven, of als er om een stand wordt gevraagd (b.v. op 1 jan), dat is wat anders dan standen tussendoor inschatten om niet wettelijk te salderen. Je ziet echter bij slimme meters dat ze b.v. nog wel eens per kwartaal salderen. En dat zijn getallen die ze niet mogen schatten omdat ze die standen nergens voor nodig hebben.
Uiteindelijk is het heel simpel, de energiemaatschappij heeft de begin, eindstand nodig en voor de belastingen ook evt. de stand van 1 jan (welke sommige wel en sommige niet gebruiken trouwens)
[removed]
Goed lezen, gaat om het feit dat als je op verzoek geen tussentijdse standen doorgeeft de leverancier gerechtigd is om een schatting te doen. In het voorbeeld gaf de consument netjes jaarlijks zijn standen door.redwing schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:57:
[...]
Dat is als je de eindstand niet door wil geven, of als er om een stand wordt gevraagd (b.v. op 1 jan), dat is wat anders dan standen tussendoor inschatten om niet wettelijk te salderen. Je ziet echter bij slimme meters dat ze b.v. nog wel eens per kwartaal salderen. En dat zijn getallen die ze niet mogen schatten omdat ze die standen nergens voor nodig hebben.
Uiteindelijk is het heel simpel, de energiemaatschappij heeft de begin, eindstand nodig en voor de belastingen ook evt. de stand van 1 jan (welke sommige wel en sommige niet gebruiken trouwens)
Het gaat hier om de stand van 1 januari welke in dit geval ook opgevraagd is :ds23man schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:07:
[...]
Goed lezen, gaat om het feit dat als je op verzoek geen tussentijdse standen doorgeeft de leverancier gerechtigd is om een schatting te doen. In het voorbeeld gaf de consument netjes jaarlijks zijn standen door.
Dit werd echter geweigerd en daardoor wordt de stand geschat. 1 Januari is voor de belasting nu eenmaal een stand die ze nodig kunnen hebben.Het kan het energiebedrijf simpelweg niet worden verweten, omdat de consument – ondanks verzoek tot opgave van die standen – volhardt in zijn weigering de meterstanden beschikbaar te stellen
Ze mogen dus niet zomaar extra standen bedenken waar ze niet om gevraagd hebben en ze mogene ook niet standen opvragen die voor correct salderen niet nodig zijn. En nogmaals, lees de verschillende topics hier en je ziet dat er bij de slimme meters ook vaak b.v. kwartaalopgaves worden gemaakt en dat is iets dat dus niet mag volgens salderen (al zijn er maatschappijen die ook daar de standen voor opvragen)
Maar je ziet aan deze hele discussie al waarom een meter die terug kan draaien toch voordeliger is. Je weet dan precies wat en waarom iets wordt opgevraagd.
[removed]
Veel dank Redwing, duidelijk! Ik laat hem hangen.redwing schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:27:
Maar je ziet aan deze hele discussie al waarom een meter die terug kan draaien toch voordeliger is. Je weet dan precies wat en waarom iets wordt opgevraagd.
Wat ik alleen nog niet begrijp is het volgende: Budget Energie heeft variabele tarieven. Moet ik om die reden toch elke maand de meterstanden doorgeven of kan ik het bij die 3 keer per jaar houden?
Bij een tariefswissel kunnen ze standen opvragen, anders moeten ze schatten. Hou er wel rekening mee dat als je een aanbod hebt gehad voor een meterwissel en deze weigert je later mag betalen voor het alsnog verwisselen. Nu is dat nog 70 euro, maar je moet niet raar kijken dat het de komende jaren duurder wordt.Goudsbloem123 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:03:
[...]
Veel dank Redwing, duidelijk! Ik laat hem hangen.
Wat ik alleen nog niet begrijp is het volgende: Budget Energie heeft variabele tarieven. Moet ik om die reden toch elke maand de meterstanden doorgeven of kan ik het bij die 3 keer per jaar houden?
Die meterwissel is gratis als hij je wordt aangeboden. Je betaalt alleen als je hem zelf aanvraagt. En ga er ook maar van uit dat zodra die verplichting er komt, het vervangen ook gewoon gratis zal worden gedaan.ds23man schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:17:
[...]
Bij een tariefswissel kunnen ze standen opvragen, anders moeten ze schatten. Hou er wel rekening mee dat als je een aanbod hebt gehad voor een meterwissel en deze weigert je later mag betalen voor het alsnog verwisselen. Nu is dat nog 70 euro, maar je moet niet raar kijken dat het de komende jaren duurder wordt.
[removed]
Variabele tarieven en een domme meter zullen wat lastig zijn, omdat je dan regelmatig die standen door zult moeten geven. Bij een tariefswijziging zullen ze de stand moeten hebben(of ze zullen hem schatten)Goudsbloem123 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:03:
[...]
[removed]
Niet helemaal, als die je aangeboden wordt is die gratis. Maar in een later stadium na een weigering niet meer.redwing schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:47:
[...]
Die meterwissel is gratis als hij je wordt aangeboden. Je betaalt alleen als je hem zelf aanvraagt. En ga er ook maar van uit dat zodra die verplichting er komt, het vervangen ook gewoon gratis zal worden gedaan.
https://www.rijksoverheid...ord/slimme-meter-weigeren
Is zelfs een door het ACM vastgesteld tarief voor, 72 euro en nog wat.
Dat geldt alleen als je weigert terwijl de panelen er al liggen.ds23man schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:53:
[...]
Maar in een later stadium na een weigering niet meer.
Ik heb de panelen nog maar kort dus de netbeheerder biedt de meter inderdaad gratis aan!
Niet helemaal, dit is in het kader van de uitrol slimme meter. De netbeheerders willen gewoon graag efficiënt werken en een X aantal meters per dag in een klein gebied doen ( kilometers, reisuren). Als daar een aantal wijsneuzen tussen zitten die niet meewerken hoef je niet van mij te verwachten dat ik dat meebetaal in mijn netbeheerkosten. De aanbieding is 1 malig, niet meewerken is later betalen. PV of niet.Goudsbloem123 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:18:
[...]
Dat geldt alleen als je weigert terwijl de panelen er al liggen.
Ik heb de panelen nog maar kort dus de netbeheerder biedt de meter inderdaad gratis aan!
https://www.liander.nl/co...imme-meter-zelf-aanvragends23man schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:18:
[...]
De aanbieding is 1 malig, niet meewerken is later betalen. PV of niet.
Ik begrijp wel dat je het er niet mee eens bent, maar zo staat het er toch echtAls de meterwissel op initiatief van Liander is, betaalt u niets. Bijvoorbeeld omdat de meter vervangen moet worden bij onderhoudswerkzaamheden. Ook plaatsen wij een slimme meter kosteloos als u gaat terugleveren en uw huidige meter hier niet geschikt voor is.
Misschien wordt deze wet nog opgenomen in de nieuwe energiewet (als de nieuwe regering er is)
Whatever comes first.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Uiteindelijk wordt je geknipt en geschoren, wel handig dat je dan stil blijft zitten.dunklefaser schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:11:
Ik persoonlijk wacht gewoon af tot dat mijn terugdraaiende ferraris afgekeurd wordt of de beroemd/beruchte wet "afbouw salderingsregeling" in de staatscourant staat.
Misschien wordt deze wet nog opgenomen in de nieuwe energiewet (als de nieuwe regering er is)
Whatever comes first.
Net maar even voor je gebeld en als ik nu de meter last vervangen is dat nog steeds gratis. Ook als straks de verplichting er komt geven ze aan dat ze verwachten dat dat gratis blijft.ds23man schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:16:
[...]
Uiteindelijk wordt je geknipt en geschoren, wel handig dat je dan stil blijft zitten.![]()
[removed]
Ik ga graag niet uit van verwachtingen, zeker niet van een helpdesk.....redwing schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:38:
[...]
Net maar even voor je gebeld en als ik nu de meter last vervangen is dat nog steeds gratis. Ook als straks de verplichting er komt geven ze aan dat ze verwachten dat dat gratis blijft.
dat een meter met een teruglevertelwerk voordelen oplevert is mij nog niet uitgelegd.
Dus wat gebeurt er tot dat een meter met een teruglevertelwerk wettelijk verplicht wordt
of mijn meterserie wordt afgekeurd? Juist . . .
Tot nu toe heb ik alleen vriendelijke verzoeken ontvangen - ik wacht af.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zucht, dan ook zelf niet aankomen met die aannames van je als waarheid verkondigen. Een helpdesk is toch heel wat betrouwbaarder dan jouw onderbuikgevoel.ds23man schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:54:
[...]
Ik ga graag niet uit van verwachtingen, zeker niet van een helpdesk.....
[removed]
Ik heb nadat ik panelen heb laten leggen nog even bij BE gezeten. Totdat ik alles gesaldeerd had.Goudsbloem123 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:03:
Ik meen dat ze geen enkele keer om meterstanden hebben gevraagd, alleen de eindstand.
Als ik jou was, zou ik dus ook alleen iets doorgeven als ze ernaar vragen.
Mochten er momenten zijn dat jij zelfs denkt dat het belangrijk is om de juiste meterstand te weten, omdat het anders in je nadeel zou kunnen zijn, kun je het (wellicht*) altijd nog zelf doorgeven. Of in ieder geval een foto maken (met duidelijk zichtbaar de meterstand, het kenmerk van de meter en de datum van de foto, bv door er een mobiel naast te houden met de datum erop), zodat je dat altijd achteraf nog als bewijs kunt aanvoeren van de werkelijke meterstanden, mochten ze verkeerd (en in jouw nadeel) gaan schatten.
*Ik kon overigens niet zelf meterstanden zomaar doorgeven, dat kon ik ook alleen als zij ze op dede vragen.
Dat was al sinds 2018 toch ? saldering afbouw wordt iederkeer uitgesteld.alwind schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:34:
omdat het in 2023 niet haalbaar was is de saldering uitgesteld naar 2025. Het is zo opgenomen in het klimaat akkoord. Reken maar dat ze maximale druk gaan zetten want anders heb je rechtsongelijkheid.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Want waarom zou ik er dan ineens voor moeten betalen, terwijl het eerder gratis was?
Daar komt bij dat de meter eigendom is van de netbeheerder, dus hun probleem, hun pakkie an, hun kosten.
(Beetje zoals met het verwijderen van de gasmeter en -leiding, Gas de deur uit doen: Gratis!.)
Dus ik verwacht niet alleen dat het gratis zal zijn, ik denk dat ze geen poot om op te staan hebben, mochten ze toch kosten in rekening brengen.
Tuurlijk, als je zelf een andere meter aanvraagt moet je betalen, maar dat zal in mijn geval niet zo zijn. Ik zal de netbeheerder geen opdracht geven om mijn meter te vervangen.
(Dat doen ze dan dus uiteindelijk uit eigen initiatief, omdat de meter is afgekeurd, of vanwege veranderde wetgeving.)
Welnee, ik heb al meerdere keren een slimme meter geweigerd. Pas als die in het rijtje afkeur komt, dan zal ik hem (kosteloos) moeten laten vervangen. Daar is niets aan te doen.ds23man schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:06:
[Afbeelding]
En ja, een weigering van een andere meter na installatie van PV valt ook onder dit kopje als de wet afbouw saldering is ingevoerd. Dan betaal je gewoon 72 euro EN de dwangsommen van de overheid. Groot goed zo'n Ferrarismeter.
Dwangsommen van de overheid...

Ondertussen draait mijn ferrarismeter elke jaar gewoon vrolijk naar een lagere eindstand bij de afrekening.
Ik spreek regelmatig meter verwisselaars, maar die weigeren de slimme meter zelf
Het gaat alleen om de situatie als je eerder de slimme meter hebt geweigerd. En ja, in de nieuwe wet zijn dwangsommen opgenomen omdat het weigeren van een meter met teruglevertellers een economisch delict is.Truus01 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:31:
@ds23man Mocht ik, nadat er een wet eindelijk is doorgekomen, of nadat mijn meter is afgekeurd, plots moeten betalen voor een nieuwe meter, zal ik (dit denk ik) tot aan de rechtbank aanvechten.
Want waarom zou ik er dan ineens voor moeten betalen, terwijl het eerder gratis was?
Daar komt bij dat de meter eigendom is van de netbeheerder, dus hun probleem, hun pakkie an, hun kosten.
(Beetje zoals met het verwijderen van de gasmeter en -leiding, Gas de deur uit doen: Gratis!.)
Dus ik verwacht niet alleen dat het gratis zal zijn, ik denk dat ze geen poot om op te staan hebben, mochten ze toch kosten in rekening brengen.
Tuurlijk, als je zelf een andere meter aanvraagt moet je betalen, maar dat zal in mijn geval niet zo zijn. Ik zal de netbeheerder geen opdracht geven om mijn meter te vervangen.
(Dat doen ze dan dus uiteindelijk uit eigen initiatief, omdat de meter is afgekeurd, of vanwege veranderde wetgeving.)
Je kunt hierover door blijven gaan, maar voorlopig geven ze allemaal aan dat ze juist graag je meter komen vervangen. Die dwangsom zul je pas mee te maken krijgen als die slimme meter verplicht wordt en je hem dan weigert. Tot die tijd mag je gewoon zelf bepalen of je nu wel of niet een slimme meter laat plaatsen.ds23man schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:20:
[...]
Het gaat alleen om de situatie als je eerder de slimme meter hebt geweigerd. En ja, in de nieuwe wet zijn dwangsommen opgenomen omdat het weigeren van een meter met teruglevertellers een economisch delict is.
Daarbij is dat weigeren momenteel ook niet echt weigeren te noemen, je krijgt een brief/mail met de vraag of je een afspraak wil gaan maken. Doe je dat niet gebeurt er ook helemaal niets.
Maar volgens mij begon dit ermee dat jij aan het beweren was dat je bij ZP nu al verplicht een slimme meter moest nemen. Het lijkt me wel duidelijk dat er al overduidelijk bewezen is dat dat niet het geval is.En zZolang de wet er niet door is zal dat ook niet veranderen.
[removed]
Ondanks dat je reageert op een heel oude post valt het me op dat die nog steeds actueel is. In de tussentijd hebben we nog precies dezelfde onduidelijke situatie, alleen zijn we een jaar verder. Dit geeft wel aan hoe traag het allemaal gaat.mr_evil08 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:31:
[...]
Dat was al sinds 2018 toch ? saldering afbouw wordt iederkeer uitgesteld.
[removed]
Momenteel is een slimme meter niet verplicht en wordt dat ook niet. Een domme met teruglevertellers is straks wel verplicht voor elke aansluiting. Bij PV krijg je dat aanbod ook omdat energieleveranciers niet verplicht zijn het overschot na salderen uit te betalen als je een oude meter hebt.redwing schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:50:
[...]
Je kunt hierover door blijven gaan, maar voorlopig geven ze allemaal aan dat ze juist graag je meter komen vervangen. Die dwangsom zul je pas mee te maken krijgen als die slimme meter verplicht wordt en je hem dan weigert. Tot die tijd mag je gewoon zelf bepalen of je nu wel of niet een slimme meter laat plaatsen.
Daarbij is dat weigeren momenteel ook niet echt weigeren te noemen, je krijgt een brief/mail met de vraag of je een afspraak wil gaan maken. Doe je dat niet gebeurt er ook helemaal niets.
Maar volgens mij begon dit ermee dat jij aan het beweren was dat je bij ZP nu al verplicht een slimme meter moest nemen. Het lijkt me wel duidelijk dat er al overduidelijk bewezen is dat dat niet het geval is.En zZolang de wet er niet door is zal dat ook niet veranderen.
In het kader van een snelle uitrol van slimme meters ( Europese regels, minimaal 90% van de aansluiting dienen een slimme meter te hebben) is die 72 euro regel ingevoerd om mensen te stimuleren het aanbod aan te nemen.
Overigens hadden 89% van de aansluitingen in 2021 al een slimme meter.
In de volksmond wordt de slimme meter gebruikt als benaming voor een meter met 2 telwerken. We kunnen dat hier iedere keer benoemen dat dat niet 100% juist is, maar dat voegt voor de discussie weinig toe.ds23man schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:06:
[...]
Momenteel is een slimme meter niet verplicht en wordt dat ook niet.
Precies, straks, dus nu hoef je nog helemaal niets te doen.Een domme met teruglevertellers is straks wel verplicht voor elke aansluiting.
En daar ga je de mist in, dat zijn ze wel. Je sluit een contract af en de terugleververgoeding die daarin staat moeten ze, ook met een Ferraris meter, gewoon betalen. Pas als de meter afgekeurd is of de wet het straks verplicht moet je die meter vervangen. En als je dat weigert kunnen daar inderdaad consequenties aan zitten (boete of geen terugleververgoeding). We hebben het echter over het nu en momenteel is er geen enkele reden waarom je over zou gaan naar een nieuwe meter.Bij PV krijg je dat aanbod ook omdat energieleveranciers niet verplicht zijn het overschot na salderen uit te betalen als je een oude meter hebt.
Klopt, ik zeg ook nergens dat de energiemaatschappijen het niet kunnen/mogen gebruiken. Ik zeg wel dat ze dat niet doen omdat dat momenteel alleen een extra drempel zou opleggen. En zoals ik al zei geven ze zelf aan dat ze dat ook niet gaan doen zodra de nieuwe meter verplicht is. Wel gaan ze het gebruiken als je dan nog je meter weigert te laten vervangen.In het kader van een snelle uitrol van slimme meters ( Europese regels, minimaal 90% van de aansluiting dienen een slimme meter te hebben) is die 72 euro regel ingevoerd om mensen te stimuleren het aanbod aan te nemen.
Maar uiteindelijk zijn we hier nu al een paar pagina's bezig over iets dat gewoon duidelijk is. Momenteel is er geen enkele verplichting om je oude meter te vervangen (tenzij hij wordt afgekeurd) en mag je je oude meter dus gewoon laten hangen. In de praktijk kost het je verder ook geen boete als je die oude nu nog laat hangen.
Conclusie, mijn Ferrarismeter zal hier nog wel even blijven hangen
[removed]
https://solarmagazine.nl/...of-digitale-meter-weigert
Maar er staat trouwens in de Netcode elektriciteit dat de netbeheerder beoordeelt of je meetinrichting geschikt is voor teruglevering. Er is dus al een dwingende verplichting om je meter te laten vervangen als zij dat wensen.
Ik snap niet wat je wil bereiken door steeds hetzelfde te blijven zeggends23man schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:46:
Alleen is de vraag hoelang nog:
Maar er staat trouwens in de Netcode elektriciteit dat de netbeheerder beoordeelt of je meetinrichting geschikt is voor teruglevering. Er is dus al een dwingende verplichting om je meter te laten vervangen als zij dat wensen.
Dat verandert echter totaal niets aan het simpele feit dat dit allemaal nu nog niet speelt en het maar de vraag is wanneer dat wel gaat gebeuren. Want voorlopig is er nog geen wet en is de kans ook groot dat ie nog afgeschoten wordt. En dan zijn we weer terug bij af en kan het zomaar weer een extra jaartje (of langer) kosten voordat er een wet is.
Het is trouwens ook goed om te bedenken dat je een artikel gebruikt van 3 jaar geleden en er momenteel nog niets is veranderd.....
[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 17-11-2023 10:33 ]
[removed]
Wat de voordelen (of vermeden nadelen) onder de huidige wet- en regelgeving zijn moge ondertussen wel duidelijk zijn.
Ook m.b.t. diverse afrekenmethodieken van de energieleveranciers biedt de "oude" meter (soms) voordelen.
Zijn er ook nadelen? Vermoedelijk ja, een voorbeeld:
Het niet kunnen berekenen van het eigen verbruik van de pv-opwek.
Just my 2 mWh
Er is geen verplichting, er is dus ook nog geen weigering. Het enige wat je op dit moment nog doet is niet ingaan op het aanbod van de netbeheerder op een slimme meter (danwel meter met terugleverteller). Dat is geen harde weigering.ds23man schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:20:
Het gaat alleen om de situatie als je eerder de slimme meter hebt geweigerd. En ja, in de nieuwe wet zijn dwangsommen opgenomen omdat het weigeren van een meter met teruglevertellers een economisch delict is.
Welke nieuwe wet? Graag art.nr's en datum van wanneer dat die ingaat (of ingegaan is).
Het is niet verplicht en er ligt ook nog geen wet dat het verplicht wordt. En dat terwijl jij blijft beweren dat het wel verplicht wordt en er een wet zou liggen. Dus nogmaals, wil je die wet even benoemen en de datum wanneer dat die ingaat.ds23man schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:06:
Momenteel is een slimme meter niet verplicht en wordt dat ook niet. Een domme met teruglevertellers is straks wel verplicht voor elke aansluiting. Bij PV krijg je dat aanbod ook omdat energieleveranciers niet verplicht zijn het overschot na salderen uit te betalen als je een oude meter hebt.
In het kader van een snelle uitrol van slimme meters ( Europese regels, minimaal 90% van de aansluiting dienen een slimme meter te hebben) is die 72 euro regel ingevoerd om mensen te stimuleren het aanbod aan te nemen.
Lees ook even dit draadje, dan weet je de stand van zaken over de mogelijke wet waarvan jij blijkbaar denkt dat er binnenkort komt, maar toch bijna iedereen van overtuigd is dat die de komende jaren niet komt. (Je neemt zelfs deel in dat draadje, dus je zou beter moeten weten...)
'stimuleren'... Ik zou dreigen met mogelijke kosten anders benoemen.
Een artikel uit 2020?! Dus nog zeker 3 jaar.ds23man schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:46:
Alleen is de vraag hoelang nog:
@ds23man Jij lijkt overtuigd te zijn van een wet die er nog niet is en er zeer waarschijnlijk voorlopig niet gaat komen.
Dus tot die tijd zien en hebben vele mensen voordelen van hun oude meter.
Zoals het automatisch salderen. En mede daardoor ook minder mogelijkheden om terugleverboetes op te leggen.
De wet afbouw salderingsregeling zal binnenkort door de 1e kamer komen, gaat nl over heel veel belastingcentjes......Truus01 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:59:
@ds23man, @redwing heeft eigenlijk alles al een aantal keer verteld, maar laat ik toch ook nog even reageren, voor de vorm.
[...]
Er is geen verplichting, er is dus ook nog geen weigering. Het enige wat je op dit moment nog doet is niet ingaan op het aanbod van de netbeheerder op een slimme meter (danwel meter met terugleverteller). Dat is geen harde weigering.
Welke nieuwe wet? Graag art.nr's en datum van wanneer dat die ingaat (of ingegaan is).
[...]
Het is niet verplicht en er ligt ook nog geen wet dat het verplicht wordt. En dat terwijl jij blijft beweren dat het wel verplicht wordt en er een wet zou liggen. Dus nogmaals, wil je die wet even benoemen en de datum wanneer dat die ingaat.
Lees ook even dit draadje, dan weet je de stand van zaken over de mogelijke wet waarvan jij blijkbaar denkt dat er binnenkort komt, maar toch bijna iedereen van overtuigd is dat die de komende jaren niet komt. (Je neemt zelfs deel in dat draadje, dus je zou beter moeten weten...)
'stimuleren'... Ik zou dreigen met mogelijke kosten anders benoemen.
[...]
Een artikel uit 2020?! Dus nog zeker 3 jaar.
@ds23man Jij lijkt overtuigd te zijn van een wet die er nog niet is en er zeer waarschijnlijk voorlopig niet gaat komen.
Dus tot die tijd zien en hebben vele mensen voordelen van hun oude meter.
Zoals het automatisch salderen. En mede daardoor ook minder mogelijkheden om terugleverboetes op te leggen.
Het is nu vnl een spelletje om betere regelingen voor huurders te krijgen.
Maar tot nu toe heb ik nog steeds geen steekhoudend argument gezien waarom een oude meter voordelen heeft.
Heb je het draadje gelezen?ds23man schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:15:
[...]
De wet afbouw salderingsregeling zal binnenkort door de 1e kamer komen, gaat nl over heel veel belastingcentjes......
Het is nu vnl een spelletje om betere regelingen voor huurders te krijgen.
Maar tot nu toe heb ik nog steeds geen steekhoudend argument gezien waarom een oude meter voordelen heeft.
Die wet komt niet door de eerste kamer, die zal zeer waarschijnlijk worden afgewezen. Als Jetten überhaupt nog op tijd antwoord zal geven, wat al niet waarschijnlijk is.
Dus terug naar af. Dan mag het nieuwe kabinet (wat er ook nog niet is en hopelijk niet zo lang zal duren om te formeren na de verkiezingen) zich daar opnieuw over buigen. Als ze dat zelf nodig vinden.
En als jij de benoemde voordelen niet wilt zien, is dat jouw probleem. Vrij logisch dat je ze niet wilt zien, want jij kunt niet terug naar een oude meter. Mensen met een oude meter hebben nog wel een keuze en kunnen als ze de voordelen ook niet meer zien makkelijk over naar een slimme meter (of domme meter met terugleverteller).
- het lijkt me voldoende als je weet dat de terugdraaiende meter
voorlopig geen (financiële) nadelen oplevert.
En benoem het voordeel nou eens? Het enige wat ik hier voorbij heb zien komen is dat een energieleverancier niet zou kunnen knoeien met het salderen over tariefperiodes. Daar is gewoon een heel simpele oplossing voor: sluit een vast contract af. Schijnt tegenwoordig weer mogelijk te zijn.....Truus01 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:26:
[...]
Heb je het draadje gelezen?
Die wet komt niet door de eerste kamer, die zal zeer waarschijnlijk worden afgewezen. Als Jetten überhaupt nog op tijd antwoord zal geven, wat al niet waarschijnlijk is.
Dus terug naar af. Dan mag het nieuwe kabinet (wat er ook nog niet is en hopelijk niet zo lang zal duren om te formeren na de verkiezingen) zich daar opnieuw over buigen. Als ze dat zelf nodig vinden.
En als jij de benoemde voordelen niet wilt zien, is dat jouw probleem. Vrij logisch dat je ze niet wilt zien, want jij kunt niet terug naar een oude meter. Mensen met een oude meter hebben nog wel een keuze en kunnen als ze de voordelen ook niet meer zien makkelijk over naar een slimme meter (of domme meter met terugleverteller).
Maar ook geen voordelen.dunklefaser schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:33:
Ik persoonlijk hoef niet iedereen van eventuele voordelen te overtuigen
- het lijkt me voldoende als je weet dat de terugdraaiende meter
voorlopig geen (financiële) nadelen oplevert.
Eerlijk gezegd, ik ben er klaar mee. Want je leest niet. Je leest het draadje over de toekomst van salderen niet. Je leest dit draadje met de benoemde voordelen niet.ds23man schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:35:
En benoem het voordeel nou eens? Het enige wat ik hier voorbij heb zien komen is dat een energieleverancier niet zou kunnen knoeien met het salderen over tariefperiodes. Daar is gewoon een heel simpele oplossing voor: sluit een vast contract af. Schijnt tegenwoordig weer mogelijk te zijn.....
Dus ik stop met het reageren op dit trolgedrag.
"Voordelen meter met teruglevertelwerk(en)?"
Er zijn zeker meer voordelen dan het berekenen van het eigen verbruik van de pv-opwek (voor de meter).
Ik lees wel degelijk, oa de Elektriciteitswet en de aangepaste versie, de Netcode elektriciteit en bovenliggende Europese regelgeving. Maar nogmaals: kom eens met een steekhoudend argument.Truus01 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:37:
[...]
Eerlijk gezegd, ik ben er klaar mee. Want je leest niet. Je leest het draadje over de toekomst van salderen niet. Je leest dit draadje met de benoemde voordelen niet.
Dus ik stop met het reageren op dit trolgedrag.
Laat iedereen die dat wilt gewoon zijn ferrarismeter houden. Er zitten geen financiële consequenties aan vast.
Het heeft geen enkele zin om daarover door te drammen.
Op termijn worden al die oude meters afgekeurd en vervangen door nieuwe meters.
De technische levensduur van de eerste generatie slimme meters loopt ten einde. Kunnen ze die ook weer gaan vervangen. Zo oud waren ze nog niet.
Mijn ferrarismeter van 1972 draait ondertussen vrolijk verder
draait bij mij op dit moment niet vrolijk verder maar nog veel vrolijker

Daarom waren ze er 5 jaar geleden al mee bezig en ligt er nu een wet die zeer waarschijnlijk de 1e Kamer niet gaat halends23man schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:15:
[...]
De wet afbouw salderingsregeling zal binnenkort door de 1e kamer komen, gaat nl over heel veel belastingcentjes......
Er speelt toch wel iets meer, het gaat ook om kosten, doelstellingen, zonnepanelen willen blijven stimuleren (waarbij de acties van de energieboeren de wet nu dus tegen werken)Het is nu vnl een spelletje om betere regelingen voor huurders te krijgen.
Dat ligt dan toch echt aan jou, want er zijn er al voldoende gegeven. Daarbij heb ik al aangegeven dat je maar eens hier op tweakers de verschillende topics moet bekijken waarin er wordt geklaagd dat er verkeerd wordt gesaldeerd. En als je dat doet zal je ook opvallen dat dat steevast gaat over mensen die een slimme meter/meter met dubbel telwerk hebben. En dat het bij mensen met een ouder meter juist niet speelt omdat ze daarvan de tellerstanden gewoon niet hebben en dus niet anders kunnen dan volledig salderen (want dat doet de Ferraris automatisch intern)Maar tot nu toe heb ik nog steeds geen steekhoudend argument gezien waarom een oude meter voordelen heeft.
Daarbij zie ook hier de vraag eerder andersom, waarom zou ik over moeten naar een digitale/slimme meter zonder dat die enig voordeel heeft? Daarbij kun jij met je nieuwe meter nooit meer terug naar een Ferrarismeter, en kan ik volgende week een slimme digitale meter hebben als dat voordelig voor me wordt.
[removed]
Hetzlefde riedeltje weerds23man schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:44:
[...]
Ik lees wel degelijk, oa de Elektriciteitswet en de aangepaste versie, de Netcode elektriciteit en bovenliggende Europese regelgeving. Maar nogmaals: kom eens met een steekhoudend argument.

Maar ik hou er ook mee op, je leest niet, blijft in je eigen theoretische wereldje hangen en vertikt het om echt naar de praktijk te kijken en wat er daadwerkelijk gebeurd. Bedenk daarbij ook heel goed dat deze discussie er mee begonnen is dat jij stellig beweerde dat je bij het aanmelden van zonnepanelen nu al verplicht een meter met dubbel telwerk zou krijgen. Iets wat bewezen niet waar is.
[removed]
Voor de consument die er niet vrijwillig voor kiest, of geen behoefte heeft aan een nieuwe meter (nu of in de toekomst) zal dit altijd dus "gratis" gaan gebeuren als er ooit een dwingende wet/regel komt vermoed ik.
Wat willen ze anders dan gaan doen. Je afsluiten van elektriciteit terwijl je netjes betaalt? Denk het niet.
Valt voor mij in hetzelfde straatje als de dreigementen met aanleg glasvezel nu...
De eerste paar stunt aanbieders kwamen hier ook aan de deur.
Zij konden het NU gratis laten aansluiten, zou later wel eens veel geld kunnen gaan kosten... En we zouden dan zonder internet komen te zitten.... Sure...
Niet dus. Werd uiteindelijk gewoon ook gratis aangelegd door onze huidige provider. Zoals verwacht.
Dát zal het zijnTruus01 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:26:
[...]
En als jij de benoemde voordelen niet wilt zien, is dat jouw probleem. Vrij logisch dat je ze niet wilt zien, want jij kunt niet terug naar een oude meter.

Ik ben het dan ook volledig met Redwing eens hier. Nu de jaarafrekeningen weer op de mat vallen, lees ik tal van topics van mensen die zeggen dat hun jaarafrekening niet klopt vanwege verkeerde saldering.
Ik heb nergens last van... metertje loopt gewoon lekker achteruit en ik moet echt alleen betalen voor wat ik verbruikt heb.
Ik let er overigens zelf wel op dat ik alles verbruik. Ik lever per jaar ongeveer 6000 kWh op. Ik verbruik ongeveer 6600 kWh per jaar en reken dan ongeveer 600 kWh per jaar af bij de leverancier.
Omdat dat niet heel bijzonder is, hoor ik er zelfde wat van. Mijn installatie is uit 2014. In het begin leverde ik heel veel terug, maar dat waren ook andere tijden. Toen kreeg ik ook een belletje van de leverancier of ik zonnepanelen had, maar inmiddels ben ik volgens mij van hun radar verdwenen. Ik hoor ook nooit iets over een verplichte vervanging van de Ferrarismeter. Weet iemand of dat ooit verplicht gaat worden?
Mocht het trouwens verplicht worden, dan vervang ik dat ding ook gewoon en neem een veel zwaardere aansluiting en extra panelen. Tot die tijd hou ik alles lekker zoals het is.
[removed]
Eentje met een gescheiden verbruik en teruglevertelwerk.dunklefaser schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:23:
@redwing Dubbel telwerk of extra teruglevertelwerk(en)?
[removed]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Die mensen aan de deur waren waarschijnlijk van Delta. Die vertellen de mensen dat ze een probleem hebben en dat glasvezel alles oplost. Binnenkort wordt dat groene tampje bij de voordeur bij mij in de meterkast geplaatst, maar voorlopig doe ik er niets mee. 100Mbit vdsl van Youfone is snel genoeg voor mij.GeeEs schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:29:
Diegene die de nieuwe meter perse wil laten plaatsen zal uiteindelijk "betalen" vermoed ik. Maw. Dat zal dus het energiebedrijf/netbeheerder zijn.
Voor de consument die er niet vrijwillig voor kiest, of geen behoefte heeft aan een nieuwe meter (nu of in de toekomst) zal dit altijd dus "gratis" gaan gebeuren als er ooit een dwingende wet/regel komt vermoed ik.
Wat willen ze anders dan gaan doen. Je afsluiten van elektriciteit terwijl je netjes betaalt? Denk het niet.
Valt voor mij in hetzelfde straatje als de dreigementen met aanleg glasvezel nu...
De eerste paar stunt aanbieders kwamen hier ook aan de deur.
Zij konden het NU gratis laten aansluiten, zou later wel eens veel geld kunnen gaan kosten... En we zouden dan zonder internet komen te zitten.... Sure...
Niet dus. Werd uiteindelijk gewoon ook gratis aangelegd door onze huidige provider. Zoals verwacht.
Staat er op jou energieafrekening ook een post teruglevering?dunklefaser schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:37:
@Trichoglossus Het ferrarismeter zonder terugloopblokkering
draait bij mij op dit moment niet vrolijk verder maar nog veel vrolijkerachteruit.