de Peer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:54:
[...]
Nou dat is alweer een stap verder. je hebt geen thuisaccu nodig voor zero-export. Stap 1 is om gewoon je omvormer aan te sturen. Optioneel is daarna eventueel een thuisaccu, als je per se geld wilt uitgeven.
Een kleine thuisaccu is niet duur meer. Zeker niet afgezet tegen de prijzen waarvoor mensen massaal PV hebben laten installeren. Maar eens; het is een keuze. Ik wil het comfort hebben dat ik niet hoef na te denken wanneer ik een verbruiker aanzet. Ik stop de zon in een doosje en haal hem eruit als ik het nodig vind. Prijzen van accu's dalen enorm in elk geval.
de Peer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:56:
[...]
Niet allemaal. Moderne omvormers gaan daar veel subtieler mee om. Mijn SMA zit de hele dag rond de 253-255v zonder dat mijn opwek meetbaar daalt. Dus waarschijnlijk haalt hij een trucje uit door het voltage af en toe even onder de 253v te laten zakken, zodat hij gewoon door kan blijven gaan.
Ja dan krijg je blindvermogen, dan wordt er op de cos phi gestuurd. Nu weet ik ook niet hoe gelukkig netbeheerders daarmee zijn, daarvoor zit ik er niet genoeg in. Maar het voltage in jouw gebied geeft wel aan dat er flinke overproductie lijkt te zijn. Ik zie hier zelden meer dan 240V. (alertje op 250V is nog nooit getriggerd in mijn Home Assistant)
Alleen zijn er natuurlijk nog talloze prima omvormers die sowieso al geen fase verschuiving toepassen maar ook niet dimbaar zijn. Mijn beide omvormers, resp 12 en 20 jaar oud, ondersteunen het beiden niet.
Het zit technisch wel in mijn SMA (SB2100TL) maar dat mag je van SMA niet dynamisch aanpassen omdat het in flashgeheugen wordt bewaard en SMA heeft aangegeven dat het continu wegschrijven van die waarde het flashmemory kan beschadigen. En hoeveel writes wel veilig is zeggen ze natuurlijk niet. Dus toch maar gewoon fixed op de max laten staan. (SBFspot heeft het na de waarschuwing van SMA eruit gehaald dus nu kan het alleen met de hand via Sunny Explorer; via BT)
Maar daarom kan ik dus ook bijv niet meedoen met Zonnedimmer. (En enexis geeft me ook geen vergoeding, iets wat ik vanwege het voltage ook wel weer kan begrijpen, het lijkt hier minder nodig)
Ik ga zelf nog een 3e zijde van mijn dak volleggen en daar komt inderdaad wel een nieuwere omvormer die via home assistant teruggeschroefd kan worden.
BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:37:
Je kan ook de omvormer de informatie geven over wel / niet terugleveren (Dus de P1 data of een vergelijkbare oplossing), dan kan de omvormer vaak sturen op geen teruglevering.
Maar in NL is dat eigenlijk nooit ingericht hoewel veel omvormers dit wel kunnen (vanwege eisen die al langer in andere landen gelden)
Omvormers van de laatste pak um beet 8 tot 10 jaar denk ik. Daarvoor mocht je van geluk spreken als je omvormer überhaupt uit te lezen was. Én wat het lastig maakt is dat elke fabrikant ook weer z'n eigen implementatie maakt.
Maar ook hier zie je wel weer interessante ontwikkelingen, zoals die Lidl thuisaccu die je tussen je PV en omvormer plaatst. Waarbij de omvormer dan wel dom is, maar de accu slim.
Als het niet superslecht was voor een omvormer om onder load afgeschakeld (of weer aan) te worden, dan was het niet zo moeilijk om op basis van je P1 data te schakelen.
Hoe vaak ik de opmerking al gehoord heb: Vanaf 2027 zet ik gewoon de groep uit als de zon hard schijnt!
Beste advies is dan nog dat ze dat voor zonsopkomst moeten doen, en pas laat in de avond weer aan en niet de installatieautomaat, maar de werkschakelaar. Maar nog beter, gewoon afblijven. (Of desnoods iets als zonnedimmer als de installatie nog niet zo oud is)
[
Voor 24% gewijzigd door
Mistraller op 02-06-2026 23:59
]