Gaat in rap tempo met de EV's. Net als met de zonnepanelen tijdens vorige energiecrisis lopen de EV's en Plugin Hybrides als broodjes. Hier in de straat afgelopen maand, blok van 12 woningen, 2 erbij. Wordt druk bij de laadpaal. En dan kunnen wij nog goedkoop tanken over de grens.de Peer schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:33:
[...]
Netcongestie heeft hoge prio, maar geen reden om af te zien van warmtepomp en EV. Zolang we maar niet allemaal in 1x over gaan.
Tanken is toch helemaal niet goedkoop. 'minder duur' tanken dekt de lading beter denk ik.MotorBeast schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:37:
[...]
Gaat in rap tempo met de EV's. Net als met de zonnepanelen tijdens vorige energiecrisis lopen de EV's en Plugin Hybrides als broodjes. Hier in de straat afgelopen maand, blok van 12 woningen, 2 erbij. Wordt druk bij de laadpaal. En dan kunnen wij nog goedkoop tanken over de grens.
Mooiste is natuurlijk eigen laadpaal en PV.
Ik heb al 10 jaar een (zwaar) negatieve energierekening ondanks 2 EV's.
ik snap dat wel echter kijk maar eerst eens naar de echte cijfers, en daar wordt ik bijvoorbeeld juist heel rustig van. Zelfs in de winter (en dat is eigenlijk de enige tijd nog dat ik stroom uit het net ook echt nodig heb en niet zo weinig ook) blijkt die gemiddelde prijs zelfs nog lager te zitten dan wat ik nu met een vast contract zou moet betalen, en als ik bv 3.000 kWh in die periode verbruik die zeg 27 ct kost dan moet ik daar dus ook nog mijn TLK van circa 3.000 kWh a 15 ct per kWh , dus in mijn geval kost je 1 kWh in de winter dus 27ct+15ct=42ct per kWh, dus daar zit je al boven de waarde waar jij je al zorgen over gaat maken. dus of dan een vast contract je eigenlijk niet nog meer zorgen gaat geven ?merlin1201 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:47:
Ben het er wel mee eens hoor dat dynamisch zeker voor een aantal voordelen heeft.
Mijzelf kennende wordt ik al onrustig als ik de prijs naar 40 cent ziet gaan, denk dat ik daar de hele dag mee bezig zal zijn en daar heb ik gewoon geen zin in.
Een vast contract ben je misschien wat duurder uit maar geef wel rust want dan maakt het niet uit wanneer je stroom verbruikt.
Bv vattenfall betaal je in de zomer weinig of niets en in de duurste maanden van het jaar betaal je 3x zoveel , dat is gelukkig niet bij iedereen.
Het wordt er allemaal niet makkelijker op. Waar was de tijd dat je hier niet over nadacht
Wat ik bedoel, dan kopen ze met dat argument, dure benzine, er nog meer in de rest van Nederland schat ik. Als het zo doorgaat word het nog spannend wellicht volgende winter. Toch maar eens een noodpakketje gaan klaarleggen, niet voor de Russen dan maar voor een stroom blackout.de Peer schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:39:
[...]
Tanken is toch helemaal niet goedkoop. 'minder duur' tanken dekt de lading beter denk ik.
Hetzelfde voor mij.Jan-tweak schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:40:
[...]
ik snap dat wel echter kijk maar eerst eens naar de echte cijfers, en daar wordt ik bijvoorbeeld juist heel rustig van. Zelfs in de winter (en dat is eigenlijk de enige tijd nog dat ik stroom uit het net ook echt nodig heb en niet zo weinig ook) blijkt die gemiddelde prijs zelfs nog lager te zitten dan wat ik nu met een vast contract zou moet betalen, en als ik bv 3.000 kWh in die periode verbruik die zeg 27 ct kost dan moet ik daar dus ook nog mijn TLK van circa 3.000 kWh a 15 ct per kWh , dus in mijn geval kost je 1 kWh in de winter dus 27ct+15ct=42ct per kWh, dus daar zit je al boven de waarde waar jij je al zorgen over gaat maken. dus of dan een vast contract je eigenlijk niet nog meer zorgen gaat geven ?
In de maanden december, januari en februari heb ik 2.840 kWh uit het net gehaald tegen een prijs van
€ 0,23 incl. bijkomende kosten en deze bijkomende kosten zijn voor mij € 0,132 per kWh
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Nou wil het dat ik afgelopen maandag ook een ev heb gekocht ter vervanging van een 18 jaar oude kia. Dure benzine was nu niet echt mijn overweging. Met 1 op 18 is dat tientjes werk per maand. Leg daarnaast de hogere mrb en verzekering de hogere afschrijving (laten we wel wezen dat oude bakje schreef niks meer af) onderhoud geen idee dat deed ik als ik zelf zin had meestal zelf maar zal straks toch bij de dealer moeten zijn vermoed ik.MotorBeast schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:56:
[...]
Wat ik bedoel, dan kopen ze met dat argument, dure benzine, er nog meer in de rest van Nederland schat ik. Als het zo doorgaat word het nog spannend wellicht volgende winter. Toch maar eens een noodpakketje gaan klaarleggen, niet voor de Russen dan maar voor een stroom blackout.
Dus tja als je een nog prima ice hebt die nog een aantal jaren mee kan, dan is de benzineprijs toch wel het laatste punt om die afweging te maken. Overigens ik ben benieuwd hoe het me straks gaat voldoen, als je het niet probeert dan weet je het niet.
Plan is hier met de laadpaal aan huis voorlopig komende tijd 100% pv te laden om even richting het onderwerp van dit topic te borduren. Tevens staat hier 15kwh aan batterij waardoor we alweer een poos in de 97% uit de pv tijd zitten, en afgelopen week was er nog genoeg dat richting het net ging wat prima in de auto had gekund, maar die mag ik pas dinsdag halen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
kijk, dan kom je dus ook al uit op 23+13=36 ct (even afgerond) voor de winter, oef, ik heb gelukkig nog geen TLK, maar ik ga wel binnenkort over op dynamisch, vermoedelijk bij Zonneplan en neem voor gas een nu welliswaar duur vast jaar contract, maar dat gaat echt niet meer (voorlopig dan) echt goedkoper worden. Gelukkig verbruik ik nog nauwelijks gas, maar het risico van dynamische gas is met die ideoot van Trump me toch te link.clodders schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:04:
[...]
Hetzelfde voor mij.
In de maanden december, januari en februari heb ik 2.840 kWh uit het net gehaald tegen een prijs van
€ 0,23 incl. bijkomende kosten en deze bijkomende kosten zijn voor mij € 0,132 per kWh
Voor mij zijn de kosten per kWh maximaal € 0,23 want hierin zit al de € 0,13Jan-tweak schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:15:
[...]
kijk, dan kom je dus ook al uit op 23+13=36 ct (even afgerond) voor de winter, oef, ik heb gelukkig nog geen TLK, maar ik ga wel binnenkort over op dynamisch, vermoedelijk bij Zonneplan en neem voor gas een nu welliswaar duur vast jaar contract, maar dat gaat echt niet meer (voorlopig dan) echt goedkoper worden. Gelukkig verbruik ik nog nauwelijks gas, maar het risico van dynamische gas is met die ideoot van Trump me toch te link.
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
ik zit met mijn ook toch al in de jaren komende diesel in het zelfde probleem, staat ook in de planning om volgend jaar door een EV ( ID.Cross of Skoda Epiq) te worden vervangen. Technisch kan hij nog wel 10 jaar mee, maar gezien de hoge kosten en we rijden niet meer zo veel is dit dus gewoon een duure jongen geworden.Ronald.42 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:08:
[...]
Nou wil het dat ik afgelopen maandag ook een ev heb gekocht ter vervanging van een 18 jaar oude kia. Dure benzine was nu niet echt mijn overweging. Met 1 op 18 is dat tientjes werk per maand. Leg daarnaast de hogere mrb en verzekering de hogere afschrijving (laten we wel wezen dat oude bakje schreef niks meer af) onderhoud geen idee dat deed ik als ik zelf zin had meestal zelf maar zal straks toch bij de dealer moeten zijn vermoed ik.
Dus tja als je een nog prima ice hebt die nog een aantal jaren mee kan, dan is de benzineprijs toch wel het laatste punt om die afweging te maken. Overigens ik ben benieuwd hoe het me straks gaat voldoen, als je het niet probeert dan weet je het niet.
Plan is hier met de laadpaal aan huis voorlopig komende tijd 100% pv te laden om even richting het onderwerp van dit topic te borduren. Tevens staat hier 15kwh aan batterij waardoor we alweer een poos in de 97% uit de pv tijd zitten, en afgelopen week was er nog genoeg dat richting het net ging wat prima in de auto had gekund, maar die mag ik pas dinsdag halen.
is dat zo? als je even de saldering weg laat (zijnde 2027) hoe komt het er dan uit te zien?clodders schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:17:
[...]
Voor mij zijn de kosten per kWh maximaal € 0,23 want hierin zit al de € 0,13
Zoals ik heb aangegeven gaat het over de maanden december 2025 en januari en februari 2026. En er is geen rekening gehouden met de saldering. Eerder heb aangegeven krijg ik geld toe.Jan-tweak schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:20:
[...]
is dat zo? als je even de saldering weg laat (zijnde 2027) hoe komt het er dan uit te zien?
Voorheen niet, totdat er toch echt een muur stond. Nu moet het met stoom en kokend water wat het niet goedkoper maakt. En dan is soms is de muur ook zelfs daarmee de muur niet weg te krijgen.de Peer schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:33:
[...]
Netcongestie heeft hoge prio, maar geen reden om af te zien van warmtepomp en EV. Zolang we maar niet allemaal in 1x over gaan.
Blackout is totaal niet aan de orde. Laat je niet zo gek maken. Nederland is al in paniek als de betrouwbaarheid van 99.8procent naar 99.6 zakt.MotorBeast schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:56:
[...]
Wat ik bedoel, dan kopen ze met dat argument, dure benzine, er nog meer in de rest van Nederland schat ik. Als het zo doorgaat word het nog spannend wellicht volgende winter. Toch maar eens een noodpakketje gaan klaarleggen, niet voor de Russen dan maar voor een stroom blackout.
Muur?esphome schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:31:
[...]
Voorheen niet, totdat er toch echt een muur stond. Nu moet het met stoom en kokend water wat het niet goedkoper maakt. En dan is soms is de muur ook zelfs daarmee de muur niet weg te krijgen.
Toch hoeft dat niet de beste investering te zijn geweest.de Peer schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:39:
[...]
Tanken is toch helemaal niet goedkoop. 'minder duur' tanken dekt de lading beter denk ik.
1995 wilde ik op mijn nieuwbouw woning 18 panelen (1 kant, z/w) en dat zou ca Hfl 38.000 hebben gekost en toen ca 1800wp !!!(niet genoeg om mijn toenmalige jaarverbruik te dekken...)
Van de gemeente mocht ik mijn woning géén 45° draaien, optimaal naar zuiden, en panelen waren nog flink richting gevoelig, dus paste ik.
Geld in separate fonds gestopt en gaan afwachten.
Ik denk niet dat ik jou hoef uit te leggen hoe dat het potje groeide tegen 10,xx % per jaargemiddelde! Nadat de overheid jaren bleef zwalken met "volgend jaar géén salderen meer" bleef mijn potje steeds sneller groeien en bleef ik afwachten.
Einde 2018(?) kwam overheid door de bocht met salderen blijft nog een aantal jaren. (panelen waren goedkoper, opwek stukken beter, dus hup, 2019 dát deel van het dak alvast vol.) Potje slonk nauwelijks (en ja, ik had natuurlijk de elektra kosten er steeds uitgenomen omdat dat natuurlijk er uit moest omdat ik dát niet bespaarde)
Kortom, geldmaken kon of via PV (wat pas later op gang kwam..) of om juist (nog) géén PV te nemen.
Jouw 10 jaren geleden (2015) investering (40x 250wp? en ca €15.000) heeft waarschijnlijk de éérste jaren "gewoon" gedraaid en met de éérste crisis flink bijgedragen mbv het mooie contract wat vele van ons namen.
Had je echter nog 5 jaren afgewacht, belegd, had je de panelen gratis gehad, én je elektra rekeningen kunnen betalen gedurende die 5 jaren.
Nu heb je dus weer stevig ingezet, en gezien jouw verbruik is dat vrij logisch, echter, dit is géén gebruikelijke situatie zoals de gemiddelde tweaker zal hebben, nét als mijn beleggingsvoorbeeld. De boetes/ terugleveren-afknijpen (wat jij straks stevig gaat doen) zorgen voor een veel dunnere "businessplan", en het is nog afwachten of de overheid de burgers gaat beschermen tegen nóg gekkere boetes, want laten we even reëel zijn, wij krijgen straks 0.5ct (geen tikfout) en een héél groot gedeelte van onze 0.5ct stroom gaat naar... Duitsland waar de burgers flink betalen voor die stroom.
Ik ga NIET beweren dat stroomprijzen NIET onderhevig zijn aan de "tijd" factor, want dat is wél zo.
Maar zetten we even onze naïef bril af... dan kan een ieder aan zijn water voelen dat er iets niet klopt. Bewijs is dat de energie boeren weigeren om boeken te openen, al is dat voor een speciale commissie.
Als ik met alle groenten boeren bij jou in de stad afspreek dat appels 20,= /Kg kosten kan/ga jij roepen: tja, dat is nu eenmaal de prijs, goedkoper ga je ze niet vinden... (klopt dan).
Maar ook het omgekeerde is waar, als alle energieboeren NIET meer dan 0.5ct betalen (terwijl bv de duitsers FLINK moeten betalen..) is dat dan wél de échte prijs?? of zit hier méér (politiek) achter.
Gevolg is dat de hele PV sector onderuit gaat door die belachelijke boetes/vergoedingen terwijl (en dáár heb je gelijk in) er nog vééél meer bij zou moeten. (dit gaat echt NIET lukken, dus volgende probleem ligt al op de loer..)
Zonnepanelen boete juist of niet juist?? ik zeg ZWAAR overtrokken, en heeft bijsturing nodig, op deze weg komen we er niet.
m2C
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ook belegd geld is niet gratis.Hansieo schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:57:
[...]
Toch hoeft dat niet de beste investering te zijn geweest.
1995 wilde ik op mijn nieuwbouw woning 18 panelen (1 kant, z/w) en dat zou ca Hfl 38.000 hebben gekost en toen ca 1800wp !!!(niet genoeg om mijn toenmalige jaarverbruik te dekken...)
Van de gemeente mocht ik mijn woning géén 45° draaien, optimaal naar zuiden, en panelen waren nog flink richting gevoelig, dus paste ik.
Geld in separate fonds gestopt en gaan afwachten.
Ik denk niet dat ik jou hoef uit te leggen hoe dat het potje groeide tegen 10,xx % per jaargemiddelde! Nadat de overheid jaren bleef zwalken met "volgend jaar géén salderen meer" bleef mijn potje steeds sneller groeien en bleef ik afwachten.
Einde 2018(?) kwam overheid door de bocht met salderen blijft nog een aantal jaren. (panelen waren goedkoper, opwek stukken beter, dus hup, 2019 dát deel van het dak alvast vol.) Potje slonk nauwelijks (en ja, ik had natuurlijk de elektra kosten er steeds uitgenomen omdat dat natuurlijk er uit moest omdat ik dát niet bespaarde)
Kortom, geldmaken kon of via PV (wat pas later op gang kwam..) of om juist (nog) géén PV te nemen.
Jouw 10 jaren geleden (2015) investering (40x 250wp? en ca €15.000) heeft waarschijnlijk de éérste jaren "gewoon" gedraaid en met de éérste crisis flink bijgedragen mbv het mooie contract wat vele van ons namen.
Had je echter nog 5 jaren afgewacht, belegd, had je de panelen gratis gehad, én je elektra rekeningen kunnen betalen gedurende die 5 jaren.
Nu heb je dus weer stevig ingezet, en gezien jouw verbruik is dat vrij logisch, echter, dit is géén gebruikelijke situatie zoals de gemiddelde tweaker zal hebben, nét als mijn beleggingsvoorbeeld. De boetes/ terugleveren-afknijpen (wat jij straks stevig gaat doen) zorgen voor een veel dunnere "businessplan", en het is nog afwachten of de overheid de burgers gaat beschermen tegen nóg gekkere boetes, want laten we even reëel zijn, wij krijgen straks 0.5ct (geen tikfout) en een héél groot gedeelte van onze 0.5ct stroom gaat naar... Duitsland waar de burgers flink betalen voor die stroom.
Ik ga NIET beweren dat stroomprijzen NIET onderhevig zijn aan de "tijd" factor, want dat is wél zo.
Maar zetten we even onze naïef bril af... dan kan een ieder aan zijn water voelen dat er iets niet klopt. Bewijs is dat de energie boeren weigeren om boeken te openen, als is dat voor een speciale commissie.
Als ik met alle groenten boeren bij jou in de stad afspreek dat appels 20,= /Kg kosten kan/ga jij roepen: tja, dat is nu eenmaal de prijs, goedkoper ga je ze niet vinden... (klopt dan).
Maar ook het omgekeerde is waar, als alle energieboeren NIET meer dan 0.5ct betalen (terwijl bv de duitsers FLINK moeten betalen..) is dat dan wél de échte prijs?? of zit hier méér (politiek) achter.
Gevolg is dat de hele PV sector onderuit gaat door die belachelijke boetes/vergoedingen terwijl (en dáár heb je gelijk in) er nog vééél meer bij zou moeten. (dit gaat echt NIET lukken, dus volgende probleem licht al op de loer..)
Zonnepanelen boete juist of niet juist?? ik zeg ZWAAR overtrokken, en heeft bijsturing nodig, op deze weg komen we er niet.
m2C
Box 3 rendementheffing, inflatie, fondskosten, bankkosten enz.
Maar aan de andere kant een goed belegger spreid de kansen.
Als ik alleen naar rendement zou hebben gekeken ben ik dom bezig geweest. Heel simpel Ishares MSCI World had me meer opgeleverd. Reken even de waardestijging van het huis naar Label A niet mee.Simpel360 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:09:
[...]
Ook belegd geld is niet gratis.
Box 3 rendementheffing, inflatie, fondskosten, bankkosten enz.
Maar aan de andere kant een goed belegger spreid de kansen.
Ik las ergens dat zonnepanelen uitzetten via de omvormer niet bevordelijk voor de levensduur van de omvormer. Die zou gebaat zijn bij continu doorlopen.. Nou ja, uitzetten of knijpen !?? Ik weet niet of knijpen iets anders is dan dat de zon fluctueert en minder doet.. Geen idee.. knijpen, uitzetten, of anders..de Peer schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:23:
[...]
Nou, bij een halve cent kun je juist wellicht beter knijpen. Dan gaat je omvormer (hopelijk) langer mee.
Ik heb een 20kW omvormer. Bij een halve cent laat ik die liever op 3 kW draaien dan de volle 20 kW
Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic