Ik ben een weekje verder met mijn project en heb leuke voortgang.
De eerder genoemde code gebruikt in homeassistant een light output. Standaard zit hier een gamma correction factor in van 2.8, en dat is de oorzaak van de hoge waarden aan het eind van de curve. Met de gamma correction op 1.0 ben ik verder gaan testen. Ik heb met de waterkoker van 1380 W steeds een tiental metingen gedaan, het resultaat aan mijn favoriete LLM gevoerd en daar kwam een formule uit. Dit een aantal keer herhaald tot ie goed was.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| dimmer% output in W
10 117
20 255
30 410
40 577
50 738
60 895
70 1084
80 1220
90 1350
100 1380 |
Als je hier een formule van maakt in esphome dan wordt dat:
code:
1
2
3
| float p = state; // 0.0 to 1.0 from slider
float level = p * 0.89 + (p * p * 0.18);
id(dimmer1).set_level(level); |
De volgende stap was het aansluiten van de Daalderop keukenboiler van 15 liter. Dat is dus supermakkelijk omdat je gewoon de stekker kan gebruiken. De boiler zelf heeft zijn normale max temperatuur beveiliging en die blijft gewoon in gebruik.
Het issue van de hete triac heb ik opgelost door een stuk extra aluminium te monteren, nu wordt het ding niet meer zo heet. Ik had namelijk eerder al 120 graden gemeten, dat is toch iets teveel van het goede.
Nu we dus veilig een nuttige load kunnen aansturen is het tijd voor de software regeling in home assistant. Mijn doel is om een zonnestroom overschot naar de boiler te sturen, en anders niets. De regeling kijkt simpelweg elke 4s of er een overschot is en regelt de dimmer dan omhoog. Als er stroom verbruikt wordt uit het net dan regelt hij hem weer omlaag. Rond deze dagen heb ik een PV output van max 4200W.
/f/image/FlN1xgDxpfjD5fai6ppZBgE7.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding: De zon komt al vroeg op de NO panelen en genereert stroom die de boiler ingaat.
Bij een dynamisch tarief is de stroom vaak duurder in de ochtend en avond, dus is het mooi dat je dit niet hoeft af te nemen uit het net.
Ik heb ook een EV + laadpaal met mooie software van @
Dextro1986 die ongeveer hetzelfde doet met solar overschot, maar een EV heeft minimaal 1380W nodig. De boiler oplossing werkt al vanaf 10W.
De volgende stappen die ik wil doen zijn:
- een net kastje maken voor de componenten
- een temperatuursensor tegen de keukenboiler plaatsen om op T te regelen
- de regeling verbeteren in home assistant, bijv. met vakantie mode
- metingen doen over bijv. stilstandsverlies
Uiteindelijk is dit alles een opmaat naar een grote boiler voor de (voor)verwarming van douchewater