Bij deze mijn ervaringen met een domme boiler slimmer maken. Omdat ik geen ssr heb liggen om de boiler te sturen, heb ik eerst een 230v Tuya stopcontact gebruikt. Ons element is 3 kW en heeft eigen thermostaat, deze staat op max. In HA heb ik 3 regelkringen gemaakt:
Log van eergisteren met vele korte pieken: in totaal 1,78 kWh verbruik van het net.
Log van vandaag: 0,6 kWh levering uit net.
In licht blauw (blauw onderstreept) zie je het pendelen van de thermostaat van de boiler. De boiler had de 69 degC nog niet gehaald waardoor het stopcontact niet uitschakelde. Bij het element was de temperatuur te hoog en schakelde die dus uit, om daarna weer in te schakelen. Omdat de accu's snachts leger zijn geworden willen die smorgens opladen, net als de ww boiler. Omdat de boiler pendelt, zijn de accu's heel actief met daarop aanpassen, wat leid tot teruglevering en verbruik.
Zo lang je pv-opwek > boiler+accu laad-vermogen+andere last, dan maakt 'dom' sturen niet veel uit. In deel-last is een ssr met faseaansnijding/burst-fire beter. Voor morgen heb ik het opgelost door de accu en boiler niet parallel te laten laden.
ps. Stedin gaf in de chat aan dat burst-fire nadelig gaat zijn voor salderen. De stroom wordt immers real-time verrekend en niet per 1 seconde p1-uitleesfrequentie. 2 periodes (40 ms) 100% en 2 periodes 0 (50% duty-cycle), zal zorgen voor netto verbruik en teruglevering als solar-opwek lager is dan 100% van het verbruik. Met faseaansnijding kan dit worden voorkomen, maar zorgt wel voor meer harmonische en dus emc.
- PV boost aan als solar >3500w voor meer dan 5 minuten en de temp <66,5 en legionella-run niet actief is.
PV boost uit als solar <3200 voor meer dan 5 minuten of als temp >69 graden. - Minimum als temp <52 graden. Soort fail-safe regeling dat er altijd warm water is.
Minimum uit als temp >55 en beperking dat hij de legionella-run niet onderbreekt. - Legionella. Als temp 7 dagen niet boven 60 graden is geweest maakt hij de boiler 60 graden. Ook heb ik een melding gemaakt als legionella run meer dan 4 uur duurt, dan is er iets mis. Element stuk? Stopcontact stuk?
Log van eergisteren met vele korte pieken: in totaal 1,78 kWh verbruik van het net.
Log van vandaag: 0,6 kWh levering uit net.
In licht blauw (blauw onderstreept) zie je het pendelen van de thermostaat van de boiler. De boiler had de 69 degC nog niet gehaald waardoor het stopcontact niet uitschakelde. Bij het element was de temperatuur te hoog en schakelde die dus uit, om daarna weer in te schakelen. Omdat de accu's snachts leger zijn geworden willen die smorgens opladen, net als de ww boiler. Omdat de boiler pendelt, zijn de accu's heel actief met daarop aanpassen, wat leid tot teruglevering en verbruik.Zo lang je pv-opwek > boiler+accu laad-vermogen+andere last, dan maakt 'dom' sturen niet veel uit. In deel-last is een ssr met faseaansnijding/burst-fire beter. Voor morgen heb ik het opgelost door de accu en boiler niet parallel te laten laden.
ps. Stedin gaf in de chat aan dat burst-fire nadelig gaat zijn voor salderen. De stroom wordt immers real-time verrekend en niet per 1 seconde p1-uitleesfrequentie. 2 periodes (40 ms) 100% en 2 periodes 0 (50% duty-cycle), zal zorgen voor netto verbruik en teruglevering als solar-opwek lager is dan 100% van het verbruik. Met faseaansnijding kan dit worden voorkomen, maar zorgt wel voor meer harmonische en dus emc.
/f/image/luaaczyLe4xvnpgZhWBs7Zbj.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/wsaxr21Y7UAuNAq3NZbzltuz.jpg?f=fotoalbum_large)

/f/image/9CdbNUT0ZwBZHkxIFiji3gjA.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/F7xSNPEeCO7KkOf07K6c8uCT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jMy0D6BWN30NsY0opXqC7C9u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2jcni8eQCw10zYnt5IBtq1ug.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DEf9K1rONmd0axnijRNP57ms.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l6bgNzNXEMkwMzoNpuZG3Zyx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qJuVjvsw4xtr29Bsk7yvbe1u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yiBg7XH1VXmYdxgsGW0LURBp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6zyfavEcXPX4TiOYJmTL8mPS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pWYLa7IhQpWYfTuku2aSpixE.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6qCyVG2W7Z9yhdeHlJKUzeWl.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tm7rjuMQSCvhhFreaJz91svV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5vK1mAszZC02gK4meZehPqDl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ra2KSi1dYwFGhflAf7gsKK9A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lnb5ByIDTCsEMOkFhjGNoQUC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5JHnvTOnlJNlg9L9P8FlreaV.jpg?f=fotoalbum_large)