@Aengineering De hardware gaat mij wel lukken. Ben benieuwd naar de automatisering die je gemaakt hebt in HA. Kan je die posten?Aengineering schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:37:
@wpee
ik zou een automatisering maken met als TRIGGER verandering in de waarde van je P1 meter entiteit, en deze elke seconde laten uitvoeren. (dus elke seconde bij kijken of er een verandering is van deze P1 entiteit (waarde zelf is hier onbelangrijk)
daar na als actie : [Bouwstenen] > [Kiezen]
daar 10 acties maken
voorwaarde : P1 (entiteit) power is below -100
dan als actie je shelly(entiteit slider) op 1 zetten
en zo verder
ik heb het spul nog niet binnen maar ik zal mn jaml posten als ik het af heb
Als ik een foto bekijk van dat spul dan is het niets meer dan vermoedelijk een NTC-sensor (waarvan de juiste waarde vast is te achterhalen in service documentatie) die (ik denk?) op de inkomende leiding wordt gemonteerd, zodat de ketel weet of en hoeveel hij nog moet bijverwarmen.lkolkman schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:00:
[...]
Ik heb een Vaillant Ecotec waarbij ik een extra brandervoorwaardethermostaat-setje dien te installeren.
[...]
En een mengventiel, die er waarschijnlijk tussen zit om te voorkomen dat je ketel té heet water binnenkrijgt en je dan ineens 80°C water uit je kraan/douche krijgt. Kun je natuurlijk rekening mee houden door de boiler niet te heet laten opwarmen, met een zonneboiler gaat dat wat lastiger ;-)
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 23-04-2025 13:53 ]
Er zit een omschakelventiel, en een thermostatisch mengventiel tussen in mijn huidige setup.basfromasd schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:50:
[...]
Is het niet logischer om hiervoor een thermostatisch mengventiel te gebruiken? In de zonneboilerwereld is dat al jaren gebruikelijk.
Maar je merkt duidelijk met douchen als de boiler leeg raakt, dat de temperatuur wel ff terug loopt voor de ketel echt warm water gaat geven.
Aha, een omschakelventiel. Ja, de ketel heeft natuurlijk wel een zekere traagheid. En een minimale flow waarbij hij bijspringt (bij mengen van boiler met warm tapwater uit de ketel).
[ Voor 50% gewijzigd door basfromasd op 23-04-2025 15:12 ]
Ik gebruik hem heel stom op 900watt dan duurt het langer voor hij warm is en gebruik ik zo meer van mn zonnestroom.dlanor83 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:59:
[...]
@Aengineering De hardware gaat mij wel lukken. Ben benieuwd naar de automatisering die je gemaakt hebt in HA. Kan je die posten?
Komt ook omdat ik een grote boiler heb die wel schakelt. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2269324
Moet er dus nog tijd in steken.
Een een kleine thuis accu.
De noodzaak om meer te doen is dan wel weg😀
Mijn gedachten over bovenstaande (al voel ik wel iets voor zo'n thermostatisch omschakelventiel ertussen te plaatsen)
1) Boiler in serie met ketel: (heb ik nu), je merkt dat het warme water eerst de ketel moet opwarmen voordat het mijn kraan in de keuken of douche bereikt, het duurt gewoon langer. De ketel weet met een voeler wat de aanvoer vanuit de boiler is en zal dus NIET bijschakelen. WACHTTIJD dus. Als je maar kort warm water wilt hebben (bv handen opwarmen in winter of handen wassen dan heb je hier duidelijk nadeel. Bij douchen of afwassen maakt het niet zoveel; het koude water meng je toch bij want 60grC stop je de handen echt niet in.
2) Item 1 kun je beperken door ketel in de comfort stand te zetten, zodat deze eigenlijk voorverwarmd is en blijft (bij mijn nefit Nefit althans). Tsja, gasverbruik.....dat was nu net niet de bedoeling.
3) Omschakelventiel, naar zoiets was ik op zoek maar dan moet ik wel kijken dat de ketel ook genoeg flow heeft anders krijg ik een storing op de ketel als de flow te weinig is (bv als aanvoer uit boiler maar langzaam zakt in temperatuur zal de thermostatische werking in de 3-weg kraan ook langzaam zijn, waardoor je tijdelijk een beperkte flow door de ketel hebt, maar de ketel zal die voelen en dus AAN willen gaan. mmmm gaat dat werken? De plek van de voeler moet nu dan wel op de leiding naar/bij de ketel, en niet gelijk aan de boiler. Aan de andere kant als ik nu een kraan niet al te ver open zet is dat hetzelfde als ik alleen een ketel zou hebben...
4) Electrische driewegklep, je moet wel voelen wat je aanvoertemp is, en dat zal HA dan moeten weten om de klep om te schakelen. Iets meer onderdelen en in de basis iets duurder verwacht ik. OFhet regeltechnisch iets uit maakt weet ik niet.
1) Boiler in serie met ketel: (heb ik nu), je merkt dat het warme water eerst de ketel moet opwarmen voordat het mijn kraan in de keuken of douche bereikt, het duurt gewoon langer. De ketel weet met een voeler wat de aanvoer vanuit de boiler is en zal dus NIET bijschakelen. WACHTTIJD dus. Als je maar kort warm water wilt hebben (bv handen opwarmen in winter of handen wassen dan heb je hier duidelijk nadeel. Bij douchen of afwassen maakt het niet zoveel; het koude water meng je toch bij want 60grC stop je de handen echt niet in.
2) Item 1 kun je beperken door ketel in de comfort stand te zetten, zodat deze eigenlijk voorverwarmd is en blijft (bij mijn nefit Nefit althans). Tsja, gasverbruik.....dat was nu net niet de bedoeling.
3) Omschakelventiel, naar zoiets was ik op zoek maar dan moet ik wel kijken dat de ketel ook genoeg flow heeft anders krijg ik een storing op de ketel als de flow te weinig is (bv als aanvoer uit boiler maar langzaam zakt in temperatuur zal de thermostatische werking in de 3-weg kraan ook langzaam zijn, waardoor je tijdelijk een beperkte flow door de ketel hebt, maar de ketel zal die voelen en dus AAN willen gaan. mmmm gaat dat werken? De plek van de voeler moet nu dan wel op de leiding naar/bij de ketel, en niet gelijk aan de boiler. Aan de andere kant als ik nu een kraan niet al te ver open zet is dat hetzelfde als ik alleen een ketel zou hebben...
4) Electrische driewegklep, je moet wel voelen wat je aanvoertemp is, en dat zal HA dan moeten weten om de klep om te schakelen. Iets meer onderdelen en in de basis iets duurder verwacht ik. OFhet regeltechnisch iets uit maakt weet ik niet.
Los staande van het elektrische laad gedeelte maar puur als het behouden van de douche temperatuur. Is het niet simpeler om twee thermostaat mengkranen te gebruiken? De boiler wordt aangesloten op de koudwaterinlaat en de cv op de warmwaterinlaat. De uitgang van deze kraan wordt aangesloten op de warmwaterinlaat van de tweede thermostaatkraan. De koudwaterleiding of eventueel van de wtw wordt gewoon op de koud ingang van de tweede kraan aangesloten. Zo wordt warm water afgenomen met voorrang door de boiler, en springt de cv bij wanneer nodig. De flow druk weet ik niet maar als je eerste met een grote doorstroom capaciteit en dan 5-10° hoger zet lijkt me dat wel werken.
Had dit ooit (<1979) thuis bij mijn ouders gedaan die cv en een boiler hadden. Waren met 4 en dan is 120l niets. Had toen wel op de tweede koud een pijp met wat warm water van de afvoer buis , een vroege wtw versie.
Had dit ooit (<1979) thuis bij mijn ouders gedaan die cv en een boiler hadden. Waren met 4 en dan is 120l niets. Had toen wel op de tweede koud een pijp met wat warm water van de afvoer buis , een vroege wtw versie.
[ Voor 6% gewijzigd door Lord Anubis op 24-04-2025 06:11 ]
Als TS leek het me aardig het volgende te delen: Vandaag heeft de kemo het begeven. Na het ruiken van een brandlucht uit het boilerhok het hok geopend, een pluimpje rook kwam ons tegemoet. Een snelle scan met de warmtebeeldcamera wees al snel de schuldige aan. Bevestigd door de geur.
:strip_exif()/f/image/tpPVBvl82tw2T27GWqF8HNPM.jpg?f=fotoalbum_large)
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Hoe lang en op welk vermogen heeft deze gedraaid?sparkly schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:48:
Als TS leek het me aardig het volgende te delen: Vandaag heeft de kemo het begeven. Na het ruiken van een brandlucht uit het boilerhok het hok geopend, een pluimpje rook kwam ons tegemoet. Een snelle scan met de warmtebeeldcamera wees al snel de schuldige aan. Bevestigd door de geur.
[Afbeelding]
Over een week of twee nadat de CV installateur is geweest ga ik de mijne ook gebruiken om een boiler aan te sturen. Dus hopelijk kunnen we erachter komen wat ervoor zorgt dat de kemo veel eerder kapot gaat dan verwacht.
Vanaf oktober, en heeft met de heater zon +/-600kWh verbruikt. Heater die aangesloten is deed zo'n 1800 watt maximaal. Dacht de laatste tijd al te zien dat max vermogen iets terugliep naar 1650-1700 watt. Misschien was dat een voorbode. Aangesloten installatie automaat was overigens niet afgeslagen. Zal hem binnenkort eens demonteren en kijken wat er stuk is gegaan.kevi-n1 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 06:34:
[...]
Hoe lang en op welk vermogen heeft deze gedraaid?
Over een week of twee nadat de CV installateur is geweest ga ik de mijne ook gebruiken om een boiler aan te sturen. Dus hopelijk kunnen we erachter komen wat ervoor zorgt dat de kemo veel eerder kapot gaat dan verwacht.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Hoi,sparkly schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:48:
[Afbeelding]
Vraagje: heb/had je een koelblok aan de kemo zitten? (ik verwacht van wel) En monitor je de temperatuur daarvan? Daarmee hoop ik zoiets dat jouw overkomen is te voorkomen. In m'n huidige proefopstelling met een 10L boilertje blijft de temp meestal onder de 35 gr met enkele uitschieters richting 50 gr. Mocht de temp boven de 60gr komen dan schakel ik alles uit..
Jazeker, zie eerste post.lkolkman schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:53:
[...]
Hoi,
Vraagje: heb/had je een koelblok aan de kemo zitten? (ik verwacht van wel) En monitor je de temperatuur daarvan? Daarmee hoop ik zoiets dat jouw overkomen is te voorkomen. In m'n huidige proefopstelling met een 10L boilertje blijft de temp meestal onder de 35 gr met enkele uitschieters richting 50 gr. Mocht de temp boven de 60gr komen dan schakel ik alles uit..
Ik kreeg direct een nieuwe van kemo (via amazon)
Weet niet of ik er nog 1 wilAengineering schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:38:
Ik kreeg direct een nieuwe van kemo (via amazon)
Ik heb zojuist de hele opstelling buiten op de tegels gezet om uit te testen wat er was gebeurd als ik niet had ingegrepen. Ik heb een 2kw heater aangesloten en de boel op max vermogen aan gezet.
Resultaat na 3 minuten was plots geen vermogen, een kortdurende steekvlam (aantal seconden) van +/- 10cm vanuit de linker onderkant waar de aansturingsaansluitingen zitten. Gepaard met gesis, rook eigenlijk niet gezien. De installatieautomaat (Siemens 10A) sloeg niet af.
[ Voor 4% gewijzigd door sparkly op 29-04-2025 20:35 ]
Na gisteren reageerde hij al niet meer op dimmen. Hij deed enkel nog vol vermogen ongeacht het signaal.Aengineering schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:49:
hoeveel dimde je de heater?
Althans, een minuut of 3, daarna was het echt klaar.
Voor die tijd dimde ik maar sporadisch. Het was voor mij meer een voorbereiding op einde salderen. En een leuk experiment.
Heb ik net de M240 in gebruik genomen lees ik je verhaal over doorbranden… Zat al een beetje te twijfelen of ik niet een proportionele SSR zou moeten gebruiken maar dan heb ik een pwm naar 0-10 volt converter nodug.
Wat is jullie mening? SSR veiliger dan de M240?
@HPX @swiffer @lkolkman
Volgende week komt de loodgieter hier alles aansluiten. Ga voorlopig toch voor de variant met de twee ventielen (omschakel + meng)..
Vraagje, jullie hebben al zo'n soort opstelling. Kunnen jullie achterhalen of er ook een extra keerklep achter de warm-Water-uitvoer van de ketel moet? Op de geel aangegeven plek, of is dit overbodig?
Volgende week komt de loodgieter hier alles aansluiten. Ga voorlopig toch voor de variant met de twee ventielen (omschakel + meng)..
Vraagje, jullie hebben al zo'n soort opstelling. Kunnen jullie achterhalen of er ook een extra keerklep achter de warm-Water-uitvoer van de ketel moet? Op de geel aangegeven plek, of is dit overbodig?
:strip_exif()/f/image/T8i0Vvz70EwsiclZm1WegTZi.jpg?f=fotoalbum_large)
Inlaatcombi functioneert volgens mij ook als terugslag beveiliging. Deze zit al op de koud water aanvoer, dus niet nodig bij warm water vanuit ketel.pasmanm schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:31:
@HPX @swiffer @lkolkman
[Afbeelding]
Edit: is niet nodig, inlaatcombi is ook keerklep: https://www.buurs.nl/arti...QpuKMPJk5SAwaArf8EALw_wcB
[ Voor 14% gewijzigd door hpmkruit op 04-05-2025 21:40 ]
hoi
Ik heb de dimmer klaar en aangesloten op de boiler.
Mijn CV ketel is zeer recent en dus veel digitaal.
Momenteel werkt de boiler in serie met de CV ketel prima en dat zonder kleppen en regelaars.
Heb wel de aanvoer temp van het SWW iets moeten verlagen van 60 naar 56 graden.
En heb het geheel aan HA gekoppeld :-)
Momenteel werkt de boiler in serie met de CV ketel prima en dat zonder kleppen en regelaars.
:strip_exif()/f/image/TSTqJKeJwc1N082lHNhplrJm.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor welke verwarmingselement zijn jullie gegaan ?
Ik heb zelf een 300L DJG boiler voor een WP en wil daar ook een 10a element in stoppen om m'n overschot voor te gebruiken.
Ik heb zelf een 300L DJG boiler voor een WP en wil daar ook een 10a element in stoppen om m'n overschot voor te gebruiken.
Legion 7i i9 3080 32gb
Niet boven de 2000 watt gaan ivm het vermogen van de dimmer
Hoi Frans,frans3 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:53:
hoi
[Afbeelding]
Voor welke dimmer ben je nu gegaan? En zou jij de configuratie voor het automatisch dimmen kunnen delen?
@EduardBerwers
Ik gebruik de shelly 0-10v gen 3 en de kemo 240 module. incl een add-on module voor de temp sensor ( die kan overigens zo op de shelly dimmer ! ) wereld product dat shelly.
Tevens heb ik er ook een koelblok op met een kleine 4x4 cm 12v ventilator.
Qua automatisering ...... daar ben ik nog mee bezig en het werkt momenteel op basis van opbrengst PV panelen en niet op terug levering. Krijg dit nog niet lekker aan de praat, want bij weinig opbrengst gaat de boiler op laag vermogen aan en wordt de terug levering weer minder en daar reageert de boiler / dimmer weer op en zo krijg je dus een ping pong effect. Iemand anders een beter idee ? :-)
Nu gaat het regelen via de opbrengst van de PV panelen en als de auto aan het laden is of de wasmachine aan staat dan gaat de boiler uit. Werkt een stuk stabieler momenteel.
Ik gebruik de shelly 0-10v gen 3 en de kemo 240 module. incl een add-on module voor de temp sensor ( die kan overigens zo op de shelly dimmer ! ) wereld product dat shelly.
Tevens heb ik er ook een koelblok op met een kleine 4x4 cm 12v ventilator.
Qua automatisering ...... daar ben ik nog mee bezig en het werkt momenteel op basis van opbrengst PV panelen en niet op terug levering. Krijg dit nog niet lekker aan de praat, want bij weinig opbrengst gaat de boiler op laag vermogen aan en wordt de terug levering weer minder en daar reageert de boiler / dimmer weer op en zo krijg je dus een ping pong effect. Iemand anders een beter idee ? :-)
Nu gaat het regelen via de opbrengst van de PV panelen en als de auto aan het laden is of de wasmachine aan staat dan gaat de boiler uit. Werkt een stuk stabieler momenteel.
Frans3
Wat mss kan werken is de uitsturing van de dimmer in grotere stappen naar beneden laten gaan en bij de uitsturing verhogen dat in kleine stapjes laten gaan om jojo effect te vermijden.
Wat mss kan werken is de uitsturing van de dimmer in grotere stappen naar beneden laten gaan en bij de uitsturing verhogen dat in kleine stapjes laten gaan om jojo effect te vermijden.
Het is best normaal dat je wat heen en weer springt, je zit met 3 onstabiele systemen: de opwek van de zonnepanelen, het verbruik van je boiler en het verbruik van de rest van je huis. Enkel het verbruik van je boiler kan je voorspellen.
Je wil eigenlijk een dubbel systeem:
- snel reageren op grote veranderingen, moet niet zo nauwkeurig (vb ergens tussen de + en - 50W landen).
- traag kruipen naar de gewenste waarde (richting nul op de meter), dat mag gerust meerdere seconden duren voor je er bent (en als de zoninstraling blijft variëren raak je er nooit).
In principe kan je best een PID regelaar gebruiken, maar de afstelling is niet zo eenvoudig.
Je wil eigenlijk een dubbel systeem:
- snel reageren op grote veranderingen, moet niet zo nauwkeurig (vb ergens tussen de + en - 50W landen).
- traag kruipen naar de gewenste waarde (richting nul op de meter), dat mag gerust meerdere seconden duren voor je er bent (en als de zoninstraling blijft variëren raak je er nooit).
In principe kan je best een PID regelaar gebruiken, maar de afstelling is niet zo eenvoudig.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Is er al iemand die de dimmer / boiler via een PID regelaar regelt ?
en gaat dat dan via Node-RED ?
Het is niet per se nodig om een PID-systeem te gebruiken, alhoewel je daarmee wel het e.e.a. kunt finetunen. Het belangrijkste is dat niet alle verbruikers met de zelfde frequentie en snelheid bijregelen.
Je kunt dit decentraal regelen waarbij je een grillig verbruik krijgt, maar je kunt het ook centraal regelen met 1 unit die over alle apparaten controle houdt. Beide hebben voor-en nadelen.
Ik heb bijvoorbeeld een paar elektrische radiatoren staan die ik per 250W kan bijschakelen om ruimtes (cop 1) te verwarmen, en stuur dat aan via een Raspberry Pi die via een p1-meter de teruglevering uitleest. Persoonlijk vond ik dat bruikbaarder dan een klein boilervat op bepaalde momenten te verwarmen omdat je vrij snel niet meer je vermogen kwijt kunt omdat de boiler op temperatuur is.
Je kunt dit decentraal regelen waarbij je een grillig verbruik krijgt, maar je kunt het ook centraal regelen met 1 unit die over alle apparaten controle houdt. Beide hebben voor-en nadelen.
Ik heb bijvoorbeeld een paar elektrische radiatoren staan die ik per 250W kan bijschakelen om ruimtes (cop 1) te verwarmen, en stuur dat aan via een Raspberry Pi die via een p1-meter de teruglevering uitleest. Persoonlijk vond ik dat bruikbaarder dan een klein boilervat op bepaalde momenten te verwarmen omdat je vrij snel niet meer je vermogen kwijt kunt omdat de boiler op temperatuur is.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dit had ik willen proberen, maar omdat ik nog niet zo erg in Node-RED thuis ben heb ik het via een simpele automatisering gedaan: Ik heb een helper gemaakt vanuit de P1 meter:frans3 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:28:
Is er al iemand die de dimmer / boiler via een PID regelaar regelt ?
{{ (states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float) - (states('sensor.electricity_meter_energieverbruik') |float ) | round(3)}}
Hierop staat een trigger zodra deze wijzigt pas ik de dimmer met een plus 5 of min 5 waarde aan.. Hiermee volgt de dimmer de overproductie. Door de waarden slim te kiezen kun je bepalen of je precies alle vermogen gebruikt of bv pas vanaf bv 200w. Tevens heb ik het maximaal vermogen wat beperkt omdat dan de kemo wat minder warm wordt. Hopelijk verleng ik hiermee de levensduur van de kemo. Hij is passief gekoeld en voorzien van temp sensor, welke alles uitgeschakeld bij te hoge temperatuur. Alles mbv shelly modules.
Dit werkt prima zonder al te veel uitschieters naar boven of beneden.
Ik ben ook aan het testen met een boiler,
Ik heb een vergelijkbaar systeem als vaker aangehaald alleen ik heb een
Chinese Single Phase AC Voltage Regulator en een 0-10V Zigbee dimmer
Het systeem is nog in de test fase, maar wil graag delen wat van regeling ik heb gemaakt:
Ik kijk naar mijn energie meter en een stroom meter voor de boiler, en met deze automation in Home Assistant regel ik de dimmer
Ik heb een vergelijkbaar systeem als vaker aangehaald alleen ik heb een
Chinese Single Phase AC Voltage Regulator en een 0-10V Zigbee dimmer
Het systeem is nog in de test fase, maar wil graag delen wat van regeling ik heb gemaakt:
Ik kijk naar mijn energie meter en een stroom meter voor de boiler, en met deze automation in Home Assistant regel ik de dimmer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
| alias: Test Boiler description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - sensor.electricity_meter_energieproductie - sensor.electricity_meter_energieverbruik conditions: [] actions: - action: light.turn_on metadata: {} data: brightness: "{{ brightness }}" target: entity_id: light.0xa4c138878aa7ca4b variables: boiler: "{% set productiemeter = states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float %} {% set meterverbruik = states('sensor.electricity_meter_energieverbruik') | float %} {% set boilermeter = states('sensor.shelly_plug_energy_power') | float %} {{ (productiemeter * 1000 + boilermeter - meterverbruik * 1000) | round(3, default=0) }}" brightness: > {% set mapper = { 0 <= boiler < 15 : 70 , 15 <= boiler < 36 : 75 , 36 <= boiler < 60 : 80 , 60 <= boiler < 79 : 85 , 79 <= boiler < 137 : 90 , 137 <= boiler < 187 : 95 , 187 <= boiler < 249 : 100 , 249 <= boiler < 304 : 105 , 304 <= boiler < 390 : 110 , 390 <= boiler < 481 : 115 , 481 <= boiler < 589 : 120 , 589 <= boiler < 700 : 125 , 700 <= boiler < 808 : 130 , 808 <= boiler < 907 : 135 , 907 <= boiler < 990 : 140 , 990 <= boiler < 1105 : 145 , 1105 <= boiler < 1219 : 150 , 1219 <= boiler < 1305 : 155 , 1305 <= boiler < 1375 : 160 , 1375 <= boiler < 1488 : 165 , 1488 <= boiler < 1542 : 170 , 1542 <= boiler < 1610 : 175 , 1610 <= boiler < 1685 : 180 , 1685 <= boiler < 1719 : 185 , 1719 <= boiler < 1741 : 190 , 1741 <= boiler < 1770 : 195 , 1770 <= boiler < 1812 : 200 , 1812 <= boiler < 1877 : 205 , 1877 <= boiler < 1888 : 210 , 1888 <= boiler < 1913 : 215 , 1913 <= boiler < 1922 : 220 , 1922 <= boiler < 1938 : 225 , 1938 <= boiler < 1944 : 230 , 1944 <= boiler < 1948 : 235 , 1948 <= boiler < 1957 : 240 , 1957 <= boiler < 1962 : 245 , 1962 <= boiler < 1980 : 250 , 1980 <= boiler < 9990 : 255 , }%} {{ mapper.get(True) }} mode: restart |
@Rickbhs ik ga dit eens proberen dank voor het delen
Zonheb ik het ook ongeveer, werkt redelijk stabiel. Hie groter de afwijking hoe groter de bijsturing. Probleem is eigenlijk bij mij dat de p1 en lage update frequentie heeft een dat komt weer door de Emeter. waardoor je geen nauwkeurige regeling kan maken.
Bij mij werkt het script heel slecht helaas. Waarschijnlijk omdat de data van de zonnepanelen en terug levering om de minuut binnenkomt
Vandaag een homewizzard p1 besteld en hopen dat dat sneller en beter gaat
Ja dat is bij mij ook helaas nog het probleem. Dat de P1 poort niet snel update. Voor een snelle correcte. Dat ligt aan de energie meter. Nu kun je wel andere meters er op zetten maar de Emeter is het meest nauwkeurige daar wordt ook op afgerekend.
Schijnbaar zijn de nieuwste meters wat sneller
Schijnbaar zijn de nieuwste meters wat sneller
Over welke e-meter(s) spreken we hier? Ik dacht altijd dat de norm maximaal iedere 10sec was.frans3 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:50:
Bij mij werkt het script heel slecht helaas. Waarschijnlijk omdat de data van de zonnepanelen en terug levering om de minuut binnenkomt
Zelf hier een Landis gyr+ E350 SMR5.
[ Voor 4% gewijzigd door Lord Anubis op 10-05-2025 12:12 ]
Als ik me niet vergis is de nieuwste DSMR spec 5, die geeft elke seconde een meting.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik had een TOON maar maakte nu gebruik van de ct klemmen van de enphase omvormer. En die gegevens worden om de ca 60 sec uitgelezen. Werkt op zich ook prima. Maar niet voor dit soort doeleinden.
Ik heb een nieuw script gemaakt en dit werkt momenteel wel goed. Op basis van terugleveren zoveel procent er bij en uit het net zoveel procent er af. Even verder testen nog
Ik heb een nieuw script gemaakt en dit werkt momenteel wel goed. Op basis van terugleveren zoveel procent er bij en uit het net zoveel procent er af. Even verder testen nog
Klopt helemaal. Deze hebben wij. Daardoor werkt mijn automatisering nu prima.. de helper gaat van -12 (kw, bij bv laden auto) naar +4,5/5 bij maximaal leveren. En geeft zelfs iets vaker dan 1x per sec een nieuwe waarde.naftebakje schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:20:
Als ik me niet vergis is de nieuwste DSMR spec 5, die geeft elke seconde een meting.
Als iemand dan op de e-meter wat anders erop aansluit en het is daarna per minuut of langer dan of FW update aanvragen of zelf iets fabriceren met een rasp-pi of eps of arduino op pico, of/en andere e-meter aanvragen.
[ Voor 6% gewijzigd door Lord Anubis op 10-05-2025 20:07 ]
Ik begin hier ook mee om de zonnepanelen straks alleen de interne stroombehoefte te laten dekken. Naast de PSSR van Damen vond ik ook complete oplossingen (schemas) in de USA bij HBcontrols:buzzlightyear schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:06:
Heb ik net de M240 in gebruik genomen lees ik je verhaal over doorbranden… Zat al een beetje te twijfelen of ik niet een proportionele SSR zou moeten gebruiken maar dan heb ik een pwm naar 0-10 volt converter nodug.
https://www.hbcontrols.com/products/proportional-output
Die hebben die ook voor drie fase oplossingen en er zit een controller board bij die net als die van Kemo de verschillende soorten aansturing ondersteunen net als pwm. De benodigde stroom voor controller halen ze via een trafo op de 230V.
Veroorzaakt een SSR soms noise in stroomnet is dan mijn algemene vraag?
@esphome heb hier nu op basis van de Proportionele SSR van Damen het een en ander opgebouwd als alternatief voor de Kemo. Moest even een geschikte PWM naar 0-10 volt converter vinden en hoop binnenkort eerste test te kunnen doen. Heb er sowieso een EMV filter tussen gezet om eventuele storing te voorkomen. Mocht je interesse hebben in de uitkomst (kan even duren) dan hoor ik het wel.
@buzzlightyear Zeker interesse en een EMV goed idee en die zag ik ook als connector en dan kun je die zelf met glaszekering en aan/uit nemen. Heb je drie vliegen in één klap.
Ik wil als controller een Shelly of ESP32 gebruiken en dan die zelfstandig/autonoom het verbruik laten ophalen en eventueel met meer controllers samen laten werken opdat bijvoorbeeld de boiler voorrang heeft op een ander device. Samen kunnen ze dan ook tegelijkertijd nog meer Watt's verstoken als dat nodig is.
Ik wil als controller een Shelly of ESP32 gebruiken en dan die zelfstandig/autonoom het verbruik laten ophalen en eventueel met meer controllers samen laten werken opdat bijvoorbeeld de boiler voorrang heeft op een ander device. Samen kunnen ze dan ook tegelijkertijd nog meer Watt's verstoken als dat nodig is.
Sinds gisteren is boiler opstelling actief dus ik zal jullie op de hoogte houden van ontwikkelingen.
De opstelling:
- 'Domme' platte boiler van 80L met een ingesteld vermogen op 800W.
- Kemo M240 aansturing 0-10V
- Qubino Z-wave flush 0-10V + temperatuursensor
- Lua script in Domoticz
Elke 5s als de P1 meter een update krijgt, dan wordt het Lua-script uitgevoerd en wordt er gekeken hoeveel overschot of tekort er is qua vermogen. Op basis hiervan wordt de dimmer in 100 stappen omhoog of naar beneden geregeld met stapjes van ~8W.
De temperatuur van de gehele unit (Kemo M240 + koelblok) wordt gemonitord met de temperatuursensor.
De opstelling:
- 'Domme' platte boiler van 80L met een ingesteld vermogen op 800W.
- Kemo M240 aansturing 0-10V
- Qubino Z-wave flush 0-10V + temperatuursensor
- Lua script in Domoticz
Elke 5s als de P1 meter een update krijgt, dan wordt het Lua-script uitgevoerd en wordt er gekeken hoeveel overschot of tekort er is qua vermogen. Op basis hiervan wordt de dimmer in 100 stappen omhoog of naar beneden geregeld met stapjes van ~8W.
De temperatuur van de gehele unit (Kemo M240 + koelblok) wordt gemonitord met de temperatuursensor.
Nu 2 weken verder moet ik zeggen dat het systeem naar behoren werkt.
Nauwelijks gasverbruik met dit mooie weer van de laatste weken. Ook geen echte warmwater schommelingen. Dus erg tevreden.
@kevi-n1 hoe beperkt je het vermogen tot 800 watt
Je kan dat wel instellen maar de dissipatie van te triac verander je daar niet echt mee.
Nauwelijks gasverbruik met dit mooie weer van de laatste weken. Ook geen echte warmwater schommelingen. Dus erg tevreden.
Je kan dat wel instellen maar de dissipatie van te triac verander je daar niet echt mee.
Het is een boiler met een fysieke 3-standen knop waarmee het vermogen wordt ingesteld.frans3 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:21:
[ Voor 22% gewijzigd door kevi-n1 op 20-05-2025 10:24 ]
Heeft iemand de M240 met Shelly al eens gebruikt in combinatie met een Tesy boiler?
Ik denk eraan deze opstelling te gaan maken, maar neem aan dat ik dan rechtstreeks op het verwarmingselement moet aansluiten om de elektronica verder intact te houden toch (temperatuurregeling, etc). Dus vlak voor R aansluiten in het plaatje hieronder:
/f/image/c9CFxoY3RIVdddP0lQyU1sue.png?f=fotoalbum_large)
Overigens zou ik liever een regeling hebben op basis van zero-crossing zoals de M204 doet om harmonischen te vermijden, maar die wordt aangestuurd met een pot-meter.
Ik denk eraan deze opstelling te gaan maken, maar neem aan dat ik dan rechtstreeks op het verwarmingselement moet aansluiten om de elektronica verder intact te houden toch (temperatuurregeling, etc). Dus vlak voor R aansluiten in het plaatje hieronder:
/f/image/c9CFxoY3RIVdddP0lQyU1sue.png?f=fotoalbum_large)
Overigens zou ik liever een regeling hebben op basis van zero-crossing zoals de M204 doet om harmonischen te vermijden, maar die wordt aangestuurd met een pot-meter.
Gewoon op 230V stekker aansluiten al je een boiler hebt met ouderwetse thermostaten (die heb jij), dan houdt je ook de beveiligingen in tact. Ga je alleen de R aansturen, dan gaat de boiler heel zeker droogkoken, oververhitten en alle nare gevolgen van dien. Nooit doen, altijd minimaal 1 hardware beveiliging in tact laten.DaManiac schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:01:
Heeft iemand de M240 met Shelly al eens gebruikt in combinatie met een Tesy boiler?
Ik denk eraan deze opstelling te gaan maken, maar neem aan dat ik dan rechtstreeks op het verwarmingselement moet aansluiten om de elektronica verder intact te houden toch (temperatuurregeling, etc). Dus vlak voor R aansluiten