Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:41
Beste medetweakers,

Her en der wel een en ander gevonden maar nooit echt een kant en klare oplossing dus als u mij toestaat hierbij een oplossing:

Situatie
(zonne)Boiler met ‘domme’ aan/uit heater 2000w aangestuurd middels Homeassistant.

Probleem
Wanneer teruglevering tussen 0-1999W is schakelt element niet in om electriciteit inname te voorkomen, met oog op de toekomst zonde. Deze energie kan de boiler in.

Oplossing
Electrisch element dimmen en aanstuurbaar maken met PID regelaar in HA, op basis van verschil in elektriciteit inname en teruglevering.

Boodschappenlijstje
Aanstuurbare vermogensregelaar (KEMO M240)
PWM/0-10V Zigbee/Zwave/Wifi Dimmer (ROBB SMARRT Zigbee 0-10V PWM Dimmer)
Zekering / Installatieautomaat 10A
Heatsink (oversized!)
Koelpasta
Montagemateriaal (gipsplaat, hout, schroeven, boutjes, moertjes, wago klemmen, lasdoosje, vlakstekkertjes, krimptang, opbouwstopcontact etc)

Bovenstaande in elkaar knutselen, let op dat de heatsink groot genoeg is en zijn warmte goed kwijt kan. Maximale temperatuur bij mij gemeten momenteel 45gr C na meerdere uren op 2000W.

Heatsink heb ik bevestigd aan de heatsink door er draad in te tappen met m3 boutjes vast te zetten. Uiteraard een rupsje koelpasta tussen de KEMO en de heatsink.

PID regelaar middels HomeAssistant

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: PID Control for Heater
triggers:
  - seconds: /5
    trigger: time_pattern
actions:
  - variables:
      kp: "{{ states('input_number.pid_kp') | float }}"
      ki: "{{ states('input_number.pid_ki') | float }}"
      kd: "{{ states('input_number.pid_kd') | float }}"
      current_output: "{{ states('input_number.current_output') | float }}"
      grid_feedback: "{{ states('sensor.teruglevering') | float(default=0) }}"
      electriciteit_inname: "{{ states('sensor.electriciteit_inname') | float(default=0) }}"
      error: "{{ states('sensor.energy_balance') | float }}"
      integral: "{{ (states('input_number.integral') | float + error) | round(2) }}"
      derivative: "{{ (error - states('input_number.last_error') | float) | round(2) }}"
      pid_output: >-
        {% set output = (kp * error) + (ki * integral) + (kd * derivative) %} {{
        [0, [output, 255] | min] | max | float }}
  - target:
      entity_id: input_number.current_output
    data:
      value: "{{ pid_output | float }}"
    action: input_number.set_value
  - target:
      entity_id: input_number.zonneboiler_dimmer_slider
    data:
      value: "{{ pid_output | float }}"
  - target:
      entity_id: input_number.integral
    data:
      value: "{{ integral | float }}"
  - target:
      entity_id: input_number.last_error
    data:
      value: "{{ error | float }}"

Benodigde helpers
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
  pid_kp:
    name: Kp (Proportional Gain)
    initial: 0.005
    min: 0
    max: 5
    step: 0.001
    mode: box    
  pid_ki:
    name: Ki (Integral Gain)
    max: 1
  pid_kd:
    name: Kd (Derivative Gain)
    max: 1
  current_output:
    name: Current Heater Output
    initial: 0
    max: 255
    step: 1
  integral:
    name: Integral
    min: -1000
    max: 1000
  last_error:
    name: Last Error
    min: -1000
    max: 1000

Template sensor voor energie balans
Let op bij mij zitten er nog 2 thuisaccus in verwerkt zodat deze niet ontladen om de heater van prik te voorzien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
template:

- sensor:
      - name: "Energy Balance"
        unique_id: energy_balance_sensor
        state: >-
          {% set grid_feedback = states('sensor.teruglevering') | float %}
          {% set electriciteit_inname = states('sensor.electriciteit_inname') | float %}
          {% set discharge_battery1 = states('sensor.sessy_dspm_discharge_power') | float %}
          {% set discharge_battery2 = states('sensor.sessy_d6vu_discharge_power') | float %}

{{ (grid_feedback - electriciteit_inname - discharge_battery1 - discharge_battery2) | round(0) }}
        unit_of_measurement: "W"

Code om de dimmer middels een slider aan te sturen, wel even de slider aanmaken middels een helper.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Zonneboiler dimmer automatisering
description: ""
triggers:
  - entity_id: input_number.zonneboiler_dimmer_slider
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - data:
      brightness: "{{ states('input_number.zonneboiler_dimmer_slider') | int }}"
    target:
      entity_id: light.robb_smarrt_rob_200_063_0_licht
    action: light.turn_on
mode: single

Met bovenstaande code kun je de PID regelaar finetunen in HA, dat finetunen is even wat werk maar daarna werkt het prima.

Code kan vast ook nog wat beter, werkt wel maar geeft af en toe een logentry in HA. Allang blij dat het werkt. Maar code-goeroes, hoor graag jullie verbeteringen.

Foto van mijn tijdelijke testsetup, naar eigen wens wat netter te maken natuurlijk. Hoor het graag als iemand een nette suggestie heeft hiervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nT71yD7J1bHqL1YiJ47bFk9IpM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81yCkUs893c9imFA8aI1kc6R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door sparkly op 07-10-2024 19:40 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 2x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Heel nieuw is dit niet, dezelfde soort hardware is al eerder gebruikt met hetzelfde oogmerk.

https://community.homey.a...ia-dimmer/73850/99?page=2

Verder is het een beperkte oplossing, zodra de boiler warm is houdt het feestje op.
Alle beetjes helpen natuurlijk, dit is een stuk betaalbaarder dan de kant en klare 'slimme boilers'.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Speedy-Andre schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:14:
Heel nieuw is dit niet, dezelfde soort hardware is al eerder gebruikt met hetzelfde oogmerk.

https://community.homey.a...ia-dimmer/73850/99?page=2

Verder is het een beperkte oplossing, zodra de boiler warm is houdt het feestje op.
Alle beetjes helpen natuurlijk, dit is een stuk betaalbaarder dan de kant en klare 'slimme boilers'.
Ja het is inderdaad beperkt tot de maximale warmte inhoud van je boiler. Net zoals met accus je ook beperkte opslag hebt.
In mijn geval is het met oog op einde salderen, naast de accus een goede manier om een buffer voor zonsondergang te creëren.

En het is tevens leuk om te knutselen :)

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 2x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:30
Ik vind het gaaf bedacht. Kant en klare oplossingen zijn voor gewone mensen, dit is de Tweakers way.
PID regelaar zou ik denk ik in een template helper/sensor storten in plaats van in een automation. Of dat perse beter is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:38
wat is het minimale vermogen dat je boiler nu verbruikt?

ik begrijp dat de verliezen minimaal zijn bij fase aansnijding

[ Voor 73% gewijzigd door Aengineering op 23-10-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Aengineering schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:11:
wat is het minimale vermogen dat je boiler nu verbruikt?

ik begrijp dat de verliezen minimaal zijn bij fase aansnijding
Minimaal vermogen is zo'n 3a5 watt bij maximale dimming maar niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-04 22:00

apt

Ja super idee. Ik zat al naar een kant en klare oplossing te kijken (PnP zonnestroom warmte accu deze). Maar ik vind hem vrij duur voor wat het is, nu kan ik daar wel overheen stappen, maar ik ben vooral bang voor een gebrek aan flexibiliteit in de aansturing. Met HA is het gebrek aan flexibiliteit er niet. Hoogstens het gebrek aan tijd om het te maken. Ik ga het volgen en wanneer ik tijd heb wellicht namaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
HA is echt geweldig. Zeker met de combinatie met chatgpt.

Als je de spullen hebt is een het misschien een uurtje werk :)
Tenzij je het natuurlijk wat netter wil wegwerken dan ik, in een behuizing of iets dergelijks, hou dan wel rekening met de koeling. En deel het hier dan even 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
heb jij uiteindelijk de KEMO er tussen zitten of wat anders?

ik zat te denken om deze tussen mn keuken boiler te zetten maar twijfel aan de kwaliteit

[ Voor 43% gewijzigd door Aengineering op 04-11-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Aengineering schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:49:
heb jij uiteindelijk de KEMO er tussen zitten of wat anders?

ik zat te denken om deze tussen mn keuken boiler te zetten maar twijfel aan de kwaliteit
Hier gewoon de Kemo er tussen hoor. Werkt vooralsnog prima. Heb even aangenomen dat gezien deze zonder heatsink komt, de benodigde koeling onderschat wordt en ze daarom wel eens stuk gaan zoals hier en daar te lezen valt. Daarom heb ik er een vrij grote heatsink opgezet die iets vrij hangt van de wand, koelribben verticaal voor bevordering convectie, zoals te zien op de foto.

Mocht hij ooit stuk gaan zal ik dat hier ook posten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 10:23
Leuk gedaan :). Ik zie dit topic nu pas, maar ik heb iets vergelijkbaars gemaakt.

Ik heb een 100L elektrische boiler die ik gebruik voor al mijn warm water. Dit is een Van Marcke 291560 2000W boiler. Die zit aan een product: Fibaro Wall Plug. Op de voorkant van deze boiler zit een analoge thermometer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S52p_kH8YuYcKgXkmtofbL4H6uM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YBTnT6YQODuWR9UwPttypOJW.png?f=user_large

Deze heb ik verwijderd. De thermometer zat gewoon los in de buitenste behuizing en tegen het binnenvat aan. De thermometer heb ik vervangen door een DS18B20 aan een Rasberry Pi. En die lees ik in Python elke minuut met i2c uit. Het resultaat daarvan post ik via MQTT naar Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q9YLSreKikD0tNETg4R2exNRb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CCRmTVEgdRn7Lna52NO9D7H9.png?f=fotoalbum_large

Daarna heb ik de een aantal keer de temperatuur aan de keukenkraan en van de boiler gemeten en deze in een Excel sheet geknikkerd. Door middel van mijn middelbare school-kwaliteit wiskunde heb ik vervolgens de helling en het snijpunt hiervan kunnen berekenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjSf79oSPK_bOSsUoOzeY8mo2JU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tc9N1v3f4HoiZ7eFy7hCWMOV.png?f=fotoalbum_large

Het zal vast niet helemaal kloppen, maar ik kan mij herinneren dat dit een iets betere weergave van de werkelijkheid was. Hiervan heb ik een simpele template sensor gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
{% if has_value('sensor.temperature_boiler_mqtt') and
      (states('sensor.temperature_boiler_mqtt') | int) > 10 %}
  {{ (((states('sensor.temperature_boiler_mqtt') | float) * 1.001661588) + 1.135696659) | round(2) }}
{% else %}
  {{ states('sensor.boiler_temperature') }}
{% endif %}

en daarmee een Generic Thermostat:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
climate:
  - platform: generic_thermostat
    unique_id: thermostat_boiler
    name: Boiler
    heater: switch.boiler
    target_sensor: sensor.temperature_boiler
    min_temp: 25
    max_temp: 75
    min_cycle_duration:
      minutes: 2
    cold_tolerance: 2.0
    hot_tolerance: -0.5
    precision: 0.1
    target_temp_step: 0.5

En dat zorgt dan voor een mooi bestuurbare boiler in Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNnzymSR5qfs26EBRHwOhKryfrY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3ZB9lZ2nABSDxfS0qbvVzsjF.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6grY5Sy8VY6lfDVwVWVBdvdWxs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9FkSQnvHHieQKcCXQMwVPXWT.png?f=fotoalbum_large

Ook reken ik zaken uit zoals het verschil per uur en verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrvKQrmxfgHkEeAGCZts4Azxpbk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w20qL3mHZenRm7uRqXCa6Lee.png?f=fotoalbum_large

Het verbruik van deze boiler zat vorig jaar gemiddeld op 2.3kW per dag. Dit jaar 2.7kW gemiddeld. Waarvan het grootste deel in het daltarief. In het weekend doe ik ook altijd een legionella-run (met 60 graden).

Wij zijn erg tevreden over deze opzet. Vooral vanwege het relatief lage verbruik en nagenoeg geen gebrek aan comfort. Maar super leuk om te zien dat ik niet de enige ben die hiermee bezig is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
iets anders als wat sparkly doet maar e warm water voor maar 1,86 kwh per week? wil ik ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 10:23
Aengineering schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:57:
iets anders als wat sparkly doet maar e warm water voor maar 1,86 kwh per week? wil ik ook wel
Je moet wel de tekst lezen die onder de afbeelding staat. Die 1.86kW is het gemiddelde per dag van de afgelopen week. Dat vind ik een inzichtelijker getal dan het totaal, vandaar dat die zo in de grafiek staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-04 22:00

apt

Ik zit nog eens te kijken naar de schema (foto) van de openingspost van @sparkly. Toch wat vragen over de automaat:

Waarom is deze automaat nodig? De groep waarop je je boiler zet is toch al beveiligd tegen overbelasting?

Krijgt de installatie automaat een (redelijk) normale sinus voor zijn kiezen, of krijgt die ook het afgesneden signaal dat KEMO veroorzaakt. Moet die automaat nog een speciaal type zijn dat daar mee om kan gaan?

Ik snap dat de automaat voor de KEMO zit, maar het is voor mij niet vanzelfsprekend dat ook het net voor de KEMO een afgesneden signaal krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
apt schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:49:
Ik zit nog eens te kijken naar de schema (foto) van de openingspost van @sparkly. Toch wat vragen over de automaat:

Waarom is deze automaat nodig? De groep waarop je je boiler zet is toch al beveiligd tegen overbelasting?

Krijgt de installatie automaat een (redelijk) normale sinus voor zijn kiezen, of krijgt die ook het afgesneden signaal dat KEMO veroorzaakt. Moet die automaat nog een speciaal type zijn dat daar mee om kan gaan?

Ik snap dat de automaat voor de KEMO zit, maar het is voor mij niet vanzelfsprekend dat ook het net voor de KEMO een afgesneden signaal krijgt.
Kan hier kort over zijn, gedaan omdat het in de handleiding van de KEMO staat vermeld. :) Lijkt me overigens niet logisch dat de automaat hierdoor een afgesneden signaal krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:23
Ben hier in de week ook mee begonnen, voor dat ik jou topic zag. Maar wel met dezelfde onderdelen.

Ik vroeg me af waarom je een PID regelaar gebruikt?
In mijn testsetup (met de waterkoker uit de keuken) gebruik ik nu gewoon 10 if-then statements. Hij kijkt hoeveel ik teruglever en past het 0-10v daar op aan.
Is dit principe niet veel makkelijker dan een PID te moeten afregelen, verder is het systeem dan ook iets rustiger vermoed ik.

Ik was eerst begonnen met een formule voor het 'dim nieveau van de 0-10v: (teruggave kW/heater kW)*100.
Dit werkt goed, enkel is mijn heater niet lineair, daarom dat ik was overgestapt op de if-then methode.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
brogel schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:06:
Ben hier in de week ook mee begonnen, voor dat ik jou topic zag. Maar wel met dezelfde onderdelen.

Ik vroeg me af waarom je een PID regelaar gebruikt?
In mijn testsetup (met de waterkoker uit de keuken) gebruik ik nu gewoon 10 if-then statements. Hij kijkt hoeveel ik teruglever en past het 0-10v daar op aan.
Is dit principe niet veel makkelijker dan een PID te moeten afregelen, verder is het systeem dan ook iets rustiger vermoed ik.

Ik was eerst begonnen met een formule voor het 'dim nieveau van de 0-10v: (teruggave kW/heater kW)*100.
Dit werkt goed, enkel is mijn heater niet lineair, daarom dat ik was overgestapt op de if-then methode.
Je hebt helemaal gelijk, de PID regelaar finetunen was geen doen.
Daarom heb ik het flink versimpeld, en dit werkt eigenlijk best wel heel goed.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
alias: Stepwise Heater Control Based on Grid Feedback
triggers:
  - seconds: /15
    trigger: time_pattern
actions:
  - variables:
      current_slider: "{{ states('input_number.zonneboiler_dimmer_slider') | int }}"
      net_grid_feedback: "{{ states('sensor.net_grid_feedback') | float }}"
      electricity_intake: "{{ states('sensor.electriciteit_inname') | float }}"
      heater_power: >-
        {{
        states('sensor.slimme_stekker_heater_zonneboiler_2kw_electricalmeasurement_4')
        | float }}
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.net_grid_feedback
            above: 1000
          - condition: template
            value_template: "{{ current_slider < 255 }}"
        sequence:
          - target:
            data:
              value: "{{ [current_slider + 15, 255] | min }}"
      - conditions:
            above: 800
        sequence:
          - target:
            data:
              value: "{{ [current_slider + 9, 255] | min }}"
      - conditions:
            above: 600
        sequence:
          - target:
            data:
              value: "{{ [current_slider + 7, 255] | min }}"
      - conditions:
            above: 400
        sequence:
          - target:
            data:
              value: "{{ [current_slider + 5, 255] | min }}"
  - choose:
      - conditions:
            below: 200
            value_template: "{{ current_slider > 0 }}"
        sequence:
          - target:
            data:
              value: "{{ [current_slider - 10, 0] | max }}"

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 25-11-2024 19:16 . Reden: yaml voor de duidelijkheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04 09:49
Hoi , ik ben volgend... en voorbereidend op iets zelfde met een domme boiler.
(ik heb HA net een week draaien op oude laptop, voorheen werkte ik met HomeWizard Aan/Uit)

Die PWM/0-10V Zigbee/Zwave/Wifi Dimmer (ROBB SMARRT Zigbee 0-10V PWM Dimmer
Is dat de enige beschikbare dimmer die 0-10V doet?

Is er ook iets rechtstreeks op WIFI wat ik via HA kan bedienen, want voor deze heb je een dongle nodig. (SKYCONNECT).

gr Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Shelly heeft deze werkt gelijk in HA https://www.amazon.nl/-/e...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1
Uit reactie hier onder begrijp ik dat je deze moet hebben
https://www.shelly.com/pr...ly-0-1-10v-dimmer-pm-gen3
wpee schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:49:
Hoi , ik ben volgend... en voorbereidend op iets zelfde met een domme boiler.
(ik heb HA net een week draaien op oude laptop, voorheen werkte ik met HomeWizard Aan/Uit)

Die PWM/0-10V Zigbee/Zwave/Wifi Dimmer (ROBB SMARRT Zigbee 0-10V PWM Dimmer
Is dat de enige beschikbare dimmer die 0-10V doet?

Is er ook iets rechtstreeks op WIFI wat ik via HA kan bedienen, want voor deze heb je een dongle nodig. (SKYCONNECT).

gr Wim

[ Voor 9% gewijzigd door Aengineering op 27-12-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpee
Dag , de Shelly is een current sinking versie. dat betekend dat de bron een output moet hebben waaraan de dimmer naar GND moet regelen. Dus omlaag trekken.

De KEMO M240 heeft dit niet, die werkt met een weerstand en dat is duidelijk niet het geval met elektronische dimmers (maar soms wil het wel werken). OF het werkt met een PWM spanning of 0-10V OUTPUT signaal van de dimmer naar de vermogensregelaar.

Ik denk zelf dat het niet werkt met de SHELLY die je voorstelt.
Als iemand het werkend getest heeft dan mooi! dan lukt mij dat ook.

UPDATE viaviagoogle kwam ik op deze Shelly die wel 0-10V output heeft:
Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3
https://www.shelly.com/products/shelly-0-1-10v-dimmer-pm-gen3

[ Voor 18% gewijzigd door wpee op 27-12-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Werkt dit ook goed? Want volgens mij werkt dit niet zoals je eigenlijk wil. Dit is de handleiding van de Shelly:
https://kb.shelly.cloud/_...ed-4054-8602-6e964747a847

En deze gegevens haal ik daar uit:
• Electrical consumption: < 1.2 W
• External protection: max. 2 A, tripping characteristic B or C,
• PWM frequency: 500 Hz

Je boiler mag maximaal 1200W zijn. Dus een 2000W boiler kan je hier niet op aansluiten.

Daarnaast is het PWM gestuurd. Dat betekent dat de spanning met een blokgolf op 500Hz naar je boiler wordt gestuurd. Dus er staat óf 0V óf 230V op de uitgang. Dus je trekt óf 0W óf 2000W wat uit je elektrische installatie.
Als je bijvoorbeeld 1200W opwekt uit je zonnepanelen, dan werkt het niet om de PWM op 60% te zetten en de boiler maar 1200W te laten trekken. In de praktijk is het gemiddelde wel 1200W, maar in werkelijkheid is het 60% van de tijd 2000W. Dus je neemt dan alsnog 2000 - 1200 = 800 watt van het elektriciteitsnet af.

Dit zal je terugzien in de totalen van je meterstanden, maar niet in je gemiddelde verbruik.

Wat je eigenlijk zoekt is een regelbare trafo o.i.d. waarmee je daadwerkelijk de maximale spanning verlaagt die naar de boiler wordt gestuurd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Ok geen idee bedankt voor de tip
wpee schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:44:
Dag , de Shelly is een current sinking versie. dat betekend dat de bron een output moet hebben waaraan de dimmer naar GND moet regelen. Dus omlaag trekken.

De KEMO M240 heeft dit niet, die werkt met een weerstand en dat is duidelijk niet het geval met elektronische dimmers (maar soms wil het wel werken). OF het werkt met een PWM spanning of 0-10V OUTPUT signaal van de dimmer naar de vermogensregelaar.

Ik denk zelf dat het niet werkt met de SHELLY die je voorstelt.
Als iemand het werkend getest heeft dan mooi! dan lukt mij dat ook.

UPDATE viaviagoogle kwam ik op deze Shelly die wel 0-10V output heeft:
https://www.shelly.com/products/shelly-0-1-10v-dimmer-pm-gen3

[ Voor 7% gewijzigd door Aengineering op 27-12-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
De shelly wordt niet gebruikt om te schakelen alleen als 0/10Volt dimmer op de Kemo m240
dan zou dat toch niet uit moeten maken maar ik zie dat hij 13A kan schakelen dus???
Onbekend schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:14:
Werkt dit ook goed? Want volgens mij werkt dit niet zoals je eigenlijk wil. Dit is de handleiding van de Shelly:
https://kb.shelly.cloud/_...ed-4054-8602-6e964747a847

En deze gegevens haal ik daar uit:
• Electrical consumption: < 1.2 W
• External protection: max. 2 A, tripping characteristic B or C,
• PWM frequency: 500 Hz

Je boiler mag maximaal 1200W zijn. Dus een 2000W boiler kan je hier niet op aansluiten.

Daarnaast is het PWM gestuurd. Dat betekent dat de spanning met een blokgolf op 500Hz naar je boiler wordt gestuurd. Dus er staat óf 0V óf 230V op de uitgang. Dus je trekt óf 0W óf 2000W wat uit je elektrische installatie.
Als je bijvoorbeeld 1200W opwekt uit je zonnepanelen, dan werkt het niet om de PWM op 60% te zetten en de boiler maar 1200W te laten trekken. In de praktijk is het gemiddelde wel 1200W, maar in werkelijkheid is het 60% van de tijd 2000W. Dus je neemt dan alsnog 2000 - 1200 = 800 watt van het elektriciteitsnet af.

Dit zal je terugzien in de totalen van je meterstanden, maar niet in je gemiddelde verbruik.

Wat je eigenlijk zoekt is een regelbare trafo o.i.d. waarmee je daadwerkelijk de maximale spanning verlaagt die naar de boiler wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Aengineering schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:48:
De shelly wordt niet gebruikt om te schakelen alleen als 0/10Volt dimmer op de Kemo m240
dan zou dat toch niet uit moeten maken

[...]
De Kemo M240 werkt met fase-aansnijding. Dat betekend dat er een wachttijd zit tussen de 0-doorgang van de sinus en het daadwerkelijk uitsturen van de spanning. Zie deze afbeelding van Wikipedia: Faseaansnijding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFkePCCow9MfCxAQVyIAmTAzz3E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RmHvqKijiC1TIfKmtKTJdKie.jpg?f=user_large

De uitgangsspanning wordt dus niet verlaagd, maar wordt na elke 0-doorgang tegen gehouden. (Dit is overigens hoe de meeste dimmers werken.)
Maar je hebt dus nog steeds je verwarmingselement die 230V krijgt en op dat moment dus 200W trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
@ Onbekend

ik zie het probleem niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Het gemiddelde vermogen regel je hiermee prima. Als je het over een seconde lang bekijkt heb je gemiddeld 1200W gebruikt.
Maar je piekvermogen regel je hiermee niet. Dus in de praktijk heb je hem 60% op 2000W gebruikt en 40% op 0W.

De TS wil echter energieconsumptie van het net voorkomen. Maar als je in die 60% van de tijd 2000W trekt, trek je op die momenten dus gewoon 800W van het net en geen 0W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpee
13A versie https://www.shelly.com/products/shelly-0-1-10v-dimmer-pm-gen3
of
16A versie https://www.shelly.com/products/shelly-pro-dimmer-0-1-10v-pm?_pos=34&_fid=b3d0c90ac&_ss=c

Deze moet je hebben, een echte analoge uitgang, dus geen PWM of iets geks.

Hij stuurt echt een spanning uit (produceert zelf een uitgang) en is GEEN SINKING variant want dat werkt volgens mij niet samen met de Kemo M240 (die werkt met weerstand of 0-10V input).

Verder HOEF ik de boiler niet te schakelen aan of uit (kan wel om hem bv echt helemaal UIT te hebben), de Shelly die ik bedoel heeft een 13A switch rating (13*240 = 3120W schakelen). Dit is al meer dan de KEMO M240 aan kan want die kan maar tot 10A (10*2400 = 2400W), voor mij genoeg.

[ Voor 13% gewijzigd door wpee op 28-12-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
https://www.home2link.nl/...mmer-0-1-10v-pm-gen3.html nu 15,50
Heb hem besteld denk dat ik hem ook de voeding ga laten leveren zo dat ik het verbruik kan meten en de Boiler uit kan schakelen.

met Kemo M240 https://amzn.to/40eKF3Y

koelblok 100x69x36 mm https://amzn.to/4fDzC90 deze is groot genoeg om de Kemo er met pakkertjes op te monteren

koelpasta/siliconen mat https://amzn.to/4gX2xWB

[ Voor 82% gewijzigd door Aengineering op 31-12-2024 11:12 . Reden: materiaal lijst en links ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpee
Ik heb gisteren ook bestelling de deur uit gedaan.

Ik heb de PRO dimmer genomen als verschil, dan ben ik wellicht voor toekomst (grotere/extra boiler) iets ruimer in het jasje. Ligt eraan hoe dit bevalt. Idd powermeting en totale uitschakeling neem ik mee.

Koelblok tikje anders 97X25X100 (25 hoog) . Koelpasta heb ik nog.

Ik kijk nog of ik ergens een 10A automaat kan vinden om erin te zetten.

Eerst even netjes bekabelen en testen met waterkoker, daarna boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Ik zat te denken om hem in een doos te steken met het Koellichaam er door heen natuurlijk
deze bijvoorbeeld https://amzn.to/3BGOplw

als je die nu samen met de Kemo besteld krijg je 10 eurootjes korting ;)

En ik weet het niet met die zekering
Hij zit al achter je meterkast.
Maar misschien deze als extra https://a.aliexpress.com/_Ezk12Yu

[ Voor 46% gewijzigd door Aengineering op 31-12-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
Ik heb de Shelly binnen en aansturen lukt al. Ik heb een gesimuleerde "P1 Meter Vermogen" aangemaakt HimeWizard gebruikt deze om via een negatieve waarde ook de tekening aan te geven. Een die negatieve waarde zorgt voor voor een beetje ruzie mee de volgende code (voorbeeld stukjeuit paar posts hierboven, ik gebruik alle statements als in voorbeeld..

- conditions:
sequence:
- target:
data:

Het lijkt erop dat nagetieve waarden uit de P1 niet goed verwerkt worden met de ABOVE danwel BELOW vergelijking. Wat ik ook probeer, het loopt altijd af met een continu omhoog regeling of continu omlaag regeling van de output.

In het gebruikte voorbeeld wordt enkel met positieve waarde gerekend, er is een TERUGLEVER waarde gebruikt die positief is, die heb ik niet.

Ik ben een newby wat betreft YAML dus wat hulp is welkom .
Gr Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
ik ben niet bekend met homewizard maar gebruikt deze yaml??
of bedoel je home assistant ?

probeer het simpel te houden door gewoon paar stappen ALS dit DAN dat te maken
wpee schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:45:
Ik heb de Shelly binnen en aansturen lukt al. Ik heb een gesimuleerde "P1 Meter Vermogen" aangemaakt HimeWizard gebruikt deze om via een negatieve waarde ook de tekening aan te geven. Een die negatieve waarde zorgt voor voor een beetje ruzie mee de volgende code (voorbeeld stukjeuit paar posts hierboven, ik gebruik alle statements als in voorbeeld..

- conditions:
sequence:
- target:
data:

Het lijkt erop dat nagetieve waarden uit de P1 niet goed verwerkt worden met de ABOVE danwel BELOW vergelijking. Wat ik ook probeer, het loopt altijd af met een continu omhoog regeling of continu omlaag regeling van de output.

In het gebruikte voorbeeld wordt enkel met positieve waarde gerekend, er is een TERUGLEVER waarde gebruikt die positief is, die heb ik niet.

Ik ben een newby wat betreft YAML dus wat hulp is welkom .
Gr Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
Ik gebruik de P1 van HomeWizard, ik gebruik deze in HA.

Deze P1 heeft dus maar 1 vermogens getal dat is negatief bij terugleverin, bv -200W, en dat is positief bij energie opname uit het net, bv 500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
@wpee
ik zou een automatisering maken met als TRIGGER verandering in de waarde van je P1 meter entiteit, en deze elke seconde laten uitvoeren. (dus elke seconde bij kijken of er een verandering is van deze P1 entiteit (waarde zelf is hier onbelangrijk)

daar na als actie : [Bouwstenen] > [Kiezen]
daar 10 acties maken

voorwaarde : P1 (entiteit) power is below -100
dan als actie je shelly(entiteit slider) op 1 zetten

en zo verder

ik heb het spul nog niet binnen maar ik zal mn jaml posten als ik het af heb

[ Voor 13% gewijzigd door Aengineering op 01-01-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
voorwaarde : P1 (entiteit) power is below -100

Dat is denk ik waar het bij mij nu mis gaat. Maar ik blijf proberen. Ik zie je reactie graag tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yw6RCkw47zO2Oencdf1NnBm9zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUE7qZXstN4elZ0o5wBeDrch.jpg?f=fotoalbum_large

Hier wat aan
ik heb een joules meter maar dat maakt niet uit jij gebruikt jou homewizard
je maakt een trigger
dan
aantal opties die de status van je homewizard uitlezen
en
daar dan weer acties op

[ Voor 20% gewijzigd door Aengineering op 02-01-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Leuk om te lezen dat meer mensen inmiddels hiermee aan de gang gaan. Zie het graag als iemand de Kemo netjes heef weten weg te werken.
Mijn (test)setup (zie TS) werkt vooralsnog volledig naar tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Onbekend schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:36:
[...]

Het gemiddelde vermogen regel je hiermee prima. Als je het over een seconde lang bekijkt heb je gemiddeld 1200W gebruikt.
Maar je piekvermogen regel je hiermee niet. Dus in de praktijk heb je hem 60% op 2000W gebruikt en 40% op 0W.

De TS wil echter energieconsumptie van het net voorkomen. Maar als je in die 60% van de tijd 2000W trekt, trek je op die momenten dus gewoon 800W van het net en geen 0W.
Nu je het zegt, inderdaad. Echter het lijkt erop dat de meters dit niet zien, dus is er niet perse een probleem lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kan je niet beter iets van skip-cycle maken. Dimmers genereren harmonischen en ik denk dat netbeheerders daar niet zo blij van worden. Netvervuiling.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 03-01-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Mooi verhaal maar snap hem niet? kan je iets meer over vertellen
Dre schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:48:
Kan je niet beter iets van skip-cycle maken. Dimmers genereren harmonischen en ik denk dat netbeheerders daar niet zo blij van worden. Netvervuiling.

[ Voor 4% gewijzigd door Aengineering op 03-01-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Aengineering schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:02:
Mooi verhaal maar snap hem niet? kan je iets meer over vertellen

[...]
De meeste dimmers werken met faseaansnijding. Hierdoor heeft de stroom geen sinusvorm meer, en creëer je hogere frequenties dan 50 Hz. Zoek maar eens op Power Quality en harmonischen.

Skip-cycle is bijvoorbeeld 40ms de boiler aanzetten, en daarna 80ms uit. De boiler in dit voorbeeld nog maar 1/3 van de tijd aanstaan en dus 1/3 van het vermogen verbruiken. Door volledige sinussen door te laten creëer je geen harmonischen meer op het lichtnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
@Dre ik begrijp dat dit niet 123 een probleem op levert of wel?
En zou dat betekenen dat je dan gewoon niet een Kemo M240 moet gebruiken?

[ Voor 36% gewijzigd door Aengineering op 03-01-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:20
Dre schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:30:
[...]

De meeste dimmers werken met faseaansnijding. Hierdoor heeft de stroom geen sinusvorm meer, en creëer je hogere frequenties dan 50 Hz.
De frequentie blijft bij faseaansnijding gewoon 50Hz, de sinusvorm verandert inderdaad wel.
https://upload.wikimedia..../b/b7/Faseaansnijding.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Aengineering schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:43:
Zoals met meer dingen: Als één iemand het doet is het geen probleem, maar als veel mensen het gaan doen kan het wel een probleem worden.
Longtree schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:02:
[...]

De frequentie blijft bij faseaansnijding gewoon 50Hz, de sinusvorm verandert inderdaad wel.
https://upload.wikimedia..../b/b7/Faseaansnijding.jpg
Google op Harmonischen Power Quality :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
Aengineering schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:43:
Eigenlijk (wettelijk) alleen met een filter ervoor zoals in de manual van de Kemo M240 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:19
@sparkly Gaaf project en bedankt voor het delen!
Binnenkort ga ik ook aan de bak.

Ik heb zelf zowel een SWW vat bij mijn 'normale'. Warmtepomp als ook een warmtepompboiler. In beide kan ik een los elektrisch element aanzetten. Ik heb ook zonnepanelen.
Ivm vervallen van de salderingsregeling, zal ik zeker in de zomer de zonne-energie overdag moeten opslaan om dan sochtends en savonds te gebruiken. Gaat helaas niet heel veel kwh opslag in de vaten, dus wss ook nog een accu.
En wat het net even wat lastiger maakt in de aansturing is dat ik eerst de warmtepompen het vat wil laten opwarmen tot hun max temp, en dan pas met het elektrisch element wil inschakelen. Maar het moet te maken zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
oké net als een koelblok van 12x9x2cm maar is het nodig en welke dan?
wpee schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:16:
[...]

Eigenlijk (wettelijk) alleen met een filter ervoor zoals in de manual van de Kemo M240 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
EMC filter voor KEMO M240: staat in de specificatie die bij de M240 zit en die ook te vinden is op internet. Zover ik weet verkoopt KEMO niet zo'n filter en moet je het waarschijnlijk zelf bouwen als je er eentje wilt hebben. Het kan zijn dat er een filter "in de buurt komt" van een ander merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpee
Vanavond eerste test run gemaakt met setup van HA, Shelly 0/1-10V en KEMO M240.
In eerste instantie met 40W gloeilamp als load, later met waterkoker erbij gestoken. Tot 1908W belast, dat is niet max die ik verwacht (lamp 40W + waterkoker 2200W), maar wel bij max 10V uitsturing vanuit de Shelly.

Regeling met PID regelaar (veel spelen) is totaal niet stabiel nu dus uiteindelijk alleen met Kp gewerkt tot nu toe om uitsturing naar 10V te drukken.

Echter ik simuleer een terug levering met een slider in HA, en doordat ik input simuleer heb ik geen gesloten lus voor de PID, dus deze loopt weg op de Ki (Integrator) die de fout niet kleiner zit worden.

Dus nu nog een keer live testen met de boiler (niet meer vandaag), maar als de zon een keer wil schijnen in het weekend.

Ik heb niet zo'n zin om de hele omgeving te simuleren, nadenkend....... kan wel handig zijn om mijn echte boiler PID in te regelen als reset gesimuleerd wordt..... mmmm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
Eerste test : werkt prima nog even de bekabeling afwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdVYF1SpyRtl-nAXOEMuAsK0ch4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGT4uRXlgNbRrwZ4ad7DedWL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sG961K0wmk6i_u6arIYsMLOxEhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSTS9UbHFPejl7WHwyKwJgH6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae2z5qiAOrRvU9NzhdvUV94QRWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOGUuOrXgjJ1ll2VP3TUghEW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:04
Dre schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:30:
[...]

De meeste dimmers werken met faseaansnijding. Hierdoor heeft de stroom geen sinusvorm meer, en creëer je hogere frequenties dan 50 Hz. Zoek maar eens op Power Quality en harmonischen.

Skip-cycle is bijvoorbeeld 40ms de boiler aanzetten, en daarna 80ms uit. De boiler in dit voorbeeld nog maar 1/3 van de tijd aanstaan en dus 1/3 van het vermogen verbruiken. Door volledige sinussen door te laten creëer je geen harmonischen meer op het lichtnet.
Precies, ik doe het nu nog met 3 warmte elementen en 3 relais. Maar ik heb een opstelling liggen met solid state relais, en die schakelen op nul doorgangen, dus elke 10ms. Dit stuur ik aan met een Arduino, met een "trage" PWM. Ligt al een tijdje op de plank te wachten. Ik vrees / hoop dat het begin 2027 op vermogen werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
Aengineering schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:18:
Eerste test : werkt prima nog even de bekabeling afwerken.
Oja, ziet er goed uit!

Denk je er eventjes aan ook de KEMO M240 en OOK het koelblok te aarden aan de PE. Als daar ook maar iets mis gaat in die KEMO staat er MAINS spanning op.
Ik zie wel een PE draad (meen ik aan het snoer) maar die gaat nog nergens heen wat ik kan zien.

EDIT: ik zou er nog wat zekeringen/automaten in doen voor SHELLY en KEMO
EDIT 2: gaat niet werken zo, je moet de KEMO apart van spanning voorzien, die getekenden schakelaar op de SHELLY is een INGANG (geen geschakelde uitgang). Of zit die op de "O" van out? Kan je lastig zien, als dat zo is dan let wel op de de stroom door de SHELLY loopt en dat je niet te hoog gaat.

Verder puike opzet!

Gr Wim

[ Voor 26% gewijzigd door wpee op 12-01-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
[
Precies, ik doe het nu nog met 3 warmte elementen en 3 relais. Maar ik heb een opstelling liggen met solid state relais, en die schakelen op nul doorgangen, dus elke 10ms. Dit stuur ik aan met een Arduino, met een "trage" PWM. Ligt al een tijdje op de plank te wachten. Ik vrees / hoop dat het begin 2027 op vermogen werkt. ;)
Mogen we even typenummers van je onderdelen, dat kan wel eens handig zijn.
Ik moet nu namelijk mijn KEMO M240 softwarematig begrenzen anders stuur ik veel meer dan 10A weg, dan ga ik toch buiten specs van dat ding en kan hij wel eens overlijden. Ik stuur met 0-10V aan, maar ik was aan aan het kijken naar SSR die 0-10V aankan met iets van 16A uitgang minimaal. Ik vind nu enkel ALI spuls in die richting.

Ik ben benieuwd wat jij gebruikt als SSR en hoe je die gaat aansturen. Ja Arduino, hoe je de regeling daarin maakt om het de SSR af te vuren.

Om voor de slimme meter ook echt GEEN teruglevering te registreren moet het aan-uit gedrag van de SSR regeling binnen de 1 seconden gedaan zijn. 10ms lijkt erop.
De KEMO M240 heeft fase-aansnijding, dus die doet dat binnen 1 periode van 50Hz (ook goed 20ms)

Gr Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
Zo , mijn setup draait. EN redelijk ingeregeld.
De sturing van de SHELLY 0-10V naar KEMO M240 uitgangsvermogen is HELEMAAL niet lineair, wat het nogal lastig maakt om het stabiel te krijgen.
Bovendien heb ik nog geen filter bij de KEMO zitten, ik verwacht daardoor toch nogal wat meet-onnauwkeurigheden en regelonnauwkeurigheden geïntroduceerd te hebben in mijn voorlopige setup.
Waar liep ik tegen aan allemaal:

1) niet lineariteit van regellus

2) te snel willen bij regelen, 5sec is te snel, nu heb ik 10sec maar ik merk dat dit stabiel genoeg is als geen andere verbruikers schakelen, gaat er wel iets aan en uit, bv 2 laptop, diepvries etc dan komen er wat uitslingeringen voorbij

3) PID als eerder gepost indit draadje kreeg ik niet werkend (als beginnend HA/YAML gebruiker). Ik heb regeltechniek gestudeerd dus het is me wel tegen gevallen, dus wat anders bedacht.
- curve opgemeten met uitsturing (0-255) naar gemeten uitgang vermogen (via HW-stopcontact meter), ook hier wellicht last van storing want niet alle stappen worden netjes hoger of lager, soms lijkt het alsof er niets wijzigt. Maar sturen op afwijking en implementeren van deze curve werkte niet naar behoren, afwijkingen liepen te hoog op.
- daarna opnieuw, error berekenen welk vermogen dat je weg wilt regelen (bij is dat de rechtstreekste uitlezen van E-meter met de HW-P1. Op basis daarvan een nieuwe berekening maken (beetje hoger-beetje lager) van de volgende uitstuur cyclus (10 seconden later). Dat werkte beste goed, maar nog instabiel, die heb ik dus wat vlakker moeten maken (minder agressief bijregelen, 1 - 4 output clix is a genoeg bij mij.
- met de boiler en 1e+2e element aan erbij is de uitsturing veel, die is nu software matig begrensd anders gaat het dik boven de 10A uit (2800W). Bij 1 element 1000W werkt het ook, maar dan kan ik natuurlijk de hogere teruglever pieken niet wegwerken.

4) Alles zit in een metalen METABO-boor box, om het brandveilig te houden in de test setup. Die moet nog een keer netjes afgebouwd worden.

gr Wim

todo:
1) wellicht een dikker SSR, dan kan ik 2800W sturen
2) filter bouwen (of iets kopen) om de ontstoring juist te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCbmAFX_vhR95qHVmdfHuIKQk1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YY3bcPcq7zPRUyDcwF7lAwu2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44oDAgHMvCJjZ88EIAg3A0yqzfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DDNIZFIKmtPzMOdGxXkMxndl.png?f=fotoalbum_large

Netjes naar redelijk ZERO teruglevering, het laatste uur is de uitlezing van de E-meter 0.015kWh teruglevering _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door wpee op 12-01-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Hy wim bedankt hoor maar haal ff adem gaat goed ;)
zekering kast vol zekeringen en koelblok is elektrisch geïsoleerd van de kemo met een koelmat.
schakelen kan de shelly prima inderdaad op de O
Een filter kan, zou nog niet weten welke maar netvervuiling valt volgens mij wel mee.

Dank je wel

je verbruik ziet er mooi uit zo
wpee schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Oja, ziet er goed uit!

Denk je er eventjes aan ook de KEMO M240 en OOK het koelblok te aarden aan de PE. Als daar ook maar iets mis gaat in die KEMO staat er MAINS spanning op.
Ik zie wel een PE draad (meen ik aan het snoer) maar die gaat nog nergens heen wat ik kan zien.

EDIT: ik zou er nog wat zekeringen/automaten in doen voor SHELLY en KEMO
EDIT 2: gaat niet werken zo, je moet de KEMO apart van spanning voorzien, die getekenden schakelaar op de SHELLY is een INGANG (geen geschakelde uitgang). Of zit die op de "O" van out? Kan je lastig zien, als dat zo is dan let wel op de de stroom door de SHELLY loopt en dat je niet te hoog gaat.

Verder puike opzet!

Gr Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
Ik heb ongeveer dezelfde opstelling als @wpee. In Home Assistant heb ik het volgende gemaakt.
Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden?

- Alles achter een smart plug (wcd) 20A met powermonitoring.
- Boiler 2000W
- Een helper, ¨Boiler Timer¨ van 10sec.
- device_id: 0086a20783570e097f263c4abf3a8884 = Kemo M240
- entity_id: 6b7655fcb415423435f1704034d142cb = Helderheid van M240
- En een Automatisering als volgt:

alias: Boiler
triggers:
- trigger: numeric_state
entity_id:
- sensor.hw_p1meter_0b0eea_actueel_vermogen
below: -300
id: Aan
entity_id:
above: -50
id: Uit
entity_id:
above: 0
id: Uit geheel
entity_id:
- sensor.zonnepanelen_2
above: 50
id: Zon Op
entity_id:
- sensor.zonnepanelen_2
id: Zon Onder
below: 50
- trigger: state
entity_id:
- timer.boiler_timer
from: active
id: Test
actions:
- choose:
- conditions:
- condition: trigger
id:
- Aan
sequence:
- device_id: 0086a20783570e097f263c4abf3a8884
domain: light
entity_id: 6b7655fcb415423435f1704034d142cb
type: brightness_increase
- action: timer.start
metadata: {}
data: {}
target:
entity_id: timer.boiler_timer
- conditions:
id:
- Uit
sequence:
type: brightness_decrease
target:
- conditions:
id:
- Uit geheel
sequence:
- type: turn_off
device_id: 0086a20783570e097f263c4abf3a8884
- conditions:
id:
- Zon Op
sequence:
- action: switch.turn_on
target:
entity_id: switch.boiler_wcd_schakelaar_2
- conditions:
id:
- Zon Onder
sequence:
- action: switch.turn_off
target:
- conditions:
id:
- Test
sequence:
- choose:
- conditions:
entity_id: sensor.hw_p1meter_0b0eea_actueel_vermogen
sequence:
target:
- conditions:
enabled: true
sequence:
- if:
- condition: state
entity_id: light.boiler_dimmer_light_0
state: "on"
then:
target:
mode: restart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
@Longtree : het textformat is een beetje onhandig lezen, kun je dat aanpassen ?
Interessant overigens :) om te vergelijken

gr Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
Het forum verandert de opmaak. Foutje, hieronder nog een keer.

[ Voor 132% gewijzigd door Longtree op 13-01-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
alias: Boiler
triggers:
    entity_id:
    id: Aan
    entity_id:
    id: Uit
    entity_id:
    id: Uit geheel
    entity_id:
      - sensor.zonnepanelen_2
    above: 50
    id: Zon Op
    entity_id:
      - sensor.zonnepanelen_2
    id: Zon Onder
    below: 50
    entity_id:
      - timer.boiler_timer
    from: active
    id: Test
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Aan
        sequence:
            target:
          - action: notify.mobile_app_oneplus
            data:
      - conditions:
            id:
              - Uit
        sequence:
            target:
          - action: notify.mobile_app_oneplus
            data:
      - conditions:
            id:
              - Uit geheel
        sequence:
      - conditions:
            id:
              - Zon Op
        sequence:
          - action: switch.turn_on
            target:
      - conditions:
            id:
              - Zon Onder
        sequence:
          - action: switch.turn_off
            target:
      - conditions:
            id:
              - Test
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                sequence:
                    target:
              - conditions:
                sequence:
                  - if:
                      - condition: state
                        entity_id: light.boiler_dimmer_light_0
                        state: "on"
                    then:
                        target:
mode: restart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
Paar vragen (als niet-yaml kenner). Geen kritiek maar vragen om te leren:

1) waarom heb je als laatste mode:restart gebruikt, specifiek voor een reden?. Ik denk nl dat de waardes van de P1 maar langzaam (5sec) uit de P1 komen dus ik verwacht niet dat je automation opnieuw een trigger krijgt ondertussen dat hij uitgevoerd wordt (dat kan nl met restart)

2) gerelateerd hieraan "timer.start", je introduceert een wachttijd , tot volgende stap genomen mag worden, Je zou toch ook je automation elke 10 seconden laten uitvoeren met de dan actuele waarden.

3) je probeert tussen -300 en -50 te regelen, met de increase en decrease commandos. Ik heb het net iets anders gedaan. In principe lever jij dus altijd nog iets terug bij ideale regeling tussen -300 en -50. Ik probeer de error zo klein mogelijk te maken tussen -25 en 25, met een aantal stappen die van klein tot iets groter gaan (dus bv +1 tot +4 of -1 en -4). Ik probeer daarmeet iets sneller te regelen met grotere stappen bij grotere afwijking en kleinere stappen bij kleinere afwijking. Beter of slechter is er niet denk ik, is een principe.
We zijn in regel gedrag veel meer afhankelijk van of er bv een waterkoker aan of uit gaat, want dat brengt een regelstap van 2200W of zo die je weg moet werken (terug regelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
@wpee Increase en decrease gaat met stappen van 10% (2000w X 10% = 200w) daarom zit ik tussen de -300 en -50 (zou ook -250 en 0 kunnen doen). Maar ik zou graag weten hoe ik die stappen kleiner kan maken? --->
-------------------------------------------------
Gevonden, ik ga weer verder hobbyen.

[ Voor 18% gewijzigd door Longtree op 13-01-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
Ja, de documentatie kun je online niet vinden (ik niet) welke YAML commando's er mogelijk zijn en wat die doen, learning on the job en zoeken.

gr Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
mijn Kemo M240 is kapot
het lamp je brand wel maar hij geeft geen vermogen meer op de uitgang.
Na een week goed werken en niet meer dan 1000W gedimd te hebben met koelblok.
heb ik peg?
De potmeter was al defect bij levering, hij word omgewisseld door Amazon

[ Voor 6% gewijzigd door Aengineering op 18-01-2025 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpee
Jammer, dat is niet zoals het moet.
De mijne werkt wel nog, ondertussen een oud netfilter (dubbelle trap ertussen gezet om sturingen te voorkomen richting mijn huisinstallatie. Of het voldoende wekt weet ik niet (ik zou het kunnen meten op het werk maar dat gaat me te ver). OM de aanbevolen componenten ergens te bestellen is me teveel werk en twijfelachtig of dat uiteindelijk wel veiliger is dan een commercieel netfilter.

Ik ben ondertussen ook aan het zoeken geweest naar een SSR met 0-10V besturing, die zijn goedkoper dan de KEMO M240., voor ongeveer 20 euro heb je ze al. Of ze beter zijn weet ik niet.
Maar je hebt ze in 25A en 40A uitvoering, dat geeft opties om 100% uit te sturen voor mijn boiler die max 2880W trekt.
De meeste SSR's zijn fase-aansnijding zoals de M240, ik zet mijn zoektocht ook voort voor BURST versies (cycle skip) maar die zijn in de regel wel flink duurder.
Een andere oplossing is een gewoon SSR, en die aansturen met een PCM frequentie van 2Hz met een dutycycle van 0-100%. Dit is een asynchrone manier van cycle skipping en alleen de eerste sinus die je aansnijdt is maar half, dat is een factor 25 minder dan voor elke sinus wat we nu hebben. Maar dan moet er wel een 0-10V naar PWM module tussen en die vindt ik voorlopig mniet op 2Hz (meestal 1kHz of hoger). Dan moet je die weer gaan afdelen met 500..... mmm... Arduino guys hebben het dan net iets gemakkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-04 12:17
ik ben hier ook al een tijdje mee bezig geweest en die M240 wou ik niet gebruiken omdat die met fase aansijding werkt (enorm veel vervuiling).

ik heb toen gekozen voor de M204 omdat die sinussen compleet tegen houd, MAAR, deze werkt VEEEL TE TRAAG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFVzSqt6phiAVjG9FN1ln6n7G54=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/uv92pzdns0ppgoV4dMQ7eFAd.gif?f=user_large

heb kemo al gecontacteerd maar geen antwoord.
als je dus 9sinus periodes zou doorlaten en 1 niet, dan werk je op 90%, is er geen netvervuiling en makkelijker te sturen
het probleem met de 204 is dat die op 90% dan 5sec doorlaat en 0.5sec niet.

ik ben dus nog altijd aan het sukkelen want wil mijn 1100W boiler EN mijn 2200W keukenboiler zo sturen.
als ze nu samen werken, schiet mijn verbruik omhoog en vooral het capaciteitstarief is de ergste van allemaal (65€ per kW).
als ik mijn huis verbruik op 2500W kan houden (maximale vermogen gedurende 1kwartier) kost dat 160€.
als nu mijn frietketel aan staat, en de boiler springt aan en de keukenboiler ook voor een kwartier, zit ik ineens aan 5300W en kost me dat 344€. nog maar te zwijgen als we ooit een EV hebben met 11kW lader (+700€)

ik wil dus alle apparaten gaan slim maken zodat ze
1) niet samen werken als er weinig zonvermogen is (als er 4000W uit de panelen komt, mogen ze in principe tot 6500W samen trekken, dan blijf ik binnen die 2500W netverbruik)
2) maximale zonvermogen verbruiken (ideaal, als er 4000W uit de panelen komt, moeten ze beperken tot 4000W)

hierboven wordt dus een fase aansnijding dimmer gebruikt om de boiler snel te schakelen. weten jullie 100% zeker of je alle energie uit de panelen in de boiler steekt, of misschien werkt de schakeling zodanig dat de digitale meter beinvloed wordt om verkeerd te meten...
https://www.utwente.nl/ni...k-zien-maar-teruglevering

[ Voor 10% gewijzigd door fcapri op 20-02-2025 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Aengineering schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:31:
mijn Kemo M240 is kapot
het lamp je brand wel maar hij geeft geen vermogen meer op de uitgang.
Na een week goed werken en niet meer dan 1000W gedimd te hebben met koelblok.
heb ik peg?
De potmeter was al defect bij levering, hij word omgewisseld door Amazon
Ik kreeg wel gelijk een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Mss beetje laat op het feestje maar ik gebruik https://github.com/Invent...ee/main/PV_Excess_Control

Werkt wel goed icm met Shelly relay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swiffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 11:12
Om mijn domme jacuzzi slim te maken, wat hetzelfde principe is als een boiler, heb ik de volgende onderdelen gebruikt.

Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 en die aangesloten op een Proportional Solid State Relay, Single Phase, 0-10V, PSSR-40A .

Proportional Solid State Relay, Single Phase, 0-10V, PSSR-40A met koellichaam koste 74 Euro.
De shelly dimmer ongeveer 15 Euro.

Met de hulp van Home assistant gaat er bij teruglevering van -200W de uitsturing van de dimmer steeds met 2% verhogen en als er verbruik is gaat deze de uitsturing weer verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
swiffer schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:14:
Om mijn domme jacuzzi slim te maken, wat hetzelfde principe is als een boiler, heb ik de volgende onderdelen gebruikt.

Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 en die aangesloten op een Proportional Solid State Relay, Single Phase, 0-10V, PSSR-40A .

Proportional Solid State Relay, Single Phase, 0-10V, PSSR-40A met koellichaam koste 74 Euro.

Met de hulp van Home assistant gaat er bij teruglevering van -200W de uitsturing van de dimmer steeds met 2% verhogen en als er verbruik is gaat deze de uitsturing weer verlagen.
Mooi,
hoe ziet die code er uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swiffer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
alias: uitsturing verhogen
triggers:
    entity_id:
      - sensor.p1_meter_vermogen
conditions:
  - type: is_powered
    condition: device
    device_id: 345850fb301e130e5c5bffd69a104428
    entity_id: 29f064b69ab84d64e1c318e4d4d3ae01
    domain: binary_sensor
  - type: is_power
    device_id: 363f616a7e87211f25ad97ac0cc62b1d
    entity_id: 49da911792436dd0976ec301364522f0
    domain: sensor
    below: -200
    alias: vermogen -200W
    entity_id: sensor.test
    below: 100
actions:
  - alias: 16% verhogen
    if:
        below: -1500
    then:
      - action: light.turn_on
        data:
          brightness_step_pct: 16
        target:
          entity_id: light.shelly0110dimg3_8cbfeaa4d464_light_0
        alias: regelaar +16%
      - stop: ""
  - alias: 8% verhogen
    if:
        below: -1000
    then:
        data:
          brightness_step_pct: 8
        target:
        alias: regelaar +8%
  - alias: 4% verhogen en anders 2%
    if:
        below: -500
    then:
        data:
          brightness_step_pct: 4
        target:
        alias: regelaar +4%
    else:
        data:
          brightness_step_pct: 2
        target:
        alias: regelaar +2%

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
alias: uitsturing jacuzzi verlagen
triggers:
    entity_id:
      - sensor.p1_meter_vermogen
conditions:
  - condition: device
    type: is_on
    device_id: 345850fb301e130e5c5bffd69a104428
    entity_id: 4eabc39767a385af533fb083d3ec62a5
actions:
  - alias: 40% verlagen
    if:
        above: 2000
        alias: boven 2000W
    then:
        data:
          brightness_step_pct: -40
        target:
        alias: regelaar -40%
  - alias: 20% verlagen
    if:
        alias: boven 1000W
    then:
        data:
          brightness_step_pct: -20
        target:
        alias: regelaar -20%
  - alias: 10% verlagen
    if:
        above: 500
        alias: boven 500W
    then:
        data:
          brightness_step_pct: -10
        target:
        alias: regelaar -10%
  - alias: 4% verlagen
    if:
        above: 200
        alias: boven 200W
    then:
        data:
          brightness_step_pct: -4
        target:
        alias: regelaar -4%
    else:
        data:
          brightness_step_pct: -2
        target:
        alias: regelaar -2%

[ Voor 37% gewijzigd door swiffer op 03-03-2025 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
swiffer schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:14:

Heb je dit relay gebruikt ?
https://www.damencnc.com/...hase-0-10v-pssr-40a/a4809

Of kun je een link posten van het relay welke je gebruikt hebt voor de schakeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiffer
Idd het is die pssr die ik gebruikt heb. Deze reageert best snel vind ik.

De eerste 0 tot 2volt doet deze niks en de laatste 8 tot 10volt ook praktisch niks op deze pssr.

Maar dat kun je gelukkig gemakkelijk instellen via de Shelly app wat de minimum en maximum brightness of te wel voltage moet zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfyLPgICg3NaJFEBlx53bWABc_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhOdESV9kQ7ja4EmgxwsJifY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door swiffer op 03-03-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dax1900
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-03 14:13
Kan de shelly dimmer ook lokaal aangestuurd worden ipv via de Shelly Smart Control app zodat ik het internet niet nodig heb voor de besturing van mijn apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:12
Dax1900 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:13:
Kan de shelly dimmer ook lokaal aangestuurd worden ipv via de Shelly Smart Control app zodat ik het internet niet nodig heb voor de besturing van mijn apparaten.
Ja, bijvoorbeeld via de eigen webportal van de dimmer. (navigeer naar IP adres van shelly apparaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:20
Met interesse de postings gelezen. Zelf een 'domme' daalderop boiler aangeschaft om dezelfde reden. Het opslaan van overtollig zonneenergy in een warm water boiler. Het betreft een Daalderop 150l Plus 2500 Watt boiler. Hieronder bijgesloten een foto van de elektronica.
  • Oranje is de fase en 0 draad, gaat naar de stand regelaar ( I,II,III), weergegeven rechts(welke de temp stuurt) en naar een reset blokje (rechtsboven).
  • Roze is de draad vanaf het resetblokje naar de 2 verwarmings elementen (1000W en 1500W). Tevens loopt deze door (in kleur groen) naar eenn lampje aan de voorzijde.
  • Geel is een open ijzerendraad, zal wel de temperatuur meting zijn
Qua aansturing van de 'load' op de zonne-energy surplus, ga ik HA gebruiken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.
*) Zou het mogelijk zijn om 1 de twee verwarmings elementen (via een extern Shelly relais) te schakelen, zodat ik via HA spanningen van 0W,1000W,1500W,2500W kan aansturen? Het lijkt mij wel, omdat het geheel parallel lijkt te zijn aangesloten. Mocht dit mogelijk zijn, dan zou voor mijn use-case deze 4 standen volstaan.

*) De andere optie is dit zo te laten, en een dimmer ervoor te plaatsen, zoals ook beschreven in dit forum; Zou dit een goede optie zijn voor deze 2500W boiler?

*)Hierboven is gesproken over een Shelly Dimmer 1-10V Gen 3 aangesloten op een Proportional Solid State Relay, Single Phase, 0-10V, PSSR-40A . of een KEMO M240. Bij de KEMO 240 wordt gesproken over een fase aansnijding, en lees ik over sinus-vervuiling. Werkt de Proportional Solid State Relay beter of is dat hetzelfde?

Nog een laatste vraag...
*)Om de temperatuur te meten, zou een simpele shelly temperatuur sensor voldoen? Gewoon het ijzeren uiteinde tegen de gele draad vastmaken, of moet ik deze invoeren in de ketel? Het leek mij echter makkelijker om via een shelly de stroom opname van de boiler te meten. Als deze <~200 watt komt er dan vanuit gaan dat hij de ingestelde temp heeft gehaald. Dat zou toch ook moeten werken?

Zou graag advies krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArjrhcExZLQxWRpGOvOqYe93xU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvAuUZW9PQU0lEKmmdV15QGL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door pasmanm op 07-04-2025 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lkolkman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:22
pasmanm schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:46:
Met interesse de postings gelezen. Zelf een 'domme' daalderop boiler aangeschaft om dezelfde reden. Het opslaan van overtollig zonneenergy in een warm water boiler. Het betreft een Daalderop 150l Plus 2500 Watt boiler. Hieronder bijgesloten een foto van de elektronica.
  • Oranje is de fase en 0 draad, gaat naar de stand regelaar ( I,II,III), weergegeven rechts(welke de temp stuurt) en naar een reset blokje (rechtsboven).
  • Roze is de draad vanaf het resetblokje naar de 2 verwarmings elementen (1000W en 1500W). Tevens loopt deze door (in kleur groen) naar eenn lampje aan de voorzijde.

*) Zou het mogelijk zijn om 1 de twee verwarmings elementen (via een extern Shelly relais) te schakelen, zodat ik via HA spanningen van 0W,1000W,1500W,2500W kan aansturen? Het lijkt mij wel, omdat het geheel parallel lijkt te zijn aangesloten. Mocht dit mogelijk zijn, dan zou voor mijn use-case deze 4 standen volstaan.

*) De andere optie is dit zo te laten, en een dimmer ervoor te plaatsen, zoals ook beschreven in dit forum; Zou dit een goede optie zijn voor deze 2500W boiler?

*)Hierboven is gesproken over een Shelly Dimmer 1-10V Gen 3 aangesloten op een Proportional Solid State Relay, Single Phase, 0-10V, PSSR-40A . of een KEMO M240. Bij de KEMO 240 wordt gesproken over een fase aansnijding, en lees ik over sinus-vervuiling. Werkt de Proportional Solid State Relay beter of is dat hetzelfde?

Nog een laatste vraag...
*)Om de temperatuur te meten, zou een simpele shelly temperatuur sensor voldoen? Gewoon het ijzeren uiteinde tegen de gele draad vastmaken, of moet ik deze invoeren in de ketel? Het leek mij echter makkelijker om via een shelly de stroom opname van de boiler te meten. Als deze <~200 watt komt er dan vanuit gaan dat hij de ingestelde temp heeft gehaald. Dat zou toch ook moeten werken?

[Afbeelding]
Hoi,
Ik heb/had exact hetzelfde idee. Inmiddels heb ik een proefopstelling met een klein 10L boilertje:
KEMO M240, Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3, Shelly, Shelly 1Pm 16A met mertering + shelly add-on met 3 DS18B20 sensoren; 1 voor meten boiler temperatuur (sensor naast de bestaande sensor in de buis schuiven) en 1 voor meten temperatuur koelblok v/d Kemo en 1 voor meten watertemperatuur van de warmwaterleiding.
In HA heb ik een simpele automatisering welke op basis van de overproductie van de zonnepanelen de dimmer met + of - 10 de dimmer aanstuurt. Via de shelly wordt het vermogen gemeten en teruggekoppeld. Tevens schakel ik alles aan/uit met de zonsop/ondergang en uit bij evt te hoge temp van de Kemo.
Dit alles werkt prima. Binnenkort ga ik de grote boiler plaatsen en de warmwatertoevoer van de CV bypassen..
Wel zou ik in jouw geval niet een Kemo nemen: deze kan maar tot 10A regelen. Of ik zou 1 element gebruiken/aansturen, die van 1500W bv. Wat mij betreft is 2000W vermogen de limiet zodat de kemo niet overbelast wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:31

ericplan

5180 Wp PV

@pasmanm De ijzeren (gele) draad is een capillaire voeler met mechanisch relais. Het is tevens de beveiliging tegen oververhitting. Ga je een element rechtstreeks aansturen, dan ga je buiten de beveiliging om en dat is niet ongevaarlijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:33
ericplan schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:11:
@pasmanm De ijzeren (gele) draad is een capillaire voeler met mechanisch relais. Het is tevens de beveiliging tegen oververhitting. Ga je een element rechtstreeks aansturen, dan ga je buiten de beveiliging om en dat is niet ongevaarlijk.
Aansturing (contactoren) in serie zetten met deze mechanische thermostaat/beveiliger en de thermostaat hoog, eventueel op max zetten.
Beveiliging blijft dan bestaan.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Marstek Venus 5.12KWh gevraagd aan Paashaas | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Ik heb verzie met shelly en een met de kemo draaien bijde werken goed

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2269324

De temperatuur sensor schuif je in de buis waar ook de beveiliging in zit

[ Voor 52% gewijzigd door Aengineering op 09-04-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiffer
Ik vind bijna geen info van die 0-10V, PSSR-40A die ik in gebruik heb.
Maar bijna zeker gaat het ook over fase aansnijding met dus ook sinus vervuiling tot gevolg.

Het voordeel van een dimmer is dat je wel in heel kleine stapjes de verwarming weerstand kan aansturen en dus ook bij bewolkt weer bijna altijd warm water hebt.

In mijn setup is de thermostaat de baas, als de watertemperatuur bereikt is dan krijgt de pssr geen spanning meer en zo kan het water nooit te warm worden.
pasmanm schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:46:

Nog een laatste vraag...

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasmanm
Dank voor het advies.
Het is mij redelijk duidelijk.
*) De gele, capillaire voeler, zal ik zo laten en voor HA temp meting kan ik in dezelfde buis een shelly temp. sensor plaatsen.
*) Ik ga voorlopig niet voor een dimbare oplossing, maar zal het eerst proberen door 1 van de 2 verwarmings elementen te onderbreken met een Shelly Relais; Dan kan ik schakelen op 1000,1500 en 2500 Watt. Dat lijkt met simpelst en kijk ik later met actuele data of verdere optimalizatie door dimming nog wat oplevert.

Dan over het aansluiten van de boiler op het bestaande systeem. Na flink wat googlen, kom ik op onderstaande plaatje uit (met ketel als naverwarming/solar). Dit zou pendelen van de CV systeem zoveel mogelijk tegen moeten gaan + houdt de ketel in de loop, mocht de temp uit de boiler zakken onder de 50 graden.

Hoe hebben jullie eboiler aangesloten op het bestaande systeem en is onderstaand een werkbare oplossing?
Dank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4A0B6VrZq-44uvMRro6K0NDac1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zbhzoh7INkxCWEfPZMtoA5xN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiffer
Een prachtige oplossing denk ik.
Kan je zelf het leidingwerk aansluiten of laat je dit doen?
pasmanm schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:14:
Dank voor het advies.
*) De gele, capillaire voeler, zal ik zo laten en voor HA temp meting kan ik in dezelfde buis een shelly temp. sensor plaatsen.
*) Ik ga voorlopig niet voor een dimbare oplossing, maar zal het eerst proberen door 1 van de 2 verwarmings elementen te onderbreken met een Shelly Relais; Dan kan ik schakelen op 1000,1500 en 2500 Watt. Dat lijkt met simpelst en kijk ik later met actuele data of verdere optimalizatie door dimming nog wat oplevert.

Dan over het aansluiten van de boiler op het bestaande systeem. Na flink wat googlen, kom ik op onderstaande plaatje uit (met ketel als naverwarming/solar). Dit zou pendelen van de CV systeem zoveel mogelijk tegen moeten gaan + houdt de ketel in de loop, mocht de temp uit de boiler zakken onder de 50 graden.

Hoe hebben jullie eboiler aangesloten op het bestaande systeem en is onderstaand een werkbare oplossing?
Dank

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Dank voor het advies.

Dank

[Afbeelding]
Je moet even in de specs van de Remeha kijken.
Daar zoek je de max aanvoertemp KW.
Je zet de elek boiler 1e in serie met de Remeha en je stelt de elek boiler in op de max temp in die in de specs van de Remeha staat.
Geen ventielen nodig, voor elk verwarmingstoestel laat moet er wel een inlaatgroep staan.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Marstek Venus 5.12KWh gevraagd aan Paashaas | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lkolkman
Dolf_Tweakers schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:36:
[...]

Je moet even in de specs van de Remeha kijken.
Daar zoek je de max aanvoertemp KW.
Je zet de elek boiler 1e in serie met de Remeha en je stelt de elek boiler in op de max temp in die in de specs van de Remeha staat.
Geen ventielen nodig, voor elk verwarmingstoestel laat moet er wel een inlaatgroep staan.
Ik heb een Vaillant Ecotec waarbij ik een extra brandervoorwaardethermostaat-setje dien te installeren. Dat setje kost meer dan €220 en zou ik moeten investeren in een meer dan 15 jaar oude ketel.. niet echt meer de moeite waard.
Daarom heb ik gekozen om alles zo origineel mogelijk te houden, en de boiler met een shelly/Kemo m240 te regelen en een electrisch aanstuurbaar T-kraan te installeren die als de boilertemp hoog genoeg is, de warm water uit de boiler laat komen en dus de cv-ketel volledig bypassed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiffer
Ook slim

Over welke t kraan heb het dan?
lkolkman schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:00:
[...]

Ik heb een Vaillant Ecotec waarbij ik een extra brandervoorwaardethermostaat-setje dien te installeren. Dat setje kost meer dan €220 en zou ik moeten investeren in een meer dan 15 jaar oude ketel.. niet echt meer de moeite waard.
Daarom heb ik gekozen om alles zo origineel mogelijk te houden, en de boiler met een shelly/Kemo m240 te regelen en een electrisch aanstuurbaar T-kraan te installeren die als de boilertemp hoog genoeg is, de warm water uit de boiler laat komen en dus de cv-ketel volledig bypassed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasmanm
@swiffer , ik was van plan het leiding werk te laten aanleggen. Zelf niet genoeg ervaring.

@Dolf_Tweakers, in de documentatie kan ik vinden dat de de aanvoertemperatuur is instelbaar tussen 20°C en 90°C; https://www.handleidi.ng/...ombi-cw6/handleiding?p=15maar ik kan niets vinden welke temperatuur 'ingang sanitair koud water' maximaal toestaat. Wel kan een indirect gestookte boiler en een zonneboiler op de ketel worden aangesloten. Dus denk dat hij dit wel ondersteund.

De reden dat het mij verstandiger leek om het warm water vanuit de boiler niet in serie in te voeren in de 'ingang santair koud water', maar via een omschakelprofiel direct op de WarmWater uit/bypass de CV; is weergegeven hier https://www.groene-energi...lventiel-of-diverter.html.
Wat vind je van deze informatie?

@lkolkman , interessante oplossing met een 'electrisch aanstuurbaar T-kraan'.De duco omschakelprofiel DN15 doet volgens mij precies hetzelfde, alleen dan niet electronisch aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
pasmanm schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:33:
@swiffer , ik was van plan het leiding werk te laten aanleggen. Zelf niet genoeg ervaring.

@Dolf_Tweakers, in de documentatie kan ik vinden dat de de aanvoertemperatuur is instelbaar tussen 20°C en 90°C; https://www.handleidi.ng/...ombi-cw6/handleiding?p=15maar ik kan niets vinden welke temperatuur 'ingang sanitair koud water' maximaal toestaat. Wel kan een indirect gestookte boiler en een zonneboiler op de ketel worden aangesloten. Dus denk dat hij dit wel ondersteund.

De reden dat het mij verstandiger leek om het warm water vanuit de boiler niet in serie in te voeren in de 'ingang santair koud water', maar via een omschakelprofiel direct op de WarmWater uit/bypass de CV; is weergegeven hier https://www.groene-energi...lventiel-of-diverter.html.
Wat vind je van deze informatie?
Ah, inderdaad, zou kunnen dat de ketel zou gaan pendelen en zelfs een te hoge uitgangstemperatuur geeft op SWW. Had het zo nog niet bekeken. Dus met die Duco-ventielen een mooie oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lkolkman
swiffer schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:46:
Ook slim

Over welke t kraan heb het dan?

[...]
Deze..
Ik stuur hem aan met een shelly. Deze uitvoering werkt op 230V (je hebt ze ook op 12V of 24V) en verschillende diameters. Bovendien veert deze automatisch terug, zodat in geval van stroom-uitval oid gebruik ik automatisch de cv-ketel ipv de boiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTk3ukOBQQzEd-ZGtDf52QZmjvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3q7Fh3KbyYBJi11XS8C6rvF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door lkolkman op 13-04-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:13

HPX

Dank voor het advies.

Dank

[Afbeelding]
Ik heb mijn boiler alleen aan - uit gestuurd bij genoeg overproductie.
Maar wel met die duco ventielen er tussen.

Systeem werkt naar behoren, maar als het warme water van de boiler op is, koelt het water uit de kraan / douche wel flink af voordat de ketel bijspringt.
Ik zit er dus juist aan te denken om hem gewoon in serie met de ketel te zetten, om te kijken of dat dan minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:56
Hoi

Miss beetje off topic

Maar heb alles aangeschaft de shelly module en Kemo dimmer en het geheel is prima te koppelen met HA .
Maar begin nu toch te twijfelen .....
Moet nu een boiler gaan kopen

1) low budget boiler via markplaats 125 euro
2) beetje redelijk nette boiler 250 euro
3) smartboiler 500 euro en die ombouwen en er een leuk display er in zetten via een ESP
4) wpb 1500 -750 euro is 750 euro

300 watt heb je altijd wel over op je zonnepanelen wel of geen zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
Hi @HPX
Zoals jij het hebt liggen wil ik het ook gaan bouwen. Ook met een aan/uit; maar als het lukt ga ik proberen om de 2 verwarmingselementen apart te kunnen schakelen, zodat ik iets kan sturen.

Interessant om over je ervaringen van een lege boiler te lezen. Als het inderdaad lang duurt voordat de ketel bijspringt is dat niet ideaal. Welke CV ketel heb jij en hoelang duurt het bij jou voordat het water weer op de gewenst temperatuur is?

Ben ook zeer benieuwd of je nieuwe situatie met de boiler in serie met de ketel een betere ervaing geeft.
HPX schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:58:
[...]

Ik heb mijn boiler alleen aan - uit gestuurd bij genoeg overproductie.
Maar wel met die duco ventielen er tussen.

Systeem werkt naar behoren, maar als het warme water van de boiler op is, koelt het water uit de kraan / douche wel flink af voordat de ketel bijspringt.
Ik zit er dus juist aan te denken om hem gewoon in serie met de ketel te zetten, om te kijken of dat dan minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:13

HPX

pasmanm schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:16:
Hi @HPX
Zoals jij het hebt liggen wil ik het ook gaan bouwen. Ook met een aan/uit; maar als het lukt ga ik proberen om de 2 verwarmingselementen apart te kunnen schakelen, zodat ik iets kan sturen.

Interessant om over je ervaringen van een lege boiler te lezen. Als het inderdaad lang duurt voordat de ketel bijspringt is dat niet ideaal. Welke CV ketel heb jij en hoelang duurt het bij jou voordat het water weer op de gewenst temperatuur is?

Ben ook zeer benieuwd of je nieuwe situatie met de boiler in serie met de ketel een betere ervaing geeft.

[...]
Hang hier een Vaillant EcoTEC plus CW4 (tapwater verwarming beperkt op 60 graden). Duurt denk ik wel een seconde of 20 dat je merkt dat het water kouder word (en dat kan significant kouder zijn) en weer op begint te warmen.

Hopelijk komende zomer een keer een dagje tijd om het om te bouwen en in serie met de ketel te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lkolkman
frans3 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:05:
Hoi

Miss beetje off topic

Maar heb alles aangeschaft de shelly module en Kemo dimmer en het geheel is prima te koppelen met HA .
Maar begin nu toch te twijfelen .....
Moet nu een boiler gaan kopen

1) low budget boiler via markplaats 125 euro
2) beetje redelijk nette boiler 250 euro
3) smartboiler 500 euro en die ombouwen en er een leuk display er in zetten via een ESP
4) wpb 1500 -750 euro is 750 euro

300 watt heb je altijd wel over op je zonnepanelen wel of geen zon
Op dat punt zit ik ook..
Ik ga voor een boiler van 150 L en kan alleen een horizontale monteren.
Er is er een voor rond 269 Euro. (Sannover; Praxis/Mediamarkt/Makro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lkolkman
HPX schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:27:
[...]

Hang hier een Vaillant EcoTEC plus CW4 (tapwater verwarming beperkt op 60 graden). Duurt denk ik wel een seconde of 20 dat je merkt dat het water kouder word (en dat kan significant kouder zijn) en weer op begint te warmen.

Hopelijk komende zomer een keer een dagje tijd om het om te bouwen en in serie met de ketel te zetten.
Ook ik heb een vaillant CV EcoTec maar volgens mij dien je een brandervoorwaardethermostaat te installeren om in de ketel de naverwarming goed te regelen?
Daarom heb ik bypass ik de ketel met een elektrisch aanstuurbare kogelkraan.. En zet de boiler zo dicht mogelijk bij de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:16

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Met interesse de hele thread gelezen en neig naar een soortgelijke oplossing als de topic starter. Nu lees ik hier en op ander fora dat de MEMO M240 leidt tot sinusvervuiling.
Nu ben ik geen expert op dit gebied en zie hier niet dat iemand een EMC filter gebruikt. Is een EMC filter wel of niet te adviseren? En zo ja, wat voor filter moet ik aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Ik heb die m240 op een 2kw boiler, doet het prima. Netvervuiling ? Wat is het probleem ? Ongeveer alles maakt dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
Hier het zelfde. Al een half jaar een M240 op een 2kw boiler, werkt goed. Aansturen met een Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3. Alles in Home Assistant.
Vergeet niet de thermische beveiliging van de boiler gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Longtree op 22-04-2025 23:14 ]

Pagina: 1