• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
De Kemo is 10A afgezekerd, wil je aan de veilige kant blijven dan 2000Watt en will je meer dan maximaal 2500Watt element. Deze elementen hebben geen hoge piek bij het inschakelen en zo is er ruimte.

Zo eenvoudig mogelijk en dan is deze bijvoorbeeld interessant: https://www.groene-energi...ement-2000w-thermos-.html

Vraag het anders bij hun na en die hebben die dingen zien werken en weten ook welke het best werken in deze opstelling waar het wattage hoger en lager kan zijn.

• dualisimo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb wat hulp nodig mbt mijn 3 fase proportionele SSR.

Ik heb al een werkend systeem met Proportionele SSR voor 1 Fase (Carlo Cavazzi RM1E48V50). Deze is aangesloten op een 3 fase element (gebruik 1 element van de 3)
Nu wil ik een 3 Fase aansturing maken.
Daarvoor heb ik (2e hands) een Celduc SVTA4650E
Specificaties : spec.PDF

Voor de aansturing:
- 0-10 volt heb ik een shelly Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3,
0-10V op terminal 4 en GND op terminal 6
- Alle dip-switches staan naar beneden (uit) .
- ik heb voor nu alleen fase 1 aangesloten op 1L1 en 2T1 en gebruik een ouderwetsen gloeilamp.

Deze SSR heeft nogal wat aanslutingen wat me in verwarring brengt (ben een enthousiaste hobbist, geen pro). Ik krijg de SSR niet aan de praat, wellicht dat ie kapot is?

Wat ik niet helemaal begrijp is het aansluiten van de voeding voor aansturings kant.
- in specs staat da Usa 0-28 AC/DC mag zijn (heb 5 en 10V DC geprobeerd, en 8 V AC) . De + op terminal 2 en - op terminall 3.

Dacht dat het zo moest werken?
Terminals 1, 2 en 3 zien er op de SSR wel uit dan bij een normale aansluiting(PWR en DIAG)) lijken op pictogram verbonden te zijn/moeten worden???
Weet iemand of ik nog meer/ het anders moet aansluiten, bv 'noodstop' (terminal 5) oid.
wellicht dat de SSR kapot is, maar ja hoe weet je dat zeker?

Bij mijn andere 1 Fase SSR moest bijvoorbeeld de GND van de 0-10V dimmer met van de 24V voeding verbonden zijn.
Voor de duidelijkheid ook een foto van de SSR Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Rjz7GrGoMPmL3vt_ec3cRudjBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uHA1aLyENrfMrdxzHyoGgNY.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek Venus E V3 | sma sb 3.6 1av | growatt mic 1500tl-x | IthoDaalderop 10 L boiler, slim aangestuurd | Home Assistant Smarthome | intergas hre 36/30 | work in progress: slimme boiler 270 Liter, Regenopvang voor doorspoelen WC

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik ben ook geen expert en wat ik lees zijn het output (1,2,3) poorten voor de LED's en drukschakelaars voor welke je wilt zien.

Dan wordt de module alleen gevoed vanaf L2 en L3 en dan werkt die pas. Deze kan dus alleen als er minimaal drie fases aangesloten zijn.

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03:24
Kijk bij typical application in je specs, blijkbaar alleen 4,5 en 6 is al genoeg. Je vraagt al over noodstop (5), als je deze onderbreekt via een NC (normaal gesloten) schakelaar (of niet aansluit zoals nu) gaat ie in noodstop, dus je zult die aan moeten sluiten, als ik het goed zie dus op 0V (6) van de 0-10V aansluiting.

De Shelly 0-10V - op 6 en + op 4 aansluiten

Bij typical staat ook nog ster of delta schakeling bedrading, geen idee IANAEE, dus kan je daar niet verder helpen.

• dualisimo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-12-2025
MazzHead schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:12:
Kijk bij typical application in je specs, blijkbaar alleen 4,5 en 6 is al genoeg. Je vraagt al over noodstop (5), als je deze onderbreekt via een NC (normaal gesloten) schakelaar (of niet aansluit zoals nu) gaat ie in noodstop, dus je zult die aan moeten sluiten, als ik het goed zie dus op 0V (6) van de 0-10V aansluiting.

De Shelly 0-10V - op 6 en + op 4 aansluiten

Bij typical staat ook nog ster of delta schakeling bedrading, geen idee IANAEE, dus kan je daar niet verder helpen. (en dan ook 3 fases aansluit zoals hierboven aangegeven)
Als ik noodstop (5) en 6 Met welkaar verbind dan zou het toch moeten werken...?(even zonder knop)

... Denk dati k dit zelf wel kan beantwoorden... te snelle post... 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door dualisimo op 27-11-2025 15:32 ]

Marstek Venus E V3 | sma sb 3.6 1av | growatt mic 1500tl-x | IthoDaalderop 10 L boiler, slim aangestuurd | Home Assistant Smarthome | intergas hre 36/30 | work in progress: slimme boiler 270 Liter, Regenopvang voor doorspoelen WC

• martdonk
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-12-2025
Hallo allemaal,

Mede dankzij jullie input heb ik mijn wateraccu gemaakt middels een Tesy boiler en de hardware oplossing van Aengineering (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81286252).
In eerste instantie las ik mijn P1 meter uit maar die was erg traag (30 sec interval). Daarom heb een Shelly EM in mijn meterkast gehangen (voeding wel even afgezekerd me een smelpatroontje).

Qua code ben ik een simpel begonnen maar het werkt eigenlijk perfect: Simpelweg om de 5 sec kijken wat het teruglever vermogen is en afhankelijk hiervan de de KEMO middels de Shelly 0-10V een stapje verhogen of verlagen.
Dit verwerkt in een dashboard in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8y9cdWl_l8RaMzQGSStkNP5fa0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FSCMHKM8M6lB6wA56skagcpb.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
### BOILER SLIDER ###
- alias: Boiler Slider1
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_number.boiler
  conditions: 
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.to_state.state != trigger.from_state.state }}"
  action:
  - service: light.turn_on
    target:
      entity_id: light.zolder_shelly_boiler
    data:
      brightness: "{{ states('input_number.boiler') | int(0) }}"

- alias: Boiler Slider2
  trigger:
  - platform: state
  action:
  - service: input_number.set_value
    target:
      entity_id: input_number.boiler
    data:
      value: "{{ state_attr('light.zolder_shelly_boiler', 'brightness') | float(0) }}"
  mode: single

### BOILER CONTROL ###
- alias: Boiler control Up
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "/5"
  conditions: 
  - and:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.boiler_auto
      state: 'on'
      value_template: >
        {{ states('sensor.boiler_beschikbaar')|int >100 }}
  action:
    target:
    target:
    data:
      brightness: "{{ state_attr('light.zolder_shelly_boiler', 'brightness') | int + 5 }} "
  mode: restart  

### BOILER CONTROL ###
- alias: Boiler control Down
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "/5"
  conditions: 
  - and:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.boiler_auto
      state: 'on'
      value_template: >
        {{ states('sensor.boiler_beschikbaar')|int <0 }}
  action:
    target:
    data:
      brightness: "{{ state_attr('light.zolder_shelly_boiler', 'brightness') | int - 5 }} "
  mode: restart
Pagina: 1 2 3 Laatste