gielvd schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:26:
[...]
Misschien in die optiek wel interessant dat ik in Belgie woon waar het salderen al meerdere jaren niet meer bestaat. Met de SSR blijft de meter (kw en kwh) op 0 staan.
Ter illustratie verbruik van vandaag:
[Afbeelding]
Verbruik wordt op 0 gehouden, terwijl mijn accu en mijn boiler aan het opladen/verwarmen zijn.
en hoe zie je dat alles op 0 gehouden wordt? in die grafiek met dat paars en groen heb je soms toch ook netverbruik? of zie ik dat fout.
ik krijg het zowieso nooit op 0. er is altijd verbruik als de zonnepanelen niks doen, en er komt altijd wel eens injectie ook omdat ik het niet opgebruikt krijg.
groen naar boven = verbruik
groen omlaag = injectie
dit is mijn grafiek een paar dagen terug. van 0h tot 6h heb ik zo een blauw balkje, dat is een constante stroom van één der batterijen die snachts altijd 150W levert.
het verbruik was hoger door de airco boven die draait (rood).
van 7h20 tot 18h20 werken de zonnepanelen. je ziet dat het rode (verbruik) maximaal het blauwe (zonnepanelen) probeert te volgen.
naar de avond toe was er meer verbruik omdat madam begint te koken enzo en de badkamer gebruikt wordt.
verbruik: 50705Wh
zonnepanelen: 39828Wh.
van het net verbruikt: 13931Wh en geinjecteerd: 1221Wh.
mijn injectie is aardig onder controlle, maarja, eens de boilers warm zijn, en de EV is geladen, kan ik met de energie nergens meer heen.
ik heb een ESP8266 op de P1 meter.
een zelfbouw accu met 200Ah capaciteit op 36V
een zelfbouw accu met 30Ah op 36V ebike batterijen
een ecoflow stekker batterij met 2kWh lifepo.
22zonnepanelen goed voor 8kWp aan opwek
90L warmtepompboiler 275W die altijd warmt om te douchen, geen sturing erop, warmt van 10h tot 18h. die maakt ALTIJD 60°C water en dat gaat naar de volgende boiler.
80L boiler op 800W die 60° water binnenkrijgt, gestuurd via ESP8266. deze zal bijwarmen naar 75°C ALS er 800W injectie is. zoniet blijft die op 60°C. ol heb dus altijd 170L water op 60°C en hoe meer zon, hoe heter de boiler, des te minder warm water gaat eruit savonds. daardoor wordt de WPboiler minder leeggetrokken en moet die de dag erna minder bijwarmen. ik heb dus een 'warmwateraccu'
3airco's om het huis te warmen/koelen (8KW, 3,5KW, 3,5KW)
EV auto met 77kWh accu met een gewone stopcontact lader. hier ga ik een 2de lader bouwen met ESP8266 sturing erin.
2,2kW 10L boiler in de keuken met een smartplug en transfo 230V->110V zodat die maar 500W verbruikt. geprogrammeer dat die 7min voor een kwartier tot 8min erna warmt zodat het capaciteitstarief die maar ziet als 250W (bv 11h53 tot 12h08, 12h23 tot 12h38,....)
[
Voor 21% gewijzigd door
fcapri op 19-03-2026 12:55
]