arnova schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:32:
[...]
Support voor sensoren is nog wel een aardig idee. Moet ik wel even kijken of ik dat via 1-wire doe of direct de analoge ingang van de NodeMCU gebruik (dan ben je wel beperkt tot 1 ADC tenzij je een ander ESP board gebruikt).
Legionella preventie is al wel eens door mijn hoofd geflitst echter vraag ik mij af hoe zinvol dat is in het geval deze altijd wordt naverwarmd met een cv-ketel. Dat is natuurlijk anders met een standalone (wp) boiler. Maar wellicht hebben anderen hier dit al verder uitgezocht (@
Glijie ?)?
Dat werkt zo niet. Bij 60 graden watertemperatuur moet voor 2 minuten lang die temperatuur hebben om legionella te doden.
Hoelang duurt het voor het water uit de boiler via de CV ketel (naverwarmd) bij de kraan of douchekop is. Geen twee minuten.
| boven 70 °C | Legionella sterft vrijwel meteen |
| 60 °C | 90% sterft binnen 2 minuten (D-waarde van 2 minuten) |
| 50 °C | 90% sterft binnen 80-124 minuten (D-waarde van 80-124 minuten) |
| 48-50 °C | kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet |
| 44-45 °C | groei neemt significant af boven deze temperatuur |
Bron:
Wikipedia: Legionella pneumophila
Je zult dan de combi ketel op 70 graden moeten laten verwarmen en bedenk ook dat de eerste paar seconden dat water niet die temperatuur zal bereiken in de combi ketel.
Wat betreft de automation, de boiler heeft twee harde begrenzingen. De eerste is de oververhittingsbegrenzing die het verwarmen onderbreekt als de temperatuur bijvoorbeeld over de 75 graden komt.
De tweede begrenzing is de temperatuur instelling op de boiler zelf en ook al blijft de Kemo stroom sturen wordt die niet doorgegeven aan het verwarmingselement.
Dan zou je in de sensoren kunnen kijken of de boiler nog wel genoeg stroom verbruikt. Doet die dat niet dan heeft het ook geen zin om de Kemo actief stroom te laten sturen.
Ik gebruik dat bij mijn slimme boiler die ik aanzet en dan laat stoken tot de gewenste temperatuur. HA kijkt dan alleen of de stroom van plus 1800 Watt naar onder 100 Watt gaat en dan gaat pas gaat de automation verder. Het terugzetten van de temperatuur instelling en dan het uitzetten van display op boiler.
[
Voor 19% gewijzigd door
esphome op 03-08-2026 14:58
]