• pli
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 15:46

pli

Aengineering schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:18:
[...]

dat licht er aan waar je hem mee gaat sturen!
VD staat voor Voltage (Analoog) to AC. Dit relais verwacht op de ingang een traploze stuurspanning van 0 tot 10 Volt. Dit is de perfecte match voor die Shelly 0/1-10V PM Gen3. Als de Shelly 5V uitstuurt, knijpt de VD-relais de 230V stroom naar je boiler keurig af tot 50%.

DA staat voor Direct Current to Alternating Current (Digitaal). voor aan een ESP32

dus als je al een schelly hebt perfect als je de prijs wil drukken doe je het met een esp32
Juist omdat je met een shelly dimmer van 0 tot 10 V kan aanbieden lijkt het me ideaal. Waar ik meer over twijfel is dat ik verder het merk BERM uberhaupt niet ken en verder ook niet echt wat over terug kan vinden.
Aan de boilerkant eigen automaatje en dan op 13A ofzo afzekeren?
En de shelly kost nog geen 20 euro, daar kan ik met een ESP niet echt tegenaan hobbyen toch ;-)

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-08 09:11

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Ik heb juist voor een esp32 gekozen, nog geen 10 euro. 5 euro erbij voor 5v voeding voordelen.
  1. Flexibiliteit in de code & software: Met een ESP32 zit je niet vast aan de logica van de Shelly-firmware.
  2. Directe webinterface: Je kunt de software zo inrichten dat de controller via zijn eigen webinterface bereikbaar is
  3. Kijk eens naar kant-of-klare projecten: Als je inspiratie zoekt, moet je eens kijken naar het Glije Solar Controller project op Github.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-08 22:52
pli schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Juist omdat je met een shelly dimmer van 0 tot 10 V kan aanbieden lijkt het me ideaal. Waar ik meer over twijfel is dat ik verder het merk BERM uberhaupt niet ken en verder ook niet echt wat over terug kan vinden.
En de shelly kost nog geen 20 euro, daar kan ik met een ESP niet echt tegenaan hobbyen toch ;-)
esphome is lekker makkelijk hoor maar als je al ee shelly hebt is dat ook priema, Berm ken ik ook niet maar is vast chinese spul gewoon lekker Tweaken

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:28
Je kan altijd nog ESPhome op je Shelly flashen als je graag meer functionaliteit wilt.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Aengineering
dit is ook wel leuk linkje voor de hardware dimmers

• jvanderkroon
Zij er hier dan al positieve ervaringen met die rbdimmer? Zie wel deze post orf in "Domme boiler slim maken -> Oplossing" met de grotere koeling waar het enige commentaar is dat de traces uit de hand lijken te zijn gesoldeerd.

En hier johan_solar in "Domme boiler slim maken -> Oplossing" met kleine heatsink welke flink warm wordt. Die lijkt mij al een afvaller.

Ben ook benieuwd of die DimmerLink Controller die ze verkopen een handige toevoeging is als je hem aan een esp32 hangt of kan je die net zo goed weglaten.

Ook benieuwd of het 40A beter zou zijn dan het 16A model omdat die een veel grotere heatsink lijkt te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door jvanderkroon op 28-06-2026 16:02 ]

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:10

johan_solar

kitesurfing and coding

En hier johan_solar in "Domme boiler slim maken -> Oplossing" met kleine heatsink welke flink warm wordt. Die lijkt mij al een afvaller.

Ben ook benieuwd of die DimmerLink Controller die ze verkopen een handige toevoeging is als je hem aan een esp32 hangt of kan je die net zo goed weglaten.

Ook benieuwd of het 40A beter zou zijn dan het 16A model omdat die een veel grotere heatsink lijkt te hebben.
Ik draai alweer een maand ofzo puur op zonnestroom voor de keukenboiler van 15 liter. Ik heb de heatsink vergroot, en limiteer het vermogen tot max 1200W. Dit werkt probleemloos tot nu toe. Ik stuur hem aan in stapjes van 50W met een heel eenvoudige automatisering in Home Assistant.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• jvanderkroon
orf schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:00:
[...]
Ziet er wel aardig uit. Top dat het een temp sensor heeft, geforceerde koeling, stroommeting kan doen en de triac om te dimmen.
[...]
Gebruik jij hem met het ESPhome component? En heb je dan ook de stroommeting en de temp sensor geïmplementeerd? Vindt daar de docs nogal onduidelijk over. Denk dat die pinnen ook 5v zijn dus voordat je die op een esp kan uitlezen moet er nog een weerstand tussen voordat die aan een analoge pin uitgemeten kan worden.
Fan Control Pin (FAN)
The fan control input can be connected to any GPIO on your microcontroller.
Temperature-monitored dimmers can track the temperature of their power stage and automatically prevent overheating or hardware failure.
The official software library for this dimmer model includes:

- Dynamic fan speed control based on real-time temperature
- Critical temperature alerts
de officiele library heeft dus al dynamic fan speed en alerts maar neem aan dat je hem dan wel moet aansluiten of draait dan op de interne chip van de RBDimmer?

• RogerNator
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07 09:59
zonnebaas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:18:
Eerste proefrun met de waterkoker als mini boiler, nadat alle onderdelen samengebouwd zijn. Gaat goed diverse vermogens getest en rond null op de meter. Nu nog de boiler aanschaffen en installeren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Db18b20 op koelplaat voor extra monitoring temp. Eventueel kan ik vanuit homey dan pwm signaal op 0 zetten bij te hoge temperatuur.

[Afbeelding]
Wat een mooie setup! Ik probeer een soortgelijke setup te maken op basis van jouw post :-).

Ik was wel benieuwd waarom je de twee koelplaten tussen de heatsink hebt geplaatst? Ik was van plan m3 draad in de heatsink te tappen om de Kemu direct op de heatsink (met koelpasta ertussen) te monteren. Of heeft dit nog nadelige gevolgen die ik dan over het hoofd zie?

• zonnebaas

zonnebaas

Ik had geen tapsetje liggen en dit was mijn "tweak" oplossing. Met 3mm boutjes en moertjes en nog strookje alu wat de druk verdeeld. Bij mij zit Kemo ook met koelpasta op koelblok en de 3mm boutjes en moertjes trekken het er mooi klem tegen aan. Succes

• RogerNator
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07 09:59
zonnebaas schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:03:
Ik had geen tapsetje liggen en dit was mijn "tweak" oplossing. Met 3mm boutjes en moertjes en nog strookje alu wat de druk verdeeld. Bij mij zit Kemo ook met koelpasta op koelblok en de 3mm boutjes en moertjes trekken het er mooi klem tegen aan. Succes
Ah oké :-), dank voor de toelichting!

Ik zal het resultaat en mijn ervaringen posten als hij af is!

• pli

pli

Ben hier al een stuk verder weer, ben de regeling in HA aan het bouwen. Nu nog "droog" aan het spelen maar wat ik me eigenlijk afvraag. Om een goeie regeling te gaan maken en niet zonder warm water te komen te zitten moet je eigenlijk wel de temperatuur van het water in de boiler weten. Weet iemand of je bijv bij de Tesy 150L Modeco boiler bijv een DS18B20 kan installeren ergens om de watertemp te kunnen meten en dus naar je eigen regeling te halen?

Thanks
Peter

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:40
pli schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:58:
Ben hier al een stuk verder weer, ben de regeling in HA aan het bouwen. Nu nog "droog" aan het spelen maar wat ik me eigenlijk afvraag. Om een goeie regeling te gaan maken en niet zonder warm water te komen te zitten moet je eigenlijk wel de temperatuur van het water in de boiler weten. Weet iemand of je bijv bij de Tesy 150L Modeco boiler bijv een DS18B20 kan installeren ergens om de watertemp te kunnen meten en dus naar je eigen regeling te halen?

Thanks
Peter
Heb met een holboor van 20mm aan de zijkant van de boiler voorzichtig gaten geboord voor 3 voelers (hoog,midden,laag), en isolatie verwijderd tot op boilerwand.
de vlakke DS18B20 https://nl.aliexpress.com/item/1005005488542048.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.10.636e79d25lOHAS&gatewayAdapt=glo2nld
tegen de boilerwand met wat koelpasta eronder geklemd (klos en trekband om de boiler) en het gat weer meerdere malen met PUR-schuim gedicht. (boiler moet koud zijn anders werkt de droging van de PUR niet/slecht. de trekbanden kun je daarna weer demonteren.

[ Voor 3% gewijzigd door tingbrouwer op 05-07-2026 23:18 ]

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:03

Thanks
Peter
ik heb IPV temperatuur sensor een watermeter in koud water aanvoer welke ik uitlees met homewizard (koud water in = warm water uit).
Koud water temperatuur valt redelijk de kalibreren per maand of seizoen
Verder Q=m*c*(Tuit-Tin),

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16:44
Toby-Wan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:46:
[...]

ik heb IPV temperatuur sensor een watermeter in koud water aanvoer welke ik uitlees met homewizard (koud water in = warm water uit).
Koud water temperatuur valt redelijk de kalibreren per maand of seizoen
Verder Q=m*c*(Tuit-Tin),
Je zou ook nog 1 sensoren op de ingaande en uitgaande leiding kunnen klemmen zodat je de temp in en temp ui altijd weet en niet meer hoeft te kaliberen. Daarvoor hoef je niet de boiler aan te passen.

Ik zelf zou ook persoonlijk 2 of 3 sensoren toevoegen op de mantel van de boiler en misschien zelfs wel op de in en uitgaande leiding. De meeste componenten heb je dan toch al nodig, dan maken die 2 extra sensoren ook niet meer uit via de 1-wire bus.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:36
Daan_96 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:03:
[...]

Je zou ook nog 1 sensoren op de ingaande en uitgaande leiding kunnen klemmen zodat je de temp in en temp ui altijd weet en niet meer hoeft te kaliberen. Daarvoor hoef je niet de boiler aan te passen.

Ik zelf zou ook persoonlijk 2 of 3 sensoren toevoegen op de mantel van de boiler en misschien zelfs wel op de in en uitgaande leiding. De meeste componenten heb je dan toch al nodig, dan maken die 2 extra sensoren ook niet meer uit via de 1-wire bus.
Simpele tip - Voor het monteren en testen van de 1 Wire sensoren. Gebruik bv krimpkous met een merkteken bij de sensor en kabel einde zodat je weet welke sensor kenmerk bij welke serienummer hoort. scheelt veel uitzoekwerk als ze gemonteerd zijn.

Zonder kenmerk- Moest er ooit 7 doen en had een half uur om ze nog even te monteren, resultaat was 1,5 uur extra uitzoeken.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19
Toch even een checkvraag hier: Ik zie dat jullie vaak thermostaatkranen gebruiken op de uitgang van de boiler. Ik heb de boiler zonder thermostaatkraan aangesloten op de ingang van de CV ketel. (die zonneboiler-ready is, tevens NTC op de boiler aangesloten)

Zijn er grote nadelen aan "mijn" oplossing of is het meer een kwestie van smaak?

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:37
blissard schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:43:
Toch even een checkvraag hier: Ik zie dat jullie vaak thermostaatkranen gebruiken op de uitgang van de boiler. Ik heb de boiler zonder thermostaatkraan aangesloten op de ingang van de CV ketel. (die zonneboiler-ready is, tevens NTC op de boiler aangesloten)

Zijn er grote nadelen aan "mijn" oplossing of is het meer een kwestie van smaak?
Per CV is het verschillend wat de maximale aanvoertemperatuur mag zijn. Sommige zeggen max 60 graden en anderen vinden 80 graden ook prima.

• eatme
  • Laatst online: 20:36
En als het water in je boiler 80 graden is is dat wel erg warm. Door er een thermostaat kraan tussen te zetten wordt er water bijgemengt tot bv 65 graden en doe je dus langer met de inhoud van je boiler.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
eatme schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:55:
En als het water in je boiler 80 graden is is dat wel erg warm. Door er een thermostaat kraan tussen te zetten wordt er water bijgemengt tot bv 65 graden en doe je dus langer met de inhoud van je boiler.
Of je nou bij de boiler of bij het tappunt koud water bijmengt maakt haast niets uit. Je hebt dan meer warmte verlies in de leidingen als er 80 of 65 graden water in achterblijft na het sluiten van het tappunt.

Als er niet genoeg zon is voor het verwarmen van de boiler zoals in de winter is het lager zetten van de temperatuur ook van voordeel. Hoe warmer hoe meer energie het kost om die temperatuur te bereiken en hoe warmer het water is, hoe hoger het warmte verlies is in de boiler.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:35

arnova

weet veel, maar niet alles

Ter info: Er zijn (volgens mij) 2 overwegingen voor het al dan niet direct aansluiten van de uitgang van de boiler op de koud-water ingang van de CV-ketel:

1) Sommige cv-ketels die geen sensor op de koudwater-toevoer hebben zullen onnodig gas gaan stoken en/of afschakelen omdat ze met teveel vermogen het reeds opgewarmde water proberen te verwarmen waardoor je een overshoot krijgt.

2) In het geval je bv. Intergas ketels heb je in de cv-ketel een warmtewisselaar (ipv. een 3-weg klep). Het nadeel daarvan is dat je deze ook op moet warmen waardoor het langer duurt voordat je daadwerkelijk warm water krijgt. Dit is de reden waarom ik een omschakelventiel + mengventiel gebruik.

ESP Controlled PvBoiler https://github.com/arnova/pvboiler

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19
Oke, dank voor alle reacties.

De boiler staat nu op 80 graden. De ketel heeft daar geen problemen mee (Nefit trendline met zonneboiler-sensor) en slaat niet aan. Het water in de douche gaat met een mengkraan dus daar heb ik ook geen problemen.

Water in de keuken is wel serieus heet. Fijn voor de afwas, maar wel opletten inderdaad.

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:26

Thanks
Peter
Ik heb de sensor naast of net onder de bestaande originele sensor in de thermowel gestoken.

• pli

pli

Dank voor alle antwoorden, ik denk dat voor wat ik wil 1 sensor afdoende is en het laatste antwoord hier vlak boven stemt me gelukkig, er is toch wel een sensor bij te prutsen.
Nu ook maar eens zien om de fysieke ruimte waar ik dan moet hangen te fixen ;-)

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-08 07:45
zonnebaas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:12:
Mooi project van tweaker Glijie ! Zoek topic maar eens door.

Werkt perfect zie: https://github.com/glijie/solar-controller-firmware
ik heb deze ook op een esp32 geplaatst ziet er bijzonder mooi uit, ik ga mijn eigen ontwerp binnen kort vervangen door deze , mooie GUI als hij regelt zoals hij eruit ziet dan komt het zeker goed .

• Josw33
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-07 22:01
Goedemiddag,

Zouden jullie willen adviseren over onderstaande setup:
  1. Aanvoerleiding koud water.
  2. Inlaatcombinatie 8 bar.
  3. T-stuk met 1 uitgang richting boiler en 1 richting thermostatisch mengventiel.
  4. "Domme" elektrische Boiler 1500 watt aangesloten op slimme Homewizard energy socket.
  5. Duco thermostatisch mengventiel.
  6. Intergas ombouwset NZ
  7. Intergas Xtreme 30 (NZ-Label)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbGUJEX3GNko3OzgOEjN6GbJt8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWYLa7IhQpWYfTuku2aSpixE.jpg?f=fotoalbum_large

(Schematische weergave)

Doel is om overtollige zonnestroom te gebruiken om SWW op te warmen t.b.v. douchen, afwas etc.

Heb een hoop topics doorgelezen op dit forum en volgens mij moet bovenstaande aardig kloppen maar graag jullie advies. Twijfel of ik nog kranen moet toevoegen om de boiler + bijbehorend leidingwerk te kunnen legen / aftappen en evt. een bypass voor in de winterperiode om het koude water direct naar de ketel te sturen i.p.v. de boiler setup vanwege het ontbreken van overtollige zonnestroom in de winter. Maar misschien is dit wat omslachtig en gewoon de boiler setup in stand houden i.c.m. een wekelijkse anti-legionella run.

Alvast bedankt voor jullie advies.

• tollie1000
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-08 21:45
pli schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Een jaar geleden heb ik een Zero Export Heater met P1 interface gemaakt met de Shelly Dimmer. Het enige nadeel vond ik dat ik het ding aanstuurde met een Linux server en ben toen toch over gegaan naar de ESP32. Met de electronica stuur ik de twee 1 kW verwarmingselementen in een bouwkachel aan - alles geïntegreerd dit keer. Met de Shelly stuur je aan in hele procenten waardoor het vermogen in stationaire toestand tussen de plus en min 25 Watt beweegt. Met de ESP stuur ik aan d.m.v. praktisch traploze fase-aansnijding waardoor het vermogen zich beweegt tussen de min en plus 6 Watt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_mhWMHwI8w9VOuhOIOOFRVlXHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6qCyVG2W7Z9yhdeHlJKUzeWl.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lO8-tvbebyJxohFIdGkG9bShWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tm7rjuMQSCvhhFreaJz91svV.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ROHMuBf9O7KcZryIeo-6jiCofs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vK1mAszZC02gK4meZehPqDl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door tollie1000 op 20-07-2026 11:36 ]

• Aengineering
ik zou een 6 bar nemen en ik had mijn intergas direct zonder mengventiel aangesloten, nu geen gas meer

• zonnebaas

zonnebaas

~~~~~~~[quote]Josw33 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:53:
Goedemiddag,

Zouden jullie willen adviseren over onderstaande setup: enz enz
==================================================
Kijk eens naar mijn setup bijna hetzelfde alleen een 6 bar inlaatcombi en het werkt prima vrijwel geen gas verbruik ik heb de ketel nu in de zomer helemaal uit gezet. Eens in de 14 dagen even kort inschakelen 1 uur, zelftest en pomp die even aanslaat.

Ik laat het in de winter lekker doordraaien, en stook eens in de week of als de stroomprijs laag is mijn boiler wel op tot 60 graden ivm legionella prefentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm_3DQ6nqSBZ-DrCDjFAuatx6cs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JS0uxntthEUHvqCf1ivwhBrB.jpg?f=user_large

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:34
tollie1000 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:48:
[...]
verwarmingselementen in een bouwkachel aan
[...]
Wacht even, dit ding staat dus gewoon de buitenlucht op te warmen op het moment dat je anders zou terugleveren!? 8)7 Waarom dan niet gewoon je zonnepanelen minder laten produceren? Heel veel omvormers knoop je zo aan Home Assistant en dan kun je het opgewekte vermogen terugregelen. Of automatisch via de cloud met iets als https://www.zonnedimmer.nl/

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2026 16:08 ]

• tollie1000
ThinkPad schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:07:
[...]

Wacht even, dit ding staat dus gewoon de buitenlucht op te warmen op het moment dat je anders zou terugleveren!? 8)7 Waarom dan niet gewoon je zonnepanelen minder laten produceren? Heel veel omvormers knoop je zo aan Home Assistant en dan kun je het opgewekte vermogen terugregelen. Of automatisch via de cloud met iets als https://www.zonnedimmer.nl/
Hoi, toen ik mijn inverters kocht had ik nog geen idee dat het wel eens handig zou kunnen zijn om inverters te kopen die je kunt terug regelen. Buiten de 3 maanden dat het hoog zomer is komt extra gratis warmte wel van pas.

• Aengineering
zonnebaas schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:42:
~~~[quote]Josw33 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:53:
Goedemiddag,

Zouden jullie willen adviseren over onderstaande setup: enz enz
==================================================
Kijk eens naar mijn setup bijna hetzelfde alleen een 6 bar inlaatcombi en het werkt prima vrijwel geen gas verbruik ik heb de ketel nu in de zomer helemaal uit gezet. Eens in de 14 dagen even kort inschakelen 1 uur, zelftest en 3 wegklep en pomp die even aanslaat.

Ik laat het in de winter lekker doordraaien, en stook eens in de week of als de stroomprijs laag is mijn boiler wel op tot 60 graden ivm legionella prefentie.

[Afbeelding]
waarom de 3 weg klep?

• zonnebaas

zonnebaas

Fout ik heb de tekst aangepast (geen 3 weg klep) ging mij om pomp die even draait en dat ketel even zelftest doet.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

ThinkPad schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:07:
[...]

Wacht even, dit ding staat dus gewoon de buitenlucht op te warmen op het moment dat je anders zou terugleveren!? 8)7
En wat denk je dat er gebeurt als je de omvormer terugregelt? 8)7
Dan warmt die lucht evenveel op omdat je panelen iets warmer worden.

je kunt niet toveren met stroom he :)

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 23-07-2026 13:27 ]

• Raolte
Ik zit te denken om de solar controller sturing van glije te gebruiken (de sturing en web interface werken heel mooi) om een zero cross ssr aan te gaan sturen ipv de kemo240, Ik kan daardoor meerdan 10 amp sturen en wil de zero cross ssr aan gaan sturen met pakketjes van een veelvoud van 20 ms zodat ik hele sinus pakketjes binnen 1 seconde kan maken en hierdoor geen netvervuiling ga maken. zijn er nog specifieke aandachts- punten waar ik rekening mee moet houden ?

Mijn idee is om de esp32 pin 25 te koppelen aan een andere esp en die de pwm regeling van glije te laten veranderen in een pakket regeling, helaas kan ik niet in de glije regeling komen anders had ik het op dezelfde esp kunnen doen

[ Voor 24% gewijzigd door Raolte op 27-07-2026 07:34 ]

• arnova

arnova

Bij deze wil ik mijn PvBoiler project presenteren. De afgelopen weken heb ik hieraan gewerkt en inmiddels is het in een staat dat het voor anderen ook bruikbaar zou moeten zijn. Het is enigszins vergelijkbaar met het project van @Glijie echter is de mijne op basis van een triac + esp microcontroller met een daarbij behorende zelf ontwikkelde pcb. Het complete project is beschikbaar op Github hier: https://github.com/arnova/pvboiler Er zijn waarschijnlijk, met name qua regelloop en documentatie nog wat dingen die verbeterd kunnen worden maar dat zal ik de komende tijd doen (evt. met jullie feedback). Hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joN8xXCoPoadbHUFjQN1IIoEHe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ra2KSi1dYwFGhflAf7gsKK9A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Blra8jvLp3Bv7I_acdHvGu9FEJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lnb5ByIDTCsEMOkFhjGNoQUC.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk voor verdere info even op de Github pagina. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

• esphome
  • Niet online
@arnova De automation kan kijken of de waarde is gewijzigd ten opzichte van de vorige keer. Ik hou hier dan een bandbreedte aan 5 Watt (modulus 5) en pas bij een wijziging van meer dan 5 Watt wordt er een nieuwe waarde gezonden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: PVBoiler Power Budget Update
description: ""
triggers:
  - trigger: time_pattern
    seconds: /5
conditions:
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ (states('sensor.electricity_return_to_net') | float) -
      (states('sensor.electricity_return_to_net') | float %5) !=
      states('number.pvboiler_power_budget') | float }}
actions:
  - action: number.set_value
    metadata: {}
    target:
      entity_id: number.pvboiler_power_budget
    data:
      value: "{{ (states('sensor.electricity_return_to_net') | float) -
      (states('sensor.electricity_return_to_net') | float %5) | float(0) }}"
mode: single

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:45
arnova schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:45:
Bij deze wil ik mijn PvBoiler project presenteren. De afgelopen weken heb ik hieraan gewerkt en inmiddels is het in een staat dat het voor anderen ook bruikbaar zou moeten zijn. Het is enigszins vergelijkbaar met het project van @Glijie echter is de mijne op basis van een triac + esp microcontroller met een daarbij behorende zelf ontwikkelde pcb. Het complete project is beschikbaar op Github hier: https://github.com/arnova/pvboiler Er zijn waarschijnlijk, met name qua regelloop en documentatie nog wat dingen die verbeterd kunnen worden maar dat zal ik de komende tijd doen (evt. met jullie feedback). Hier wat foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kijk voor verdere info even op de Github pagina. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Leuke setup!

Wat mij opvalt:

Heb je 1mm² gebruikt voor de voeding? Dit lijkt mij aan de dunne kant.

Hoe zwaar heb je de glas zekering gemaakt?

• Raolte
Misschien zou je nog temp sensoren kunnen bijvoegen tbv legionella en beveiliging van je triac.

• zonnebaas

zonnebaas

[Afbeelding]

[Afbeelding]

leuk een extra project .

Maar ik hou het bij de Glije software die voor mij perfect werkt en de volgende voordelen heeft zoals ik het zie.

Echte standalone werking: Regelt de boiler zelfstandig aan de hand van directe P1-meter data, zonder afhankelijkheid van een centrale smarthome-hub. En je kunt, prima integreren homey-pro app en middels MQTT.
Ingebouwde webinterface: Biedt een mooi dashboard voor configuratie, beheer en realtime monitoring via webinterface/browser.
Slimme prijsintegratie: Kan via de Nordpool-koppeling de boiler automatisch inschakelen tijdens de goedkoopste uren met dynamische energietarieven.
Legionella bewaking en koppeling meerdere temperatuur sensoren mogelijk.
Fasebeveiliging

• jvanderkroon
Alleen kan ik van Glije de source niet vinden. Staat alleen gecompileerde code in de repo.

• esphome
  • Niet online
@jvanderkroon Klopt, het is zijn ook complete updates (OTA) die klaar wordt gezet door Glijie. Je kunt mee discussiëren en daar vragen om features of aanpassingen.

https://github.com/glijie/solar-controller-firmware/discussions

• arnova

arnova

esphome schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:37:
@arnova De automation kan kijken of de waarde is gewijzigd ten opzichte van de vorige keer. Ik hou hier dan een bandbreedte aan 5 Watt (modulus 5) en pas bij een wijziging van meer dan 5 Watt wordt er een nieuwe waarde gezonden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: PVBoiler Power Budget Update
description: ""
triggers:
  - trigger: time_pattern
    seconds: /5
conditions:
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ (states('sensor.electricity_return_to_net') | float) -
      (states('sensor.electricity_return_to_net') | float %5) !=
      states('number.pvboiler_power_budget') | float }}
actions:
  - action: number.set_value
    metadata: {}
    target:
      entity_id: number.pvboiler_power_budget
    data:
      value: "{{ (states('sensor.electricity_return_to_net') | float) -
      (states('sensor.electricity_return_to_net') | float %5) | float(0) }}"
mode: single
Hier heb ik wel over nagedacht en dat gebeurt nu al wel op de ESP zelf (met de "deadzone"-setting). De reden dat ik dat (vooralsnog) niet gedaan heb aan de home assistant kant is omdat de ESP zelf een netwerk-watchdog gebruikt. Dit om te zorgen dat als er iets met bv. het netwerk mis gaat je boiler niet op 100% blijft stoken maar naar 0% gaat.

• arnova

arnova

Tim123 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:51:
[...]

Leuke setup!

Wat mij opvalt:

Heb je 1mm² gebruikt voor de voeding? Dit lijkt mij aan de dunne kant.

Hoe zwaar heb je de glas zekering gemaakt?
Bedrading is 1.5mm2. De glaszekering zekert niet de boiler maar alleen de laagspanningsvoeding (zie schema). Het afzekeren van het boiler-pad zelf heeft ook maar beperkt zin gezien de stromen en daarom wordt er vertrouwd op de 16A van de groep afzekering.

• arnova

arnova

Raolte schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:20:
Misschien zou je nog temp sensoren kunnen bijvoegen tbv legionella en beveiliging van je triac.
Support voor sensoren is nog wel een aardig idee. Moet ik wel even kijken of ik dat via 1-wire doe of direct de analoge ingang van de NodeMCU gebruik (dan ben je wel beperkt tot 1 ADC tenzij je een ander ESP board gebruikt).

Legionella preventie is al wel eens door mijn hoofd geflitst echter vraag ik mij af hoe zinvol dat is in het geval deze altijd wordt naverwarmd met een cv-ketel. Dat is natuurlijk anders met een standalone (wp) boiler. Maar wellicht hebben anderen hier dit al verder uitgezocht (@Glijie ?)?

• arnova

arnova

zonnebaas schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:56:
[...]

leuk een extra project .

Maar ik hou het bij de Glije software die voor mij perfect werkt en de volgende voordelen heeft zoals ik het zie.

Echte standalone werking: Regelt de boiler zelfstandig aan de hand van directe P1-meter data, zonder afhankelijkheid van een centrale smarthome-hub. En je kunt, prima integreren homey-pro app en middels MQTT.
Ingebouwde webinterface: Biedt een mooi dashboard voor configuratie, beheer en realtime monitoring via webinterface/browser.
Slimme prijsintegratie: Kan via de Nordpool-koppeling de boiler automatisch inschakelen tijdens de goedkoopste uren met dynamische energietarieven.
Legionella bewaking en koppeling meerdere temperatuur sensoren mogelijk.
Fasebeveiliging
Ondersteuning voor echte standalone regeling is wel mogelijk, denk ik, zolang de informatie maar via MQTT beschikbaar is. Zelf gebruik ik DSMR reader, ik kan eens kijken ik het daarvoor werkend krijg. Webinterfaces zijn niet mijn "cup-of-tea" daarom werkt de configuratie ook via terminal. Aangezien mijn project gpl is staat het anderen vrij dit erbij te maken en via een PR te submitten.

Dingen als prijsintegratie en fasebeveiliging horen wat mij betreft niet in de controller thuis voor een boiler. Prijsintegratie ed. is overigens iets waar ik zelf ook geinteresseerd in ben echter zie ik dat bv. eerder draaien als "service" in de vorm van een Python script wat naast mijn Home Assistant draait. Hetzelfde zou voor fasebeveiliging kunnen al zou je dat ook direct in Home Assistant kunnen doen natuurlijk.

Mijn doel is overigens niet om "feature-parity" te hebben met de regeling van @Glijie echter sta ik altijd open voor suggesties.

• esphome
  • Niet online
arnova schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:32:
[...]

Support voor sensoren is nog wel een aardig idee. Moet ik wel even kijken of ik dat via 1-wire doe of direct de analoge ingang van de NodeMCU gebruik (dan ben je wel beperkt tot 1 ADC tenzij je een ander ESP board gebruikt).

Legionella preventie is al wel eens door mijn hoofd geflitst echter vraag ik mij af hoe zinvol dat is in het geval deze altijd wordt naverwarmd met een cv-ketel. Dat is natuurlijk anders met een standalone (wp) boiler. Maar wellicht hebben anderen hier dit al verder uitgezocht (@Glijie ?)?
Dat werkt zo niet. Bij 60 graden watertemperatuur moet voor 2 minuten lang die temperatuur hebben om legionella te doden.

Hoelang duurt het voor het water uit de boiler via de CV ketel (naverwarmd) bij de kraan of douchekop is. Geen twee minuten.
boven 70 °CLegionella sterft vrijwel meteen
60 °C90% sterft binnen 2 minuten (D-waarde van 2 minuten)
50 °C90% sterft binnen 80-124 minuten (D-waarde van 80-124 minuten)
48-50 °Ckan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
44-45 °Cgroei neemt significant af boven deze temperatuur
Bron: Wikipedia: Legionella pneumophila

Je zult dan de combi ketel op 70 graden moeten laten verwarmen en bedenk ook dat de eerste paar seconden dat water niet die temperatuur zal bereiken in de combi ketel.

Wat betreft de automation, de boiler heeft twee harde begrenzingen. De eerste is de oververhittingsbegrenzing die het verwarmen onderbreekt als de temperatuur bijvoorbeeld over de 75 graden komt.

De tweede begrenzing is de temperatuur instelling op de boiler zelf en ook al blijft de Kemo stroom sturen wordt die niet doorgegeven aan het verwarmingselement.

Dan zou je in de sensoren kunnen kijken of de boiler nog wel genoeg stroom verbruikt. Doet die dat niet dan heeft het ook geen zin om de Kemo actief stroom te laten sturen.

Ik gebruik dat bij mijn slimme boiler die ik aanzet en dan laat stoken tot de gewenste temperatuur. HA kijkt dan alleen of de stroom van plus 1800 Watt naar onder 100 Watt gaat en dan gaat pas gaat de automation verder. Het terugzetten van de temperatuur instelling en dan het uitzetten van display op boiler.

[ Voor 19% gewijzigd door esphome op 03-08-2026 14:58 ]

• arnova

arnova

esphome schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:45:
[...]

Dat werkt zo niet. Bij 60 graden watertemperatuur moet voor 2 minuten lang die temperatuur hebben om legionella te doden.

Hoelang duurt het voor het water uit de boiler via de CV ketel (naverwarmd) bij de kraan of douchekop is. Geen twee minuten.
boven 70 °CLegionella sterft vrijwel meteen
60 °C90% sterft binnen 2 minuten (D-waarde van 2 minuten)
50 °C90% sterft binnen 80-124 minuten (D-waarde van 80-124 minuten)
48-50 °Ckan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
44-45 °Cgroei neemt significant af boven deze temperatuur
Bron: Wikipedia: Legionella pneumophila

Je zult dan de combi ketel op 70 graden moeten laten verwarmen en bedenk ook dat de eerste paar seconden dat water niet die temperatuur zal bereiken in de combi ketel.
Heel erg bedankt voor de info! Eerlijk gezegd bekroop mij vanmorgen dit gevoel al. Ik heb het op mijn todo gezet en ga hier zeker mee aan de slag!

• tollie1000

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beste Arnova, Leuk om te zien hoe iemand anders het heeft gemaakt. Ik zag wel een optocoupler maar geen thyristor maar na wat langer kijken zag ik 'm bij dat koelblok. Zie nu ook, na wat beter kijken dat je aardig wat vermogen kunt verstouwen - 2,5 kW max!!. Dat blokje op de print is een voeding? Mooi project! Groeten,

[ Voor 4% gewijzigd door tollie1000 op 16-08-2026 15:38 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08 00:42
@tollie1000
Volgens mij is dat een BTA25/BTA40 Triac, zie https://github.com/arnova...in/pvboiler_schematic.pdf
edit:
De post hierboven is aangepast

[ Voor 13% gewijzigd door Puch-Maxi op 16-08-2026 14:43 ]

My favorite programming language is solder.

• tollie1000
Puch-Maxi schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:41:
@tollie1000
Volgens mij is dat een BTA25/BTA40 Triac, zie https://github.com/arnova...in/pvboiler_schematic.pdf
edit:
De post hierboven is aangepast
dank!

• arnova

arnova

tollie1000 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:26:
[...]

Beste Arnova, Leuk om te zien hoe iemand anders het heeft gemaakt. Ik zag wel een optocoupler maar geen thyristor maar na wat langer kijken zag ik 'm bij dat koelblok. Zie nu ook, na wat beter kijken dat je aardig wat vermogen kunt verstouwen - 2,5 kW max!!. Dat blokje op de print is een voeding? Mooi project! Groeten,
Dat blokje is de smps voeding om de 5 Volt voor de esp ed. te maken.

ps. Thyristors worden tegenwoordig bijna niet meer gebruikt omdat je er of 2 van nodig hebt of de 230v wisselspanning eerst moet gelijkrichten. Daarom wordt daar al een paar decennia bijna altijd een triac voor gebruikt en zelfs het gebruik daarvan wordt steeds minder omdat dimmers voor led lampen ed. meestal met mosfets worden gemaakt.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste