Wat een leuk topic en wat een goede informatie hier.
Wat mij opvalt bij de meeste projecten (ook bij het slim laden van de EV) is dat veel mensen proberen de laatste druppel energie uit de PV installatie in de EV/boiler te proppen.
Ik probeer het wat ruimer te bekijken.
Mijn EV laadt in de winter pas op PV wanneer er 8A beschikbaar is (van november tm februari is dat nooit het geval) en in de zomer vanaf 10A.
Waarom? Laadverliezen. De OBC neemt 200-250W en bij 6A en 8A zijn de laadverliezen behoorlijk hoog. In de zomer is er ruim voldoende tijd om te kunnen laden met 10A en hoger. Dat betekent dat ik op hoogtijdagen minder teruglevering heb.(denk ook aan de tijd dat de EV niet aangesloten is of dat de batterij vol is)
De boiler.
Waarvoor heb ik die? Om te voorkomen dat bij ons in huis steeds 'stiekum' warm water wordt getapt uit de CV ketel en vooral voor comfort.
Inmiddels heb ik uitgedokterd dat in huis de minimum temperatuur van de boiler 55⁰ moet zijn omdat er anders klachten komen over lauw water. De boiler staat altijd aan wanneer er meer dan 1500 W overschot is (instelbaar), bij lage dynamische tarieven en op de laagste tarieven 's nachts. Dan wordt er verwarmd naar 70⁰ om wat buffer te hebben. Comfort komt op de eerste plaats en 'slim' verwarmen op de tweede plaats.En ja, dan gebruik ik maar wat energie van het net die ik had kunnen uitsparen.
De truc van mijn rekensom is namelijk niet dat ik optimaal gebruik maak van PV energie maar dat ik kijk naar wat ik uitspaart door de boiler niet constant aan te laten staan.
Mijn winst is in de eerste plaats comfort, in de tweede plaats geen ingewikkelde trim van de voeding en in de derde plaats energiebesparing.
Investering: een Shelly stekker.
PS Petje af voor al die mooie projecten die hier getoond worden. Heel leerzaam.
[
Voor 3% gewijzigd door
tukker999 op 25-08-2026 09:13
]