• pli
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-07 13:39

pli

Aengineering schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:18:
[...]

dat licht er aan waar je hem mee gaat sturen!
VD staat voor Voltage (Analoog) to AC. Dit relais verwacht op de ingang een traploze stuurspanning van 0 tot 10 Volt. Dit is de perfecte match voor die Shelly 0/1-10V PM Gen3. Als de Shelly 5V uitstuurt, knijpt de VD-relais de 230V stroom naar je boiler keurig af tot 50%.

DA staat voor Direct Current to Alternating Current (Digitaal). voor aan een ESP32

dus als je al een schelly hebt perfect als je de prijs wil drukken doe je het met een esp32
Juist omdat je met een shelly dimmer van 0 tot 10 V kan aanbieden lijkt het me ideaal. Waar ik meer over twijfel is dat ik verder het merk BERM uberhaupt niet ken en verder ook niet echt wat over terug kan vinden.
Aan de boilerkant eigen automaatje en dan op 13A ofzo afzekeren?
En de shelly kost nog geen 20 euro, daar kan ik met een ESP niet echt tegenaan hobbyen toch ;-)

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-07 17:36

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Ik heb juist voor een esp32 gekozen, nog geen 10 euro. 5 euro erbij voor 5v voeding voordelen.
  1. Flexibiliteit in de code & software: Met een ESP32 zit je niet vast aan de logica van de Shelly-firmware.
  2. Directe webinterface: Je kunt de software zo inrichten dat de controller via zijn eigen webinterface bereikbaar is
  3. Kijk eens naar kant-of-klare projecten: Als je inspiratie zoekt, moet je eens kijken naar het Glije Solar Controller project op Github.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 21:18
pli schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Juist omdat je met een shelly dimmer van 0 tot 10 V kan aanbieden lijkt het me ideaal. Waar ik meer over twijfel is dat ik verder het merk BERM uberhaupt niet ken en verder ook niet echt wat over terug kan vinden.
Aan de boilerkant eigen automaatje en dan op 13A ofzo afzekeren?
En de shelly kost nog geen 20 euro, daar kan ik met een ESP niet echt tegenaan hobbyen toch ;-)
esphome is lekker makkelijk hoor maar als je al ee shelly hebt is dat ook priema, Berm ken ik ook niet maar is vast chinese spul gewoon lekker Tweaken

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Je kan altijd nog ESPhome op je Shelly flashen als je graag meer functionaliteit wilt.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 21:18
dit is ook wel leuk linkje voor de hardware dimmers

• jvanderkroon
  • Nu online
Zij er hier dan al positieve ervaringen met die rbdimmer? Zie wel deze post orf in "Domme boiler slim maken -> Oplossing" met de grotere koeling waar het enige commentaar is dat de traces uit de hand lijken te zijn gesoldeerd.

En hier johan_solar in "Domme boiler slim maken -> Oplossing" met kleine heatsink welke flink warm wordt. Die lijkt mij al een afvaller.

Ben ook benieuwd of die DimmerLink Controller die ze verkopen een handige toevoeging is als je hem aan een esp32 hangt of kan je die net zo goed weglaten.

Ook benieuwd of het 40A beter zou zijn dan het 16A model omdat die een veel grotere heatsink lijkt te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door jvanderkroon op 28-06-2026 16:02 ]

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-07 19:58

johan_solar

kitesurfing and coding

En hier johan_solar in "Domme boiler slim maken -> Oplossing" met kleine heatsink welke flink warm wordt. Die lijkt mij al een afvaller.

Ben ook benieuwd of die DimmerLink Controller die ze verkopen een handige toevoeging is als je hem aan een esp32 hangt of kan je die net zo goed weglaten.

Ook benieuwd of het 40A beter zou zijn dan het 16A model omdat die een veel grotere heatsink lijkt te hebben.
Ik draai alweer een maand ofzo puur op zonnestroom voor de keukenboiler van 15 liter. Ik heb de heatsink vergroot, en limiteer het vermogen tot max 1200W. Dit werkt probleemloos tot nu toe. Ik stuur hem aan in stapjes van 50W met een heel eenvoudige automatisering in Home Assistant.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• jvanderkroon
  • Nu online
orf schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:00:
[...]
Ziet er wel aardig uit. Top dat het een temp sensor heeft, geforceerde koeling, stroommeting kan doen en de triac om te dimmen.
[...]
Gebruik jij hem met het ESPhome component? En heb je dan ook de stroommeting en de temp sensor geïmplementeerd? Vindt daar de docs nogal onduidelijk over. Denk dat die pinnen ook 5v zijn dus voordat je die op een esp kan uitlezen moet er nog een weerstand tussen voordat die aan een analoge pin uitgemeten kan worden.
Fan Control Pin (FAN)
The fan control input can be connected to any GPIO on your microcontroller.
Temperature-monitored dimmers can track the temperature of their power stage and automatically prevent overheating or hardware failure.
The official software library for this dimmer model includes:

- Dynamic fan speed control based on real-time temperature
- Critical temperature alerts
de officiele library heeft dus al dynamic fan speed en alerts maar neem aan dat je hem dan wel moet aansluiten of draait dan op de interne chip van de RBDimmer?

• RogerNator
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07 09:59
zonnebaas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:18:
Eerste proefrun met de waterkoker als mini boiler, nadat alle onderdelen samengebouwd zijn. Gaat goed diverse vermogens getest en rond null op de meter. Nu nog de boiler aanschaffen en installeren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Db18b20 op koelplaat voor extra monitoring temp. Eventueel kan ik vanuit homey dan pwm signaal op 0 zetten bij te hoge temperatuur.

[Afbeelding]
Wat een mooie setup! Ik probeer een soortgelijke setup te maken op basis van jouw post :-).

Ik was wel benieuwd waarom je de twee koelplaten tussen de heatsink hebt geplaatst? Ik was van plan m3 draad in de heatsink te tappen om de Kemu direct op de heatsink (met koelpasta ertussen) te monteren. Of heeft dit nog nadelige gevolgen die ik dan over het hoofd zie?

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-07 17:36

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Ik had geen tapsetje liggen en dit was mijn "tweak" oplossing. Met 3mm boutjes en moertjes en nog strookje alu wat de druk verdeeld. Bij mij zit Kemo ook met koelpasta op koelblok en de 3mm boutjes en moertjes trekken het er mooi klem tegen aan. Succes

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• RogerNator
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07 09:59
zonnebaas schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:03:
Ik had geen tapsetje liggen en dit was mijn "tweak" oplossing. Met 3mm boutjes en moertjes en nog strookje alu wat de druk verdeeld. Bij mij zit Kemo ook met koelpasta op koelblok en de 3mm boutjes en moertjes trekken het er mooi klem tegen aan. Succes
Ah oké :-), dank voor de toelichting!

Ik zal het resultaat en mijn ervaringen posten als hij af is!

• pli

pli

Ben hier al een stuk verder weer, ben de regeling in HA aan het bouwen. Nu nog "droog" aan het spelen maar wat ik me eigenlijk afvraag. Om een goeie regeling te gaan maken en niet zonder warm water te komen te zitten moet je eigenlijk wel de temperatuur van het water in de boiler weten. Weet iemand of je bijv bij de Tesy 150L Modeco boiler bijv een DS18B20 kan installeren ergens om de watertemp te kunnen meten en dus naar je eigen regeling te halen?

Thanks
Peter

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:09
pli schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:58:
Ben hier al een stuk verder weer, ben de regeling in HA aan het bouwen. Nu nog "droog" aan het spelen maar wat ik me eigenlijk afvraag. Om een goeie regeling te gaan maken en niet zonder warm water te komen te zitten moet je eigenlijk wel de temperatuur van het water in de boiler weten. Weet iemand of je bijv bij de Tesy 150L Modeco boiler bijv een DS18B20 kan installeren ergens om de watertemp te kunnen meten en dus naar je eigen regeling te halen?

Thanks
Peter
Heb met een holboor van 20mm aan de zijkant van de boiler voorzichtig gaten geboord voor 3 voelers (hoog,midden,laag), en isolatie verwijderd tot op boilerwand.
de vlakke DS18B20 https://nl.aliexpress.com/item/1005005488542048.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.10.636e79d25lOHAS&gatewayAdapt=glo2nld
tegen de boilerwand met wat koelpasta eronder geklemd (klos en trekband om de boiler) en het gat weer meerdere malen met PUR-schuim gedicht. (boiler moet koud zijn anders werkt de droging van de PUR niet/slecht. de trekbanden kun je daarna weer demonteren.

[ Voor 3% gewijzigd door tingbrouwer op 05-07-2026 23:18 ]

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:47

Thanks
Peter
ik heb IPV temperatuur sensor een watermeter in koud water aanvoer welke ik uitlees met homewizard (koud water in = warm water uit).
Koud water temperatuur valt redelijk de kalibreren per maand of seizoen
Verder Q=m*c*(Tuit-Tin),

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 10:03
Toby-Wan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:46:
[...]

ik heb IPV temperatuur sensor een watermeter in koud water aanvoer welke ik uitlees met homewizard (koud water in = warm water uit).
Koud water temperatuur valt redelijk de kalibreren per maand of seizoen
Verder Q=m*c*(Tuit-Tin),
Je zou ook nog 1 sensoren op de ingaande en uitgaande leiding kunnen klemmen zodat je de temp in en temp ui altijd weet en niet meer hoeft te kaliberen. Daarvoor hoef je niet de boiler aan te passen.

Ik zelf zou ook persoonlijk 2 of 3 sensoren toevoegen op de mantel van de boiler en misschien zelfs wel op de in en uitgaande leiding. De meeste componenten heb je dan toch al nodig, dan maken die 2 extra sensoren ook niet meer uit via de 1-wire bus.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:00
Daan_96 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:03:
[...]

Je zou ook nog 1 sensoren op de ingaande en uitgaande leiding kunnen klemmen zodat je de temp in en temp ui altijd weet en niet meer hoeft te kaliberen. Daarvoor hoef je niet de boiler aan te passen.

Ik zelf zou ook persoonlijk 2 of 3 sensoren toevoegen op de mantel van de boiler en misschien zelfs wel op de in en uitgaande leiding. De meeste componenten heb je dan toch al nodig, dan maken die 2 extra sensoren ook niet meer uit via de 1-wire bus.
Simpele tip - Voor het monteren en testen van de 1 Wire sensoren. Gebruik bv krimpkous met een merkteken bij de sensor en kabel einde zodat je weet welke sensor kenmerk bij welke serienummer hoort. scheelt veel uitzoekwerk als ze gemonteerd zijn.

Zonder kenmerk- Moest er ooit 7 doen en had een half uur om ze nog even te monteren, resultaat was 1,5 uur extra uitzoeken.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:19
Toch even een checkvraag hier: Ik zie dat jullie vaak thermostaatkranen gebruiken op de uitgang van de boiler. Ik heb de boiler zonder thermostaatkraan aangesloten op de ingang van de CV ketel. (die zonneboiler-ready is, tevens NTC op de boiler aangesloten)

Zijn er grote nadelen aan "mijn" oplossing of is het meer een kwestie van smaak?

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 21:49
blissard schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:43:
Toch even een checkvraag hier: Ik zie dat jullie vaak thermostaatkranen gebruiken op de uitgang van de boiler. Ik heb de boiler zonder thermostaatkraan aangesloten op de ingang van de CV ketel. (die zonneboiler-ready is, tevens NTC op de boiler aangesloten)

Zijn er grote nadelen aan "mijn" oplossing of is het meer een kwestie van smaak?
Per CV is het verschillend wat de maximale aanvoertemperatuur mag zijn. Sommige zeggen max 60 graden en anderen vinden 80 graden ook prima.

• eatme
  • Laatst online: 11:59
En als het water in je boiler 80 graden is is dat wel erg warm. Door er een thermostaat kraan tussen te zetten wordt er water bijgemengt tot bv 65 graden en doe je dus langer met de inhoud van je boiler.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
eatme schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:55:
En als het water in je boiler 80 graden is is dat wel erg warm. Door er een thermostaat kraan tussen te zetten wordt er water bijgemengt tot bv 65 graden en doe je dus langer met de inhoud van je boiler.
Of je nou bij de boiler of bij het tappunt koud water bijmengt maakt haast niets uit. Je hebt dan meer warmte verlies in de leidingen als er 80 of 65 graden water in achterblijft na het sluiten van het tappunt.

Als er niet genoeg zon is voor het verwarmen van de boiler zoals in de winter is het lager zetten van de temperatuur ook van voordeel. Hoe warmer hoe meer energie het kost om die temperatuur te bereiken en hoe warmer het water is, hoe hoger het warmte verlies is in de boiler.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-07 10:16

arnova

weet veel, maar niet alles

Ter info: Er zijn (volgens mij) 2 overwegingen voor het al dan niet direct aansluiten van de uitgang van de boiler op de koud-water ingang van de CV-ketel:

1) Sommige cv-ketels die geen sensor op de koudwater-toevoer hebben zullen onnodig gas gaan stoken en/of afschakelen omdat ze met teveel vermogen het reeds opgewarmde water proberen te verwarmen waardoor je een overshoot krijgt.

2) In het geval je bv. Intergas ketels heb je in de cv-ketel een warmtewisselaar (ipv. een 3-weg klep). Het nadeel daarvan is dat je deze ook op moet warmen waardoor het langer duurt voordat je daadwerkelijk warm water krijgt. Dit is de reden waarom ik een omschakelventiel + mengventiel gebruik.

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:19
Oke, dank voor alle reacties.

De boiler staat nu op 80 graden. De ketel heeft daar geen problemen mee (Nefit trendline met zonneboiler-sensor) en slaat niet aan. Het water in de douche gaat met een mengkraan dus daar heb ik ook geen problemen.

Water in de keuken is wel serieus heet. Fijn voor de afwas, maar wel opletten inderdaad.

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:12

Thanks
Peter
Ik heb de sensor naast of net onder de bestaande originele sensor in de thermowel gestoken.

• pli

pli

Dank voor alle antwoorden, ik denk dat voor wat ik wil 1 sensor afdoende is en het laatste antwoord hier vlak boven stemt me gelukkig, er is toch wel een sensor bij te prutsen.
Nu ook maar eens zien om de fysieke ruimte waar ik dan moet hangen te fixen ;-)

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-07 08:57
zonnebaas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:12:
Mooi project van tweaker Glijie ! Zoek topic maar eens door.

Werkt perfect zie: https://github.com/glijie/solar-controller-firmware
ik heb deze ook op een esp32 geplaatst ziet er bijzonder mooi uit, ik ga mijn eigen ontwerp binnen kort vervangen door deze , mooie GUI als hij regelt zoals hij eruit ziet dan komt het zeker goed .
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste