Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn
Vind ik https://stopdezoninmijnboiler.nl/hoe-werkt-het (geen reclame, is neit van mij) mooier. Gewoon kast, alles in 1. Ook stukje goedkoper meter zijn 250€ ofso. Wel geen ESP home integratie. Maar op zich moet dat niet, meer mensen (niet tweakers) hebben volgens mij meer aan onafhankelijke versie.
Denk dat er bij mij 130€ materiaal in zit, waarvan duurste de SSR. (China had goekoper geweest voor SSR ofc) dus kon missoen voor minder dan 80€ als alles chinees was.
Nu nog wat bijflansen voor legionella en meerdere meters te ondersteunen.
[ Voor 19% gewijzigd door SadisticPanda op 29-04-2026 13:51 ]
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Dat van @SadisticPanda ziet er ook wel mooi uit. Daar bedoel ik mee dat het doenbaar is voor iemand die niets (of toch zeer weinig) van electronica kent. Heb al veel geëxperimenteerd met ESP bordjes (heb nog enkele van die vrroom bordjes liggen. Maar als er wordt gesproken over fase afkapping, burst fire SSR, ... dan is het voor mij dit
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Zoals ik het begrijp schakelen veel SSR-regelingen niet echt naar een lager vermogen, maar verdelen ze het vermogen in de tijd: korte momenten vol aan en daarna weer uit. Het gemiddelde vermogen kan dan bijvoorbeeld rond nul uitkomen, maar op de momenten dat het element aan staat, wordt er mogelijk toch kortstondig stroom uit het net gehaald.
Stel dat je regelt op bijvoorbeeld -50 W teruglevering: blijft de importteller/verbruiksteller van de slimme meter dan ook echt stil, of registreert de meter toch die korte verbruikspulsen?
Met andere woorden: is “gemiddeld nul op de meter” ook echt nul op de totale verbruiksteller van de kWh-meter?
Hier hebben ze een mooie discussie over precies dat onderwerp: https://www.circuitsonline.net/forum/view/168262Glijie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:45:
Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaring is bij gebruik van een SSR of proportionele SSR voor het regelen van een boiler/verwarmingselement op zonneoverschot.
Zoals ik het begrijp schakelen veel SSR-regelingen niet echt naar een lager vermogen, maar verdelen ze het vermogen in de tijd: korte momenten vol aan en daarna weer uit. Het gemiddelde vermogen kan dan bijvoorbeeld rond nul uitkomen, maar op de momenten dat het element aan staat, wordt er mogelijk toch kortstondig stroom uit het net gehaald.
Stel dat je regelt op bijvoorbeeld -50 W teruglevering: blijft de importteller/verbruiksteller van de slimme meter dan ook echt stil, of registreert de meter toch die korte verbruikspulsen?
Met andere woorden: is “gemiddeld nul op de meter” ook echt nul op de totale verbruiksteller van de kWh-meter?
Ja, niet echt 0 nul, dat doet een electrische batterij ook niet. Want hij krijgt maar updates op de seconde of (10,seconden), dus hij loopt altijd net wat achter.Glijie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:45:
Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaring is bij gebruik van een SSR of proportionele SSR voor het regelen van een boiler/verwarmingselement op zonneoverschot.
Ik heb relatief kleine installatie. 3.5kw, en ik haal van het net ondanks de battery (plugin 5.12kw). Tussen de 0.05 en 0.2 kwh van het net als ik geen zware verbruikers tijdens de avond gebruik. Dus dat is nagenoeg niets. Voorlopig duw ik nog het overschot het net op want ik heb nergens anders op naar toe te gaan.
Je, gaat altijd rond de nul dansen. Maar met mijn DSmr 5 meter gaat het nooit langer dan maar seconden zijn en nooit vol vermogen. 0 op de teller bestaat denk ik niet met plugin systemen omdat ze afhangen van de traagheid van je P1 meter.
Met SSR en slow_pwm en interval 1s regel je de boiler per 2percent.
Ik zet mijn target op -50, want anders zou die mijn batterij savonds leeg trekken aangezien die ook nul probeert te houden. Daarom -50. Mensen zonder batterij kunnen 0 instellen ofc.
Op mijn P1 meter (zie je in ha, blijft die rond de op -50 (met variantie ofc, some -100, soms min 50, maar nooit het vol vermogen. (2200w van mijn test waterkoker).
@Kenhas ik denk dat het heel simpel is, ook voor iemand die weinig van electrica kent.
Electriciteit is een sinus golf met frequentie van 50 hz. Hij Botst tussen 1 en -1 laten we zeggen. Met fase aansnijding ga je gewoon op bepaalt moment in die sinusgolf kappen zodat die bv nog maar op 0.75 zit, elke keer opnieuw. Op zich geen probleem. Maar sommige appareten op het zelfde net kunnen gaan hoorbaar gaan brommen of je kan storing horen. Komt ook extra ding bij kijken, je moet dimmer hebben die op zijn beurt een pssr aanstuurt. Die moet je op elkaar afstemmen.
Met Burst fire. Geef je vol vermogen of niks. Een zero cross SSR doet dit wanneer de sinusgolf 0 is. Je gaat x aantal milliseconde vol vermogen geven en te aantal milliseconden niks. Voor de P1 meter is dat lager vermogen want die meet over intervallen die langer zijn dan jij kan schakelen.
Technisch gezien heb je voor Burst fire maar 2 onderdelen nodig. Een ESP en een SSR. (En een USB adapter).
Voor met dimmer te werken of pwm. Heb je ESP nodig, dimmer en pssr/Kemo. (En USB adapter en wss ook 12 volt adapter).
Minder onderdelen, altijd goed :-)
Volgens mij gaat het erom wanneer een slimme meter zowel vebruik als teruglevering kan meten.SadisticPanda schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:58:
[...]
Ja, niet echt 0 nul, dat doet een electrische batterij ook niet. Want hij krijgt maar updates op de seconde of (10,seconden), dus hij loopt altijd net wat achter.
Ik heb relatief kleine installatie. 3.5kw, en ik haal van het net ondanks de battery (plugin 5.12kw). Tussen de 0.05 en 0.2 kwh van het net als ik geen zware verbruikers tijdens de avond gebruik. Dus dat is nagenoeg niets. Voorlopig duw ik nog het overschot het net op want ik heb nergens anders op naar toe te gaan.
Je, gaat altijd rond de nul dansen. Maar met mijn DSmr 5 meter gaat het nooit langer dan maar seconden zijn en nooit vol vermogen. 0 op de teller bestaat denk ik niet met plugin systemen omdat ze afhangen van de traagheid van je P1 meter.
Met SSR en slow_pwm en interval 1s regel je de boiler per 2percent.
Ik zet mijn target op -50, want anders zou die mijn batterij savonds leeg trekken aangezien die ook nul probeert te houden. Daarom -50. Mensen zonder batterij kunnen 0 instellen ofc.
Op mijn P1 meter (zie je in ha, blijft die rond de op -50 (met variantie ofc, some -100, soms min 50, maar nooit het vol vermogen. (2200w van mijn test waterkoker).
@Kenhas ik denk dat het heel simpel is, ook voor iemand die weinig van electrica kent.
Electriciteit is een sinus golf met frequentie van 50 hz. Hij Botst tussen 1 en -1 laten we zeggen. Met fase aansnijding ga je gewoon op bepaalt moment in die sinusgolf kappen zodat die bv nog maar op 0.75 zit, elke keer opnieuw. Op zich geen probleem. Maar sommige appareten op het zelfde net kunnen gaan hoorbaar gaan brommen of je kan storing horen. Komt ook extra ding bij kijken, je moet dimmer hebben die op zijn beurt een pssr aanstuurt. Die moet je op elkaar afstemmen.
Met Burst fire. Geef je vol vermogen of niks. Een zero cross SSR doet dit wanneer de sinusgolf 0 is. Je gaat x aantal milliseconde vol vermogen geven en te aantal milliseconden niks. Voor de P1 meter is dat lager vermogen want die meet over intervallen die langer zijn dan jij kan schakelen.
Technisch gezien heb je voor Burst fire maar 2 onderdelen nodig. Een ESP en een SSR. (En een USB adapter).
Voor met dimmer te werken of pwm. Heb je ESP nodig, dimmer en pssr/Kemo. (En USB adapter en wss ook 12 volt adapter).
Minder onderdelen, altijd goed :-)
Stel: je zonnepanelen leveren 500W op een bepaald moment.
Je boiler krijgt de ene seconde 1000W en de volgende seconde 0W. Gemiddeld is dit 500W, maar alles hangt af van hoe de slimme meter dit registreert. Moet het sneller dan 1x per seconde? En verschilt het per meter-versie? Of wordt er een gemiddelde gebruikt over een langere tijdsinterval?
Dit bedoel ik inderdaad.orf schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:15:
[...]
Volgens mij gaat het erom wanneer een slimme meter zowel vebruik als teruglevering kan meten.
Stel: je zonnepanelen leveren 500W op een bepaald moment.
Je boiler krijgt de ene seconde 1000W en de volgende seconde 0W. Gemiddeld is dit 500W, maar alles hangt af van hoe de slimme meter dit registreert. Moet het sneller dan 1x per seconde? En verschilt het per meter-versie? Of wordt er een gemiddelde gebruikt over een langere tijdsinterval?
Dan komt de P1 even op -500W, de opstelling ziet dit en weet dat er 25% nodig van het vermogen. Dus dan gaat hij de SSR 250ms(2000W) aanzetten, en 750ms (0W) uit. Voor de P1 meter gaat dit nul zijn, ant hij leest over een periode van 1 seconde. Kan zijn dat sommige meters zelfs trager meter, maar sneller gaan ze vaak niet meter..
Tuurlijk je weet ook dat het niet exact 0 gaat zijn, want het vermogen van de boiler kan verschillen, de zon, de P1 meter gaat ook op en neer in alle richtingen maar hij zal altijd rond de gevraagde waarde schommelen. (Bij mij dus -50, want ik heb plugin batterij die 0 probeert te houden).
Ik weet niet wat mijn DSMR5 meter doet, maar het interval ligt op 1s of hoger, (gevoeliger gaan ze niet maken, wees gerust). Kan altijd eens filmpje posten als je wil met P1 meter en verbruik. (voorlopig wel met waterkoker opstelling voor te testen)
we snapten het verhaal al wel, maar wat is je bron dat de P1 meter over een periode van 1 seconde meet?SadisticPanda schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:33:
Voor de P1 meter gaat dit nul zijn, ant hij leest over een periode van 1 seconde. Kan zijn dat sommige meters zelfs trager meter, maar sneller gaan ze vaak niet meter..
[…]
weet niet wat mijn DSMR5 meter doet, maar het interval ligt op 1s of hoger, (gevoeliger gaan ze niet maken, wees gerust). Kan altijd eens filmpje posten als je wil met P1 meter en verbruik. (voorlopig wel met waterkoker opstelling voor te testen)
Ik linkte hierboven al naar een discussie over dit onderwerp.
Als je aanname klopt, dan weet je helemaal niet of je tijd in sync loopt met de P1-meter. Jouw 250ms van 0W kan prima in de “volgende” seconde van de meter vallen.
Het is trouwens 250ms 2000W
Blijft zelfde, ongeacht het interval.
Het lijkt vreemd maar het is gewoon zo.
Ik kan niet zoveel met “het is gewoon zo”.SadisticPanda schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:47:
hoeft niet, als die half in die seconde valt bv, 125ms in het 'nieuwe interval', 750ms, dan terug 125ms'.
Blijft zelfde, ongeacht het interval.En de P1 meter leest dat ook als 500W (ongeveer). Gewoon af te lezen op de P1 meter zelf (display of HW P1). En op watt-meter
. SSR met zerocross kan op 0.02 seconden schalen dus je kan vrij hoge vermogens halen (met deftige SSR). Wat er op de meter staat, wordt doorgegeven.
Wat jij op je P1-meter of in HomeWizard afleest is de rapportage. Die kan per seconde of per 10 seconden zijn. Dat zegt nog niet zoveel over wat er administratief bijgehouden wordt door de meter.
Het zal afhangen van hoe snel je het kan. Als je in de orde van grootte van 100ms gaat zitteb, kan het volgens mij prima zo zijn dat beide tellers oplopen. Je hebt dan zowel teruglevering als verbruik.
Een digitale kWh-meter neemt tussen de 32 en 256 samples per periode (een complete sinus dus). Dus deze neemt samples op een frequentie van tussen de 1,6 en 12,8 kHz.
Fabrikanten geven deze exacte frequentie niet prijs, maar in principe zou je experimenteel dit kunnen vaststellen op welke frequentie hij samples neemt. (Voor consumenten verkrijgbare meters meten vaak op 8 kHz.) Het enige wat je zeker weet is dat per halve sinus een exact en geheel aantal metingen wordt gedaan en dat deze op de nuldoorgang wordt gesynchroniseerd.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Het is onbekend hoe de meter de in en uit berekend, er is een bemonstering van 1 sec., ( heb dat ooit ergens gelezen maar die regel staat er niet meer ) meer niet is er niet bekend. Ook zijn verschillende meters verschillend; ik lees soms dat sommige meters pas enkele seconden later pas hun telegram sturen, of zelfs 1x per 10 seconden. Hoe waar dat is kan ik niet controleren. Tevens als jij een telegram binnen krijgt loop je dus al minimaal een seconde achter, misschien wel 3. Dan nog je verwerking tijd, berekening en wifi vertraging. Elektrische reactietijd van het element zal best < 0,01 seconde zijn, zal gelijk bloedheet zijn. Maar thermische reactietijd (die warmte werkt pas in op de omgeving - immersion heat) kan b.v. 60–300 seconden zijn. Dat betekend dat je toch wel 60 seconden teveel stroom nodig nodig hebt voordat je water begint op te warmen.SadisticPanda schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:47:
hoeft niet, als die half in die seconde valt bv, 125ms in het 'nieuwe interval', 750ms, dan terug 125ms'.
Blijft zelfde, ongeacht het interval.En de P1 meter leest dat ook als 500W (ongeveer). Gewoon af te lezen op de P1 meter zelf (display of HW P1). En op watt-meter
. SSR met zerocross kan op 0.02 seconden schalen dus je kan vrij hoge vermogens halen (met deftige SSR). Wat er op de meter staat, wordt doorgegeven.
Dus voor Nul Op De Meter, reken daar niet op.
Des als niet te min is het een goede zaak om dit zo te regelen, maar zou zelf wat speling houden; zoiets als een marge van 10-20% onder de actuele opwek, zodat je zeker nooit teruglevert, maar wel accepteert dat je af en toe een klein beetje netstroom verbruikt als de zon plots wegvalt.
Na de salderingsstop in 2027 hangt de optimale marge af van de weersverwachting: bij betrouwbare zonnige dagen kun je agressiever sturen (5-10% marge), bij wisselvallig weer kun je beter veilig spelen (20-30% marge) en een klein beetje netstroom kopen dan terugleveren tegen ongunstige tarieven.
Denk dat je dan ook de dynamische prijzen erbij moet halen zodat je kan zien of verwachten wat je marge kan zijn. Of zelfs bepalen of, als je accu's hebt, deze gelijk wilt laden. Morgen is er b.v €-0,40 kWh prijs. Laat de zon schijnen maar verwarm je boiler 100% via het net.
Just my two Wp'tjes.
Aanvulling- Bij ESP-home staat het volgende ( wat nog steeds niet terug te vinden is als bewijs ) "Many DSMR reader circuits link the +5V pin of the P1 port directly to its Data Request pin. Doing this will make the smart meter send telegrams at a pace as defined by the smart meter firmware. For example many DSMR v5 meters will send a telegram every second. Circuits that use this type of wiring cannot make use of the request_pin option.
However, when a circuit is used that allows switching the Data Request pin between +5V and high impedance mode from a GPIO, then this GPIO can be configured as the request_pin."
Zo als je iets wilt maken is het afhankelijk van de DSMR meter EN of je zelf een request aanvraagt. Maar zelfs dat betekend dus ook dat de P1 telegram niet betrouwbaar is als data van dat exact moment.
[ Voor 20% gewijzigd door Lord Anubis op 30-04-2026 22:32 ]
Ik heb ook nog steeds geen overtuigend bewijs gezien dat je met een ssr echt 0 op de meter kan krijgen op deze manier.orf schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:41:
[...]
Ik kan niet zoveel met “het is gewoon zo”.
Wat jij op je P1-meter of in HomeWizard afleest is de rapportage. Die kan per seconde of per 10 seconden zijn. Dat zegt nog niet zoveel over wat er administratief bijgehouden wordt door de meter.
Het zal afhangen van hoe snel je het kan. Als je in de orde van grootte van 100ms gaat zitteb, kan het volgens mij prima zo zijn dat beide tellers oplopen. Je hebt dan zowel teruglevering als verbruik.
Daarom is de oplossing die ik momenteel aan het ontwikkelen ben op basis van een triac waarbij je in de (esp) firmware kan kiezen voor fase aansnijding of "ssr"-modus.
Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn
PS 0 op de meter lukt nooit. Maar wel bij benadering.
Voor mooiere oplossing is het ofwel het interval verkleinen(200ms ofzo) (verlaagt ook wel detail dus) of ipv met blokken te werken.( Gewone pdm gebruiken)Dus ipv 250ms aan en 750ms off. 10, 10, 10 off, 10 on, 10, 10, 10 off, dat gaat correcter zijn volgens mij. Maar ik kan enkel zien wat mijn meter doet ofc. (En raadplegen wat de digitale meter effectief doorzend via website van fluvius).
Dat gaat accurater zijn maar is voor mijn Belgische meter niet nodig. Ben nu toch aan het klooien en morgen feestdag dus ik zal eens kijken voor te implementeren. Moet es wat zoeken dat langer blijft branden dan de waterkoker. Iig daarmee lijkt het gewoon te werken
[ Voor 17% gewijzigd door SadisticPanda op 30-04-2026 23:04 ]
Getest met simpel oliekacheltje wat ik nog gevonden heb. Zonne panelen 0 stroom, en waarde op 500w gezet. Ct klem over de huisinstallatie en even stopcontact bij gekoppeld voor de klem. (Kon ik verschil nemen).
- Mijn meter. (Sagecom eerste 5 versie) , die ziet meestal niets. Soms wel. Vermoedelijk te zien hoe de intervallen overlappen. Lager verbruik, dat wel, maar kan er geen lijn in trekken voorlopig. Ongeveer 80 percent ziet die niet.
- Ouders (nieuwe 380v meter) die ziet alles, elke Watt die eroorvliegt meer die ook. Hij toont het verbruik niet, maar als je het extra verbruik ziet verbruikt die gewoon de 1.5kw die hij mist
- zus heeft oude meter. (En van de eerste reeksen die ze uitrollen) Die meet gewoon niks. Geen verbruik. Niks.
Conclusie: het werkt, maar hangt te veel af van meter. (Of mogelijks firmware).
Dus ja, dan wordt het wss phase angle, dan is het wel accuraat., en proberen zoveel mogelijk te onstoren I guess. Had nog een manuele dimmer liggen, dan is het wel exact constant maar wel gebrom. (Niet echt storend). (Dimmer is wel hoogvermogen en oud, maar werkt wel). Miss dat een Kemo iets minder storing geeft. Geen idee wat er van binnen in zit.
Kan opnieuw beginnen :-)
Ik heb de M028 samen met shelly geinstalleerd. (tevens nog een paar componenten.)DaManiac schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:01:
Heeft iemand de M240 met Shelly al eens gebruikt in combinatie met een Tesy boiler?
Ik denk eraan deze opstelling te gaan maken, maar neem aan dat ik dan rechtstreeks op het verwarmingselement moet aansluiten om de elektronica verder intact te houden toch (temperatuurregeling, etc). Dus vlak voor R aansluiten in het plaatje hieronder:
[Afbeelding]
Overigens zou ik liever een regeling hebben op basis van zero-crossing zoals de M204 doet om harmonischen te vermijden, maar die wordt aangestuurd met een pot-meter.
Ik snap alleen niet goed hoe dit kan, want:
Hij heeft ongeveer 14 dagen probleemloos gewerkt.
Het maximale vermogen van het boilerelement is 1200 W.
De aansturing gebeurt via een ESP32 met als software Solar Controller (ESP32).
De koelplaat is ruim voldoende groot en correct gemonteerd.
Heeft iemand een idee waardoor dit kan zijn ontstaan?
En vooruitkijkend:
Is het verstandig om opnieuw een Kemo M240 te plaatsen?
Of kan ik beter overstappen op een proportionele SSR, eventueel rechtstreeks aangestuurd door de ESP32 met daarop Solar Controller (ESP32)?
Of wellicht is een PWM → 0–10 V converter nodig om de aansturing correct en betrouwbaar te maken?
Alle inzichten zijn welkom.
12946Wp aan PV van Oost naar West.. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. SF2400pro 13.9 kWh PIB.
waarscheinklijk krijg je gewoon een nieuwetingbrouwer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:14:
Ai, mijn Kemo M240 is defect geraakt: hij geeft sluiting naar aarde via de koelplaat (de koelplaat ligt i.v.m. veiligheid aan aarde).
En vooruitkijkend:
Of kan ik beter overstappen op een proportionele SSR, eventueel rechtstreeks aangestuurd door de ESP32 met daarop Solar Controller (ESP32)?
Of wellicht is een PWM → 0–10 V converter nodig om de aansturing correct en betrouwbaar te maken?

https://www.rbdimmer.com/
https://esphome.io/components/output/ac_dimmer/
Ik vroeg mij af of er al mensen zijn die bovenstaand component gebruikt hebben voor het dimmen van een domme boiler met faseafsnijding. Ze zijn te verkrijgen in verschillende vermogens, ook met actieve koeling. De aansturing is netjes via een optocoupler en kan met elke esp gedaan worden.
Ik heb er inmiddels 2 besteld om eens te gaan experimenteren voordat het 2027 is.
[ Voor 7% gewijzigd door johan_solar op 07-05-2026 12:16 ]
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Ik kende het niet, maar ik vind het er wel heel goed uit zien. Directe aansluiting op esp32 en inclusief een CT-spoel om te meten wat het verbruik is.johan_solar schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:05:
[Afbeelding]
Ik vroeg mij af of er al mensen zijn die bovenstaand component gebruikt hebben voor het dimmen van een domme boiler met faseafsnijding. Ze te verkrijgen in verschillende vermogens, ook met actieve koeling. De aansturing is netjes via een optocoupler en kan met elke esp gedaan worden.
:strip_exif()/f/image/RmEQzI8XIdUp6DC6eFZx3hBQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ePrZKmIs6yQm1r1Y9Ns5bXrd.jpg?f=fotoalbum_large)
Db18b20 op koelplaat voor extra monitoring temp. Eventueel kan ik vanuit homey dan pwm signaal op 0 zetten bij te hoge temperatuur.
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Werkt perfect zie: https://github.com/glijie/solar-controller-firmware
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Opstelling
- ESP -> SSR -> verbruiker
- Slimme meter direct telegrammen uitlezen (Kaifa MA105 E0078 / SMR 5.5)
- Burst fire sketch op de ESP
- Zero cross SSR (denk ik... Ali budget ding)
- verbruiker: Strijkbout, Fohn, IR paneel
Vergelijkbaar met onderstaande, net hoe je de ESP programmeert:
Dan de grote vraag, als je de SSR een halve seconde 1600W laat gebruiken, en een halve seconde niks. Wat doet de slimme meter als er maar 1300W uit de zonnepanelen komt. Heb je dan af en toe -300W?
Antwoord, nee, het telwerk in je slimme meter neemt die verbruikspiek niet mee, en middelt uit, ik leverde volgens de telwerken gewoon terug. Ik heb het niet over de actuele waarden van de slimme meter maar over de eindtellers. Ik neem aan dat je energieleverancier die elk jaar opvraagt.
Zelfs 2 seconden periodes lijken te werken. Later nog eens verder testen als er minder wolken overtrekken
Hier nog plaatje van de simpele mega-beun opstelling. Zo natuurlijk nooit gebruiken!
Ik zie nu pas dat het type boven al is vermeld.... Excuus
[ Voor 21% gewijzigd door Thomox op 10-05-2026 19:02 ]
update : toen ik tuis was en hem ging testen deed hij hettingbrouwer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:14:
Ai, mijn Kemo M240 is defect geraakt: hij geeft sluiting naar aarde via de koelplaat (de koelplaat ligt i.v.m. veiligheid aan aarde).
En vooruitkijkend:
[ Voor 5% gewijzigd door Aengineering op 12-05-2026 18:52 ]
Bij mij wad de M240 al binnen een week stuk. Hierna maar wat anders gekocht.. de vervangende unit ligt bij mij in de kast te verstoffen, ik vertrouw ze niet..Aengineering schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:38:
[...]
Dus vandaagk is mijn M240 ook defect geraakt, niet de eerste keer maar de tweede. goede koeling niet te zwaar belast. ik ben benieuwd.
Um ik ging hem controleren maar hij deed het gewoon, ik snap er niks van. maar eens flink testenStef012 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:58:
[...]
Bij mij wad de M240 al binnen een week stuk. Hierna maar wat anders gekocht.. de vervangende unit ligt bij mij in de kast te verstoffen, ik vertrouw ze niet..
ik zit al tijdje te denken om een deze SSR SSR 0/10v op mijn shelly aan te sluiten, heb nog geen tijd gehad om te testen en vergeet de koeling niet maar die zou je van de m240 kunnen gebruiken.Stef012 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:58:
[...]
Bij mij wad de M240 al binnen een week stuk. Hierna maar wat anders gekocht.. de vervangende unit ligt bij mij in de kast te verstoffen, ik vertrouw ze niet..
Huidige situatie, 10 PV panelen cv combiketel en een zonneboiler van 60 liter. deze wordt na verwarmt door cv ketel als dat nodig is.
Gewenste situatie. Er komen een aantal zonnepanelen bij die direct een accu gaan voeden, ik wil een grotere boiler erbij/tussen plaatsen die via een slimme manier electra overschot in warmte gaat omzetten. Zoals vele van jullie hier doen.
In het meest gunstige geval wordt alle opwek verwerkt in water of accu, stel dat er toch nog terug levering is er dan een mogelijkheid om de PV installatie uit te zetten en dit in de slimme schakeling te integreren.
Ik heb inmiddels deze binnen:johan_solar schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:05:
[Afbeelding]
Ik vroeg mij af of er al mensen zijn die bovenstaand component gebruikt hebben voor het dimmen van een domme boiler met faseafsnijding. Ze zijn te verkrijgen in verschillende vermogens, ook met actieve koeling. De aansturing is netjes via een optocoupler en kan met elke esp gedaan worden.
Ik heb er inmiddels 2 besteld om eens te gaan experimenteren voordat het 2027 is.
Ziet er wel aardig uit. Top dat het een temp sensor heeft, geforceerde koeling, stroommeting kan doen en de triac om te dimmen.
De print is niet de allermooiste, het lijkt erop dat de grote banen met de hand zijn gesoldeerd.
De meest basic dimmer van robotdyn
Esp8266 met esphome, gevoed door anker powerbank
Aansturing via home assistant als dimbare lamp
Als load een waterkoker van 800W, later een andere van 1300W
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| output:
- platform: ac_dimmer
id: dimmer1
gate_pin: GPIO04 # D2 geel PSM
zero_cross_pin:
number: GPIO05 # D1 groen ZC
mode:
input: true
inverted: yes
light:
- platform: monochromatic
output: dimmer1
name: Keukenboiler |
:strip_exif()/f/image/asxEIzsOSthxCwqF5uwg4vzD.jpg?f=fotoalbum_large)
detailfoto:
:strip_exif()/f/image/dEssdfo3SgdxpD7vHGEdhnLZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het werkte meteen out of the box. Ik stel de dimmer draadloos in tussen 0 en 100%, en dan stuurt hij simpelweg de waterkoker aan. Het is niet helemaal lineair volgens mij, de eerste 50% doet veel minder dan de laatste 50%. Wanneer je de voeding van de esp8266 verbreekt, dan stopt de waterkoker ook meteen.
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Dat heeft volgens mij te maken met hoe een dimmer met fase-aansnijding normaal werkt. Je stelt eigenlijk in hoeveel milliseconden na de 0-doorgang van de sinus van de spanning de stroom doorgelaten moet worden. Deze tijdsregeling is lineair.johan_solar schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:39:
Het is niet helemaal lineair volgens mij, de eerste 50% doet veel minder dan de laatste 50%. Wanneer je de voeding van de esp8266 verbreekt, dan stopt de waterkoker ook meteen.
Maar aan het begin van de sinus is de spanning klein en de stroom ook. Naarmate de tijd vordert stijgt de spanning en daarmee de stroom en dus ook het vermogen.
Correct, en dan is het vermogen ook nog het kwadraat van die spanning dus dat tikt behoorlijk aan. Je kan dit, mocht je willen, lineariseren met bv. een tabel in je esp.Onbekend schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:48:
[...]
Dat heeft volgens mij te maken met hoe een dimmer met fase-aansnijding normaal werkt. Je stelt eigenlijk in hoeveel milliseconden na de 0-doorgang van de sinus van de spanning de stroom doorgelaten moet worden. Deze tijdsregeling is lineair.
Maar aan het begin van de sinus is de spanning klein en de stroom ook. Naarmate de tijd vordert stijgt de spanning en daarmee de stroom en dus ook het vermogen.
N.b. Die met de hand gesoldeerde sporen hebben ze gedaan ivm. de stroom die er doorheen loopt. Door de extra tin-laag over de sporen gaat de ohmse weerstand en dus de dissipatie omlaag.
Ik heb 2 van deze gekocht voor nog geen 10 euro per stuk. De zoekterm was 'robotdyn ac dimmer'Thomox schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:56:
@johan_solar
Waar heb je dat ding besteld als ik vragen mag? Hoeveel kostte hij?
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Heb het later nog eens wat beter getest en daar liep de teller toch op bij een 2 seconden regeling.
Hieronder heb ik de P1 telegrammen 2 minuten lang gevolgd (120 stuks, eentje elke seconde) en de je zag de import teller nog oplopen bij een 2 seconden regeling. Na de switch naar een 1 seconderegeling zie je niks meer gebeuren op de P1 import. Je ziet de exportmeter gewoon verder oplopen terwijl de boiler met 2200W pieken bediend wordt en de zonnepanelen maar 1000W leverden.
:strip_exif()/f/image/kZJtKXUZoBYAvoasDZqkPFW4.png?f=user_large)
Slimme meter model: Kaifa MA105 E0078 / SMR 5.5
Testopstelling: ESP i.c.m. zero cross SSR met periode regeling (non-distributed cycles).
[ Voor 5% gewijzigd door Wibs op 20-05-2026 11:54 ]
Dan komen we volgens mij weer op dezelfde discussie uit als op de vorige pagina.Wibs schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:30:
Ik kan mijn oude bericht niet meer aanpassen maar je moet werken met 1 seconde, NIET met 2 seconden periodes.
Heb het later nog eens wat beter getest en daar liep de teller toch op bij een 2 seconden regeling.
Hieronder heb ik de P1 telegrammen 2 minuten lang gevolgd (120 stuks, eentje elke seconde) en de je zag de import teller nog oplopen bij een 2 seconden regeling. Na de switch naar een 1 seconderegeling zie je niks meer gebeuren op de P1 import. Je ziet de exportmeter gewoon verder oplopen terwijl de boiler met 2200W pieken bediend wordt en de zonnepanelen maar 1000W leverden.
[Afbeelding]
Onbekend schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:15:
De data die een p1-meter ontvangt en opslaat is betrouwbaar. De weergave in de HomeWizard app is echter onbetrouwbaar omdat deze niet elke seconde een meetpunt opslaat en ook nog eens een vloeiende lijn wil laten zien.
Een digitale kWh-meter neemt tussen de 32 en 256 samples per periode (een complete sinus dus). Dus deze neemt samples op een frequentie van tussen de 1,6 en 12,8 kHz.
Fabrikanten geven deze exacte frequentie niet prijs, maar in principe zou je experimenteel dit kunnen vaststellen op welke frequentie hij samples neemt. (Voor consumenten verkrijgbare meters meten vaak op 8 kHz.) Het enige wat je zeker weet is dat per halve sinus een exact en geheel aantal metingen wordt gedaan en dat deze op de nuldoorgang wordt gesynchroniseerd.
Ik denk dat hier het verschil in zit. Dit model is een minder nauwkeurige meter dan bijvoorbeeld een Landis+Gyr E350 of E360.Wibs schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:30:
Als de stroomrichting voor zeer korte tijdsperiodes de andere richting op gaat (tussen afname en teruglevering), detecteert deze meter dat niet (goed) en wordt er maar op 1 telwerk bijgeschreven.
Is het mogelijk dat je de testopstelling ook bij iemand anders kunt uitvoeren die een andere type kWh-meter heeft hangen?
Ah dit is wel erg fijne info om te weten aangezien ik dezelfde slimme meter heb en momenteel nog de firmware aan het schrijven ben voor mijn "pvboiler"-controller. In 1e instantie wou ik dat nl. met fase-aansnijding doen maar met deze info kan ik het dus ook op een ssr-achtige manier doen (met een triac). Dank!Wibs schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:30:
Ik kan mijn oude bericht niet meer aanpassen maar je moet werken met 1 seconde, NIET met 2 seconden periodes.
[Afbeelding]