• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-07 23:32
argon007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:31:
lijkt dus dat de 2.5's minderwaardige Elco's hebben zitten. Ik kreeg van Shelly een 50% kortingscode en er zij nu 6 Shelly 2PM Gen3's onderweg.
Is zeker al 5 jaar bekend en onlangs is er nog een actie geweest waarbij je 50% korting kreeg op 1PM en 2 PM ter 'omruil' van gen 1 devices naar gen3.

Erg coulant dat Shelly jou deze korting nu nog geeft!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:25

Vliegvlug

Flight Simple

Gisteravond twee stuks Shelly BLU H&T ZB (SBHT-203C) besteld:
Shelly BLU H&T ZB (SBHT-203C)

Wist eigenlijk niet dat er ook een versie was met zowel Zigbee als Bluetooth. :)
Want ik kende alleen de BLU H&T (SBHT-003C) die enkel Bluetooth ondersteunt.

Komt echt perfect uit want ik wilde ook een temperatuur sensor aan de voorkant van het huis maar de enige Shelly Bluetooth gateway die ik heb zit in de overkapping in de achtertuin. Maar de meterkast met mijn Zigbee stick zit vlak bij de voordeur dus dat is ideaal! :*)

Beide versies geven als batterijduur 3 jaar uit dus dat maakt gelukkig ook geen verschil, was eerst bang dat de Zigbee versie minder lang mee zou gaan.

Iemand trouwens nog een idee of er iets van houders / stand-offs zijn waarmee deze sensoren te monteren zijn zodat ze vrij in de lucht hangen?

Mijn huidige BLU H&T heb ik aan de schaduwzijde van een van de staanders van de overkapping geplakt maar ik heb toch het idee dat de metingen daardoor hoger uitvallen doordat de paal opwarmt in de zon. En ook als het weer afkoelt buiten dat die paal de warmte vrij lang vasthoudt, is best veel massa namelijk, hij meet 19,5x19,5 cm.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vliegvlug schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:01:
Iemand trouwens nog een idee of er iets van houders / stand-offs zijn waarmee deze sensoren te monteren zijn zodat ze vrij in de lucht hangen?
Ken je iemand met een 3D-printer? -> https://www.thingiverse.c...ch?q=shelly+blu+ht&page=1

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Eén iemand maar die print dan wat hij op dat moment aan materiaal en kleur erop heeft zitten en voel me daarnaast altijd bezwaard om het te vragen.

Wil een dergelijke weerstation behuizing (maar dan wel in het wit!) nog wel in mijn tuin zetten om te testen of ik dan betere metingen krijg maar dat was niet wat ik bedoelde met bovenstaande vraag.

Zat meer aan een metalen staafje of subtiel plastic armpje te denken.
Niet die vrij lompe houders van Thingiverse. ;)

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-07 19:18
In iedergeval niet zwart printen dan klopt er gouw niets meer van je metingen

Ik heb een esp met diverse sensoren in een stukje riool pijp gemaakt met een fan aan 1 zijdeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRMyoDVvgXrphjt6bFbGMmSVA70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNqwLaFnojvI8x1bz2fpSNA1.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBZpQlhoX-UDqnLLWPZEflTB87Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xd2ETVjVW7A9jawkTC9IeWFc.jpg?f=fotoalbum_large En dat levert dit op

[ Voor 117% gewijzigd door vonkkie op 21-06-2026 08:52 ]

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-07 19:58
Ik heb een paar 'domme' inbouwspots in de tuin. Ik zou deze graag verbinden met de Ikea Home app. Gaat dat lukken met de Shelly dimmer? Van wat ik begrijp zijn ze beiden Matter compatible.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

vonkkie schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:47:
In iedergeval niet zwart printen dan klopt er gouw niets meer van je metingen
Precies, ja! Daarom schreef ik ook al “maar dan wel in het wit!” ;)
Ik heb een esp met diverse sensoren in een stukje riool pijp gemaakt met een fan aan 1 zijde[Afbeelding]
Dat is zeker meer voor het afschermen van de ESP32 zelf want anders had je die toch ook gelijk daar kunnen plaatsen? Verstoort die fan de metingen niet?
offtopic:
Vraag me bij die foto gelijk af waar die horizontaal gemonteerde stijgerpijp met die staalkabel erin voor is. Zonwering voor het balkon?
Dat zijn flink wat meetwaarden!
Is dat voor zo’n project waar je gegevens kan aanleveren, zoals Samen meten?

Heb ik zelf wel eens naar zoiets gekeken en waren ook van die kitjes voor beschikbaar en leek me leuk om aan mee te doen maar vervolgens nooit aan toe gekomen.

“Classificatie IAQ Extremely polluted klinkt trouwens niet goed!
Woon je onder de rook van Tata Steel of zo. :X

• vonkkie
Vliegvlug schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:06:
[...]

Precies, ja! Daarom schreef ik ook al “maar dan wel in het wit!” ;)
Deze zin had ik niet gezien :'(
[...]

Dat is zeker meer voor het afschermen van de ESP32 zelf want anders had je die toch ook gelijk daar kunnen plaatsen? Verstoort die fan de metingen niet?
Alle sensoren zitten in de pijp inclusief de esp32

De fan zorgt juist dat er genoeg buitenlucht door heen gaat
offtopic:
Vraag me bij die foto gelijk af waar die horizontaal gemonteerde stijgerpijp met die staalkabel erin voor is. Zonwering voor het balkon?
Weerstation wat 1.5 meter buiten het balkon hangt
[...]

Dat zijn flink wat meetwaarden!
Is dat voor zo’n project waar je gegevens kan aanleveren, zoals Samen meten?
Nee gewoon voor HA
Heb ik zelf wel eens naar zoiets gekeken en waren ook van die kitjes voor beschikbaar en leek me leuk om aan mee te doen maar vervolgens nooit aan toe gekomen.

“Classificatie IAQ Extremely polluted klinkt trouwens niet goed!
Woon je onder de rook van Tata Steel of zo. :X
Komt door de hoge luchtvochtigheid

Iaq kijkt naar de diverse waardes en afhankelijk van welke en hoe veel ze afwijken wordt doe berekend 94% is veel tehoog

[ Voor 8% gewijzigd door vonkkie op 21-06-2026 18:26 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

vonkkie schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:23:
[...]

Alle sensoren zitten in de pijp inclusief de esp32
Aha, anders ziet het er heel rommelig uit zeker.
[...]

Komt door de hoge luchtvochtigheid

Iaq kijkt naar de diverse waardes en afhankelijk van welke en hoe veel ze afwijken wordt doe berekend 94% is veel tehoog
Dat is flink hoog ja, bij mij was het vanochtend om 6:15 het hoogst met bijna 87% bij 25,5°C
Op het moment van jouw screenshot was het bij mij al gedaald tot 77% bij een temperatuur van 23,5°C

Zie er geen condensatievocht in die buis of op de luchtvochtigheidssensor?
Bij de Shelly BLU H&T wordt er in de gebruiksaanwijzing aangegeven dat deze niet horizontaal mag worden gemonteerd, mijn aanname is dat er anders misschien vocht in het meetgedeelte blijft liggen.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Vliegvlug schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:37:
[...]

[...]

Dat is flink hoog ja, bij mij was het vanochtend om 6:15 het hoogst met bijna 87% bij 25,5°C
Op het moment van jouw screenshot was het bij mij al gedaald tot 77% bij een temperatuur van 23,5°C

Bij de Shelly BLU H&T wordt er in de gebruiksaanwijzing aangegeven dat deze niet horizontaal mag worden gemonteerd, mijn aanname is dat er anders misschien vocht in het meetgedeelte blijft liggen.
Het zijn ernorme vochtige dagen.
Zie ook mijn Shelly weerstation. (Nu)
Sensoren in HomeAssistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG8aNg7rCkjYz4K_KRFbCcdYsUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwkGixzytl4zB6MJdzBghKcH.jpg?f=fotoalbum_large

• vonkkie
Vliegvlug schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:37:
[...]

De losse componenten zijn ook niet waterdicht
[...]

Door de ventilator kan er geen condensatie ontstaan temp binnen en buiten is het zelfde

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:58:
[...]

Het zijn ernorme vochtige dagen.
Dat wel, maar ook 96,3% bij 20,5°C vochtig? Lijkt mij nogal extreem.
Zie ook mijn Shelly weerstation. (Nu)
Sensoren in HomeAssistant.
[Afbeelding]
Dat is 78% bij 23,1°C, bij mij was het om 21:55 vandaag 71% bij 24,2°C. Dat is niet in de hoge negentig, dat ben ik alleen nog tegengekomen in het tropisch regenwoud.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

vonkkie schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:15:
[...]

Door de ventilator kan er geen condensatie ontstaan temp binnen en buiten is het zelfde
Ah, oké, vind alleen die luchtvochtigheidswaarde nogal erg hoog waardoor ik denk dat er iets mis mee is.

• vonkkie
Vliegvlug schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:48:
[...]

Ah, oké, vind alleen die luchtvochtigheidswaarde nogal erg hoog waardoor ik denk dat er iets mis mee is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ox6Exng5wyIV2wwaEQYI0Pc3-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1TPHMBGAAPAkViycwfNPeSo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0kb8qtNvOJ8hQxDtgs_Bje-EAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eztc0iYPSjm39ve5GCsBb3P3.jpg?f=fotoalbum_large Weerstation en de Bme680 4% verschil dan geloof ik zelf wel

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-07 19:58
Een elektricien heeft bij mijn vriendin 3 dimmable LED inbouwspots aangesloten op een Shelly Dimmer. De lampjes willen niet aan, de Shelly knippert rood en de app herkent hem, maar de calibratie lukt niet want hij geeft 'no load' aan. Ik heb er geen verstand van en de elektricien komt er niet uit. Zit er hier wellicht iets fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxGhPfv9fIYijL1TGZWs5PcOxBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoDrldJ6vW0fCVhf56OT2irZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Spacejockey op 23-06-2026 17:16 ]

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:22
Zo doet ie het in ieder geval niet, de L is direct verbonden met de O waardoor de Shelly helemaal overbodig is geworden. Heeft de elektricien het schema erbij gehouden? Welke draad gaat waar naartoe, wat is dat witte blokje en waar zit de schakelaar?

Daarnaast is er nog veel te veel koper zichtbaar waar jouw hand veel te dichtbij zit...

[ Voor 14% gewijzigd door JaVaWa op 23-06-2026 16:29 ]

Mijn GPS-collectie

• JaVaWa
En terugkomend op je eerdere vraag: hoogstwaarschijnlijk kun je de Shelly niet bedienen met de Ikea Home app. Er komt veel meer bij kijken dan alleen het gebruikte communicatieprotocol.

Mijn GPS-collectie

• vonkkie
Spacejockey schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:53:
Een elektricien heeft bij mijn vriendin 3 dimmable LED inbouwspots aangesloten op een Shelly Dimmer. De lampjes willen niet aan, de Shelly knippert rood en de app herkent hem, maar de calibratie lukt niet want hij geeft 'no load' aan. Ik heb er geen verstand van en de elektricien komt er niet uit. Zit er hier wellicht iets fout?

[Afbeelding]
Als jou elektricien dit niet kan aansluiten met een schema zou ik een andere zoeken

• JaapZ1
vonkkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:26:
[...]

Als jou elektricien dit niet kan aansluiten met een schema zou ik een andere zoeken
Nog een tweede reden, van iemand die zo slordig werkt kun je maar beter snel afscheid nemen.

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:46
argon007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:44:
@rens-br

In principe gaat het (als ik het internet mag geloven) praktisch altijd over deze die vervangen moet worden:

- EEUEB1E101S (https://benl.rs-online.com/web/p/aluminium-capacitors/7472067)

Anderen raden ook aan om dan onmiddellijk de 2 andere elco's ook te vervangen:

- 860021373025 (https://benl.rs-online.com/web/p/aluminium-capacitors/2759102)

Het materiaal op zich kost geen geld, maar jammer genoeg zijn de verzendkosten niet min bij Rscomponets, mouser, farnell,...
5 van de 6 Shelly 2.5 Gen1's kunnen herstellen. Telkens enkel de EEUEB1E101S vervangen.

Bij 1 Shelly bleeft het zoemend geluid en heb ik de 2 andere ook vervangen. Tevergeefs want het geluid bleef. Is dus klaar voor de vuilbak.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:32

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
argon007 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:14:
[...]

5 van de 6 Shelly 2.5 Gen1's kunnen herstellen. Telkens enkel de EEUEB1E101S vervangen.

Bij 1 Shelly bleeft het zoemend geluid en heb ik de 2 andere ook vervangen. Tevergeefs want het geluid bleef. Is dus klaar voor de vuilbak.
Niet kunnen pinpointen waar het geluid vandaan kwam?

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
We zijn al een tijd bezig met verbouwen, tegelijkertijd ben ik bezig geweest om het smarthome gebeuren een beetje aan te passen. In de meterkast heb ik modules geplaatst, 2x Shelly 1 Gen 4, 2x PM2 gen 3 en 1x i4DC. Allemaal met verschillende toepassingen. In het huis heb ik 3 wifi punten, 1 in de meterkast ( dekking begane grond en eerste verdieping. Op de zolder omdat hier vanuit HomeWizard een energysocket zit. En in de tuin 1 AP.

De eerste Shelly 1 was geen probleem om te verbinden met de wifi in de meterkast, de tweede Shelly kreeg ik met geen mogelijkheid verbonden. Uiteindelijk op de wifi in de tuin verbonden en alles werkt.

De derde Shelly ( 2PM ) gekoppeld op de wifi in de meterkast geen probleem, tweede 2PM kreeg ik weer niet verbonden, wifi vanuit de tuin getest en deze werkt wel vlekkeloos....

De 5de Shelly ( i4DC ) kreeg ik zowel in de meterkast als ook op de wifi vanuit de tuin met geen mogelijkheid gekoppeld. Deze geprobeerd op de wifi vanuit de zolder, en je raad het al.. deze werkt direct zonder problemen. Iemand hier een verklaring voor? Te veel modules te kort op elkaar misschien? Wat ik dan wel vreemd vind is dat ik de eerste 2PM wel weer kreeg gekoppeld. Netwerken zijn 2,4 Ghz.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Racer89 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:48:
We zijn al een tijd bezig met verbouwen, tegelijkertijd ben ik bezig geweest om het smarthome gebeuren een beetje aan te passen. In de meterkast heb ik modules geplaatst, 2x Shelly 1 Gen 4, 2x PM2 gen 3 en 1x i4DC. Allemaal met verschillende toepassingen. In het huis heb ik 3 wifi punten, 1 in de meterkast ( dekking begane grond en eerste verdieping. Op de zolder omdat hier vanuit HomeWizard een energysocket zit. En in de tuin 1 AP.

De eerste Shelly 1 was geen probleem om te verbinden met de wifi in de meterkast, de tweede Shelly kreeg ik met geen mogelijkheid verbonden. Uiteindelijk op de wifi in de tuin verbonden en alles werkt.

De derde Shelly ( 2PM ) gekoppeld op de wifi in de meterkast geen probleem, tweede 2PM kreeg ik weer niet verbonden, wifi vanuit de tuin getest en deze werkt wel vlekkeloos....

De 5de Shelly ( i4DC ) kreeg ik zowel in de meterkast als ook op de wifi vanuit de tuin met geen mogelijkheid gekoppeld. Deze geprobeerd op de wifi vanuit de zolder, en je raad het al.. deze werkt direct zonder problemen. Iemand hier een verklaring voor? Te veel modules te kort op elkaar misschien? Wat ik dan wel vreemd vind is dat ik de eerste 2PM wel weer kreeg gekoppeld. Netwerken zijn 2,4 Ghz.
Klinkt als een probleem wat ik totaal niet herken. Draait er de nieuwste Firmware op?

En heb jij verschillende ssid's voor elke wifi?

• Racer89
  • Niet online
rens-br schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:04:
[...]

Klinkt als een probleem wat ik totaal niet herken. Draait er de nieuwste Firmware op?

En heb jij verschillende ssid's voor elke wifi?
Modules zijn inmiddels allemaal naar de nieuwste firmware geupdate.

Elke wifi heeft idd een eigen naam, zodat ik verschil kan maken met verbinden. 2,4 Ghz en 5 Ghz zijn ook uitgesplitst in aparte namen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:52
Klinkt als je beter af bent met gewoon goed (wired) mesh setup. Gewoon 1 SSID voor alles.

Zelf ook de 5GHz en 6GHz op zelfde SSID. Bij een goed systeem is dat geen enkel probleem.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Te veel modules te kort op elkaar misschien?
Ik heb 30+ Shelly's op het zelfde SSID (2 AP's met roaming, 2.4 en 5GHz) en dat werkt. Op vorige adres wel het probleem gehad dat de Plus Plug S'en van een zodanig oude firmware waren voorzien dat ik een oude Galaxy S4 af heb moeten stoffen om er verbinding mee te kunnen maken. S20 werkte niet, S7 niet, laptop niet, pc met USB WiFi adapter niet, S4 wel. Firmware update -> Geen WiFi problemen meer.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Racer89
  • Niet online
Mesh heb ik helaas nog niet. Staat wel op de planning. Achteraf gezien had ik misschien beter de Shelly pro kunnen pakken. Zoals de 4pm. Dan had ik alles bekabeld kunnen maken. Alleen ben ik nu wat flexibeler met losse modules op wifi.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Racer89 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:11:
[...]

Modules zijn inmiddels allemaal naar de nieuwste firmware geupdate.

Elke wifi heeft idd een eigen naam, zodat ik verschil kan maken met verbinden. 2,4 Ghz en 5 Ghz zijn ook uitgesplitst in aparte namen.
Ook allemaal verschillende accespoints van verschillende merken door elkaar dan? Maar ook dan is het vaak logischer om te kiezen voor één merk.

• Racer89
  • Niet online
rens-br schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:08:
[...]

Ook allemaal verschillende accespoints van verschillende merken door elkaar dan? Maar ook dan is het vaak logischer om te kiezen voor één merk.
Ja op dit moment wel, is telkens wat bij gekomen. Als ik naar mesh overstap dan sowieso alles van één merk. Het blijft vreemd dat de ene module het wel doet en de andere niet.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik had ook heel veel problemen met koppelen en instellingen aanpassen van Shelly’s en bij mij bleek het aan de browser te liggen. Enkel met Chrome op Android ging het consequent goed, met Safari op iPadOS en Firefox op iPadOS en Android had ik willekeurige problemen dat het de ene keer wel goed ging en de andere keer weer niet. Moest instellingen vaak meerdere keren doen voordat het werd doorgevoerd.

• Racer89
  • Niet online
Cache geheugen van de browser kan je idd ook een streek spelen. Ik heb de modules gekoppeld via de Shelly app.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Racer89 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:54:
Cache geheugen van de browser kan je idd ook een streek spelen. Ik heb de modules gekoppeld via de Shelly app.
Ik heb zelf dan weer slechte ervaringen met de Shelly app. Die deed bij mij rare dingen. Ik verbind zelf altijd met het AP van de Shelly.

• Racer89
  • Niet online
rens-br schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Ik heb zelf dan weer slechte ervaringen met de Shelly app. Die deed bij mij rare dingen. Ik verbind zelf altijd met het AP van de Shelly.
Gebruik de app alleen voor de installatie, voor de rest bijna niet. Is wel een handige backup als Domoticz of Home Assistant problemen heeft.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik gebruik op iOS https://apps.apple.com/us/app/shelly-home/id1481222211, die werkt fijner dan de Shelly app.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 28-06-2026 19:43 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Racer89
  • Niet online
Ik heb alleen Android.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dezelfde auteur, maar dan voor Android: https://play.google.com/s...etails?id=com.home.shelly

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vervolg van mijn eerdere post Vliegvlug in "[Shelly] Ervaringen & Discussie".
Gisteren deze twee Shelly BLU H&T ZB in de kleuren Ivory en Mocha binnengekregen:
Shelly BLU H&T ZB - Ivory en Mocha kleur

Wat extra sensoren zodat ik in en om het huis wat meer meetpunten heb om aan Home Assistant te koppelen.
Ben er alleen nog niet aan toegekomen ze te installeren, zoek eigenlijk nog naar een manier om ze buiten ‘zwevend’ te monteren zodat de ondergrond waar ze anders opgeplakt zitten de temperatuurmeting niet kan beinvloeden.

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:47

mno

Ik heb afgelopen weekend mijn zonnescherm aangesloten op een Shelly Plus 2PM. Het werkt prima, ik kan het zonnescherm nu bedienen via Wifi en via de Shelly app.

Het valt me wel op dat de Shelly een beetje warm wordt (volgens de device date momenteel 50,9 graden). Is dat normaal?

[ Voor 9% gewijzigd door mno op 29-06-2026 11:55 ]

Gewoon rösti

• JaVaWa
Ik heb hier 3 stuks Shelly Plus 2PM, die zijn nu 33,1, 38,6 en 39,9 ºC. Op alledrie staat wel de Eco mode aan.

Mijn GPS-collectie

• mno

mno

JaVaWa schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:29:
Ik heb hier 3 stuks Shelly Plus 2PM, die zijn nu 33,1, 38,6 en 39,9 ºC. Op alledrie staat wel de Eco mode aan.
Goede tip van die Eco stand. Hij is inmiddels al 6 graden koeler. Maar veel zal ook afhangen van hoe de Shelly is ingebouwd. Bij mij in een krappe lasdoos dus hij raakt zijn warmte niet gemakkelijk kwijt.

Gewoon rösti

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
mno schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:02:
[...]

Goede tip van die Eco stand. Hij is inmiddels al 6 graden koeler. Maar veel zal ook afhangen van hoe de Shelly is ingebouwd. Bij mij in een krappe lasdoos dus hij raakt zijn warmte niet gemakkelijk kwijt.
Het is wel normaal dat ze warm worden. (Vooral bij deze warme dagen)
Ik heb er meerdere in gebruik en staan allemaal op eco.
Zie hier het grafiek van een in HomeAssistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFnoJOj2PQn1DkR7gUDTPgIiEQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTrkbSj8TOQoOqHWInUAxGOk.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@mno @JaVaWa @peterbier Grappig, wist niet dat je ook de temperatuur kon opvragen.
Net even snel gekeken in mijn Home Assistent maar blijkbaar hebben niet alle Shelly devices die mogelijkheid, want zie het alleen bij de Dimmer2 en daar staat er bij Device Temperature “This entity is disabled.”.

• Racer89
  • Niet online
Gemiddeld zitten hier de temperaturen tussen 45 en 50 graden. Ik heb in sommige modules handmatig de temperatuur aangezet via Home Assistant. Ik zie dat 2 2pm modules ook tegen de 60 graden aan zijn.

• mno

mno

Racer89 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 06:50:
Gemiddeld zitten hier de temperaturen tussen 45 en 50 graden. Ik heb in sommige modules handmatig de temperatuur aangezet via Home Assistant. Ik zie dat 2 2pm modules ook tegen de 60 graden aan zijn.
Bij mijn Plus 2PM is de temperatuur inmiddels gedaald naar 32,4 in Eco modus. Hij heeft momenteel ook weinig te doen, alleen het zonnescherm is aangesloten.

Gewoon rösti

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53
@mno: Ik wil twee modules voor de zonneschermen aanschaffen. Waarom heb jij voor de Shelly Plus 2PM gekozen in plaats van de 2PM Gen4? Voor mij is de Zigbee op de Gen4 van belang, maar zou ook op wifi kunnen dus misschien zie ik andere "voordelen" van die Plus 2PM over het hoofd (behalve het prijsverschil)?

• Septillion
@Ruimzicht Mijn gok, leeftijd of hem goedkoop kunnen scoren. Zo lang zijn de Gen4's ook nog niet uit.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:53

ChillPascal

In the end...

Ik loop vast op de voorbereiding voor screens in onze nieuwbouwwoning. In principe voorzien wij alle locaties van screens van vaste spanning. Het idee was om de screens dan remote te bedienen middels een centraal platform, zoals HA, Homey of iets dergelijks.

Idealiter zouden wij op de slaapkamers wel een fysieke schakelaar meenemen. Echter kom ik er niet uit óf dit mogelijk is en zo ja; hoe? Aangezien we voor de verlichting ook Shelly modules willen plaatsen, leek mij dit een goed topic om de vraag te bespreken.

Is het mogelijk om een GIRA Jaloezie drukschakelaar (315800) te plaatsen, waarachter een Shelly module schuil gaat zónder dat deze fysiek is verbonden met de screens? Dus dat het eigenlijk een draadloze sturing is.

• mno

mno

Ruimzicht schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:25:
@mno: Ik wil twee modules voor de zonneschermen aanschaffen. Waarom heb jij voor de Shelly Plus 2PM gekozen in plaats van de 2PM Gen4? Voor mij is de Zigbee op de Gen4 van belang, maar zou ook op wifi kunnen dus misschien zie ik andere "voordelen" van die Plus 2PM over het hoofd (behalve het prijsverschil)?
Eerlijkgezegd kwam ik er later pas achter dat er verschil is tussen de 2PM Gen4 en de Plus 2PM. Voor mijn toepassing maakt het niet uit, maar als ik nu een nieuwe zou kopen dan zou het de 2PM Gen4 worden.

Gewoon rösti

• Ruimzicht
Septillion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:13:
@Ruimzicht Mijn gok, leeftijd of hem goedkoop kunnen scoren. Zo lang zijn de Gen4's ook nog niet uit.
Dat hoop ik, ben eigenlijk vooral benieuwd hoe ze op Zigbee(2MQTT in HA) presteren. Las wisselende ervaringen maar firmware updates lijken verbetering te brengen. Ga de sprong wagen.

• Ruimzicht
@ChillPascal Ik zou in elk zorgen dat er diepe inbouwdozen in de woning komen.
Verder werkt een Shelly volgens mij zoals jij voorstelt, maar ik vraag me af waarom je geen fysieke koppeling met de screens wil? Je verbindt de schakelaar met de Shelly, en de Shelly met de Screen - of heb je een draadloze bediening voor de screens? (of begrijp ik je verkeerd...?)

• Septillion
@ChillPascal Je kan gewoon een rolluikschakelaar (zelf voorkeur aan pulsdrukkers) aansluiten op de Shelly of zo'n beetje elke andere rolluik module. Daarna kan je zowel met de schakelaar als via smarts (HA dus) je rolluik onafhankelijk van elkaar sturen.

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
ChillPascal schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:50:
Ik loop vast op de voorbereiding voor screens in onze nieuwbouwwoning. In principe voorzien wij alle locaties van screens van vaste spanning. Het idee was om de screens dan remote te bedienen middels een centraal platform, zoals HA, Homey of iets dergelijks.

Idealiter zouden wij op de slaapkamers wel een fysieke schakelaar meenemen. Echter kom ik er niet uit óf dit mogelijk is en zo ja; hoe? Aangezien we voor de verlichting ook Shelly modules willen plaatsen, leek mij dit een goed topic om de vraag te bespreken.

Is het mogelijk om een GIRA Jaloezie drukschakelaar (315800) te plaatsen, waarachter een Shelly module schuil gaat zónder dat deze fysiek is verbonden met de screens? Dus dat het eigenlijk een draadloze sturing is.
Het antwoord is ja, dat heb ik hier ook op die manier werkend maar is afhankelijk van het type screen motor.

Ik had zelf liever gekozen voor een screen motor die je bedraad kan aansturen zodat je alleen de drukschakelaar slim hoeft te maken met een rolluikmodule en het dus fysiek altijd werkt ongeacht de status van je netwerk.

De vraag is dus welk type motor je kiest voor in je screens? Als je een Somfy I/O motor kiest die alleen op afstandsbediening werkt dan is het wat omslachtiger en zou je met een shelly achter je drukschakelaar het signaal kunnen opvangen in Homeassistant om vervolgens via een lora32 bordje het commando naar je screen te sturen om open of dicht te gaan, je voegt dan als ware een afstandsbediening toe aan je homeassistant. (one way).

Zie https://github.com/rspaargaren/iohomecontrol/wiki voor de manier waarop ik mijn screens draadloos aanstuur vanuit homeassistant. Kosten +/- €20 Alternatief is een dure tahoma switch aanschaffen... of dus te kiezen voor motoren die je bedraad aanstuurt.

Solving problems for a living and creating my own at home.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Just-Be schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Het antwoord is ja, dat heb ik hier ook op die manier werkend maar is afhankelijk van het type screen motor.

Ik had zelf liever gekozen voor een screen motor die je bedraad kan aansturen zodat je alleen de drukschakelaar slim hoeft te maken met een rolluikmodule en het dus fysiek altijd werkt ongeacht de status van je netwerk.

De vraag is dus welk type motor je kiest voor in je screens? Als je een Somfy I/O motor kiest die alleen op afstandsbediening werkt dan is het wat omslachtiger en zou je met een shelly achter je drukschakelaar het signaal kunnen opvangen in Homeassistant om vervolgens via een lora32 bordje het commando naar je screen te sturen om open of dicht te gaan, je voegt dan als ware een afstandsbediening toe aan je homeassistant. (one way).

Zie https://github.com/rspaargaren/iohomecontrol/wiki voor de manier waarop ik mijn screens draadloos aanstuur vanuit homeassistant. Kosten +/- €20 Alternatief is een dure tahoma switch aanschaffen... of dus te kiezen voor motoren die je bedraad aanstuurt.
Je kan ook de connectivity kit gebruiken. Kost minder dan de helft van een tahoma switch. Kan je ook veluxen mee verbinden in home assistant.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Een tweedehands Shelly TRV aangeschaft om eens mee te testen. Deze werkt via Wifi.
Shelly TRV smart thermostaat naast Ikea VINDSTYRKA

De bijgeleverde adapters had ik gelukkig niet nodig voor het plaatsen. Was echt een klusje van niks, oude thermostaat eraf draaien, nieuwe erop.

Gezien de huidige warme temperaturen valt er nu nog niets te testen qua verwarming maar het viel me wel op de TRV consequent lagere temperaturen meldde dan de Ikea VINSTYRKA. Dacht in eerste instantie dat het aan de verschillende plek in de kamer lag dus ze naast elkaar gezet maar alsnog geeft de TRV altijd een lagere temperatuur dan de Ikea unit. Help natuurlijk ook niet dat die VINSTYRKA de temperatuur alleen in hele graden aangeeft waar de Shelly dat doet in tienden van graden. Zo’n Ikea ding is niet voor niets zo goedkoop. ;)

Nu wachten op het najaar waarschijnlijk voordat ik de TRV kan gaan gebruiken. Alhoewel dat zelfs dan maar beperkt nuttig zal zijn. Aangezien de centrale thermostaat beneden in de woonkamer hangt en de TRV boven in de slaapkamer heeft deze laatste maar beperkte invloed. De beneden thermostaat bepaalt namelijk wanneer de ketel aan gaat en dan pas is er ook boven warm water beschikbaar om te verwarmen. Maar zodra het beneden warm genoeg is stopt de ketel weer terwijl het boven nog flink kouder kan zijn. Zo is het boven een keer 16°C geweest omdat de woonkamer de ingestelde 19,5°C al had bereikt en er dus boven niet meer verwarmd werd.

Geen idee of onze ketel kan worden aangestuurd met twee thermostaten maar je wilt natuurlijk ook niet dat de woonkamer verder wordt opgewarmd als dat niet nodig is. Waarschijnlijk zijn er dan twee circuits nodig, een voor de radiatoren boven en een voor de vloerverwarming beneden, maar dat klinkt als een ingrijpende wijziging met de nodige kosten. Misschien maar uitstellen tot we overgaan op een warmtepomp dan moet er toch van alles worden aangepast en het voorlopig maar zo laten.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Vliegvlug Wij hebben vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Allemaal zijn voorzien van digitale thermostaten, ook de vloerverwarming. Dat is hetzelfde type aansluiting. Ander merk (Fritz), maar dat maakt niet uit. Als er niets te doen is zetten we de vloer pomp uit (een kwartier per dag aan tbv vastloop preventie). Hierdoor worden de kamers beneden individueel aangestuurd. We hebben stadsverwarming, dus qua circuit werkt dat anders.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Vliegvlug schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:43:
....<knip>
maar het viel me wel op de TRV consequent lagere temperaturen meldde dan de Ikea VINSTYRKA. Dacht in eerste instantie dat het aan de verschillende plek in de kamer lag dus ze naast elkaar gezet maar alsnog geeft de TRV altijd een lagere temperatuur dan de Ikea unit. Help natuurlijk ook niet dat die VINSTYRKA de temperatuur alleen in hele graden aangeeft waar de Shelly dat doet in tienden van graden. Zo’n Ikea ding is niet voor niets zo goedkoop. ;)
<knip>
Tja, de vraag is voor zowel de Ikea als de Shelly wat de toleranties zijn (datasheet?). Ik had hier op enig moment 100 temperatuursensoren (DS18B20, China versie) netjes op een ontwikkelbord bij elkaar op een niet verwarmde en niet zonnige plek om te testen. Ondanks dat er tussen de hoogste en de laagste ook zo'n 1 graad verschil zat viel dat binnen de toleranties van +/- 0.5 graden. 1 graad verschil in uitlezing, zeker met afronding, zegt dus eigenlijk niets.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Milmoor schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:50:
@Vliegvlug Wij hebben vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Allemaal zijn voorzien van digitale thermostaten, ook de vloerverwarming. Dat is hetzelfde type aansluiting. Ander merk (Fritz), maar dat maakt niet uit.
Hier zijn boven op 2 van de 3 slaapkamers radiatoren met thermostaatknoppen waarvan er nu één is voorzien van een TRV.
Die laatste is zo’n onding:
Verwarmingsventiel zonder knop
Waar dus geen Shelly TRV op past. :'(
Is alleen met de hand in te stellen en is dan gelijk ook helemaal open of dicht, want zelfs met een klein beetje open wordt hij al helemaal warm.
Als er niets te doen is zetten we de vloer pomp uit (een kwartier per dag aan tbv vastloop preventie).
Zover ik weet draait onze vloerverwarmingspomp altijd, er zit ook een radiator op de verdeler maar dat is enkel om ervoor te zorgen dat er geen cvketelwater van 70°C de vloer in gaat, daar kunnen de buizen of vloer niet tegen schijnt.
Hierdoor worden de kamers beneden individueel aangestuurd.
Oh, echt per vloerverwarmingslus? Dat is netjes!
Hier worden alle lussen tegelijkertijd verwarmd maar we hebben ook geen losse kamers beneden, enkel de hal, wc en een grote woonkamer met open keuken dus heeft denk ik ook weinig zin ze los aan te sturen.
We hebben stadsverwarming, dus qua circuit werkt dat anders.
Dat maakt een enorm verschil ja, dan is je warmtebron gewoon altijd beschikbaar en hoef je die niet aan te sturen.
Dat hadden we in ons vorige huis ook en werd elke radiator met zijn eigen thermostaat aangestuurd, beneden toen ook radiatoren en geen vloerverwarming maar dat was voor boven wel beter dan de huidige situatie waarbij we dus maar beperkte invloed kunnen uitoefenen om de gewenste temperatuur op de slaapkamers te bereiken.

Erg jammer dat het bedrijf dat de vloerverwarming destijds kwam aanleggen ons daar niet op gewezen heeft, dan hadden ze daar gelijk een oplossing voor kunnen maken toen ze toch bezig waren. :|

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Vliegvlug Het vervangen van zo’n kop tbv andere aansturing is best betaalbaar. Of zelf doen als je handig bent, of goed uit te besteden.
Wij hebben de hal standaard uit staan, die werd al warm genoeg door de warmtewisselaar in de meterkast.
Vloerverwarmingspompen gebruiken best veel stroom, zeker de oudere exemplaren. Daar wil je waarschijnlijk even aan meten.

[ Voor 28% gewijzigd door Milmoor op 01-07-2026 11:48 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DjoeC schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:10:
[...]

Tja, de vraag is voor zowel de Ikea als de Shelly wat de toleranties zijn (datasheet?).
Goeie, net gezocht maar daar kan ik niet over vinden, staat niet bij de specificaties van de TRV op de Shelly website en ook de printed user guide vermeld het niet. Enige wat genoemd wordt zijn deze specs:

Specification
Specifications are subject to change without notice.
• Model: Shelly TRV-01
• Dimensions (HxWxL): 62x53x94 mm
• Mounting: M30/15
• Power supply: 3.6V 6500mAh NCR18650BD Panasonic rechargeable battery
• Battery life: up to 2 years (depends on working conditions)
• Charger requirements: USB type C (≥1A)
• Electrical consumption: < 500 μA
• Working temperature: -10°C to 40°C
• Temperature control range: 5°C to 30°C
• Radio signal power: 1mW
• Radio protocol: Wi-Fi 802.11 b/g/n
• Frequency: 2412 - 2472 МHz (Max. 2495 MHz)
• RF Output power: <20 dBm
• Operational range: up to 30 m (depends on building construction and materials)
• MQTT: YES
• CoAP: YES
• REST API: YES
• URL Actions: YES
• Scheduling: 5 profiles
• CPU: SiLabs
• Flash: 6MB
Ik had hier op enig moment 100 temperatuursensoren (DS18B20, China versie) netjes op een ontwikkelbord bij elkaar op een niet verwarmde en niet zonnige plek om te testen. Ondanks dat er tussen de hoogste en de laagste ook zo'n 1 graad verschil zat viel dat binnen de toleranties van +/- 0.5 graden. 1 graad verschil in uitlezing, zeker met afronding, zegt dus eigenlijk niets.
Had eigenlijk niet verwacht dat goede temperatuursensoren zo moeilijk te maken zijn. Een halve graad meer of minder maakt best een verschil, zeker als het zoals je zegt tot 1 graad in uitlezen resultaat.
Maar het feit dat die Ikea VINDSTYRKA sowieso maar op de hele graden aangeeft geeft mij toch het gevoel dat het ding minder nauwkeurig is dan die van de Shelly die het op tienden graden weergeeft.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Vliegvlug Je wil hier misschien ook een kijkje nemen: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Milmoor schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:29:
@Vliegvlug Het vervangen van zo’n kop tbv andere aansturing is best betaalbaar. Of zelf doen als je handig bent, of goed uit te besteden.
Zou het wel zelf kunnen maar is zo’n gedoe om alle verwarmingen boven te moeten laten leeglopen en het effect is sowieso beperkt omdat er dus alleen boven verwarmd wordt als het beneden koud genoeg wordt om de ketel te laten aanspringen.
Wij hebben de hal standaard uit staan, die werd al warm genoeg door de warmtewisselaar in de meterkast.
Wij hadden eerst een radiator in de gang waarvoor de aansluitingen nog bestaan om het ding te kunnen terugplaatsen mocht de vloerverwarming het niet trekken. Maar tot op heden (6 jaar later) nog geen noodzaak toe gezien, ding staat nog in de garage. ;)
Vloerverwarmingspompen gebruiken best veel stroom, zeker de oudere exemplaren. Daar wil je waarschijnlijk even aan meten.
Ik zou er een wek Shelly plug tussen kunnen zetten. Zo oud is hij alleen niet, 6 jaar, is een ROBOT Gundfos UMP3X auto. Kan er alleen geen verbruikscijfers van vinden, staat niet in de gebruiksaanwijzing helaas.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb daar wel eens naar gekeken maar in onze situatie is er denk ik weinig winst te behalen vanwege de huidige setup hier. Namelijk nog een VR ketel die op zichzelf al niet zuinig is en dat nog eens gecombineerd met een kleine warmwater boiler via het verwarmingscircuit waardoor de ketel ook niet lager dan 70°C kan worden ingesteld omdat we dan niet meer kunnen douchen.
Hooguit dat het waterzijdig inregelen van de 3 radiatoren boven iets zou doen ware het niet dat die geen voetventielen hebben waarmee afgesteld kan worden en het vanwege die thermostaat beneden maar beperkt verwarmd wordt boven. Maar dat is dan tegelijkertijd ook het ding wat het meest bespaard. ;)

Is gewoon allemaal oude zooi die eigenlijk vervangen moet worden door een warmtepomp maar we zijn er nog niet uit of er boven dan lage temperatuur radiatoren moeten komen of dat het verwarmen met airco’s dan een betere investering is. Want die willen we uiteindelijk toch plaatsen vanwege het koelen aangezien de zomers steeds warmer worden.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Vliegvlug schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Goeie, net gezocht maar daar kan ik niet over vinden, staat niet bij de specificaties van de TRV op de Shelly website en ook de printed user guide vermeld het niet. Enige wat genoemd wordt zijn deze specs:

Specification
Specifications are subject to change without notice.
• Model: Shelly TRV-01
• Dimensions (HxWxL): 62x53x94 mm
• Mounting: M30/15
• Power supply: 3.6V 6500mAh NCR18650BD Panasonic rechargeable battery
• Battery life: up to 2 years (depends on working conditions)
• Charger requirements: USB type C (≥1A)
• Electrical consumption: < 500 μA
• Working temperature: -10°C to 40°C
• Temperature control range: 5°C to 30°C
• Radio signal power: 1mW
• Radio protocol: Wi-Fi 802.11 b/g/n
• Frequency: 2412 - 2472 МHz (Max. 2495 MHz)
• RF Output power: <20 dBm
• Operational range: up to 30 m (depends on building construction and materials)
• MQTT: YES
• CoAP: YES
• REST API: YES
• URL Actions: YES
• Scheduling: 5 profiles
• CPU: SiLabs
• Flash: 6MB

[...]

Had eigenlijk niet verwacht dat goede temperatuursensoren zo moeilijk te maken zijn. Een halve graad meer of minder maakt best een verschil, zeker als het zoals je zegt tot 1 graad in uitlezen resultaat.
Maar het feit dat die Ikea VINDSTYRKA sowieso maar op de hele graden aangeeft geeft mij toch het gevoel dat het ding minder nauwkeurig is dan die van de Shelly die het op tienden graden weergeeft.
Voor pive gebruik vind ik +/1 0,5 graad eigenlijk best wel ok, zeker voor de DS18B20 die heel veel gebruikt wordt in commerciele produkten en voor mij toen tussen de 25 en de 40 cent per stuk waren. Per 10.000 vast nog een stuk minder. WIl je meer nauwkeurigheid dan hangt daar vast een prijskaartje aan zoals bijvoorbeeld spul zoals Sensirion SHT40 met +/- 0.2, zelfs dat kan bij 2 stuks dus 0.4 graden verschillen.... Exact is complex.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DjoeC schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:31:
[...]

Voor pive gebruik vind ik +/1 0,5 graad eigenlijk best wel ok, zeker voor de DS18B20 die heel veel gebruikt wordt in commerciele produkten en voor mij toen tussen de 25 en de 40 cent per stuk waren. Per 10.000 vast nog een stuk minder.
Als het zo goedkoop is maakt het dat wel makkelijk om ergens een temperatuursensor in te bouwen om net dat beetje extra functionaliteit te bieden maar als het de hoofdfunctie is van een device verwacht ik eigenlijk wel wat betere nauwkeurigheid. Of het device moet zelf heel goedkoop zijn zoals zo’n Ikea VINDSTYRKA.
Voor zo’n Shelly H&T Blu betaal je ruim €19 en dat is nog zonder verzendkosten dus mag hopen dat ze daar wel wat beters in zetten…
WIl je meer nauwkeurigheid dan hangt daar vast een prijskaartje aan zoals bijvoorbeeld spul zoals Sensirion SHT40 met +/- 0.2, zelfs dat kan bij 2 stuks dus 0.4 graden verschillen.... Exact is complex.
Dat is wel meer in lijn met wat ik zou verwachten van een temperatuursensor eerlijk gezegd. Heb net de Sensorion SHT40 opgezocht en die kost bij Kiwi Electronics €6,40 met btw en dat is gecombineerd met een luchtvochtigheidssensor. Behuizing er omheen en een draadloze interface erbij moet dan toch wel kunnen voor rond de 20 euro zou ik zeggen. Zeker als dat in massa geproduceerd wordt.
Hopelijk is dat of iets vergelijkbaars qua nauwkeurigheid wat Shelly in de H&T Blu (ZB) gebruikt. Is jammer dat ze de specs van die sensor niet publiceren.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Vliegvlug schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:18:
[...]

Ik heb daar wel eens naar gekeken maar in onze situatie is er denk ik weinig winst te behalen vanwege de huidige setup hier. Namelijk nog een VR ketel die op zichzelf al niet zuinig is en dat nog eens gecombineerd met een kleine warmwater boiler via het verwarmingscircuit waardoor de ketel ook niet lager dan 70°C kan worden ingesteld omdat we dan niet meer kunnen douchen.
Hooguit dat het waterzijdig inregelen van de 3 radiatoren boven iets zou doen ware het niet dat die geen voetventielen hebben waarmee afgesteld kan worden en het vanwege die thermostaat beneden maar beperkt verwarmd wordt boven. Maar dat is dan tegelijkertijd ook het ding wat het meest bespaard. ;)

Is gewoon allemaal oude zooi die eigenlijk vervangen moet worden door een warmtepomp maar we zijn er nog niet uit of er boven dan lage temperatuur radiatoren moeten komen of dat het verwarmen met airco’s dan een betere investering is. Want die willen we uiteindelijk toch plaatsen vanwege het koelen aangezien de zomers steeds warmer worden.
Vervangen van de radiatoren is verrassend betaalbaar zolang je niet design gaat. Ik heb dit indertijd zelfs in mijn huurhuis gedaan. Maar kijk eens wat je in totaal uitgeeft aan gas. Als je daar niet van schrikt, dan is het beter inregelen niet de moeite waard.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Milmoor schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:11:
[...]

Vervangen van de radiatoren is verrassend betaalbaar zolang je niet design gaat. Ik heb dit indertijd zelfs in mijn huurhuis gedaan. Maar kijk eens wat je in totaal uitgeeft aan gas. Als je daar niet van schrikt, dan is het beter inregelen niet de moeite waard.
offtopic:
Waarmee vervang je ze dan en waarom bespaart dat gas?
Er zitten nu flink grote dubbele plaatradiatoren in de slaapkamers dus de capaciteit zal het probleem niet zijn.
Dat ik ze daarna wel waterzijdig kan inregelen daarvan vraag ik me af of dat de gemaakte kosten gaat compenseren in besparing. Zoals gezegd wordt boven enkel verwarmd als het beneden niet op temperatuur is en dat is niet veel, dus de meeste kosten maken we naar mijn idee op de benedenverdieping met de vloerverwarming.

Ben bij het overstappen van ketel naar warmtepomp wel van plan te gaan voor LTV radiatoren, bijv van Jaga. Of het wordt verwarmen met airco’s, daar zijn we nog niet uit.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Idd offtopic: je bespaart er geen gas mee (behalve door beter inregelen), het ging mij erom dat als je nu weinig verbruikt het misschien al het gedoe niet waard is.

Ook offtopic: airco’s zorgen voor droge lucht in huis. Niet iedereen vind dat fijn. Je kan last krijgen van droge ogen. Probeer dat ergens uit indien mogelijk, hoewel ik zo ook geen briljant idee heb hoe.

Stuur me gerust een DM als je nog vervolgvragen hebt. Hier terug naar Shelly.

• JaapZ1
Vliegvlug schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:43:
Een tweedehands Shelly TRV aangeschaft om eens mee te testen. Deze werkt via Wifi.
Ha Vliegvlug, dit is er eentje van de vorige generatie. Ik heb er een tiental van geplaatst en volgens mij zijn ze ook inmiddels alle 10 ook weer vervangen door de nieuwe, of door een Honeywell afsluiter (alles aan, alles uit)

Voorkomende problemen zijn 99 in het display, het geluid bij openen en sluiten en de matige accuduur (vooral bij wat slechtere wifi dekking)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JaapZ1 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:03:
[...]

Ha Vliegvlug, dit is er eentje van de vorige generatie.
Dat weet ik, hij was ook erg goedkoop dus ideaal om eens ervaring mee op te doen.
Ik heb er een tiental van geplaatst en volgens mij zijn ze ook inmiddels alle 10 ook weer vervangen door de nieuwe, of door een Honeywell afsluiter (alles aan, alles uit)

Voorkomende problemen zijn 99 in het display, het geluid bij openen en sluiten en de matige accuduur (vooral bij wat slechtere wifi dekking)
We gaan het meemaken. Het display valt uit bedoel je? Dat is wel onhandig ja, gelukkig is hij in Home Assistent ook uit te lezen en te bedienen.

Luidruchtig werking is niet echt fijn nee maar we gaan zien hoe dat in de praktijk gaat zijn.

Qua wifi hangt een AP om de hoek dus dat zal geen probleem moeten zijn.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Shelly is begonnen met de uitrol van firmware 2.0.0, hierbij viel mij iets op:
Removed
BLE: Remove global enable flag from config (auto-activate/deactivate scanning) BREAKING CHANGE
Daar ik nieuwsgierig ben wat er breaking aan is, even zitten Googlen, de AI kwam met dit:
In Shelly firmware 2.0.0, the primary breaking change regarding Bluetooth Low Energy (BLE) is the removal of the global BLE.config.enable flag.

Key Details & Action Required
- Auto-Activation: BLE scanning now automatically activates only when needed by scripts, BLU gateways, or BTHome devices, and shuts down when idle.

- Removed Configuration: The global enable property in BLE.GetConfig no longer exists. If your scripts, automations, or API calls explicitly check or set this property, they will throw errors and fail.

- RPC Control Remains: While the scanner toggle is gone, the rpc.enable property remains to control whether BLE can be used to send RPC commands to the device.

Oscar Wilde

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ergens rond 28 juni zijn mij Shelly devices (gen1) opgehouden 'Energy' door te geven. Nu kom ik erachter dat dit komt omdat ze geen tijd meer hebben. Ook na het instellen van een andere NTP-server lijkt dit geen resultaat te geven. Dit probleem speelt bij alle GEN1 devices; Dimmer, PM, Plug. Een paar dagen terug heb ik een GEN4 geïnstalleerd; deze heeft geen problemen en bevat wel de tijd.

Voor zover gecontroleerd bevatten ze de laatste FW.

Iemand een idee?

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:49
Raven schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:56:
Shelly is begonnen met de uitrol van firmware 2.0.0, hierbij viel mij iets op:

[...]

Daar ik nieuwsgierig ben wat er breaking aan is, even zitten Googlen, de AI kwam met dit:

[...]
Ze hebben wel een mooie stap gemaakt met Zigbee moet ik zeggen:
  1. Zigbee: Add OTA support
  2. Zigbee: Add inputs support
  3. Zigbee: Indicate Zigbee connection (initializing, steering, joined, failed) via the system LED
Vooral OTA support vind ik wel een mooie toevoeging, dan kan dat ook meer centraal vanuit bijvoorbeeld HomeAssistant, Homey, etc. worden geüpdatet. Eigenlijk vervalt daarbij bijna de noodzaak voor een aantal van mijn devices om nog op wifi te zitten.

Nu nog wachten tot er Matter-over-Thread support wordt toegevoegd :P

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

tagican schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:54:
Nu nog wachten tot er Matter-over-Thread support wordt toegevoegd :P
Daar wordt al heel lang om gevraagd, maar geen woord of het zelfs maar overwogen wordt :/

Gelukkig heeft de ZBT-2 goed genoeg bereik met de MYGGBETT voor een stabiele verbinding, ondanks het gewapende beton ertussen.

Oscar Wilde

• JaapZ1
Eriksk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:10:
Ergens rond 28 juni zijn mij Shelly devices (gen1) opgehouden 'Energy' door te geven. Nu kom ik erachter dat dit komt omdat ze geen tijd meer hebben. Ook na het instellen van een andere NTP-server lijkt dit geen resultaat te geven. Dit probleem speelt bij alle GEN1 devices; Dimmer, PM, Plug. Een paar dagen terug heb ik een GEN4 geïnstalleerd; deze heeft geen problemen en bevat wel de tijd.

Voor zover gecontroleerd bevatten ze de laatste FW.

Iemand een idee?
Router issues. Hoeveel cijfers heeft het device ID? (kun je terugvinden bij settings)

• Eriksk
  • Niet online
JaapZ1 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:37:
[...]

Router issues. Hoeveel cijfers heeft het device ID? (kun je terugvinden bij settings)
Ik had de korte DeviceID, maar een longifyid-actie die succesvol was, mocht niet baten.

Ik zie het volgende in de log:
code:
1
198013302 mongoose.c:12127        Failed to resolve 'nl.pool.ntp.org', server 192.168.1.xx
Een andere timeserver maakt niet.

Mijn unify router heeft geen rules hiervoor. De hostnames resolven namelijk wel op andere machines, de nieuwe gen4 en eerder werkte het ook.

• JaapZ1
Gebruik je de Shelly app?

• Eriksk
  • Niet online
Zo min mogelijk, voornamelijk initieel. Meeste via de webbrowser en HA

• JaapZ1
Je kunt in de app nog kijken of de GEN1 Shelly's een cloudverbinding maken, zo niet rebooten en als dat ook niet werkt dan opnieuw installeren.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:49
De DNS-server voor je oude devices en de nieuwe Gen4 is gelijk? Want dit lijkt op een DNS-server dat onbereikbaar is. Als dat het niet is: hoe zit je netwerk in elkaar?

• Eriksk
  • Niet online
Die zijn gelijk en verwijzen naar een lokale dns server. Deze heb ik veranderd in een ander (Google en Cloudflare) vanuit de zowel de USG als in shelly een static ip in te stellen . Ook de longifyid uitgevoerd als gepoogd een oudere firmware te installeren. Dat laatste lukt niet omdat de hostname niet geresolved kan worden naar shelly. Ook een factory reset doet niets.

• JaapZ1
Heb je nog ergens een oude wifirouter staan waarmee je de GEN1 kunt verbinden? Unifi is niet mijn specialiteit, bij wat andere routers kan de router zelf als lokale NTP worden ingesteld.

• arjankoole
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 07:14
Voor diegene die het leuk vinden, een aantal Gen3 devices die eigenlijk matter zouden moeten hebben (de verwijzingen naar matter werden stilletjes verwijderd van de website) hebben met de nu rollende 2.0.0 matter ondersteuning gekregen. Mijn H&T Gen3 heeft inderdaad matter gekregen na de update.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een Shelly - met Zigbee support - die hier in zou passen. Ik wil de Shelly dus wegwerken in een buiten-WCD.

Iemand ervaring mee? Gaat een Shelly erin passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JundUIVXnIGFDKSmW89_TrG8_1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0Bn7QJqCPYqM3IKsCn3dmgI.jpg?f=fotoalbum_large

EU DNS: 86.54.11.100

• JaVaWa
Past niet, tenzij je een van de twee stopcontacten opoffert om plaats te maken voor de Shelly.

Mijn GPS-collectie

• c-nan
  • Nu online
JaVaWa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:12:
Past niet, tenzij je een van de twee stopcontacten opoffert om plaats te maken voor de Shelly.
Als dat op een mooie en veilige manier kan, vind ik het prima om er 1 op te offeren.

• JaVaWa
Binnenin zit waarschijnlijk dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYLWQbHSHugzdnJ49mVl3TlpL4U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ovk7LhQh2n4qLZpndRtjNwlQ.jpg?f=user_large
Als je een van de twee weglaat is er genoeg plek over voor een Shelly.

Mijn GPS-collectie

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:04
Of anders een lasdoos met Shelly op de plek van de WCD's en de WCD's iets omhoog verplaatsen.

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:05
Out.of.Control schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:28:
Of anders een lasdoos met Shelly op de plek van de WCD's en de WCD's iets omhoog verplaatsen.
@c-nan dit zou ik doen. is wel de netste oplossing.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• Septillion
@c-nan Weet ook dat zo'n flex PVC pijp niet echt geschikt is voor buiten. Onder UV gaat het echt broos worden. Een stukje XMVK of YMVK zou beter zijn. Of als de draden niet meer makkelijk te vervangen zijn, het vervangen met een stukje gebogen slagvaste pijp.

• Ruimzicht
@c-nan de voorgestelde lasdoos kan mooi op de plek waar nu de flex de muur uit komt. Zou inderdaad ook daarvoor kiezen.

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Zijn er hier ook mensen die de elco perikelen ervaren met een dimmer 2? Heb er nu eentje die geregeld van de WiFi afvalt.

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-07 12:50
Weet er hier iemand waarom die updates gefaseerd uitgerold worden ?

Ik heb maar 2 shelly 4's kunnen updaten naar 2.0.0

Is er een andere manier?

kan ik die update ergens downloaden?

• c-nan
  • Nu online
Septillion schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:27:
@c-nan Weet ook dat zo'n flex PVC pijp niet echt geschikt is voor buiten. Onder UV gaat het echt broos worden. Een stukje XMVK of YMVK zou beter zijn. Of als de draden niet meer makkelijk te vervangen zijn, het vervangen met een stukje gebogen slagvaste pijp.
Het gaat om een nieuwbouw woning, de buiten-WCD was een optie, ik ga er vanuit dat wat zij doen correct is? Wellicht dat er een XMVK/YMVK in de flexbuis zit?

• Septillion
@c-nan Het is ook niet verboden, het gaat alleen binnen een paar jaar stuk :+

• vonkkie
c-nan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:10:
Ik ben op zoek naar een Shelly - met Zigbee support - die hier in zou passen. Ik wil de Shelly dus wegwerken in een buiten-WCD.

[Afbeelding]
ik heb hem vervangen door zo iets maar dan met 3 wcd,s daarr paste zo,n kleine shelly net in

https://www.elektramat.nl/hateha-vd16-4k-hate-verd-cont-ds-4-v-grys-blw/

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 17-07-2026 21:17 . Reden: Link cleanup ]

• JaapZ1
tjanssen schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:48:
Zijn er hier ook mensen die de elco perikelen ervaren met een dimmer 2? Heb er nu eentje die geregeld van de WiFi afvalt.
Een hoog percentage valt uit na een stroomstoring. Soms werken ze nog een korte tijd op de schakelaar, maar meestal is het gelijk over en uit.

https://community.shelly.cloud/topic/1811-replacement-capacitors-for-dimmer-2/

• rens-br

rens-br

Topicstarter
tjanssen schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:48:
Wat het probleem precies was weet ik niet. Maar ik heb er afgelopen jaar 2 vervangen omdat ze het niet meer deden.

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:03
c-nan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:10:

[Afbeelding]
Of ze daar in passen weet ik niet, ik heb bij een vriend van mij een "buiten" oplossing gemaakt met Niko IP55 dozen. Hierin past een Shelly als je hem in een afdekdeksel legt, verdiend niet de schoonheidsprijs, maar het werkt wel. Dat is ook de enige manier dat dit past, achter schakelaars of stopcontacten gaat niet lukken, de Shelly past niet tussen de afstandsbussen/bevestigingspootjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ecv8HoOrwtQNp7IH0cldv7D6R_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drmkufNhMlSjFUvj0hPMY8dY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iuaz6YpUJmAYt1EDJrbbUXqWx64=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gq2q5o03nLFLHn0RC5uIpVq.jpg?f=fotoalbum_tile

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Yannick97 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:17:
[...]

Of ze daar in passen weet ik niet, ik heb bij een vriend van mij een "buiten" oplossing gemaakt met Niko IP55 dozen. Hierin past een Shelly als je hem in een afdekdeksel legt, verdiend niet de schoonheidsprijs, maar het werkt wel. Dat is ook de enige manier dat dit past, achter schakelaars of stopcontacten gaat niet lukken, de Shelly past niet tussen de afstandsbussen/bevestigingspootjes.
[Afbeelding][Afbeelding]
Zouden de mini's passen?

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:03
Driehoek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:44:
[...]

Zouden de mini's passen?
Passen... Erachter volgens mij wel, heb nu geen hardware liggen om te testen, maar je houd zo weinig ruimte over dat je met je draden niet meer weg komt. Achter een afdekdeksel is dus de enige werkbare oplossing.

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste