• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:49
Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:38:
Heb de Shelly Power Strip 4 Gen4 nu een paar weken in gebruik, werkt prima, maar valt mij wel op dat de ingestelde kleur in de Shelly App niet mooi en goed overeenkomt met de weergegeven kleur door de LED's in de stopcontacten. Iemand anders deze toevallig ook in gebruik die hetzelfde ervaart? Dan weet ik of dit een firmware iets is, of dat het mijn specifieke product betreft.
Ik zal straks even kijken.
Ik gebruik er 3 maar heb de led verlichting uit staan net als bij de sockets.
Welke kleur ervaar je dit.?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

peterbier schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:21:
[...]

Ik zal straks even kijken.
Ik gebruik er 3 maar heb de led verlichting uit staan net als bij de sockets.
Welke kleur ervaar je dit.?
Bij alle kleuren. Als je hem aanzet zie je bijv. een hele mooie diepe kleur rood, selecteer ik via de App knalrood, dan lijkt het meer flets roze. Voor de andere kleuren geldt hetzelfde. Dus lijkt meer een slechte vertaling van de geselecteerde kleur in de App naar de LED's toe, dan een productdefect.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• peterbier
Kleuren komen wel overeen.
Maar niet precies met de app.
Even mee "spelen" voor de juiste kleur.
En de punt in de buitenste ring houden.
Dat is met de sockets ook zo.
Als je geel insteld wordt het groen.
Dan de punt in de ring meer naar rood zetten. (Voorbeeld)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

peterbier schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:22:
Kleuren komen wel overeen.
Maar niet precies met de app.
Even mee "spelen" voor de juiste kleur.
En de punt in de buitenste ring houden.
Dat is met de sockets ook zo.
Als je geel insteld wordt het groen.
Dan de punt in de ring meer naar rood zetten. (Voorbeeld)
Had ik idd gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjL5wGLVWcxH5hnHDNMuGx85D5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrtjEgFtoGzwvXj9QRwvTZXi.jpg?f=fotoalbum_large

De kleur van de LED's komt niet lekker over op een foto, maar het is flets en roze/geel ipv knalrood en mooi donker groen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:46

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik heb overal zigbee lampen, maar mijn vriendin is koppig en gebruikt nog steeds de lichtschakelaren waardoor de lampen daarna niet meer aanstuurbaar zijn voor mij in homeassistant.
Kan ik dit probleem oplossen met een shelly?
Of is een shelly alleen maar om domme aansluitingen slim te maken?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• peterbier
@Taro
Een paar foto,s kun je vergelijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yy2Ejqh7w7TsG-9X2RT5v7ZNtJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJCmvM266IN1MF3tqAUZyvvp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMHYiRf7gdnNRVzGW9IUHkbb2ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWJUOyfZlhdzOZMTTKtoDowH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I11CtFkA4iGGkuz-Iq1HpLURIMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7B9c2pZcDiJyFLM4vfDjHPk.jpg?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Bedankt, kan je een screenshot van de colorpicker uit de app maken? Dan zal ik proberen met dezelfde instellingen te laten zien hoe dat er bij mij uit ziet :)

• peterbier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvbuV4WUEh0ADkKA3T0MP8wKv6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gf51NpQrDAbej4lXChJJ0o8G.jpg?f=fotoalbum_large

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CrankyGamerOG schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:27:
Ik heb overal zigbee lampen, maar mijn vriendin is koppig en gebruikt nog steeds de lichtschakelaren waardoor de lampen daarna niet meer aanstuurbaar zijn voor mij in homeassistant.
Kan ik dit probleem oplossen met een shelly?
Of is een shelly alleen maar om domme aansluitingen slim te maken?
https://www.shelly.com/products/shelly-1-mini-gen3 , dan de input (de fysieke schakelaar) "detachen" van de output (optie in webinterface), waarna je de fysieke schakelaar via smart home systeem koppelt aan de zigbee lamp.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:41
Weet niet of deze vraag hier helemaal thuis hoort maar is het mogelijk om met een Shelly 1pm mini via HA lampen te schakelen terwijl er geen lamp is aangesloten op de fysieke schakelaar?

Dus wandschakelaar om en lampen gaan in woonkamer aan via HA schakeling.

Of staat het antwoord op mijn vraag 1 reactie hierboven?

[ Voor 10% gewijzigd door GoEV6 op 06-12-2025 21:28 ]

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-12 08:02
Beste tweakers,
Ik heb in de hal een lamp die bediend wordt door twee schakelaars middels een hotelschakeling.
Nu wilde ik een dimmer gen3 hierbij plaatsen om via homey wat te laten schakelen op verschillende lichtsterkte.
Ik heb de fase en de nul aangesloten en de zwarte draad naar de lamp daartussen de Shelly geplaatst op de sw1 en de 0.
Nu werkt het met de app goed alleen niet meer met de bestaande hotelschakelaars. Ze reageren niet.
Nu zou het met de instellingen van de Shelly te maken hebben alleen ik kan niet vinden wat de instellingen moeten zijn
Heeft iemand deze instellingen of kan iemand me op weg helpen?

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Kun je misschien even een foto plaatsen hoe je het precies hebt aangesloten? Als de lamp via de app werkt zit de schakelaar waarschijnlijk niet goed aangesloten.

En via de app moet je volgens mij ook aangeven in de module of het een puls drukker is of schakelaar. Ik ken de Dimmer module verder niet.

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-12 08:02
Racer89 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:37:
Kun je misschien even een foto plaatsen hoe je het precies hebt aangesloten? Als de lamp via de app werkt zit de schakelaar waarschijnlijk niet goed aangesloten.

En via de app moet je volgens mij ook aangeven in de module of het een puls drukker is of schakelaar. Ik ken de Dimmer module verder niet.
Zal ik morgen even doen. Heb alles even teruggezet omdat we anders geen verlichting hebben boven.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02
GoEV6 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:26:
Weet niet of deze vraag hier helemaal thuis hoort maar is het mogelijk om met een Shelly 1pm mini via HA lampen te schakelen terwijl er geen lamp is aangesloten op de fysieke schakelaar?

Dus wandschakelaar om en lampen gaan in woonkamer aan via HA schakeling.

Of staat het antwoord op mijn vraag 1 reactie hierboven?
Je lamp gaat niet op de fysieke schakelaar. Of bedoel je, niets aangesloten op de uitgang van de 1PM? Ja, dat kan. Je kan hem zelfs in detached mode zetten en schakelt het relais ook niet.

De 1PM voelt wel als zonde als je helemaal niets op de uitgang aansluit en dus de power metering niet gebruikt... Zou je ook een normale 1 kunnen pakken of een i4.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:46

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Raven schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:13:
[...]

https://www.shelly.com/products/shelly-1-mini-gen3 , dan de input (de fysieke schakelaar) "detachen" van de output (optie in webinterface), waarna je de fysieke schakelaar via smart home systeem koppelt aan de zigbee lamp.
Gen 4 kan niet? Ik heb alles op zigbee?

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-12-2025 23:13 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• peterbier
@Taro
Als je de kleur weer helder wil dat kan beter via url zelf. (Via de Shelly app is dit lastig)
Je gaat naar je strip toe via 192.168.x.x
Je kunt de kleuren via deze pagina aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohKdUZV6QoRnE7Mqu4uEdfqSBbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoH219OST1OmzE4j30H4zz76.jpg?f=fotoalbum_large

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:41
Septillion schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:27:
[...]

Je lamp gaat niet op de fysieke schakelaar. Of bedoel je, niets aangesloten op de uitgang van de 1PM? Ja, dat kan. Je kan hem zelfs in detached mode zetten en schakelt het relais ook niet.

De 1PM voelt wel als zonde als je helemaal niets op de uitgang aansluit en dus de power metering niet gebruikt... Zou je ook een normale 1 kunnen pakken of een i4.
Er zit inderdaad op de fysieke schakelaar geen lamp met draad aangesloten omdat alle lampen van Hue zijn. Ben benieuwd van dd week of het me lukt. PM had dan idd niet gehoeven. Prijsverschil is gelukkig minimaal.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CrankyGamerOG schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:11:
[...]

Gen 4 kan niet? Ik heb alles op zigbee?
Oh ja, die is er ook, ik heb die laatst zelf aangeschaft en dan denk ik er niet eens aan |:(

Wel even opletten dat bij het omzetten van een gen4 naar Zigbee (staat standaard op Matter) niet iets uitschakelt dat je nodig hebt, Bluetooth gaat bijvoorbeeld uit en ingebakken wifi AP ook. Als het dus een https://www.robbshop.nl/s...-inbouw-relais-schakelaar wordt, eerst koppelen aan je wifi, firmware bijwerken naar meest recente (1.7.1 op moment dacht ik) en dan pas omzetten naar Zigbee, wat tegenwoordig via de webinterface kan (dat is een recente optie).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:03

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Raven schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:41:
[...]

Oh ja, die is er ook, ik heb die laatst zelf aangeschaft en dan denk ik er niet eens aan |:(

Wel even opletten dat bij het omzetten van een gen4 naar Zigbee (staat standaard op Matter) niet iets uitschakelt dat je nodig hebt, Bluetooth gaat bijvoorbeeld uit en ingebakken wifi AP ook. Als het dus een https://www.robbshop.nl/s...-inbouw-relais-schakelaar wordt, eerst koppelen aan je wifi, firmware bijwerken naar meest recente (1.7.1 op moment dacht ik) en dan pas omzetten naar Zigbee, wat tegenwoordig via de webinterface kan (dat is een recente optie).
Als hij in zigbee mode werkt, hangt hij dan wel alsnog aan je wifi netwerk? En is dat dan altijd of gaat de wifi in een soort sleep mode, om batterij te besparen?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@rens-br Toen ik daar naar Google'de las ik daar nogal wat verwarring over. Van wat ik heb gelezen (ik heb zelf Zigbee nog niet aangezet omdat ze nog verhuist moeten worden naar eigen woning), gebeurt er het volgende bij omzetten naar Zigbee:
- Bluetooth gaat uit omdat die niet tegelijkertijd met ZIgbee actief kan zijn. Onduidelijk of dit een hardware of firmware beperking is;
- Het ingebouwde wifi AP gaat uit, kan wel weer aangezet worden door de schakelaar 5 keer in een bepaald tempo om te schakelen, al las ik behoorlijk wat commentaar dat die methode nogal lastig blijkt te zijn;
- Wifi client blijft aan.

Batterij is niet van toepassing, deze modules hangen aan 230V ;)

Oscar Wilde

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Raven schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:50:
@rens-br Toen ik daar naar Google'de las ik daar nogal wat verwarring over. Van wat ik heb gelezen (ik heb zelf Zigbee nog niet aangezet omdat ze nog verhuist moeten worden naar eigen woning), gebeurt er het volgende bij omzetten naar Zigbee:
- Bluetooth gaat uit omdat die niet tegelijkertijd met ZIgbee actief kan zijn. Onduidelijk of dit een hardware of firmware beperking is;
- Het ingebouwde wifi AP gaat uit, kan wel weer aangezet worden door de schakelaar 5 keer in een bepaald tempo om te schakelen, al las ik behoorlijk wat commentaar dat die methode nogal lastig blijkt te zijn;
- Wifi client blijft aan.

Batterij is niet van toepassing, deze modules hangen aan 230V ;)
Met het laatste puntje bedoelde ik niet zo zeer batterij, maar stroom te besparen. (het is nog vroeg) Shellies staan, vanwege wifi, niet bepaald te boek als zuinig, terwijl zigbee apparatuur dat absuluut wel is. Was dus wel benieuwd of inschakelen van zigbee positieve invloed had op het stroomverbruik.

Overigens klinken de 'beperkingen' wel logisch en niet echt een deal breaker. Wifi AP en Bluetooth staan hier toch al standaard uit.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@rens-br Ah okee. In hoeverre het stroomverbruik beïnvloed wordt weet ik niet, kan daar niet zo gauw iets over vinden.

Bluetooth heb ik juist aan (in gen3 plugs) voor aanwezigheidsdetectie, al heb ik dat vooralsnog alleen werkend met mijn smartphone, niet met mijn smartwatch :/ Ik heb nog altijd geen werkende manier gevonden om de IRK van mijn smartwatch te vinden.

Oscar Wilde

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

peterbier schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:58:
@Taro
Als je de kleur weer helder wil dat kan beter via url zelf. (Via de Shelly app is dit lastig)
Je gaat naar je strip toe via 192.168.x.x
Je kunt de kleuren via deze pagina aanpassen.

[Afbeelding]
Inmiddels gelukt, zien er nu prima en minder flets uit. Merci!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:24
@rens-br Goede vraag. wil ik ook wel eens weten.
Je hoort hier jammer genoeg weinig van mensen die shelly's in zigbee mode draaien.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Raven schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:34:
Bluetooth heb ik juist aan (in gen3 plugs) voor aanwezigheidsdetectie, al heb ik dat vooralsnog alleen werkend met mijn smartphone, niet met mijn smartwatch :/ Ik heb nog altijd geen werkende manier gevonden om de IRK van mijn smartwatch te vinden.
Hoe werkt dat dan?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hang een USB bluetooth 5 stickje aan Home Assistant, https://github.com/agittins/bermuda erbij (zie ook topic op HASS forum), bluetoothproxy's in verschillende ruimtes (daar moet ik de Shelly Plugs nog voor instellen) en dan i.v.m. randomized MAC-adres apparaten d.m.v. IRK toevoegen -> https://www.home-assistan...tions/private_ble_device/

De IRK van mijn smartphone (S20 FE 5G) vond ik m.b.v. https://github.com/fryefr...irk/Arduino/esp32_get_irk , dat werkt echter niet met mijn smartwatch omdat die zelf geen verbinding kan opzetten, er moet verbinding mee gemaakt worden.

Oscar Wilde

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Raven schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:33:
[...]

Hang een USB bluetooth 5 stickje aan Home Assistant, https://github.com/agittins/bermuda erbij (zie ook topic op HASS forum), bluetoothproxy's in verschillende ruimtes (daar moet ik de Shelly Plugs nog voor instellen) en dan i.v.m. randomized MAC-adres apparaten d.m.v. IRK toevoegen -> https://www.home-assistan...tions/private_ble_device/

De IRK van mijn smartphone (S20 FE 5G) vond ik m.b.v. https://github.com/fryefr...irk/Arduino/esp32_get_irk , dat werkt echter niet met mijn smartwatch omdat die zelf geen verbinding kan opzetten, er moet verbinding mee gemaakt worden.
Heb je dan aanwezigheidstracking per ruimte of gewoon op 'huis' niveau?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@rens-br Op dit moment, omdat ik nog geen bluetoothproxy's actief heb, is het alleen "werd thuis gedetecteerd" ofwel " is afwezig". Zodra de bluetooth proxy's actief zijn, ook per ruimte. Althans, die waar bluetooth proxy's actief zijn.

Oscar Wilde

• Racer89
  • Niet online
Ik heb nu diverse Shellys via MQTT gekoppeld in Domoticz. Ik wil eigenlijk naast Domoticz ook eens Home Assisant proberen. Weet iemand toevallig of ik deze 2 naast elkaar kan laten draaien en met beide systemen Shellys kan bedienen via MQTT, of kun je Shellys via HA ook anders aansturen?

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:45

Vliegvlug

Flight Simple

Racer89 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:11:
Ik heb nu diverse Shellys via MQTT gekoppeld in Domoticz. Ik wil eigenlijk naast Domoticz ook eens Home Assisant proberen. Weet iemand toevallig of ik deze 2 naast elkaar kan laten draaien en met beide systemen Shellys kan bedienen via MQTT, of kun je Shellys via HA ook anders aansturen?
Of het ook naast elkaar kan weet ik niet maar ik gebruik helemaal geen MQTT in HA (mij te ingewikkeld) en stuur mijn Shellys aan via de standaard Shelly integratie in Home Assistent.

• Septillion
@Racer89 Vanuit HA en de Shelly geen probleem. Zolang je HA gewoon met dezelfde MQTT broker verbind. En lijkt me dat domotica ook gewoon altijd naar de state kijkt dus zou daar ook goed moeten gaan. Weet alleen even niet meer of een Shelly via MQTT auto discovery doet.

• Racer89
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:57:
@Racer89 Vanuit HA en de Shelly geen probleem. Zolang je HA gewoon met dezelfde MQTT broker verbind. En lijkt me dat domotica ook gewoon altijd naar de state kijkt dus zou daar ook goed moeten gaan. Weet alleen even niet meer of een Shelly via MQTT auto discovery doet.
Voor het koppelen van Shellys in Domoticz heb ik telkens zon aparte tool moeten gebruiken. Anders ziet Domoticz de Shellys niet. Het is iig een ingewikkeld proces om ze aan de gang te krijgen. Vooral in het begin.

Ik heb ook geprobeerd via een HTTP actie, alleen kreeg ik het niet voor elkaar dat Domoticz de status ophaald van de module.

@Vliegvlug Heb je de Shellys zo uit de doos kunnen verbinden met HA? Werkt dit ook met een terugkoppeling in HA, zodat je zie of de module ook daadwerkelijk aan of uit staat?

[ Voor 10% gewijzigd door Racer89 op 07-12-2025 20:47 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Racer89 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:11:
Ja hoor. Dat kan prima. Ik heb beide ook draaien. Domoticz via MQTT en meen dat ha via de default integratie gaat. (is geloof ik geen mqtt)

• Racer89
  • Niet online
@rens-br Hoe heb jij de Shelly's in Domoticz via MQTT kunnen verbinden? Ook met die aparte tool of ?

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:45

Vliegvlug

Flight Simple

Racer89 schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:01:
[...]

@Vliegvlug Heb je de Shellys zo uit de doos kunnen verbinden met HA? Werkt dit ook met een terugkoppeling in HA, zodat je zie of de module ook daadwerkelijk aan of uit staat?
Yup, de Shelly’s aan mijn wifi gekoppeld en daarna worden ze automatisch in HA herkend.

Zie hieronder een standaard bedieningselement van Home Assistent voor een dimbare lamp in de HA app, in dit geval mijn kroonluchter voorzien van een Shelly Dimmer 2:
Home Assistant - Bediening Kroonluchter (voorzien van  Shelly Dimmer 2)

Ook als je de lamp met de fysieke knop dimt dan loopt het percentage in HA netjes mee.
En die ”34 seconds ago” die erbij staat is wanneer de laatste wijziging van een status is geweest, in dit geval heb ik de lamp 34 seconden eerder gedimd met de knop.

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 08-12-2025 20:09 ]

• eesiediesie
Amai, ze verkopen zelfs al shelly's bij de gamma in belgie.

[ Voor 112% gewijzigd door eesiediesie op 08-12-2025 07:37 ]

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18:15
Klopt, heb ze in Nederland ook bij de Hornbach zien liggen. Wel handig!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Racer89 schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:14:
@rens-br Hoe heb jij de Shelly's in Domoticz via MQTT kunnen verbinden? Ook met die aparte tool of ?
MIjn eerste generatie Shelly's (gen1) heb ik gekoppeld via https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT. De GEN2, 3 Shellies heb ik gekoppeld door eenmalig https://github.com/enesbcs/shellyteacher4domo te runnen. Helaas worden beide tools niet meer actief ondersteund. Voor de laatste heb ik zelf de ini files inmiddels paar keer aangepast, zodat ook GEN3 apparaten op die manier toegevoegd kunnen worden.

Voor HA heb ik eigenlijk niks hoeven doen, kwestie van koppelen aan het wifi netwerk en HA vind ze daarna meteen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
BitBakker schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:49:
Klopt, heb ze in Nederland ook bij de Hornbach zien liggen. Wel handig!
Ja en de prijzen bij de Hornbach zijn ook best scherp al zeg ik het zelf. Ook ideaal met de laagste prijs garantie.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:37
Septillion schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:43:
@Patox Je kan de Shelly gewoon voeden met 230V. Dat is wat ze op Redit ook doen. L en N zijn respectievelijk de bruine en blauwe draad van je huisinstallatie. Deze zou ik dan netjes aftakken van dezelfde groep als de beltrafo en het geheel dus in een lasdoosje stoppen.
Schakelt hij dan geen 230v naar de bel? Dat is wat de elektricien nu zegt.

• Patox
Patox schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:28:
[...]

Schakelt hij dan geen 230v naar de bel? Dat is wat de elektricien nu zegt. Waarmee je ook de bel dan sloopt.

• eesiediesie
@Patox
Nee 220v op L en N is om de shelly te voeden volgens 220v schema.
De beltrafo komt op de input/output welke bij een shelly 1 bv een droog contact is
en kan op 12v en 24v of ook wel 8v.
Je kan de shelly 1 ook voeden met 12 of 24v maar dan heb je een extra adapter nodig.
En omdat ge toch 220v hebt waar je de shelly plaatst werd er aangegeven dat je net zo goed dan de 220v kan gebruiken ipv een extra adapter.
Wel de schema's voor de voltage volgen van de shelly.

[ Voor 31% gewijzigd door eesiediesie op 08-12-2025 12:24 ]

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:41
Als je elektriciën zich er iets meer in had verdiept had hij kunnen weten dat dit niet het geval is. Lang niet alle professionals gaan met de tijd mee...

Mijn GPS-collectie

• Patox
JaVaWa schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:03:
[...]

Als je elektriciën zich er iets meer in had verdiept had hij kunnen weten dat dit niet het geval is. Lang niet alle professionals gaan met de tijd mee...
Ai klote hij is nu weer weg. Bedankt voor de input!

• Septillion
[...]

Niet als je dus specifiek een Shelly 1 pakt. Geen 1PM etc, echt een 1, gen maakt niet uit. Die hebben namelijk een droog contact wat inhoudt dat er elektrisch gezien geen verbinding is met de rest.

• eesiediesie
Ik heb mijn shelly dimmer gen4 nu sinds 26/11.

Alles goed geen flikkeringen(was wel een issue met de gen 2).
Toen ik hem installeerde geen flikkeringen.
Na twee dagen dook ik mijn router in en zette het gastnetwerk waar mijn shelly's op zitten
om van wpa2/wpa3 (omdat mijn oude dimmer 2 enkel wpa2 doet) naar wpa 3 only.
De router geeft melding : ik disconnecteer alle wifi apparaten en koppel ze terug.
Dat is geen volledige reboot van de router.
Resultaat flikkeringen.
Terug naar wpa2/:wpa3: flikkeringen
Allee terug naar wpa3 only: flikkeringen.
Ik denk : ik doe een volledige reboot en doe de kalibratie opnieuw.
Flikkeringen weg.
Nu al meer dan een week.
Nu vind ik het toch jammer dat ik het niet in het oog gehouden heb of het al opgelost was
na die reboot of pas na de kalibratie.
Of het expliciet met wpa te maken heeft of gewoon omdat ik een instelling gewijzigd heb?
Ik dacht :ik zet dat effe hier neer.
Is maar mijn ondervinding.

• Racer89
  • Niet online
@rens-br Via de Shelly teacher heb ik ook alles kunnen koppelen, anders kreeg ik het niet voor elkaar. Wel goed om te horen dat het koppelen im HA beter/ makkelijker werkt.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

rens-br schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:16:
[...]
.. Voor de laatste heb ik zelf de ini files inmiddels paar keer aangepast, zodat ook GEN3 apparaten op die manier toegevoegd kunnen worden.
Zou je je INI files kunnen delen? Ik heb wat moeite om GEN3 devices toe te voegen.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JanPedaal schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:12:
[...]

Zou je je INI files kunnen delen? Ik heb wat moeite om GEN3 devices toe te voegen.
Ik moet thuis even op mijn PC kijken of dit de laatste versie is, maar deze versie heeft al wat toevoegingen voor de Gen3 devices: https://pastebin.com/ydGDwBVs dit is de inhoud van bestand mqtt_templates_gen2.txt

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 09-12-2025 12:17 ]

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik ga misschien iets heel doms vragen maar wat doe ik hier fout. Ik heb een Shelly 1 die ik in de plafonddoos wil inbouwen. de linker twee draden zijn van de lamp en de rechter twee zijn de fase en de nul draad van het plafond. De zwarte draad heeft permanent stroom en hoeft niet geschakeld te worden.

Ook de shelly app pakt ziet het apparaat gewoon maar de lamp gaat niet aan.

dank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ9R_shDxZU_B25pf4wLmKvIZYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgPgDWMEj1EYeY8hADdAbUpf.jpg?f=fotoalbum_large

• rens-br

rens-br

Topicstarter
symen89 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:39:
Ik ga misschien iets heel doms vragen maar wat doe ik hier fout. Ik heb een Shelly 1 die ik in de plafonddoos wil inbouwen. de linker twee draden zijn van de lamp en de rechter twee zijn de fase en de nul draad van het plafond. De zwarte draad heeft permanent stroom en hoeft niet geschakeld te worden.

dank

[Afbeelding]
Dit is een Shelly 1, die heeft een normally open contact, dus wat er nu gebeurd als je de Shelly schakelt is dat hij een sluiting maakt tussen je blauwe en bruine draad van je lamp. Linksboven is de schakeling die jij moet hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bj2BwxFSLSbgAS78_ymwDZI370=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8lDN226n0Rpcar0uKvuCk0gs.png?f=fotoalbum_tile
Dus:
  • De blauwe draad van je lamp verbind je met de blauwe draad en ook met N op de Shelly.
  • Je zwarte draad verbind je met de I en L ingang op de Shelly
  • De bruine draad laat je zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 09-12-2025 15:49 ]

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
rens-br schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:45:
[...]

Dit is een Shelly 1, die heeft een normally open contact, dus wat er nu gebeurd als je de Shelly schakelt is dat hij een sluiting maakt tussen je blauwe en bruine draad van je lamp. Linksboven is de schakeling die jij moet hebben:
[Afbeelding]
Dus:
  • De blauwe draad van je lamp verbind je met de blauwe draad en ook met N op de Shelly.
  • Je zwarte draad verbind je met de I en L ingang op de Shelly
  • De bruine draad laat je zitten.
Dank voor je snelle reactie. Betekend dit dat ik twee lasklemmetjes moet gebruiken voor de N en de L?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
symen89 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:55:
[...]

Dank voor je snelle reactie. Betekend dit dat ik twee lasklemmetjes moet gebruiken voor de N en de L?
Dat betekent dat inderdaad. Je zal met lasklemmen en losse draden je bruine en je zwarte/blauwe draad met elkaar moeten verbinden en zo verbinden met je Shelly.

• peterbier
symen89 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:39:

dank

[Afbeelding]
Als ik de foto zo bekijk heb je op
0 en 1 de lamp aangesloten. (Snoer) Klopt dit.?
De zwarte draad moet op sw poort die komt van de schakelaar.
De blauwe draad naar de lamp en naar Shelly op N.
Uit de centraaldoos moet je een bruine draad pakken voor de Shelly op L.
Deze ook op de 1 van de Shelly en de 0 naar de lamp.
Dit alles uitvoeren met Wago lasklemmen en flexibel naar de Shelly toepassen bij voorkeur.
Zie ook schema hier genoemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPy_aw3yqO4h2lTL48WlBti2qaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75hsFDEaCdoxcM0F62uDf6nW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door peterbier op 09-12-2025 20:39 ]

• Racer89
  • Niet online
Ben inderdaad ook voorstander voor flexibele draad op de Shelly.
Zojuist een RPI via Marktplaats gekocht om hier HA om te installeren en kijken hoe dat bevalt naast Domoticz. I.c.m. de Shelly's.

• peterbier
Racer89 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:02:
Ben inderdaad ook voorstander voor flexibele draad op de Shelly.
Zojuist een RPI via Marktplaats gekocht om hier HA om te installeren en kijken hoe dat bevalt naast Domoticz. I.c.m. de Shelly's.
Ik draaide 3 jaar HA op een Raspberry Pi 4 naar volle tevredenheid.
Het opstarten was traag en dat moet redelijk vaak met die vele updates.
Nu ben ik over op een HP T530 pc.
Wat een verademing is dat.
Snel en wordt niet warm.
Gebruik dat ding met 4GB ram en 32GB opslag.
En ook van MP gekocht voor weinig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlwWjnwNeO0qcOZ_3rMW9yagvkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAqlKyk7sIDVFHnEoVihmEee.jpg?f=fotoalbum_large
Het verbruik is 3 watt en met Tado bridge op usb voor voeding 4 watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HO9W9BHBi7-Es0ph9myd-iUaqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JArkFaEjiSYvnuqznwNoieyS.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast is Shelly toevoegen makkelijk te doen in HA.
Ook met de bluetooth sensoren en afstandsbedieningen.
Zojuist ook de bluetooth weerstation toegevoegd aan HA.
De Shelly power strip heb ik als bluetooth gateway ingesteld.
Shelly weerstation in HA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdBPRB8PK2lNWdZbWfx0eYuh_Hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhkQZuCi23yYJBR1TgDQsNjA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door peterbier op 10-12-2025 18:23 ]

• Racer89
  • Niet online
@peterbier Bedankt voor de info, het is ook een beetje proberen met HA. Omdat ik de afgelopen jaren alleen aan Domoticz zat. Wil ik HA ook gewoon eens proberen. Het voordeel van een RPI4 is dat je hem ook voor andere doeleinden kunt gebruiken. En evt. Verkopen kan ook altijd makkelijk.

Domoticz draait nu namelijk ook op een RPI4 met SSD.

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
Ik heb een Shelly Dimmer 2 aangesloten en wil die (ook) met een wisselschakelaar (geen pulsdrukker) kunnen bedienen. Het gaat om twee schakelaars in een hotelschakeling (of wisselschakeling). Ik heb in elk geval een schakeldraad naar de ingang SW1 op de Shelly die afhankelijk van de schakelaarstand wel- of niet continue 220V levert (gemeten). Nuldraad ook aangesloten op de Shelly.

Via de app werkt de dimmer perfect zoals het moet: in/uitschakelen, dimmen etc. maar hij reageert helemaal niet op de schakelaar.

De button type ingesteld op "Edge Switch" vanwege de hotelschakeling ("Toggle Switch" ook geprobeerd) maar er is geen reactie van de lamp als ik de schakelaar bedien...

Iemand een idee?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ruimzicht schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:03:
Ik heb een Shelly Dimmer 2 aangesloten en wil die (ook) met een wisselschakelaar (geen pulsdrukker) kunnen bedienen. Het gaat om twee schakelaars in een hotelschakeling (of wisselschakeling). Ik heb in elk geval een schakeldraad naar de ingang SW1 op de Shelly die afhankelijk van de schakelaarstand wel- of niet continue 220V levert (gemeten). Nuldraad ook aangesloten op de Shelly.

Via de app werkt de dimmer perfect zoals het moet: in/uitschakelen, dimmen etc. maar hij reageert helemaal niet op de schakelaar.

De button type ingesteld op "Edge Switch" vanwege de hotelschakeling ("Toggle Switch" ook geprobeerd) maar er is geen reactie van de lamp als ik de schakelaar bedien...

Iemand een idee?
Als jij gewoon 230V wanneer geschakeld en 0V als niet geschakeld, dan heb je eigenlijk toch een normale schakelaar?

Ik zou dan verwacht dat hij ook op 'normale schakelaarsstand' (weet niet precies hoe die heet) moet staan.

Hoe wil je dimmen met je normale schakelaar? Of is aan/uit voldoende?

• Ruimzicht
rens-br schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:12:
[...]

Als jij gewoon 230V wanneer geschakeld en 0V als niet geschakeld, dan heb je eigenlijk toch een normale schakelaar?

Ik zou dan verwacht dat hij ook op 'normale schakelaarsstand' (weet niet precies hoe die heet) moet staan.

Hoe wil je dimmen met je normale schakelaar? Of is aan/uit voldoende?
Je zou het een normale schakelaar kunnen noemen maar volgens mij heet het echt wisselschakelaar (wip); ik wilde duidelijk maken dat het geen pulsdrukker is zoals vaak wordt gebruikt.

Die "normale schakelaarstand" heet bij een Dimmer 2 dus "Toggle", maar Shelly adviseert de stand "Edge" als je een hotelschakeling gebruikt (is ook wel logisch want in dat geval heeft de schakelaar geen vaste aan- en uitstand). Maar zoals gezegd werken beide Shelly-instellingen niet: de lamp reageert niet op de schakelaars.

Dimmen kan inderdaad niet met zo'n schakelaar (wel via de app) maar dat is in mijn geval geen probleem. Aan/uit via de schakelaars is voldoende.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ruimzicht schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:33:
[...]

Je zou het een normale schakelaar kunnen noemen maar volgens mij heet het echt wisselschakelaar (wip); ik wilde duidelijk maken dat het geen pulsdrukker is zoals vaak wordt gebruikt.

Die "normale schakelaarstand" heet bij een Dimmer 2 dus "Toggle", maar Shelly adviseert de stand "Edge" als je een hotelschakeling gebruikt (is ook wel logisch want in dat geval heeft de schakelaar geen vaste aan- en uitstand). Maar zoals gezegd werken beide Shelly-instellingen niet: de lamp reageert niet op de schakelaars.

Dimmen kan inderdaad niet met zo'n schakelaar (wel via de app) maar dat is in mijn geval geen probleem. Aan/uit via de schakelaars is voldoende.
Ah ja, daar zit wel wat in. Goed punt. Weet je ook zeker dat de 230V en de 0 op de shelly van dezelfde groep is? Hoe heb je de schakelaar nu aangesloten op de Shelly?

• Ruimzicht
rens-br schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:46:
[...]
Weet je ook zeker dat de 230V en de 0 op de shelly van dezelfde groep is? Hoe heb je de schakelaar nu aangesloten op de Shelly?
Nou, zeker weten niet maar dat ligt wel voor de hand dat het dezelfde groep is, L en N komen uit dezelfde WCD.

Uit de schakelaar komt een schakeldraad waar - afhankelijk van de stand van de schakelaar - wel of niet continu 220V geeft. Die zit op de SW1-ingang van de Shelly, zo dus (maar dan zonder de tweede schakelaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPxT1tZAzhuyyNxuU4Yl2oxgphM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kkY1PHx77mtSnEPj1gMGTmK8.png?f=user_large

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ruimzicht schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:09:
[...]

Nou, zeker weten niet maar dat ligt wel voor de hand dat het dezelfde groep is, L en N komen uit dezelfde WCD.

Uit de schakelaar komt een schakeldraad waar - afhankelijk van de stand van de schakelaar - wel of niet continu 220V geeft. Die zit op de SW1-ingang van de Shelly, zo dus (maar dan zonder de tweede schakelaar):
[Afbeelding]
Wat gebeurd er op je Shelly als je nu een draad pakt en die tussen L en SW1 zet? Reageert het dan wel zoals verwacht?

• Ruimzicht
rens-br schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:11:
[...]

Wat gebeurd er op je Shelly als je nu een draad pakt en die tussen L en SW1 zet? Reageert het dan wel zoals verwacht?
Bedoel je spanning met een losse draad er op zetten? Dat lijkt me niet helemaal veilig, voor de Shelly én voor mij... :F
Maar ik heb de spanning gemeten op de contacten van de Shelly met de huidige schakeldraad, en dat laat duidelijk zien dat met de schakelaar de spanning op SW1 aan- en uit is te zetten. Dus jouw voorstel voegt dan niets toe, of begrijp ik je niet goed?

Misschien is de Shelly gewoon defect, dat kan natuurlijk ook nog...

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ruimzicht schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:20:
[...]

Bedoel je spanning met een losse draad er op zetten? Dat lijkt me niet helemaal veilig, voor de Shelly én voor mij... :F
Maar ik heb de spanning gemeten op de contacten van de Shelly met de huidige schakeldraad, en dat laat duidelijk zien dat met de schakelaar de spanning op SW1 aan- en uit is te zetten. Dus jouw voorstel voegt dan niets toe, of begrijp ik je niet goed?

Misschien is de Shelly gewoon defect, dat kan natuurlijk ook nog...
Ah als je het inderdaad op de SW1 ingang hebt gemeten, dan zal het inderdaad wel kloppen. Kan je op de homepage van Shelly zien wat de status van de knop is?

• Ruimzicht
rens-br schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:29:
[...]

Ah als je het inderdaad op de SW1 ingang hebt gemeten, dan zal het inderdaad wel kloppen. Kan je op de homepage van Shelly zien wat de status van de knop is?
Bedoel je deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdG6nC377XGMGtoRKu9y9jynxbU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EXTyyukbKZLWYswhYtF9Mv9N.png?f=user_large
Die reageert in elk geval niet op de schakelaar, blijft "Input is turn on" als ik de schakelaar uit zet

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ruimzicht schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:39:
[...]

Bedoel je deze:
[Afbeelding]
Die reageert in elk geval niet op de schakelaar, blijft "Input is turn on" als ik de schakelaar uit zet
Ik denk wel dat dat die is. Maar als je de schakelaar uit zet en deze status blijft aan, dan denk de Shelly nog steeds dat je schakelaar aan is en dan gebeurd er dus vrij weinig.

• Ruimzicht
@rens-br ja, daar lijkt het op. Maar misschien heb ik het aansluitschema toch niet goed begrepen?
Ik heb nog een andere Shelly liggen, zal die eens aansluiten in plaats van de huidig, kijken of dat iets verandert.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ruimzicht schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:47:
@rens-br ja, daar lijkt het op. Maar misschien heb ik het aamsluitschema toch niet goed begrepen?
Ik heb nog een andere Shelly liggen, zal die eens aansluiten in plaats van de huidig, kijken of dat iets verandert.
Kan je eens een tekening maken of een aantal foto's? Daarnaast zou ik de gewenste setup ook een keer 'droog' op een bureau ofzo testen, dan weet je ook zeker dat je logica werkt.

• Ruimzicht
@rens-br De tekening is eigenlijk zoals ik hier postte behalve dat SW2 niet is aangesloten en de L naar de schakelaar niet letterlijk van de Shelly komt maar de 3 L-aansluitingen zijn allemaal doorgelust.
Omdat de dimmer verder helemaal goed functioneert, denk ik eerlijk gezegd dat de aansluiting wel in orde is. Ik vraag me alleen af of het überhapt mogelijk is om om een wisselschakelaar op deze manier aan te sluiten op de Shelly Dimmer 2?

[ Voor 5% gewijzigd door Ruimzicht op 11-12-2025 16:09 ]

• Ruimzicht
Als laatste redmiddel de dimmer verwisseld met een andere identieke Dimmer 2 maar helaas zelfde resultaat. Hij lijkt niet te bedienen met een wisselschakelaar. Als iemand andere tips heeft hoor ik het graag.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:26
@Ruimzicht Je hebt het consequent over een wisselschakelaar. Bedoel je soms een gewone schakelaar, ook wel bekent als tuimelschakelaar of wip schakelaar?

Een wisselschakelaar associeer ik met een hotelschakeling.

[ Voor 29% gewijzigd door stefxx op 12-12-2025 16:33 ]

• Ruimzicht
@stefxx Zover ik weet staan die bekend als wisselschakelaar. Maar het is inderdaad een "hotelschakeling" dus 1 lichtpunt dat op twee punten wordt geschakeld. Bij een hotelschakeling (of wisselschakeling) komt er maar één schakeldraad bij de lamp uit.

Hoe dan ook heb ik bij de Shelly dimmer 2 één (1) schakeldraad die met beide schakelaars kan worden geschakeld. Dus: wel 220V of geen 220V - dat zijn de twee smaken. Ik leg het kennelijk niet helder uit, want ik val redelijk in herhaling 8)7

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:26
Ik heb een shelly 1 gen 4 gekocht om mijn badkamerventilator die nu op nalooptimer zit ook via een luchtvochtigheidsmeter te kunnen aansturen.
De ventilator zit nu op een trafo die is aangesloten met blauw en bruin en daarnaast Ls naar de lichtschakelaar.

Is het mogelijk de shelly zo aan te sluiten dat de ventilator nog steeds aan gaat als de lamp aan gaat en pas uit gaat als de schakelaar uit is en de luchtvochtigheid laag genoeg? Of moet de koppeling aan de lichtschakelaar er helemaal tussenuit?

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:26
Ruimzicht schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:51:
@stefxx Zover ik weet staan die bekend als wisselschakelaar. Maar het is inderdaad een "hotelschakeling" dus 1 lichtpunt dat op twee punten wordt geschakeld. Bij een hotelschakeling (of wisselschakeling) komt er maar één schakeldraad bij de lamp uit.
Dan zou Edge Switch inderdaad moeten werken. Maak eens een foto van hoe het is aangesloten? Dus niet je schema maar echt een duidelijke foto. Misschien zien we iets wat dit gedrag verklaard.

• sprangcity
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-12 22:33
Ik heb sinds kort een Shelly Pro Dimmer 2PM in combinatie met een Shelly Wall Switch 4.
Deze zijn niet met elkaar verbonden via een draad, maar communiceren draadloos.

Nu bedien ik hiermee wat lampen in de woonkamer en keuken.
En heb ik het zo voor elkaar dat als je op de knop drukt de lampen aan gaan, en druk je er nogmaals op dan gaan ze weer uit.
Maar je kan schijnbaar er ook mee dimmen als je de knop ingedrukt houdt, alleen zou ik niet weten hoe ik dit moet instellen. Als ik nu de knop ingedrukt houdt dan gebeurd er niets.
Iemand wel een idee? _/-\o_

Het is nu zoals onderstaande ingesteld.
Ben hier totaal een leek in 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9n8hUEr0Wh3SsxezB35z-Ecs6Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/44xKJsouYoxp0O8amlwqfK26.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrF8LhK0n7c6VwJbSOaAhcxFzn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j99DLTsi9LcuTYiq3P8wDRS0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQVxhoFG2263tJszPffqza09kII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JUZIyvdgjY6hYGYJjvbKswO.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrhNkKpPUT0bvoSNhe_88ixOE84=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MZZe4CgQFNOmOUmrIMxfEBE7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebyQY-DIIPZwfP57On_dixSr6Aw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/24vZaOsVeAT3WDLdfIIRbTBz.jpg?f=user_large

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:38
Besouro schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:37:
Ik heb een shelly 1 gen 4 gekocht om mijn badkamerventilator die nu op nalooptimer zit ook via een luchtvochtigheidsmeter te kunnen aansturen.
De ventilator zit nu op een trafo die is aangesloten met blauw en bruin en daarnaast Ls naar de lichtschakelaar.

Is het mogelijk de shelly zo aan te sluiten dat de ventilator nog steeds aan gaat als de lamp aan gaat en pas uit gaat als de schakelaar uit is en de luchtvochtigheid laag genoeg? Of moet de koppeling aan de lichtschakelaar er helemaal tussenuit?
Dat zou moeten kunnen met home assistant. Ik weet niet of het ook zonder kan. Je zet je Shelly tussen de lichtschakelaar en Ls op de ventilator. Dan kan je het zo instellen dat de nalooptimer begint te lopen als het vocht voldoende gezakt is.

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:26
DeKim schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:54:
[...]

Dat zou moeten kunnen met home assistant. Ik weet niet of het ook zonder kan. Je zet je Shelly tussen de lichtschakelaar en Ls op de ventilator. Dan kan je het zo instellen dat de nalooptimer begint te lopen als het vocht voldoende gezakt is.
Ik heb home assistant :)

Begrijp ik het goed als ik het dan als volgt aansluit?
N: op shelly en trafo
L: 2x op shelly (L en I) en trafo
Kabel nu op Ls: op shelly SW
0 shelly aansluiten op Ls trafo

• peterbier
Een vraag over een Shelly dimmer pro 2pm. (Of enkele uitvoering)
Ik wil deze misschien toe gaan passen op buitenverlichting dimbare Led lampen.
Ook vanwege het meten van de verbruiker.
Omdat ik veel KNX gebruik kan ik deze ook opnemen in de KNX integratie. (Shelly KNX/IP)
De dim actor van Hager heeft een relai.
Deze schakelt de led verlichting helemaal af. (Spanning loos)

De vraag.
Zit er in de Shelly dimmer ook een relai die de uitgang ook "echt" uitschakelt.? (Afschakelt)
Deze KNX dimmer gebruik ik nu als test.
Of is het bij Shelly enkel een triac. (Zoals veel dimmers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1LCftbedMia82Kl8R4wcFn2Ung=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlmMjzO7XrNliau6PZi7yUnu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 12-12-2025 21:01 ]

• Septillion
@peterbier Daar zal geen relais in zitten. Maar is ook helemaal niet nodig. Triac (of mosfet) uit is ook gewoon echt uit. Zie er geen toegevoegde waarde in.

• peterbier
Septillion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:58:
@peterbier Daar zal geen relais in zitten. Maar is ook helemaal niet nodig. Triac (of mosfet) uit is ook gewoon echt uit. Zie er geen toegevoegde waarde in.
Jammer.
Of het niet echt nodig is.
Iets met veiligheid (meet maar eens op de uitgang) en iets sluipverbruik.
Waarom zouden ze dat doen bij KNX actoren.
Voeding komt van de KNX bus. (Minder dan 10mA)
Hager, Berker, Theben, Schneider, Gira enz. Hebben een relai.
En een relai die omschakelt zonder spanning er op te houden. (Dat hebben de KNX schakelactoren ook)
Misschien voor verbruik meting een Shelly EM inzetten.
Maar bedankt voor je antwoord.
Ik ga mijn Hager actoren inzetten.

• Septillion
@peterbier Sluipverbruik gaat er echt niet zijn. En eventuele spanning op de uitgang is puur capacitief. Dat kan je ook met een relais hebben. Misschien iets makkelijker met een triac maar de stroom die kan gaan lopen zal echt echt echt verwaarloosbaar zijn.

Nogmaals, als electrical engineer zie ik er geen meerwaarde in. Hoogstens dat een relais tweepolig kan schakelen.

• peterbier
Septillion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:59:
@peterbier Sluipverbruik gaat er echt niet zijn. En eventuele spanning op de uitgang is puur capacitief. Dat kan je ook met een relais hebben. Misschien iets makkelijker met een triac maar de stroom die kan gaan lopen zal echt echt echt verwaarloosbaar zijn.

Nogmaals, als electrical engineer zie ik er geen meerwaarde in. Hoogstens dat een relais tweepolig kan schakelen.
Ik zit zelf ook in de electronica.
Bij diverse (dinrail) dimmers meet ik echt een verbruik van +/- 1 watt. (Uitgeschakeld)
Bij de KNX dimmers 0 watt.
Dat kan ook niet anders omdat deze de belasting echt afschakelt (los koppelt) doormiddel van een schakelaar wat in dit geval een relai is.
Maar dit gaat nu off topic.
Ik heb het antwoord en ga KNX inzetten. (Uitbreiden)
Daarnaast gebruik ik ook veel Shelly en ben inmiddels HomeWizard aan het afbouwen.
HomeWizard blijf ik alleen gebruiken voor meting Zonnepanelen en thuisbatterij (Zendure) en de P1 dongel. (HomeWizard MID kWh meters)
En wat koelkasten en vriezers. (HomeWizard plugs)
Voor de rest bevalt Shelly goed en Shelly KNX IP werkt ook goed.
Uiteraard alles ook in HomeAssistant op te nemen.
Maar ook een zeer tevreden Hager Domovea gebruiker. (Lekker simpel)
@Septillion bedankt.

• Septillion
@peterbier Waar (en hoe) meet je dat verbruik? Want mij lijkt dat verbruik vooral in de controller te zitten en daar doet een relais niets voor.

• peterbier
Septillion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:39:
@peterbier Waar (en hoe) meet je dat verbruik? Want mij lijkt dat verbruik vooral in de controller te zitten en daar doet een relais niets voor.
Ervoor.
Net even een Shelly aangesloten 0.7 watt maar dat is dan ook voor het wifi chip enz.
Valt mij reuze mee.
Werkt trouwens wel mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/do6vdJ_gTF1c7QvCNkXt5OR2wMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAlTtFYNtGSSp7JPhq9DwYPF.jpg?f=fotoalbum_large
Voor het gemak even een Shelly plug er tussen. (Test Wit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IeuXfmImplGxp73lkdGTHCa-Xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Dxf9j2BnA3y6Hfagrnht0te.jpg?f=fotoalbum_large

• peterbier
Hier op het forum ging nog een vraag Shelly dimmer achter een gewone schakelaar. (Hotel schakeling)
Dat werkt ook goed ff snel getest.
Hij pakt netjes je laatste ingestelde dimstand. (Dit zal wel instelbaar zijn denk ik)
Als volgt.
!! Wel opletten dat de aansluiting iets anders kan zijn let op de (gen)eratie met bijhorende schema. !!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GysFwaDqt8PbrcI9xiX3gsKWiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLmCVdHgLC2dXDscQhcthZda.jpg?f=fotoalbum_large
Deze gen3 is weer anders kwa aansluiting dan het plaatje hierboven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uTqPnA2PEn7rdRkrbENxcOy4Ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZW4Uld9jh1CsROHO0FrTFFtx.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34L_b-0942w49WIZpTLOPOV-ptE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLEoyK7DDBSPSRxFfFh0as9N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edrfVD4PEKFZbcD48RbgbK6gVZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qbl2yVdh5ihltpUPOBWwToCC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door peterbier op 13-12-2025 15:22 ]

• Septillion
@peterbier De mode namen van Shelly zijn wat vaag, maar beter zet je hem op "edge". Wat Shelly "toggle" noemt is bij andere vaker bekend als "follow". Ofwel, werkelijk de stand van de schakelaar volgen. En als je hem dan dus smart geschakeld hebt moet je dus de schakelaar 2x bedienen. Bij "edge, wat andere juist vaak "toggle" noemen, wisselt de state bij elke bediening ongeacht of de schakelaar dan juist aan of uit gaat.

• peterbier
Septillion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:33:
@peterbier De mode namen van Shelly zijn wat vaag, maar beter zet je hem op "edge". Wat Shelly "toggle" noemt is bij andere vaker bekend als "follow". Ofwel, werkelijk de stand van de schakelaar volgen. En als je hem dan dus smart geschakeld hebt moet je dus de schakelaar 2x bedienen. Bij "edge, wat andere juist vaak "toggle" noemen, wisselt de state bij elke bediening ongeacht of de schakelaar dan juist aan of uit gaat.
Thanks
Ja je hebt gelijk snel snel niet goed gecontroleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mi80ycSr8-jxSDPmbef2D-QYcVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vby1rhinrBHC7CwxrvOuwwe6.jpg?f=fotoalbum_large

• Racer89
  • Niet online
Inmiddels HA draaien, het toevoegen van Shelly gaat inderdaad een stuk makkelijker dan in Domoticz.

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:38
Besouro schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:32:
[...]
Begrijp ik het goed als ik het dan als volgt aansluit?
N: op shelly en trafo
L: 2x op shelly (L en I) en trafo
Kabel nu op Ls: op shelly SW
0 shelly aansluiten op Ls trafo
Ja, dat zou het moeten zijn.

• Ruimzicht
peterbier schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:04:
Hier op het forum ging nog een vraag Shelly dimmer achter een gewone schakelaar. (Hotel schakeling)
Dat werkt ook goed ff snel getest.
Bedankt! Ik heb het exact aangesloten volgens dit shema (en heb de Dimmer 2, dus die van jouw plaatje). Maar helaas werkt het niet, de dimmer reageert helemaal niet op de schakelaar.
Ik ga maar een Gen3 bestellen en kijken of die bij mij ook (niet) werkt...

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-12 11:34
Ruimzicht schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:09:
[...]

[Afbeelding]
Als je de lampendraad uit de wissel of hotelschakeling op SW1 aansluit dan kun je de Shelly daar mee schakelen. Hierbij zul je doorgaans ook de blauwe draad moeten aansluiten.

• Ruimzicht
@JaapZ1 Zo zou het moeten werken maar dat is dus in mijn geval niet zo.

• Scareh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:08
Weet er iemand waar ik de shelly shutter nog kan aanschaffen? Ik hou al tijdje shelly.com in het oog maar daar is ie out of stock, terwijl de versie met bluetooth knop er nog wel is. Ook op amazon kan ik hem niet terugvinden.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Scareh schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:08:
Weet er iemand waar ik de shelly shutter nog kan aanschaffen? Ik hou al tijdje shelly.com in het oog maar daar is ie out of stock, terwijl de versie met bluetooth knop er nog wel is. Ook op amazon kan ik hem niet terugvinden.
Heeft de Shelly 2PM niet dezelfde functionaliteit?

• Racer89
  • Niet online
Weet iemand toevallig of je bij een Shelly 4 pro de inputs los kunt instellen van de outputs?

Ik wil bijvoorbeeld buitenverlichting schakelen via de outputs, en de input gebruiken als ingang voor de schermschakelaar om hier weer scenario's aan te koppelen. Aangezien bij de meeste modules de ingang voor de schakelaar gebruikt wordt om de uitgangen ook te bedienen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Racer89 schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:48:
Weet iemand toevallig of je bij een Shelly 4 pro de inputs los kunt instellen van de outputs?

Ik wil bijvoorbeeld buitenverlichting schakelen via de outputs, en de input gebruiken als ingang voor de schermschakelaar om hier weer scenario's aan te koppelen. Aangezien bij de meeste modules de ingang voor de schakelaar gebruikt wordt om de uitgangen ook te bedienen.
Dat kan bij alle andere Shellies ook, dus verwacht dat het met de 4 pro ook moet kunnen.

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:33
Als nieuwe Shelly gebruiker een paar vragen:

- Ik heb momenteel de Pro 3EM 120, een paar Smart Plugs en een drietal BLU TRV's in gebruik. Voor het instellen heb ik nu nog iedere keer de Shelly app gebruikt, maar kan ik die ook omzeilen en alles (direct) via HA configureren? De TRV's heb ik bijvoorbeeld nu geprogrammeerd in de app van Shelly, maar de vrouw des huizes heeft al moeite met HA, dus nog een app erbij helpt niet bij de acceptatie. :P
Monitoren doe ik nu al wel via HA.

- Hebben de BLU TRV's een bepaalde 'inwerktijd' om te leren hoe ze moeten reageren? Het valt me op dat ze nu de eerste paar dagen regelmatig op het oog de doeltemperatuur voorbij schieten, of er juist onder blijven hangen (en daar niet op reageren door open te gaan)

- Hoe zijn in het algemeen de ervaringen met de (ingebouwde) temperatuursensors van de TRV's? In ons geval zitten ze vaak verstopt achter overgordijnen, is het dan verstandig om losse H&T sensors te gaan gebruiken?

- Buitenverlichting (LED) heb ik momenteel op een domme schemerschakelaar. In de toekomst zie ik hier wel potentie voor een upgrade naar een Shelly dimmer/schakelaar, om de verlichting middels HA bijvoorbeeld gedurende de nacht te dimmen, maar bij detectie van een persoon (via de camera) weer even feller te zetten. Zijn die inbouwdingen ook geschikt voor montage buiten? (uiteraard wel in een lasdoos en is ook droog onder een afdak te plaatsen) En welk type zou zoiets kunnen? Voor mijn gevoel zijn er wel 10 verschillende schakelaars/ dimmers, maar wat de onderlinge verschillen zijn... 8)7

• Septillion
@Merijn. Wat bedoel je met configureren? Met HA kan je ze gewoon aansturen en automations maken enzo.

Voor het opzetten kan je de app gebruiken of via het AP, maar dat is dus alleen voor toevoegen aan je netwerk en de mode etc.

Enige is dat de BLU TRV natuurlijk via Bluetooth is. Dus volgens mij kan je deze via de Bluetooth integratie wel toevoegen aan HA maar dat zal niet zo standaard zijn als het Wifi/Zigbee spul.

Qua buitenverlichting, ze zeggen -20°C to 40°C en 30% to 70% RH. Dus in een lasdoos moet dat wel goed komen als deze niet in directe zon hangt. En aangezien je wilt dimmen heb je weinig keuze, dan kom je uit bij de Shelly Dimmer. En dan is het logisch om de gen4 te pakken.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Merijn. schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:22:. Zijn die inbouwdingen ook geschikt voor montage buiten? (uiteraard wel in een lasdoos en is ook droog onder een afdak te plaatsen) En welk type zou zoiets kunnen? Voor mijn gevoel zijn er wel 10 verschillende schakelaars/ dimmers, maar wat de onderlinge verschillen zijn... 8)7
Hier heb ik er inmiddels diverse in Attema dozen buiten geïnstalleerd en dat werkt perfect. Aangezien jij wilt dimmen. Zal je de Shelly Dimmer nodig hebben Gen3 is iets goedkoper dan gen4. Functioneel verder nagenoeg hetzelfde.
Pagina: 1 ... 89 90 Laatste