• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:57
Septillion schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:35:
@Tribunus Zijn het echt pulsdrukkers (dus alleen aan zolang ingedrukt) of terugverende schakelaars (dus drukken = aan, nog een keer drukken = uit etc)?
De schakelaar:
Gira sokkel pulsdrukker 2-voudig 2x maak (NO) 1 ingang (315500)
rens-br schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:29:
[...]
Hoe heb je het met elkaar verbonden?
O naar de lamp
L uiteraard fase
SW1 naar uitgang van schakelaar
N niet aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:51
ik heb een Gira puls drukkers op m'n dimmers en dat werkt perfect,
Switch type op one button, eigenlijk alle instellingen gelijk met jouw
Anti flickering op 100ms
en de bediening werkt zoals jij beschrijft, lang indrukken voor feller, los en weer indrukken voor zachter,
2x snel is volle sterkte, en na uitschakelen en op andere moment inschakelen staat de sterkte nog zoals hij was met uitzetten.

ik denk dat je het in je schakelaars moet zoeken, of je aansluiting.
toch wel fase, nul, schakel draad, en uitgang aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Tribunus schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:19:
[...]

De schakelaar:
Gira sokkel pulsdrukker 2-voudig 2x maak (NO) 1 ingang (315500)

[...]

O naar de lamp
L uiteraard fase
SW1 naar uitgang van schakelaar
N niet aangesloten
Ik neem ook even aan dat er naar de schakelaar ook nog een draad loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
Mielemuis schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:24:
Anti flickering op 100ms
en de bediening werkt zoals jij beschrijft, lang indrukken voor feller, los en weer indrukken voor zachter,
2x snel is volle sterkte, en na uitschakelen en op andere moment inschakelen staat de sterkte nog zoals hij was met uitzetten.

Is 2x drukken op volle lichtsterkte via de hardware zelf geregeld of via een automatisering?
Tot nu toe heb ik alleen Fibaro dimmers gevonden die dit op zichzelf staand kunnen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Morpheusk schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:22:
[...]

Is 2x drukken op volle lichtsterkte via de hardware zelf geregeld of via een automatisering?
Tot nu toe heb ik alleen Fibaro dimmers gevonden die dit op zichzelf staand kunnen.
Dat is standaard gedrag van een Shelly Dimmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
rens-br schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:33:
[...]

Dat is standaard gedrag van een Shelly Dimmer.
Oké top. Bijzonder dat @ROBBshop dat mij niet wist te vertellen. Heb daar echt meerdere malen contact mee gehad over of die functionaliteit niet in andere dimmers dan Fibaro aanwezig was.

Niet ik per se een hele goede reden heb om van FIBARO over te stappen, maar was mij opnieuw aan het oriënteren.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Morpheusk schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:38:
[...]

Oké top. Bijzonder dat @ROBBshop dat mij niet wist te vertellen. Heb daar echt meerdere malen contact mee gehad over of die functionaliteit niet in andere dimmers dan Fibaro aanwezig was.

Niet ik per se een hele goede reden heb om van FIBARO over te stappen, maar was mij opnieuw aan het oriënteren.
Standaard gedrag van een Shelly Dimmer (met puls schakelaar) is als volgt:
- 1x drukken is aan op de vorige lichtsterkte
- drukken en inhouden is dimmen
- drukken en inhouden is versterken
- twee keer snel drukken is 100%

Je kan de dimmer calibreren en ook instellen dat je bijv. maar tot max 50% o.i.d. kan dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-10 07:43
Ergens overgekeken.

[ Voor 95% gewijzigd door eesiediesie op 21-09-2025 08:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:03

Vliegvlug

Flight Simple

rens-br schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:40:
[...]

Standaard gedrag van een Shelly Dimmer (met puls schakelaar) is als volgt:
- 1x drukken is aan op de vorige lichtsterkte
- drukken en inhouden is dimmen
- drukken en inhouden is versterken
- twee keer snel drukken is 100%

Je kan de dimmer calibreren en ook instellen dat je bijv. maar tot max 50% o.i.d. kan dimmen.
@Morpheusk In aanvulling op bovenstaande:
Je kan er ook standaard, dus zonder automation of iets, een dubbele pulsdrukker op aansluiten zodat je een losse knop voor dimmen en een losse knop voor versterken hebt, wat ik zelf fijner vind:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE1n8xDi2gYuFBjuUdev6xPknwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FggTXtciCRPfJ8kczehZPf8d.jpg?f=user_large
Vliegvlug in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"
Zou wel aanraden de Shelly met soepele draad richting de bedrading in de muur aan te sluiten en niet met stug draad zoals ik eerst hier op de foto’s had gedaan. Een van de Shelly’s is namelijk na een tijdje kapot gegaan en ik vermoed door teveel druk van de draad op een van de aansluitingen van de Shelly.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 21-09-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
rens-br schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:20:
[...]

Ik neem ook even aan dat er naar de schakelaar ook nog een draad loopt?
SW1 gaat naar de uitgang van de schakelaar.

Ik heb geen nul aangesloten (is niet aanwezig bij deze schakelaar helaas, ook niet makkelijk daar heen te krijgen. Zal dat het probleem dan zijn en heb ik een bypass nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Mielemuis schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:24:
Anti flickering op 100ms

Geen nul aangesloten, die heb ik daar niet tot mijn beschikking, misschien dan toch een bypass aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:11
Tribunus schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:27:
[...]

Geen nul aangesloten, die heb ik daar niet tot mijn beschikking, misschien dan toch een bypass aansluiten?
Als er geen nul bij de schakelaar aanwezig is dan plaats ik de dimmer altijd bij de lamp. Nadat ik meerdere dimmers heb opgeblazen o.a. met zogenaamd dimbare lichtbronnen (Action) ben ik genezen. Met een nuldraad werkt de dimmer stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
JaapZ1 schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:50:
[...]

Als er geen nul bij de schakelaar aanwezig is dan plaats ik de dimmer altijd bij de lamp. Nadat ik meerdere dimmers heb opgeblazen o.a. met zogenaamd dimbare lichtbronnen (Action) ben ik genezen. Met een nuldraad werkt de dimmer stabieler.
Ik heb een andere dimmer2, bij de lamp aangesloten en dus wel ook de nul bedenk ik me nu.

Lijkt me toch niet dat beide dan kapot zijn? Lijkt mij iets te toevallig. Beide gaan dus naar 100% bij inschakelen (1x knop bedienen) en ik kan ze niet met de knop dimmen (door deze lang in te houden)

Snap er niets van, via HA of de webinterface werkt het allemaal, en dus inschakelen met de knop werkt ook (dat betekent dus dat eea wel goed is aangesloten volgens mij)

[ Voor 10% gewijzigd door Tribunus op 21-09-2025 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tribunus schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:25:
[...]

SW1 gaat naar de uitgang van de schakelaar.

Ik heb geen nul aangesloten (is niet aanwezig bij deze schakelaar helaas, ook niet makkelijk daar heen te krijgen. Zal dat het probleem dan zijn en heb ik een bypass nodig?
Heb niet zoveel verstand van het 0-loos aansluiten van een Shelly. Maar naar mijn idee zweeft je schakelaar nu toch? Dus hoe moet je Shelly dan ooit weten of je de schakelaar ingedrukt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
rens-br schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:06:
[...]

Heb niet zoveel verstand van het 0-loos aansluiten van een Shelly. Maar naar mijn idee zweeft je schakelaar nu toch? Dus hoe moet je Shelly dan ooit weten of je de schakelaar ingedrukt hebt?
Ik heb er helemaal niet veel verstand van ;-) maar als de schakelaar zou zweven, zou deze helemaal niet moeten werken toch? Spul gaat namelijk wel gewoon aan en uit met een korte puls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:41
@Tribunus Wat @rens-br bedoelt is dat er toch ook nog een L naar je schakelaar pulsdrukker gaat, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Septillion schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:23:
@Tribunus Wat @rens-br bedoelt is dat er toch ook nog een L naar je schakelaar pulsdrukker gaat, of niet?
Uiteraard ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Tribunus schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:14:
[...]

Ik heb een andere dimmer2, bij de lamp aangesloten en dus wel ook de nul bedenk ik me nu.

Lijkt me toch niet dat beide dan kapot zijn? Lijkt mij iets te toevallig. Beide gaan dus naar 100% bij inschakelen (1x knop bedienen) en ik kan ze niet met de knop dimmen (door deze lang in te houden)

Snap er niets van, via HA of de webinterface werkt het allemaal, en dus inschakelen met de knop werkt ook (dat betekent dus dat eea wel goed is aangesloten volgens mij)
Via ip adres /status krijg je het totaalplaatje te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Begrijp ik nu goed dat je twee dimmers hebt voor 1 lamp?
In ieder geval als je een dimmer plaatst bij de lamp heb je ook een fasedraad nodig bij de lamp die niet over de schakelaar gaat.Anders zet je bij het uitschakelen de shelly iedere keer zonder spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
@eesiediesie
Neen, 2 lampen met elk 1 dimmer die beide hetzelfde reageren zoals hierboven beschreven.

Waarvan 1 aangesloten achter de schakelaar (zonder nul) omdat ik bij de lamp (ding van 1 meter) lastig bij kan in mijn eentje.

En de ander met nul aangesloten bij de lamp zelf. Beide zijn als volgt aangesloten:

L naar pulsdrukker
Schakeldraad pulsdrukker naar SW1 van shelly
L naar shelly
O shelly naar lamp

Geen idee hoe ik het dan anders aan zou moeten sluiten? Volgens alle documentatie die ik lees zou het zonder nul ook prima moeten werken al het vermogen maar boven de 20W is. Enige moment dat dit niet zo is, is dus tijdens het inschakelen. Wellicht dat het zou verklaren waarom de shelly nasr 100% gaat met inschakelen, maar als ik het via Homeassistant inschakel, gaat die wel gewoon naar de laatste positie (60%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Tja diene zonder nul (de shelly)bij de schakelaar moet je een bypass plaatsen .
Of anders een nul bijtrekken naar de schakelaar als dat mogelijk is?
Die bypass kan denk ik bij de lamp geplaatst worden.
De andere shelly bij de lampen zelf moet je zien dat daar een fase bijzit die niet over de schakelaar gaat.
Die zit er standaard niet.Moet je bijtrekken.(ik weet niet of je dat gedaan hebt?)
Voor de rest lijkt het me wel correct.

[ Voor 8% gewijzigd door eesiediesie op 22-09-2025 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Tribunus Zou moeten werken ja. Die 20W is overigens echt maar een grove schatting als het om led gaat. Dus kan meer of minder zijn. En dan is de wifi vaak het eersste waar je het aan ziet. Je zou bypass kunnen proberen maarja, die zal bij de lamp moeten.

Je weet 100% zeker dat er daar ook een pulsdrukker zit dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Septillion schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:02:
@Tribunus Zou moeten werken ja. Die 20W is overigens echt maar een grove schatting als het om led gaat. Dus kan meer of minder zijn. En dan is de wifi vaak het eersste waar je het aan ziet. Je zou bypass kunnen proberen maarja, die zal bij de lamp moeten.

Je weet 100% zeker dat er daar ook een pulsdrukker zit dus?
Beide pulsdrukkers, die ik linkte. En beide dimmers hebben uiteraard een fase @eesiediesie 1 van de 2 heeft geen nul.

Maar waarom werkt het dan wel als ik het via HA aanstuur. Ik snap er iig niets meer van, en een bypass plaatsen is ook niet 123 te doen bij de lamp. Dan kan ik beter de Shelly verplaatsen. Naja, ik laat het er maar bij zo.

Dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 20:13
Ik heb een vraag IVM een Shelly plug.
Ik woon in België en wij hebben een gewone pinaarding. Dus een stekker kan ja alleen insteken op 1 manier. Als ik de Shelly plug insteek zou ik de stekker op 2 manieren in kunnen steken. Shelly plug heeft rand aarde. Maakt het uit hoe ik de stekker insteek in de shelly? Op dezelfde manier als de aarding in de originele stekker zit. Om mag ik deze omdraaien. Ik ben qua elektriciteit geen krak. Ik zit op een plaats waar ik de stekker alleen kan insteken omgekeerd tov de originele pinaarde. Ik weet niet of dit schade kan berokkenen aan het toestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@hurricurry Dat maakt niet uit, hier in Nederland hebben we normaal randaarde net als Duitsland en dezelfde apparaten worden ook in België en Frankrijk verkocht.
Daarbij geeft een penaarde ook geen garantie welk gat nul en welk gat fase is, dat kan ook weer per land verschillen maar waarschijnlijk per stopcontact al. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Tribunus schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:12:
[...]

Beide pulsdrukkers, die ik linkte. En beide dimmers hebben uiteraard een fase @eesiediesie 1 van de 2 heeft geen nul.

Maar waarom werkt het dan wel als ik het via HA aanstuur. Ik snap er iig niets meer van, en een bypass plaatsen is ook niet 123 te doen bij de lamp. Dan kan ik beter de Shelly verplaatsen. Naja, ik laat het er maar bij zo.

Dank voor jullie input!
Heb je de xxx.xxx.xxx.xxx/status uitgelezen? O.a. om uit te sluiten dat je C/NC hebt aangesloten, of dat er een andere schakelaar in het doosje zat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 20:13
Vliegvlug schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:30:
@hurricurry Dat maakt niet uit, hier in Nederland hebben we normaal randaarde net als Duitsland en dezelfde apparaten worden ook in België en Frankrijk verkocht.
Daarbij geeft een penaarde ook geen garantie welk gat nul en welk gat fase is, dat kan ook weer per land verschillen maar waarschijnlijk per stopcontact al. ;)
Yup, merci! Dan gaan we dat eens uitproberen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
JaapZ1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:50:
[...]

Heb je de xxx.xxx.xxx.xxx/status uitgelezen? O.a. om uit te sluiten dat je C/NC hebt aangesloten, of dat er een andere schakelaar in het doosje zat...
Heb daar nu net even naar gekeken, en daar valt mij op dat de status ison=true is terwijl die op dit moment uit staat.

Status als de lamp fysiek uit staat:
code:
1
 "ison":true,"source":"input","has_timer":false,"timer_started":0,"timer_duration":0,"timer_remaining":0,"mode":"white","brightness":100,"transition":0}],"meters":[{"power":0.00,"overpower":0.00,"is_valid":true, "timestamp":1758578520,"counters":[9.389, 0.000, 0.000],"total":6988}],"inputs":[{"input":1,"event":"","event_cnt":23},{"input":0,"event":"","event_cnt":0}],"tmp":{"tC":44.20,"tF":111.55, "is_valid":true},"calibrated":true,"calib_progress":0,"calib_status":0,"calib_running":0,"wire_mode":0,"forced_neutral":false,"overtemperature":false,"loaderror":0,"overpower":false,"debug":0,"update":{"status":"idle","has_update":false,"new_version":"20230913-114008/v1.14.0-gcb84623","old_version":"20230913-114008/v1.14.0-gcb84623","beta_version":"20231107-164738/v1.14.1-rc1-g0617c15"},"ram_total":49672,"ram_free":37040,"fs_size":233681,"fs_free":118723,"uptime":200912}

Status als de lamp fysiek aan is:
code:
1
{"ison":true,"source":"input","has_timer":false,"timer_started":0,"timer_duration":0,"timer_remaining":0,"mode":"white","brightness":1,"transition":0}],"meters":[{"power":39.54,"overpower":0.00,"is_valid":true, "timestamp":1758578635,"counters":[0.000, 9.389, 0.000],"total":6988}],"inputs":[{"input":1,"event":"","event_cnt":24},{"input":0,"event":"","event_cnt":0}],"tmp":{"tC":43.89,"tF":111.01, "is_valid":true},"calibrated":true,"calib_progress":0,"calib_status":0,"calib_running":0,"wire_mode":0,"forced_neutral":false,"overtemperature":false,"loaderror":0,"overpower":false,"debug":0,"update":{"status":"idle","has_update":false,"new_version":"20230913-114008/v1.14.0-gcb84623","old_version":"20230913-114008/v1.14.0-gcb84623","beta_version":"20231107-164738/v1.14.1-rc1-g0617c15"},"ram_total":49672,"ram_free":37080,"fs_size":233681,"fs_free":118723,"uptime":201026}

Op de webinterface staat de lamp dus ook altijd als “aan”. Zelfs als deze daadwerkelijk uitstaat.

Interface is wel altijd bereikbaar

[ Voor 3% gewijzigd door Tribunus op 22-09-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Tribunus schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:04:
[...]

Heb daar nu net even naar gekeken, en daar valt mij op dat de status ison=true is terwijl die op dit moment uit staat.

[code]
"inputs":[{"input":1,"event":"","event_cnt":24},{"input":0,"event":"","event_cnt":0}],
Input staat op 1 dus daar gaat iets mis, ik vermoed dat de schakelaars niet goed zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
JaapZ1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:47:
[...]

Input staat op 1 dus daar gaat iets mis, ik vermoed dat de schakelaars niet goed zijn aangesloten.
Het aansluiten is volgens mij gewoon goed, zou niet weten wat ik daar anders aan moet doen.
Zoals eerder beschreven:
L schakelaar op fasee
Schakeldraad schakelaar naar sw1 shelly
L shelly op fase
O shelly naar lamp
En dan geen nul

Input 1, betekent dit dat er dan constant spanning op staat oid? Het is een NO pulsdrukker, dat zou dan niet moeten kunnen toch. Enige waar ik op uit blijf komen is de niet aangesloten nul.

[ Voor 18% gewijzigd door Tribunus op 23-09-2025 03:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Tribunus schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 03:47:
[...]

Het aansluiten is volgens mij gewoon goed, zou niet weten wat ik daar anders aan moet doen.
Zoals eerder beschreven:
L schakelaar op fasee
Schakeldraad schakelaar naar sw1 shelly
L shelly op fase
O shelly naar lamp
En dan geen nul

Input 1, betekent dit dat er dan constant spanning op staat oid? Het is een NO pulsdrukker, dat zou dan niet moeten kunnen toch. Enige waar ik op uit blijf komen is de niet aangesloten nul.
Maar je schreef eerder toch dat je twee Shelly dimmers hebt welke hetzelfde gedrag vertonen waarbij een van de twee wel de nul aangesloten heeft, dan kan het daar dus niet aan liggen.

Meet die pulsdrukker eens door ipv enkel op de specs af te gaan, meten is weten! ;)

Mogelijk heb je ze nu toch verkeerd aangesloten hebt waardoor er continu spanning op staat bijv.
Ik ken die Gira pulsdrukker van jou niet maar meestal zitten er meerdere aansluitingen op waaronder vaak ook twee welke met elkaar verbonden zijn voor het doorlussen van ander schakelmateriaal in naastliggende dozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaapZ1
Tribunus schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 03:47:
[...]

Volgens de specs die ik heb gevonden heeft de 315500 een dubbel maak/ verbreekcontact. Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/204443/files/463180394/750x2000x3/gira-seriedrukcontact-wisselcontact-met-klauwbeves.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tribunus
@rens-br @Septillion @Vliegvlug @JaapZ1

Schakelaar was inderdaad met het verkeerde contact, wel gek dat de invert optie dan niet werkte.

Nu werkt het naar behoren! Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Tribunus Mooi dat je er achter bent! Was mijn gedram om de schakelaar toch terecht :+ Was alleen overtuigd dat het wel goed moest zijn omdat je zo stellig het typenummer wist en hem (en zo te zien Elektramat) NO noemde. Maar De Girastore noemt hem dan ook terecht een "seriedrukcontact wisselcontact".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Septillion schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:52:
@Tribunus Mooi dat je er achter bent! Was mijn gedram om de schakelaar toch terecht :+ Was alleen overtuigd dat het wel goed moest zijn omdat je zo stellig het typenummer wist en hem (en zo te zien Elektramat) NO noemde. Maar De Girastore noemt hem dan ook terecht een "seriedrukcontact wisselcontact".
Ik ging ook volledig op de beschrijving van Elektramat, maar id blij dat het zo is opgelost 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:57

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik wil Shelly’s aan gaan sluiten, maar vertik het eigenlijk om €8 voor zo’n setje te betalen https://www.robbshop.nl/aansluitset-flexibele-draad-10cm

Kan ik gewoon 2.5mm2 soepele draad halen en daar 2.5mm adereindhulzen op knijpen? Geïsoleerd of niet? Of kan 2.5mm2 draad ook in 1.5mm2 hulzen?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
The GUI schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:26:
Ik wil Shelly’s aan gaan sluiten, maar vertik het eigenlijk om €8 voor zo’n setje te betalen https://www.robbshop.nl/aansluitset-flexibele-draad-10cm

Kan ik gewoon 2.5mm2 soepele draad halen en daar 2.5mm adereindhulzen op knijpen? Geïsoleerd of niet? Of kan 2.5mm2 draad ook in 1.5mm2 hulzen?
Geen hulsmaten combineren, dat mag niet. Verder kan je prima zelf draad en hulzen kopen en dat knijpen.

De robshop wil gewoon simpel wat geld verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:57

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

rens-br schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:45:
[...]

Geen hulsmaten combineren, dat werkt mag niet. Verder kan je prima zelf draad en hulzen kopen en dat knijpen.

De robshop wil gewoon simpel wat geld verdienen.
Top, dacht ik al. Ik ga eens wat bestellen. Thanks.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
The GUI schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:26:

Je kunt de Shelly's prima met 1,5mm2 bedraden, wel de juiste adereindhulzen gebruiken.
Of een stukje massief 5g1,5 op de kop tikken, bespaart ruimte omdat je dan kleinere lasdoppen kunt gebruiken.

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:18
adereindhulzen?
Is dat nodig? Ik dacht altijd dat je gewoon je installatiedraad er in kon stoppen. 1,5 of 2,5mm

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Nico Klus schreef op woensdag 24 september 2025 @ 00:04:
adereindhulzen?
Is dat nodig? Ik dacht altijd dat je gewoon je installatiedraad er in kon stoppen. 1,5 of 2,5mm
Dat kan ook, alleen de connector terminals van een Shelly zijn best gevoelig, dus er komt met solid installatiedraad best veel spanning op te staan. Met soepele draad is dat veel minder het geval, maar daar heb je dan wel hulzen voor nodig.

• Septillion
@JaapZ1 Wat bedoel je met kleinere lasdoppen? In meeste lasdoppen en lasklemmen mag ook soepel draad. In lasklem soms met adereindhuls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@The GUI
Zelf monteer ik vaak de module achter op de schakelaar. Dus SW en L met stukje massief draad exact op maat zodat de module strak tegen de schakelaar zit. Voor L en N naar respectievelijk de schakelaar en de module pak ik dan graag soepel draad (met geïsoleerde huls). Vaak lukt het dan nog wel om dan met de één of twee 1,5qmm schakeldraden direct naar de module te doen en de boel zonder al te veel mechanische spanning in de doos te doen omdat je dan niet zo met de N en L bezig hoeft te zijn.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:16
Hoe kan je makkelijk zien of de shelly kapot is?
Heb er eentje die meer dan een jaar werkte. Maar die is offline gegaan in de zomer en nooit gemerkt. Maar de schakelaar werkt ook niet meer om de lamp aan te zetten
Hij stond niet in detached, maar schakelde direct. Dus als de schakelaar dan opeens niet meer werkt lijkt me de shelly defect. Maar geen idee hoe ik dat makkelijk kan testen.

Heb de shelly er al tussenuit gehaald en dan werkt de lamp wel.

• Septillion
@Waah Testopstelling op je bureau en factory reset proberen. Als je dan nog geen response krijgt is hij wel dood.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 24-09-2025 15:46 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Waah schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:41:
Hoe kan je makkelijk zien of de shelly kapot is?
Heb er eentje die meer dan een jaar werkte. Maar die is offline gegaan in de zomer en nooit gemerkt. Maar de schakelaar werkt ook niet meer om de lamp aan te zetten
Hij stond niet in detached, maar schakelde direct. Dus als de schakelaar dan opeens niet meer werkt lijkt me de shelly defect. Maar geen idee hoe ik dat makkelijk kan testen.

Heb de shelly er al tussenuit gehaald en dan werkt de lamp wel.
Helaas zelf ook al twee keer meegemaakt, met name Shelly Dimmers gaan hier kapot overigens.

• DerOllie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 16:26

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

Zit te kijken naar "Shelly Outdoor Plug S Gen3" maar wil deze stekker niet de hele tijd in het stopcontact laten zitten. Onthoud deze dan het eerder gedane verbruik (bv in de cloud en deze is af te lezen in de app) of reset bij het uitpluggen dan elke keer het verbruik? Ik kan daar online niet zoveel over vinden. Iemand ervaring mee?

www.youtube.com/DerOllie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
DerOllie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:22:
Zit te kijken naar "Shelly Outdoor Plug S Gen3" maar wil deze stekker niet de hele tijd in het stopcontact laten zitten. Onthoud deze dan het eerder gedane verbruik (bv in de cloud en deze is af te lezen in de app) of reset bij het uitpluggen dan elke keer het verbruik? Ik kan daar online niet zoveel over vinden. Iemand ervaring mee?
Mits tijdens gebruik met de Shelly cloud verbonden blijft het verbruik gewoon geregistreerd.

• JaapZ1
Septillion schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:54:
@JaapZ1 Wat bedoel je met kleinere lasdoppen? In meeste lasdoppen en lasklemmen mag ook soepel draad. In lasklem soms met adereindhuls.
Wago 2273 is compacter dan de 221. Adereindhulsjes met een kunststof kraag pakken ook meer ruimte. Iedereen moet vooral doen wat zij/hij zelf prettig vindt en voor mij is 1,5 massief icm Wago 2273 ideaal.

• Septillion
@JaapZ1 In Wago 2273 mag ook soepel draad met ongeïsoleerde adereindhuls :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:51
Septillion schreef op donderdag 25 september 2025 @ 02:19:
@JaapZ1 In Wago 2273 mag ook soepel draad met ongeïsoleerde adereindhuls :)
Volgens Wago niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Mielemuis Volgens Wago wel. Wel maar tot 1,5qmm.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 25-09-2025 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Die heb je goed gevonden _/-\o_ ik zal het nooit toepassen want niet meer los te krijgen.

• Septillion
@JaapZ1 Loskrijgen is inderdaad zo goed als niet te doen :+

Maar als er maar één draad met huls is dan vind ik het nog wel handig. Dus bijvoorbeeld 1 soepele draad naar een module of tussen VD schakeldraad en de VMVL naar de spotjes ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:36
Shelly Dimmer 2.
Fase op de L
Nul op de N
Schakeldraad op de O
Kan hem toevoegen in de app, maar daar staat bij nu al 2u op 'pending connection'. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Card Nox schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:45:
Shelly Dimmer 2.
Fase op de L
Nul op de N
Schakel op de O
Kan hem toevoegen in de app, maar daar staat bij nu al 2u op 'pending connection'. Iemand suggesties?
Eerste Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Excuus, had haast.
Heb al een Dimmer 2 en 5x een Plus 2PM voor de rolluiken, werken allemaal feilloos.
Heb device al 2x verwijderd en opnieuw toegevoegd maar bied geen soelaas.
Had voor deze een andere Dimmer 2 proberen toe te voegen maar die kon ik überhaupt niet toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Schakel op O.
Bedoel je de schakelaar op de output?

Moet zijn schakelaar op SW .
Maar ik denk eerder een probleem met wifi .
Is hij al ingebouwd?
Beter eerst een los snoer met stekker op de L en N zetten en in een stopcontact steken waar je zeker goede ontvangst hebt .
Dan toevoegen in de app.
Gelijk eerst effe de belangrijkste instellingen voor mij.
Netwerk, roller shutter mode( voor mijn 2pm gen 4) ,device name.
Ik heb zo jongstleden 4 nieuwe shelly 2pm gen4 gedaan.
Eerst alle 4 toegevoegd.
Dan ingebouwd.
Zo gepiept.
Zet hem voor zekerheid eerst ook eens terug op fabrieksinstelling.
Aansluiten met snoer en dan 10 sec op het knopje duwen.
En mischien ook eerst uit de app verwijderen .
Instellingen / device information en helemaal onderaan : remove device.

[ Voor 30% gewijzigd door eesiediesie op 30-09-2025 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Card Nox schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:02:
Excuus, had haast.
Heb al een Dimmer 2 en 5x een Plus 2PM voor de rolluiken, werken allemaal feilloos.
Heb device al 2x verwijderd en opnieuw toegevoegd maar bied geen soelaas.
Had voor deze een andere Dimmer 2 proberen toe te voegen maar die kon ik überhaupt niet toevoegen.
Verbinden met accesspoint van de Shelly (192.168.33.1) en dan wifi settings invoeren. AP aan laten staan zodat je daarna via AP de firmware kunt updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerOllie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 16:26

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

JaapZ1 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:34:
[...]
Mits tijdens gebruik met de Shelly cloud verbonden blijft het verbruik gewoon geregistreerd.
Ik heb de stekker ondertussen en het werkt inderdaad goed. Ik kan achteraf mooi in de app zien wat mijn verbruik is geweest (zodat ik dat ken verrekenen)

www.youtube.com/DerOllie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@eesiediesie, schakeldraad op de O, heb de switch nu niet eens aangesloten, voorheen wel (op L en SW1) maar werkte ook niet.

Hij is nog niet ingebouwd momenteel dus kan er eenvoudig bij.
Ik kan hem goed toevoegen in de app, geen errors en kan hem een ruimte toewijzen en alles, maar direct naarna kan ik er niets meer mee en blijft hij hangen op 'pending connection'.

Mijn rolluiken (Plus 2PM) werken allemaal goed en mijn andere Dimmer 2 ook, alleen deze krijg ik niet werkend. De vorige keer had ik wel issues met firmware updaten, maar dat heb ik toen weten op te lossen met hulp van hier.

@JaapZ1, als ik dat ip invoer gebeurt er niets. Ik heb ook even in de router gekeken en zie daar nergens de 2de Shelly dimmer tevoorschijn komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
@Card Nox als jouw Shelly dimmer standaard is, dan staat hij in AP modus waardoor je hem via wifi kunt benaderen. Je moet niet op de router kijken, maar in de lijst met wifinetwerken op jouw mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@JaapZ1, het is gelukt! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob37
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-10 12:21
Panzer_V schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:40:
Ik heb het voor elkaar gekregen om een Shelly H&T gen 3 te bricken…. Iets te ongeduldig met software updates enzo.

Krijg met geen mogelijkheid dat ding in setup modus om hem via de browser te benaderen. Na van stroom voorzien te zijn leest hij eenmalig de temp en humidity af en valt daarna dood.

De resetbutton werkt ook niet meer.

Heeft iemand een idee hoe ik deze via een pc of zo van een goede firmware kan voorzien? En waar ik die firmware dan kan downloaden…
Ik heb hetzelfde issue gehad omdat ik een H&T Gen3 wil gebruiken met een Blu TRV voor de vloerverwarming.
Na tig keer proberen op mijn Iphone uiteindelijk de Shelly app geïnstalleerd op de Android mobiel van mijn vriendin en daar 'pakte' ie wel weer.

Issue werd veroorzaakt door de instructie dat je de reset button 10 sec moet indrukken om de H&T sensor als externe sensor aan de TRV te koppelen. Dit is de instructie voor de oude H&T, maar niet voor de Gen3. Daarvoor geldt dan 10s knop indrukken een factory reset is, met bovenstaand resultaat 8)7

Weet iemand hoe je wel een H&T Gen3 als externe sensor aan een BLU TRV kan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ben erg tevreden met de Shelly's en de prijs. Echter heb ik zojuist wel mijn 2e Shelly Dimmer vervangen voor een nieuwe na ongeveer 5 jaar. Het was een gen1 device en nu vervangen voor een Shelly Dimmer 2.

Prijs technische zijn die nieuwe gen4 spullen overigens echt nog erg duur. Heb nu 22,50 betaald voor de Shelly Dimmer 2, voor de gen4 apparaten betaal je al gauw het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
rens-br schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:47:
Ben erg tevreden met de Shelly's en de prijs. Echter heb ik zojuist wel mijn 2e Shelly Dimmer vervangen voor een nieuwe na ongeveer 5 jaar. Het was een gen1 device en nu vervangen voor een Shelly Dimmer 2.

Prijs technische zijn die nieuwe gen4 spullen overigens echt nog erg duur. Heb nu 22,50 betaald voor de Shelly Dimmer 2, voor de gen4 apparaten betaal je al gauw het dubbele.
Grappig, jij ervaart het als duur, maar kijk dan eens even wat een Jung 1731 LED dimmer kost (die met nul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JaapZ1 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:24:
[...]

Grappig, jij ervaart het als duur, maar kijk dan eens even wat een Jung 1731 LED dimmer kost (die met nul).
Vind het wat oneerlijk om het daarmee te vergelijken, vergeleken met hun eerdere generaties is de prijs van hun gen4 gewoon flink hoger.

De traditionele schakelmateriaal producenten zijn altijd al duur geweest, gedeeltelijk vanwege hun naam maar ook omdat hun spullen gemaakt zijn om lang mee te gaan.
Een Shelly is wat dat betreft waarschijnlijk minder duurzaam maar gezien de oude lage prijzen vind ik dat een goede trade off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
Gen4 is flink duurder inderdaad, maar als je aan de (gratis) app een waarde toekent dan vind ik ik de huidige prijs nog te rechtvaardigen.
Ik heb erg veel dimmers voor einde levensduur mogen vervangen want gloeilamp werd halogeen (electronische trafo) en daarna LED (aansluitwaarde onder minimum vermogen). Voor mij is het een eerlijke vergelijking want de vraag is 'ik wil een dimbare lamp'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JaapZ1 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:30:
Gen4 is flink duurder inderdaad, maar als je aan de (gratis) app een waarde toekent dan vind ik ik de huidige prijs nog te rechtvaardigen.
Ik hecht juist geen enkele waarde aan die Shelly app want je hebt er een account voor nodig en ik vermijd gebruik van allerlei online accounts en cloud zaken zoveel als mogelijk.
Gebruik mijn Shelly’s enkel via hun webinterface of Home Assistent.
Ik heb erg veel dimmers voor einde levensduur mogen vervangen want gloeilamp werd halogeen (electronische trafo) en daarna LED (aansluitwaarde onder minimum vermogen).
Dat maakt het voor mij juist dat die dure dimmers van schakelmateriaal fabrikanten nu juist overpriced zijn en vooral geen rechtvaardiging dat Shelly spul ook maar steeds duurder wordt.
In het gloeilampentijdperk had je nog wat aan die lange levensduur tegenwoordig is dat van veel minder belang door de snelle voortgang der techniek en technologiën.
Voor mij is het een eerlijke vergelijking want de vraag is 'ik wil een dimbare lamp'
Voor mij dus niet, zie bovenstaande uitleg. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JaapZ1 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:24:
[...]

Tuurlijk in verhouding met andere dimmers en spullen is het nog steeds echt niet duur, maar zoals andere aangeven gen4 vergeleken met gen 1/2 is wel flink aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JaapZ1 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:30:
De app heb ik dan echt nog nooit gebruikt. Ik stel alles eenmalig in via zijn AP mode, koppel het daarna aan HA en Domoticz en kijk er niet meer naar om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:28
Tja Shelly blijft ondanks de hogere prijs van de nieuwe generatie spot goedkoop.
Dat vergelijk ik dan met een ander domotica systeem wat ik heb. (KNX)

Ik ben daarom ook nog aan het uitzoeken hoe ik KNX kan koppelen via ip naar Shelly.
Het is mogelijk en de Shelly (s) waaronder het nieuwe 4 voudig stekkerblok en Shelly Pro 4 PM heeft het aan board.
YouTube zijn videos te vinden maar vaak jaren oud.
Iemand hier ervaring mee.?
Ik heb al een KNX ip router.

Uiteraard werkt het aansturen via HomeAssistant prima.
Maar wil de Shelly (s) ook via groeps adressen via KNX aan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
rens-br schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:38:
[...]

De app heb ik dan echt nog nooit gebruikt. Ik stel alles eenmalig in via zijn AP mode, koppel het daarna aan HA en Domoticz en kijk er niet meer naar om.
HA komt niet gratis aanwaaien en dat 'kijk er niet meer naar om' duurt hooguit 2 weken bij HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Vliegvlug schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:39:
Dat maakt het voor mij juist dat die dure dimmers van schakelmateriaal fabrikanten nu juist overpriced zijn en vooral geen rechtvaardiging dat Shelly spul ook maar steeds duurder wordt.
https://finance.yahoo.com/quote/SLYG.F/financials

Shelly's worden duurder omdat Shelly corp veel geld uitgeeft aan R&D en aan groei, van winstmaximalisatie is geen sprake. Dat Shelly in no time van GEN1 naar GEN4 kon gaan heeft een prijskaartje.
Ik kan de prijs en soms iets te korte levensduur van een Shelly eenvoudig verdedigen naar mijn klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JaapZ1 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:38:
HA komt niet gratis aanwaaien en dat 'kijk er niet meer naar om' duurt hooguit 2 weken bij HA.
Ik begrijp deze opmerking niet helemaal. Wat bedoel je hier precies mee?

Ik draai zelf inmiddels 7 jaar domoticz zonder noemenswaardige problemen. En ik wil langzaam de stap maken naar HA, dus die heb ik er sinds een paar maanden probleemloos naast draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 05-10-2025 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
Een NUC of Raspbarry inrichten en in de lucht houden (en HA updaten) kost geld en tijd. De Shelly app krijg je voor niets. Het is een keuze, maar het bestaan van HA maakt de Shelly app niet waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JaapZ1 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

https://finance.yahoo.com/quote/SLYG.F/financials

Shelly's worden duurder omdat Shelly corp veel geld uitgeeft aan R&D en aan groei, van winstmaximalisatie is geen sprake. Dat Shelly in no time van GEN1 naar GEN4 kon gaan heeft een prijskaartje.
Ik zeg ook nergens dat het om winstmaximalisatie zou gaan maar dat de prijs van Shelly producten steeds verder omhooggaat staat vast.
En wat krijg ik er nu eigenlijk voor terug? Vanuit mijn oogpunt te weinig om er zoveel meer voor te betalen.
Om even op jouw eerdere quote 'ik wil een dimbare lamp' terug te komen, dat is wat ik ook wil en dat kon met de Dimmer 2 voor een zeer aantrekkelijk bedrag.

Leuk bijvoorbeeld dat sommige gen 4 devices nu “Multiprotocol connectivity: Choose from Zigbee, Bluetooth, Wi-Fi and Matter” hebben maar wie gebruikt dit nu allemaal naast elkaar, niemand maar het zit er wel allemaal op.
Prima als dat kosten bespaart doordat Shelly nog maar één device hoeft te produceren die alles kan maar ik zie dat niet terug in de prijzen dus heb ik liever een device dat enkel Wifi of Zigbee doet tegen een lager bedrag.

Geen idee wat er nog meer aan verbeteringen en extra mogelijkheden in Gen4 zitten maar ik heb het blijkbaar niet nodig anders had ik het wel geweten of tegen een beperking aangelopen met mijn huidige Shelly spul. ;)
Ze prijzen zichzelf zo uit de markt voor mij, en dan ga ik simpelweg op zoek naar wat anders.

Hoewel simpelweg is dat helaas niet want de meeste fabrikanten laten hun producten tegenwoordig afhankelijk zijn van een cloud of iets zodat je wel aan hun producten vast zit of ze verdienen aan de abonnementsvorm die ze eraan hangen en met beiden wil ik absoluut niets mee te maken hebben.

Was juist bij Shelly terecht gekomen vanwege hun betaalbare wifi devices zonder enige verplichte cloud connectivity maar dat eerste wordt nu helaas steeds minder. :|

Heb kort een Tuya wifi dimmer gehad die ik na veel moeite wel zonder permanente cloud verbinding werkend heb gekregen maar na een SSID wijziging van mijn kant kreeg ik het ding niet meer aan de praat :-(
Heb toen dat hele ding eruit gegooid en weer terug naar de ‘domme’ voetdimmer gegaan want dan maar niet smart als het enkel via een cloud verbinding kan, daar ben ik heel principieel in.

Is de reden dat ik nu ook Zigbee er naast ben gaan draaien, dat kan je tenminste altijd lokaal werken. :)
Ik kan de prijs en soms iets te korte levensduur van een Shelly eenvoudig verdedigen naar mijn klanten.
Hoe kan je die Shelly prijsstijgingen dan precies verdedigen naar je klanten toe vraag ik me af?
De prijzen van Shelly stijgen flink maar de levensduur is vergelijkbaar gebleven is mijn gevoel, is elke klant van jou dan bereid meer te betalen voor de extra features die nu geboden worden en waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JaapZ1 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:47:
Een NUC of Raspbarry inrichten en in de lucht houden (en HA updaten) kost geld en tijd. De Shelly app krijg je voor niets. Het is een keuze, maar het bestaan van HA maakt de Shelly app niet waardeloos.
Oh dat laatste zeg ik ook helemaal niet. Ik gaf alleen aan dat ik hem nauwelijks gebruik. Voor andere mensen, zonder zo'n overkoepelend systeem, kan de Shelly app zeker wel handig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JaapZ1 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:47:
Een NUC of Raspbarry inrichten en in de lucht houden (en HA updaten) kost geld en tijd.
Daar heb je een valide punt.
De hardware en het onderliggende OS zijn het probleem niet en HA of een andere smart home oplossing zelf ook niet maar wel de tijd en moeite die je er in moet steken om deze te laten doen wat jij wilt, automations uitdenken en maken.
En breaking changes na een update waarna je moet gaan troubleshooten.

Merk dat dit bij mij een grote drempel is want HA is best complex als je geen programmeur bent en er gaat veel tijd in zitten om te leren en te configureren en te troubleshooten.

Voor de casual gebruiker die basis dingen wil doen is zo’n app en de meest cloud diensten een betere keuze.
Als ik eerlijk ben zou ik dat ook liever gebruiken en ben ik dus eigenlijk de doelgroep maar ik weiger met mijn privacy te betalen, je ontkomt er hedentendagen steeds minder aan maar waar het kan verzet ik me nog, dan maar minder gemak, maar ik besef wel dat ik daarin een minderheid ben.

Tegenwoordig kost het behouden van je privacy steeds meer en meer kennis en tijd helaas en iedereen accepteert dit maar of denkt er simpelweg niet over na. ;w
De Shelly app krijg je voor niets. Het is een keuze, maar het bestaan van HA maakt de Shelly app niet waardeloos.
Uiteraard krijg je deze app niet voor niets, de tijd en moeite die Shelly erin steekt zit gewoon verdisconteerd in de prijzen van hun producten en is dus deels ook verantwoordelijk voor de prijsstijging.
En waarschijnlijk gebruiken ze de gegevens van hun klanten wel op de een of andere manier in hun voordeel*
(* heb het niet uitgezocht maar dat is tegenwoordig mijn uitgangspunt want vertrouwen dat bedrijven het beste met hun klanten voor hebben heb ik al lang niet meer, noem me geconditioneerd door eerdere ervaringen of cynisch, wat je wilt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
@peterbier

Mischien kan deze video helpen.
Is van 7 mei 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:28
eesiediesie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 07:17:
@peterbier

Mischien kan deze video helpen.
Is van 7 mei 2025.
Bedankt.👍
Deze had ik al gevonden.
Ik heb nu eerst alles via Weinzierl KNX IP interface 731 lopen. (HomeAssistant, ETS en een andere app.)
Deze interface kan 5 tunnels aan.
Hiermee komt de Schneider ip router vrij.
Hiermee ga ik nog stoeien zodat ik de Shellys met groep adressen kan gaan sturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-10 17:11

Pixelmagic

Ubergeek

Misschien heeft iemand er wat aan, een van mijn Shelly 2.5 viel met enige regelmaat spontaan uit en een tweede was begonnen met brommen. Met wat zoeken liep ik tegen deze website aan die aangaf een condensator te vervangen. Besteld op Ali en een weekje later binnen en vanmiddag de 100uf/16V vervangen.

De spontaan uitvallende deed het direct weer en de brom is bij de tweede weg. Niet slecht voor een paar euro en 15 minuten uitbouwen, solderen en inbouwen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Pixelmagic schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:19:
Misschien heeft iemand er wat aan, een van mijn Shelly 2.5 viel met enige regelmaat spontaan uit en een tweede was begonnen met brommen. Met wat zoeken liep ik tegen deze website aan die aangaf een condensator te vervangen. Besteld op Ali en een weekje later binnen en vanmiddag de 100uf/16V vervangen.

De spontaan uitvallende deed het direct weer en de brom is bij de tweede weg. Niet slecht voor een paar euro en 15 minuten uitbouwen, solderen en inbouwen.
Goeie! Eens kijken of die ook in de Shelly dimmer zit die in laatst heb moeten vervangen. En aan het gezoem te horen gaan er mogelijk binnenkort ook twee Shelly 1's kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
ik heb een verlaagd plafond met bedrading die door muizen soms wordt aangevallen. Dat proberen we zo goed mogelijk te voorkomen maar nu denk ik dat het ook handig kan zijn om de stroom bij afwezigheid van de lampen te halen.
Er zijn 2 schakelaars daar, is dan per schakelaar een SHELLY Schakelaar 1 mini Gen4 het beste en kan ik dan als ik het goed las het zo aansluiten dat de schakelaar acties geregistreerd worden maar het relais schakelt? Kun je dan dus zelfs een schakelaar bij een verandering in de stand van de knop de staat van de lamp laten veranderen, bijvoorbeeld naar ook al zou die schakelaar normaal bij die stand de lampen uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Na de eerste Shelly integratie in de garage smaakt dit naar meer! De garage draait een domme lamp op een mini gen4 met een blu button en inmiddels ook een deur sensor en motion sensor.

Nu wil ik de droger en wasmachine achter slimmme plugs zetten (Shelly Plug S Gen3). Alleen lees ik dat het tot 2500w gaat (Supports up to 12 A (2500 W). Moderne was en drogers gaan hier niet echt overheen dacht ik? Ik heb beide modellen opgezocht en dat gaat in theorie goed. Iemand vergelijkbare actie ondernomen of hebben jullie shelly's in de inbouwdozen gezet voor deze apparatuur?

En voor een dubbele schakelaar is een : Shelly 2PM Gen4 de enige oplossing? Ik heb een dubbele schakelaar die 2 lampen schakelt. Volgens de AI op de site van shelly ;-) kom je hier op uit. Iemand die een dergelijke implementatie heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
sheane schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:32:
Nu wil ik de droger en wasmachine achter slimmme plugs zetten (Shelly Plug S Gen3). Alleen lees ik dat het tot 2500w gaat (Supports up to 12 A (2500 W). Moderne was en drogers gaan hier niet echt overheen dacht ik? Ik heb beide modellen opgezocht en dat gaat in theorie goed. Iemand vergelijkbare actie ondernomen of hebben jullie shelly's in de inbouwdozen gezet voor deze apparatuur?
Ik heb een Shelly plug achter mijn wasmachine zitten en dat draait al 4 jaar probleemloos. Achter mijn droger zit een zigbee plug, maar ook die zonder problemen.

Dit is het energieverbruik van de wasmachine:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCSWJpokOgJ_h7SD2vKRbhb9zQ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BSlG1Y42hI1vlGRs2oKYqrRr.png?f=user_large
En de droger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKtq_9IM5cOYJQ50cHb7ty4U0oo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yElUQUnjIrmZKiCKHs0HHq3S.png?f=user_large
En voor een dubbele schakelaar is een : Shelly 2PM Gen4 de enige oplossing?
Je kan er ook eentje kopen van een andere gen, bijvoorbeeld de Shelly 2.5. Of tweemaal een shelly 1 mini, echter zal dat niet passen in één gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
sheane schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:32:
2x een Shelly PM mini is de beste optie, deze passen achter de wcd en kun je bedraden met 1,5mm. De plug S zou ik niet doen (kleine geruststelling bij overbelasting smelten ze, maar gaan niet in de fik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
datadevil schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:19:
ik heb een verlaagd plafond met bedrading die door muizen soms wordt aangevallen. Dat proberen we zo goed mogelijk te voorkomen maar nu denk ik dat het ook handig kan zijn om de stroom bij afwezigheid van de lampen te halen.
Klinkt als een slecht plan. Als ongedierte in de bedrading knaagt, dan moet je de bedrading knaagbestendig uitvoeren. Aangevreten isolatie is hoe dan ook levensgevaarlijk en je verplaatst met een Shelly het probleem alleen maar naar een later tijdstip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
rens-br schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:50:
[...]
Je kan er ook eentje kopen van een andere gen, bijvoorbeeld de Shelly 2.5. Of tweemaal een shelly 1 mini, echter zal dat niet passen in één gat.
De PM mini (GEN3) is gemaakt om stroom tot 16A te meten, ik gebruik ze regelmatig en ben er erg tevreden over (prijs van €10,00 is een lachertje). Bij hogere vermogens wordt het minirelais de zwakste schakel en deze zit niet in de PM mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Nu online
JaapZ1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:57:
[...]

Klinkt als een slecht plan. Als ongedierte in de bedrading knaagt, dan moet je de bedrading knaagbestendig uitvoeren. Aangevreten isolatie is hoe dan ook levensgevaarlijk en je verplaatst met een Shelly het probleem alleen maar naar een later tijdstip.
Wat ik begreep is dat knaagbestendig niet bestaat bij bedrading, dat je hooguit de dieren kan bestrijden of gaten proberen te dichten. Dat laatste is lastig, geen idee waar die zitten en wil geen plafond er uit halen liefst.
Dus het idee is om het in ieder geval bij onze afwezigheid stroomvrij te maken

[ Voor 14% gewijzigd door datadevil op 09-10-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapZ1
datadevil schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:06:
[...]

Wat ik begreep is dat knaagbestendig niet bestaat bij bedrading, dat je hooguit de dieren kan bestrijden of gaten proberen te dichten. Dat laatste is lastig, geen idee waar die zitten en wil geen plafond er uit halen liefst.
Dus het idee is om het in ieder geval bij onze afwezigheid stroomvrij te maken
Ik zou niet willen slapen in een huis waar knaagschade aan de kabel is. Kabel met aardscherm of een sleeve, of een stevige buis is veel beter dan schijnveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou inderdaad voor kabel in een buis gaan, maar dat kan betekenen dat je plafond open moet. Behoorlijk knake dus.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Pixelmagic schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:19:

Heb je nou niet een crappy elco met een andere crappy elco vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
tjanssen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:25:
[...]

Ik dacht hetzelfde, maar wist me in te houden :P
In 2023 een zakje besteld, maar na ongeveer 10 reparaties ben ik gestopt want de prijs van GEN2 kwam stevig omlaag.
https://www.distrelec.nl/...nic-eeufr1c101/p/30445785

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-10 17:11

Pixelmagic

Ubergeek

tjanssen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:25:
[...]

Potentieel wel ja, maar ze hebben het al 4+ jaar gedaan dus als ik dat nu weer voor elkaar heb ben ik best tevreden. Ik heb overigens niet de indruk dat als ik bij een Nederlandse elektronica winkel een eldo koop dat ik wat anders krijg dan ik ju heb, anders dat de prijs enkele (tientallen?) malen over de kop is gegaan.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:48:
[...]

Potentieel wel ja, maar ze hebben het al 4+ jaar gedaan dus als ik dat nu weer voor elkaar heb ben ik best tevreden. Ik heb overigens niet de indruk dat als ik bij een Nederlandse elektronica winkel een eldo koop dat ik wat anders krijg dan ik ju heb, anders dat de prijs enkele (tientallen?) malen over de kop is gegaan.
Ik snap je punt wel hoor, daar gaat het niet om. Maar als je er bv een Panasonic op had gezet dan was het wel een stuk beter geweest dan nu. Gemakkelijk te verkrijgen, maar wel een stukje duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
JaapZ1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

Ik dacht hetzelfde, maar wist me in te houden :P
In 2023 een zakje besteld, maar na ongeveer 10 reparaties ben ik gestopt want de prijs van GEN2 kwam stevig omlaag.
https://www.distrelec.nl/...nic-eeufr1c101/p/30445785
Je link geeft een 500 fout...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapZ1
tjanssen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Je link geeft een 500 fout...?
Ik krijg nu zelf ook captcha en veel gedoe als ik de link copy paste... even Googelen op EEUFR1C101, is een Panasonic inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JaapZ1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:04:
[...]

De PM mini (GEN3) is gemaakt om stroom tot 16A te meten, ik gebruik ze regelmatig en ben er erg tevreden over (prijs van €10,00 is een lachertje). Bij hogere vermogens wordt het minirelais de zwakste schakel en deze zit niet in de PM mini
Die is wel handig ja. Ik dacht even dat hij maar tot 10A zou kunnen meten, net zoals de rest van de Mini's, maar deze is dan weer een uitzondering. Ik had deze zelf ook niet helemaal scherp op het netvlies staan, heb zelf recentelijk twee Shelly 1 PM's achter mijn airco's gehangen om het energie verbruik te meten, deze waren dan wellicht handiger geweest. (in ieder geval goedkoper)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
  • Nu online
JaapZ1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:38:
[...]

Ik zou niet willen slapen in een huis waar knaagschade aan de kabel is. Kabel met aardscherm of een sleeve, of een stevige buis is veel beter dan schijnveiligheid.
Ik heb het verder bekeken en boven het plafond lijkt alles netjes in pvc te zitten en zit er alleen vlak bij de spotjes een stopcontact waar de stekker in zit van de trafo voor de lampjes.
Alleen de 12 volt kabels lijken aangetast dus ik zat te denken om de nieuwe 12v kabels in flexbuis te doen naar de gaten van de spotjes en ook flexbuis om de kabel naar de stekker te doen.
Daarnaast dus een Shelby in de schakelaar.
Alternatieve plan is bovenstaande maar dan met een ultrasoon ding boven het plafond erbij alleen die heeft alleen zin als er constant spanning op zit …
Pagina: 1 ... 84 85 Laatste