Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HYM1100S
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
bes-r schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:29:
[...]

Helaas niet! Het verklaart ook niet waarom ik steeds van die 'spook'-schakelingen heb. De lampen gaan regelmatig aan/uit door een shelly click.

De boel is inderdaad omgezet naar de nieuwe kliktypes van gen2 en hoger. De schakelaars die ik gebruik zijn van Gira Systeem 55, die zijn overal na diverse verbouwing ingezet en werkten met de genres zonder problemen.

Ik gebruikte overigens vooral ESPHome en zit nu erg te twijfelen om weer over te stappen, maar dan is er helaas geen weg meer terug naar de Shelly firmware.
Ok, check.

Wellicht nog moeite waard om te checken:

PowerOn settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBJf96oFqo3-mLOX7gCP2JxVbOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EODF69mLkCiW5aHfwEV53aiK.jpg?f=fotoalbum_large
Ik had bij een eerdere firmware release 1 Shelly die steeds rebootte na verloop van tijd. Deze zette na reboot de lamp aan vanwege de PowerOn Settings. (Turn On)

Einde Wi-Fi bereik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roS8TwMzwCKW7wzetac4_bxPGZU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LRhUXSSQDdW3RG82kVg4oJiS.jpg?f=user_large
Ik kwam er een tijdje geleden achter dat er tegenwoordig een optie in het Wi-Fi menu zit (en default ook aan staat) dat bij "slecht" (waarde is te bepalen) Wi-Fi bereik de Shelly opnieuw connectie gaat proberen te maken. Door de scan interval op 0 te zetten (en daarmee de optie uit) was voor mij een steeds verdwijnende Shelly op het netwerk opgelost.

Scripts?
Draaien er nog scripts op de Shelly? Hier ook al eens meegemaakt dat door een script de Shelly steeds helemaal vast liep en rebootte.

Bovenstaande punten verklaren niet perse jouw beschreven symptomen, maar wellicht goed om te checken en uit te sluiten. Anders wellicht een firmware issue of toch een hardware (schakelaar/bedrading) oorzaak?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:21
HYM1100S schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:03:
Einde Wi-Fi bereik?
[Afbeelding]
Ik kwam er een tijdje geleden achter dat er tegenwoordig een optie in het Wi-Fi menu zit (en default ook aan staat) dat bij "slecht" (waarde is te bepalen) Wi-Fi bereik de Shelly opnieuw connectie gaat proberen te maken. Door de scan interval op 0 te zetten (en daarmee de optie uit) was voor mij een steeds verdwijnende Shelly op het netwerk opgelost.
Ik heb problemen met bijna al mijn Shellies met onderbrekingen (gelukkig geen spookschakelingen). Dat ziet er in Home Assistant zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBwRp7YpyP9c4E4KgoWOKgVxpPc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A3I1lgoU2XVmjGdXUWWmZxJr.jpg?f=user_large

Bovenstaande is 24h (gisteren). Er is er maar eentje zonder onderbrekingen, en dat is toevallig één van de pluggen die het verst van het wifi AP verwijderd is 7(8)7

Verder geen problemen met andere apparaten op mijn wifi, bv mijn kudde ESPHOME apparaatjes zijn rock solid. Ik heb zelfs al een zigbee meet/schakelplug besteld om te kijken of dat beter werkt. Als dat beter werkt moet ik de vloot maar vervangen, zo ver ben ik al.

Slecht wifi kan het bijna niet zijn, drie van die pluggen met veel onderbrekingen zitten binnen drie meter van mijn wifi AP! Ik snap er helemaal niets van, maar ik ben er natuurlijk niet blij mee.

@HYM1100S Die optie die je noemt om automatisch te reconnecten, waar zit dat precies in het menu van een Shelly? Ik kan het niet vinden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:25
@JeroenE Welk Wifi AP? Merk Type?

• JeroenH
Standaard KPN ding. Maar nogmaals; mijn ESPhome devices zien dit soort problemen niet. Zelfde netwerk, zelfde band (2.4GHz).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• eesiediesie
Wifi AC/AX/BE ?

• JeroenH
Ik heb een KPN Box 12, en volgens de specs zou die AX moeten bieden.

Maar je weet dat de Shellies slechts op 2.4GHz zitten? Waarschijnlijk ziet er iets á la een ESP8266 in....

• eesiediesie
Tja de nieuwste Shelly gen4 zijjn ook 2,4Ghz en ook wifi ax.
Wil niet zeggen dat het ax is dat het geen 2,4 Ghz doet he.

WiFi AX (WiFi 6) is superieur aan WiFi AC (WiFiOFDMA: Deze technologie verdeelt kanalen in kleinere sub-kanalen, waardoor een router gelijktijdig met meer apparaten kan communiceren in één transmissie. Dit verhoogt de efficiëntie aanzienlijk, vooral in netwerken met veel verbonden apparaten.

Als je een shelly hebt met goede connectie en Ap met range_extender funktionaliteit.
Maak daar eens een ssid aan met goed sterk paswoord en laat die andere shelly's daar eens mee verbinden.

Ik heb dat gedaan op een shelly 1 gen4 en dat werkt top voor apparaten die te ver van mijn router/modem zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door eesiediesie op 18-11-2025 09:50 ]

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:10
JeroenH schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:02:
[...]

Standaard KPN ding. Maar nogmaals; mijn ESPhome devices zien dit soort problemen niet. Zelfde netwerk, zelfde band (2.4GHz).
Had hier regelmatig gedoe met de Experiabox, heb de WiFi op dat ding uitgezet en Asus routers (als AP) opgehangen. Daarna nog wel een paar maal de Experiabox moeten resetten want traag internet of box in storing, maar altijd goede verbinding met Asus.
Onlangs is de Experia er uitgegaan en nu een Fritz op Odido.

• eesiediesie
@JaapZ1 ik heb niet zolang geleden een ASUS RT-AX58U gekocht bij cool blue.
Tweedekans voor 70€.
Dat ding werkt hier super.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:43
Ik heb sinds een paar dagen ook geregeld onderbrekingen tussen HA en Shelly devices. het lijkt haast random te zijn. Ik zag van de week dacht ik wel een firmware update langskomen op de shelly's ? misschien een relatie ?

Ik gebruik:
HA - Green
Core
2025.11.2
Supervisor
2025.11.2
Operating System
16.3
Frontend
20251105.0

Shelly Dimmer Gen3 (S3DM-0A101WWL)
Firmware: 20250924-062703/1.7.1-gd336f3

Wifi: TPlink Deco 5, andere apparaten zijn tot nu toe stabiel

@JeroenH hoe kom ik dat overzicht wat je net postte ? ziet er handig uit!

[ Voor 11% gewijzigd door Gwindorian op 18-11-2025 11:12 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

• JeroenH
Gwindorian schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:11:
@JeroenH hoe kom ik dat overzicht wat je net postte ? ziet er handig uit!
In HA:

* Ga naar History
* Klik op Choose entity -> selecteer [Shelly naam] Switch

Doe dat voor al je Shellies, en selecteer vervolgens de periode die je wil bekijken.

Overigens kun je ook naar de [Shelly naam] Uptime kijken. In mijn situatie zie ik dan dan de Shellies rapporteren dat ze up blijven, het is dus echt een wifi probleem.

Ik heb overigens net ontdekt dat de Shellies ook hun RSSI ("wifi-sterkte") kunnen rapporteren, deze staan bij mij in HA bijna allemaal op disabled. Ik ben ze op enabled aan het zetten en data aan het vergaren, kijken of ik daar iets van een correlatie/patroon kan ontdekken.

• eesiediesie
@JeroenE als je met uw webbrowser inlogt op het verkregen ip van een shelly
kan je onder instellingen/device information ook het rssi te zien krijgen.
In de app en de shelly cloud controlcenter zegt hij gewoon Good of Weak.

[ Voor 7% gewijzigd door eesiediesie op 18-11-2025 12:22 ]

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:36
Ik heb een Shelly 3em-63t gen3 geinstalleerd om de 3fase Warmtepomp te monitoren en heb wat vreemds gezien, benieuwd of anderen dit herkennen en of mogelijk een oplossingsrichting hebben. De unit is bovenop (achter) de 3fase automaat gezet en met N en 3 fase aangesloten (netjes fases door het oogje, clips in de terminal).

1. Ik zie bij WP Idle stand een negatief vermogen (-10W totaal, per phase: A -3W, B -4W, C-3W. Fluctueert een beetje soms). Is dit normaal of moet ik deze calibreren / verkeerd aangesloten?
2. warning op phase sequence. Maar er staat niet in wat hij fout detecteerd. Phase detection staat inderdaad aan.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• HYM1100S
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:27:
[...]
......
@HYM1100S Die optie die je noemt om automatisch te reconnecten, waar zit dat precies in het menu van een Shelly? Ik kan het niet vinden.
Via de Shelly web interface -> menu Settings -> Wi-Fi -> dan onderste optie.

De huidige RSSI van de Wi-Fi is te zien door mouseover te doen op het Wi-Fi status icoontje helemaal rechtsbovenin de Shelly webinterface.

• HYM1100S
  • Niet online
soepah schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:41:
Ik heb een Shelly 3em-63t gen3 geinstalleerd om de 3fase Warmtepomp te monitoren en heb wat vreemds gezien, benieuwd of anderen dit herkennen en of mogelijk een oplossingsrichting hebben. De unit is bovenop (achter) de 3fase automaat gezet en met N en 3 fase aangesloten (netjes fases door het oogje, clips in de terminal).

1. Ik zie bij WP Idle stand een negatief vermogen (-10W totaal, per phase: A -3W, B -4W, C-3W. Fluctueert een beetje soms). Is dit normaal of moet ik deze calibreren / verkeerd aangesloten?
2. warning op phase sequence. Maar er staat niet in wat hij fout detecteerd. Phase detection staat inderdaad aan.
Heb hier ook een Shelly 3EM-63T Gen3 om mijn 3fase warmtepomp (Nibe) te meten.

1. Ik zie alleen op fase B een heel klein beetje negatief vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BI5CNgbCHzpK_WfYqOB4-fMTuOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xw9DEeSKt7A25ey9f5ICAwI.jpg?f=fotoalbum_large

2. Die melding heb ik niet, maar heb de optie "Monitor phase sequence" dan ook uit staan.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*zucht*
Had een stel 1PM Mini Gen4's en een 2PM besteld voor de verlichting, de 2PM was niet op voorraad. Dacht ik vanmorgen ineens, laat ik eens kijken of er wel een nuldraad achter de dubbele schakelaar zit (check), las namelijk her en der dat dat niet altijd zo hoeft te zijn. Kom ik er, na het van de muur afhalen van de dubbele schakelaar, achter dat er te weinig ruimte is voor een 2PM.... Dan maar 2 extra 1PM MIni's Gen4's erbij en die boven de lampen plaatsen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• eesiediesie
@Raven Je kan een dubbele schakelaar van shelly zelf gebruiken.
Daar ken je een 2pm op vastklikken .Bespaart veel ruimte.
Heb ik hier in mijn slaapkamer gedaan voor het rolluik.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@eesiediesie de bestelling van de 1PM Mini's had ik al gedaan toen ik dat las, maar zal die ff bookmarken :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14:15
Voor de ombouw van een 'domme' boiler naar een PV-boiler, wil ik twee droge warmte elementen schakelen met Shelly schakelaars. Ene element is 1000w, andere 1750w, samen 2750w.

Beide schakelen kan met 1 Shelly 2PM, goedkoopste oplossing, (ook handig icm add-on module), maar gaat het goed met warmte ontwikkeling? En hoe lang gaat de 2PM dan ongeveer mee?

Of is het beter 2x een 1PM in te zetten? Dat de warmte dan misschien beter 'weg' kan?

Of kan ik beter direct een 2PM Pro of 4PM Pro aanschaffen? Maar hoe de temperaturen dan meten?

• JaapZ1
H.W.R schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:52:
Voor de ombouw van een 'domme' boiler naar een PV-boiler, wil ik twee droge warmte elementen schakelen met Shelly schakelaars. Ene element is 1000w, andere 1750w, samen 2750w.

Beide schakelen kan met 1 Shelly 2PM, goedkoopste oplossing, (ook handig icm add-on module), maar gaat het goed met warmte ontwikkeling? En hoe lang gaat de 2PM dan ongeveer mee?

Of is het beter 2x een 1PM in te zetten? Dat de warmte dan misschien beter 'weg' kan?

Of kan ik beter direct een 2PM Pro of 4PM Pro aanschaffen? Maar hoe de temperaturen dan meten?
Wil je live schakelen of schakelt een thermostaat af?

• H.W.R
Bij zon, de warmte element(en) in/uitschakelen met 2PM op basis van PV overschot. Originele boiler sensor schakelt vervolgens af bij ingestelde temperatuur. (Water gaat evt. nog via CV-ketel als temperatuur lager dan 40°C is)

• JaapZ1
Als je de ruimte hebt zou ik daar 2x een 1PM voor gebruiken. Ik heb er nu zelf eentje in een kabeldoos onder de boiler geplaatst want beter WiFi bereik en lassen voor een 2e is wat veiliger.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:05
En na de Shelly 2 PM van afgelopen week is nu dimmer nummer 7 is overleden (SHDM2), in 6 maanden tijd. :( De irritatie begint op te lopen.
Ben ik nog steeds de enige hiermee?

Blijkbaar niet: https://www.avforums.com/...-shelly-dimmer-2.2508082/

[ Voor 31% gewijzigd door Stefke op 19-11-2025 07:03 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Stefke schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:01:
En na de Shelly 2 PM van afgelopen week is nu dimmer nummer 7 is overleden (SHDM2), in 6 maanden tijd. :( De irritatie begint op te lopen.

Hier gaan ze ook kapot, maar wel pas na 5 jaar.

• JaapZ1
Stefke schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:01:

Laat me raden, dimmer zonder nul aangesloten.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:05
Nee, overal zit een nul. Is een nieuw huis (gebouwd tussen 2020-2022).

• JaapZ1
Stefke schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:47:
Nee, overal zit een nul. Is een nieuw huis (gebouwd tussen 2020-2022).
Das bijzonder, ik heb er tot nu toe een stuk of 25 vervangen en op een enkele na allemaal in een 'zonder nul' aansluiting. Ook zijn er een aantal heen gegaan dankzij Action 'dimbare' lichtbronnen.
Alle Shelly bypass dingetjes zijn inmiddels ontploft, meestal gaat de dimmer eerst en als je vervolgens bruin + zwart doorverbindt klapt de bypass met een enorme kortsluitstroom (genoeg om een 25A automaat in de meterkast te triggeren).

• Gwindorian
  • Laatst online: 12:43
JaapZ1 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:08:
[...]

Das bijzonder, ik heb er tot nu toe een stuk of 25 vervangen en op een enkele na allemaal in een 'zonder nul' aansluiting. Ook zijn er een aantal heen gegaan dankzij Action 'dimbare' lichtbronnen.
Alle Shelly bypass dingetjes zijn inmiddels ontploft, meestal gaat de dimmer eerst en als je vervolgens bruin + zwart doorverbindt klapt de bypass met een enorme kortsluitstroom (genoeg om een 25A automaat in de meterkast te triggeren).
"een stuk of 25". zeg je - met respect - vrij nonchalant. dat vind ik best wel zorgelijk. is dat wat ik in het algemeen moet verwachten van de shelly dimmers, dat ze max 12 maanden meegaan oid ?

Gwindorian's Diablo Profiel

• JaapZ1
Ik heb Jung funk dimmers geplaatst, met een edelmetaal frontje tikten die dingen vlot €200 aan. De handbediende draaidimmer met nul voor LED kost nu nog steeds €80.
Aan de eerste Shelly dimmers hing een prijskaartje van €18, als er dan op >100 dimmers er in 5 jaar tijd 30% uitval is dan vind ik dat acceptabel.

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Shelly Black Friday is weer begonnen met kortingen tot 60%. Gebruik code: VIPSHELLY.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
GorgeousMetal schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:13:
Shelly Black Friday is weer begonnen met kortingen tot 60%. Gebruik code: VIPSHELLY.
Hier wordt die code wel geaccepteerd, maar gaat er geen korting vanaf.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:19

3raser

⚜️ Premium member

Voor de liefhebbers van Shelly H&T Gen3, bij Amazon is de witte uitvoering nu slechts 15 euro.

uitvoering: Shelly H&T Gen3 Wit

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

rens-br schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:03:
[...]

Hier wordt die code wel geaccepteerd, maar gaat er geen korting vanaf.
Moet je dan geen VIP lid zijn? Ik zie Shelly enorm spammen met VIP lidmaatschap de laatste dagen.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:24
3raser schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:05:
Voor de liefhebbers van Shelly H&T Gen3, bij Amazon is de witte uitvoering nu slechts 15 euro.

uitvoering: Shelly H&T Gen3 Wit
Goede tip, bedankt! Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het beter dan de bekende Zigbee varianten?

Edit: best wat slechte reviews. Benieuwd naar jullie ervaringen.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 20-11-2025 15:20 ]

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:33
zunrob schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:09:
[...]

Goede tip, bedankt! Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het beter dan de bekende Zigbee varianten?

Werken prima.
Ik heb er meerdere in gebruik.
Wel uiteraard voor goede wifi dekking zorgen.

Deze wou ik al bestellen.
Nu met behoorlijk wat korting de doorslag gegeven en nu besteld.
Ik ben benieuwd.
https://www.shelly.com/pr...90-7-in-1-weather-station

• H.W.R
Graag wil ik de ventilatie in de garage/schuur slim schakelen:
-In de zomer 's nachts koelen met buitenlucht
-In de winter overdag (iets) verwarmen met buitenlucht

Het idee is twee keer een Shelly BLU H&T te gebruiken, 1 buiten, 1 binnen ophangen.

Nu is de vraag of er 2 BLU H&T gekoppeld kunnen worden aan 1 shelly plug? En kunnen er scènes met voorwaarden tussen de 2 H&T's gemaakt worden?

Zomernacht: is buiten temperatuur lager dan binnen? Dan ventilatie aan

Winterdag: is buiten temperatuur hoger dan binnen? + Is de luchtvochtigheid buiten lager dan binnen? Dan ventilatie aan.

Kan er online weinig over vinden, misschien weten jullie het? Of zijn er andere shelly opties?

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-11 22:34
Ik heb zelf een Shelly BLU H&T in de badkamer die via een 2PM de mechanische ventilatie aanstuurt obv de vochtigheid. Ik heb de automations in Home Assistant gemaakt. Ik laat hem ‘s zomers het huis koelen door te vergelijken met de buitentemperatuur volgens de buienradar integratie in HA. Dat werkt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door DeKim op 20-11-2025 22:31 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:37

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:26:
[...]

Werken prima.

Ik ben benieuwd.
Ziet er interessant uit dat Ecowitt WS90 - 7-in-1 weather station
Ook handig dat je geen voedingsbron nodig hebt.

Maar als ik de reviews zo lees moet je alles nog zelf implementeren & programmeren als je geen gebruik van hun cloud wilt maken maar het weerstation enkel lokaal aan bijvoorbeeld Home Assistant wilt koppelen.

Ga jij hem lokaal of via de Shelly cloud gebruiken?

• peterbier
Vliegvlug schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:48:
[...]

Ziet er interessant uit dat Ecowitt WS90 - 7-in-1 weather station
Ook handig dat je geen voedingsbron nodig hebt.

Maar als ik de reviews zo lees moet je alles nog zelf implementeren & programmeren als je geen gebruik van hun cloud wilt maken maar het weerstation enkel lokaal aan bijvoorbeeld Home Assistant wilt koppelen.

Ga jij hem lokaal of via de Shelly cloud gebruiken?
Ik ken het product nog niet.
Ook de 10 meter voedingskabel besteld.
Om het verwarmingselement ook te kunnen bedienen.
De versie (uitvoering) waar de Shelly firmware op staat ga ik er van uit dat deze in HA zo in te koppelen is.
We gaan het zien.
Shelly cloud gebruik ik ook naast HA en nog wat andere systemen waaronder KNX.
De bedoeling is zoveel mogelijk is HA op te nemen.

• zunrob
peterbier schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:26:
[...]

Werken prima.

Ik ben benieuwd.
Leuk! Gebruik je hem op de accu of netvoeding?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:22:
[...]

Ik ken het product nog niet.
Ook de 10 meter voedingskabel besteld.
Om het verwarmingselement ook te kunnen bedienen.
De versie (uitvoering) waar de Shelly firmware op staat ga ik er van uit dat deze in HA zo in te koppelen is.
We gaan het zien.
Shelly cloud gebruik ik ook naast HA en nog wat andere systemen waaronder KNX.
De bedoeling is zoveel mogelijk is HA op te nemen.
Ben benieuwd hoe het gaat werken, hoor het graag!

Wil zelf ook wel een weerstation maar heb bewust geen cloud verbinding en ben tegelijkertijd ook geen programmeur dus als dat nodig is om dat Shelly weerstation functioneel te krijgen is dat niets voor mij helaas.

• peterbier
zunrob schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:57:
[...]

Leuk! Gebruik je hem op de accu of netvoeding?
De Shelly thermometers gebruik ik enkel op batterijen.
Het paper display werkt heel mooi.
Veel beter zichtbaar als de "standaard huis tuin en keuken thermometers".

• peterbier
Vliegvlug schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 00:12:
[...]

Ben benieuwd hoe het gaat werken, hoor het graag!

Wil zelf ook wel een weerstation maar heb bewust geen cloud verbinding en ben tegelijkertijd ook geen programmeur dus als dat nodig is om dat Shelly weerstation functioneel te krijgen is dat niets voor mij helaas.
Ik heb echt geen idee.
Er staat dat het via blue gaat.
Een bluetooth verbinding tussen een Shelly gateway naar wifi.
Ik verwacht dat het koppelen via HA via BThome gaat.
Mooier was dat het weerstation via wifi kan communiceren (hardware heeft het) en dan via url kan inloggen.
Wat ik van Shelly begrijp is het alleen een bluetooth verbinding en z-wave.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDqSP06HJgXU8C7BtdtK91BLyqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZi6vGrUjMA0fhBLobiAbGeL.jpg?f=fotoalbum_large

• peterbier
Hier een filmpje over het weerstation van Shelly.
Helaas niet in het Nederlands.
https://www.youtube.com/watch?v=USTYF1QB9kw&t=1727s

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 00:40:
[...]

Ik heb echt geen idee.
Er staat dat het via blue gaat.
Een bluetooth verbinding tussen een Shelly gateway naar wifi.
Dat begreep ik ook ja maar zou bij mij geen probleem zijn, er komt een Shelly Pro in mijn overkapping waarop ik een weerstation zou willen plaatsen en die kan dan als gateway werken.
Ik verwacht dat het koppelen via HA via BThome gaat.
Mooier was dat het weerstation via wifi kan communiceren (hardware heeft het) en dan via url kan inloggen.
Wat ik van Shelly begrijp is het alleen een bluetooth verbinding en z-wave.
Direct wifi zou wel handiger zijn ja maar denk dat het een bewuste keuze is zodat er geen externe stroombron nodig is en het enkel via het zonnepaneel werkt.
Misschien ook vanwege bescherming van je netwerk als er bliksem in zou slaan, ding moet je waarschijnlijk hoog monteren voor accurate metingen.

Maar je gaf aan dat je ‘m wel voor een verwarmingselement aan een voedingskabel gaat hangen, daarvoor ook iets doen tegen bliksem dan.
Waarvoor is die verwarming eigenlijk? Om te voorkomen dat het weerstation bevriest blijkt. :)
Wat is de reden van dit plaatje?

• JaapZ1
[...]

Aanmelden en updaten was bij de eerste levering lastig, maar eenmaal in gebruik zijn ze betrouwbaar. Een klein nadeeltje (vind ik) is de traagheid waardoor bij een kleine ruimte de temperatuur wat kan doorschieten.
Voordeel is dan weer dat de batterij erg lang meegaat.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

[...]

Het instellen vond ik zelf wat lastig gaan aangezien de thermometer alleen online komt bij een afwijkende waarde. Je moet hem dan via het knopje binnenin "wekken" om in de webinterface te kunnen komen. Hij geeft ook niet letterlijk iedere tiende graad door, lees de handleiding voor de details. Verder heb ik het idee dat de temperatuur wel wat afwijkt naar de hoge kant. Maar dat is lastig te controleren zonder geijkte thermometer ter verificatie. Het display is wel heel mooi, want dat is e-ink, dus altijd leesbaar zelfs als de batterij leeg is. ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 01:19:
Hier een filmpje over het weerstation van Shelly.
(y) ziet eruit als een interssant fimpje, maar wel 35 minuten lang dus dat moet ik later doen, nu helaas geen tijd

Wel even snel gezien dat de losse kabel die eraan hangt voor de voeding is, ik dacht eerst dat het een sensor zou zijn, en voorkomt blijkbaar dat het weerstation bevriest als het te koud is via het verwarmingselement en zorgt voor voeding als er te lang niet genoeg zon is voor het zonnepaneel.
Gelukkig werkt de ondertiteling goed dus dat is geen probleem. :)

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
3raser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:53:
[...]

Het instellen vond ik zelf wat lastig gaan aangezien de thermometer alleen online komt bij een afwijkende waarde. Je moet hem dan via het knopje binnenin "wekken" om in de webinterface te kunnen komen. Hij geeft ook niet letterlijk iedere tiende graad door, lees de handleiding voor de details. Verder heb ik het idee dat de temperatuur wel wat afwijkt naar de hoge kant. Maar dat is lastig te controleren zonder geijkte thermometer ter verificatie. Het display is wel heel mooi, want dat is e-ink, dus altijd leesbaar zelfs als de batterij leeg is. ;)
Als je deze permanent voed met een USB-C kabel dan communiceert deze wel zeer frequent de temperatuur.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

buiter schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:11:
[...]

Als je deze permanent voed met een USB-C kabel dan communiceert deze wel zeer frequent de temperatuur.
Iets vaker, maar nog steeds niet iedere tiende graad of procentpunt aan luchtvochtigheid is mijn ervaring. Ik heb 1 H&T bedraad en 2 batterij gevoed dus ik kan het verschil goed zien. Dit is wat Shelly er zelf over zegt:
On batteries
When running on batteries the Device behaves as follows:
  • Wakes up every minute to do a measurement. If there is a 0.2 °C temperature or 3% humidity difference the screen updates. The default threshold for reporting is a change of 0.5 °C or 5%. If the change is less there will be no report sent.
  • If for two hours there is no report based on threshold values, the Device unconditionally (disregarding threshold values) reports its status to Shelly Cloud and other connected channels.
  • Due to self-heating a cool down period of 5 minutes is imposed. During this period the Device would not wake up at all.
On USB power supply
If powered via its USB port the Device will wake up every 5 minutes, perform a measurement, update its screen, unconditionally report to all connected channels, and sleep for 5 minutes.

• Bertjj
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:45
Ik zou graag rolluiken slim willen maken, echter lijkt het er op dat ik hier redelijk weinig mee kan. Situatie is een huurwoning, er zit een schakelaar in de muur met 2 knoppen om de rolluiken omhoog en naar beneden te doen. Verder kan ik nergens bij en kan ik ook niet extra bedrading trekken, wat het nog lastiger maakt.

Het is als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBeP8b8c6pNPO1_CNIz8pfmwAog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qhGkBgA1NwarzHEY23kcBjy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het vermoeden dat ik hier niet veel mee kan, omdat ik geen toegang heb tot de aansluiting van de motor. Klopt dit?

robertbo.es

• peterbier
Bertjj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:45:
Ik zou graag rolluiken slim willen maken, echter lijkt het er op dat ik hier redelijk weinig mee kan. Situatie is een huurwoning, er zit een schakelaar in de muur met 2 knoppen om de rolluiken omhoog en naar beneden te doen. Verder kan ik nergens bij en kan ik ook niet extra bedrading trekken, wat het nog lastiger maakt.

[Afbeelding]

Ik heb het vermoeden dat ik hier niet veel mee kan, omdat ik geen toegang heb tot de aansluiting van de motor. Klopt dit?
Als ik Google (539 VU) kom ik dit tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6xxkxJ0X-T1wQXEzqZ_YPH3law=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtUuAiTb0oGXLIRcdmsAVaKV.jpg?f=fotoalbum_large

• JaVaWa
  • Laatst online: 24-11 12:12
Bertjj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:45:

[Afbeelding]

Als het goed is zitten er drie draden aan die schakelaar, een bruine, een zwarte en een grijze. Het lijkt wel of die grijze blauw is, maar kan het niet goed zien op de foto. De bruine is de fase, de andere twee gaan naar het rolluik (de ene voor omhoog, de andere voor omlaag). Die zou je kunnen bedienen met een Shelly 2PM, maar dan heb je daarnaast nog wel een nul nodig (blauw) voor de Shelly zelf. Die zit er waarschijnlijk niet?

Mijn GPS-collectie

• Bertjj
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:45
JaVaWa schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:11:
[...]

Als het goed is zitten er drie draden aan die schakelaar, een bruine, een zwarte en een grijze. Het lijkt wel of die grijze blauw is, maar kan het niet goed zien op de foto. De bruine is de fase, de andere twee gaan naar het rolluik (de ene voor omhoog, de andere voor omlaag). Die zou je kunnen bedienen met een Shelly 2PM, maar dan heb je daarnaast nog wel een nul nodig (blauw) voor de Shelly zelf. Die zit er waarschijnlijk niet?
Ja dit klopt. Draden zijn inderdaad blauw, bruin en zwart. Mede daardoor snap ik de bedrading niet echt, het lijkt allemaal redelijk "janky" aangesloten te zijn 8)7

De Shelly 2PM kwam ik ook al tegen, maar zoals het lijkt is er geen nul draad. Extra kabels trekken gaat helaas niet lukken, maar ik zou even kunnen kijken of deze schakelaar naar een andere doos gelust is, dan zou ik het in theorie daar weg kunnen halen, denk ik? (En ja, daarvoor zal ik iemand inschakelen die er wat meer verstand van heeft haha)

robertbo.es

• JaVaWa
Waar ik schreef "grijs" was niet juist, moet bruin zijn. Los daarvan, dat daar blauw is gebruikt (terwijl het geen nul is) is prutswerk, maar daar kan jij verder niets aan doen.
Normaal gesproken zit er aan een rolluik een kabel met vier aders, blauw (nul), groen/geel (aarde), zwart en bruin (voor op en neer). Ze hebben op een andere plek de blauwe en groen/gele aangesloten en de bruine en zwarte doorgelust op de blauwe en zwarte draden die bij je schakelaar uitkomen. Als "die andere plek" een doos is waar je bij kunt én als daar een bruine fase zit, dan kun je daar de Shelly aansluiten.
In theorie kan het, maar in de praktijk zal vaak één van de benodigde draden niet aanwezig zijn...

Mijn GPS-collectie

• JeroenH
N.a.v. deze post ben ik maar eens wat meer data gaan vergaren.

Al mijn Shellies op twee na hebben last van onderbrekingen in de wifi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGF6zK4DAKkj36y0AhQyh2zBZSA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/40mGrNMaX5I83rmdfQwLJbw2.png?f=user_large

Een paar dagen geleden heb ik voor alle Shellies ook de RSSI ("wifi-sterkte") sensoren aangezet, dus die data heb ik nu ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UY8FJDGBMZlpRdreUSS4kVJYIaQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qe9uxlqlGALIpqmgPaBQyd6v.png?f=user_large

Ik heb het aantal keer uitval van vandaag tegenover de gemiddelde RSSi in een Excel-document gezet. en daar een scatterplot met trendlijn van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4RRSoSSLUDKQRl_Or2bSWNunak=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HvkluR6lryJvSRIRFyOXaGPt.png?f=user_large

Er lijkt een héél licht verband te zijn tussen RSSI en de mate van uitval, zo weinig dat ik niet denk dat dit de oorzaak is.

Ook is er geen enkele correlatie tussen afstand plug-access point en de RSSI. Verder, zoals al eerder aangaf, mijn aanzienlijke vloot ESPHOME-devices en de normale apparatuur (telefoons, laptops) ervaren geen wifi-problemen. Dus ik accepteer ook niet zomaar de conclusie dat er iets met de wifi zou zijn.

Een echte conclusie kan ik aan de bovenstaand informatie dan ook niet verbinden. Twee Shellies doen het prima, tien doen het matig, en eentje doet het compleet ruk. Maar met ook nog in het achterhoofd deze condensatorproblemen ben ik er helemaal klaar mee. De Shellies gaan er definitief allemaal uit.

N.a.v. deze tip van @rens-br heb ik een Blitzwolf plug gekocht. Ik heb een Ikea Dirigera hub, die ook niet-Ikea apparaten aan kan sluiten, en daarmee kon ik hem eenvoudig koppelen, en schakelen werkt prima. Maarrrrrrrr, daar heb ik twee problemen mee: in de Ikea app geeft de plug aan dat er 9 watt verbruikt wordt - of er nu iets op aangesloten zit of niet. De plug komt ook vanzelf te voorschijn in Home Assistant onder de HomeKit integratie - maar daar heeft hij helemaal geen power/energy entiteiten enz. Wel switch, en dat werkt ook. Met googlen krijg ik niets boven water over hoe dit zou kunnen komen.

Overigens heeft deze Blitzwolf plug in de gemeten tijd geen enkele onderbreking in zijn verbinding, dat is dan weer positief.

Dus ik sta een beetje in tweestrijd:

* Ga ik binnen HA het hele zigbee/zigbee2mqtt circus optuigen, iets waar ik nog helemaal niet bekend mee ben en eigenlijk ook niet zoveel zin in heb, om Blitzwolf pluggen aan te sluiten? Mijn HA wordt er weer complexer van, maar het is natuurlijk wel veel meer een open systeem.
* Of koop ik een vloot Ikea Inspelning pluggen, die vrijwel zeker goed zullen werken met mijn Dirigera hub? Maar waarmee ik me dieper inkoop in het Ikea-ecosysteem, wat in de toekomst weer problemen kan geven (product uit assortiment enz)

-edit-

Damn, ik zie nu net dat de Inspelning pluggen in de aanbieding zijn voor € 8 p.st. Én ik heb net mijn salaris + eindejaarsuitkering. Pffff, keuzes, keuzes....

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:44
JeroenH schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:21:
N.a.v. deze post ben ik maar eens wat meer data gaan vergaren.

Al mijn Shellies op twee na hebben last van onderbrekingen in de wifi:

[Afbeelding]

Een paar dagen geleden heb ik voor alle Shellies ook de RSSI ("wifi-sterkte") sensoren aangezet, dus die data heb ik nu ook:

[Afbeelding]

Ik heb het aantal keer uitval van vandaag tegenover de gemiddelde RSSi in een Excel-document gezet. en daar een scatterplot met trendlijn van gemaakt:

[Afbeelding]

Er lijkt een héél licht verband te zijn tussen RSSI en de mate van uitval, zo weinig dat ik niet denk dat dit de oorzaak is.

Ook is er geen enkele correlatie tussen afstand plug-access point en de RSSI. Verder, zoals al eerder aangaf, mijn aanzienlijke vloot ESPHOME-devices en de normale apparatuur (telefoons, laptops) ervaren geen wifi-problemen. Dus ik accepteer ook niet zomaar de conclusie dat er iets met de wifi zou zijn.

Een echte conclusie kan ik aan de bovenstaand informatie dan ook niet verbinden. Twee Shellies doen het prima, tien doen het matig, en eentje doet het compleet ruk. Maar met ook nog in het achterhoofd deze condensatorproblemen ben ik er helemaal klaar mee. De Shellies gaan er definitief allemaal uit.

N.a.v. deze tip van @rens-br heb ik een Blitzwolf plug gekocht. Ik heb een Ikea Dirigera hub, die ook niet-Ikea apparaten aan kan sluiten, en daarmee kon ik hem eenvoudig koppelen, en schakelen werkt prima. Maarrrrrrrr, daar heb ik twee problemen mee: in de Ikea app geeft de plug aan dat er 9 watt verbruikt wordt - of er nu iets op aangesloten zit of niet. De plug komt ook vanzelf te voorschijn in Home Assistant onder de HomeKit integratie - maar daar heeft hij helemaal geen power/energy entiteiten enz. Wel switch, en dat werkt ook. Met googlen krijg ik niets boven water over hoe dit zou kunnen komen.

Overigens heeft deze Blitzwolf plug in de gemeten tijd geen enkele onderbreking in zijn verbinding, dat is dan weer positief.

Dus ik sta een beetje in tweestrijd:

* Ga ik binnen HA het hele zigbee/zigbee2mqtt circus optuigen, iets waar ik nog helemaal niet bekend mee ben en eigenlijk ook niet zoveel zin in heb, om Blitzwolf pluggen aan te sluiten? Mijn HA wordt er weer complexer van, maar het is natuurlijk wel veel meer een open systeem.
* Of koop ik een vloot Ikea Inspelning pluggen, die vrijwel zeker goed zullen werken met mijn Dirigera hub? Maar waarmee ik me dieper inkoop in het Ikea-ecosysteem, wat in de toekomst weer problemen kan geven (product uit assortiment enz)

-edit-

Damn, ik zie nu net dat de Inspelning pluggen in de aanbieding zijn voor € 8 p.st. Én ik heb net mijn salaris + eindejaarsuitkering. Pffff, keuzes, keuzes....
Heb je al eens een WiFi analyse gedaan? Het kan goed zijn dat je interferentie hebt op de door jou gebruikte kanalen. Je zou je HA wifi meuk op een apart kanaal kunnen zetten en splitsen van het streamen van films e.d...... Ook rekening houden met je evt Zigbee kanalen (die niet in een wifi scan te zien zijn).

Een drukke laptop op wifi zal een Shelly zomaar kunnen overstemmen.

• JeroenH
DjoeC schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:51:
Een drukke laptop op wifi zal een Shelly zomaar kunnen overstemmen.
Dan zou ik variatie verwachten tussen dag/nacht, en die zie ik niet terug in de RSSI-grafieken. De RSSI varieert bij sommige pluggen wel iets over dag, maar ik heb er geen patroon in kunnen ontdekken met bv wel/niet thuis zijn, laptop/telefoongebruik. En andere pluggen hebben dagenlang strak vrijwel dezelfde RSSI-waarde. Er is gewoon geen peil op te trekken.

Maar de knoop is al doorgehakt, de Shellies gaan er uit, dus ik ga er niet verder over nadenken. Houd de V&A maar in de gaten als je een leuke set Shellies wil. Hebben altijd binnen gestaan ;)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:44
JeroenH schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:03:
[...]

Dan zou ik variatie verwachten tussen dag/nacht, en die zie ik niet terug in de RSSI-grafieken. De RSSI varieert bij sommige pluggen wel iets over dag, maar ik heb er geen patroon in kunnen ontdekken met bv wel/niet thuis zijn, laptop/telefoongebruik. En andere pluggen hebben dagenlang strak vrijwel dezelfde RSSI-waarde. Er is gewoon geen peil op te trekken.

Maar de knoop is al doorgehakt, de Shellies gaan er uit, dus ik ga er niet verder over nadenken. Houd de V&A maar in de gaten als je een leuke set Shellies wil. Hebben altijd binnen gestaan ;)
RSSI = sterkte van het signaal, niet kwaliteit van overdracht.

• peterbier
De Shelly X2I display (nieuw) lijkt mij ook een mooi product.
Alleen kan ik niet de specificaties vinden.
https://www.shelly.com/pr...XC3zYJw1w_DG10r-8WkilUW8P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVmGqDkZXpmS9gHHq7pBNGPTzWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwUqk1dPNVrdH0rq5hRULq4j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door peterbier op 22-11-2025 00:14 ]

• leducw
  • Laatst online: 08:12
Ja ik had hem ook gezien en zonet besteld. Op Reddit staat via Shelly usa dat dit een foutje zou zijn en nog niet gereleased mocht zijn. Maar via een een Duits forum vindt ik deze info.
https://shelly-forum.com/...-shelly-wall-display-x2i/

Had gisteren via Bol een X2 versie besteld. Maar als hier een verbeterde processor en wifi inzit dan gaat de gewone retour.

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:30
Nieuwe Shelly gebruiker hier..

Waarschijnlijk een domme vraag, maar bij de Pro 3EM (120A) zitten 3 van die blokjes om op de fasen aan te sluiten, terwijl op de tekening en in de instructie een vierde blokje voor de N wordt gebruikt. Is dat noodzakelijk en dus iets wat ik erbij had moeten bestellen..?

• peterbier
Merijn. schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:04:
Nieuwe Shelly gebruiker hier..

Waarschijnlijk een domme vraag, maar bij de Pro 3EM (120A) zitten 3 van die blokjes om op de fasen aan te sluiten, terwijl op de tekening en in de instructie een vierde blokje voor de N wordt gebruikt. Is dat noodzakelijk en dus iets wat ik erbij had moeten bestellen..?
Nee die is niet nodig.
Ik gebruik die Shelly ook om mijn Zendure batterijen mee aan te sturen.
Ik heb voor de voeding wel 3 glas zekeringen van 1 Ampère voor gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gtsDM75GuK6JZG_RCzrUWdePfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ua3ct55bRk80q7qPaq54sGwO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door peterbier op 22-11-2025 20:19 ]

• Scareh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:43
ik ben aan het kijken om mijn nieuwbouw slim te maken, meer bepaald mijn rolluiken.
Momenteel hangt de onderstaande kabel aan mijn rolluiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IgkeWpFJNTtX5N7dynzyPmH0yI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tyIQmSsrVIrkFGW4KsCf1PGg.jpg?f=user_large

Ik ben aan het kijken naar shelly voor dit tussen de kabel en de knop (die ik nog moet kiezen) te hangen. Echter als ik ga kijken op hun site, komen zowel de shelly shutter en de shelly 2pm als mogelijke opties naar boven.
Als ik ze vergelijk dan blijkt de 2pm ook voor lampen te dienen en lijkt me dat het enige verschil te zijn? Enige input hier en ervaringen rond die shelly shutter?

• JaVaWa
Op de plek waar je het wilt aansluiten heb je ook nog fase, nul en aarde nodig, is dat aanwezig?
Voor zover ik kan zien is de Shutter eigenlijk een uitgeklede 2PM, voor jouw doel zijn beide geschikt.

Mijn GPS-collectie

• JaapZ1
quote]JeroenH schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:21:

keuzes, keuzes....
[/quote]

Je hebt het over een handvol GEN1 Shellys van 3-5 jaar oud met een kostprijs van nog geen €250?
I rest my case.

• eesiediesie
Ik heb op 5 jaar tijd 1 defecte shelly 1 gehad.
En waarschijnlijk nog door verkeerd gebruik.
De shelly voor een adaptor gehangen aan de 220v zijde om mijn ledverlichting
van mijn keukenwerkblad te sturen.
Iets met inductieve belasting heb ik eens ergens gelezen.
heeft toch 2 jaar ofzo goed gegaan en is dan stilletjes beginnen overlijden.
Nu hangt er een shelly plus1 aan de 12v zijde en dat gaat al geruime tijd goed.

I rest my case to
Ik antwoord hier maar omdat ik het zo sneu vind dat in mijn ogen een goed produkt
afgekraakt wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door eesiediesie op 23-11-2025 16:43 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Hier ook iets van 16 shelly's iets meer dan 3 jaar in gebruik. Tot nu is 1 kapot gegaan na ca 2 jaar en verder werkt het goed.

Nadeel, maar dat is met alle automatisering, alles gaat ooit een keer kapot, raak verouderd en/of heeft onderhoud nodig. Voorlopig houd ik zoals het is.

• peterbier
Dat Shelly (s) kapot gaan kan ook aan bepaalde factoren liggen.
De ouderwetse TL verlichting met starters. (Wie gebruikt dat nog)
Maar een andere factor kan zijn een te hoge netspanning door zonnepanelen.
Als er voor een langere tijd boven de 240 volt zit lijkt mij ook niet bevorderlijk voor een Shelly. (En andere apparatuur)

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@eesiediesie Is dat niet met veel producten zo? De gene wat problemen heeft zullen zich eerder melden dan mensen die nergens last van hebben. Als iemand de Shelly koopt en installeert via de app, en alles werkt direct. Die zal ook nooit op internet gaan zoeken naar (bekende) problemen.

• eesiediesie
Tja, sorry ik vind het onterecht en dat mag dan ook wel eens gezegd worden.

[ Voor 110% gewijzigd door eesiediesie op 23-11-2025 18:25 ]

• JeroenH
JaapZ1 schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:59:
Je hebt het over een handvol GEN1 Shellys van 3-5 jaar oud met een kostprijs van nog geen €250?
I rest my case.
Uhm, nee. Ik heb het over 13 Shellies, waarvan een klein gedeelte maar net iets meer dan twee jaar oud is, er twee hardwarematig defect raakten (dat is 15%) en 11 onderbrekingen in de wifi vertonen (dat is 85%).

Ik ga geen ongeïnformeerde dingen zeggen als "I rest my case", maar dan heb je even wat cijfers die wellicht een iets ander licht op de zaak werpen

• zunrob
JeroenH schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:26:
[...]

Uhm, nee. Ik heb het over 13 Shellies, waarvan een klein gedeelte maar net iets meer dan twee jaar oud is, er twee hardwarematig defect raakten (dat is 15%) en 11 onderbrekingen in de wifi vertonen (dat is 85%).

Ik ga geen ongeïnformeerde dingen zeggen als "I rest my case", maar dan heb je even wat cijfers die wellicht een iets ander licht op de zaak werpen
Als er zoveel onderbrekingen in de WiFi verbinding zijn, zou het niet eerder aan je netwerk liggen? Ik heb gemerkt dat ze zelfs voor het gekozen kanaal gevoelig kunnen zijn.

• JeroenH
zunrob schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:19:
Als er zoveel onderbrekingen in de WiFi verbinding zijn, zou het niet eerder aan je netwerk liggen? Ik heb gemerkt dat ze zelfs voor het gekozen kanaal gevoelig kunnen zijn.
JeroenH schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:27:
Verder, zoals al eerder aangaf, mijn aanzienlijke vloot ESPHOME-devices en de normale apparatuur (telefoons, laptops) ervaren geen wifi-problemen. Dus ik accepteer ook niet zomaar de conclusie dat er iets met de wifi zou zijn.

• zunrob
Fijn dat je de moeite hebt genomen om je bericht te quoten, maar dit is wel wat kort door de bocht. We proberen hier allemaal te helpen. :)

In mijn geval werkte ook alle andere apparatuur goed, maar specifiek de Shelly niet goed. Bleek uiteindelijk dat het te maken had met de keuze van het 2.4 GHz kanaal. Uiteindelijk heb ik zelfs een nieuwere generatie Shelly aangeschaft, maar die had hetzelfde probleem.
Volgens mij zijn er soms (simpelweg) wat (in)compatibiliteit issues.

Heb je het kanaal al eens gewijzigd?

• eesiediesie
@JeroenH en die ene die het kompleet ruk doet is die van de wasmachine?
Of toch slecht?

En de superlader doet het prima?

Want ik zie dat er toch een paar tegen de -80 dBm aanschurken.

[ Voor 21% gewijzigd door eesiediesie op 24-11-2025 06:34 ]

• Scareh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:43
JaVaWa schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:49:
Op de plek waar je het wilt aansluiten heb je ook nog fase, nul en aarde nodig, is dat aanwezig?
Voor zover ik kan zien is de Shutter eigenlijk een uitgeklede 2PM, voor jouw doel zijn beide geschikt.
dit is voor de moment de enige draad (ze moeten de electriciteit nog trekken ernaartoe.
Wat moet ik verstaan onder "nul"? Ik ga er vanuit dat het gewoon een van de standaard 3 draden in een electriciteitsdraad is?

• eesiediesie
@Scareh

Nuldraad
Kleur: Blauw
Functie: Zorgt voor de afvoer van de stroom, zodat de stroomkring rond is
Kenmerk: Staat meestal geen spanning op ten opzichte van de aarde, maar kan bij grote belasting wel spanning voeren.

Bij ons in antwerpen zeggen we de neuter (Neutre).

[ Voor 20% gewijzigd door eesiediesie op 24-11-2025 08:52 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:45
@Scareh Verschil tussen Shutter en 2PM is vooral dat de power monitoring mist wat hem iets goedkoper maakt. Enige is dat er nog geen gen4 shutter is maar wel gen4 2PM.

[edit] I stand corrected @JaVaWa! Dan lijkt het me echt alleen de standaard config en de bedrukking...

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 24-11-2025 11:21 ]

• JaVaWa
De Shutter doet wel power monitoring.

Mijn GPS-collectie

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:52
Ik wil mijn hal verlichting gaan aanpakken en slimmer maken met bewegingssensoren en daarbij ook instellen dat wanneer het nacht is de verlichting zo laag mogelijk gedimd is zodat je niet meteen helemaal wakker bent als je naar de WC moet. Nu is een Hue-achtig peertje in de lamp prikken en een bewegingssensor aansluiten niet zo'n probleem, maar ik zit dan een beetje met de schakelaar. Heeft iemand hier al een slimme oplossing gevonden met iets van Shelly's, i.c.m. met smart-bulbs en bewegingssensoren?

Ik kan mij voorstellen dat je eerst de lamp aanschakelt als de bewegingssensor getriggered wordt, maar als je hem daarna pas gaat dimmen zit je nog steeds met een bak licht op je slaperige hoofd.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:45
@BitBakker Licht vooral aan wat je als controller gebruikt en wat je wilt/kunt (cloud) koppelen.

Maar als je smart bulb gebruikt, power naar de lamp lekker laten. De Hue oplossing is de Hue Wall switch achter je schakelaar. De Shelly oplossing is gewoon een domme lamp en een Shelly Dimmer.

• BitBakker
@Septillion Ik gebruik Home Assistant als integratie platform, dus zit niet gebonden aan merken of specifieke bridges. Wat het beste werkt en voldoet aan de wensen

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BitBakker schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:17:
Ik kan mij voorstellen dat je eerst de lamp aanschakelt als de bewegingssensor getriggered wordt, maar als je hem daarna pas gaat dimmen zit je nog steeds met een bak licht op je slaperige hoofd.
Dat ligt aan de lamp. Veel lampen kunnen een 'ga aan!' commando aan waarbij direct de brightness (en kleur) wordt meegenomen. Maar bijvoorbeeld de IKEA-lampjes vinden dat lastiger, die gaan eerst aan op de vorige stand en veranderen daarna pas de brightness.

Voor HA is dit een mooie integration om je licht af te stemmen op hoe de zon staat en er is een speciale nachtmodus die je vanaf een specifiek tijdstip in kan laten gaan, of die je koppelt aan je huis in de slaapmodus zetten (dat laatste doe ik).

Dit staat verder allemaal los van Shelly, dus is eigenlijk offtopic. Maar ik zou zelf ook je probleem niet per se op proberen te lossen door overal Shelly modules te plaatsen. Als je wat breder kijkt door zigbee als uitgangspunt te nemen zijn er veel meer opties.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• BitBakker
@Gizz Eens, maar mijn vraag zit hem vooral in hoe ga ik de schakelaars mee laten werken dat als mijn zoontje de schakelaar om zet niet het hele systeem uitvalt. Of is het dan een kwestie van een Shelly dimmer monteren en een domme lamp i.c.m. een bewegingsmelder?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BitBakker dat is een mogelijkheid, een slimme knop/dimmer en een domme lamp. En dat kan met een dimmer van Shelly, maar dat kan natuurlijk ook een ander merk zijn. Of een slimme lamp en dan iets als de Hue Wall switch achter de knop zoals @Septillion voorstelde.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
BitBakker schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:49:
@Gizz Eens, maar mijn vraag zit hem vooral in hoe ga ik de schakelaars mee laten werken dat als mijn zoontje de schakelaar om zet niet het hele systeem uitvalt. Of is het dan een kwestie van een Shelly dimmer monteren en een domme lamp i.c.m. een bewegingsmelder?
Je kan wat kanten op:
  1. Shelly + Zigbee lamp + bewegingsmelder optie 1: Zet de shelly op detached, vang het drukken op de schakelaar af in HA en zet daarop de lamp aan/uit.
  2. Shelly + Zigbee lamp + bewegingsmelder optie 2: Zet de shelly normaal, vang het drukken op de schakelaar af in HA en wanneer dat binnenkomt, stuur ook het dim commando.
  3. Shelly Dimmer + dimbare lamp + bewegingsmelder: Via de schakelaar kan je gewoon dimmen en aan/uit zetten en ook via de beweingsmelder.
  4. Zigbee lamp, bewegingsmelder + zigbee schakelaar. Haal de bestaande schakelaar weg, verbind de zwarte draad en plak op die plek een zigbee schakelaar.
Zelf had ik eerst optie 1, echter wilde mijn HA/Domoicz installatie nog wel eens omvallen en dan werken je lampen ineens helemaal niet meer, geen wenselijke WAF, nu heb ik dus optie 2. Niet super ideaal, want er zit een klein beetje vertraging in het schakelen en het dimmen, maar dat is dan wel alleen de eerste keer.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 24-11-2025 11:56 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@rens-br in je voorbeelden mis ik nog een beetje wat die 'Shelly' bij optie 1 en 2 precies is :)
Als dat namelijk een module is op basis van zigbee kun je ook een directe binding maken tussen de zigbee-lamp en schakelmodule: dat werkt dan ook als HA/Domoticz/.. plat ligt. Ook bij optie 1.

@BitBakker misschien interessant om de startpost van dit topic door te nemen: Het grote smart-module (aansluiten) topic
Daar gaat het meer om de type modules die er zijn en hoe die met elkaar samenwerken. Terwijl het in dit topic vooral gaat over hoe het met specifiek spul van Shelly opgelost kan worden, wat mijns inziens een beetje beperkte scope is als je toch al HA draait en van alles met elkaar samen kan laten werken.

[ Voor 46% gewijzigd door Gizz op 24-11-2025 12:03 ]

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:01:
@rens-br in je voorbeelden mis ik nog een beetje wat die 'Shelly' bij optie 1 en 2 precies is :)
Als dat namelijk een module is op basis van zigbee kun je ook een directe binding maken tussen de zigbee-lamp en schakelmodule: dat werkt dan ook als HA/Domoticz/.. plat ligt. Ook bij optie 1.
Zelf gebruik ik Deconz en Domoticz en Deconz heeft, voor zover ik weet, geen ondersteuning voor een directe binding. Ikea en Philips hue heeft dat geloof ik wel.

Daarnaast vind ik zelf de meeste zigbee schakelaars nogal lelijk bij mijn bestaande schakelmateriaal, dus zou ik het liefste gewoon mijn bestaande schakelaars willen gebruiken.

• eesiediesie
@rens-br

De nieuwste shelly's doen toch ook Zigbee?
Kan je uw oude schakelaars gebruiken.
Op 1 shelly en 1 jung schakelaar na allemaal Niko hier.
Ik ben nog steeds aan het wachten op mijn Dimmer gen4.
Maar het is nu 3 dagen staking.
Ik ben benieuwd.
Ik zou trouwens voor optie 3 gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door eesiediesie op 24-11-2025 12:40 ]

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
eesiediesie schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:37:
@rens-br

De nieuwste shelly's doen toch ook Zigbee?
Kan je uw oude schakelaars gebruiken.
Goed punt ja, ik vermoed / verwacht dat die echter geen direct binding ondersteunen met een willekeurige HUE of Ikea lamp.

• eesiediesie
<knip> AI mag als hulpmiddel gebruikt worden maar gewoon copy-past is niet wenselijk

[ Voor 88% gewijzigd door Septillion op 24-11-2025 15:44 ]

• zunrob
Ik heb de H&T Gen 3 binnen en zojuist aangesloten. Om eerlijk te zijn valt het tegen. Het plastic voelt erg goedkoop. Het display is wel mooi en goed afleesbaar. Echter, de temperatuur is compleet off, hij meet 24 graden terwijl het hier daadwerkelijk 19,7 graden is.
Ik voed hem weliswaar middels USB, maar ik mag toch hopen dat dit niet in een dergelijke afwijking resulteert!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Shelly H&T ( die kogel ) had ook een behoorlijke afwijking. Uiteindelijk teruggestuurd.

• peterbier
zunrob schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:25:
Ik heb de H&T Gen 3 binnen en zojuist aangesloten. Om eerlijk te zijn valt het tegen. Het plastic voelt erg goedkoop. Het display is wel mooi en goed afleesbaar. Echter, de temperatuur is compleet off, hij meet 24 graden terwijl het hier daadwerkelijk 19,7 graden is.
Ik voed hem weliswaar middels USB, maar ik mag toch hopen dat dit niet in een dergelijke afwijking resulteert!
Ik gebruik er meedere en heb geen enkel probleem.
Temperatuur komt ook overeen. (airco thermostaat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AU1z-2j45pe0gr4CV1PRCMieFKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yd0xu4xDxXylQXfAfi5aQcU0.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt ook nog de offset instellen.
Bijvoorbeeld gelijk aan de kamerthermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHOFndayuaSbk3V9Rhnqe_CMlYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAf5qi2jTem92qkDCppim0kb.jpg?f=fotoalbum_large

• zunrob
peterbier schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 00:27:
[...]

Ik gebruik er meedere en heb geen enkel probleem.
Temperatuur komt ook overeen. (airco thermostaat)
[Afbeelding]

Je kunt ook nog de offset instellen.
Bijvoorbeeld gelijk aan de kamerthermostaat.
[Afbeelding]
Kijk, dat is fijn om te horen!

Ik heb hem toegevoegd in home assistant, maar krijg bij elke parameter "Niet beschikbaar" te zien. Het is me niet helemaal duidelijk wat ik fout doe, want hij is op IP gewoon netjes te benaderen. Plus ik zie dat ie zich elke 5 minuten braaf aanmeldt op de wifi.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 25-11-2025 01:36 ]

• CRAIZEprince
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:20
Ik zou graag Shelly (ISM Home Assistant) gebruiken na onze renovatie maar stoot op wel wat vragen. De renovatie vindt in België plaats, hopelijk zijn er hier die daar wat ervaring mee hebben:

De elektriciteit van is niet conform en wordt volledig opnieuw gelegd.

Graag wil ik volgende zaken 'slimmer' maken maar steeds met de volgende gedachte: als mijn moeder komt babysitten moet ze alle knoppen in huis moeten kunnen bedienen, zonder zich zorgen te maken op het ecosysteem erachter:

Alle lichtschakelaars (ik gok op 13 schakelaars).
De garagepoort.
De stopcontacten van onze 'domme' wasmachine en droogkast (elk op een aparte kring).
De schakelaars van rolluiken (8 simpele schakelaars: omhoog, stoppen, beneden).

Mijn eerste idee was om achter elk van deze punten een Shelly (al dan niet PM) te plaatsen maar stoot nu ook op de Shelly Pro, deze zouden tegelijk kunnen geïnstalleerd worden met de zekeringkast.

Wat denken jullie? Hoe ga ik het best te werk?

• peterbier
zunrob schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 01:35:
[...]

Kijk, dat is fijn om te horen!

Ik heb hem toegevoegd in home assistant, maar krijg bij elke parameter "Niet beschikbaar" te zien. Het is me niet helemaal duidelijk wat ik fout doe, want hij is op IP gewoon netjes te benaderen. Plus ik zie dat ie zich elke 5 minuten braaf aanmeldt op de wifi.
Hier werken de Shelly thermometers goed in HomeAssistant.
Heb je ze wel in hetzelfde subnet zitten.?
homeAssistant server en de thermometer.

• zunrob
peterbier schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:47:
[...]

Hier werken de Shelly thermometers goed in HomeAssistant.
Heb je ze wel in hetzelfde subnet zitten.?
homeAssistant server en de thermometer.
Dank voor het meedenken! Yes, alles zit in dezelfde range, gelijk aan alle overige Shellys. Heb vanmorgen even op de reset knop gedrukt, en daarna kwam er wel weer data binnen. Echter, om nu elke keer het kastje open te maken voor de reset knop is ook niet zo handig. :)

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

zunrob schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:13:
[...]

Dank voor het meedenken! Yes, alles zit in dezelfde range, gelijk aan alle overige Shellys. Heb vanmorgen even op de reset knop gedrukt, en daarna kwam er wel weer data binnen. Echter, om nu elke keer het kastje open te maken voor de reset knop is ook niet zo handig. :)
Ik heb er vorige week ook één aangeschaft. De temperatuur komt bij mij op een paar tiende graden overeen met andere thermometers dus daar heb ik wel vertrouwen in. Ik heb juist problemen met het koppelen met Domoticz. Ik heb de MQTT server ingesteld zoals bij mijn andere Shellies en dan werden ze altijd automatisch gevonden en toegevoegd, maar deze niet helaas. Sowieso erg onhandig dat de reset-knop (waarmee je ook de instel-modus moet aanzetten) binnen in de behuizing zit. Het plastic van de behuizing begint nu al te slijten bij het gleufje waar je hem open moet porren.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste