Bij mijn Plus 2PM is de temperatuur inmiddels gedaald naar 32,4 in Eco modus. Hij heeft momenteel ook weinig te doen, alleen het zonnescherm is aangesloten.Racer89 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 06:50:
Gemiddeld zitten hier de temperaturen tussen 45 en 50 graden. Ik heb in sommige modules handmatig de temperatuur aangezet via Home Assistant. Ik zie dat 2 2pm modules ook tegen de 60 graden aan zijn.
Gewoon rösti
Idealiter zouden wij op de slaapkamers wel een fysieke schakelaar meenemen. Echter kom ik er niet uit óf dit mogelijk is en zo ja; hoe? Aangezien we voor de verlichting ook Shelly modules willen plaatsen, leek mij dit een goed topic om de vraag te bespreken.
Is het mogelijk om een GIRA Jaloezie drukschakelaar (315800) te plaatsen, waarachter een Shelly module schuil gaat zónder dat deze fysiek is verbonden met de screens? Dus dat het eigenlijk een draadloze sturing is.
Eerlijkgezegd kwam ik er later pas achter dat er verschil is tussen de 2PM Gen4 en de Plus 2PM. Voor mijn toepassing maakt het niet uit, maar als ik nu een nieuwe zou kopen dan zou het de 2PM Gen4 worden.Ruimzicht schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:25:
@mno: Ik wil twee modules voor de zonneschermen aanschaffen. Waarom heb jij voor de Shelly Plus 2PM gekozen in plaats van de 2PM Gen4? Voor mij is de Zigbee op de Gen4 van belang, maar zou ook op wifi kunnen dus misschien zie ik andere "voordelen" van die Plus 2PM over het hoofd (behalve het prijsverschil)?
Gewoon rösti
Dat hoop ik, ben eigenlijk vooral benieuwd hoe ze op Zigbee(2MQTT in HA) presteren. Las wisselende ervaringen maar firmware updates lijken verbetering te brengen. Ga de sprong wagen.Septillion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:13:
@Ruimzicht Mijn gok, leeftijd of hem goedkoop kunnen scoren. Zo lang zijn de Gen4's ook nog niet uit.
Verder werkt een Shelly volgens mij zoals jij voorstelt, maar ik vraag me af waarom je geen fysieke koppeling met de screens wil? Je verbindt de schakelaar met de Shelly, en de Shelly met de Screen - of heb je een draadloze bediening voor de screens? (of begrijp ik je verkeerd...?)
Het antwoord is ja, dat heb ik hier ook op die manier werkend maar is afhankelijk van het type screen motor.ChillPascal schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:50:
Ik loop vast op de voorbereiding voor screens in onze nieuwbouwwoning. In principe voorzien wij alle locaties van screens van vaste spanning. Het idee was om de screens dan remote te bedienen middels een centraal platform, zoals HA, Homey of iets dergelijks.
Idealiter zouden wij op de slaapkamers wel een fysieke schakelaar meenemen. Echter kom ik er niet uit óf dit mogelijk is en zo ja; hoe? Aangezien we voor de verlichting ook Shelly modules willen plaatsen, leek mij dit een goed topic om de vraag te bespreken.
Is het mogelijk om een GIRA Jaloezie drukschakelaar (315800) te plaatsen, waarachter een Shelly module schuil gaat zónder dat deze fysiek is verbonden met de screens? Dus dat het eigenlijk een draadloze sturing is.
Ik had zelf liever gekozen voor een screen motor die je bedraad kan aansturen zodat je alleen de drukschakelaar slim hoeft te maken met een rolluikmodule en het dus fysiek altijd werkt ongeacht de status van je netwerk.
De vraag is dus welk type motor je kiest voor in je screens? Als je een Somfy I/O motor kiest die alleen op afstandsbediening werkt dan is het wat omslachtiger en zou je met een shelly achter je drukschakelaar het signaal kunnen opvangen in Homeassistant om vervolgens via een lora32 bordje het commando naar je screen te sturen om open of dicht te gaan, je voegt dan als ware een afstandsbediening toe aan je homeassistant. (one way).
Zie https://github.com/rspaargaren/iohomecontrol/wiki voor de manier waarop ik mijn screens draadloos aanstuur vanuit homeassistant. Kosten +/- €20 Alternatief is een dure tahoma switch aanschaffen... of dus te kiezen voor motoren die je bedraad aanstuurt.
Solving problems for a living and creating my own at home.
Je kan ook de connectivity kit gebruiken. Kost minder dan de helft van een tahoma switch. Kan je ook veluxen mee verbinden in home assistant.Just-Be schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:41:
[...]
Het antwoord is ja, dat heb ik hier ook op die manier werkend maar is afhankelijk van het type screen motor.
Ik had zelf liever gekozen voor een screen motor die je bedraad kan aansturen zodat je alleen de drukschakelaar slim hoeft te maken met een rolluikmodule en het dus fysiek altijd werkt ongeacht de status van je netwerk.
De vraag is dus welk type motor je kiest voor in je screens? Als je een Somfy I/O motor kiest die alleen op afstandsbediening werkt dan is het wat omslachtiger en zou je met een shelly achter je drukschakelaar het signaal kunnen opvangen in Homeassistant om vervolgens via een lora32 bordje het commando naar je screen te sturen om open of dicht te gaan, je voegt dan als ware een afstandsbediening toe aan je homeassistant. (one way).
Zie https://github.com/rspaargaren/iohomecontrol/wiki voor de manier waarop ik mijn screens draadloos aanstuur vanuit homeassistant. Kosten +/- €20 Alternatief is een dure tahoma switch aanschaffen... of dus te kiezen voor motoren die je bedraad aanstuurt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/c9ynCFWJw9E91BcQsh5isCPu.jpg?f=user_large)
De bijgeleverde adapters had ik gelukkig niet nodig voor het plaatsen. Was echt een klusje van niks, oude thermostaat eraf draaien, nieuwe erop.
Gezien de huidige warme temperaturen valt er nu nog niets te testen qua verwarming maar het viel me wel op de TRV consequent lagere temperaturen meldde dan de Ikea VINSTYRKA. Dacht in eerste instantie dat het aan de verschillende plek in de kamer lag dus ze naast elkaar gezet maar alsnog geeft de TRV altijd een lagere temperatuur dan de Ikea unit. Help natuurlijk ook niet dat die VINSTYRKA de temperatuur alleen in hele graden aangeeft waar de Shelly dat doet in tienden van graden. Zo’n Ikea ding is niet voor niets zo goedkoop.
Nu wachten op het najaar waarschijnlijk voordat ik de TRV kan gaan gebruiken. Alhoewel dat zelfs dan maar beperkt nuttig zal zijn. Aangezien de centrale thermostaat beneden in de woonkamer hangt en de TRV boven in de slaapkamer heeft deze laatste maar beperkte invloed. De beneden thermostaat bepaalt namelijk wanneer de ketel aan gaat en dan pas is er ook boven warm water beschikbaar om te verwarmen. Maar zodra het beneden warm genoeg is stopt de ketel weer terwijl het boven nog flink kouder kan zijn. Zo is het boven een keer 16°C geweest omdat de woonkamer de ingestelde 19,5°C al had bereikt en er dus boven niet meer verwarmd werd.
Geen idee of onze ketel kan worden aangestuurd met twee thermostaten maar je wilt natuurlijk ook niet dat de woonkamer verder wordt opgewarmd als dat niet nodig is. Waarschijnlijk zijn er dan twee circuits nodig, een voor de radiatoren boven en een voor de vloerverwarming beneden, maar dat klinkt als een ingrijpende wijziging met de nodige kosten. Misschien maar uitstellen tot we overgaan op een warmtepomp dan moet er toch van alles worden aangepast en het voorlopig maar zo laten.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Tja, de vraag is voor zowel de Ikea als de Shelly wat de toleranties zijn (datasheet?). Ik had hier op enig moment 100 temperatuursensoren (DS18B20, China versie) netjes op een ontwikkelbord bij elkaar op een niet verwarmde en niet zonnige plek om te testen. Ondanks dat er tussen de hoogste en de laagste ook zo'n 1 graad verschil zat viel dat binnen de toleranties van +/- 0.5 graden. 1 graad verschil in uitlezing, zeker met afronding, zegt dus eigenlijk niets.Vliegvlug schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:43:
....<knip>
maar het viel me wel op de TRV consequent lagere temperaturen meldde dan de Ikea VINSTYRKA. Dacht in eerste instantie dat het aan de verschillende plek in de kamer lag dus ze naast elkaar gezet maar alsnog geeft de TRV altijd een lagere temperatuur dan de Ikea unit. Help natuurlijk ook niet dat die VINSTYRKA de temperatuur alleen in hele graden aangeeft waar de Shelly dat doet in tienden van graden. Zo’n Ikea ding is niet voor niets zo goedkoop.
<knip>
Hier zijn boven op 2 van de 3 slaapkamers radiatoren met thermostaatknoppen waarvan er nu één is voorzien van een TRV.Milmoor schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:50:
@Vliegvlug Wij hebben vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Allemaal zijn voorzien van digitale thermostaten, ook de vloerverwarming. Dat is hetzelfde type aansluiting. Ander merk (Fritz), maar dat maakt niet uit.
Die laatste is zo’n onding:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bLEZEFUcxcEQQgEWjZL3XSNA.jpg?f=user_large)
Waar dus geen Shelly TRV op past.
Is alleen met de hand in te stellen en is dan gelijk ook helemaal open of dicht, want zelfs met een klein beetje open wordt hij al helemaal warm.
Zover ik weet draait onze vloerverwarmingspomp altijd, er zit ook een radiator op de verdeler maar dat is enkel om ervoor te zorgen dat er geen cvketelwater van 70°C de vloer in gaat, daar kunnen de buizen of vloer niet tegen schijnt.Als er niets te doen is zetten we de vloer pomp uit (een kwartier per dag aan tbv vastloop preventie).
Oh, echt per vloerverwarmingslus? Dat is netjes!Hierdoor worden de kamers beneden individueel aangestuurd.
Hier worden alle lussen tegelijkertijd verwarmd maar we hebben ook geen losse kamers beneden, enkel de hal, wc en een grote woonkamer met open keuken dus heeft denk ik ook weinig zin ze los aan te sturen.
Dat maakt een enorm verschil ja, dan is je warmtebron gewoon altijd beschikbaar en hoef je die niet aan te sturen.We hebben stadsverwarming, dus qua circuit werkt dat anders.
Dat hadden we in ons vorige huis ook en werd elke radiator met zijn eigen thermostaat aangestuurd, beneden toen ook radiatoren en geen vloerverwarming maar dat was voor boven wel beter dan de huidige situatie waarbij we dus maar beperkte invloed kunnen uitoefenen om de gewenste temperatuur op de slaapkamers te bereiken.
Erg jammer dat het bedrijf dat de vloerverwarming destijds kwam aanleggen ons daar niet op gewezen heeft, dan hadden ze daar gelijk een oplossing voor kunnen maken toen ze toch bezig waren.
Wij hebben de hal standaard uit staan, die werd al warm genoeg door de warmtewisselaar in de meterkast.
Vloerverwarmingspompen gebruiken best veel stroom, zeker de oudere exemplaren. Daar wil je waarschijnlijk even aan meten.
[ Voor 28% gewijzigd door Milmoor op 01-07-2026 11:48 ]
Goeie, net gezocht maar daar kan ik niet over vinden, staat niet bij de specificaties van de TRV op de Shelly website en ook de printed user guide vermeld het niet. Enige wat genoemd wordt zijn deze specs:DjoeC schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:10:
[...]
Tja, de vraag is voor zowel de Ikea als de Shelly wat de toleranties zijn (datasheet?).
Specification
Specifications are subject to change without notice.
• Model: Shelly TRV-01
• Dimensions (HxWxL): 62x53x94 mm
• Mounting: M30/15
• Power supply: 3.6V 6500mAh NCR18650BD Panasonic rechargeable battery
• Battery life: up to 2 years (depends on working conditions)
• Charger requirements: USB type C (≥1A)
• Electrical consumption: < 500 μA
• Working temperature: -10°C to 40°C
• Temperature control range: 5°C to 30°C
• Radio signal power: 1mW
• Radio protocol: Wi-Fi 802.11 b/g/n
• Frequency: 2412 - 2472 МHz (Max. 2495 MHz)
• RF Output power: <20 dBm
• Operational range: up to 30 m (depends on building construction and materials)
• MQTT: YES
• CoAP: YES
• REST API: YES
• URL Actions: YES
• Scheduling: 5 profiles
• CPU: SiLabs
• Flash: 6MB
Had eigenlijk niet verwacht dat goede temperatuursensoren zo moeilijk te maken zijn. Een halve graad meer of minder maakt best een verschil, zeker als het zoals je zegt tot 1 graad in uitlezen resultaat.Ik had hier op enig moment 100 temperatuursensoren (DS18B20, China versie) netjes op een ontwikkelbord bij elkaar op een niet verwarmde en niet zonnige plek om te testen. Ondanks dat er tussen de hoogste en de laagste ook zo'n 1 graad verschil zat viel dat binnen de toleranties van +/- 0.5 graden. 1 graad verschil in uitlezing, zeker met afronding, zegt dus eigenlijk niets.
Maar het feit dat die Ikea VINDSTYRKA sowieso maar op de hele graden aangeeft geeft mij toch het gevoel dat het ding minder nauwkeurig is dan die van de Shelly die het op tienden graden weergeeft.
Zou het wel zelf kunnen maar is zo’n gedoe om alle verwarmingen boven te moeten laten leeglopen en het effect is sowieso beperkt omdat er dus alleen boven verwarmd wordt als het beneden koud genoeg wordt om de ketel te laten aanspringen.Milmoor schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:29:
@Vliegvlug Het vervangen van zo’n kop tbv andere aansturing is best betaalbaar. Of zelf doen als je handig bent, of goed uit te besteden.
Wij hadden eerst een radiator in de gang waarvoor de aansluitingen nog bestaan om het ding te kunnen terugplaatsen mocht de vloerverwarming het niet trekken. Maar tot op heden (6 jaar later) nog geen noodzaak toe gezien, ding staat nog in de garage.Wij hebben de hal standaard uit staan, die werd al warm genoeg door de warmtewisselaar in de meterkast.
Ik zou er een wek Shelly plug tussen kunnen zetten. Zo oud is hij alleen niet, 6 jaar, is een ROBOT Gundfos UMP3X auto. Kan er alleen geen verbruikscijfers van vinden, staat niet in de gebruiksaanwijzing helaas.Vloerverwarmingspompen gebruiken best veel stroom, zeker de oudere exemplaren. Daar wil je waarschijnlijk even aan meten.
Ik heb daar wel eens naar gekeken maar in onze situatie is er denk ik weinig winst te behalen vanwege de huidige setup hier. Namelijk nog een VR ketel die op zichzelf al niet zuinig is en dat nog eens gecombineerd met een kleine warmwater boiler via het verwarmingscircuit waardoor de ketel ook niet lager dan 70°C kan worden ingesteld omdat we dan niet meer kunnen douchen.Milmoor schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:49:
@Vliegvlug Je wil hier misschien ook een kijkje nemen: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Hooguit dat het waterzijdig inregelen van de 3 radiatoren boven iets zou doen ware het niet dat die geen voetventielen hebben waarmee afgesteld kan worden en het vanwege die thermostaat beneden maar beperkt verwarmd wordt boven. Maar dat is dan tegelijkertijd ook het ding wat het meest bespaard.
Is gewoon allemaal oude zooi die eigenlijk vervangen moet worden door een warmtepomp maar we zijn er nog niet uit of er boven dan lage temperatuur radiatoren moeten komen of dat het verwarmen met airco’s dan een betere investering is. Want die willen we uiteindelijk toch plaatsen vanwege het koelen aangezien de zomers steeds warmer worden.
Voor pive gebruik vind ik +/1 0,5 graad eigenlijk best wel ok, zeker voor de DS18B20 die heel veel gebruikt wordt in commerciele produkten en voor mij toen tussen de 25 en de 40 cent per stuk waren. Per 10.000 vast nog een stuk minder. WIl je meer nauwkeurigheid dan hangt daar vast een prijskaartje aan zoals bijvoorbeeld spul zoals Sensirion SHT40 met +/- 0.2, zelfs dat kan bij 2 stuks dus 0.4 graden verschillen.... Exact is complex.Vliegvlug schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:47:
[...]
Goeie, net gezocht maar daar kan ik niet over vinden, staat niet bij de specificaties van de TRV op de Shelly website en ook de printed user guide vermeld het niet. Enige wat genoemd wordt zijn deze specs:
Specification
Specifications are subject to change without notice.
• Model: Shelly TRV-01
• Dimensions (HxWxL): 62x53x94 mm
• Mounting: M30/15
• Power supply: 3.6V 6500mAh NCR18650BD Panasonic rechargeable battery
• Battery life: up to 2 years (depends on working conditions)
• Charger requirements: USB type C (≥1A)
• Electrical consumption: < 500 μA
• Working temperature: -10°C to 40°C
• Temperature control range: 5°C to 30°C
• Radio signal power: 1mW
• Radio protocol: Wi-Fi 802.11 b/g/n
• Frequency: 2412 - 2472 МHz (Max. 2495 MHz)
• RF Output power: <20 dBm
• Operational range: up to 30 m (depends on building construction and materials)
• MQTT: YES
• CoAP: YES
• REST API: YES
• URL Actions: YES
• Scheduling: 5 profiles
• CPU: SiLabs
• Flash: 6MB
[...]
Had eigenlijk niet verwacht dat goede temperatuursensoren zo moeilijk te maken zijn. Een halve graad meer of minder maakt best een verschil, zeker als het zoals je zegt tot 1 graad in uitlezen resultaat.
Maar het feit dat die Ikea VINDSTYRKA sowieso maar op de hele graden aangeeft geeft mij toch het gevoel dat het ding minder nauwkeurig is dan die van de Shelly die het op tienden graden weergeeft.
Als het zo goedkoop is maakt het dat wel makkelijk om ergens een temperatuursensor in te bouwen om net dat beetje extra functionaliteit te bieden maar als het de hoofdfunctie is van een device verwacht ik eigenlijk wel wat betere nauwkeurigheid. Of het device moet zelf heel goedkoop zijn zoals zo’n Ikea VINDSTYRKA.DjoeC schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:31:
[...]
Voor pive gebruik vind ik +/1 0,5 graad eigenlijk best wel ok, zeker voor de DS18B20 die heel veel gebruikt wordt in commerciele produkten en voor mij toen tussen de 25 en de 40 cent per stuk waren. Per 10.000 vast nog een stuk minder.
Voor zo’n Shelly H&T Blu betaal je ruim €19 en dat is nog zonder verzendkosten dus mag hopen dat ze daar wel wat beters in zetten…
Dat is wel meer in lijn met wat ik zou verwachten van een temperatuursensor eerlijk gezegd. Heb net de Sensorion SHT40 opgezocht en die kost bij Kiwi Electronics €6,40 met btw en dat is gecombineerd met een luchtvochtigheidssensor. Behuizing er omheen en een draadloze interface erbij moet dan toch wel kunnen voor rond de 20 euro zou ik zeggen. Zeker als dat in massa geproduceerd wordt.WIl je meer nauwkeurigheid dan hangt daar vast een prijskaartje aan zoals bijvoorbeeld spul zoals Sensirion SHT40 met +/- 0.2, zelfs dat kan bij 2 stuks dus 0.4 graden verschillen.... Exact is complex.
Hopelijk is dat of iets vergelijkbaars qua nauwkeurigheid wat Shelly in de H&T Blu (ZB) gebruikt. Is jammer dat ze de specs van die sensor niet publiceren.
Vervangen van de radiatoren is verrassend betaalbaar zolang je niet design gaat. Ik heb dit indertijd zelfs in mijn huurhuis gedaan. Maar kijk eens wat je in totaal uitgeeft aan gas. Als je daar niet van schrikt, dan is het beter inregelen niet de moeite waard.Vliegvlug schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:18:
[...]
Ik heb daar wel eens naar gekeken maar in onze situatie is er denk ik weinig winst te behalen vanwege de huidige setup hier. Namelijk nog een VR ketel die op zichzelf al niet zuinig is en dat nog eens gecombineerd met een kleine warmwater boiler via het verwarmingscircuit waardoor de ketel ook niet lager dan 70°C kan worden ingesteld omdat we dan niet meer kunnen douchen.
Hooguit dat het waterzijdig inregelen van de 3 radiatoren boven iets zou doen ware het niet dat die geen voetventielen hebben waarmee afgesteld kan worden en het vanwege die thermostaat beneden maar beperkt verwarmd wordt boven. Maar dat is dan tegelijkertijd ook het ding wat het meest bespaard.![]()
Is gewoon allemaal oude zooi die eigenlijk vervangen moet worden door een warmtepomp maar we zijn er nog niet uit of er boven dan lage temperatuur radiatoren moeten komen of dat het verwarmen met airco’s dan een betere investering is. Want die willen we uiteindelijk toch plaatsen vanwege het koelen aangezien de zomers steeds warmer worden.
Milmoor schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:11:
[...]
Vervangen van de radiatoren is verrassend betaalbaar zolang je niet design gaat. Ik heb dit indertijd zelfs in mijn huurhuis gedaan. Maar kijk eens wat je in totaal uitgeeft aan gas. Als je daar niet van schrikt, dan is het beter inregelen niet de moeite waard.
Waarmee vervang je ze dan en waarom bespaart dat gas?
Er zitten nu flink grote dubbele plaatradiatoren in de slaapkamers dus de capaciteit zal het probleem niet zijn.
Dat ik ze daarna wel waterzijdig kan inregelen daarvan vraag ik me af of dat de gemaakte kosten gaat compenseren in besparing. Zoals gezegd wordt boven enkel verwarmd als het beneden niet op temperatuur is en dat is niet veel, dus de meeste kosten maken we naar mijn idee op de benedenverdieping met de vloerverwarming.
Ben bij het overstappen van ketel naar warmtepomp wel van plan te gaan voor LTV radiatoren, bijv van Jaga. Of het wordt verwarmen met airco’s, daar zijn we nog niet uit.
Ook offtopic: airco’s zorgen voor droge lucht in huis. Niet iedereen vind dat fijn. Je kan last krijgen van droge ogen. Probeer dat ergens uit indien mogelijk, hoewel ik zo ook geen briljant idee heb hoe.
Stuur me gerust een DM als je nog vervolgvragen hebt. Hier terug naar Shelly.
Ha Vliegvlug, dit is er eentje van de vorige generatie. Ik heb er een tiental van geplaatst en volgens mij zijn ze ook inmiddels alle 10 ook weer vervangen door de nieuwe, of door een Honeywell afsluiter (alles aan, alles uit)Vliegvlug schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:43:
Een tweedehands Shelly TRV aangeschaft om eens mee te testen. Deze werkt via Wifi.
Voorkomende problemen zijn 99 in het display, het geluid bij openen en sluiten en de matige accuduur (vooral bij wat slechtere wifi dekking)
Dat weet ik, hij was ook erg goedkoop dus ideaal om eens ervaring mee op te doen.JaapZ1 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:03:
[...]
Ha Vliegvlug, dit is er eentje van de vorige generatie.
We gaan het meemaken. Het display valt uit bedoel je? Dat is wel onhandig ja, gelukkig is hij in Home Assistent ook uit te lezen en te bedienen.Ik heb er een tiental van geplaatst en volgens mij zijn ze ook inmiddels alle 10 ook weer vervangen door de nieuwe, of door een Honeywell afsluiter (alles aan, alles uit)
Voorkomende problemen zijn 99 in het display, het geluid bij openen en sluiten en de matige accuduur (vooral bij wat slechtere wifi dekking)
Luidruchtig werking is niet echt fijn nee maar we gaan zien hoe dat in de praktijk gaat zijn.
Qua wifi hangt een AP om de hoek dus dat zal geen probleem moeten zijn.
Daar ik nieuwsgierig ben wat er breaking aan is, even zitten Googlen, de AI kwam met dit:Removed
BLE: Remove global enable flag from config (auto-activate/deactivate scanning) BREAKING CHANGE
In Shelly firmware 2.0.0, the primary breaking change regarding Bluetooth Low Energy (BLE) is the removal of the global BLE.config.enable flag.
Key Details & Action Required
- Auto-Activation: BLE scanning now automatically activates only when needed by scripts, BLU gateways, or BTHome devices, and shuts down when idle.
- Removed Configuration: The global enable property in BLE.GetConfig no longer exists. If your scripts, automations, or API calls explicitly check or set this property, they will throw errors and fail.
- RPC Control Remains: While the scanner toggle is gone, the rpc.enable property remains to control whether BLE can be used to send RPC commands to the device.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Voor zover gecontroleerd bevatten ze de laatste FW.
Iemand een idee?
Ze hebben wel een mooie stap gemaakt met Zigbee moet ik zeggen:Raven schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:56:
Shelly is begonnen met de uitrol van firmware 2.0.0, hierbij viel mij iets op:
[...]
Daar ik nieuwsgierig ben wat er breaking aan is, even zitten Googlen, de AI kwam met dit:
[...]
- Zigbee: Add OTA support
- Zigbee: Add inputs support
- Zigbee: Indicate Zigbee connection (initializing, steering, joined, failed) via the system LED
Nu nog wachten tot er Matter-over-Thread support wordt toegevoegd
Daar wordt al heel lang om gevraagd, maar geen woord of het zelfs maar overwogen wordttagican schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:54:
Nu nog wachten tot er Matter-over-Thread support wordt toegevoegd
Gelukkig heeft de ZBT-2 goed genoeg bereik met de MYGGBETT voor een stabiele verbinding, ondanks het gewapende beton ertussen.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Router issues. Hoeveel cijfers heeft het device ID? (kun je terugvinden bij settings)Eriksk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:10:
Ergens rond 28 juni zijn mij Shelly devices (gen1) opgehouden 'Energy' door te geven. Nu kom ik erachter dat dit komt omdat ze geen tijd meer hebben. Ook na het instellen van een andere NTP-server lijkt dit geen resultaat te geven. Dit probleem speelt bij alle GEN1 devices; Dimmer, PM, Plug. Een paar dagen terug heb ik een GEN4 geïnstalleerd; deze heeft geen problemen en bevat wel de tijd.
Voor zover gecontroleerd bevatten ze de laatste FW.
Iemand een idee?
Ik had de korte DeviceID, maar een longifyid-actie die succesvol was, mocht niet baten.JaapZ1 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:37:
[...]
Router issues. Hoeveel cijfers heeft het device ID? (kun je terugvinden bij settings)
Ik zie het volgende in de log:
1
| 198013302 mongoose.c:12127 Failed to resolve 'nl.pool.ntp.org', server 192.168.1.xx |
Mijn unify router heeft geen rules hiervoor. De hostnames resolven namelijk wel op andere machines, de nieuwe gen4 en eerder werkte het ook.
Als dat op een mooie en veilige manier kan, vind ik het prima om er 1 op te offeren.JaVaWa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:12:
Past niet, tenzij je een van de twee stopcontacten opoffert om plaats te maken voor de Shelly.
EU DNS: 86.54.11.100
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ovk7LhQh2n4qLZpndRtjNwlQ.jpg?f=user_large)
Als je een van de twee weglaat is er genoeg plek over voor een Shelly.
@c-nan dit zou ik doen. is wel de netste oplossing.Out.of.Control schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:28:
Of anders een lasdoos met Shelly op de plek van de WCD's en de WCD's iets omhoog verplaatsen.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Ik heb maar 2 shelly 4's kunnen updaten naar 2.0.0
Is er een andere manier?
kan ik die update ergens downloaden?
Het gaat om een nieuwbouw woning, de buiten-WCD was een optie, ik ga er vanuit dat wat zij doen correct is? Wellicht dat er een XMVK/YMVK in de flexbuis zit?Septillion schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:27:
@c-nan Weet ook dat zo'n flex PVC pijp niet echt geschikt is voor buiten. Onder UV gaat het echt broos worden. Een stukje XMVK of YMVK zou beter zijn. Of als de draden niet meer makkelijk te vervangen zijn, het vervangen met een stukje gebogen slagvaste pijp.
EU DNS: 86.54.11.100
ik heb hem vervangen door zo iets maar dan met 3 wcd,s daarr paste zo,n kleine shelly net inc-nan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:10:
Ik ben op zoek naar een Shelly - met Zigbee support - die hier in zou passen. Ik wil de Shelly dus wegwerken in een buiten-WCD.
Iemand ervaring mee? Gaat een Shelly erin passen?
[Afbeelding]
https://www.elektramat.nl/hateha-vd16-4k-hate-verd-cont-ds-4-v-grys-blw/
[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 17-07-2026 21:17 . Reden: Link cleanup ]
Een hoog percentage valt uit na een stroomstoring. Soms werken ze nog een korte tijd op de schakelaar, maar meestal is het gelijk over en uit.tjanssen schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:48:
Zijn er hier ook mensen die de elco perikelen ervaren met een dimmer 2? Heb er nu eentje die geregeld van de WiFi afvalt.
https://community.shelly.cloud/topic/1811-replacement-capacitors-for-dimmer-2/
Wat het probleem precies was weet ik niet. Maar ik heb er afgelopen jaar 2 vervangen omdat ze het niet meer deden.tjanssen schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:48:
Zijn er hier ook mensen die de elco perikelen ervaren met een dimmer 2? Heb er nu eentje die geregeld van de WiFi afvalt.
Of ze daar in passen weet ik niet, ik heb bij een vriend van mij een "buiten" oplossing gemaakt met Niko IP55 dozen. Hierin past een Shelly als je hem in een afdekdeksel legt, verdiend niet de schoonheidsprijs, maar het werkt wel. Dat is ook de enige manier dat dit past, achter schakelaars of stopcontacten gaat niet lukken, de Shelly past niet tussen de afstandsbussen/bevestigingspootjes.c-nan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:10:
Ik ben op zoek naar een Shelly - met Zigbee support - die hier in zou passen. Ik wil de Shelly dus wegwerken in een buiten-WCD.
Iemand ervaring mee? Gaat een Shelly erin passen?
[Afbeelding]
![]() | ![]() |
Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel
Zouden de mini's passen?Yannick97 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:17:
[...]
Of ze daar in passen weet ik niet, ik heb bij een vriend van mij een "buiten" oplossing gemaakt met Niko IP55 dozen. Hierin past een Shelly als je hem in een afdekdeksel legt, verdiend niet de schoonheidsprijs, maar het werkt wel. Dat is ook de enige manier dat dit past, achter schakelaars of stopcontacten gaat niet lukken, de Shelly past niet tussen de afstandsbussen/bevestigingspootjes.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Passen... Erachter volgens mij wel, heb nu geen hardware liggen om te testen, maar je houd zo weinig ruimte over dat je met je draden niet meer weg komt. Achter een afdekdeksel is dus de enige werkbare oplossing.
Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel
Als je heel netjes werkt dan past het in een combi wcd met schakelaar. Met 2 wcd's heb ik geen ervaring.
De schakelaar heeft fase nul en aarde, maar geen shakeldraad naar de lampen. Het werkt nog steeds met zwave ook al hangt de controller niet meer in netwerk.
kan ik door middel van een i4 met een puls schakelaar een andere shelly aansturen om het licht aan en uit te doen ? De draad naar de lamp zit in de meterkast, dus een pro model kan ik mooi wegwerken en kan ik dan bedraad aansluiten.
Ze zitten 150 cm van elkaar af en de wifi accesspoint hangt ook op minder dan 2 meter.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Zeker is dat mogelijk! Ik heb dit zelfs gedaan met een dimmer, al was de vertraging soms net te groot en de dimcurve te onhandig om dit goed te laten werken. Schakelen is zeker geen probleem!jacovn schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:18:
Ik wil een zwave zender en relais vervangen door een shelly oplossing.
De schakelaar heeft fase nul en aarde, maar geen shakeldraad naar de lampen. Het werkt nog steeds met zwave ook al hangt de controller niet meer in netwerk.
kan ik door middel van een i4 met een puls schakelaar een andere shelly aansturen om het licht aan en uit te doen ? De draad naar de lamp zit in de meterkast, dus een pro model kan ik mooi wegwerken en kan ik dan bedraad aansluiten.
Ze zitten 150 cm van elkaar af en de wifi accesspoint hangt ook op minder dan 2 meter.
Ik heb zelfs het gehele script nog, een groot deel gestolen, een beetje handmatig uitgebreid en een stukje met ChatGPT verbetert en aangepast omdat ik het enkel gebruikte om te testen. Het werkte voor een groot deel perfect, maar nooit af, als je code kunt lezen ben je voor 98% onderweg. Ik heb dat hier in dit topic al eens geplaatst. Hoop dat je hiermee vooruit kan.
Hier direct een link naar codebin, je hoeft overigens enkel maar bovenin het script het IP adres op te geven van de target, welke uitgang je wil schakelen en of dit een relais of dimmer betreft.
Een deel ervan gaat nog wel ingezet worden, al is dat op dit moment nog niet nodig. We konden in de verbouwing naar 1 doos geen draad trekken, alleen daar zit inmiddels nog geen verlichting aangesloten, dus ik kan je de praktijkervaring nog niet vertellen.
[ Voor 20% gewijzigd door Yannick97 op 27-07-2026 19:32 ]
Gebaseerd op jouw schema kan ik niet zien dat dat signaal ergens op binnenkomt. Wat is precies het doel dat je wilt bereiken?Jerry_bboy schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:32:
Iemand enig idee hoe ik de shelly 1 gen3 aan kan sluiten zodat ik kan zien dat iemand de access controller gebruikt. Om vervolgens het slot te openen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder zie ik wel een Control- en Control+ signaal, wat doen die?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met 'de access control', maar als de wens is om je shelly te gebruiken om hem te openen is het eigenlijk vrij simpel.Jerry_bboy schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:09:
@rens-br ik wil graag mijn slot openen middels de access control. Deze werkt normaal zonder de shelly. Maar ik wil mijn slot ook kunnen openen middels de Shelly. Het kan parralel, maar het liefst trigger ik de shelly vanaf de access control om vervolgens het slot te openen. Control + / - weet ik zo niet.
Gebruik je momenteel een 'Exit' button? Zoja moet je de Shelly er tussen of paralell zetten. In ieder geval moeten de 0 en 1 van de Shelly hangen aan de GND en de Push.
Ik gebruik geen exit button.
Maakt het nog makkelijker. De shelly komt dan op de plek van je Exit button te zitten in je tekening. De 0 en 1 van de Shelly hangen dan aan de GND en de Push.
Het heeft ooit gewerkt met een oudere shelly, maar op de 1 of andere manier weet ik niet meer hoe dat exact zat. Of het werkt niet met de 1 gen3.
Dan moet je denk ik de Shelly tussen Push/No en Push zetten. De Push/No gaat als schakelaar de Shelly in. Het Push signaal hangt aan de I.Jerry_bboy schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:22:
Ja maar dat wil ik niet, want dan zie ik dus niet dat iemand de access control gebruikt. :)
Het heeft ooit gewerkt met een oudere shelly, maar op de 1 of andere manier weet ik niet meer hoe dat exact zat. Of het werkt niet met de 1 gen3.
Ik dacht juist aan dit:rens-br schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:29:
[...]
Dan moet je denk ik de Shelly tussen Push/No en Push zetten. De Push/No gaat als schakelaar de Shelly in. Het Push signaal hangt aan de I.
De I moet dacht ik een continue input zijn, en de O gaat naar de power supply.
De shelly schakelt dan de I/O op basis van wat de SW ontvangt.
Shelly moet je dan nog wel instellen op momentary ipv toggle
Goede tekening! Of je nu de 0 of I gebruikt maakt eigenlijk niet uit, het is een potentiaal vrij contact.Schway schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:28:
[...]
Ik dacht juist aan dit:
[Afbeelding]
De I moet dacht ik een continue input zijn, en de O gaat naar de power supply.
De shelly schakelt dan de I/O op basis van wat de SW ontvangt.
Shelly moet je dan nog wel instellen op momentary ipv toggle
Een mini gen 4, pro 1pm en een i4 gen 3
[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 29-07-2026 14:00 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Oscar Wilde
Ik heb alle devices waarvan ik melding kreeg geupgraded naar 2.0.0. Werkt nog perfect, zoals verwacht, in HA.Raven schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:24:
Inmiddels is Shelly druk bezig met het uitrollen van 2.0.0, zie steeds meer devices met die update beschikbaar in HASS. Heeft iemand die al getest of is wachten op 2.0.1 verstandiger?
Namelijk met de vorige firmware versie had ik het probleem dat mijn rolluiken ingesteld om
open te gaan om 8.30 u en sluiten om 21.00 u niet meer simultaan gingen .
1 ging 30 sec te vroeg en een ander 10 sec te vroeg open of dicht.
Mischien handig om effe te melden.
Hier al diverse Shellys geupdate.Raven schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:24:
Inmiddels is Shelly druk bezig met het uitrollen van 2.0.0, zie steeds meer devices met die update beschikbaar in HASS. Heeft iemand die al getest of is wachten op 2.0.1 verstandiger?
Geen enkel probleem ondervonden zowel de Shelly app als HomeAssistant.
Hier ook al diverse Shelly's van update voorzien (Shelly 1 Mini Gen3, Shelly Plug S Gen3) en alles werkt nog perfect.Raven schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:24:
Goede wijn is nog geen bier.
Ik wil binnenkort een Shelly ProEM3 aanschaffen en laten installeren door iemand die daar kennis van heeft. Omdat ik nog een oude DSMR4 meter heb, krijg ik nu elke 10sec nieuwe data uit de P1 poort.
Ik merk dat dit totaal niet lekker werkt met mijn thuisbatterij (Marstek). De batterij ondersteund de Shelly officieel als een CT. Nu is de vraag, om de hoeveel sec ga ik nieuwe data krijgen met een Shelly?
Ik merk dat ik met de thuisbatterij enorm achter de feiten aanloopt, en deze enorm oscilleert (wisselt tussen laden en ontladen). Ik hoop daar dus met een Shelly een einde (voor zover mogelijk) aan te maken.
Afhankelijk van de firmware op jouw Marstek kan de interval tot ca één seconde worden teruggebracht.
Local API op Marstek Venus E 3.0
Dat is iig al een flinke vooruitgang. Nu weet ik dat een Shelly met CT klemmen niet 100% accuraat kan zijn. Weet iemand hoeveel watt hij er ongeveer naast zit? Ik lees rond de +- 6watt… en hoe gedraagt dit zich tegen het 0 op de meter houden?JaapZ1 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:01:
De ProEM3 pushed om de 5 seconden naar de cloud en webbased is de weergave eveneens om de 5 seconden.
Afhankelijk van de firmware op jouw Marstek kan de interval tot ca één seconde worden teruggebracht.
Local API op Marstek Venus E 3.0
Een afwijking van +/- 6Watt is onzin want de afwijking is een percentage.
Ik heb 10x Pro3 EM63 in de groepenkast hangen (dus totaal 30 CT's) en zie nogal afwijkende metingen. De ene CT blijft perfect op nul staan als de groep er achter niets doet, de ander toont kleine negatieve waarden op een apparaat dat uit staat (er zou een lekstroom kunnen zijn, maar dan had dat een positieve waarde op moeten leveren) en die gaat echte waarden tonen als het apparaat aan staat, en een derde doet precies wat je verwacht.Niekniek89 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:57:
[...]
Dat is iig al een flinke vooruitgang. Nu weet ik dat een Shelly met CT klemmen niet 100% accuraat kan zijn. Weet iemand hoeveel watt hij er ongeveer naast zit? Ik lees rond de +- 6watt… en hoe gedraagt dit zich tegen het 0 op de meter houden?
Kortom, het is prima als indicatie wat er aan de hand is maar de kalibratie van de CT's laat nog wel wat te wensen over. Iets waar je zelf niets aan kan doen. Je kunt alleen de meetstroom in de app 'omdraaien'. Als je écht probeert nul op de meter voor elkaar te krijgen is een P1 meter de enige die de waarheid gaat vertellen. Ook als die fout zou zijn is dat degene waarop afgerekend wordt en waar de juridische waarheid ligt. Tenzij je aan kan tonen dat de P1 meter onjuist is, natuurlijk.
75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Dank voor je uitgebreide en duidelijke antwoord. Ik hoef natuurlijk ook niet 100% de exacte waarde te hebben. Ik heb nu alleen flinke oscillatie tussen de batterij en de p1 meter (die op een 10sec meter zit), en hoop dat met een Shelly een heel stuk stabieler te krijgen. Nu krijgt de p1 meter van de batterij pas ná 10 sec nieuwe data binnen, wat voor rare dingen zorgt (blijft enorm lang laden/ontladen)…Judge Ming schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:39:
[...]
Ik heb 10x Pro3 EM63 in de groepenkast hangen (dus totaal 30 CT's) en zie nogal afwijkende metingen. De ene CT blijft perfect op nul staan als de groep er achter niets doet, de ander toont kleine negatieve waarden op een apparaat dat uit staat (er zou een lekstroom kunnen zijn, maar dan had dat een positieve waarde op moeten leveren) en die gaat echte waarden tonen als het apparaat aan staat, en een derde doet precies wat je verwacht.
Kortom, het is prima als indicatie wat er aan de hand is maar de kalibratie van de CT's laat nog wel wat te wensen over. Iets waar je zelf niets aan kan doen. Je kunt alleen de meetstroom in de app 'omdraaien'. Als je écht probeert nul op de meter voor elkaar te krijgen is een P1 meter de enige die de waarheid gaat vertellen. Ook als die fout zou zijn is dat degene waarop afgerekend wordt en waar de juridische waarheid ligt. Tenzij je aan kan tonen dat de P1 meter onjuist is, natuurlijk.
Volgens Enexis staat mijn dsmr 4 meter voorlopig niet op de planning om te vervangen, ondanks de grps. Die gaan ze pas in de allerlaatste fase van 2029/2030 vervangen.
Dat is dus de reden van de aanschaf van Shelly, rustiger/ sneller en stabielere waardes richting de batterij… klopt dat met wat ik denk?
Die oscillatie heeft meer te maken met de snelheid waarop de omvormer van de accu kan reageren. Mijn Tesla accu heeft een controle unit die ook probeert nul op de meter aan te houden maar loopt altijd wat achter de feiten aan. In de zomer is dat gemakkelijker omdat ik dan een instelling heb die het huis en pv achter de accu zet. Er is dan immers altijd voldoende in de accu e/o de pv om de afnemers tevreden te stellen. In de winter moet de control unit het zelf zien te rooien. Op de DRMS zie ik de hele tijd waarden die rond de nul rond springen (jaar rond). Meestal iets van 0 tot + en - 50 watt. De snelheid waarmee dat gebeurd gaat nooit door de omvormer bijgehouden worden. In de winter laad ik de accu op dalmomenten om dan 24 of 48 uur door te pruttelen. Alleen de EV laden gaat (als ik dat wil) rechtstreeks vanuit het net en bypassed de accu. Zoals je kan lezen: de shellies spelen geen enkele rol bij mij om de nul vast te houden.Niekniek89 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:52:
[...]
Dank voor je uitgebreide en duidelijke antwoord. Ik hoef natuurlijk ook niet 100% de exacte waarde te hebben. Ik heb nu alleen flinke oscillatie tussen de batterij en de p1 meter (die op een 10sec meter zit), en hoop dat met een Shelly een heel stuk stabieler te krijgen. Nu krijgt de p1 meter van de batterij pas ná 10 sec nieuwe data binnen, wat voor rare dingen zorgt (blijft enorm lang laden/ontladen)…
Volgens Enexis staat mijn dsmr 4 meter voorlopig niet op de planning om te vervangen, ondanks de grps. Die gaan ze pas in de allerlaatste fase van 2029/2030 vervangen.
Dat is dus de reden van de aanschaf van Shelly, rustiger/ sneller en stabielere waardes richting de batterij… klopt dat met wat ik denk?
75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Dank voor je antwoord. Maar dan zou ik toch weldegelijk iets moeten merken als ik van een 10sec meter naar een 1 sec meter wissel?Judge Ming schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:32:
[...]
Die oscillatie heeft meer te maken met de snelheid waarop de omvormer van de accu kan reageren. Mijn Tesla accu heeft een controle unit die ook probeert nul op de meter aan te houden maar loopt altijd wat achter de feiten aan. In de zomer is dat gemakkelijker omdat ik dan een instelling heb die het huis en pv achter de accu zet. Er is dan immers altijd voldoende in de accu e/o de pv om de afnemers tevreden te stellen. In de winter moet de control unit het zelf zien te rooien. Op de DRMS zie ik de hele tijd waarden die rond de nul rond springen (jaar rond). Meestal iets van 0 tot + en - 50 watt. De snelheid waarmee dat gebeurd gaat nooit door de omvormer bijgehouden worden. In de winter laad ik de accu op dalmomenten om dan 24 of 48 uur door te pruttelen. Alleen de EV laden gaat (als ik dat wil) rechtstreeks vanuit het net en bypassed de accu. Zoals je kan lezen: de shellies spelen geen enkele rol bij mij om de nul vast te houden.
Misschien. Het hangt af van de snelheid waarmee de omvormer in/aan je accu kan reageren op de instructie die via de shelly aangestuurd wordt. Ik neem aan dat je iets van HA er tussen hebt zitten? De shelly kan mogelijk elke 5 seconden (ont)laad commando's bij je HA initiëren maar dat wil niet zeggen dat je omvormer ook zo snel mee kan doen. Bij mij in elk geval niet. Ik ga er van uit dat je een DC opslag hebt en er dus een omvormer bovenop hebt zitten voordat je iets met het grid kan doen.Niekniek89 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:28:
[...]
Dank voor je antwoord. Maar dan zou ik toch weldegelijk iets moeten merken als ik van een 10sec meter naar een 1 sec meter wissel?
Ik ga de Shelley direct koppelen met de Marstek… das het idee.. ik lees op het Marstek forum iig dat dat veel beter gaat met een 1 sec meter..Judge Ming schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:33:
[...]
Misschien. Het hangt af van de snelheid waarmee de omvormer in/aan je accu kan reageren op de instructie die via de shelly aangestuurd wordt. Ik neem aan dat je iets van HA er tussen hebt zitten? De shelly kan mogelijk elke 5 seconden (ont)laad commando's bij je HA initiëren maar dat wil niet zeggen dat je omvormer ook zo snel mee kan doen. Bij mij in elk geval niet. Ik ga er van uit dat je een DC opslag hebt en er dus een omvormer bovenop hebt zitten voordat je iets met het grid kan doen.
Werkt allemaal naar behoren maar wat mij opvalt is dat als ik bij rolluik 1 op de schakelaar druk deze direct aan gaat.
Bij de andere 2 zit hier een kleine vertraging in.
Is dit een instelling in de module of kan dit ergens anders aan liggen?
het zijn drukknoppen die direct op de module bedraad zijn.
Welke firmware hebben ze?Crxtreem schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:32:
Ik heb nu bij 3 rolluiken de Shelly 2PM Gen4 geplaatst.
Werkt allemaal naar behoren maar wat mij opvalt is dat als ik bij rolluik 1 op de schakelaar druk deze direct aan gaat.
Zou ik vanavond even moeten checken maar volgens mij heb ik ze allemaal up 2.0 gezet voordat ik ze inbouwde.
Als ik dit doe, uiteraard met de juiste kleuren draad erin, kan ik dan in principe 'altijd uit', in de zin dat alles mogelijk is smart en traditioneel schakelen? In principe loopt er dan dus ook een schakeldraad van elke schakelaar naar zijn desbetreffende lamp, maar dan onderbroken in de meterkast.
En klopt mijn aanname dat het Shelly ecosysteem dan waarschijnlijk de beste keuze is? Kan ik dan bijvoorbeeld een grote kast hangen met een hoop Shelly Pro / Pro DIMs erin en er vanuit gaan dat ik alles zo kan koppelen dat het 1) volledig schakelbaar is via de Shellys & Home Assistant en 2) volledig schakelbaar is op de traditionele manier via een schakelaar?
Dat is inderdaad de juiste manier van aanleggen domotica.Valdun schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:46:
Beetje een algemene vraag; ik ben mijn elektra aan het leggen en heb een relatief makkelijke optie om van elke schakelaar en elke lamp een directe buis naar de meterkast te trekken.
Als ik dit doe, uiteraard met de juiste kleuren draad erin, kan ik dan in principe 'altijd uit', in de zin dat alles mogelijk is smart en traditioneel schakelen? In principe loopt er dan dus ook een schakeldraad van elke schakelaar naar zijn desbetreffende lamp, maar dan onderbroken in de meterkast.
En klopt mijn aanname dat het Shelly ecosysteem dan waarschijnlijk de beste keuze is? Kan ik dan bijvoorbeeld een grote kast hangen met een hoop Shelly Pro / Pro DIMs erin en er vanuit gaan dat ik alles zo kan koppelen dat het 1) volledig schakelbaar is via de Shellys & Home Assistant en 2) volledig schakelbaar is op de traditionele manier via een schakelaar?
Met een bus systeem gaat het ook zo. (Licht punten naar verdeelkast)
De (schakelaars) tasters gaan dan via een bus draad.
Bij een nieuwe installatie zal ik voor Knx gaan.
Het is ook te realiseren met Shelly en stukken goedkoper. (Uiteraard is het dan geen bus systeem)
Het zou kunnen dat de ene in ECO mode staat en de andere niet.Crxtreem schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:32:
Ik heb nu bij 3 rolluiken de Shelly 2PM Gen4 geplaatst.
Settings >> ECO mode
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
Een schakelaar of een dimactor voor KNX kost al snel €75 en na ca 10-15 jaar gaat het in een schoenendoos want achterhaald. Als ik nu een 10 jaar oude KNX installatie zie met (destijds) peperdure LCD schermpjes waar je inmiddels niets meer op kunt aflezen dan ben ik weer genezen en bestel vrolijk een volgende zending Shelly's.peterbier schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:12:
[...]
Bij een nieuwe installatie zal ik voor Knx gaan.
Zo dat jij zo negatief bent over Knx.JaapZ1 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:59:
[...]
Een schakelaar of een dimactor voor KNX kost al snel €75 en na ca 10-15 jaar gaat het in een schoenendoos want achterhaald. Als ik nu een 10 jaar oude KNX installatie zie met (destijds) peperdure LCD schermpjes waar je inmiddels niets meer op kunt aflezen dan ben ik weer genezen en bestel vrolijk een volgende zending Shelly's.
Het is het betrouwbare domotica systeem wat er is.
Daarom wordt het nog steeds toegepast in grote gebouwen en de duurdere woningbouw.
Niks is zo betrouwbaar als Knx.
Het is verkrijgbaar in 1001 merken.
Waaronder Hager, Schneider, Abb enz.
Gewoon top spul.
Dat er wat defect kan raken heb je altijd.
Overens heeft Knx (een standaard open bus systeem) inmiddels al voorledig touchscreen bedienings elementen.
Ik gebruik Shelly ook omdat dit met Knx samen kan werken. (Knx ip router)
Als ik jou was eerst verdiepen in Knx.
Het is een bus protocol en toepasbaar door verschillende merken en door elkaar te gebruiken.
Dat jij problemen met een merk hebt gehad hoeft niet de betekenen dat het Knx bus systeem slecht is.
Mijn inziens het beste wat er is in domotica toepassingen.
Inmiddels draaid het hier jaren probleem loos.
Iedereen zijn eigen voorkeuze. Ik heb duidelijk niet gekozen voor een bussysteem maar voor draadloze aansturing waarbij Zigbee de standaard is. Alle electrische end-points worden, waar nodig, voorzien een zigbee module (in principe de gen4 Shelly's).. Alleen in elke ruimte gaat nog 1 schakeldraad van een schakelpunt bij de deur naar een van de plafond lichtpunten Dat voor nood als het Domotica systeem eruit ligt.peterbier schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:31:
[...]
Zo dat jij zo negatief bent over Knx.
Daarom wordt het nog steeds toegepast in grote gebouwen en de duurdere woningbouw.
Niks is zo betrouwbaar als Knx.
Het is verkrijgbaar in 1001 merken.
Waaronder Hager, Schneider, Abb enz.
Gewoon top spul.
Dat er wat defect kan raken heb je altijd.
Overens heeft Knx (een standaard open bus systeem) inmiddels al voorledig touchscreen bedienings elementen.
Ik gebruik Shelly ook omdat dit met Knx samen kan werken. (Knx ip router)
Als ik jou was eerst verdiepen in Knx.
Het is een bus protocol en toepasbaar door verschillende merken en door elkaar te gebruiken.
Dat jij problemen met een merk hebt gehad hoeft niet de betekenen dat het Knx bus systeem slecht is.
Mijn inziens het beste wat er is in domotica toepassingen.
Inmiddels draaid het hier jaren probleem loos.
Als je deze mogelijkheid hebt is het inderdaad wel de makkelijkste way to go.Valdun schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:46:
Beetje een algemene vraag; ik ben mijn elektra aan het leggen en heb een relatief makkelijke optie om van elke schakelaar en elke lamp een directe buis naar de meterkast te trekken.
En dan de vraag ga je dit ook doen voor al je WCD's?
Als je inderdaad de mogelijkheid (nog) hebt zou ik ieder WCD, schakelpunt & lichtpunt naar een centraal punt (verdeler) brengen, daar aansluiten op rijgklemmen zodat je vanaf daar alle kanten op kan.
Voor de reguliere WCD's evt 2,5mm2 in het zwart mee trekken zodat je daar evt ook makkelijk geschakelde WCD's van kunt maken.
En dan is het natuurlijk zeer belangrijk dat je alles goed en duidelijk labelt (evt. incl een plattegrond wat wat is).
Neem wel in overweging of dit voor b.v. de keuken ook nodig is of dat je daar b.v. zegt wordt gewoon compleet vaste aansluiting zodat je niet zomaar/per ongeluk je koelkast of vriezer uit kan zetten.
Bijkomend voordeel van een dergelijke aanleg is ook dat je (wanneer je dat wenst) je alles heel makkelijk per stuk een energie meting tussen kan plaatsen.
Tweede voordeel is dat je evt specifieke aansluitingen makkelijk van fase kunt wisselen om meer belasting-gelijkheid te krijgen tussen de fases
Er zijn zoveel mogelijkheden en wensen dat je niet perse kan zeggen of Shelly of iets anders het beste is.En klopt mijn aanname dat het Shelly ecosysteem dan waarschijnlijk de beste keuze is? Kan ik dan bijvoorbeeld een grote kast hangen met een hoop Shelly Pro / Pro DIMs erin en er vanuit gaan dat ik alles zo kan koppelen dat het 1) volledig schakelbaar is via de Shellys & Home Assistant en 2) volledig schakelbaar is op de traditionele manier via een schakelaar?
Je kunt (afhankelijk van de aansturing) ook mixen tussen merken/typen en/of combineren met reguliere relais als er meer/zwaarder vermogen overheen getrokken wordt.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Peter, ik ben het deels met jou eens, maar zoals met ieder systeem is de kwaliteit van de installatie belangrijker dan de kwaliteit van het materiaal.peterbier schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:31:
[...]
Zo dat jij zo negatief bent over Knx.
Ik heb een KNX met een bus van >1500 meter vervangen door Shelly omdat het instabiel draaide. Dan weer een klokontvanger, dan een kanaalgenerator, dan weer een lokale DC voeding, dan weer een kink in de ene bus, dan een sluiting in de andere... En telkens honderden euro's voor een dingetje van niets. Shelly doet hetzelfde kunstje, maar inclusief installatie voor nog geen tiende van de kostprijs van KNX.
Creston is ook prachtig, maar met een 10" schermpje van inkoop €2500 ben je mij al kwijt.
:strip_exif()/f/image/p0Bn7QJqCPYqM3IKsCn3dmgI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/drmkufNhMlSjFUvj0hPMY8dY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6gq2q5o03nLFLHn0RC5uIpVq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KFaWgEiXyNZ3sBu61Gzqbnxb.jpg?f=fotoalbum_large)