Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drivesalegend
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-07 23:26
Driek schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:40:
als je HA hebt, waarom zou je dan uberhaupt iets van automation via de shelly regelen, dat doe je dan toch allemaal via HA.
In HA kan je prima tijdscondities in je automations kwijt.
omdat ik niet weet of de shelly niet sowieso luistert naar de inputschakelaar vooraleer HA iets geregeld heeft...
Of moet ik dan 'enable input' uitzetten?

Chatgpt heeft een nieuw script getoverd met twee regels. Dat probeer ik alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Vergeet vaak het licht op zolder uit te doen.
Dat zijn nu nog een aantal TL buizen, vreet wel wat stroom als die dagen blijven branden.
Zou ze eigenlijk moeten vervangen door wat zuinigs.

Los daarvan, vraag ik me af of ik achter een dubbele schakelaar, een Shelly Mini Gen4 kan aansluiten.
Waarmee alleen dan de lampen op zolder geschakeld kunnen worden. Timer erop dat als ze langer dan 30 min o.i.d. branden, ze vanzelf uitgaan. Langer ben ik toch niet in die ruimte.

Nu vraag ik me alleen af of ik de schakelaar dan nog kan gebruiken zoals ik gewend ben?
En zo ja, hoe ik dat 't beste kan aansluiten. Of heb ik een ander type device hiervoor nodig?

Wil deze dan ook nog via Zigbee aan 't smarthome netwerk hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:02
Mischien is dan deze Shelly 2L gen3 iets voor jou dan vermits het een dubbele schakelaar is.

Je kan er een timer opzetten en je kan de schakelaars blijven gebruiken mits je die aansluit op SW1 en SW2.

Ik heb een Shelly mini in de badkamer.
Sensor schakelt de Shelly mini en doet het licht aan en de timer doet het licht na 20 min uit.
Tijd om te douchen, scheren of een nummer 2.
Ga ik toch sneller uit de badkamer doe ik het licht uit met de schakelaar.
Vergeet ik dat gaat het licht alsnog uit na 20 minuten.

Hm zie net dat die shelly 2l gen 3 geen zigbee heeft.
Mischien dan toch maar de Shelly mini gen4.
Waarom is het een dubbele schakelaar?
Of bedoel je hotelschakeling?

[ Voor 17% gewijzigd door eesiediesie op 26-05-2025 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:48
Ik heb slechte ervaringen met Shelly en TL buizen. De Shelly brand erg snel door, waarschijnlijk door de hoge startstroom ofzo.

Zou sowieso die buizen eerst door LED vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:36
Kan dat niet eenvoudig met een 2PM? Daar zitten twee switches op.

Zigbee werkt in ieder geval nog niet geweldig. Hier een 1PM gen4 getest, was al niet te doen om zigbee mode ingeschakeld te krijgen. Met een firmware update uiteindelijk kunnen instellen op zigbee maar vervolgens freezed de shelly volledig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:52
@drivesalegend Daarvoor kun je detached mode gebruiken. Dan is de input een losse entity in HA. En er zijn ook al wel wat scriptjes in omloop die de schakelaar wel weer aan de uitgang knopen als HA niet draait (fallback mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Leaplasher Geen probleem. Een dubbele schakelaar wordt gewoon gevoed vanaf de L en heeft dan gewoon een geschakelde output. Dit is precies wat de Shelly ook verwacht dus geen enkel probleem om maar één van de twee schakelaars aan een Shelly te hangen.

Maar heb je nog een wisselschakeling ("hotelschakeling") daarvoor? Want dan moet je wel even gaan puzzelen qua plaatsing.

En zijn het oude armaturen of wat recenter? Of eigenlijk, zijn het nog inductieve ballasten of zijn het moderne elektronische ballasten? Beide zijn wel een aanslag om een schakelaar (incl Shelly) maar vooral oude ballasten waarvan dan vaak ook de ontstoringscondensator slecht is trekken aardige vonken bij het uitschakelen in de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:02:
@Leaplasher Geen probleem. Een dubbele schakelaar wordt gewoon gevoed vanaf de L en heeft dan gewoon een geschakelde output. Dit is precies wat de Shelly ook verwacht dus geen enkel probleem om maar één van de twee schakelaars aan een Shelly te hangen.

Maar heb je nog een wisselschakeling ("hotelschakeling") daarvoor? Want dan moet je wel even gaan puzzelen qua plaatsing.

En zijn het oude armaturen of wat recenter? Of eigenlijk, zijn het nog inductieve ballasten of zijn het moderne elektronische ballasten? Beide zijn wel een aanslag om een schakelaar (incl Shelly) maar vooral oude ballasten waarvan dan vaak ook de ontstoringscondensator slecht is trekken aardige vonken bij het uitschakelen in de Shelly.
Ik heb geen hotelschakeling naar de zolder. Alleen een schakelaar beneden.

Je 2e vraag is wat lastiger om te verteren. ;)
Hoe kom ik daar achter/waar mag ik naar zoeken? Vonken voorkom ik graag!
De TL buizen zijn iig ouder dan 2 jaar, ze zaten al in de woning toen ik deze kocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Leaplasher Een inductieve ballast ziet er een beetje uit als:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxMC_gAeYcPztHH0YT75S1DXmb8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/RrgowFXdDUIcTS1n4JChJxn8.webp?f=user_large

Een elektronische ballast meer als:
Afbeeldingslocatie: https://www.lichtbronnen.be/contents/media/philips_hf-basic_258_tl-diii.jpg
Vaak staat er ook iets van electronic ballast op en heb je vaak geen starters.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 26-05-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
@Septillion
Heb 2 verschillende blijkbaar.
Eentje met een starter? En eentje zonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8T21Mtp38VzznU-bEN9HNfXqZPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scSjGs7MxZIArDqWIBh0a78D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0J_Y-3otKelm9D_Gm3Nn0FgIasw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82tq7mWC9KkN2cyvIXYJT0yL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-07 12:15
Leaplasher schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:24:
Vergeet vaak het licht op zolder uit te doen.
Dat zijn nu nog een aantal TL buizen, vreet wel wat stroom als die dagen blijven branden.
Zou ze eigenlijk moeten vervangen door wat zuinigs.

Los daarvan, vraag ik me af of ik achter een dubbele schakelaar, een Shelly Mini Gen4 kan aansluiten.
Waarmee alleen dan de lampen op zolder geschakeld kunnen worden. Timer erop dat als ze langer dan 30 min o.i.d. branden, ze vanzelf uitgaan. Langer ben ik toch niet in die ruimte.

Nu vraag ik me alleen af of ik de schakelaar dan nog kan gebruiken zoals ik gewend ben?
En zo ja, hoe ik dat 't beste kan aansluiten. Of heb ik een ander type device hiervoor nodig?

Wil deze dan ook nog via Zigbee aan 't smarthome netwerk hangen.
Ik heb ongeveer hetzelfde gemaakt, maar dan voor een kelder.

er gaat een timer lopen als ik de schakelaar omzet (aan of uit). na het aflopen van de timer, gaat de lamp uit.

verder is de lamp ook tussendoor nog uit te schakelen, voor de slimme de mensen die wel nadenken om het licht weer uit te zetten.

heb wel de shelly in de centraaldoos geplaatst, achter de schakelaar was bij mij niet mogelijk.

ging om een wisselschakeling, waarbij een er van opbouw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Leaplasher De onderste lijkt me vrijwel zeker een inductieve ballast. Bovenste is een twijfel. Ballast is pas echt te zien als je de kap eraf hebt.

Andere kant, 2x2 buizen is niet meeeega veel. Dus kan ook best een tijd goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 11:07
Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe je een Shelly RC snubber moet aansluiten. Ik heb gezocht en genoeg informatie gevonden, maar allemaal in "elektro-taal" en ik daar heb ik geen kaas van gegeten. Vandaar dat ik dus ook 2 modules kapot heb gemaakt (beide na 6 maanden oid).

Wens:
Ik wil mijn garagedeur bedienen via een Shelly Plus 1.

Situatie:
Mijn Shelly Plus 1 ging laatst stuk toen ik de schakelaar van de verlichting (het zit allemaal aan elkaar gelust via wago's) bediende.
Dit is de tweede module die de geest geeft dus ik doe iets verkeerd! De eerste was een vergelijkbare Tuya.
Ditmaal bediende ik dus niet eens de garagedeur zelf, maar deed ik het licht uit. De schakelaars zitten naast elkaar, maar de nul en fase draad zijn wel gedeeld.

De + en - voor de garagedeurmotor zijn andere draden dan de twee waarmee je daadwerkelijk de deur opent of sluit.

Het aansluiten van alles op de Shelly Plus 1 lukt mij wel, maar waar ik nu die RC snubber tussen moet zetten is mij volstrekt onduidelijk.
Ik heb geprobeerd deze tussen de 2 draden de te zetten waarmee je de deur bedient, maar dat werkte niet.

Ik heb het idee dat die tussen de nul of fase draad moet die naar de module gaat (en waarmee ook de verlichting van de garage en de garagemotor is verbonden/doorgelust), maar meer dan een idee heb ik niet.

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen. Als er meer info nodig is hoor ik het graag!

Deze module gaat het om en mijn garagedeur is ook op deze manier aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://www.hellasdigital.gr/images/detailed/31/Shelly1P_Dry.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:36
Mit-46 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:35:
Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe je een Shelly RC snubber moet aansluiten. Ik heb gezocht en genoeg informatie gevonden, maar allemaal in "elektro-taal" en ik daar heb ik geen kaas van gegeten. Vandaar dat ik dus ook 2 modules kapot heb gemaakt (beide na 6 maanden oid).

Wens:

Situatie:
Mijn Shelly Plus 1 ging laatst stuk toen ik de schakelaar van de verlichting (het zit allemaal aan elkaar gelust via wago's) bediende.
Dit is de tweede module die de geest geeft dus ik doe iets verkeerd! De eerste was een vergelijkbare Tuya.
Ditmaal bediende ik dus niet eens de garagedeur zelf, maar deed ik het licht uit. De schakelaars zitten naast elkaar, maar de nul en fase draad zijn wel gedeeld.

De + en - voor de garagedeurmotor zijn andere draden dan de twee waarmee je daadwerkelijk de deur opent of sluit.

Het aansluiten van alles op de Shelly Plus 1 lukt mij wel, maar waar ik nu die RC snubber tussen moet zetten is mij volstrekt onduidelijk.
Ik heb geprobeerd deze tussen de 2 draden de te zetten waarmee je de deur bedient, maar dat werkte niet.

Ik heb het idee dat die tussen de nul of fase draad moet die naar de module gaat (en waarmee ook de verlichting van de garage en de garagemotor is verbonden/doorgelust), maar meer dan een idee heb ik niet.

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen. Als er meer info nodig is hoor ik het graag!

[Afbeelding]
Wat voor motor heb je voor je garagedeur? Ik heb bijvoorbeeld een motor van hormann en deze geeft 24v door... nu zou 230v voor de shelly geen probleem moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf

Wens:

Situatie:

[Afbeelding]
Ik denk dat je daar niks aan hebt, die RC snubber is volgens mij om de uitgang van de shelly te ontlasten.
Dus om er voor te zorgen dat het schakelrelais van de shelly niet defect gaat.
En ik geloof niet dat hij stuk gaat door alleen een garagedeur aan te sturen, met een stuurstroompje, zonder vermogen.

Welk gedeelte van je Shelly doet het niet?
Is hij nog wel te online in de app of is hij echt offline?

Aangezien je ook zegt dat de Shelly er mee stopte toen je de verlichting schakelde, vraag ik me af, ligt het niet aan je installatie?
Ergens slechte verbinding waardoor de Shelly steeds wel en geen goede connectie heeft en dus steeds wel en geen spanning krijgt.

Ik had laatst een stukje afval draad gepakt en de Shelly had gewerkt, maar na een tijdje werkte het niet meer.
Bleek dat de ader aan geoxideerd was, waardoor hij geen (goede) verbinding meer had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:10

Wens:

Situatie:

[Afbeelding]
Ik ga dit gesprek even volgen. Ik heb een garage deur met een enkele knop bediening en zou deze graag smart willen maken. En kreeg de Shelly plus 1 aangeboden op internet. Maar vraag me af of dit niet ook gewoon met een app mogelijk is. Zeg Philips Hue en een schakelaar ertussen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Dubrillion schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:23:
[...]

Ik ga dit gesprek even volgen. Ik heb een garage deur met een enkele knop bediening en zou deze graag smart willen maken. En kreeg de Shelly plus 1 aangeboden op internet.
Shelly 1 heb ik hier ook aan de garagedeur gehangen, werkt prima. Je kan dan je bestaande schakelaar behouden en de Shelly tussen je schakelaar en de controller hangen.
Maar vraag me af of dit niet ook gewoon met een app mogelijk is. Zeg Philips Hue en een schakelaar ertussen
Shelly heeft ook een app, snap verder niet helemaal wat je hiermee bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
rens-br schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:33:
[...]

Shelly 1 heb ik hier ook aan de garagedeur gehangen, werkt prima. Je kan dan je bestaande schakelaar behouden en de Shelly tussen je schakelaar en de controller hangen.

[...]

Shelly heeft ook een app, snap verder niet helemaal wat je hiermee bedoeld.
Ik heb een één druks schakelaar in de garage hangen. Kan ik deze er dan tussen plaatsen? Of moet deze op de motor? Ik zag dat er ook een bluetooth module is van Shelly. Werken deze dan beide? dus ik koppel de Shelly Plus 1 aan de wifi en de afstandbedieng module met bluetooth?

Ik zag ergens dat als je een één druk schakelaar heb je ook modules kan kopen die werken via de Hue bridge? Ik heb liever zoveel mogelijk bediening in één app. I.p.v. weer een nieuwe app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Dubrillion schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:36:
[...]

Ik heb een één druks schakelaar in de garage hangen. Kan ik deze er dan tussen plaatsen?
Ja hoor, dat kan prima. Met zo'n druk schakelaar maak je een contact in je controller hoog en met zo'n Shelly kan je exact hetzelfde gedrag simuleren.
Ik zag dat er ook een bluetooth module is van Shelly. Werken deze dan beide? dus ik koppel de Shelly Plus 1 aan de wifi en de afstandbedieng module met bluetooth?
Heb zelf geen ervaring met de Bluetooth apparaten van Shelly. In theorie kan dat werken, maar als je echt een Shelly 1 hebt (van de eerste generatie) heeft die volgens mij geen bluetooth. En iets om denk ik rekening mee te houden, het bluetooth bereik is ook niet zo groot.
Ik zag ergens dat als je een één druk schakelaar heb je ook modules kan kopen die werken via de Hue bridge? Ik heb liever zoveel mogelijk bediening in één app. I.p.v. weer een nieuwe app
Ik zag die niet, dus een linkje zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Maar als je een zigbee apparaat kan vinden met een potentiaal vrij contact die werkt met de hue bridge, dan kan je in principe hetzelfde doen als met de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
Dank jullie wel voor het meedenken. Ben ik blij dat ik hier de vraag gesteld hebt, want ik had schijnbaar een oplossing voor ogen die niets zou oplossen.

Ik zit er nu aan de te denken om alle lasdozen open te maken en alles te controleren vanaf het punt dat de kabels de garage binnenkomen. Pffff.
jgsr schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:14:
[...]

Wat voor motor heb je voor je garagedeur? Ik heb bijvoorbeeld een motor van hormann en deze geeft 24v door... nu zou 230v voor de shelly geen probleem moeten zijn...
Exacte type heb ik niet bij de hand nu, maar het is een (Chaimberlain?) Liftmaster met een keuringssticker van 1993 :o
Super oud ding dus, maar het werkt nog prima. Mijn probleem is de koelkast van een afstandsbediening en dat is ook de reden waarom ik via een Shelly module de boel wil kunnen aansturen (via Home Assistant).
Clumsy Smurf schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:15:
[...]

Ik denk dat je daar niks aan hebt, die RC snubber is volgens mij om de uitgang van de shelly te ontlasten.
Dus om er voor te zorgen dat het schakelrelais van de shelly niet defect gaat.
En ik geloof niet dat hij stuk gaat door alleen een garagedeur aan te sturen, met een stuurstroompje, zonder vermogen.

Welk gedeelte van je Shelly doet het niet?
Is hij nog wel te online in de app of is hij echt offline?

Aangezien je ook zegt dat de Shelly er mee stopte toen je de verlichting schakelde, vraag ik me af, ligt het niet aan je installatie?
Ergens slechte verbinding waardoor de Shelly steeds wel en geen goede connectie heeft en dus steeds wel en geen spanning krijgt.

Ik had laatst een stukje afval draad gepakt en de Shelly had gewerkt, maar na een tijdje werkte het niet meer.
Bleek dat de ader aan geoxideerd was, waardoor hij geen (goede) verbinding meer had.
Ik heb de lasdoos niet open gemaakt, want ik was sindsdien een beetje droevig. :+
Maar ik hoorde een plof toen ik het licht uitschakelde en dacht hu?! Kon het niet plaatsen dus dacht zal wel. Vervolgens wilde ik de deur dicht doen met de schakelaar (naast die van de verlichting) en die reageerde niet. Toen wist ik dus al wat er geploft was. In Home Assistant zag ik ook dat die niet meer online was. Toegegeven, ik moet de lasdoos nog open maken.

Na alles reacties gelezen te hebben ga ik nu maar alle bekabeling/lasdozen maar eens nalopen voor ik uberhaupt een nieuwe module aanschaf.

Als ik echt niets bijzonders kan ontdekken denk ik zelfs dat ik een compleet nieuw systeem koop, want dan zitten er fatsoenlijke kleine afstandsbedieningen bij.
Dubrillion schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:23:
[...]

Ik ga dit gesprek even volgen. Ik heb een garage deur met een enkele knop bediening en zou deze graag smart willen maken. En kreeg de Shelly plus 1 aangeboden op internet. Maar vraag me af of dit niet ook gewoon met een app mogelijk is. Zeg Philips Hue en een schakelaar ertussen
Dat is precies wat ik gedaan heb. Dat werkt prima. Als het niet stuk is kan ik de knop in de garage gebruiken voor het openen of sluiten of via de Shelly module. Dat kan via wifi, maar ik gebruik het in Home Assistant.
Leuke bijkomstigheid hiervan is dat ik via Apple Carplay ook de deur kan openen en sluiten.

Een nadeel is dat als de module stuk is dit rare situaties kan opleveren. Mijn vorige Tyua module begaf het op een willekeurige dag tijdens mijn lunchpauze.
Ik kreeg opeens meldingen van Home Assistant dat de garagedeur open ging. En weer dicht. En weer open. En weer dicht. En weer.......

Mijn eerste gedachten was wtf?! Gaat er nu iemand mijn garage in?
Maar doordat het door bleef gaan had ik al gauw het vermoeden dat iets van elektra aan het storen was. Het vervelende was dat ik naar huis moest om die module los te koppelen . :X

Bij mij gaat het dus vooralsnog niet helemaal zoals ik wil, maar dat hoeft helemaal niet aan de modules te liggen!

Ik ga eerst maar eens de bedrading nalopen.

Nogmaals dank voor het meedenken iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Mit-46
Begrijp ik het goed dat je de wandschakelaar ingekoppeld hebt op de Shelly en vervolgens via de Shelly uitgang de deur open stuurt?
Of heb je de wandschakelaar parallel zitten aan de Shelly uitgang?

Voordeel van optie 1, is zichtbaar in Home Assistant.
Voordeel van optie 2 is, schakelaar werkt ook buiten Shelly om, en als Shelly dan defect is, kan de deur nog steeds open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
Clumsy Smurf schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:41:
@Mit-46
Begrijp ik het goed dat je de wandschakelaar ingekoppeld hebt op de Shelly en vervolgens via de Shelly uitgang de deur open stuurt?
Of heb je de wandschakelaar parallel zitten aan de Shelly uitgang?

Voordeel van optie 1, is zichtbaar in Home Assistant.
Voordeel van optie 2 is, schakelaar werkt ook buiten Shelly om, en als Shelly dan defect is, kan de deur nog steeds open.
Ik heb optie 1, want de schakelaar doet het nu ook niet meer.

Nooit bij stilgestaan zolang het werkte, maar als ik een nieuwe module ga aansluiten zal ik het zeker parallel proberen aan te sluiten. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
rens-br schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Ja hoor, dat kan prima. Met zo'n druk schakelaar maak je een contact in je controller hoog en met zo'n Shelly kan je exact hetzelfde gedrag simuleren.

[...]

Heb zelf geen ervaring met de Bluetooth apparaten van Shelly. In theorie kan dat werken, maar als je echt een Shelly 1 hebt (van de eerste generatie) heeft die volgens mij geen bluetooth. En iets om denk ik rekening mee te houden, het bluetooth bereik is ook niet zo groot.

[...]

Ik zag die niet, dus een linkje zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Maar als je een zigbee apparaat kan vinden met een potentiaal vrij contact die werkt met de hue bridge, dan kan je in principe hetzelfde doen als met de Shelly.
Ik heb op de motor gekeken gisteren. Daar zit een RJ10 aansluiting op. Dat is een verzameling van 4 draden. Op de pulsdrukker zitten alleen de rode en zwarte draad. Dan heb ik praktisch gezien een blauwe en een gele over. Ik heb dus nu werkelijk waar geen idee of ik de 3 benodigde draden heb om de Shelly aan te sluiten. |:( O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Dubrillion schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:36:
Ik heb op de motor gekeken gisteren. Daar zit een RJ10 aansluiting op.
Heb je een foto / merk / type van het ding.
Dat is een verzameling van 4 draden. Op de pulsdrukker zitten alleen de rode en zwarte draad.
Die rode en zwarte draad heb je nodig en dan moet je nog ergens voeding vandaan halen om de Shelly te voeden. Sommige controllers hebben een 24V out, mocht je dat niet hebben, dan kan je hem gewoon voeden met 230V.

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vE3ETcvslsBtlr6qKtNC5q1cLVA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lbHGMwu5XQwDn8lSCGYWNTSP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
rens-br schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:53:
[...]

Heb je een foto / merk / type van het ding.

[...]

Die rode en zwarte draad heb je nodig en dan moet je nog ergens voeding vandaan halen om de Shelly te voeden. Sommige controllers hebben een 24V out, mocht je dat niet hebben, dan kan je hem gewoon voeden met 230V.

Zo dus:

[Afbeelding]
Het gaat om de Abon Ultra:

Onderstaand is de handleiding:
https://www.manualslib.co...Series.html?page=7#manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY3svO2BKl-ZB8hz10A8WRYbXh4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X2opjB3EdX8mUyCaLgboJG8T.png?f=user_large

Zo te zien zit dan nu je knop aan 6 of 7 verbonden, correct? Als ik de handleiding goed bekijk zit er geen 24V out o.i.d. op, dus je zal je Shelly extern moeten voeden.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 28-05-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
rens-br schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:31:
[...]

[Afbeelding]

Zo te zien zit dan nu je knop aan 6 of 7 verbonden, correct? Als ik de handleiding goed bekijk zit er geen 24V out o.i.d. op, dus je zal je Shelly extern moeten voeden.
Correct. Op aansluiting 7 zit de RJ10 aansluiting.
Dus ik moet van een stopcontact dichtbij een blauwe draad trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Dubrillion schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Correct. Op aansluiting 7 zit de RJ10 aansluiting.
Dus ik moet van een stopcontact dichtbij een blauwe draad trekken?
Als dat dezelfde groep is als de bruine draad, dan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
rens-br schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:50:
[...]

Als dat dezelfde groep is als de bruine draad, dan ja.
En met dezelfde groep bedoel je de zekering groep uit de meterkast neem ik aan?
Excuses... ik ben niet bedreven en zeker geen fan van alles wat met elektro te maken heeft O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Dubrillion schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:52:
[...]
En met dezelfde groep bedoel je de zekering groep uit de meterkast neem ik aan?
Excuses... ik ben niet bedreven en zeker geen fan van alles wat met elektro te maken heeft O-)
Correct. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopie
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04-07 17:56
Goedemiddag,

een simpele (in vergelijking met een garagedeur vraagstuk ;-) ) vraag.

Is het mogelijk om een 1PM Mini vertraagd af te laten schakelen?
Dus input hoog -> output hoog.
Als dan de input wegvalt, na een ingestelde tijd, de output pas wegvalt.

Auto off bv, is een ingestelde tijd na het inschakelen weer afschakelen,..dat is het dus niet :-)
Ik dacht dat het zou lukken met een 'action';
Relay off with timer (in seconds):
http://192.168.xxx.xxx/relay/0?turn=off&timer=30
Maar ook dat is na uitschakelen, weer inschakelen na een bepaalde tijd.

Is, wat ik wil mogelijk? met 1 relay?

Of,.. is het alleen mogelijk door bv 1 relay (1PM of een i4) te gebruiken om de input 'op te vangen' en het afvallen van deze input dmv een scene te gebruiken om een ander relay af te schakelen?
In een scene kun je namelijk bij 'Do' kiezen om;
Edit action: 'turn off shelly device' te selecteren en 'delay action' te kiezen.

Echter,...dan ben ik dus 1 relays nodig.
Terwijl het me eigenlijk logisch lijkt, dat dit ook met 1 zou moeten kunnen.
(omdat het niet zo'n gek vraagstuk is,...zou ik denken :-) )

Wie o wie heeft de tip voor mij?

Groet Stefan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:53
Koopie schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:45:
Goedemiddag,

een simpele (in vergelijking met een garagedeur vraagstuk ;-) ) vraag.

Is het mogelijk om een 1PM Mini vertraagd af te laten schakelen?
Dus input hoog -> output hoog.
Als dan de input wegvalt, na een ingestelde tijd, de output pas wegvalt.

Auto off bv, is een ingestelde tijd na het inschakelen weer afschakelen,..dat is het dus niet :-)
Ik dacht dat het zou lukken met een 'action';
Relay off with timer (in seconds):
http://192.168.xxx.xxx/relay/0?turn=off&timer=30
Maar ook dat is na uitschakelen, weer inschakelen na een bepaalde tijd.

Is, wat ik wil mogelijk? met 1 relay?

Of,.. is het alleen mogelijk door bv 1 relay (1PM of een i4) te gebruiken om de input 'op te vangen' en het afvallen van deze input dmv een scene te gebruiken om een ander relay af te schakelen?
In een scene kun je namelijk bij 'Do' kiezen om;
Edit action: 'turn off shelly device' te selecteren en 'delay action' te kiezen.

Echter,...dan ben ik dus 1 relays nodig.
Terwijl het me eigenlijk logisch lijkt, dat dit ook met 1 zou moeten kunnen.
(omdat het niet zo'n gek vraagstuk is,...zou ik denken :-) )

Wie o wie heeft de tip voor mij?

Groet Stefan.
Ik heb dan een Shelly Plus 2 PM maar ik ga er van uit dat het bij jou Shelly ook zo kan.
Zie screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ds77o3GrA21aSt34QAc2qP9of7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73RAZby1VbVhayx6j8BeC9Bn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
Ik denk dat @Koopie wil bedoelen: bv bij het verlaten van de badkamer doe je het licht uit met de schakelaar en dan gaat de timer
bv op 20 minuten in en blijft de ventilator nog 20 minuten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@Koopie Als mijn denkwijze klopt dan zal je een shelly nodig hebben met 2 outputs.Bv shelly 2pm gen 3 of mischien deze
Shelly 2L Gen3.Deze laatste werkt ook zonder Neutre.
1 output voor de verlichting en 1 voor de Fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopie
peterbier schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:39:
[...]

Ik heb dan een Shelly Plus 2 PM maar ik ga er van uit dat het bij jou Shelly ook zo kan.
Zie screenshot.
[Afbeelding]
Ja,... maar met Auto Off gaat de (bv lamp) dus naar 1 minuut, nadat deze is aangezet, uit.
eesiediesie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:19:
Ik denk dat @Koopie wil bedoelen: bv bij het verlaten van de badkamer doe je het licht uit met de schakelaar en dan gaat de timer
bv op 20 minuten in en blijft de ventilator nog 20 minuten draaien.
Ik wil met de schakelaar de lamp aanzetten, maar als ik dan de schakelaar uitschakel, de lamp na 5minuten pas uit gaat.

Voor zover ik het kan vinden,...valt als de input wegvalt, ook direct de output weg.

[ Voor 33% gewijzigd door Koopie op 03-06-2025 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mit-46
Met Home Assistant kan je een delay toepassen op triggers.

Ik heb het niet met mijn Shelly module, maar bijvoorbeeld wel met deursensoren.

Als HA detecteert dat de deur open is (de sensor wordt getriggerd) heb ik verschillende delays toegepast voordat het de desbetreffende actie moet uitvoeren.

Heb je wel Home Assistant nodig uiteraard.

Mijn ene Shelly module is stuk en ik heb de nieuwe nog niet dus ik kan niet controleren of de delay optie er ook bij staat als je de module als "trigger" kiest. Wellicht kan iemand anders dit controleren.

Hierbij een voorbeeld van een deursensor. Deze trigger staat op 1 uur. Dus pas 1 uur nadat de trigger is geactiveerd wordt de desbetreffende actie uitgevoerd.

Duration staat voor delay.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwjTObuAe9uQXZsbiHGGWwyZVyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGHlMDpPEvwGERPbWI5uoMcB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Mit-46 op 03-06-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:29

Milmoor

Footsteps and pictures.

Mit-46 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:12:
[...]

Ik heb optie 1, want de schakelaar doet het nu ook niet meer.

Nooit bij stilgestaan zolang het werkte, maar als ik een nieuwe module ga aansluiten zal ik het zeker parallel proberen aan te sluiten. Thanks voor de tip!
Bij parallel gaan er dingen goed fout. Als de ene schakelaar aan staat doet de ander het niet meer. Stroom maakt het niet uit of route 1 (oude schakelaar) of route 2 (Shelly) gevolgd wordt.
De kracht van Shelly is juist dat én digitaal schakelen werkt, én ook de oude schakelaar. Alleen moet de Shelly dan wel werken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
Milmoor schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:52:
[...]

Bij parallel gaan er dingen goed fout. Als de ene schakelaar aan staat doet de ander het niet meer. Stroom maakt het niet uit of route 1 (oude schakelaar) of route 2 (Shelly) gevolgd wordt.
De kracht van Shelly is juist dat én digitaal schakelen werkt, én ook de oude schakelaar. Alleen moet de Shelly dan wel werken.
Zo werkte het zolang de Shelly het deed.

Als ik dan de oude schakelaar gebruikte dan "schakelde" de shelly ook (en ging daarna weer uit).

Nu de Shelly defect is, is het circuit doorbroken (is wat ik ervan opmaak).

De schakelaar is van het type die zelf weer uitschakelt tenzij je deze ingedrukt blijft houden. Zodra je loslaat gaat die weer "uit".
Excuses, ik weet de exacte naam van dit type niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Mit-46 op 03-06-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Mit-46 Zoals je het had, zo hoort het ook. Maar je gaf aan te gaan kijken naar parallel aansluiten. Dat gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@Koopie Moet volgens mij kunnen met een scene.

[ Voor 77% gewijzigd door eesiediesie op 03-06-2025 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOXGi0Vc3PxRy-uMnhYe1R8amL4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RH9T2kdvhYz4H3EOLod4eWKI.png?f=user_large

Is met een double press .
Best een pushbutton hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door eesiediesie op 03-06-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Enkele druk : aan
Nog eens enkele druk : uit of 2 * korte druk : uit met delay van 5 min.

[ Voor 79% gewijzigd door eesiediesie op 03-06-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
Milmoor schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:59:
@Mit-46 Zoals je het had, zo hoort het ook. Maar je gaf aan te gaan kijken naar parallel aansluiten. Dat gaat niet werken.
Dat was ik inderdaad van plan. Als je aangeeft dat dit niet zal werken ga ik het niet proberen dus dank daarvoor.

Ik heb mijn nieuwe Shelly plus binnen en afgelopen weekend ook even in de lasdozen gekeken of ik iets bijzonder kan zien, maar ik heb niets kunnen ontdekken waarvan ik denk dit klopt niet.

Aankomend weekend de nieuwe Shelly Plus maar aansluiten en hopelijk blijft deze het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:40
Oke even een vraagje hier....

Heb voor een lokaal buurthuis hier een Shelly1 Pro in gebruik om een los relais te schakelen voor een paar convector kacheltjes.
Deze is ook aangesloten op een puls-schakelaar om handmatig het relais (de shelly) in te schakelen.

Nu willen ze ook graag dat het temperatuur gestuurd gaat onder voorwaarden, is dit enigszins makkelijk mogelijk d.m.v. de Shelly app & Shelly H&T Gen3.

Idee is dus: Donderdag om 15.30u inschakelen als temperatuur onder de 18 graden is, en automatisch uit als temp 22 graden is.
Maar ook de evt. mogelijkheid om toch handmatig te overrulen wanneer nodig.

Heb persoonlijk wel paar Shelly apparaten maar die stuur ik aan via Home Assistant, maar dit wil ik graag zonder HA doen, is dit mogelijk via de app?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eesiediesie
@Annuk Effe gegoogeld :

The Shelly H&T Gen3, a temperature and humidity sensor, can be used to create scenes in the Shelly Smart Control app or within other smart home systems. These scenes can automate actions based on temperature or humidity levels, such as turning on a fan when humidity is high or a heater when the temperature drops.

Zou dus moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:40
eesiediesie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:13:
@Annuk Effe gegoogeld :

The Shelly H&T Gen3, a temperature and humidity sensor, can be used to create scenes in the Shelly Smart Control app or within other smart home systems. These scenes can automate actions based on temperature or humidity levels, such as turning on a fan when humidity is high or a heater when the temperature drops.

Zou dus moeten kunnen.
Dit had ik inderdaad ook gevonden, maar had enige hoop dat iemand hier iets vergelijkbaars had gedaan, hetzij met een 2pm/2.5 b.v. om het zonnescherm oid te bedienen... Oftewel ervaringsdeskundigen :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Ik heb hier wel wat scenes draaien maar niet met de H&T.
Wel met 2.5's om mijn 3 rolluiken in de living op 40% te zetten bij veel zonlicht bv .(met een knop,geen sensor)
En een Shelly 1 gen 4 centraal in mijn appartement in mijn zekeringkast in de bergkast
die een stopcontact bedient naast de zekeringkast waarop een steelstofzuiger is aan gesloten.
Dit om te vermijden dat de steelstofzuiger al terug begint te laden als ik hem in zijn haak hang als hij bv nog op 80% batterij zit.
Met scene op bv 30% : ok Google ... steelstofzuiger en stopcontact krijgt 3 uur prik.
Die Shelly doet tevens dienst als accespoint/range extender met 3 clients.
1 daarvan is een shelly 2.5 op het slaapkamerrolluik.
van -79 DBm op de modem naar -67 DBm op de range extender.
Super.
En scheelt mij weeral een wifibooster aan 3€ mer maand van Proximus die ik verruild heb voor Mobile Vikings.
Super.
En heb hier 2 Shelly blu motions die elks een Shelly plus 1 aan sturen via een scene.
1 daarvan met timer.
Dus zal zeker wel gaan met H&T.

[ Voor 78% gewijzigd door eesiediesie op 09-06-2025 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhTgtd77U4R6Hu7KNCPfe-Q53g4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MPVDrtnG0taz8kK4RL7u6AKt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopie
eesiediesie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:29:
[Afbeelding]

Is met een double press .
Best een pushbutton hebben.
Ja...dit lijkt er ondertussen redelijk op :-)

Één en ander geprobeerd met een testopstelling.
Echter, als je binnen de 5 minuten weer een enkele druk geeft... En het relais weer schakelt, is de scène al gestart en annuleert hij hem niet.

Bij een inschakelen dmv een scène ook gekeken of ik aan de vertraagde scène kan annuleren...naar nog zonder resultaat.
(je kan toggle scène kiezen,... maar geeft niet het gewenste resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@Koopie Mischien kan je oplossing hier zitten : Override schedule timer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@Koopie Ik heb hier eigenlijk een gelijkaardig probleem.

Ik ben ook aan het zoeken.

Probeer eens dit:

geen scene maar een action maken.

Select component : input

From 00.01 to 23.59

Execute When : Button Double push

Then Do : add action to execute

Action : control output

Output state property : on

Set flip value : 300 seconds (5 min)

Je kan eerst eens proberen met 30sec om sneller resultaat te zien.

Ik heb het getest op mijn slaapkamer verlichting op een shelly1 mini gen4 en het werkt.

Nu in de badkamer proberen.

Daar heb ik de blu motion sensor die het licht aandoet voor 20 minuten.
Ik zou graag hebben dat het ook gerest wordt als ik vroeger de badkamer uitga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Output state property : on (Na action :control output)

Was ik vergeten

Daarvoor is er ook een knopje 'wijzigen'

[ Voor 48% gewijzigd door Septillion op 11-06-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopie
eesiediesie schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:26:
@Koopie Ik heb hier eigenlijk een gelijkaardig probleem.

Ik ben ook aan het zoeken.

Probeer eens dit:

geen scene maar een action maken.

Select component : input

From 00.01 to 23.59

Execute When : Button Double push

Then Do : add action to execute

Action : control output

Output state property : on

Set flip value : 300 seconds (5 min)

Je kan eerst eens proberen met 30sec om sneller resultaat te zien.

Ik heb het getest op mijn slaapkamer verlichting op een shelly1 mini gen4 en het werkt.

Nu in de badkamer proberen.

Daar heb ik de blu motion sensor die het licht aandoet voor 20 minuten.
Ik zou graag hebben dat het ook gerest wordt als ik vroeger de badkamer uitga.
Hmmm... die 'execute when' 'then do' heb ik niet in de action staan van m'n shelly.
Of zit dat in je schakelaar?
Ik heb d'r namelijk een gewone schakelaar voor zitten.

Zo ziet het er bij mij uit (voorbeeld uit een shelly die online is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYiAm6sk9c2eLUXG2A_NAlfBT-U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PW0FiJmC1iwb8Pree9o6uL0.jpg?f=fotoalbum_medium

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JevJhcScIWxO6kDIfbkPqexQRTA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRHz0wvQP0CBwBxY3tixGW98.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ga de vraag ook even in een Facebook groep stellen.
Wellicht dat daar iemand nog een goeie oplossing heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:43
Je kunt een schedule maken die elke minuut draait. Die update een var (number field component) met één via een klein scriptje, zelf even zoeken.

Bij knop om en je licht is uit -> je var op 0 zetten en je lamp aan doen
Bij knop om en je licht is aan -> je licht uit doen
Bij var = 20 -> licht uit doen

Dan heb je eigenlijk via een omweg controle over je timer / var / number component en kun je die resetten naar 0 bij een bepaalde input zoals je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djG51sJ8xqXkbZUCCCPin1q1SVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Cb2fzp9IFg0PrUZ3Kqtue3G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Sk6kJZRk3RcxfXi59CIiFOuU7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P0nc2iVrjKymTK0UQb7tYOsg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@Koopie

Bij When veranderen naar Button Is Double Pushed of long Pushed

Bij uw laatste screenshot moet je onder Action de optie bij Local action +add local action kiezen.
Dan control Output ,On en dan Flip Value after aanvinken en uw tijd instellen.

Laatste screenshot is van de timer in werking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJKRwkukGkNaS_ZwCbMVMEZpt24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6myIDNJWUQp5YnovRzswsU6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cof5mO_-9eTcKGLXV1jIMeJkV_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snUJ7bfQW0O3kV7pzyAREwam.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpuJ5EHFnuZpItVZ88zNSTWJSPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GB4pbFjeyaC7jacyMSLpCXXr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1RWK7vY5Xjrhx5ivu5bzaXQLYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBp2GtIXOV7Tsktr2iXeeutj.jpg?f=fotoalbum_large

Tip: Bij een mention na de @ even op enter drukken / persoon selecteren voor echte mention

[ Voor 33% gewijzigd door Septillion op 14-06-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30
Misschien een stomme vraag.
Ik heb voor een schakelaar alleen een input nodig hij hoort niks direct te schakelen maar er moet een lamp ergens anders geschakeld worden deze heeft ook een Shelly gekoppeld.

Nu heb ik hier eerder een i4 voor gebruikt maar zou dit ook met een mini kunnen 1 input is voldoende?
Hij hoeft dus niks zelf te schakelen maar alleen het schakel signaal te melden.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@mrfatmen Ik heb ook zo iets, niet de mini maar een Shelly 2.5.
Via een scene laat ik dan ergens anders iets schakelen.
Nadeel is wel, als je ondertussen ook ergens anders schakelt, de schakelaar 2x bediend moet worden.
bovenkant drukken is uit (schakelaar uit-stand)
onderkant drukken is aan (schakelaar aan-stand)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@mrfatmen Dat kan, zolang je een module gebruikt met een N hoeft er niets aan de uitgang te hangen en kan hij in detached mode.

@Clumsy Smurf Even niet meer met Shelly zelf gespeeld, maar dan moet je het anders instellen volgens mij. Een toggle op elke change ipv direct op de state.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Septillion Ja maar met de zelfde schakelaar moet de verlichting aan en uit geschakeld worden en volgens mij kan dat dan niet in 1 scene en bij elke wijziging.
Dit omdat je bij change status, dan alsnog moet gaan zeggen of de andere lamp aan of uit moet gaan.

Het zou misschien wel kunnen als je de state van een uitgang meeneemt in de scene, echter hangen er bij mij meerdere lampen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Clumsy Smurf Of het anders in de app / met scenes kan durf ik even niet te zeggen. Volgems mij meest gebruikte is dus door een webhook (url call naar andere module) te hangen aan de toggle van de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopie
mrfatmen schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:00:
Misschien een stomme vraag.
Ik heb voor een schakelaar alleen een input nodig hij hoort niks direct te schakelen maar er moet een lamp ergens anders geschakeld worden deze heeft ook een Shelly gekoppeld.

Nu heb ik hier eerder een i4 voor gebruikt maar zou dit ook met een mini kunnen 1 input is voldoende?
Hij hoeft dus niks zelf te schakelen maar alleen het schakel signaal te melden.
Ja, dat kan met een mini.
Beste om bij 'settings -> enable input' uit te schakelen, dan schakelt het relais zelf niet (geen klik zegmaar)

Bij 'actions' kan je, in het 3de venster, 'When->input on' kiezen. In 4de venster, voer je dan de action uit naar de andere andere mini.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koopie
Clumsy Smurf schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:10:
@Septillion Ja maar met de zelfde schakelaar moet de verlichting aan en uit geschakeld worden en volgens mij kan dat dan niet in 1 scene en bij elke wijziging.
Dit omdat je bij change status, dan alsnog moet gaan zeggen of de andere lamp aan of uit moet gaan.

Het zou misschien wel kunnen als je de state van een uitgang meeneemt in de scene, echter hangen er bij mij meerdere lampen aan.
Eigenlijk wil je dus een wissel-wissel schakeling maken. (hotelschakeling ook wel genoemd).

Ik heb dit met een lamp in de hal beneden.
Deze werdt geschakeld door een wandschakelaar. Hier een mini tussen gezet.
Bij 'settings->input/output settings' naar edge.

Op de overloop boven heb ik een i4.
Bij actions, bij 'edit action -> input on' vervolgens bij 'actions' -> 'add action from another device' daar de Shelly mini van de hal opzoeken en 'toggle output' selecteren.

Hierdoor wordt door beide schakelaars de output omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Koopie nee niet helemaal, er zitten meerdere lampen / schakelingen achter die ook nog eens individueel ingeschakeld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:47
jack zomer schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:20:
[...]

ik gebruik daar een uni voor.
vanuit mij motor komt 24 volt. en dat vind de uni heerlijk.
vorige week ook een 2 de poort aanstuurbaar gemaakt met een uni

in mij geval gebruik ik maar 1 van de 2 uitgangen. (poort gaat zelf weer dicht)
Maar zou het ook via de 2de uitgang kunnen aansturen. (drukken voor open, drukken voor dicht)
Een beetje een oude quote, maar ik heb dus een garagedeur, en een shelly uni gekocht, maar weet ff niet waar ik moet beginnen.

Waar moet welk kabeltje aan, zou iemand een schetsje voor me kunnen maken?

Hier de hardware:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KA3TVl7.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wqECGnN.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TiESoMX.jpeg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
heb je een merk?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
https://www.bol.com/nl/nl...oodaccu/9300000194967442/

En dit is de fabricant volgens mij, maar ik kan nog niet echt een duidelijke handleiding vinden.

https://rda.eu/nl/product...r-handzenders-en-drukknop

Edit, ik ben een stukje verder en kom dit tegen:

https://www.hiland.cc/pro...d-download?download_id=43

Op pagina 7 zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SBiIGo9.png

Dan zou ik denken:

PB <-> OUT1-1
GND <-> OUT1-2
+24V <-> VAC1
GND <-> VAC2

Ben ik zo op de goede weg :?

[ Voor 59% gewijzigd door Septillion op 17-06-2025 22:52 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Subtiele kick
Kan iemand aangeven of ik op de goede weg ben :? Ik neem toch aan dat er hier meer Tweakers zijn die deuren / poorten geautomatiseerd hebben met een Shelly :P

@rens-br / @jack zomer

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 18-06-2025 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Grolsch lijkt er wel op ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dan ga ik het zo proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
En inderdaad, werkt perfect

[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 18-06-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja kan in je Shelly instellen dat het na 0.5 seconden stopt met de puls.
Als je dat niet doet blijft je schakelaar in de Shelly app blauw, en moet je eerst nog een keer klikken om dan te kunnen sluiten.

En ik had nog niet de tijd gevonden om de pinout te zoeken, maar blij dat het werkt

[ Voor 11% gewijzigd door jack zomer op 18-06-2025 20:16 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jack zomer schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:16:
[...]

Ja kan in je Shelly instellen dat het na 0.5 seconden stopt met de puls.
Als je dat niet doet blijft je schakelaar in de Shelly app blauw, en moet je eerst nog een keer klikken om dan te kunnen sluiten.

En ik had nog niet de tijd gevonden om de pinout te zoeken, maar blij dat het werkt
Tnx, ik had hem op 1 seconds ingesteld, dat werkt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Grolsch schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:56:
Subtiele kick
Kan iemand aangeven of ik op de goede weg ben :? Ik neem toch aan dat er hier meer Tweakers zijn die deuren / poorten geautomatiseerd hebben met een Shelly :P

@rens-br / @jack zomer
Heb dat hier inderdaad ook gedaan met een Shelly 1 Plus, maar had nog geen tijd gevonden om naar jouw case te kijken. Fijn dat het inmiddels gelukt is! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 14:52
Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van 2 rolluiken op Shelly en 1 schakelaar icm een relaisbox?

Ik heb 2 rolluiken aangesloten zitten op een RK2 relaisbox van Somfy welke ik kan bedienen met 1 jalozieschakelaar. Nu zou ik ook een Shelly PM2 willen toevoegen, maar heb nu geen idee hoe ik dit moet aansluiten op de relais box.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJXOaI4GVEpuqXqhqcPnC1Md_Ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bO2YtRYI156ju9NbofA6XLiH.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@wautah91 Volgens mij gewoon doen alsof de relais box een enkel rolluik is. Ofwel, gewoon negeren. De op/neer draden uit de schakelaar op de Ox van de Shelly. Schakelaar weer aan de SWx en de Shelly voorzien van spanning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik had al een Shelly Pro 3EM, maar de klemmen daarvan zijn erg groot. Dat past erg slecht in de meterkast. Toen ik de Shelly 3EM-63T+W tegenkwam was dat even slikken. Die zijn veel compacter, en passen daarmee veel beter. Ik heb er vier gekocht (3x T en 1x W). Na teveel verbouwwerk is dit het resultaat. Ik kan nu elke groep meten. De kabels van het busboard rechts zijn net lang genoeg om de Shelly links en rechts van de hoofdschakelaar te bereiken. Ik had deze eerst tussen de eerste en tweede rij zitten, maar dat werd allemaal wel erg krap. Nu kan daar netjes een kam over alle drie de eenheden (beide aardlekschakelaars zijn bidirectioneel). Het was meer werk dan ik vooraf had gedacht, maar ik ben nu wel blij :).

Ik had de gewone Pro nou eenmaal nog, en meer meten is meer weten. Daarom heb ik daar kleinere klemmen voor geregeld met dank aan @Taro. Ik moet die nog wel calibreren en onder de hoofdschakelaar plaatsen. Die bungelen nog links.

Waarschuwing: doe zo'n verbouwing alleen als je goed genoeg weet waar je mee bezig bent. Doe het samen met een vriend als je niet helemaal zeker bent, twee zien meer dan een. Ik heb eerst heel veel gevraagd in het grote meterkasten topic. Ik ben pas gaan verbouwen nadat ik antwoorden had én deze echt snapte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EojiNWhSgIJyN5rurXeS6memgLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLexNJmLTP1u2YHHT9KpmZYo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Milmoor schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:39:
Ik ben pas gaan verbouwen nadat ik antwoorden had én deze echt snapte.

[Afbeelding]
Dat kroonsteentje/suikertje :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Slonzo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:58:
[...]

Dat kroonsteentje/suikertje :X
Dat aftakblokje is omdat alamat ernaast erg gehecht is aan de blauwe draad. Die wil ook met gedoseerd geweld niet los. Die ga ik nog een keer vervangen door een ABB versie, dan kan dat blokje ook weg. Het mag zo, is veilig, maar ook knap lelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 23-06-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren een drietal gen3 outdoor plugs binnen gekregen.

Zie dat deze ook range extender functionaliteit heeft. Maar begrijp ik ook goed dat dit niet automatisch werkt? Dus niet zoals de mesh functionaliteit van bijv z-wave?

Lijkt op een standaard range extender. Geen Shelly proprietary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:07:
Gisteren een drietal gen3 outdoor plugs binnen gekregen.

Zie dat deze ook range extender functionaliteit heeft. Maar begrijp ik ook goed dat dit niet automatisch werkt? Dus niet zoals de mesh functionaliteit van bijv z-wave?

Lijkt op een standaard range extender. Geen Shelly proprietary.
Ze extenden volgens mij gewoon je wifi netwerk. Als je dus als goede wifi dekking hebt, gaat dit alleen maar voor extra ruis zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rens-br schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:10:
[...]

Ze extenden volgens mij gewoon je wifi netwerk. Als je dus als goede wifi dekking hebt, gaat dit alleen maar voor extra ruis zorgen.
Ah dan gaat het weer uit.

Bereik van die dingen blijft matig als ik eerlijk ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
Gebeurt niet automatisch.
Op een shelly met goede ontvangst en range extender functionaliteit een ssid met paswoord aanmaken.
Daarop kan je andere shelly's connecten die slechte verbinding hebben met modem router.(bv -75 of -80 dbm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGWBR57NgjeEa1EQXNpA7gT4PHk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nWDZ0kWAuAbTcwC8ILKbZZoZ.png?f=user_large

Werkt zeer goed bij mij.

[ Voor 7% gewijzigd door eesiediesie op 25-06-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Een vraag die ik me stel: kan je zo ook daisychainen om het bereik nog te vergroten?

Wat ik wil zeggen : het verbonden device "kamerlicht" uit mijn screenshot bv ,daar de accespoint van aanzetten en de range extender en daarop een ssid en paswoord aanmaken om een shelly nog verder weg (of achter een muur ,plafond) te laten verbinden.

[ Voor 250% gewijzigd door eesiediesie op 25-06-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 12:40
Beste Tweakers, Ik heb een vreemd probleem met een Shelly 1 Mini Gen3. Ik gebruik de input (SW) in “detached mode”, maar deze slaat vaak op hol (gaat honderden keren aan/uit binnen enkele seconden).

Dus ben ik het gaan onderzoeken met mijn multimeter, en ik ontdekte dat als ik tussen de SW- en de neutrale aansluiting meet, ik netspanning krijg (230V), wat niet klopt. Dus heb ik mijn impuls schakelaar losgekoppeld van de shelly om te kijken of die deze spanning veroorzaakte, en toen mete ik ongeveer 15–20V, wat ‘acceptabel’ is. Maar toen ik vervolgens mijn multimeter op de (losgekoppelde!!) SW-aansluiting van de Shelly en de nul zette, meet ik ongeveer 210V!

Is dit normaal? Ik overweeg om een pull-down weerstand tussen de SW- en de neutrale aansluiting te plaatsen er van uit gaande dat dit ‘phantom voltage’ is maar ik ga hier niet mee experimenteren zonder te weten of dit gedrag normaal is.

Heeft iemand een idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@joon Als je met een standaard multimeter meet is dat vrij normaal. Door capacitieve koppeling komt er spanning te staan op zwevende draden. Bij belasting zakt dit dan weg. Dus of meten met een duspole of er zelf een lasting (lampje ofzo) overheen zetten tijdens het meten en het zal heel stuk lager zijn.

Maar dit kan wel eens issues met modules geven. Ik heb ook wel modules gehad die denken dat de knop ingedrukt was door inkoppeling. Bij Shelly nog niet vaak gehoord. Maar die pulsdrukker zit er dus niet echt direct naast zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Septillion schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:37:
@joon Als je met een standaard multimeter meet is dat vrij normaal. Door capacitieve koppeling komt er spanning te staan op zwevende draden. Bij belasting zakt dit dan weg. Dus of meten met een duspole of er zelf een lasting (lampje ofzo) overheen zetten tijdens het meten en het zal heel stuk lager zijn.

Maar dit kan wel eens issues met modules geven. Ik heb ook wel modules gehad die denken dat de knop ingedrukt was door inkoppeling. Bij Shelly nog niet vaak gehoord. Maar die pulsdrukker zit er dus niet echt direct naast zeker?
De Shelly zit in dit geval onder de impuls schakelaar en naast een stopcontact, ik heb meerdere shellies in huis die in ongeveer dezelfde situatie zitten maar geen van deze vertonen problemen. Meten heb ik bij de rest daarom nog niet gedaan.

Zie op dit moment ook niet echt hoe het anders kan behalve de shelly in de centraaldoos te zetten, verwacht alleen dat de situatie daar niet veel beter zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@joon Shelly zit direct bij de pulsdrukker? Dan is de kans op inkoppeling wel wat kleiner (/ minder krachtig) maar niet uitgesloten.

Maar zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat de pulsdrukker niet goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Septillion schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:17:
@joon Shelly zit direct bij de pulsdrukker? Dan is de kans op inkoppeling wel wat kleiner (/ minder krachtig) maar niet uitgesloten.

Maar zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat de pulsdrukker niet goed is :)
Dank voor je reactie!

De pulsdrukker is in deze metingen niet aangesloten op de Shelly.
Voor de volledigheid heb ik ook de pulsdrukker zelf getest:
  • Op de draad van de pulsdrukker (losgekoppeld van alles) meet ik ~20V als de knop niet is ingedrukt.
  • Zodra ik de knop indruk, komt daar gewoon 230V op te staan zoals verwacht.
Die ~20V is waarschijnlijk spookspanning door inductie van nabijgelegen stroomvoerende draden — wat op zich niet vreemd is bij lange parallelle leidingen en een multimeter met hoge interne weerstand.

Wat ik echter vreemd vind:
Met de SW-klem van de Shelly volledig los (geen schakelaar aangesloten), meet ik ~210V tussen SW en N.
Dat lijkt dus niet vanuit de pulsdrukker te komen, maar vanuit de Shelly of de omgeving zelf.

Ik overweeg een pull-down weerstand tussen SW en N, maar wil eerst zeker weten of dit gedrag normaal is bij de Shelly 1 Mini Gen3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@joon Ging mij vooral om de fysieke afstand.

En weet niet hoe het bij de Shelly zit, maar het is vrij gebruikelijk dat dit soort modules de L als referentie gebruiken intern. Dan is het dus niet gek dat je 230V meet op de SW.

De pull weerstand verlagen kan wel, maar dan zal dat niet naar N of L moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:09

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik wil een shelly 2.5 achter 2 stopcontacten zetten om de zwembadpomp te schakelen. Heeft iemand een visueel schema hoe ik dat aan sluit. Ik kom op internet zoveel verschilende aansluit mogelijkheden tegen.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-07 18:05
kromme schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:00:
Ik wil een shelly 2.5 achter 2 stopcontacten zetten om de zwembadpomp te schakelen. Heeft iemand een visueel schema hoe ik dat aan sluit. Ik kom op internet zoveel verschilende aansluit mogelijkheden tegen.
Eén zwembadpomp met één shelly achter twee stopcontacten? Misschien moet je eerst zelf even een visueel schema tekenen hoe je dat in gedachten hebt (zonder de Shelly).
Normaliter sluit je één pomp op één stopcontact aan...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 14:59

Nicap

Tsssk....

Andrehj schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:44:
[...]

Eén zwembadpomp met één shelly achter twee stopcontacten? Misschien moet je eerst zelf even een visueel schema tekenen hoe je dat in gedachten hebt (zonder de Shelly).
Normaliter sluit je één pomp op één stopcontact aan...
Ik denk dat hij bedoeld achter een dubbele wcd. Dus dat hij met de Shelly beide afzonderlijk kan schakelen.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-07 18:05
Nicap schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:47:
Ik denk dat hij bedoeld achter een dubbele wcd. Dus dat hij met de Shelly beide afzonderlijk kan schakelen.
Of de Shelly achter de eerste WCD, waarbij de Shelly de 2e schakelt?
Of een 2e WCD voor een schakelsignaal gebruiken :X ?

Zoveel mogelijkheden....

Vandaar de vraag om een getekend schema.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:09

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Nicap schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:47:
[...]

Dat ja 😉

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:04
Ik heb een Shelly dimmer (niet 2) moeten vervangen, maar ik krijg de nieuwe (lag in mijn 'voorraad') niet gekoppeld; zowel via de web UI lukt dat niet (na enige tijd is hij weer terug in AP-mode op 33.1) als via de Shelly App lukt het niet (dan hou ik een device met 'pending connection')

Ik denk zelf dat de firmware geupdate moet worden, maar hoe kan ik dat doen als de dimmer nog niet gekoppeld is? Ik meen dat wel eens gedaan te hebben met een zipfile, maar ik krijg dat niet gevonden.

edit: het is gelukt, maar ik krijg m niet gekoppeld. Al zeker 15x geprobeerd, via web UI en via APP. Deze kan weg

Overigens, ik moet er waarschijnlijk 2 vervangen; beide zijn Shelly dimmers, de ene is sinds 2 dagen offline, de andere sinds een week. Ik haal de laatste nu ook uit de contactdoos en die maakt net als de eerste een suizend geluid.
Wat een toeval??

[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 07-07-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Update: ik had al twee weken een knop in de muur zitten die niet meer deed wat ie moest doen, maar ik ging er vanuit dat dat een software-issue i.c.m. de Homey was. Blijkt dat die dimmer óók al overleden is, dit keer een dimmer 2.
Dat zijn dus 3 dimmers binnen twee weken die kapot zijn :( ik heb er nog een stuk of 20-25...

Deze is duidelijk doorgefikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SeWkoEbDtX8QnGLBUFtapQdRUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qdcniv2IonzRd0qK1Deri51E.png?f=fotoalbum_large

En nu zie ik op een van die twee "dimmer 1"-s dat daar ook een hele lichte bruine verkleuring op zit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKfZgz4ryDedoL2awNgR6pVo9v0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SKzk7ai5vx0R9ChgsSoR9GEI.png?f=fotoalbum_large
Die laatste functioneert nog wel, maar hij suist behoorlijk en wil niet meer aan de wifi gekoppeld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWdGVRfZolj4VAa8faZe49pTUZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Lsn9KZoZ9boftDc6NPVPAJS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Stefke Kan je de tekst lezen van dat IC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Stefke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:15:
Update: ik had al twee weken een knop in de muur zitten die niet meer deed wat ie moest doen, maar ik ging er vanuit dat dat een software-issue i.c.m. de Homey was. Blijkt dat die dimmer óók al overleden is, dit keer een dimmer 2.
Dat zijn dus 3 dimmers binnen twee weken die kapot zijn :( ik heb er nog een stuk of 20-25...

Deze is duidelijk doorgefikt
[Afbeelding]

En nu zie ik op een van die twee "dimmer 1"-s dat daar ook een hele lichte bruine verkleuring op zit
[Afbeelding]
Die laatste functioneert nog wel, maar hij suist behoorlijk en wil niet meer aan de wifi gekoppeld worden.

[Afbeelding]
Weet je zeker dat er nergens nog een trafo (of een andere inductieve last) tussen zit? De Shelly kan dat namelijk niet tegen als je die probeert dimmen.

Dit is mijn ook ooit overeenkomen, schadebeeld zag er vergelijkbaar uit. Ik heb er toen maar een normale Shelly tussen gezet, maar kwam jaren erna tijdens een verbouwing nog een 2de trafo tegen van de vorige bewoner....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zeker, want alles - het hele huis - is "nieuw" (inmiddels 4-5 jaar) en door mezelf gebouwd. Ik dacht nog, misschien vanwege de warmte vorige week, maar 2 dimmers waren al eerder overleden (en het wordt binnen niet zo warm)

edit: @Septillion zal vanavond een betere foto proberen te maken.

[ Voor 56% gewijzigd door Stefke op 09-07-2025 07:04 ]

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste