Ik zeg ook nergens dat het om winstmaximalisatie zou gaan maar dat de prijs van Shelly producten steeds verder omhooggaat staat vast.
En wat krijg ik er nu eigenlijk voor terug? Vanuit mijn oogpunt te weinig om er zoveel meer voor te betalen.
Om even op jouw eerdere quote
'ik wil een dimbare lamp' terug te komen, dat is wat ik ook wil en dat kon met de Dimmer 2 voor een zeer aantrekkelijk bedrag.
Leuk bijvoorbeeld dat sommige gen 4 devices nu
“Multiprotocol connectivity: Choose from Zigbee, Bluetooth, Wi-Fi and Matter” hebben maar wie gebruikt dit nu allemaal naast elkaar, niemand maar het zit er wel allemaal op.
Prima als dat kosten bespaart doordat Shelly nog maar één device hoeft te produceren die alles kan maar ik zie dat niet terug in de prijzen dus heb ik liever een device dat enkel Wifi of Zigbee doet tegen een lager bedrag.
Geen idee wat er nog meer aan verbeteringen en extra mogelijkheden in Gen4 zitten maar ik heb het blijkbaar niet nodig anders had ik het wel geweten of tegen een beperking aangelopen met mijn huidige Shelly spul.

Ze prijzen zichzelf zo uit de markt voor mij, en dan ga ik simpelweg op zoek naar wat anders.
Hoewel
simpelweg is dat helaas niet want de meeste fabrikanten laten hun producten tegenwoordig afhankelijk zijn van een cloud of iets zodat je wel aan hun producten vast zit of ze verdienen aan de abonnementsvorm die ze eraan hangen en met beiden wil ik absoluut niets mee te maken hebben.
Was juist bij Shelly terecht gekomen vanwege hun betaalbare wifi devices zonder enige verplichte cloud connectivity maar dat eerste wordt nu helaas steeds minder.
Heb kort een Tuya wifi dimmer gehad die ik na veel moeite wel zonder permanente cloud verbinding werkend heb gekregen maar na een SSID wijziging van mijn kant kreeg ik het ding niet meer aan de praat
Heb toen dat hele ding eruit gegooid en weer terug naar de ‘domme’ voetdimmer gegaan want dan maar niet smart als het enkel via een cloud verbinding kan, daar ben ik heel principieel in.
Is de reden dat ik nu ook Zigbee er naast ben gaan draaien, dat kan je tenminste altijd lokaal werken.

Ik kan de prijs en soms iets te korte levensduur van een Shelly eenvoudig verdedigen naar mijn klanten.
Hoe kan je die Shelly prijsstijgingen dan precies verdedigen naar je klanten toe vraag ik me af?
De prijzen van Shelly stijgen flink maar de levensduur is vergelijkbaar gebleven is mijn gevoel, is elke klant van jou dan bereid meer te betalen voor de extra features die nu geboden worden en waarom dan?