Ik heb door mijn huis een aardige verzameling Shelly meetpluggen opgebouwd, de meesten zijn de kleine (10A) versie) maar ik heb ook drie grote (16A) versies. De oudsten heb ik al bijna vier jaar, en ik heb er later batches bijgekocht.
De 10A versies zijn vrij betrouwbaar gebleken; slechts eentje is vroegtijdig overleden. Het relais was stuk maar ik vergeef het hem want hij was onderdeel van mijn "
thuisaccu-PoC" en heeft in een paar maanden tijd vele, vele keren moeten schakelen. Dat is echt atypisch gebruik.
Met de 16A pluggen heb ik echt veel meer problemen. Ik heb er eentje vervangen omdat hij compleet uitviel. Ik heb dat toen niet onderzocht maar een nieuwe gekocht. Toen dat met een tweede gebeurde heb ik hem opengemaakt, en dit
aangetroffen en
gerepareerd. Ik denk dat de kans goed was dat dit ook mis was met die eerste, maar dat kan ik nu niet meer met zekerheid vaststellen.
Nu begint de 16A plug die aan de wasmachine zit (schakelt nooit, meet alleen) kuren te vertonen. Met toenemende regelmaat is hij niet bereikbaar over het wifi. Soms enkele seconden, soms enkele minuten. Omdat hier in Home Assistant de automation vanaf hangt die me meldt wanneer de wasmachine klaar is, is dat onhandig. Omdat ik ook met ESP32 e.d. experimenteer heb ik het vermoeden dat ook dit wel eens aan de netvoeding (en ws aan die condensator) zal liggen.
Daar wordt ik toch niet zo gelukkig van. Dat wordt weer flink wat gekloot om hem open en dicht te maken, en misschien is het wel wat anders, en mogelijk dus weer € 40 aftikken om een nieuwe te kopen. Daarbij heb ik ook nog het idee dat die 16A versie niet meer gemaakt wordt, want hij is bij steeds meer webwinkels niet meer te koop.
Twee vragen aan mijn medetweakers:
1. Herkennen jullie mijn ervaringen met de Shelly 10A-pluggen (prima) en de 16A-pluggen (niet zo goed)?
2. Wat zou een goed alternatief zijn? Ik heb wel wat eisen:
* 16 A
* Sterke voorkeur voor wifi. Liever geen zigbee of BLE oid
* Absoluut geen cloud. Niet voor initiële setup, niet voor gebruik. Alles 100% lokaal.
* Goed compatibel met Home Assistant. Bij voorkeur een native ondersteunde integration, een courante HACS integration kan ik ook mee leven.
* Betaalbaar zou mooi zijn, maar ik snap ook het principe "alle waar is naar zijn geld"
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar