Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:54
Ik heb zojuist een shelly wave 1 aangesloten. Eerst 12v, inclusion gelukt, ik hoorde ook het relais schakelen. Maar de lamp deed het niet. Toen op 230v gezet, ander lampje aangesloten. Wel een schakelende relais hoorbaar, maar geen licht.

Ik neem aan dat de parameters default goed staan om een lampje te schakelen. Is de module niet werkend geleverd? Is er nog iets dat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:12
@Adam1980 en hoe heb je het aangesloten? Denk dat de fout daar mogelijk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Alleen bij 12v dien je toch rekening te houden met polariteit? Bij 12v heb ik de plus correct aangesloten.
In de beide gevallen had trouwens geen fysieke knop op sw gezet, maar dat hoeft ook niet meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:46
De + die van uw adapter naar 12V gaat splitten en naar 12v en lamp.
De - van uw adapter in 3 splitten en naar L -SW via uw schakelaar en I (input).
De O ( output) naar de lamp.
Dit voor alles 12v.
Naar SW enkel indien je een schakelaar gebruikt.
Om te splitten best gebruik maken van wago's ,soepele draad en adereindhulzen.

[ Voor 39% gewijzigd door eesiediesie op 03-04-2025 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
eesiediesie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:12:
Dit voor alles 12v.
Dat is volgens mij anders dan het aansluitschema voor 12v dat ik op de pagina hiervoor heb gepost. Weet je zeker dat dat klopt wat je schrijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Adam1980 Het is een droog relais, dus je mag kiezen wat je schakelt. Maar je zal I (Input) en O (output) dus beide aan moeten sluiten in lijn met wat je wilt schakelen.

Dus als je met 12V wilt voeden en ook met diezelfde 12V wat wilt schakelen is de omschrijving van @eesiediesie correct. En dit komt ook gewoon overeen met het geplaatste schema geplaatste schema. Enige is dat in dat schema de voeding voor de lamp niet getekend is. Dus als dat van dezelfde voeding moet komen moet je dat dus gewoon parallel zetten.

Alternatief is om het relais in de + te zetten. Dan moet je de 12V+ splitsen naar de 12V+ en I klemmen. En de 12V- naar de lamp en de L. Als je gewoon 12V lampjes hebt zonder andere zaken maakt het niet uit of je de + of de - draad onderbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
Inderdaad, hij moet het relais zien als een schakelaar/onderbreker. Je kan zowel op 12v- als 12v+
onderbreken.Zet je de plus op het relais (I en O) dan trek je de min rechtstreeks naar de lamp.
Zet je de min op het relais (I en O) dan trek je de plus rechtstreeks naar de lamp.
Ik heb in mijn voorbeeld 12v- beschreven omdat dat qua kleuren overeenstemt met het schema.
Maar heb het hier thuis ook op 12v+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
eesiediesie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:12:
Dit voor alles 12v.
Gelukt! Dank voor de uitleg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1Ndxi31FVpB-hVwawmCH_85IZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BbO9xZySdeesP1TXw9UACla.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat had ik nooit uit het aansluitschema gehaald. En ook niet kunnen beredeneren, met mijn beperkte kennis van de terminologie.

De aansluitschema's van de fibaro's vind ik dan ook wat vollediger getekend. Misschien had ik de begeleidende tekst beter moeten lezen. Maar omdat ik exact had gedaan wat getekend was, volgens mij, dacht ik dat het daar niet aan kon liggen. :|

[ Voor 7% gewijzigd door Adam1980 op 03-04-2025 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Adam1980 Als je het schema exact gevolgd hebt dan heb je twee losse draden :+

Ding is een beetje dat je door de droge contacten veel opties hebt om het aan te sluiten. Maar dat maakt het ook lastig om dus voor elke situatie het uit te tekenen. Lastiger dan bij de Fibaro. Maar ze hadden het nog wel wat beter kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eesiediesie
@Adam1980

daarmee dat ik het met mijn beperkte terminologie het in jip en jannekestaal heb proberen uitleggen.
Tof dat het gelukt is.Ik heb mijn kennis ook maar hier op het forum opgedaan.
Van mensen zoals bv @Septillion
En experimenteren.Veeeel experimenteren.
Leuk speelgoed die shelly's.
Net 2 shelly blu motions geinstalleerd.
Had ook wel wat voeten in de aarde omdat de firmware daarop niet deugde.
Enfin tis in orde gekomen.

[ Voor 39% gewijzigd door eesiediesie op 04-04-2025 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Ik zit as we speak met de blu gateway en de blu motion sensors te prutsen. De gateway is geintergreerd HA. Nu de motion sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-04 22:25
Maar dat had ik nooit uit het aansluitschema gehaald. En ook niet kunnen beredeneren, met mijn beperkte kennis van de terminologie.
@Adam1980 ik ben het met je eens. De handleidingen bij de Shelly's zijn wel iets verbeterd, maar het is soms behoorlijk puzzelen.
Daarbij komt: foutjes kunnen gevaarlijk zijn of je Shelly mollen.
Ik weet niet of ik dat hier mag zeggen, maar ik heb altijd veel aan de illustraties van Home2link.
Van de meeste Shelly's hebben ze wel een duidelijke illustratie.
Zoals deze bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h3ub1coNTK5TuUQuS3U-bzBvMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jf4Q6A0t1YgFNJekoB1uCu2G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
@Elsdeniep Maar van die wave 1 module hebben ze ook niet het volledige schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-04 22:25
Zo specifiek weet ik het niet. Je kunt het ze wel vragen want laagdrempelige toko.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eesiediesie
@Adam1980

Ik heb net met de blu motions geprutst.

Een tip :direct firmware updaten.(anders loopt de batterij snel leeg.

Firmware van de Blu motion best updaten via de shelly BLE Debug app.(Play store)

Dus installeer app.
Onderaan zet je de slider slow OTA op on.(Zeer belangrijk,anders lukt het niet).
Open de blu motion en verwijder de batterij even en druk even op het kleine knopje naaste de batterij.
Plaats de batterij terug.Dit om de blu motion te doen ontwaken.
De shelly moet nu zichtbaar zijn in de app.
Updaten maar en als het gevraagd wordt nogmaals op het kleine knopje drukken.

Van HA heb ik nog geen kaas gegeten.

[ Voor 3% gewijzigd door eesiediesie op 05-04-2025 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
@eesiediesie Goede tip. De 1e had ik al een update gegeven omdat ik dacht dat ik ze via de shelly app moest toevoegen. Maar met de BTHome integratie in HA worden ze ook direct zichtbaar in HA. Dan is echter verbinding beperkt tot de daadwerkelijke functionaliteit: beweging detecteren en licht meten. Dat leek mij voldoende. Maar als die update nodig zal ik m ook via de shelly app koppelen. Wel een beetje jammer, was helemaal mooi geweest als het allemaal via HA kon. Maar voor de 12 euro kun je daar eigenlijk niet over klagen.

Ik moet wel zeggen dat ik het bewegingsdetectie bereik vind tegen vallen. Dat is zeker niet wat er geadverteerd wordt. Maar nogmaals, 12 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Bij mij 1 in de keuken en 1 in de badkamer.
Detectie is toch voldoende?
Toch niet ondersteboven geplaats zoals ik eerst gedaan had?
Shellylogo zit bij mij nu bovenaan.
12€ is weinig.
1 gekocht bij Alterco zelf voor 24€ omdat ik daar toch shelly 1 gen4 kocht.
En 1 via Amazon met lentedeal.15,50€
Ik zit te wachten tot deze er is.
Eerste 2pm met droge contacten bij mijn weten.

[ Voor 47% gewijzigd door eesiediesie op 05-04-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
stevenP schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:03:
[...]

[Afbeelding]
Zo moet het zeker aangesloten kunnen worden. Ik zit even te denken hoe het 't beste in Shelly ingesteld moet worden dat zowel S1 als S2 output 1 bedienen, maar dat is wel te regelen.

Bij schakelaar 1 haal je dus één van de zwarte van de schakelaar en steek je in een Wago waarmee je bruin aftapt. Met een testertje kan je even checken welke van de twee zwarte draden het is (vergeet niet je open contacten even af te doppen!)
Ik krijg dit niet werkend. Ik heb wel dat ik hem met S1 kan schakelen, maar niet met S2. Ik denk dat ik daar wat fout doe. Ik heb nu bij de 2e schakelaar een (zwarte) draad van waar normaal bruin zit naar L en een schakeldraad naar S2. Volgens mij krijgt hij nu geen stroom…

Daarnaast kan ik verder weinig instellen binnen de Shelly app voor dit relais.

Kortom, ik kom er niet uit, dus ik heb maar een Shelly Wall Display geinstalleerd op 1 van de schakelaars. Weet iemand hier toevallig of je het swipen van het ene scherm naar het andere scherm kan locken? ik wil hem graag op home assistant houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Ferra op 05-04-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:07
Ik wil het hier maar zeggen, ik ben blij dat Shelly Z-Wave (blijft) doet, en nu hebben ze ook een plug beschikbaar gesteld. Dan is er eindelijk een goede Fibaro vervanging beschikbaar en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
@UTMachine is er eigenlijk iets aan de met Fibaro? Ze hebben al langs niks nieuws meer gemaakt.
Ik heb van de week mijn eerste shelly module aangesloten, dat werkt heel mooi in HA. Bereik is ook prima, voor zover ik dat heb uitgetest.
Zou inderdaad mooi zijn als Shelly een zwave alternatief kan zijn voor fibaro, die inderdaad erg duur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:07
Adam1980 schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:12:
@UTMachine is er eigenlijk iets aan de met Fibaro? Ze hebben al langs niks nieuws meer gemaakt.
Ik heb van de week mijn eerste shelly module aangesloten, dat werkt heel mooi in HA. Bereik is ook prima, voor zover ik dat heb uitgetest.
Zou inderdaad mooi zijn als Shelly een zwave alternatief kan zijn voor fibaro, die inderdaad erg duur zijn.
Klopt, Fibaro brengt eigenlijk niets "nieuws" meer uit (de Walli was wel interessant), waar Shelly alles al op Z-Wave 800 chip heeft en Fibaro merendeel blijft steken op Z-Wave 500 chip. Voor alles van Fibaro kan je een (beter) vinden bij Shelly. Nu zeker de Wave Plug is uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:49
Ik heb zojuist al mijn Shelly's geüpdatet van 1.4.4 naar 1.5.1. De bedrijfstemperatuur van ze allemaal is flink gestegen. Zaten ze eerst rond de 32 graden, zitten ze nu rond de 55 graden Celsius. Het lijkt haast alsof de ECO-mode niet meer werkt. Herkent iemand dit? Geldt voor De Plug Plus S, 1 PM Gen 3 en een Plus 1.

Edit: O. Blijkbaar is de ECO-mode uitgegaan door de update. Nu maar weer aangezet.

[ Voor 11% gewijzigd door zunrob op 08-04-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-05 11:05
Ik heb een Kopp bewegingssensor. Die wil ik aan een shelly (1 of mini) koppelen. Dit heb ik geprobeerd door de schakeldraad van de PIR aan de SW te hangen, maar zonder succes.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Schakeldraad (A) van PIR zal naar I (input) van de shelly moeten en output van de shelly(plus 1 ?) naar de lamp.
Mijn gedacht.
SW is om een schakelaar bij te hangen.
Of als je volledig de PIR zonder stroom wil zetten moet het anders.

[ Voor 37% gewijzigd door eesiediesie op 09-04-2025 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
eesiediesie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:21:
Schakeldraad (A) van PIR zal naar I (input) van de shelly moeten en output van de shelly(plus 1 ?) naar de lamp.
Mijn gedacht.
SW is om een schakelaar bij te hangen.
Of als je volledig de PIR zonder stroom wil zetten moet het anders.
Ik weet dat de SW voor een schakelaar is, maar zo zie ik de PIR eigenlijk ook. Eigenlijk wil ik de schakelaar en lamp losgekoppeld hebben van elkaar. De bewegings trigger oppakken in NodeRED en daar de logica schrijven dat de lamp aan/uit gaat en voor hoe lang e.d.

Als ik de bruine draad (L) van een lamp aan de PIR hang gaat die wel gewoon aan en uit. Maar als ik de PIR aan de SW hang gebeurt er niks.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
BoschR schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:22:
[...]

Ik weet dat de SW voor een schakelaar is, maar zo zie ik de PIR eigenlijk ook. Eigenlijk wil ik de schakelaar en lamp losgekoppeld hebben van elkaar. De bewegings trigger oppakken in NodeRED en daar de logica schrijven dat de lamp aan/uit gaat en voor hoe lang e.d.

Als ik de bruine draad (L) van een lamp aan de PIR hang gaat die wel gewoon aan en uit. Maar als ik de PIR aan de SW hang gebeurt er niks.
Ik zou het ook wel logisch vinden om de PIR zo te gebruiken. Wordt je PIR en de Shelly wel gevoed vanuit dezelfde bron?

Zou je eens een schema kunnen tekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
rens-br schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:54:
[...]

Ik zou het ook wel logisch vinden om de PIR zo te gebruiken. Wordt je PIR en de Shelly wel gevoed vanuit dezelfde bron?

Zou je eens een schema kunnen tekenen?
Ja worden gevoed vanuit dezelfde bron. Ik heb het gewoon als test nu aangesloten met een oude stekker.

Ik heb hier een schema gevonden zoals ik het ook heb aangesloten. Ik heb beide geprobeerd, zowel met als zonder lamp aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/original/3X/7/d/7da0b28ec1039b89dd2c783e8d01dad25ddec7a2.png

Ook heb ik eerst een mini gebruikt, maar daar kreeg ik het niet voor elkaar. Toen een oude Shelly 1 geprobeerd maar hetzelfde verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Shelly werkt niet met veel bewegingsmelders (op hun forum staat een lijst dacht ik). Probleem is TRIAC vs echt relais als ik me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
BoschR schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:14:
[...]

Ja worden gevoed vanuit dezelfde bron. Ik heb het gewoon als test nu aangesloten met een oude stekker.

Ik heb hier een schema gevonden zoals ik het ook heb aangesloten. Ik heb beide geprobeerd, zowel met als zonder lamp aangesloten.
[Afbeelding]

Ook heb ik eerst een mini gebruikt, maar daar kreeg ik het niet voor elkaar. Toen een oude Shelly 1 geprobeerd maar hetzelfde verhaal.
Ik zou verwachten dat dit aansluitschema het goede is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Ah ,op die manier.
Sw staat in de instellingen van de shelly toch niet in detached mode.
Ik zeg maar iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Driehoek schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:28:
Shelly werkt niet met veel bewegingsmelders (op hun forum staat een lijst dacht ik). Probleem is TRIAC vs echt relais als ik me goed herinner.
TRIAC zegt mij dan weer niks. Maar een lamp op de schakeldraad aansluiten doet het wel. In mijn simpele beredenering: er is dan toch gewoon "sluiting" en er stroom 230v over. Net als dat een normale switch zou doen?

@eesiediesie Nee niet in detached mode. Dat is wel wat ik uiteindelijk nodig verwacht te hebben met wat ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-05 21:48
Een triac (met kleine letters) is een elektronische component die vaak gebruikt wordt om lampen te schakelen.
Een triac heeft een zekere minimale stroom nodig heeft om te kunnen gaan geleiden. De stroom die door de SW-aansluiting van een Shelly gaat lopen, is daar vermoedelijk te klein voor.

Je kan proberen om een relais aan te sluiten op de uitgang van je detector, en dat relais vervolgens de SW van de Shelly laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
arievz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:26:
Een triac (met kleine letters) is een elektronische component die vaak gebruikt wordt om lampen te schakelen.
Een triac heeft een zekere minimale stroom nodig heeft om te kunnen gaan geleiden. De stroom die door de SW-aansluiting van een Shelly gaat lopen, is daar vermoedelijk te klein voor.

Je kan proberen om een relais aan te sluiten op de uitgang van je detector, en dat relais vervolgens de SW van de Shelly laten schakelen.
Ik lees dat een triac stil is. Ik hoor wel een duidelijke klik komen uit de PIR. Betekend het dat het geen triac kan zijn?

Ik heb geen relais liggen om het te testen. Is er een (andere) manier om dit toch werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
BoschR schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:55:
[...]

Ik lees dat een triac stil is. Ik hoor wel een duidelijke klik komen uit de PIR. Betekend het dat het geen triac kan zijn?

Ik heb geen relais liggen om het te testen. Is er een (andere) manier om dit toch werkend te krijgen?
Heb je een multimeter liggen om te kijken wat er gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
rens-br schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:58:
[...]

Heb je een multimeter liggen om te kijken wat er gebeurd?
Ja, ik heb een multimeter, maar daar is ook wel veel mee gezegd al. Heb daar niet veel kennis van, maar ik heb een poging gedaan:

Ik meet tussen het volgende tussen "out" en L het volgende:

Bij actief (dus beweging): 0
Bij inactief: 118

Multimeter op V~ 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ik heb nu een aantal shellies mini1 gen3 in detached mode staan en continu aangezet ivm hue smart peertjes.

Nu vraag ik me af wat dit doet met de levensduur van de shellies. Is dit überhaupt wel goed voor ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ferra schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:18:
Ik heb nu een aantal shellies mini1 gen3 in detached mode staan en continu aangezet ivm hue smart peertjes.

Nu vraag ik me af wat dit doet met de levensduur van de shellies. Is dit überhaupt wel goed voor ze?
Relais slijten vooral door schakelen, dus jouw Shellies gaan waarschijnlijk veel langer mee dan Shellies die elke dag 100x schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
BoschR schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:20:
[...]

Ja, ik heb een multimeter, maar daar is ook wel veel mee gezegd al. Heb daar niet veel kennis van, maar ik heb een poging gedaan:

Multimeter op V~ 200.
Ik ben niet helemaal bekend met jou multimeter, maar de spanning die je moet meten is 230V, dus wellicht staat je multimeter niet goed ingesteld en moet je de range net wat hoger instellen. (Zit er een auto stand op?)

Als ik naar BoschR in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" schema kijk, dan zou je bij beweging tussen SW en bruin (L) 230V moeten meten.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 10-04-2025 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
rens-br schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:56:
[...]

Ik ben niet helemaal bekend met jou multimeter, maar de spanning die je moet meten is 230V, dus wellicht staat je multimeter niet goed ingesteld en moet je de range net wat hoger instellen. (Zit er een auto stand op?)

Als ik naar BoschR in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" schema kijk, dan zou je bij beweging tussen SW en bruin (L) 230V moeten meten.
Oke, opnieuw gedaan:

Letterlijk één pin van de multimeter in de out terminal van de PIR geklemd. De andere pin van de multimeter in de wago lasklem geklemd met de andere blauwe draden..

Ook de lamp aangesloten in dezelfde out terminal en de andere draad naar blauw...
  • Als de lamp aan gaat, dus er is beweging, meet ik 230 op de multimeter (V~ en bereik op 750)
  • Als de lamp uit gaat, dus er is geen beweging meet ik 60V (zelfde instellingen)
Voor mij is dit compleet onverklaarbaar gedrag. Hopelijk voor jullie niet? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@BoschR Je PIR zal juist de OUT met L verbinden bij beweging. En zodra die verboden zijn is het logisch dat je juist 0V meet. Als je dan meet tussen N en OUT heb je 230V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:15:
@BoschR Je PIR zal juist de OUT met L verbinden bij beweging. En zodra die verboden zijn is het logisch dat je juist 0V meet. Als je dan meet tussen N en OUT heb je 230V.
Het was nog vroeg...Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Septillion schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:15:
Excuus, ik had een fout gemaakt (kleuren door elkaar gehaald). Voor mij is het ook nog vroeg blijkbaar @rens-br...

Ik heb het bericht aangepast.

(nog een edit, even alles los gehaald en opnieuw aangesloten)
  • Beweging: 230 over out en N/blauw
  • Geen beweging: 0 over out en N/blauw
Oke, alle onvoorspelbare waardes zijn nu weg lijkt het...

Edit: nu ook de Shelly weer toegevoegd. En de out op de SW aangesloten, maar niks :(

[ Voor 36% gewijzigd door BoschR op 10-04-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:41
BoschR schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:20:
[...]

Multimeter op V~ 200.
Stand multimeter staat fout, omdat je netspanning gaat meten moet de max waarde dus hoger dan 253V ( max waarde netspanning) zijn. Welke instelkeuze heb je.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:18
Op onze slaapkamer hebben we twee wandlampen. Een van de lampen zit via een hotelschakeling gekoppeld aan een zijde van het bed. Beide lampen hebben hun eigen schakelaar onder de lamp en een van de twee dus eentje bij de deur.

Wat als we de zijde van de hotelschakeling willen wijzigen? Ik neem aan dat dit kan door bv de 3 schakelaars te vervangen voor een pulsdrukker en er een shelly achter de schakelaars te hangen. Zoja welke pak ik best?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
MacD007 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:35:
[...]

Stand multimeter staat fout, omdat je netspanning gaat meten moet de max waarde dus hoger dan 253V ( max waarde netspanning) zijn. Welke instelkeuze heb je.
Ja klopt, bereik op 200 is te weinig. Ik heb hem later op 750 gezet (die 2 opties heb ik).

Dit is de meest actuele situatie / meting: BoschR in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"

Geen vreemde waardes meer, maar de shelly switch state update helaas niet... Dat is nog een raadsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een shelly wall display in een inbouwdoos met daarnaast een stopcontact en schakelaar? Lees welke frames van Jung passen naast de shelly wall display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
BoschR schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:32:
[...]
Geen vreemde waardes meer, maar de shelly switch state update helaas niet... Dat is nog een raadsel
Curieus. Wat gebeurt er als je niet alleen de shelly SW maar ook een lamp aansluit op de uitgang van de sensor? (en de andere pool van de lamp op neutraal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
arievz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:00:
[...]
Curieus. Wat gebeurt er als je niet alleen de shelly SW maar ook een lamp aansluit op de uitgang van de sensor? (en de andere pool van de lamp op neutraal)
Zo heb ik het in mn huidige opstelling ook aangesloten.

Ik heb op de out van de PIR aangesloten: multimeter, SW Shelly en L lamp.

Op neutraal heb ik: multimeter en N Lamp.

De I en O van de Shelly heb ik overigens niet aangesloten.

Dus de multimeter en de Lamp heb ik paralel aangesloten met als resultaat dat ik 230V meet op de multimeter bij beweging en de lamp ook AAN gaat!

Waarom de switch state van de Shelly niet bijgewerkt snap ik niet. Ik test nu alleen met de (oude) Shelly 1 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Aha! Ik suggereerde de lamp als een soort pulldown-weerstand, maar misschien werkt dat juist niet.
Wat gebeurt er als je de lamp weghaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
BoschR schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:14:
[...]

[Afbeelding]

Dit is op zich correct. Je hebt hem detached? Wat zie je dan als switch ingang? Is deze dan constant laag of constant hoog?

En doe je dit in lasdozen? Of overzichtelijk op je bureau? Anders kan ik dat laatste enorm aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
Septillion schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:41:
[...]

Dit is op zich correct. Je hebt hem detached? Wat zie je dan als switch ingang? Is deze dan constant laag of constant hoog?

En doe je dit in lasdozen? Of overzichtelijk op je bureau? Anders kan ik dat laatste enorm aanraden.
Nee hij is niet detached.. Ik wil hem wel detached gaan gebruiken straks, maar dat maakt voor nu nog niet uit toch?

Hoe meet ik de switch ingang? De PIR out is verbonden met de SW van de Shelly samen met de L van de lamp (die wel gewoon aan en uit gaat). Ook de multimeter is hiermee verbonden en geeft 230V bij beweging.

Deze test setup ligt naast mij op de grond naast het stopcontact. Met wago lasklemmen.

@arievz als ik de lamp er tussenuit haal veranderd er niks aan de situatie. Gewoon 230V nog steeds bij beweging maar geen switch state update in de Shelly.

Update: het valt mij nu op dat zonder beweging mijn multimeter nog steeds 3 of 4V meet. Is dit omdat ik een goedkope multimeter heb en niet geheel betrouwbaar is? Of kan dit mogelijk het probleem zijn?

Update 2: die 3 a 4 V lijkt wel een probleem. Als ik (bij beweging, dus 230V) de SW in en uit de lasklem haal zie ik de switch state van de Shelly wel veranderen!

[ Voor 15% gewijzigd door BoschR op 11-04-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
Hm ,mischien kan deze een beetje klaarheid brengen.
Ik denk dat dat een gelijkaardig probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoschR
eesiediesie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:09:
Hm ,mischien kan deze een beetje klaarheid brengen.
Ik denk dat dat een gelijkaardig probleem is.
Dit werkt inderdaad. Ik heb een 1M weerstand nu tussen de SW en de PIR out gezet.. Het is nu wel "reverse" maar dat is op zich niet erg want die kan je wel omdraaien.

Waarom 1M weerstand? Geen idee, heb ik overgenomen uit dat topic. Wederom gebrek aan kennis :z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@BoschR Op zich niet, maar geeft je wel mooi de mogelijkheid om puur de state van de ingang te zien.

En niet toevallig N en L verwisseld? Het maakt op zich niet uit wat je L of N noemt (dus stekker is prima) zolang het SW contact dus maar verbonden word met hetzelfde als de L pin op de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Septillion schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:43:
@BoschR Op zich niet, maar geeft je wel mooi de mogelijkheid om puur de state van de ingang te zien.

En niet toevallig N en L verwisseld? Het maakt op zich niet uit wat je L of N noemt (dus stekker is prima) zolang het SW contact dus maar verbonden word met hetzelfde als de L pin op de Shelly.
Nou, ja, dat weet ik dus niet. Die SW is de PIR out, geen idee of dat N of L is. Het is gangbaar om L te schakelen toch? Dus denk dat de PIR dat intern ook doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@BoschR Ja, L is gangbaar en dat heb je ook bewezen met meten. Maar dan moet je wel dus bruin naar de PIR en de Shelly L van hetzelfde punt voeden.

En in detached kan je eens zien wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Septillion schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:51:
@BoschR Ja, L is gangbaar en dat heb je ook bewezen met meten. Maar dan moet je wel dus bruin naar de PIR en de Shelly L van hetzelfde punt voeden.

En in detached kan je eens zien wat hij doet.
Is de "reverse" mogelijkheid in de nieuwe interface ook nog steeds mogelijk? Ik heb nu een Shelly 1 Mini (gen 3) aangesloten. Maar ik zie nergens meer de mogelijkheid voor de "reverse" setting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eesiediesie
volgens de webinterface guide
van shelly mini gen 3 wel.

Invert

This setting allows you to invert the logic of the input signal, effectively reversing the behavior of the device. By default, when the input signal is ON, the device responds by turning ON. When the input signal is OFF, the device turns OFF.

However, if you enable the "Invert Input" setting, the opposite will occur. When the input signal is ON, the device will turn OFF, and when the input signal is OFF, the device will turn ON. This setting can be useful in situations where the device's behavior needs to be reversed.

Als dit is wat je bedoelt?(reverse of invert?).
Wel enkel te zien in de app.

[ Voor 4% gewijzigd door eesiediesie op 13-04-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
@eesiediesie ik heb het gevonden. Bedankt. Ik denk dat ik steeds verkeerd keek bij "output".

Is het nog mogelijk om de relay/output aan te sturen dmv MQTT? Ik heb de shelly device nu in "detached" mode staan. Ik ben nog niet helemaal thuis in dat RPC verhaal. Ik zie dat ik een "Switch.Set" method kan doen, maar ik zie geen "set" mogelijkheid voor de relay/output?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@BoschR Volgens mij is MQTT inderdaad nog wel mogelijk.

Maar als je het aan HA hangt zou ik gewoon de Shelly integratie pakken ipv MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eesiediesie
@BoschR
Ben nog niet bekend met MQTT .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Septillion schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:14:
@BoschR Volgens mij is MQTT indertdaad nog wel mogelijk.

Maar als je het aan HA hangt zou ik gewoon de Shelly integratie pakken ipv MQTT.
MQTT is nog wel mogelijk. Dat zeker. Maar je kunt de switch aan/uit zetten, maar dat wil ik niet want dat doet de PIR al.

Ik wil de relay aansturen (detached mode, dus die werken onafhankelijk van elkaar nu). Maar ik zie zo niet hoe ik (liefst met mqtt) de relay aanstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@BoschR Met switch bedoel je de input? Zou je moeten neuzen in de MQTT, lijkt me dat ze los langs komen.

Maar als het naar HA gaat, lekker de integratie pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Septillion schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:21:
@BoschR Met switch bedoel je de input? Zou je moeten neuzen in de MQTT, lijkt me dat ze los langs komen.

Maar als het naar HA gaat, lekker de integratie pakken :)
Ja input inderdaad. De PIR die aangesloten is op de SW van de Shelly.

Shelly noemt dit een switch in de documentatie. Je kan via een RPC bericht over MQTT een "Switch.Set" method sturen, maar ik zie geen "Output.Set" bijvoorbeeld.

De lamp die ik wil aansturen heb ik aangesloten op de I/O van de Shelly.

Nee ik heb geen HA (of iets anders). Ik heb in mijn vorige woning een jaar of 10 Domoticz gedraaid, maar zag het nut er niet zo meer van. Ik heb (tot nu toe) geen moeilijke intergraties die ik niet zelf in NodeRED kan regelen. En NodeRED is super simpel in het bouwen van automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@BoschR Op die input kan je juist geen set doen, dat is puur de state aflezen. Volgens de documentatie is de switch ook de output. Switch.Set zou dus juist het relais moeten sturen. En met Input.GetStatus zou je de status van de input op moeten kunnen vragen.

En ja, als je iets zelf doet is MQTT wel een eenvoudige. Afgezien van de wat lastige documentatie van Shelly...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Septillion schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:45:
@BoschR Op die input kan je juist geen set doen, dat is puur de state aflezen. Volgens de documentatie is de switch ook de output. Switch.Set zou dus juist het relais moeten sturen. En met Input.GetStatus zou je de status van de input op moeten kunnen vragen.

En ja, als je iets zelf doet is MQTT wel een eenvoudige. Afgezien van de wat lastige documentatie van Shelly...
Je hebt gelijk. Heb het inmiddels werkend, maar het is wel erg verwarrend dat ze dit een Switch noemen. Aangezien de PIR op de switch/SW poort zit...

En ja, die documentatie is erg lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@BoschR Mja, ergens wel. Relay was logischer geweest.

En zit nog even te neuzen, zijn er niet ook nog non-RPC topics? Heb je niet ook nog shellies/<device_id>/relay/0 met de relais status?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Septillion schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:53:
@BoschR Mja, ergens wel. Relay was logischer geweest.

En zit nog even te neuzen, zijn er niet ook nog non-RPC topics? Heb je niet ook nog shellies/<device_id>/relay/0 met de relais status?
Zo te zien niet meer... Ik luister op "#" topic (wildcard) en filter de topics op het id van de device. ik zie dan geen topics met de oude structuur voorbij komen. Oud zoals jij die beschrijft bedoel ik dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@rens-br Jij toevallig nog een (Gen3) Shelly waar je MQTT topics van kan checken?

@BoschR Dus ook eens gekeken of je berichten krijgt in shellies/# ? Zelf wel fan van de grafische weergave van MQTT Explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Septillion schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:41:
@rens-br Jij toevallig nog een (Gen3) Shelly waar je MQTT topics van kan checken?

@BoschR Dus ook eens gekeken of je berichten krijgt in shellies/# ? Zelf wel fan van de grafische weergave van MQTT Explorer.
# is een multilevel wildcard, dus ja indirect heb ik ook in shellies/# gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@BoschR Weet ik, maar daarna zei je te filteren op het id. En ik weet niet of die voor dat topic hetzelfde is. Vandaar dat ik bedoelde, ga eens zonder filter kijken in shellies/# zonder filter.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 13-04-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:49
Grrrr wéér een shelly stuk (16A versie). Bij inpluggen flitst het lampje heel even wit op, daarna niets meer. Komt niet op het wifi, geen lampje, reageert niet op drukknopje. Ziet eruit als een probleem met de netvoeding.

Uit mijn populatie van twaalf heb nu al twee 16A-pluggen moeten vervangen (dit is de derde dus!) en één 10A-plug.

Dit gaat toch een beetje in de papieren lopen zo zeg :(

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 17-04-2025 08:27 ]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JeroenH schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:25:
Grrrr wéér een shelly stuk (16A versie). Bij inpluggen flitst het lampje heel even wit op, daarna niets meer. Komt niet op het wifi, geen lampje, reageert niet op drukknopje. Ziet eruit als een probleem met de netvoeding.

Uit mijn populatie van twaalf heb nu al twee 16A-pluggen moeten vervangen (dit is de derde dus!) en één 10A-plug.

Dit gaat toch een beetje in de papieren lopen zo zeg :(
Geen garantie erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:33

orf

Ik heb een hele serie Shelly Dimmer 2 geïnstalleerd. Op 1 plek bij de achterpui is de wifi zwak. En het lijkt erop dat de lampen uitgaan als de wifi verbinding wegvalt.

Nu ga ik het wifi signaal verbeteren met een extra accesspoint, maar ik vind het wel gek dat de verlichting uitvalt bij geen verbinding. Heeft iemand dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
12-08-2022 besteld. Tsja.

Extra irritant is ook dat ik bij vervanging allerlei toeren uit moet halen. Al mijn netwerkapparaten hebben via DHCP gereserveerde IP-adressen en ik heb dit goed gedocumenteerd. Dus: router instellen en documentatie bijwerken.

Daarna, knutselwerk in Home Assistant zodat de nieuwe plug zich voordoet als de oude plug zodat de verbruikshistorie van het aangesloten apparaat behouden blijft.

Ben er gewoon niet blij mee :(

[ Voor 57% gewijzigd door JeroenH op 17-04-2025 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
orf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:30:
Ik heb een hele serie Shelly Dimmer 2 geïnstalleerd. Op 1 plek bij de achterpui is de wifi zwak. En het lijkt erop dat de lampen uitgaan als de wifi verbinding wegvalt.
Ik zou verwachten dat dit een of andere setting is o.i.d. Ik update wel eens mijn AP's en dan valt de verbinding ook (tijdelijk) weg en kan me niet heugen dat dan de lamp uitgaat.
2.5 jaar oud, zou alsnog eigenlijk niet mogen na slechts 2.5 jaar. Geprobeerd iets van garantie te claimen bij de leverancier of Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ik heb nu een Shelly Plus 1PM gehaald om het energie verbruik van mijn airco te meten. Vervolgens probeer ik deze met https://github.com/enesbcs/shellyteacher4domo aan Domoticz te knopen. Het device wordt één keer herkend in die tool en ik zie hem ook in de auto discovery voorbij komen, echter krijg ik geen devices voor het energieverbruik, en laat dat nu juist het punt zijn wat ik wil hebben.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Edit: inmiddels zelf opgelost het vinkje 'Generic status update over MQTT' stond uit, dat had ik toen aangezet, maar niet het mqtt wachtwoord opnieuw ingevoerd. Inmiddels werkt het:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyxssTUk3-u3TIoo90mMgPJ6LwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1v9BuwrdYU1LWNj1VEH0mnYa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door rens-br op 20-04-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
JeroenH schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:25:
Ziet eruit als een probleem met de netvoeding.
Dat vermoeden bleek juist. Nadat ik me langs de diep liggende anti-openmaak-schroeven had geworsteld :( zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFsujuDtQNInegCF9FILr6jg4kg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqUZv54E2basOAzdWyakyrog.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlgFBbxOqzcAMXF9_AP1gHmizP8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpf3ZJxTG0IjfwxIONLaRXtq.jpg?f=fotoalbum_medium

Een 470uF 10V condensator waar de magische rook uit is. Interessant detail (niet te zien op de foto): de andere twee condensatoren op de print hebben van die "insnijdingen" op hun bovenkant, zodat die daar open barsten als de druk te ver oploopt. Deze heeft dat niet, en dus is die hele metalen huls omhoog gedrukt, tot hij tegen de behuizing kwam en niet verder kon. Dit kon op het moment dat dit gebeurde wel eens een plof gegeven hebben, maar kennelijk waren we op 16 april 2025 om 17:53:56 (toen ging hij offline in HA) niet in de buurt want we hebben dat niet gemerkt.

Dusssss, condensatoren bestellen (ik bestel er maar meerdere), me relatief blauw betalen aan de verzendkosten, er in solderen, en dan verwacht ik dat hij het wel weer doet.

Had ik nou de eerste die stuk ging nou maar niet weggegooid, want er is een goede kans dat die hetzelfde probleem had. }:|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
Condensator vervangen, doet het weer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjs_ar1JF1xBsaEWaq94WvCduVg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLOIXA8Z67xs07RwRksSSqI9.jpg?f=fotoalbum_medium

Zo'n € 40 uitgespaard. Ik kon ergens snel en gratis deze condensator (gelijk maar een 16V versie erin gestopt) op de kop tikken, dus dat liep allemaal gesmeerd.

Nu moet ik hem alleen vrijdag nog mee terug nemen naar mijn werk om hem weer dicht te kunnen schroeven :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JeroenH schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:13:
Condensator vervangen, doet het weer!

[Afbeelding]

Zo'n € 40 uitgespaard. Ik kon ergens snel en gratis deze condensator (gelijk maar een 16V versie erin gestopt) op de kop tikken, dus dat liep allemaal gesmeerd.

Nu moet ik hem alleen vrijdag nog mee terug nemen naar mijn werk om hem weer dicht te kunnen schroeven :F
Netjes! Mooie reparatie ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb mijn soldeerwerk bewust niet laten zien :P

Maar ik ben blij met hoe ik dit heb kunnen repareren. Als dit nog een keer gebeurt weet ik wat me te doen staat. En hopelijk helpt dit iemand anders die dit ook overkomt.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 23-04-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:11
Dit is een veel voorkomend probleem in elektronische voedingen.
Wou even melden dat het niet zozeer aan Shelly ligt.
Mooi dat de reparatie gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
peterbier schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:48:
Het is alleen wel 'erg' dat het na 2.5 jaar gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ik zit te klooien met een hotelschakeling en een shelly 1 en ik ben even het overzicht kwijt.

Situatie:
Schakelaar beneden heeft 2x zwart en bruin
Schakelaar boven heeft 3x zwart waarvan 1 naar de lamp.

Ik heb nu op de bovenschakaar blauw op N, bruin op L en I en schakeldraad naar de lamp op SW. En dan ben ik het dan kwijt. Ik heb nu nog 2 schakeldraden en O die van de shelly naar de schakelaar moet. En 3 schakeldraden op de schakelaar geeft een knipperend licht ;-). Waar ga ik nu de mist in?

Edit: O en SW omdraaien… zucht…

[ Voor 3% gewijzigd door Ferra op 24-04-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:11
rens-br schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:49:
[...]

Het is alleen wel 'erg' dat het na 2.5 jaar gebeurd.
Dat klopt.
Ik heb al zo vaak elco,s vervangen in voedings.
Van satelliet ontvangers tot monitoren.
Vaak is een brakke elco het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Laatst online: 10:32
Ferra schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:56:
Ik zit te klooien met een hotelschakeling en een shelly 1 en ik ben even het overzicht kwijt.

Situatie:
Schakelaar beneden heeft 2x zwart en bruin
Schakelaar boven heeft 3x zwart waarvan 1 naar de lamp.

Ik heb nu op de bovenschakaar blauw op N, bruin op L en I en schakeldraad naar de lamp op SW. En dan ben ik het dan kwijt. Ik heb nu nog 2 schakeldraden en O die van de shelly naar de schakelaar moet. En 3 schakeldraden op de schakelaar geeft een knipperend licht ;-). Waar ga ik nu de mist in?

Edit: O en SW omdraaien… zucht…
De draad naar de lamp moet inderdaad op O. Van het punt op de schakelaar waar de lamp op zat moet nu een draad naar SW, de twee zwarte draden die vanaf de schakelaar van beneden komen moeten gewoon blijven zitten op de schakelaar boven.
N.B. De bruine draad op de schakelaar beneden moet wel op dezelfde groep zitten als de bruine (en blauwe) draad die je boven ergens vandaan gehaald hebt!

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
peterbier schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:48:
Nou ik zie dat toch anders. Shelly ontwerpt de voeding en kiest de componenten uit. Een paar ct meer uitgeven aan een degelijker en/of steviger condensator en de kans hierop wordt een stuk kleiner.

Daartegenover snap ik natuurlijk heel goed dat Shelly niet de enige is die geld bespaart op componenten. De failure rate van producten in dezelfde prijsklasse zal ook wel vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Ferra Om te onthouden:
I = Input => voedingsspanning voor wat je wilt schakelen
O = Output => naar wat je wilt schakelen
SW = Switch => aansluiting voor een schakelaar (switch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:08:
@Ferra Om te onthouden:
I = Input => voedingsspanning voor wat je wilt schakelen
O = Output => naar wat je wilt schakelen
SW = Switch => aansluiting voor een schakelaar (switch)
Ik weet het Sep, ik was na 6 shellies installeren even de focus kwijt en had de draden omgekeerd aangesloten 😵‍💫

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Ferra d:)b

Was vooral omdat ik steeds hier zie dat mens geen idee hebben dat het afkortingen zijn en dus nuttig voor de redenatie hoe het aangesloten moet worden.

Zeker als mensen dan ook nog eens 1 en 0 lezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:06
Misschien niet helemaal een HA vraag maar ik wil in een bestaande lamp met 3x GU10 lampjes die ik kan dimmen. Een Shelly dimmer voor achter de schakelaar en 3 dimbare spotjes is een stuk duurder dan 3x een Shelly Duo GU10 spotje die je ook kan dimmen. Als ik er daar 3 van installeer kan ik die dan tegelijk dimmen. Anders is optie 1 wel een betere optie.

Dan meer iets voor het Shelly topic

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 26-04-2025 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGP
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:45
DJ-Promo schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:06:
Misschien niet helemaal een HA vraag maar ik wil in een bestaande lamp met 3x GU10 lampjes die ik kan dimmen. Een Shelly dimmer voor achter de schakelaar en 3 dimbare spotjes is een stuk duurder dan 3x een Shelly Duo GU10 spotje die je ook kan dimmen. Als ik er daar 3 van installeer kan ik die dan tegelijk dimmen. Anders is optie 1 wel een betere optie.
Ja hoor, je kunt gewoon groepen aanmaken. Ik weet niet of die dingen via ZigBee werken, maar als dat zo is kun je zelfs in je ZigBee configuratie al een groep maken.

En op welke manier je de groep ook aanmaakt, de individuele leden kun je dan ook nog verbergen mocht je dat willen. Een groep gedraagt zich verder gewoon als enkele lamp.

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnGP op 26-04-2025 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:21
DJ-Promo schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:06:

[mbr]Dan meer iets voor het Shelly topic[/]
Je kan ook voor een ecodim dimmer gaan. En dan gewoon 3 normale spotjes. Als je ooit eens de spotjes moet vervangen dan is het goedkoper om ze alle 3 te vervangen om kleur verschil te mijden.

Als je voor slimme spotjes gaat vervang je ze in de regel niet alle 3 bij een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:08
Ik heb een schakeling gemaakt met een Shelly 1PM Mini Gen 3 om een apparaat op afstand aan en uit te kunnen zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID8Io7Eux0Fzx84s_tyYdh8PJF4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B6j0BLii8ZeXqGcuuQosiOFC.png?f=user_large

En dat werkt niet. Ik meet netjes ~250 V over L en N maar niks over SW en 0, ongeacht de stand van de Shelly schakelaar.

Nu lees ik in de handleiding dat SW is om een schakelaar aan te sluiten en 0 output is. Zou het dan zoals hieronder wel moeten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CafCVJw79s87EZoapjh_3SVcrPg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mM3btdTXVcnqwKPgCPpm2XGW.png?f=user_large

Het is best een gedoe om e.e.a. opnieuw aan te sluiten, daarom wil ik het in tweede instantie in één keer goed doen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 23:33
Jesse- schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:53:
Ik heb een schakeling gemaakt met een Shelly 1PM Mini Gen 3 om een apparaat op afstand aan en uit te kunnen zetten:
[Afbeelding]

En dat werkt niet. Ik meet netjes ~250 V over L en N maar niks over SW en 0, ongeacht de stand van de Shelly schakelaar.

Nu lees ik in de handleiding dat SW is om een schakelaar aan te sluiten en 0 output is. Zou het dan zoals hieronder wel moeten werken?

[Afbeelding]

Het is best een gedoe om e.e.a. opnieuw aan te sluiten, daarom wil ik het in tweede instantie in één keer goed doen :P
Misschien begrijp ik het verkeerd.. maar je schakelt je wcd aan en uit en niet het apparaat...

Dus neutraal splitsen met een wago, 1 Neutraal naar je shelly en 1 naar je wcd, fase naar shelly en vanuit je shelly O naar je wcd. Eventueel nog groen aarde op je wcd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Top, het werkt nu! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
jgsr schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:15:
[...]

Misschien begrijp ik het verkeerd.. maar je schakelt je wcd aan en uit en niet het apparaat...

Dus neutraal splitsen met een wago, 1 Neutraal naar je shelly en 1 naar je wcd, fase naar shelly en vanuit je shelly O naar je wcd. Eventueel nog groen aarde op je wcd.
Nee, de WCD voedt de shelly via L/N. O en SW zijn de schakelcontacten van de shelly.
Ik heb het nu aangesloten als op mijn tweede tekening en dat werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-05 19:54
Jesse- schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:30:
[...]
Nee, de WCD voedt de shelly via L/N. O en SW zijn de schakelcontacten van de shelly.
Ik heb het nu aangesloten als op mijn tweede tekening en dat werkt.
@Jesse-
maar als je het aangesloten hebt als je 2e tekening, dan is (O+) SW toch niet je schakelcontact?
SW staat voor SWitch van de schakelaar input, daar sluit je dan een schakelaar op aan (als je die hebt).
De O staat voor Output, naar je stopcontact om die te schakelen.

En klopt het wel wat @jgsr zegt.

[ Voor 8% gewijzigd door Clumsy Smurf op 04-05-2025 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
Eh, ja dat heb ik inderdaad niet goed opgeschreven.
In mijn geval gaat O overigens naar een apparaat en heb ik een stekker aan de Shelly geknutseld.
Pagina: 1 ... 80 81 Laatste