Valdun schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:46:
Beetje een algemene vraag; ik ben mijn elektra aan het leggen en heb een relatief makkelijke optie om van elke schakelaar en elke lamp een directe buis naar de meterkast te trekken.
Als ik dit doe, uiteraard met de juiste kleuren draad erin, kan ik dan in principe 'altijd uit', in de zin dat alles mogelijk is smart en traditioneel schakelen? In principe loopt er dan dus ook een schakeldraad van elke schakelaar naar zijn desbetreffende lamp, maar dan onderbroken in de meterkast.
Als je deze mogelijkheid hebt is het inderdaad wel de makkelijkste way to go.
En dan de vraag ga je dit ook doen voor al je WCD's?
Als je inderdaad de mogelijkheid (nog) hebt zou ik ieder WCD, schakelpunt & lichtpunt naar een centraal punt (verdeler) brengen, daar aansluiten op rijgklemmen zodat je vanaf daar alle kanten op kan.
Voor de reguliere WCD's evt 2,5mm
2 in het zwart mee trekken zodat je daar evt ook makkelijk geschakelde WCD's van kunt maken.
En dan is het natuurlijk zeer belangrijk dat je alles goed en duidelijk labelt (evt. incl een plattegrond wat wat is).
Neem wel in overweging of dit voor b.v. de keuken ook nodig is of dat je daar b.v. zegt wordt gewoon compleet vaste aansluiting zodat je niet zomaar/per ongeluk je koelkast of vriezer uit kan zetten.
Bijkomend voordeel van een dergelijke aanleg is ook dat je (wanneer je dat wenst) je alles heel makkelijk per stuk een energie meting tussen kan plaatsen.
Tweede voordeel is dat je evt specifieke aansluitingen makkelijk van fase kunt wisselen om meer belasting-gelijkheid te krijgen tussen de fases
En klopt mijn aanname dat het Shelly ecosysteem dan waarschijnlijk de beste keuze is? Kan ik dan bijvoorbeeld een grote kast hangen met een hoop Shelly Pro / Pro DIMs erin en er vanuit gaan dat ik alles zo kan koppelen dat het 1) volledig schakelbaar is via de Shellys & Home Assistant en 2) volledig schakelbaar is op de traditionele manier via een schakelaar?
Er zijn zoveel mogelijkheden en wensen dat je niet perse kan zeggen of Shelly of iets anders het beste is.
Je kunt (afhankelijk van de aansturing) ook mixen tussen merken/typen en/of combineren met reguliere relais als er meer/zwaarder vermogen overheen getrokken wordt.