• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:45
Septillion schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:03:
@rens-br Ah, okay. Mja, als AP aan blijft en je tijdens installatie niet geleid wordt om uit te zetten of password te geven, dan hebben ze wel een punt ja.

Overigens überhaupt al niet handig hem aan te laten als je hem niet gebruikt. Alleen maar storing op de 2.4GHz band... Stuk meer dan BLE ofzo.
Al mijn Shellys (gen 2 tot 4) stuk of 40 is de AP mode uit.
Bluetooth gaat ook uit.
Ik beheer het met de Shelly app.
Naar mijn weten werkt het dan keurig.
Als je geen extern via cloud wil kun je deze ook nog uit zetten.
Maar dan zijn de Shellys alleen lokaal te bedienen of via thuis VPN uiteraard.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:51
@peterbier Het gaat er natuurlijk niet om of het kan, het is meer hoe mensen door de setup geleid worden. Als in het standaard process de AP aan blijft zonder wachtwoord, ja, dat is gewoon niet handig.

• peterbier
Septillion schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:19:
@peterbier Het gaat er natuurlijk niet om of het kan, het is meer hoe mensen door de setup geleid worden. Als in het standaard process de AP aan blijft zonder wachtwoord, ja, dat is gewoon niet handig.
Dat is het dus.
Als ik de config gewoon met de Shelly app doe staat AP gewoon uit.
I.i.g. bij mijn Shellys heb ik gezien dat AP netjes uit staat en ik gebruik er nogal wat.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:03

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:27:
[...]

Dat is het dus.
Als ik de config gewoon met de Shelly app doe staat AP gewoon uit.
I.i.g. bij mijn Shellys heb ik gezien dat AP netjes uit staat en ik gebruik er nogal wat.
Zou netjes zijn als die ingebouwd AP bij configuratie via de Shelly app automatisch wordt uitgezet want de meeste mensen zullen toch die Shelly app gebruiken en dan is millions dus erg overdreven.

Zelf gebruik ik die app niet, stel het handig in via de webinterface van de Shelly zelf en dan moet je er inderdaad zelf op letten dat je ongebruikte verbindingen zoals die eigen AP en Bluetooth, Zigbee of Wifi handmatig uit zet.

• peterbier
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:34:
[...]

Zou netjes zijn als die ingebouwd AP bij configuratie via de Shelly app automatisch wordt uitgezet want de meeste mensen zullen toch die Shelly app gebruiken en dan is millions dus erg overdreven.

Zelf gebruik ik die app niet, stel het handig in via de webinterface van de Shelly zelf en dan moet je er inderdaad zelf op letten dat je ongebruikte verbindingen zoals die eigen AP en Bluetooth, Zigbee of Wifi handmatig uit zet.
Bij config via de Shelly app staat standaard AP uit (zoals ik al eerder vermeld heb)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edt_OZjCBt5kQ5wMjST9fhPI-04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwwCuxttyIEH0CBauM3JxSk8.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:41:
[...]

Bij config via de Shelly app staat standaard AP uit (zoals ik al eerder vermeld heb)
[Afbeelding]
Ja dat snap ik maar die zal in eerste instantie toch echt aan hebben gestaan want dat is standaard het geval.
En anders kan je de Shelly niet configureren of het moet via Bluetooth gaan.

Je was er een beetje onduidelijk over of dat automatisch via de app gaat na instellen maar het lijkt er dus wel op als jij dat nooit bewust handmatig hebt uitgezet en dat is netjes van Shelly om de gebruikers op die manier te helpen.

• peterbier
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:08:
[...]

Ja dat snap ik maar die zal in eerste instantie toch echt aan hebben gestaan want dat is standaard het geval.
En anders kan je de Shelly niet configureren of het moet via Bluetooth gaan.

Je was er een beetje onduidelijk over of dat automatisch via de app gaat na instellen maar het lijkt er dus wel op als jij dat nooit bewust handmatig hebt uitgezet en dat is netjes van Shelly om de gebruikers op die manier te helpen.
Het configureren gaat via bluetooth.
Tijdens dit proces wordt er gevraagd wifi verbinding.
Deze stel je dan in hierna wordt bluetooth uitgezet.
Ik heb bij mij geen enkele Shelly gezien waarbij AP mode actief staat.
Mijn inziens doet de Shelly app het keurig.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@peterbier " Ik heb bij mij geen enkele Shelly gezien waarbij AP mode actief staat."
Ik heb Shelly Plugs, Plus Plug S'en, gen3 PM Mini's en gen4 1PM Mini's, bij alle was het ingebakken AP out of the box actief. Met open netwerk overigens, geen wachtwoord.

Via bluetooth instellen gebeurt denk ik met de Shelly app? Die app heb ik 1 keer gebruikt, zodra ik merkte dat die een cloud config pushte ging ie er weer af. Daarna 1 voor 1 met de ingebakken AP's verbonden en gekoppeld aan wifi, AP bleef daarbij wel aan staan. Met Python-scriptje settings gepusht, waaronder uitschakelen AP.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• peterbier
Raven schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:24:
@peterbier " Ik heb bij mij geen enkele Shelly gezien waarbij AP mode actief staat."
Ik heb Shelly Plugs, Plus Plug S'en, gen3 PM Mini's en gen4 1PM Mini's, bij alle was het ingebakken AP out of the box actief. Met open netwerk overigens, geen wachtwoord.

Via bluetooth instellen gebeurt denk ik met de Shelly app? Die app heb ik 1 keer gebruikt, zodra ik merkte dat die een cloud config pushte ging ie er weer af. Daarna 1 voor 1 met de ingebakken AP's verbonden en gekoppeld aan wifi, AP bleef daarbij wel aan staan. Met Python-scriptje settings gepusht, waaronder uitschakelen AP.
Ik gebruik de Shelly app om de Shellys te koppelen aan mijn wifi IoT netwerk.
Geen van mijn Shellys heeft AP aan staan.
Dit staat automatisch uit bij mij.
De cloud naar Shelly gebruik ik gewoon. (Heb hiermee geen probleem mee)
De app van Shelly vindt ik ook prima.
Zodra alles in HA staat kan de cloud uit en eventueel de Shelly app eraf.
Maar de app vindt ik persoonlijk wel handig ff snel dit dat.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:43:
[...]

Ik gebruik de Shelly app om de Shellys te koppelen aan mijn wifi IoT netwerk.
Geen van mijn Shellys heeft AP aan staan.
Dit staat automatisch uit bij mij.
Ja dat snappen we maar zoals @Raven ook zegt komen ze uit de doos met dit AP aan en aangezien jij die niet handmatig uitzet kunnen we nu concluderen dat dit automatisch door de Shelly app gedaan wordt als je met een nieuwe Shelly verbindt via de app middels Bluetooth.
En uit de verder informatie die je deelt blijkt dat Bluetooth ook automatisch uitgeschakeld wordt wanneer je wifi configureert.

Prima gedaan van Shelly dus dat ze mensen die de app gebruiken hierin meehelpen om te voorkomen dat er onnodige verbindingsmogelijkheden actief blijven na het instellen van de Shelly. (y)

• peterbier
Ja je hebt gelijk out of the box staat wifi aan op de Shelly.
Net even gekeken met een nieuwe 4 pro.
Configureren doe ik eigenlijk altijd gelijk via de Shelly app.
Daarom staat de AP bij mij op alle Shellys uit.
Projectje voor de tuinverlichting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9Z9_7qy0dhaZ4JbmrJuMJhJYN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1okoFuUxoAJhfF763UFRz3lV.jpg?f=fotoalbum_large

Shelly out of the box.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsuPfK6tO6dRX9IgXVjdb6Gqicc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeuqKfoopf0YK3dBZ8leIUJo.jpg?f=fotoalbum_large

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:05
De discussie over de Access Points (AAN/UIT) is een storm in een glas water.
Ik heb 60+ Shelly's vanaf de eerste t/m de vierde generatie. Zojuist heb ik alle AP modes gecheckt.
Conclusie: geen enkele Shelly heeft AP mode "AAN".

Bovendien is de waarschuwing duidelijk:
Password Recommendation
It is important to password protect your device's access point to secure your network from unauthorized access.
Het probleem zit dus hooguit bij de sitting ducks die de AP functie aan zetten en het instellen van een password niet nodig vinden.

• hb96
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Als ik mijn schakelaars wil automatiseren, is de keuze voor de Shelly 1 Mini Gen4 (8A) dan juist?

Er is ook een Shelly 1 Gen4 (16A) is, maar dit lijkt overdreven voor een schakelaar?

Wie kan mij hiermee opweg helpen?

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-02 17:15
@hb96 Over het algemeen is verlichting schakelen met aan uit niet zn groot vermogen en kun je eigenlijk met zowat elke actor wel vooruit.
Het geen waar je wel op moet letten is.
als de actor een Nul nodig heeft, dat je de module moet plaatsen in de centraaldoos of je moet een Nul hebben bij de schakelaar.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Elsdeniep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:31:
Ik heb 60+ Shelly's vanaf de eerste t/m de vierde generatie.
:o en ik dacht er al veel te hebben met 4x Shelly Plug gen1, 10x Plus Plug S gen3, 4x PM Mini Gen3 en 12x 1PM Mini gen4.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
hb96 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:01:
Als ik mijn schakelaars wil automatiseren, is de keuze voor de Shelly 1 Mini Gen4 (8A) dan juist?

Er is ook een Shelly 1 Gen4 (16A) is, maar dit lijkt overdreven voor een schakelaar?

Wie kan mij hiermee opweg helpen?
Hangt er vooral vanaf wat je gaat schakelen.. Met alleen wat lampen redt je het makkelijk met 8A. Daarbij is de mini ook een stuk makkelijker in te bouwen.

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:53
Mijn vraag

Is het mogelijk om een Shelly 1(PM) the triggeren met een maakcontact of een spanningspuls van een externe source ? Ik ben al een dag of twee aan het zoeken en meerdere mensen schijnen dit te zoeken/willen echter komt er weinig duidelijkheid in topics en online informatie welke ik vindt.

Ik kan niet achterhalen of een Shellie Plus Addon dit op de I/O interface van de Shelly zou kunnen bewerkstelligen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Shelly 1/2PM GEN3/4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zoeken tot ik een ons weeg.

Schopje naar het grote topic

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 16-02-2026 11:16 ]

• Septillion
@Tivoler Een schakelaar vanaf de L is toch ook gewoon een "trigger van een externe source"?

Dus ja, zolang die externe source gewoon op dezelfde groep zit en geen losse stekker ofzo heeft, dan ja.

Wat is het idee om aan te sluiten dan?

• hb96
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Clumsy Smurf schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:04:
@hb96 Over het algemeen is verlichting schakelen met aan uit niet zn groot vermogen en kun je eigenlijk met zowat elke actor wel vooruit.
Het geen waar je wel op moet letten is.
als de actor een Nul nodig heeft, dat je de module moet plaatsen in de centraaldoos of je moet een Nul hebben bij de schakelaar.
Een nul-draad zit vaak niet in de inbouwdoos bij de schakelaar.
Dit is wel te realiseren met het trekken van nieuwe draden, dus dat zou het probleem niet hoeven te zijn.
rens-br schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:17:
[...]

Hangt er vooral vanaf wat je gaat schakelen.. Met alleen wat lampen redt je het makkelijk met 8A. Daarbij is de mini ook een stuk makkelijker in te bouwen.
Wil eerst beginnen met het geautomatiseerd schakelen van de lampen.
Begrijp dat dit prima kan met de Shelly Mini Gen4 (8A) vanwege het lage vermogen.

De Shelly Gen4 (16A) kan ik bij wandcontactdozen aansluiten, project voor later eens.

Dan is mijn eigen conclusie schaf de Shelly Mini Gen4 (8A) aan voor de schakelaars.
Daarmee kunnen we uit de voeten en geautomatiseerd de lichten gaan schakelen.

• Tivoler
Septillion schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:18:
@Tivoler Een schakelaar vanaf de L is toch ook gewoon een "trigger van een externe source"?

Dus ja, zolang die externe source gewoon op dezelfde groep zit en geen losse stekker ofzo heeft, dan ja.

Wat is het idee om aan te sluiten dan?
Jij wil er power op zetten ? Ik zoek meer een maak/droog-contact maar of een kleine puls van enkele volts.

Het ding is dat ik hem ook nog met een push-schakelaar wil kunnen bedienen; dus ik kijk naar wat de mogelijkheden zijn qua dubbele functie om hem aan te sturen.

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:00
Dat kan met de Shelly Add-on, hier een voorbeeld: YouTube: Shelly Plus AddOn: Taster anschliessen und konfigurieren?

Mijn GPS-collectie

• Tivoler
Dat dacht ik al; maar dan moet je een plus hebben toch ?

Yes; en ideaal met 2PM :D

Dank voor de link.

[ Voor 7% gewijzigd door Tivoler op 16-02-2026 15:33 ]

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:00
Nee, op de schakelaar heb je toch ook maar twee contactpunten? Uiteraard is het in de AddOn zelf wel geregeld met plus, min, GPIO en pull up/pull down weerstanden, daar hoef jij geen rekening meer mee te houden.

Mijn GPS-collectie

• Septillion
@Tivoler Dat is immers wat je vroeg :) Maar dat krijg je als je een XY-probleem er van maakt.

Die Addon zou een oplossing kunnen zijn maar hangt dus wel af van hoe/wat je wilt schakelen. De digitale ingang kan schijnbaar tegen spanningen van -15V tot +15V.

• Tivoler
Septillion schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:54:
@Tivoler Dat is immers wat je vroeg :) Maar dat krijg je als je een XY-probleem er van maakt.
Beetje brainstormen hoort erbij; dat is niet direct een x/y probleem... dat je een link naar moet geven zegt meer over jou dan over mij :+
Die Addon zou een oplossing kunnen zijn maar hangt dus wel af van hoe/wat je wilt schakelen. De digitale ingang kan schijnbaar tegen spanningen van -15V tot +15V.
Addon is zeker de oplossing voor het droge contact, dan wel lage puls spanning. Dan is de vraag nog hoe ik de hotelschakeling ga gebruiken maar dat lijkt me mogelijk op SW2 met een 2PM.

Wat wellicht ook grappig is is dat ik mijn andere "probleem" zelfs als droogcontact kan gebruiken; lage spanning ook direct op die pushschakelaars en why not ? Centrale Relaisschakelaar vervangen door Home Automation

• dorenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:19
Hoi allen, ik heb een 6 jaar geleden alle lampen in huis voorzien van een 1PM, en op een enkele vervanging werken ze nog steeds. Ook een 10 Plug S gen1 en een 5x gen3 in gebruik. Nu zit ik erover te denken om de 1PM van de eerste generatie te gaan vervangen naar 1PM gen3 mini. Heeft dat meerwaarde. Enige waar ik een beetje op uit ben is beter bluetooth gateway doorgifte voor andere sensoren (ThermoPro). Enig advies is welkom. Ik kan natuurlijk ook de Plug S gen1 gaan vervangen.

• Tivoler
Heeft iemand uitgerekend hoeveel zijn shellies verbruiken aan energie ? Strikt genomen loopt het best op als het 1W op 230V zou zijn...

• Septillion
@Tivoler Nu is meten in <1W niet zo makkelijk en heb ik geen lange termijn meting, maar de Shelly 3EM-63T op mijn bureau lijkt 0,7W-ish te doen.

• Tivoler
Septillion schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:44:
@Tivoler Nu is meten in <1W niet zo makkelijk en heb ik geen lange termijn meting, maar de Shelly 3EM-63T op mijn bureau lijkt 0,7W-ish te doen.
Ja dat leek me duidelijk maar als je 20 van die dingen hebt draaien wordt het wel verbruik dat je nooit had; bijvoorbeeld voor Power Measuring.

• Septillion
En dan toch even :(

Net een Shelly 3EM-63T Gen3 opgepikt bij de Hornbach. Komt mooi een papiertje uit zetten met "For setup via Matter, scan the QR code". Dus denk, owja, dat is misschien ook wel handig. Het "stappenplan" is "update de firmware" dus dat gedaan. Maar uhm, denk maar niet dat ik een Matter menu item heb gekregen :/ Iemand meer geluk gehad?

Kan daarnaast ook bevestigen, als je hem instelt via AP + webinterface gaat AP-mode niet vanzelf uit en je wordt ook niet geleid om een wachtwoord in te stellen. Dus op zich ben ik het wel eens dat het een beveiligingsrisico is. Kan niet spreken voor de app of die hem dan wel begeleid uit zet of voorziet van wachtwoord.

• Tivoler
Septillion schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:51:

Net een Shelly 3EM-63T Gen3 opgepikt bij de Hornbach. Komt mooi een papiertje uit zetten met "For setup via Matter, scan the QR code". Dus denk, owja, dat is misschien ook wel handig. Het "stappenplan" is "update de firmware" dus dat gedaan. Maar uhm, denk maar niet dat ik een Matter menu item heb gekregen :/ Iemand meer geluk gehad?

Kan daarnaast ook bevestigen, als je hem instelt via AP + webinterface gaat AP-mode niet vanzelf uit en je wordt ook niet geleid om een wachtwoord in te stellen. Dus op zich ben ik het wel eens dat het een beveiligingsrisico is. Kan niet spreken voor de app of die hem dan wel begeleid uit zet of voorziet van wachtwoord.
Tasmota flashen >:)

Maar niet best.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Misschien een open deur maar heb je gekeken of er nog een update beschikbaar is na die eerste?

Dat was bij mijn Shelly Pro Dimmer 2PM wel nodig voordat de Bluetooth gateway functionaliteit beschikbaar kwam, blijkbaar zat er zo’n oude firmware op uit de doos dat het twee updates kostte. Mogelijk dat het bij jouw Shelly ook zo is voor de Matter functionaliteit.
Uit de ervaringen van peterbier blijkt dat de Shelly app die ingebouwde AP standaard uitzet wanneer je het device met wifi verbindt en daarnaast ook Bluetooth deactiveert, zie Vliegvlug in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-02 07:46
Op het einde van het setup proces in de app word er inderdaad aangegeven dat het AP en
bluetooth worden uitgezet.
Je kan dit wel uitvinken dacht ik.
Ik gebruik altijd de app voor integratie.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Net een Shelly 3EM-63T Gen3 opgepikt bij de Hornbach. Komt mooi een papiertje uit zetten met "For setup via Matter, scan the QR code".
Matter is toch een gen4 iets? :? en indien oude firmware zijn er mogelijk meerdere updates nodig.

Dat had ik met Shelly Plus Plug S'en, keer of 2, 3 updaten voordat ze uptodate waren. Alleen was er wel eerst een probleem: De verbinding met het AP werd telkens meteen na verbinden verbruiken. Dit zowel met een laptop, pc, Galaxy S20 en Galaxy S7. Pas na een stoffige Galaxy S4 te hebben geprobeerd werkte de verbinding met het ingebakken AP goed en kon ik firmwares gaan updaten.

Oscar Wilde

• Septillion
@Vliegvlug Na check up update staat er dat er geen update meer is. Uit mijn hoofd is het ook 1.7.4 die er nu op staat. Dit lijkt ook de laatste te zijn. Ik zal vanavond nog eens kijken.

• Septillion
@Raven Vanaf de fabriek ondersteunen de Gen3 inderdaad geen Matter maar Shelly is dit later gaan ondersteunen. Zie ook de link. Alleen lijkt het er op dat het voor deze (nog) niet werkt :/

Nu moet ik ook zeggen dat het bijvoorbeeld bij de Shelly 2PM Gen3 er nu expliciet bij staat op de website (New Matter certified*. *Available after updating to latest firmware.) maar bij de Shelly 3EM-63T Gen3 staat het er niet. Maar gezien Shelly het briefje in de doos stopt zou je het dus wel verwachten :+

[ Voor 54% gewijzigd door Septillion op 17-02-2026 14:11 ]

• Septillion
@eesiediesie Dat is in ieder geval goed, dan zal het voor vele meevallen gezien ik verwacht dat de meeste mensen de app zullen gebruiken. Maar zou netje zijn dat de webinterface er ook mee zou komen zodra je hem met een SSID laat verbinden.

• eesiediesie
@Septillion Als je zegt webinterface bedoel je dan wanneer je rechtstreeks op de shelly
inlogt op ip zoals 192.168.33.1 of het toegezegde ip of via webbrowser op //control.shelly.cloud/.
Ik gooi dat altijd door elkaar.
Maar daar kan je het accespoint toch ook aan of uit zetten.
Ik heb hier 1 shelly waarvan het AP moet aanstaan omdat die dient als range extender.
Maar daar heb ik dan wel een sterk paswoord opgezet.
Zoals op al mijn shelly's uiteraard.
En dat het paswoord instellen enkel lokaal direct op de shelly plaats vind ,vind ik uit veiligheidsoverwegingen wel normaal.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:46:
@Raven Vanaf de fabriek ondersteunen de Gen3 inderdaad geen Matter maar Shelly is dit later gaan ondersteunen. Zie ook de link. Alleen lijkt het er op dat het voor deze (nog) niet werkt :/

Nu moet ik ook zeggen dat het bijvoorbeeld bij de Shelly 2PM Gen3 er nu expliciet bij staat op de website (New Matter certified*. *Available after updating to latest firmware.) maar bij de Shelly 3EM-63T Gen3 staat het er niet. Maar gezien Shelly het briefje in de doos stopt zou je het dus wel verwachten :+
Heb bij mijn gen3 devices nog niets zien staan, is er een minimale firmware versie? Las ergens 1.6, zit op 1.7.1.

Oscar Wilde

• Septillion
Nog eens gekeken en ik zit echt op 1.7.4 van 20 januari 2026. En zowel in hoofdmenu als in de settings geen Matter te vinden. Onder Network alleen Access point, Wifi en Bluethooth. Onder connectivity heb ik Cloud, MQTT, RPC over UDP, Outbound websocket, Range extender en Modbus.

Op zich geen ramp, kan hem zo toevoegen aan HA. Maar Shelly doet het er zo stellig bij. En zou graag wat meer experimenteren met Matter.

• Septillion
@Raven Shelly is niet heel duidelijk vanaf welke versie inderdaad. Maar kom ook 1.6.0 tegen.

Vooral raar dat de knowledge base dus generiek over " Shelly Gen3 and newer" spreekt en ze er papiertje bij doen maar het dus niet supported lijkt :+

• Tivoler
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:49:
Nog eens gekeken en ik zit echt op 1.7.4 van 20 januari 2026. En zowel in hoofdmenu als in de settings geen Matter te vinden. Onder Network alleen Access point, Wifi en Bluethooth. Onder connectivity heb ik Cloud, MQTT, RPC over UDP, Outbound websocket, Range extender en Modbus.
Ik wist even je typenummer niet vandaag maar ik check het net en zag ergens dat het er (nog) niet op zit; was ergens een artikel ofzo. Wellicht dat ik het nog kan vinden.
Op zich geen ramp, kan hem zo toevoegen aan HA. Maar Shelly doet het er zo stellig bij. En zou graag wat meer experimenteren met Matter.
HA is toch zat ? Waarom onderling laten communiceren indien mogelijk ?

• Septillion
@Tivoler Vooral dus om meer ervaring met Matter te krijgen. Heel smart home is toch wel een hobby, help aardig in de HA community en ben er nog steeds niet over uit of ik Matter nu de werkelijke "all mighty" standaard vindt. Dus ja, als Shelly in de doos dan zegt dat je het via Matter kan doen ga je toch eens graven :+

• Tivoler
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:58:
@Tivoler Vooral dus om meer ervaring met Matter te krijgen. Heel smart home is toch wel een hobby, help aardig in de HA community en ben er nog steeds niet over uit of ik Matter nu de werkelijke "all mighty" standaard vindt. Dus ja, als Shelly in de doos dan zegt dat je het via Matter kan doen ga je toch eens graven.
Ja logisch dat je dat wil weten maar HA heb je toch nodig wil altijd in control zijn; of zoals ik oldskool met automation combineren zodat de boel gewoon uit kan vallen :D

• peterbier
De meeste Shelly (s) vanaf generatie 2 heb ik op 1.7.4 draaien.
De Shelly plug s gen 3 heeft gewoon matter.
Zie ook het doosje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWtkOlVgj761D4rBnzP9wQwjoV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXpd0tGMPUpuJAcAneBrXjWx.jpg?f=fotoalbum_large

• Tivoler
peterbier schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:05:
De meeste Shelly (s) vanaf generatie 2 heb ik op 1.7.4 draaien.
De Shelly plug s gen 3 heeft gewoon matter.
Zie ook het doosje.
Maar dat is een plug... logisch(er).

• peterbier
Tivoler schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:08:
[...]

Maar dat is een plug... logisch(er).
Hoezo.?

• Tivoler
Consumer electronics; wat @Septillion heeft zit in een installatie kast en heeft niet zoveel te Matteren met andere apparatuur mijn inziens; het is "pro" spul waar 3 fase thuis redelijk standaard is inderdaad maar nog steeds geen Matter communucatie nodig heeft volgens mij; met wat ?

• peterbier
Tivoler schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:48:
Heeft iemand uitgerekend hoeveel zijn shellies verbruiken aan energie ? Strikt genomen loopt het best op als het 1W op 230V zou zijn...
Nee wel een testje gedaan.
Daarom ben ik HomeWizard aan het uitfaseren.
Test op een Shelly Powerstrip.
Verlichting van elke stekker op 50% groen.
Relais aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdNvhVqovl3fn7nCl1Zbiciv24w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2vyfI0kWoIjF4QDwb8gfYJJ.jpg?f=fotoalbum_large

De HomeWizard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXzRBaMpiXwPZLFyEIybs_0B50E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72pnEi3ffWQo4tjVzGhodAUX.jpg?f=fotoalbum_large
De Shelly.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jz5VqXT2QZSUxUEWKb8uRZOa3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lT9wayhreSqzzkNxNcnlQRaa.jpg?f=fotoalbum_large

De dikke HomeWizard stekker is iets zuiniger dan hun dunne stekker. (Maar dit is het Shelly topic)

Ik heb de swap in het Shelly powerstrip ook gedaan. (Stekkers van plek gewisseld)
Dit gaf het verplaatsen van de meting wat correct is.

Mijn advies is om elke Shelly op eco modus te zetten.
Dan bespaar je nogmeer Standby gebruik.
Het is een punt om aandacht aan te besteden als je 40 stekkers gebruikt zoals ik.

Het is geen geijkte meting maar een indicatie dat een Shelly plug aanzienlijk minder verbruikt als de concurrentie.

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:05
dorenberg schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:36:
Hoi allen, ik heb een 6 jaar geleden alle lampen in huis voorzien van een 1PM, en op een enkele vervanging werken ze nog steeds. Ook een 10 Plug S gen1 en een 5x gen3 in gebruik. Nu zit ik erover te denken om de 1PM van de eerste generatie te gaan vervangen naar 1PM gen3 mini. Heeft dat meerwaarde. Enige waar ik een beetje op uit ben is beter bluetooth gateway doorgifte voor andere sensoren (ThermoPro). Enig advies is welkom. Ik kan natuurlijk ook de Plug S gen1 gaan vervangen.
Kan toch ook hiermee:
https://tweakers.net/pric...cWo6hiPz7nRBoCGQIQAvD_BwE

• Tivoler
peterbier schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:46:
[...]

Nee wel een testje gedaan.
Daarom ben ik HomeWizard aan het uitfaseren.
Test op een Shelly Powerstrip.
Verlichting van elke stekker op 50% groen.
Relais aan.
Mooie test.
De dikke HomeWizard stekker is iets zuiniger dan hun dunne stekker. (Maar dit is het Shelly topic)
:henk
Ik heb de swap in het Shelly powerstrip ook gedaan. (Stekkers van plek gewisseld)
Dit gaf het verplaatsen van de meting wat correct is.
Mooi voor de correctheid
Mijn advies is om elke Shelly op eco modus te zetten.
Dan bespaar je nogmeer Standby gebruik.
Het is een punt om aandacht aan te besteden als je 40 stekkers gebruikt zoals ik.
Ja dan tikt het aan; zijn ze dan iets trager in response ?
Het is geen geijkte meting maar een indicatie dat een Shelly plug aanzienlijk minder verbruikt als de concurrentie.
Dan zal de rest van hun lijn dat ook zeker doen!

Dank!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:46:
Maar bij de Shelly 3EM-63T Gen3 staat het er niet. Maar gezien Shelly het briefje in de doos stopt zou je het dus wel verwachten :+
Even los van Matter ben ik wel benieuwd hoe deze bevalt. Ook qua installatie.

Ik heb deze ook op de lijst staan voor het meten van het verbruik van de kookplaat. Dat is zo ongeveer het enige apparaat wat ik nog niet meet namelijk.

• Tivoler
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:37:
[...]

Even los van Matter ben ik wel benieuwd hoe deze bevalt. Ook qua installatie.

Ik heb deze ook op de lijst staan voor het meten van het verbruik van de kookplaat. Dat is zo ongeveer het enige apparaat wat ik nog niet meet namelijk.
Terug naar 1 fase; serieus een goede optie met thuis accu's etc. ;)

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tivoler schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:01:
[...]

Terug naar 1 fase; serieus een goede optie met thuis accu's etc. ;)
Ik mis de relevantie een beetje denk ik.

Met daarbij 1x 35A is net niet genoeg voor de warmtepomp, kookplaat, oven, autolader(s), 30 panelen, wasmachine, droger, vaatwasser en airco's. Tik nu met alleen de kookplaat en een oven al geregeld 24A aan op één fase.

[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 17-02-2026 22:05 ]

• Tivoler
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:03:
[...]

Ik mis de relevantie een beetje denk ik.
Makkerlijker meten in jouw geval; maar je kunt ook gewoon 3 fases los meten en combineren. Zijn voldoende (HA) voorbeelden van.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tivoler schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:04:
[...]

Makkerlijker meten in jouw geval; maar je kunt ook gewoon 3 fases los meten en combineren. Zijn voldoende (HA) voorbeelden van.
Hoe kan ik praktisch dan de 3 losse fases van mijn kookplaat meten? 3 losse Shelly 1 PM mini's?

• Tivoler
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:06:
[...]

Hoe kan ik praktisch dan de 3 losse fases van mijn kookplaat meten? 3 losse Shelly 1 PM mini's?
Natuurlijk; waarom niet ?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Iets met ruimte gebrek... Er loopt een directe kabel van mijn automaat naar mijn perilex wcd. Ergens daar tussen 3 van die Shellies proppen is niet handig. Met daarbij vind ik het voordeel van die 3EM-63T dat het vermogen er niet doorheen loopt, maar gemeten wordt door spoelen.

Als laatste weet ik ook niet of je zomaar 3 Shellies mag toepassen op de 3 losse fases als de fases samen afgezekerd zijn.

• peterbier
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Iets met ruimte gebrek... Er loopt een directe kabel van mijn automaat naar mijn perilex wcd. Ergens daar tussen 3 van die Shellies proppen is niet handig. Met daarbij vind ik het voordeel van die 3EM-63T dat het vermogen er niet doorheen loopt, maar gemeten wordt door spoelen.

Als laatste weet ik ook niet of je zomaar 3 Shellies mag toepassen op de 3 losse fases als de fases samen afgezekerd zijn.
Die wat jij zegt is juist.
Je moet niet met losse Shelly (s) gaan klooien voor een kookplaat.
En helemaal niet geschakeld.
Gewoon dit (heb ik voor de hele installatie)
Of het kleine Shelly model. (Zonder stroom door de Shelly)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gtsDM75GuK6JZG_RCzrUWdePfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ua3ct55bRk80q7qPaq54sGwO.jpg?f=fotoalbum_large

• Tivoler
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Ja ik zou ook gewoon clamps gebruiken; kookplaat met piekvermogen over een shelly lijkt me niets....

• Tivoler
<knip> Offtopic. We zitten niet in de kroeg en houden het bij Shelly

[ Voor 149% gewijzigd door Septillion op 17-02-2026 22:44 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
peterbier schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:22:
[...]

Die wat jij zegt is juist.
Je moet niet met losse Shelly (s) gaan klooien voor een kookplaat.
En helemaal niet geschakeld.
Gewoon dit (heb ik voor de hele installatie)
Of het kleine Shelly model. (Zonder stroom door de Shelly)

[Afbeelding]
Welke shelly is dat ook alweer? En zie ik het nu goed dat je daarmee je stroomdraden meet?

• Septillion
@rens-br Vanavond in de meterkast gehangen. Het is even een beetje klooien om hem op een automaat te krijgen. De ruimte wordt allemaal wel wat krap.

Ik heb hem op een ABB alamat geplaatst. Kwam het mooiste uit met de Shelly in de voorste kooi en dan de draad in de achterste. En dan toch nog een keer de automaat van de rail gehaald om te kunnen checken of de draad goed in de kooi zit. Al met al wel meer dan een uurtje zoet mee geweest.

Daarnaast lijkt de Shelly zijn eigen verbruik ofzo te meten. In rust geeft hij 13mA / 3VA aan per kanaal. Wel 0W dus kan er verder wel mee leven.

Ik krijg wel absolute kriebels dat Shelly bij grafieken Wh heeft staan ipv W... Wh kan je niet plotten zonder een periode :|

• peterbier
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:37:
[...]

Welke shelly is dat ook alweer? En zie ik het nu goed dat je daarmee je stroomdraden meet?
Dit is een Shelly Pro 3EM 120.
Ik heb dat ding toen geplaatst op de hoofdaansluiting.
Hierdoor kan (kon) ik mijn Zendures thuisbatterij op nom houden.
Inmiddels heeft ook Zendure een P1 meter.
Maar ik laat de Shelly mooi zitten.
Deze kan altijd van pas komen.

• Tivoler
@peterbier Je kan gewoon losse shellies per fase gebruiken hoor; maakt echt geen ene snars uit. Het ding is alleen dat het constante hoge vermogen door die dingen niet echt je van het is lijkt me; zeker niet als het nog kan pieken ook.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:51:
@rens-br Vanavond in de meterkast gehangen. Het is even een beetje klooien om hem op een automaat te krijgen. De ruimte wordt allemaal wel wat krap.

Ik heb hem op een ABB alamat geplaatst. Kwam het mooiste uit met de Shelly in de voorste kooi en dan de draad in de achterste. En dan toch nog een keer de automaat van de rail gehaald om te kunnen checken of de draad goed in de kooi zit. Al met al wel meer dan een uurtje zoet mee geweest.

Daarnaast lijkt de Shelly zijn eigen verbruik ofzo te meten. In rust geeft hij 13mA / 3VA aan per kanaal. Wel 0W dus kan er verder wel mee leven.

Ik krijg wel absolute kriebels dat Shelly bij grafieken Wh heeft staan ipv W... Wh kan je niet plotten zonder een periode :|
Klinkt goed. Op de Shelly website hebben ze het over monteren onder of boven de automaat. Maar veiligheid technisch zou ik verwachten dat hij boven de automaat moet. Waar heb jij heb zitten? Ik heb een Hager meterkast trouwens.

Dat Shelly Wh gebruikt maakt niet zoveel uit toch? Neem aan dat je hem gewoon in HA hebt zitten.

En heb je meterkast pics?

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 17-02-2026 23:09 ]

• Septillion
@rens-br Ik zou hem zeker echter een automaat willen ja. Ervoor lijkt mij ook te sketchy. Maar bij veel mag je ook wel van boven naar beneden bedraden waardoor aan de onderkant dus "achter" de automaat is.

Maar kwam er net achter dat er wel een tweede "settings is (Via Home => View full EM details => Settings). Daarin kan je wel per kanaal aangeven dat je de stroomrichting wilt omdraaien (Reverse CT measurement direction). Waarom dat niet gewoon in de echte settings pagina te vinden is is voor mij een raadsel :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLpHoYbRi8dUwV5Vo1GU4o3THDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58ca60QyhtIJyHjHh2U3P6E7.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:08:
Dat Shelly Wh gebruikt maakt niet zoveel uit toch? Neem aan dat je hem gewoon in HA hebt zitten.
Het is gewoon niet correct dus als electrical engineer doet dat gewoon pijn :+

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:18:
@rens-br Ik zou hem zeker echter een automaat willen ja. Ervoor lijkt mij ook te sketchy. Maar bij veel mag je ook wel van boven naar beneden bedraden waardoor aan de onderkant dus "achter" de automaat is.

Maar kwam er net achter dat er wel een tweede "settings is (Via Home => View full EM details => Settings). Daarin kan je wel per kanaal aangeven dat je de stroomrichting wilt omdraaien (Reverse CT measurement direction). Waarom dat niet gewoon in de echte settings pagina te vinden is is voor mij een raadsel :+

[Afbeelding]
Netjes. Ziet er strak en goed uit en is echt precies wat ik zoek. Komende tijd de aanbiedingen maar even in de gaten houden, want vind hem nu nog aan de prijzige kant.

Overigens misschien een ontzettende 'noob' vraag, maar waar haalt dat ding zijn 0 vandaan?

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 17-02-2026 23:26 ]

• Septillion
@rens-br Hij heeft een los draadje voor de N. Deze komt uit de achterkant en zit bij mij in de achterste kooi van de N. Op de foto kan je er nog net iets van zien achter de blauwe draad. Die is ook voorzien van een platte terminal met idee dat hij ook bij een draad in de kooi erbij mag.

Op zich ook wel slim bedacht omdat er veel landen zijn die de N niet schakelen en daar een busbar voor gebruiken.

En mja, ik vond hem ook wat prijzig. Vriend van me heeft hem met Black Friday voor €58 opgepikt maar dat was wel excl verzendkosten. Dus mja, voor €70 direct uit het schap pakken in een fysieke winkel vond ik zo slecht nog niet. Maar blijft een relatief dure module.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 17-02-2026 23:34 ]

• Tivoler
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:18:

[Afbeelding]
Verbruik meet je op de Fase, niet op de NUL.

Naar beneden dat ding.

• Septillion
@Tivoler Ik snap echt geen snars van je opmerking.... Kan je iets meer toelichten?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:31:
@rens-br Hij heeft een los draadje voor de N. Deze komt uit de achterkant en zit bij mij in de achterste kooi van de N. Op de foto kan je er nog net iets van zien achter de blauwe draad. Die is ook voorzien van een platte terminal met idee dat hij ook bij een draad in de kooi erbij mag.

Op zich ook wel slim bedacht omdat er veel landen zijn die de N niet schakelen en daar een busbar voor gebruiken.

En mja, ik vond hem ook wat prijzig. Vriend van me heeft hem met Black Friday voor €58 opgepikt maar dat was wel excl verzendkosten. Dus mja, voor €70 direct uit het schap pakken in een fysieke winkel vond ik zo slecht nog niet. Maar blijft een relatief dure module.
Ah vandaar! Praktische oplossing inderdaad. 58 euro is een nette prijs! Waar heeft hij hem toen gekocht?

• Septillion
@rens-br Volgens mij was dat bij Shelly zelf. Ik haal deze maand maar even geen broodje voor de lunch :+

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:53:
@rens-br Volgens mij was dat bij Shelly zelf. Ik haal deze maand maar even geen broodje voor de lunch :+
Daar heb ik recentelijk een 15% kortingcode van gekregen, maar door het feit dat de standaard prijzen daar veel hoger liggen schiet ik er niet zoveel mee op.

Edit:

Zie nu dat hij ook bij de Hornbach in de schappen ligt en hij bij Robbshop goedkoper te krijgen is. Met de LPG kom je dan uit op 61 euro. Vind dat een best prima prijs. Binnenkort even een ritje maken naar de Hornbach.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 18-02-2026 00:00 ]

• eesiediesie
Volgens ik gelezen heb; eens de juiste firmware kan je in het mattermenu matter enablen .
Dan rebooten. Dan verschijnt er er in het matter menu van de shelly Web interface een QR code
en die kan je in google home of apple woning scannen in het menu accesoire toevoegen.

• Septillion
@eesiediesie Ja, dat lees ik ook. Maar er komt nergens een Matter menu erbij op een 3EM-63T Gen3... Refresh, verse browser, allemaal niet.

• Septillion
@rens-br Owja, crap, dat had ik gewoon kunnen doen natuurlijk :+

• Tivoler
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:35:
@Tivoler Ik snap echt geen snars van je opmerking.... Kan je iets meer toelichten?
Precies zoals ik het zeg; je meet het op de fase; als je meet op de nul kan je een lekstroom ook nooit meten.

• peterbier
Ff de Fluke erop.
Shelly neemt aanzienlijk minder stroom.
HomeWizard plug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kO3eIcseFc4An7xJa5BjMovX18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2j5gMIgUzeD7Oy0QPldABFe.jpg?f=fotoalbum_large

Shelly plug gen3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UojcHUuLqbSY_oSvEOPe9Q5r0fE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mKybFmMZRD6xj9YdaYCNIjW.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
@peterbier Psst, dat wil je misschien herhalen met de multimeter op de juiste stand :+

Maar het zal je ook een heel vertekend beeld geven. Want smart zaken hebben meestal verre van een powerfactor van 1. Dus er loopt veel meer stroom.

@Andrehj En zelfs dan kan je alleen een afschatting van het schijnbaar vermogen (VA, apparent power) maken en niet van het actief vermogen (W, active power). Daarvoor moet een meter stoom en spanning tegelijk meten.

[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 18-02-2026 09:36 ]

• Septillion
@Tivoler Een lekstroom meet je door het verschil in stroom tussen de N en de fase(s) te meten. Maar weet nog steeds niet waar je heen wilt in relatie tot de foto of Shelly.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:26
@peterbier Je multimeter staat op DC. Je wilt meten op AC. En dan heb je ook nog een True-RMS meter nodig om dit netjes te doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tivoler
Septillion schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:21:
@Tivoler Een lekstroom meet je door het verschil in stroom tussen de N en de fase(s) te meten. Maar weet nog steeds niet waar je heen wilt in relatie tot de foto of Shelly.
Ja maar dan moet de lekstroom wel naar je NUL vloeien; en dat kan soms door hele vervelende omstandigheden overal zitten. Zoek maar eens een waterlek op; dat loopt ook niet naar je afvoer.

Je hebt het ding aangesloten op de NUL in je plaatje; wat is daar nou zo moeilijk aan om te zien ?

• Tivoler
Andrehj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:23:
@peterbier Je multimeter staat op DC. Je wilt meten op AC. En dan heb je ook nog een True-RMS meter nodig om dit netjes te doen.
Daarom is zijn waarde ook zo laag; DC.

• Septillion
@Tivoler Als de stroom naar de N vloeit heb je juist GEEN lekstroom :+ Dan stroomt namelijk alles terug zoals bedoelt en is alles blij.

En het is inderdaad niet moeilijk om te zien dat het aan de N aangesloten zit. Alleen daar is niets fout aan dus ik snap je probleem niet :)

• Tivoler
Septillion schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:20:
@Tivoler Als de stroom naar de N vloeit heb je juist GEEN lekstroom :+ Dan stroomt namelijk alles terug zoals bedoelt en is alles blij.

En het is inderdaad niet moeilijk om te zien dat het aan de N aangesloten zit. Alleen daar is niets fout aan dus ik snap je probleem niet :)
Het kan ook gewoon naar aarde stromen zonder dat je aardlek eruit vliegt; simpel gezegd - en je wil het niet toegeven - sluit het ding aan op de Fase.

Wil je het doen zoals jij het hebt dan moet je jaarlijks een NEN1010 uit laten voeren en die zullen hetzelfde stellen op dat moment.

• Septillion
@Tivoler Als er meer dan 30mA naar de aarde stroomt dan spreekt de aardlekbeveiliging aan. Want dan mis je 30mA in je N (of eigenlijk, in je N of andere fases gezien het 3-fase betreft) en dat wordt gezien als lekstroom. De hele grap is dat een (moderne) aardlekschakelaar niet werkt op het detecteren van de lekstroom zelf, maar door te kijken dat alle stroom die heen loopt ook weer terug komt en niet een andere weg vindt. Ofwel, op basis van de eerste wet van Kirchhoff.

Dus ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelt met "sluit het ding aan op de Fase".

Of ben je soms door de war door de formfactor van de Shelly 3EM-63T? Je weet dat hij dus ook aan de 3-fases hangt? Wel alleen voor zijn eigen spanning (van klem A) en om de L-N spanningen te meten. De stroom van de eindgebruiker meet de Shelly met een stroomspoel, de draden van de installatie zitten dus direct in (de achterste kooi van) de alamat :)

Maar goed, als je het meer wilt bespreken mag je met taggen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 want hier wel heel offtopic. Maar dan zal je toch wat meer uitleg moeten geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 18-02-2026 10:42 ]

• peterbier
Andrehj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:23:
Zal het wel nakijken.
De meter is RMS en stondt op auto stand.
Waarom hij DC pakt geen idee.
Had wat 🍻 op. (Niet gecontroleerd)
Maar zoals de eerdere test op de Shelly powerstrip verbruikt een Shelly plug minder als een HomeWizard plug.
Eigenlijk een meting doen met een verbruiker i.c.m. de plug.

• Tivoler
Septillion schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:40:
@Tivoler Als er meer dan 30mA naar de aarde stroomt dan spreekt de aardlekbeveiliging aan. Want dan mis je 30mA in je N (of eigenlijk, in je N of andere fases gezien het 3-fase betreft) en dat wordt gezien als lekstroom. De hele grap is dat een (moderne) aardlekschakelaar niet werkt op het detecteren van de lekstroom zelf, maar door te kijken dat alle stroom die heen loopt ook weer terug komt en niet een andere weg vindt. Ofwel, op basis van de eerste wet van Kirchhoff.

Dus ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelt met "sluit het ding aan op de Fase".

Of ben je soms door de war door de formfactor van de Shelly 3EM-63T? Je weet dat hij dus ook aan de 3-fases hangt? Wel alleen voor zijn eigen spanning (van klem A) en om de L-N spanningen te meten. De stroom van de eindgebruiker meet de Shelly met een stroomspoel, de draden van de installatie zitten dus direct in (de achterste kooi van) de alamat :)

Maar goed, als je het meer wilt bespreken mag je met taggen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 want hier wel heel offtopic. Maar dan zal je toch wat meer uitleg moeten geven.
Je hebt nogal wat vragen omtrent het ding maar gaat niet uit van worse case scenarios; ik kijk daar wel naar en daarom: succes! ;)

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Net naar de Hornbach geweest en vanwege de LPG en 5% cashback op cadeaubonnen uiteindelijk de Shelly 3EM-63T meegenomen voor 58 euro.

Ideaal dingetje en super makkelijk te installeren. Ik meet daar nu het energieverbruik van mijn kookplaat mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5YhhxQKdG_F9K8LYv_jBfQ8cQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luPtvdAeeYDwrC4om8ki0NVE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NS8c_9AJRvmhN5Ct13gjZThYK5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogaIpbDWEdoJNdiU9WzWmCbi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02ZNPAttBxxa0Pn4lXu4SGUR4tI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjaX8XdXjiEiXsCqihSepMqF.jpg?f=fotoalbum_tile
Oh en om even terug te komen op de AP discussie van hierboven. Ik stel mijn Shellies in direct via zijn AP zonder app. Wanneer je de Shelly dan verbindt met je eigen wifi netwerk blijft de AP gewoon in de lucht. Je moet dus bewust de AP mode uitschakelen bij gen3 en hoger.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 18-02-2026 23:28 ]

• peterbier
Even de test op AC stand.
Het is een indicatie.
HomeWizard plug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVlYKTNhRyjHaYhiSea9FDuQTIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6I4oKJgWHybe5ijlpG6PESg9.jpg?f=fotoalbum_large
De Shelly gen3 plug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DeaDloY6s1bxJ9N0CXqKpgFuGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPr9MZVZz03wlVqmdnwEBI9k.jpg?f=fotoalbum_large
De Shelly gen3 plug op eco stand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKwdd05Qu6NKmuayAJsqPKhSbuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6mPdnZg8r6xpnbQaLrihQPS.jpg?f=fotoalbum_large

Deze test betreft ook relais aan en plug verlichting op 50% groen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik sta op het moment om een doos shelly producten te gaan gebruiken.
shelly dimmer (2),
shelly 1 mini ,
shelly 2,5,
shelly EM,
shelly 1pm ,
shelly plug,

nu heb ik hulp met instaleren en hij wil ze ook wel flashen, maar ik moet natuurlijk kiezen. Nu wil ik graag HA gebruiken en weet ik niet zo heel goed of ik er goed aan doe om ze te flashen en zo ja waarmee. als ik hier een zoekopdracht doe kom ik eigenlijk maar weinig ESPhome of Tasmota tegen in recentere posts. is het uit de mode of juist zo ingeburgerd dat iedereen het al heeft en er daarom niet over wordt gesproken?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:52
twain4me schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:59:
shelly dimmer (2),
shelly 1 mini ,
shelly 2,5,
shelly EM,
shelly 1pm ,
shelly plug,

nu heb ik hulp met instaleren en hij wil ze ook wel flashen, maar ik moet natuurlijk kiezen. Nu wil ik graag HA gebruiken en weet ik niet zo heel goed of ik er goed aan doe om ze te flashen en zo ja waarmee. als ik hier een zoekopdracht doe kom ik eigenlijk maar weinig ESPhome of Tasmota tegen in recentere posts. is het uit de mode of juist zo ingeburgerd dat iedereen het al heeft en er daarom niet over wordt gesproken?
Waarom wil je flashen? Werkt toch direct met HA?

• twain4me

twain4me

zunrob schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:03:
[...]

Waarom wil je flashen? Werkt toch direct met HA?
volgens mij ook, maar omdat als ik op shelly zoek op "internet" dat erg vaak hand in hand gaat met flashen heb ik een beetje het idee dat ik iets mis. ik heb veder denk ik geen veeleisende wensen en simpeler is beter, maar als ik ze beter kan flashen doe ik dat liever voordat alles zit ingebouwd. :+

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 20-02-2026 23:11 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:52
Ik gebruik aardig wat Shellys, draaien allemaal standaard software en dat werkt perfect met HA.

Je kunt ze ook al proef aansluiten natuurlijk aan een losse kabel met stekker eraan he? Kun je alvast spelen!

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:35
Werkt met de eigen firmware perfect samen met HA. Je hebt ook geen cloud nodig en ook de Shelly app hoeft niet. Je kan ze instellen via het ingebouwde AP.

• twain4me

twain4me

duidelijk, dan stop ik met googlen en focus ik mij op spelen ;)

• Tivoler
twain4me schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:25:
duidelijk, dan stop ik met googlen en focus ik mij op spelen ;)
Ik zeg Tasmota; maar dat is puur omdat het super simpel is en dedicated. Wel even de PM calibratie opslaan en een 60W lamp op voorraad voor calibreren.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
twain4me schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:59:
shelly dimmer (2),
shelly 1 mini ,
shelly 2,5,
shelly EM,
shelly 1pm ,
shelly plug,

Ik ben grote voorstander van alles tweaken met custom rom's en firmware om zaken te verbeteren. Maar in sommige gevallen werken dingen ook gewoon al erg goed vanuit de doos. Shelly is daar een mooi voorbeeld van. Ik zou het ook gewoon houden op de default firmware. Al mijn 40 Shellies draaien er goed op, ook in combinatie met HA.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 21-02-2026 00:50 ]

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste