Ok, check.bes-r schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:29:
[...]
Helaas niet! Het verklaart ook niet waarom ik steeds van die 'spook'-schakelingen heb. De lampen gaan regelmatig aan/uit door een shelly click.
De boel is inderdaad omgezet naar de nieuwe kliktypes van gen2 en hoger. De schakelaars die ik gebruik zijn van Gira Systeem 55, die zijn overal na diverse verbouwing ingezet en werkten met de genres zonder problemen.
Ik gebruikte overigens vooral ESPHome en zit nu erg te twijfelen om weer over te stappen, maar dan is er helaas geen weg meer terug naar de Shelly firmware.
Wellicht nog moeite waard om te checken:
PowerOn settings:
:strip_exif()/f/image/EODF69mLkCiW5aHfwEV53aiK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had bij een eerdere firmware release 1 Shelly die steeds rebootte na verloop van tijd. Deze zette na reboot de lamp aan vanwege de PowerOn Settings. (Turn On)
Einde Wi-Fi bereik?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LRhUXSSQDdW3RG82kVg4oJiS.jpg?f=user_large)
Ik kwam er een tijdje geleden achter dat er tegenwoordig een optie in het Wi-Fi menu zit (en default ook aan staat) dat bij "slecht" (waarde is te bepalen) Wi-Fi bereik de Shelly opnieuw connectie gaat proberen te maken. Door de scan interval op 0 te zetten (en daarmee de optie uit) was voor mij een steeds verdwijnende Shelly op het netwerk opgelost.
Scripts?
Draaien er nog scripts op de Shelly? Hier ook al eens meegemaakt dat door een script de Shelly steeds helemaal vast liep en rebootte.
Bovenstaande punten verklaren niet perse jouw beschreven symptomen, maar wellicht goed om te checken en uit te sluiten. Anders wellicht een firmware issue of toch een hardware (schakelaar/bedrading) oorzaak?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A3I1lgoU2XVmjGdXUWWmZxJr.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/0xw9DEeSKt7A25ey9f5ICAwI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AZi6vGrUjMA0fhBLobiAbGeL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6qhGkBgA1NwarzHEY23kcBjy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qtUuAiTb0oGXLIRcdmsAVaKV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/40mGrNMaX5I83rmdfQwLJbw2.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Qe9uxlqlGALIpqmgPaBQyd6v.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/HvkluR6lryJvSRIRFyOXaGPt.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KwUqk1dPNVrdH0rq5hRULq4j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ua3ct55bRk80q7qPaq54sGwO.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tyIQmSsrVIrkFGW4KsCf1PGg.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/yd0xu4xDxXylQXfAfi5aQcU0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GAf5qi2jTem92qkDCppim0kb.jpg?f=fotoalbum_large)