• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:30
eesiediesie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 07:17:
@peterbier

Mischien kan deze video helpen.
Is van 7 mei 2025.
Bedankt.👍
Deze had ik al gevonden.
Ik heb nu eerst alles via Weinzierl KNX IP interface 731 lopen. (HomeAssistant, ETS en een andere app.)
Deze interface kan 5 tunnels aan.
Hiermee komt de Schneider ip router vrij.
Hiermee ga ik nog stoeien zodat ik de Shellys met groep adressen kan gaan sturen.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-11 18:51

Pixelmagic

Ubergeek

Misschien heeft iemand er wat aan, een van mijn Shelly 2.5 viel met enige regelmaat spontaan uit en een tweede was begonnen met brommen. Met wat zoeken liep ik tegen deze website aan die aangaf een condensator te vervangen. Besteld op Ali en een weekje later binnen en vanmiddag de 100uf/16V vervangen.

De spontaan uitvallende deed het direct weer en de brom is bij de tweede weg. Niet slecht voor een paar euro en 15 minuten uitbouwen, solderen en inbouwen.

PVoutput van mijn 4950Wp

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Pixelmagic schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:19:
Misschien heeft iemand er wat aan, een van mijn Shelly 2.5 viel met enige regelmaat spontaan uit en een tweede was begonnen met brommen. Met wat zoeken liep ik tegen deze website aan die aangaf een condensator te vervangen. Besteld op Ali en een weekje later binnen en vanmiddag de 100uf/16V vervangen.

De spontaan uitvallende deed het direct weer en de brom is bij de tweede weg. Niet slecht voor een paar euro en 15 minuten uitbouwen, solderen en inbouwen.
Goeie! Eens kijken of die ook in de Shelly dimmer zit die in laatst heb moeten vervangen. En aan het gezoem te horen gaan er mogelijk binnenkort ook twee Shelly 1's kapot.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-11 10:14
ik heb een verlaagd plafond met bedrading die door muizen soms wordt aangevallen. Dat proberen we zo goed mogelijk te voorkomen maar nu denk ik dat het ook handig kan zijn om de stroom bij afwezigheid van de lampen te halen.
Er zijn 2 schakelaars daar, is dan per schakelaar een SHELLY Schakelaar 1 mini Gen4 het beste en kan ik dan als ik het goed las het zo aansluiten dat de schakelaar acties geregistreerd worden maar het relais schakelt? Kun je dan dus zelfs een schakelaar bij een verandering in de stand van de knop de staat van de lamp laten veranderen, bijvoorbeeld naar ook al zou die schakelaar normaal bij die stand de lampen uitschakelen?

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Na de eerste Shelly integratie in de garage smaakt dit naar meer! De garage draait een domme lamp op een mini gen4 met een blu button en inmiddels ook een deur sensor en motion sensor.

Nu wil ik de droger en wasmachine achter slimmme plugs zetten (Shelly Plug S Gen3). Alleen lees ik dat het tot 2500w gaat (Supports up to 12 A (2500 W). Moderne was en drogers gaan hier niet echt overheen dacht ik? Ik heb beide modellen opgezocht en dat gaat in theorie goed. Iemand vergelijkbare actie ondernomen of hebben jullie shelly's in de inbouwdozen gezet voor deze apparatuur?

En voor een dubbele schakelaar is een : Shelly 2PM Gen4 de enige oplossing? Ik heb een dubbele schakelaar die 2 lampen schakelt. Volgens de AI op de site van shelly ;-) kom je hier op uit. Iemand die een dergelijke implementatie heeft?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
sheane schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:32:
Nu wil ik de droger en wasmachine achter slimmme plugs zetten (Shelly Plug S Gen3). Alleen lees ik dat het tot 2500w gaat (Supports up to 12 A (2500 W). Moderne was en drogers gaan hier niet echt overheen dacht ik? Ik heb beide modellen opgezocht en dat gaat in theorie goed. Iemand vergelijkbare actie ondernomen of hebben jullie shelly's in de inbouwdozen gezet voor deze apparatuur?
Ik heb een Shelly plug achter mijn wasmachine zitten en dat draait al 4 jaar probleemloos. Achter mijn droger zit een zigbee plug, maar ook die zonder problemen.

Dit is het energieverbruik van de wasmachine:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCSWJpokOgJ_h7SD2vKRbhb9zQ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BSlG1Y42hI1vlGRs2oKYqrRr.png?f=user_large
En de droger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKtq_9IM5cOYJQ50cHb7ty4U0oo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yElUQUnjIrmZKiCKHs0HHq3S.png?f=user_large
En voor een dubbele schakelaar is een : Shelly 2PM Gen4 de enige oplossing?
Je kan er ook eentje kopen van een andere gen, bijvoorbeeld de Shelly 2.5. Of tweemaal een shelly 1 mini, echter zal dat niet passen in één gat.

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:08
sheane schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:32:
2x een Shelly PM mini is de beste optie, deze passen achter de wcd en kun je bedraden met 1,5mm. De plug S zou ik niet doen (kleine geruststelling bij overbelasting smelten ze, maar gaan niet in de fik)

• JaapZ1
datadevil schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:19:
ik heb een verlaagd plafond met bedrading die door muizen soms wordt aangevallen. Dat proberen we zo goed mogelijk te voorkomen maar nu denk ik dat het ook handig kan zijn om de stroom bij afwezigheid van de lampen te halen.
Klinkt als een slecht plan. Als ongedierte in de bedrading knaagt, dan moet je de bedrading knaagbestendig uitvoeren. Aangevreten isolatie is hoe dan ook levensgevaarlijk en je verplaatst met een Shelly het probleem alleen maar naar een later tijdstip.

• JaapZ1
rens-br schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:50:
[...]
Je kan er ook eentje kopen van een andere gen, bijvoorbeeld de Shelly 2.5. Of tweemaal een shelly 1 mini, echter zal dat niet passen in één gat.
De PM mini (GEN3) is gemaakt om stroom tot 16A te meten, ik gebruik ze regelmatig en ben er erg tevreden over (prijs van €10,00 is een lachertje). Bij hogere vermogens wordt het minirelais de zwakste schakel en deze zit niet in de PM mini

• datadevil
JaapZ1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:57:
[...]

Klinkt als een slecht plan. Als ongedierte in de bedrading knaagt, dan moet je de bedrading knaagbestendig uitvoeren. Aangevreten isolatie is hoe dan ook levensgevaarlijk en je verplaatst met een Shelly het probleem alleen maar naar een later tijdstip.
Wat ik begreep is dat knaagbestendig niet bestaat bij bedrading, dat je hooguit de dieren kan bestrijden of gaten proberen te dichten. Dat laatste is lastig, geen idee waar die zitten en wil geen plafond er uit halen liefst.
Dus het idee is om het in ieder geval bij onze afwezigheid stroomvrij te maken

[ Voor 14% gewijzigd door datadevil op 09-10-2025 19:41 ]

• JaapZ1
datadevil schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:06:
[...]

Wat ik begreep is dat knaagbestendig niet bestaat bij bedrading, dat je hooguit de dieren kan bestrijden of gaten proberen te dichten. Dat laatste is lastig, geen idee waar die zitten en wil geen plafond er uit halen liefst.
Dus het idee is om het in ieder geval bij onze afwezigheid stroomvrij te maken
Ik zou niet willen slapen in een huis waar knaagschade aan de kabel is. Kabel met aardscherm of een sleeve, of een stevige buis is veel beter dan schijnveiligheid.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou inderdaad voor kabel in een buis gaan, maar dat kan betekenen dat je plafond open moet. Behoorlijk knake dus.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Pixelmagic schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:19:

Heb je nou niet een crappy elco met een andere crappy elco vervangen?

• JaapZ1
tjanssen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:25:
[...]

Ik dacht hetzelfde, maar wist me in te houden :P
In 2023 een zakje besteld, maar na ongeveer 10 reparaties ben ik gestopt want de prijs van GEN2 kwam stevig omlaag.
https://www.distrelec.nl/...nic-eeufr1c101/p/30445785

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-11 18:51

Pixelmagic

Ubergeek

tjanssen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:25:
[...]

Potentieel wel ja, maar ze hebben het al 4+ jaar gedaan dus als ik dat nu weer voor elkaar heb ben ik best tevreden. Ik heb overigens niet de indruk dat als ik bij een Nederlandse elektronica winkel een eldo koop dat ik wat anders krijg dan ik ju heb, anders dat de prijs enkele (tientallen?) malen over de kop is gegaan.

PVoutput van mijn 4950Wp

• tjanssen
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:48:
[...]

Potentieel wel ja, maar ze hebben het al 4+ jaar gedaan dus als ik dat nu weer voor elkaar heb ben ik best tevreden. Ik heb overigens niet de indruk dat als ik bij een Nederlandse elektronica winkel een eldo koop dat ik wat anders krijg dan ik ju heb, anders dat de prijs enkele (tientallen?) malen over de kop is gegaan.
Ik snap je punt wel hoor, daar gaat het niet om. Maar als je er bv een Panasonic op had gezet dan was het wel een stuk beter geweest dan nu. Gemakkelijk te verkrijgen, maar wel een stukje duurder.

• tjanssen
  • Niet online
JaapZ1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

Ik dacht hetzelfde, maar wist me in te houden :P
In 2023 een zakje besteld, maar na ongeveer 10 reparaties ben ik gestopt want de prijs van GEN2 kwam stevig omlaag.
https://www.distrelec.nl/...nic-eeufr1c101/p/30445785
Je link geeft een 500 fout...?

• JaapZ1
tjanssen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Je link geeft een 500 fout...?
Ik krijg nu zelf ook captcha en veel gedoe als ik de link copy paste... even Googelen op EEUFR1C101, is een Panasonic inderdaad.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JaapZ1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:04:
[...]

De PM mini (GEN3) is gemaakt om stroom tot 16A te meten, ik gebruik ze regelmatig en ben er erg tevreden over (prijs van €10,00 is een lachertje). Bij hogere vermogens wordt het minirelais de zwakste schakel en deze zit niet in de PM mini
Die is wel handig ja. Ik dacht even dat hij maar tot 10A zou kunnen meten, net zoals de rest van de Mini's, maar deze is dan weer een uitzondering. Ik had deze zelf ook niet helemaal scherp op het netvlies staan, heb zelf recentelijk twee Shelly 1 PM's achter mijn airco's gehangen om het energie verbruik te meten, deze waren dan wellicht handiger geweest. (in ieder geval goedkoper)

• datadevil
JaapZ1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:38:
[...]

Ik zou niet willen slapen in een huis waar knaagschade aan de kabel is. Kabel met aardscherm of een sleeve, of een stevige buis is veel beter dan schijnveiligheid.
Ik heb het verder bekeken en boven het plafond lijkt alles netjes in pvc te zitten en zit er alleen vlak bij de spotjes een stopcontact waar de stekker in zit van de trafo voor de lampjes.
Alleen de 12 volt kabels lijken aangetast dus ik zat te denken om de nieuwe 12v kabels in flexbuis te doen naar de gaten van de spotjes en ook flexbuis om de kabel naar de stekker te doen.
Daarnaast dus een Shelby in de schakelaar.
Alternatieve plan is bovenstaande maar dan met een ultrasoon ding boven het plafond erbij alleen die heeft alleen zin als er constant spanning op zit …

• JaapZ1
Het is helemaal langs mij heengegaan, maar ontdekte vandaag dat Hornbach (of all places) nu ook Shelly verkoopt en ze zelfs in de winkel heeft liggen. Ongetwijfeld zullen er veel beginnen met eentje om te proberen waarna het virus toeslaat...

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JaapZ1 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:37:
Het is helemaal langs mij heengegaan, maar ontdekte vandaag dat Hornbach (of all places) nu ook Shelly verkoopt en ze zelfs in de winkel heeft liggen. Ongetwijfeld zullen er veel beginnen met eentje om te proberen waarna het virus toeslaat...
Was me al eerder opgevallen. Ideaal in combinatie met de LPG. Heb al meerdere Shellies daar gehaald.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:37
rens-br schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:00:
Was me al eerder opgevallen. Ideaal in combinatie met de LPG. Heb al meerdere Shellies daar gehaald.
LPG? Bij mij is dat een brandstof waar (steeds minder) auto's op rijden...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
Laagste prijs garantie ;)

• JaapZ1
rens-br schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

Wapper je dan met een printje van de goedkoopste die je kunt vinden en krijg je de korting aan de kassa?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JaapZ1 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:17:
[...]

Wapper je dan met een printje van de goedkoopste die je kunt vinden en krijg je de korting aan de kassa?
Zoiets. Je spreekt een medewerker aan dat je de laagste prijs garantie wilt op een product. Die loopt met je mee naar een computer. Kijkt even of alles klopt en draait dan een nieuwe bon uit. Je krijgt dan het product mee voor de prijs van de concurrent, minus 10%.

Als je dat wilt toepassen moet het product op voorraad zijn, bij een NL (Web) shop en het ean nummer moet overeen komen.

• JaapZ1
Goed om te weten! Kan ik wat minder voorraad aanhouden.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Amazon.nl telt ook.. wil meestal de moeite niet doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:17
Cyberpope schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:49:
Amazon.nl telt ook.. wil meestal de moeite niet doen.
Zit nog steeds te wachten tot de shelly wave dimmer daar beschikbaar is. Bij Hornbach helaas ook nog niet beschikbaar, want zou ik ze daar halen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03:47
Bestel de wave dimmer bij shelly shop europe zelf.
Daar is hij in stock.
Duurt niet lang voor hij hier is en de verzendingskosten zijn zelfs lager dan dat ik bij Robshop bestel.

Alhoewel bij Robbshop ook op voorraad voor een veel lagere prijs 42 € ipv 62 bij shelly zelf.
Begrijpe wie begrijpe kan.
Dan kan die 5 € extra verzendingskosten er wel vanaf.

[ Voor 48% gewijzigd door eesiediesie op 18-10-2025 09:00 ]

• gomaarlo
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-10 09:22
Ik heb een shelly blu raamsensor die een shelly mini.
Ik wil het volgende doen, na 1 min dat het venster open gaat, moet de shelly one schakelen.
Ik zit met het probleem dat die timer niet reset als hij even heeft open gestaan. Wie kan me eens helpen?
tx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOP9AErE1ZaZZVQMdPgGgb10c8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L8zExEoxtVamI1h0QKGHKUbL.png?f=fotoalbum_large

Schopje naar het grote topic

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 19-10-2025 11:08 ]

• sheane
  • Niet online
Ik word hier een beetje koekoek. Ik draai Home Assistant op een virtualbox op m'n macmini (dit is wellicht al schelden in de kerk ;-)) maar hoe dan ook heb ik een Shelly integratie die tot op heden best okay werkt, inc. automations. Maar nu heb ik gisteren de Plug S Gen 3 toegevoegd. Leken goed te werken voor 1 avond, maar krijg nu in HA alleen maar communication errors.

Troubleshooting al gedaan zoals verifiëren van static ips, zelfde netwerk, etc. Firmware gecheckt, aan en uit gezet. In de shelly app zie ik ze perfect inc. functioneren. Dus ik denk dat het aan HA ligt (wellicht iets voor het HA topic?). Ik heb ze niet via MQTT of met outbound websocket geconfigureerd. Maar ben bang dat ik hieraan moet beginnen.

Iemand een idee waar ik verder nog naar moet kijken? Mag anders ook van een DM!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
BoschR schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:38:
[...]

Dit werkt inderdaad. Ik heb een 1M weerstand nu tussen de SW en de PIR out gezet.. Het is nu wel "reverse" maar dat is op zich niet erg want die kan je wel omdraaien.

Waarom 1M weerstand? Geen idee, heb ik overgenomen uit dat topic. Wederom gebrek aan kennis :z.
Ik heb hetzelfde probleem met een Shelly in combinatie met mijn PIR sensor en zou dit ook graag oplossen door er een weerstand tussen te zetten.
Heeft er iemand hier goede referenties waar/wat ik moet kopen?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ik heb in de tuin twee torens gemaakt en die zou ik ook graag willen schakelen met een Shelly, beide punten gaan naar één buitendoos en daar wilde ik een Shelly in maken. Mij leek uitvoering: Shelly 2PM Gen3 de beste optie, echter zie ik nu dat de kanalen volgens mij elk maar 10A aankunnen. Klopt dat als ik het onderste plaatje bekijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXbPxSwiMZ1bFudXNsDo88LpsXg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SIrPDtK8WGkKc4UCd9QSyZSQ.png?f=user_large

Nog even doorgekeken in de specs en zo te zien is het helaas zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxMifStsMKX0PMLWQHNhg6WGQsM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hc0czv19VEz1guvt1A7NxD2q.png?f=user_large.

Dat worden dan waarschijnlijk toch tweemaal een Shelly 1 PM Gen 3..

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:20
gomaarlo schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:06:
Ik heb een shelly blu raamsensor die een shelly mini.
Ik wil het volgende doen, na 1 min dat het venster open gaat, moet de shelly one schakelen.
Ik zit met het probleem dat die timer niet reset als hij even heeft open gestaan. Wie kan me eens helpen?
tx
[Afbeelding]

[mbr]Schopje naar het grote topic[/]
Lijkt me dat je ook een actie moet definiëren voor wanneer het raam dicht is.
rens-br schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:15:
Ik heb in de tuin twee torens gemaakt en die zou ik ook graag willen schakelen met een Shelly, beide punten gaan naar één buitendoos en daar wilde ik een Shelly in maken. Mij leek uitvoering: Shelly 2PM Gen3 de beste optie, echter zie ik nu dat de kanalen volgens mij elk maar 10A aankunnen. Klopt dat als ik het onderste plaatje bekijk:

[Afbeelding]

Nog even doorgekeken in de specs en zo te zien is het helaas zo:
[Afbeelding].

Dat worden dan waarschijnlijk toch tweemaal een Shelly 1 PM Gen 3..
10A bij 240 volt is 2400 watt. Dat is niet genoeg voor je torens? Al zul je bij volledige belasting maar 8A kunnen doen per kanaal, want totaal is 16A

[ Voor 46% gewijzigd door maussert op 23-10-2025 15:05 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
maussert schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:01:
10A bij 240 volt is 2400 watt. Dat is niet genoeg voor je torens? Al zul je bij volledige belasting maar 8A kunnen doen per kanaal, want totaal is 16A
Voor de meeste zaken is dat meer dan afdoende. Alleen op een van de torens sluit ik ook wel eens een granny charger aan en die doet ook 10A en dat vind ik toch ook wel spannend.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:08
Ik heb door mijn huis een aardige verzameling Shelly meetpluggen opgebouwd, de meesten zijn de kleine (10A) versie) maar ik heb ook drie grote (16A) versies. De oudsten heb ik al bijna vier jaar, en ik heb er later batches bijgekocht.

De 10A versies zijn vrij betrouwbaar gebleken; slechts eentje is vroegtijdig overleden. Het relais was stuk maar ik vergeef het hem want hij was onderdeel van mijn "thuisaccu-PoC" en heeft in een paar maanden tijd vele, vele keren moeten schakelen. Dat is echt atypisch gebruik.

Met de 16A pluggen heb ik echt veel meer problemen. Ik heb er eentje vervangen omdat hij compleet uitviel. Ik heb dat toen niet onderzocht maar een nieuwe gekocht. Toen dat met een tweede gebeurde heb ik hem opengemaakt, en dit aangetroffen en gerepareerd. Ik denk dat de kans goed was dat dit ook mis was met die eerste, maar dat kan ik nu niet meer met zekerheid vaststellen.

Nu begint de 16A plug die aan de wasmachine zit (schakelt nooit, meet alleen) kuren te vertonen. Met toenemende regelmaat is hij niet bereikbaar over het wifi. Soms enkele seconden, soms enkele minuten. Omdat hier in Home Assistant de automation vanaf hangt die me meldt wanneer de wasmachine klaar is, is dat onhandig. Omdat ik ook met ESP32 e.d. experimenteer heb ik het vermoeden dat ook dit wel eens aan de netvoeding (en ws aan die condensator) zal liggen.

Daar wordt ik toch niet zo gelukkig van. Dat wordt weer flink wat gekloot om hem open en dicht te maken, en misschien is het wel wat anders, en mogelijk dus weer € 40 aftikken om een nieuwe te kopen. Daarbij heb ik ook nog het idee dat die 16A versie niet meer gemaakt wordt, want hij is bij steeds meer webwinkels niet meer te koop.

Twee vragen aan mijn medetweakers:

1. Herkennen jullie mijn ervaringen met de Shelly 10A-pluggen (prima) en de 16A-pluggen (niet zo goed)?
2. Wat zou een goed alternatief zijn? Ik heb wel wat eisen:

* 16 A
* Sterke voorkeur voor wifi. Liever geen zigbee of BLE oid
* Absoluut geen cloud. Niet voor initiële setup, niet voor gebruik. Alles 100% lokaal.
* Goed compatibel met Home Assistant. Bij voorkeur een native ondersteunde integration, een courante HACS integration kan ik ook mee leven.
* Betaalbaar zou mooi zijn, maar ik snap ook het principe "alle waar is naar zijn geld"

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JeroenH schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:45:
1. Herkennen jullie mijn ervaringen met de Shelly 10A-pluggen (prima) en de 16A-pluggen (niet zo goed)?
Ik heb zelf geen 16A pluggen, want die vond ik echt te duur. Ik heb voor de wasmachine notificatie wel één 10A plug en die doet nu al zo'n 4 jaar dienst en werkt nog prima. Schakelt wel overigens nooit.

* 16 A
* Absoluut geen cloud. Niet voor initiële setup, niet voor gebruik. Alles 100% lokaal.
* Goed compatibel met Home Assistant. Bij voorkeur een native ondersteunde integration, een courante HACS integration kan ik ook mee leven.
* Betaalbaar zou mooi zijn, maar ik snap ook het principe "alle waar is naar zijn geld"
Alternatieven bespreken is hier wel een tikkeltje offtopic denk ik. Ben zelf heel content met Zigbee, dus heb inmiddels bijna alleen nog maar Zigbee pluggen. Met name van Blitzwolf (bw-shp15 / bw-shp13) voor minder dan 10 euro via Banggood, Ikea heeft inmiddels ook pluggen met energiemeting voor niet al teveel geld.

Waarom liever geen Zigbee?

• JeroenH
rens-br schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:51:
Ik heb zelf geen 16A pluggen, want die vond ik echt te duur. Ik heb voor de wasmachine notificatie wel één 10A plug en die doet nu al zo'n 4 jaar dienst en werkt nog prima. Schakelt wel overigens nooit.
Onze wasmachine pakt bij het verwarmen pieken van ruim 2100 watt. Dat zou moeten kunnen op 10A pluggen, maar ik vind dat de marges dan wel wat klein worden. En die 2100 is wat de Shelly rapporteert, goede kans dat er kortdurende pieken met een hoger vermogen zijn. Het blijft goedkoop Chinees spul.
Alternatieven bespreken is hier wel een tikkeltje offtopic denk ik.
Dat is wel waar... Dan ben ik vooral benieuwd naar de ervaringen van anderen met de 16A Shelly pluggen.
Waarom liever geen Zigbee?
Omdat ik daar nog geen infrastructuur voor heb, ik heb alles op wifi. Niets tegen zigbee, maar dat is best weer een investering in hardware/tijd, en wéér een integration in Home Assistant erbij.

Maar goed, ik zal eens googlen naar alternatieven. Blitzwolf maakt erg goede opladers heb ik gemerkt, misschien moet ik toch over naar zigbee, ik heb het idee dat de keus daar groter begint te worden dan in wifi.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JeroenH schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:02:
Onze wasmachine pakt bij het verwarmen pieken van ruim 2100 watt. Dat zou moeten kunnen op 10A pluggen, maar ik vind dat de marges dan wel wat klein worden. En die 2100 is wat de Shelly rapporteert, goede kans dat er kortdurende pieken met een hoger vermogen zijn. Het blijft goedkoop Chinees spul.
Dit is mijn wasmachine op een 10A plug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urQbqhq5g7SRuVntHvXTIAiShx0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oznnqC6JGDvNvpFjOy69Rqbu.png?f=user_large
10 A is 2400W, dus jouw 2100W zou inderdaad wel moeten kunnen.
Omdat ik daar nog geen infrastructuur voor heb, ik heb alles op wifi. Niets tegen zigbee, maar dat is best weer een investering in hardware/tijd, en wéér een integration in Home Assistant erbij.

Maar goed, ik zal eens googlen naar alternatieven. Blitzwolf maakt erg goede opladers heb ik gemerkt, misschien moet ik toch over naar zigbee, ik heb het idee dat de keus daar groter begint te worden dan in wifi.
Dan wordt het eens tijd om wel in Zigbee te inversteren, dat is echt zo'n ontzettende grote bron aan super goedkope en handige spullen, ik kan het persoonlijk alleen maar aanraden!

Als Zigbee controller, kan je bijvoorbeeld:Ik denk dat ik inmiddels bijna 100 Zigbee apparaten in gebruik heb; plugs, deur/raam-sensoren, plant sensoren, temperatuur sensoren, thermostaat, water kleppen. Ik zou echt niet meer zonder Zigbee kunnen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb de Shelly PLug Gen1, 16A variant, voor de wasmachine. Dus wifi only. Ding werkt prima, schakelt heel weinig omdat ik dat alleen doe wanneer de "vakantie scene" geactiveerd wordt. Ik gebruik 'm doorgaans voor het geven van een bericht wanneer de was klaar is. Dat werkt prima moet ik zeggen.

Voor een volle machine, 60 graden, centrifugeren op 1600 rpm, komt het vermogen net over de 1800W. Valt ruim binnen de marges dus. (bijna de helft van het maximale vermogen van 3680W)

[ Voor 23% gewijzigd door sypie op 23-10-2025 16:23 ]

• JeroenH
sypie schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:18:
Ik heb de Shelly PLug Gen1, 16A variant, voor de wasmachine. Dus wifi only. Ding werkt prima, schakelt heel weinig omdat ik dat alleen doe wanneer de "vakantie scene" geactiveerd wordt. Ik gebruik 'm doorgaans voor het geven van een bericht wanneer de was klaar is. Dat werkt prima moet ik zeggen.
Dat is ook hoe ik hem gebruik. Hoe lang heb je hem al?
Voor een volle machine, 60 graden, centrifugeren op 1600 rpm, komt het vermogen net over de 1800W. Valt ruim binnen de marges dus. (bijna de helft van het maximale vermogen van 3680W)
1800 w zou ik op een 10A plug nog wel aandurven. 2100 w vind ik gewoon nét te veel voor een (relatief) goedkoop apparaatje waarvan je gewoon de kwaliteit van de componenten, en dingen als de breedte van de sporen op de PCB, niet goed kunt inschatten. Niet gezegd dat het niet kan, het kan vast heel lang goed gaan, maar voor mij valt de risico-afweging uit op "dat moesten we maar niet doen als er voor een paar euro meer een degelijker apparaatje te koop is".

Maar ik begin er nu achter te komen dat die 16A Shelly plug nergens meer te krijgen is, die is echt EoL. Ik moet me toch maar eens gaan verdiepen in zigbee dan...

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:38:
[...]
Dat is ook hoe ik hem gebruik. Hoe lang heb je hem al?
Sinds maart 2024. Geen centje pijn gehad met dat ding.

Andere apparaatjes die hetzelfde doen zullen ook minimaal gedimensioneerd zijn op dergelijke vermogens. In Shelly heb ik best vertrouwen moet ik zeggen.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49

Vliegvlug

Flight Simple

JeroenH schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:45:

Nu begint de 16A plug die aan de wasmachine zit (schakelt nooit, meet alleen) kuren te vertonen. Met toenemende regelmaat is hij niet bereikbaar over het wifi. Soms enkele seconden, soms enkele minuten. Omdat hier in Home Assistant de automation vanaf hangt die me meldt wanneer de wasmachine klaar is, is dat onhandig. Omdat ik ook met ESP32 e.d. experimenteer heb ik het vermoeden dat ook dit wel eens aan de netvoeding (en ws aan die condensator) zal liggen.

Daar wordt ik toch niet zo gelukkig van. Dat wordt weer flink wat gekloot om hem open en dicht te maken, en misschien is het wel wat anders, en mogelijk dus weer € 40 aftikken om een nieuwe te kopen. Daarbij heb ik ook nog het idee dat die 16A versie niet meer gemaakt wordt, want hij is bij steeds meer webwinkels niet meer te koop.

Twee vragen aan mijn medetweakers:

* 16 A
Je geeft aan dat je nooit schakelt maar enkel wilt meten aan de wasmachine, waarom dan geen Shelly PM Mini Gen3 inbouwen, die is Wifi en 16A en vinkt ook de rest van je wenslijstje aan. :*)

Ik heb twee van deze ingebouwd in een campingstekkerdoos om zowel mijn wasmachine als mijn wasdroger te kunnen meten, zie:
Vliegvlug in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"

Maar dat is omdat ze beiden op hetzelfde stopcontact zitten en daar passen er geen twee in. Was het alleen voor de wasmachine dan had gewoon ik een enkele PM Mini Gen3 achter het stopcontact geplaatst.

Edit:
Of een Shelly EM Mini Gen4 kan natuurlijk ook, niet veel duurder en wordt waarschijnlijk langer gesupport, plus nog extra verbindingsmogelijkheden ook al zal je die nu niet nodig hebben. Hoewel de wifi 6 ondersteuning mogelijk wel interessant voor je is.

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 23-10-2025 20:53 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:34
Ik heb weer wat extra Shelly's toegevoegd, maar ik heb vaak problemen om ze aan de Wifi te hangen. Ik heb een Unify USG3P, USW-lite 16POE en 3 Unify APs. Momenteel 55 Wifi clients (waaronder een 40-tal Shelly's).

Wanneer ik een in Shelly (nu bijv. een Shelly dimmer) mijn wifi ingeef, dan werkt dat meestal niet meteen. Ik moet het vaak 2, 3 .. 5x doen om hem gekoppeld te krijgen. Hij verdwijnt dan van "zijn eigen wifi" (192.168.33.1), verschijnt niet op mijn wifi, en na enige tijd is het Shelly AP weer terug en kan ik het opnieuw proberen.
Nu heb ik een Shelly dimmer 2, die heb ik al 10x geprobeerd te koppelen, maar hij komt niet op het Wifi netwerk. Shelly weer gereset naar default, maar ook dan doet ie het niet. Ter plaatse is het wifi signaal goed.

Dit issue heb ik eigenlijk al enkele jaren, maar omdat het meestal uiteindelijk wel lukt heb ik er noooit iets mee gedaan. Deze krijg ik er echter niet aan. Waarom is dit zo'n issue elke keer?

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 24-10-2025 09:49 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Stefke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:47:
Ik heb weer wat extra Shelly's toegevoegd, maar ik heb vaak problemen om ze aan de Wifi te hangen. Ik heb een Unify USG3P, USW-lite 16POE en 3 Unify APs. Momenteel 55 Wifi clients (waaronder een 40-tal Shelly's).

Wanneer ik een in Shelly (nu bijv. een Shelly dimmer) mijn wifi ingeef, dan werkt dat meestal niet meteen. Ik moet het vaak 2, 3 .. 5x doen om hem gekoppeld te krijgen. Hij verdwijnt dan van "zijn eigen wifi" (192.168.33.1), verschijnt niet op mijn wifi, en na enige tijd is het Shelly AP weer terug en kan ik het opnieuw proberen.
Nu heb ik een Shelly dimmer 2, die heb ik al 10x geprobeerd te koppelen, maar hij komt niet op het Wifi netwerk. Shelly weer gereset naar default, maar ook dan doet ie het niet. Ter plaatse is het wifi signaal goed.

Dit issue heb ik eigenlijk al enkele jaren, maar omdat het meestal uiteindelijk wel lukt heb ik er noooit iets mee gedaan. Deze krijg ik er echter niet aan. Waarom is dit zo'n issue elke keer?
Voeg je deze toe via de app of los via zijn eigen AP? En je kan eens kijken of je eerst de firmware lokaal kan updaten via zijn eigen AP en daarna verbinding maken.

• Stefke
Ik voeg ze toe via de eigen AP/web-UI (192.168.33.1). Ik heb de Shelly app jaren niet gebruikt maar laatste heb ik hem weer in gebruik om buiten de Homey om ook wat beter access te hebben.

Via de app lijkt het net gelukt te zijn (bij de 2e poging althans...), maar nu geeft de app aan "Pending Connection" (en: Device is offline). De AP is niet meer zichtbaar, maar hij is ook niet zichtbaar in de Unify Controller.
Nu moet ik hem dus sowieso helemaal resetten want ik kan er nu niet bij.

Zal straks even de stroom resetten (dat ding zit nogal ingebouwd) en kijken of ik de FW kan updaten

(Is er trouwens een manier om de lijst met devices onder "All Devices" te sorteren? lijkt een volledig willekeurige volgorde |:(

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 24-10-2025 10:41 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Stefke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:39:
Ik voeg ze toe via de eigen AP/web-UI (192.168.33.1). Ik heb de Shelly app jaren niet gebruikt maar laatste heb ik hem weer in gebruik om buiten de Homey om ook wat beter access te hebben.
Ik gebruik de Shelly app overigens ook niet hoor. Ik doe het verbinding ook altijd op dezelfde manier als jij.

En ook daarmee heb ik wel eens problemen met verbinding, laatst ook een nieuwe Dimmer gekocht, op mijn burueau verbonden en daarna aangesloten. Vervolgens kwam ik hem ook niet meer tegen in mijn netwerk, moest ik hem weer resetten.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 18:13
Hmm weird, geen last van dit soort perikelen. Ik heb ook een 40-tal Shelly's, op een Unifi netwerk met 3 AP's. Ik heb wel een apart netwerk (verborgen essid + eigen vlan, 2.4GHz only) voor al het iot spul in huis, misschien dat dat nog uitmaakt? De app heb ik nog nooit aangeraakt, ik pak altijd de web interface, daarna alles via mqtt.

• Gwindorian
  • Laatst online: 06:41
Als nieuwe shelly gebruiker kwam ik dit topic tegen en is al erg waardevol geweest!

Momenteel ben ik ons huis aan het renoveren en heb vooral ingezet nu op smart- verlichting in de vorm van met name Shelly Dimmer Gen3. (en als ik dit topic zo lees.. is dat potentieel het begin van een nieuwe hobby :P)

Ik loop alleen even te stoeien met een schakelaar aansluiten op de dimmer.
Wat wil ik:
Een traditionele wipschakelaar moet zorgen dat de lamp uit en aan gaat op de laatst ingestelde sterkte. (of later misschien in de scene die ik op dat moment heb ingesteld) betreft spotjes boven de keuken.

Wat heb ik nu gedaan:
L en N op de dimmer
O draad gaat naar de spotjes
N draad zit ook op de spotjes

L draad aan de onderkant van de wipschakelaar
Zwarte draad aan de bovenkant van de wipschakelaar op de SW1 poort van de shelly
(dus als ik de wip omzet heb je resp, wel of geen L op de SW1 poort.

In de app heb ik heb staan als "Switch" - " Toggle". mode.

Maar wat ik ook met de schakelaar doe: de lampjes blijven gewoon aan of uit. Via de shelly app prima te bedienen en dimmen.

Ik heb denk ik al wel een beetje spijt van de wip schakelaar en ga hem denk ik vervangen voor een Puls, maar ik begrijp niet goed waarom ik de lampjes niet bedienen kan met de fysieke knop.

Gwindorian's Diablo Profiel

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:43
@Gwindorian De namen van de switchmodes van Shelly zijn mega verwarrend IMHO. Maar voor een normale schakelaar moet je hem instellen op Edge en one button mode.

En al naar gelang de schakelaar hoeft het niet correct te zijn dat het "boven en onder" is. Vooral goed kijken naar schema / symbolen op de schakelaar.

[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 24-10-2025 11:46 ]

• Gwindorian
Septillion schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:44:
@Gwindorian De namen van de switchmodes van Shelly zijn mega verwarrend IMHO. Maar voor een normale schakelaar moet je hem instellen op Edge en one button mode.

En al naar gelang de schakelaar hoeft het niet correct te zijn dat het "boven en onder" is. Vooral goed kijken naar schema / symbolen op de schakelaar.
Even kijken hoor;
in de app heb ik "Switch". of "Button" bij input mode.
Als ik hem op Button zet (omdat jij refereert aan One Button mode) dan is de optie "Edge" bij output type greyed out.

Bij button heb ik:
" Detached"
" Activation switch"
"One button Dimming"(dat is met een pulse denk ik ?)
"Dual Button Dim"

Ik ben later vandaag weer daar, ik zal eens met die Button mode proberen, ik had alleen Switch geprobeerd

• rens-br

rens-br

Topicstarter
borft schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:11:
Hmm weird, geen last van dit soort perikelen. Ik heb ook een 40-tal Shelly's, op een Unifi netwerk met 3 AP's. Ik heb wel een apart netwerk (verborgen essid + eigen vlan, 2.4GHz only) voor al het iot spul in huis, misschien dat dat nog uitmaakt? De app heb ik nog nooit aangeraakt, ik pak altijd de web interface, daarna alles via mqtt.
Ik heb ook een eigen netwerk voor mijn IOT spul, ook dik 40 Shellies en 5 Unifi AP's, wat dat betreft redelijk dezelfde setup, maar instellen gaat hier dus wel altijd met vrij veel moeite.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:43
@Gwindorian Bedoelde niet expliciet button eigenlijk, vooral dat je maar een enkele control hebt ipv ook iets aan SW2. Dus meer "single switch" dus en dan edge als mode.

• peterbier
Gwindorian schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

Even kijken hoor;
in de app heb ik "Switch". of "Button" bij input mode.
Als ik hem op Button zet (omdat jij refereert aan One Button mode) dan is de optie "Edge" bij output type greyed out.

Bij button heb ik:
" Detached"
" Activation switch"
"One button Dimming"(dat is met een pulse denk ik ?)
"Dual Button Dim"

Ik ben later vandaag weer daar, ik zal eens met die Button mode proberen, ik had alleen Switch geprobeerd
Ik gebruik geen dimmer maar een schakelmodule.
Opdracht van de schakelaar heb ik zo staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIIkkpOuHRQCWEJPh1N453QBAZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qo7LXIrc6nmUpRbrEYlxAqwe.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Kleine kans waarschijnlijk maar waar ik zelf een tijdje geleden tegenaan liep is dat de Shelly webinterface heel kieskeurig is qua browser.
Ik maak altijd gebruik van Firefox maar het instellen van een vast IP adres op de Shelly lukte daarmee de laatste keer helemaal niet, bleek dat de input op de een of andere manier niet verwerkt werd. Hetzelfde had ik met Safari. Zie hier: Vliegvlug in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"
Vervolgens Chrome op mijn android telefoon gebruikt en het werkte direct. 8)7
Blijkbaar test Shelly hun webinterface alleen op Chrome. :'(

Ik heb trouwens zelf ook altijd problemen met Shelly’s op mijn Wifi netwerk krijgen.
Zie Vliegvlug in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" voor mijn laatste frustrerende ervaring.

Maar dat was nog toen ik alles met Firefox deed en daarna geen nieuwe Shelly’s meer in gebruik genomen, hopelijk gaat het de volgende keer met gebruik van Chrome wel goed… fingers crossed

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:22

Bij mij waren de problemen over toen ik mijn oude Ziggo modem/router verving door een nieuwe.

• eesiediesie
Idem dito hier.
Van brakke wifi 5 modem naar wifi 6 modem van mobile vikings (proximus)
en de problemen waren gelijk weg.
Nu mijn eigen asus wifi 6 modem router.
Wel zorgen dat je overal genoeg toegangspunten hebt.
Ondermeer door gebruik te maken van de range extenders.
De Laatste gen shelly's doen ook wifi 6.
Fantastisch hoe die gen4 's integreren tegenover die oude shelly devices.
Als je meer dan 6 a 7 devices op wifi hebt biedt wifi 6 veel voordelen.
Anders zitten die mekaar alleen maar in de weg.
Voor wifi 7 daarentegen zie ik voor mij echt geen voordelen meer.

[ Voor 24% gewijzigd door eesiediesie op 26-10-2025 08:06 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Elsdeniep @eesiediesie Heb echt al jaren geen wifi via een provider modem/router meer in gebruik maar mijn eigen Ubiquiti AP’s dus daar zal het aan mijn geval niet aan gelegen hebben. :)

• eesiediesie
@Vliegvlug

Werk jij met VPN of gastnetwerken om je shelly's op te zetten?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

eesiediesie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:14:
@Vliegvlug

Werk jij met VPN of gastnetwerken om je shelly's op te zetten?
Nee, wel een eigen VLAN maar dat moet geen verschil maken want de clients zien dat niet eens.
Denk eigenlijk ook niet dat het aan de Wifi zelf ligt, in mijn geval verdenk ik eerder het niet goed ondersteunen van Firefox door Shelly zoals ik hier eerder beschreef

• peterbier
Het kan ook nog temaken hebben met een adblocker of dns filter.

• eesiediesie
@Vliegvlug

Omdat je zei dat je zolang je direct op het AP (192.168.33.1) benadert werkt het wel.
Toen mijn shelly's nog op het hoofdnetwerk stonden waren die benaderbaar op de laptop of smartphone via de webbrowser op het toegewezen IP.
Nu zitten ze op een gastnetwerk en kan ik ze alleen nog maar benaderen via de shelly app of de cloudservice.
Lokaal zien de clients mekaar niet meer.
Dus eens van het AP af zijn ze lokaal niet meer zichtbaar.
Maar de meeste mensen horen niet graag spreken over de cloud.
Maar MQTT ofzo ga ik me niet aan wagen.

Ps met VPN wou ik eigenlijk Vlan bedoelen :o

[ Voor 4% gewijzigd door eesiediesie op 27-10-2025 08:01 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

eesiediesie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:00:
@Vliegvlug

Omdat je zei dat je zolang je direct op het AP (192.168.33.1) benadert werkt het wel.
Toen mijn shelly's nog op het hoofdnetwerk stonden waren die benaderbaar op de laptop of smartphone via de webbrowser op het toegewezen IP.
Nu zitten ze op een gastnetwerk en kan ik ze alleen nog maar benaderen via de shelly app of de cloudservice.
Lokaal zien de clients mekaar niet meer.
Dus eens van het AP af zijn ze lokaal niet meer zichtbaar.
Maar de meeste mensen horen niet graag spreken over de cloud.
Maar MQTT ofzo ga ik me niet aan wagen.
Ik kan ze wel benaderen op IP in het andere vlan dus als ze er eenmaal opzitten is het geen probleem, het erop krijgen is wat moeizaam gaat.

En wat betreft cloud connectiviteit :r
Lampen en andere besturing van zaken thuis moeten niet afhankelijk of toegankelijk zijn vanaf een cloud naar mijn mening.
We zijn al veel te afhankelijk van internet naar mijn mening, daar ga ik niet thuis in mee.

Waarom heb je ze in een gastnetwerk geplaatst eigenlijk?
Die isoleren alle devices inderdaad van elkaar en andere vlan’s, ze mogen dan enkel nog het internet op via de gateway

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 27-10-2025 08:13 ]

• eesiediesie
Ik ben geen krak in netwerken maar had begrepen dat iot devices toch beter op een gescheiden netwerk zitten
ivm veiligheid.
En daarom de cloud ook bij mij.

[ Voor 11% gewijzigd door eesiediesie op 27-10-2025 08:46 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

eesiediesie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:45:
Ik ben geen krak in netwerken maar had begrepen dat iot devices toch beter op een gescheiden netwerk zitten
ivm veiligheid.
Dat is waar maar nog veiliger is als ze überhaupt geen toegang tot internet hebben. ;)
En daarom de cloud ook bij mij.
Maar heb je nu cloud connectivieit omdat je ze anders niet meer kan bereiken of omdat je het handig vind?
Indien het eerste zou ik ze in een eigen normaal VLAN plaatsen zonder internet, dan kan je er wel bij thuis maar kan je wel internet voor dat VLAN afsluiten.

• eesiediesie
Tja beide.
En de shelly cloud heb ik nodig want de google cloud is ermee gekoppeld voor de spraakbediening.
En jouw oplossing zou ik mij mischien wel in kunnen vinden als ik het zou kunnen bewerkstelligen
maar dan ben ik mijn spraakbediening kwijt.

• eesiediesie
@Vliegvlug
Hm geen geavanceerde Vlan instellingen op mijn Asus router.
Ik vind wel iets op internet voor instellingen onder ip TV .
Maar daar staat het isp profiel van Mobile Vikings voor internet.
Ik kan dan wel nog iets invullen voor lanpoort 3 en 4.
Dus ik zal het maar zo laten.

• Stefke
Mijn ADSL router doet niks voor het lokale netwerk dus dat is het probleem niet. Ook gebruik ik op mijn telefoon Chrome, dus helaas is dat ook niet de oplossing hier.
Ik moet overigens altijd mijn mobiele netwerk uitzetten, anders kan ik niet op 192.168.33.1 komen op mijn telefoon.

• TBFT
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-10 21:00
Ik heb een paar Shelly mini gen 3 in gebruik. o.a. voor spots in de keuken. Sinds kort (volgens mij sinds de wintertijd is in gegaan of sinds de update naar 1.7.1) zijn enkele van de spots begonnen met knipperen. De aansluiting heeft zeker 1,5 tot 2 jaar zonder problemen gewerkt.
Zijn er meer mensen die hier last van ondervinden?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
TBFT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:02:
Ik heb een paar Shelly mini gen 3 in gebruik. o.a. voor spots in de keuken. Sinds kort (volgens mij sinds de wintertijd is in gegaan of sinds de update naar 1.7.1) zijn enkele van de spots begonnen met knipperen. De aansluiting heeft zeker 1,5 tot 2 jaar zonder problemen gewerkt.
Zijn er meer mensen die hier last van ondervinden?
Zijn het dimmers? Dan kan opnieuw kalibreren wellicht een oplossing zijn.

• TBFT
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-10 21:00
Al een factory reset gedaan, maar het probleem blijft. Het zijn vier spots die met (als ik het goed zeg) met twee losse parallel schakelingen gekoppeld zijn. Dus 2 spots links en 2 rechts. De rechter 2 doen het naar behoren alleen de linker twee geven problemen.

Zal toch de boel maar eens eruit halen om te zien wat er mis gaat.

[edit]
Het lag aan de led spots zelf. Wel bijzonder dat er twee op hetzelfde moment op dezelfde manier een defect hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door TBFT op 30-10-2025 14:38 ]

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:22
Vliegvlug schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:26:
@Elsdeniep @eesiediesie Heb echt al jaren geen wifi via een provider modem/router meer in gebruik maar mijn eigen Ubiquiti AP’s dus daar zal het aan mijn geval niet aan gelegen hebben. :)
Specifiek met Ubiquiti AP's zijn jouw soort problemen met de (eerste) installatie en configuratie juist wel bekend!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Elsdeniep schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:26:
[...]

Specifiek met Ubiquiti AP's zijn jouw soort problemen met de (eerste) installatie en configuratie juist wel bekend!
Oh? Vertel

• eesiediesie
@Vliegvlug

Mischien kom je hier meer te weten?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Moet zeggen dat ik het een slecht artikel vind.
Geen duidelijk doel vooraf en lees ook nergens dat er een bekend probleem is met Ubiquiti en Shelly en wat je dan moet doen om dit op te lossen.
Is niet meer dan een onduidelijk mix van een generiek verhaal met wat specifieke settings zonder dat er duidelijk onderscheid is wat specifiek nodig is voor Shelly devices om goed te kunnen functioneren.
Ik hieronder zal duidelijk maken wat ik bedoel

Eerst een generiek verhaal over vlans in stellen en met daarna de opmerking dat het niet per se nodig is.

Vervolgens maken ze twee SSID's aan
  • Private: Assign network settings to the Private VLAN.
  • IoT: Assign network settings to the IoT VLAN.
Maar geven niet aan welke voor de Shelly devices gebruikt moet worden, ik ga uit van IoT maar dat wordt niet expliciet gemaakt.

En hoewel ze eerder bij elk SSID aangegeven dat "802.11 DTIM Period" en "Minimum Data Rate Control" op "Auto" gezet moet worden volgt er als nog een sectie "Additional Wi-Fi Settings" welke niet in te stellen zijn indien "Auto" is geselecteerd:
  • 802.11 DTIM Period for 2.4 GHz: Set to 2.
  • Minimum Data Rate Control: 12-24 Mbps.
Waarvan ten eerste niet duidelijk is voor welke SSID dit moet gelden (of misschien wel voor beiden), en ten tweede niet wanneer je deze extra instellingen moet gebruiken en waarom. :?
Want als het sowieso beter was hadden ze dat wel in stap 1. aangegeven ipv "Auto".

Kortom ik kan echt niets met dit stuk helaas.

Hadden ze iets nuttigs willen schrijven dan was het als volgt geweest:
"Er is een bekend probleem met het initieel koppelen van Shelly Wifi devices op Ubiquiti AP's met default settings, doe de volgende aanpassingen op je netwerk om dit probleem te verhelpen"
Met daarna vervolgens een duidelijk lijst met specifieke instellingen om in te stellen en waarom.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vanmiddag was ik bij iemand die een Blu H&T via BLE heeft gekoppeld aan een Shelly 1 Mini Gen3. De 1 Mini krijgt regelmatig meetwaarden binnen (te zien in log en op dashboard van webinterface), maar die worden om een of andere reden niet doorgestuurd naar HASS (BTHome).

De BTHome integratie pikte de H&T wel op en kreeg bij het toevoegen 1x de waardes binnen, daarna niets meer.

Moet er een script op de 1 Mini geplaatst worden om de waarden naar HASS te sturen? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• peterbier
Raven schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:45:
Vanmiddag was ik bij iemand die een Blu H&T via BLE heeft gekoppeld aan een Shelly 1 Mini Gen3. De 1 Mini krijgt regelmatig meetwaarden binnen (te zien in log en op dashboard van webinterface), maar die worden om een of andere reden niet doorgestuurd naar HASS (BTHome).

De BTHome integratie pikte de H&T wel op en kreeg bij het toevoegen 1x de waardes binnen, daarna niets meer.

Moet er een script op de 1 Mini geplaatst worden om de waarden naar HASS te sturen? :S
Om bluetooth te gebruiken in HomeAssistant heb ik verdeeld in de woning deze functie aangezet op de Shelly plugs. (Dit zou op de mini ook kunnen)
Dan kun je de Shelly bluetooth apparaten in HA opnemen zoals afstandsbedieningen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmW1DHBwj57q2Wsf2w1qDFKiqTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXif73hZZNvB21rHRhXNqrB3.jpg?f=fotoalbum_large

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@peterbier Tip doorgegeven, thanks :)

Ben wel benieuwd wat de logica erachter is, als het die instelling is die dwarsligt en voorkomt dat de Shelly 1 de data, buiten die ene keer, doorstuurt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• peterbier
Raven schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:08:
@peterbier Tip doorgegeven, thanks :)

Ben wel benieuwd wat de logica erachter is, als het die instelling is die dwarsligt en voorkomt dat de Shelly 1 de data, buiten die ene keer, doorstuurt.
Ik kwam hier toevallig achter.
Ik ben van een Raspberry Pi naar een andere HA server gegaan.
Deze had geen bluetooth onboard.
Nu gebruik ik de Shellys om mijn Shelly bluetooth sensoren en afstandsbedieningen te gebruiken in HA.
Werkt perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWNK-LihpAR7B-cgjLDetA_jBzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdWGLXNKx6bfr2osiy2Xm1nH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door peterbier op 01-11-2025 19:52 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@peterbier Dat was het inderdaad :)

Wat voor opties zijn er om een hotelschakeling te voorzien van Shelly('s), zonder een extra draad te trekken? Kom ik dan uit bij zoiets als twee 1PM's, waarbij de ene door de ander wordt aangestuurd bij uitzetten lamp zodat de lamp niet via de ander aan blijft staan?

Het gaat om een jaren 80 appartement en mocht iemand zich afvragen wat een hotelschakeling daar doet :P , deze heeft meerdere verdiepingen, er zit zo'n schakeling voor de lamp bovenaan de (2e) trap.

Oscar Wilde

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:18
1 pm bij de lamp en alle draadloze schakelaars als toggle switch definiëren...

• peterbier
Raven schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:27:
@peterbier Dat was het inderdaad :)

Wat voor opties zijn er om een hotelschakeling te voorzien van Shelly('s), zonder een extra draad te trekken? Kom ik dan uit bij zoiets als twee 1PM's, waarbij de ene door de ander wordt aangestuurd bij uitzetten lamp zodat de lamp niet via de ander aan blijft staan?

Het gaat om een jaren 80 appartement en mocht iemand zich afvragen wat een hotelschakeling daar doet :P , deze heeft meerdere verdiepingen, er zit zo'n schakeling voor de lamp bovenaan de (2e) trap.
Mooi dat het gelukt is.
Wat betreft jou schakeling Shelly bij de lamp plaatsen. (Wat hier ook genoemd wordt)
De draad die van de schakelaars op sw aansluiten. (Zie ook handleiding)
En dan zo instellen.
Dan zal bij elke verandering van een schakelaar de lamp bediend worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIIkkpOuHRQCWEJPh1N453QBAZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qo7LXIrc6nmUpRbrEYlxAqwe.jpg?f=fotoalbum_large

Dit plaatje van internet geplukt als voorbeeld.
Als er 3 of 4 of meer schakelaars aanwezig zijn maakt niet uit het principe is het zelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eK9jdGwCFrMDMghkgG_bSN0pi94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8JxzgISkf0hLK5UI1sIFQjf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door peterbier op 02-11-2025 18:45 ]

• Gwindorian
Septillion schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:29:
@Gwindorian Bedoelde niet expliciet button eigenlijk, vooral dat je maar een enkele control hebt ipv ook iets aan SW2. Dus meer "single switch" dus en dan edge als mode.
Het duurde wat langer, we zitten middenin een flinke verbouwing dus was allang al blij dat het licht aanging met de app :+
Het werkt! het was een combinatie van de instellingen en de fysieke aansluiting die ik in SW2 ipv SW1 had aangesloten. 8)7

• sheane
  • Niet online
@Vliegvlug helaas hier ook problemen gehad met het juist ingesteld krijgen van de shelly's op een aparte VLAN. Inmiddels gezegd F it, en alles op de normale erbij. Krijg ze prima benaderbaar via de cloud, via IP, maar Home Assistant zag niks. Affijn, vast een firewall rule ergens die het in de weg zit, maar was klaar na 3 avonden troubleshooten.

Andere issue kwam aan het licht dat ik mijn Unifi AP moest herstarten. Kennelijk zat er een dubbel IP in de history ofzo, waardoor een plug zelfs toen niet benaderbaar was, terwijl een andere plug dit wel was. :X :| 8)7

• Stefke
Gvd wat zin die dimmer2 hardnekkige klotedingen zeg. Ik heb er nog 3 reserve liggen. Dat etterding van hierboven is na nog diverse pogingen (nu in bureauopstelling) eindelijk verbonden, dus ik dacht: ik doe die 3 ook nog even meteen updaten en verbinden (en dan weer de kast in). Maar jezus man. Het is niet te doen. 2 verschillende PCs, verschillende browsers, de app, mijn telefoon. Soms verschijnt ie even in Unify controller (maar grijs) en is dan weer weg. Soms is het AP verdwenen, maar is de unit niet verbonden met wifi. Meestal krijg ik het AP weer terug, soms is daar dan ook weer niet meer mee te verbinden. Firmware geupgrade, gedowngrade. Ik weet niet meer wat ik nog kan doen (behalve een hamer |:( |:( )
Eén van de 3 ging redelijk soepel, de andere twee zijn er gewoon niet op te krijgen. Wat een rukdingen zijn dat zeg.

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 03-11-2025 20:33 ]

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-11 20:54
Ik probeer een Shelly rgbw plus aan te sluiten op een Gira schakelaar via een van de l1 t/m l4 en gnd terminals. Maar ik begin te vermoeden dat dit niet werkt ivm laag voltage? Ik heb ondertussen al van alles geprobeerd in de gui. Maar ik krijg het niet voor elkaar om dit als aan/uit schakelaar te laten werken. Is het mogelijk wat ik wil?

• JaapZ1
[quote]Stefke schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:31:
Eén van de 3 ging redelijk soepel, de andere twee zijn er gewoon niet op te krijgen. Wat een rukdingen zijn dat zeg.
[/quote}

AP van de Shelly inschakelen en aan laten staan, 5GHz +ondersteuning op de router uitschakelen tenzij jouw 2.4GHz WiFi een andere naam heeft.
Verbinden met 192.168.33.1, netjes de gegevens van jouw 2.4GHz WiFi invoeren.
Shelly laten zoeken en verbinden, dit kun je desnoods meerdere keren doen want AP blijft in de lucht.
Door AP verbinding kun je bij verbinding het IP adres uitlezen, kun je de Shelly updaten en als deze stabiel verbinding heeft mag de AP modus weer uit.
9 van de 10 keer ligt het aan de WiFi settings icm met extreem oude Shelly firmware (2021) en een ongeduldige gebruiker.

• eesiediesie
Voor de shelly Dimmer 2 Gebruik ik deze frimware en die doet het perfect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ij4KIgNhvEBGUYFTce8TRo8r_fE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4SrE1zb7upXbgde7vSRi3cGk.png?f=user_large

• Stefke
Een dimmer 2 heeft standaard niet deze firmware. Je moet hem eerst op de Wifi krijgen om te updaten. Als je hem zo niet op de Wifi krijgt kun je hem via een workaround updaten (via een webserver), maar zelfs met die firmware krijg ik ze niet gekoppeld aan de Wifi

edit: ik zet net de computer weer aan, nu blijkt ie - gisterenavond lukte het niet - toch op de wifi te zitten, met fw 1.9.4. Nu geupgrade naar 1.14 en de kast in. Dat is er weer één... nu de volgende

[ Voor 28% gewijzigd door Stefke op 04-11-2025 09:09 ]

• JaapZ1
eesiediesie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:48:
Voor de shelly Dimmer 2 Gebruik ik deze frimware en die doet het perfect:
[Afbeelding]
Deze 2023 firmware is ook de laatste, gen1 Shelly's worden niet meer geupdate.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Stefke schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:04:
Een dimmer 2 heeft standaard niet deze firmware. Je moet hem eerst op de Wifi krijgen om te updaten. Als je hem zo niet op de Wifi krijgt kun je hem via een workaround updaten (via een webserver), maar zelfs met die firmware krijg ik ze niet gekoppeld aan de Wifi
Loop je tegen hetzelfde aan als ik met Plus Plug S'en tijd terug? Die kwamen met een zodanig oude firmware aan dat het leek alsof ze +/- 1½ jaar op de plank hadden gelegen (winkel had ze nog geen maand liggen).

Toen ik ze probeerde te koppelen, geprobeerd met Galaxy S20 FE 5G, Galaxy S7 en meerdere pc's met wifi, kreeg ik dat eerst niet voor elkaar, wifi verbinding werd meteen verbroken nadat ik verbinding maakte met de plugs. Pas na een Galaxy S4 onder het stof weg te hebben gehaald lukte het, gevolgd door meerdere rondes firmware updaten om ze uptodate te krijgen.

Sindsdien geen wifi issues meer.

Oscar Wilde

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Raven schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:55:
[...]

Loop je tegen hetzelfde aan als ik met Plus Plug S'en tijd terug? Die kwamen met een zodanig oude firmware aan dat het leek alsof ze +/- 1½ jaar op de plank hadden gelegen (winkel had ze nog geen maand liggen).

Toen ik ze probeerde te koppelen, geprobeerd met Galaxy S20 FE 5G, Galaxy S7 en meerdere pc's met wifi, kreeg ik dat eerst niet voor elkaar, wifi verbinding werd meteen verbroken nadat ik verbinding maakte met de plugs. Pas na een Galaxy S4 onder het stof weg te hebben gehaald lukte het, gevolgd door meerdere rondes firmware updaten om ze uptodate te krijgen.
Nieuwe Android toestellen verbreken de verbinding met een wifi netwerk waar ze geen internet mee hebben. Als ik verbind met de AP van een nieuwe Shelly krijg ik altijd een melding of ik verbonden wil blijven met dit netwerk, als ik daar niet voor kies dan verbreekt hij ook automatisch de verbinding. Kan het zijn dat je daardoor telkens de verbinding verliest?

• Stefke
nee dat is het probleem niet. Inmiddels heb ik ze allemaal nu weten te koppelen/updaten. Het lijkt erop dat het gewoon een hele tijd duurt voor die dimmer 2 (gen 1) daadwerkelijk aan de wifi hangt. Nadat ik de Wifi heb ingegeven verdwijnt het AP, maar verschijnt ie ook nog niet op het netwerk. Als ik dan een tijd niks doen, dan staat ie er ineens.
Alle andere typen die ik nog had liggen (ook nog enkele 1PM gen 1) doen het zonder problemen en zijn direct gekoppeld. Alleen die dimmer 2 gen 1 heeft er problemen mee voor zover mij bekend.

• Gwindorian
Ik heb een Shelly Wall Switch 4 gekocht. Lijkt me erg handig om - zonder app te openen, even snel een scene te kunnen aansturen.
Maar nu ik het dingetje in handen heb, heb ik een hele domme vraag eigenlijk... hoe bevestig je het dingetje aan de muur dan ?! Ik kan allerlei creatieve oplossingen bedenken met een tesa stripje etc, maar ik heb het gevoel dat ik ergens iets mis haha. Is het eigenlijk bedoeld om in een raampje te plaatsen ? (hij past niet in mijn Peha - afdekraampjes)

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Gwindorian schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:00:
Ik heb een Shelly Wall Switch 4 gekocht. Lijkt me erg handig om - zonder app te openen, even snel een scene te kunnen aansturen.
Maar nu ik het dingetje in handen heb, heb ik een hele domme vraag eigenlijk... hoe bevestig je het dingetje aan de muur dan ?! Ik kan allerlei creatieve oplossingen bedenken met een tesa stripje etc, maar ik heb het gevoel dat ik ergens iets mis haha. Is het eigenlijk bedoeld om in een raampje te plaatsen ? (hij past niet in mijn Peha - afdekraampjes)
Bedoel je deze?

Zonder verder kennis van zaken lijkt dat wel de 'system55' standaard aan te houden, kortom, dat zou wel passen in een afdekraam van bijv. Gira of het raam van Shelly zelf natuurlijk.

Achter die Wall Switch moet je overigens sowieso nog een i4 aansluiten, anders werken je knoppen niet.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 04-11-2025 16:12 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

rens-br schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:28:
[...]

Nieuwe Android toestellen verbreken de verbinding met een wifi netwerk waar ze geen internet mee hebben. Als ik verbind met de AP van een nieuwe Shelly krijg ik altijd een melding of ik verbonden wil blijven met dit netwerk, als ik daar niet voor kies dan verbreekt hij ook automatisch de verbinding. Kan het zijn dat je daardoor telkens de verbinding verliest?
Dat weet ik en was het probleem niet ;) , ook pc's/laptop liepen er tegenaan. Had zelfs een scriptje draaien om de wifi credentials te pushen zodra er (zeer kort) verbinding was maar zelfs die kreeg het niet voor elkaar. Tot de Galaxy S4 dus.

Oscar Wilde

• eesiediesie
@Raven
Ik heb lang problemen gehad om de shelly motion sensor via bluetooth te koppelen
aan mijn smartphone.Ook met de Shelly BLE Debug app.
Terwijl ik zat te klungelen met de app kreeg ik een melding om een Firmware update te doen van mijn smartphone.Ik dacht ik ben het toch effe beu om te sukkelen en deed gelijk de update maar.
Sindsdien zijn alle koppelingsproblemen weg.
Het betreft een Xiaomi Poco X5 pro.

• Gwindorian
rens-br schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:10:
[...]

Bedoel je deze?

Zonder verder kennis van zaken lijkt dat wel de 'system55' standaard aan te houden, kortom, dat zou wel passen in een afdekraam van bijv. Gira of het raam van Shelly zelf natuurlijk.

Achter die Wall Switch moet je overigens sowieso nog een i4 aansluiten, anders werken je knoppen niet.
Bedankt voor je antwoord!
Het is deze
Ik zal denk ik even op zoek moeten naar een Peha - venstertje waar 55 in past, dat gaat wel lukken.

Als het goed is werkt deze variant op bluetooth zonder een i4 erachter. toch ?

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Gwindorian schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:05:
[...]

Bedankt voor je antwoord!
Het is deze
Ik zal denk ik even op zoek moeten naar een Peha - venstertje waar 55 in past, dat gaat wel lukken.

Als het goed is werkt deze variant op bluetooth zonder een i4 erachter. toch ?
Deze werkt inderdaad zonder i4 en puur op Bluetooth, gewoon als een soort afstandsbediening.

Om ‘m netjes weg te werken in je bestaande schakelmateriaal, heb je deze nodig: https://www.robbshop.nl/s...ivory-gira-merten-adapter. Ik heb de Gira-adapter gebruikt om ‘m in de Jung AS550 serie in te bouwen, past oerfect.

Het is (vond ik) even tobben om ‘t er allemaal goed in te krijgen, maar als ie eenmaal zit werkt ‘t prima en ziet het er goed uit.
Pagina: 1 ... 85 86 Laatste