In mijn nieuwbouwhuis heb ik allerlei 'nieuwe' techniek waar ik graag 'smart' gebruik van wil maken. Ik heb ook een concreet idee. Maar ik ben nieuw op het gebied van smart home / domotica en elektrotechniek. (Op een paar Hue lampen na en een aantal avonden lezen over Home Assistant gerelateerde dingen.) Dus voordat ik er een ware hobby en een grote investering van maak ben ik benieuwd of jullie denken dat het volgende inderdaad gaat kunnen met Shelly. En mij misschien in de goede richting sturen.
We hebben een Panasonic warmtepomp (Aquarea kit-wc07j3e5) die met een PCB-uitbreiding van ~€250 'Smart Grid ready' te maken is. Concreet: dat PCB heeft twee 'dry contact' inputs, waarmee je de warmtepomp kan uitschakelen, op automatisch kan zetten, op 'increased operating' kan zetten of op 'maximum operating' kan zetten. Die laatste twee zijn percentages die op de warmtepomp in te stellen zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DJuXj9de978wSCebZv4JGwR6.png?f=user_large)
(Pagina 58 van
https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
We hebben ook zonnepanelen*. Ik zou op basis van de hoeveelheid (overschot aan) opgewekte stroom de warmtepomp op de hogere of maximum modus willen zetten. Zodat ik op die manier zo veel mogelijk mijn stroomverbruik heb (waarmee ik mijn 300L vat warmwater overdag alvast extra verwarm) op het moment dat ik de meeste stroomopwekking heb. Vooral als de salderingsregeling weg is en daar een ongunstige regeling voor in de plaats zou komen, gaat dit ook een financieel voordeel geven op mijn energierekening.
Denken jullie dat het aansturen van die contacten met Shelly schakelaars kan?
En dan nog de lastigere puzzel, maar iets waar jullie vast meer ervaring hebben dan ik: de Shelly switches moeten ergens mee aangestuurd worden. Iets dat dit doet op basis van de hoeveelheid stroom overschot. Mogelijk iets als Home Assistant, gekoppeld aan een P1 meter of de output van mijn zonnepanelen omvormer. En dan een automation die bij een bepaalde hoeveelheid Watt opwekking de Shelly switch het juiste signaal laat geven.
Home Assistant heeft zo te zien integrations voor Shelly, Goodwe en SolarEdge. Maar ik zou bij 0 beginnen aan kennis en investering op het gebied van Shelly switches, Home Assistant, Raspberry Pi, eventuele P1-meters, enzovoorts. Voordat ik die warmtepomp-PCB, een 'aanstuur kastje' (zoals Raspberry Pi met Home Assistant of iets heel anders) + Shelly switches heb ben ik volgens mij al snel grofweg €250 + €100 + €25 kwijt.
*We hebben 9 stuks 320 Wp zonnepanelen op een Goodwe GW2500-XS omvormer. En ik denk er aan om in 2021 nog 10 tot 18 panelen toe te voegen. Mogelijk ook weer op een simpele Goodwe omvormer. Een duurdere optie is dat ik alles (ook het bestaande) op SolarEdge optimizers zet, wat naar mijn idee mooiere uitlees en andere 'smart' opties bied richting de toekomst. Maar dan moet dat de ~€2k meerprijs van SolarEdge wel grotendeels gaan terugverdienen over de jaren.
Ben benieuwd naar jullie kijk hier op!