Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2

Eerste deel: Home Assistant - Open source Python3 home automation (Pinned posts deel 1)

Wat is Home Assistant?

Home Assistant (afgekort tot HA, soms ook HASS) is een open source automation platform gebouwd met Python 3. Het kan veel verschillende soorten en merken devices in huis (en daarbuiten) tracken en besturen. De installatie is ook vrij eenvoudig en er is een zeer snel groeiende community. Leuk detail is dat het project door een in de VS wonende Nederlander (Paulus Schoutsen) is gestart.

Demo
Een werkende demo-omgeving is te vinden op https://demo.home-assistant.io/. Je kan daar door verschillende Lovelace (UI) setups klikken, zodat je een goed beeld krijgt bij alles wat mogelijk is met Home Assistant en Lovelace.

Ingebouwde UI
Home Assistant heeft een ingebouwde web UI geschikt voor mobiel, tablet en desktop. Om de interface te kunnen gebruiken hoef je dus geen app te installeren, maar dat kan wel. Er zijn apps voor iOS en Android. Het grote voordeel van deze apps is dat je meteen ingebouwde mogelijkheden hebt voor Device Tracking, Notificaties en dat je sensoren van je telefoon kan uitlezen. Een goed overzicht van de mogelijkheden per platform is hier te vinden.

De standaard interface ziet er ongeveer zo uit, maar kan dus volledig naar eigen voorkeur opgezet worden:

Verschillende varianten

Over de jaren heen is Home Assistant fors gegroeid. Waar het eerst 'enkel' een Python applicatie was kwam daar later een eigen OS en een management systeem bij. En als je dat dan allemaal combineerde in één systeem, dan had je de optie die "Hass.io" genoemd werd. Volg je het nog? :P

Nu, omdat er vaak verwarring ontstond door deze tombola aan namen heeft het Home Assistant team begin 2020 besloten om iets aan deze verwarring te doen. Sindsdien worden de volgende termen gebruikt:
Home Assistant
Home Assistant is een alles-in-een home automation operating system voor je huis. Het is een veilig, makkelijk up-to-date te houden systeem wat het meest krachtige home automation platform ter wereld draait. And guess what? In de kern draait het Home Assistant Core - zie hieronder. Als je deze all-in-one oplossing draait kan je gebruik maken van Home Assistant add-ons.
Legacy: dit complete systeem is wat eerder (voor 2020) werd aangeduid als "Hass.io".
Home Assistant Core
Home Assistant Core is (letterlijk) de kern van Home Assistant: dit is de Python applicatie die daadwerkelijk de aansturing van je huis voor zijn rekening neemt. Home Assistant Core is ook datgene wat je gebruikt als je zelf een Docker of Python venv installatie draait: deze maken gebruik van enkel de Python applicatie Home Assistant Core. Dit wordt ook wel eens een "stand-alone installatie" genoemd.

Hoe te installeren?

Je kunt Home Assistant op allerlei platformen installeren waarvan de Raspberry Pi de meest gebruikte is. Let erop dat het installeren op een SD-Card met standaard logging en recording settings de card zwaar belast. Kijk bij de tips voor oplossingen hiervoor. Eind mei heeft Home Assistant geprobeerd duidelijkheid te scheppen in de verschillende officieel ondersteunde installatiemethodes in een blog: https://www.home-assistan...nd-community-guides-wiki/. Hieronder een overzicht daarvan:
Recommended: Home Assistant
Home Assistant biedt een zeer eenvoudig te installeren "all-in-one" oplossing. Hiermee installeer je een volledige en kant-en-klare installatie van Home Assistant die je eenvoudig kan uitbreiden met add-ons. Het "Getting Started" stappenplan op de Home Assistant website leidt je door de benodigde stappen heen. Hiermee installeer je in een paar tellen Home Assistant op je Raspberry Pi 3 of 4, een Tinkerboard, Odroid, of een Intel NUC Dit is voor verreweg de meeste gebruikers de aanbevolen installatiemethode.

Je kan ook gebruik maken van Home Assistant in een virtuele machine. Dit is een geavanceerde oplossing om de Home Assistant "all-in-one" oplossing met add-ons en het gemak van de supervisor te gebruiken zonder daar één fysiek apparaat helemaal voor vrij te maken. Je draait dan Home Assistant als virtual machine op je eigen ESXi of Proxmox server - hiervoor moet je natuurlijk wel al over zo'n server beschikken. Images / virtual disks voor deze oplossing zijn hier te vinden. (Dit is een geavanceerde oplossing. Als ESXi, Proxmox en vmdk je niets zegt dan is deze installatiemethode niet geschikt voor je.)
Home Assistant Container
Een andere populaire oplossing is het draaien van Home Assistant Core in een container (bijv Docker omgeving). Dit is bruikbaar als je zelf voldoende ervaring hebt met het opzetten van een besturingssysteem waarop Docker draait én je geen behoefte hebt aan de add-ons die je met de gewone Home Assistant wel zou krijgen, omdat je ze bijvoorbeeld zelf in een Docker container naast Home Assistant wil draaien. Met deze methode draai je enkel de kern van Home Assistant, zonder de extra Supervisor en OS lagen.
Home Assistant Supervised
Dit is een soort van hybride oplossing tussen boven genoemde installatiemethodes. Hiermee installeer je de volledige Home Assistant op een bestaand Linux besturingssysteem. Hierbij heb je dus alle voordelen van het all-in-one systeem (zoals de Supervisor en add-ons) zonder dat je een systeem enkel en alleen voor Home Assistant moet gebruiken. Dit is ook een wat meer geavanceerde installatiemethode dan de generieke Home Assistant installatie, maar erg populair in de community omdat het toch de "full experience" geeft zonder er een apparaat volledig voor in te zetten.
Home Assistant Core (aka Python venv)
Voor geavanceerde gebruikers / developers is er ook de mogelijkheid om Home Assistant Core te draaien in een virtual environment van Python, ook wel een venv installatie genoemd. Hiermee draai je Home Assistant rechtstreeks op een bestaande Python installatie. De aanwijzingen voor een venv-installatie op een Raspberry staan hier, terwijl de aanwijzingen voor een venv-installatie op andere omgevingen hier staan.
Andere platformen
Voor andere installaties, zoals op een NAS, een standaard Linux omgeving, Mac of Windows, kun je hier terecht voor een beschrijving door community leden: https://community.home-assistant.io/c/community-guides/

Configuratie van je eigen Home Automation

Configuratie van Home Assistant is tegenwoordig grotendeels webbased, maar kan ook via bestanden (YAML-formaat). Als onderdeel van de overgang naar versie 1.0 worden steeds meer configuratiemogelijkheden beschikbaar gemaakt via de front-end, waardoor Home Assistant ook voor mensen die niet in YAML code willen werken heel bruikbaar is.

Een Home Assistant installatie bestaat uit een combinatie van integraties (om apparaten zoals lampen, speakers, media spelers aan te sturen) en automations (om op basis van bepaalde triggers een bepaalde action uit te voeren.

Integraties, custom components en add-ons

Officiële integraties

De services of apparaten waarmee Home Assistant "out-of-the-box" mee kan werken, worden integraties genoemd. Voor een complete lijst van zogenaamde integrations (inmiddels al meer dan 1500) zie:
https://www.home-assistant.io/integrations#all. Hieronder slechts een select aantal van mogelijke integraties met Home Assistant:Fun fact: dankzij de cast integratie kan je zelfs je interface casten naar een Google Home Hub:

Add-ons
Draai je het all-in-one Home Assistant (wat vroeger Hass.io genoemd werd), dan kan je gebruik maken van zogenaamde add-ons. Add-ons breiden de functionaliteit rondom Home Assistant uit, zoals bijvoorbeeld een MQTT server, een editor voor je configuratie of een Adblocker voor je netwerk. Hoewel deze add-ons misschien wel met Home Assistant praten en eenvoudig vanuit Home Assistant te configureren en bedienen zijn, zijn het geen nieuwe integraties of veranderen ze de werking van Home Assistant niet. Het is dus een stuk software wat je naast je Home Assistant draait, om zo je apparaat meer taken op zich te laten nemen.
Een overzicht met beschikbare add-ons is hier te vinden.
HACS (Home Assistant Community Store)
HACS is een custom component die een soort marktplaats voor andere custom components implementeert. Oftewel: na het installeren van HACS krijg je toegang tot een enorme verzameling van custom components voor Home Assistant. Dit kan bestaan uit nieuwe integraties maar ook uit modules of cards en themes voor gebruik in Lovelace. Al deze items zijn vanuit HACS te installeren, bij te werken en weer te verwijderen. HACS (of custom_components) passen dus (in tegenstelling tot add-ons) wél de werking of mogelijkheden van Home Assistant aan. Iedere installatievorm kan gebruik maken van HACS.

(Klik voor een bewegende demo)
Community projecten
Home Assistant heeft een grote community en er komen regelmatig nieuwe componenten bij.
Kijk daarvoor ook hier: https://community.home-assistant.io/c/projects

Automation

Een platform als Home Assistant wil je natuurlijk gebruiken om bepaalde taken in je huis te automatiseren. In Home Assistant werkt dat met Automations.

Automations werken volgens het principe trigger -> condition -> action
Het is belangrijk dat je deze basis snapt, want ongeacht hoe je automations gaat invoeren (via de frontend of yaml), de basisstructuur blijft altijd hetzelfde.

Dus: "Als dit gebeurt" (trigger) -> "En aan deze voorwaarden wordt voldaan" (condition) -> "Voer dan dit uit" (action).

Simpel voorbeeld in yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
automation:
  alias: Turn on light when sun sets
  trigger:
    platform: sun
    event: sunset
  action:
    service: light.turn_on
    entity_id: light.livingroom

Een uitgebreider voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# Example configuration.yaml entry
group:
  living_room:
    - light.table_lamp
    - light.ceiling
    - switch.christmas_lights

automation:
  alias: Turn on light when sun sets
  trigger:
    platform: sun
    event: sunset
    offset: "-01:00:00"
  condition:
    platform: state
    entity_id: device_tracker.paulus
    state: home
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: group.living_room

YAML configuratie is over het algemeen "voor gevorderden". Automations zijn ook eenvoudig via de frontend aan te maken:

Een aantal tweakers hebben hun config gedeeld: kijk daar ook eens ter inspiratie.

Tips en aanbevelingen

Yaml: spatiegevoelig...
YAML is extreem gevoelig voor spaties en tabs. Als vuistregel: inspringen doe je altijd per even aantal spaties en tabs worden niet gebruikt. Hoewel een tool als yamllint misschien aan kan geven dat je "valid yaml" hebt, wil dat nog niet zeggen dat het ook "valid configuration" is voor Home Assistant. Als je wijzigingen in yaml bestanden hebt gemaakt, kan je eenvoudig je wijzigingen controleren door in de frontend naar "Instellingen" -> "Serverbeheer" -> "Controleer configuratie" te gaan voordat je (op hetzelfde tabblad) delen van je configuratie kan herladen of Home Assistant herstarten.
Tip bij gebruik van een SD-Card
Als je gaat installeren op een SD-Card is het aan te raden om de database en log van Home Assistant weg te laten schrijven naar een usb-stick of andere externe locatie, omdat de vele schrijfacties die hierbij komen kijken niet goed zijn voor de levensduur van je SD-Card. Hier een handleiding betreft het gebruik van een usb-stick.
Het lezen/schrijven naar de database kun je sowieso beperken als je de Recorder en Logbook wat beperkter opzet. Het is vaak helemaal niet nodig om bepaalde zaken te loggen.
Externe toegang en beveiliging
Als je je Home Assistant platform ook van buitenaf wilt kunnen benaderen is het aan te raden om de verbinding goed te beveiligen.
Indien je Home Assistant (de all-in-one oplossing) gebruikt kun je die doen met de DuckDNS Addon.
Andere losse tips & aanbevelingen
Sommige van onderstaande tips zijn onnodig of verlopen op een andere manier als je van de all-in-one Home Assistant installatie gebruik maakt!
  • Om makkelijk je Home Assistant configuratie bestanden aan te passen maak je een samba share aan.
    Uitleg hierover vind je in deze video rond 6:30
  • Het is sterk aan te raden om je bestanden te bewerken met Notepad++ of Atom. In Notepad++ kun je de Code Taal dan op YAML zetten waardoor het makkelijker leesbaar is en je fouten sneller ontdekt.
  • Vaak is het zo dat het herstarten van Home Assistant via de GUI of zelfs via de commandline erg lang kan duren. Je kunt Hassctl gebruiken om te herstarten. Als het afsluiten namelijk te lang duurt wordt het hiermee na 1 minuut hard gestopt. Dit heeft tot nu toe nog nooit voor problemen gezorgd.
  • Nadat je configuratie bestanden hebt aangepast moet je Home Assistant herstarten, maar om zeker te zijn dat dat niet mislukt vanwege incorrecte code kun je eerst een "check config" doen (instellingen -> server beheer -> controleer configuratie). In een terminal kan je ook dit commando runnen (vanaf versie 0.29): $ hass --script check_config.
  • Bij Templates (onder Developer Tools) http://JOUWHASSURL/dev-template kun je ook templates controleren.
  • De ingebouwde icons die je kan gebruiken komen van https://materialdesignicons.com/, waar je ook voorbeelden kan zien.

Inspiratie / voorbeelden van anderen

Home Assistant Community resources
Configuraties en componenten van en door Tweakers

Andere relevante topics

Tweakers: Show je eigen Home Assistant setup
Er is een speciaal "show je eigen Home Assistant setup" topic waar vele prachtige voorbeelden staan van mede-tweakers. In dit topic zie je goed wat voor een sterk en flexibel product Home Assistant is met zijn goed configureerbare Lovelace frontend.
Zigbee2Mqtt
Er is nu een specifiek Zigbee2mqtt topic!. Zigbee2mqtt is open source software waarmee je je zigbee apparaten via MQTT kunt uitlezen en aansturen. Met deze software en relatief goedkope hardware die je ervoor nodig hebt, heb je in principe geen andere Zigbee hubs meer nodig zoals Philips Hue, Xiaomi Gateway of Trädfri. Dat scheelt dus geld en extra devices.
deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik
Een andere zigbee Gateway oplossing is deCONZ. deCONZ is een Zigbee gateway ontwikkeld door Dresden Elektronik. Met deze gateway kun je Zigbee devices van verschillende fabrikanten aansturen door middel van de Phoscon web-app. De deCONZ gateway is los te gebruiken maar ook in combinatie met verschillende domotica applicaties zoals Home Assistant.
Node-RED
Een alternatief systeem voor het bouwen van automatiseringen binnen Home Assistant is Node-RED. Node-RED is een applicatie waarmee je zonder (veel) programmeerervaring toch krachtige automatiseringen kan maken vanuit je browser, met een eenvoudige grafische interface. Daarnaast heeft het volledige ondersteuning voor Javascript ingebouwd, zodat je in zogenaamde 'function nodes' eigen krachtige logica kan programmeren indien gewenst.

Heb je ook een configuratie die je met ons wilt delen? Of misschien heb je zelf een handig component gemaakt? Laat het een van de topicstarters weten dan kunnen we de link hier opnemen!

Topicstart overgenomen uit het vorige topic, kudo's voor @BKJ en @PuckStar

[Voor 255% gewijzigd door Hmmbob op 27-05-2020 11:17. Reden: Installatiemethodes bijgewerkt, HACS demo plaatje gefixt]

Sometimes you need to plan for coincidence

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:09
Hmmbob schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:50:

Zigbee2Mqtt

Er is nu een specifiek Zigbee2mqtt topic!. Zigbee2mqtt is open source software waarmee je je zigbee apparaten via MQTT kunt uitlezen en aansturen. Met deze software en relatief goedkope hardware die je ervoor nodig hebt, heb je in principe geen andere Zigbee hubs meer nodig zoals Philips Hue, Xiaomi Gateway of Trädfri. Dat scheelt dus geld en extra devices.
Het deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik topic lijkt mij dan ook vermeldinswaardig? Want ook die is afgesplitst van dit topic omdat het veel over deCONZ ging

En het Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica) topic hetzelfde

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:39
Iemand ervaring met monitor? Ik heb dit op een aparte pi in de meterkast geïnstalleerd. En dat werkte prima, maar nu lijkt hij sinds een aantal dagen niet meer door te geven of we thuis zijn of niet...
barrymossel schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:23:
Iemand ervaring met monitor? Ik heb dit op een aparte pi in de meterkast geïnstalleerd. En dat werkte prima, maar nu lijkt hij sinds een aantal dagen niet meer door te geven of we thuis zijn of niet...
Ja, werkt nog steeds prima hier. Ik restart monitor wel iedere dag omdat ik eerder soortgelijke problemen had.

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@barrymossel en @Hmmbob Wat is dat 'monitor'? Is nogal een generieke term, dus wat lastig zoeken. Heb je een link voor me?

• barrymossel
Jeltel schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:29:
@barrymossel en @Hmmbob Wat is dat 'monitor'? Is nogal een generieke term, dus wat lastig zoeken. Heb je een link voor me?
https://github.com/andrewjfreyer/monitor

device tracker

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 00:06

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ik wil mn setup verder gaan uitbreiden met wat temperatuur en vochtigheidsgraad sensors.
Met name de Xiaomi Aqara emperature Humidity Sensor is interessant, maar zijn deze wel compatible met HA?
Ik heb dan volgens mij ook een gateway nodig, Moet ik daarvoor persé een Gateway van Xiaomi hebben, bijvoorbeeld de Xiaomi Mijia Smart Multi-functional Gateway of is die niet compatible met de Aqara sensors? Of heb ik uberhaupt geen Gateway nodig en zou een Zigbee stick oid ook voldoen?

Ook de Xiaomi Thermostat Accuracy Temperature Humidity Monitors lijken me mooi, maar ook hierbij vraag ik me af of ze compatible zijn met HA en de genoemde gateway.

Dus eigenlijk is mn vraag, wat heb ik exact nodig om Xiaomi temp/humidity sensors in mn HA setup te integreren?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | Samsung 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:01
Meelobee schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:50:
Ik wil mn setup verder gaan uitbreiden met wat temperatuur en vochtigheidsgraad sensors.
Met name de Xiaomi Aqara emperature Humidity Sensor is interessant, maar zijn deze wel compatible met HA?
Ik heb dan volgens mij ook een gateway nodig, Moet ik daarvoor persé een Gateway van Xiaomi hebben, bijvoorbeeld de Xiaomi Mijia Smart Multi-functional Gateway of is die niet compatible met de Aqara sensors? Of heb ik uberhaupt geen Gateway nodig en zou een Zigbee stick oid ook voldoen?

Ook de Xiaomi Thermostat Accuracy Temperature Humidity Monitors lijken me mooi, maar ook hierbij vraag ik me af of ze compatible zijn met HA en de genoemde gateway.

Dus eigenlijk is mn vraag, wat heb ik exact nodig om Xiaomi temp/humidity sensors in mn HA setup te integreren?
Je kan de gateway gebruiken, maar je kan ook Zigbee2MQTT gebruiken. Ik gebruik beide op dit moment, en tot nu toe erg betrouwbaar. (Ga uiteindelijk wel volledig over naar Zigbee2MQTT is mijn bedoeling, die gateway praat wel met China heb ik begrepen. Je kan trouwens internet toegang blokkeren voor de Hub, dan werkt het voor HA nog steeds intern!)

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-06 18:14

tdw

Amai seg!

kepler schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 16:38:
[...]

Je kan de gateway gebruiken, maar je kan ook Zigbee2MQTT gebruiken. Ik gebruik beide op dit moment, en tot nu toe erg betrouwbaar. (Ga uiteindelijk wel volledig over naar Zigbee2MQTT is mijn bedoeling, die gateway praat wel met China heb ik begrepen. Je kan trouwens internet toegang blokkeren voor de Hub, dan werkt het voor HA nog steeds intern!)
Wat is nou eigenlijk het voordeel van een zigbee2mqtt oplossing zoals aangedragen of deCONZ met een ConBee (II) stick?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

tdw schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 16:44:
[...]

Wat is nou eigenlijk het voordeel van een zigbee2mqtt oplossing zoals aangedragen of deCONZ met een ConBee (II) stick?
De prijs vooral. Maar het idee erachter komt grotendeels overeen. Disclaimer: alleen hands-on ervaring met zigbee2mqtt.

• tdw

tdw

Amai seg!

Hmmbob schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 16:46:
[...]

De prijs vooral. Maar het idee erachter komt grotendeels overeen. Disclaimer: alleen hands-on ervaring met zigbee2mqtt.
Ik heb alleen ervaring met deCONZ/Conbee, dus voor mij ligt dat wellicht anders. Ik ben destijds expres voor en 'known working' solution gegaan, en eigenlijk was alles binnen 30 minuten draaiend (ik had er een hele middag voor uitgetrokken).

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:07

Het werkt prima in Home Assistant. Ikzelf heb deze versie van de Xiaomi Gateway en ook daar besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/32824762641.html

Ik gebruik ook de Aqara temperatuur en vochtigheidssensor:
https://nl.aliexpress.com/item/32816814233.html

[Voor 3% gewijzigd door Troetelbeer op 18-10-2019 17:23]

Believe. Imagine. Create.

• Sjef_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 18:00

Voor zover ik weet zijn dit de 3 meest voorkomende smaken wat betreft Zigbee en Home Assistant:
- https://www.home-assistant.io/integrations/zha/
- https://www.home-assistant.io/integrations/deconz/
- https://www.zigbee2mqtt.io/

Zelf ben ik begonnen met Zigbee2Mqtt een redelijk werkend systeem.
Echter had ik regelmatig last dat diverse sensoren in het huis geen verbinding meer hadden met de routers of coordinator.
Het meest vervelende werk vond ik nog het instellen van alle mqtt sensoren in de sensors.yaml

Sinds een maand of 3 ben ik helemaal over op deCONZ met de Conbee II.
Dit draait echt super stabiel, (nog) geen problemen gehad met sensoren.
Ook de integratie met Home Assistant is super makkelijk en overzichtelijk.
Sjef_ schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:11:
[...]
Het meest vervelende werk vond ik nog het instellen van alle mqtt sensoren in de sensors.yaml
Autodiscovery niet gebruikt? Dat werkt hier feilloos.

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-06 13:14
lolgast schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:41:
@Thoit Draait alles in HassIO of losse containers? Bij losse containers: dan is localhost het IP van die ene container en dat gaat niet werken natuurlijk :-)
Het draait allemaal in Hassio :)

• Sjef_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 18:00
Hmmbob schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:12:
[...]

Autodiscovery niet gebruikt? Dat werkt hier feilloos.
Oh ja die heb ik zeker gebruikt.
Alleen om dat ik meer dingen naar mqtt laat praten hoef ik niet van alles een sensor te hebben en heb ik het met een sensors.yaml wat meer in de hand.

• Hasse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-03 15:18
Mooi overzicht in de topicstart maar ik mis 1 ding. Volgens mij heeft iedereen wel wat van die RF schakelaars liggen. Klik Aan, Klik Uit en varianten daarvan. Goedkoop spul. Ideaal ook voor de kerstboom in December. Ik heb de meeste lampen hier in huis er mee uitgerust.

Het lijkt mij dat de meeste mensen wel hun KAKU modules willen opnemen in HA. Ik heb zelf Hass.io draaien op een RPi3 en probeer nu mijn HomeWizard uit te fasseren. Ik heb een RFXCom rfxtrx module aan de RPi gehangen. Maar loop daar eigenlijk wel een beetje vast op. Ik heb een soort autodetect aan gezet en krijg wel wat codes zichtbaar maar de meeste doen niets vanuit de HA-GUI.

Iemand nog tips of een goede link om KAKU werkend te krijgen met een Rfxtrx?

I love my Health Tech Start-up: ParkinsonSmartwatch.com

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:05
Pilight :)

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-06 21:14
Hasse schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:20:
Mooi overzicht in de topicstart maar ik mis 1 ding. Volgens mij heeft iedereen wel wat van die RF schakelaars liggen. Klik Aan, Klik Uit en varianten daarvan. Goedkoop spul. Ideaal ook voor de kerstboom in December. Ik heb de meeste lampen hier in huis er mee uitgerust.

Het lijkt mij dat de meeste mensen wel hun KAKU modules willen opnemen in HA. Ik heb zelf Hass.io draaien op een RPi3 en probeer nu mijn HomeWizard uit te fasseren. Ik heb een RFXCom rfxtrx module aan de RPi gehangen. Maar loop daar eigenlijk wel een beetje vast op. Ik heb een soort autodetect aan gezet en krijg wel wat codes zichtbaar maar de meeste doen niets vanuit de HA-GUI.

Kijk in de RFXtrx User Guide of de modules ondersteund worden.
Test dan met de laatste versie RFXmngr of je ze werkend krijgt. Je ziet dan gelijk de hex codes in RFXmngr om de module aan te sturen vanuit HA.

• barrymossel
Ik merk dat ik een foutje had gemaakt in onderstaande. Nu aangepast:
renedis schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

Thanks, dat zou ik erg waarderen! Het huis/kind oppas verhaal komt idd voor :+
configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
input_boolean:
  afwezig:
    name: Afwezig
    icon: mdi:exit-run
  afwezig_afwezig:
    name: Afwezig afwezig
    initial: off
  afwezig_thuis:
    name: Afwezig thuis
    initial: off

automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
#Away
- alias: 'Thuis'
  initial_state: 'true'
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.afwezig
      state: 'on'
      entity_id: input_boolean.afwezig_afwezig
      state: 'off'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: group.persons
      to: 'home'
  action:
    service: input_boolean.turn_off
    data:

- alias: 'Afwezig'
  condition:
      entity_id: input_boolean.afwezig_thuis
  trigger:
      entity_id: group.persons
      to: 'not_home'
  action:
    service: input_boolean.turn_on
    data:

- alias: 'Afwezig knop aan'
  trigger:
      to: 'on'
  action:
    - service: input_boolean.turn_off
      data:
    - service: input_boolean.turn_on
      data:

- alias: 'Afwezig knop uit'
  trigger:
      to: 'off'
  action:
      data:

- alias: 'Thuis knop aan'
  trigger:
      to: 'on'
  action:
      data:
      data:

- alias: 'Thuis knop uit'
  trigger:
      to: 'off'
  action:
      data:

ui-lovelace.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
         - type: horizontal-stack
            cards:
              - type: custom:button-card
                color_type: card
                entity: input_boolean.afwezig_afwezig 
                action: toggle
                name: Afwezig
                <<: *standardbutton    
              - type: custom:button-card
                color_type: card
                entity: input_boolean.afwezig_thuis
                action: toggle
                name: Thuis
                icon: mdi:home
                <<: *standardbutton

Zo schakelt input_boolean.afwezig dus op naar on/off wanneer iemand in de group.persons thuis komt (of iedereen weg is). Ook kun je met de knoppen in de UI schakelen naar afwezig/thuis (dus de input_boolean.afwezig naar on/off). Als je een tweede keer op bijvoorbeeld de knop input_boolean.afwezig_afwezig drukt gaat de override uit. Als je eerst op de input_boolean.afwezig_afwezig drukt en daarna op input_boolean.afwezig_thuis, dan gaat de eerst automatisch uit.

Uiteindelijk gebruik ik in andere automations de eerstgenoemde input_boolean.afwezig... (Ja, de benamingen van de input_booleans zijn misschien niet de meest duidelijk. Maar zoals ik al zei: het werkt!
Sinds de overstap op een NUC enige tijd geleden heb ik totaal geen performance problemen (meer). Loont het alsnog de moeite de overstap te maken naar MariaDB in plaats van de standaard SQLite? Iemand hier met ervaring?

(Voor de states gebruik ik overigens al InfluxDB waaruit Grafana z'n data haalt)

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je komt van een RPI begrijp ik, tegen wat voor problemen liep je aan? Ik draai HA nu in een container op een x86 server en overweeg om naar een pi te gaan om de server weg te kunnen doen.
sloth schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:48:
Je komt van een RPI begrijp ik, tegen wat voor problemen liep je aan? Ik draai HA nu in een container op een x86 server en overweeg om naar een pi te gaan om de server weg te kunnen doen.
Performance en betrouwbaarheid/stabiliteit. Maar met name omdat ik naast HA meerdere zaken wil draaien waaronder motionEye inclusief softwarematige bewegingsdetectie. Dat gaat niet lekker op een Pi.

[Voor 3% gewijzigd door JBS op 18-10-2019 20:07]

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 14:38
JBS schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:01:
Sinds de overstap op een NUC enige tijd geleden heb ik totaal geen performance problemen (meer). Loont het alsnog de moeite de overstap te maken naar MariaDB in plaats van de standaard SQLite? Iemand hier met ervaring?

(Voor de states gebruik ik overigens al InfluxDB waaruit Grafana z'n data haalt)
De ingebouwde SQLite database is niet zo snel, zeker wanneer je Home Assistant groeit. Ik ben zelf overgegaan op een MariaDB (in Docker) en vooral het laden voelt sneller aan. Een externe database toevoegen aan je config is vrij simpel en wordt goed uitgelegd in de docs.

In de topic start staan onder anderen de volgende 2 tips
Om makkelijk je Home Assistant configuratie bestanden aan te passen maak je een samba share aan.
Uitleg hierover vind je in deze video rond 6:30
Het is sterk aan te raden om je bestanden te bewerken met Notepad++ of Atom. In Notepad++ kun je de Code Taal dan op YAML zetten waardoor het makkelijker leesbaar is en je fouten sneller ontdekt.
Ik gebruik zelf Visual Studio Code met de `Remote - SSH` (ms-vscode-remote.remote-ssh) plugin. Hiermee kun je een remote locatie openen via SSH en bestanden bewerken alsof ze lokaal staan.Ook de terminal is direct een ssh terminal naar de remote. Ik gebruikte eerst de route via samba en wsl+ssh in de terminal, maar het bewerken van bestanden via de remote ssh verbinding is sneller en zorgt voor minder problemen met file permissies (daarnaast scheelt het dat je samba niet hoeft in te stellen). De ingebouwde git ondersteuning van VS code werkt met deze plugin super snel en is onbruikbaar over samba :P

[Voor 40% gewijzigd door XanderHuisman op 18-10-2019 21:25]

Hasse schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:20:

Is voor mij echt het eerst wat ik de deur uit gedaan heb. Er zijn zo veel betere alternatieven als 433 kaku materiaal.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:34
Ik heb tips nodig:
Ik zoek 3 led lampen (E27) die van wit waarde kunnen veranderen.
Ik gebruik zigbee2mqtt.

Ik heb net de Ikea lampen geprobeerd, die zijn blijkbaar onmogelijk te pairen (de wit spectrums) dus die moeten terug :(

Philips en Innr verkopen volgens mij alleen in 2 packs? En bij de Philips moet je ook zo'n knop kopen om de lampen te kunnen resetten.

Heeft iemand andere suggesties voor lampen die van kleurtemperatuur kunnen wisselen en aan HA zijn te koppelen?

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• tdw

tdw

Amai seg!

Kodess schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:48:
Ik heb tips nodig:
Ik gebruik zigbee2mqtt.

Ik heb net de Ikea lampen geprobeerd, die zijn blijkbaar onmogelijk te pairen (de wit spectrums) dus die moeten terug :(

Philips en Innr verkopen volgens mij alleen in 2 packs? En bij de Philips moet je ook zo'n knop kopen om de lampen te kunnen resetten.

Heeft iemand andere suggesties voor lampen die van kleurtemperatuur kunnen wisselen en aan HA zijn te koppelen?
Volgens de website moeten ze gewoon werken? https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED1545G12.html

~ James May

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Kodess schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:48:
Ik heb tips nodig:
Ik gebruik zigbee2mqtt.

Ikea white spectrums weken hier perfect met zigbee2mqtt hoor, al ruim een jaar zlfs...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Kodess
De verhalen van mensen die deze lampen hebben gekoppeld gaan zo:
Ik heb hem 2 uur lang zitten resetten en uiteindelijk pairde die, deze zijn wat gevoeliger dan de andere ikea lampen.
Ik heb 3 lampen. En ben eergister en gisteren in totaal 5 uur alleen maar de lamp wezen resetten.
Van de 3 lampen nog 0 gepaird. Ook al werkt het uiteindelijk, ik wil niet als ik ze dan een keer moet re-pairen weer een week onder de panne zijn. Dus ze gaan weg.

En nee er is niets in de logs te zien.

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Kodess
Mars Warrior schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:28:
[...]

Ikea white spectrums weken hier perfect met zigbee2mqtt hoor, al ruim een jaar zlfs...
Hoe pair je ze?
Heb je de ikea hub? Heb je de firmware geupdatet?
Zijn het de LED1732G11's?

[Voor 4% gewijzigd door Kodess op 19-10-2019 11:32]

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Mars Warrior

Mars Warrior

Kodess schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:30:
[...]

Hoe pair je ze?
Heb je de ikea hub? Heb je de firmware geupdatet?
Zijn het de LED1732G11's?
Heb ff gekeken, maar dat zijn de LED1546G12 van 980 lumen. Dus een oudere versie dan die jij noemt.
Firmware is nooit bijgewerkt, want dat gaat niet met zigbee2mqtt vziw.

Pairen was altijd 5 of 6x uit/aan en dan zag ik in de debug log van zigbee2mqtt de lamp binnenkomen.

Evt pairing problemen met de nieuwe lampen ken ik dus niet, want die heb ik niet 8)

• Kodess
Goed, de Tradfri'tjes gaan dus terug.
Heb net van Innr hun kleurtemperatuur veranderende E27'jes besteld. Wel de oude, want die waren maar 12 euro per stuk :+

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• zoeperman
  • Laatst online: 06-06 05:40
tradfri werken hier ook gewoon goed op zigb2mqtt, knipperden ze wel dan ?

• Remius
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03 17:40
Het lukt mij maar niet om Duck DNS aan de praat te krijgen en op afstand in te kunnen loggen. Hieronder mijn instellingen. Kan iemand zien of ik een domme fout maak ofzo? :?

Duck DNS add on (log laat geen fouten zien)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
  "lets_encrypt": {
    "accept_terms": true,
    "certfile": "fullchain.pem",
    "keyfile": "privkey.pem"
  },
  "token": "8f3a******************",
  "domains": [
    "********.duckdns.org"
  ],
  "seconds": 300
}

Configuration.yalm
code:
1
2
3
4
http:
    base_url: https://******.duckdns.org
    ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
    ssl_key: /ssl/privkey.pem

Via de Connectbox van Ziggo onder het kopje DHCP het MAC adres van Hassio (welke verbonden is via wifi) een eigen ip toegekend:.
Port forwarding settings:
Ip adres: adres van Hassio
Poortreeks lokaal: 8123
Poortreeks extern: 443
Protocol: TCP

Home Assistant is te benaderen via het interne IP adres na het accepteren van de veiligheidsmelding, maar via ***.duckdns.org krijg ik geen verbinding. Canyousee.org geeft ook aan dat poort 443 dicht zit. Wat gaat er fout?

• Kodess
zoeperman schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 20:32:
tradfri werken hier ook gewoon goed op zigb2mqtt, knipperden ze wel dan ?
Jazeker, maar na een tijdje stopt ie daarmee hoor. Niet dat die dan paired, volgens mij is dat gewoon een timeout.

ioniq 28kWh - 5135 Wp

@Remius De port forward moet je voor 8123 doen. Dus 8123 verwijs je door naar het IP adres van het apparaat waarop HA draait, ook op 8123. Zie
https://www.home-assistan...dns/#router-configuration

Je mist ook 't port nummer in je configuration.yaml? Zie https://www.home-assistan...e-assistant-configuration
Kodess schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:28:
[...]

Jazeker, maar na een tijdje stopt ie daarmee hoor. Niet dat die dan paired, volgens mij is dat gewoon een timeout.
Velen andere gebruiken de Tradfri lampen, zowel met zigbee2mqtt als met deCONZ. Dat moet dus "gewoon" werken. Of je hebt maandagochtend modellen, of je paired niet goed. Nu komt dat laatste nogal nauw. De snelheid in het filmpje van IKEA volgen is vaak wel de oplossing.

[Voor 86% gewijzigd door JBS op 19-10-2019 23:54]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:15
Ik heb geen poort staan in mijn duckdns config hoor.

Maakt hij wel de bestanden aan in de ssl folder?
@Remius

[Edit]
Je krijgt dus wel een beveiligings melding, dus certificaat is wel ingelezen. Kun je via de browser het certificaat inzien,en is deze van letsencrypt? Want dan is je hass config wel goed, alleen je portforwarding niet.

[Edit2]
@JsB doelt waarschijnlijk op de poort in de configuration.yaml
Die moet volgens mij wel overeen komen. Ik heb gewoon poort 8123 exposed naar buiten toe. Dus port forwarder van 8123 extern maar poort 8123 intern. En dan ook die poort achter de base_url toegevoegd.

[Voor 81% gewijzigd door Krypt op 19-10-2019 23:51]

Pvouput live

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 12:13
Hebben jullie ervaring met een dimmer virtuele dimmer te maken die een input number tussen de waarde 0 en 100% regelt.

Hiermee wil ik mijn versterker harder en zachter kunnen zetten doormiddel van de IKEA E1743 switch.

Deze geeft bij de long press eenmalig de state: "brightness_up" wanneer ik de schakelaar loslaat laat krijg ik eenmalig de state: "brightness_stop" en voor het omlaag regelen van de andere knop krijg ik eenmalig de state: "brightness_down" en bij het loslaten weer "brightness_stop"

Nu heb ik dit wel gevonden alleen ik krijg dit niet omgezet naar een input_number, kan dit überhaupt wel?

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:48
Imperial Guard schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 07:08:
Hebben jullie ervaring met een dimmer virtuele dimmer te maken die een input number tussen de waarde 0 en 100% regelt.

Hiermee wil ik mijn versterker harder en zachter kunnen zetten doormiddel van de IKEA E1743 switch.

Deze geeft bij de long press eenmalig de state: "brightness_up" wanneer ik de schakelaar loslaat laat krijg ik eenmalig de state: "brightness_stop" en voor het omlaag regelen van de andere knop krijg ik eenmalig de state: "brightness_down" en bij het loslaten weer "brightness_stop"

Nu heb ik dit wel gevonden alleen ik krijg dit niet omgezet naar een input_number, kan dit überhaupt wel?
Buiten yaml of nodered om zou het denk ik zoiets moeten zijn :

Als brightness_up is aan, doe huidige volume +1%. Pause 500 ms. Begin bij stap 1.
Bij brightness_stop, stop.

• Remius
@Krypt en @JBS .
  • Ik heb in het configuration.yaml bestand port 8123 toegevoegd achter de base_url.
  • Port forward aangepast naar 8123 (extern en intern, dus overal staat 8123 ingevuld).
  • Het certificaat is afkomstig van Let's Encrypt en is geldig staat er.
  • Port 8123 en 443 staan nog steeds dicht. Het is vorige week overigens wel gelukt allemaal, maar na een reinstall kom ik nu niet verder.

• Apipa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-05 09:37
Remius schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 08:45:
@Krypt en @JBS .
  • Ik heb in het configuration.yaml bestand port 8123 toegevoegd achter de base_url.
  • Port forward aangepast naar 8123 (extern en intern, dus overal staat 8123 ingevuld).
  • Het certificaat is afkomstig van Let's Encrypt en is geldig staat er.
  • Port 8123 en 443 staan nog steeds dicht. Het is vorige week overigens wel gelukt allemaal, maar na een reinstall kom ik nu niet verder.
Je gebruikt toch HASS.io? Ik heb zelf de Nginx Proxy Manager addon in gebruikt, dit werkt veel makkelijker met hetzelfde resultaat. Hij zit bij de Community addons van Frenck.

https://github.com/hassio-addons/addon-nginx-proxy-manager

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:30
Na heel wat leeswerk ben ik ook met Home Assistant begonnen. Het gaat de goede kant op maar er is toch nog iets wat ik niet helemaal snap.

Eerst even het kader:
- Hassio op een RPI3+
- Hue hub succesvol aangesloten
- zigbee2mqtt succesvol aangesloten
- Aqara double key wireless wall switch (WXKG02LM) toegevoegd via zigbee2mqtt

Nu wat ik niet begrijp:
Zigbee2mqtt logt keurig de acties/clicks van de switch:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:43 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":84,"click":"left"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:43 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":84,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:44 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":86,"click":"left_double"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:44 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":86,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:46 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":70,"click":"left_long"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:46 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":70,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:53 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":99,"click":"right"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:53 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":99,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:54 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":102,"click":"right_double"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:54 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":102,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:55 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":97,"click":"right_long"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:55 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":97,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:57 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":92,"click":"both"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:57 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":92,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:58 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":94,"click":"both_double"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:58 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":94,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:29:00 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":78,"click":"both_long"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:29:00 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":78,"click":""}'

Bij device info zie ik echter drie sensoren als entities:

Ik wil natuurlijk die negen clicks een automation geven maar hoe?
Het lijkt mij logisch dat de negen verschillende clicksoorten of varianten op een entity zijn of allemaal een eigen entity ofzo.
Ik kan hiervoor geen goede tutrial ofzo vinden. Kan iemand mij een stap in de goede richting helpen?

[Voor 6% gewijzigd door 10us10 op 20-10-2019 11:58]

• Troetelbeer
10us10 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:37:
Na heel wat leeswerk ben ik ook met Home Assistant begonnen. Het gaat de goede kant op maar er is toch nog iets wat ik niet helemaal snap.

Eerst even het kader:
- Hassio op een RPI3+

Nu wat ik niet begrijp:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:43 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":84,"click":"left"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:43 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":84,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:44 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":86,"click":"left_double"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:44 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":86,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:46 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":70,"click":"left_long"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:46 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":70,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:53 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":99,"click":"right"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:53 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":99,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:54 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":102,"click":"right_double"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:54 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":102,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:55 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":97,"click":"right_long"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:55 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":97,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:57 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":92,"click":"both"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:57 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":92,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:58 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":94,"click":"both_double"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:28:58 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":94,"click":""}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:29:00 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":78,"click":"both_long"}'
  zigbee2mqtt:info 10/20/2019, 11:29:00 AM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0003558f6d', payload '{"linkquality":78,"click":""}'

[Afbeelding]

Het lijkt mij logisch dat de negen verschillende clicksoorten of varianten op een entity zijn of allemaal een eigen entity ofzo.
Ik kan hiervoor geen goede tutrial ofzo vinden. Kan iemand mij een stap in de goede richting helpen?
Misschien even je afbeelding repareren...

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:20
10us10 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:37:

Eerst even het kader:
- Hassio op een RPI3+

Nu wat ik niet begrijp:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18

[Afbeelding]

Ik heb de Aqara Double Switch niet aangesloten via Zigbee2Mqtt maar via de Deconz Zigbee stick. Geen idee of het volledig vergelijkbaar is, maar ik heb er ook een tijd naar lopen zoeken hoe de verschillende clicks geautomatiseerd moeten worden. Ik gebruik overigens Node-RED als Hassio-addon om te automatiseren.

Het antwoord bij mij was dat je moet 'luisteren' naar "deconz_event". Je kan hier naar luisteren door naar het menu 'ontwikkelhulpmiddelen' te gaan > tabblad 'gebeurtenissen'. Vervolgens kun je in de box 'Listen to events' een event opgeven. In het geval van de deconz-stick is dat: deconz_event. Vervolgens klik je op 'start listening'.
Als je nu op de wall switch een knop klikt, verschijnt er een event in dit scherm. Hiermee kun je vervolgens gaan automatiseren.

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 12:40
Bedankt @Hmmbob voor het aanmaken van Deel 2!

[My Home Automations]

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:30
Het antwoord bij mij was dat je moet 'luisteren' naar "deconz_event". Je kan hier naar luisteren door naar het menu 'ontwikkelhulpmiddelen' te gaan > tabblad 'gebeurtenissen'. Vervolgens kun je in de box 'Listen to events' een event opgeven. In het geval van de deconz-stick is dat: deconz_event. Vervolgens klik je op 'start listening'.
Als je nu op de wall switch een knop klikt, verschijnt er een event in dit scherm. Hiermee kun je vervolgens gaan automatiseren.
Dank! Ik had dus niet begrepen dat de sensor die de switch heeft van status veranderd wanneer je klikt. Met die wetenschap heb ik de switch in node-red nu ook werkend!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat doe ik hier fout?

Ik heb HA altijd met MQTT gebruikt, maar ik heb nu 1 of 2 HTTP-pagina's welke ik als switch in HA wilt hebben.

Hiervoor heb ik in configuration.yaml een packagesdir geinclude

code:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

En vervolgens in de packagesdir een garagedeur.yaml met

code:
1
2
3
4
5
6
switch:
  - platform: command_line
    switches:
      garagedeur:
        command_on: "/usr/bin/curl -X GET http://192.168.1.111/toggle"
        command_off:  "/usr/bin/curl -X GET http://192.168.1.111/toggle"

In de check config staat dat het config goed is. En als ik expres een fout maakt in de garagedeur.yaml, dan ziet ie dat ook. Dus config ziet ie wel.

Maar deze entiteit/switch komt dus helemaal niet terug in de Entity Registry, dus kan ik het ook nergens selecteren. In de log staat ook dat deze gesetupped wordt:
code:
1
2019-10-20 14:59:40 INFO (MainThread) [homeassistant.components.switch] Setting up switch.command_line

[Voor 21% gewijzigd door kmf op 20-10-2019 15:16]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• sloth
  • Niet online
Ik maak gebruik van Zigbee2mqtt en auto discovery. In Entity Registry en Integrations zie ik een heleboel oude devices die niet actief zijn en ik zou willen verwijderen.
Hoe kan je dit doen?

Ik heb al geprobeerd om alle entities te verwijderen op de Integrations pagina, maar de oude devices komen dan meteen weer terug. Ze handmatig verwijderen via de Entity Registry helpt ook niet.

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Thoit schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:06:
[...]

Ik heb een 2 tal NeoCoolcam sirenes in gebruik. Wilde het liefste nog eentje via Zigbee hebben, maar heb er geen kunnen vinden die op Accu werkt.
Ik heb nu ook een Neo coolcam Siren. Expres een ouder type gekocht omdat ik over de nieuwere versie weinig goeds hoorde. Ik heb hem nu in gebruik en hij werkt prima. Althans. Hij werkt prima als hij direct contact heeft met de Z-Wave stick (controller). Zodra ik hem verder weg wil hangen heeft hij geen verbinding meer.

Ben jij toevallig ook bekent met dit probleem? Kan jij zien of ze bij jou wel andere neighbors hebben dan je basistation?

edit: Waar ik zelf aan denk is dat de batterijen misschien heel slecht zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Mich op 20-10-2019 19:33]

• Remius
pingpongblokje schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:00:
[...]

Je gebruikt toch HASS.io? Ik heb zelf de Nginx Proxy Manager addon in gebruikt, dit werkt veel makkelijker met hetzelfde resultaat. Hij zit bij de Community addons van Frenck.

https://github.com/hassio-addons/addon-nginx-proxy-manager
Ja, ik gebruik HASS.io. Compleet nieuwe install en Nginx add-on geïnstalleerd. De 7 stappen doorlopen op Githib, maar mag ook niet baten. In de Web-UI hoef je niks in te stellen? Port 8123, 443 en 80 open gezet maar ze zitten nog steeds dicht volgens verschillende sites. Ik snap er niks van. Het frusterende is dat het vorige week allemaal nog werkte |:(.

• Pinquin87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-06 14:18
kmf schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:15:
Wat doe ik hier fout?

Ik heb HA altijd met MQTT gebruikt, maar ik heb nu 1 of 2 HTTP-pagina's welke ik als switch in HA wilt hebben.

Hiervoor heb ik in configuration.yaml een packagesdir geinclude

code:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

En vervolgens in de packagesdir een garagedeur.yaml met

code:
1
2
3
4
5
6
switch:
  - platform: command_line
    switches:
      garagedeur:
        command_on: "/usr/bin/curl -X GET http://192.168.1.111/toggle"
        command_off:  "/usr/bin/curl -X GET http://192.168.1.111/toggle"

In de check config staat dat het config goed is. En als ik expres een fout maakt in de garagedeur.yaml, dan ziet ie dat ook. Dus config ziet ie wel.

Maar deze entiteit/switch komt dus helemaal niet terug in de Entity Registry, dus kan ik het ook nergens selecteren. In de log staat ook dat deze gesetupped wordt:
code:
1
2019-10-20 14:59:40 INFO (MainThread) [homeassistant.components.switch] Setting up switch.command_line
Volgens mij gaat er niets fout, kijk eens tussen je states onder de Developer Tools. Daar zou de switch wel tussen moeten staan. Heb je yaml even in mijn eigen config getest en daar komt ie (na een herstart) tussen de states te staan, niet in het entity registry. En kan vervolgens ook in lovelace UI een switch plaatsen.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pinquin87 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:46:
[...]

Volgens mij gaat er niets fout, kijk eens tussen je states onder de Developer Tools. Daar zou de switch wel tussen moeten staan. Heb je yaml even in mijn eigen config getest en daar komt ie (na een herstart) tussen de states te staan, niet in het entity registry. En kan vervolgens ook in lovelace UI een switch plaatsen.
Inderdaad.. in states staat het wel, entity registry niet... filteren in lovelace toont het nu weer wel. Vage shit zo...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Apipa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-05 09:37
Remius schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:41:
[...]

Ja, ik gebruik HASS.io. Compleet nieuwe install en Nginx add-on geïnstalleerd. De 7 stappen doorlopen op Githib, maar mag ook niet baten. In de Web-UI hoef je niks in te stellen? Port 8123, 443 en 80 open gezet maar ze zitten nog steeds dicht volgens verschillende sites. Ik snap er niks van. Het frusterende is dat het vorige week allemaal nog werkte |:(.
Ik de web-ui moet je zeker nog wel een paar instellingen doen. Maar het lijkt er op dat er wat anders mis gaat, want zeker op poort 8123 zou je wel reactie moeten krijgen als deze correct open staat...

Ik raad trouwens wel af om 8123 open te zetten. Zelf heb ik alleen poort 443 en 80 open, waarvan de laatste staat ingesteld dat hij verkeer doorstuurt naar 443 via nginx.

• Remius
pingpongblokje schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:01:
[...]

Ik de web-ui moet je zeker nog wel een paar instellingen doen. Maar het lijkt er op dat er wat anders mis gaat, want zeker op poort 8123 zou je wel reactie moeten krijgen als deze correct open staat...

Ik raad trouwens wel af om 8123 open te zetten. Zelf heb ik alleen poort 443 en 80 open, waarvan de laatste staat ingesteld dat hij verkeer doorstuurt naar 443 via nginx.
Ik ga Nginx Proxy maar eens proberen volgens deze handleiding. Eens kijken of dat werkt :O. https://help.konnected.io...g-duckdns-and-nginx-proxy
sloth schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:43:
Ik maak gebruik van Zigbee2mqtt en auto discovery. In Entity Registry en Integrations zie ik een heleboel oude devices die niet actief zijn en ik zou willen verwijderen.
Hoe kan je dit doen?

Ik heb al geprobeerd om alle entities te verwijderen op de Integrations pagina, maar de oude devices komen dan meteen weer terug. Ze handmatig verwijderen via de Entity Registry helpt ook niet.
Ze staan waarschijnlijk nog als "retained messages" in je MQTT broker. Zie ook https://community.home-as...mqtt-device-hassio/101112

[Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 20-10-2019 20:58]

• Kodess
JBS schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:35:
[...]
Velen andere gebruiken de Tradfri lampen, zowel met zigbee2mqtt als met deCONZ. Dat moet dus "gewoon" werken. Of je hebt maandagochtend modellen, of je paired niet goed. Nu komt dat laatste nogal nauw. De snelheid in het filmpje van IKEA volgen is vaak wel de oplossing.
Ik heb van deze lampen specifiek (nieuwe wit spectrum lampen) nog maar 1 iemand online gevonden die ze gebruikt en die ze ook nauwelijks werkend kreeg.
Maandag modellen acht ik klein ik heb namelijk 2 lampen los en 1 met AB, dus verschillende batches.
Pairen niet goed lijkt me vrij lastig met ikea lampen. Je paired namelijk niet handmatig. Het enige wat je kan doen met de lampen is ze een factory reset geven. Je geeft aan dat het nogal nauw komt, maar de lampen geven feedback dat ze in pairing staan, namelijk dan gaan ze knipperen. Dat betekent toch dat ik ze in pairing mode heb? Of bedoel je te zeggen dat als ik iets sneller of langzamer hem aan of uit doe hij in een 'betere' pairing mode komt :9

In ieder geval, als het zo moeilijk is om ze te pairen met een hub anders dan de ikea hub, ik gebruik zigbee2mqtt (lampen met de AB pairen ging super simpel)
dan hoef ik ze niet.
Stel ik heb ze eindelijk gepaired. En dan over een jaar wil ik over naar een andere hub, moet ik weer die 3 onmogelijke lampen pairen. Ik heb nu gewoon de kwalitatief betere en toevallig ook goedkopere Innr's besteld.

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik heb op dit moment mijn Hassio exposed op internet via DuckDNS. Echter, wegens security / privacy bekommernissen, overweeg ik om weer 'local te gaan'. Dan kan ik nog steeds via mijn Synology VPN intern komen en op die manier Hassio benaderen. Nu vraag ik me af wat de implicaties zijn van 'local gaan'. Ik vind er weinig resources over en begrijp dat het natuurlijk persoonlijk is en afhankelijk van de gebruikte components. Op dit moment vraag ik me af of de volgende zaken nog blijven werken:
- iOS push notificaties
- Telegram bot notificaties
- Telegram bot interactie
- Integraties die info van internet plukken (buienrader, darksky, NS, PostNL).
- etc?

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-03 10:34
@dicespark
Van lokaal naar buiten werkt ook als je geen duckdns-toegang hebt.

Weeroverzicht en telegram-notificaties werken in ieder geval ook zonder NAT op de router.

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Troetelbeer schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:23:
[...]

Het werkt prima in Home Assistant. Ikzelf heb deze versie van de Xiaomi Gateway en ook daar besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/32824762641.html

Ik gebruik ook de Aqara temperatuur en vochtigheidssensor:
https://nl.aliexpress.com/item/32816814233.html
Sjef_ schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:11:
[...]

Voor zover ik weet zijn dit de 3 meest voorkomende smaken wat betreft Zigbee en Home Assistant:
- https://www.home-assistant.io/integrations/zha/
- https://www.home-assistant.io/integrations/deconz/
- https://www.zigbee2mqtt.io/

Zelf ben ik begonnen met Zigbee2Mqtt een redelijk werkend systeem.
Echter had ik regelmatig last dat diverse sensoren in het huis geen verbinding meer hadden met de routers of coordinator.

Sinds een maand of 3 ben ik helemaal over op deCONZ met de Conbee II.
Dit draait echt super stabiel, (nog) geen problemen gehad met sensoren.
Ook de integratie met Home Assistant is super makkelijk en overzichtelijk.
Dank voor de reacties, ben uiteindelijk voor beide gegaan, heb een gateway, wat sensors en een Conbee stick besteld. Even mee spelen om te zien wat het beste bevalt :)

Helaas heb ik de developer accounts voor Nest gemist, ik ben pas in september (dus nadat het aanvragen van Developer accounts al gesloten was door Google.) met Home Assistant aan de slag gegaan.
Maar sinds gisteravond heb ik m'n Nest Thermostaat toch werkend in Home Assistant met behulp van de Bad Nest integratie. Die is recent ge-update en ondersteund nu ook 2FA google accounts. Helaas nog niet met alle opties (bv. Eco mode werkt nog niet) maar dit is beter als niets.:)

Nou nog een manier vinden om de 2 onderste icons op de weg te halen (heat & poweron)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | Samsung 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• Thoit
Mich schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:30:
[...]

Ik heb nu ook een Neo coolcam Siren. Expres een ouder type gekocht omdat ik over de nieuwere versie weinig goeds hoorde. Ik heb hem nu in gebruik en hij werkt prima. Althans. Hij werkt prima als hij direct contact heeft met de Z-Wave stick (controller). Zodra ik hem verder weg wil hangen heeft hij geen verbinding meer.

Ben jij toevallig ook bekent met dit probleem? Kan jij zien of ze bij jou wel andere neighbors hebben dan je basistation?

edit: Waar ik zelf aan denk is dat de batterijen misschien heel slecht zijn.
Dat heeft gewoon met je bereik van je Z-wave netwerk te maken. Je zult dan een device in je netwerk moeten opnemen zodat je het netwerk kan uitbreiden. Dit kunnen alleen powered devices (dus niet op accu). Je kan in de Zwave config zien wie de neighbour is dacht ik.
Kodess schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:08:
[...]

Ik heb van deze lampen specifiek (nieuwe wit spectrum lampen) nog maar 1 iemand online gevonden die ze gebruikt en die ze ook nauwelijks werkend kreeg.
Maandag modellen acht ik klein ik heb namelijk 2 lampen los en 1 met AB, dus verschillende batches.
Pairen niet goed lijkt me vrij lastig met ikea lampen. Je paired namelijk niet handmatig. Het enige wat je kan doen met de lampen is ze een factory reset geven. Je geeft aan dat het nogal nauw komt, maar de lampen geven feedback dat ze in pairing staan, namelijk dan gaan ze knipperen. Dat betekent toch dat ik ze in pairing mode heb? Of bedoel je te zeggen dat als ik iets sneller of langzamer hem aan of uit doe hij in een 'betere' pairing mode komt :9

In ieder geval, als het zo moeilijk is om ze te pairen met een hub anders dan de ikea hub, ik gebruik zigbee2mqtt (lampen met de AB pairen ging super simpel)
dan hoef ik ze niet.
Stel ik heb ze eindelijk gepaired. En dan over een jaar wil ik over naar een andere hub, moet ik weer die 3 onmogelijke lampen pairen. Ik heb nu gewoon de kwalitatief betere en toevallig ook goedkopere Innr's besteld.
Het koppelen van Ikea lampen kan idd frustrerend zijn. Fout die ik maakte was dat er vaak beschreven is dat een lamp 5? keer aan/uit moet. Dus ik was in de uit stand begonnen. Je moet vanuit de aan stand beginnen :+ Daarna ging het redelijk snel.

• Mr-Robot
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-05 10:16
Sinds een aantal weken ook HomeAssistant bezig. Bevalt me goed en ben steeds meer devices aan het integreren!
Sinds vorig weekend heb ik ook mijn slimme meter gekoppeld middels de DSMR senor (P1 Poort), Deze hangt in mijn meterkast aan een Raspberry Pi en verstuurd zijn gegevens via ser2net naar mijn NAS (Homeassistant).

Home Assistant leest netjes de gegevens uit dankzij onderstaande config in mijn Configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
#Slimmemeter
sensor:
 - platform: dsmr
   host: (ip adres ingevuld)
   port: 2001
   dsmr_version: 4

Nu loop ik tegen het probleem aan dat wanneer ik deze code "Activeer" mijn template sensor voor mijn SolarEdge Zonnepanelen niet meer functioneert. Deze zijn dan niet meer te vinden in mijn entities lijst en ook in de overview krijg ik de melding "Entity not available", met de entity naam.
De standaard SolarEdge entities werken nog wel maar deze zijn afgerond op W i.p.v. KWH. Dit heb ik dus opgelost door een template sensor aan te maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#SolarEdge
sensor:
 - platform: template
   sensors:
    solaredge_current_power_template:
      friendly_name: "Zonopbrengst"
      unit_of_measurement: 'kWh'
      value_template: "{{ (states('sensor.solaredge_current_power') | float / 1000) | round(2) }}"
      icon_template: >-
       {% if is_state('sun.sun', 'above_horizon') %}
            mdi:white-balance-sunny
          {% else %}
            mdi:theme-light-dark
          {% endif %}

Onderstaande voorbeeld met DSRM sensor actief + SolarEdge Template sensor actief
zonnepanelen
Onderstaande voorbeeld met DSRM sensor gedeactiveerd + SolarEdge Template sensor actief
dsrm

In de HomeAssistant Logs staat er 1 foutmelding:
components/solaredge/sensor.py (ERROR)
Met als log details: Missing connections in power flow data

Heeft iemand een idee waar ik een fout maak?

Alvast bedankt!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:59
@Mr-Robot Ik weet niet exact hoe je config eruit ziet maar wat mij opvalt is de 2 x 'sensor:' definitie. In mijn config zou ik denken dat het er zo in moet komen te staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
sensor:
 #Slimmemeter
 - platform: dsmr
   host: (ip adres ingevuld)
   port: 2001
   dsmr_version: 4

#SolarEdge
 - platform: template
   sensors:
    solaredge_current_power_template:
      friendly_name: "Zonopbrengst"
      unit_of_measurement: 'kWh'
      value_template: "{{ (states('sensor.solaredge_current_power') | float / 1000) | round(2) }}"
      icon_template: >-
       {% if is_state('sun.sun', 'above_horizon') %}
            mdi:white-balance-sunny
          {% else %}
            mdi:theme-light-dark
          {% endif %}

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

• Mr-Robot
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-05 10:16
@Luc S Jup dit is de oplossing. Dankjewel :)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:05
Wat betreft de toon rooted thermostaat, ik heb geregeld deze melding:

code:
1
Entity not available: climate.toon_thermostat

Wat kan ik hieraan doen? sensor.toon_room_tempenzovoort werken wel. Gebruik de laatste module van cyberjunky.

[Voor 9% gewijzigd door Taigu op 21-10-2019 15:56]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Kodess
Thoit schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:05:
[...]

Het koppelen van Ikea lampen kan idd frustrerend zijn. Fout die ik maakte was dat er vaak beschreven is dat een lamp 5? keer aan/uit moet. Dus ik was in de uit stand begonnen. Je moet vanuit de aan stand beginnen :+ Daarna ging het redelijk snel.
Dat is het leuke, iedereen zegt dat het frustrerend heeft en heeft het dan over moeite met het factory resetten van de lamp, waarmee pairing wordt geactiveerd.
Dat is me geen enkele keer niet gelukt. Elke keer als ik het uit-aan patroon heb gedaan begon de lamp daarna zijn dim animatie actie te doen om aan te geven dat hij in pairing mode staat.

Dus, als er mensen zijn die na deze post ze wel werkend krijgen, ik hoor het graag! De Ikea LED1732G11.
Ik heb ze teruggebracht en ga vanavond de Innr Tunable White's (Uitlopend model, enig verschil met de nieuwe is dat de nieuwe zigbee 3 hebben) installeren.

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Morex
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:52
In mijn woning heb ik momenteel een google home, tado thermostaat, wat hue lampen en tradfri lampen. In de toekomst wil ik uitbreiden met andere slimme apparaten (deurbel/camera etc). Voorheen kon ik met ifttt en stringify alles automatiseren en besturen middels google home/stem opdrachten.
Omdat stringify weg is gevallen ben ik op zoek naar een alternatief. Home Assistent lijkt het meest populaire alternatief met de meeste integraties. Hierover een aantal vragen:

1. Ik begrijp dat HA redelijk ''moeilijk'' is voor een leek, zoals mij. Klopt het dat node-red hier een uitkomst in zou kunnen zijn? Of beperkt dit de functionaliteit van HA?

2. Voor de installatie van HA wordt een raspberry pi 3b+ aangeraden. Dit jaar is ook een raspberry pi 4 uitgekomen. Is het aan te raden om meteen dit laatste model te nemen voor HA/node red? Zoja, welke versie?

• zoeperman
  • Laatst online: 06-06 05:40
Morex schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:12:
In mijn woning heb ik momenteel een google home, tado thermostaat, wat hue lampen en tradfri lampen. In de toekomst wil ik uitbreiden met andere slimme apparaten (deurbel/camera etc). Voorheen kon ik met ifttt en stringify alles automatiseren en besturen middels google home/stem opdrachten.
Omdat stringify weg is gevallen ben ik op zoek naar een alternatief. Home Assistent lijkt het meest populaire alternatief met de meeste integraties. Hierover een aantal vragen:

1. Ik begrijp dat HA redelijk ''moeilijk'' is voor een leek, zoals mij. Klopt het dat node-red hier een uitkomst in zou kunnen zijn? Of beperkt dit de functionaliteit van HA?

2. Voor de installatie van HA wordt een raspberry pi 3b+ aangeraden. Dit jaar is ook een raspberry pi 4 uitgekomen. Is het aan te raden om meteen dit laatste model te nemen voor HA/node red? Zoja, welke versie?
1 Ik denk dat het meer is wat je zelf makkelijker vindt :)
de ene vindt node red makkelijk, de andere yaml of zelfs in phyton kan het.
Het zal meer trial en error worden verwacht ik.

2 wat wil je er nog meer op draaien, is het alleen hassio of linux met een HA installatie en nog meer...
Hassio draait geloof ik nog niet super op een pi 4
Meer geheugen is altijd beter uiteraard ;)

• sloth
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:56:
[...]

Ze staan waarschijnlijk nog als "retained messages" in je MQTT broker. Zie ook https://community.home-as...mqtt-device-hassio/101112
Dat was het inderdaad, dank je! :)
De oude messages van de oude devices dmv MQTT-Explorer verwijderd en daarna in HA bij Integrations alles opnieuw ingesteld.

Nu nog de pairing issues in Zigbee2mqtt oplossen.. Of helemaal overstappen naar een ConBee II.

• Mich
[quote]Thoit schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:05:
[...]

Dat heeft gewoon met je bereik van je Z-wave netwerk te maken. Je zult dan een device in je netwerk moeten opnemen zodat je het netwerk kan uitbreiden. Dit kunnen alleen powered devices (dus niet op accu). Je kan in de Zwave config zien wie de neighbour is dacht ik.

[...]

Ja dat snap ik alle 2. Ik heb in de woonkamer 3 slimme stekkers. De sirene vindt ze alleen (nog) niet. En waar andere apparaten waaronder deze stekkers wel verbinding hebben heeft de sirene dat niet.

Dus of hij kan niet met neighbours overweg of er is iets vreemds aan de hand woensdag heb ik nieuwe batterijen om dat iig uit te sluiten.

• Thoit

Het heeft een redelijk stijle leercurve. De ontwikkelingen gaan enorm hard waardoor je vaak oude info vind. Ook laat de documentatie vaak te wensen over. Maar dat is vaak bij open source. Áls je het eenmaal door hebt werkt het prachtig.

Node red kan makkelijk maar ook complex zijn. Ik vond in het begin de yaml automations makkelijker.
Mich schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:24:
[quote]Thoit schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:05:
[...]

[...]

Ja dat snap ik alle 2. Ik heb in de woonkamer 3 slimme stekkers. De sirene vindt ze alleen (nog) niet. En waar andere apparaten waaronder deze stekkers wel verbinding hebben heeft de sirene dat niet.

Dus of hij kan niet met neighbours overweg of er is iets vreemds aan de hand woensdag heb ik nieuwe batterijen om dat iig uit te sluiten.
Weet je zeker dat de pluggen meshen? Je netwerk ook eens een heal op gedaan?

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 23:12
Ik heb een Yi camera gekocht, bleek een nieuwe versie (6FUS) te zijn met een mstar cpu. Gelukkig was daar al iemand mee aan de slag gegaan en werkt de yi-hack nu. Nu volgende uitdaging intergreren in HA. Dat zou vrij simpel moeten zijn. Ik heb dit toegevoegd aan mijn configuratie maar het haalt niets uit:

camera:
- platform: yi
name: Camera
host: ip-van-de-yi
password: password

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 10:35

schumi2004

PSN: whocarez-

Langzaam aan beginnen devices en extra functionaliteit steeds meer vorm te krijgen in mijn HA setup.
Ik heb nu ook manual Google Assistant integratie actief en ben nu bezig verschillende devices in de correcte ruimte te plaatsen zodat het wat overzichtelijker wordt.
Dat gaat opzich goed behalve voor Yeelight lampen, deze zijn automatisch added en zijn niet zichtbaar in je devices overview.

Heeft iemand de goude tip om dit wel voor elkaar te krijgen en er dus ook een ruimte aan toe te kunnen kennen enzovoorts?

Ik had al gezien dat het volgend je iets meer controle over de naam geeft maar verschijnen ze dan ook in je devices overview? Ik kan uiteraard onderstaande ook doorvoeren maar als het eenvoudiger kan hoor ik dat graag.

discovery:
ignore:
- yeelight
yeelight:
devices:
192.168.2.12:
name: Living Room

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:11
schumi2004 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:29:
Langzaam aan beginnen devices en extra functionaliteit steeds meer vorm te krijgen in mijn HA setup.
Ik heb nu ook manual Google Assistant integratie actief en ben nu bezig verschillende devices in de correcte ruimte te plaatsen zodat het wat overzichtelijker wordt.
Dat gaat opzich goed behalve voor Yeelight lampen, deze zijn automatisch added en zijn niet zichtbaar in je devices overview.

Heeft iemand de goude tip om dit wel voor elkaar te krijgen en er dus ook een ruimte aan toe te kunnen kennen enzovoorts?

Ik had al gezien dat het volgend je iets meer controle over de naam geeft maar verschijnen ze dan ook in je devices overview? Ik kan uiteraard onderstaande ook doorvoeren maar als het eenvoudiger kan hoor ik dat graag.

discovery:
ignore:
- yeelight
yeelight:
devices:
192.168.2.12:
name: Living Room
Ik heb hier mij yeelight exact zo toegevoegd zoals jij onderstaand heb staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
discovery:
  ignore:
    - yeelight
yeelight:
  devices:
    10.0.x.x:
      name: Keukenled

• Morex
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:52
Thoit schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 00:13:
[...]

Het heeft een redelijk stijle leercurve. De ontwikkelingen gaan enorm hard waardoor je vaak oude info vind. Ook laat de documentatie vaak te wensen over. Maar dat is vaak bij open source. Áls je het eenmaal door hebt werkt het prachtig.

Node red kan makkelijk maar ook complex zijn. Ik vond in het begin de yaml automations makkelijker.
Is het ook mogelijk om zonder zelf in YAML te programmeren toch de verschillende apparaten te integreren en aan te sturen? Bijvoorbeeld doordat anderen op internet scripts delen die ik kan overnemen (waardoor ik toch een flow/routine kan gebruiken)?

Weet iemand wanneer hassio ook beschikbaar wordt voor de Raspberry pi 4?

• tdw

tdw

Amai seg!

Morex schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:11:
[...]

Is het ook mogelijk om zonder zelf in YAML te programmeren toch de verschillende apparaten te integreren en aan te sturen? Bijvoorbeeld doordat anderen op internet scripts delen die ik kan overnemen (waardoor ik toch een flow/routine kan gebruiken)?
Ja, maar die scripts worden gedeeld in YAML. Voordeel is wel dat als je goed leest, je makkelijk kunt zien wat er gebeurt en daarna zelf experimenteren.

~ James May

[...]

Sinds afgelopen release worden automations steeds makkelijker te maken vanuit de frontend. https://www.home-assistant.io/blog/#device-automations

• schumi2004

schumi2004

mAiden88 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:32:
[...]

Ik heb hier mij yeelight exact zo toegevoegd zoals jij onderstaand heb staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
discovery:
  ignore:
    - yeelight
yeelight:
  devices:
    10.0.x.x:
      name: Keukenled
Heb ze nu ook zo toegevoegd maar nog steeds zijn ze niet zichtbaar in devices overview en kan ik er geen ruimte aan toewijzen.

Tips?

• Mars Warrior

Mars Warrior

schumi2004 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:59:
[...]

Heb ze nu ook zo toegevoegd maar nog steeds zijn ze niet zichtbaar in devices overview en kan ik er geen ruimte aan toewijzen.

Tips?
En bij de integraties? Staan ze daar soms?

• mAiden88
schumi2004 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:59:
[...]

Tips?
Zou je eens bij light. willen kijken? Zo staat die erin bij mij.

code:
1
light.naamdiejegegevenheb

[Voor 15% gewijzigd door mAiden88 op 22-10-2019 14:05]

• schumi2004

schumi2004

Mars Warrior schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

En bij de integraties? Staan ze daar soms?
Nope

/edit:
Ze staan niet bij:
- Integraties
- Apparaten
- Entiteitenregister

Je kunt ze terug vinden onder: Aanpassingen maar dan hebben ze weer geen optie om een ruimte/area eraan toe te wijzen.

[Voor 36% gewijzigd door schumi2004 op 22-10-2019 14:22]

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 09:06
[...]

Weet iemand wanneer hassio ook beschikbaar wordt voor de Raspberry pi 4?
image voor pi4 staat gewoon op Hass.io download pagina, is echter nog wel een RC.

https://www.home-assistant.io/hassio/installation/

[Voor 5% gewijzigd door Revaes op 22-10-2019 14:26]

• mAiden88
Meelobee schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:35:
[...]

[...]

Dank voor de reacties, ben uiteindelijk voor beide gegaan, heb een gateway, wat sensors en een Conbee stick besteld. Even mee spelen om te zien wat het beste bevalt :)

Helaas heb ik de developer accounts voor Nest gemist, ik ben pas in september (dus nadat het aanvragen van Developer accounts al gesloten was door Google.) met Home Assistant aan de slag gegaan.
Maar sinds gisteravond heb ik m'n Nest Thermostaat toch werkend in Home Assistant met behulp van de Bad Nest integratie. Die is recent ge-update en ondersteund nu ook 2FA google accounts. Helaas nog niet met alle opties (bv. Eco mode werkt nog niet) maar dit is beter als niets.:)

[Afbeelding]

Nou nog een manier vinden om de 2 onderste icons op de weg te halen (heat & poweron)
@Meelobee :

Zou je jou lay-out willen delen? Vind hem namelijk wel erg nicee !! :)

• Troetelbeer

Ik vond HA juist makkelijker dan ik dacht(las). Als je even de opbouw weet van YAML is het best wel simpel. Heel veel kun je terugvinden en soms hoeven het maar kleine aanpassingen te zijn, zodat het ook werkt in je eigen situatie.

Betreft Node-Red...Dat gebruik ik standaard voor de automations, heel visueel en redelijk simpel. Het zit vrij logisch in elkaar, waardoor je ook snel wat geavanceerdere automations kunt maken.

• Mich
Thoit schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 00:13:
[...]

[...]

Weet je zeker dat de pluggen meshen? Je netwerk ook eens een heal op gedaan?
Ja zeker. Kijk maar is hoe mooi >:)

• TheMystery
  • Laatst online: 23:33
Ik had homebridge toegevoegd aan home assistant aangezien de somfy tahoma plugin hierin beter werkt. Homebridge werd automatisch gevonden bij integrations.
Nu had ik wat wijzigingen aangebracht binnen homebridge die niet weg gingen binnen home assistant.
Daarom heb ik homebridge verwijderd, nu is iig alles weg. Nu wil ik homebridge weer toevoegen alleen wordt homebridge niet meer gevonden, heeft iemand een idee hoe ik deze weer kan toevoegen?

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

mAiden88 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:29:
[...]

@Meelobee :

Zou je jou lay-out willen delen? Vind hem namelijk wel erg nicee !! :)
sure :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
resources:
  - type: module
    url: /community_plugin/button-card/button-card.js
    url: /community_plugin/gauge-card/gauge-card.js
    url: /community_plugin/canvas-gauge-card/canvas-gauge-card.js
    url: /community_plugin/lovelace-slider-entity-row/slider-entity-row.js
title: XXXXXXXX
views:
  - badges:
      - device_tracker.xxxxxx
      - device_tracker.xxxxxx
      - binary_sensor.wyzesense_1
      - binary_sensor.wyzesense_2
      - binary_sensor.wyzesense_3
    cards:
      - entities:
          - label: Keuken
            show_header_toggle: true
            type: section
          - entity: light.spot_1
            hide_when_off: true
            icon: 'mdi:spotlight-beam'
            name: Spot Links
            toggle: true
            type: 'custom:slider-entity-row'
          - entity: light.spot_2
            name: Spot Midden
          - entity: light.spot_3
            name: Spot Rechts
          - entity: light.keuken
            icon: 'bha:ceiling-lamp-plafond'
            name: Alle Spots Keuken
          - label: Woonkamer
          - entity: light.lamp_1
            icon: 'mdi:lamp'
            name: Lampje
          - entity: light.lamp_2
            icon: 'mdi:floor-lamp'
            name: Staande Lamp
          - label: Gang
          - entity: light.hue_ambiance_spot_1
            name: Spot Voor
          - entity: light.hue_ambiance_spot_2
            name: Spot Midden
          - entity: light.hue_ambiance_spot_3
            name: Spot Achter
          - entity: light.gang
            icon: 'bha:ceiling-lamp-plafond'
            name: Alle spots gang
        show_header_toggle: false
        theme: oxforddark
        type: entities
      - cards:
          - camera_image: camera.wyzept
            camera_view: live
            entities:
              - camera.wyzept
            title: Woonkamer
            type: picture-glance
          - camera_image: camera.wyzecam
            camera_view: live
            entities:
              - camera.wyzecam
            title: Voortuin
            type: picture-glance
        type: horizontal-stack
      - entities:
          - label: Voortuin
          - entity: light.buitenlamp_voordeur
            icon: 'mdi:lighthouse'
            name: Buitenlamp
          - label: Badkamer
          - entity: light.hue_ambiance_lamp_1
            icon: 'mdi:shower'
            name: Badkamer
          - label: Zolder
          - entity: light.zolder
            icon: 'mdi:led-strip'
            name: LightStrip
          - entity: light.hue_ambiance_lamp_1_2
            icon: 'mdi:lamp'
            name: Bureaulamp
      - entities:
          - entity: group.all_lights
            name: Alle verlichting Aan/Uit
      - entity: climate.xxxxxxxxx
        name: Temperatuur
        theme: darkorange
        type: thermostat
    icon: ''
    title: Main

Het is niet veel meer dan Lovelace met de DarkOrange theme en een aantal cards met de OxfordDark theme.
Voor de knoppen van de verlichting gebruik ik Lovelace slider entity row en voor de custom icons gebruik ik hass-bha-icons

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-06 14:57
Kodess schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:30:
[...]

Dat is het leuke, iedereen zegt dat het frustrerend heeft en heeft het dan over moeite met het factory resetten van de lamp, waarmee pairing wordt geactiveerd.
Dat is me geen enkele keer niet gelukt. Elke keer als ik het uit-aan patroon heb gedaan begon de lamp daarna zijn dim animatie actie te doen om aan te geven dat hij in pairing mode staat.

Dus, als er mensen zijn die na deze post ze wel werkend krijgen, ik hoor het graag! De Ikea LED1732G11.
Ik heb ze teruggebracht en ga vanavond de Innr Tunable White's (Uitlopend model, enig verschil met de nieuwe is dat de nieuwe zigbee 3 hebben) installeren.
Ik heb 3 van deze Ikea LED1732G11 lampen. Was even wennen want het "reset signaal" (lees: knipperpatroon) was fysiek anders zichtbaar dan mijn (oudere) Ikea GU10 lampen en begreep ik eerst niet.

Ook moest ik ze allen 2 keer resetten achter elkaar omdat het er op leek dat ze al eens gekoppeld waren geweest én moest het specifiek 6x aan/uit proces gevolgd worden. Bij de oudere versies kon ik meer dan 6x aan/uit zetten om zeker te weten dat de lamp gereset was. Bijvoorbeeld 10x aan/uit volgen waarbij de lamp de laatste 6x als reset zag. Dat kan met de nieuwere versies niet. Je moet 6x aan/uit zetten, meer of minder mag niet.

Koppelen via Zigbee2MQTT was ook een minder succes dan met mijn Conbee2 stick. Maar dit ligt aan Zigbee2MQTT gezien ik dit met vrijwel alle apparaten heb. Met de Conbee is het daarbij een fluitje van een cent.

Kortom;
- Het knipperpatroon is aangepast
- Koppelen is specifieker/strakker geworden

Edit:
Dit geld bij mij ook voor de nieuwere GU10 versies. De oudere zijn wit aan de buitenkant, de nieuwere hebben een reflectie/chroom aan de buitenkant.

[Voor 4% gewijzigd door renedis op 23-10-2019 10:13]

• Kodess
renedis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:10:
[...]

Ik heb 3 van deze Ikea LED1732G11 lampen. Was even wennen want het "reset signaal" (lees: knipperpatroon) was fysiek anders zichtbaar dan mijn (oudere) Ikea GU10 lampen en begreep ik eerst niet.

Ook moest ik ze allen 2 keer resetten achter elkaar omdat het er op leek dat ze al eens gekoppeld waren geweest én moest het specifiek 6x aan/uit proces gevolgd worden. Bij de oudere versies kon ik meer dan 6x aan/uit zetten om zeker te weten dat de lamp gereset was. Bijvoorbeeld 10x aan/uit volgen waarbij de lamp de laatste 6x als reset zag. Dat kan met de nieuwere versies niet. Je moet 6x aan/uit zetten, meer of minder mag niet.

Koppelen via Zigbee2MQTT was ook een minder succes dan met mijn Conbee2 stick. Maar dit ligt aan Zigbee2MQTT gezien ik dit met vrijwel alle apparaten heb. Met de Conbee is het daarbij een fluitje van een cent.

Kortom;
- Het knipperpatroon is aangepast
- Koppelen is specifieker/strakker geworden
Ik gok dat als ik ze nu heb dat het gewoon werkt. Ik had namelijk nog steeds het probleem met Innr lampen. Mijn zigbee2mqtt stick opnieuw geflashed hielp om een of andere vage reden. 8)7

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

in mijn logs zie ik regelmatig de onderstaande Warnings voorbij komen;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Setup of platform badnest is taking over 10 seconds.
10:17 AM __main__.py (WARNING)
Setup of platform wyzesense is taking over 10 seconds.
Setup of hacs is taking over 10 seconds.
Setup of person is taking over 10 seconds.

Is dit iets waar ik wat mee moet doen, of kan kan verhelpen? Of komt dit doordat het op een Pi draait en deze niet genoeg cpu power heeft waardoor het langer duurt?

Ook zie ik regelmatig onderstaande error;

code:
1
2
Error demuxing stream: No dts in packet
11:09 AM components/stream/worker.py (ERROR)

Deze komt vanaf de streams van m'n 2 Wyze cams (geflashed met de RTSP firmware) maar de streams doen het beide gewoon goed. Iets om naar te kijken of gewoon zo laten? (if it aint broke dont fix it)

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-02 22:03
Ik lees allerlei verhalen, ook op dit forum, over thermostaten, maar dat zijn allemaal cloudgekoppelde dingen. Is er niet een andere oplossing? Ik denk dan aan een zender/ontvanger combo, waarbij de ontvanger ook met HA kan worden bediend.
Ik kan natuurlijk wel iets gaan knutselen met een ESP8266 of een ESP32, maar dat gaat me weer net te ver. De kachel moet natuurlijk ook kunnen worden bediend als HA uit de lucht is.

• RobertMe
  • Laatst online: 00:09
RoJan schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:11:
Ik lees allerlei verhalen, ook op dit forum, over thermostaten, maar dat zijn allemaal cloudgekoppelde dingen. Is er niet een andere oplossing? Ik denk dan aan een zender/ontvanger combo, waarbij de ontvanger ook met HA kan worden bediend.
Ik kan natuurlijk wel iets gaan knutselen met een ESP8266 of een ESP32, maar dat gaat me weer net te ver. De kachel moet natuurlijk ook kunnen worden bediend als HA uit de lucht is.
Er zijn ook zelfstandige thermostaatkranen die je rechtstreeks via Zigbee of Z-Wave kunt aansturen. Fibaro heeft er bv, en ook (het onbekendere?) Eurotronics heeft er een, zowel in Z-Wave als Zigbee variant (die met Zigbee werkt ook met Zigbee2mqtt en waarschijnlijk dus ook Deconz/Conbee etc).

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:18
RobertMe schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:16:
[...]

Er zijn ook zelfstandige thermostaatkranen die je rechtstreeks via Zigbee of Z-Wave kunt aansturen. Fibaro heeft er bv, en ook (het onbekendere?) Eurotronics heeft er een, zowel in Z-Wave als Zigbee variant (die met Zigbee werkt ook met Zigbee2mqtt en waarschijnlijk dus ook Deconz/Conbee etc).
Lidl heeft ze met wifi, kosten ook niet heel veel.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• RoJan
RobertMe schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:16:
[...]

Die heb ik inderdaad wel gevonden. Maar geen centrale thermostaat. Of ik moet niet goed hebben gezocht.
Daniel. schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:18:
[...]

Lidl heeft ze met wifi, kosten ook niet heel veel.
Die zijn inderdaad heel erg goedkoop zeg. Maar helaas ook alleen kranen.

• frozenflame
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 15:11
RoJan schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:42:
Die heb ik inderdaad wel gevonden. Maar geen centrale thermostaat. Of ik moet niet goed hebben gezocht.
En zoiets als een opentherm gateway voor de centrale aansturing? Of is dat niet wat je zoekt?
http://otgw.tclcode.com/

• RoJan
frozenflame schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

En zoiets als een opentherm gateway voor de centrale aansturing? Of is dat niet wat je zoekt?
http://otgw.tclcode.com/
Ik weet eigenlijk pas wat ik zoek als ik het vind :) . In elk geval iets dat gemakkelijk werkt met mijn ketel (standaard 2 draads systeem) en dat voldoende capabel is om mijn standaard modulerende thermostaat te vervangen. En ja, dan natuurlijk aan te sturen met HA.
Maar jouw link ziet er best interessant uit! Het lijkt erop dat de Elektor ook de print nog heeft, dus wie weet.

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-06 14:57
RoJan schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:56:
[...]

Ik weet eigenlijk pas wat ik zoek als ik het vind :) . In elk geval iets dat gemakkelijk werkt met mijn ketel (standaard 2 draads systeem) en dat voldoende capabel is om mijn standaard modulerende thermostaat te vervangen. En ja, dan natuurlijk aan te sturen met HA.
Maar jouw link ziet er best interessant uit! Het lijkt erop dat de Elektor ook de print nog heeft, dus wie weet.
OpenThermGateway is een prima oplossing welke tussen je huidige thermostaat en ketel zit. Let wel, niet alle thermostaten en ketels kunnen er goed mee overweg.

[Voor 5% gewijzigd door renedis op 23-10-2019 15:05]

RoJan schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:56:
[...]

Zoals @renedis al aangaf is opentherm gateway een mooie oplossing. Ik gebruik het al jaren en werkt top icm Remeha ketel en thermostaat. Voordeel is dat deze tussen beide in hangt en de WAF dus prima is, de huidige thermostaat blijft hangen en app bediening in HA is mogelijk.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 23:12
Sinds een restart vandaag kan ik HA op mijn RPI2 niet meer bereiken. Meld zich nog wel aan op het interne netwerk als hassio maar ik kan hem niet meer benaderen. Weer een SD kaart kapot of zijn er nog andere mogelijkheden?

• barrymossel
Crazyanz schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:10:
Sinds een restart vandaag kan ik HA op mijn RPI2 niet meer bereiken. Meld zich nog wel aan op het interne netwerk als hassio maar ik kan hem niet meer benaderen. Weer een SD kaart kapot of zijn er nog andere mogelijkheden?
Wanneer vandaag? Op een RPi3 en een AMD PC duurt het hier 15-30 min.
Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee