Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:54
barrymossel schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:16:
[...]

Wanneer vandaag? Op een RPi3 en een AMD PC duurt het hier 15-30 min.
hier duurd dat normaal 3-4min... maar ik heb hem rond 18:00 nog een keer gerestart zonder succes

zie net dat de automatische back-ups ergens in juli zijn gestopt omdat dropbox vol zat |:(

[ Voor 13% gewijzigd door haakjesluiten op 23-10-2019 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
foutje

[ Voor 97% gewijzigd door haakjesluiten op 23-10-2019 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:40
Ik zet mijn sensor data naar influxDB om via Grafana mooie grafiekjes te maken. Destijds gewoon met de defaults aangemaakt. Nu de DB groeit heb ik wat moeten aanpassen mbv Retention Policies (RP) en Continueus Queries. Dat heb ik voor elkaar.
Maar. Ik begrijp dat HA de data overzet naar de sensor measurement, en wel in de default RP (autogen).
Nu heb ik een enkele measurement die ik een andere RP wil geven dan de andere (dikke honderd) metingen.
Dat is niet mogelijk in influxDB (iets als: ALTER measurement SET RP (en dan dus een andere RP) is er niet). Een RP is een soort schema. 8)7

Dan de andere kant:
Is het vanuit HA niet mogelijk dit aan te sturen?
Dat je dus RP aan kunt geven die HA voor de sensor gebruikt.

TCroezing is grumpy verbaast dat je niet bij een meting van RP kunt wisselen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
SD kaart nog kunnen formateren na wat gekloot, maar ik vermoed dat hij gaar is. Binnenkort toch eens of mijn synology updaten naar een X86 model of een intel nuc scoren voor dit soort dingen.

Voorlopig weer wat te doen, meest recente backup is van july :F

Sd kaart is inderdaad weer gaar. Gaan we even anders oplossen. Na wat zoeken kom ik op twee opties.

QNAP 253Be a €295 (gelijk aan de DS718+ voor €130 minder, dit zou ook gelijk mijn huidige synology DS116 vervangen)
Intel Nuc met dezelfde cpu J3455 a €130. (SSD heb ik nog wel liggen maar komt dan nog €50 bij voor geheugen)

[ Voor 39% gewijzigd door haakjesluiten op 24-10-2019 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morex
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:12
Hoe zorgen jullie ervoor dat Home Assistent ziet of er iemand van het gezin thuis is?
Volgensmij heb je een aantal opties:
- Via mijn Experiabox v10 (KPN) (https://community.home-as...tracker-kpn-telfort/46808) Echter ik begreep dat dit sinds een update niet meer werkte ?
- Via een app geïnstalleerd op alle telefoons (Owntracks)
- Misschien is het zelfs mogelijk via de geofencing van mijn Tado thermostaat (zonder abbo)?

Ik wil graag dat dit op mijn HA dashboard inzichtelijk wordt. Dit ook om er straks automations aan vast te maken zodat het licht uit gaat wanneer ik het huis verlaat etc.
Iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:51
Via een netwerk scan controleert HA of de mobiele telefoons thuis zijn. Ze hebben een vast IP adres gekregen en werkt eigenlijk best erg goed.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozenflame
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 18:44
Intheweb schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:50:
Via een netwerk scan controleert HA of de mobiele telefoons thuis zijn. Ze hebben een vast IP adres gekregen en werkt eigenlijk best erg goed.
Ik heb het nadeel dat mijn vriendin regelmatig haar telefoon helemaal leeg laat lopen. Ben een beetje bang om daar dan automations aan te knopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:47
frozenflame schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:53:
[...]

Ik heb het nadeel dat mijn vriendin regelmatig haar telefoon helemaal leeg laat lopen. Ben een beetje bang om daar dan automations aan te knopen ;)
Een BLE tag aan d'r sleutelbos kan een idee zijn, of vergeet ze d'r sleutels ook regelmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozenflame
barrymossel schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:54:
[...]

Een BLE tag aan d'r sleutelbos kan een idee zijn, of vergeet ze d'r sleutels ook regelmatig?
Dat zou misschien werken...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:02
Herkenbaar probleem. Vrouwlief heeft 2 telefoons, maar laat er vaak één of soms allebei thuis. En heeft twee aparte sleutelbossen, maar als ze met mij op pad gaat laat ze die af en toe ook allebei thuis. Praktisch gezien is thuis detectie (behalve met motion sensoren) gewoon niet te doen bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 20:16
llevering schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:06:
Herkenbaar probleem. Vrouwlief heeft 2 telefoons, maar laat er vaak één of soms allebei thuis. En heeft twee aparte sleutelbossen, maar als ze met mij op pad gaat laat ze die af en toe ook allebei thuis. Praktisch gezien is thuis detectie (behalve met motion sensoren) gewoon niet te doen bij ons.
Kan je niet via Wasp in the box algoritme toepassen?

https://smartisant.com/research/presence/index.php

Denk hierbij aan deursensoren / bewegingsmelders bij je voordeur / achterdeur.
Misschien helpt dit je meer in de juiste richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
llevering schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:06:
Gewoon je vrouw opvoeden...

In principe kun je meerdere device trackers combineren met een Bayesian Sensor. Lijkt me niet makkelijk, maar zou kunnen werken. Moet je wel veel device trackers gebruiken (én ze moeten blijven werken).

En dat kun je ook weer combineren met bewegingsmelders. Dat bij beweging er sowieso iemand thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Kreeg vanochtend al comentaar waarom bepaalde automatiseringen niet meer werkten. Net een QNAP 253 besteld voor het verschil in prijs tenopzichte van een DS718+ kan ik een tweede wd red halen en 8GB geheugen. Dit weekend aan de slag met docker :D Kan ik ook gelijk pi-hole en unify controller erop zetten.

Was trouwens van plan om in eerste instantie gewoon met de standaard 2GB te werken, weet iemand of je daar beetje mee uit de voeten kan?

[ Voor 53% gewijzigd door haakjesluiten op 24-10-2019 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:02
Dat heeft gek genoeg een te lage WAF >:)

Maar bedankt voor de tip, ik denk dat ik op termijn inderdaad daar zaken van ga combineren/oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
barrymossel schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:45:
[...]

Gewoon je vrouw opvoeden...

In principe kun je meerdere device trackers combineren met een Bayesian Sensor. Lijkt me niet makkelijk, maar zou kunnen werken. Moet je wel veel device trackers gebruiken (én ze moeten blijven werken).

En dat kun je ook weer combineren met bewegingsmelders. Dat bij beweging er sowieso iemand thuis is.
Die Bayesian Sensor is niet per se nodig om meerdere device trackers te combineren.
Ik heb het op deze manier gedaan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#persons
person:
  - name: xxxx
    id: xxxx
    device_trackers:
      - device_tracker.life360_xxxx
      - device_tracker.xxxxphone

- name: yyyy
    id: yyyy
    device_trackers:
      - device_tracker.life360_yyyy
      - device_tracker.yyyyphone

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Naar aanleiding van mijn wens om m’n Nefit CV-ketel en thermostaat remote te kunnen bedienen, heb ik een EMS-Gateway (https://github.com/bbqkees/EMS-Wiki) aan de ketel geknoopt. Dat werkt prima samen met een ESP8266 boardje met software van Proddy (https://github.com/proddy/EMS-ESP).

Hier wordt beschreven hoe dit te integreren in HA. Tot nu toe heb ik mijn (bescheiden) home automation in Domoticz draaien. Bovenstaande is voor mij een goede reden om me in HA te verdiepen. Nou, dat valt nog niet mee. Het is me gelukt om HA in een docker te draaien op m’n NAS, Openmediavault (OMV). Ook is het me gelukt om de ketelsoftware inclusief de thermostaatbediening te integreren in HA.

Nu mijn uitdaging: ik wil langzamerhand migreren van Domoticz naar HA. Echter, de meest tutorials die ik lees gaan over hass.io. Hoe ik hass.io specifiek in een OMV-docker moet draaien krijg ik nergens gevonden. Ik heb geprobeerd een dockerfile te installeren, maar dat krijg ik helaas niet werkend onder OMV.

Helaas is de HA documentatie erg versnipperd en verre van eenduidig. Iemand die hass.io onder OMV heeft draaien? Of is het mogelijk de functies van hass.io toe te voegen aan HA?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-07 10:50

j1nx

Geek - Enjoying life

Troetelbeer schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:09:
[...]

Die Bayesian Sensor is niet per se nodig om meerdere device trackers te combineren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#persons
person:
    device_trackers:

device_trackers:
Zo lang je maar 1 GPS gebaseerde tracker gebruikt, dan gaat de person integratie wel goed. Echter bij meerdere telefoons / gps trackers kun je beter de composite tracker gebruiken.

https://community.home-as...ce-tracker-platform/67345

Ik gebruik nu ook de person als tracker groep, maar vind het heel irritant dat ik niet per tracker kan aangeven wat de belangrijkheid is. Ik gebruik nu bijvoorbeeld;

- gps
- edgeos
- ping
- bluetooth

Edgeos heeft een vertraging van een uur of zo. Zo ziet de person tracker mij dus vaak lang nog thuis omdat de edgeos tracker nog niet op away staat, terwijl alle andere dat al wel staan. Dat kun je wel oplossen met de bayasian manier, maar moet ik nog naar kijken.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Troetelbeer schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:09:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#persons
person:
    device_trackers:

device_trackers:
Wel in de situatie van @llevering denk ik. Via persons (gebruik ik ook) zou in zijn situatie z'n vrouw 1 sleutelbos thuislaten en de andere meenemen. Dan is person.vrouw home. Neemt de volgende dag z'n vrouw de andere mee, dan is de eerste nog thuis en is person.vrouw nog steeds home. Er zal altijd een device tracker thuis zijn en de person op home laten. Maar door met probability te werken moet het mogelijk zijn om bij meerdere zaken afwezig toch op not_home te komen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-11-2024
Weet iemand waarom mijn custom Lovelace animated weather card met buienradar niet werkt..
Ik heb buienradar toegevoegd via een template in mijn configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
#Buienradar
weather:
 - platform: buienradar
   name: Weersverwachting
   forecast: True

Dit werkt prima als ik deze toevoeg via een card
code:
1
2
entity: weather.weersverwachting
type: weather-forecast

Wanneer ik deze wil laten zien via de custom animated weather card krijg ik onderstaand beeld:
card

Wanneer ik deze toevoeg via de voorbeeld configuratie op Github krijg ik volgende foutmelding:
card

Mijn lovelace conf is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
resources:
  - type: module
    url: /local/custom_ui/mini-graph-card-bundle.js?v=0.8.1
    url: /local/custom-ui/weather-card.js

De icons staan in de icon map onder www.

Iemand enig idee?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mensen hier waarbij de Google Cast (https://www.home-assistant.io/integrations/cast/) functionaliteit wel probleemloos werkt? Ik zie doorgaans enkel 'Connected' op de Hub verschijnen samen met het HA en Habu Casa logo wanneer ik de service 'cast.show_lovelace_view' zoals hieronder aanroep. Er wordt echter niets gecast.
YAML:
1
2
3
4
{
  "entity_id": "media_player.nesthubnaam",
  "view_path":"default_view"
}

Uitloggen op https://cast.home-assistant.io/ (waar vandaan het casten overigens wel werkt) zie ik zo her en der als oplossing voorbij komen, maar dat is helaas niet de oplossing in mijn geval. Ook het casten van een andere view werkt niet.

Op dit moment zit ik op HA 0.99.3, ook met eerdere releases liep ik tegen bovenstaande aan.

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 24-10-2019 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Mr-Robot schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:40:
Weet iemand waarom mijn custom Lovelace animated weather card met buienradar niet werkt..
Ik heb buienradar toegevoegd via een template in mijn configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
#Buienradar
weather:
   name: Weersverwachting
   forecast: True

Dit werkt prima als ik deze toevoeg via een card
code:
1
2
entity: weather.weersverwachting
type: weather-forecast

Wanneer ik deze wil laten zien via de custom animated weather card krijg ik onderstaand beeld:
[Afbeelding: card]

Wanneer ik deze toevoeg via de voorbeeld configuratie op Github krijg ik volgende foutmelding:
[Afbeelding: card]

Mijn lovelace conf is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
resources:
    url: /local/custom_ui/mini-graph-card-bundle.js?v=0.8.1
    url: /local/custom-ui/weather-card.js

De icons staan in de icon map onder www.

Iemand enig idee?

Alvast bedankt :)
Mijn card config:

code:
1
2
entity: weather.xxxxx
type: 'custom:weather-card'

De custom weather card heb ik geinstalleerd via HACS:

code:
1
2
  url: /community_plugin/weather-card/weather-card.js

Ik heb buienradar als sensor trouwens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:
    latitude: xxxxxxx
    longitude: xxxxxxxx
    monitored_conditions:
      - symbol
      - humidity
      - temperature
      - windspeed
      - pressure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-Robot
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-11-2024
@Troetelbeer
Dank voor je reactie.
Het is opgelost. Nadat ik opnieuw mijn resource heb toegevoegd aan de raw config van lovelace werkt het opeens. Mijn config was dus wel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:14
barrymossel schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:54:

Wat een goed idee! Dat zou voor mij wellicht ook een oplossing zijn. Maar wat werkt het fijnst? Een rondje duckduckgo levert meerdere opties op. Een bluetooth-sleutelhanger in combinatie met een RPi (groter bereikt) of een rfid-tag (kleiner bereik)? Wie heeft hier ervaring mee en wil dit delen? Wat voor tag gebruik je en hoe zet je die in? Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381

Ik draai hassio op mijn RPi met daaraan een RFXcom voor de 433 apparaten. Met RFXMgr de codes opvragen gaat prima. De verlichting daarna toevoegen in HA gaat ook uitstekend.

Ik vraag me wel af: hoe weet HA welk protocol te gebruiken? Het valt mij op dat de code van de verlichting die ik in HA invoer een CMD en lichtintensiteit(level) bevat. kennelijk weet HA wat de bytes betekenen zonder dat ik dat aan moet geven.... Weet iemand hoe dat zit?

De reden van de vraag is dat ik ook een open haard heb met Mertik remote. Ik krijg in RFXMgr de codes binnen maar hoe krijg ik dit nu in HA geconfigureerd? Hoe kan ik aangeven welk protocol het is? Of kan ik commando's voor UP/DOWN/RunDown/RunUp/etc. invoeren? Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
menocchio schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:53:
[...]

Wat een goed idee! Dat zou voor mij wellicht ook een oplossing zijn. Maar wat werkt het fijnst? Een rondje duckduckgo levert meerdere opties op. Een bluetooth-sleutelhanger in combinatie met een RPi (groter bereikt) of een rfid-tag (kleiner bereik)? Wie heeft hier ervaring mee en wil dit delen? Wat voor tag gebruik je en hoe zet je die in? Ik hoor het graag!
Een tactisch geplaatste RPi werkte hier door het hele huis, maar anders kun je er meerdere plaatsen. Bij mij was het met een telefoon overigens.
RFID hoe zie je dat voor je? Daar moet je de tag toch bijna tegen de ontvanger aanhouden? Lijkt me niet mogelijk om als presence tracker the gebruiken. Behalve om in en uit te checken.

Ik zou voor enkele RPi Zero's gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Nu we het toch over device trackers hebben. Iemand zo'n BLE tag al eens aan zijn of haar hond gehangen?

Als ik de aanwezigheid van mijn hond ook kan opvangen in HA, kan ik mijn alarmsysteem nog beter afstellen en kan ik meerdere configuraties gebruiken. Voor als iedereen weg is en voor als alleen de hond nog thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb even geen inspiratie voor een script/automation. Iemand die even mee wil denken?

Ik heb een bewegingssensor onder m'n bed. Omdat ik nog wel eens moet pissen 's nachts (oude man) heb ik een rode led strip onder mijn bed geplakt, deze gaat na 23:00 uur aan als ik uit bed stap, mits mijn nachtlamp niet aan staat. Maar hoe krijg ik die nu het beste uit? Ik zou het liefste hebben dat hij uitgaat wanneer ik mijn bed weer instap.
Tijd zou natuurlijk kunnen, maar als ik bijvoorbeeld 's nachts naar een van de kinderen moet duurt dat langer dan even pissen. Ideaal is het dus niet.
Nogmaals beweging zou een optie zijn (en dan na 10 seconden), maar de bewegingssensor wordt meerdere keren getriggerd als ik uit bed stap. Dus dan zou de ledstrip aan/uit/aan/uit gaan als ik uit bed stap.

Zou ik dit dan met een input_boolean moeten doen? Dus de ledstrip aan en direct input_boolean.ledstrip op 'on'. Na 30 seconden gaat de input_boolean.ledstrip weer terug op 'off'. En dan twee automations: eentje die kijkt of de ledstrip aan staat en hem dus uitzet (na 10 sec) en de andere die het andersom doet. Met beiden als condition dat input_boolean.ledstrip op 'off' staat.

Volgens mij moet dat werken (ik had toch inspiratie!), maar is er een eenvoudiger manier??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:35
Trigger: motion
Condition: na 23.00 uur & geen nachtlamp
Action:
* Lamp aan
* Een delay om er zeker van te zijn dat je buiten bereik van de sensor bent.
* Dan nog een wait_template; die afvalt bij detectie van beweging. (voor als je terugkomt, hoelang de wait_template mag wachten kun je instellen)
* Dan opnieuw een (vaste?) timer die nog even wacht zodat je rustig je bed in kunt stappen.
* Lamp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
RudolfR schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:31:
Trigger: motion
Condition: na 23.00 uur & geen nachtlamp
Action:
* Lamp aan
* Een delay om er zeker van te zijn dat je buiten bereik van de sensor bent.
* Dan nog een wait_template; die afvalt bij detectie van beweging. (voor als je terugkomt, hoelang de wait_template mag wachten kun je instellen)
* Dan opnieuw een (vaste?) timer die nog even wacht zodat je rustig je bed in kunt stappen.
* Lamp uit.
Thanks, ga er even induiken.

---edit---
Zoiets dus?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
#Rood licht pissen
- alias: 'Rode lamp aan bij beweging Barry'
  initial_state: 'true'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.beweging_bed_barry
    from: 'off'
    to: 'on'
  condition:
    - condition: time
      after: '23:00'
      before: '06:00'
    - condition: state
      entity_id: switch.nachtlamp
      state: 'off'
  action:
    - service: light.turn_on
      data:
        entity_id: light.led_slaapkamer
        white_value: 0
        brightness: 255
        rgb_color: [255,0,0]
    - delay:
        seconds: 15
    - wait_template: "{{ is_state('binary_sensor.beweging_bed_barry', 'on') }}"
    - delay:
        seconds: 8
    - service: light.turn_off
      data:
        entity_id: light.led_slaapkamer

[ Voor 45% gewijzigd door barrymossel op 24-10-2019 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:52
barrymossel schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:11:
Ik heb even geen inspiratie voor een script/automation. Iemand die even mee wil denken?

Ik heb een bewegingssensor onder m'n bed. Omdat ik nog wel eens moet pissen 's nachts (oude man) heb ik een rode led strip onder mijn bed geplakt, deze gaat na 23:00 uur aan als ik uit bed stap, mits mijn nachtlamp niet aan staat. Maar hoe krijg ik die nu het beste uit? Ik zou het liefste hebben dat hij uitgaat wanneer ik mijn bed weer instap.
Tijd zou natuurlijk kunnen, maar als ik bijvoorbeeld 's nachts naar een van de kinderen moet duurt dat langer dan even pissen. Ideaal is het dus niet.
Nogmaals beweging zou een optie zijn (en dan na 10 seconden), maar de bewegingssensor wordt meerdere keren getriggerd als ik uit bed stap. Dus dan zou de ledstrip aan/uit/aan/uit gaan als ik uit bed stap.

Zou ik dit dan met een input_boolean moeten doen? Dus de ledstrip aan en direct input_boolean.ledstrip op 'on'. Na 30 seconden gaat de input_boolean.ledstrip weer terug op 'off'. En dan twee automations: eentje die kijkt of de ledstrip aan staat en hem dus uitzet (na 10 sec) en de andere die het andersom doet. Met beiden als condition dat input_boolean.ledstrip op 'off' staat.

Volgens mij moet dat werken (ik had toch inspiratie!), maar is er een eenvoudiger manier??
https://www.amazon.com/Id...e-Triggered/dp/B00GUNX7WY

Detectiematje in bed leggen :*)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Heb ik serieus aan gedacht om een bed sensor te maken. Maar dit werkt ook prima. Althans, als mijn automation goed is. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@barrymossel
Je kan wellicht ook zo’n condition inbouwen:
code:
1
2
condition: template 
  value_template: '{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.jeautomationnaam.attributes.last_triggered | default(0)) | int > 10)}}'

Dit voorkomt dat je automation binnen x sec nogmaals activeert.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
Ik wil ook graag buiten mijn huis inloggen in HA. Ik begreep dat dit met duckdns kan. Moet ik voor het installeren van hassio op de raspberry een static ip aanmaken met een usb? Welk ip-adres moet ik gebruiken voor de duckdns en waar vind ik deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morex schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:18:
Ik wil ook graag buiten mijn huis inloggen in HA. Ik begreep dat dit met duckdns kan. Moet ik voor het installeren van hassio op de raspberry een static ip aanmaken met een usb? Welk ip-adres moet ik gebruiken voor de duckdns en waar vind ik deze?
E.e.a. (inclusief statisch IP adres) wordt vrij goed uitgelegd in de documentatie, zie https://www.home-assistant.io/addons/duckdns/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi
Pas nieuw in home automation, maar loop tegen de eerste struikelblokken aan

Ik probeer het volgende

YAML:
script:
sonos_say:
alias: "Sonos TTS script"
sequence:
- service: sonos.snapshot
data_template:
entity_id: "{{ sonos_entity }}"
- service: sonos.unjoin
data_template:
- service: media_player.volume_set
data_template:
volume_level: "{{ volume }}"
- service: tts.voicerss_say
data_template:
- delay: "{{ delay }}"
- service: sonos.restore
data_template:

YAML:
automation:
- alias: 'test'
trigger:
- platform: state
entity_id: input_boolean.mytest
action:
- service: script.sonos_say
data:
sonos_entity: media_player.office
volume: 0.5
delay: '00:00:05'

Alleen staat er nog bij mn automation trigger onder entity_id
van
naar
voor

en das leeg

Geen idee of ik ook juist test, maar ik schuif in het overzicht gewoon die automatisatie eens aan

edit: ik zie wel in het script dat hij overal de " verandert in ' behalve bij delay
is dat de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb HA draaien op een intel nuc. Hij draait nu 24/7, maar dat is niet echt energie zuinig. Iemand nog tips? Cronjobje om de nuc uit te schakelen en via bios weer in laten schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:45

Koppensneller

winterrrrrr

@skank Plaats je YAML even in [code] tags, dan is het wat leesbaarder (en kunnen we beter checken of je indentation overal klopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koppensneller schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:45:
@skank Plaats je YAML even in [code] tags, dan is het wat leesbaarder (en kunnen we beter checken of je indentation overal klopt)
Kan ik dat rechtstreeks uit HA halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sbakker1982 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:43:
Ik heb HA draaien op een intel nuc. Hij draait nu 24/7, maar dat is niet echt energie zuinig. Iemand nog tips? Cronjobje om de nuc uit te schakelen en via bios weer in laten schakelen?
Wil je je domotica steeds afsluiten en opnieuw opstarten? Wat heb je zoal aangesloten? Bedenk even of dat niet andere problemen of ongewenste gevolgen oplevert?
skank schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:48:
[...]

Kan ik dat rechtstreeks uit HA halen?
Wanneer je de yaml code uit je vorige post tussen code tags zet, wordt deze beter leesbaar en met behoud van de belangrijke spaties getoond.

[code = yaml] yaml code[/code met afsluitende ] resulteert dan in

YAML:
1
 yaml code

[ Voor 30% gewijzigd door JBS op 24-10-2019 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
script:
  sonos_say:
    alias: "Sonos TTS script"
    sequence:
     - service: sonos.snapshot
       data_template:
     - service: sonos.unjoin
       data_template:
     - service: media_player.volume_set
       data_template:
         volume_level: "{{ volume }}"
     - service: tts.voicerss_say
       data_template:
     - delay: "{{ delay }}"
     - service: sonos.restore
       data_template:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
automation:
  - alias: 'test'
    trigger:
        entity_id: input_boolean.mytest
    action:
      - service: script.sonos_say
        data:
          sonos_entity: media_player.keuken
          volume: 0.5
          delay: '00:00:05'

Ik krijg de melding

Error while executing automation automation.pmd_buiten_zetten. Invalid data for call_service at pos 1: not a valid value for dictionary value @ data['entity_id']

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Wat kost je een NUC 24/7??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-07 19:40
Een nuc gebruikt gemiddeld 20 watt ... dus gemiddeld 2,74 per maand.
Wat is jouw definitie van "niet zuinig" voor een nuc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 19:52
Ik ben ook sinds kort begonnen met Home Assistant in de vorm van Hass.IO. Nu heb ik ook de Tileboard addon geinstalleerd om weer te geven op een tweede PI. Nu heb ik HA bereikbaar gemaakt via duckdns echter is tileboard ook bereikbaar via het WWW. Dit wil ik echter voorkomen.

Heeft iemand hier ervaring mee om dit op te lossen? m.i. zijn er twee opties:
- Tileboard blokkeren via extern
- Tileboard draaien op de client ipv hass.io. Geen idee of dat mogelijk is, maar als ik de config zo zie zou dit wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Ik wil automatisch mijn camera files deleten vanuit home assistant shell command, waar gaat het mis ik krijg een error code 1 terug.

code:
1
2
3
shell_command:
  removemp4files: 'find /var/lib/docker/volumes/home_assistant_config/_data/www/camera -name "*.mp4" -type f -mtime +30 -exec rm -f {} \;'
  removesjpgfiles: 'find /var/lib/docker/volumes/home_assistant_config/_data/www/camera -name "*.jpg" -type f -mtime +23 -exec rm -f {} \;'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:39
Imperial Guard schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:46:
Ik wil automatisch mijn camera files deleten vanuit home assistant shell command, waar gaat het mis ik krijg een error code 1 terug.

code:
1
2
3
shell_command:
  removemp4files: 'find /var/lib/docker/volumes/home_assistant_config/_data/www/camera -name "*.mp4" -type f -mtime +30 -exec rm -f {} \;'
  removesjpgfiles: 'find /var/lib/docker/volumes/home_assistant_config/_data/www/camera -name "*.jpg" -type f -mtime +23 -exec rm -f {} \;'
Vaak zijn dit rechtenkwesties op het OS. Kun je dit daar succesvol afvuren onder dezelfde gebruiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Rob Z schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:58:
[...]

Vaak zijn dit rechtenkwesties op het OS. Kun je dit daar succesvol afvuren onder dezelfde gebruiker?
Via SSH kon ik het met sudo uitvoeren.
Ik heb ook eerst sudo in het command gehad en daar kreeg ik een foutcode 13x ik meende 135

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

DvD77 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 00:48:
[...]
Dat is dan een zuipnuc. Die van mij doet ca 6 Watt. Dat is dan een nuc met een j3455 cpu, ssd en 8gb ram.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:39
Imperial Guard schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:19:
[...]

Via SSH kon ik het met sudo uitvoeren.
Ik heb ook eerst sudo in het command gehad en daar kreeg ik een foutcode 13x ik meende 135
Met sudo en als root ingelogd? (de gebruiker waaronder home-assistant draait moet je zien na te bootsen en eventueel rechten geven op die bestanden of directories)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:43
Mars Warrior schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:44:
[...]

Dat is dan een zuipnuc. Die van mij doet ca 6 Watt. Dat is dan een nuc met een j3455 cpu, ssd en 8gb ram.
Klopt een J3455 gebaseerde NUC is super-zuinig. Een i3/i5/i7 tikken met gemak 20 Watt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-07 19:40
Mars Warrior schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:44:
[...]

Die van mij ook maar ik was hier even van een i3/i5 uit gegaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Rob Z schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:51:
[...]

Met sudo en als root ingelogd? (de gebruiker waaronder home-assistant draait moet je zien na te bootsen en eventueel rechten geven op die bestanden of directories)
Hmm draai home-assistant in een docker omgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Zomaar een gedachte:
Gebruikt er iemand een zigbee brandmelder ook als inbraak alarm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-07 07:57

KRASH

Juist ja...

Henkiejoo schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:52:
Zomaar een gedachte:
Gebruikt er iemand een zigbee brandmelder ook als inbraak alarm?
Hoe zie je dat voor je? Je kan het alarm niet van afstand triggeren dmv een zigbee commando. Die dingen worden sowieso maar 1x per x aantal uur wakker in het netwerk omdat ze op batterijen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
@KRASH
ik had inderdaad gehoopt dat er een hack mogelijk was om het alarm te triggeren.

De aqara motion sensors zijn bijv ook te "optimaliseren" met een soldeerbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Na een grote opruiming op mijn server krijg ik TensorFlow niet meer aan de praat binnen bij Home-Assistant docker container, toevallig mensen die TensorFlow draaien en me op weg kunnen helpen?

Ik krijg binnen Home Assistant de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/app/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 126, in _async_setup_platform
    SLOW_SETUP_MAX_WAIT, loop=hass.loop)
  File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/tasks.py", line 416, in wait_for
    return fut.result()
  File "/usr/local/lib/python3.7/concurrent/futures/thread.py", line 57, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/src/app/homeassistant/components/tensorflow/image_processing.py", line 93, in setup_platform
    import tensorflow as tf # noqa
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/tensorflow/__init__.py", line 24, in <module>
    from tensorflow.python import pywrap_tensorflow  # pylint: disable=unused-import
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/tensorflow/python/__init__.py", line 63, in <module>
    from tensorflow.python.framework.framework_lib import *  # pylint: disable=redefined-builtin
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/tensorflow/python/framework/framework_lib.py", line 52, in <module>
    from tensorflow.python.framework.importer import import_graph_def
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/tensorflow/python/framework/importer.py", line 28, in <module>
    from tensorflow.python.framework import function
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/tensorflow/python/framework/function.py", line 35, in <module>
    from tensorflow.python.ops import array_ops
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/tensorflow/python/ops/array_ops.py", line 2545, in <module>
    @ops.RegisterGradient("FakeQuantWithMinMaxArgs")
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/tensorflow/python/framework/ops.py", line 2494, in __call__
    _gradient_registry.register(f, self._op_type)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/tensorflow/python/framework/registry.py", line 63, in register
    logging.vlog(1, "Registering %s (%s) in %s.", name, candidate, self._name)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/tensorflow/python/platform/tf_logging.py", line 200, in vlog
    get_logger().log(level, msg, *args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/tensorflow/python/platform/tf_logging.py", line 104, in get_logger
    if not _logging.getLogger().handlers:
TypeError: get_logger() missing 1 required positional argument: 'name'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

UTMachine schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:15:
[...]
Klopt een J3455 gebaseerde NUC is super-zuinig. Een i3/i5/i7 tikken met gemak 20 Watt aan.
Dat is toch niet normaal voor die hardware?
Met een zuinig uATX bord incl SSD en i3/i5/i7 zit je idle tegenwoordig al ruim onder de 5W, dus dat zou zo'n NUCje toch ook moeten kunnen? Maar blijkbaar niet :(

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
Duck dns is ingesteld en ik kan de website extern bereiken via een https://
Config yaml:
YAML:
1
2
3
4
 http:
  base_url: https://my-domain.duckdns.org:8123
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem 

Is dit zo afdoende of moet ik ook nog iets instellen om de''Let’s Encrypt'' functie in te stellen? Of neemt duckdns dit voor lief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-07 16:53
Morex schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:00:
Duck dns is ingesteld en ik kan de website extern bereiken via een https://
Config yaml:
YAML:
1
2
3
4
 http:
  base_url: https://my-domain.duckdns.org:8123
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem 

Is dit zo afdoende of moet ik ook nog iets instellen om de''Let’s Encrypt'' functie in te stellen? Of neemt duckdns dit voor lief?
Als je een valide https verbinding hebt van buitenaf dan werkt het.
DuckDNS hoef je niks bij in te stellen voor een https verbinding.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:14
barrymossel schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:28:
[...]

Een tactisch geplaatste RPi werkte hier door het hele huis, maar anders kun je er meerdere plaatsen. Bij mij was het met een telefoon overigens.
RFID hoe zie je dat voor je? Daar moet je de tag toch bijna tegen de ontvanger aanhouden? Lijkt me niet mogelijk om als presence tracker the gebruiken. Behalve om in en uit te checken.

Ik zou voor enkele RPi Zero's gaan.
RFID is inderdaad onhandig vanwege het bereik. Maar ik vind eigenlijk alleen keyfinders met bluetooth met allerlei bells en whistles (letterlijk :P ) die ik helemaal niet nodig heb en die daardoor vaak ook behoorlijk groot zijn. Ik zoek een simpele sleutelhanger met bluetooth en verder niks - zodat ik de aanwezigheid kan pingen. M'n mobiel is daarvoor onbetrouwbaar (schakelt wife/bt uit en thuislaten).

Weet iemand een eenvoudige, kleine sleutelhanger met bluetooth zonder poespas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
menocchio schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:28:
[...]

RFID is inderdaad onhandig vanwege het bereik. Maar ik vind eigenlijk alleen keyfinders met bluetooth met allerlei bells en whistles (letterlijk :P ) die ik helemaal niet nodig heb en die daardoor vaak ook behoorlijk groot zijn. Ik zoek een simpele sleutelhanger met bluetooth en verder niks - zodat ik de aanwezigheid kan pingen. M'n mobiel is daarvoor onbetrouwbaar (schakelt wife/bt uit en thuislaten).

Weet iemand een eenvoudige, kleine sleutelhanger met bluetooth zonder poespas?
Echt geen idee of dit werkt, maar aan de kosten hoeft het niet te liggen: US $1.04 30%OFF | Tishric smart remote control anti lost keychain alarm bluetooth tracker key finder tags keyfinder localizador gps locator
https://s.click.aliexpress.com/e/njlNeQ01l

En anders: https://www.thetrackr.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-07 16:17

BushWhacker

developer

DvD77 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 00:48:
[...]

Ik heb mijn NUC 6i3 gemeten hij zit net onder de 10W.
En dat was nog met keyboard/mouse + extra 2.5" ssd.

Nu zit er alleen een m.2 ssd in en is hij headless, dus ik ga ervan uit dat dit weer een watt scheelt.

specs: NUC 6i3, m.2 256GB ssd, 2*8GiB DDR4 sodimm.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
BushWhacker schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:55:
[...]

Ik heb mijn NUC 6i3 gemeten hij zit net onder de 10W.
En dat was nog met keyboard/mouse + extra 2.5" ssd.

Nu zit er alleen een m.2 ssd in en is hij headless, dus ik ga ervan uit dat dit weer een watt scheelt.

specs: NUC 6i3, m.2 256GB ssd, 2*8GiB DDR4 sodimm.
Ah, ja op zich valt het ook wel mee. Was meer benieuwd of er nog slimme besparingen mogelijk zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand al ervaring met het custom component voor Samsung tv? Al lange tijd werkt het ingebakken component niet of slecht voor 2016+ (Tyzen) modellen, dus heb al tijden niet mijn firmware van de tv (KS7000) bijgewerkt, waardoor het bij mij nog werkt. Dit zou met dit custom component opgelost moeten zijn, waardoor ik mijn tv firmware bij zou moeten kunnen werken. Vroeg me af hoe de ervaring hier er is.
https://github.com/xchwarze/ha-samsungtv-custom ( staat ook in HACS)

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:56
Iemand ervaring met water afsluiters zoals deze:

https://m.nl.aliexpress.com/item/33045500116.html

Ik wil hem gaan gebruiken icm watersensors en het water afsluiten als er een lek is bij vaatwasser/wasmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-07 16:21

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb nu als recorder mijn MySQL database op mijn server ingesteld, dit scheelt volgens mij behoorlijk qua snelheid, in positieve zin welteverstaan.

Nu probeer ik een automation te maken, maar ik snap het geloof ik niet helemaal.

Wat ik wil is:

Voorwaarde:
- mijn vrouw of ik is thuis
- De tijd is tussen 7:00 en 23:00
Actie: Zet de thermostaat Nefit Easy op 21 graden
Anders: zet de thermostaat op 17 graden

Kan iemand me wat op weg helpen?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAP-Team schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:32:

Nu probeer ik een automation te maken, maar ik snap het geloof ik niet helemaal.

Wat ik wil is:

Voorwaarde:

Wat heb je zelf al?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 08:51
CAP-Team schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:32:
Ik heb nu als recorder mijn MySQL database op mijn server ingesteld, dit scheelt volgens mij behoorlijk qua snelheid, in positieve zin welteverstaan.

Wat ik wil is:

Voorwaarde:

Geen idee wat je als trigger wil gebruiken, maar zal ergens in deze buurt moeten zitten.. Voor de exacte fine tuning zal je toch echt zelf moeten spelen ermee :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Naampje voor de Automation
  trigger:
  - platform: time
    at: '07:00:00'
    before: '23:00:00'
  condition:
    condition: state
    entity_id: zone.home
    state: 'Home'
  action:
    - service: climate.set_temperature
      data:
        entity_id: climate.nefit,blablabla
        temperature: 21

Automation is niet getest, heb geen idee of jou HA systeem ermee over ze nek gaat. Kijk hem goed na en controleer hem goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Thanx ik ga er even mee prutsen :)

Ik heb het nu als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1572184436962'
  alias: Verwarming woonkamer
  trigger:
  - at: '15:15:00'
    platform: time
  condition:
    entity_id: person.edwin_xxxxx
    state: Home
    entity_id: person.monica_xxxxx
  action:
  - data:
      entity_id: climate.nefit_easy
    service: climate.set_temperature

Alleen geldt het nu alleen als we allebei thuis zijn (or functionaliteit lijkt niet te werken)
En de eindtijd lijkt het ook niet te doen. Of moet dit met een losse automation dus door om 23:00 de thermostaat altijd terug te zetten naar 18.0 graden.
En gebeurt er nu ook wat als we nu bijvoorbeeld samen weggaan? Er is immers geen trigger op aanwezigheid.

[ Voor 92% gewijzigd door CAP-Team op 27-10-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAP-Team schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:41:
Thanx ik ga er even mee prutsen :)

Ik heb het nu als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  alias: Verwarming woonkamer
  trigger:
  - at: '15:15:00'
  condition:
  action:
  - data:

Alleen geldt het nu alleen als we allebei thuis zijn (or functionaliteit lijkt niet te werken)
En de eindtijd lijkt het ook niet te doen. Of moet dit met een losse automation dus door om 23:00 de thermostaat altijd terug te zetten naar 18.0 graden.
En gebeurt er nu ook wat als we nu bijvoorbeeld samen weggaan? Er is immers geen trigger op aanwezigheid.
Zo ie zo is een condition niet OR standaard, je zult hier een OR condition moeten maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  condition:
    condition: or
    conditions:

[ Voor 10% gewijzigd door martinvdm op 27-10-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-07 17:17
Belangrijk nieuws voor de mensen die gebruik maken van Hassbian als onderliggende OS voor HA.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
Ik zou graag via telegram een berichtje willen krijgen wat mijn maand verbuik is van verschillende apparaten die ik log. Nu heb ik met utility meter alle devices toegevoegd die ik log. Hoe kan ik nu het beste dit in telegram zetten?

Ik heb nu dit en dat werkt opzich wel, maar om nou 15 aparte autoamtions te maken voor elk apparaat (ja zoveel zijn het er :P ), is vast een andere oplossing voor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: 'verstuur Kwh gegevens elke maand op de 1e
  trigger:
    - platform: time
      at: '00:01:00'
  condition:
    - condition: template
      value_template: "{{ now().timetuple().tm_yday == 1 }}"
  action:
    - service: notify.xxx
      data_template:
        message: "Totaal verbruik van de quooker was deze maand: {{ states.sensor.quooker.state }}KWh"

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

:/

Ik heb nu een paar automations gemaakt:

Als één van ons beiden thuis is om 8:00 uur zet dan de thermostaat op 21 graden
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  alias: Verwarming woonkamer aanzetten als we thuis zijn om 8:00
  description: Als Edwin of Monica thuis is dan de temperatuur op 21 graden zetten
  trigger:
  - at: 08:00:00
  condition:
  - condition: or
    conditions:
      entity_id: person.edwin_xxxxxx
      entity_id: person.monica_xxxxxx
  action:
  - data:

Zet om 23 uur de verwarming weer op 18 graden
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: '1572187636131'
  alias: Verwarming uitzetten om 23:00 uur
  description: ''
  trigger:
  - at: '23:00:00'
  condition: []
  action:
  - data:
      temperature: 18

Als ik wegga en mijn vrouw is al weg zet dan de verwarming op 18 graden
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1572187968125'
  alias: Kachel uit als Edwin weggaat
  trigger:
  - entity_id: person.edwin_xxxxxx
    from: Home
    to: Away
  condition:
    state: Away
  action:
  - data:

En ook een andersom, en als ik thuiskom en mijn vrouw is nog weg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1572188420683'
  alias: Kachel aan als Edwin thuis komt
  trigger:
    from: Away
    to: Home
  condition:
  action:
  - data:

En ook die andersom.

Dat kan vast efficiënter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

CAP-Team schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:01:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  description: Als Edwin of Monica thuis is dan de temperatuur op 21 graden zetten
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
  - data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
  action:
  - data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  trigger:
  condition:
  action:
  - data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  trigger:
  condition:
  action:
  - data:

En ook die andersom.

Ik heb het als volgt aangepakt. Let wel, ik woon alleen, dus de situaties zijn niet helemaal vergelijkbaar. Als eerste heb ik een 'setpoint slider' gemaakt (een input_number). Deze verandert door de dag heen met verschillende temperatuurniveau's (van 6:30 tot 8:00 18 graden, van 8 tot 21:30 20 graden en de rest van de tijd 15):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- alias: Setpoint instellen
  trigger:
    platform: time_pattern
    minutes: /15
  action:
  - delay:
      seconds: 30
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      value: >-
        {% if states.sensor.time.state >= '06:30' and states.sensor.time.state < '08:00' and is_state('binary_sensor.workday_sensor', 'on') %}
          18
        {% elif states.sensor.time.state >= '08:00' and states.sensor.time.state < '22:00' %}
          20
        {% else %}
          15
        {% endif %}
      entity_id: input_number.lr_temp_setpoint

Als je bovenstaande code aanpast om te checken of Monica of Edwin thuis, dan scheelt dat je weer één automation.

De onderstaande automation regelt het verder aan/uitzetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- alias: Thermostaat aanzetten of wijzigen
  trigger:
    from: not_home
    entity_id: device_tracker.thijs_iphone
    to: home
  condition:
    state: home
  action:
    data_template:
      temperature: '{{ states("input_number.lr_temp_setpoint") | float }}'
      entity_id: climate.living_room
- alias: Thermostaat uitzetten
  trigger:
    from: home
    to: not_home
    for:
      minutes: 5
  action:
    data:
      temperature: 15

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
  - data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
  action:
  - data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  trigger:
  condition:
  action:
  - data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  trigger:
  condition:
  action:
  - data:

En ook die andersom.

Is dit niet handig?
https://hass-apps.readthedocs.io/en/stable/apps/schedy/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
  - data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
  action:
  - data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  trigger:
  condition:
  action:
  - data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  trigger:
  condition:
  action:
  - data:

En ook die andersom.

Maak even een group aan van beide personen. Als één van de twee (of beiden) thuis zijn of thuis komen, staat die op thuis. Als beiden weg zijn, dan staat die op niet thuis. Daarmee kan je je condities en automatiseringen veel simpeler maken.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Controleren of een persoon thuis of weg is is bij iPhone gemakkelijker dan bij Android, dat is mijn ervaring..
Android heeft niet veel apps (Life360, maar deze zuigt gigantisch je batterij leeg binnen 5uur had die me Samsung Galaxy a50 batterij leeg, terwijl ik normaal makkelijk de dag red.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
tdw schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:25:
[...]

Ik heb het als volgt aangepakt. Let wel, ik woon alleen, dus de situaties zijn niet helemaal vergelijkbaar. Als eerste heb ik een 'setpoint slider' gemaakt (een input_number). Deze verandert door de dag heen met verschillende temperatuurniveau's (van 6:30 tot 8:00 18 graden, van 8 tot 21:30 20 graden en de rest van de tijd 15):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- alias: Setpoint instellen
  trigger:
    platform: time_pattern
    minutes: /15
  action:
  - delay:
      seconds: 30
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      value: >-
        {% if states.sensor.time.state >= '06:30' and states.sensor.time.state < '08:00' and is_state('binary_sensor.workday_sensor', 'on') %}
          18
        {% elif states.sensor.time.state >= '08:00' and states.sensor.time.state < '22:00' %}
          20
        {% else %}
          15
        {% endif %}

Als je bovenstaande code aanpast om te checken of Monica of Edwin thuis, dan scheelt dat je weer één automation.

De onderstaande automation regelt het verder aan/uitzetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- alias: Thermostaat aanzetten of wijzigen
  trigger:
    from: not_home
    to: home
  condition:
    state: home
  action:
    data_template:
      temperature: '{{ states("input_number.lr_temp_setpoint") | float }}'
- alias: Thermostaat uitzetten
  trigger:
    from: home
    to: not_home
    for:
      minutes: 5
  action:
    data:
      temperature: 15
Slim idee! Ga daar vandaag ook eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

mAiden88 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:00:
Controleren of een persoon thuis of weg is is bij iPhone gemakkelijker dan bij Android, dat is mijn ervaring..
Android heeft niet veel apps (Life360, maar deze zuigt gigantisch je batterij leeg binnen 5uur had die me Samsung Galaxy a50 batterij leeg, terwijl ik normaal makkelijk de dag red.)
Owntracks werkt prima en kun je op zowel iOS als Android gebruiken. Voorwaarde is wel dat je HA-instance vanaf het internet te bereiken is, want de app geeft vanaf je telefoon de locatie direct door aan HA (dus niet via een clouddienst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Koppensneller schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:06:
[...]

Owntracks werkt prima en kun je op zowel iOS als Android gebruiken. Voorwaarde is wel dat je HA-instance vanaf het internet te bereiken is, want de app geeft vanaf je telefoon de locatie direct door aan HA (dus niet via een clouddienst).
Dan ga ik daar nog eens naar kijken, thanks.
Mij HA setup is vanaf buiten wel te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozenflame
Vraagje:

Ik heb vorige week mijn hassio geinstalleerd op een ssd (met raspbian) in een docker container. Ik begin het idee te krijgen dat ik misschien iets te hard van stapel ben gelopen, gezien mijn nog ietwat geringe kennis in deze richting. Ik heb het echter wrkende gekregen, maar loop nu toch tegen een probleem aan; hoe kom ik nu bij mijn files als is bijvoorbeeld HACS wil installeren? Is dit nog mogelijk? --> zoniet ga ik misschien toch even het docker gedeelte er tussenuit halen, dat maakt het al een stuk minder complex!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
frozenflame schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:28:
Vraagje:

Ik heb vorige week mijn hassio geinstalleerd op een ssd (met raspbian) in een docker container. Ik begin het idee te krijgen dat ik misschien iets te hard van stapel ben gelopen, gezien mijn nog ietwat geringe kennis in deze richting. Ik heb het echter wrkende gekregen, maar loop nu toch tegen een probleem aan; hoe kom ik nu bij mijn files als is bijvoorbeeld HACS wil installeren? Is dit nog mogelijk? --> zoniet ga ik misschien toch even het docker gedeelte er tussenuit halen, dat maakt het al een stuk minder complex!
Je zal het via Samba kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

@frozenflame De makkelijkste oplossing is om in hassio de Configurator add-on te installeren. Dan kun je vanuit je browser gewoon bij je bestanden. Anders staan ze waarschijnlijk onder /usr/share/hassio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-07 13:42
Hmmbob schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:58:

Maak even een group aan van beide personen. Als één van de twee (of beiden) thuis zijn of thuis komen, staat die op thuis. Als beiden weg zijn, dan staat die op niet thuis. Daarmee kan je je condities en automatiseringen veel simpeler maken.
Dit. En, @CAP-Team , volgens mij kun je ook beter iedere X minuten blijven checken in plaats van alleen om 8 uur.

Én: 'andersom' denken, aangezien je ook 's nachts de temperatuur op 18 graden wil. Je moet er dan dus van uit gaan dat 18 graden je standaardtemperatuur is, ténzij iemand tussen 8:00 en 23:00 thuis is. Jij beredeneert nu dat je 21 graden als standaard wil tenzij iemand weg is, of als jullie gaan slapen. Dan moet je dus veel meer uitzonderingen maken om van 21 naar 18 te gaan terwijl jij eigenlijk alleen maar van 18 naar 21 wil als er iemand thuis is tussen 08:00 en 23:00.

Je kunt de standaardtemperatuur in je Nefit dus op 18 graden instellen, en tussen 8:00 en 23:00 check je iedere paar minuten of je groep (van jou én je vrouw) thuis is. Of er nu 1 of 2 personen thuis zijn maakt dan niet uit, de groep is thuis en dus maken we de aanpassing van 18 naar 21 graden. Is dat niet het geval, dan houden we ons aan de standaard 18 graden (en hoeven we dus niks te doen).

Even uit de losse pols:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: 'thermostaat_aan_bij_thuis'
  alias: Lekker Warm voor Thuisblijvers
  trigger:
  - platform: time_pattern
    hours: ''
    minutes: '5'
    seconds: ''
  condition:
  - condition: time
    after: 08:00
    before: '23:00'
  action:
    data:
    data_template:
      temperature: >-
        {% if is_state('group.edwin_en_monica', 'Home') %}
          21
        {% else %}
          18
        {% endif %}

Volgens mij doe je met bovenstaand alles wat jij in 5 automations doet. Afhankelijk van hoe je je thermostaat kunt instellen, zul je dan nog om 23:00u een extra automation moeten doen als ie niet vanzelf weer terug naar 18 springt.

[ Voor 5% gewijzigd door redah op 28-10-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

mAiden88 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:00:
Wij doen dat via Google maps. We hadden toch al onze locatie gedeeld met elkaar en nu ook met een account die ik speciaal voor Home Assistant had aangemaakt.
Scheelt weer een extra app.

Mijn HA is dus niet van buitenaf te benaderen (en dat wil ik eigenlijk zo houden), op deze manier is dat ook niet nodig. Via mijn eigen VPN kan ik er wel bij op afstand.

[ Voor 12% gewijzigd door CAP-Team op 28-10-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozenflame
Koppensneller schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:30:
@frozenflame De makkelijkste oplossing is om in hassio de Configurator add-on te installeren. Dan kun je vanuit je browser gewoon bij je bestanden. Anders staan ze waarschijnlijk onder /usr/share/hassio.
Dit heb ik geprobeerd, maar er was nog niets verschenen. Ik zal eens kijken vanavond of ik daar iets fout gedaan heb. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkiscool
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-07 10:30
CAP-Team schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:47:
[...]

Wij doen dat via Google maps. We hadden toch al onze locatie gedeeld met elkaar en nu ook met een account die ik speciaal voor Home Assistant had aangemaakt.
Scheelt weer een extra app.

Mijn HA is dus niet van buitenaf te benaderen (en dat wil ik eigenlijk zo houden), op deze manier is dat ook niet nodig. Via mijn eigen VPN kan ik er wel bij op afstand.
Zou je/iemand mij op weg kunnen helpen met de Google Maps locatie? Ik heb deze stappen uitgevoerd:
https://www.home-assistant.io/integrations/google_maps/

- Nieuw account aangemaakt
- Cookie geëxporteerd en in de config map geplaatst (ook hernoemd)
- In Configuration.yaml

code:
1
2
3
device_tracker:
  - platform: google_maps
    username: [username]

- Hassio Reboot

Alleen vervolgens gebeurd er weinig en weet ik eerlijk gezegd niet zo goed waar ik moet beginnen met zoeken. Google zoeken levert vooral resultaten van heel lang geleden op.

Ik heb het idee dat ik nog tracking: true moet toevoegen ergens, maar gezien known_devices uitgefaseerd is weet ik even niet waar.

Alvast dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-07 13:42
Henkiscool schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:39:

Zou je/iemand mij op weg kunnen helpen met de Google Maps locatie?
Ook interesse. Momenteel check ik met HA of onze Wi-Fi routers de telefoons detecteert (thuis gebruiken we altijd Wi-Fi) en als de router onze telefoons niet ziet zijn we 'dus' niet thuis.

Voor ingewikkeldere projectjes is n exacte locatie wellicht wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

@Henkiscool kom ik vanavond even op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-07 15:20
martinvdm schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:16:
Iemand al ervaring met het custom component voor Samsung tv? Al lange tijd werkt het ingebakken component niet of slecht voor 2016+ (Tyzen) modellen, dus heb al tijden niet mijn firmware van de tv (KS7000) bijgewerkt, waardoor het bij mij nog werkt. Dit zou met dit custom component opgelost moeten zijn, waardoor ik mijn tv firmware bij zou moeten kunnen werken. Vroeg me af hoe de ervaring hier er is.
https://github.com/xchwarze/ha-samsungtv-custom ( staat ook in HACS)
En heeft deze iemand al werkend? Ik krijg deze foutmelding:

Platform error media_player.samsungtv_custom - Integration 'samsungtv_custom' not found.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiscool
Dank alvast! Ik ben benieuwd wat ik fout doe/nog moet toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Oke even een vraagje over ervaringen.

Ik heb deursensoren die getriggerd worden obv mqtt en tasmota. Sonoff RF bridge.
Nu hoor dat ESPHome ook handig is en in sommige gevallen stabieler.

Echter moet ik mijn Sonoff bridge zo aanpassen dat het lastiger word om terug te draaien. Dus voordat ik alles uit de kast ga halen voor de aanpassingen:

Wat zijn de voor en nadelen tussen het gebruik van MQTT (Tasmota) vs. Esphome ?
- Is het sneller?
- Is het stabieler?
- Wat zou je waarom aanraden?

Gr. Chalid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Chamek schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:40:

Ik heb deursensoren die getriggerd worden obv mqtt en tasmota. Sonoff RF bridge.

Echter moet ik mijn Sonoff bridge zo aanpassen dat het lastiger word om terug te draaien. Dus voordat ik alles uit de kast ga halen voor de aanpassingen:

- Is het sneller?
- Is het stabieler?

Gr. Chalid
Ik ben helaas nog niet helemaal overtuigd van EspHome.

Ik heb wat testjes gedaan met 2x een Wemos D1 Mini Pro, maar met regelmaat waren de modules offline of geen response. Terwijl ik de code heb geschreven via ArduinoIDE met dezelfde functies geen issues heb.

Ik gebruik trouwens niet de API maar wil alles over MQTT laten lopen

[ Voor 3% gewijzigd door Imperial Guard op 28-10-2019 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-07 15:11
Na enkele dagen klooien eindelijk de DSMR reader in Docker aan de gang gekregen. Nu wil ik echter de data van DSMR doorsturen middels MQTT naar Home Assistant. Het vorige topic heb ik doorgespit maar helaas geen antwoord op kunnen vinden.

Wat ik heb gedaan:
1. Mosquitto volgens geconfigureerd middels: https://www.home-assistant.io/addons/mosquitto/

code:
1
2
3
4
5
mqtt:
  broker: a0d7b954-mqtt
  username: mqtt
  password: <wachtwoord>
  discovery: true

2. MQTT aangezet in de DSMR configuration met de volgende settings:

- Hostname: IP adres van Hassio
- Port: 1883
- Insecure SSL (dit om te testen of er iets op Hassio binnen komt)
- Client ID: DSMR-Reader
- Username: mqtt
- Password: <wachtwoord zelfde als HA config>
- Day consumption aangevinkt

Maar hoe zie ik nu dat er data komt in Hassio? Ik zie dat de DSMR data heeft verstuurd. In Hassio heb ik de logs van de Mosquitto add on gekeken, maar daar zie ik niks verschijnen.

Iemand die mij wil helpen met waar het fout gaat? Hoe zie ik nu wat in Home Assistant?

[ Voor 4% gewijzigd door Thoit op 28-10-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver323
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-07 13:28
redah schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:53:
[...]

Ook interesse. Momenteel check ik met HA of onze Wi-Fi routers de telefoons detecteert (thuis gebruiken we altijd Wi-Fi) en als de router onze telefoons niet ziet zijn we 'dus' niet thuis.

Voor ingewikkeldere projectjes is n exacte locatie wellicht wel fijn :)
@Henkiscool
Afgelopen week ook mee gestoeid.
Probeer het via Firefox met de addon voor de cookie. Dit heeft bij mij gewerkt.
Had het via Chrome gedaan en daar moet je even opletten dat je wel de google.com cookie gebruikt. Dus niet dat je via google.nl naar maps gaat. Maar dit werkte niet.
Na dat je hem juist heb gezet in je config map duurt het even na de reboot totdat er wat verschijnt.

Er komt dan bij states een nieuw device met google_maps tevoorschijn.

[ Voor 4% gewijzigd door silver323 op 28-10-2019 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkiscool
silver323 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:17:
[...]

@Henkiscool
Afgelopen week ook mee gestoeid.
Probeer het via Firefox met de addon voor de cookie. Dit heeft bij mij gewerkt.
Had het via Chrome gedaan en daar moet je even opletten dat je wel de google.com cookie gebruikt. Dus niet dat je via google.nl naar maps gaat. Maar dit werkte niet.
Na dat je hem juist heb gezet in je config map duurt het even na de reboot totdat er wat verschijnt.

Er komt dan bij states een nieuw device met google_maps tevoorschijn.
Bedankt voor de tip! Ik dacht dat ik dit al gedaan had, maar voor de zekerheid nogmaals uitgevoerd. En ik heb ipv alleen de gebruikersnaam er @gmail.com achter gezet. Nu werkt het! Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Thoit schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:41:
Na enkele dagen klooien eindelijk de DSMR reader in Docker aan de gang gekregen. Nu wil ik echter de data van DSMR doorsturen middels MQTT naar Home Assistant. Het vorige topic heb ik doorgespit maar helaas geen antwoord op kunnen vinden.

Wat ik heb gedaan:
1. Mosquitto volgens geconfigureerd middels: https://www.home-assistant.io/addons/mosquitto/

[code=yaml]
mqtt:
broker: a0d7b954-mqtt
username: mqtt
password: <wachtwoord>
discovery: true
[/code=yaml]

2. MQTT aangezet in de DSMR configuration met de volgende settings:

- Hostname: IP adres van Hassio
- Port: 1883
- Insecure SSL (dit om te testen of er iets op Hassio binnen komt)
- Client ID: DSMR-Reader
- Username: mqtt
- Password: <wachtwoord zelfde als HA config>
- Day consumption aangevinkt

Maar hoe zie ik nu dat er data komt in Hassio? Ik zie dat de DSMR data heeft verstuurd. In Hassio heb ik de logs van de Mosquitto add on gekeken, maar daar zie ik niks verschijnen.

Iemand die mij wil helpen met waar het fout gaat? Hoe zie ik nu wat in Home Assistant?
In ha ga je dit niet zien. Je moet Mqtt sensoren eerst zelf configureren in je configuration.yaml

https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/

Je kan een tool downloaden om te zien wat voor Mqtt verkeer er voorbij komt op je broker. Bijvoorbeeld Mqtt.fx http://www.mqttfx.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Chamek schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:40:

- Is het sneller?
- Is het stabieler?

Gr. Chalid
Ik heb 1 wemos D1 mini met esphome. Heb geen ervaring met tasmota. Het voordeel wat ik zie is dat je met yaml op een zelfde manier als in HA alles kan instellen. Je kan je firmware update OTA doen. Ik gebruik de API en dit werkt zeer snel. Enige nadeel is dat ik geen hass.io heb en dus weer een extra docker aan moest maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-07 15:11
Mich schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:42:
[...]

In ha ga je dit niet zien. Je moet Mqtt sensoren eerst zelf configureren in je configuration.yaml

https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/

Je kan een tool downloaden om te zien wat voor Mqtt verkeer er voorbij komt op je broker. Bijvoorbeeld Mqtt.fx http://www.mqttfx.org
Het verkeer moet toch ook op de broker zelf uit te lezen zijn lijkt mij?

Heb zojuist dit in de sensor file toegevoegd:

code:
1
2
3
4
5
- platform: mqtt
  name: 'Nacht_teller'
  state_topic: 'dsmr/day-consumption'
  unit_of_measurement: 'Watt'
  value_template: '{{ value_json.electricity1 }}'

Echter blijft de status unknown in Home Assistant :? In DSMR zie ik dat er data verstuurd is. Bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
Topic

Payload
dsmr/day-consumption/electricity2   1.358

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Thoit schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

Het verkeer moet toch ook op de broker zelf uit te lezen zijn lijkt mij?

Heb zojuist dit in de sensor file toegevoegd:

code:
1
2
3
4
5
- platform: mqtt
  name: 'Nacht_teller'
  state_topic: 'dsmr/day-consumption'
  unit_of_measurement: 'Watt'
  value_template: '{{ value_json.electricity1 }}'

Echter blijft de status unknown in Home Assistant :? In DSMR zie ik dat er data verstuurd is. Bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
Topic

Payload
dsmr/day-consumption/electricity2   1.358
Er wordt electricity2 verstuurt en je subscribed naar electricity1? Of ben ik nu te simpel?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Henkiscool schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:39:
[...]

Zou je/iemand mij op weg kunnen helpen met de Google Maps locatie? Ik heb deze stappen uitgevoerd:
https://www.home-assistant.io/integrations/google_maps/

- Nieuw account aangemaakt
- Cookie geëxporteerd en in de config map geplaatst (ook hernoemd)
- In Configuration.yaml

code:
1
2
3
device_tracker:
    username: [username]

- Hassio Reboot

Alleen vervolgens gebeurd er weinig en weet ik eerlijk gezegd niet zo goed waar ik moet beginnen met zoeken. Google zoeken levert vooral resultaten van heel lang geleden op.

Ik heb het idee dat ik nog tracking: true moet toevoegen ergens, maar gezien known_devices uitgefaseerd is weet ik even niet waar.

Alvast dank voor het meedenken.
in mijn configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
device_tracker:
    username: "googleaccount@gmail.com"
    scan_interval: 300

Je moet dus het cookies bestand hebben als je met die google account bent ingelogd op google maps.
Dit bestand sla je op als

.google_maps_location_sharing.cookies.googleaccount_gmail_com

Als Home Assistant dan gedeelde locaties vindt, dan staan die in een bestand genaamd:
known_devices.yaml

Hierin komen dan de gedeelde locatie accounts te staan, en die kun je dus weer aan de personen koppelen in Home Assistant.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.