Acties:
  • +29Henk 'm!

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-03 12:38
Mede-auteur:
  • PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 11:16

PuckStar

Home Assistant - Awaken your home

Wat is Home Assistant?

Home Assistant (afgekort HASS) is een open source automation platform gebouwd met Python 3. Het kan veel verschillende soorten en merken devices in huis (en daarbuiten) tracken en besturen. De installatie is ook vrij eenvoudig en er is een zeer snel groeiende community.
Leuk detail is dat het door een Nederlander (Paulus Schoutsen) is gemaakt. Hij woont momenteel in San Diego, Amerika.

Ingebouwde UI

Het heeft een ingebouwde web UI geschikt voor mobiel, tablet en desktop. Je hoeft dus geen app te installeren! Voor iOS is er overigens wel een app en voor Android komt die binnen afzienbare tijd.
De interface ziet er ongeveer zo uit, maar kan dus volledig naar eigen voorkeur opgezet worden:

Mobiel

Desktop

Demo
https://home-assistant.io/demo/

Hoe te installeren?

Je kunt het op allerlei platformen installeren waarvan de Raspberry Pi de meest gebruikte is.

Sinds kort is er een handige default installatie waarna je ook makkelijker losse componenten kunt installeren, backups (snapshots) kan maken etc. Zie Hass.io.

Je kunt Hassio ook in een docker op een server draaien. Hier 1 van de instructievideo's.
Voor andere installaties kun je hier terecht: https://home-assistant.io/getting-started/

Als je gaat installeren op een pi is het aan te raden om de Database en log van Home Assistant weg te laten schrijven naar een usbstick. Tenzij je de Database sowieso elders gaat plaatsen (bijvoorbeeld op je NAS). Hier een handleiding betreft het gebruik van een usbstick.
Het lezen/schrijven naar de database kun je sowieso beperken als je de Recorder en Logbook wat beperkter opzet. Vaak is het helemaal niet nodig om bepaalde zaken te loggen namelijk.

Opzetten van je eigen Home Automation

Configuratie kan in Hassio grotendeels webbased maar kan ook via bestanden (YAML-formaat).

Automation

Automation gaat volgens het principe trigger -> condition -> action
Dus: Wat -> In welk geval -> Welke actie

Simpel voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
automation:
  alias: Turn on light when sun sets
  trigger:
    platform: sun
    event: sunset
  action:
    service: light.turn_on

Uitgebreider:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# Example configuration.yaml entry
group:
  living_room:
    - light.table_lamp
    - light.ceiling
    - switch.christmas_lights

automation:
  alias: Turn on light when sun sets
  trigger:
    platform: sun
    event: sunset
    offset: "-01:00:00"
  condition:
    platform: state
    entity_id: group.all_devices
    state: home
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: group.living_room

Verdere integraties/mogelijkheden

Hieronder slechts een select aantal van mogelijke integraties met Home Assistant:Voor een complete lijst van zogenaamde Components (inmiddels al meer dan 1400) voor dit systeem zie:
https://home-assistant.io/components/#all
De community is sterk aan het groeien dus er komen regelmatig nieuwe componenten bij.
Kijk daarvoor ook hier: https://community.home-assistant.io/c/projects

Externe toegang en beveiliging

Als je je Home Assistant platform ook van buitenaf wilt kunnen benaderen is het aan te raden om de verbinding goed te beveiligen.
Indien je Hassio gebruikt kun je die doen met de DuckDNS Addon.

Tips

• Sommige van onderstaande tips zijn onnodig of verlopen op een andere manier als je van de Hassio installatie gebruik maakt!
  • Om makkelijk je Home Assistant configuratie bestanden aan te passen maak je een samba share aan.
    Uitleg hierover vind je in deze video rond 6:30
  • Het is sterk aan te raden om je bestanden te bewerken met Notepad++ of Atom. In Notepad++ kun je de Code Taal dan op YAML zetten waardoor het makkelijker leesbaar is en je fouten sneller ontdekt.
  • Vaak is het zo dat het herstarten van HASS via de GUI of zelfs via de commandline erg lang kan duren. Je kunt Hassctl gebruiken om te herstarten. Als het afsluiten namelijk te lang duurt wordt het hiermee na 1 minuut hard gestopt. Dit heeft tot nu toe nog nooit voor problemen gezorgd.
  • Nadat je configuratie bestanden hebt aangepast moet je HASS herstarten, maar om zeker te zijn dat dat niet mislukt vanwege incorrecte code kun je eerst dit commando runnen (vanaf versie 0.29): $ hass --script check_config
    Je kunt ook http://www.yamllint.com/ gebruiken om je YAML-code te valideren! Dat kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
    Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website.
  • Bij Templates (onder Developer Tools) http://JOUWHASSURL/dev-template kun je ook templates controleren.

Interessante/handige links

Configuraties en componenten van en door Tweakers

ThinkPad configuratie
ThinkPad: Universele IR afstandsbediening m.b.v. ESP8266
ThinkPad: Value template om een random ID te maken voor KlikAanKlikUit-switches (AC-protocol)
nicky2b: Philips Hue Motion sensor toevoegen (Lux, Temp en Motion) en een Engelse vertaling.
Home Automations van PuckStar

Heb je ook een configuratie die je met ons wilt delen?
Of misschien heb je zelf een handig Component gemaakt?
Laat het mij weten dan kunnen we de link hier opnemen!

Zigbee2Mqtt

Er is nu een specifiek Zigbee2mqtt topic!

Laten we HASS nog groter maken! :)

[Voor 93% gewijzigd door PuckStar op 09-07-2019 22:39. Reden: Paar zaken geupdatet]

Kamer huren

• BKJ
Niemand die dit gebruikt? ;-)

Kamer huren

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-03 23:25
Nope. Maar wow, deze kende ik nog niet. Lijkt er op dat OpenHAB (wat ik momenteel gebruik) nog wat uitgebreider is en vooral ook krachtiger in scripting. Maar dit ziet er wel erg gelikt uit moet ik zeggen, wat dat betreft is de interface wel een stukje beter imho, iig voor basis componenten.

Ik ga het even in de gaten houden. Niet alles wordt momenteel gesupport en ik heb ook wel aardig wat vrijheid in oa de GUI nodig. Maar wellicht dat OpenHAB samen met dit kan draaien. OpenHAB voor de rules en aansturing, dit als prettige interface.

[Voor 10% gewijzigd door GENETX op 20-01-2016 11:47]

• daandamhuis
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:27
Bedankt voor de Tip, deze kende ik ook nog niet, maar is zeker de moeite waard om hem eens te proberen!

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

Jep, ik gebruik het. Behoorlijk intensief zelfs. Heb er een 10-tal Hue lampen in zitten, een Nest thermostaat en een Aeontec USB stick met 1 sensor en 2 actuators.
Enorm "tweakable" en IMHO veel flexibelere configuratie dan b.v. Domoticz of OpenHAB. De community is levendig en er wordt uitgebreid ontwikkeld. Het platform heeft een kleine basis, waardoor het snel(!) is op een (in mijn geval) Rpi2. Plugins voor Graphite en InfluxDB voor de statistieken-nerd en ook automation is tof.
Neemt niet weg dat je YAML even moet snappen al is dat uiteindelijk kinderspel. Het gebrek aan een web-based configuratie-tool vind ik juist de kracht, alles in een set configfiles. Happy customer hier :)

dus ...

• GENETX
  • Laatst online: 22-03 23:25
Dan ben ik benieuwd hoe dit systeem flexibeler is dat OpenHAB. Daarin kan ik zo ongeveer alles veranderen en configureren...

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:15
Ik gebruik HA nu bijna een jaar. De ontwikkeling gaat snel, elke twee weken een release met allerlei nieuwe componenten en functionaliteit. In mijn configuratie gebruik ik het voor Hue, allerlei KaKu en Z-Wave devices en om mijn thermostaat (eerder Nest, nu Tado) aan te sturen.

Voordeel wat mij betreft is dat HA veel sneller reageert dan OpenHAB. OpenHAB (en Domoticz) hadden een paar seconden nodig alvorens het drukken op een KaKu switch effect had, bij HA is het effect binnen een seconde merkbaar. Verder heeft HA een relatief korte leercurve, veel componenten en erg flexibel.

Voor Tado heb ik zelf een component (Python) geschreven en die kan je met een regeltje in het configuratiebestand actief maken.

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:53
In mijn vorige appartement gebruikte ik domoticz om al mijn (voornamelijk z-wave) componenten aan te sturen.

Echter dit topic heeft me wel voor home-assistent geïnteresseerd.

Hierboven lees ik al dat Timmy het sneller vind reageren. Zijn er nog andere mensen die voordelen hebben gevonden t.o.v. domoticz?

Nu is de tijd voor mij om te kiezen wat ik ga gebruiken ;)

• Timmy
Timple schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:07:
Gewoon een paar verschillende systemen uitproberen. Domoticz is redelijk makkelijk zelf uit te proberen, OpenHab is lastiger en heeft een flinke leercurve en Home Assistant is redelijk snel te doen. Houd er rekening mee dat je in Domoticz veel in de user interface kan doen, in OpenHab en Home Assistant zit de configuratie en het bouwen van rules in bestanden.

Ik heb in elk van de drie de gewenste configuratie gebouwd en toen het gedrag bekeken. Elk pakket heeft z'n voor- en nadelen en het is maar net wat je belangrijker vindt, in mijn geval werd het Home Assistant.

• Timple
Timmy schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:41:
[...]

Gewoon een paar verschillende systemen uitproberen. Domoticz is redelijk makkelijk zelf uit te proberen, OpenHab is lastiger en heeft een flinke leercurve en Home Assistant is redelijk snel te doen. Houd er rekening mee dat je in Domoticz veel in de user interface kan doen, in OpenHab en Home Assistant zit de configuratie en het bouwen van rules in bestanden.

Ik heb in elk van de drie de gewenste configuratie gebouwd en toen het gedrag bekeken. Elk pakket heeft z'n voor- en nadelen en het is maar net wat je belangrijker vindt, in mijn geval werd het Home Assistant.
Wat betreft configuratie vind ik een gui wel makkelijk, vooral omdat je meteen alle opties kan zien.

Echter config files lenen zich weer beter voor versiebeheer (git) gok ik.

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️5 💻14" M1

Ziet er opzich goed uit, wat ik niet goed kan beoordelen, maar wellicht weet iemand dat. Hoe is de logging op langere tijd? Bij domoticz kun je bv op maand en jaar basis naar je temperatuur van je nest kijken. Is dit ook mogelijk?

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• Timmy
Niet vanuit Home Assistant, je kan via de history steeds per dag terug. Wil je grafieken van andere periodes maken dan is er een goede optie voor.

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️5 💻14" M1

Thx, ziet er gied uit, jammer dat zoiets er niet bij zit.

Enig idee of en hoe een youless uitgelezen moet worden?

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• Timmy
[RNMC] Viper schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 09:56:
Enig idee of en hoe een youless uitgelezen moet worden?
Volgens mij is er geen standaard component waarmee dat kan maar als je een beetje handig bent met Python kan je die vast zelf maken.

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️5 💻14" M1

helaas niet handig nee, maar goed, laten we gewoon proberen. Heb wel alvast wat standaard dingen die ik in domoticz had gekoppeld. Vind het een mooier en cleaner interface hebben. Kwam trouwens wel wat lastige/gekke dingen tegen bij de systemmonitor, namelijk dat Processor_use in je group cpu_use moet worden genoemd 8)7

• BKJ
Home assistant krijgt eigen iphone-app:
http://www.iculture.nl/ni...-krijgt-eigen-iphone-app/

Kamer huren

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik gebruik het nu een tijdje en het bevalt me goed.
Modules die ik gebruik is, Plex, Hue, Nest, Samsung TV, Telegram en iCloud tracking.

Het toevoegen van modules doe je door een stuk tekst toe te voegen aan je configuratie bestand.
Zoals bijvoorbeeld.

# Example configuration.yaml entry
media_player:
platform: plex

Het kost enige moeite om te begrijpen hoe het in elkaar zit. Het is niet echt programmeren maar eerder een stuk tekst in je config zetten en aan te passen.
Zou fijn zijn als er in de toekomst een soort van builder komt zodat je het makkelijker in elkaar kan zetten.
Enige wat ik nu mis is het uitlezen van de Smart Meter.

• PuckStar
Timple schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:07:
In mijn vorige appartement gebruikte ik domoticz om al mijn (voornamelijk z-wave) componenten aan te sturen.

Echter dit topic heeft me wel voor home-assistent geïnteresseerd.

Hierboven lees ik al dat Timmy het sneller vind reageren. Zijn er nog andere mensen die voordelen hebben gevonden t.o.v. domoticz?

Ik ga binnenkort ook met Home Assistant aan de slag en heb 2 vragen:
- wanneer gebruik je zwave en wanneer hue of iets anders?
- ik wil pi-hole installeren op een dietpi versie. kan ik daar dan ook HA op installeren denk je?

Voor wie het nog niet weet, er is ook een Toon script!! https://github.com/opdoffer/toon-homeassistant

[Voor 6% gewijzigd door PuckStar op 08-06-2016 20:37]

[My Home Automations]

• Timple
PuckStar schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:24:
[...]

- wanneer gebruik je zwave en wanneer hue of iets anders?
Ik zelf zie z-wave als een wat robuustere versie van het klik-aan-klik-uit systeem.

Het heeft namelijk 2-weg communicatie (je controller ziet dus ook wanneer je zelf de lamp aan maakt) en heeft een mesh systeem (betere reikweidte en betrouwbaarheid). Maar het is ook wat duurder.

Hue is vooral voor lampen. Persoonlijk vind ik dit een beetje lastig, want het werkt niet samen met een 'standaard' setup van een lamp aan je plafond en een lichtknop bij de deur.

[Voor 17% gewijzigd door Timple op 13-06-2016 13:26]

• PuckStar
Timple schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:24:
[...]

Ik zelf zie z-wave als een wat robuustere versie van het klik-aan-klik-uit systeem.

Het heeft namelijk 2-weg communicatie (je controller ziet dus ook wanneer je zelf de lamp aan maakt) en heeft een mesh systeem (betere reikweidte en betrouwbaarheid). Maar het is ook wat duurder.

Hue is vooral voor lampen. Persoonlijk vind ik dit een beetje lastig, want het werkt niet samen met een 'standaard' setup van een lamp aan je plafond en een lichtknop bij de deur.
Bedankt voor je reactie. Betreft lampen ga ik waarschijnlijk voor de Osram Lightify.

Betreft schakelaars voor apparaten die zelf niet "slim" zijn ben ik nog aan het zoeken naar een goeie (en niet gelijk hele dure) optie.
Ik zie onder andere een D-Linik w215 maar die heeft best veel negatieve reviews.
Welke (eventueel zwave) schakelaar raad jij aan?

Overigens om mijn eigen vraag van hiervoor te beantwoorden: Ja pi-hole kan opdezelfde pi draaien als Home Assistant :). Het werkt als een tierelier!

Heb o.a. Owntracks, FIND, Telegram en Toon werkend gekregen in HASS.
Nu dus nog lampen en apparaten die zelf niet slim zijn (burolamp waar geen slimme led in past).
En later misschien dan rolluiken etc.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-03 14:26
Ik zie helaas geen OpenThermGateway ondersteuning bij HomeAssistant, of zie ik dat verkeerd?
Ben momenteel fervent pimatic gebruiker, maar eens een keer over het hek bij de buren kijken kan nooit kwaad :)

[Voor 38% gewijzigd door Thedr op 13-06-2016 17:09]

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

• PuckStar
Thedr schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:08:
Ik zie helaas geen OpenThermGateway ondersteuning bij HomeAssistant, of zie ik dat verkeerd?
Ben momenteel fervent pimatic gebruiker, maar eens een keer over het hek bij de buren kijken kan nooit kwaad :)
Ik zie die ook niet gauw staan. Dit zijn de devices die thermostaat kunnen: https://home-assistant.io/components/#thermostat
Ik kan het eventueel even voor je navragen. En welke thermostaat wil jij aansturen?

[My Home Automations]

• Thedr
Ik ga op termijn een OpenTherm Gateway hier neerzetten, tussen mijn ketel en thermostaat (Honeywell Round Modulation). De thermostaat is (min of meer bewust) niet 'connected', ik wil dat zelf verder regelen via de OTGW. Vandaar mijn vraag dus :) Pakketten zoals pimatic, Domoticz en OpenHAB hebben allen al lange tijd ondersteuning voor de OTGW.

• studiodubio
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:54
PuckStar schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:59:
[...]

Heb o.a. Owntracks, FIND, Telegram en Toon werkend gekregen in HASS.
Heb je hier voorbeeld scripts van en kan je het hier delen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:23

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Thedr schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:34:
Ik ga op termijn een OpenTherm Gateway hier neerzetten, tussen mijn ketel en thermostaat (Honeywell Round Modulation). De thermostaat is (min of meer bewust) niet 'connected', ik wil dat zelf verder regelen via de OTGW. Vandaar mijn vraag dus :) Pakketten zoals pimatic, Domoticz en OpenHAB hebben allen al lange tijd ondersteuning voor de OTGW.
Ligt er natuurlijk aan op wat voor manier je ondersteuning wilt hebben voor de OTGW.

Wil je allerlei flitsende grafiekjes e.d. uitlezen, of wil je alleen het setpoint aanpassen? Dat laatste is niet meer dan een simpel commando sturen: TT=19 (Temporary, 19 graden). Dat kan door een seriële socket te openen naar ttyUSB0 (als hij daaraan hangt) en het commando daar te sturen, of door het als HTTP-request naar de webinterface van otmonitor te sturen.

Een simpele HTTP-request kan volgens mij elk domoticapakket wel. Het is alleen de vraag of je otmonitor ernaast wil draaien ;)

[Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2016 20:55]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Thedr
Denk dat de OTGW monitor er (ergens) naast gaat draaien. Zover ik het begrijp kunnen daaruit ook allerhande mooie grafiekjes gehaald worden icm influx en grafana zoals een van onze medetweakers dat heeft voorgekauwd. Dus denk dat inderdaad het zetten van een enkel setpoint eigenlijk ook wel een heel eind zal voldoen. Die enkele keer dat ik alle data wil kunnen zien hoeft dat van mij niet perse in HomeAssistant.
Dank voor je suggestie, zal er eens over nadenken!

• ThinkPad

ThinkPad

Thedr schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:27:
Denk dat de OTGW monitor er (ergens) naast gaat draaien. Zover ik het begrijp kunnen daaruit ook allerhande mooie grafiekjes gehaald worden icm influx en grafana zoals een van onze medetweakers dat heeft voorgekauwd. Dus denk dat inderdaad het zetten van een enkel setpoint eigenlijk ook wel een heel eind zal voldoen. Die enkele keer dat ik alle data wil kunnen zien hoeft dat van mij niet perse in HomeAssistant.
Dank voor je suggestie, zal er eens over nadenken!
:)

En klopt, dat was deze blogpost: Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway
Heb dat zelf al een aantal weken draaien en werkt erg mooi.

• PuckStar
studiodubio schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:24:
[...]

Heb je hier voorbeeld scripts van en kan je het hier delen?
Hier vind je Toon https://github.com/opdoffer/toon-homeassistant
Owntracks opzetten: YouTube: Configuring MQTT and Owntracks
FIND: https://community.home-as...-internal-positioning/772
Telegram: https://home-assistant.io/components/notify.telegram/

Je zult er wel even voor moeten gaan zitten hoor, althans ik ben sinds vrijdag met HA begonnen en heb er echt al heel erg veel uren inzitten.
Hier vind je veel componenten: https://home-assistant.io/components/#all
Als je specifieke vragen hebt kun je op verschillende plekken terecht:
Uiteraard eerst op de home-assistant.io website zelf. Daar vind je heel veel informatie (soms even zoeken).
Andere plekken vind je hier: https://home-assistant.io/help/

En hopelijk kan dit forum ook wat actiever worden :).

Ik ben in ieder geval best enthousiast en ben nu aan het bedenken/bekijken welke componenten ik ga aanschaffen. De mogelijkheden lijken eindeloos dus dat is mooi :).
Bijvoorbeeld dmv zwave: Sensative , Fibaro rook detector etc.
Op deze site vind je ook meer info en producten voor zwave.

Ik zie overigens dat e.e.a. ook al in de TS staat :)

[My Home Automations]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:48
Ben ook om van domoticz naar Home assistant.
P1 kabel en Netatmo thermostaat werken nog niet, maar is een kwestie van tijd denk ik.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoostVerh
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
ny-hardcore schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 19:19:
Ben ook om van domoticz naar Home assistant.
P1 kabel en Netatmo thermostaat werken nog niet, maar is een kwestie van tijd denk ik.
Interessant HA, kun je aangeven wat het voordeel is van HA t.o.v. Domoticz?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ny-hardcore
JoostVerh schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:18:
[...]

Voordelen weet ik nog niet. Is vooral anders.
Automation , States, Sun en device tracker componenten zijn erg fijn om snel een goed werkende automation te maken (als je goed de voorbeelden bestudeerd ).
Ging mij beter af dan blockly dingen in domoticz.
Maar ik denk dat het vooral persoonlijke keuze is. Domoticz ondersteund meer 'Nederlandse' hardware of hardere die veel in NL gebruikt wordt voor mijn gevoel.

cd /pub && more beer

• PuckStar
ny-hardcore schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:59:
[...]
Maar ik denk dat het vooral persoonlijke keuze is. Domoticz ondersteund meer 'Nederlandse' hardware of hardere die veel in NL gebruikt wordt voor mijn gevoel.
Heb je voorbeelden van die Nederlandse hardware?
In ieder geval voor Toon heeft al iemand een script gebouwd.

Overigens is er weer een nieuwe versie uitgekomen: 0.23 https://home-assistant.io...i-cec-and-sony-bravia-tv/

En er was een interessant webinar (zo noem ik het maar even): Home Assistant Support 101 - Getting around in Home Assistant

[My Home Automations]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ny-hardcore
PuckStar schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 23:44:
[...]

Heb je voorbeelden van die Nederlandse hardware?
In ieder geval voor Toon heeft al iemand een script gebouwd.

Overigens is er weer een nieuwe versie uitgekomen: 0.23 https://home-assistant.io...i-cec-and-sony-bravia-tv/

En er was een interessant webinar (zo noem ik het maar even): Home Assistant Support 101 - Getting around in Home Assistant
P1 DSMR smart meter.

En volgens pyrfxtrx zou mijn deurbel van de action ook ondersteund zijn, maar toch zie ik die niet verschijnen. Niet direct Home assistant , maar component rfxtrx

cd /pub && more beer

Acties:
  • +1Henk 'm!

Anoniem: 477788

Waarom wil je dit in je domotica oplossing hebben? Ik snap best dat je inzicht wilt in je 'algemene' stroom verbruik, maar ik kan mijzelf zo geen reden verzinnen om het in een domotica oplossing te willen.

Voor enkel inzicht in stroom verbruik zou ik hem eerder in een influxdb of andere database stoppen en daar de gegevens inzichtelijk weergeven.

Waarvoor wil je het gebruiken dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LPEspecial
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-03 16:38
Anoniem: 477788 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 10:33:
[...]

Waarom wil je dit in je domotica oplossing hebben? Ik snap best dat je inzicht wilt in je 'algemene' stroom verbruik, maar ik kan mijzelf zo geen reden verzinnen om het in een domotica oplossing te willen.

Voor enkel inzicht in stroom verbruik zou ik hem eerder in een influxdb of andere database stoppen en daar de gegevens inzichtelijk weergeven.

Waarvoor wil je het gebruiken dan?
Ik kan me voorstellen om te zien hoe veel instraling er is (zonnestroom opbrengst) om zo bijvoorbeeld de gordijnen te sluiten om de zon buiten te houden.

LPEspecial

Acties:
  • +1Henk 'm!

LPEspecial schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:19:
[...]

Ik kan me voorstellen om te zien hoe veel instraling er is (zonnestroom opbrengst) om zo bijvoorbeeld de gordijnen te sluiten om de zon buiten te houden.
Dat is een goede optie, al zou ik dan zelf eerder kiezen om de omvormer uit te lezen, wat ik zelf ook doe.

Ik heb de volgende oplossing, ik zeg niet dat het beter is, maar het past wel beter bij mij. Ik gebruik HA, of een andere domotica oplossing enkel voor het automatiseren. Het voeden van HA gebeurd voornamelijk met een MQTT event bus. HA heeft een mooie ondersteuning voor verschillende typen MQTT berichten, zoals een sensor maar ook een switch en nog meer. Events die optreden in HA, gaan ook weer de MQTT bus op zodat ik deze informatie ook nog weer ergens anders voor kan gebruiken.

In de bovenstaand geval gaat bij mij de P1 en omvormer gegevens de MQTT bus op, HA leest deze MQTT bus en zodoende heb ik daar beschikbaarheid over deze gegevens. HA kan met deze gegevens automatisering doen, is ook het enige wat het doet en doet het erg goed.

Om inzicht te krijgen in mijn stroomverbruik, is de MQTT bus ook gekoppeld aan een InfluxDB en voor de zonnepanelen zit de MQTT bus vast aan PVOutput. Mindergas.nl is ook gekoppeld aan de MQTT bus, al moet ik toegeven dat ik daar weinig mee doe.

Kort gezegd alle nummertjes, tellertjes of iets anders gaat de MQTT bus in en haal ik waar ik het wil hebben er weer uit.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 00:58
JoostVerh schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:18:
[...]

Ha Joost, Ik werd door PuckStar gewezen op dit topic (nadat hij me had overgehaald om toch eens te kijken naar HASS). ik heb voordat ik op HASS overstapte een goed anderhalf - twee jaar met Domoticz gewerkt en ben / was echt een enorme voorstander van het systeem.

Ik ben toch overgestapt naar HASS en tot op heden bevalt me dat goed. Ik ondersteun het bericht van ny-hardcore dat een persee niet beter is dan de ander. Er zijn weldegelijk verschillen. Ik probeer even een paar verschillen voor je in kaart te brengen:

Interface:
Domoticz oogt wat 'ouderwets' en is zonder gebruik van speciale thema's lastig om mobile te gebruiken. Ook is er geen 'native' app of zoals HASS de mogelijkheid om vanuit de app een link te maken naar het homescreen. Veelal gebruikte ik voor Mobile de iOS app Pilot. HASS is out of the box interface onafhankelijk.

HASS heeft hier wat mij betreft een streepje voor. Het oogt vriendelijk en heeft tevens een grote 'Wife-Acceptance' factor. Ik kon mijn vriendin nooit warm krijgen voor Domoticz en met HASS speelt ze sinds dag 1. Ik vind dit een niet te onderschatten factor in gebruik. Het moet het hele gezin (indien aanwezig) kunnen dekken.

Compatibility:

Domoticz wordt vaak in een zin genoemd met de RFXCom RFXTrx transceiver. Wordt ook vaak in combinatie verkocht bij de electro winkels. Omdat Domoticz eveneens door een Nederlandse ontwikkelaar is geschreven (ik meen zelfs een mede tweaker) is er een grote compatibility voor Devices met een Nederlandse oorsprong. Dit zie je terug in de snelle adoptie van Toon (toen Toon nog in de Beta fase zat bij Eneco) en de vele Nederlandse niche weerstations welke Domoticz ondersteunt.

Verder leunt het evengoed op externe devices zoals de RFxCom / RAZBerry en bridges zoals Hue, Toon etc.

Ga je hier in de praktijk veel van merken? Ik persoonlijk niet, maar ik heb dan ook geen hele gekke zaken in huis. Wat ik weer een pro vind van een HASS is dat het standaard al zaken ondersteund zoals Kodi, Chromecast, Hyperion etc. Voor zover ik weet zijn alle drie de devices niet direct of zonder al te veel moeite te bedienen vanuit domoticz. Dit is voor mij een grote plus. Daarnaast lees ik dat HASS standaard al veel algemene systemen zoals Hue, WeMo, MQTT en andere zaken native ondersteund. Dit heb ik persoonlijk nooit gezien bij Domoticz.

Ook het gebruik van meedere users (zoals een apart profiel voor jezelf en partner) heb ik niet gezien in Domoticz. Er moest custom made lua aan te pas komen om uberhaupt een device te ontdekken op het netwerk (door te pingen iedere x tijd). Dat was de enige vorm van detectie. Wat dat betreft ziet HASS er beter uit al heb ik die mogelijkheden nog niet volledig bekeken).

Usability:

Hier vind ik Domoticz wel echt een puntje hebben tegenover HASS. Bij Domoticz kan alles live in de interface geregeld worden. Nieuw hardware device? aanzetten configureren en Domoticz zal meteen de apparaten die bij het device horen detecteren. Ook het leren van nieuwe commando's voor X10 producten gaat met Domoticz (min of meer altijd) zonder al teveel moeite. Dit kan prima vanuit de interface zonder daarvoor een config aan te passen en te rebooten, En dat is ook een beetje de strekking van het verhaal. In domoticz kun je dus veel live configureren en testen, waarbij je in HASS meteen de CLI in moet duiken, configs aanpassen en restarten.

Daarnaast mis ik in HASS de mogelijkheid om properties aan een device te koppelen (of ik heb deze nog niet ontdekt). In Domoticz had ik een aantal PIRs die alleen maar een ON-signal gaven. in Domoticz kon ik automatisch de status van een said PIR weer op uit zetten na een x seconden. Ook was het mogelijk om los van events (zie hieronder) ook op switch niveau configuraties aan te geven. bijv. ga om 20:00 aan iedere dag etc. Ook de mogelijkheid om switches te locken zie ik nog niet terug in HASS. Dit kan handig zijn als je een switch of een device hebt wat je niet middels de interface wilt regelen, maar alleen actor te laten zijn in een event. Dit is vast mogelijk in HASS, maar dat moet ik dus nog even ontdekken.

Automation:

Nu heb ik nog niet veel gespeeld met de Automation mogelijkheden van HASS, maar Domoticz heeft een 'click-n-drag' blockly systeem om events te maken en te programmeren. Ook te doen vanuit de interface. Dat in combinatie met dummy apparaten / variabelen maakte dit wel een fijn systeem om events te creëren. Het nadeel is dat het event systeem vaak niet lekker werkte doordat je vaak je blockly-events kwijt raakte in de interface of dat het niet overzichtelijk was hoe de events met elkaar samenwerkten. Dit gaf af en toe wel hele leuke discoshows thuis ( :D )

Domoticz werkt veel met LUA scripts voor automation naast de blocklys. LUA is best een vriendelijke taal, maar mijn eerste gevoel bij YAML wat in HASS gebruikt wordt is dat YAML nog vriendelijker is dan LUA. Ik ga het snel genoeg merken. Nu zal het ook wel schelen dat ik een goede basis in Python heb.

Dus of ik de blockly-events ga missen? hmmm geen idee. Iig niet de instabiliteit.

Stability:

Bij mij had Domoticz regelmatig een crash. Interface die niet meer reageerde of niet te benaderen was via het web. Kreeg simpelweg een Service is offline als homescreen terwijl het apparaat gewoon aan stond en benaderbaar was via CLI. Soms resulteerde dit fenomeen zich ook in een freeze van Domoticz. Echter Domoticz is niet vergevingsgezind bij een soft-/ dan wel hard-reboot. in 8/10 keer resulteerde dit in een corrupte database of een SD-kaart die door de pi niet meer te lezen was. Resultaat: veel avondjes gezeten om Domoticz weer opnieuw te installeren en de back-up terug te zetten. Dit probleem heb ik met vele verschillende SD-kaartjes gehad. Na de laatste crash een 3 weken terug was ik er klaar mee en ben ik overgestapt naar HASS. afgezien van een domme configfout heeft HASS mij nog niet in de steek gelaten.

Conclusie:

Dit is uiteraard echt niet alles qua verschillen. Ik heb de voor mij belangrijkste uitgelicht. Daarnaast ben ik nog niet lang over op HASS, maar weet ik wel dat Domoticz niet snel terug zal nemen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

DJ-NaRRa schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:50:
[...]

Usability:

Hier vind ik Domoticz wel echt een puntje hebben tegenover HASS. Bij Domoticz kan alles live in de interface geregeld worden. Nieuw hardware device? aanzetten configureren en Domoticz zal meteen de apparaten die bij het device horen detecteren. Ook het leren van nieuwe commando's voor X10 producten gaat met Domoticz (min of meer altijd) zonder al teveel moeite. Dit kan prima vanuit de interface zonder daarvoor een config aan te passen en te rebooten, En dat is ook een beetje de strekking van het verhaal. In domoticz kun je dus veel live configureren en testen, waarbij je in HASS meteen de CLI in moet duiken, configs aanpassen en restarten.
Ik vind HA hier juist een puntje (flink punt) voor hebben op Domoticz. Al dat 'automatische' detectie gedoe maakt het onoverzichtelijk. Bij HA zit alles in (dezelfde) configuratie file welke je eenvoudig in github of bitbucket kan plaatsen. Zelf als je een custom component maakt zet je die er netjes bij in je config en de code en stop je dat in je github. Niets geen rare verassingen of meerdere plaatsen waar je je configuratie hebt staan.

Ieder zijn eigen voorkeur trouwens.

Daarnaast mis ik in HASS de mogelijkheid om properties aan een device te koppelen (of ik heb deze nog niet ontdekt). In Domoticz had ik een aantal PIRs die alleen maar een ON-signal gaven. in Domoticz kon ik automatisch de status van een said PIR weer op uit zetten na een x seconden. Ook was het mogelijk om los van events (zie hieronder) ook op switch niveau configuraties aan te geven. bijv. ga om 20:00 aan iedere dag etc. Ook de mogelijkheid om switches te locken zie ik nog niet terug in HASS. Dit kan handig zijn als je een switch of een device hebt wat je niet middels de interface wilt regelen, maar alleen actor te laten zijn in een event. Dit is vast mogelijk in HASS, maar dat moet ik dus nog even ontdekken.
Alles wat je hier beschrijft kan. De automatisch uitzetten via een automation, de 20.00 aan het zelfde. Het locken gaat anders, je maakt een template sensor die de state overneemt. Die kun je dan zelf niet aanpassen, de echt switch maak je hidden.
Automation:

Nu heb ik nog niet veel gespeeld met de Automation mogelijkheden van HASS, maar Domoticz heeft een 'click-n-drag' blockly systeem om events te maken en te programmeren. Ook te doen vanuit de interface. Dat in combinatie met dummy apparaten / variabelen maakte dit wel een fijn systeem om events te creëren. Het nadeel is dat het event systeem vaak niet lekker werkte doordat je vaak je blockly-events kwijt raakte in de interface of dat het niet overzichtelijk was hoe de events met elkaar samenwerkten. Dit gaf af en toe wel hele leuke discoshows thuis ( :D )

Domoticz werkt veel met LUA scripts voor automation naast de blocklys. LUA is best een vriendelijke taal, maar mijn eerste gevoel bij YAML wat in HASS gebruikt wordt is dat YAML nog vriendelijker is dan LUA. Ik ga het snel genoeg merken. Nu zal het ook wel schelen dat ik een goede basis in Python heb.

Dus of ik de blockly-events ga missen? hmmm geen idee. Iig niet de instabiliteit.
De YAML automatisch vind ik fijn, je kunt er een hele hoop mee. Wat ik fijner vind is dat je je eigen python code kunt laten uitvoeren, je kunt werkelijk alles maken mits je wat python kent. Het is erg eenvoudig om je eigen code toe te voegen.
Stability:
Afgezien van een domme configfout heeft HASS mij nog niet in de steek gelaten.
Stabiliteit vind ik ook top. Hij heeft mij ook nog geen enkele keer in de steek gelaten. Wat wel beter kan is de foutmeldingen als je fouten in je Yaml hebt.
Conclusie:

Dit is uiteraard echt niet alles qua verschillen. Ik heb de voor mij belangrijkste uitgelicht. Daarnaast ben ik nog niet lang over op HASS, maar weet ik wel dat Domoticz niet snel terug zal nemen.
Ik zelf ben ook nog maar net over. Ik vind vooral het gemak van zelf uitbreidingen maken erg top. Stabiliteit is ook goed en kan er eigenlijk alles mee.

De frontend gebruik ik zelf niet, ik ben van mening dat het allemaal automatisch moet gaan.

Eens even iets heel anders.

Ik heb gisteren mijn gehele woon/eet-kamer en keuken voorzien van Hue lampen. Cadeautje aan mijzelf, mag ook wel eens een keer.

Elke domotica oplossing die ik tot nu toe gebruikt heb, en zo ook HA, toont mij alle lampen afzonderlijk. Ik kan ze verder prima afzonderlijk instellen. Echter heb ik veel liever de voorkeur om eenvoudig weg te zeggen, plaats scene sunset op de woonkamer groep. Dus eigenlijk, scene's maken in de Hue APP en deze dan via HA aan laten zetten.

Voor diegene met een Hue systeem, hoe doen jullie dit? Mis ik gewoon iets?

Als ik de Philips Hue API eens goed bekijk moet wat ik wil gewoon mogelijk zijn, dus als het nu niet kan dan ga ik het zelf bouwen.

• PuckStar
Anoniem: 477788 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:02:
Eens even iets heel anders.

Ik heb gisteren mijn gehele woon/eet-kamer en keuken voorzien van Hue lampen. Cadeautje aan mijzelf, mag ook wel eens een keer.

Elke domotica oplossing die ik tot nu toe gebruikt heb, en zo ook HA, toont mij alle lampen afzonderlijk. Ik kan ze verder prima afzonderlijk instellen. Echter heb ik veel liever de voorkeur om eenvoudig weg te zeggen, plaats scene sunset op de woonkamer groep. Dus eigenlijk, scene's maken in de Hue APP en deze dan via HA aan laten zetten.

Voor diegene met een Hue systeem, hoe doen jullie dit? Mis ik gewoon iets?

Als ik de Philips Hue API eens goed bekijk moet wat ik wil gewoon mogelijk zijn, dus als het nu niet kan dan ga ik het zelf bouwen.
Ik heb geen ervaring met HUE maar ik vermoed dat je je scene / automation in HASS kan aanmaken en die kun je dan aanroepen of in een view plaatsen.
Mocht iemand anders geen oplossing weten dan kun je ook even op het forum zoeken of het op de gitterchat vragen.

[My Home Automations]

PuckStar schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:59:
[...]

Ik heb geen ervaring met HUE maar ik vermoed dat je je scene / automation in HASS kan aanmaken en die kun je dan aanroepen of in een view plaatsen.
Mocht iemand anders geen oplossing weten dan kun je ook even op het forum zoeken of het op de gitterchat vragen.
Ik had daar ook al gezocht, maar veel meer dan iemand die een shellscripts gebruikt om de Hue API te benaderen heb ik niet gevonden. Dat moet uiteraard mooier kunnen, dus tenzij iemand al iets gebouwd heeft (wat ik nog niet gevonden heb) ga ik kijken of ik het zelf kan bouwen.

Ik kan mijzelf namelijk niet voorstellen dat ik een enkele lamp aan zou willen, dus ipv lampen zou ik veel liever de groepen tonen als 'lamp'. Ik ga nog even verder zoeken en anders ga ik het maar bouwen denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ny-hardcore
Anoniem: 477788 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 19:57:
[...]

Ik had daar ook al gezocht, maar veel meer dan iemand die een shellscripts gebruikt om de Hue API te benaderen heb ik niet gevonden. Dat moet uiteraard mooier kunnen, dus tenzij iemand al iets gebouwd heeft (wat ik nog niet gevonden heb) ga ik kijken of ik het zelf kan bouwen.

Ik kan mijzelf namelijk niet voorstellen dat ik een enkele lamp aan zou willen, dus ipv lampen zou ik veel liever de groepen tonen als 'lamp'. Ik ga nog even verder zoeken en anders ga ik het maar bouwen denk ik.
Zelf een switch maken, daar automation op en de echte lampen hidden maken?
Maar volgens mij loop je dan ergens vast als je de lampen wilt gaan dimmen....

Bij mijn milight lampen koppel je de lampen aan de Group id van de bridge. Ik heb meerdere lampen onder dezelfde Group id zitten en zijn hass dan ook maar een lamp terwijl het er in werkelijkheid 4 zijn. Dimmen gaan ook allemaal tegelijk

[Voor 4% gewijzigd door ny-hardcore op 08-07-2016 21:24]

cd /pub && more beer

ny-hardcore schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:22:
[...]

Zelf een switch maken, daar automation op en de echte lampen hidden maken?
Maar volgens mij loop je dan ergens vast als je de lampen wilt gaan dimmen....

Bij mijn milight lampen koppel je de lampen aan de Group id van de bridge. Ik heb meerdere lampen onder dezelfde Group id zitten en zijn hass dan ook maar een lamp terwijl het er in werkelijkheid 4 zijn. Dimmen gaan ook allemaal tegelijk
Wat je beschrijft zit ook in de Hue Bridge, de zogeheten Light Groups. Echter ondersteund hass dit (nog) niet.

Ondertussen is het me wel gelukt om support voor LightGroups in te bouwen in de hue implementatie van HA. Alleen heb ik er niet zo heel veel aan. Zo'n LightGroup krijgt dan één instructie van helderheid en kleurtemperatuur en dat geld dan voor alle lampen, ik wil juist verschillende lampen een andere kleur en helderheid geven.

Dat komt ik terug op de 'scene', deze kan ik definiëren in de Hue App en toepassen op een groep. Helaas werkt een scene ook niet heel briljant. Met een scene kun je (zover ik kon vinden) enkel kleur temperatuur toepassen en niet de helderheid. Omdat ik verschillende lamp typen heb, wil ik sommige lampen helderder dan andere en dat kan dus helaas niet.

Al met al komt ik dan toch terug, elke lamp afzonderlijk de helderheid en kleur temperatuur bepalen en die in een HA scene zetten en dan de scene toepassen als mijn lampen aanmoeten. Jammer maar helaas.

Wel heb ik geleerd dat het eenvoudig is om iets bij HA in te bouwen. Dus voor nu ga ik opzoek naar een nieuw projectje om HA uit te breiden. Ik weet alleen nog niet helemaal wat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ny-hardcore
Nog niet geprobeerd , maar klinkt super handig:
https://github.com/acockburn/scenegen

cd /pub && more beer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Jammer dat het hier zo rustig is.

Ik ben ook wat aan het klooien met Home Assistant. Mijn domotica 'carrière' ben ik begonnen met Domoticz, maar dat werkte soms wat brakjes met Z-Wave (wallplugs die ineens een kWh-dagverbruik aangaven wat niet waar kon zijn etc.). Toen overgestapt naar een Zipato Zipabox waar ik nu nog op draai. Dat werkt prima met Z-Wave (is immers een commercieel product dus Zipato zal voor een Z-Wave licentie betalen en daardoor alles kunnen implementeren zoals het hoort). Maar de Zipabox blijft toch altijd als nadeel houden dat het een 'blackbox' is die je in huis hebt staan, alles werkt via de cloud en wat er in de Zipabox gebeurt heb je geen idee van eigenlijk. Verder blijf je afhankelijk van de nukken van Zipato, zij bepalen hoe zij willen dat je de Zipabox gebruikt. Ik heb al een thuisserver (Intel NUC met ESXi) draaien, dus een VMetje voor HA erbij is geen probleem.

Home Assistant is namelijk toch ook wel erg leuk, ik zie het een beetje als het volwassen broertje van Domoticz eigenlijk. De mogelijkheden zijn eindeloos voor wat ik tot dusver heb gezien.

Ik heb een aantal van m'n Z-Wave lampen als HTTP-switches aangemaakt in HA, die switches voeren dan een HTTP-request uit naar m'n Zipabox. Op deze manier kan ik nog even lekker klooien zonder gelijk een Z-Wave stick te hoeven kopen.
M'n Milight lampen heb ik er ook al in hangen, dat werkt ook wel grappig.

Jullie zijn mij hier denk ik nog wel terug, maar ik zal eerst eens de basics onder de knie krijgen. Ik ben inmiddels al zo ver dat ik een lamp aan kan zetten op beweging + lux onder bepaald niveau, en hem ook uitzetten als er x minuten geen beweging is.

Er is trouwens ook een Reddit-thread over Home Assistant waar soms wel eens leuke dingen voorbijkomen: https://www.reddit.com/r/homeassistant/

[Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2016 00:18]

• PuckStar
ThinkPadd schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 00:15:
Jammer dat het hier zo rustig is.

Ik ben ook wat aan het klooien met Home Assistant. Mijn domotica 'carrière' ben ik begonnen met Domoticz, maar dat werkte soms wat brakjes met Z-Wave (wallplugs die ineens een kWh-dagverbruik aangaven wat niet waar kon zijn etc.). Toen overgestapt naar een Zipato Zipabox waar ik nu nog op draai. Dat werkt prima met Z-Wave (is immers een commercieel product dus Zipato zal voor een Z-Wave licentie betalen en daardoor alles kunnen implementeren zoals het hoort). Maar de Zipabox blijft toch altijd als nadeel houden dat het een 'blackbox' is die je in huis hebt staan, alles werkt via de cloud en wat er in de Zipabox gebeurt heb je geen idee van eigenlijk. Verder blijf je afhankelijk van de nukken van Zipato, zij bepalen hoe zij willen dat je de Zipabox gebruikt. Ik heb al een thuisserver (Intel NUC met ESXi) draaien, dus een VMetje voor HA erbij is geen probleem.

Home Assistant is namelijk toch ook wel erg leuk, ik zie het een beetje als het volwassen broertje van Domoticz eigenlijk. De mogelijkheden zijn eindeloos voor wat ik tot dusver heb gezien.

Ik heb een aantal van m'n Z-Wave lampen als HTTP-switches aangemaakt in HA, die switches voeren dan een HTTP-request uit naar m'n Zipabox. Op deze manier kan ik nog even lekker klooien zonder gelijk een Z-Wave stick te hoeven kopen.
M'n Milight lampen heb ik er ook al in hangen, dat werkt ook wel grappig.

Jullie zijn mij hier denk ik nog wel terug, maar ik zal eerst eens de basics onder de knie krijgen. Ik ben inmiddels al zo ver dat ik een lamp aan kan zetten op beweging + lux onder bepaald niveau, en hem ook uitzetten als er x minuten geen beweging is.

Er is trouwens ook een Reddit-thread over Home Assistant waar soms wel eens leuke dingen voorbijkomen: https://www.reddit.com/r/homeassistant/
Het is inderdaad erg rustig hier dus leuk dat je wat post en ermee aan de slag bent gegaan :).

De reddit link staat ook in de TS en daar vind je nog wat andere links ook.

Ik ga binnenkort verhuizen en ga dan echt aan de slag met HASS. Ik heb tot nu wat simpele dingetje gedaan en dat werkt prima. Ik heb ook al wel gesplitste config files en gebruik de secret file voor geheime zaken.

Welke motion sensor gebruik jij? Ik moet nog bedenken welke ik ga gebruiken. Ik zat te denken aan de Fibaro multisensor (zwave plus versie) maar die is best prijzig en ik las dat de batterij misschien niet heel lang mee gaat.

[My Home Automations]

• ThinkPad

ThinkPad

PuckStar schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:23:
[...]

Het is inderdaad erg rustig hier dus leuk dat je wat post en ermee aan de slag bent gegaan :).

De reddit link staat ook in de TS en daar vind je nog wat andere links ook.

Ik ga binnenkort verhuizen en ga dan echt aan de slag met HASS. Ik heb tot nu wat simpele dingetje gedaan en dat werkt prima. Ik heb ook al wel gesplitste config files en gebruik de secret file voor geheime zaken.

Welke motion sensor gebruik jij? Ik moet nog bedenken welke ik ga gebruiken. Ik zat te denken aan de Fibaro multisensor (zwave plus versie) maar die is best prijzig en ik las dat de batterij misschien niet heel lang mee gaat.
Mijn doel is nu eerst om zoveel mogelijk rules van mijn Zipabox om te bouwen naar HASS. Als dat een beetje fijn draait (de WAF moet ook in orde zijn O-) ) dan wellicht een pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface kopen zodat ik alles native in HASS kan hangen i.p.v. via de Zipabox nog aan laten sturen.

Ik heb een pricewatch: Fibaro Bewegingssensor en die heb ik omgebouwd naar netvoeding door een oude telefoonlader te gebruiken: ThinkPadd in "[DIY] USB stroom op de Fibaro Motion Sensor (fgms-001)". Een bewegingssensor op batterijen vind ik nogal stom, ik heb het liefste gewoon alles gevoed vanuit het stopcontact, dan werkt het immers altijd.
Er is inmiddels ook een Z-Wave Plus versie van, maar staat nog niet in de Pricewatch: pricewatch unsorted: Fibaro Motion sensor (FGMS-001 ZW5) (heb productinformatie al aangevuld zodat ze hem erin kunnen zetten).

De 'breedte' waarin die Fibaro sensor om zich heen kijkt is uitstekend vind ik, de 'diepte' waarin hij kan kijken had van mij iets meer gemogen. Ik gebruik hem nu in m'n keuken, had hem eerst in de huiskamer hangen. Als ik dan in de deuropening stond (3-3,5m van de sensor af) dan zag hij mij niet.

Voor de woonkamer heb ik een pricewatch: Aeon Labs 4-in-1 Multisensor maar dat is al een oudje, is niet meer nieuw te koop. De opvolger is pricewatch: Aeotec Multisensor 6 maar heb ik geen ervaring mee (nickyb2 wel).

[Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2016 14:14]

• ThinkPad

ThinkPad

Inmiddels een aantal dagen verder en heb, zoals het nu lijkt, alle rules van m'n Zipabox succesvol over kunnen bouwen naar HASS *O*
Had ze graag met jullie gedeeld (heb ze in een Bitbucket repository staan) maar ik heb er nog API-keys en wachtwoorden e.d. in staan. Zal binnenkort eens kijken naar !env_var zodat ik m'n config kan delen zonder m'n gegevens bloot te geven. Sharing = caring, vind het zelf ook altijd leuk en handig om setups van anderen te kunnen doorneuzen hoe zij dingen aanpakken.

Morgen komt de pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface binnen en ga ik al mijn Z-Wave nodes overzetten van de Zipabox naar de stick.
nickyb2 heeft mij uitgelegd dat het ook zonder loshalen van wandschakelaars e.d. moet kunnen, maar ik vrees toch dat er wel even wat werk in gaat zitten en er toch e.e.a. gedemonteerd moet worden om bij de service-button van de modules te komen.

We gaan het zien. Tot nu toe tevreden over HASS! Leer elke dag weer nieuwe dingen :P

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2016 22:38]

• ny-hardcore
ThinkPadd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:33:
Inmiddels een aantal dagen verder en heb, zoals het nu lijkt, alle rules van m'n Zipabox succesvol over kunnen bouwen naar HASS *O*
Had ze graag met jullie gedeeld (heb ze in een Bitbucket repository staan) maar ik heb er nog API-keys en wachtwoorden e.d. in staan. Zal binnenkort eens kijken naar !env_var zodat ik m'n config kan delen zonder m'n gegevens bloot te geven. Sharing = caring, vind het zelf ook altijd leuk en handig om setups van anderen te kunnen doorneuzen hoe zij dingen aanpakken.

Morgen komt de pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface binnen en ga ik al mijn Z-Wave nodes overzetten van de Zipabox naar de stick.
nickyb2 heeft mij uitgelegd dat het ook zonder loshalen van wandschakelaars e.d. moet kunnen, maar ik vrees toch dat er wel even wat werk in gaat zitten en er toch e.e.a. gedemonteerd moet worden om bij de service-button van de modules te komen.

We gaan het zien. Tot nu toe tevreden over HASS! Leer elke dag weer nieuwe dingen :P
Goed om je hier te zien , altijd graag je Post's in domoticz thread gelezen.

Ik heb inmiddels ook alles uit domoticz overgezet. Kaku spul , MySensors, milight , Netatmo thermostaat en weerstation, foscam camera , wanscam camera en deurbel van de action. Verder heb ik de Google travel time sensor en OwnTracks en nmap tracker aan staan. Rules voor de deurbel, melding bij deur(en) open terwijl de Group all devices op not_home staat, licht aan op basis van Zonnestand en lux sensor en ga zo maar door.
Ben nu trouwens wel aan het overwegen om kaku deurcontacten te gaan vervangen door zwave.

cd /pub && more beer

ny-hardcore schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:30:
[...]

Ik heb inmiddels ook alles uit domoticz overgezet. Kaku spul , MySensors, milight , Netatmo thermostaat en weerstation, foscam camera , wanscam camera en deurbel van de action. Verder heb ik de Google travel time sensor en OwnTracks en nmap tracker aan staan. Rules voor de deurbel, melding bij deur(en) open terwijl de Group all devices op not_home staat, licht aan op basis van Zonnestand en lux sensor en ga zo maar door.
Ben nu trouwens wel aan het overwegen om kaku deurcontacten te gaan vervangen door zwave.
Ik heb die OwnTracks ook een tijdje geprobeerd, maar los van het leeg zuigen van de batterij, vond ik de accuraat hij ook te wensen overlaten. Ik had vaak dat, hoewel ik thuis was, hij zij dat ik toch nog een paar kilometer weg was. Heb jij daar geen last van?

Ik heb zwave deurcontacten, van die Fibaro V2 modules. Die werken in principe goed, maar... wat ik vervelend vind is dat het soms een flinke tijd duurt voordat HASS ze er goed in heeft zitten. Als het er eenmaal inzit prima. Een ander puntje van aandacht, soms klapt iemand de deur dicht, hij gaat dan even kort open en dicht door de klap. De sensor blijft dan soms in de verkeerde stand staan, vooral als de batterij al weer wat zwakker aan het worden is.

• Timmy
Anoniem: 477788 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:08:
Ik heb die OwnTracks ook een tijdje geprobeerd, maar los van het leeg zuigen van de batterij, vond ik de accuraat hij ook te wensen overlaten. Ik had vaak dat, hoewel ik thuis was, hij zij dat ik toch nog een paar kilometer weg was. Heb jij daar geen last van?
Ik gebruik Owntracks om een aantal zaken via HASS aan te sturen, onder andere de doeltemperatuur van de thermostaat. Owntracks kan veel van je accu vergen maar je kan 'm redelijk finetunen heb ik gemerkt en daarmee bepaal je in grote mate de levensduur van een acculading.

Voor het aangeven van de juiste positie zul je ook moeten spelen met de instellingen. Owntracks kent instellingen voor de afstand en tijd tussen updates. Over het algemeen weet Owntracks mijn positie redelijk accuraat te melden.

• ThinkPad

ThinkPad

ny-hardcore schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:30:
[...]

Thanks O+

Ik zie Home Assistant als het volwassen neefje van Domoticz. Het zit allemaal net wat beter in elkaar heb ik het idee. De Zipabox deed het ook prima, maar ik was weer toe aan wat nieuws :+ En hier kun je alles mee doen, als het er niet is kun je zelf custom components e.d. bouwen. En de afhankelijkheid van de (Zipato) cloud is nu weg, alles weer lekker knus in de eigen meterkast draaien >:)

Gisteren de Z-Wave stick binnengekregen en al m'n nodes overgezet. Daarna begon het uitzoeken, HASS dumpt namelijk gewoon alle Z-Wave subitems in z'n GUI:

Dat was dus een hoop dingen op 'hidden: true' zetten in de customization.yaml :z Maar dat is nu allemaal weggewerkt en ik heb m'n rules kunnen ombouwen van virtuele switches naar de juiste Z-Wave entities.

Ik kreeg van nickyb2 nog wel de tip om ergens een Domoticz install te houden, Domoticz heeft namelijk een OpenZWave controlpanel, waardoor je wat beter zicht hebt op je netwerk en parameters van nodes kunt aanpassen. Bij HASS heb je dat niet, daar is het Z-Wave stuk eigenlijk onzichtbaar en krijgt HASS gewoon de nodes door en daar moet je het mee doen.
Ik heb op m'n Windows PC een Domoticz install gezet, hoef ik ook niet moeilijk te doen met zelf compileren e.d. in een Ubuntu VM.

Ik moet nog een aantal dingen even configureren (i2 input van m'n Qubino ZMNHDD1 dimmer krijg ik nog niet tevoorschijn, maar heb ik met elk domoticapakket ruzie mee gehad, binary input van m'n Fibaro Binary Sensor moet ik nog even uitzoeken zodat ik de deurbel er weer in kan zetten) en dan is het klaar.

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2016 10:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

Edit: ./lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/zwave.py
Wel even zoeken naar het bestand in je eigen directory structuur, het zit bij mij in een virtual env.

en maak het zo

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    ('binary_sensor',
     [GENERIC_COMMAND_CLASS_BINARY_SENSOR,
      GENERIC_COMMAND_CLASS_MULTILEVEL_SENSOR,
      GENERIC_COMMAND_CLASS_NOTIFICATION_SENSOR,
      GENERIC_COMMAND_CLASS_MULTILEVEL_SWITCH],
     [SPECIFIC_DEVICE_CLASS_WHATEVER],
     [COMMAND_CLASS_SENSOR_BINARY],
     TYPE_BOOL,
     GENRE_USER),

en dan moeten de Qubino Inputs het weer doen.

• ThinkPad

ThinkPad

Thanks.

Met tail -f /home/hass/.homeassistant/OZW_Log.txt | grep Node016 ook even gevolgd wat het ding doet, maar de i2 input blijft dood, terwijl er bij de i1 knop wel allerlei data voorbijvliegt.

Heb de stick nu even in Domoticz hangen en net parameter 100 aangepast, zo even kijken of dat geholpen heeft.
Enabling I2 means that Endpoint (I2) will be present on UI. Disabling it will result in hiding the endpoint according to the parameter set value. Additionally, a Notification Type and Event can be selected for the endpoint. Endpoint device type selection: notification sensor (1 - 6) sensor binary (9). NOTE: After parameter change, module has to be re included into the network in order setting to take effect! Default value 1.
Die staat dus default op "Home Security; Motion Detection, unknown location.", terwijl het een 'Binary sensor' moet zijn (er hangt immers een pulsdrukker aan). Verder moet je hem nog in association group 5 hangen, zie ook Domoticz forum.

Gaat overigens om een Qubino ZMNHDD1.

[Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2016 11:47]

• ny-hardcore
Anoniem: 477788 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:08:
[...]

Ik heb zwave deurcontacten, van die Fibaro V2 modules. Die werken in principe goed, maar... wat ik vervelend vind is dat het soms een flinke tijd duurt voordat HASS ze er goed in heeft zitten. Als het er eenmaal inzit prima. Een ander puntje van aandacht, soms klapt iemand de deur dicht, hij gaat dan even kort open en dicht door de klap. De sensor blijft dan soms in de verkeerde stand staan, vooral als de batterij al weer wat zwakker aan het worden is.
OwnTracks is inderdaad hit en miss, wat gebruik je nu? ik wil nog de zones gaan inzetten en Proximity dingen zodat mijn vrouw een melding krijgt als ik richting huis kom.

Wel jammer om te horen van die fibaros. Heb nu Klikaanklikuit deur Contacts en zelfde ervaring als jij en wilde daarom de zwave overstap maken.

Heb trouwens je tip opgevolgd en P1 gas en energie usage in influx/grafana gezet. Gebruik voor uitlezen het GO programma CARROT dat automatisch naar een influx db logt.

cd /pub && more beer

• ny-hardcore
ThinkPadd schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:45:
[...]

Thanks O+

Ik zie Home Assistant als het volwassen neefje van Domoticz. Het zit allemaal net wat beter in elkaar heb ik het idee. De Zipabox deed het ook prima, maar ik was weer toe aan wat nieuws :+ En hier kun je alles mee doen, als het er niet is kun je zelf custom components e.d. bouwen. En de afhankelijkheid van de (Zipato) cloud is nu weg, alles weer lekker knus in de eigen meterkast draaien >:)

Gisteren de Z-Wave stick binnengekregen en al m'n nodes overgezet. Daarna begon het uitzoeken, HASS dumpt namelijk gewoon alle Z-Wave subitems in z'n GUI:
[afbeelding]

Dat was dus een hoop dingen op 'hidden: true' zetten in de customization.yaml :z Maar dat is nu allemaal weggewerkt en ik heb m'n rules kunnen ombouwen van virtuele switches naar de juiste Z-Wave entities.

Ik kreeg van nickyb2 nog wel de tip om ergens een Domoticz install te houden, Domoticz heeft namelijk een OpenZWave controlpanel, waardoor je wat beter zicht hebt op je netwerk en parameters van nodes kunt aanpassen. Bij HASS heb je dat niet, daar is het Z-Wave stuk eigenlijk onzichtbaar en krijgt HASS gewoon de nodes door en daar moet je het mee doen.
Ik heb op m'n Windows PC een Domoticz install gezet, hoef ik ook niet moeilijk te doen met zelf compileren e.d. in een Ubuntu VM.

Ik moet nog een aantal dingen even configureren (i2 input van m'n Qubino ZMNHDD1 dimmer krijg ik nog niet tevoorschijn, maar heb ik met elk domoticapakket ruzie mee gehad, binary input van m'n Fibaro Binary Sensor moet ik nog even uitzoeken zodat ik de deurbel er weer in kan zetten) en dan is het klaar.
Als je een Group maakt met daarop je hoofdingen en die op default view yes zet dan komen alle nieuwe sensors etc niet meer standaard in beeld. Scheelt een hoop customize werk.
Bij states zie je sowieso alle apparaten terug dus helemaal weg zijn ze niet.

cd /pub && more beer

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️5 💻14" M1

Voor Ozwcp kun je ook een aparte compiled versie downloaden hier

https://code.google.com/a...e-control-panel/downloads

Starten met ./ozwcp -p 8080

• ThinkPad

ThinkPad

ny-hardcore schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:21:
[...]

Als je een Group maakt met daarop je hoofdingen en die op default view yes zet dan komen alle nieuwe sensors etc niet meer standaard in beeld. Scheelt een hoop customize werk.
Bij states zie je sowieso alle apparaten terug dus helemaal weg zijn ze niet.
Goeie tip, thanks!
[RNMC] Viper schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:49:
Voor Ozwcp kun je ook een aparte compiled versie downloaden hier

https://code.google.com/a...e-control-panel/downloads

Starten met ./ozwcp -p 8080
De eerste is voor de Raspberry Pi en de laatste drie voor de Mac :P Heb ik allemaal niet, ik draai HASS in een Ubuntu VM. Maar met Domoticz red ik mij ook prima om af en toe een parameter aan te passen. Zo vaak is dat ook weer niet nodig.

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2016 16:30]

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️5 💻14" M1

😄, tja ik draai hem op een Mac, zo deze tool is wel handig, zodat ik geen Domoticz ofzo meer hoef

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ny-hardcore
Iemand hier die Locative gebruikt in plaats van owntracks?
Werkt dit beter en betrouwbaarder? (Op iOS)

cd /pub && more beer

• ThinkPad

ThinkPad

Ik heb Home Assistant nu een aantal dagen draaien en ben tevreden. Had nog wat moeilijkheden met het instellen van de parameters van m'n Aeon ZW074 multisensor (hij bleef vrij lang op 'motion' staan en de lux-waarden kwamen ook heel traag door), maar na uitleg van nickyb2 over de parameters is dat gelukt. In de handleiding stond uiteindelijk ook hoe het moest :$

Anyways, ik heb nog een paar vragen. Misschien iemand hier die daar antwoord op weet?
  1. Moet ik iets van 'logrotate' instellen op de home-assistant_v2.db? Het bestand is inmiddels 54MB groot en blijft maar groeien. Is er ergens een parameter die ik in m'n configuration.yaml kan instellen om alle historie ouder dan 30d weg te gooien ofzo? Het is voor mij niet nodig dat ik kan kijken wanneer schakelaar X vier maanden geleden is omgeschakeld 8)7
  2. Hoe werkt dat !env_var gebeuren? Ik zou graag m'n config en regels openbaar willen maken zodat anderen er wellicht wat aan hebben, maar ik heb er nu nog allerlei wachtwoorden en API-keys in staan. Ik weet dat je met !env_var die dingen buiten je config kunt houden, maar ik kan nergens vinden hoe je dat moet configureren. Ik las deze post waardoor het al iets duidelijker werd, maar ik snap niet wat die eerste twee Environment regels in zijn config doen? Bij mij zijn die namelijk niet aanwezig in het /lib/systemd/system/home-assistant@hass.service bestand.
    Is er iemand die kan uitleggen hoe ik het moet instellen?
  3. --> Nevermind, ik heb net [url=https://home-assistant.io/topics/secrets/]dit[/url] gevonden en kan daar wel mee uit de voeten denk ik.

[Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2016 13:49]

• Timmy
ThinkPadd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:26:
• Moet ik iets van 'logrotate' instellen op de home-assistant_v2.db?
Dat zou via het recorder component moeten kunnen. Daarmee schoon je het logbook op, maar de history blijft in mijn geval bewaard. Wat vreemd is als ik de documentatie nog eens na lees.

code:
1
2
recorder:
  purge_days: 14

[Voor 15% gewijzigd door Timmy op 02-08-2016 14:14]

• ThinkPad

ThinkPad

Timmy schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:11:
[...]

Dat zou via het recorder component moeten kunnen. Daarmee schoon je het logbook op, maar de history blijft in mijn geval bewaard. Wat vreemd is als ik de documentatie nog eens na lees.

code:
1
2
recorder:
  purge_days: 14
Bedankt. Wat is dan het verschil met de history: in m'n config?

Het is overigens gelukt met de secrets.yaml, hier mijn config: https://bitbucket.org/frankiepankie/home-assistant/src

BKJ schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:54:
• Routers (voor tracking van gebruikers, ie home/away)
Dit is wel interessant!
Mijn huidige router/smart hub ondersteunt dit ook, maar ik zou eigenlijk over willen naar een Homey.
Die ondersteunen dit echter niet, enkel via hun app wat ik vervelend vind. Ik wil niet iedereen gaan vragen die app te installeren.

Hoe doet HASS dit juist?

ik zie dit op hun github, maar vind er verder niet veel info over:
Monitoring connected devices to a wireless router: OpenWrt, Tomato, Netgear, DD-WRT, TPLink, ASUSWRT and any SNMP capable Linksys WAP/WRT

[Voor 19% gewijzigd door Fire69 op 04-08-2016 10:42]

• ThinkPad

ThinkPad

Fire69 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:33:
[...]

Dit is wel interessant!
Mijn huidige router/smart hub ondersteunt dit ook, maar ik zou eigenlijk over willen naar een Homey.
Die ondersteunen dit echter niet, enkel via hun app wat ik vervelend vind. Ik wil niet iedereen gaan vragen die app te installeren.

Hoe doet HASS dit juist?

ik zie dit op hun github, maar vind er verder niet veel info over:

[...]
Kies maar wat uit: https://home-assistant.io/components/#presence-detection
Al die componenten die via een router werken vragen vermoedelijk bij de router een lijst met verbonden clients op.

[Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2016 10:44]

ThinkPadd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:43:
[...]

Kies maar wat uit: https://home-assistant.io/components/#presence-detection
Al die componenten die via een router werken vragen vermoedelijk bij de router een lijst met verbonden clients op.
Hm, kompleet over gekeken blijkbaar...
Thanks! :)

• ThinkPad

ThinkPad

Ik heb het zelf overigens niet in gebruik, ik heb gewoon een Z-Wave motion sensor in de kamer hangen en stuur daar alles mee. Werkt altijd (ook als de batterij van de telefoon leeg is) en is niet persoonsgebonden, als m'n schoonouders de plantjes komen verzorgen als we op vakantie zijn zal het licht ook aan gaan.

Ik gebruik het nu voor onze telefoons en die van mijn ouders. Als zij de plantjes komen verzorgen overdag gaat het 'alarm' (notificaties) uit. Als ze vertrekken gaat het weer actief.
Dat lukt niet met een sensor. :)

• ny-hardcore
Voor de liefhebber:
http://paste.debian.net/786936/

Python script dat een telegram bot start waar je de state van je devices bij kunt opvragen.

In de file de url, port nummer, password van HA opgeven en de token van je telegrambot

http://imgur.com/H8jVoe6

edit:
Ik ben niet zo goed met programmeren dus als iemand een suggestie heeft hoe ik de states in 1 bericht kan krijgen in plaats van aparte berichten per device zou het helemaal mooi zijn :)

edit 2:
http://pastebin.com/KEtM9UUL
versie waarbij de states in 1 bericht staan.

http://imgur.com/S4LLCxI
http://imgur.com/CZm3eMK

[Voor 48% gewijzigd door ny-hardcore op 05-08-2016 09:04]

cd /pub && more beer

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:40
Heeft iemand HASS ingebruik i.c.m. een KAKU ICS-2000?
Of kan iemand aangeven of dit werkt? Of is het alleen mogelijk KIKA modules te gebruiken i.c.m. een RFxCom?

Het lijkt voor mij interessant om HASS i.c.m. een ICS-2000 te gaan gebruiken :)

• ThinkPad

ThinkPad

Als ik dit zo zie: Klik Aan Klik Uit/Trust ICS-2000 API dan geef ik je weinig kans dat er iets van een API is waar je tegen kunt praten.

ICS-2000 verkopen en een RFXCOM kopen lijkt mij een betere aanpak.

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:40
Dank je wel voor het snelle antwoord! Heb je ook direct een voorstel welke RFxCom ik dan het beste kan kopen? Of bestaat er alleen nog maar een variant via USB en alleen 433Mhz?

• Timmy
HobbeS schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:27:
Dank je wel voor het snelle antwoord! Heb je ook direct een voorstel welke RFxCom ik dan het beste kan kopen? Of bestaat er alleen nog maar een variant via USB en alleen 433Mhz?
Als ik nu naar rfxcom.com ga zie ik slechts een type transceiver, USB en 433 MHz. Ze hebben nu ook een refurbished exemplaar dat een paar tientjes goedkoper is.

• ThinkPad

ThinkPad

Gewoon de pricewatch: Rfxcom RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver halen, dat is het nieuwste type en ondersteunt de meeste hardware.

De refurbished is wel interessant idd, zal net zo goed werken als een nieuwe maar wel een stukje voordeliger geprijsd: link.

• Thedr
Is een DIY oplossing ook al te gebruiken? Net als bijvoorbeeld de homeduino bij pimatic? Doet eigenlijk precies hetzelfde als de RFXcom als je het mij vraagt en kost slechts enkele euro's.

• ThinkPad

ThinkPad

Thedr schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 09:57:
Is een DIY oplossing ook al te gebruiken? Net als bijvoorbeeld de homeduino bij pimatic? Doet eigenlijk precies hetzelfde als de RFXcom als je het mij vraagt en kost slechts enkele euro's.
Vast wel, men staat overal voor open.
Geen idee of je handig bent met Python, maar je zou een (custom) component kunnen bouwen die bijv. een RFLink aanstuurt. De source van Home Assistant is gewoon openbaar, dus je zou bijv. de RFXCOM als basis kunnen pakken. Zoals je ziet is dat script ook eigenlijk alleen maar een vertaalslag tussen een al bestaand Python ding ("pyRFXtrx") en Home Assistant.

En anders heel ranzig een aantal Command Line Switch maken. Voor aansturen van schakelaars e.d. gaat dat wel werken, maar sensoren wordt een ander verhaal, je zult dan toch een soort daemon moeten hebben die luistert naar inkomende signalen en de ontvangen data in HASS stopt.

Ik zou op het Home Assistant forum een balletje opgooien en kijken of je een component kunt maken, dat is de meest nette manier. Of toch maar even door de zure appel bijten en de centjes aftikken voor een RFXCOM. Het ding werkt namelijk uitstekend ;)

Ik heb hier iets vreemds, mijn regels triggeren ineens niet meer. Ik heb bijv. deze regel om alles uit te zetten als ik op een pulsdrukker aan een Qubino module druk. In het logbook zie ik netjes dat de druk op de knop geregistreerd wordt, maar vervolgens gebeurt er niks? De boolean die ik als conditie heb was ook gewoon 'on'.
Ik zie verder ook geen errors ofzo voorbijkomen in het log, dus ik sta een beetje voor een raadsel :?
Het is ook niet dat m'n Z-Wave kuren heeft ofzo, want vanuit de GUI reageert bijv. een lamp gewoon netjes. En zoals ik zei werd het indrukken van de knop wel geregistreerd.

[Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2016 10:20]

• ny-hardcore
ThinkPadd schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 10:19:
[...]

Vast wel, men staat overal voor open.
Geen idee of je handig bent met Python, maar je zou een (custom) component kunnen bouwen die bijv. een RFLink aanstuurt. De source van Home Assistant is gewoon openbaar, dus je zou bijv. de RFXCOM als basis kunnen pakken. Zoals je ziet is dat script ook eigenlijk alleen maar een vertaalslag tussen een al bestaand Python ding ("pyRFXtrx") en Home Assistant.

En anders heel ranzig een aantal Command Line Switch maken. Voor aansturen van schakelaars e.d. gaat dat wel werken, maar sensoren wordt een ander verhaal, je zult dan toch een soort daemon moeten hebben die luistert naar inkomende signalen en de ontvangen data in HASS stopt.

Ik zou op het Home Assistant forum een balletje opgooien en kijken of je een component kunt maken, dat is de meest nette manier. Of toch maar even door de zure appel bijten en de centjes aftikken voor een RFXCOM. Het ding werkt namelijk uitstekend ;)

Ik heb hier iets vreemds, mijn regels triggeren ineens niet meer. Ik heb bijv. deze regel om alles uit te zetten als ik op een pulsdrukker aan een Qubino module druk. In het logbook zie ik netjes dat de druk op de knop geregistreerd wordt, maar vervolgens gebeurt er niks? De boolean die ik als conditie heb was ook gewoon 'on'.
Ik zie verder ook geen errors ofzo voorbijkomen in het log, dus ik sta een beetje voor een raadsel :?
Het is ook niet dat m'n Z-Wave kuren heeft ofzo, want vanuit de GUI reageert bijv. een lamp gewoon netjes. En zoals ik zei werd het indrukken van de knop wel geregistreerd.
Zie je wel dat je automation rules geladen worden?
Wat gebeurt er als je zelf de state aanpast via het Developer menu >> States ?

cd /pub && more beer

• ThinkPad

ThinkPad

ny-hardcore schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 10:53:
[...]

Zie je wel dat je automation rules geladen worden?
Wat gebeurt er als je zelf de state aanpast via het Developer menu >> States ?
Ik heb het gevonden. Ik had in een rule een action staan om een lamp aan te zetten en had daar later ook brightness: 125 bij gezet. Hij gaf wel een foutmelding daarover (ik moest eerst [mono]data:[mono] toevoegen en pas daarna de brightness:, maar was er nog niet aan toe gekomen om dat uit te zoeken. Net even het log in de gaten gehouden en daar kwam die fout ook weer voorbij, dus toen even gefixed en toen werkten alle rules weer.

Wel verdomd goed opletten dus met het opzetten van je config, één foutje in een enkele rule en je kunt alles slopen :X

[Voor 78% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2016 22:10]

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-03 13:51

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Hier ook een tevreden gebruiker van Home Assistant. Ik schat dat ik zo'n 2 maand geleden de overstap heb gemaakt van Domoticz. In eerste instantie heb ik HASS gebruikt binnenin Docker op m'n Synology NAS, zodat ik het kon proberen en testen. Enkele weken later heb ik een Raspberry Pi 3 aangekocht en daar draait HASS nu sinds ongeveer een maand op. Ik ben nog continu zaken aan het toevoegen, uitbreiden en verbeteren, en ik moet zeggen dat ik er meer plezier in heb dan met Domoticz voorheen.

Voordelen (wat mij betreft):
  • De UI van HASS oogt een stuk moderner dan die van Domoticz, en daar heb ik toch een zwak voor
  • De configuratie verloopt volledig achter de schermen met behulp van YAML-bestanden
  • Ondersteuning voor een groot aantal componenten
  • Templates zijn bijzonder krachtig!
  • Actieve ontwikkeling: elke 7 tot 10 dagen (ongeveer) komt er een nieuwe versie uit, met hotfixes tussenin indien nodig
  • Goede ondersteuning in de chatroom op Gitter en op het HASS forum (alsook op Google+ en Reddit, daar kom ik geregeld terecht als ik info zoek via Google)
Nadelen (eveneens wat mij betreft):
  • Beperkte documentatie, maar eens je doorhebt hoe het allemaal werkt is dit niet zo heel erg. En de actieve community (zie hierboven) maakt veel goed
Ik woon in een huurappartement dus mijn mogelijkheden tot automatisatie zijn enigszins beperkt. Maar toch, wat gebruik ik zoal en heb ik geïntegreerd in HASS?
  • Philips Hue-verlichting
  • Aan-/afwezigheid van smartphones via mijn ASUS router en Bluetooth
  • Aeotec Z-Stick Gen5 (sinds enkele dagen, eindelijk!) met eerste sensor (Door/Window Sensor 6)
  • LG Hombot robot stofzuiger met wi-fi hack
  • Google Chromecasts en Samsung Smart TV
  • Speedtest.net
  • Status van diverse netwerkapparaten via NMAP
  • Status van UPS verbonden met mijn NAS (via SNMP maar dat lijkt niet correct te werken, misschien dat ik overga naar APCUPSD)
  • Sun + Forecast.io
  • Monitoring van de RPi waar HASS op draait
  • ...
En wat is er tot nu toe geautomatiseerd?
  • Verlichting in de woonkamer aanzetten 45 minuten voor zonsondergang
  • Verlichting in de woonkamer dimmen om 23:00
  • Laat de LG Hombot stofzuigen wanneer wij aan het slapen zijn
  • Stuur mij een notificatie indien de LG Hombot het stofzuigen heeft afgewerkt
  • To-do: de LG Hombot pauzeren indien de deur van de woonkamer open gaat, en terugsturen naar het laadstation indien die deur openblijft
  • To-do: in de situatie van bovenstaande to-do de verlichting gedimd aanzetten
  • To-do: een hoop zaken waarvoor ik nog sensoren nodig heb
Wat wil ik graag snel nog aankopen?
  • 2 x Aeotec MultiSensor 6 (bureau + woonkamer)
  • Foscam R2
Tot zover deze egocentrische reactie :+

• ThinkPad

ThinkPad

Leuke post :) Waarom de keuze om het op een Pi te draaien en niet bij de Docker-container gebleven? Ik ben destijds met Domoticz begonnen op een Pi, maar heb nu dat soort dingen allemaal op m'n thuisserver (Intel NUC met VMware ESXi, lekker zuinig) draaien in virtuele machines. Het is echt ideaal om even een snapshot van een VM te kunnen maken als je gaat klooien.

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-03 13:51

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Ik ben voor HASS van m'n NAS overgegaan naar een RPi omwille van volgende redenen:
  • Een groot deel van de HASS userbase gebruikt eveneens een RPi, dus de kans dat je dan een oplossing vindt voor een specifiek probleem is een stuk groter.
  • Mijn NAS moet soms - voor diverse redenen - even offline, wat mijn automatisatie kan verstoren. Mijn RPi - daarentegen - hangt bij m'n modem, router en dergelijke, en kan dus probleemloos 24/7 blijven draaien.
  • Sommige zaken zijn op een (Synology) NAS moeilijker of niet aan de praat te krijgen. Het is immers een enigszins gesloten ecosysteem, tenzij je gaat bootstrappen. Als je dan moet gaan bootstrappen om iets werkend te krijgen, dan moet je bij elke software-update van Synology schrik hebben dat er iets kapot zal gaan. Een voorbeeld: op de RPi is het kinderlijk eenvoudig om Bluetooth te gebruiken voor presence detection met de ingebouwde Bluetooh chip. Voor m'n NAS had ik een USB Bluetooth adapter moeten kopen, en dan maar hopen dat ik het aan de praat ging krijgen.
  • Op m'n NAS kan ik nu doen wat ik wil zonder dat dat invloed heeft op HASS. En op m'n RPi kan ik nu ook doen wat ik wil zonder dat dat invloed heeft op m'n NAS.
Sinds versie 0.24 van HASS laat ik de history nu wel wegschrijven naar een MariaDB-instance op m'n NAS. Op die manier ontlast ik de microSD-kaart in m'n RPi waarop voorheen de history werd weggeschreven in een .db-bestand :9

[Voor 3% gewijzigd door fanatic_david op 07-08-2016 19:00]

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:00
Ik draai nu jaren Vera (nu op een VeraPlus) maar heb er langzamerhand wel genoeg van. Heb inmiddels ook een Homeseer licentie gekocht maar kom er achter dat ook dat niet allemaal top is.

Nu zie ik dat HASS ook samen kan werken met de Vera (https://home-assistant.io/components/vera/). Het is me niet echt duidelijk hoe e.e.a. dan werkt. Stuurt HASS dan vera aan als primary Zwave controller en zijn dan de devices die op de Vera zijn 'zichtbaar' in HASS? Wat doet HASS in dat geval met de niet Zwave devices/plugins zoals bv P1 en OTG?

• ThinkPad

ThinkPad

Dat kun je het beste even op het forum vragen. Er zitten hier denk ik weinig tot geen mensen die op die combinatie draaien. De mensen die Z-Wave gebruiken zullen dat waarschijnlijk met een Z-Wave stick doen.

Ik vond deze twee ook nog:
http://www.bruhautomation...tlets-blinds-round-2.html (leuk YouTube kanaal over HASS trouwens)
https://home-assistant.io/components/switch.rpi_rf/

[Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2016 13:37]

• Intellium
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-03 16:26
tyfoon_2 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 20:02:
Ik draai nu jaren Vera (nu op een VeraPlus) maar heb er langzamerhand wel genoeg van. Heb inmiddels ook een Homeseer licentie gekocht maar kom er achter dat ook dat niet allemaal top is.

Nu zie ik dat HASS ook samen kan werken met de Vera (https://home-assistant.io/components/vera/). Het is me niet echt duidelijk hoe e.e.a. dan werkt. Stuurt HASS dan vera aan als primary Zwave controller en zijn dan de devices die op de Vera zijn 'zichtbaar' in HASS? Wat doet HASS in dat geval met de niet Zwave devices/plugins zoals bv P1 en OTG?
Zonder ook maar enige kennis van HASS zou ik zeggen dat de Vera API simpelweg aangesproken wordt. Zo deed ik het ook in mijn eigen gemaakte systeem met mijn Vera. Ook doen andere systemen het op die manier. Simpelweg betekend dat dat HASS gewoon de vera uitleest en aanstuurd en de gevonden devices beschikbaar maakt binnen HASS. Er zal op ZWAVE niveau dan niks gedaan worden in HASS, dit wordt allemaal door de Vera afgehandeld.

-==||| INSANE |||==-

• ThinkPad

ThinkPad

Ik zat laatst iets te kijken van BRUH Automation (leuk YouTube-kanaal trouwens) en zag daar dat hij de 'last seen' onder een switch had staan, op deze manier:

Hij heeft z'n config online staan, maar ik kon het in bijv. de configuration.yaml of customize.yaml niet vinden.

Iemand een idee hoe die optie heet? Ik zie die "32 minutes ago" namelijk niet staan bij mijn switches.

[Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2016 14:02]

• PuckStar
ThinkPadd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:42:
Ik zat laatst iets te kijken van BRUH Automation (leuk YouTube-kanaal trouwens) en zag daar dat hij de 'last seen' onder een switch had staan, op deze manier:
[afbeelding]

Hij heeft z'n config online staan, maar ik kon het in bijv. de configuration.yaml of customize.yaml niet vinden.

Iemand een idee hoe die optie heet? Ik zie die "32 minutes ago" namelijk niet staan bij mijn switches.
Ik weet het niet zeker maar wellicht dat het komt omdat hij het extra wegschrijft:
sequence:
- event: LOGBOOK_ENTRY

dat soort entries vind ik in zijn scripts bestanden (submapje scripts).
Wat ik doe van example configs is het hele zooitje lokaal downloaden. Vervolgens zoek ik via Notepad++ op termen in 1 keer in alle bestanden in die map (Ctrl-F -> Find in Files). Zo heb ik veel zaken uitgevonden hoe iemand iets heeft opgezet.

Hoe kan ik trouwens jouw config in 1 keer downloaden? op github kan dat met 1 knop, maar bij bitbucket zie ik dat niet zo gauw. Dus dan zou ik alles 1 voor 1 moeten downloaden?

Ik zie trouwens dat je qubino schakelaars hebt. Denk je dat dat goed werkt met zo'n rolluik https://www.rolluikentota...rano-rolluik-RV41-ecoline ?
Kan ik dan met een slider ook half open/dicht doen?
Hoe werkt dat met de knop zelf? Ik neem aan dat die niet uitzicht kan draaien?
Timmy schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:34:
[...]

Als ik nu naar rfxcom.com ga zie ik slechts een type transceiver, USB en 433 MHz. Ze hebben nu ook een refurbished exemplaar dat een paar tientjes goedkoper is.
Misschien kun je hier iets mee: https://www.mysensors.org/store#radios
"New! RFM69 433Mhz Transceiver".
Stukken goedkoper.

Ik zit middenin mijn verhuizing en ga straks echt aan de slag met HASS.
Welk soort raam/deur sensoren gebruiken jullie? Ik zoek goed werkende die ook niet te lelijk zijn en liefst op batterij die lang meegaat.

[Voor 6% gewijzigd door PuckStar op 08-08-2016 20:18]

[My Home Automations]

• ny-hardcore
Even wachten en dan is pilight ondersteund
https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/2742

cd /pub && more beer

• ThinkPad

ThinkPad

PuckStar schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:05:
[...]

Ik weet het niet zeker maar wellicht dat het komt omdat hij het extra wegschrijft:
sequence:
- event: LOGBOOK_ENTRY

dat soort entries vind ik in zijn scripts bestanden (submapje scripts).
Wat ik doe van example configs is het hele zooitje lokaal downloaden. Vervolgens zoek ik via Notepad++ op termen in 1 keer in alle bestanden in die map (Ctrl-F -> Find in Files). Zo heb ik veel zaken uitgevonden hoe iemand iets heeft opgezet.

Hoe kan ik trouwens jouw config in 1 keer downloaden? op github kan dat met 1 knop, maar bij bitbucket zie ik dat niet zo gauw. Dus dan zou ik alles 1 voor 1 moeten downloaden?

Ik zie trouwens dat je qubino schakelaars hebt. Denk je dat dat goed werkt met zo'n rolluik https://www.rolluikentota...rano-rolluik-RV41-ecoline ?
Kan ik dan met een slider ook half open/dicht doen?
Hoe werkt dat met de knop zelf? Ik neem aan dat die niet uitzicht kan draaien?

[...]
Ik zit middenin mijn verhuizing en ga straks echt aan de slag met HASS.
Welk soort raam/deur sensoren gebruiken jullie? Ik zoek goed werkende die ook niet te lelijk zijn en liefst op batterij die lang meegaat.
Thanks, zal er eens naar kijken.

Downloaden van de hele repository kan via https://bitbucket.org/frankiepankie/home-assistant/downloads
M'n inbouwmodules zijn allemaal Qubinos idd, werken uitstekend. Al had ik wel een dimmer die lastig deed met OpenZWave, de input 2 kreeg ik daar niet makkelijk van werkend. Ging om een ZMNHDD1, maar die heb ik verkocht en een wat ouder model Qubino dimmer ingebouwd.

Ik weet van nickyb2 dat hij wat issues had met z'n rolluiken, hij heeft er nu Fibaro modules in zitten die naar behoren werken. Zat nog een bugje in de HASS code waardoor er iets was met openen/sluiten, maar dat is nu volgens mij verholpen. Ik weet niet of de Qubino modules nou een afrader zijn, wellicht komt hij hier nog langs.

Raam/deursensoren zou je eigenlijk het liefste bedraad willen hebben. Ik hoorde van nickyb2 dat hij zich een beetje stoorde aan de lange opstartduur van z'n Z-Wave netwerk omdat z'n deurcontacten (stuk of 5) even op zich laten wachten tot ze gereed zijn. Vind ik sowieso bij batterijgevoede sensoren, echt vlot is het allemaal niet met updates, parameters instellen e.d.

• PuckStar
Timmy schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:37:
[...]

Ik gebruik Owntracks om een aantal zaken via HASS aan te sturen, onder andere de doeltemperatuur van de thermostaat. Owntracks kan veel van je accu vergen maar je kan 'm redelijk finetunen heb ik gemerkt en daarmee bepaal je in grote mate de levensduur van een acculading.

Voor het aangeven van de juiste positie zul je ook moeten spelen met de instellingen. Owntracks kent instellingen voor de afstand en tijd tussen updates. Over het algemeen weet Owntracks mijn positie redelijk accuraat te melden.
Als het je vooral om in huis tracking gaat kun je ook eens naar FIND kijken.
https://community.home-as...-internal-positioning/772

[My Home Automations]

• Thedr
Oh nice, thanks heren!
Ik wil eigenlijk vooral geen RFXcom aanschaffen omdat ik op termijn over wil stappen op MQTT gebaseerde communicatie, maar ik heb momenteel nog enkele Elro en Kaku switches in gebruik. Ben eigenlijk nog heel tevreden met pimatic wat ik nu gebruik, maar was eens aan het rondkijken wat voor andere mogelijkheden er zijn; vind het altijd goed om wat opties open te houden :) Binnenkort misschien toch maar eens een RasPi riggen met HASS om er eens mee te spelen.

• Timmy
PuckStar schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 00:36:
Als het je vooral om in huis tracking gaat kun je ook eens naar FIND kijken.
https://community.home-as...-internal-positioning/772
Voor mij niet interessant ;)
Ik gebruik Owntracks om de afstand tot thuis te berekenen en die afstand gebruik ik dan bijvoorbeeld om de verlichting te (de)activeren en de temperatuur van de thermostaat aan te passen.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:39
Ik wil ook graag hass gaan gebruiken icm mijn vera. Dus de vera enkel gebruiken als zwave controller met devices zonder intelligentie daar. Er is alleen nog geen ondersteuning voor zwave-aangestuurde gordijnen. Ik heb er wel zin in die zelf toe te gaan voegen. Het eerste stapje heb ik al gezet, de pyvera library die hass gebruikt heb ik al uitgebreid. Mijn pull-request daarvoor is geaccepteerd.

Maar voor dat ik aan het programmeren aan hass kan zal ik toch ook als gebruiker er meer van moeten weten qua configuratie. Maar moet nog steeds er voor gaan zitten.

• ThinkPad

ThinkPad

Waarom de Vera houden? Ik zou hem gewoon verkopen en een pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface halen. Hou je zelfs nog geld over waar je een leuke Z-Wave module van kunt kopen waarschijnlijk.

Of heeft de Vera nog een bepaald voordeel wat ik over het hoofd zie?

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:39
ik heb me (nog) niet verdiept in een alternatief voor de Vera. Het voordeel nu is dat ik een werkbaar systeem thuis heb, waar ik nu tenminste wel mijn gordijnen mee kan bedienen. En of zo'n module dat kan weet ik niet.

Sowieso zal ik moeten klussen aan Hass, dan kan ik met moeite besparen door ook nog een andere zwave module te introduceren.

Ik denk dat dat eerder een nieuw project wordt als de vera-logica door hass overgenomen is.

en ik wil eigenlijk wel bij het lijstje contributers komen te staan ;-)

[Voor 21% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 09-08-2016 17:52]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Thinkpad, heb jij ook jouw mechanische ventilatie om kunnen zetten?
Ik twijfel erg om over te stappen omdat ik best wel wat heb gescript op het moment.
Ik heb voor de ventilatie een dubbele schakelaar beneden maar wil dit ook door een luchtvochtigheid sensor laten activeren.
Ik heb geen idee hoe ik dit dan moet gaan aanpakken. Ik heb jouw config gezien maar zie daar niks over terug. Of heb ik het verkeerde bestand gezien?

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:45
Anoniem: 477788 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:21:
[...]

Dat is een goede optie, al zou ik dan zelf eerder kiezen om de omvormer uit te lezen, wat ik zelf ook doe.

Ik heb de volgende oplossing, ik zeg niet dat het beter is, maar het past wel beter bij mij. Ik gebruik HA, of een andere domotica oplossing enkel voor het automatiseren. Het voeden van HA gebeurd voornamelijk met een MQTT event bus. HA heeft een mooie ondersteuning voor verschillende typen MQTT berichten, zoals een sensor maar ook een switch en nog meer. Events die optreden in HA, gaan ook weer de MQTT bus op zodat ik deze informatie ook nog weer ergens anders voor kan gebruiken.

In de bovenstaand geval gaat bij mij de P1 en omvormer gegevens de MQTT bus op, HA leest deze MQTT bus en zodoende heb ik daar beschikbaarheid over deze gegevens. HA kan met deze gegevens automatisering doen, is ook het enige wat het doet en doet het erg goed.

Om inzicht te krijgen in mijn stroomverbruik, is de MQTT bus ook gekoppeld aan een InfluxDB en voor de zonnepanelen zit de MQTT bus vast aan PVOutput. Mindergas.nl is ook gekoppeld aan de MQTT bus, al moet ik toegeven dat ik daar weinig mee doe.

Kort gezegd alle nummertjes, tellertjes of iets anders gaat de MQTT bus in en haal ik waar ik het wil hebben er weer uit.
Beetje late reactie i know, maar zo doe ik het ook. Alles MQTT en al de rest zijn views (domoticz, openhab, whatever)

I don't fail. I successfully identify suboptimal methods. iRP

• ny-hardcore
ThinkPadd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:42:
[afbeelding]

Vroeg me dat ook af. Blijkt in oudere versies van HASS gezeten te hebben en nu niet meer.....
https://community.home-as...state-info-on-card/2868/2

cd /pub && more beer

• ThinkPad

ThinkPad

tlpeter schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:16:
Thinkpad, heb jij ook jouw mechanische ventilatie om kunnen zetten?
Ik twijfel erg om over te stappen omdat ik best wel wat heb gescript op het moment.
Ik heb voor de ventilatie een dubbele schakelaar beneden maar wil dit ook door een luchtvochtigheid sensor laten activeren.
Ik heb geen idee hoe ik dit dan moet gaan aanpakken. Ik heb jouw config gezien maar zie daar niks over terug. Of heb ik het verkeerde bestand gezien?
Ik heb geen mechanische ventilatie. Of nouja, geen mechanische ventilatie waar ik zelf invloed op kan uitoefenen d.m.v. een schakelaar o.i.d. Ik denk dat je in de war bent met iemand anders z'n config denk ik :?

Maar volgens mij hoeft het niet zo moeilijk te zijn hoor? Je hebt twee triggers: de luchtvochtigheid en de schakelaar. Pseudo-code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: 001 - Mechanische ventilatie
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.drukknop
    to: 'on'
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.luchtvochtigheid
    above: 70  
action:
  service: switch.turn_on
  entity_id: switch.mv_stand2

De trigger is een OR, dus de drukknop OF de luchtvochtigheid kunnen beiden de regel triggeren.
Je moet dan ook nog een rule maken voor het uitzetten (na 15 - 20 min. op hogere stand weer naar normale stand) maar dat is niet zo moeilijk.

[Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2016 09:03]

• ThinkPad

ThinkPad

Is er ook iemand die een resettable timer gebruikt?
Ik heb m'n verlichting in de keuken aan een bewegingssensor gekoppeld en heb dat voorbeeld gevolgd.
Naar mijn idee zou het licht aan moeten blijven zolang er beweging is. Bij 2 min. geen beweging moet het licht uit gaan.

Nu is het echter zo dat soms wanneer we in de keuken staan (een minuut of 10 bijv.), het licht toch uit gaat. Even heen en weer lopen helpt dan ook niet.

Ik kan er alleen niet de vinger op leggen of dit nou aan de automation rule ligt, of aan één van de parameters van m'n Fibaro motion sensor :?

De Fibaro heeft een aantal instellingen, deze twee lijken mij het meest relevant:
2. Motion sensor's blind time (insensitivity)
Period of time through which the PIR sensor is "blind" (insensitive) to motion. After this time period the PIR sensor will be again able to detect motion. The longer the insensitivity period, the longer the battery life. If the sensor is required to detect motion quickly, the time period may be shortened. The time of insensitivity should be shorter that the time period set in parameter 6.
Available settings: 0 - 15 Formula to calculate the time: time [s] = 0.5 x (value + 1)
Default setting: 15 (8 seconds)
Deze stond op 15 (8 seconden) en heb ik nu aangepast naar 0 (0,5 seconden).
6. Motion alarm cancellation delay
Motion alarm will be cancelled in the main controller and the associated devices after the period of time set in this parameter. Any motion detected during the cancellation delay time countdown will result in the countdown being restarted. In case of small values, below 10 seconds, the value of parameter 2 must be modified (PIR sensor's "Blind Time").
Available settings: 1 - 65535
Default setting: 30 (30 seconds)
Deze staat op 30 seconden. Ik vraag mij of ik deze wellicht moet aanpassen (hoger? lager?) of dat het voorbeeldscript van de HASS site toch niet klopt.

P.S. Stroomgebruik is niet aan de orde, ik wil een zo optimaal mogelijk werkende sensor. Hij hangt toch aan het infuus.

[Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2016 21:31]

• ny-hardcore
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 20:44:
Is er ook iemand die een resettable timer gebruikt?
Ik heb m'n verlichting in de keuken aan een bewegingssensor gekoppeld en heb dat voorbeeld gevolgd.
Naar mijn idee zou het licht aan moeten blijven zolang er beweging is. Bij 2 min. geen beweging moet het licht uit gaan.

Nu is het echter zo dat soms wanneer we in de keuken staan (een minuut of 10 bijv.), het licht toch uit gaat. Even heen en weer lopen helpt dan ook niet.

Ik kan er alleen niet de vinger op leggen of dit nou aan de automation rule ligt, of aan één van de parameters van m'n Fibaro motion sensor :?

De Fibaro heeft een aantal instellingen, deze twee lijken mij het meest relevant:

[...]

Deze stond op 15 (8 seconden) en heb ik nu aangepast naar 0 (0,5 seconden).

[...]

Deze staat op 30 seconden. Ik vraag mij of ik deze wellicht moet aanpassen (hoger? lager?) of dat het voorbeeldscript van de HASS site toch niet klopt.

P.S. Stroomgebruik is niet aan de orde, ik wil een zo optimaal mogelijk werkende sensor. Hij hangt toch aan het infuus.
Wat zie je in de hass logs?
Begrijp ik het goed als de 1e parameter er voor zorgt dat er meer of minder tijd zit tussen het verzenden van een state bij bijv. continue beweging en de tweede het mogelijk maakt om een state change te bewerkstelligen? Alarm off/device off zodat deze weer bij volgende beweging weer naar on gaat? Bij die eerste op kort zetten vuur je (denk ik) vaak een 'aan'. En in hass is je device al aan dus triggert je automation niet nog een keer, toch?
Ook snel weer een off sturen zodat je state changed en de timer weer nieuw start ?

cd /pub && more beer

Pagina: 1 2 3 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee