Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 14:02
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nUOgTyz.png

Home Assistant - Show je setup

Waarom dit topic?

Ik ben ondertussen alweer een tijd met Home Assistant aan de gang en ons huis begint steeds een beetje slimmer te worden. Ik vind het altijd erg leuk om te zien waarvoor anderen Home Assistant inzetten en hier weer ideeën door op te doen voor nieuwe projecten.

Setups

Danielson
Possible
renedis
jimzz
martinvdm
barrymossel
jimzz
royduin
KVN
PlatoNL
Jacko01

Links

Home Assistant Homepage

Home Assistant - Open source Python3 home automation

Afbeeldingslocatie: https://www.home-assistant.io/images/blog/2019-01-lovelace/demo.png

[ Voor 47% gewijzigd door Danielson op 29-07-2019 12:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Danielson

Software

• Linux Mint 19.1
  • Home Assistant 0.93.1
  • DSMR Reader

Hardware

• Intel NUC DCCP847DYE
  • Vision USB-stick Z-wave ZU1401
  • Philips Hue 2.1 Bridge
  • Google Home
  • Google Chromecast
  • Logitech Harmony Hub
  • Netatmo Weerstation Basis
  • Netatmo Buitenmodule
  • Netatmo Regenmeter
  • 2x Netatmo Binnenmodule
  • 7x Neo Coolcam v2 PIR
  • 2x Neo Coolcam Doorsensor
  • 2x Neo Coolcam Wallplug
  • 1x Fibaro Dimmer 2
  • 1x Fibaro Switch 2
  • 2x Xiaomi Mi Flora
  • Xiaomi BLE Temperature and Humidity
  • 2x SonOff Schakelaar
  • 2x TP-Link HS110 Smart-Plug
  • 6x Hue White
  • 5x Hue Color
  • Hue Go
  • Hue Lucca buitenlamp
  • 7x Ikea Tradfri GU10 Spots
  • 2x Ikea Tradfri E14 Lamp
  • ESP8266 t.b.v. van Slimme deurbel
  • P1-Kabel t.b.v. Slimme meter
  • Kodi Mediacenter
  • 2x Foscam IP Camera's
  • Raspberry Pi 3B+

Automations

Een kleine greep uit de vele automations die ik gebruik:

Lampen
Zodra de zon onder gaat gaan de lampen in de woonkamer, keuken, tuin en oprit aan. Na 23:30 blijft de lamp op de oprit zachtjes branden tot er beweging is en de tuinverlichting gaat dan ook alleen aan bij beweging.

Ook zijn losse ruimtes zoals de overloop, hal, toilet, schuur en schuur voorzien van PIR's en gaan de lampen automatisch aan bij beweging in de ruimtes. De lamp op b.v. de overloop gaat s'nachts heel zwak branden als een nachtlampje en de in avond gewoon op volledige sterkte.

Kodi Mediaplayer
Zodra ik een film of serie start worden de lampen automatisch gedimd en zodra ik de film of serie stop of op pauze set gaan de lampen weer naar hun oude niveau.

Deurbel
Ik heb onze "domme" deurbel slim gemaakt met een ESP8266 en een relais. Zodra onze kleine man slaapt weet HA dit d.m.v. een deursensor op zijn slaapkamerdeur. Als er vervolgens op de bel wordt gedrukt als hij slaapt krijgen wij een pushbericht met snapshot op onze telefoon en de Google Home geeft ook aan dat er iemand voor de deur staat. Zodra hij weer wakker is en zijn deur open is werkt de gong weer zoals een normale deurbel. Als wij niet thuis zijn krijgen we weer een push bericht op onze telefoon.

Planten
Door middel van de Mi Flora's lees ik o.a. het vochtgehalte van de planten uit, zodra deze beneden een bepaalde waarde komen verteld de Google Home ons dat het tijd is de planten water te geven.

Wasmachine
Onze wasmachine staat op zolder en daarom leek het me wel makkelijk (voor mijn vrouw) als ze een bericht krijgt als de wasmachine klaar is. Hiervoor gebruik ik een TP-HS110 Smart-Plug, deze leest het stroomverbruik van de wasmachine uit en als deze 1 minute minder dan 1 watt gebruikt dan stuurt HA een pushberichtje en de Google Home verteld dat de wasmachine klaar is.

Luchtkwaliteit
De Netatmo meten de luchtenkwaliteit (Co2) van de kamers in huis, zodra de waardes boven een bepaalde waarde komt dan geeft de Google Home aan dat het tijd is om kamer x te luchten.

WTW
Ik heb ook onze WTW box (Zehnder WHR 930) gekoppeld aan HA. HA kan dus de waardes van de WTW box uitlezen en het ventilatieniveau regelen. Hiermee is b.v. het volgende mogelijk; als op de warme zomerdagen de ingevoerde lucht koeler is dan de lucht in huis, dan begint hij met het ventileren van koele nacht lucht. Ook wordt het Co2 niveau in de kamer gemeten, mocht het niveau te hoog oplopen, dan wordt er ook extra geventileerd. Ook meet hij de luchtvochtigheid in de badkamer, als deze te hoog oploopt wordt er ook extra geventileerd. Als laatste houdt hij de status van de filters in de gaten en als deze aan vervanging toe zijn krijg ik een berichtje van HA en meldt de Google Home dit!

Goedemorgen
Als ik s'ochtends naar beneden ga dan detecteert de PIR in de hal dit en schakelt vervolgens de lampen in de woonkamer en keuken in. Als ik vervolgens in de keuken aankom verteld de Google Home me wat feitjes over de dag zoals de huidige temperatuur, de weersvoorspelling, de reistijd naar mijn werk enz.

Weltrusten
Zodra ik de automation weltrusten start via b.v. de Homekit app van Apple, dan schakelt hij de TV, Xbox, Mediacenter en versterker uit. Vervolgens worden alle lampen uitgefade over 5 minuten.

Screenshots

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vXJDQr7/WTW.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YPdtbc2/HA1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2kxkzMr/HA2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cbwLjHK/HA3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5F8Kx21/HA4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b7p90Zp/HA5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jH8px9B/HA6.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Danielson op 01-07-2019 11:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:27
Leuk topic om te zien hoe het er bij mensen uit ziet. Hier mijn WIP HA:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6bwfseli.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ihip88hi7a.png

Wat ik nu in gebruik heb:
1 x Ikea lamp
9 x Milight lampen
ESP boardjes
Xiaomi schakelaars en deursensors / PIR sensors
Xiaomi vacuum cleaner
Google Home
JBL speaker Cast in keuken
Warmtepomp boiler welke volledig op HA wordt geautomatiseerd

Dit met allerlei andere automations... maar daar (ver)pruts ik elke dag nog mee :P

@Danielson Laat maar, dat is natuurlijk een voorbeeld :P

[ Voor 16% gewijzigd door Possible op 18-06-2019 12:35 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
Ik denk dat je de MDI icoontjes bedoeld, ik dit geval: mdi:washing-machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Gee
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-04 12:24

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

Top ik kan wel wat inspiratie gebruiken

Zal vanavond mijn setup ook ff posten

Proffesioneel Platzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Heb mijne al eens in het algemene HA topic gepost, maar zal het straks of morgen hier ook even doen.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 11:38
Deurbel
Ik heb onze "domme" deurbel slim gemaakt met een ESP8266 en een relais. Zodra onze kleine man slaapt weet HA dit d.m.v. een deursensor op zijn slaapkamerdeur. Als er vervolgens op de bel wordt gedrukt als hij slaapt krijgen wij een pushbericht met snapshot op onze telefoon en de Google Home geeft ook aan dat er iemand voor de deur staat. Zodra hij weer wakker is en zijn deur open is werkt de gong weer zoals een normale deurbel. Als wij niet thuis zijn krijgen we weer een push bericht op onze telefoon.
Hoe heb je dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Samengevat; ik gebruik hiervoor een ESP8266 die via MQTT met HA communiceert, aan de ESP hangt een relais waar de gong en voeding van de bel aanhangen. Als de gong geactiveerd wordt, dan schakelt het relais 1 seconde in zodat je de ding-dong hoort.

De drukknop bij de voordeur hangt ook rechtstreeks aan een GPIO poort van de ESP, deze geeft een seintje aan HA als de drukknop ingedrukt wordt.

Op de slaapkamerdeur van mijn zoontje hangt een Z-Wave deurcontact, hierdoor weet HA of de deur open of dicht is. Deur dicht is zoon slaapt en deur open is zoon wakker.

Ook stuurt de IP Camera op de oprit een snapshot mee, als ik vervolgens op mijn telefoon op de snapshot druk, krijg ik live beeld.

Knop dit met wat automations van HA aan elkaar en je hebt een “slimme” deurbel.

Als HA down is, moeten mensen dus kloppen! :P

[ Voor 7% gewijzigd door Danielson op 18-06-2019 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Danielson Maar dan moet je dus overdag niet een keer per ongeluk de deur dicht doen lijkt mij? Lijkt mij dan wel een ding waar je over ''na moet denken''

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danielson
Possible schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:19:
@Danielson Maar dan moet je dus overdag niet een keer per ongeluk de deur dicht doen lijkt mij? Lijkt mij dan wel een ding waar je over ''na moet denken''
Klopt helemaal, maar ik heb er over nagedacht en dat gebeurd eigenlijk nooit.

Mocht het wel gebeuren, is het enige “probleem” dat de gong niet afgaat, de Google Home en de pushberichten werken dan nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 11:38
Danielson schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:13:
[...]

Samengevat; ik gebruik hiervoor een ESP8266 die via MQTT met HA communiceert, aan de ESP hangt een relais waar de gong en voeding van de bel aanhangen. Als de gong geactiveerd wordt, dan schakelt het relais 1 seconde in zodat je de ding-dong hoort.

De drukknop bij de voordeur hangt ook rechtstreeks aan een GPIO poort van de ESP, deze geeft een seintje aan HA als de drukknop ingedrukt wordt.

Op de slaapkamerdeur van mijn zoontje hangt een Z-Wave deurcontact, hierdoor weet HA of de deur open of dicht is. Deur dicht is zoon slaapt en deur open is zoon wakker.

Ook stuurt de IP Camera op de oprit een snapshot mee, als ik vervolgens op mijn telefoon op de snapshot druk, krijg ik live beeld.

Dit is voor mij nieuw territorium. Is hier ergens een tutorial over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
CypherMK schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:23:
[...]

Dit is voor mij nieuw territorium. Is hier ergens een tutorial over?
Ik gok dat hij zelf iets heeft gebouwd, maar kijk eens naar ESPHome. Integreert heel gemakkelijk met HA!

Leuk topic! Ik zal hier binnenkort ook eens iets plaatsen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Luqq schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:47:
[...]

Ik gok dat hij zelf iets heeft gebouwd, maar kijk eens naar ESPHome. Integreert heel gemakkelijk met HA!

Leuk topic! Ik zal hier binnenkort ook eens iets plaatsen :-)
Ik gebruik hiervoor ESPEasy! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-04 11:50
Danielson schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:15:

Software

• Linux Mint 19.1
  • Home Assistant 0.93.1
  • DSMR Reader

Hardware

• Intel NUC DCCP847DYE
  • Vision USB-stick Z-wave ZU1401
  • Philips Hue 2.1 Bridge
  • Google Home
  • Google Chromecast
  • Logitech Harmony Hub
  • Netatmo Weerstation Basis
  • Netatmo Buitenmodule
  • Netatmo Regenmeter
  • 2x Netatmo Binnenmodule
  • 7x Neo Coolcam v2 PIR
  • 2x Neo Coolcam Doorsensor
  • 2x Neo Coolcam Wallplug
  • 1x Fibaro Dimmer 2
  • 1x Fibaro Switch 2
  • 2x Xiaomi Mi Flora
  • 2x SonOff Schakelaar
  • 1x TP-Link HS110 Smart-Plug
  • 6x Hue White
  • 5x Hue Color
  • Hue Go
  • Hue Lucca buitenlamp
  • 7x Ikea Tradfri GU10 Spots
  • 2x Ikea Tradfri E14 Lamp
  • ESP8266 t.b.v. van Slimme deurbel
  • P1-Kabel t.b.v. Slimme meter
  • Kodi Mediacenter
  • 2x Foscam IP Camera's

Automations

Een kleine greep uit de vele automations die ik gebruik:

Lampen
Zodra de zon onder gaat gaan de lampen in de woonkamer, keuken, tuin en oprit aan. Na 23:30 blijft de lamp op de oprit zachtjes branden tot er beweging is en de tuinverlichting gaat dan ook alleen aan bij beweging.

Ook zijn losse ruimtes zoals de overloop, hal, toilet, schuur en schuur voorzien van PIR's en gaan de lampen automatisch aan bij beweging in de ruimtes. De lamp op b.v. de overloop gaat s'nachts heel zwak branden als een nachtlampje en de in avond gewoon op volledige sterkte.

Kodi Mediaplayer
Zodra ik een film of serie start worden de lampen automatisch gedimd en zodra ik de film of serie stop of op pauze set gaan de lampen weer naar hun oude niveau.

Deurbel

Planten
Door middel van de Mi Flora's lees ik o.a. het vochtgehalte van de planten uit, zodra deze beneden een bepaalde waarde komen verteld de Google Home ons dat het tijd is de planten water te geven.

Wasmachine
Onze wasmachine staat op zolder en daarom leek het me wel makkelijk (voor mijn vrouw) als ze een bericht krijgt als de wasmachine klaar is. Hiervoor gebruik ik een TP-HS110 Smart-Plug, deze leest het stroomverbruik van de wasmachine uit en als deze 1 minute minder dan 1 watt gebruikt dan stuurt HA een pushberichtje en de Google Home verteld dat de wasmachine klaar is.

Luchtkwaliteit
De Netatmo meten de luchtenkwaliteit (Co2) van de kamers in huis, zodra de waardes boven een bepaalde waarde komt dan geeft de Google Home aan dat het tijd is om kamer x te luchten.

Goedemorgen
Als ik s'ochtends naar beneden ga dan detecteert de PIR in de hal dit en schakelt vervolgens de lampen in de woonkamer en keuken in. Als ik vervolgens in de keuken aankom verteld de Google Home me wat feitjes over de dag zoals de huidige temperatuur, de weersvoorspelling, de reistijd naar mijn werk enz.

Weltrusten
Zodra ik de automation weltrusten start via b.v. de Homekit app van Apple, dan schakelt hij de TV, Xbox, Mediacenter en versterker uit. Vervolgens worden alle lampen uitgefade over 5 minuten.

Screenshots

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice! Wat een mooie configuratie heb je gebouwd. Heb je toevallig je configuratie op Github oid staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
rick85 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:57:
[...]

Nice! Wat een mooie configuratie heb je gebouwd. Heb je toevallig je configuratie op Github oid staan?
Nee, maar laat maar weten in welk gedeelte je interesse hebt, dan post ik hem hier! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-04 19:27

BushWhacker

developer

Kunnen jullie ook de yaml bestanden posten?
Dan kunnen we daaruit ook weer ideeën halen en (misschien) tips geven hoe het beter kan.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:55
Danielson schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:05:
[...]

Nee, maar laat maar weten in welk gedeelte je interesse hebt, dan post ik hem hier! :)
Luchtkwaliteit

Ik heb ook netatmo en google home en zou wel willen weten hoe je dit in automations.yaml heb staan

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Danielson
tomdh76 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:16:
[...]

Luchtkwaliteit

Ik heb ook netatmo en google home en zou wel willen weten hoe je dit in automations.yaml heb staan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- alias: Google Home - Luchtkwalitiet Woonkamer
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.netatmo_woonkamer_co2
      above: 1000
  condition:
    - condition: time
      after: '07:00:00'
      before: '22:30:00'      
  action:
    - service: media_player.volume_set
      data_template:
        entity_id: media_player.keuken
        volume_level: 0.3 
    - service: tts.google_say
      data_template:
        message: "Het CO2 gehalte in de woonkamer is hoog, namelijk: {{ states.sensor.netatmo_woonkamer_co2.state }} Het is tijd om te luchten."
        language: 'nl'
        cache: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-04 20:32
Leuk topic, zal van de week mijn setup eens posten nu nog even druk met wat laatste puntjes op de i voor de zwembad automatisering

Goedemorgen

Weltrusten
Ik ben wel benieuwd hoe je deze twee via een automation doet, vooral die van goedemorgen (aangezien ik zelf nog goedemorgen tegen Google roep)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Danielson
lubbertkramer schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:54:
Leuk topic, zal van de week mijn setup eens posten nu nog even druk met wat laatste puntjes op de i voor de zwembad automatisering

[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je deze twee via een automation doet, vooral die van goedemorgen (aangezien ik zelf nog goedemorgen tegen Google roep)
Deze automations worden getriggerd door een PIR in de hal waar ik dus elke ochtend langsloop als ik naar beneden ga.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
##################################################################
#                                                      Goedemorgen Werkdagen                                                     #
- alias: Google Home - Goedemorgen Werkdagen
  trigger:
    - platform: state  
      entity_id: binary_sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_sensor_3
      to: 'on'
  condition:
    condition: and
    conditions:
        after: '06:00:00'
        before: '07:00:00'
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
      - condition: state
        entity_id: 'group.woonkamer'
        state: 'off'         
  action:
      data_template:
    - delay: '00:00:15'      
      data_template:
          Goedemorgen! Lekker geslapen. 
          {% set day = ["Maandag", "Dinsdag", "Woensdag", "Donderdag", "Vrijdag", "Zaterdag", "Zondag"] %}
          {% set month = ["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"] %}
          {% set day_of_week = day[now().weekday()] %}
          {% set month = month[now().month - 1] %}
          Het is vandaag {{ day_of_week }} {{ now().day }} {{ month }}.          
          Het is momenteel
          {% if states.sensor.netatmo_buiten_temperature.state | int < 0 %}
          erg koud met een temperatuur van {{states('sensor.netatmo_buiten_temperature')|round}} graden, let op het kan glad zijn.
          {% elif states.sensor.netatmo_buiten_temperature.state | int < 10 %}
          koud met een temperatuur van {{states('sensor.netatmo_buiten_temperature')|round}} graden.   
          {% elif states.sensor.netatmo_buiten_temperature.state | int < 15 %}
          fris met een temperatuur van {{states('sensor.netatmo_buiten_temperature')|round}} graden.
          {% elif states.sensor.netatmo_buiten_temperature.state | int < 20 %}
          lekker met een temperatuur van {{states('sensor.netatmo_buiten_temperature')|round}} graden.
          {% elif states.sensor.netatmo_buiten_temperature.state | int > 20 %}
          warm met een temperatuur van {{states('sensor.netatmo_buiten_temperature')|round}} graden.          
          {% endif %}
          Het wordt vandaag
          {% if states.sensor.nijverdal_temperature_1d.state | int < 0 %}
          erg koud met een maximale temperatuur van {{states('sensor.nijverdal_temperature_1d')|round}} graden.
          {% elif states.sensor.nijverdal_temperature_1d.state | int < 10 %}
          koud met een maximale temperatuur van {{states('sensor.nijverdal_temperature_1d')|round}} graden.   
          {% elif states.sensor.nijverdal_temperature_1d.state | int < 15 %}
          fris met een maximale temperatuur van {{states('sensor.nijverdal_temperature_1d')|round}} graden.
          {% elif states.sensor.nijverdal_temperature_1d.state | int < 20 %}
          lekker met een maximale temperatuur van {{states('sensor.nijverdal_temperature_1d')|round}} graden.
          {% elif states.sensor.nijverdal_temperature_1d.state | int > 20 %}
          warm met een maximale temperatuur van {{states('sensor.nijverdal_temperature_1d')|round}} graden.          
          {% endif %}
          De kans op regen is vandaag
          {% if states.sensor.nijverdal_rainchance_1d.state | int < 25 %}
          heel erg klein met een kans van {{states('sensor.nijverdal_rainchance_1d')|round}} procent.
          {% elif states.sensor.nijverdal_rainchance_1d.state | int < 50 %}
          klein met een kans van {{states('sensor.nijverdal_rainchance_1d')|round}} procent.            
          {% elif states.sensor.nijverdal_rainchance_1d.state | int < 75 %}
          groot met een kans van {{states('sensor.nijverdal_rainchance_1d')|round}} procent.  
          {% elif states.sensor.nijverdal_rainchance_1d.state | int > 75 %}
          heel groot met een kans van {{states('sensor.nijverdal_rainchance_1d')|round}} procent.
          {% endif %}
          {% if states.sensor.nijverdal_snow_1d.state | int > 0 %}
          Let op, er is sneeuw voorspeld, het kan glad zijn!
          {% endif %}
          De windkracht is vandaag
          {% if states.sensor.nijverdal_wind_force_1d.state | int < 2 %}
          erg laag met een windkracht van {{states('sensor.nijverdal_wind_force_1d')|round}}.
          {% elif states.sensor.nijverdal_wind_force_1d.state | int < 4 %}
          laag met een windkracht van{{states('sensor.nijverdal_wind_force_1d')|round}}.            
          {% elif states.sensor.nijverdal_wind_force_1d.state | int < 6 %}
          hoog met een windkracht van{{states('sensor.nijverdal_wind_force_1d')|round}}.  
          {% elif states.sensor.nijverdal_wind_force_1d.state | int > 6 %}
          erg hoog met een windkracht van {{states('sensor.nijverdal_wind_force_1d')|round}} let op windstoten.
          {% endif %}
          Het is
          {% if states.sensor.reistijd_naar_zwolle.state | int < 30 %}
          heel erg rustig op de weg naar het werk met een reistijd van {{states('sensor.reistijd_naar_zwolle')|round}} minuten.
          {% elif states.sensor.reistijd_naar_zwolle.state | int < 35 %}
          normale drukte op de weg naar het werk met een reistijd van {{states('sensor.reistijd_naar_zwolle')|round}} minuten.            
          {% elif states.sensor.reistijd_naar_zwolle.state | int < 40 %}
          druk op de weg naar het werk met een reistijd van {{states('sensor.reistijd_naar_zwolle')|round}} minuten.  
          {% elif states.sensor.reistijd_naar_zwolle.state | int > 40 %}
          heel erg druk op de weg naar het werk met een reistijd van {{states('sensor.reistijd_naar_zwolle')|round}} minuten, vertrek op tijd.
          {% endif %}
          Eet smakelijk en een fijne dag vandaag!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#                                                         Woonkamer Aan Ochtend                                                   #
- alias: Woonkamer - Lampen Aan Ochtend
  trigger:
  condition:
    conditions:
        before: '08:00:00'
  action:
    - service: hue.hue_activate_scene
      data:
          group_name: "Woonkamer"
          scene_name: "Normaal"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- alias: Keuken - Lampen Aan Ochtend
  trigger:
  condition:
    conditions:
        entity_id: 'group.keuken'
  action:
      data:
          group_name: "Keuken"
    - service: light.turn_on  
      entity_id: light.aanrecht_spots

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
#                                                                   Weltrusten                                                              #
- alias: Weltrusten
  trigger:
      entity_id: input_boolean.weltrusten
  condition:
  action:
    - service: light.turn_off  
      entity_id: group.woonkamer
      data:
          transition: 300
      entity_id: group.keuken
      data:
      entity_id: group.oprit
      data:
      entity_id: light.tuin
    - service: switch.turn_off  
      entity_id: switch.digitaletv 
      entity_id: switch.mediacenter
    - service: media_player.turn_off
      entity_id: media_player.kodi_woonkamer      
      entity_id: switch.xboxone
    - service: input_boolean.turn_off
      data:
      data_template:
      data_template:
        message: '{{ [ "Weltrusten. " , "Slaap Lekker. " , "Tot Morgen. " , "Lekker dromen. " , "Slaap zacht. "] |random }}' 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 19:17
Man man. Ik word jaloers als ik zie wat sommigen voor elkaar hebben. Ik zelf ben net begonnen met hassio en ben super noob :)
Leuke topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:45
Leuk topic om te volgen. Geeft mij weer wat inspiratie om dingen te maken (en verder te klooien) :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-04 21:28
Nog steeds erg veel "work in progress".

Het hangt bij mij ook op 2 plaatsen in de woning aan de muur op een tablet. Het moet voor mij dan ook overzichtelijk en rustig tonen. Daarnaast moet het een hoge WAF hebben.

Dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U0viGg0zTQ3Rz3lAwxkAamiW/full.png

Statistiekjes voor mezelf (hoog WIP gehalte):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NCbAnPz7hm3bV9PuMHgtfxNH/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
renedis schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:42:
Nog steeds erg veel "work in progress".

Het hangt bij mij ook op 2 plaatsen in de woning aan de muur op een tablet. Het moet voor mij dan ook overzichtelijk en rustig tonen. Daarnaast moet het een hoge WAF hebben.

Dashboard:
[Afbeelding]

Statistiekjes voor mezelf (hoog WIP gehalte):
[Afbeelding]
Welke tablet heb je aan de muur hangen er voor ? :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
DennusB schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:57:
[...]

Welke tablet heb je aan de muur hangen er voor ? :)
- Dell Venue 11 Pro (tweedehands via V&A)
- Pi touchscreen 7" (in de muur geplaatst)

Door gebruik te maken van de custom:layout-card resized mijn HA dashboard zich automatisch naar elke screensize :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
Ik heb begrepen dat deze topic bedoeld is om je setup te posten. Bij deze mijn lovelace setup:

https://github.com/jimz011/homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
jimzz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:02:
Ik heb begrepen dat deze topic bedoeld is om je setup te posten. Bij deze mijn lovelace setup:

Hoe heb je dat aangepakt met b.v. je waterkoker? Wall-plugs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
Danielson schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:18:
[...]

Hoe heb je dat aangepakt met b.v. je waterkoker? Wall-plugs?
Mijn waterkoker is eigenlijk een vd eerste dingen die ik gemaakt heb. Maar hier zit een sonoff tussen. Al zou je met een wallplug hetzelfde effect krijgen. Helaas waren die destijds nog duur, nu zijn ze bij de ikea niet zo heel duur meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 17:19

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Danielson schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:55:
[...]

Deze automations worden getriggerd door een PIR in de hal waar ik dus elke ochtend langsloop als ik naar beneden ga.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
#                                                      Goedemorgen Werkdagen                                                     #
- alias: Google Home - Goedemorgen Werkdagen
  trigger:
  condition:
    conditions:
        before: '07:00:00'
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - thu
          - fri
  action:
      data_template:
    - delay: '00:00:15'      
      data_template:
          Goedemorgen! Lekker geslapen. 
          {% set day = ["Maandag", "Dinsdag", "Woensdag", "Donderdag", "Vrijdag", "Zaterdag", "Zondag"] %}
          {% set month = ["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"] %}
          {% set day_of_week = day[now().weekday()] %}
          {% set month = month[now().month - 1] %}
          Het is vandaag {{ day_of_week }} {{ now().day }} {{ month }}.          
          Het is momenteel
          {% if states.sensor.netatmo_buiten_temperature.state | int < 0 %}
          erg koud met een temperatuur van {{states('sensor.netatmo_buiten_temperature')|round}} graden, let op het kan glad zijn.
          {% elif states.sensor.netatmo_buiten_temperature.state | int < 10 %}
          koud met een temperatuur van {{states('sensor.netatmo_buiten_temperature')|round}} graden.   
          {% elif states.sensor.netatmo_buiten_temperature.state | int < 15 %}
          fris met een temperatuur van {{states('sensor.netatmo_buiten_temperature')|round}} graden.
          {% elif states.sensor.netatmo_buiten_temperature.state | int < 20 %}
          lekker met een temperatuur van {{states('sensor.netatmo_buiten_temperature')|round}} graden.
          {% elif states.sensor.netatmo_buiten_temperature.state | int > 20 %}
          warm met een temperatuur van {{states('sensor.netatmo_buiten_temperature')|round}} graden.          
          {% endif %}
          Het wordt vandaag
          {% if states.sensor.nijverdal_temperature_1d.state | int < 0 %}
          erg koud met een maximale temperatuur van {{states('sensor.nijverdal_temperature_1d')|round}} graden.
          {% elif states.sensor.nijverdal_temperature_1d.state | int < 10 %}
          koud met een maximale temperatuur van {{states('sensor.nijverdal_temperature_1d')|round}} graden.   
          {% elif states.sensor.nijverdal_temperature_1d.state | int < 15 %}
          fris met een maximale temperatuur van {{states('sensor.nijverdal_temperature_1d')|round}} graden.
          {% elif states.sensor.nijverdal_temperature_1d.state | int < 20 %}
          lekker met een maximale temperatuur van {{states('sensor.nijverdal_temperature_1d')|round}} graden.
          {% elif states.sensor.nijverdal_temperature_1d.state | int > 20 %}
          warm met een maximale temperatuur van {{states('sensor.nijverdal_temperature_1d')|round}} graden.          
          {% endif %}
          De kans op regen is vandaag
          {% if states.sensor.nijverdal_rainchance_1d.state | int < 25 %}
          heel erg klein met een kans van {{states('sensor.nijverdal_rainchance_1d')|round}} procent.
          {% elif states.sensor.nijverdal_rainchance_1d.state | int < 50 %}
          klein met een kans van {{states('sensor.nijverdal_rainchance_1d')|round}} procent.            
          {% elif states.sensor.nijverdal_rainchance_1d.state | int < 75 %}
          groot met een kans van {{states('sensor.nijverdal_rainchance_1d')|round}} procent.  
          {% elif states.sensor.nijverdal_rainchance_1d.state | int > 75 %}
          heel groot met een kans van {{states('sensor.nijverdal_rainchance_1d')|round}} procent.
          {% endif %}
          {% if states.sensor.nijverdal_snow_1d.state | int > 0 %}
          Let op, er is sneeuw voorspeld, het kan glad zijn!
          {% endif %}
          De windkracht is vandaag
          {% if states.sensor.nijverdal_wind_force_1d.state | int < 2 %}
          erg laag met een windkracht van {{states('sensor.nijverdal_wind_force_1d')|round}}.
          {% elif states.sensor.nijverdal_wind_force_1d.state | int < 4 %}
          laag met een windkracht van{{states('sensor.nijverdal_wind_force_1d')|round}}.            
          {% elif states.sensor.nijverdal_wind_force_1d.state | int < 6 %}
          hoog met een windkracht van{{states('sensor.nijverdal_wind_force_1d')|round}}.  
          {% elif states.sensor.nijverdal_wind_force_1d.state | int > 6 %}
          erg hoog met een windkracht van {{states('sensor.nijverdal_wind_force_1d')|round}} let op windstoten.
          {% endif %}
          Het is
          {% if states.sensor.reistijd_naar_zwolle.state | int < 30 %}
          heel erg rustig op de weg naar het werk met een reistijd van {{states('sensor.reistijd_naar_zwolle')|round}} minuten.
          {% elif states.sensor.reistijd_naar_zwolle.state | int < 35 %}
          normale drukte op de weg naar het werk met een reistijd van {{states('sensor.reistijd_naar_zwolle')|round}} minuten.            
          {% elif states.sensor.reistijd_naar_zwolle.state | int < 40 %}
          druk op de weg naar het werk met een reistijd van {{states('sensor.reistijd_naar_zwolle')|round}} minuten.  
          {% elif states.sensor.reistijd_naar_zwolle.state | int > 40 %}
          heel erg druk op de weg naar het werk met een reistijd van {{states('sensor.reistijd_naar_zwolle')|round}} minuten, vertrek op tijd.
          {% endif %}
          Eet smakelijk en een fijne dag vandaag!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#                                                         Woonkamer Aan Ochtend                                                   #
- alias: Woonkamer - Lampen Aan Ochtend
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
          group_name: "Woonkamer"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- alias: Keuken - Lampen Aan Ochtend
  trigger:
  condition:
    conditions:
        entity_id: 'group.keuken'
  action:
      data:
          group_name: "Keuken"
    - service: light.turn_on  
      entity_id: light.aanrecht_spots

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
#                                                                   Weltrusten                                                              #
- alias: Weltrusten
  trigger:
  condition:
  action:
      entity_id: group.woonkamer
      data:
      entity_id: group.keuken
      data:
      entity_id: group.oprit
      data:
      entity_id: light.tuin
      entity_id: switch.digitaletv 
      entity_id: switch.mediacenter
    - service: media_player.turn_off
      entity_id: media_player.kodi_woonkamer      
      entity_id: switch.xboxone
    - service: input_boolean.turn_off
      data:
      data_template:
      data_template:
        message: '{{ [ "Weltrusten. " , "Slaap Lekker. " , "Tot Morgen. " , "Lekker dromen. " , "Slaap zacht. "] |random }}' 
Grappig. Ik heb echt een redelijke soortgelijke opzet alleen met Polly en ssml. Dit werkt wat mooier al zeg ik het zelf. Ook heb ik een knmi code sensor om een weer waarschuwing te geven voor bijv code geel, oranje etc. En daarbij wat er gaande is. Wellicht vind je dat nog interessant.

Verse schrijf je eerder:
“ Ook stuurt de IP Camera op de oprit een snapshot mee, als ik vervolgens op mijn telefoon op de snapshot druk, krijg ik live beeld.”

Hoe heb je dit gemaakt? Ik ontvang wel de snapshot maar vraag me af hoe je het live beeld hebt gemaakt.
Thanks

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

@Danielson Voor je openings post :) Hierbij mijn setup.

Software

• Ubuntu 19.04
  • Home Assistant 0.100 op Docker
  • DSMR Reader in Docker
  • OTGW Monitor in Docker
  • Overige Docker containers, zoals Pi-Hole, UPSNUT, S0PCM voor watermeter, Omnik voor PV installatie, Traefik2.0, Mosquitto, Influxdb, DockerMon, TransIP etc

Hardware

Intel NUC5i3RYK met M2 SSD
Aeotec Z-Wave stick
Eaton 5P UPS verbonden via USB
Google Home mini
Google Chromecast 4K
Ziggo Next mediabox
Denon AVR-X1300W
Samsung 4K UE49KS7000
Xiaomi mi Gateway
6x Xiaomi mi door/window sensor
1x Xiaomi mi door/window sensor aangesloten op Finder relais voor deurbel
2x Xiaomi mi temperature/hum sensor
3x Xiaomi mi motion human body sensor
2x Sonoff POW o.a. voor wasmachine
1x Wemos D1 mini voor huisventilatie middels c1101 sensor draadloze Itho aansturing
1x NodeMCU met WS2815 12V led strip flashed met PinkyLED en MQTT aansturing
5x Xiaomi power plug zigbee
1x Xiaomi mi flora
1x Xiaomi single button switch
1x Xiaomi watersensor
3x Xiaomi Zigbee smoke detector
1x Fibaro Roller Shutter 2
4x Fibaro Dimmer 2
TKB Home zwave single button schakelaar
Fritzbox 7490
Milight controller
2x Milight RGBW GU10 spots
P1 kabel slimme meter
Itron Cyble sensor v2 voor watermeter
S0PCM-5 USB Pulsesensor voor watermeter
Foscam FI9851p IP camera
Dahua d26 IP camera
OpenTherm Gateway met NodeMCU voor CV/Thermostaat
Roomba robotstofzuiger met thingkingcleaner wifi module
Synology DS213 NAS, o.a. met Surveillance station
Broadlink RM Mini 3 voor aansturing open haard
iCal custom sensor voor uitlezen van Exchange online agenda

Setup en automations

Diverse zaken gaan vanzelf via automations

Lampen
Diverse lampen gaan aan op basis van zon op/onder en beweging in de huiskamer. Ook het toilet, de voorraadkast en buitenverlichting worden automatisch geschakeld. Tevens zijn de meeste lampen ook manueel te bedienen middels de ingebouwde Fibaro dimmers achter een normale schakelaar of middels de TKB Home schakelaar (voorraadkast).

Zonnescherm
Het zonnescherm gaat automatisch uit als diverse condities waar zijn, waaronder genoeg zonsterkte, weinig wind, overdags en belangrijkste geen regen. Het zonnescherm wordt ook weer automatisch ingetrokken in geval van aankomende wind of regen of te weinig zon.

Deurbel
Deurbel bij aanbellen snapshot van de voordeurcamera naar 2 mobiele telefoons, worden ontvangen op de smartwatches. Tevens wordt het ganglicht ingeschakeld indien het donker is.

Wasmachine
Wasmachine gebruik ik een Sonoff POW voor met Espurna firmware. Dit koppelt middels mqtt naar HA, waarop een automation zit welke kijkt dat als de wasmachine boven X watt gekomen is deze dus ingeschakeld is en vervolgens lager als X watt geworden is voor paar minuten deze klaar is. Vervolgens komt een notificatie op de smartphones.

Huisventilatie
Hierop zit een Wemos D1 mini aangesloten met espeasy en middels mqtt naar HA. In HA kan de stand laag, middel of hoog gekozen worden en tevens wordt de luchtvochtigheid in de badkamer gemeten en indien deze een bepaald niveau bereikt wordt de ventilatie voor 30 minuten op hoog gezet. In HA gaat een counter lopen.

PV installatie en stroomverbruik
DSMR reader werkt in een docker container en meet het stroomverbruik. Deze geeft via mqtt de waardes door aan HA en houdt zelf ook alle historie bij. De PV installatie waarden worden middels een Omnik docker container elke paar minuten uit de unit gehaald en geupload naar pvoutput. Deze waarden worden tevens in HA opgenomen.

Watermeter
Via een Itron Cyble sensor en hieraan een S0PCM USB pulsesensor wordt naar een docker container de pulse tellen uitgelezen en omgezet in Liters. Dit wordt in HA uitgelezen en hiermee wordt het waterverbruik in kaart gebracht en bijgehouden.

CV Ketel
Middels een OpenTherm Gateway bij de Remeha ketel wordt de informatie tussen ketel en iSense thermostaat beïnvloed en uitgelezen. Hiermee is het mogelijk het reguliere programma uit de thermostaat te overrulen. Wens is nog om dit helemaal om te bouwen in HA, maar voorlopig is dit prima. Daarnaast wordt middels een docker container de informatie van de OTGW uitgelezen en in HA getoond, zoals vlamstatus, watertemperatuur, waterdruk etc.

Weer
Via DarkSky en Buienradar wordt het weer bij gehouden, tevens via KNMI de weerswaarschuwingen

Google goedemorgen / weltrusten
Via de Google Home kan een weltrusten script geactiveerd worden die netjes alle lampen uitschakelt, de mediabox, receiver, tv e.d. en tevens controleert of er nog een deur geopend is en hierover een waarschuwing geeft. Voor goedemorgen is er een bewegingsensor welke de trigger doet en vervolgens de weersvoorspelling voorleest, knmi weerswaarschuwingen, de reistijd naar werk en de afspraken voor die dag (iCal) etc.

Audio / video
Status en aansturing van TV, receiver, mediabox, chromecast en spotify. Devices kunnen aan/uit gezet worden, kanalen en ingangen kunnen aangestuurd worden

Publiek IP change
Ivm dynamisch IP draait een docker container voor TransIP API. HA controleert het publieke IP en indien gewijzigd upload deze via de TransIP API automisch de DNS entries op diverse domeinen

Openhaard
Middels de Broadlink IR Mini 3 wordt middels IR een Faber Opti-Myst aangestuurd.

Overige
  • Roomba robotstofzuiger, aansturing en uitlezing in HA
  • Xiaomi Roborock S55 robotstofzuiger, aansturing en uitlezing in HA, incl. map van het huis
  • Batterijstatus van alle sensoren wordt uitgelezen, indien deze onder bepaald percentage komt stuurt een pushnotificatie en weergave in HA
  • UPS wordt uitgelezen via UPSNUT docker container en indien er langere tijd geen spanning is wordt de NUC afgesloten
  • Pi-Hole informatie wordt uitgelezen en eventueel de mogelijkheid om tijdelijk via HA uit te schakelen
  • Brievenbus notificatie naar 2 smartphones, indien deze geopend is
  • Notificatie indien een deur nog geopend is en beide smartphones afwezig gaan
  • Notificatie indien zone werk verlaten wordt en middels Google Travel sensor wordt in de notificatie gemeld hoe lang de reistijd is en de verwachte aankomst tijd
  • Notificatie indien rooksensor, watersensor e.d.afgaan en tevens worden in geval van rooksensor diverse lampen ingeschakeld
  • Notificatie van inkomende telefoonoproep op de Fritzbox incl. Phonebook look-up waarme in de notificatie de naam van de beller komt
  • Op basis van dag/nacht wordt de Home Assistant theme bepaald (blauw/wit vs groen/donker)
  • Tuinfontein aan te sturen middels Xiaomi power plug
  • Afvalsensor via custom component incl. TTS in goedemorgen script e.d.

Screenshots

HA-1

HA-2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bYZ1Ly4qnj3kwEbqaG2w2Fdc/medium.png

HA-3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m18de5EqK4xhDWgLVeRXD99e/medium.png

HA-4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eb5N7a6uCpcIejdUhlSl5y7U/medium.png

Edit: oktober 2019 bijgewerkt

[ Voor 7% gewijzigd door martinvdm op 01-11-2019 19:58 ]

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
@martinvdm Gave setup! :)

Dat van die brievenbus is een leuk idee! Maar je hebt een losse brievenbus gok ik? Waar haal je de spanning vandaan?

Wij hebben een "normale" brievenbus in de deur, wordt dan helaas lastig denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
martinvdm schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:58:
[...]
Verse schrijf je eerder:
“ Ook stuurt de IP Camera op de oprit een snapshot mee, als ik vervolgens op mijn telefoon op de snapshot druk, krijg ik live beeld.”

Hoe heb je dit gemaakt? Ik ontvang wel de snapshot maar vraag me af hoe je het live beeld hebt gemaakt.
Thanks
Dit is standaard HA/IOS functionaliteit! Ik heb hier verder niets bijzonders voor geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

@Danielson ik heb idd een losse brievenbus maar het werkt slechts met een Xiaomi door window sensor dus een batterij.

Voor wat betreft de ip camera . Hoe krijg je direct de stream dan? Als ik op de push notify druk gaat ie wel naar de ha app maar zie ik nog niet direct een camera stream? Heb je hier een Action button ofzo voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
martinvdm schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:58:
@Danielson ik heb idd een losse brievenbus maar het werkt slechts met een Xiaomi door window sensor dus een batterij.

Voor wat betreft de ip camera . Hoe krijg je direct de stream dan? Als ik op de push notify druk gaat ie wel naar de ha app maar zie ik nog niet direct een camera stream? Heb je hier een Action button ofzo voor?
Als ik zacht op de notificatie druk, dan opent hij de HA app, als ik er hard op de druk, dan krijg ik een pop-up met de stream.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:31

Software

• Home Assistant 0.95.4
  • DSMR Reader (nog niet in HA)

Hardware

• Raspberry Pi 3
  • Philips Hue 2.1 Bridge
  • Google Home
  • Logitech Harmony Hub
  • Google Nest thermostaat V3
  • 6x Shelly 1 - waarvan 1 nog te installeren
  • 2x Sonoff T1 1-gang - waarvan 1 nog te installeren
  • 2x Sonoff T1 2-gang
  • 4x Sonoff S20 - waarvan 1 gebruikt wordt voor verschillende tijdelijke zaken (kerstboom/ventilator)
  • 1x RGB controller
  • Foscam Fosbaby camera
  • China cam
  • iPhone 8
  • Samsung Galaxy S10
  • FRITZ!Box 7590

Automations/scenes

Aanwezigheid
Telefoons van mij en mijn vrouw worden gebruikt voor aanwezigheidsdetectie via bluetooth en wifi op de FRITZ!Box. Werkt perfect. In de interface wordt de foto van mij en/of mijn vrouw zwart/wit als we afwezig zijn. In de interface zitten twee knoppen om afwezig/thuis te overriden, voor als we bijvoorbeeld oppas hebben, of er per ongeluk een telefoon thuis is blijven liggen.
Werkdagen van mijn vrouw komen uit Google Calendar. Moet nog even iets slims/leuks voor mijzelf bedenken (aangezien ik vrij regelmatig werk en dat dus wel een open deur is).

Lampen
Op basis van aanwezigheid en lichtsterkte schakelt de (belangrijkste) lamp in de woonkamer. Dit gaat in de toekomst nog verbeterd worden door meer sensoren te plaatsen (ook in verschillende ruimtes zoals de hal). In de winter gaat een groeilamp (voor mijn peper- en tomatenplantjes) aan gebaseerd op lichtsterkte, aanwezigheid van iemand in de woonkamer (TV/lampen aan) en tijd.
Als we het huis allebei verlaten en er zijn nog lampen aan, dan krijg ik een melding.

In de toekomst wil ik meer doen met beweging/lichtsterkte.

Wasmachine/droge
Melding via Google Home op basis van stroomverbruik dat de wasmachine en droger klaar zijn. Mijn vrouw vond dit zwaar overdreven, maar is daar toch van teruggekomen.

Afstandsbediening
In de interface verandert de afstandsbediening op basis van de activity in de Harmony Hub (TV/Netflix/NAS).

Vuilnis
Iedere ochtend dat er vuilnis buiten gezet moet worden krijg ik een berichtje om kwart over 7 met daarin het soort afval.

Wakker
Deze scene wordt werd geactiveerd op basis van mijn alarm. Zodra ik mijn alarm uitzet (dus niet snooze) zorgt Google Assistant (alleen wanneer telefoon in EN (US) staat) ervoor dat bepaalde lampen en de TV (op nieuws) aangaan.

Slapen
TV/muziek gaat uit. Lampen beneden gaan uit en boven aan (in bepaalde volgorde voor een bepaalde tijd).

Backup
Dagelijkse backup van Home Assistant midden in de nacht.

Screenshots

Wij gebruiken de interface met name op de telefoon, dus daar is deze voor gebouwd. (Is het nu onderhand al mogelijk om zowel een mobile als desktop view te maken??) En ja ik houd van roze! ;)

(clickable)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wEF8hgIemlybb9Z5dBRB2SlH/full.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KVIil0Pfo41hBuVwY1FS6PDE/full.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gd2rv2Yxgjbgt7DFZM7daWnc/full.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3oBnwiVB6RsTXoKTCSb5qS3h/full.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oMHgj7G0qjM4ftGDRY8EUD0c/full.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bU4n36Nx4IsCNZB9nkiw69D9/full.jpg

Beveiliging

Camera's en verlichting/sensoren hebben geen toegang tot internet. En dit wil ik ook zoveel mogelijk voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-04 14:13
Leuk topic, ga ik zeker volgen voor inspiratie. Ik kan bijna beginnen met ons net gekochte huis slim te maken :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Danielson schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:13:
[...]

Cool, grappig om te zien dat er ook iemand is die hetzelfde idee heeft gebouwd. Bij mij draait deze setup al meer dan een jaar uitstekend.

Mijn automation erachter is wel anders, ik heb fixed tijden dat de gong uit- en ingeschakeld wordt (resp. 20.00 uur en 08.00 uur). Ook zorg ik dat er een delay geldt met het indrukken van de deurbel, men kan dus niet heel snel achter elkaar de gong nogmaals laten klinken want de delay is ingesteld op 10 seconden.

Bovendien wordt de gong helemaal niet geactiveerd als ik de switch 'self managing home' aanzet, dit houdt in dat het huis wat zaken automatisch zelf gaat regelen waaronder het aan- en uitzetten van extra lampen, vijverpomp, etc.

Deze 'self managing home' switch gebruik ik als we bijvoorbeeld een aantal dagen weg zijn, op vakantie e.d. De gong deactiveer ik dus standaard vanwege veiligheidsoverwegingen en het zo goed mogelijk voorkomen van inbraak. Inbrekers hebben namelijk de neiging om voorafgaand aan een geplande inbraak overdag aan te bellen en te kijken of de deur wordt opengedaan, indien ze niet auditief vernemen dat de gong is ingeschakeld, hebben ze ook geen 100% bevestiging dat er niemand thuis is :+

Omdat ik de gong schakel met een zelfgeschreven stukje Python op een ESP8266 heb ik ook de mogelijkheid om de gong JUIST te gebruiken voor het auditieve deel van het alarm.
Wanneer ik bijvoorbeeld het alarm 'armed', en er gaat een deur open, dan laat ik de gong iedere 20 seconden afgaan totdat het alarm 'disarmed' word of ik dit vanuit mijn mobiele telefoon 'acknowledge'.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-04 18:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-04 07:20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

barrymossel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:44:
(Is het nu onderhand al mogelijk om zowel een mobile als desktop view te maken??)
Kijk eens naar https://community.home-as...mpact-custom-header/83716

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Laatst online: 22-04 18:23
Ben die ook tegengekomen inderdaad maar ik heb geen MQTT, vond deze wel nice: https://github.com/cbulock/lovelace-battery-entity maar wil dat eigenlijk gecombineerd hebben met een "monster card" of zo'n filter ding die automatisch alle entities met `battery` of `battery_level` toevoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

De mogelijkheid om user/device specifiek een layout te tonen, waar je naar vroeg en ik quote ;)
https://maykar.github.io/...-header/Exception-Config/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
JBS schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:21:
[...]
De mogelijkheid om user/device specifiek een layout te tonen, waar je naar vroeg ;)
https://maykar.github.io/...-header/Exception-Config/
Volgens mij geldt dat alleen voor de instellingen van Compact Custom Header :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Laatst online: 06:40
WTW
Ik heb ook onze WTW box (Zehnder WHR 930) gekoppeld aan HA. HA kan dus de waardes van de WTW box uitlezen en het ventilatieniveau regelen. Hiermee is b.v. het volgende mogelijk; als op de warme zomerdagen de ingevoerde lucht koeler is dan de lucht in huis, dan begint hij met het ventileren van koele nacht lucht. Ook wordt het Co2 niveau in de kamer gemeten, mocht het niveau te hoog oplopen, dan wordt er ook extra geventileerd. Ook meet hij de luchtvochtigheid in de badkamer, als deze te hoog oploopt wordt er ook extra geventileerd. Als laatste houdt hij de status van de filters in de gaten en als deze aan vervanging toe zijn krijg ik een berichtje van HA en meldt de Google Home dit!
Dit zou voor mij echt de killer feature zijn om hier echt eens werk van te maken. Kan je uitleggen hoe je de waardes uit kan lezen en de boel kan besturen met HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Mythling schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:57:
[...]

Dit zou voor mij echt de killer feature zijn om hier echt eens werk van te maken. Kan je uitleggen hoe je de waardes uit kan lezen en de boel kan besturen met HA?
https://github.com/Mosibi/whr_930

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
barrymossel schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:22:
[...]

Volgens mij geldt dat alleen voor de instellingen van Compact Custom Header :?
Compact custom header laat je per device/type device/per user etc een eigen layout zien inclusief eigen views :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-04 16:01

Kvn

Hierbij mijn huidige custom lovelace setup :-) Het werd eens tijd om dat te customizen.

In gebruik: +/- 10 Wifi lampen/schakelaars en 65 Zigbee lampen en sensors + een aantal custom ESP8266 sensors en nu ook wat custom displays. 5 IP-cams via Motioneye.

Qua automations;

- Automatisch lichten schakelen (behalve in slaapkamer)
- Automatisch ventileren badruimte
- Waarschuwen bij open ramen benedenverdieping bij slapen of bij regen (juist bovenverdieping)

Homescreen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZiE9mv2FgwwaX6842k6XooIg/full.png

Woonkamer en slaapkamer met mediacontrols (indien online)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/11RJOaVUGAUlySjRIGn5pC4D/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YXHWWWLjINoGcE1qVtwJyUkh/full.png

Badkamer + toilet beneden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4kMK1EuSpgRppGqcg3B6azs3/full.png

Overige ruimtes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fpR4tqKTjYJrJsdHLbSUVB3B/full.png

Apparatuur (hier komen ook controls voor de node-red automations)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZtMxNjNtgLCTMJkIWCV2eXac/full.png

Camerafeeds in/rond huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pmNGeprEVTrdAw398wAYdHE1/full.png

[ Voor 49% gewijzigd door Kvn op 17-07-2019 11:24 . Reden: Resize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Hoe bouw je die "buttons" met icon, tekst en status achtergrond? Ik heb nu alles namelijk in de standaard lijstjes staan en dat werkt prima op een pc maar 98 van de 100 keer bedien je het geheel toch met de telefoon en dan zijn buttons wel handig.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gaaf topic! Leuk om te zien wat anderen hebben gemaakt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

R2D2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:29:
[...]

Hoe bouw je die "buttons" met icon, tekst en status achtergrond? Ik heb nu alles namelijk in de standaard lijstjes staan en dat werkt prima op een pc maar 98 van de 100 keer bedien je het geheel toch met de telefoon en dan zijn buttons wel handig.
Ik gebruik deze https://github.com/custom-cards/button-card icm https://github.com/custom-cards/decluttering-card om dit te doen (In de decluttering-card kan je allerlei templates maken van je cards)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
@Kvn thanks! Komend weekend ook maar weer eens aan de slag. Styling van Home Assistant staat al maanden op de planning maar als alles doet wat het moet doen is de noodzaak er tijd in te steken toch altijd minder groot :+

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

Same here, stelde het al uit sinds Lovelace uitkwam }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kvn schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:58:
Hierbij mijn huidige custom lovelace setup :-) Het werd eens tijd om dat te customizen.
[...]
Kun je wellicht de plaatjes resizen? Ze zijn nu wel erg groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

Mag dit hier ook? :+

M'n eerste zelfgeschreven Lovelace-card, om de data van 2 verschillende PostNL-sensoren een beetje compact weer te geven (De kaart bij de sensor beviel me niet echt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BizU7ovjRosLiIp21sGn3AA4/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
lubbertkramer schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:18:
[...]

Compact custom header laat je per device/type device/per user etc een eigen layout zien inclusief eigen views :)
Ik zie het echt niet. Zover ik zie kun je alleen de header layout stylen/veranderen op basis van voorwaarden.

Of bedoel je dat je andere views maakt voor desktop en de tabs/knoppen voor die views niet op mobiel laat zien? Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn, maar de homepage blijft dan toch hetzelfde lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
barrymossel schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:35:
[...]

Ik zie het echt niet. Zover ik zie kun je alleen de header layout stylen/veranderen op basis van voorwaarden.

Of bedoel je dat je andere views maakt voor desktop en de tabs/knoppen voor die views niet op mobiel laat zien? Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn, maar de homepage blijft dan toch hetzelfde lijkt me...
Ja, zoals ik zei je kunt aan de hand van gebruiker, device of bron bepaalde views verbergen / weergeven waarbi jje specifieke views voor mobiel zou kunnen maken. Of kijk eens naar thomasloven zijn lovelace styling en layout card maar ik denk dat de eerste optie de beste is :) Met de layoutcard kun je wel sizen en volgorde bepalen maar blijven sommige zaken beter uitkomen op desktop dan op mobiel en vice versa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-04 19:16
Kvn schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:24:
Mag dit hier ook? :+

M'n eerste zelfgeschreven Lovelace-card, om de data van 2 verschillende PostNL-sensoren een beetje compact weer te geven (De kaart bij de sensor beviel me niet echt)
Misschien is het handig als men ook een linkje naar hun configuratie op Github opneemt zodat andere gebruikers hier hun voordeel mee kunnen doen ? Tis maar een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

NightMare schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:42:
[...]

Misschien is het handig als men ook een linkje naar hun configuratie op Github opneemt zodat andere gebruikers hier hun voordeel mee kunnen doen ? Tis maar een idee ?
Ik ben een beroepsmatige developer en deel alleen code waar ik heel tevreden over ben en op z'n minst gerefactored zodat het voor iedereen inzetbaar is. Voorlopig nog even niet dus }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
lubbertkramer schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:19:
[...]

Ja, zoals ik zei je kunt aan de hand van gebruiker, device of bron bepaalde views verbergen / weergeven waarbi jje specifieke views voor mobiel zou kunnen maken. Of kijk eens naar thomasloven zijn lovelace styling en layout card maar ik denk dat de eerste optie de beste is :) Met de layoutcard kun je wel sizen en volgorde bepalen maar blijven sommige zaken beter uitkomen op desktop dan op mobiel en vice versa
Houtje-touwtje oplossing dus. Als je naar je Home Assistant gaat (en dus home opent) heb je altijd de home view (onafhankelijk van je device). Het heeft geen haast voor me (ik gebruik voor bediening alleen mijn telefoon), maar ik zou wel een oplossing asl ui-lovelace.yaml en ui-lovelace-mobile.yaml wel interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
barrymossel schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:51:
[...]

Houtje-touwtje oplossing dus. Als je naar je Home Assistant gaat (en dus home opent) heb je altijd de home view (onafhankelijk van je device). Het heeft geen haast voor me (ik gebruik voor bediening alleen mijn telefoon), maar ik zou wel een oplossing asl ui-lovelace.yaml en ui-lovelace-mobile.yaml wel interessant vinden.
Je kunt in custom header ook een default tab instellen, die opent dan ook als je op home klinkt in de sidebar of als je naar je basis url gaat :)

Hieronder mijn code als voorbeeld: (werkbaar onder < 0.96, daarna wat changes)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
cch:
  disable: false
  header: true
  default_tab: 0
  kiosk_mode: false
  sidebar_swipe: true
  sidebar_close: true
  #hide_tabs: '4,5,6,7,8,13' do not use with show tabs
  #show_tabs: '4,5,6,7,8,13' do not use with hide tabs
  redirect: true
  chevrons: false
  hide_help: false

#Buttons:
  menu: "show"
  notifications: "show"
  voice: "clock"
  clock_format: 24
  clock_am_pm: false
  clock_date: false

#Swipe:
  swipe: true
  swipe_amount: 15
  swipe_animate: "none"

#swipe_skip:
  swipe_wrap: true
  swipe_prevent_default: false

#Exceptions:
  exceptions:
    - conditions:
        user_agent: Mobile
      config:
        hide_tabs: 1
        #hide_tabs: '4,5,6,7,8,13' do not use with show tabs

[ Voor 1% gewijzigd door lubbertkramer op 21-07-2019 00:11 . Reden: HA versie toegevoegd ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

Ik ben een Nest-achtige look and feel voor m'n installatie aan het maken. So far erg tevreden O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5IwjO5OkutIWhhBsKjgNysSk/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s4M1FExf8KXzcbsoHDEc6pwK/full.png

Het is veels te warm voor dit soort dingen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoldersonline
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-04 16:05
Kvn schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:57:
Ik ben een Nest-achtige look and feel voor m'n installatie aan het maken. So far erg tevreden O+
Nice!
Welke hardware gebruik je om 't verbruik van je apparaten te meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

Gewoon een setje van Gosund SP1's met Tasmota erop geflashed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoldersonline
Dank. Ik ga me maar eens verdiepen in 't 'gewoon' flashen van Tasmota. Voor alles moet een eerste keer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@smoldersonline Let wel op dat een OTA manier van flashen bij de nieuwste versies van onder andere de Gosund maar ook Blitzwolf slimme stekkers niet meer mogelijk is (voor nu). Je zult hiervoor de (meeste) stekkers open moeten maken en solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoldersonline
JBS schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:33:
@smoldersonline Let wel op dat een OTA manier van flashen bij de nieuwste versies van onder andere de Gosund maar ook Blitzwolf slimme stekkers niet meer mogelijk is (voor nu). Je zult hiervoor de (meeste) stekkers open moeten maken en solderen.
Veel dank hiervoor!. Ik had de vinger bijna aan de (bestel)knop. Wel erg jammer dat het niet meer werkt. Een OTA flash zou al een primeur/uitdaging voor me zijn geweest. Open maken is dus al helemaal geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau-ie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-04 09:20
Leuk topic geeft weer wat inspiratie voor nieuwe automations!

Hier een paar screenshots van mijn setup:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cPGBu4Ll.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7pyUlaMl.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NG7y4vzl.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/16dcA2tl.png

[ Voor 32% gewijzigd door Lau-ie op 24-07-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-04 22:23
Welke theme gebruik je? iets kleurrijker dan welke ik gebruik, en hoe doe je hoe doe je die formula 1 kalender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
PlatoNL schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:54:
Leuk topic geeft weer wat inspiratie voor nieuwe automations!
Erg nieuwsgierig naar jouw lovelace file :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lau-ie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-04 09:20
Reinder83 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:59:
[...]

Welke theme gebruik je? iets kleurrijker dan welke ik gebruik, en hoe doe je hoe doe je die formula 1 kalender?
Het theme is een iets aangepaste versie van het midnight theme. Dit is de versie die ik gebruik: link

De F1-card is wat gecompliceerder, de data komt uit twee Google Calendars

Qualies & Races

Die calendars zijn geïntegreerd via de Google Calendar component, en vervolgens converteer ik de data uit die component naar individuele MQTT-topics via een NodeRed-flow.

Die topics configureer ik dan weer als sensors: Link

Dan heb ik nog een nieuwe Lovelace card gemaakt gebaseerd op de Bignumber-card, de singlevalue-card

Als je dat pastebin bestand in je www-folder zet als singlevalue-card.js en deze lines toevoegt aan je ui-lovelace.yaml
- url: /local/singlevalue-card.js
type: js
moet hij werken.

Als je dat allemaal gedaan hebt kun je de card-config toevoegen aan je lovelace config: Link
bgrr schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:01:
[...]

Erg nieuwsgierig naar jouw lovelace file :-)
Ik heb niet echt één lovelace file. Ik heb alles opgedeeld in aparte bestanden per view/card:
Dit is mijn ui-lovelace.yaml
Dit is een yaml file voor een view 00_overview.yaml
Dit is dan weer een yaml van een individuele card: 005_media_center.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.deelen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-03-2024

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is veels te warm voor dit soort dingen 8)7
Ziet er erg goed uit. Zou je jouw template willen delen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

Natuurlijk, maar daarmee ben je er nog niet. Ik heb de afgelopen dagen het nodige aan custom cards zitten maken, als ik klaar ben zet ik de hele zut wel op Github.

Zo heb ik een fork van button-card gemaakt om de buttons mee te kleuren adhv de ingesteld kleur/temperatuur en helderheid en een eigen horizontal-stack gemaakt waarmee je de kolommen een percentage kan geven en die zich als een grid gedraagt.

Ziet er inmiddels ook weer beter uit :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wKb4KwNWNz8AI9hqg0so1Nx4/full.png

[ Voor 53% gewijzigd door Kvn op 24-07-2019 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Kvn schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:13:
Natuurlijk, maar daarmee ben je er nog niet. Ik heb de afgelopen dagen het nodige aan custom cards zitten maken, als ik klaar ben zet ik de hele zut wel op Github.

Zo heb ik een fork van button-card gemaakt om de buttons mee te kleuren adhv de ingesteld kleur/temperatuur en helderheid en een eigen horizontal-stack gemaakt waarmee je de kolommen een percentage kan geven en die zich als een grid gedraagt.

Ziet er inmiddels ook weer beter uit :-)
[Afbeelding]
Erg gaaf, ik ben fan van de rustige look and feel. Nu nog een dark-mode en ik ben om >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-04 21:07
[13/02/2022] update

Mijn HA setup bestaat uit 2 3 onderdelen

Software

Home Assistant 2021.03.6
DSMR Reader (Add On)
Zigbee2mqtt
Verschillende ESPHome Devices.

Hardeware

1 x PI3 (draait Spotcast voor speakers in overkapping)
1 x NUC HA voor P1 Meting.
1 x Windows 2019 Hyper-V Hoofd server
2 x Synology (Draait InfluxDB)

1x Fritz!box 7590
1 x Solaredge (PV omvormer)

5 x Amazon Echo dot
1 x Amazon Show 2
3 x Amazon Show 5
2 x Nvidia Shield

1 x Logitech Harmony hub

1 x HUE Bridge 2.1
8 x Xiaomi PIR
7 x Xiaomi Temperature sensors
5 x Xiaomi Door Sensors
2 x Sonoff PIR
1 x Sonoff Doorsensor
2 x HUE outdoor sensors
1 x HUE indoor sensor
3 x Nikko HUE schakelaar
4 x Shelly 1
2 x Sensibo Sky (remote airco units)

1 x Oven Siemens Home Connect
1 x Vaatwasser Siemens Home Connect
1 x Droger Siemens Homeconnect
3 x Nikko HUE schakelaar
6 x Philips HUE Wall Switch
20 x Tradfri GUI10 Spots (12 in overkapping buiten) (Met hue spots werd het wel erg prijzig)
2 x GUI10 Gleedopto
5 x HUE outdoor lamp (white)
6 x HUE E27 Color
2 x HUE GU10 Color
9 x HUE GU10 White
5 x Xiaomi Plafondlampen
1 x Sonoff PIR
12 x Somfy Rolluiken
2 x IP Camera HIKVision
Meerdere powerplugs (Sonoff / Gosund) Zigbee en Wifi
Landroid Worx (robot maaier)

Sproei installatie [Zelf bouw met sonoff switch en kogelkraan]

Automation

Op 2 automations na zijn alle automations gebouwd met node red.
Alles in huis draait zoveel mogelijk autonoom. Aansturing op basis van aanweigheid dmw PIR detectie. Lampen gaan aan bij beweging en een bepaalde Lux waarde. Afhankeljk van het tijdstip van detectie (bv in de nacht) branden de lampen in een nachtstand, zodat als je 's nachts naar de WC loopt je niet in 6500K staat en de rest van het huis ook meteen wakker is.
Ander stuk wordt gedaan via voice control (helaas in het engels, Alexa ..). Wordt vooral gebruikt om de gordijnen / rolluiken te bedienen en de Nitendo switch.. (TV en receiver worden aangezet met de juiste settings).

Dashboard

Doe ik eigenlijk (nog) niets mee. Het is nu een grote verzameling sensoren lampen zonder een duidelijke structuur.

Nog te doen

Alle info die uit het huis komt (temperatuur/vochtigheid etc) beter gaan gebruiken om de airco's aan te sturen.
Aanpassen en verbetering van de Node-Red flows. Is nu rommeltje aan het worden.
en het verbeteren voice response vanuit Alexa. Wil bv regelen dat als ik vraag om de rolluiken te openen Alexa ook vraagt of de gordijnen open moeten.
Lovelace gaan inzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kododz8qT7pvchq-4HlE6oRuDJg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bBpnRWR574XlwxYxgoknMobI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1T1wiBf4TvXptSdeGkUj-vOT9sY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uer9luCBou3q1iprIjwSnoO9.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 99% gewijzigd door Jacko01 op 13-02-2023 16:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimzz
Hallo medetweakers, hier weer een updateje van mijn lovelace config, nu met dynamische dag en nacht thema’s :P. Nu geschikt voor multi users met conditional cards!

Check hier voor full code/screens/filmpjes:

Check hier het filmpje van de thema’s:
YouTube: Home Assistant Lovelace By Jimz011

En check hier voor een preview vd hele setup:
YouTube: Home Assistant, Lovelace by Jimz011 August 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoldersonline
JBS schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:33:
Is de verwachting dat er een update komt van de OTA optie, of moet ik op zoek naar een alternatief voor de Gosund SP1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

smoldersonline schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:27:
[...]

Is de verwachting dat er een update komt van de OTA optie, of moet ik op zoek naar een alternatief voor de Gosund SP1?
Daar heb ik nog niets concreets over gelezen in diverse open issues op Github over diverse verschillende nieuwe types van de verschillende merken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

jimzz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:24:
Hallo medetweakers, hier weer een updateje van mijn lovelace config, nu met dynamische dag en nacht thema’s :P. Nu geschikt voor multi users met conditional cards!

Jouw files hebben mij een heel end op weg geholpen de afgelopen tijd _/-\o_ Dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
Kvn schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:25:
[...]

Jouw files hebben mij een heel end op weg geholpen de afgelopen tijd _/-\o_ Dank daarvoor!
Graag gedaan, mijn excuses voor de vele wijzigingen de afgelopen maand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51
jimzz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:24:

Gaaf hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21-04 13:33
Effe een topic gemist..... Zal deze week eens wat screenshots maken van mijn setup.
Possible schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:30:
Leuk topic om te zien hoe het er bij mensen uit ziet. Hier mijn WIP HA:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welk theme is dit?

[ Voor 67% gewijzigd door Hmmbob op 28-07-2019 21:26 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
...

[ Voor 98% gewijzigd door Hmmbob op 28-07-2019 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Hmmbob schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:52:
Effe een topic gemist..... Zal deze week eens wat screenshots maken van mijn setup.

[...]

Welk theme is dit?
Clear theme alleen die gebruik ik niet meer. Ik ben inmiddels volledig overgestapt op die van @jimzz

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Danielson
*Topicstart geupdate!

In de categorie meest onzinnige automation ooit, scoort mijn nieuwe wel hoog denk ik!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Yht3sFw/Post1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9HWmzB1/Post2.jpg

8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Troetelbeer
Nice! Ben ik ook mee bezig, hopelijk vanavond of morgen ermee klaar en zal ik mijne ook delen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimzz
Een tijdje geleden heb ik hier mijn setup gepost:

Het aantal vragen die ik binnen krijg is enorm en die zijn niet enkel gerelateerd aan mijn eigen setup. Om deze reden ben ik een publieke whatsapp groep gestart aangezien dat wat makkelijker praat dan via 4 verschillende kanalen (youtube, tweakers, ha community en github).

Voor alle geinteresseerden (en HA verslaafden) kun je de groep via de volgende link joinen:

https://chat.whatsapp.com/HX2D34GVLq27XTUdjq3mKu

De groep gaat over HA in t algemeen en is niet specifiek bedoeld voor vragen over mijn setup. Uiteraard mag dit wel.

Een geheugensteuntje voor de mensen die niet meer weten welke setup ik heb gebouwd:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:23
martinvdm schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:58:
[...]

Grappig. Ik heb echt een redelijke soortgelijke opzet alleen met Polly en ssml. Dit werkt wat mooier al zeg ik het zelf. Ook heb ik een knmi code sensor om een weer waarschuwing te geven voor bijv code geel, oranje etc. En daarbij wat er gaande is. Wellicht vind je dat nog interessant.

Verse schrijf je eerder:

Thanks
Kun je iets meer vertellen over hoe je de KNMI sensor gemaakt hebt, heb je dat via Meteoalarm gedaan?

Iets anders: Als ik zo rond kijk zie ik nog geen sensor voor een NL-Alert. Dat lijkt me een handige toevoeging omdat je vanuit je eigen home assistant dan een bericht naar je telefoon of computer kunt pushen. Zeker in het geval van een storing van je mobiele provider zoals bij voorbeeld laatst met de 112 storing icm KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik ben begonnen om de readme op mijn Github repo maar eens te vullen. Zodra ik daarmee klaar ben heb ik de bron om hier een en ander te delen. Mocht je nu al interesse hebben om even te browsen: https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:44:

Software

• Home Assistant 0.95.4
  • DSMR Reader (nog niet in HA)

Hardware

• Raspberry Pi 3
  • Philips Hue 2.1 Bridge
  • Google Home
  • Logitech Harmony Hub
  • Google Nest thermostaat V3
  • 6x Shelly 1 - waarvan 1 nog te installeren
  • 2x Sonoff T1 1-gang - waarvan 1 nog te installeren
  • 2x Sonoff T1 2-gang
  • 4x Sonoff S20 - waarvan 1 gebruikt wordt voor verschillende tijdelijke zaken (kerstboom/ventilator)
  • 1x RGB controller
  • Foscam Fosbaby camera
  • China cam
  • iPhone 8
  • Samsung Galaxy S10
  • FRITZ!Box 7590

Automations/scenes

Aanwezigheid
Telefoons van mij en mijn vrouw worden gebruikt voor aanwezigheidsdetectie via bluetooth en wifi op de FRITZ!Box. Werkt perfect. In de interface wordt de foto van mij en/of mijn vrouw zwart/wit als we afwezig zijn. In de interface zitten twee knoppen om afwezig/thuis te overriden, voor als we bijvoorbeeld oppas hebben, of er per ongeluk een telefoon thuis is blijven liggen.
Werkdagen van mijn vrouw komen uit Google Calendar. Moet nog even iets slims/leuks voor mijzelf bedenken (aangezien ik vrij regelmatig werk en dat dus wel een open deur is).

Lampen
Op basis van aanwezigheid en lichtsterkte schakelt de (belangrijkste) lamp in de woonkamer. Dit gaat in de toekomst nog verbeterd worden door meer sensoren te plaatsen (ook in verschillende ruimtes zoals de hal). In de winter gaat een groeilamp (voor mijn peper- en tomatenplantjes) aan gebaseerd op lichtsterkte, aanwezigheid van iemand in de woonkamer (TV/lampen aan) en tijd.
Als we het huis allebei verlaten en er zijn nog lampen aan, dan krijg ik een melding.

In de toekomst wil ik meer doen met beweging/lichtsterkte.

Wasmachine/droge
Melding via Google Home op basis van stroomverbruik dat de wasmachine en droger klaar zijn. Mijn vrouw vond dit zwaar overdreven, maar is daar toch van teruggekomen.

Afstandsbediening
In de interface verandert de afstandsbediening op basis van de activity in de Harmony Hub (TV/Netflix/NAS).

Vuilnis
Iedere ochtend dat er vuilnis buiten gezet moet worden krijg ik een berichtje om kwart over 7 met daarin het soort afval.

Wakker
Deze scene wordt werd geactiveerd op basis van mijn alarm. Zodra ik mijn alarm uitzet (dus niet snooze) zorgt Google Assistant (alleen wanneer telefoon in EN (US) staat) ervoor dat bepaalde lampen en de TV (op nieuws) aangaan.

Slapen
TV/muziek gaat uit. Lampen beneden gaan uit en boven aan (in bepaalde volgorde voor een bepaalde tijd).

Backup
Dagelijkse backup van Home Assistant midden in de nacht.

Screenshots

Wij gebruiken de interface met name op de telefoon, dus daar is deze voor gebouwd. (Is het nu onderhand al mogelijk om zowel een mobile als desktop view te maken??) En ja ik houd van roze! ;)

(clickable)
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Beveiliging

Camera's en verlichting/sensoren hebben geen toegang tot internet. En dit wil ik ook zoveel mogelijk voorkomen.
Vandaag "even" bezig geweest met een muziek tab:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Ry6yENjnLSEefxMiXspEBN9/thumb.jpg

Je kunt een Spotify playlist of radiozender kiezen en deze aanzetten. Zeker voor mijn vrouw fijner dan het via de Google Home te doen. Sowieso kun je via een lijstje kiezen en moet je bij een voice command vooraf bedenken wat je wilt horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
barrymossel schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 23:10:
[...]

Vandaag "even" bezig geweest met een muziek tab:

[Afbeelding]

Je kunt een Spotify playlist of radiozender kiezen en deze aanzetten. Zeker voor mijn vrouw fijner dan het via de Google Home te doen. Sowieso kun je via een lijstje kiezen en moet je bij een voice command vooraf bedenken wat je wilt horen.
Heb je hier een voorbeeld yaml van? ben ook benieuwd naar die remote view, zoiets wil ik zelf ook nog maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimzz
Hallo medetweakers, Hier weer een grootse update van mijn Lovelace config. Voor alle mensen die mijn config al eens geprobeerd hebben (of delen ervan) zullen merken dat het nu veel eenvoudiger is geworden dit in te stellen. Eigenlijk kan ik niet in een paar zinnen vertellen hoe veel er eigenlijk verbeterd is. Vandaar dat ik gewoon de link weer deel met jullie:

Oh en om de boel te ondersteunen heb ik ook een paar filmpjes geupload. Wel de notes lezen aub!

Full Video (Volledige overview van mijn setup op een smartphone):

Tablet View (Tablet interface, sorry ik heb een oude trage tablet):

Quick Menu (Dit menu staat op iedere view, op het thuisscherm wordt ie standaard verborgen, dit menu verandert iconen aan de hand vd view waar je je bevind):

Alarm Interface Lock (Wanneer het alarm ingeschakeld wordt worden de thuisscherm knoppen verborgen en het quickmenu weergegeven, dit om accidentele broekzak schakelen te voorkomen terwijl het alarm er op staat. De rest van de interface blijft toegankelijk via het menu in het quickmenuutje bovenin. Je kunt dus nog steeds bij alle pagina's komen):

Veel plezier en mocht je nog een plek zoeken om te praten/leren/uitwisselen kom dan eens kijken op:
https://discord.gg/c5SxDRU
https://chat.whatsapp.com/HX2D34GVLq27XTUdjq3mKu
Beide kanalen hebben geen relatie tot mijn setup en zijn bedoeld voor algemeen gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

tweakje-2018 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:21:
[...]

Kun je iets meer vertellen over hoe je de KNMI sensor gemaakt hebt, heb je dat via Meteoalarm gedaan?

Iets anders: Als ik zo rond kijk zie ik nog geen sensor voor een NL-Alert. Dat lijkt me een handige toevoeging omdat je vanuit je eigen home assistant dan een bericht naar je telefoon of computer kunt pushen. Zeker in het geval van een storing van je mobiele provider zoals bij voorbeeld laatst met de 112 storing icm KPN.
Sorry ik had ff je quote gemist.
Ik gebruik de volgende config:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - platform: scrape
    resource: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen/zuid-holland
    select: "div.alert__heading"
    name: knmi_alert_heading
    scan_interval: 300
    select: "a.alert__description"
    name: knmi_alert_description

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Troetelbeer
Bij deze mijn nieuwe setup (work in progress) voor tablet weergave. Gebaseerd op de Google Home interface, kwam op twitter iets soortgelijks tegen.

Op dit moment zijn alleen de "home" tab en "remote" tab zo goed als klaar. De andere tabs (sensoren etc.) moet ik nog invullen.

Hardware

Verlichting

Combinatie van Tradfri en Hue(in mijn studio).

Sensoren

Xiaomi deur/raamsensoren en bewegingssensoren

Mediaspelers

Google Home
Google Home Mini
Chromecast
PC

Extra's

Harmony Hub
Xiaomi wireless switch

Automations

Een half uur voor zonsondergang springen de vloerlamp en tafellamp(woonkamer) aan en krijgen ze een vooraf ingestelde kleur. De helderheid is bij het aanspringen 5 % en deze loopt in een half uur op naar 80%. Iets voor middernacht gaan de lampen vanzelf uit.

De lamp in de hal wordt getriggerd door een bewegingssensor en gaat alleen aan tussen zonsondergang en zonsopgang. Lamp gaat vanzelf uit na 2 minuten als er geen beweging meer wordt gedetecteerd.

De lamp in de wc wordt getriggerd door een bewegingssensor en geeft 100% helderheid tussen 7:00uur en 22:00uur. Tussen 22:00uur en 7:00uur is de helderheid 5% bij het aanspringen. Lamp gaat vanzelf uit na 2 minuten als er geen beweging meer wordt gedetecteerd.

De plafondlamp(slaapkamer) springt aan wanneer de deur opengaat(deursensor) en geeft 100% helderheid tussen 7:00uur en 22:00uur. Tussen 22:00uur en 7:00uur is de helderheid 5% bij het aanspringen. De lamp gaat na 1 minuut uit, zodra de deur weer gesloten is.

De lamp in de berging springt aan wanneer de deur opengaat(deursensor) en geeft 100% helderheid. De lamp gaat direct uit, zodra de deur weer gesloten is.

In mijn studio gaan de plafond spotjes(nog niet zichtbaar in HA) aan wanneer de deur opengaat en geven 100% helderheid. De spotjes gaan direct uit, zodra de deur weer gesloten is.

De Xiaomi schakelaar gebruik ik om mijn pc aan te zetten via WoL en mijn studio sfeerverlichting springt dan tevens mee aan. Dezelfde knop nog een keer indrukken zorgt ervoor dat beiden uit gaan.

Wanneer ik het alarm instel op "afwezig", dan worden alle sensoren in huis gebruikt als alarmsysteem. Wanneer ze getriggerd worden, gaat er een akoestisch signaal af via de Xiaomi Gateway, springen alle kleurlampen aan met de kleur rood op 100% helderheid en krijg ik een zelf ingesteld berichtje op telegram te zien. Overigens krijg ik ook een bericht op telegram te zien wanneer het alarm in- of uitgeschakeld wordt.

Wanneer ik het alarm instel op "thuis", dan zijn de sensoren van de hal en wc vrij van het alarm. We moeten natuurlijk wel s'nachts naar de wc kunnen gaan :+

Aanvullend
Alles is te bedienen met stem, in het Nederlands. Ook de TV en Orange decoder zijn volledig te bedienen met stem in het Nederlands. Mijn vriendin wilde echter toch een afstandsbediening behouden, dus heb ik er eentje gemaakt in HA met enkele sneltoetsen naar de meest gekeken zenders.

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/25WLmGol.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iOkQPvIl.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Troetelbeer op 06-08-2019 14:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:57
Niemand die de api van Home Assistant gebruikt voor een eigen interface te maken? :)
Ik had geen zin om me te verdiepen in de opmaak die HA gebruikt, daarbij denk ik dat ik op deze manier flexibeler ben :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Uh2eQFKB6qomtnB6cVITGgkn/full.png
Ik moet nog een hoop sensoren installeren en lampen slim maken, als ik dat gedaan heb denk ik ook dat ik alles in kamers ga indelen.
Interface is ook nog niet klaar maar is een begin, alle sensoren/switches e.d. worden ingeladen vanaf Home Assistant, dus ik hoef geen config aan te passen ergens voor deze interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

S_tef schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:35:
Niemand die de api van Home Assistant gebruikt voor een eigen interface te maken? :)
Ik had geen zin om me te verdiepen in de opmaak die HA gebruikt, daarbij denk ik dat ik op deze manier flexibeler ben :)
Mwa. 1 van de grote voordelen van HA (voor mij iig) is de UI, de soberheid en de flexibiliteit ervan.
Kost wat moeite en tijd om te leren, maar veel minder dan zelf alles weer van 0 op te bouwen.
En je leert er tenminste nog wat mee bij :)

Maar goed, da's persoonlijk natuurlijk. Ik ben zelf professioneel ontwikkelaar, na het thuiskomen heb ik echt geen zin meer om nog maar eens uren achter de pc te spenderen om m'n eigen front-end te maken voor iets dat zelf al een goeie, strakke UI biedt. Dan sleutel ik liever wat aan een (al dan niet nieuwe) integratie.

Mijn afkeer voor front-end ontwikkeling zal er mss ook wel iets mee te maken hebben :+

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 06-08-2019 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:23
martinvdm schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:22:
[...]

Sorry ik had ff je quote gemist.
Ik gebruik de volgende config:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    select: "div.alert__heading"
    name: knmi_alert_heading
    select: "a.alert__description"
    name: knmi_alert_description
bedankt voor het inzicht. De metroalarm sensor die ik gebruik is een beetje instabiel met de nieuwere versies van HA, maar dit is ook goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:57
Slonzo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:41:
[...]

Mwa. 1 van de grote voordelen van HA (voor mij iig) is de UI, de soberheid en de flexibiliteit ervan.
Kost wat moeite en tijd om te leren, maar veel minder dan zelf alles weer van 0 op te bouwen.
En je leert er tenminste nog wat mee bij :)

Maar goed, da's persoonlijk natuurlijk. Ik ben zelf professioneel ontwikkelaar, na het thuiskomen heb ik echt geen zin meer om nog maar eens uren achter de pc te spenderen om m'n eigen front-end te maken voor iets dat zelf al een goeie, strakke UI biedt. Dan sleutel ik liever wat aan een (al dan niet nieuwe) integratie.

Mijn afkeer voor front-end ontwikkeling zal er mss ook wel iets mee te maken hebben :+
Mwa weet niet of het meer tijd kost ;). Dit stelt ook niet voor, js is nog geen 300 regels code.
Als je thuiskomt heb je wel nog zin om uren in home assistant te liggen vrutten ;)?

Maargoed zoals je zegt ieder voor zich, ik vind dat ik hiermee beter en naar mijn smaak uit de voeten kom, een ander kan dat vast ook met home assistant :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Reinder83 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:39:
[...]

Heb je hier een voorbeeld yaml van? ben ook benieuwd naar die remote view, zoiets wil ik zelf ook nog maken
Ik zal hem misschien nog eens op GitHub zetten, maar voor nu: https://www.codepile.net/pile/EyEwVlKA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
barrymossel schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:06:
[...]

Ik zal hem misschien nog eens op GitHub zetten, maar voor nu: https://www.codepile.net/pile/EyEwVlKA
Zal er na mijn vakantie eens in verdiepen, is de link nog geldig over 2 weken?
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoelt als showcase! Vragen ("Hoe kan ik het zelf toepassen?" etc) kunnen gesteld worden in Topicreeks: Home Assistant: Open source Python3 home automation. Doe naar een mention naar de juiste persoon en eventueel een link naar de showcase.

En krijg je een vraag over je setup staat het je natuurlijk vrij om je post hier daarmee aan te vullen.