Geen idee haha. Nooit gebruikt. Anders roep je maarReinder83 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:38:
[...]
Zal er na mijn vakantie eens in verdiepen, is de link nog geldig over 2 weken?
Hoe heb je dat aangepakt met de timers voor de wasmachine en droger?PlatoNL schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:54:
Leuk topic geeft weer wat inspiratie voor nieuwe automations!
Hier een paar screenshots van mijn setup:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben benieuwd naar het stukje over het "Aquarium". Hoe heb je dit gedaan? Hier ook een aquarium en dit brengt me op ideeën!PlatoNL schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:54:
Leuk topic geeft weer wat inspiratie voor nieuwe automations!
Hier een paar screenshots van mijn setup:
[Afbeelding]
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"
Ziet er mooi uit. Ben er ook mee aan het knutselen, maar heb jij misschien al iets online staan ter inspiratie en betere leen werk zeg maar?Troetelbeer schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:37:
Bij deze mijn nieuwe setup (work in progress) voor tablet weergave. Gebaseerd op de Google Home interface, kwam op twitter iets soortgelijks tegen.
Op dit moment zijn alleen de "home" tab en "remote" tab zo goed als klaar. De andere tabs (sensoren etc.) moet ik nog invullen.
.............................
Heb wel deze maar de link werkt niet meer;
https://community.home-as...lovelace-dashboard/126649
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
Dat probleem had ik dus ook. Zag haar UI, maar de link was al down. Toen maar zelf nagedacht en uitgeprobeerd hoe ik het zo moest krijgen.j1nx schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:57:
[...]
Ziet er mooi uit. Ben er ook mee aan het knutselen, maar heb jij misschien al iets online staan ter inspiratie en betere leen werk zeg maar?
Heb wel deze maar de link werkt niet meer;
https://community.home-as...lovelace-dashboard/126649
Ik heb niks online staan, maar je kunt me wel vragen stellen over de dingen waar je tegenaan loopt.
Believe. Imagine. Create.
Ok top!Troetelbeer schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:24:
[...]
Dat probleem had ik dus ook. Zag haar UI, maar de link was al down. Toen maar zelf nagedacht en uitgeprobeerd hoe ik het zo moest krijgen.
Ik heb niks online staan, maar je kunt me wel vragen stellen over de dingen waar je tegenaan loopt.
Heb het thema al wel van haar en zo, maar ben nu bij de stap van welke cards Enzo.
Maar ik klooi eerst wel even aan, voordat ik mij weer meld. Leer je eerlijk gezien toch het meeste van.😉
To be continued..
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
Haar config / repository is hernoemd. Alles staat op https://github.com/isabellaalstrom/home-assistant-configTroetelbeer schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:24:
[...]
Dat probleem had ik dus ook. Zag haar UI, maar de link was al down.
Sometimes you need to plan for coincidence
Sure, het is alleen niet een op zichzelf staand stuk code. Combinatie van BigNumber Card, MQTT-sensor & NodeRed.Danielson schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:52:
Hoe heb je dat aangepakt met de timers voor de wasmachine en droger?Wil je die code misschien delen?
Er van uit gaande dat je al een input boolean werkend hebt die on/off gaat wanneer de wasmachine aangaat, kun je met deze nodered-flow een oplopende counter creëren op een mqtt-topic:
Pastebin
Vervolgens het MQTT-topic als sensor configureren in je sensor.yaml/configuration.yaml en je hebt de oplopende timer.
Ik doe de weergave van de timer via de bignumber-card --> link
Maar je kunt natuurlijk elke card gebruiken die sensorwaarden kan weergeven.
Yes, ik vond het ook één van de leukere projectjes.the_cyberspace schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:09:
Ben benieuwd naar het stukje over het "Aquarium". Hoe heb je dit gedaan? Hier ook een aquarium en dit brengt me op ideeën!
Ik heb hier een fluval flex staan met een ingebouwde LED-balk die je via een IR-remote kunt aansturen. Ik heb de IR-commando's van de AB gesnifft met mijn Broadlink RM Pro en daarmee kan ik dus de verlichting aansturen.
De onderste rij in mijn Aquarium-card zijn eigenlijk alleen maar de knoppen van mijn remote:
- sunlight on/off
- lightintensity up
- lightintentsity down
- moonlight
- all lights off
- RGB-light on/off
- Sunlight on/off
- RGB-light on/off
- Moonlight on/of
De temperatuurmeter is een NodeMCU icm een DS18B20 die via ESPhome is geconfigureerd.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!PlatoNL schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:32:toon volledige bericht
[...]
Yes, ik vond het ook één van de leukere projectjes.
Ik heb hier een fluval flex staan met een ingebouwde LED-balk die je via een IR-remote kunt aansturen. Ik heb de IR-commando's van de AB gesnifft met mijn Broadlink RM Pro en daarmee kan ik dus de verlichting aansturen.
De onderste rij in mijn Aquarium-card zijn eigenlijk alleen maar de knoppen van mijn remote:De eerste drie buttons op de bovenste rij laten de huidige status zien:
- sunlight on/off
- lightintensity up
- lightintentsity down
- moonlight
- all lights off
- RGB-light on/off
CO2 is gewoon een zigbee smartsocket die de solenoid valve van mijn CO2 fles open en dicht zet.
- Sunlight on/off
- RGB-light on/off
- Moonlight on/of
De temperatuurmeter is een NodeMCU icm een DS18B20 die via ESPhome is geconfigureerd.
Zelf heb ik een TC420 controller met een 2-tal rgbww ledstrips boven de bak hangen waar normaal de TL verlichting hangt. Deze controller is te programmeren via USB maar zat er aan te denken om die controller op 1 of andere manier aan HA te koppelen maar nog geen idee hoe. Had stille hoop dat je een soort gelijk iets had maar helaas. Wel slim hoe jij het hebt gedaan!
Heb hier al wel een lange tijd een NodeMCU liggen en ook nog een DS18B20 volgens mij, waar ik eigenlijk een ander doel voor had. Namelijk het meten van de temp van het zwembad buiten maar das eigenlijk hetzelfde als met een aquarium natuurlijk! Kreeg dit destijds niet 1,2,3 aan de gang en wegens tijdsgebrek dit even laten liggen. Denk dat ik dit toch maar eens op moet gaan pakken. En als het lukt bestel ik nog wel een 2e setje.
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"
Heb even gekeken en het lijkt me een behoorlijke uitdagiung om die TC420 in HA te krijgen. Maar moet zo'n LED controllertje niet gewoon werken: Alilinkthe_cyberspace schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:31:
[...]
Zelf heb ik een TC420 controller met een 2-tal rgbww ledstrips boven de bak hangen waar normaal de TL verlichting hangt.
Je hebt er dan niet de software bij voor het programmeren van sunup/sundown e.d, maar dat is juist leuk om te bouwen in NodeRed.
Ik had ook moeite om eea aan de gang te krijgen met mijn NodeMCU's tot ik ESPhome ontdekte. Het is gewoon een addon voor HassIO en daarmee kun je met simpele YAML eea aan de gang krijgen.the_cyberspace schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:31:
[...]
Heb hier al wel een lange tijd een NodeMCU liggen en ook nog een DS18B20 volgens mij, waar ik eigenlijk een ander doel voor had. Namelijk het meten van de temp van het zwembad buiten maar das eigenlijk hetzelfde als met een aquarium natuurlijk! Kreeg dit destijds niet 1,2,3 aan de gang en wegens tijdsgebrek dit even laten liggen. Denk dat ik dit toch maar eens op moet gaan pakken. En als het lukt bestel ik nog wel een 2e setje.
Dit is bv. de YAML voor mijn aquarium-tempsensor: Pastebin
Verkeerde topic, excuus!
[ Voor 97% gewijzigd door wiebeww op 16-08-2019 12:50 . Reden: Verkeerde topic ]
Hoe heb je deze in HA gekregen ? middels deze handleiding ? https://github.com/Mosibi/whr_930 ik zit zelf nu ook te kijken of ik mijn WHR 930 in HA kan krijgen..Danielson schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:15:
WTW
Ik heb ook onze WTW box (Zehnder WHR 930) gekoppeld aan HA. HA kan dus de waardes van de WTW box uitlezen en het ventilatieniveau regelen. Hiermee is b.v. het volgende mogelijk; als op de warme zomerdagen de ingevoerde lucht koeler is dan de lucht in huis, dan begint hij met het ventileren van koele nacht lucht. Ook wordt het Co2 niveau in de kamer gemeten, mocht het niveau te hoog oplopen, dan wordt er ook extra geventileerd. Ook meet hij de luchtvochtigheid in de badkamer, als deze te hoog oploopt wordt er ook extra geventileerd. Als laatste houdt hij de status van de filters in de gaten en als deze aan vervanging toe zijn krijg ik een berichtje van HA en meldt de Google Home dit!
Die handleiding heb ik gebruikt idd!LightStar schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:09:
[...]
Hoe heb je deze in HA gekregen ? middels deze handleiding ? https://github.com/Mosibi/whr_930 ik zit zelf nu ook te kijken of ik mijn WHR 930 in HA kan krijgen..
Thanks, hier kan ik wel wat mee, ook handig dat je gebruikt maakt van yaml templatesbarrymossel schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:59:
[...]
Geen idee haha. Nooit gebruikt. Anders roep je maar
Oke, tnx, loop echter nog wel tegen het issue aan dat mijn Zigbee stick hem niet kan vinden, heb jij nog wat bijzonders geinstalleerd/geconfigureerd om dit werkend te krijgen ? (gebruik nu een CC2531 stick met als software zigbee2mqtt binnen HA)Danielson schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:16:
[...]
Die handleiding heb ik gebruikt idd!Werkt echt super!
Ehm die whr gaat niet over zigbee protocol maar over wifi.. dus als je alles hebt toegevoegd in ha (de code) dan zou je ze gewoon als sensors moeten zien.LightStar schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:56:
[...]
Oke, tnx, loop echter nog wel tegen het issue aan dat mijn Zigbee stick hem niet kan vinden, heb jij nog wat bijzonders geinstalleerd/geconfigureerd om dit werkend te krijgen ? (gebruik nu een CC2531 stick met als software zigbee2mqtt binnen HA)
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Huh? Dat staat helemaal los van Zigbee2Mqtt... Je hebt het toch over de aansturing van de WHR930?LightStar schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:56:
[...]
Oke, tnx, loop echter nog wel tegen het issue aan dat mijn Zigbee stick hem niet kan vinden, heb jij nog wat bijzonders geinstalleerd/geconfigureerd om dit werkend te krijgen ? (gebruik nu een CC2531 stick met als software zigbee2mqtt binnen HA)
Dan gaat er in mijn denkwijze iets verkeerd, was van mening dat het via zigbee ging, heb de install zo gedaan als op de site maar mijn sensors geven geen waardes tot nu toe, dus ergens mis ik nog iets.Danielson schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:13:
[...]
Huh? Dat staat helemaal los van Zigbee2Mqtt... Je hebt het toch over de aansturing van de WHR930?
Ik gok dat er iets mis is met je pin-layout? Hoe heb je het nu?LightStar schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:46:
[...]
Dan gaat er in mijn denkwijze iets verkeerd, was van mening dat het via zigbee ging, heb de install zo gedaan als op de site maar mijn sensors geven geen waardes tot nu toe, dus ergens mis ik nog iets.
show je setup != bespreek problemen
Wise enough to play the fool
Software
- HassOS 2.6
- Home Assistant 0.98.3
Hardware
- Intel Nuc NUC5PPYH
- Aeotec ZW090 Z-Stick Gen5 EU
- 7x Neo Coolcam z-wave bewegingsmelder
- Fibaro FGMS001-ZW5 z-wave bewegingsmelder
- 3x Neo CoolCam Door/Window Detector
- 2x Philiotech PH-PAT02-B.eu Multisensor 2in1
- 3x Fibaro FGWPE Wall Plug
- 4x Neo Coolcam Wall Plug
- Fibaro FGBS001 Binary Sensor
- 5x Fibaro FGD212 Dimmer 2
- 3x Qubino ZMNHDD1 Flush Dimmer
- Qubino ZMNHND1 Flush 1D Relay
- Qubino ZMNHBDx Flush 2 Relay
- Vision ZG8101 Garage Door Detector
- 2x OBO HANDS 125khz RFID Keypad access control system (https://tinyurl.com/y2euymxx)
- 3x Google Home mini speaker (Keuken, kantoor, woonkamer)
- Google Nest Hub (slaapkamer)
- Amazon Echo Spot (badkamer)
- Foscam IP camera (garage)
- P1-kabel voor slimme meter
- Mac mini als media pc (Kodi / Plex)
- Ziggo Mediabox next
- Nest Thermostaat
- Logitech Harmony HUB
- 2x Ubiquiti UAP Wifi Accesspoint
Automations
VerlichtingRedelijk basic, in alle ruimtes is een PIR aanwezig om de verlichting bij beweging aan te sturen. Doormiddel van de LUX meting in de PIR gaat de verlichting alleen aan wanneer dit wenselijk is.
De verlichting maakt onderscheid tussen dag in nacht, in die zin dat 's nachts de verlichting zwakker gaat branden dan overdag.
De verlichting in de woonkamer wordt automatisch gedimd zodra ik media afspeel op kodi/plex en sinds kort werkt dit ook met de Ziggo mediabox next.
De woonkamer verlichting gaat automatisch aan op een half uur voor zonsondergang, mits ik ook daadwerkelijk aanwezig ben (device trackers) en houdt rekening met de status van de media players. Als ik al een film aan het kijken ben op het moment dat de verlichting automatisch wordt ingeschakeld zal deze meteen in de gedimde stand gaan branden in plaats van de normale stand.
Garage
De garagedeur kan worden bediend vanuit HA op bijvoorbeeld de smartphone. Erg handig wanneer je eens op de fiets weg gaat zonder je hele sleutelbos mee te moeten nemen met daaraan de afstandsbediening

Zodra de deur open of dicht gaat krijg ik hiervan een push melding.
Deurbel
De deurbel knop is verbonden met een Fibaro binary sensor. De bel zelf wordt geactiveerd door een relais, maar door de binary sensor krijg ik nu een pushmelding wanneer er wordt aangebeld en laten de Google Home speakers weten dat er wordt aangebeld.
Wasmachine
De wasmashine is aangesloten op een Fibaro Wall Plug. Hierdoor is het mogelijk om doormiddel van het actuele stroomverbruik te bepalen wat de wasmachine op dat moment doet. Zodra de was gereed is wordt dit gemeld met een pushmelding en roept Google door de speakers dat de was klaar is.
Alarm
Eigenlijk meer een gadget dan noodzakelijk (gelukkig).
Bij de voordeur binnen hangt een keypad waarmee het alarm uitgeschakeld kan worden doormiddel van RFID tags of de code.
Het alarm kent twee standen, arm_while_home en armed_while_away.
Armed_while_home wordt automatisch ingeschakeld zodra mijn telefoon aan de lader wordt aangesloten. Door een Fibaro Wall plug tussen de lader van de telefoon te plaatsen weet HA wanneer ik ga slapen en wordt het alarm ingeschakeld. Wanneer één van de deur sensoren wordt geactiveerd gaan alle lampen in het huis op max vermogen branden en geven de Google home speakers een alarm geluid.
Armed_while_away doet feitelijk het zelfde maar moet wel handmatig worden ingeschakeld. Dit zou eventueel ook nog geautomatiseerd kunnen worden door de devicetracker sensor maar vooralsnog niet nodig geacht.
Energiebesparing
Alle verlichting in het huis is inmiddels LED en gaat automatisch uit zodra er niemand in de ruimte aanwezig is. Zodra ik ga slapen (zie alarm) of lange tijd afwezig ben worden ook alle apparaten die geen continu voeding nodig hebben uitgeschakeld zoals de TV, receiver, laptop laders etc.
Wanneer ik thuis kom worden alles weer automatisch ingeschakeld (device tracker). To Do is dat dit ook gebeurd wanneer ik 's ochtends wakker wordt.
Een ander projectje is het met redelijke zekerheid voorspellen wat mijn energienota gaat worden aan het eind van het jaar, en daarbij wat mijn voorschot bedrag moet zijn. (zie screenshots)
Badkamer ventilatie
De badkamer ventilatie werkt automatisch, afhankelijk van het vochtpercentage. Helaas ben ik er achter gekomen dat het normale vochtpercentage behoorlijk fluctueert afhankelijk van het seizoen. Een simpele drempel waarde (bijvoorbeeld ventileren zodra > 65%) werkt in de winter prima, maar in de zomer is 65-70% bijna de laagste waarde die ik haal in een droge badkamer. Dit heb ik opgelost door per seizoen verschillende drempelwaardes in te stellen. In de automatische stand wordt de luchtvochtigheid van buiten aangehouden als drempelwaarde.
Screenshots
Start scherm:
Huis scherm:

Badkamer ventilatie project (WIP):

Garage:

Energie verbruik scherm:

Energie kosten berekening project (WIP):

[ Voor 67% gewijzigd door Jagermyster op 06-09-2019 13:53 ]
Nice! Heb je je code ook op Github ofzo staan? (vooral het Energy verbruik gedeelteJagermyster schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:36:toon volledige bericht
Nu ongeveer een jaartje aan het stoeien met homeassistant. Begonnen met een paar Fibaro dimmers en een RPI, inmiddels bijna elk apparaat en lampje geautomatiseerd. Verslavende hobby![]()
HA draait nu op een Intel NUC (zeker aan te bevelen voor wat extra performance!)
Hier wat screens van mijn huide (rommelige) layout, zoals gezegd nog volop aan het stoeien.
Start scherm:
[Afbeelding: info_scherm]
Huis scherm:
[Afbeelding: Home_screen]
Badkamer ventilatie project (WIP):
[Afbeelding: badkamer]
Garage:
[Afbeelding: garage]
Energie verbruik scherm:
[Afbeelding: verbruik_1]
Energie kosten berekening project (WIP):
[Afbeelding: Verbruik_2]
Qua dimmers heb ik inmiddels bijna alle Qubino dimmers vervangen voor Fibaro. De Qubino dimmers (en relais) gaven te vaak een node-fail en met Fibaro werkt alles eigenlijk foutloos. Het zelfde voor alle power-plugs. De Neo Coolcam plugs werken toch een stuk minder fijn dan de Fibaro's dus ook deze inmiddels bijna allemaal vervangen. Motion sensoren van Neo Coolcam werken uitstekend dus deze hangen ook in elke ruimte. Verder nog wat deursensoren, temperatuur en vocht sensoren, kantelsensor op de garagedeur en een binary sensor voor de deurbel. Tot slot nog wat google home speakers, een google hub en een verdwaalde Alexa echo. En dan vergeet ik vast nog wel het een en ander. Zoals gezegd... verslavend
Heb nog geen code op Github staan, zoals de code nu is is het een (werkende) chaos.Nice! Heb je je code ook op Github ofzo staan? (vooral het Energy verbruik gedeelte)
Ook zit er nog een aardige 'fout' in de maandelijkse voorschot berekeningen.
Zoals het nu wordt berekend hanteer ik het totaal verbruik tot nu toe, gedeeld door het aantal dagen.
Dat gaat in mijn situatie perfect voor het electriciteitsverbruik, dit is eigenlijk het hele jaar door nagenoeg gelijk. Voor het gas verbruik is dit echter een heel ander verhaal. Doordat je in de eerste en laatste maanden van het jaar veel meer gas gebruikt dan over de zomer kun je hier niet zomaar een gemiddelde van nemen.
Wat ik nu heb gedaan is (handmatig) het gemiddelde van de helft van het verbruik van de eerste 6 maanden x het aantal dagen tot nu toe, om tot een aardig actuele kosten prognose te komen. Dit klopt t/m juni nagenoeg exact echter daarna gaat het de mist in. Dus heb ik eind juni het weer zonder de handmatige correctie gedaan waardoor het nu wel zou moeten kloppen. Ik hoop dat je me nog kunt volgen, het is een wazig verhaaltje denk ik zo

Lol ben er ook nog niet aan begonnen omdat het zo een kluwe is van berekeningen om alles te laten kloppen.Jagermyster schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:40:
[...]
Heb nog geen code op Github staan, zoals de code nu is is het een (werkende) chaos.
Ook zit er nog een aardige 'fout' in de maandelijkse voorschot berekeningen.
Zoals het nu wordt berekend hanteer ik het totaal verbruik tot nu toe, gedeeld door het aantal dagen.
Dat gaat in mijn situatie perfect voor het electriciteitsverbruik, dit is eigenlijk het hele jaar door nagenoeg gelijk. Voor het gas verbruik is dit echter een heel ander verhaal. Doordat je in de eerste en laatste maanden van het jaar veel meer gas gebruikt dan over de zomer kun je hier niet zomaar een gemiddelde van nemen.
Wat ik nu heb gedaan is (handmatig) het gemiddelde van de helft van het verbruik van de eerste 6 maanden x het aantal dagen tot nu toe, om tot een aardig actuele kosten prognose te komen. Dit klopt t/m juni nagenoeg exact echter daarna gaat het de mist in. Dus heb ik eind juni het weer zonder de handmatige correctie gedaan waardoor het nu wel zou moeten kloppen. Ik hoop dat je me nog kunt volgen, het is een wazig verhaaltje denk ik zo

Ik zal proberen het wat duidelijker te maken.
Onderstaand heeft betrekking op dit scherm:

Voor elektra heb ik het volgende gedaan:
Mijn elektra meter is gekoppeld aan HA. Helaas geeft deze geen totaal verbruik door maar een hoog en laag tarief verbruik. Hiervoor heb ik dus eerst een sensor gemaakt die deze waarden optelt:
NB: mijn code staat in aparte yaml config's
sensor.yaml
Om het verbruik tot nu toe te berekenen heb je dus de eindstand van het vorig verbruiksjaar minus de actuele meterstand nodig, gedeeld door het huidige aantal verbruiksdagen tot nu toe:
input_number.yaml
configuration.yaml
sensor.yaml
sensor.yaml
Uiteindelijk kan ik nu met deze waarden het te verwachten verbruik berekenen:
sensor.yaml
en eventueel een dagprognose:
sensor.yaml
Dit is eigenlijk de basis code voor elektra, voor gas werkt het eigenlijk het zelfde.
Om nu de kosten te berekenen heb je een heleboel data nodig. Deze data is een deel vaste waarden (de tarieven van je energieleverancier). De makkelijke manier zou zijn om voor jezelf een totale kWh prijs te berekenen en daar mee gaan rekenen. Echter zijn de kosten voor je jaarverbruik afhankelijk van je totale verbruik. Je hebt een deel vaste kosten en een deel variabele kosten (afhankelijk van het verbruik).
Ik heb deze waarden door middel van input_number velden allemaal afzonderlijk berekend (zie afbeeldingen) en daar mee ga ik rekenen. De code daarvoor is wel heel erg veel, maar ik denk dat je nu al een heel eind komt.
Aanvulling:
alle energieleverancier waarden:
input_number.yaml
en dan voor de volledigheid ook maar mijn code voor het berekenen van het verbruik:
sensor.yaml
NB: Er zullen ongetwijfeld betere oplossingen zijn echter is veel tot stand gekomen door trial and error. Het werkt voor mij in elk geval aardig.
Onderstaand heeft betrekking op dit scherm:

Voor elektra heb ik het volgende gedaan:
Mijn elektra meter is gekoppeld aan HA. Helaas geeft deze geen totaal verbruik door maar een hoog en laag tarief verbruik. Hiervoor heb ik dus eerst een sensor gemaakt die deze waarden optelt:
NB: mijn code staat in aparte yaml config's
sensor.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
| # Elektra totale meterstand hoog+laag - platform: template sensors: meterstand_hoog_laag: friendly_name: "Totale meterstand hoog+laag" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ (((float(states('sensor.power_consumption_low')) + float(states('sensor.power_consumption_normal')))) | round(2)) }}" |
Om het verbruik tot nu toe te berekenen heb je dus de eindstand van het vorig verbruiksjaar minus de actuele meterstand nodig, gedeeld door het huidige aantal verbruiksdagen tot nu toe:
input_number.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
| # Meterstand elektra voorgaand jaar meterstand_elektra: name: Beginstand Elektra mode: box min: 502 max: 99999 step: 1 |
configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
| # Input datum input_datetime: datum_eindafrekening: name: Datum eindafrekening has_date: true has_time: false |
sensor.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| # Bereken aantal dagen - platform: template sensors: aantal_verbruiksdagen: friendly_name: "Aantal verbruiksdagen" value_template: '{{ (((as_timestamp(now())-states.input_datetime.datum_eindafrekening.attributes.timestamp)) | int /60/1440) | round(0) }}' unit_of_measurement: 'dagen' entity_id: input_datetime.datum_eindafrekening,sensor.time |
sensor.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
| # Elektra verbruik - platform: template sensors: elektra_verbruik_jaar: friendly_name: "Elektra verbruik tot nu" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ (((float(states('sensor.power_consumption_low')) + float(states('sensor.power_consumption_normal'))) - float(states('input_number.meterstand_elektra')))) | round(2)}}" |
Uiteindelijk kan ik nu met deze waarden het te verwachten verbruik berekenen:
sensor.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
| # Elektra cumulatief - platform: template sensors: elektra_verbruik_cumulatief: friendly_name: "Elektra verbruik cumulatief" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ (((float(states('sensor.elektra_verbruik_jaar')| round(1)) / float(states('sensor.aantal_verbruiksdagen'))) * float(365)) | round(2)) }}" |
en eventueel een dagprognose:
sensor.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
| # Elektra verbruik prognose per dag - platform: template sensors: elektra_verbruik_dagprognose: friendly_name: "Elektra verbruik dag prognose" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ ((float(states('sensor.elektra_verbruik_jaar')) / float(states('sensor.aantal_verbruiksdagen'))) | round(2)) }}" |
Dit is eigenlijk de basis code voor elektra, voor gas werkt het eigenlijk het zelfde.
Om nu de kosten te berekenen heb je een heleboel data nodig. Deze data is een deel vaste waarden (de tarieven van je energieleverancier). De makkelijke manier zou zijn om voor jezelf een totale kWh prijs te berekenen en daar mee gaan rekenen. Echter zijn de kosten voor je jaarverbruik afhankelijk van je totale verbruik. Je hebt een deel vaste kosten en een deel variabele kosten (afhankelijk van het verbruik).
Ik heb deze waarden door middel van input_number velden allemaal afzonderlijk berekend (zie afbeeldingen) en daar mee ga ik rekenen. De code daarvoor is wel heel erg veel, maar ik denk dat je nu al een heel eind komt.
Aanvulling:
alle energieleverancier waarden:
input_number.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
| # Variabele leveringskosten enkeltarief Elektra variabele_leveringskosten_enkeltarief_elektra: name: Variabele leveringskosten enkeltarief Elektra mode: box min: 0.002 max: 1 step: 0.001 # Vaste leveringskosten Elektra vaste_leveringskosten_elektra: name: Vaste leveringskosten Elektra mode: box min: 0.002 max: 1 step: 0.001 # Netbeheerkosten Elektra netbeheerkosten_elektra: name: Netbeheerkosten Elektra mode: box min: 0.1 max: 2 step: 0.001 # Energiebelasting Elektra energiebelasting_elektra: name: Energiebelasting Elektra mode: box min: 0.01 max: 2 step: 0.001 # Opslag Duurzame Energie Elektra opslag_duurzame_energie_elektra: name: Opslag Duurzame Energie Elektra mode: box min: 0.001 max: 2 step: 0.001 # Vermindering energiebelasting Elektra vermindering_energiebelasting_elektra: name: Vermindering energiebelasting Elektra mode: box min: 0.1 max: 5 step: 0.01 # Variabele leveringskosten Gas variabele_leveringskosten_gas: name: Variabele leveringskosten Gas mode: box min: 0.1 max: 5 step: 0.01 # Vaste leveringskosten Gas vaste_leveringskosten_gas: name: Vaste leveringskosten Gas mode: box min: 0.1 max: 5 step: 0.01 # Netbeheerkosten Gas netbeheerkosten_gas: name: Netbeheerkosten Gas mode: box min: 0.1 max: 5 step: 0.01 # Energiebelasting Gas energiebelasting_gas: name: Energiebelasting Gas mode: box min: 0.1 max: 5 step: 0.001 # Opslag Duurzame Energie Gas opslag_duurzame_energie_gas: name: Opslag Duurzame Energie Gas mode: box min: 0.001 max: 2 step: 0.001 |
en dan voor de volledigheid ook maar mijn code voor het berekenen van het verbruik:
sensor.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
| # Bereken aantal dagen - platform: template sensors: aantal_verbruiksdagen: friendly_name: "Aantal verbruiksdagen" value_template: '{{ (((as_timestamp(now())-states.input_datetime.datum_eindafrekening.attributes.timestamp)) | int /60/1440) | round(0) }}' unit_of_measurement: 'dagen' entity_id: input_datetime.datum_eindafrekening,sensor.time # Elektra verbruik - platform: template sensors: elektra_verbruik_jaar: friendly_name: "Elektra verbruik tot nu" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ (((float(states('sensor.power_consumption_low')) + float(states('sensor.power_consumption_normal'))) - float(states('input_number.meterstand_elektra')))) | round(2)}}" # Elektra totale meterstand hoog+laag - platform: template sensors: meterstand_hoog_laag: friendly_name: "Totale meterstand hoog+laag" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ (((float(states('sensor.power_consumption_low')) + float(states('sensor.power_consumption_normal')))) | round(2)) }}" # Elektra cumulatief - platform: template sensors: elektra_verbruik_cumulatief: friendly_name: "Elektra verbruik cumulatief" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ (((float(states('sensor.elektra_verbruik_jaar')| round(1)) / float(states('sensor.aantal_verbruiksdagen'))) * float(365)) | round(2)) }}" # Elektra verbruik prognose per dag - platform: template sensors: elektra_verbruik_dagprognose: friendly_name: "Elektra verbruik dag prognose" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ ((float(states('sensor.elektra_verbruik_jaar')) / float(states('sensor.aantal_verbruiksdagen'))) | round(2)) }}" # # Gas verbruik - platform: template sensors: gas_verbruik_jaar: friendly_name: "Gas verbruik tot nu" unit_of_measurement: 'm3' value_template: "{{ (((float(states('sensor.gas_consumption')))-float(states('input_number.meterstand_gas')))|round(2))}}" # Gas verbruik cumulatief - platform: template sensors: gas_verbruik_cumulatief: friendly_name: "Gas verbruik cumulatief 365d" unit_of_measurement: 'm3' # 1e half jaar # value_template: "{{ (((float(states('sensor.gas_verbruik_jaar')) / float(states('sensor.aantal_verbruiksdagen'))) * float(212)) | round(0)) }}" # 2e half jaar value_template: "{{ (((float(states('sensor.gas_verbruik_jaar')) / float(states('sensor.aantal_verbruiksdagen'))) * float(365)) | round(0)) }}" # Gas verbruik prognose per dag - platform: template sensors: gas_verbruik_dagprognose: friendly_name: "Gas verbruik dag prognose" unit_of_measurement: 'm3' value_template: "{{ ((float(states('sensor.gas_verbruik_jaar')) / float(states('sensor.aantal_verbruiksdagen'))) | round(2)) }}" # Kosten Variabele Leveringskosten Elektra - platform: template sensors: kosten_variabele_leveringskosten_elektra: friendly_name: "Variabele Leveringskosten Elektra (kWh x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.variabele_leveringskosten_enkeltarief_elektra'))) * float(states('sensor.elektra_verbruik_jaar'))) | round(2)) }}" # Kosten Variabele Leveringskosten Elektra Cumulatief - platform: template sensors: kosten_variabele_leveringskosten_elektra_cumulatief: friendly_name: "Variabele Leveringskosten Elektra (kWh x tarief) cumulatief" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.variabele_leveringskosten_enkeltarief_elektra'))) * float(states('sensor.elektra_verbruik_cumulatief'))) | round(2)) }}" # Kosten Vaste Leveringskosten Elektra - platform: template sensors: kosten_vaste_leveringskosten_elektra: friendly_name: "Vaste Leveringskosten Elektra (d x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.vaste_leveringskosten_elektra'))) * float(states('sensor.aantal_verbruiksdagen'))) | round(2)) }}" # Kosten Vaste Leveringskosten Elektra 365 dagen - platform: template sensors: kosten_vaste_leveringskosten_elektra_365: friendly_name: "Vaste Leveringskosten Elektra (365d x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.vaste_leveringskosten_elektra'))) * float(365)) | round(2)) }}" # Kosten Netbeheerkosten Elektra - platform: template sensors: kosten_netbeheerkosten_elektra: friendly_name: "Netbeheerkosten Elektra (d x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.netbeheerkosten_elektra'))) * float(states('sensor.aantal_verbruiksdagen'))) | round(2)) }}" # Kosten Netbeheerkosten Elektra 365 - platform: template sensors: kosten_netbeheerkosten_elektra_365: friendly_name: "Netbeheerkosten Elektra (365d x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.netbeheerkosten_elektra'))) * float(365)) | round(2)) }}" # Kosten Energiebelasting Elektra - platform: template sensors: kosten_energiebelasting_elektra: friendly_name: "Energiebelasting Elektra (kWh x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.energiebelasting_elektra'))) * float(states('sensor.elektra_verbruik_jaar'))) | round(2)) }}" # Kosten Energiebelasting Elektra Cumulatief - platform: template sensors: kosten_energiebelasting_elektra_cumulatief: friendly_name: "Energiebelasting Elektra (kWh x tarief) cumulatief" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.energiebelasting_elektra'))) * float(states('sensor.elektra_verbruik_cumulatief'))) | round(2)) }}" # Kosten Opslag Duurzame Energie Elektra - platform: template sensors: kosten_opslag_duurzame_energie_elektra: friendly_name: "Opslag Duurzame Energie Elektra (kWh x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.opslag_duurzame_energie_elektra'))) * float(states('sensor.elektra_verbruik_jaar'))) | round(2)) }}" # Kosten Opslag Duurzame Energie Elektra Cumulatief - platform: template sensors: kosten_opslag_duurzame_energie_elektra_cumulatief: friendly_name: "Opslag Duurzame Energie Elektra (kWh x tarief) cumulatief" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.opslag_duurzame_energie_elektra'))) * float(states('sensor.elektra_verbruik_cumulatief'))) | round(2)) }}" # Kosten Vermindering Energiebelasting Elektra - platform: template sensors: kosten_vermindering_energiebelasting_elektra: friendly_name: "af: Vermindering Energiebelasting Elektra (d x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.vermindering_energiebelasting_elektra'))) * float(states('sensor.aantal_verbruiksdagen'))) | round(2)) }}" # Kosten Vermindering Energiebelasting Elektra 365 - platform: template sensors: kosten_vermindering_energiebelasting_elektra_365: friendly_name: "af: Vermindering Energiebelasting Elektra (365d x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.vermindering_energiebelasting_elektra'))) * float(365)) | round(2)) }}" # Totale kosten Electra tot nu - platform: template sensors: totale_kosten_elektra_tot_nu: friendly_name: "Totale kosten Elektra tot nu:" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('sensor.kosten_variabele_leveringskosten_elektra')) + float(states('sensor.kosten_vaste_leveringskosten_elektra')) + float(states('sensor.kosten_netbeheerkosten_elektra')) + float(states('sensor.kosten_energiebelasting_elektra')) + float(states('sensor.kosten_opslag_duurzame_energie_elektra'))) - float(states('sensor.kosten_vermindering_energiebelasting_elektra'))) | round(2)) }}" # Totale kosten Electra 365 - platform: template sensors: totale_kosten_elektra_365: friendly_name: "Totale kosten Elektra Cumulatief 365d:" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('sensor.kosten_variabele_leveringskosten_elektra_cumulatief')) + float(states('sensor.kosten_vaste_leveringskosten_elektra_365')) + float(states('sensor.kosten_netbeheerkosten_elektra_365')) + float(states('sensor.kosten_energiebelasting_elektra_cumulatief')) + float(states('sensor.kosten_opslag_duurzame_energie_elektra_cumulatief'))) - float(states('sensor.kosten_vermindering_energiebelasting_elektra_365'))) | round(2)) }}" ## GAS # Kosten Variabele Leveringskosten Gas - platform: template sensors: kosten_variabele_leveringskosten_gas: friendly_name: "Variabele Leveringskosten Gas (m3 x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.variabele_leveringskosten_gas'))) * float(states('sensor.gas_verbruik_jaar'))) | round(2)) }}" # Kosten Variabele Leveringskosten Gas Cumulatief - platform: template sensors: kosten_variabele_leveringskosten_gas_cumulatief: friendly_name: "Variabele Leveringskosten Gas (m3 x tarief) cumulatief" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.variabele_leveringskosten_gas'))) * float(states('sensor.gas_verbruik_cumulatief'))) | round(2)) }}" # Kosten Vaste Leveringskosten Gas - platform: template sensors: kosten_vaste_leveringskosten_gas: friendly_name: "Vaste Leveringskosten Gas (d x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.vaste_leveringskosten_gas'))) * float(states('sensor.aantal_verbruiksdagen'))) | round(2)) }}" # Kosten Vaste Leveringskosten Gas 365 dagen - platform: template sensors: kosten_vaste_leveringskosten_gas_365: friendly_name: "Vaste Leveringskosten Gas (365d x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.vaste_leveringskosten_gas'))) * float(365)) | round(2)) }}" # Kosten Netbeheerkosten Gas - platform: template sensors: kosten_netbeheerkosten_gas: friendly_name: "Netbeheerkosten Gas (d x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.netbeheerkosten_gas'))) * float(states('sensor.aantal_verbruiksdagen'))) | round(2)) }}" # Kosten Netbeheerkosten Gas 365 - platform: template sensors: kosten_netbeheerkosten_gas_365: friendly_name: "Netbeheerkosten Gas (365d x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.netbeheerkosten_gas'))) * float(365)) | round(2)) }}" # Kosten Energiebelasting Gas - platform: template sensors: kosten_energiebelasting_gas: friendly_name: "Energiebelasting Gas (m3 x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ ((float(states('input_number.energiebelasting_gas'))) * float(states('sensor.gas_verbruik_jaar'))) | round(2) }}" # Kosten Energiebelasting Gas Cumulatief - platform: template sensors: kosten_energiebelasting_gas_cumulatief: friendly_name: "Energiebelasting Gas (m3 x tarief) cumulatief" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.energiebelasting_gas'))) * float(states('sensor.gas_verbruik_cumulatief'))) | round(2)) }}" # Kosten Opslag Duurzame Energie Gas - platform: template sensors: kosten_opslag_duurzame_energie_gas: friendly_name: "Opslag Duurzame Energie Gas (m3 x tarief)" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.opslag_duurzame_energie_gas'))) * float(states('sensor.gas_verbruik_jaar'))) | round(2)) }}" # Kosten Opslag Duurzame Energie Gas Cumulatief - platform: template sensors: kosten_opslag_duurzame_energie_gas_cumulatief: friendly_name: "Opslag Duurzame Energie Gas (kWh x tarief) cumulatief" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('input_number.opslag_duurzame_energie_gas'))) * float(states('sensor.gas_verbruik_cumulatief'))) | round(2)) }}" # Totale kosten Gas tot nu - platform: template sensors: totale_kosten_gas_tot_nu: friendly_name: "Totale kosten Gas tot nu" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ ((float(states('sensor.kosten_variabele_leveringskosten_gas')) + float(states('sensor.kosten_vaste_leveringskosten_gas')) + float(states('sensor.kosten_netbeheerkosten_gas')) + float(states('sensor.kosten_energiebelasting_gas')) + float(states('sensor.kosten_opslag_duurzame_energie_gas'))) | round(2)) }}" # Totale kosten Gas 365 - platform: template sensors: totale_kosten_gas_365: friendly_name: "Totale kosten Gas Cumulatief 365d" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ ((float(states('sensor.kosten_variabele_leveringskosten_gas_cumulatief')) + float(states('sensor.kosten_vaste_leveringskosten_gas_365')) + float(states('sensor.kosten_netbeheerkosten_gas_365')) + float(states('sensor.kosten_energiebelasting_gas_cumulatief')) + float(states('sensor.kosten_opslag_duurzame_energie_gas_cumulatief'))) | round(2)) }}" # Totaal kosten gas en elektra - platform: template sensors: energie_totaal_gas_elektra: friendly_name: "Totale kosten gas + elektra" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ ((float(states('sensor.totale_kosten_gas_tot_nu')) + float(states('sensor.totale_kosten_elektra_tot_nu'))) | round(2)) }}" # Totaal kosten gas en elektra cumulatief - platform: template sensors: energie_totaal_cumulatief: friendly_name: "Totale kosten gas + elektra Cumulatief 365d" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ ((float(states('sensor.totale_kosten_gas_365')) + float(states('sensor.totale_kosten_elektra_365'))) | round(2)) }}" #sensor.energie_totaal_cumulatief # Voorschot bedrag berekenen - platform: template sensors: voorschot_bedrag: friendly_name: "Berekend voorschot bedrag per maand" unit_of_measurement: '€' value_template: "{{ (((float(states('sensor.energie_totaal_cumulatief'))) / float(12)) | round(2)) }}" |
NB: Er zullen ongetwijfeld betere oplossingen zijn echter is veel tot stand gekomen door trial and error. Het werkt voor mij in elk geval aardig.
[ Voor 85% gewijzigd door Jagermyster op 06-09-2019 11:53 ]
Mooi topic, ik ben net aan het overstappen van pimatic, dus zal hier voornamelijk komen ter inspiratie.
Tijd van werken, tijd van rusten
Kleine update van mijn lovelace interface, gebaseerd op de Google Nest Hub UI. De tabs zijn nu meer een geheel. Krijg alleen de custom cards van de afstandsbediening en tv zenders niet goed qua formaat. Moet ik nog mee stoeien. Deze views zijn gemaakt voor op mijn tablet die aan de muur hangt in een DIY wall mount.

[ Voor 5% gewijzigd door Troetelbeer op 09-09-2019 14:02 ]
Kan ik jouw configuratie ergens terugvinden? Of heb je gewoon de https://developers.home-a...en/external_api_rest.html geraadpleegd om dit via JS te realiseren.S_tef schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:35:
Niemand die de api van Home Assistant gebruikt voor een eigen interface te maken?
Klopt ik gebruik de api met websockets om het uit te lezen, stelt niets voorhevling schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:54:
[...]
Kan ik jouw configuratie ergens terugvinden? Of heb je gewoon de https://developers.home-a...en/external_api_rest.html geraadpleegd om dit via JS te realiseren.
Ziet er goed uit! Precies wat ik ook zou willenTroetelbeer schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:58:
Kleine update van mijn lovelace interface, gebaseerd op de Google Nest Hub UI. De tabs zijn nu meer een geheel. Krijg alleen de custom cards van de afstandsbediening en tv zenders niet goed qua formaat. Moet ik nog mee stoeien. Deze views zijn gemaakt voor op mijn tablet die aan de muur hangt in een DIY wall mount.
[Afbeelding]
Heb je iets van code beschikbaar om mij op weg te helpen naar een dergelijke oplossing?
Ben nog erg beginnend met Home Assistant, dus alle hulp/input is erg welkom
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Check! Die had ik gemist, thanks!
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Lol, HOE DAN
Laat ik ook maar eens een postje wagen.
Enkele van de functie's zijn:
- Het open doen van de gezamenlijke voordeur van het appartement
- Airco en verwarming gaan aan op basis van temperatuur, luchtvochtigheid, aanwezigheid van mensen en of er geen deuren/ramen openstaan.
- Extra verlichting voor planten op basis van zon intensiteit
- Melding wanneer planten water nodig hebben
- P2000 integratie voor lokale meldingen
Euh, door scheel te zijn?
Hoe heb je die centrale deur werkend gekregen? Ik heb er dure oplossingen voor gezien die je op de intercom aansluit, maar dat heb ik er weer niet voor over.karsie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:09:
- Airco en verwarming gaan aan op basis van temperatuur, luchtvochtigheid, aanwezigheid van mensen en of er geen deuren/ramen openstaan.
Best simpel, door een NodeMCU i.c.m. Tasmota en een relais tussen de fysieke knop om de deur te openen te plaatsen. Middels MQTT kan ik nu de deur openen (ook via Google Home). Het is mij gelukt deze setup in de originele intercom/telefoon unit te plaatsen, dus je ziet er niets aan!barrymossel schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:55:
[...]
Hoe heb je die centrale deur werkend gekregen? Ik heb er dure oplossingen voor gezien die je op de intercom aansluit, maar dat heb ik er weer niet voor over.
Zoiets dacht ik al, maar ik twijfel nog of ik de nieuwe intercom open wil breken en of ik daar wel de juiste spanning kan krijgen. Ik zal eens kijken... Thanks.karsie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 21:12:
[...]
Best simpel, door een NodeMCU i.c.m. Tasmota en een relais tussen de fysieke knop om de deur te openen te plaatsen. Middels MQTT kan ik nu de deur openen (ook via Google Home). Het is mij gelukt deze setup in de originele intercom/telefoon unit te plaatsen, dus je ziet er niets aan!
Het is mij nog niet gelukt er spanning weg te halen... Er stond 24v DC op en middels een DC converter omgezet naar 3v alleen wijzigt de spanning bij het indrukken van de knop en gaat de deur niet meer open als je er andere apparaten op aansluit...barrymossel schreef op donderdag 12 september 2019 @ 21:47:
[...]
Zoiets dacht ik al, maar ik twijfel nog of ik de nieuwe intercom open wil breken en of ik daar wel de juiste spanning kan krijgen. Ik zal eens kijken... Thanks.
Hoe heb jij het huidige verbruik in Watt gekregen ipv Kwh?
karsie schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:09:
Enkele van de functie's zijn:Mijn huidige setup:
[Afbeelding]
Verkeerd topic
[ Voor 95% gewijzigd door TweakerVincent op 16-09-2019 23:55 ]
Show je setup != helpdesk je setup
[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 16-09-2019 23:43 ]
Wise enough to play the fool
Excuus verkeerd topic 😬teacher schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:43:
[mbr]Show je setup != helpdesk je setup)[/mbr]
Zo, ik heb mijn flexible horseshoe card ook vrijgegeven. Zit inmiddels ook in HACS, dus het installeren is ook een makkie...
Dit zijn de 12 voorbeelden die ik heb gemaakt, en ook als voorbeeld in de repository zitten. Het is een volledige lovelace view die je met wat aanpassingen (entities) dus redelijk eenvoudig kunt hergebruiken...

Draadje opgezet: https://community.home-as...ble-horseshoe-card/137850
Behalve het tonen van data van verschillende entities en attributen kun je dus ook lampen besturen zoals je ziet, compleet met (voorgedefinieerde) animaties.
Dit zijn de 12 voorbeelden die ik heb gemaakt, en ook als voorbeeld in de repository zitten. Het is een volledige lovelace view die je met wat aanpassingen (entities) dus redelijk eenvoudig kunt hergebruiken...

Draadje opgezet: https://community.home-as...ble-horseshoe-card/137850
Behalve het tonen van data van verschillende entities en attributen kun je dus ook lampen besturen zoals je ziet, compleet met (voorgedefinieerde) animaties.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Het is rustig hier, dus ik schop er maar even een nieuw experiment in
Mijn nieuwe cockpit display met totaal 3 sensoren inclusief barchart over 20 uur voor trending.

Een card met 14 ringen, 14 sensoren, 2 icons, 7 lijnen (achter de teksten), 7 teksten/names en 1 area om aan te geven wat de mogelijkheden zijn. Kost wel ca 600 regels yaml, maar ach...

Er zitten nog voldoende bugs in, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk.
Op me mobiel heeft de tweede een beetje kleine teksten, maar dat is een kwestie van splitsen over 2 cards en dan kan de tekst 2x zo groot worden. Voor nu een stuk compacter en hoef ik niet zoveel te scrollen als ik even wat wil zien. Onderlinge afwijkingen zie je ook lekker snel.
Komt tzt wel weer op github te staan
En JA, dit is één card met flexibele layout. Het is maar net wat je ervan maakt

Mijn nieuwe cockpit display met totaal 3 sensoren inclusief barchart over 20 uur voor trending.

Een card met 14 ringen, 14 sensoren, 2 icons, 7 lijnen (achter de teksten), 7 teksten/names en 1 area om aan te geven wat de mogelijkheden zijn. Kost wel ca 600 regels yaml, maar ach...

Er zitten nog voldoende bugs in, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk.
Op me mobiel heeft de tweede een beetje kleine teksten, maar dat is een kwestie van splitsen over 2 cards en dan kan de tekst 2x zo groot worden. Voor nu een stuk compacter en hoef ik niet zoveel te scrollen als ik even wat wil zien. Onderlinge afwijkingen zie je ook lekker snel.
Komt tzt wel weer op github te staan
En JA, dit is één card met flexibele layout. Het is maar net wat je ervan maakt
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ook mijn setup maar eens laten zien.
Het geheel is nog work in progress. De basis is er, nog enkele schakelaars moeten nog worden toegevoegd in het huis, en de hele lovelace interface moet nog gedaan worden.
Vanwege het feit dat ik op een aantal plekken in het huis de kabels niet kan veranderen zonder het plafond te slopen heb ik de volgende apparaten software matig aan elkaar gekoppeld zodat deze de staat van elkaar kopieren.
Shelly 2.5 voorzijde keuken met schakelaar <-> Shelly 2.5 achterzijde keuken met schakelaar
Shelly 2.5 met schakelaar in huis <-> Shelly Plug buiten (Tuinverlichting)
Shelly 2.5 overloop met schakelaar <-> Hue White E27 slaapkamer 2
Buitenverlichting 's avonds aan
Zodra de zon onder gaat gaan de voordeur en de achterdeurlamp aan. Bij zonsopkomst gaan deze weer uit.
Het geheel is nog work in progress. De basis is er, nog enkele schakelaars moeten nog worden toegevoegd in het huis, en de hele lovelace interface moet nog gedaan worden.
Software
- Home Assistant v0.100.2
- Pi-hole v4.3.1 (DHCP Server & Adblocker)
- Node-Red
- InfluxDB
- Grafana
- Mosquitto broker]/li]
Hardware
- Raspberry Pi 3B+
- Logitech Harmony Hub
- Google Home Mini
- Toon (Gehackt)
- Philips Hue Bridge
- 1x Hue White E27
- 1x Innr Color E27
- 5x Shelly 2.5
- 2x Shelly 1pm
- 5x Shelly Plug
Automations
Koppeling schakelaars en lampenVanwege het feit dat ik op een aantal plekken in het huis de kabels niet kan veranderen zonder het plafond te slopen heb ik de volgende apparaten software matig aan elkaar gekoppeld zodat deze de staat van elkaar kopieren.
Shelly 2.5 voorzijde keuken met schakelaar <-> Shelly 2.5 achterzijde keuken met schakelaar
Zodra de zon onder gaat gaan de voordeur en de achterdeurlamp aan. Bij zonsopkomst gaan deze weer uit.
Toekomst
- Een 2de raspberry pi plaatsen, en daar de diverse addons op installeren (influx, mosquitto etc.) ivm het hoge memory gebruik van een aantal addons
- Resterende schakelaars van het huis voorzien van shellies
- Diverse stekker schakelaars plaatsen voor stroommeting en in sommige gevallen ook om te schakelen
- Na verbouwing van woonkamer deze voorzien van hue lampen
- Vervolgens ook automations maken met de lampen, google home en harmony hub voor bijv. een film te kijken
- Zonwering voorzien van shelly 2.5
- Betere plug plaatsen aan de wasmachine voor een melding indien wasmachine klaar is
- 'Domme' deurbel slim maken
Screenshots
Mobiel

Desktop (Niet voor geoptimaliseerd)

[ Voor 12% gewijzigd door Borrel16 op 28-10-2019 19:45 . Reden: Screenshots toegevoegd ]
Hier valt niks te zien dus...Borrel16 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:47:toon volledige bericht
Het geheel is nog work in progress. De basis is er, nog enkele schakelaars moeten nog worden toegevoegd in het huis, en de hele lovelace interface moet nog gedaan worden.Software
- Node-Red
- InfluxDB
- Grafana
- Mosquitto broker]/li]
Hardware
- Raspberry Pi 3B+
- Logitech Harmony Hub
- Google Home Mini
- Toon (Gehackt)
- Philips Hue Bridge
- 1x Hue White E27
- 1x Innr Color E27
- 5x Shelly 2.5
- 2x Shelly 1pm
- 5x Shelly Plug
Automations
Koppeling schakelaars en lampen
Vanwege het feit dat ik op een aantal plekken in het huis de kabels niet kan veranderen zonder het plafond te slopen heb ik de volgende apparaten software matig aan elkaar gekoppeld zodat deze de staat van elkaar kopieren.
Zodra de zon onder gaat gaan de voordeur en de achterdeurlamp aan. Bij zonsopkomst gaan deze weer uit.Toekomst
Geen screenshots nog, aangezien het echt 1 grote bende is in lovelace en dit voor niemand een meerwaarde heeft.
- Een 2de raspberry pi plaatsen, en daar de diverse addons op installeren (influx, mosquitto etc.) ivm het hoge memory gebruik van een aantal addons
- Diverse stekker schakelaars plaatsen voor stroommeting en in sommige gevallen ook om te schakelen
- Vervolgens ook automations maken met de lampen, google home en harmony hub voor bijv. een film te kijken
- Betere plug plaatsen aan de wasmachine voor een melding indien wasmachine klaar is
@barrymossel Inderdaad...Het is een topic: show je setup...
Komende week even een update van mijne plaatsen
Komende week even een update van mijne plaatsen
[ Voor 30% gewijzigd door Troetelbeer op 27-10-2019 18:17 ]
Jullie hebben gelijk. Met het woord 'show' had ik ook dit voor ogen. Ik zal zsm wat screenshots plaatsen
Bij deze een kleine update van mijn huidige UI:
- Home pagina met de lichten gegroepeerd en wat algemene informatie wat voor zich spreekt.

- Pagina waar de lampen individueel te bedienen zijn en weergave van de deur/raam- en bewegingssensoren.

- De afstandsbediening van de TV en Orange decoder met wat favoriete/standaard zenders die rechtstreeks te bedienen zijn.

- Pagina met informatie over de Raspberry, mijn huidige downloadsnelheid van Orange, live camera beeld, bediening en onderhoudsinformatie van de stofzuiger en het lege vlak is de Agenda(die dus de komende week leeg is en dat is fijn!
)

UI is aangepast voor weergave op mijn tablet aan de muur. Uiteraard is ook alles met stem te bedienen in het Nederlands.
Enkele pagina's terug heb ik wat automations beschreven, waarvan er wel enkele iets zijn aangepast en er zijn er ook bij gekomen. Wil je daar iets over weten, vraag maar
- Home pagina met de lichten gegroepeerd en wat algemene informatie wat voor zich spreekt.

- Pagina waar de lampen individueel te bedienen zijn en weergave van de deur/raam- en bewegingssensoren.

- De afstandsbediening van de TV en Orange decoder met wat favoriete/standaard zenders die rechtstreeks te bedienen zijn.

- Pagina met informatie over de Raspberry, mijn huidige downloadsnelheid van Orange, live camera beeld, bediening en onderhoudsinformatie van de stofzuiger en het lege vlak is de Agenda(die dus de komende week leeg is en dat is fijn!

UI is aangepast voor weergave op mijn tablet aan de muur. Uiteraard is ook alles met stem te bedienen in het Nederlands.
Enkele pagina's terug heb ik wat automations beschreven, waarvan er wel enkele iets zijn aangepast en er zijn er ook bij gekomen. Wil je daar iets over weten, vraag maar
Ziet er heel netjes uit. Plaats je op elk tabblad dezelfde code voor de aanwezigheidssensoren, tijd en weer?
Of heb je hier een mooi trucje voor waardoor dit automatisch gaat?
Overigens, in mijn laatste post (pagina 6), de screenshots toegevoegd
Of heb je hier een mooi trucje voor waardoor dit automatisch gaat?
Overigens, in mijn laatste post (pagina 6), de screenshots toegevoegd
@Borrel16 Ik kopieer de code gewoon, geen truukje dus.
Jeetje, hoe maak je dit. Zoiets wil ik strax ook gaan maken voor op de tablet aan de muur.
Wat ik al een paar keer heb gedaan is om naar de demo site te gaan:maartend schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:40:
Jeetje, hoe maak je dit. Zoiets wil ik strax ook gaan maken voor op de tablet aan de muur.
https://demo.home-assistant.io/#/lovelace/0
En vervolgens daar "configure UI" te selecteren en te kijken hoe alles in elkaar zit. Bijvoorbeeld dat ze card-mod hebben gebruikt om het uiterlijk aan te passen:
https://github.com/thomasloven/lovelace-card-mod
Dit is mijn code van de UI: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59963096maartend schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:40:
Verschilt iets van de huidige update, maar goed genoeg om te leren en te begrijpen wat ik gedaan heb.
Wat @theredone51 linkt, is ook handig.
Hoe maak jij de hoeken van de kaartjes rond? Als ik jou lovelace code exact kopieer met de zelfde addons, gebeurd dat bij mij niet..Troetelbeer schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:59:
[...]
Dit is mijn code van de UI: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59963096
Verschilt iets van de huidige update, maar goed genoeg om te leren en te begrijpen wat ik gedaan heb.
Wat @theredone51 linkt, is ook handig.
@Morex In je themes.yaml:
code:
1
| ha-card-border-radius: '15px' |
nice topic, zojuist mijn verbouwing aan het uitvoeren en ben nog aan het kijken hoe ik alle HW meuk vervang. Shelly Cloud doosjes zien er wel gaaf uit
HW momenteel RPI 4 en zoekende naar mogelijke noodzakelijke dongels maar zie dat het meeste tegenwoordig al via WIFI gaat. (mijn somfy garageluik moet dan nog via een zwave usb dongle)
HW momenteel RPI 4 en zoekende naar mogelijke noodzakelijke dongels maar zie dat het meeste tegenwoordig al via WIFI gaat. (mijn somfy garageluik moet dan nog via een zwave usb dongle)
We love the smell of innovation in the morning!
heeft er toevallig iemand de https://github.com/custom-cards/button-card js file van deze?
De direct download doet het niet meer.
Tijd van werken, tijd van rusten
Even doorklikken naar releases: https://github.com/custom-cards/button-card/releasesDriek schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:46:
heeft er toevallig iemand de https://github.com/custom-cards/button-card js file van deze?
Eens wat anders, Home Assistent Cast op de Hub:

(De warning komt van de PostNL API die is aangepast, de integratie moet nog worden geüpdatet.)
(De warning komt van de PostNL API die is aangepast, de integratie moet nog worden geüpdatet.)
[ Voor 34% gewijzigd door karsie op 11-11-2019 15:41 ]
Dat ziet er goed uit. Kan je ook de knoppen bedienen met het touchscreen? Ik las iets over dat deze functie verwijderd zou worden.karsie schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:39:
[Afbeelding]
En werkt het google assistant nog steeds ook al heb je ha cast aan staan?
Yes, zowel touch als de normale assistant werken nog tijdens het casten!Borrel16 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:11:
[...]
Dat ziet er goed uit. Kan je ook de knoppen bedienen met het touchscreen? Ik las iets over dat deze functie verwijderd zou worden.
En werkt het google assistant nog steeds ook al heb je ha cast aan staan?
Na een hoop prutsen heb ik de layout nu wel zoals ik deze hebben wil. Ik heb hiervoor een 2e PI met touchscreen in de kamer staan die alleen deze weergave heeft. Door de beperkte resolutie hiervan heb ik de kaarten nogal aan moeten passen (ik ben nog niet helemaal tevreden over alle tussenruimte) maar het resultaat is voor nu nog voldoende.
Het deel energieverbruik werkt nu nog voornamelijk als placeholder om te voorkomen dat er een nogal groot wit vlak overblijft. Dit zal met toekomstige uitbreidingen gebruikt worden om extra verlichting etc. aan te kunnen sturen.

De volgende stap is om een telefoon vriendelijke layout te maken voor wat uitgebreidere bediening (lamp kleuren, helderheid etc). Dit is nu nog een brabbeltje van standaard entity kaarten, dus nog niet het 'showen' waard
Het deel energieverbruik werkt nu nog voornamelijk als placeholder om te voorkomen dat er een nogal groot wit vlak overblijft. Dit zal met toekomstige uitbreidingen gebruikt worden om extra verlichting etc. aan te kunnen sturen.

De volgende stap is om een telefoon vriendelijke layout te maken voor wat uitgebreidere bediening (lamp kleuren, helderheid etc). Dit is nu nog een brabbeltje van standaard entity kaarten, dus nog niet het 'showen' waard
@Borrel16Borrel16 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:47:toon volledige bericht
Het geheel is nog work in progress. De basis is er, nog enkele schakelaars moeten nog worden toegevoegd in het huis, en de hele lovelace interface moet nog gedaan worden.Software
- Node-Red
- InfluxDB
- Grafana
- Mosquitto broker]/li]
Hardware
- Raspberry Pi 3B+
- Logitech Harmony Hub
- Google Home Mini
- Toon (Gehackt)
- Philips Hue Bridge
- 1x Hue White E27
- 1x Innr Color E27
- 5x Shelly 2.5
- 2x Shelly 1pm
- 5x Shelly Plug
Automations
Koppeling schakelaars en lampen
Zodra de zon onder gaat gaan de voordeur en de achterdeurlamp aan. Bij zonsopkomst gaan deze weer uit.Toekomst
Screenshots
Mobiel
[Afbeelding: ha5_mob_long]Desktop (Niet voor geoptimaliseerd)
[Afbeelding: ha4_desktop]
Aangezien je Toon geroot is, ben ik heel benieuwd hoe je de verwarming card heb gedaan?
Alles wat uit te lezen valt heb ik wel uit Toon gehaald en in HA zitten, zelfs mij keteldruk en retour en aanvoer temperatuur
Ik heb deze custom components gebruikt:mAiden88 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:06:
[...]
@Borrel16
Aangezien je Toon geroot is, ben ik heel benieuwd hoe je de verwarming card heb gedaan?
Alles wat uit te lezen valt heb ik wel uit Toon gehaald en in HA zitten, zelfs mij keteldruk en retour en aanvoer temperatuur
https://github.com/cyberj...nts/blob/master/README.md
Dit werkte perfect. Echter heb ik inmiddels de toon vervangen voor een tado thermostaat.
In de toekomst wil ik zoneverwarming aanleggen met tado, de thermostaat is er nu dus al, de thermostaatknoppen gaan nog een keer komen.
Inmiddels ook mn hele setup verandert en verplaatst naar een rPi4 met docker.
Als de interface af is post ik een update.
Ziet er goed uit, hoe heb je dat allemaal voor elkaar gekregen?karsie schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:39:
[Afbeelding]
Software
- Linux Ubuntu LTS
- Home Assistant (sinds v0.22 oid)
- DSMR Reader
- Appdaemon
- ESPHome
Hardware
- Asrock J3160 / SSD / 2x RAID 1 disk
- Aeotec USB-stick Z-Stick Gen5
- meerdere Fibaro Dimmer 2's
- Fibaro Switch 2
- Fibaro Roller shutter 2
- 1x Xiaomi Mi Flora
- P1-Kabel t.b.v. Slimme meter
- 10x ESP32 / ESP8266
- Sonoff Dual
- berg temperatuur en vochtigheidssensoren
- fans, voor op de convectorput
- C1101 om de ITHO doos te sturen
- EMS bordje voor Nefit ketel
- 2x Eastron SDM120D stroom meters
- Max Cube & 2x EQ3 radiatorknoppen
Automations
Een kleine greep uit de vele automations die ik gebruik. Mijn config kun je hier vinden:https://github.com/balk77/Home-AssistantConfig
Lampen
Alle lampen in de woonkamer zijn bedienbaar. Een Z-wave switch om alles uit te zetten.
Aanrechtverlichting
De werkbladverlichting in de open keuken kan ik dimmen met PWM uit een ESP32. Na 20:00 dimt het licht; bij beweging weer vol aan.
Badkamerverlichting
Licht is gedimt in de nacht. In de ochtend gaat het in 1 minuut naar vol. Tijdsgrenzen zijn afhankelijk van de zonstand.
Badkamerventilatie
ITHO box gestuurd door 1) vocht sensor of 2) als de ketel een seintje geeft dat er warm water getapt wordt.
De ventilatie schakelt in bij een groot verschil met de minimum luchtvochtiheid in de afgelopen 4 uur. Dit om seizoensinvloeden te verminderen.
Wasmachine/Droger
Stroom meting geeft een seintje via Telegram wanneer die klaar zijn.
Vakantie/niet thuisstand
Regelt random verlichting mbv Occusim.
Radiatoren op kinder kamers
M.b.v. een PIR sensor activeert de radiatoren. Als er druk gespeeld wordt, staat de verwarming aan. Zijn ze elders, staat ie uit.
Screenshots
Mijn frontend is niet zo heel fancy; ik kom er weinig om dat veel zaken automatisch geregeld worden
[ Voor 4% gewijzigd door balk op 20-01-2020 21:54 . Reden: thanks @iMars ]
Kun je ook nog de andere apps op de Google Home en terug springen naar Home Assistant?karsie schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:39:
[Afbeelding]
Je kan wel wisselen tussen apps en HA blijft dan openstaan als ik het goed heb.rroetenberg schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:36:
[...]
Kun je ook nog de andere apps op de Google Home en terug springen naar Home Assistant?
Sinds de o zo hysterische black friday week heb ik nu ook een hub staan, en meteen getest met ha cast uiteraard.rroetenberg schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:36:
[...]
Kun je ook nog de andere apps op de Google Home en terug springen naar Home Assistant?
Het casten verloopt soepel en snel (via de site of via een ha service), je selecteert dan welk tabblad je zichybaar wilt hebben, wisselen via de nest hub gaat niet, wel kan je op je lovelace view knoppen maken en instellen dat je dan switched naar een ander tabblad.
Als je homeassistant cast, kan je doormiddel van nasr rechts swipen op de hub de andere views van de hub zien en de hub volledig bedienen, werkt prima.
Het enige nadeel waar ik nog niet uit ben, en een behoorlijk nadeel is, is dat als je cast de hub actief blijft, de auto dim functie wetkt dus niet, en het scherm blijft continue aan staan.
Misschien dat iemand hier al een oplossing voor heeft gevonden?
Hoe heeft u de kosten van de electra erin gezet? Ik ben er zelf vandaag druk mee bezig geweest, heb nu ook alles draaien, maar dan in Grafana. Ik zou het liever in home assistant willen zien, aangezien ik dan niet elke keer naar Grafana hoef.karsie schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:39:
[Afbeelding]
Omdat dit topic een beetje ondersneeuwt, hier ook even mijn nieuwe UI.
Van:

Naar:
Van:

Naar:

Ik pas begonnen met HA. En ik zie bij de meeste mensen dat ze een hele mooie opmaak hebben. Graag zou ik dit ook willen. Ik zou alleen echt niet weten hoe dit moet. Ik heb hier ook niet veel verstand van maar ik ben er wel heel nieuwsgierig naar en het lijkt me heel leuk om alles rondom HA te leren.
wat je kan doen is hier eens gaan stoeien in de demo omgeving, kan je dingen uitproberen en zien wat het doet.Ragazzo_forte schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 23:02:
Ik pas begonnen met HA. En ik zie bij de meeste mensen dat ze een hele mooie opmaak hebben. Graag zou ik dit ook willen. Ik zou alleen echt niet weten hoe dit moet. Ik heb hier ook niet veel verstand van maar ik ben er wel heel nieuwsgierig naar en het lijkt me heel leuk om alles rondom HA te leren.
[ Voor 4% gewijzigd door zoeperman op 19-01-2020 19:46 ]
Da's wel leuk gedaan
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
balk schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 08:06:toon volledige berichtSoftware
- Linux Ubuntu LTS
- Home Assistant (sinds v0.22 oid)
- DSMR Reader
- Appdaemon
- ESPHome
Hardware
- Asrock J3160 / SSD / 2x RAID 1 disk
- Aeotec USB-stick Z-Stick Gen5
- meerdere Fibaro Dimmer 2's
- Fibaro Switch 2
- Fibaro Roller shutter 2
- 1x Xiaomi Mi Flora
- P1-Kabel t.b.v. Slimme meter
- 10x ESP32 / ESP8266
- Sonoff Dual
- berg temperatuur en vochtigheidssensoren
- fans, voor op de convectorput
- C1101 om de ITHO doos te sturen
- EMS bordje voor Nefit ketel
- 2x Eastron SDM120D stroom meters
- Max Cube & 2x EQ3 radiatorknoppen
Automations
Een kleine greep uit de vele automations die ik gebruik. Mijn config kun je hier vinden:
https://github.com/balk77/Home-AssistantConfig
Lampen
Alle lampen in de woonkamer zijn bedienbaar. Een Z-wave switch om alles uit te zetten.
Aanrechtverlichting
De werkbladverlichting in de open keuken kan ik dimmen met PWM uit een ESP32. Na 20:00 dimt het licht; bij beweging weer vol aan.
Badkamerverlichting
Licht is gedimt in de nacht. In de ochtend gaat het in 1 minuut naar vol. Tijdsgrenzen zijn afhankelijk van de zonstand.
Badkamerventilatie
ITHO box gestuurd door 1) vocht sensor of 2) als de ketel een seintje geeft dat er warm water getapt wordt.
De ventilatie schakelt in bij een groot verschil met de minimum luchtvochtiheid in de afgelopen 4 uur. Dit om seizoensinvloeden te verminderen.
Wasmachine/Droger
Stroom meting geeft een seintje via Telegram wanneer die klaar zijn.
Vakantie/niet thuisstand
Regelt random verlichting mbv Occusim.
Radiatoren op kinder kamers
M.b.v. een PIR sensor activeert de radiatoren. Als er druk gespeeld wordt, staat de verwarming aan. Zijn ze elders, staat ie uit.Screenshots
Mijn frontend is niet zo heel fancy; ik kom er weinig om dat veel zaken automatisch geregeld worden
[Afbeelding]
offtopic:
Je haalt de namen weg, maar vergeet wat er in het groot bovenaan staat
Is er ook een site waar je de basics van de configuration.yaml bestand kan leren/oefenen.zoeperman schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:46:
[...]
wat je kan doen is hier eens gaan stoeien in de demo omgeving, kan je dingen uitproberen en zien wat het doet.
Ik wil graag een aantal hue lampen aansturen, dmv een slider de brightness aanpassen en een paar knoppen voor verschillende kleuren.
In de demo omgeving heb je alleen de standaard kaarten en kan ik ze niet aanpassen.
Ik ben heel benieuwd hoe je de ITHO box aanstuurt. Ik heb ook zon box en ik wordt er gek van dat ik iedere keer naar schakelaar moet lopen omdat hij naar standje maximaal gaat. Welke extra hardware heb je daarvoor nodig?iMars schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:56:
[...]
offtopic:
http://specs.tweak.to/6635
Ik ga er binnenkort zelf ook een keer mee stoeien maar kijk hier eens:Stampre schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:39:
[...]
Ik ben heel benieuwd hoe je de ITHO box aanstuurt. Ik heb ook zon box en ik wordt er gek van dat ik iedere keer naar schakelaar moet lopen omdat hij naar standje maximaal gaat. Welke extra hardware heb je daarvoor nodig?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1690945
Het is zeker handig om je mechanische ventilatie aan te sluiten. Ik heb hiervoor de double relay switch van Fibaro gebruikt en de volgende instructie gevolgd om mn perilex aansluiting te koppelen:Stampre schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:39:
[...]
Ik ben heel benieuwd hoe je de ITHO box aanstuurt. Ik heb ook zon box en ik wordt er gek van dat ik iedere keer naar schakelaar moet lopen omdat hij naar standje maximaal gaat. Welke extra hardware heb je daarvoor nodig?
https://www.robbshop.nl/d...-wave-badkamer-ventilatie
In feite is een perilex-stekker een combinatie van 2 stekkers. De draadjes van 1 stekker op de ene schakelaar (zorgt ervoor dat de ventilatie helemaal uit kan) en de 2e stekker op de andere schakelaar (deze schakelt tussen hoge en lage stand).
Werkt prima! Uiteindelijk heb ik de relay module weggewerkt in de ITHO-box.
ik denk dat je het beste gewoon dan bij jezelf lokaal een test omgeving kan maken. kan al op een pi zero b.v.aka Razorback schreef op maandag 27 januari 2020 @ 00:38:
[...]
Is er ook een site waar je de basics van de configuration.yaml bestand kan leren/oefenen.
Ik wil graag een aantal hue lampen aansturen, dmv een slider de brightness aanpassen en een paar knoppen voor verschillende kleuren.
In de demo omgeving heb je alleen de standaard kaarten en kan ik ze niet aanpassen.
Ik heb er een sonoff dual tussen gezet. Even goed de periflex stekker bekijken en het aansluitschema van de Itho box.Stampre schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:39:
[...]
De sonoff dual heeft 2 relais. Nu kan ik kiezen tussen uit, middel en hoog. Laag werd nooit gebruikt in huis dus die heb ik weg gelaten
Zover ben ik al en heb voor de hue lampen een knop kunnen maken binnen HA en dat werkt maar wil deze nu graag personaliseren maar ben opzoek naar voorbeelden naar hoe je dat moet doen in configuration.yaml.zoeperman schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:11:
[...]
ik denk dat je het beste gewoon dan bij jezelf lokaal een test omgeving kan maken. kan al op een pi zero b.v.
Zeg, dit hoort eigenlijk allemaal thuis in het buurtopic: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2
Ik maak gebruik van een ESP met daarop ESPEasy en de ITHO plugin. Weet niet meer welke ik daarvoor gebruik, zou ik even moeten zoeken, maar er is een topic over: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitterStampre schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:39:
[...]
Edit: ik heb gevonden welke ik gebruik, zie hier de link naar de topic: iMars in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"
Volgens mij heb ik de CC1101 module op deze manier aangesloten: https://github.com/incmve/Itho-WIFI-remote
De uit modes gebruik je toch nooit? De ventilator zal nooit uit staan (de ITHO in ieder geval niet). Standaard in lage stand, midden gebruik ik eigenlijk nooit, maar als er veel mensen over de vloer komen zou je de midden stand kunnen gebruiken. En hoog gebruik ik alleen bij douchen enzo.bgrr schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:25:
[...]
Ik heb er een sonoff dual tussen gezet. Even goed de periflex stekker bekijken en het aansluitschema van de Itho box.
De sonoff dual heeft 2 relais. Nu kan ik kiezen tussen uit, middel en hoog. Laag werd nooit gebruikt in huis dus die heb ik weg gelaten
Maar @Stampre, als je een ITHO hebt, kan je dus gebruik maken van een ESP en een CC1101, die kan je koppelen aan de ITHO als een (extra) draadloze schakelaar.
[ Voor 50% gewijzigd door iMars op 27-01-2020 22:07 ]
Eerder een vraag dan een post over mijn nog niet bestaande setup :-)
Ik had eerst een Home Assistant geïnstalleerd op mijn Pi4 in een docker, maar er werd mij dan aangeraden om Hassio te installeren. Jullie lijken toch allemaal bij de 'gewone' HA gebleven te zijn ?
Redenen ?
Ik had eerst een Home Assistant geïnstalleerd op mijn Pi4 in een docker, maar er werd mij dan aangeraden om Hassio te installeren. Jullie lijken toch allemaal bij de 'gewone' HA gebleven te zijn ?
Redenen ?
Die vraag stel je dan gewoon in het topic wat @Hmmbob hierboven ook al aanhaalt.KennyM schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:02:
Eerder een vraag dan een post over mijn nog niet bestaande setup :-)
Redenen ?
What's the speed of dark?
Software:
In de woonkamer hangt een tablet met een (lovelace) dashboard waar alles kan worden aangestuurd indien nodig. Ook staat op het dashboard informatie over de wasmachine/droger, waar in huis sensoren actief zijn, temperaturen in de ruimtes waar we ons het meest bevinden en wanneer welke container bij de weg moet. Ook is het mogelijk om muziek via spotify af te spelen op verschillende apparaten in huis, of op alle apparaten tegelijk.
Met een raspberry zero W haal ik verbruiksinformatie uit de slimme meter en geef dit weer in een dashboard (influxDB + grafana).
Hardware:
Lampen:
Lampen in de woonkamer gaan alleen aan wanneer ik of mijn vrouw thuis zijn (obv. Netgear router integratie), de zon onder is en wij niet slapen. Alle andere ruimtes hebben een combinatie van bewegingssensoren en/of deur sensoren om lichten aan en uit te doen. Momenteel is slapen/wakker nog obv van verschillende condities en de wekker, ik ben bezig om een bed occupancy sensor te maken obv gewicht zodat HA wanneer ik en/of mijn vrouw in bed liggen. De lampen hebben andere brightness op basis van de tijd.
Wasmachine/droger
Wanneer de wasmachine en droger klaar zijn dan krijgen mijn vrouw en ik beide een notificatie op de telefoon en announcen 2 alexa's dat de was klaar is. Dit is overal in het huis te horen. Dit gebeurt op basis van een smart plug met energie meting. Wanneer de wattage boven de 5 watt komt dan staat de wasmachine of droger aan, en wanneer deze 2 min lang (5 min voor droger) onder de 5 watt is dan is hij klaar.
Luchtvervrissers
Wij hebben 2 katten, 2 konijnen en een vogel dus er hangen een paar luchtverfrissers op bepaalde plekken waar ze hun behoeftes doen om eventuele geuren te verwijderen. Deze zijn natuurlijk alleen nodig wanneer wij thuis zijn. A.d.v. een smart plug gaan ze dus alleen aan wanneer een van ons thuis is.
Temperatuur licht
In de inloopkast hangt een licht dat afhankelijk van de gemiddelde temperatuur die dag een klein verschil in kleur heeft waardoor wij makkelijk en snel kunnen bepalen wat voor kleren we die dag aantrekken.
TV slaapkamer
Ik wil nog wel eens in slaap vallen terwijl de tv nog aanstaat. Wanneer ik in slaap val dan wordt de TV een uur later uitgezet m.b.v. een Broadlink RM Mini 3.
Dit zijn slechts een aantal leuke automations, ik heb meer automations die op bepaalde momenten handig of leuk zijn.
WIP:
Slimme deurbel
Ik heb inmiddels de onderdelen besteld om mijn domme deurbel slim te maken met een ESP-01S + Relay module.
Slapen/wakker status
Aan de hand van een ESP8266 Node MCU, HX711 en 4 load cells ben ik momenteel een bed precense sensor aan het maken die adv het gewicht meet of wij in bed liggen. Dit wil ik als input gebruiken om lampen aan/uit te laten gaan.
BLE room precense
Op een aantal locaties in huis een bluetooth tracker plaatsen die onze telefoons en/of sport horloges tracken om te weten in welke ruimtes wij ons bevinden.
Opentherm gateway
Zelf een gateway maken die de CV en de thermostaat aanstuurt (http://otgw.tclcode.com/index.html#intro). Momenteel aan het inlezen, ziet er erg interessant uit.
Screenshots:

- Home Assistant
- Windows Server 2016
- VirtualBox
- Owncloud
- Zigbee2mqtt
- Pihole
In de woonkamer hangt een tablet met een (lovelace) dashboard waar alles kan worden aangestuurd indien nodig. Ook staat op het dashboard informatie over de wasmachine/droger, waar in huis sensoren actief zijn, temperaturen in de ruimtes waar we ons het meest bevinden en wanneer welke container bij de weg moet. Ook is het mogelijk om muziek via spotify af te spelen op verschillende apparaten in huis, of op alle apparaten tegelijk.
Met een raspberry zero W haal ik verbruiksinformatie uit de slimme meter en geef dit weer in een dashboard (influxDB + grafana).
Hardware:
- Thuis server (3570k, 16GB geheugen, 20TB schijfruimte)
- Netgear R7000 router
- CC2531 stick (zigbee coordinator)
- CC2530 router
- Creality CR-20
- Lenovo Tab E10 tablet met dashboard in de woonkamer
- 4x Ikea Tradfri E27 Lamp
- 2x Ikea Tradfri E14 Lamp
- 9x Yeelight Colour V2
- 1x P1-kabel t.b.v. slimme meter
- 1x Yi Home Camera 1080p (hi hack v4)
- 1x Alexa Echo Plus gen. 3
- 2x Alexa Dot gen. 3
- 1x Alexa Dot gen. 2
- 4x Xiaomi Aqara door/window sensor
- 4x Xiaomi Aqara motion sensor
- 3x Teckin smart plug (tasmota)
- 2x Blitzwolf smart plug (tasmota)
- 1x Sonoff basic (tasmota)
- 1x Ateco Wifi Led controller (tasmota)
- 1x Broadlink RM mini 3
- 4x Xiaomi temperature / humidity sensor
- 2x Xiaomi Mi Flora
- 1x Raspberry 3B+ (octoprint)
- Raspberry Zero W (energie info uit slimme meter)
Lampen:
Lampen in de woonkamer gaan alleen aan wanneer ik of mijn vrouw thuis zijn (obv. Netgear router integratie), de zon onder is en wij niet slapen. Alle andere ruimtes hebben een combinatie van bewegingssensoren en/of deur sensoren om lichten aan en uit te doen. Momenteel is slapen/wakker nog obv van verschillende condities en de wekker, ik ben bezig om een bed occupancy sensor te maken obv gewicht zodat HA wanneer ik en/of mijn vrouw in bed liggen. De lampen hebben andere brightness op basis van de tijd.
Wasmachine/droger
Wanneer de wasmachine en droger klaar zijn dan krijgen mijn vrouw en ik beide een notificatie op de telefoon en announcen 2 alexa's dat de was klaar is. Dit is overal in het huis te horen. Dit gebeurt op basis van een smart plug met energie meting. Wanneer de wattage boven de 5 watt komt dan staat de wasmachine of droger aan, en wanneer deze 2 min lang (5 min voor droger) onder de 5 watt is dan is hij klaar.
Luchtvervrissers
Wij hebben 2 katten, 2 konijnen en een vogel dus er hangen een paar luchtverfrissers op bepaalde plekken waar ze hun behoeftes doen om eventuele geuren te verwijderen. Deze zijn natuurlijk alleen nodig wanneer wij thuis zijn. A.d.v. een smart plug gaan ze dus alleen aan wanneer een van ons thuis is.
Temperatuur licht
In de inloopkast hangt een licht dat afhankelijk van de gemiddelde temperatuur die dag een klein verschil in kleur heeft waardoor wij makkelijk en snel kunnen bepalen wat voor kleren we die dag aantrekken.
TV slaapkamer
Ik wil nog wel eens in slaap vallen terwijl de tv nog aanstaat. Wanneer ik in slaap val dan wordt de TV een uur later uitgezet m.b.v. een Broadlink RM Mini 3.
Dit zijn slechts een aantal leuke automations, ik heb meer automations die op bepaalde momenten handig of leuk zijn.
WIP:
Slimme deurbel
Ik heb inmiddels de onderdelen besteld om mijn domme deurbel slim te maken met een ESP-01S + Relay module.
Slapen/wakker status
Aan de hand van een ESP8266 Node MCU, HX711 en 4 load cells ben ik momenteel een bed precense sensor aan het maken die adv het gewicht meet of wij in bed liggen. Dit wil ik als input gebruiken om lampen aan/uit te laten gaan.
BLE room precense
Op een aantal locaties in huis een bluetooth tracker plaatsen die onze telefoons en/of sport horloges tracken om te weten in welke ruimtes wij ons bevinden.
Opentherm gateway
Zelf een gateway maken die de CV en de thermostaat aanstuurt (http://otgw.tclcode.com/index.html#intro). Momenteel aan het inlezen, ziet er erg interessant uit.
Screenshots:

@realmadridsi Zoiets wil ik dus ook hebben op mijn tablet. Mag ik je eens lastig vallen ivm coderen? Ik kom er niet mee weg.
Ja hoor geen probleem, kunt me altijd pb sturen.maartend schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:18:
@realmadridsi Zoiets wil ik dus ook hebben op mijn tablet. Mag ik je eens lastig vallen ivm coderen? Ik kom er niet mee weg.
Vraagje,
Leuk dit topic, maar waarom plaatsen jullie dit niet op github?
Veel leuker en makkelijker toch:p
Leuk dit topic, maar waarom plaatsen jullie dit niet op github?
Veel leuker en makkelijker toch:p
Software
- Ubuntu Server - 18.04.3 LTS
- Home Assistant / Hass.io - 0.104.3
- DSMR Reader
- Node-RED
- Traccar
- MotionEye
- ESPHome
- home assistant community store
- MotionEye
Hardware
- asrock j4105-itx
- 3x Raspberry Pi 3 Model B+ (DSMR + Conbee)
- 1x Raspberry Pi 4 Model B (Kodi)
- ConBee II Zigbee USB dongle
- Sonos One - Google home integratie
- Sonos SYMFONISK boekenplank-speaker
- 2x Google Chromecast
- Google Chromecast Audio
- 4x Xiaomi Aqara Human Motion Sensor
- 4x Xiaomi Aqara Window Door Sensor
- 1x Xiaomi Aqara Vibration Motion Sensor
- 1x Xiaomi Mi Flora
- 3x Xiaomi BLE Temperature and Humidity
- 4x Gosund Wifi Smart Plug (Tasmota Flash)
- 2x ESP32 (ESPHome BLE tracker)
- 1x ESP8266 (Multi sensor)
- 3x Hue White (bulb)
- 5x Tradfri White (bulb)
- 2x Tradfri Color (bulb)
- 5x Tradfri White (spot)
- 2x Tradfri Color (bulb)
- 4x Tradfri stopcontact
- 1x SONOFF BASICZBR3 (R2D2 lamp)
- 1x SONOFF BASIC (Ventilator)
- Xiaomi Xiaofang 1S (Dafang hack
- 3x GPS tracker (auto's)
- 1x Fibaro Switch 2
- Iphone Xs
- IApple Watch 5
- Ipad Pro
My Home
Ik probeer zoveel mogelijk te werken met automations waar ik zelf geen input voor hoef te geven. Ik zie een smart home als iets dat zelf smart is en zaken regelt. Op dit moment woon ik in een appartement waar ik beperkt ben in keuzes (o.a. geen centrale verwarming). Ik gebruik voor eventuele schakelingen altijd de IOS app, Apple Watch, Siri of Google Assistant.Mijn frontend is dus gebouwd op functioneel en niet op uiterlijk. De volgorde is gebaseerd op hoe de IOS app het weergeeft.
Op de eerste pagina staat alleen een lijst met lampen welke op dat moment zijn ingeschakeld.
Voor wie het wil weten: R2D2 is een halogram lamp met een Sonoff er in gebouwd.
Automations
presenceMijn huis weet altijd of ik en/of mijn vriendin thuis zijn. Dit doe ik door een combinatie van de HACS - iPhone Device Tracker device_tracker en een handig trucje waarbij gebruik wordt gemaakt van Homekit op onze Iphone's.
Het nadeel van Homekit als precense is dat er altijd een Apple Device thuis aan de stroom moet hangen. Nu is het een Ipad maar deze heb ik ook regelmatig mee. Het is meer een voorbereiding voor de AppleTV welke ik wil kopen zodra de volgende generatie uitkomt.
Deze combinatie heeft voor mij een 100% Hit ratio en is snel genoeg om te reageren op mijn behoefte. Hierdoor hoef ik geen GPS op telefoon in te zetten wat aanzienlijk beter is voor de batterijduur.
Lampen
Alle lampen in het huis zijn "smart" en praten via Zigbee met de Conbee II stick in mijn meterkast. In de ruimtes waar motion sensors zijn geplaatst (woonkamer, keuken, hal) gaan lampen bij beweging aan. Een voorbeeld is een hoeklamp in de woonkamer zodat er altijd iets van licht is. Dmv Node-RED heb ik wat compliciteit ingebouwd zodat deze lampen bijv niet aan gaan als er al andere lampen geschakeld zijn of er al genoeg licht is door de ramen.
De kamers zetten alle lichten uit zodra er een aantal variabelen zijn afgetikt zoals in de woonkamer: TV aan? Sonos Aan? Motion? etc. Mocht je hier aan willen beginnen houd rekening met HEEL VEEL trial en error.
Als ik thuis aan het werk ben word light.turn_off verlengt om te voorkomen dat ik het donker zit.
Als we beide weg zijn gaan alle lichten uit.
Mediaplayers
Voor alle relevante verlichting heb ik automations geschreven waar gekeken wordt naar het apparaat en wat voor content er wordt afgespeeld. Zo gaan al mijn lichten naar een bepaalde scene als ik iets start op Kodi en gaat alles naar 75% zodra ik pauzeer.
Deurbel
Dit is een work in progress. Ik woon in een grote oude flat en heb een intercom en voordeurbel (boven). De intercom is nog "dom" en is een project waar ik snel wat mee wil gaan doen. De voordeurbel heb ik tijdelijk opgelost met een Xiaomi Zigbee knop omdat de vorige bewoners de transformator eruit hebben gesloopt.
Zodra de knop wordt ingedrukt krijg ik een notificatie via de IOS app, gaat er een deurbel geluid over de Sonos speakers en maakt de camera bij de voordeur en foto/live view en stuurt deze mee met de notificatie.
het geluid gaat alleen aan als we thuis zijn en het tussen 07:00 en 23:00 uur is.
Wasmachine, droger, Vaatwasser
Ik maakte gebruik van Gosund Wifi Smart Plug's geflashed met Tasmota voor het uitlezen van het wattage om zo automatisch meldingen te krijgen zodra ze klaar waren. Dit ging fantastisch tot beide plugs bijna in de fik vlogen. Oud huis + oud witgoed + china plug = BIG NO...
De onderdelen voor een externe CT Clamp ESP zijn besteld zodat ik dit opnieuw kan proberen zonder het elektriciteitscircuit te doorbreken met plugs etc.
GPS Trackers auto's
Onder mijn flat heb ik twee parkeerplekken in de afgesloten garage. Samen met mijn vader heb ik een hobby auto waar wij samen aan knutselen en regelmatig ook in rijden. Soms samen maar ook regelmatig alleen. Door een GPS tracker in te bouwen kunnen we beide zien waar de auto is en of iemand er mee weg is. Toen ik bezig was heb ik ze gelijk in alle auto's gebouwd omdat: A. het leuk is en B. er automations mee gemaakt kunnen worden (nog niet aan toe gekomen).
Slaapmodus
Sinds IOS 13.1 is het mogelijk om te werken met NFC tags/stickers. Aan de zijkant van beide nachtkastjes heb ik een NFC sticker geplakt welke na aanraken met de Iphone het scherm dimd, het geluid zachter zet en een automation in HA start welke de lichten uit zet in het gehele huis behalve de slaapkamer en het alarm aanzet.
Overig
Heel veel verschillende notificaties gebaseerd op Alarm, hardware monitoring etc.
Printscreen's

To-do / Wishlist
Robot stofzuigerIntercom
Deurbel
Camera's
Migratie -> Proxmox
[ Voor 96% gewijzigd door CollisionNL op 03-02-2020 13:28 ]
@CollisionNL je plaatjes doen het hier helaas niet.
@R0y. Nu wel? Anders upload ik ze even opnieuw.
YesCollisionNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:24:
@R0y. Nu wel? Anders upload ik ze even opnieuw.

@CollisionNL Welke GPS trackers heb je voor de auto's gebruikt? Hoe stel je dit in bij Home Assistant?
Ik heb zelf de Home Assistant app op mijn mobiel maar ik krijg geen GPS locaties te zien in HA.
Bvd.
Ik heb zelf de Home Assistant app op mijn mobiel maar ik krijg geen GPS locaties te zien in HA.
Bvd.
Let op:
Dit topic is alleen bedoelt als showcase! Vragen ("Hoe kan ik het zelf toepassen?" etc) kunnen gesteld worden in Topicreeks: Home Assistant: Open source Python3 home automation. Doe naar een mention naar de juiste persoon en eventueel een link naar de showcase.
En krijg je een vraag over je setup staat het je natuurlijk vrij om je post hier daarmee aan te vullen.
Dit topic is alleen bedoelt als showcase! Vragen ("Hoe kan ik het zelf toepassen?" etc) kunnen gesteld worden in Topicreeks: Home Assistant: Open source Python3 home automation. Doe naar een mention naar de juiste persoon en eventueel een link naar de showcase.
En krijg je een vraag over je setup staat het je natuurlijk vrij om je post hier daarmee aan te vullen.