Omdat hier gaandeweg steeds meer smart spullen in huis komen, ik m’n eigen sensoren etc. maak op ‘t ESP32 platform werd ‘t tijd voor een dashboard. Wellicht een tussenstap naar volledige besturing met voice maar ik denk dat dat op dit moment nog niet volwassen genoeg is. Met zo’n 2400 entities werd ‘t met de standaard dashboards te veel zoeken etc. Ik moet wel zeggen dat HA nu nieuwe default dashboards meelevert die instappers een heleboel tijd kunnen besparen. Zelf heb ik er lang tegenaan gehikt maar ben nu blij dat ik ‘t nu toch heb gedaan.
Het kostte me zo’n 6 à 7 weken (doorlooptijd, niet in totaal

), veel leren, vallen en opstaan plus regelmatig wat hulp van Claude en ChatGPT, maar eindelijk heb ik vorige week het eerste wandpaneel gemonteerd met daarop m’n eerste ‘echte dashboard. Claude trouwens is een stuk beter voor complexere dingen, met ChatGPT ga je naast de vele fouten ook snel in cirkels.
Ik heb een oude Dell 27”-monitor (2560x1440p) in de woonkamer gebruikt en ga twee kleinere (15,6/16”) touchscreens inzetten in de slaapkamer en het thuiskantoor. De 27” heb ik volledig gestript van z’n behuizing en omgebouwd naar touch met behulp van een infrarood touch-digitizer. Native touch (met een glazen panel) is echt beter, maar dit werkt alsnog prima. Achterop zit een klein N150 miniPCtje van Morefine, de M6, met 16GB. Heeft ongeveer de afmetingen van een smartphone, alleen dikker. Draait alleen Chrome op W11. En daarnaast voeding, wat DIY audiocircuits en mini luidsprekertjes.
De 15.6” is 4K (op 200% leesbaar en lekker scherp met een hoge PPI count) en is de display module zelf, touch digitizer en controller hardware met daar omheen zelf een behuizing geknutseld. De 16” is een portable touch monitor (1920x1200P)
Omdat ik slecht ben in grafisch designen en de mogelijkheden met de diverse add-on cards onbeperkt zijn ben ik op zoek gegaan naar een bestaand dashboard. Ik heb verschillende YouTube-video’s bekeken met titels als ‘The ten best dashboards’ enzovoort, en heb uiteindelijk ‘Rounded Bubble’ gekozen en de YAML-code gebruikt waar een van die video’s naar linkte. Als ik het me goed herinner waren dat oorspronkelijk zo’n 24.000 regels YAML. Daar veel uitgehaald en vervolgens weer opgebouwd naar eigen wens. Ik zit nu zelf ook alweer op bijna 20.000. Alleen het blok rechts met de kamers is al bijna 1900 regels YAML.
Pas halverwege kwam ik een topic op ‘t Home Assistant forum tegen waar zowel de oorspronkelijke maker (van Rounded) als degene die dit weer had omgezet naar iets dat goed als wall panel kan draaien (Rounded Bubble) actief in zijn geweest. Toen zag ik ook dat de laatste was begonnen met het maken van YouTube-video’s waarin onderdelen van het dashboard werden uitgelicht en uitgelegd. En je kunt z’n code nu blijkbaar kopen’ (in delen of geheel) of hem inhuren voor het maken van een custom dashboard. En al hadden de video’s ‘t weliswaar echt makkellijker gemaakt, was dit alsnog erg leerzaam en leuk en uiteindelijk heel ‘voldoenend’. Als gezegd zijn ‘AI en ik’ er dus zelf prima uitgekomen en heeft ‘t, los van de hardware niks gekost (ik ga nog wel een donatie aan ‘m doen trouwens).
In die weken heeft de code me er ook toe aangezet om twee Sonos ERA 100’s te kopen (voor multi-room audio), nog twee N100/N150 mini-pc’s, twee Aqara FP300 bewegingssensoren en om mijn batterij-videodeurbel te vervangen door een bekabelde PoE-variant.
Ik ben ook Music Assistant gaan gebruiken, wat me sterk doet denken aan Roon (waarvoor ik een ‘lifetime’ licentie heb voor m’n standalone’ hifi set). Daarnaast heb ik een PiCore Audio-player uitgerold op een oude Pi2B (lag al 100 jaar ongebruikt in een la hier

) om aan te sluiten op een bestaand eenvoudig audiosetje in m’n werk-/hobbykamer. Dit alles was het absoluut waard, zowel voor het dashboard als qua functionaliteit.
De oorspronkelijke maker is Duits dus heb nog wat typische Nederlandse dingen toegevoegd zoals een KNMI weeralarm sensor, etc. En het is nog niet af, wil nog wat refinements doorvoeren en bijvoorbeeld de wekkerfunctionaliteit zit er nog niet in, al leest hij wel de wekker van mijn iPhone uit. Ik ben van plan die functie te migreren naar de nieuwe Sonos in de slaapkamer.
Ook ben ik bezig met betrouwbaardere aanwezigheidsdetectie. Tot nu toe gebruikte ik alleen DIY 2410C’s (ESP32-gebaseerd) in een berging en het toilet. Als volgende ga ik iets bouwen dat vergelijkbaar is met de Everywhere Presence Pro, voor gebruik in andere ruimtes dan waar de FP300’s hangen. Beide genoemde producten zijn vrijwel altijd uitverkocht, dus ga ik zelf nog maar wat knutselen.

Die gaan dan ook dienen voor het uitzetten van de schermen (display naar standby stand) als er langer dan x minuten niemand in de ruimte is. De SSH scripts en automation daarvoor heb ik al gemaakt en getest.
Verder is het een responsive dashboard en kan ‘t daarom ook mobiel en op een tablet gebruikt worden. De badges rechtsbovenin zijn een mix van standaard template badges en, wanneer er meer in moest kunnen mushroom template badges. Veel badges zijn standaard niet zichtbaar maar worden dat pas als aan een voorwaarde is voldaan, bijv. de combi-oven, die wordt zichtbaar wanneer deze wordt aangezet, laat de resterende tijd zien, het lopende programma en verdwijnt daarna weer na een tijdje.
Gebruikte HACS dashboard cards:
Mushroom
Bubble Card
mini-graph-card
button-card
auto-entities
card-mod
layout-card
Battery State Card / Entity Row
Custom brand icons
Vertical Stack In Card
Advanced Camera Card
Clock Weather Card
Navbar card
Horizon Card
Decluttering Card
Swipe Card
Formula One Card
My Cards Bundle
Simple Swipe Card
Big Slider Card
Simple Tabs Card
Browser_mod is niet echt een dashboard plugin maar speelt ook een belangrijke rol voor de popups en laat bijvoorbeeld ook de stream van de deurbel zien als er wordt aangebeld. Daarnaast kan die eenvoudig de sidebars en header laten verdwijnen voor de cleanere, meer kiosk mode weergave op de wall panels.
Home Assistant zelf trouwens draait in een VM op een R7 5800H miniPC van Beelink die ook dienst doet als NAS/home server. Opgeborgen in de meterkast. Vandaar de temperatuur sensor daar (naast ‘dat ‘t kan’) want er staat of hangt ook spul van Ubiquiti en KPN.
Hieronder nog een foto, niet zo’n beste trouwens (kleuren kloppen niet) maar genomen net nadat ik hem had opgehangen, met de voedingskabel nog los bungelend. Ik heb omwille van privacy wat dingen ‘gegarbled’, maar hij toont drie streamende IP-camera’s via de Advanced Camera Card op dat grotere garbled deel. Wellicht dat ik in de toekomst ook nog wat screenshots toevoeg want er zit echt vreselijk veel in, ook achter popups. Misschien dat ik dat online host op een webserver om dit forum niet te spammen.

Sinds de foto ook weer eenvoudig de F1 Card toegevoegd, Nest rookmelders etc.
Vanaf de zijkant, hier je dat ‘t scherm licht naar voren helt (expres) en ook zie je onderin ‘t M6 mini-PCtje. Ik heb de zilvergrijze rand na wat bewerking met de dremel hergebruikt en daar bovenop zit dan het zwarte aluminium frame van de infrared touch digitizer. Zwarte blokje aan de achterkant bovenin is de linker luidspreker.
[
Voor 21% gewijzigd door
Acrobat op 12-01-2026 14:52
]