Ik maakte voorheen altijd gebruik van bovenaanzichten van de etages van mijn huis waarop alle slimme apparaten stonden. Ik ben door
de post van @
MikeSilencers geïnspireerd om dit aan te passen naar een dwarsdoorsnede, zodat in principe alles op één plaatje past in plaats van drie. Het was even wat werk om alles om te zetten, maar ik ben blij met het resultaat.
Ik deel de mening van velen dat goede home automation zoveel mogelijk geautomatiseerd moet zijn. Echter, sommige dingen zijn niet goed of volledig te automatiseren, of soms wil je iets kunnen 'overrulen'. Daarom gebruik ik toch een dashboard. Hierbij mijn huidige setup:
Het standaard dashboard ziet er als volgt uit:
Er zijn een aantal zaken die veranderen aan de hand van diverse statussen, zoals:
- In ruimtes waar het licht ingeschakeld is, kleurt het betreffende icoon geel.
- Andere apparaten die ingeschakeld zijn, kleuren groen.
- Als de zon onder is kleurt de achtergrond donkergrijs in plaats van lichtblauw.
- Als het on- of licht bewolkt is en de UV hoger dan 'matig' is, wordt de UV-index getoond.
- Als de auto niet in de garage staat, toont deze gedeeltelijk doorzichtig. Als die binnen staat, volledig blauw, aangesloten op de laadpaal oranje en tijdens het opladen groen.
- Als er het afgelopen uur neerslag is gevallen, zijn er naast de rolluiken waterdruppels te zien. Dit om te voorkomen dat deze worden opgerold wanneer ze nat zijn.
- Bijna alles in het huis is geautomatiseerd afhankelijk van de statussen van mij en mijn vriendin (thuis/weg/slaapt). Normaliter staan helemaal rechts bovenin onze foto's waar aan te zien is wat de huidige status is. Dit heb ik nu even weggehaald
Daarnaast kan door op een icoon te drukken de lamp(en) in de ruimtes worden in- of uitgeschakeld. Door iets lang in te drukken, word je naar een subview geleid waar je meer kan instellen. Dit geldt ook voor overige apparaten. Dit alles ziet er dan ongeveer zo uit:
En als de zon onder is:
Aan de muur hangt een tablet. Als er wordt aangebeld, toont deze het beeld van de deurbel, ook kan de deur dan worden geopend. Als de tablet handmatig wordt geactiveerd, toont die bovenstaande doorsnede. In stand-by toont de WallPanel (HACS) integratie het volgende scherm (rechtsonderin heb ik de inhoud van de agenda verwijderd, dit is de 'Atomic Calendar Revive' intergratie):
Ik heb de voorkant van de originele hoes van de tablet gescheurd en in de achterkant twee gaten gemaakt. Hierdoor hangt die (vind ik) erg strak aan de muur. De tablet wordt gevoed door
deze 230v naar USB-A wandcontactdoos. Vanaf deze WCD gaat er een platte en haakse USB-C kabel naar de tablet:
Overzicht van de meeste automations die draaien:
- Als wij het huis verlaten, veranderen we handmatig onze status naar 'weg' door een knop bij de deur in te drukken. Als wij gaan slapen, zetten we onze telefoons op 'niet storen', dit zorgt ervoor dat de status wordt aangepast naar 'slaapt'. Bij het uitschakelen van 'niet storen' verandert de status naar 'thuis'. Dit gebeurt ook als we verbinding maken met ons Wi-Fi netwerk bij thuiskomst.
- De status is dus voor veel automations een trigger of voorwaarde. Zo wordt het alarm ook automatisch in- en uitgeschakeld. Als op het moment dat we slapen een contactsensor, of bewegingssensor op begane wordt getriggerd, gaat het alarm direct af (dus zonder vertraging). Het inbraak-, brand- en binnenkort CO-alarm overruled de niet storen of stille functie op de mobiele telefoons. Dit heb ik gedaan door een channel mee te geven in de notificatie die HA verstuurt en op de telefoons voor dit betreffende channel de notificatie instellingen aan te passen.
- Als we op straat betaald parkeren, doen we dat via HA. Als we instappen en weer verbinding maken met de auto, krijgen we een waarschuwing als we vergeten zijn af te melden.
- Ook het aanmelden van bezoek op onze vergunning doen we via HA. Hier krijgen we een waarschuwing als de voordeur open gaat en we het bezoek nog niet hebben afgemeld.
- Het opladen van de auto wordt via HA ingeregeld.
- De ventilatie in de badkamer wordt automatisch ingeschakeld bij hoge luchtvochtigheid.
- Ik fiets bijna altijd naar mijn werk en ga vaak rond dezelfde tijd weg. Als er tussen bepaalde tijden regen is voorspeld, krijg ik een waarschuwing op mijn telefoon. Zo kan ik beslissen of ik eerder weg ga en thuis mijn werk afmaak.
- Als ik vertrek van werk, schakelt mijn telefoon de hoge nauwkeurigheid van de GPS in. Als ik bijna thuis kom, opent de garagedeur automatisch zodat ik zo naar binnen kan fietsen.

- Via Android Auto kunnen we ook de garagedeur bedienen (dit gebeurt bijvoorbeeld niet volledig geautomatiseerd, omdat we soms de auto niet in de garage parkeren).
- Omdat ik de locatiegegevens van de auto niet heb ingeschakeld moest ik wat anders verzinnen om te bepalen of deze weg van huis is of in de garage staat. Ik heb dit opgelost door de status van de auto aan te passen naar 'weg' wanneer de motor wordt gestart. Als de motor wordt uitgeschakeld op het moment dat ook de garagedeur geopend is, dan verandert de status naar 'thuis'. Als de motor wordt uitgeschakeld wanneer de garagedeur niet geopend is, blijft de status op 'weg'.
- Als we thuis zijn/komen en het buiten donker is/wordt, wordt het licht binnen en buiten ingeschakeld. Bij vertrek of als het buiten licht wordt, gaat alles weer uit. De verlichting in de wc, badkamer en bij de trappen wordt automatisch bediend door een bewegingssensor. Als we slapen en naar de wc gaan, wordt het licht op een minimale stand ingeschakeld.
- HA zorgt ervoor dat onze frame tv en tablet aangaan wanneer we thuis zijn (en niet slapen). Daarnaast worden alle schermen en speakers uitgeschakeld als we gaan slapen/weggaan. Ook eventuele instellingen die de verlichting overrulen worden hersteld en krijg ik een melding als de back-up server nog ingeschakeld is of er deuren geopend zijn.
- Als er wordt aangebeld, ontvangt diegene die thuis is een melding met screenshot op de telefoon. Als er niemand thuis is, ontvangen we beide een melding.
- We krijgen meldingen wanneer de wasmachine of droger klaar is.
- 's Winters wordt de verwarming automatisch ingeschakeld aan de hand van de wekkers op onze telefoons. 's Avonds is er een herinnering om deze weer uit te schakelen (dit gebeurt ook niet volledig automatisch omdat we niet altijd even laat gaan slapen).
- Ook kunnen we via Android Auto de verwarming inschakelen (ook dit heb ik niet volledig geautomatiseerd omdat ik soms maar enkele minuten thuis ben en dan weer wegga).
- 's Ochtends hoor ik door de speaker in de badkamer of er het komende uur regen is voorspeld (wederom voor het fietsen naar mijn werk), wat voor weer het de rest van de dag wordt en wat er in de agenda staat.
- 's Ochtends, een paar minuten voor de wekker afgaat, worden de rolluiken zachtjes geopend en gaat het licht in de slaapkamer geleidelijk steeds feller aan.
Vroeger toen ik mijn telefoon nog als wekker gebruikte draaide er 's ochtends een automation die als het regende (of regen voorspeld was) een twee wekker instelde 10 minuten voor de oorspronkelijke wekker. Hierdoor had ik extra tijd om met het OV te reizen naar mijn werk (het was waarschijnlijk al duidelijk dat ik niet zo hou van fietsen als het regent...). Echter, sinds ik mijn smartwatch als wekker gebruik kan dit niet langer. Er is helaas geen mogelijkheid om via HA de alarm instellingen wijzigen.
[
Voor 10% gewijzigd door
S-1-5-7 op 25-07-2024 10:01
]