Acties:
  • 0 Henk 'm!
De eerste parameter is de tijd waarna de sensor opnieuw een trigger zal versturen als er nog beweging plaatsvind volgens mij. En 8 seconden lijkt mij dan kort genoeg eigenlijk.
De tweede parameter is hoe snel er een off signaal wordt gestuurd als er geen beweging is. 30 seconden is dan vrij lang als ik na 2 min. geen beweging het licht al weer uit wil zetten, ik ga die parameter aanpassen naar 10 sec. denk ik.

Het is idd de bedoeling om snel te wisselen tussen on en off, zodat bij een nieuwe on de timer weer gereset wordt. Ik zal eens wat proberen. Heb alleen het idee dat het niet perse aan de Fibaro parameters licht. De sensor knippert als hij beweging ziet, ik heb er gisteren even op gelet en de sensor knipperde vaak genoeg, maar toch ging het licht na 2 min. uit.

Thedr schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 09:57:
Is een DIY oplossing ook al te gebruiken? Net als bijvoorbeeld de homeduino bij pimatic? Doet eigenlijk precies hetzelfde als de RFXcom als je het mij vraagt en kost slechts enkele euro's.
Met de release van 0.26 vandaag is er een pilight component beschikbaar gekomen: https://home-assistant.io/components/pilight/

Wanneer kom je naar ons HASS kamp hier O+ ?

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2016 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:54
ThinkPadd schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 09:17:

[...]

Met de release van 0.26 vandaag is er een pilight component beschikbaar gekomen: https://home-assistant.io/components/pilight/

Wanneer kom je naar ons HASS kamp hier O+ ?
Ah nice, goed te zien. Ik ga eerst een aantal dagen genieten op Sicilië en dan zal ik er eens naar kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:18

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik wi ldit wel eens proberen in plaats van domoticz. Ik kan in principe de microSD kaart uit de Pi3 halen en er een ander instoppen en daar HASS opzetten zonder mijn zwave spul te beinvloeden. Maar ik heb alleen nog een 2GB kaartje over. Geeft dat voldoende ruimte? Ik vind nergens de minimale eisen voor HASS terug.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 22:07
breinonline schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:29:
Ik wi ldit wel eens proberen in plaats van domoticz. Ik kan in principe de microSD kaart uit de Pi3 halen en er een ander instoppen en daar HASS opzetten zonder mijn zwave spul te beinvloeden. Maar ik heb alleen nog een 2GB kaartje over. Geeft dat voldoende ruimte? Ik vind nergens de minimale eisen voor HASS terug.
Bij mij is de hass virtual env. ca 120mb groot.
Daarnaast natuurlijk nog raspbian , geen idee wat daar de minimum reqs van zijn.
Let wel op dat je een snel sd kaartje hebt anders is logbook en history rete traag :)

[ Voor 7% gewijzigd door ny-hardcore op 16-08-2016 21:43 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Hum, Raspbian heeft blijkbaar al 8GB nodig, dat wordt sowieso een nieuw kaartje kopen dan. Dank.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-06 17:34
breinonline schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 06:21:
Hum, Raspbian heeft blijkbaar al 8GB nodig, dat wordt sowieso een nieuw kaartje kopen dan. Dank.
neejoh! hoe kom je daar bij?
ik heb alles draaien op een 8Gb kaartje!

All In On installer erop knallen en gaan:
https://home-assistant.io...-raspberry-pi-all-in-one/
uitleg:
YouTube: One Step Home Assistant Install On A Raspberry Pi

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ja, maar ik heb dus een 2GB kaartje. Raspberry geeft aan op hun site dat een 8GB kaartje nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon even een 16GB kaartje halen, die dingen kosten nog geen €10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
breinonline schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:46:
Ja, maar ik heb dus een 2GB kaartje. Raspberry geeft aan op hun site dat een 8GB kaartje nodig is.
ah ok. ja 2gb wordt wel krapjes. raspbian is al iets van 1,6gb.

[My Home Automations]

• PuckStar
Iemand een idee hoe ik de status van een lamp kan opslaan (of misschien gebeurd dit al?) zodat als ik een alarm trigger heb, en de lampen rood gaan knipperen, ik ze daarna weer in de oorspronkelijk staat terug kan zetten.
Gaat trouwens om HUE lampen.

[My Home Automations]

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:22

jjust

Het leven is een strijd

ThinkPadd schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 18:39:
Leuke post :) Waarom de keuze om het op een Pi te draaien en niet bij de Docker-container gebleven? Ik ben destijds met Domoticz begonnen op een Pi, maar heb nu dat soort dingen allemaal op m'n thuisserver (Intel NUC met VMware ESXi, lekker zuinig) draaien in virtuele machines. Het is echt ideaal om even een snapshot van een VM te kunnen maken als je gaat klooien.
Ik draai nu nog Domoticz op een pi maar heb inmiddels ook een NUC gekocht. Ga waarschijnlijk ook eens kijken naar Home Assistant en een andere VM als databaseserver voor temps en CV data. Ik ben even benieuwd hoeveel geheugen je in je NUC hebt. Mij lijkt 4GB wel voldoende of heb ik meer nodig?
jjust schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:57:
[...]

Ik draai nu nog Domoticz op een pi maar heb inmiddels ook een NUC gekocht. Ga waarschijnlijk ook eens kijken naar Home Assistant en een andere VM als databaseserver voor temps en CV data. Ik ben even benieuwd hoeveel geheugen je in je NUC hebt. Mij lijkt 4GB wel voldoende of heb ik meer nodig?
Ik heb er 8GB in zitten, zo heb ik de NUC toen gekocht (2ehands). Een lichtgewicht Ubuntu VM (voor VPN server bijv.) geef ik 512MB en de wat zwaardere VM's zoals HASS geef ik 1GB.
Maar als je tekort komt kun je later altijd nog wat bijprikken natuurlijk.

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2023
ThinkPadd schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 00:15:
Ik heb een aantal van m'n Z-Wave lampen als HTTP-switches aangemaakt in HA, die switches voeren dan een HTTP-request uit naar m'n Zipabox. Op deze manier kan ik nog even lekker klooien zonder gelijk een Z-Wave stick te hoeven kopen.
M'n Milight lampen heb ik er ook al in hangen, dat werkt ook wel grappig.
Ben ook wat aan het testen met Home Assistant. Ik gebruik het naast Domoticz.
Ik probeer nu switches in Domoticz aan te sturen via de Domoticz JSON commando's (bv. ip:port/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=328&switchcmd=On).
Als ik dat in Home Assistant via een rest switch doe, dan gaat die elke halve minuut het commando naar Domoticz sturen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Welke HTTP switch had je destijds aangemaakt? Want het lijkt me dat dit toch mogelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-06 14:31
ThinkPad jij draait HA met z-wave toch ook in een VM? Ik probeer HA met mn AEON z-wave stick aan de praat te krijgen in een Debian (jessie) VM (virtualbox) op OS X. De installatie van HA verliep vlekkeloos, en hij detecteert keurig m'n chromecast bijvoorbeeld. Echter de z-wave config krijg ik maar niet voor elkaar. Heb jij enig idee?

Ik heb gewoon deze installatie stappen gevolgd.
16-08-18 21:26:28 homeassistant.bootstrap: Error during setup of component zwave Traceback (most recent call last): File "/srv/hass/lib/python3.4/site-packages/homeassistant/bootstrap.py", line 156, in _setup_component result = component.setup(hass, config) File "/srv/hass/lib/python3.4/site-packages/homeassistant/components/zwave.py", line 305, in setup default_zwave_config_path),) File "/srv/hass/lib/python3.4/site-packages/openzwave-0.3.1-py3.4.egg/openzwave/option.py", line 76, in __init__ libopenzwave.PyOptions.__init__(self, config_path=config_path, user_path=user_path, cmd_line=cmd_line) File "src-lib/libopenzwave/libopenzwave.pyx", line 637, in libopenzwave.PyOptions.__init__ (src-lib/libopenzwave/libopenzwave.cpp:9457) libopenzwave.LibZWaveException: "LibOpenZwave Generic Exception : Can't find config directory /usr/local/lib/python3.4/dist-packages/libopenzwave-0.3.0b8-py3.4-linux-x86_64.egg/config"

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gimme schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 22:09:
[...]

Ben ook wat aan het testen met Home Assistant. Ik gebruik het naast Domoticz.
Ik probeer nu switches in Domoticz aan te sturen via de Domoticz JSON commando's (bv. ip:port/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=328&switchcmd=On).
Als ik dat in Home Assistant via een rest switch doe, dan gaat die elke halve minuut het commando naar Domoticz sturen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Welke HTTP switch had je destijds aangemaakt? Want het lijkt me dat dit toch mogelijk moet zijn.
Ik had het via een Commandline switch gedaan en dan het 'aRest device'-voorbeeld op die pagina (die met curl).
En dan nog met de toevoeging assumed_state: false meen ik, zodat je een schuifknopje krijgt ipv twee losse knopjes (van die bliksemschichten).
sjorsjes schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 07:51:
ThinkPad jij draait HA met z-wave toch ook in een VM? Ik probeer HA met mn AEON z-wave stick aan de praat te krijgen in een Debian (jessie) VM (virtualbox) op OS X. De installatie van HA verliep vlekkeloos, en hij detecteert keurig m'n chromecast bijvoorbeeld. Echter de z-wave config krijg ik maar niet voor elkaar. Heb jij enig idee?

Ik heb gewoon deze installatie stappen gevolgd.

[...]
Het config_path van je Z-Wave klopt niet ("Can't find directory"). Misschien even zoeken (find / -name '*.egg') al blijft het ingewikkeld welke je precies moet hebben.

Bij mij op m'n Ubuntu VM staat hij op /srv/hass/lib/python3.5/site-packages/libopenzwave-0.3.1-py3.5-linux-x86_64.egg/config
Zie ook m'n config hier. Maar ik heb het niet op de manier van jouw link gedaan, maar in een VirtualEnv.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2016 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-06 14:31
Ik heb ook de VirtualEnv guide gebruikt :) Jouw config is zeer handig om in te spieken! _/-\o_ Het is gefixt, ik zat gewoon compleet verkeerd te zoeken naar de config files.

M'n greenwave power plugs worden out-of-the-box ondersteunt zie ik, nu nog even de NEO Coolcam benamingen goed krijgen.

Ik moet zeggen dat m'n ervaring tot nu toe met HA t.o.v Domoticz zeer positief is!

[ Voor 18% gewijzigd door sjorsjes op 19-08-2016 09:08 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Iemand hier al iets mee gedaan?
https://home-assistant.io...-have-apps-now/#read-more

Volgens mij een erg vette ontwikkeling.. ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
komende tijd eens mee stoeien denk ik...

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2023
ThinkPadd schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:24:
Ik had het via een Commandline switch gedaan en dan het 'aRest device'-voorbeeld op die pagina (die met curl).
En dan nog met de toevoeging assumed_state: false meen ik, zodat je een schuifknopje krijgt ipv twee losse knopjes (van die bliksemschichten).
Thanks, dat werkt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 00:02
Ik heb bijna overal dimmers. Hoe zien die eruit in de interface? Kan dit nergens vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tyfoon_2 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 07:32:
Ik heb bijna overal dimmers. Hoe zien die eruit in de interface? Kan dit nergens vinden.
Als je op de naam van een lamp klikt zou er een slider tevoorschijn moeten komen.

Even aan de knutsel geweest met een ESP8266, ik heb nu voor <€5 een universele IR afstandsbediening :D
Kan m'n (domme, geen netwerkaansluiting) Onkyo versterker nu aansturen door http://192.168.4.138/control?cmd=IRSEND,NEC,4bb620df,32 aan te roepen. De ESP8266 stuurt dan vervolgens een IR-signaal naar m'n versterker die dan aanfloept. Moet nog even uitzoeken hoe ik dat netjes in de GUI van HASS ga zetten, maar het werkt al erg leuk!

Uitleg hier: ThinkPadd in "Het grote ESP8266 topic"
Op deze manier heb ik geen dure pricewatch: Logitech Harmony Companion nodig :D

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-06 16:20
Leuk dat hier een topic van is. Ik kende Home assistant wel, maar ben er nooit actief mee bezig geweest. Echter ben ik mij nu toch wel aan het orienteren hierin en heb het een paar dagen draaien op een rpi. Aangezien ik nog geen KAKU of ander soort sensor heb, is het wat lastig om hier mee te spelen.

Aangezien ik het best prijzig vind qua sensoren/schakeleaars etc, ben ik benieuwd naar het volgende om het gefaseerd uit te breiden.

- Hoe kun je het beste beginnen?
KAKU. Dit heeft maar 1 richtings verkeer
Z-wave. heeft 2way traffic.

Dus de voorkeur gaat uit naar Z-wave lijkt me. Ik wil namelijk ook een status terug krijgen in Home Assistant.

M.b.t Z-wave.
1. Wat heb je nodig als basis en hoe kun je uitbreiden (is er een soort van bridge, waar je al je (toekomstige) schakelaars/sensors aan kan koppelen? ,welke je vervolgens weer aan HA koppelt?

2. HUE wil ik ook t.z.t gaan inzetten. Kun je hier de HUE lampen apart aanspreken, of heb je hier het basis station voor nodig?

Ik heb hier een stuk of 10 arduino's met sensoren/relays, etc dat ook maar stof ligt te happen, welke ik dus ook maar eens ga inzetten. Aangezien ik er internet shields (en paar wifi shields) voor heb, kan ik die via mqtt ook laten koppelen aan Home Assistant.

Tips voor andere topics zijn ook welkom.

m.b.t Owntracks en HA ben ik er wel achter dat dit mijn batterij behoorlijk leeg trekt, omdat de app blijkbaar gedesigned is om altijd aan te staan. Meer mensen daar last van?

Ik ga over op Find om deze naast HA te draaien. Als ik het zo lees kan ik obv FIND ook bepalen waar ik ben in huis

met de ESP8266 ga ik ook eens kijken of ik mijn arduinos rechtstreeks kan aanspreken. Scheelt weer die onzinnige Internet Shields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:29
Sinds vandaag mijn Pi voorzien van een SDtje met HA in plaats van Domoticz.

Heel wat gespeel met de config file om zwave werkend te krijgen, vooralsnog niet gelukt.
De looks bevallen me in elk geval wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
NLMaca schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 17:12:

Ik heb hier een stuk of 10 arduino's met sensoren/relays, etc dat ook maar stof ligt te happen, welke ik dus ook maar eens ga inzetten. Aangezien ik er internet shields (en paar wifi shields) voor heb, kan ik die via mqtt ook laten koppelen aan Home Assistant.
Je zou voor die arduino ook naar MySensors.org kunnen kijken. Moet je (waarschijnlijk) alleen nog NRF2401 modules kopen. MySensors wordt ook in HA ondersteund.
Gebruik het zelf voor o.a. mijn kippenhok luik , watermeter , zwembad temperatuur sensors en vloerverwarming sensor...
MySensors heeft een MQTT gateway.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
new_guy schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 17:56:
Sinds vandaag mijn Pi voorzien van een SDtje met HA in plaats van Domoticz.

Heel wat gespeel met de config file om zwave werkend te krijgen, vooralsnog niet gelukt.
De looks bevallen me in elk geval wel. :)
Welke installer heb je gebruikt?
NLMaca schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 17:12:
Leuk dat hier een topic van is. Ik kende Home assistant wel, maar ben er nooit actief mee bezig geweest. Echter ben ik mij nu toch wel aan het orienteren hierin en heb het een paar dagen draaien op een rpi. Aangezien ik nog geen KAKU of ander soort sensor heb, is het wat lastig om hier mee te spelen.

Aangezien ik het best prijzig vind qua sensoren/schakeleaars etc, ben ik benieuwd naar het volgende om het gefaseerd uit te breiden.

- Hoe kun je het beste beginnen?
KAKU. Dit heeft maar 1 richtings verkeer
Z-wave. heeft 2way traffic.

Dus de voorkeur gaat uit naar Z-wave lijkt me. Ik wil namelijk ook een status terug krijgen in Home Assistant.
Heel misschien (heb het zelf niet getest) kun je ook het signaal van je kaku remote ontvangen, en dan heb je dus in HASS ook altijd de juiste status van het device.
Verder wordt wifi ook wel veel gebruikt voor devices, echter is het dan wel aan te raden dat de sensor aan stroom hangt.
M.b.t Z-wave.
1. Wat heb je nodig als basis en hoe kun je uitbreiden (is er een soort van bridge, waar je al je (toekomstige) schakelaars/sensors aan kan koppelen? ,welke je vervolgens weer aan HA koppelt?
Deze heb je nodig als basis en die werkt makkelijk met de pi3 (direct aansluiten op de USB) en HASS.
pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface
En alles wat gekoppeld is aan die stick kun je gelijk in HASS laten zien.
Werkt erg goed. Ik heb er nu een fibaro smoke sensor aanhangen.
2. HUE wil ik ook t.z.t gaan inzetten. Kun je hier de HUE lampen apart aanspreken, of heb je hier het basis station voor nodig?
Je hebt minimaal het HUE basis station nodig, maar daarna kun je alle lampen afzonderlijk (of als groepen) gaan aanspreken direct vanuit HASS (HASS zal het dan via het basis station aansturen).
Het HUE basis station is overigens supersimpel te koppelen aan HASS.
Tips voor andere topics zijn ook welkom.
Zie openingspost voor wat interessante linkjes. De video's van BRUH Automation zijn aan te raden.
m.b.t Owntracks en HA ben ik er wel achter dat dit mijn batterij behoorlijk leeg trekt, omdat de app blijkbaar gedesigned is om altijd aan te staan. Meer mensen daar last van?

Ik ga over op Find om deze naast HA te draaien. Als ik het zo lees kan ik obv FIND ook bepalen waar ik ben in huis
Hier ook last batterij die leeg gaat ja. Je kunt het wel wat fintunen maar (op android) vind ik het dan niet betrouwbaar genoeg meer.
Ik hoorde dat Locative nu ook op android zou moeten werken. Ik denk dat ik die eens ga proberen.
Ben benieuwd hoe FIND je bevalt.

Je kunt ook nog tracking via nmap doen hè. Is wifi tracking zeg maar.
Maar het ideale tracking heb ik ook nog niet gevonden, zie ook dit topic: https://www.reddit.com/r/...sence_detection_and_some/

Succes en laat weten als je vragen hebt.

[ Voor 81% gewijzigd door PuckStar op 22-08-2016 08:51 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
PuckStar schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 08:39:
[...]

De "Raspberry Pi All-In-One Installer". Dit via de https://home-assistant.io...-raspberry-pi-all-in-one/ site.

Probleem is dat de zodra ik bij het kopje "OZWCP web application" kom, ik "Launch the control panel sudo ./ozwcp -p 8888" niet kan uitvoeren. ozwcp kan niet gevonden worden, het bestand staat er ook inderdaad niet.

Ook niet op het moment dat ik OZWCP via https://lickthesalt.com/2...anel-on-a-raspberry-pi-3/ probeer te compilen. Dan krijg ik een foutmelding tijdens het compilen (nu even niet bij de hand).

Ik heb een Pi2 met een Aeon USB stick, zou out of the box moeten werken middels de All-In-One installer, raspbian schoon op een SD card geïnstalleerd. Ik zou eventueel nog kunnen testen met een Pi3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
new_guy schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:29:
[...]

De "Raspberry Pi All-In-One Installer". Dit via de https://home-assistant.io...-raspberry-pi-all-in-one/ site.

Probleem is dat de zodra ik bij het kopje "OZWCP web application" kom, ik "Launch the control panel sudo ./ozwcp -p 8888" niet kan uitvoeren. ozwcp kan niet gevonden worden, het bestand staat er ook inderdaad niet.
Ik denk niet dat het uitmaakt dat je een pi2 hebt.

Voor de zekerheid, je hebt al deze stappen gedaan?
- Make sure Home Assistant is not running! So stop that first
- Login to Raspberry Pi ssh pi@your_raspberry_pi_ip
- Change to the ozwcp directory cd /srv/hass/src/open-zwave-control-panel/ (<= bestaat deze directory wel?)
- Launch the control panel sudo ./ozwcp -p 8888

Ik had (omdat ik vergeten was dat het er al op stond, is namelijk ingebakken in de HASS AIO install) OZWCP opnieuw geinstalleerd via deze stappen: https://home-assistant.io/getting-started/z-wave/
Ik weet niet of het dus al werkte voordat ik dat gedaan heb :).

Paste anders je log hier even (http://pastebin.com/).

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Wie kan (en wil) een HASS component maken voor Toon? De api is nu open namelijk!
www.toonapi.com

Tot nu toe was dit er: https://community.home-as...-with-home-assistant/1523
maar dat werkt samen met de web login.

En welke RGB strips gebruiken jullie? Wil iets voor onder mijn bed maar vind de HUE strip best prijzig.

[ Voor 17% gewijzigd door PuckStar op 22-08-2016 13:48 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-06 22:10
Werd door PuckStar gewezen op Home Assistant en het leek me wel wat om daar eens mee te beginnen.
Nu is alle begin moeilijk maar ik krijg het echt niet aan de praat.

Installatie is zonder problemen verlopen op een RPI2.
Nu wil ik m'n rfxcom toevoegen maar dat is niet zo simpel. (of het ligt aan mij?)

Heb dit in de configuration.yaml

code:
1
2
3
rfxtrx:
device: /dev/ttyUSB0/0403:6001/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1Y0NJGR-if00-port2
debug: True

Deze error krijg ik in de log
code:
1
2
3
4
5
16-08-22 14:18:25 homeassistant.loader: Unable to find component debug
16-08-22 14:18:25 homeassistant.loader: Unable to find component device
16-08-22 14:18:26 homeassistant.bootstrap: Invalid config for [rfxtrx]: required key not provided @ data['rfxtrx']['device']. Got None
16-08-22 14:18:26 homeassistant.bootstrap: Unable to prepare setup for platform switch.rfxtrx because dependency rfxtrx could not be initialized
16-08-22 14:18:26 homeassistant.bootstrap: Invalid config for [rfxtrx]: required key not provided @ data['rfxtrx']['device']. Got None

lsusb geeft dit
code:
1
2
3
4
Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter
Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Wat doe ik verkeerd?

Domoticz is war dat betreft toch een stuk eenvoudiger, vind het best leuk om te prutsen maar eenvoudig is home assistant niet helaas :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alleen /dev/ttyUSB0 is voldoende ;)

Ik heb m'n config ook online staan, misschien helpt je dat om wat vlotter op weg te komen: https://bitbucket.org/frankiepankie/home-assistant/src

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Helaas dan doet ie het toch echt niet bij mij.

code:
1
2
3
4
16-08-22 14:53:29 homeassistant.loader: Unable to find component device
16-08-22 14:53:29 homeassistant.loader: Unable to find component debug
16-08-22 14:53:29 homeassistant.loader: Unable to find component dummy
16-08-22 14:53:30 homeassistant.bootstrap: Invalid config for [rfxtrx]: required key not provided @ data['rfxtrx']['device']. Got None

Begin toch te twijfelen of ie wel op USB0 zit hoe kan ik dat checken?
En ik zie dat jij in je config file /dev/ttyRFXCOM hebt staan? Hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze tutorial heb ik gebruikt: https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices
Ik heb een regel gemaakt zodat de RFXCOM altijd ttyRFXCOM krijgt toegewezen (en ttyZWAVE altijd aan de Z-Wave stick). Als je dat niet doet dan wil het nog wel eens wisselen als je de RFXCOM loskoppelt en weer inplugt. Dan zit hij bijv. ineens op ttyUSB1.

Het lijkt er wel op dat er in je config iets nog niet helemaal goed gaat, kun je je config.yaml hier eens posten?

Het is met de YAML language wel belangrijk dat de inspringing goed is, als beginner is het handig om je gemaakte bestanden zo af en toe eens door http://www.yamllint.com/ te gooien, die vind dat soort foutjes vaak wel en dan hoef je HASS niet telkens te restarten ;) Een goede editor scheelt ook veel, pak bijv. Notepad++ of Sublime Text 3. Als je die dan instelt op 'YAML' dan is de code door de syntaxhighlighting ook beter te lezen

Zo te zien heb jij
YAML:
1
2
3
4
rfxtrx:
device: /dev/ttyRFXCOM
dummy: False

Terwijl het
YAML:
1
2
3
4
rfxtrx:
  device: /dev/ttyRFXCOM
  dummy: False

moet zijn (let op de inspringing van twee spaties in dit geval).

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2016 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
ComTech schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:56:
Helaas dan doet ie het toch echt niet bij mij.

code:
1
2
3
4
16-08-22 14:53:29 homeassistant.loader: Unable to find component device
16-08-22 14:53:29 homeassistant.loader: Unable to find component debug
16-08-22 14:53:29 homeassistant.loader: Unable to find component dummy
16-08-22 14:53:30 homeassistant.bootstrap: Invalid config for [rfxtrx]: required key not provided @ data['rfxtrx']['device']. Got None

Begin toch te twijfelen of ie wel op USB0 zit hoe kan ik dat checken?
En ik zie dat jij in je config file /dev/ttyRFXCOM hebt staan? Hoe doe je dat?
Wat erg belangrijk is bij yaml is de opmaak.
Ik kan het uit je copy/paste niet halen, maar staat de regel met "device..." wel onder de x van rfx?
Dus 2 spaties ervoor.
Net zoals het hier staat: https://home-assistant.io/components/rfxtrx/

HASS is eventjes wennen maar ik (als niet programmeur) kan je zeggen dat het echt wel te doen is.
De configs editen doe ik trouwens dmv een samba link (In deze video rond 6:20 wordt dat uitgelegd: YouTube: One Step Home Assistant Install On A Raspberry Pi.
Ik pas configs aan en dan in HASS helemaal links onderin op het icoontje drukken en daarna rechts home_assistant/restart klikken en dan in het midden "call service".
Dan herstart HASS en is je laatste config actief.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
Kijk die 2 spaties dat wist ik dus niet daar heb ik wat aan !!
Heb nu eindelijk contact met de rfxcom en kan m'n units toevoegen.
Nu de sensors nog ik zie ze wel maar hoe weet ik nu welke welke is dat moet ik nog even uitvogelen.
En dan verder met tijdschakelingen en groepen scenes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
PuckStar schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 08:39:
[...]

[...]

Heel misschien (heb het zelf niet getest) kun je ook het signaal van je kaku remote ontvangen, en dan heb je dus in HASS ook altijd de juiste status van het device.
Verder wordt wifi ook wel veel gebruikt voor devices, echter is het dan wel aan te raden dat de sensor aan stroom hangt.

[...]

Deze heb je nodig als basis en die werkt makkelijk met de pi3 (direct aansluiten op de USB) en HASS.
pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface
En alles wat gekoppeld is aan die stick kun je gelijk in HASS laten zien.
Werkt erg goed. Ik heb er nu een fibaro smoke sensor aanhangen.

[...]

Je hebt minimaal het HUE basis station nodig, maar daarna kun je alle lampen afzonderlijk (of als groepen) gaan aanspreken direct vanuit HASS (HASS zal het dan via het basis station aansturen).
Het HUE basis station is overigens supersimpel te koppelen aan HASS.

[...]

Zie openingspost voor wat interessante linkjes. De video's van BRUH Automation zijn aan te raden.

[...]

Hier ook last batterij die leeg gaat ja. Je kunt het wel wat fintunen maar (op android) vind ik het dan niet betrouwbaar genoeg meer.
Ik hoorde dat Locative nu ook op android zou moeten werken. Ik denk dat ik die eens ga proberen.
Ben benieuwd hoe FIND je bevalt.

Je kunt ook nog tracking via nmap doen hè. Is wifi tracking zeg maar.
Maar het ideale tracking heb ik ook nog niet gevonden, zie ook dit topic: https://www.reddit.com/r/...sence_detection_and_some/

Succes en laat weten als je vragen hebt.
thx voor de feedback.
Waar plug je die usb stick in btw? in je RPI? (ivm dat ie power nodig heeft toch)

mbt. nmap tracking worden niet al mijn devices gevonden, die moet ik nog finetunen.
met de arduino's heb ik de internet shields liggen, ook 2 wifi sensors die ik nog moet koppelen. ook 2 gps modules, dus voorlopig genoeg voer om te knutselen.

FIND.
via de remote server werkt het wel, maar ik wil FIND op de HA gaan draaien, moet dat nog even uitzoeken, maar dat komt wel goed, ik heb toch nog niet zoveel andere devices om mee te spelen

note voor de installer van HA.na de installer (op de pi2 duurt het iets van 1 - 1,5 uur) werkt het dashboard niet out of the box.

voor mensen die HA ook willen gebruiken dien je eerst port 8123 open te zetten na de installatie anders is je dashboard niet benaderbaar vanuit je browser. Bij de complete installer staat dit nergens vermeldt. Wel bij de troubleshooting ;
https://home-assistant.io/getting-started/troubleshooting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
ComTech schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:58:
Kijk die 2 spaties dat wist ik dus niet daar heb ik wat aan !!
Heb nu eindelijk contact met de rfxcom en kan m'n units toevoegen.
Nu de sensors nog ik zie ze wel maar hoe weet ik nu welke welke is dat moet ik nog even uitvogelen.
En dan verder met tijdschakelingen en groepen scenes .
ik heb ook al een paar keer ruzie gehad met de config. logfiles vertellen je gelukkig genoeg om er achter te komen wat het probleem is. meestal comments, spaties idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Na een avondje prutsen heb ik inderdaad geregeld in de log kunnen terugvinden wat er fout was aan de config file :)

Heb nu m'n schakelaars en temperatuursensors werkend en als het goed is een event als de zon op komt m'n buitenlamp uitgaat. (met dank aan ThinkPad z'n config files daar heb ik een hoop uit zitten kopiëren ! )

Zit nog met 1 ding hoe krijg ik eigenlijk m'n kaku dimmers aan de praat? Kan ze nu alleen maar schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
PuckStar schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:35:
[...]

Ik denk niet dat het uitmaakt dat je een pi2 hebt.

Voor de zekerheid, je hebt al deze stappen gedaan?
- Make sure Home Assistant is not running! So stop that first
- Login to Raspberry Pi ssh pi@your_raspberry_pi_ip
- Change to the ozwcp directory cd /srv/hass/src/open-zwave-control-panel/ (<= bestaat deze directory wel?)
- Launch the control panel sudo ./ozwcp -p 8888

Ik had (omdat ik vergeten was dat het er al op stond, is namelijk ingebakken in de HASS AIO install) OZWCP opnieuw geinstalleerd via deze stappen: https://home-assistant.io/getting-started/z-wave/
Ik weet niet of het dus al werkte voordat ik dat gedaan heb :).

Paste anders je log hier even (http://pastebin.com/).
Inmiddels helemaal opnieuw begonnen op mijn Pi3 ennnnnn in 1 keer werkend!
Geen idee hoe of waarom, maar het werkt.

Nu echt gaan spelen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ComTech schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:30:
Na een avondje prutsen heb ik inderdaad geregeld in de log kunnen terugvinden wat er fout was aan de config file :)

Heb nu m'n schakelaars en temperatuursensors werkend en als het goed is een event als de zon op komt m'n buitenlamp uitgaat. (met dank aan ThinkPad z'n config files daar heb ik een hoop uit zitten kopiëren ! )

Zit nog met 1 ding hoe krijg ik eigenlijk m'n kaku dimmers aan de praat? Kan ze nu alleen maar schakelen.
Fijn dat je wat aan m'n config hebt gehad, ik vind het zelf ook altijd erg leuk om bij anderen te neuzen, dus vandaar dat ik mijn config ook online heb gezet. Hier staan ook nog wat configs van wat mensen: https://home-assistant.io/cookbook/

En wat bedoel je met je dimmer? Dat je alleen aan/uit kunt doen en geen dimniveau? Als je op de naam van de dimmer klikt dan zou je een popup moeten krijgen met een dimslider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
NLMaca schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:47:
[...]

thx voor de feedback.
Waar plug je die usb stick in btw? in je RPI? (ivm dat ie power nodig heeft toch)
Weet niet hoe het met de pi2 zit maar de pi3 kan die gewoon voeden. Dus inderdaad gewoon in de pi stoppen.
Deze video vanaf +/- 5:30 legt het ook uit: YouTube: The BEST DIY Z-Wave Tutorial - How to Get Started on a Raspberry Pi
mbt. nmap tracking worden niet al mijn devices gevonden, die moet ik nog finetunen.
Je kunt ze ook handmatig toevoegen aan de known_devices.yaml.
FIND.
via de remote server werkt het wel, maar ik wil FIND op de HA gaan draaien, moet dat nog even uitzoeken, maar dat komt wel goed, ik heb toch nog niet zoveel andere devices om mee te spelen
Heb je het op deze manier geprobeerd? https://community.home-as...-internal-positioning/772
Linkje had ik ook al in de openingspost gezet.
note voor de installer van HA.na de installer (op de pi2 duurt het iets van 1 - 1,5 uur) werkt het dashboard niet out of the box.

voor mensen die HA ook willen gebruiken dien je eerst port 8123 open te zetten na de installatie anders is je dashboard niet benaderbaar vanuit je browser. Bij de complete installer staat dit nergens vermeldt. Wel bij de troubleshooting ;
Dat is wel afhankelijk van een aantal factoren. Ikzelf heb het (voor intern netwerk) nooit open hoeven zetten ergens.

Nog even een reminder van mijn eigen vraag eerder:
Wie kan (en wil) een HASS component maken voor Toon? De api is nu open namelijk!
www.toonapi.com

[ Voor 7% gewijzigd door PuckStar op 22-08-2016 23:36 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
NLMaca schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:47:
[...]

Ik heb gisteravond een All in One installatie gedaan op mijn Rpi2 en ook bij mij was het dashboard niet te benaderen.

Wanneer ik "sudo ufw allow 8123/tcp" invoer via SSH krijg ik "command not found"
Ook zie ik geen configuration.yaml in Home/hass staan.

Is mijn installatie werk goed gegaan?
Ik heb de tutorialvideo van Bruh gevolgd en hij heeft het over het "- n;" commando om het boxed te draaien. Hebben jullie dit wel of niet gedaan?

[ Voor 7% gewijzigd door nielsn op 23-08-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
nielsn schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:02:
[...]

Ik heb gisteravond een All in One installatie gedaan op mijn Rpi2 en ook bij mij was het dashboard niet te benaderen.

Wanneer ik "sudo ufw allow 8123/tcp" invoer via SSH krijg ik "command not found"

Ik heb de tutorialvideo van Bruh gevolgd en hij heeft het over het "- n;" commando om het boxed te draaien. Hebben jullie dit wel of niet gedaan?
Ik heb het in een virtuele omgeving geinstalleerd, hetgeen gebeurd als je dit standaard commando gebruikt:
code:
1
wget -Nnv https://raw.githubusercontent.com/home-assistant/fabric-home-assistant/master/hass_rpi_installer.sh && bash hass_rpi_installer.sh

Juist als je het niet in een virtuele omgeving wilt moet je het volgende doen:
By default, installation makes use of a Python Virtualenv. If you wish to not follow this recommendation, you may add the flag -n to the end of the install command specified above.

Dus weet je nog wat jij hebt gedaan?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Ik heb de -n variant gedaan. Morgen kijrg ik mijn Rpi3 binnen, dan zal ik bovenstaand commando gebruiken.

Heb de installatie weer opnieuw gestart op mijn Rpi2 welke vannacht wel klaar zal zijn wanneer ik weer thuis ben. Eens kijken of het dan wel werkt.

[ Voor 41% gewijzigd door nielsn op 23-08-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
nielsn schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:02:
[...]

je kan ook iptables gebruiken.
code:
1
sudo iptables -I INPUT -p tcp --dport 8123 -j ACCEPT

om de status van je iptables te zien:
code:
1
sudo iptables -L

ik wil zelf nog een andere firewall erop gaan zetten. maar voor het testen werkt dit prima

2. directory
in de /home/hass staat wel de directory. er staat echter een punt voor waardoor je hem niet diirect ziet.

code:
1
cd /home/hass/.homeassistant

ik hoop dat je daar iets aan hebt

[ Voor 2% gewijzigd door NLMaca op 23-08-2016 18:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
PuckStar schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:47:
www.toonapi.com

Misschien zinvol om dit in de OP te zetten? je kan dan mensen heel makkelijk wijzen hierop.
Wensenlijstje, mogelijkheden voor nieuwe componenten, etc.
Scheelt jezelf herhalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Klein noob vraagje.
Kan Hass draaien tesamen met Domoticz, met dezelfde "apparatuur"?

Had aeon stick en rfxcom succesvol toegevoegd in Hass en domoticz gaf de geest... :+
De backup maar weer restoren...

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2016 21:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 22:12
Bij mij draait het inmiddels prima naast elkaar, domoticz op poort 8080, HASS op 8123. Heb wel de gewone installatie gedaan, niet de all-in-one installatie. Heb geen z-wave, dus leek me niet nodig om die all-in-one installatie te doen. Ben HASS nog aan het uitproberen, maar de looks bevallen me wel. Het configureren is wat lastiger, maar als je de logica eenmaal snapt dan zal het vast handiger werken.

Bij mij lijkt het restarten van HASS echter niet goed te werken via de webinterface. Ik moet altijd handmatig via SSH het commando "hass" doen om hem weer op te starten.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:32
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:14:
Klein noob vraagje.
Kan Hass draaien tesamen met Domoticz, met dezelfde "apparatuur"?

Had aeon stick en rfxcom succesvol toegevoegd in Hass en domoticz gaf de geest... :+
De backup maar weer restoren...
Bij geeft het de combinatie van Domoticz en HASS een vreemd probleem: Aegle in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2".

Vanmorgen ook al in het Domoticz topic gevraagd wat voor een scherm ik zie, maar geen reactie op gekregen. Misschien dat hier iemand is die dit kan verklaren?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Aegle schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:43:
[...]

Bij geeft het de combinatie van Domoticz en HASS een vreemd probleem: Aegle in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2".

Vanmorgen ook al in het Domoticz topic gevraagd wat voor een scherm ik zie, maar geen reactie op gekregen. Misschien dat hier iemand is die dit kan verklaren?
Ik heb geen idee, maar dat scherm is in ieder geval niet van HASS.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
PuckStar schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 23:20:
[...]

Ik heb geen idee, maar dat scherm is in ieder geval niet van HASS.
De icoontjes komen vanuit Domoticz. Misschien wordt de pagina niet juist ingeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koop gewoon even een andere SD en zet daar een HASS install op. Minder werk dan uitzoeken waar dit vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:32
Op de RPi draait ook (experimenteel) een van mijn logging progjes om de SolarEdge omvormer en optimizers rechtstreeks lokaal te loggen zonder tussenkomst van SE. Als ik nu de SD kaar ga wisselen stopt dit proces. Dit wil ik nu niet onderbreken.
Ik was alleen benieuwd waar dit scherm vandaan kwam.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
Op dit moment gebruik ik nog Vera maar ga HASS in ieder geval testen.

Nu gebruik ik al jaren Vera en stap voor stap is mijn setup behoorlijk uitgebreid geworden. Wat ik ook merk is dat ik (en de rest van mijn gezien) met name de drie wall mounted tablets en de mobiele telefoons gebruiken (naast de gewone schakelaars) om evt zaken te bekijken of starten/stoppen. De interface van Vera gebruik ik eigenlijk alleen als ik echt dingen wil veranderen.

Op die tablets en mobiele telefoons gebruik ik Imperihome. Soms een beetje langzaam (polling vera) maar voor de rest echt top.

Wat me verbaasd is dat niemand hier om vraagt. Er is iemand die zelf iets gemaakt heeft met een web interface (https://community.home-as...ounted-dashboard/1896/382) maar ik vraag me af in welke mate dit schaalbaar is (bruikbaar voor grote gebruikersgroep).

Hoe doen jullie dit?

Overigens is er belangrijke voortgang mbt P1 ondersteuning: https://community.home-as...icity-gas-p1-port/1676/11

[ Voor 8% gewijzigd door tyfoon_2 op 24-08-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

ThinkPadd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:09:
Koop gewoon even een andere SD en zet daar een HASS install op. Minder werk dan uitzoeken waar dit vandaan komt.
Nou, dat valt tegen. Ik vanavond poging 3 wagen. Eerste keer niet het admin ww van rasbian gewijzigd, dan loop je na switchen naar de hass user compleet vast. Tweede keer is de installatie blijkbaar niet goed afgerond, geen idee waarom. Vanavond weer een verse raspbian erop en dan weer hass proberen erop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen ervaring mee, ik heb het in een VM op m'n thuisserver draaien. Daar draait Ubuntu Server op, ik heb de VirtualEnv guide van HASS gevolgd en dat ging zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
tyfoon_2 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:46:
Wat me verbaasd is dat niemand hier om vraagt. Er is iemand die zelf iets gemaakt heeft met een web interface (https://community.home-as...ounted-dashboard/1896/382) maar ik vraag me af in welke mate dit schaalbaar is (bruikbaar voor grote gebruikersgroep).

Hoe doen jullie dit?
Ik ben HASS nog flink aan het uitbreiden maar hoe ik wil dat het werkt is: automatisch!
Dus bijv. met sensoren gaan lichten aan/uit alsook stand van de zon, of regen.
Op die manier hoef je vrijwel nooit aan je lichten te komen.
Wil je wel perse een andere scene dan kan dat via de HUE Dimmer, of toch met de HASS webinterface (op de mobiel).
De Home tab van HASS kun je zo maken dat daar enkel de broodnodige zaken op staan, dus lichten/scenes bijv. de rest gooi je op andere tabbladen en kom jij zelf alleen op wanneer je dat wilt.

Misschien dat ik nog niet genoeg componenten heb of kan verzinnen waarbij ik wel een mooi dashboard aan de muur wil hebben, maar vooralsnog is het in mijn geval niet nodig.

Zoals gezegd wil ik zoveel mogelijk gaan voor automation (ipv handmatig).

Ik ben welk benieuwd: wat voor zaken starten/stoppen jullie allemaal in het gezin?

Nog een andere vraag voor iedereen:
Ik weet dat als je geen neutrale draad hebt (maar alleen 2 draden) je bij sommige fibaro schakelaars dan een tussendraadje kunt bevestigen zodat alles alsnog goed werkt.
Kan dat ook bij de rolluik schakelaar? https://www.robbshop.nl/fibaro-rolluik-schakelaar-v2

[ Voor 10% gewijzigd door PuckStar op 24-08-2016 15:50 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
@PuckStar; conceptueel klopt dit helemaal maar helaas gaat er toch nog wel eens iets niet volgens de automatisering 'regels' in een gezin met vijf man, poets, strijk klusmannen etc. etc. Bovendien heb ik >70 zwave devices, 6xcamera's, 7xsonos, 2xKodi, 4x chromecast, Receiver, 2xTV, NEST, OTGW, P1, bewatering, locatie bepaling, etc etc.

Mbt dashboards in HASS; kun je devices op meerdere plekken hebben? zodat je bv een 'dashboard' (met standaard HASS look en feel) heb in de keuken dat er anders uit ziet dan bv op de eerste verdieping?

[ Voor 3% gewijzigd door tyfoon_2 op 24-08-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
tyfoon_2 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:33:
@PuckStar; conceptueel klopt dit helemaal maar helaas gaat er toch nog wel eens iets niet volgens de automatisering 'regels' in een gezin met vijf man, poets, strijk klusmannen etc. etc. Bovendien heb ik >70 zwave devices, 6xcamera's, 7xsonos, 2xKodi, 4x chromecast, Receiver, 2xTV, NEST, OTGW, P1, bewatering, locatie bepaling, etc etc.

Mbt dashboards in HASS; kun je devices op meerdere plekken hebben? zodat je bv een 'dashboard' (met standaard HASS look en feel) heb in de keuken dat er anders uit ziet dan bv op de eerste verdieping?
wowzer dat is echt veel!!! :)

Volgens mij (maar je kunt het eens in de gitterchat vragen of in de community) kan dat (nog) niet.
Maar je kunt wel meerdere tabbladen hebben, die je bijv. Keuken, 1e verdieping noemt, en dan dus respectievelijk dat tabblad op die tablet/phone open laat staan.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
PuckStar schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:49:
[...]
Volgens mij (maar je kunt het eens in de gitterchat vragen of in de community) kan dat (nog) niet.
Maar je kunt wel meerdere tabbladen hebben, die je bijv. Keuken, 1e verdieping noemt, en dan dus respectievelijk dat tabblad op die tablet/phone open laat staan.
Met geluk zorgen de (AJAX) URL's er voor dat de URL het geselecteerde tabblad meteen opent :). Anders is dat soweiso een feature request waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
Soms lopen dingen een beetje uit de hand...... p.s. net de Amazon Echo besteld, redelijk makkelijk te krijgen via ebay voor geen extreme prijs. Ik heb een beetje rondgevraagd en in de context van thuis automatisering zijn mensen hier zeer enthousiast over http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,38901.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

ThinkPadd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:19:
Geen ervaring mee, ik heb het in een VM op m'n thuisserver draaien. Daar draait Ubuntu Server op, ik heb de VirtualEnv guide van HASS gevolgd en dat ging zonder problemen.
Dan ga ik die gewoon proberen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik probeer hass te installeren, eerst Jessie geinstalleerd en daarna het commando gedaan "wget -Nnv https://raw.githubusercon...ter/hass_rpi_installer.sh && bash hass_rpi_installer.sh
". Na een uur verloor ik de verbinding, in het log wat meldingen, kon de laatste acties wel handmatig uitvoeren. Heb de installatie inmiddels 3 keer opnieuw gestart maar krijg steeds zoiets:

Ik ben een beettje een n00b op dit gebied maar waarom moet dit een uur duren? Bestaat er niet een kant en klaar te downloaden image van? :) Ik heb een Raspberry Pi3, ik zou niet weten wat ik heb fout gedaan, ik doe de Domoticz SD er maar weer in die elke dag een paar keer uitvalt :X

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[localhost] sudo: git clone https://github.com/OpenZWave/open-zwave-control-panel.git
[localhost] out: fatal: destination path 'open-zwave-control-panel' already exists and is not an empty directory.
[localhost] out: 

Warning: sudo() received nonzero return code 128 while executing 'git clone https://github.com/OpenZWave/open-zwave-control-panel.git'!

[localhost] put: Makefile -> /srv/hass/src/open-zwave-control-panel/Makefile
[localhost] sudo: make
[localhost] out: make: Nothing to be done for 'all'.
[localhost] out: 

[localhost] sudo: ln -sd /srv/hass/hass_venv/lib/python3.4/site-packages/libopenzwave-0.3.1-py3.4-linux-armv7l.egg/config
[localhost] out: ln: failed to create symbolic link â€&#732;./configâ€&#8482;: File exists
[localhost] out: 

Warning: sudo() received nonzero return code 1 while executing 'ln -sd /srv/hass/hass_venv/lib/python3.4/site-packages/libopenzwave-0.3.1-py3.4-linux-armv7l.egg/config'!

[ Voor 8% gewijzigd door Pixal op 24-08-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik weet niet zeker of ik de tweede keer net zo'n soort foutmelding had. Probeer anders ook de VirtualEnv guide, dat lijkt bij mij inmiddels gelukt (hij is nu nog bezig met installatie HASS). Gaat tot nu toe soepeler dan de twee pogingen ervoor. https://home-assistant.io.../installation-virtualenv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Pixal schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:46:
Ik probeer hass te installeren, eerst Jessie geinstalleerd en daarna het commando gedaan "wget -Nnv https://raw.githubusercon...ter/hass_rpi_installer.sh && bash hass_rpi_installer.sh
". Na een uur verloor ik de verbinding, in het log wat meldingen, kon de laatste acties wel handmatig uitvoeren. Heb de installatie inmiddels 3 keer opnieuw gestart maar krijg steeds zoiets:

Ik ben een beettje een n00b op dit gebied maar waarom moet dit een uur duren? Bestaat er niet een kant en klaar te downloaden image van? :) Ik heb een Raspberry Pi3, ik zou niet weten wat ik heb fout gedaan, ik doe de Domoticz SD er maar weer in die elke dag een paar keer uitvalt :X

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[localhost] sudo: git clone https://github.com/OpenZWave/open-zwave-control-panel.git
[localhost] out: fatal: destination path 'open-zwave-control-panel' already exists and is not an empty directory.
[localhost] out: 

Warning: sudo() received nonzero return code 128 while executing 'git clone https://github.com/OpenZWave/open-zwave-control-panel.git'!

[localhost] out: 

[localhost] sudo: ln -sd /srv/hass/hass_venv/lib/python3.4/site-packages/libopenzwave-0.3.1-py3.4-linux-armv7l.egg/config
[localhost] out: ln: failed to create symbolic link â€&#732;./configâ€&#8482;: File exists
[localhost] out: 

Warning: sudo() received nonzero return code 1 while executing 'ln -sd /srv/hass/hass_venv/lib/python3.4/site-packages/libopenzwave-0.3.1-py3.4-linux-armv7l.egg/config'!
Hmm vreemd. Stopt het daarna helemaal?
Ik weet dat anderen ook wel eens issues hadden met de AIO.
Heb je de stappen gevolgd zoals Ben die noemt in zijn video? YouTube: One Step Home Assistant Install On A Raspberry Pi
Zo heb ik het gedaan en dat ging in 1 keer goed.
O.a. dus Expand filesystem.

Hier een post die ik nog vond over wat je eerst kunt doen: https://community.home-as...-in-one-installer/1425/13

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ja ook extend etc gedaan, verder ook zelfde stappen, alleen had ik misschien niet eerst:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Pixal schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:35:
Ja ook extend etc gedaan, verder ook zelfde stappen, alleen had ik misschien niet eerst:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

moeten doen?
Misschien. Ik weet het niet meer :(

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Pixal schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:46:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[localhost] out: 

[localhost] out: 

[localhost] out: 

De hele installatie op een rpi duurt idd iets van een uur.
ik wil best een complete image maken. Dan kun je die downloaden en installeren, bespaart je dan een hoop werk.
m.b.t als de verbinding verbreekt en dit ook bij de domoticz gebeurt, dan kan het ook zijn dat je problemen hebt binnen je netwerk. Dat staat los van HA.

edit: ik ga een image maken op een 8GB microSD. gaat wel even duren, maar dan kun je die als basis gebruiken. ik leg dan ook wel uit hoe en wat ik gedaan heb, dan kun je het ook zelf proberen

[ Voor 4% gewijzigd door NLMaca op 24-08-2016 23:15 . Reden: update image ]

• breinonline

breinonline

breinonline schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:01:
Ik weet niet zeker of ik de tweede keer net zo'n soort foutmelding had. Probeer anders ook de VirtualEnv guide, dat lijkt bij mij inmiddels gelukt (hij is nu nog bezig met installatie HASS). Gaat tot nu toe soepeler dan de twee pogingen ervoor. https://home-assistant.io.../installation-virtualenv/
En niet gelukt, ik krijg een "bad pipe" melding nadat ik ben gaan slapen. Mogelijk de energiebesparing van de pi die ellende veroorzaakt? Maar er staat in geen enkele tutorial dat je die eerst moet uitzetten.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

NLMaca schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 23:06:
[...]

De hele installatie op een rpi duurt idd iets van een uur.
ik wil best een complete image maken. Dan kun je die downloaden en installeren, bespaart je dan een hoop werk.
m.b.t als de verbinding verbreekt en dit ook bij de domoticz gebeurt, dan kan het ook zijn dat je problemen hebt binnen je netwerk. Dat staat los van HA.

edit: ik ga een image maken op een 8GB microSD. gaat wel even duren, maar dan kun je die als basis gebruiken. ik leg dan ook wel uit hoe en wat ik gedaan heb, dan kun je het ook zelf proberen
Super! :)

Ik heb het idee dat het een combinatie van één van mijn apparaten en domoticz is. Waar het nu aan ontbreekt in Domoticz is logging, Domoticz geeft aan dat de service draait maar is toch niet bereikbaar. Er wordt wel veel gelogd maar niet echt wat er op de achtergrond gebeurt, met de webinterface bijvoorbeeld. (dat is het enige wat steeds down gaat) Heeft HA uitgebreide log opties?

• nielsn
Gisteren heb ik mijn RPi3 binnen gekregen en ben inmiddels aan mijn tweede installatie van Hass bezig (Na wat dingen geprobeerd te hebben startte deze niet meer op).

Het commando uit deze post werkt perfect op mijn Pi. Het lijkt er op dat het AIO script alleen feilloos werkt op een RPi3.

Ik maak straks een backup van mijn SD-kaart zodat het opnieuw installeren een stuk sneller gaat, want iets zegt mij dat ik dit nog een paar keer zal moeten doen.

• PuckStar
Pixal schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:36:
[...]
Heeft HA uitgebreide log opties?
Ja :)
https://home-assistant.io/components/logger/

En je kunt ook influx en grafana gebruiken om op een andere manier inzicht in alles wat gelogd wordt te krijgen. https://home-assistant.io.../07/influxdb-and-grafana/
Ik kreeg het wat moeilijk aan de praat maar is uiteindelijk gelukt (zie ook dit topic: https://community.home-as...influxdb-and-grafana/2638)

[My Home Automations]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hah, als het jou al wat moeite kost...

Maar ik ga het binnenkort weer proberen. Even kijken of ik de image van NLMaca een keer kan proberen en een extra Pi op de kop tikken zodat ik niet steeds SD kaartjes hoef te switchen.

• nielsn
Ik snap er geen hol meer van...

Verse installatie van Hass met een aantal componenten geïnstalleerd. Ben alles handmatig gaan invoeren in het configuratiebestand en dit werkt ook naar behoren. Zo had ik Hue en Plex geconfigureerd. Kwestie van Hass herstarten en het staat er ook in.

Na een reboot van mijn Pi laat Hass alleen nog maar het sun component zien. Geen spoor meer van Hue en Plex.

En dan had ik ook nog het volgende...

Wanneer een aantal componenten wil instellen start de gehele pagina niet meer op. Dit was het geval bij Kodi en SABnzbd. Natuurlijk netjes met de voorbeeld pagina erbij waardoor het kinderspel zou moeten zijn, maar helaas.
Wanneer ik deze weer uit het yaml bestand haal werkte het wel weer.

Dit weekend heb ik wat meer tijd om te hobbyen, eens kijken of het dan wel lukt.

• PuckStar
nielsn schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:53:
Ik snap er geen hol meer van...

Verse installatie van Hass met een aantal componenten geïnstalleerd. Ben alles handmatig gaan invoeren in het configuratiebestand en dit werkt ook naar behoren. Zo had ik Hue en Plex geconfigureerd. Kwestie van Hass herstarten en het staat er ook in.

Na een reboot van mijn Pi laat Hass alleen nog maar het sun component zien. Geen spoor meer van Hue en Plex.
Ben je al met groepen gaan werken? Want als je groepen hebt laat hij alleen nog maar zien wat je specifiek in de groepen zet.
En dan had ik ook nog het volgende...

Wanneer een aantal componenten wil instellen start de gehele pagina niet meer op. Dit was het geval bij Kodi en SABnzbd. Natuurlijk netjes met de voorbeeld pagina erbij waardoor het kinderspel zou moeten zijn, maar helaas.
Wanneer ik deze weer uit het yaml bestand haal werkte het wel weer.

Dit weekend heb ik wat meer tijd om te hobbyen, eens kijken of het dan wel lukt.
yaml is heel erg gevoelig dus het zou zo maar kunnen zijn dat je toch ergens een spatie teveel of te weinig hebt staan.
als je je config kunt delen (via pastebin.com bijv.) kunnen we meekijken wat er mis is.

[My Home Automations]

• breinonline

breinonline

Nou, ik ook niet. Ook de derde keer is de installatie weer niet gelukt. Dadelijk maar wéér de SD kaart legen en een verse demian erop. En nog maar weer een keer proberen. Daarna geef ik het denk ik maar op ;w

• PuckStar
breinonline schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:54:
[...]

Nou, ik ook niet. Ook de derde keer is de installatie weer niet gelukt. Dadelijk maar wéér de SD kaart legen en een verse demian erop. En nog maar weer een keer proberen. Daarna geef ik het denk ik maar op ;w
Just checking: jullie doen dit ook eerst?
https://community.home-as...-in-one-installer/1425/12
Wat volgens mij ook langs komt in de video van Ben: YouTube: One Step Home Assistant Install On A Raspberry Pi

[My Home Automations]

• breinonline

breinonline

De eerste keer niet, de twee keer daarna wel. Maar tot nu toe lijkt het daar dus niet in te zitten :/

• PuckStar
breinonline schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 20:13:
De eerste keer niet, de twee keer daarna wel. Maar tot nu toe lijkt het daar dus niet in te zitten :/
hmm. wat zegt de log?

[My Home Automations]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Waarom opent er niet iemand een GitHub issue: https://github.com/home-assistant/home-assistant/issues en melden jullie daar je troubles m.b.t. installeren op een Raspberry Pi even :? Niet om jullie hier weg te jagen, maar wellicht is de installer niet helemaal goed.
Als niemand dat bij de ontwikkelaars meld dan kan het lang duren voor ze erachter komen en het oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 25-08-2016 22:35 ]

• NLMaca
Ben het eens met je. ik heb tot dusver 2x een verse installatie op een rpi2 kunnen doen en ben geen enkel probleem tegen gekomen, behalve het open zetten van een port mbv iptables.

Ik probeer het altijd te melden bij opensource packages, alleen zullen ze ook vragen hoe ze dit kunnen reproduceren.

mijn eerste installatie was zelfs zonder het vergroten van het filessystem -> geen probleem
2e installatie met opties even nalopen -> geen probleem
3e installatie ging fout omdat mijn pc zichzelf afsloot waardoor de ssh sessie gekilled werd.
installatie die nu loopt is mbv een screen sessie, omdat de totale installatie 1+ uur duurt. die zal morgen wel klaar zijn.

Maar idd ik denk dat het beter is om het hier te beperken tot echt HA. Anders pakken we een nieuw topic met installatie van HA op een RPI. als verwijzing verder met HA kunnen we naar dit topic verwijzen om het een beetje schoon te houden.

edit:
het is natuurlijk ook zo dat je op tweakers zit en er ook wordt verwacht dat je dingen zelf probeert uit te zoeken. Dat maakt het ook leuk in mijn ogen. Je kan rustig avonden bezig zijn om iets uit te zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door NLMaca op 25-08-2016 23:48 . Reden: zie edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

De eerste keer kwam ik het systeem niet meer in (dat was met niet aangepast password), geen log kunnen inzien. De tweede keer was er geen log aangemaakt en de derde keer heb ik al niet meer gecheckt. Vroeger kon ik ook dagen besteden aan uitzoeken van dingen maar als vader van twee jonge kinderen kost dat net teveel tijd. Ik heb Domoticz al draaien zonder echt problemen dus als dit niet lukt, dan maar niet. Er is geen noodzaak om HASS te draaien. Github: ik weet dat er files van mensen staan maar daar stopt mijn kennis wel van die site. Verder heb ik bijna geen programmeerkennis (met HASS desondanks toch geen probleem als ik dit topic mag geloven) maar dat bemoeilijkt het uitzoeken van dit soort fouten wel.

Overigens: de vierde keer weer (net als de tweede) de alle-in-one installer geprobeerd en het lijkt nu gelukt te zijn
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Hier werkt het weer. Het bleek dat ik onder de laatste regels een aantal overbodige lege regels had staan.
Heb Notepad++ geïnstalleerd om dit te voorkomen in de toekomst.

Ik zal eens kijken om een GitHub issue aan te maken over de AIO installer op een Rpi2. Is het dan de bedoeling om het probleem te reproduceren? Ben namelijk niet bekend met GitHub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kunt www.yamllint.com in het vervolg gebruiken om je code te valideren. Die zal dat soort foutjes ook wel vinden en scheelt je een hoop zoekwerk. Ik zal hem even in de topicwarning zetten, is wel handig.

Je kunt via de link die ik gaf (https://github.com/home-assistant/home-assistant/issues) een issue aanmaken, dat is niet veel anders dan hier gewoon een forumpost aanmaken :P Je vertelt wat je doet (de commando's even erin zetten) en welke foutmeldingen je krijgt e.d. Dan zal er vast één van de developers wel reageren met wat tips die je kunt proberen. Als de anderen hier dan ook reageren dan heb je kans dat het zo opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
ThinkPadd schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:41:
Je kunt www.yamllint.com in het vervolg gebruiken om je code te valideren. Die zal dat soort foutjes ook wel vinden en scheelt je een hoop zoekwerk. Ik zal hem even in de topicwarning zetten, is wel handig.
Nice. Ik heb het ook in de TS gezet.
Misschien een idee om in de topicwarning ook te melden dat in de TS handige links te vinden zijn?
Ik denk dat veel vragen via die links ook al worden beantwoord namelijk.

Als iemand nog ideeën heeft voor de TS hoor ik het graag!

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 13:21

FutureCow

(C) FutureCow

Ik wil wat gaan proberen met Home Assistant door eerst even mijn MySensor gateway eraan te koppelen. Ik krijg alleen een foutmelding van HA als deze data van de gateway ontvangt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
[...]
INFO:homeassistant.loader:Loaded mysensors from homeassistant.components.mysensors
[...]
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event component_loaded[L]: component=mysensors>
[...]
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event platform_discovered[L]: platform=mysensors, discovered=, service=load_platform.sensor>
[...]
INFO:homeassistant.loader:Loaded sensor.mysensors from homeassistant.components.sensor.mysensors
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event component_loaded[L]: component=switch>
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event platform_discovered[L]: platform=mysensors, discovered=, service=load_platform.switch>
INFO:homeassistant.loader:Loaded switch.mysensors from homeassistant.components.switch.mysensors
[...]
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event service_registered[L]: domain=switch, service=mysensors_send_ir_code>
[...]
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event platform_discovered[L]: platform=mysensors, discovered=, service=load_platform.binary_sensor>
[...]
INFO:homeassistant.loader:Loaded binary_sensor.mysensors from homeassistant.components.binary_sensor.mysensors
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event platform_discovered[L]: platform=mysensors, discovered=, service=load_platform.light>
INFO:homeassistant.loader:Loaded light.mysensors from homeassistant.components.light.mysensors
[...]
INFO:mysensors.mysensors:Trying to connect to /dev/ttyUSB21
INFO:homeassistant.core:Timer:starting
INFO:homeassistant.components.mysensors:No sketch_name: node 0
INFO:mysensors.mysensors:/dev/ttyUSB21 is open...
INFO:mysensors.mysensors:Connected to /dev/ttyUSB21
INFO:mysensors.mysensors:n:0 c:255 t:3 s:9 p:TSP:MSG:READ 34-34-0 s=1,c=1,t=0,pt=7,l=5,sg=0:27.8
WARNING:mysensors.mysensors:Error decoding message from gateway, bad data received:

WARNING:mysensors.mysensors:Error decoding message from gateway, bad data received:

INFO:mysensors.mysensors:n:0 c:255 t:3 s:9 p:TSP:MSG:READ 32-32-0 s=255,c=3,t=22,pt=5,l=4,sg=0:3034678
[...]

Mijn Config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
homeassistant:
  # Name of the location where Home Assistant is running
  name: Home
[...blabla...]

mysensors:
  gateways:
  - device: '/dev/ttyUSB21'
    presistence_file: 'home/frans/.homeassistant/mysensors.json'
    baud_rate: 115200
  debug: true
  persistence: true
  version: '1.5'
  optimistic: false

Iemand die mij een stapje verder kan helpen?

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb je logfile even wat ingekort, het is irritant voor mensen op een smartphone als je enorm lange logs post. Probeer in het vervolg zelf alvast wat te filteren door alleen de relevante stukken hier te plaatsen. Of zet het even op http://pastebin.com/ o.i.d. en zet hier het linkje neer als je wel perse een lange lap tekst moet plaatsen

Je hebt er 'presistence_file:' in staan, moet dat geen 'persistence_file:' zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 13:21

FutureCow

(C) FutureCow

Die typfout aangepast.... helaas geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
FutureCow schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:00:
Ik wil wat gaan proberen met Home Assistant door eerst even mijn MySensor gateway eraan te koppelen. Ik krijg alleen een foutmelding van HA als deze data van de gateway ontvangt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
[...]
INFO:homeassistant.loader:Loaded mysensors from homeassistant.components.mysensors
[...]
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event component_loaded[L]: component=mysensors>
[...]
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event platform_discovered[L]: platform=mysensors, discovered=, service=load_platform.sensor>
[...]
INFO:homeassistant.loader:Loaded sensor.mysensors from homeassistant.components.sensor.mysensors
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event component_loaded[L]: component=switch>
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event platform_discovered[L]: platform=mysensors, discovered=, service=load_platform.switch>
INFO:homeassistant.loader:Loaded switch.mysensors from homeassistant.components.switch.mysensors
[...]
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event service_registered[L]: domain=switch, service=mysensors_send_ir_code>
[...]
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event platform_discovered[L]: platform=mysensors, discovered=, service=load_platform.binary_sensor>
[...]
INFO:homeassistant.loader:Loaded binary_sensor.mysensors from homeassistant.components.binary_sensor.mysensors
INFO:homeassistant.core:Bus:Handling <Event platform_discovered[L]: platform=mysensors, discovered=, service=load_platform.light>
INFO:homeassistant.loader:Loaded light.mysensors from homeassistant.components.light.mysensors
[...]
INFO:mysensors.mysensors:Trying to connect to /dev/ttyUSB21
INFO:homeassistant.core:Timer:starting
INFO:mysensors.mysensors:/dev/ttyUSB21 is open...
INFO:mysensors.mysensors:Connected to /dev/ttyUSB21
INFO:mysensors.mysensors:n:0 c:255 t:3 s:9 p:TSP:MSG:READ 34-34-0 s=1,c=1,t=0,pt=7,l=5,sg=0:27.8

INFO:mysensors.mysensors:n:0 c:255 t:3 s:9 p:TSP:MSG:READ 32-32-0 s=255,c=3,t=22,pt=5,l=4,sg=0:3034678
[...]

Mijn Config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
homeassistant:
  # Name of the location where Home Assistant is running
  name: Home
[...blabla...]

mysensors:
  gateways:
  - device: '/dev/ttyUSB21'
    presistence_file: 'home/frans/.homeassistant/mysensors.json'
    baud_rate: 115200
  debug: true
  persistence: true
  version: '1.5'
  optimistic: false

Iemand die mij een stapje verder kan helpen?
Zoek eens op pyserial en je foutmelding. Bepaalde versies heb je die melding volgens mij. Is wel een warning, geen error, werkt het echt niet?

https://forum.mysensors.o...bably-received-bad-byte/2

cd /pub && more beer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

breinonline schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 06:29:
Overigens: de vierde keer weer (net als de tweede) de alle-in-one installer geprobeerd en het lijkt nu gelukt te zijn
*O*
En inderdaad is het gelukt. Ik heb ook de aeon stick aan de praat en zie de drie z-wave schakelaars die ik heb. Nu de rest uitvinden. Bij het uitvinden welke schakelaar wat doet (ze heten nu alledrie hetzelfde), schakelt iedere schakelaar dan het ene licht en dan het andere licht. Beetje vaag, maar misschien moet het netwerk nog even goed wakker worden. Morgen maar weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Vraagje: ik ben nu aan het kijken naar de nodige beveiliging. Ik heb https://home-assistant.io...ption-using-lets-encrypt/ uiteraard gevonden en YouTube: Port Forwarding, DNS, and Encryption - How To Secure Home Assistant ..., daarop gebaseerd. Domoticz kon ik https draaien zonder externe certificaten toestanden. Ik moet nu blijkbaar eerst een DNS service van een ander gebruiken (kan ik neem ik aan vervangen voor mijn Asus router die dat al doet) en kan dan alleen een 90 dagen certificaat krijgen (en bij alternatieven vast langer als ik betaal). Zijn er nog andere mogelijkheden om https te krijgen voor HASS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wil je perse HTTPS of wil je HASS gewoon veilig van buitenaf kunnen benaderen?
In dat laatste geval zou je ook een VPN kunnen opzetten.

Dat 90 dagen certificaat is van Let's Encrypt vermoed ik? Die kun je vrij eenvoudig weer vernieuwen meen ik, volgens mij zelfs automatisch. Het domeinnaam gebeuren is omdat een certificaat dat nodig heeft, die werken niet met IP-adressen geloof ik. Als jij een andere Dynamic DNS dienst gebruikt dan zal dat vast ook werken.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2016 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PuckStar
Er is weer een nieuwe versie van Home Assistant, versie 0.27
https://home-assistant.io...ons-hue-fake-unification/

Met onder andere een Configuration Validator en HTML 5 Push Notifications (notificaties direct op bijvoorbeeld je mobiel, en je kunt er ook nog 2 action buttons aan koppelen!)

Lees ook altijd goed de change log door omdat er soms ook zaken verdwijnen of vervangen worden.
Bijvoorbeeld vanaf deze versie wijzigen wat namen. Voorlopig werken de oude nog wel, maar er komt een dag dat die oude niet meer werken.

Maak ook altijd een backup van al je yaml (en openzwave) configuratie bestanden voordat je een update uitvoert. Eventueel maak je een image van je volledige sd kaartje.

@nielsn er staat ook iets over SABnzbd in. Daar was jij toch o.a. mee bezig?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie update weer, zitten best wat leuke toevoegingen in. O.a. Wunderground om gratis weerdata binnen te halen. Gebruikte ik met Domoticz ook al. Ik ben wel geïnteresseerd in de buitentemperatuur, zodat ik een rule kan maken die mij een notificatie stuurt als het buiten koeler is dan binnen, zodat ik weet wanneer de ramen open kunnen om de boel door te laten waaien. Die rule moet ik nog een keer maken ;)

Die nieuwe HTML5 notificatie is ook wel leuk, je kunt twee knoppen toevoegen. Op die manier kun je HASS iets aan je laten vragen en die actie bevestigen.

De config validator lijkt mij ook wel een handig iets.

Backup maken is hier eenvoudig, ik maak een snapshot van de VM waar HASS in draait voor ik ga upgraden. Als het dan mislukt is het twee klikken en ik ben weer terug bij de vorige situatie :)
Je YAML op BitBucket of GitHub zetten, heb je zelf een backup met versiebeheer en hebben anderen er ook gelijk wat aan ;) Wel opletten dat je geen files met wachtwoorden erin upload >:) Ik gebruik secrets.yaml waar de passwords in staan, en die komt uiteraard niet op m'n BitBucket ;)

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

ThinkPadd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:35:
Wil je perse HTTPS of wil je HASS gewoon veilig van buitenaf kunnen benaderen?
In dat laatste geval zou je ook een VPN kunnen opzetten.

Dat 90 dagen certificaat is van Let's Encrypt vermoed ik? Die kun je vrij eenvoudig weer vernieuwen meen ik, volgens mij zelfs automatisch. Het domeinnaam gebeuren is omdat een certificaat dat nodig heeft, die werken niet met IP-adressen geloof ik. Als jij een andere Dynamic DNS dienst gebruikt dan zal dat vast ook werken.
ik wil er veilig bij kunnen. VPN zal ik eens nazoeken dan. Het vernieuwen van het certificaat gaat vrijwel automatisch (email waarschuwing met link) maar je moet tijdelijk twee poorten van de router extra openzetten. Al met al is dat het net niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Inderdaad een mooie update. Heb een paar dagen vrij waardoor ik weer wat meer tijd heb om alles te gaan configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Ik wou eventueel HASS op mijn RasPi B+ zetten, maar ik heb de volgende vragen:
  1. Ik heb een Philips Hue, dat werkt toch gewoon?
  2. Ik heb ook KAKU, ondersteund HASS dat? En daar moet ik toch wat hardware voor kopen? Waar kan ik die hardware in Nederland bestellen?
  3. Heeft HASS ook een API? Ik zou graag een eigen client voor HASS willen maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
  1. Ja, https://home-assistant.io/components/light.hue/
  2. Ja, makkelijkste is via https://home-assistant.io/components/switch.rfxtrx/ + RFXCOM webshop. Maar met Arduino kan ook, via pilight: https://home-assistant.io/components/switch.pilight/
  3. Ja, https://home-assistant.io/developers/
Volgende keer zelf even zoeken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2016 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
Pixal schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:35:
Hah, als het jou al wat moeite kost...

Maar ik ga het binnenkort weer proberen. Even kijken of ik de image van NLMaca een keer kan proberen en een extra Pi op de kop tikken zodat ik niet steeds SD kaartjes hoef te switchen.
ik heb een image gemaakt. Je hebt wel minimaal een 8GB stick nodig.

de image is wel voor een rpi2, maar zou (gok ik) ook op een rpi3 moeten werken.

download: https://stack.vanmarion.nl/index.php/s/BNRd4A0yNanfvjj

wat zit er in:
raspi-config nagelopen
- filesystem extended
is geupdate en geupgrade

HA versie: 0.26.3

firewall: ufw
port 8123 al toegevoegd

brand de image naar je sd/micro sd zoals je dit ook met de normale image doet. Doordat je nu 7,5GB er op zet duurt het iets langer.

Als je dan de sd in je rpi stopt hoef je alleen nog maar het ipadres van je rpi in de browser te zetten incl port 8123

Wachtwoord zit er niet op. Dat mag je zelf doen.
Kijk maar of het lukt

Update:
Indien je deze image wilt upgraden naar de laatste versie log dan in en doe het volgende
Login to Raspberry Pi
code:
1
ssh pi@your_raspberry_pi_ip

Change to hass user
code:
1
sudo su -s /bin/bash hass

Change to virtual enviroment
code:
1
source /srv/hass/hass_venv/bin/activate

Update HA
code:
1
pip3 install --upgrade homeassistant

Als laatste je rpi even herstarten (vanuit browser werkte bij mij niet)
sudo reboot

[ Voor 16% gewijzigd door NLMaca op 28-08-2016 19:39 . Reden: update: upgrade to 0.27.0 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
NLMaca schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:07:
[...]

ik heb een image gemaakt. Je hebt wel minimaal een 8GB stick nodig.
Top! Zit er ook al alles in voor Zwave (cq openzwave)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
tyfoon_2 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:59:
[...]

Top! Zit er ook al alles in voor Zwave (cq openzwave)?
nee, dat mag je zelf doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsn
Oké, hier de bevindingen van een n00b:

Wanneer je meerdere devices van hetzelfde soort wil gebruiken mogen de namen niet hetzelfde zijn. Het makkelijkste is om deze te nummeren.

Het kan soms even duren voordat Hass helemaal opnieuw is opgestart. Na een aantal seconden is de configuratie ingeladen waardoor de pagina wel wordt weergegeven (mits de config goed is)

Wanneer je een restart hebt gedaan met een niet werkende configuration.yaml kun je met onderstaand commando Hass herstarten, uiteraard nadat het configatie bestand is aangepast.
code:
1
sudo systemctl restart home-assistant.service
Pagina: 1 2 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.