Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
nielsn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:11:
Oké, hier de bevindingen van een n00b:

Wanneer je meerdere devices van hetzelfde soort wil gebruiken mogen de namen niet hetzelfde zijn. Het makkelijkste is om deze te nummeren.

Het kan soms even duren voordat Hass helemaal opnieuw is opgestart. Na een aantal seconden is de configuratie ingeladen waardoor de pagina wel wordt weergegeven (mits de config goed is)

Wanneer je een restart hebt gedaan met een niet werkende configuration.yaml kun je met onderstaand commando Hass herstarten, uiteraard nadat het configatie bestand is aangepast.
code:
1
sudo systemctl restart home-assistant.service
Altijd handig voor nieuwelingen om te weten.
Betreft incorrecte code checken zit in de laatste HASS versie (0.27) een optie om dat van te voren te checken:
$ hass --script check_config

Leuk nieuws voor ons als automation fans:
Philips brengt in november bewegingsdetector uit voor Hue-lampen
Philips Hue now has a motion sensor that can turn on lights

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 17:15
Voor € 39,95 wil ik er best een hebben, heb nu een deursensor welke dan weg kan.

Mijn volgende stap is om alles te groeperen. Zo staan er nu onder andere een stuk of 20 sensoren en 4 mediaspelers op het beginscherm. Deze wil ik netjes onderverdeeld hebben. Ik ga ook kijken om home detection werkend te krijgen.

Oh ja, eerst even een backup maken voordat alles weer overhoop ligt... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook gezocht:
  1. Ik had die Hue component gezien, maar ik wist niet of dat gewoon werkte…
  2. Ik had alleen op "KAKU" gezocht en kon dat daarom niet vinden. Die RFXCom is wat te duur voor mij. PiLight werkt toch ook zonder Arduino? En wat voor hardware moet ik aanschaffen voor PiLight?
  3. Ik kon die pagina ff niet vinden…

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2016 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het leuker lijkt dan het is. Iets doet mij vermoeden dat het enkel werkt op de HUE lampen. Ik ben dus benieuwd hoe je deze 'switch' en 'lux' meting in HASS gaat krijgen. Als dat niet kan heb je er denk ik weinig aan, tenzij je enkel je verlichting wilt schakelen.

Wel mooi om te zien dat het een kleine module is en die op (ik hoop oplaadbare) batterijen werkt en dus overal te plaatsen is. Al de schakelmomenten en de lux in HA kan binnenkomen dan heb ik er wel oren naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 10:00
Na wat pogingen aan de praat gekregen op een frisse Rpi3. Het lukte niet goed via een terminal sessie, op een of andere manier werd toch de verbinding onverwacht verbroken. Aan het scherm gehangen en toen liep alles netjes door. Volg gewoon (exact!) YouTube: One Step Home Assistant Install On A Raspberry Pi

Vera erbij gezet als 'hub' en direct alle vera schakelaars/dimmers/sensoren beschikbaar. Erg snelle GUI en alles schakelt ook gelijk. Nu maar eens gaan kijken of e.e.a. netjes te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:30
tyfoon_2 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:45:
Na wat pogingen aan de praat gekregen op een frisse Rpi3. Het lukte niet goed via een terminal sessie, op een of andere manier werd toch de verbinding onverwacht verbroken. Aan het scherm gehangen en toen liep alles netjes door. Volg gewoon (exact!) YouTube: One Step Home Assistant Install On A Raspberry Pi........
ik start altijd een of meerdere 'screens' op, als dan de verbinding wegvalt of je wilt op een later moment verder loopt alles gewoon door..
echt super handig..als je het een keer gebruikt hebt snap je daarna niet meer waarom je ooit zonder kon :)

http://www.tecmint.com/sc...o-manage-linux-terminals/

cd /pub && more beer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:15
Inmiddels Domoticz eruit getrapt en helemaal overgestapt op HA. Heerlijk! Draait zelfs op mijn pi 1 zeer stabiel.

Inmiddels ook alvast m'n (basis) config op git gezet. Voornamelijk voormezelf (source control) maar misschien ook leuk voor anderen.

Kan ik in Home Assistant ook op een of andere manier duidelijk krijgen welke nodes met elkaar verbonden zijn? Beetje zoals dit in Domoticz terug te vinden is:

Afbeeldingslocatie: http://labs.hipheid.nl/network.jpg

Ik heb namelijk het idee dat een van mijn power plugs net niet bereikt wordt aangezien ik daar geen waarden van terug krijg.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28
Ik ben ook aan het kijken om over te stappen vanaf domoticz. Alleen de aansturing van de rolluiken houdt mij nog tegen. Dat gaat niet allemaal even soepel.

Ik heb 1 fibaro module en 2 duwi z.me modules in gebruik.

Als ik op de slider een positie aangeef lijkt het totaal willekeur welke kant het rolluik op gaat.

Daarnaast krijg ik de fibaro module totaal niet lekker werkend. Als het rolluik fysiek dicht is geeft Hass open aan en andersom. Het laten zakken en openen gaat wel goed.
Volgens een threat op het Hass forum was de bedrading dan verkeerd aangesloten.

Ik dus alles omdraaien. Nu geeft ie het open en dicht wel juist, maar gaat het rolluik de verkeerde kant op. Schiet mij maar lek.

Iemand tips?

• PuckStar
sjorsjes schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:01:
Inmiddels Domoticz eruit getrapt en helemaal overgestapt op HA. Heerlijk! Draait zelfs op mijn pi 1 zeer stabiel.

Inmiddels ook alvast m'n (basis) config op git gezet. Voornamelijk voormezelf (source control) maar misschien ook leuk voor anderen.
Gaaf!
Interessant dat je je NAS gegevens ook uitleest. Daar ga ik ook effe naar kijken.
Voor tuinverlichting gebruik ik elevation ipv offset. Dat gaat mee met de seizoenen namelijk.
Ook heb ik (om te simuleren dat iemand handmatig de lichten uit doet, werkt beter tegen dieven :)) een random tijd dat de lichten uit gaan.
Ik zal de setup daarvan spoedig even hier plaatsen.

[My Home Automations]

Verwijderd

Welke versie HASS gebruik je?
sjorsjes schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:01:

Kan ik in Home Assistant ook op een of andere manier duidelijk krijgen welke nodes met elkaar verbonden zijn? Beetje zoals dit in Domoticz terug te vinden is:

[afbeelding]

Ik heb namelijk het idee dat een van mijn power plugs net niet bereikt wordt aangezien ik daar geen waarden van terug krijg.
Leuk dat je je config ook deelt :) Ik zou je rules gaan opsplitsen in losse .yaml bestanden ipv allemaal in één automation.yaml. Als je nu één typfout maakt dan werken gelijk al je rules niet meer.
Zie ook hoe ik het doe: https://bitbucket.org/frankiepankie/home-assistant

Het Z-Wave verhaal is 'OpenZWave' en staat los van Home Assistant eigenlijk. Dat dashboard wat je daar ziet is ook van OpenZWave meen ik, dus volgens mij moet je dat ook wel naast HASS aan de gang kunnen krijgen. Via Domoticz kun je het makkelijk opvragen, maar ook daar is het eigenlijk een los component waar Domoticz mee praat.

Voor dat soort dingen heb ik nog een oude Raspberry liggen met Domoticz erop waar ik m'n Aeon stick dan even in stop. Vond ik makkelijker dan allerlei OpenZWave dingen compileren op m'n HASS VM.

• kipfel
0.27 en probleem speelt ook 0.27.1

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:29

jjust

Het leven is een strijd

Waarschijnlijk een stomme vraag maar ik kom er even niet uit. Ik heb HA geinstalleerd in een ubuntu VM. Hierbij heb ik deze installatie guide gevolgd. Dat werkt so far so good.

Nu wilde ik de configuration.yaml file aanpassen. De eigenaar van deze file is user hass en niet de standaard user die ik op Ubuntu heb ingesteld. Ik kan alleen zowel in putty als in winscp niet inloggen als hass. Wel als de standaard user maar die heeft geen rechten om de configuration.yaml aan te passen. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

• ny-hardcore
jjust schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:12:
Waarschijnlijk een stomme vraag maar ik kom er even niet uit. Ik heb HA geinstalleerd in een ubuntu VM. Hierbij heb ik deze installatie guide gevolgd. Dat werkt so far so good.

Nu wilde ik de configuration.yaml file aanpassen. De eigenaar van deze file is user hass en niet de standaard user die ik op Ubuntu heb ingesteld. Ik kan alleen zowel in putty als in winscp niet inloggen als hass. Wel als de standaard user maar die heeft geen rechten om de configuration.yaml aan te passen. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
sudo ?

cd /pub && more beer

• PuckStar

Probeer dit eens in Winscp:
https://home-assistant.io...rry-pi-all-in-one/#winscp
Betreft je NAS sensors.
Hoe kan ik het percentage van hoe vol mijn volume is laten zien in HASS?
Ik zie o.a. dit staan:

# Volume 1
# .1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.4.38 - HD Unit
# .1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.5.38 - HD Total
# .1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.6.38 - HD Used
# HDFree = $((($HDTotal - $HDUsed) * $HDUnit / 1024 / 1024 / 1024))

Maar hoe toon ik die HDFree?

[My Home Automations]

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Als ik dat doe en inlog met user hass krijg ik de melding "Cannot initialize SFTP protocol. Is the host running a SFTP server?" en wordt de connectie gesloten.

Als ik met de gewone user inlog maakt winscp gewoon verbinding maar heb ik geen rechten op configuration.yaml. Weet niet hoe ik dan de user wijzig in die sessie. Dacht dat dat niet kon.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:11

breinonline

Are you afraid to be known?

Net mijn groups en tabs volledig ingericht. Default_view wilde niet lukken. Daar ging het steeds mis, terwijl de code wel werkende YAML moest zijn (via de checker gecontroleerd). Op een gegeven moment een heldere gedachte of het iets met naamgeving kon zijn. En jawel: default_view kan niet tegen een + in een naam van een group die je daaronder laat vallen. Op de overige pagina's is dat geen probleem...

Het lukt overigens ook niet om het tabje home te vervangen voor een icoon van een huisje, terwijl dat wel zou moeten kunnen. Hum, of ook hier gedraagt de default view zich anders: https://github.com/home-assistant/home-assistant/issues/1239?

[ Voor 22% gewijzigd door breinonline op 02-09-2016 06:23 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 00:09

er zijn een aantal manieren hoe je de config aan kan passen.

1. in ubuntu ben je waarschijnlijk geen root maar een normale user. je kan root worden
geef dit command gevolgd door het wachtwoord van de huidige user
code:
1
sudo bash

je bent dan root. als root zijnde kun je ook de file aanpassen, maar nieuwe files worden dan eigenaar van root (dat kun je wel weer oplossen door een chown (change owner) toe te passen.

2. standaard heeft de hass user nog geen wachtwoord. die kun je eerst aanmaken.
code:
1
sudo passwd hass

verzin-een-password

hiermee kun je dan ook de user hass overnemen
code:
1
 sudo hass

en kun je ook de config file aanpassen

3
Als je stap 2 gedaan hebt zou je ook kunnen overwegen om samba te installeren en vervolgens de /home/hass/.homeassistant directory te delen.
vanaf je pc kun je dan de share benaderen en inloggen met hass user en het aangemaakte wachtwoord.
de yaml files kun je dan veel makkelijker aanpassen (met bijv kladblok, notepad++)

probeer eerst stap 1 en 2

[ Voor 3% gewijzigd door NLMaca op 02-09-2016 02:04 . Reden: tekst vergeten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

NLMaca schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 01:59:
[...]

1. in ubuntu ben je waarschijnlijk geen root maar een normale user. je kan root worden
geef dit command gevolgd door het wachtwoord van de huidige user
code:
1
sudo bash

je bent dan root. als root zijnde kun je ook de file aanpassen, maar nieuwe files worden dan eigenaar van root (dat kun je wel weer oplossen door een chown (change owner) toe te passen.

2. standaard heeft de hass user nog geen wachtwoord. die kun je eerst aanmaken.
code:
1
sudo passwd hass

verzin-een-password
Dit zou ik dan weer niet adviseren. Er is een reden waarom de hass user een systeem user is, het start immers een daemon op. Je kunt vaakt niet schakelen naar de hass user omdat er een shell ontbreekt.

Om van je 'standaard' user te schakelen naar de hass user kun je het volgende gebruiken:

code:
1
sudo su -s /bin/bash hass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

kipfel schreef op donderdag 01 september 2016 @ 21:06:
[...]
0.27 en probleem speelt ook 0.27.1
Goed... de versie is dan goed. Eerder versies hadden het probleem wat jij beschrijft en heb ik toen ook gehad. Vandaar dat ik dacht misschien draai je nog op een oudere versie. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik mijn rolluiken aan de gang heb en misschien geeft het voldoende tips om het bij jou ook aan de gang te krijgen.

Ik heb drie rolluiken met de meeste eenvoudige Somfy motoren met daaraan een rolluik schakelaar:Afbeeldingslocatie: http://www.rolluik-motor.nl/image/cache/data/Product/Schakelaars/somfy-opbouw-schakelaar-2-500x500.jpg.
Voor het schakelen gebruik ik Fibaro rollershutters V2.

Ik wil je aanraden het volgende te doen:

Stap 1: Rolluik testen
  1. Sluit je schakelaar aan (laat je Fibaro even achterwege), dus enkel je 'hand' schakelaar aansluiten
Als het goed is heb je nu de volgende functionaliteit (als je andere schakelaars hebt dan ik, kan het zijn dan links = rechts en andersom):
  • Knop naar links inhouden, rolluik gaat omhoog
  • Knop naar rechts inhouden, rolluik gaat omlaag
  • Knop loslaten, rolluik stopt
Als het goed werkt, weet je dus precies welke kabel voor wat is. De linker draad (ik meen de zwarte) is voor omhoog en de rechter (bruin) is voor omlaag.

Stap 2: Fibaro aansluiten
  1. Reset eventueel je Fibaro schakelaar, vergeet hem niet te excluden van je ZWave stick als je dat doet
  2. Sluit je Fibaro aan zoals het diagram in de handleiding. Laat je niet verleiden door iemand die van mening is dat je het verkeerd hebt aangesloten. De enige die jou bedrading kan zien ben je zelf.
Als het goed is heb je nu de volgende functionaliteit:
  • Knop naar links en gelijk weer los, rolluik gaat helemaal omhoog
  • Knop naar rechts en gelijk weer los, rolluik gaat helemaal omlaag
  • Knop vasthouden naar links en dan los, rolluik gaat omhoog totdat er los gelaten wordt
  • Knop vasthouden naar rechts en dan los, rolluik gaat omlaag totdat er los gelaten wordt
  • Knop naar links/rechts en gelijk weer los, daarna knop in tegengestelde richting, rolluik gaat zelf omhoog/laag totdat er in de tegengestelde richting gedrukt wordt
Hoera, je Fibaro module zit er goed tussen.

Stap 3: Fibaro includen en calibreren.
  1. Include je Fibaro in je ZWave netwerk, ik doe dit meestal via de OZWCP
  2. Doe je rolluik helemaal omlaag met je hand schakelaar
  3. Kalibreer je Fibaro module, die doe je door een bepaalde parameter op kalibreren te zetten (helaas weet ik zo niet meer welke parameter het is, maar het staat in je handleiding.
Nu even heel belangrijk. Je rolluik moet nu helemaal omhoog gaan en weer helemaal naar beneden. Vervolgens wordt je parameter die je net gezet hebt om het kalibreren te starten gereset.

Stap 4: HASS
  1. Start HASS op en wacht een tijdje. Een rolluik zien, lezen etc duurt even een paar minuten pak dus gerust even een kopje koffie
  2. Omdat het soms net te lang duurt, ziet HASS nog niet alles van je Rolluik. Je ziet dit aan de naamgeving, de naamgeving moet lijken op wat ik hieronder laat zien. Is dat nog niet het geval, wacht 5 minuten en herstart HASS.
Stap 5: HASS configureren

Mijn rolluiken geven mij de volgende 'sensors', switches en meters.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
cover.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_level_11:
  friendly_name: Rolluik (NL)
  icon: mdi:window-open
sensor.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_energy_11:
  hidden: true
sensor.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_power_11:
cover.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_switch_11:
switch.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_switch_11:

Ik gebruik hiervan enkel de _level_. Dit geeft mij in de UI een knopje omhoog, stop en omlaag. Ik zou verwachten dat jij deze nu ook krijgt en die kunt gebruiken.

Ik hoor graag of je het met deze tips aan de gang gekregen heb en mocht het niet lukken dan gaan we verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
PuckStar schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:19:
Betreft je NAS sensors.
Hoe kan ik het percentage van hoe vol mijn volume is laten zien in HASS?
Ik zie o.a. dit staan:

# Volume 1
# .1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.4.38 - HD Unit
# .1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.5.38 - HD Total
# .1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.6.38 - HD Used
# HDFree = $((($HDTotal - $HDUsed) * $HDUnit / 1024 / 1024 / 1024))

Maar hoe toon ik die HDFree?
Die dingen die nog uitgecomment staan zijn de MIB codes van m'n Synology NAS. Deze kan je hier terug vinden.

Maar aangezien dit niet heel duidelijk is heb ik deze MIB codes voornamelijk uit Domoticz lua scripts gepikt aangezien die dezelfde MIB codes gebruiken.

Ze doen op dit moment nog niks (want uitgecomment ;) ) maar uiteindelijk kan je deze waardes gaan gebruiken in een template (denk ik) en daar dan ook de totaal gaan berekenen. Hoe of wat moet ik nog een beetje uitzoeken, maar ik heb helaas niet veel tijd dus dit zo af en toe duik ik er weer in :) Dus mocht je er achterkomen hoe deze goed weer te geven zijn dan houd ik me zeker aanbevolen!

Als ik echt tijd heb zou ik eens tijd kunnen investeren om een Synology NAS component te maken, maargoed dat is toekomst muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
sjorsjes schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:31:
[...]

Die dingen die nog uitgecomment staan zijn de MIB codes van m'n Synology NAS. Deze kan je hier terug vinden.

Maar aangezien dit niet heel duidelijk is heb ik deze MIB codes voornamelijk uit Domoticz lua scripts gepikt aangezien die dezelfde MIB codes gebruiken.

Ze doen op dit moment nog niks (want uitgecomment ;) ) maar uiteindelijk kan je deze waardes gaan gebruiken in een template (denk ik) en daar dan ook de totaal gaan berekenen. Hoe of wat moet ik nog een beetje uitzoeken, maar ik heb helaas niet veel tijd dus dit zo af en toe duik ik er weer in :) Dus mocht je er achterkomen hoe deze goed weer te geven zijn dan houd ik me zeker aanbevolen!

Als ik echt tijd heb zou ik eens tijd kunnen investeren om een Synology NAS component te maken, maargoed dat is toekomst muziek.
Ik begreep dat ze uitgecomment waren ja, maar was dus benieuwd of je een idee had hoe ze wel werkend te krijgen.
Het heeft voor mij geen hoge prio dus voor mij geldt ook: als ik tijd heb zal ik er naar kijken :)

[My Home Automations]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjes
Ik zit nu op m'n werk maar ik verwacht zoiets te kunnen doen als die berekening uberhaupt klopt, want ik weet nog niet precies welke waardes ik terug krijg.

Python:
1
{{ ((states('sensor.nas__hd_total') | float) - (states('sensor.nas__hd_used') | float)) * (states('sensor.nas__hd_unit') | float) / 1024 / 1024 / 1024 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
ThinkPadd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 18:43:
[...]

Leuk dat je je config ook deelt :) Ik zou je rules gaan opsplitsen in losse .yaml bestanden ipv allemaal in één automation.yaml. Als je nu één typfout maakt dan werken gelijk al je rules niet meer.
Zie ook hoe ik het doe: https://bitbucket.org/frankiepankie/home-assistant

Het Z-Wave verhaal is 'OpenZWave' en staat los van Home Assistant eigenlijk. Dat dashboard wat je daar ziet is ook van OpenZWave meen ik, dus volgens mij moet je dat ook wel naast HASS aan de gang kunnen krijgen. Via Domoticz kun je het makkelijk opvragen, maar ook daar is het eigenlijk een los component waar Domoticz mee praat.

Voor dat soort dingen heb ik nog een oude Raspberry liggen met Domoticz erop waar ik m'n Aeon stick dan even in stop. Vond ik makkelijker dan allerlei OpenZWave dingen compileren op m'n HASS VM.
Die losse files voor mn automation komt zeker ja!

Mja ik ben al een aantal keer het gevecht aangegaan met OZWPC, maar dat is niet echt gebruiksvriendelijk te noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 08:12:
[...]

Goed... de versie is dan goed. Eerder versies hadden het probleem wat jij beschrijft en heb ik toen ook gehad. Vandaar dat ik dacht misschien draai je nog op een oudere versie. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik mijn rolluiken aan de gang heb en misschien geeft het voldoende tips om het bij jou ook aan de gang te krijgen.

Ik heb drie rolluiken met de meeste eenvoudige Somfy motoren met daaraan een rolluik schakelaar:[afbeelding].

Ik wil je aanraden het volgende te doen:

Stap 1: Rolluik testen
  1. Sluit je schakelaar aan (laat je Fibaro even achterwege), dus enkel je 'hand' schakelaar aansluiten
Als het goed is heb je nu de volgende functionaliteit (als je andere schakelaars hebt dan ik, kan het zijn dan links = rechts en andersom):
  • Knop naar links inhouden, rolluik gaat omhoog
  • Knop naar rechts inhouden, rolluik gaat omlaag
  • Knop loslaten, rolluik stopt
Als het goed werkt, weet je dus precies welke kabel voor wat is. De linker draad (ik meen de zwarte) is voor omhoog en de rechter (bruin) is voor omlaag.

Stap 2: Fibaro aansluiten
  1. Reset eventueel je Fibaro schakelaar, vergeet hem niet te excluden van je ZWave stick als je dat doet
  2. Sluit je Fibaro aan zoals het diagram in de handleiding. Laat je niet verleiden door iemand die van mening is dat je het verkeerd hebt aangesloten. De enige die jou bedrading kan zien ben je zelf.
Als het goed is heb je nu de volgende functionaliteit:
  • Knop naar links en gelijk weer los, rolluik gaat helemaal omhoog
  • Knop naar rechts en gelijk weer los, rolluik gaat helemaal omlaag
  • Knop vasthouden naar links en dan los, rolluik gaat omhoog totdat er los gelaten wordt
  • Knop vasthouden naar rechts en dan los, rolluik gaat omlaag totdat er los gelaten wordt
  • Knop naar links/rechts en gelijk weer los, daarna knop in tegengestelde richting, rolluik gaat zelf omhoog/laag totdat er in de tegengestelde richting gedrukt wordt
Hoera, je Fibaro module zit er goed tussen.

Stap 3: Fibaro includen en calibreren.
  1. Include je Fibaro in je ZWave netwerk, ik doe dit meestal via de OZWCP
  2. Doe je rolluik helemaal omlaag met je hand schakelaar
  3. Kalibreer je Fibaro module, die doe je door een bepaalde parameter op kalibreren te zetten (helaas weet ik zo niet meer welke parameter het is, maar het staat in je handleiding.
Nu even heel belangrijk. Je rolluik moet nu helemaal omhoog gaan en weer helemaal naar beneden. Vervolgens wordt je parameter die je net gezet hebt om het kalibreren te starten gereset.

Stap 4: HASS
  1. Start HASS op en wacht een tijdje. Een rolluik zien, lezen etc duurt even een paar minuten pak dus gerust even een kopje koffie
  2. Omdat het soms net te lang duurt, ziet HASS nog niet alles van je Rolluik. Je ziet dit aan de naamgeving, de naamgeving moet lijken op wat ik hieronder laat zien. Is dat nog niet het geval, wacht 5 minuten en herstart HASS.
Stap 5: HASS configureren

Mijn rolluiken geven mij de volgende 'sensors', switches en meters.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
cover.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_level_11:
  friendly_name: Rolluik (NL)
  icon: mdi:window-open
sensor.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_energy_11:
sensor.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_power_11:
cover.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_switch_11:
switch.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_switch_11:

Ik gebruik hiervan enkel de _level_. Dit geeft mij in de UI een knopje omhoog, stop en omlaag. Ik zou verwachten dat jij deze nu ook krijgt en die kunt gebruiken.

Ik hoor graag of je het met deze tips aan de gang gekregen heb en mocht het niet lukken dan gaan we verder kijken.
Goed alles gaat goed, tot dat ik in hass kom.

Zie onderstaande screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/ka14d8yk5/hass_rolluik.png

Hier zie je dat hass aangeeft dat het rolluik volledig open is. In de praktijk zit hij dicht. Zet ik hem half open, wat werkt. Dan werken de pijltjes knoppen op de juiste manier (pijl naar boven is naar boven en pijl naar onder is naar onder). Alleen volledig open en dicht wordt niet juist weer gegeven.

Stop werkt niet, maar dat heeft bij fibaro op geen enkel systeem gewerkt.

Bij mijn andere rolluik waar een duwi zwave.me actor in zit werkt de registratie van open en dicht wel juist en gaat hij ook de goede kanten op. Maar hier werkt de slider totaal niet zoals ik al zei. Als ik in het midden klik gaat hij netjes naar het midden toe net als het rolluik. Klik daarna recht van het midden, dan gaat het rolluik verder naar beneden, maar verplaatst de slider naar een positie links van het midden.

Het lijkt dus alsof de slider niet overeen komt met het level dat het rolluik doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
kipfel schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 18:25:
[...]

Goed alles gaat goed, tot dat ik in hass kom.

Zie onderstaande screenshot:
[afbeelding]

Hier zie je dat hass aangeeft dat het rolluik volledig open is. In de praktijk zit hij dicht. Zet ik hem half open, wat werkt. Dan werken de pijltjes knoppen op de juiste manier (pijl naar boven is naar boven en pijl naar onder is naar onder). Alleen volledig open en dicht wordt niet juist weer gegeven.

Stop werkt niet, maar dat heeft bij fibaro op geen enkel systeem gewerkt.

Bij mijn andere rolluik waar een duwi zwave.me actor in zit werkt de registratie van open en dicht wel juist en gaat hij ook de goede kanten op. Maar hier werkt de slider totaal niet zoals ik al zei. Als ik in het midden klik gaat hij netjes naar het midden toe net als het rolluik. Klik daarna recht van het midden, dan gaat het rolluik verder naar beneden, maar verplaatst de slider naar een positie links van het midden.

Het lijkt dus alsof de slider niet overeen komt met het level dat het rolluik doorgeeft.
Toevallig ben ik op dit moment ook bezig ermee :).
Die link die je plakt werkt niet? Ik krijg een permission denied.

Ok bij mij is het gelukt!
Wel beetje apart dat pijltje naar beneden betekend Omhoog doen en pijtje naar boven is Omlaag.
Is dat bij jou ook zo nickyb2?
En werkt deze met positioning of niet?

Moet het nu nog effe mooi wegwerken want ik had geen schakelaar waar de fibaro in past. MOet nog effe beetje prutsen om het ergens mooi weg te werken.

Overigens hoefde ik voor het kalibreren niet zelf het luik omhoog en omlaag te doen. Zodra ik via OZWCP "Forced calibrate" selecteerde ging hij uit zichzelf helemaal omhoog en omlaag.

[ Voor 16% gewijzigd door PuckStar op 02-09-2016 19:31 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PuckStar schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 18:39:
[...]

Toevallig ben ik op dit moment ook bezig ermee :).
Die link die je plakt werkt niet? Ik krijg een permission denied.

Ok bij mij is het gelukt!
Wel beetje apart dat pijltje naar beneden betekend Omhoog doen en pijtje naar boven is Omlaag.
Is dat bij jou ook zo nickyb2?
En werkt deze met positioning of niet?

Moet het nu nog effe mooi wegwerken want ik had geen schakelaar waar de fibaro in past. MOet nog effe beetje prutsen om het ergens mooi weg te werken.

Overigens hoefde ik voor het kalibreren niet zelf het luik omhoog en omlaag te doen. Zodra ik via OZWCP "Forced calibrate" selecteerde ging hij uit zichzelf helemaal omhoog en omlaag.
Bij mij werkt het zoals ik zou verwachten. Pijl omhoog is omhoog en Pijl omlaag is omlaag. De slider heb ik zelf nog nooit gebruikt.

Kunnen jullie eens je node uit de zwcfg posten en je customization voor je shutter? Graag in pastebin of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 19:52:
[...]

Bij mij werkt het zoals ik zou verwachten. Pijl omhoog is omhoog en Pijl omlaag is omlaag. De slider heb ik zelf nog nooit gebruikt.

Kunnen jullie eens je node uit de zwcfg posten en je customization voor je shutter? Graag in pastebin of zoiets?
Aankomende tijd heb ik niet veel tijd meer, dus blijf voorlopig bij weer even bij domoticz. Daar heb ik 90% geautomatiseerd, dus veel in de interface kom ik toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 19:52:
[...]

Ik heb het opgelost door draadjes te verwisselen :).
Zowel schakelaar als HASS werken nu juist.
Hoewel als het luik open is is de status in HASS "Closed". Dat is wel beetje vreemd.
Misschien omdat toen ik ging kalibreren had ik het luik dicht, maar de draadjes zaten toen nog omgekeerd.

Kan met de ilmo2 somfy 50 wt ook een positie worden doorgeven denk je?
Anders test ik wel even door in OZWCP het op "with positioning" te zetten en dan kijken of het werkt :)

@Kipfel welk type rolluik motor heb je eigenlijk?

[ Voor 19% gewijzigd door PuckStar op 02-09-2016 21:24 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
Heb mijn "random tijdstip dat lichten uit gaan" config gedeeld: https://community.home-as...imic-someone-is-home/3524

[edit] engels en nederlands door elkaar is lastig :). zag dat ik lighten had geschreven. nu aangepast in lichten.

[ Voor 24% gewijzigd door PuckStar op 06-09-2016 11:33 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
PuckStar schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 20:44:
[...]

@Kipfel welk type rolluik motor heb je eigenlijk?
Type motor weet ik niet. 2 verschillende waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Tof! Ik snap alleen je uitleg niet:
In automation add the following which at 21:00 will set a random hour between 22:00 and 23:00 and a random minute within that hour between half an hour and 45 minutes.
Wat staat hier?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik naar de code kijk dan heeft hij twee sliders, eentje die random tussen 22 of 23 kiest en nog een tweede die een random getal tussen 30 en 45 kiest.

Op die manier krijgt hij een tijdstip van 22:(30 tot 45) of 23:(30 tot 45) als ik het goed begrijp.

Snap alleen het gebruik van die sliders niet, kun je niet dat {{random}} gebeuren in de 'time - after' zetten van de rule?

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 03-09-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Wat ik ook probeer dit krijg ik niet werkend. Wellicht omdat het een virtual-env is onder Ubuntu server i.p.v. een pi-installatie. Heeft al teveel tijd gekost dus dit laat ik even lopen.
NLMaca schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 01:59:
[...]
Als je stap 2 gedaan hebt zou je ook kunnen overwegen om samba te installeren en vervolgens de /home/hass/.homeassistant directory te delen.
vanaf je pc kun je dan de share benaderen en inloggen met hass user en het aangemaakte wachtwoord.
de yaml files kun je dan veel makkelijker aanpassen (met bijv kladblok, notepad++)
Na WinSCP overgegaan naar samba en dit had met een paar minuten werkend. Nu verder spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
Zo, een weekje verder met HASS en ik moet zeggen "Chapeau!" .

HASS zit conceptueel erg slim in elkaar en ondanks het feit dat er niet echt een GUI is om zaken te automatiseren & configureren zit het zo slim in elkaar dat e.e.a. goed te doen is.

Wat vragen waar ik op het forum niet 123 antwoord op kan vinden:
  • Automatisering; Eerste zaken heb ik lopen maar moet nu gaan starten met het echte werk. Nu schijnen er verschillende manieren om zaken te maken. Wat me niet helemaal helder is zijn de scripts; Wanneer gebruik je die nu?
  • Fibaro S2: De fibaro zwave dimmers kunnen een scene schakelen via S2; heeft iemand dat al aan de praat binnen HASS?
  • Heeft iemand al getest met de apha van de p1 integratie? https://community.home-as...icity-gas-p1-port/1676/10
  • Ik wil graag mijn default_view opruimen maar wat nu wel fijn is, is dat alle nieuwe devices/sensor omhoog komen op de eerste tab. Heeft iemand hier een oplossing voor?
  • @Thinkpad; Volgens mij heb jij OTGW geintegreerd. Kun je dat wat uitvoerig uit de doeken doen?

[ Voor 3% gewijzigd door tyfoon_2 op 04-09-2016 12:00 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YnnaD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 09:10
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 08:12:
[...]
Ik heb drie rolluiken met de meeste eenvoudige Somfy motoren met daaraan een rolluik schakelaar:[afbeelding].
Ik zit met precies dezelfde schakelaars (alleen zonder grondplaat), en ik heb de Fibaro rolleshutters nog niet besteld omdat ik twijfel of ik het achter de schakelaar kan verwerken. Uit jou verhaal begrijp ik dus dat dit gewoon past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
tyfoon_2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:06:
  • Automatisering; Eerste zaken heb ik lopen maar moet nu gaan starten met het echte werk. Nu schijnen er verschillende manieren om zaken te maken. Wat me niet helemaal helder is zijn de scripts; Wanneer gebruik je die nu?
  • Ik wil graag mijn default_view opruimen maar wat nu wel fijn is, is dat alle nieuwe devices/sensor omhoog komen op de eerste tab. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Scripts is volgens mij vooral als je ook met parameters wilt gaan werken. Tot nu toe is Automation (in combinatie met inputs en scenes) vor mij nog steeds toereikend.
ThinkPadd schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:09:
Als ik naar de code kijk dan heeft hij twee sliders, eentje die random tussen 22 of 23 kiest en nog een tweede die een random getal tussen 30 en 45 kiest.

Op die manier krijgt hij een tijdstip van 22:(30 tot 45) of 23:(30 tot 45) als ik het goed begrijp.

Snap alleen het gebruik van die sliders niet, kun je niet dat {{random}} gebeuren in de 'time - after' zetten van de rule?
Het zijn inderdaad die randoms.
Ik weet eigenlijk niet of die sliders perse nodig zijn maar je kunt in ieder geval (nadat 1 keer op een dag een tijd is vastgelegd) alsnog de controle erover hebben en het kan aanpassen.

Stel je kiest alleen random minuten binnen een heel uur. Dus tussen 00 en 59 minuten.
En een random uur van 22 of 23, dan kun je met die sliders alsnog zelf de tijd later (of eerder) zetten.

Het is denk ik eigenlijk niet echt nodig maar hoe of je dat random gebeuren direct met "time - after" inzet weet ik niet. Iemand wees me op input_sliders en daar ben ik mee verder gegaan.

Als iemand een iets mooiere uitvoering heeft post het gerust (ook in het HASS community topic).

[ Voor 44% gewijzigd door PuckStar op 04-09-2016 12:18 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Wel een nadeel gevonden. Het dashboard laadt niet op mijn windows phone. Nokia 920 met wp8.1.
Er lijk ook geen oplossing voor.

Ben op zich wel tevreden met WP maar af en toe loop je toch tegen dit soort problemen aan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
jjust schreef op zondag 04 september 2016 @ 12:30:
Wel een nadeel gevonden. Het dashboard laadt niet op mijn windows phone. Nokia 920 met wp8.1.
Er lijk ook geen oplossing voor.

Ben op zich wel tevreden met WP maar af en toe loop je toch tegen dit soort problemen aan. :(
Er staat dat bij 1 iemand het wel werkt en bij een ander niet. Dat het helemaal niet werkt klopt dus niet :).
Kun je een andere browser proberen?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YnnaD schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:58:
[...]

Ik zit met precies dezelfde schakelaars (alleen zonder grondplaat), en ik heb de Fibaro rolleshutters nog niet besteld omdat ik twijfel of ik het achter de schakelaar kan verwerken. Uit jou verhaal begrijp ik dus dat dit gewoon past?
Passen is een erg groot woord. Als je die plaatjes goed bekijkt zie je in die grond plaat twee opstaande schroef gaten en zes opstaande stukjes plastic. Met een dremel heb ik een schroefgat eraf geschuurd en alle zes opstaande plastic stukjes.

Enkel dan past de fibaro sensor er in. Door de vorm van de grondplaat en de inbouw zit het toch best stevig in elkaar met maar 1 schroef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

PuckStar schreef op zondag 04 september 2016 @ 12:33:
[...]

Er staat dat bij 1 iemand het wel werkt en bij een ander niet. Dat het helemaal niet werkt klopt dus niet :).
Kun je een andere browser proberen?
Nee bij 1 werkt het op windows 10 mobile. Maar mijn Nokia 920 draait nog wp8.1. Er zijn wat wisselende verhalen van het updaten van nokia 920 naar windows 10 mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YnnaD
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 12:58:
[...]
Passen is een erg groot woord. Als je die plaatjes goed bekijkt zie je in die grond plaat twee opstaande schroef gaten en vier opstaande stukjes plastic. Met een dremel heb ik een schroefgat eraf geschuurd en alle vier opstaande plastic stukjes.

Enkel dan past de fibaro sensor er in. Door de vorm van de grondplaat en de inbouw zit het toch best stevig in elkaar met maar 1 schroef.
Bedankt voor je antwoord. Voegt de grondplaat nog wat toe aan ruimte voor de Fibaro module? M.a.w. zou ik een nieuwe schakelaar moeten bestellen met grondplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YnnaD schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:03:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Voegt de grondplaat nog wat toe aan ruimte voor de Fibaro module? M.a.w. zou ik een nieuwe schakelaar moeten bestellen met grondplaat?
Zonder grondplaat gaat het niet passen. Die grondplaat geeft je ongeveer een cm ruimte omdat de schakelaar zelf bovenop de grondplaat wordt gemonteerd. Of je nieuwe schakelaar moet kopen moet je zelf beslissen, wie weet heb je andere opties dan ik.

De belangrijkste vraag is of je je rolluik handmatig wilt bedienen, is het antwoord nee dan kun je fibaros ook achter het stopcontact monteren. Ik zelf zou altijd een handmatige schakeling willen, maar ieder zijn eigen keuze.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YnnaD
Makes sense. Nieuwe schakelaars zijn de kosten ook niet, dus beter safe than sorry..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Volgens mij is er nog geen werkende code gedeeld?

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
ny-hardcore schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:51:
[...]

Volgens mij is er nog geen werkende code gedeeld?
Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht dat er al iets te testen viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tyfoon_2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:33:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht dat er al iets te testen viel.
Waarom wil je het eigenlijk? Ik heb nooit echt gesnapt waarom iemand zijn totale stroom verbruik wilt hebben in een domotica oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:41:
[...]

Waarom wil je het eigenlijk? Ik heb nooit echt gesnapt waarom iemand zijn totale stroom verbruik wilt hebben in een domotica oplossing.
Nu heb ik er zelf ook echt regels aan hangen die a heel handig zijn gebleken zoals bv veel gas en/of elektriciteit verbruik tijdens een periode van afwezigheid.

Overigens heeft HASS (net als vrijwel alle andere domotica hubs/software) ook diverse andere plugins/devices die alleen 'inzicht' geven, voor energy meting zijn er al diverse maar ook andere elementen focussen op inzichten die niet gelijk automatisering triggeren maar wel handig zijn zoals camera's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Overigens is er een tweede hotfix van 0.27.2: https://home-assistant.io...hotfix-0272---september-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tyfoon_2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:59:
[...]

Nu heb ik er zelf ook echt regels aan hangen die a heel handig zijn gebleken zoals bv veel gas en/of elektriciteit verbruik tijdens een periode van afwezigheid.

Overigens heeft HASS (net als vrijwel alle andere domotica hubs/software) ook diverse andere plugins/devices die alleen 'inzicht' geven, voor energy meting zijn er al diverse maar ook andere elementen focussen op inzichten die niet gelijk automatisering triggeren maar wel handig zijn zoals camera's.
Ik heb een stukje software geschreven die de datagrammen uit mijn P1 meter naar een MQTT Broker stuurt. Vervolgens stop ik dat in InfluxDb. In principe zou je met een MQTT Sensor de 'ruwe' data van de P1 datagrammen ook in HA kunnen krijgen.

Als iemand er in geïnteresseerd is dan wil ik dat best wel delen, al moet ik wel toegeven dat de software geschreven voor mijn meter. Ik heb geen idee of alle meters precies hetzelfde zijn wat betreft P1 datagram..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 07:54:
[...]

Ik heb een stukje software geschreven die de datagrammen uit mijn P1 meter naar een MQTT Broker stuurt. Vervolgens stop ik dat in InfluxDb. In principe zou je met een MQTT Sensor de 'ruwe' data van de P1 datagrammen ook in HA kunnen krijgen.

Als iemand er in geïnteresseerd is dan wil ik dat best wel delen, al moet ik wel toegeven dat de software geschreven voor mijn meter. Ik heb geen idee of alle meters precies hetzelfde zijn wat betreft P1 datagram..
yup! ik heb wel interesse.. welke meter heb je? een DSMR 4.* telegram meter?

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ny-hardcore schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:28:
[...]

yup! ik heb wel interesse.. welke meter heb je? een DSMR 4.* telegram meter?
Ik heb een Kaifa MA304, volgens mij is dat DSMR 4.0 of 4.1, maar dat zal weinig uitmaken. Wat het doet is je P1 meter leeglezen en voor bijna elke waarde die hij tegenkomt stuurt hij een MQTT bericht je broker in met als topic <PREFIX>/obis. De prefix kun je instellen maar staat standaard op events/p1.

Als je onderstaande repository cloned:

code:
1
https://bitbucket.org/mib2011/p1mqtt

krijg je mijn code, dit kun je installeren door:

code:
1
sudo python setup.py install

Er zit zowaar een help in:

code:
1
p1mqtt -h

In de readme staat een supervisor voorbeeld script, mocht je die nodig hebben.

Het enige wat ik je vraag is, als je fouten tegenkomt, meld het dan even of fork de boel zodat het verbeterd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:41
Mooi topic dit, hier ben ik ook vanzins om de aanstaande verhuizing aan te grijpen om mijn huidige OpenHAB+KAKU+Gebeund Arduino spul te migreren naar HASS+Z-Wave. Mij gaat het voornamelijk om de verlichting (geen rolluiken etc.) en eventueel later CV.

M.b.t. de Z-Wave setup ben ik nog een beetje zoekende. Momenteel draai ik een Ubuntu server, waar ik makkelijk een Z-Wave stick in zou kunnen prikken (Aeon Labs?), maar ook een RPi oplossing is mogelijk. Verder lijken de gecombineerde inbouw schakelaars mij ideaal (dus switch+relay), maar die heb je van vrij veel leveranciers: Qubino, Fibaro, Busch-Jaeger, Aeon-Labs etc. De verschillen zijn mij niet helemaal duidelijk, ik wil graag een zo flexibel mogelijke schakelaar, waarbij ik zelf in HASS kan instellen wat bepaalde 'acties' doen. Ik lees bijvoorbeeld bij verschillende schakelaars de mogelijkheid om 'scenes' te schakelen? Dit lijkt mij een feature van de gebruikte software (HASS, OpenHAB etc) en niet zozeer van de schakelaar? In hoeverre is het mogelijk om dit soort switches transparant te integreren in HASS?

Dus eigenlijk ben ik gewoon benieuwd: wat zijn jullie ervaringen met Z-Wave switches als het gaat om:
- Uitleesbaarheid van de state
- Schakelmogelijkheden (2x drukken, lang drukken, etc), kun je dit flexibel koppelen aan bepaalde acties?
- Opname in het Z-Wave netwerk
- Betrouwbaarheid

Benieuwd wat de ervaringen hier zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Ik heb (nog) geen ervaring met schakelaars, maar naar mijn idee is een schakelaar een schakelaar en wat je doet met de pulse van de schakelaar bepaal je lekker zelf in Home Assistant. Dus of dat dan een scene schakelen is of een lamp zou niet uit mogen maken.

Tevens zou ik je in eerste instatie aanraden het lekker op een PI te draaien. Ik ben begonnen met een VM op m'n mac mini (die altijd aanstaat ivm met downloads en plex library) maar achter gekomen dat vooral in het begin het handigst is om iets te gebruiken wat de meeste gebruiken waardoor je gemakelijker problemen waar je in het begin tegenaan loopt kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben erg voorstander van dat je juist niets zelf moet schakelen maar de boel moet automatiseren. Dat neemt niet weg dat ik wel één schakelaar heb die ik indruk..

Ik heb een DUO puls drukker op een Qubino Flush Dimmer zitten. Deze Qubino's hebben twee vrije puls ingangen waarmee ik dus iets kan schakelen. Als ik op de Schakelaar druk dan ziet HASS een ON signaal en daarna (omdat het een pulsdrukker is) gelijk weer OFF.

Dat is mijn gehele ervaring met schakelaars, niets geen scenes of andere dingen met kort/lang etc drukken. ThinkPad heeft echter een probleem met een Qubino gehad, dus misschien dat je eerder voor een Fibaro module zou kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
sjorsjes schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:17:
Ik heb (nog) geen ervaring met schakelaars, maar naar mijn idee is een schakelaar een schakelaar en wat je doet met de pulse van de schakelaar bepaal je lekker zelf in Home Assistant. Dus of dat dan een scene schakelen is of een lamp zou niet uit mogen maken.
Helemaal mee eens, maar de diverse schakelaars waarbij de fabrikant het heeft over het schakelen van scenes doen mij vermoeden dat de verschillende fabrikanten weer een eigen protocol er boven op bedacht hebben? Zoals bijv. hier vermeld:
Multifunctie;
Qubino hebben geen sceneactiverings technologie, fibaro modules hebben dat wel (klik hier voor een voorbeeld). Dit geldt voor de FIbaro dimmer module en de Fibaro rolluikmodule. Met de z-wave sceneactiverings functionaliteit (parameter 41) is het mogelijk door met dubbelklikken en driedubbelklikken een scene te starten (u heeft dan wel een pulsdrukker nodig)
sjorsjes schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:17:
Tevens zou ik je in eerste instatie aanraden het lekker op een PI te draaien. Ik ben begonnen met een VM op m'n mac mini (die altijd aanstaat ivm met downloads en plex library) maar achter gekomen dat vooral in het begin het handigst is om iets te gebruiken wat de meeste gebruiken waardoor je gemakelijker problemen waar je in het begin tegenaan loopt kan oplossen.
Dat zie ik inderdaad wel goed komen, het is mooi dat het draait op een Pi, scheelt weer stroomverbruik.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:26:
[...]

Ik ben erg voorstander van dat je juist niets zelf moet schakelen maar de boel moet automatiseren. Dat neemt niet weg dat ik wel één schakelaar heb die ik indruk..

Ik heb een DUO puls drukker op een Qubino Flush Dimmer zitten. Deze Qubino's hebben twee vrije puls ingangen waarmee ik dus iets kan schakelen. Als ik op de Schakelaar druk dan ziet HASS een ON signaal en daarna (omdat het een pulsdrukker is) gelijk weer OFF.

Dat is mijn gehele ervaring met schakelaars, niets geen scenes of andere dingen met kort/lang etc drukken. ThinkPad heeft echter een probleem met een Qubino gehad, dus misschien dat je eerder voor een Fibaro module zou kiezen.
Zo'n Qubino met 'gratis' wat extra inputs is inderdaad wel mooi. Maar een onderscheid in lang/kort drukken geeft je natuurlijk ook al een hoop extra mogelijkheden (i.e.: lang drukken is alle lampen in de kamer of het huis uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het juist op m'n thuisserver (VMware ESXi 6u2) draaien, geen gedoe met SD-kaart in de Pi die corrupt gaat (wat toch nog best vaak voorkomt zie ik in het Domoticz topic) en de server draait toch al 24/7, dus geen extra stroomverbruik van een Pi (4-5W).
Ook met upgraden van HASS e.d. vind ik het een stuk makkelijker dat het op m'n thuisserver draait, ik kan in ESXi even een snapshot maken van de VM waar HASS op draait, dan HASS upgraden en mocht het upgraden mislukken dan rol ik het snapshot weer terug. Met een Pi kan dat niet zo makkelijk.

Ik heb HASS in een Ubuntu VM draaien, dus qua tutorials voor de Pi eigenlijk weinig verschil omdat het ook gewoon Linux is. Alleen de paden zijn soms wat anders.

De Qubino waar ik problemen mee had was een ZMNHDD1 (dimmer). Het dimmen werkte prima, maar de input 2 kreeg ik niet eenvoudig aan de gang. Er was veel geklooi met de parameters & Z-Wave groups nodig om het fatsoenlijk werkend te krijgen. Dit zorgde voor irritatie dus heb ik die dimmer verkocht. Van nickyb2 een oudere ZMNHDA2 dimmer overgenomen en die werkte gelijk zoals het hoorde.
De ZMNHDD1 was toen nog vrij nieuw, waar de ZMNHDA2 al een aantal jaar oud was. Met OpenZWave is dat toch wat lastig, vrij nieuwe modules hebben soms wat kuren.

Dat short press/long press verhaal heb ik nog nooit wat van gezien, ik weet niet of OpenZWave (waar HASS gebruik van maakt voor Z-Wave) dat wel kan eerlijk gezegd. Het zou idd best kunnen dat elk merk er weer z'n eigen draai aan geeft en dat een double-press e.d. alleen Qubino <> Qubino goed werkt en dat Qubino > HASS niet lukt. Maar met Fibaro zal dat hetzelfde zijn denk ik. Ik zou het eerst eens goed uitzoeken/navragen op HASS forum of het überhaupt kan voor je materiaal gaat bestellen.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 06-09-2016 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 12:39
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:46:
[...]
Het enige wat ik je vraag is, als je fouten tegenkomt, meld het dan even of fork de boel zodat het verbeterd kan worden.
Had hier even vluchtig naar gekeken maar je setup.py verwacht README.rst maar je hebt een README.md, dat gaat dus niet :) Moet er inhoudelijk nog even naar kijken in hoeverre het voor mij / mijn meter ook gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sypher schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:22:
[...]

Had hier even vluchtig naar gekeken maar je setup.py verwacht README.rst maar je hebt een README.md, dat gaat dus niet :) Moet er inhoudelijk nog even naar kijken in hoeverre het voor mij / mijn meter ook gaat werken.
Aah.. ruk die had ik net even hernoemd omdat bitbucket een readme.md verwachtte :(.. Hij zou het nu weer moeten doen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2016 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
ThinkPadd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:18:
...
De Qubino waar ik problemen mee had was een ZMNHDD1 (dimmer). Het dimmen werkte prima, maar de input 2 kreeg ik niet eenvoudig aan de gang. Er was veel geklooi met de parameters & Z-Wave groups nodig om het fatsoenlijk werkend te krijgen. Dit zorgde voor irritatie dus heb ik die dimmer verkocht. Van nickyb2 een oudere ZMNHDA2 dimmer overgenomen en die werkte gelijk zoals het hoorde.
De ZMNHDD1 was toen nog vrij nieuw, waar de ZMNHDA2 al een aantal jaar oud was. Met OpenZWave is dat toch wat lastig, vrij nieuwe modules hebben soms wat kuren.
...
Ok, maar qua functionaliteit zijn de Fibaro/Qubino/Aeon switches allemaal vergelijkbaar?
Ook qua raporteren van de state na schakelen met de fysieke knop bijv.? (Dat is typisch iets wat ik mis in mijn huidige KAKU setup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In principe wel ja. Met Fibaro heb ik geen ervaring, maar het bedienen van de knop aan een Qubino dimmer krijg ik netjes door in HASS.
Ik gebruik een pulsdrukker als killswitch, als ik die knop indruk dan gaat de verlichting uit en maak ik een aantal apparaten stroomloos zodat ze geen standby-stroom meer slurpen 's nachts/als we weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DRAFTER86 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:09:
[...]

Ok, maar qua functionaliteit zijn de Fibaro/Qubino/Aeon switches allemaal vergelijkbaar?
Ook qua raporteren van de state na schakelen met de fysieke knop bijv.? (Dat is typisch iets wat ik mis in mijn huidige KAKU setup)
Draait het eens om.. wat wil je precies bereiken? Er zijn misschien wel andere oplossingen voor wat je precies wilt.

Ik krijg nu het gevoel alsof je nog niet helemaal weet wat je wilt, maar wel vast modules wilt aanschaffen. Is logisch, zo ben ik ook begonnen, maar zo koop je ook vaak teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sypher
Ik wil graag overstappen van Domoticz naar Hass maar loop zelf tegen issues met mijn Zwave aan. Ik heb een aantal deuren met magneetcontacten (gewoon simpele, met één functie.) maar om een of andere reden verschijnen ze niet (meer) in Hass.

In het begin hebben ze er wel gestaan, maar na wat updates / reboots / restarts zijn ze verdwenen en komen ze ook niet meer terug. Verder heb ik een aantal tussenstekkers, daarvan ziet hij er ook één (Fibaro) niet terwijl die dat eerst wel deed. Heb de laatste versie Hass en Python-OpenZwave dus zou het in principe gewoon moeten werken.

De OZW Log laat netjes een event zien als de deur open gaat / sluit maar daar blijft het bij. Heb ook al geprobeerd de OZW config (de xml's en sqlite db) die hij opslaat te verwijderen voor een schone start maar ook dat gaat helaas niet.

Voor debugging heb ik OZWCP gecompiled, die ziet voor de meeste devices netjes wat het is / vendor maar niet voor alles. Ook krijg ik bij de meeste devices geen settings te zien.

Als ik vervolgens de OWZCP vanuit Domoticz pak (de ingebouwde variant) dan ziet hij netjes alle details en kan ik ook gewoon de instellingen veranderen. Super raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:43:
[...]

Draait het eens om.. wat wil je precies bereiken? Er zijn misschien wel andere oplossingen voor wat je precies wilt.

Ik krijg nu het gevoel alsof je nog niet helemaal weet wat je wilt, maar wel vast modules wilt aanschaffen. Is logisch, zo ben ik ook begonnen, maar zo koop je ook vaak teveel.
Valt wel mee hoor, maar het is inderdaad goed om het doel in het oog te houden :)
Ik wil (vooral met mijn huidige KAKU setup in het hoofd):
- Inbouw sensoren (schakelaars) en actoren (relais)
- Oplossing zoals de Qubino met een paar extra switch-inputs per output, of een mogelijkheid voor long press etc. is handig, want dan kan ik daar andere acties aanhangen (alles uit, klein lampje aan, full on etc)
- Ik wil dat de fysieke schakelaars gebruikt kunnen worden en dat de status in HASS ook update (kan niet met KAKU)
- Ik heb maar een klein appartement en dus een handjevol in/outputs

Het gaat mij vooral om het verschil tussen de verschillende merken, ze zijn allemaal ongeveer even duur, maar ik kan eigenlijk nergens een degelijke vergelijking vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Sypher schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:32:
Ik wil graag overstappen van Domoticz naar Hass maar loop zelf tegen issues met mijn Zwave aan. Ik heb een aantal deuren met magneetcontacten (gewoon simpele, met één functie.) maar om een of andere reden verschijnen ze niet (meer) in Hass.

In het begin hebben ze er wel gestaan, maar na wat updates / reboots / restarts zijn ze verdwenen en komen ze ook niet meer terug. Verder heb ik een aantal tussenstekkers, daarvan ziet hij er ook één (Fibaro) niet terwijl die dat eerst wel deed. Heb de laatste versie Hass en Python-OpenZwave dus zou het in principe gewoon moeten werken.

De OZW Log laat netjes een event zien als de deur open gaat / sluit maar daar blijft het bij. Heb ook al geprobeerd de OZW config (de xml's en sqlite db) die hij opslaat te verwijderen voor een schone start maar ook dat gaat helaas niet.

Voor debugging heb ik OZWCP gecompiled, die ziet voor de meeste devices netjes wat het is / vendor maar niet voor alles. Ook krijg ik bij de meeste devices geen settings te zien.

Als ik vervolgens de OWZCP vanuit Domoticz pak (de ingebouwde variant) dan ziet hij netjes alle details en kan ik ook gewoon de instellingen veranderen. Super raar.
Staan ze ook niet bij States onder Developer Tools?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DRAFTER86 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:33:
[...]

Valt wel mee hoor, maar het is inderdaad goed om het doel in het oog te houden :)
Ik wil (vooral met mijn huidige KAKU setup in het hoofd):
- Inbouw sensoren (schakelaars) en actoren (relais)
- Oplossing zoals de Qubino met een paar extra switch-inputs per output, of een mogelijkheid voor long press etc. is handig, want dan kan ik daar andere acties aanhangen (alles uit, klein lampje aan, full on etc)
- Ik wil dat de fysieke schakelaars gebruikt kunnen worden en dat de status in HASS ook update (kan niet met KAKU)
- Ik heb maar een klein appartement en dus een handjevol in/outputs

Het gaat mij vooral om het verschil tussen de verschillende merken, ze zijn allemaal ongeveer even duur, maar ik kan eigenlijk nergens een degelijke vergelijking vinden...
Ik hoop meer op zaken als: als ik thuis kom wil ik dat de verlichting aan gaat etc.

Mijn automatiek ziet er als volgt uit:
  • Verl. woonkamer gaat op beweging en lux
  • Verl. eetkamer gaat op beweging en lux
  • Audio/Video set gaat op beweging
  • Keukenboiler gaat op beweging
  • Mechanisch Ventilatie gaat op luchtvochtigheid in de Badkamer
  • Deurbel triggert een foto naar telegram
  • Wasmachine klaar notificeert via Telegram (extra WAF punten)
  • Deurbel triggert een foto naar telegram
  • Ben nog bezig met mijn rolluiken, maar die is best ingewikkeld
  • Ik heb 1 knop om aan te geven dat ik ga slapen/weg ga
Het hele 'schakel' gebeuren vind ik dus niet zo interessant, ik druk immers maar op één knop en waarschijnlijk maar 1 keer per dag. Ik wil dat eigenlijk ook niet want dan moet ik wat doen en ik ben lui :)

Neemt niet weg dat ik wel wil dat al mijn verlichting te bedienen is met handschakelaars, zodat ingeval van het uitvallen van HASS ik niet in het donker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:44:
[...]

• Ik heb 1 knop om aan te geven dat ik ga slapen/weg ga
[/list]
Die zoek ik nog. Diverse bijna oplossingen gezien maar nog geen goede implementatie. Zou je deze willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:56:
[...]

Die zoek ik nog. Diverse bijna oplossingen gezien maar nog geen goede implementatie. Zou je deze willen delen?
Ik gebruik daar een Qubino Flush Dimmer voor, zo'n vrije input aan een Puls drukker. Die knop zit naast de deur van de woonkamer dus is eenvoudig in te drukken.

Het meest lastige is al je regels er op af te stemmen. Je zult namelijk je motion sensors buiten spel te zetten. Als je daar meer over wil weten kan ik dat wel uit leggen, maar het is natuurlijk ook leuk om zelf te proberen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:56:
[...]

Die opstelling gebruik ik ook en dat werkt prima.

Ik heb het als volgt:Vervolgens gaan we slapen:
  • We drukken de 'killswitch' (pulsdrukker op i2 input van Qubino dimmer) in en een rule triggert om lampen uit te zetten en de 'motion_actief' uit te zetten.
  • Nadat de bewegingssensoren beiden 5 min. geen beweging hebben gezien, triggert een rule die de 'motion_actief' weer op scherp zet.
Deze opstelling had ik met Domoticz, met m'n ex-Zipabox en nu met HASS weer. Waarom? Omdat het altijd werkt. Geen gedoe met telefoons die leeg zijn waardoor je domoticasysteem denkt dat je nog op je werk zit o.i.d. Die 5 min. geen beweging is om te zorgen dat het licht niet gelijk weer aanfloept, je moet immers wel de kans hebben om de kamer uit te kunnen lopen.

Door het indrukken van de knop heb ik ook geen false positives qua uitschakelingen meer. Het licht gaat aan als het donker wordt en blijft branden tot de knop wordt ingedrukt, of tot dat het weer lichter wordt buiten. Licht uitzetten op beweging werkt niet, heb veel false positives gehad (stilletjes op de bank een film liggen kijken == 30 min. geen beweging == licht uit == :( -O- ).

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 06-09-2016 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 17:10:
Door het indrukken van de knop heb ik ook geen false positives qua uitschakelingen meer. Het licht gaat aan als het donker wordt en blijft branden tot de knop wordt ingedrukt, of tot dat het weer lichter wordt buiten. Licht uitzetten op beweging werkt niet, heb veel false positives gehad (stilletjes op de bank een film liggen kijken == 30 min. geen beweging == licht uit == :( -O- ).
Boefje.. Stiekem toch vertellen.. Ik had gehoopt dat hij/zij zelf een oplossing zou vinden waar ik misschien nog wat van kan leren.

in theorie werkt het uit doen van de lamp op geen beweging prima, mits je voldoende bewegingssensoren hebt en/of je de ruimte ook verlaten hebt. Ik heb niet voldoende sensoren in de woonkamer en werkt het dus niet. Ik laat de woonkamer verlichting dus aan totdat er op die knop gedrukt is, zoals ThinkPad heeft beschreven. Ze gaan wel uit op Lux niveau dus als het lichter wordt gaan ze automatisch uit.

Voor de eetkamer werkt het echter prima, omdat ik die ruimte ook daadwerkelijk verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Thanks nickyb2 en ThinkPad. Ik dacht eigenlijk dat het een virtuele oplossing was. Ik had in Domoticz een away switch (dummy hardware) als trigger voor het schakelen van lampen en dat werkte echt prima. Ik zoek geen hardwarematige oplossing want als je onverwachts niet thuis bent niet makkelijk op een afstand te schakelen en als wij weg zijn en de oppas is thuis bij de kinderen wil ik niet dat allerlei lichten automatisch schakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 06-09-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
breinonline schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:03:
Thanks nickyb2 en ThinkPad. Ik dacht eigenlijk dat het een virtuele oplossing was. Ik had in Domoticz een away switch (dummy hardware) als trigger voor het schakelen van lampen en dat werkte echt prima. Ik zoek geen hardwarematige oplossing want als je onverwachts niet thuis bent niet makkelijk op een afstand te schakelen en als wij weg zijn en de oppas is thuis bij de kinderen wil ik niet dat allerlei lichten automatisch schakelen.
Hardwarematig betekend niet dat je het niet meer op een afstand kan doen hè. En je kunt ook een switch in HASS maken dat als jij zelf niet thuis bent maar gasten wel, de hardware switch niet meer werkt, en eventueel automatische zaken ook niet gebeuren. Een soort override dus.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Dat is waar, maar een virtuele switch die ik over haal als ik weg ga of ben is dan eenvoudiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
breinonline schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:55:
Dat is waar, maar een virtuele switch die ik over haal als ik weg ga of ben is dan eenvoudiger :)
De hardware switch kan sneller/handiger zijn. Als je elke dag paar keer van huis gaat (en terugkomt) en elke keer weer eerst hass op je phone moet starten en daar een switch zetten ipv een hardware switch bij de deur.
Vind de vrouw ook fijner :).
Maar het leuke bij Home Automation is: iedereen kan het zo doen zoals hij/zij het wil :).

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Nou, ik zet hem alleen om als ik op vakantie ga of als ik laat thuis ben, of onderweg als ik dat onverwachts kom. Ik zet hem dus alleen om bij gelegenheid. Mijn lichten zijn geautomatiseerd als anti-inbraak, niet voor allerlei scenes e.d. :)

Ik heb dit gevonden: https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/505. Daar beschrijven ze een dummy switch, maar dan weer met een script eraan wat dezelfde switch schakelt. Ik wil dus een handmatig om te zetten dummy switch maar krijg dat ook met deze info niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
breinonline schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:23:
Nou, ik zet hem alleen om als ik op vakantie ga of als ik laat thuis ben, of onderweg als ik dat onverwachts kom. Ik zet hem dus alleen om bij gelegenheid. Mijn lichten zijn geautomatiseerd als anti-inbraak, niet voor allerlei scenes e.d. :)

Ik heb dit gevonden: https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/505. Daar beschrijven ze een dummy switch, maar dan weer met een script eraan wat dezelfde switch schakelt. Ik wil dus een handmatig om te zetten dummy switch maar krijg dat ook met deze info niet voor elkaar.
ow zo. ja maar dan moet je gewoon met een input_boolean werken en op die variabele checken voordat bepaalde zaken gebeuren.
volgens mij heeft Ben (van Bruh) dat ook dus kijk eens in zijn config.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:23:

Volgens mij snap je nog niet helemaal hoe het werkt. Die fysieke schakelaar bedient een virtuele switch, of beter gezegd een input_boolean in HASS termen.
Ik kan hem via de UI omzetten, of via de fysieke schakelaar. De schakelaar reset zichzelf als alle motion sensors op no motion staan. Het werkt ideaal, is eenvoudig en is bestand tegen de oppas en andere momenten als ik niet thuis zou zijn. Ik zou zelf niet anders meer willen, tenzij ik geld over heb voor nog veel meer bewegings sensoren.

Wat jij zoekt is of de input_boolean of als je meerde waardes wilt de input_slider. Daarmee maak je virtuele dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:34:
[...]
Wat jij zoekt is of de input_boolean of als je meerde waardes wilt de input_slider. Daarmee maak je virtuele dingen.
_/-\o_ Nadeel als je de juiste termen niet weet. Het lijkt nu gelukt te zijn:
Hass away switch

Nu de scripts aanpassen met een condition voor deze schakelaar.

Nog een eigenaardigheid: ik heb de volgende code gebruikt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
# Dummy switch
input_boolean:
  away:
    name: Away switch
    initial: "off"
    icon: mdi:briefcase

Maar als ik HASS herstart, dan staat de schakelaar op on?

[ Voor 20% gewijzigd door breinonline op 06-09-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 16:53
Ik ben bezig met het omzetten van mijn Domoticz setup naar Home Assistant, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ik maak gebruik van mysensors. d.m.v. een Ethernet gateway en verschillende temperatuursensoren. Beide draaien momenteel prima in Domoticz, maar in Home Assistant krijg ik geen sensoren te zien. In de logfile van HA krijg ik dan ook de volgende melding.

16-09-06 21:38:47 mysensors.mysensors: Node 0 is unknown
16-09-06 21:38:52 mysensors.mysensors: Node 1 is unknown

In de configuratiefile heb ik het volgende staan.

mysensors:
  gateways:
    - device: '192.168.1.200'
      tcp_port: 5003
  debug: true
  optimistic: false
  persistence: false
  version: 2.0

Ik heb zo'n vermoeden dat het ligt aan het derde punt wat op het home assistant website staat, al wordt het me uit het voorbeeld nog niet echt duidelijk hoe ik dat dan zou moeten oplossen voor een V_TEMP meting:
Write and upload your MySensors sketch to the sensor. Make sure you:
- Send sketch name.
- Present the sensor’s S_TYPE.
- Send at least one initial value per V_TYPE.
Ik begrijp echter ook niet zo goed waarom ik de sensoren nu wel is domoticz zie en data ontvang, maar niet in Home Assistant. Zie ik iets anders over het hoofd? Hopelijk kan een van jullie me een beetje op weg helpen, want ik zie het even niet meer.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:46:
[...]

Ik heb een Kaifa MA304, volgens mij is dat DSMR 4.0 of 4.1, maar dat zal weinig uitmaken. Wat het doet is je P1 meter leeglezen en voor bijna elke waarde die hij tegenkomt stuurt hij een MQTT bericht je broker in met als topic <PREFIX>/obis. De prefix kun je instellen maar staat standaard op events/p1.

Als je onderstaande repository cloned:

code:
1
https://bitbucket.org/mib2011/p1mqtt

krijg je mijn code, dit kun je installeren door:

code:
1
sudo python setup.py install

Er zit zowaar een help in:

code:
1
p1mqtt -h

In de readme staat een supervisor voorbeeld script, mocht je die nodig hebben.

super bedankt!
na 5 minuten prutsen heb ik volgende in elkaar gezet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jbkyqO7.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/26EX60v.png

code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor 10:
  platform: mqtt
  state_topic: "events/p1/1-0:21.7.0"
  name: "P1 Actual usage"
  qos: 0
  unit_of_measurement: "Watt"
  value_template: '{{ value | multiply(1000) }}'

weet alleen nog niet zeker of de unit of measurement 'Watt' de juiste is, of het 'W' moet zijn in HASS.. maar het idee werkt dus best goed volgens mij.. en HASS stuurt alles ook door naar influx dus double win!

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
s441558 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 22:30:
Ik ben bezig met het omzetten van mijn Domoticz setup naar Home Assistant, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ik maak gebruik van mysensors. d.m.v. een Ethernet gateway en verschillende temperatuursensoren. Beide draaien momenteel prima in Domoticz, maar in Home Assistant krijg ik geen sensoren te zien. In de logfile van HA krijg ik dan ook de volgende melding.

16-09-06 21:38:47 mysensors.mysensors: Node 0 is unknown

In de configuratiefile heb ik het volgende staan.

mysensors:
  gateways:
    - device: '192.168.1.200'
      tcp_port: 5003
  debug: true
  optimistic: false
  persistence: false
  version: 2.0

Ik heb zo'n vermoeden dat het ligt aan het derde punt wat op het home assistant website staat, al wordt het me uit het voorbeeld nog niet echt duidelijk hoe ik dat dan zou moeten oplossen voor een V_TEMP meting:

[...]

Ik begrijp echter ook niet zo goed waarom ik de sensoren nu wel is domoticz zie en data ontvang, maar niet in Home Assistant. Zie ik iets anders over het hoofd? Hopelijk kan een van jullie me een beetje op weg helpen, want ik zie het even niet meer.
heb je de nodes opnieuw gestart? lijkt alsof HASS de presentation berichten niet gezien heeft en de nodes niet kent.

ik zou persistence trouwens wel aanzetten, dan inhoudt hass je node id's etc.
en draaien je gateway op 2.0.0. of 1.5? je hebt nu 2.0 in de config staan.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
breinonline schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 22:21:
[...]

Nog een eigenaardigheid: ik heb de volgende code gebruikt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
# Dummy switch
input_boolean:
  away:
    name: Away switch
    initial: "off"
    icon: mdi:briefcase

Maar als ik HASS herstart, dan staat de schakelaar op on?
Volgens mij moeten er geen "" bij de initial state

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

ny-hardcore schreef op woensdag 07 september 2016 @ 01:15:
[...]

Volgens mij moeten er geen "" bij de initial state
Even gecheckt en je hebt gelijk, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
ny-hardcore schreef op woensdag 07 september 2016 @ 00:52:
[...]

heb je de nodes opnieuw gestart? lijkt alsof HASS de presentation berichten niet gezien heeft en de nodes niet kent.

Ik heb de nodes al een aantal keer opnieuw opgestart ja, maar dat heeft niet geholpen. De gateway en sensor draaien op 2.0, dus dat zou goed moeten zijn. Ik zal persistence vanavond eens aanzetten. Ben nu aan het werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Even een algemene reminder voor iedereen: maak regelmatig backups van je yaml bestanden naar een andere locatie!
Je zal de eerste niet zijn waarbij de pi niet meer werkt en hij de hele config kwijt is.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon online zetten op GitHub / Bitbucket :Y
Heb je voor jezelf versiebeheer (voor als je een rule verkloot terwijl het eerst wel werkte) EN anderen hebben er ook nog wat aan als je je repository openbaar maakt *O* Voorkomen dat wachtwoorden en andere gevoelige gegevens online komen kan met bijv. secrets.yaml
ny-hardcore schreef op woensdag 07 september 2016 @ 00:39:
[...]
weet alleen nog niet zeker of de unit of measurement 'Watt' de juiste is, of het 'W' moet zijn in HASS.. maar het idee werkt dus best goed volgens mij.. en HASS stuurt alles ook door naar influx dus double win!
Volgens mij maakt het niet zoveel uit wat je als unit_of_measurement pakt en kun je daar alles invullen wat je wilt. Ik heb een sensor die de max. haalbare lijnsnelheid uit m'n VDSL-modem trekt en gebruik daar 'Mbit/s' voor, werkt ook prima.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 07-09-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
ThinkPadd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:08:
Gewoon online zetten op GitHub / Bitbucket :Y
Heb je voor jezelf versiebeheer (voor als je een rule verkloot terwijl het eerst wel werkte) EN anderen hebben er ook nog wat aan als je je repository openbaar maakt *O* Voorkomen dat wachtwoorden en andere gevoelige gegevens online komen kan met bijv. secrets.yaml
Ik zal eerlijk zeggen (misschien beetje paranoide) dat ik mijn config niet online wil hebben omdat er dus automations in staan betreft huisbeveiling.

Ik heb nu een batch scriptje wat ik aanroep nadat ik wijzigingen heb gedaan.
Die kopieert de vorige backup naar een previous backup mapje, en de nieuwste bestanden naar het backup mapje. En dan dus op mijn eigen pc.
Daarnaast in Notepad++ ook nog Verbose Backup aangezet (voor als ik een rule verkloot).

Denk je dat die nieuwste qubino dimmer switch nu wel goed zal werken?
Omdat je pas schreef dat je die weer had verkocht en nu een oudere versie hebt.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt het ook online zetten en de repository private houden :) Maar is maar net wat je zelf wilt natuurlijk, bij mij is het allemaal niet zo spannend.

En geen idee, koop het en probeer het zou ik zeggen :P Het dimmen werkte prima, alleen die i2 aansluiting kreeg ik niet goed door in Domoticz en HASS. Was veel geklooi met parameters voor nodig om het werkend te krijgen. En als ik hem dan moest excluden en weer includen (vanwege switch van Zipabox naar Home Assistant) kon ik dat weer opnieuw doen. Erg irritant :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Ik heb deze vandaag ontvangen en wil die aan mijn pi3 koppelen (waar HASS ook op draait) zodat ik het indrukken van de deurbel kan ontvangen alsook eventueel KAKU ontvangen/aansturen.
Ik neem aan dat ik dit moet doen (nadat ik ze aansluit opde pins van de pi) https://home-assistant.io/components/rfxtrx/ maar hoe weet ik wat het pad is van de rf ontvanger en zender?

Is het dan verder een kwestie van deurbel indrukken en tada?
Zoals hier beschreven: https://home-assistant.io/components/switch.rfxtrx/

Ik vind heel veel tutorials voor RF en pi's maar vraag me af of dat allemaal nodig is voor HASS. Bijvoorbeeld wat hier staat hoef ik toch niet te doen? http://www.instructables....Home-Automation/?ALLSTEPS

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PuckStar schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:47:
[...]

Ik zal eerlijk zeggen (misschien beetje paranoide) dat ik mijn config niet online wil hebben omdat er dus automations in staan betreft huisbeveiling.
Ik snap je punt, je kunt bitbucket overwegen. Die heeft ook gratis private repositories. Nadeel van het niet delen is wel dat je geen input van anderen krijgt voor verbeteringen.

Ik heb het zelf ook niet publiek staan precies om die reden, al kan ThinkPad er wel bij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ny-hardcore
PuckStar schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:39:
Ik heb deze vandaag ontvangen en wil die aan mijn pi3 koppelen (waar HASS ook op draait) zodat ik het indrukken van de deurbel kan ontvangen alsook eventueel KAKU ontvangen/aansturen.
Ik neem aan dat ik dit moet doen (nadat ik ze aansluit opde pins van de pi) https://home-assistant.io/components/rfxtrx/ maar hoe weet ik wat het pad is van de rf ontvanger en zender?

Is het dan verder een kwestie van deurbel indrukken en tada?
Zoals hier beschreven: https://home-assistant.io/components/switch.rfxtrx/

Ik vind heel veel tutorials voor RF en pi's maar vraag me af of dat allemaal nodig is voor HASS. Bijvoorbeeld wat hier staat hoef ik toch niet te doen? http://www.instructables....Home-Automation/?ALLSTEPS
Rfxtrx is even apart device. Dat is niet hetzefde als die 433mhz dingetjes die in je link staan.
Je moet denk ik de pilight plug-in hebben als je ook wilt ontvangen. Anders is is https://home-assistant.io/components/switch.rpi_rf/ ook genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door ny-hardcore op 07-09-2016 20:50 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s441558
ny-hardcore schreef op woensdag 07 september 2016 @ 00:52:
[...]

Yes, bedankt! _/-\o_ Het zat hem denk ik in de volgorde van aanzetten. Eerst de sensors uitzetten. Dan HA resetten en wachten tot hij opgestart is en dan pas de sensors aanzetten. Daarna verschenen ze gelijk.

Het resetten van HA alleen, of het opnieuw aanzetten van de sensor terwijl HA draait werkt niet.

Op naar de volgende uitdaging.

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hebben jullie al ervaring met het gebruik van de nieuwe cover module? Ik wil vanuit een scene mijn MQTT "cover" (gordijn) openen en sluiten. Alleen als ik cover.gordijn als entity gebruik en state op open of close zet werkt dit niet.

WARNING (ThreadPool Worker 17) [homeassistant.helpers.state] reproduce_state: Unable to reproduce state <state cover.gordijn_mqtt=open @ xxx>

Ook andere statussen als "closed", "0", "off" etc. werkt niet. Wat een scene natuurlijk doet is gebruik maken van de service homeassistant. Waarschijnlijk moet ik voor de cover een andere service gebruiken, maar dat kan dat toch niet meer kwijt in een scene?

Verder ben ik zéér blij met HASS, itt domoticz, alleen hier en daar nog wat rough edges en minder documentatie...

• ny-hardcore
triet schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:45:
Hebben jullie al ervaring met het gebruik van de nieuwe cover module? Ik wil vanuit een scene mijn MQTT "cover" (gordijn) openen en sluiten. Alleen als ik cover.gordijn als entity gebruik en state op open of close zet werkt dit niet.

WARNING (ThreadPool Worker 17) [homeassistant.helpers.state] reproduce_state: Unable to reproduce state <state cover.gordijn_mqtt=open @ xxx>

Ook andere statussen als "closed", "0", "off" etc. werkt niet. Wat een scene natuurlijk doet is gebruik maken van de service homeassistant. Waarschijnlijk moet ik voor de cover een andere service gebruiken, maar dat kan dat toch niet meer kwijt in een scene?

Verder ben ik zéér blij met HASS, itt domoticz, alleen hier en daar nog wat rough edges en minder documentatie...
Kijk eens bij services in het developer menu, daar kun je zie welke dingen een service allemaal begrijpt.

tldr;
Het is 'cover.open_cover '

cd /pub && more beer

• Sypher
PuckStar schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:00:
[...]

Staan ze ook niet bij States onder Developer Tools?
Alleen de switches. Heb net alles van OZW genuked (had ook wat lopen rommelen met de xml files in OZWCP). Qua sensor zie ik er maar één: mijn Fibaro wallplug maar die is powered. Geen van de battery powered devices is zichtbaar in HASS. Maar ik snap niet dat ze eerst wel alle drie er in stonden, geen probleem. Met een vinkje.

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ny-hardcore schreef op donderdag 08 september 2016 @ 17:20:
[...]

Kijk eens bij services in het developer menu, daar kun je zie welke dingen een service allemaal begrijpt.

tldr;
Het is 'cover.open_cover '
Zo ver was ik inderdaad gekomen, maar dat werkt dus niet in mijn scene, zoals dat met een switch wel werkt.

code:
1
2
3
4
- name: Testje
  entities:
    cover.gordijn:
      state: close_cover

Log:
code:
1
WARNING (ThreadPool Worker 4) [homeassistant.helpers.state] reproduce_state: Unable to reproduce state <state cover.gordijn=close_cover @ xxx>

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Heeft iemand de influxdb component werkend?

Ik heb een influxdb aangemaakt en de component als volgt toegevoegd:

code:
1
2
influxdb:
  host: http://192.168.1.234

Maar nu krijg ik de volgende melding.
code:
1
2
16-09-08 22:15:45 homeassistant.components.influxdb: Missing required configuration items in influxdb: username, password
16-09-08 22:15:45 homeassistant.bootstrap: component influxdb failed to initialize

Volgens de documentatie is username en password optioneel. Klopt dat?

Dit weekend maar even verder zoeken.

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:38

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Heb je wel een database aangemaakt in influx en user met Pass? Deze moet je namelijk wel opnemen in je config

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• ny-hardcore
jjust schreef op donderdag 08 september 2016 @ 22:26:
Heeft iemand de influxdb component werkend?

Ik heb een influxdb aangemaakt en de component als volgt toegevoegd:

code:
1
2
influxdb:
  host: http://192.168.1.234

Maar nu krijg ik de volgende melding.
code:
1
2
16-09-08 22:15:45 homeassistant.components.influxdb: Missing required configuration items in influxdb: username, password
16-09-08 22:15:45 homeassistant.bootstrap: component influxdb failed to initialize

Volgens de documentatie is username en password optioneel. Klopt dat?

Dit weekend maar even verder zoeken.
ik heb het pas aan het werken gekregen nadat ik een username en password heb toegevoegd aan de config
code:
1
2
3
4
5
influxdb:
  host: 127.0.0.1
  database: home_assistant
  username: home-assistant
  password: home-assistant

username + password kun je aanmaken via de webinterface van influx

cd /pub && more beer

Pagina: 1 ... 3 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.