Goed... de versie is dan goed. Eerder versies hadden het probleem wat jij beschrijft en heb ik toen ook gehad. Vandaar dat ik dacht misschien draai je nog op een oudere versie. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik mijn rolluiken aan de gang heb en misschien geeft het voldoende tips om het bij jou ook aan de gang te krijgen.
Ik heb drie rolluiken met de meeste eenvoudige Somfy motoren met daaraan een rolluik schakelaar:

.
Voor het schakelen gebruik ik Fibaro rollershutters V2.
Ik wil je aanraden het volgende te doen:
Stap 1: Rolluik testen
- Sluit je schakelaar aan (laat je Fibaro even achterwege), dus enkel je 'hand' schakelaar aansluiten
Als het goed is heb je nu de volgende functionaliteit (als je andere schakelaars hebt dan ik, kan het zijn dan links = rechts en andersom):
- Knop naar links inhouden, rolluik gaat omhoog
- Knop naar rechts inhouden, rolluik gaat omlaag
- Knop loslaten, rolluik stopt
Als het goed werkt, weet je dus precies welke kabel voor wat is. De linker draad (ik meen de zwarte) is voor omhoog en de rechter (bruin) is voor omlaag.
Stap 2: Fibaro aansluiten
- Reset eventueel je Fibaro schakelaar, vergeet hem niet te excluden van je ZWave stick als je dat doet
- Sluit je Fibaro aan zoals het diagram in de handleiding. Laat je niet verleiden door iemand die van mening is dat je het verkeerd hebt aangesloten. De enige die jou bedrading kan zien ben je zelf.
Als het goed is heb je nu de volgende functionaliteit:
- Knop naar links en gelijk weer los, rolluik gaat helemaal omhoog
- Knop naar rechts en gelijk weer los, rolluik gaat helemaal omlaag
- Knop vasthouden naar links en dan los, rolluik gaat omhoog totdat er los gelaten wordt
- Knop vasthouden naar rechts en dan los, rolluik gaat omlaag totdat er los gelaten wordt
- Knop naar links/rechts en gelijk weer los, daarna knop in tegengestelde richting, rolluik gaat zelf omhoog/laag totdat er in de tegengestelde richting gedrukt wordt
Hoera, je Fibaro module zit er goed tussen.
Stap 3: Fibaro includen en calibreren.
- Include je Fibaro in je ZWave netwerk, ik doe dit meestal via de OZWCP
- Doe je rolluik helemaal omlaag met je hand schakelaar
- Kalibreer je Fibaro module, die doe je door een bepaalde parameter op kalibreren te zetten (helaas weet ik zo niet meer welke parameter het is, maar het staat in je handleiding.
Nu even heel belangrijk. Je rolluik moet nu helemaal omhoog gaan en weer helemaal naar beneden. Vervolgens wordt je parameter die je net gezet hebt om het kalibreren te starten gereset.
Stap 4: HASS
- Start HASS op en wacht een tijdje. Een rolluik zien, lezen etc duurt even een paar minuten pak dus gerust even een kopje koffie
- Omdat het soms net te lang duurt, ziet HASS nog niet alles van je Rolluik. Je ziet dit aan de naamgeving, de naamgeving moet lijken op wat ik hieronder laat zien. Is dat nog niet het geval, wacht 5 minuten en herstart HASS.
Stap 5: HASS configureren
Mijn rolluiken geven mij de volgende 'sensors', switches en meters.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| cover.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_level_11:
friendly_name: Rolluik (NL)
icon: mdi:window-open
sensor.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_energy_11:
hidden: true
sensor.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_power_11:
cover.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_switch_11:
switch.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_switch_11:
hidden: true |
Ik gebruik hiervan enkel de _level_. Dit geeft mij in de UI een knopje omhoog, stop en omlaag. Ik zou verwachten dat jij deze nu ook krijgt en die kunt gebruiken.
Ik hoor graag of je het met deze tips aan de gang gekregen heb en mocht het niet lukken dan gaan we verder kijken.