• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 15:19
Mede-auteur:
  • PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10 20:09

PuckStar

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nUOgTyz.png

Home Assistant - Awaken your home

Wat is Home Assistant?

Home Assistant (afgekort HASS) is een open source automation platform gebouwd met Python 3. Het kan veel verschillende soorten en merken devices in huis (en daarbuiten) tracken en besturen. De installatie is ook vrij eenvoudig en er is een zeer snel groeiende community.
Leuk detail is dat het door een Nederlander (Paulus Schoutsen) is gemaakt. Hij woont momenteel in San Diego, Amerika.

Ingebouwde UI

Het heeft een ingebouwde web UI geschikt voor mobiel, tablet en desktop. Je hoeft dus geen app te installeren! Voor iOS is er overigens wel een app en voor Android komt die binnen afzienbare tijd.
De interface ziet er ongeveer zo uit, maar kan dus volledig naar eigen voorkeur opgezet worden:

Mobiel
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2HeeLPA.png

Desktop
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tg1f19D.png

Demo
https://home-assistant.io/demo/

Hoe te installeren?

Je kunt het op allerlei platformen installeren waarvan de Raspberry Pi de meest gebruikte is.

Sinds kort is er een handige default installatie waarna je ook makkelijker losse componenten kunt installeren, backups (snapshots) kan maken etc. Zie Hass.io.

Je kunt Hassio ook in een docker op een server draaien. Hier 1 van de instructievideo's.
Voor andere installaties kun je hier terecht: https://home-assistant.io/getting-started/

Als je gaat installeren op een pi is het aan te raden om de Database en log van Home Assistant weg te laten schrijven naar een usbstick. Tenzij je de Database sowieso elders gaat plaatsen (bijvoorbeeld op je NAS). Hier een handleiding betreft het gebruik van een usbstick.
Het lezen/schrijven naar de database kun je sowieso beperken als je de Recorder en Logbook wat beperkter opzet. Vaak is het helemaal niet nodig om bepaalde zaken te loggen namelijk.

Opzetten van je eigen Home Automation

Configuratie kan in Hassio grotendeels webbased maar kan ook via bestanden (YAML-formaat).

Automation

Automation gaat volgens het principe trigger -> condition -> action
Dus: Wat -> In welk geval -> Welke actie

Simpel voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
automation:
  alias: Turn on light when sun sets
  trigger:
    platform: sun
    event: sunset
  action:
    service: light.turn_on

Uitgebreider:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# Example configuration.yaml entry
group:
  living_room:
    - light.table_lamp
    - light.ceiling
    - switch.christmas_lights

automation:
  alias: Turn on light when sun sets
  trigger:
    platform: sun
    event: sunset
    offset: "-01:00:00"
  condition:
    platform: state
    entity_id: group.all_devices
    state: home
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: group.living_room

Verdere integraties/mogelijkheden

Hieronder slechts een select aantal van mogelijke integraties met Home Assistant:Voor een complete lijst van zogenaamde Components (inmiddels al meer dan 1400) voor dit systeem zie:
https://home-assistant.io/components/#all
De community is sterk aan het groeien dus er komen regelmatig nieuwe componenten bij.
Kijk daarvoor ook hier: https://community.home-assistant.io/c/projects

Externe toegang en beveiliging

Als je je Home Assistant platform ook van buitenaf wilt kunnen benaderen is het aan te raden om de verbinding goed te beveiligen.
Indien je Hassio gebruikt kun je die doen met de DuckDNS Addon.

Tips

• Sommige van onderstaande tips zijn onnodig of verlopen op een andere manier als je van de Hassio installatie gebruik maakt!
  • Om makkelijk je Home Assistant configuratie bestanden aan te passen maak je een samba share aan.
    Uitleg hierover vind je in deze video rond 6:30
  • Het is sterk aan te raden om je bestanden te bewerken met Notepad++ of Atom. In Notepad++ kun je de Code Taal dan op YAML zetten waardoor het makkelijker leesbaar is en je fouten sneller ontdekt.
  • Vaak is het zo dat het herstarten van HASS via de GUI of zelfs via de commandline erg lang kan duren. Je kunt Hassctl gebruiken om te herstarten. Als het afsluiten namelijk te lang duurt wordt het hiermee na 1 minuut hard gestopt. Dit heeft tot nu toe nog nooit voor problemen gezorgd.
  • Nadat je configuratie bestanden hebt aangepast moet je HASS herstarten, maar om zeker te zijn dat dat niet mislukt vanwege incorrecte code kun je eerst dit commando runnen (vanaf versie 0.29): $ hass --script check_config
    Je kunt ook http://www.yamllint.com/ gebruiken om je YAML-code te valideren! Dat kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
    Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website.
  • Bij Templates (onder Developer Tools) http://JOUWHASSURL/dev-template kun je ook templates controleren.

Interessante/handige links

Configuraties en componenten van en door Tweakers

ThinkPad configuratie
ThinkPad: Universele IR afstandsbediening m.b.v. ESP8266
ThinkPad: Value template om een random ID te maken voor KlikAanKlikUit-switches (AC-protocol)
nicky2b: Philips Hue Motion sensor toevoegen (Lux, Temp en Motion) en een Engelse vertaling.
Home Automations van PuckStar

Heb je ook een configuratie die je met ons wilt delen?
Of misschien heb je zelf een handig Component gemaakt?
Laat het mij weten dan kunnen we de link hier opnemen!

Zigbee2Mqtt

Er is nu een specifiek Zigbee2mqtt topic!

Laten we HASS nog groter maken! :)

[ Voor 93% gewijzigd door PuckStar op 09-07-2019 22:39 . Reden: Paar zaken geupdatet ]

Kamer huren

ny-hardcore schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:30:
[...]

Goed om je hier te zien , altijd graag je Post's in domoticz thread gelezen.

Ik heb inmiddels ook alles uit domoticz overgezet. Kaku spul , MySensors, milight , Netatmo thermostaat en weerstation, foscam camera , wanscam camera en deurbel van de action. Verder heb ik de Google travel time sensor en OwnTracks en nmap tracker aan staan. Rules voor de deurbel, melding bij deur(en) open terwijl de Group all devices op not_home staat, licht aan op basis van Zonnestand en lux sensor en ga zo maar door.
Ben nu trouwens wel aan het overwegen om kaku deurcontacten te gaan vervangen door zwave.
Thanks O+

Ik zie Home Assistant als het volwassen neefje van Domoticz. Het zit allemaal net wat beter in elkaar heb ik het idee. De Zipabox deed het ook prima, maar ik was weer toe aan wat nieuws :+ En hier kun je alles mee doen, als het er niet is kun je zelf custom components e.d. bouwen. En de afhankelijkheid van de (Zipato) cloud is nu weg, alles weer lekker knus in de eigen meterkast draaien >:)

Gisteren de Z-Wave stick binnengekregen en al m'n nodes overgezet. Daarna begon het uitzoeken, HASS dumpt namelijk gewoon alle Z-Wave subitems in z'n GUI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VwEiTo9zI2qTyUc5YSCJjyEG/full.jpg

Dat was dus een hoop dingen op 'hidden: true' zetten in de customization.yaml :z Maar dat is nu allemaal weggewerkt en ik heb m'n rules kunnen ombouwen van virtuele switches naar de juiste Z-Wave entities.

Ik kreeg van nickyb2 nog wel de tip om ergens een Domoticz install te houden, Domoticz heeft namelijk een OpenZWave controlpanel, waardoor je wat beter zicht hebt op je netwerk en parameters van nodes kunt aanpassen. Bij HASS heb je dat niet, daar is het Z-Wave stuk eigenlijk onzichtbaar en krijgt HASS gewoon de nodes door en daar moet je het mee doen.
Ik heb op m'n Windows PC een Domoticz install gezet, hoef ik ook niet moeilijk te doen met zelf compileren e.d. in een Ubuntu VM.

Ik moet nog een aantal dingen even configureren (i2 input van m'n Qubino ZMNHDD1 dimmer krijg ik nog niet tevoorschijn, maar heb ik met elk domoticapakket ruzie mee gehad, binary input van m'n Fibaro Binary Sensor moet ik nog even uitzoeken zodat ik de deurbel er weer in kan zetten) en dan is het klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2016 10:46 ]

Thanks.

Met tail -f /home/hass/.homeassistant/OZW_Log.txt | grep Node016 ook even gevolgd wat het ding doet, maar de i2 input blijft dood, terwijl er bij de i1 knop wel allerlei data voorbijvliegt.

Heb de stick nu even in Domoticz hangen en net parameter 100 aangepast, zo even kijken of dat geholpen heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TBx9GYLJouoXJWBQlvC9VW0X/full.png
Enabling I2 means that Endpoint (I2) will be present on UI. Disabling it will result in hiding the endpoint according to the parameter set value. Additionally, a Notification Type and Event can be selected for the endpoint. Endpoint device type selection: notification sensor (1 - 6) sensor binary (9). NOTE: After parameter change, module has to be re included into the network in order setting to take effect! Default value 1.
Die staat dus default op "Home Security; Motion Detection, unknown location.", terwijl het een 'Binary sensor' moet zijn (er hangt immers een pulsdrukker aan). Verder moet je hem nog in association group 5 hangen, zie ook Domoticz forum.

Gaat overigens om een Qubino ZMNHDD1.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2016 11:47 ]

Ik zat laatst iets te kijken van BRUH Automation (leuk YouTube-kanaal trouwens) en zag daar dat hij de 'last seen' onder een switch had staan, op deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/08SMeUY6vkDyvXLW7JOjpApP/full.png

Hij heeft z'n config online staan, maar ik kon het in bijv. de configuration.yaml of customize.yaml niet vinden.

Iemand een idee hoe die optie heet? Ik zie die "32 minutes ago" namelijk niet staan bij mijn switches.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2016 14:02 ]

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-10 15:34
Inmiddels Domoticz eruit getrapt en helemaal overgestapt op HA. Heerlijk! Draait zelfs op mijn pi 1 zeer stabiel.

Inmiddels ook alvast m'n (basis) config op git gezet. Voornamelijk voormezelf (source control) maar misschien ook leuk voor anderen.

Kan ik in Home Assistant ook op een of andere manier duidelijk krijgen welke nodes met elkaar verbonden zijn? Beetje zoals dit in Domoticz terug te vinden is:

Afbeeldingslocatie: http://labs.hipheid.nl/network.jpg

Ik heb namelijk het idee dat een van mijn power plugs net niet bereikt wordt aangezien ik daar geen waarden van terug krijg.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Verwijderd

kipfel schreef op donderdag 01 september 2016 @ 21:06:
[...]
0.27 en probleem speelt ook 0.27.1
Goed... de versie is dan goed. Eerder versies hadden het probleem wat jij beschrijft en heb ik toen ook gehad. Vandaar dat ik dacht misschien draai je nog op een oudere versie. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik mijn rolluiken aan de gang heb en misschien geeft het voldoende tips om het bij jou ook aan de gang te krijgen.

Ik heb drie rolluiken met de meeste eenvoudige Somfy motoren met daaraan een rolluik schakelaar:Afbeeldingslocatie: http://www.rolluik-motor.nl/image/cache/data/Product/Schakelaars/somfy-opbouw-schakelaar-2-500x500.jpg.
Voor het schakelen gebruik ik Fibaro rollershutters V2.

Ik wil je aanraden het volgende te doen:

Stap 1: Rolluik testen
  1. Sluit je schakelaar aan (laat je Fibaro even achterwege), dus enkel je 'hand' schakelaar aansluiten
Als het goed is heb je nu de volgende functionaliteit (als je andere schakelaars hebt dan ik, kan het zijn dan links = rechts en andersom):
  • Knop naar links inhouden, rolluik gaat omhoog
  • Knop naar rechts inhouden, rolluik gaat omlaag
  • Knop loslaten, rolluik stopt
Als het goed werkt, weet je dus precies welke kabel voor wat is. De linker draad (ik meen de zwarte) is voor omhoog en de rechter (bruin) is voor omlaag.

Stap 2: Fibaro aansluiten
  1. Reset eventueel je Fibaro schakelaar, vergeet hem niet te excluden van je ZWave stick als je dat doet
  2. Sluit je Fibaro aan zoals het diagram in de handleiding. Laat je niet verleiden door iemand die van mening is dat je het verkeerd hebt aangesloten. De enige die jou bedrading kan zien ben je zelf.
Als het goed is heb je nu de volgende functionaliteit:
  • Knop naar links en gelijk weer los, rolluik gaat helemaal omhoog
  • Knop naar rechts en gelijk weer los, rolluik gaat helemaal omlaag
  • Knop vasthouden naar links en dan los, rolluik gaat omhoog totdat er los gelaten wordt
  • Knop vasthouden naar rechts en dan los, rolluik gaat omlaag totdat er los gelaten wordt
  • Knop naar links/rechts en gelijk weer los, daarna knop in tegengestelde richting, rolluik gaat zelf omhoog/laag totdat er in de tegengestelde richting gedrukt wordt
Hoera, je Fibaro module zit er goed tussen.

Stap 3: Fibaro includen en calibreren.
  1. Include je Fibaro in je ZWave netwerk, ik doe dit meestal via de OZWCP
  2. Doe je rolluik helemaal omlaag met je hand schakelaar
  3. Kalibreer je Fibaro module, die doe je door een bepaalde parameter op kalibreren te zetten (helaas weet ik zo niet meer welke parameter het is, maar het staat in je handleiding.
Nu even heel belangrijk. Je rolluik moet nu helemaal omhoog gaan en weer helemaal naar beneden. Vervolgens wordt je parameter die je net gezet hebt om het kalibreren te starten gereset.

Stap 4: HASS
  1. Start HASS op en wacht een tijdje. Een rolluik zien, lezen etc duurt even een paar minuten pak dus gerust even een kopje koffie
  2. Omdat het soms net te lang duurt, ziet HASS nog niet alles van je Rolluik. Je ziet dit aan de naamgeving, de naamgeving moet lijken op wat ik hieronder laat zien. Is dat nog niet het geval, wacht 5 minuten en herstart HASS.
Stap 5: HASS configureren

Mijn rolluiken geven mij de volgende 'sensors', switches en meters.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
cover.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_level_11:
  friendly_name: Rolluik (NL)
  icon: mdi:window-open
sensor.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_energy_11:
  hidden: true
sensor.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_power_11:
cover.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_switch_11:
switch.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_switch_11:

Ik gebruik hiervan enkel de _level_. Dit geeft mij in de UI een knopje omhoog, stop en omlaag. Ik zou verwachten dat jij deze nu ook krijgt en die kunt gebruiken.

Ik hoor graag of je het met deze tips aan de gang gekregen heb en mocht het niet lukken dan gaan we verder kijken.

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-10 22:03
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 08:12:
[...]

Goed... de versie is dan goed. Eerder versies hadden het probleem wat jij beschrijft en heb ik toen ook gehad. Vandaar dat ik dacht misschien draai je nog op een oudere versie. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik mijn rolluiken aan de gang heb en misschien geeft het voldoende tips om het bij jou ook aan de gang te krijgen.

Ik heb drie rolluiken met de meeste eenvoudige Somfy motoren met daaraan een rolluik schakelaar:[afbeelding].
Voor het schakelen gebruik ik Fibaro rollershutters V2.

Ik wil je aanraden het volgende te doen:

Stap 1: Rolluik testen
  1. Sluit je schakelaar aan (laat je Fibaro even achterwege), dus enkel je 'hand' schakelaar aansluiten
Als het goed is heb je nu de volgende functionaliteit (als je andere schakelaars hebt dan ik, kan het zijn dan links = rechts en andersom):
  • Knop naar links inhouden, rolluik gaat omhoog
  • Knop naar rechts inhouden, rolluik gaat omlaag
  • Knop loslaten, rolluik stopt
Als het goed werkt, weet je dus precies welke kabel voor wat is. De linker draad (ik meen de zwarte) is voor omhoog en de rechter (bruin) is voor omlaag.

Stap 2: Fibaro aansluiten
  1. Reset eventueel je Fibaro schakelaar, vergeet hem niet te excluden van je ZWave stick als je dat doet
  2. Sluit je Fibaro aan zoals het diagram in de handleiding. Laat je niet verleiden door iemand die van mening is dat je het verkeerd hebt aangesloten. De enige die jou bedrading kan zien ben je zelf.
Als het goed is heb je nu de volgende functionaliteit:
  • Knop naar links en gelijk weer los, rolluik gaat helemaal omhoog
  • Knop naar rechts en gelijk weer los, rolluik gaat helemaal omlaag
  • Knop vasthouden naar links en dan los, rolluik gaat omhoog totdat er los gelaten wordt
  • Knop vasthouden naar rechts en dan los, rolluik gaat omlaag totdat er los gelaten wordt
  • Knop naar links/rechts en gelijk weer los, daarna knop in tegengestelde richting, rolluik gaat zelf omhoog/laag totdat er in de tegengestelde richting gedrukt wordt
Hoera, je Fibaro module zit er goed tussen.

Stap 3: Fibaro includen en calibreren.
  1. Include je Fibaro in je ZWave netwerk, ik doe dit meestal via de OZWCP
  2. Doe je rolluik helemaal omlaag met je hand schakelaar
  3. Kalibreer je Fibaro module, die doe je door een bepaalde parameter op kalibreren te zetten (helaas weet ik zo niet meer welke parameter het is, maar het staat in je handleiding.
Nu even heel belangrijk. Je rolluik moet nu helemaal omhoog gaan en weer helemaal naar beneden. Vervolgens wordt je parameter die je net gezet hebt om het kalibreren te starten gereset.

Stap 4: HASS
  1. Start HASS op en wacht een tijdje. Een rolluik zien, lezen etc duurt even een paar minuten pak dus gerust even een kopje koffie
  2. Omdat het soms net te lang duurt, ziet HASS nog niet alles van je Rolluik. Je ziet dit aan de naamgeving, de naamgeving moet lijken op wat ik hieronder laat zien. Is dat nog niet het geval, wacht 5 minuten en herstart HASS.
Stap 5: HASS configureren

Mijn rolluiken geven mij de volgende 'sensors', switches en meters.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
cover.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_level_11:
  friendly_name: Rolluik (NL)
  icon: mdi:window-open
sensor.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_energy_11:
sensor.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_power_11:
cover.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_switch_11:
switch.fibaro_system_fgrm222_roller_shutter_controller_2_switch_11:

Ik gebruik hiervan enkel de _level_. Dit geeft mij in de UI een knopje omhoog, stop en omlaag. Ik zou verwachten dat jij deze nu ook krijgt en die kunt gebruiken.

Ik hoor graag of je het met deze tips aan de gang gekregen heb en mocht het niet lukken dan gaan we verder kijken.
Goed alles gaat goed, tot dat ik in hass kom.

Zie onderstaande screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/ka14d8yk5/hass_rolluik.png

Hier zie je dat hass aangeeft dat het rolluik volledig open is. In de praktijk zit hij dicht. Zet ik hem half open, wat werkt. Dan werken de pijltjes knoppen op de juiste manier (pijl naar boven is naar boven en pijl naar onder is naar onder). Alleen volledig open en dicht wordt niet juist weer gegeven.

Stop werkt niet, maar dat heeft bij fibaro op geen enkel systeem gewerkt.

Bij mijn andere rolluik waar een duwi zwave.me actor in zit werkt de registratie van open en dicht wel juist en gaat hij ook de goede kanten op. Maar hier werkt de slider totaal niet zoals ik al zei. Als ik in het midden klik gaat hij netjes naar het midden toe net als het rolluik. Klik daarna recht van het midden, dan gaat het rolluik verder naar beneden, maar verplaatst de slider naar een positie links van het midden.

Het lijkt dus alsof de slider niet overeen komt met het level dat het rolluik doorgeeft.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:34:
[...]
Wat jij zoekt is of de input_boolean of als je meerde waardes wilt de input_slider. Daarmee maak je virtuele dingen.
_/-\o_ Nadeel als je de juiste termen niet weet. Het lijkt nu gelukt te zijn:
Hass away switch

Nu de scripts aanpassen met een condition voor deze schakelaar.

Nog een eigenaardigheid: ik heb de volgende code gebruikt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
# Dummy switch
input_boolean:
  away:
    name: Away switch
    initial: "off"
    icon: mdi:briefcase

Maar als ik HASS herstart, dan staat de schakelaar op on?

[ Voor 20% gewijzigd door breinonline op 06-09-2016 22:44 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10 23:12
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:46:
[...]

Ik heb een Kaifa MA304, volgens mij is dat DSMR 4.0 of 4.1, maar dat zal weinig uitmaken. Wat het doet is je P1 meter leeglezen en voor bijna elke waarde die hij tegenkomt stuurt hij een MQTT bericht je broker in met als topic <PREFIX>/obis. De prefix kun je instellen maar staat standaard op events/p1.

Als je onderstaande repository cloned:

code:
1
https://bitbucket.org/mib2011/p1mqtt

krijg je mijn code, dit kun je installeren door:

code:
1
sudo python setup.py install

Er zit zowaar een help in:

code:
1
p1mqtt -h

In de readme staat een supervisor voorbeeld script, mocht je die nodig hebben.

Het enige wat ik je vraag is, als je fouten tegenkomt, meld het dan even of fork de boel zodat het verbeterd kan worden.
super bedankt!
na 5 minuten prutsen heb ik volgende in elkaar gezet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jbkyqO7.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/26EX60v.png

code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor 10:
  platform: mqtt
  state_topic: "events/p1/1-0:21.7.0"
  name: "P1 Actual usage"
  qos: 0
  unit_of_measurement: "Watt"
  value_template: '{{ value | multiply(1000) }}'

weet alleen nog niet zeker of de unit of measurement 'Watt' de juiste is, of het 'W' moet zijn in HASS.. maar het idee werkt dus best goed volgens mij.. en HASS stuurt alles ook door naar influx dus double win!

cd /pub && more beer

breinonline schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 10:48:
Ik heb die group niet staan, zojuist geüpdate. Ik heb in groups.yaml staan:
YAML:
1
[...]
Dus een aangepaste default_view, blijkbaar verschijnt hij daarin niet automatisch. Wil ik hem toevoegen moet ik ook de naam van de group weten, zelfde probleem eigenlijk. Je zou er wel op deze manier omheen kunnen werken.
Nog even terugkomend hierop, dit is inderdaad een mogelijke oplossing. Scheelt weer wat clutter :Y
Alleeeeen, ik lijk dan die sensors bovenin (die ronde bolletjes) kwijt te zijn, terwijl ik die juist wel handig vond :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1n1cbOiwjawlUgZbfycwDu46/full.png
Hebben die nog een aparte group name, of werkt dat niet via een group en moet ik een eigen group aanmaken voor die sensoren?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2016 09:59 ]

• ny-hardcore
breinonline schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 10:23:
Ik weet nog niet wat ik er mee moet, maar komt in de toekomst vast van pas. Ik heb hem erop staan, was even puzzelen maar met je github kwam ik eruit. Het enige wat me niet lukt is een friendly_name gebruiken. Als ik name wijzig in configuration.yaml dan verdwijnen de average en total sensors. Als ik in customazation.yaml een friendly_name toeken, dan pakt hij dat over voor buienradar maar niet voor die andere twee. Het icon wat ik daar toeken pakt hij voor alledrie de sensors.
Heb je de mqtt versie gebruikt?
Er is nu ook een native sensor voor hass;
Download deze file https://raw.githubusercon...ents/sensor/buienradar.py
en plaats die in .homeassistant/custom_components/sensor/
voeg in je configuration.yaml de volgende sensor toe:
code:
1
2
3
4
sensor buienradar:
  platform: buienradar
  name: "Buienradar"
  timeframe: 3600

en herstart home-assistant.
de benodigde python module wordt automatisch van mijn GitHub gehaald.

Als hass is opgestart heb je je een sensor.buienradar die je kunt toevoegen.
Met de customisation kun je vervolgens een icon toevoegen. De friendly name doe je al in de sensor config zelf (zie hierboven).
code:
1
2
3
customize:
  sensor.buienradar:
    icon: mdi:weather-pouring

Standaard laat de sensor de average mm/h zien binnen de aangegeven timeframe.
De sensor heeft ook attributes die je in een template sensor zou kunnen gebruiken (totals, update)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oLjOISg.png

cd /pub && more beer

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10 12:43

Stefan©

Toet toet

ThinkPadd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 08:41:
[...]

Waarom dat renamen? Symlink? Ik heb ze gewoon als switch.qubino_zmnhaa2_flush_1_relay_switch_10_0 in HASS, dat werkt prima. Bij het maken van de rules e.d. is het even opletten welke module welke is, maar dat is éénmalig.
In customization.yaml kun je er dan een friendly_name aan hangen zoals "Lamp eettafel" zodat de schakelaar onder die naam zichtbaar is in de GUI.

Niet te snel opgeven :>
Dat is mijn ervaring ook. De namen die OpenZWave doorgeeft aan HASS zijn wat mij betreft prima te gebruiken. Node ID zit in de name verwerkt en daarmee goed identificeerbaar.

Alleen al de snelheid en efficiency van de event bus is een reden om van HASS te houden :> Daarnaast vindt ik het concept van de automations en templating echt super krachtig!

Dan nog een vraagje van mijn kant aan de HASS-oudgedienden hier ;-) Media players werden voorheen op een andere manier getoond. Namelijk op één regel binnen een groep.

Media player Hass old

Maar met release 0.18 in april dit jaar is er een design overhaul geweest:

Media player Hass new

Ik zou graag op mijn dashboard de oude versie willen gebruiken zodat ik de status van m'n TV en Sonos in één group card kan tonen. Op de nieuwe manier nemen ze erg veel ruimte in. Ze zijn ook niet erg mooi als Sonos op TV ingang staat:

Grote media players HASS

[ Voor 18% gewijzigd door Stefan© op 11-11-2016 09:33 ]

ny-hardcore schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:33:
https://community.home-as...icity-gas-p1-port/1676/25

P1/dsmr 4.0 component. zojuist getest en werkt al redelijk. low en normal tariff is nog omgekeerd, maar de dev. is er al mee bezig volgens mij.
Ik doe het uitlezen naar InfluxDB en maak daar met Grafana dan grafiekjes mee: ThinkPadd in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Omdat ik het huidige verbruik/dagverbruik (gas & elektra) ook wel grappig vind om in HASS te zien, haal ik met de InfluxDB Sensor (vanaf 0.32) de waarden uit de InfluxDB. Zie m'n sensors hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KQJ5E8JCIhwhtxcpInQH0GON/full.png

De grafiekjes die HASS daar vervolgens van maakt vind ik niet zo boeiend en kijk ik dus ook niet naar, dat kan Grafana een stuk beter. Maar je zou hier wel dingen mee kunnen schakelen. Als het actuele verbruik (Watt) of dagverbruik (kWh / m3) een bepaalde waarde heeft, dan voer actie uit. Zou alleen niet weten wat, maar het kan wel.

Het uitlezen van de P1 via HASS is leuk als gimmick, maar ik verkies zelf de InfluxDB + Grafana methode omdat je daar veel meer detail uit kunt halen.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2016 12:33 ]

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:25
ThinkPadd schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:02:
Jij hebt het nog één niveau dieper opgesplitst, ik weet niet of dat kan. Ik heb het op deze manier:
Dat moet zeker kunnen. Het wordt zo beschreven en ik doe het immers exact zo in automation. Nou ja, exact, dat zal het probleem wel zijn :P
Collega van me doet dit ook. En hoe meer je splitst hoe makkelijker het te lezen en bij te houden is. Ook met version control. Tuurlijk is het goed te zien als je wijzigt in een groter bestand. Maar een bestand wijzigen met een specifiek doel is nog mooier :)
Mooi trouwens dat je zelf het antwoord op je vraag hierboven hebt kunnen vinden. Ik probeer altijd zoveel mogelijk te documenteren. In de basis puur voor mijzelf als backup voor later, maar door het openbaar te plaatsen hebben anderen er ook wat aan blijkt wel :Y
Doe je goed! Je doet hetzelfde als ik ook doe, ik stel een vraag, en ook als ik geen antwoord heb gekregen en toch een oplossing vind dan post ik die. Heb een pest hekel aan al die forum gangers die maar vragen en nooit meer terug koppelen. Vind ik bij Domoticz op het moment steeds erger worden.
Dit blijft een van de beste plaatjes over dit onderwerp:
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/wisdom_of_the_ancients.png
Dat YR platform voor weer vind ik maar niks trouwens. Ik gebruik Weather Underground. Hoe je een API-key en weerstation zoekt kun je hier wel vinden: http://www.domoticz.com/wiki/Virtual_weather_devices
Ik vind het ook helemaal niks. Staat er ook nog maar gewoon in omdat het in de default stond. Vind weer niet zo nuttig in domotica, althans niet hoe ik het kan en wil inzetten. Als er een mooi dashboard ergens tegen de muur hangt dan wordt het wat anders natuurlijk.
Domoticz heb ik ook Weather Underground, maar ook daar gewoon omdat het kan, doe er verder niks mee.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-10 07:36
Het is echt te maf gewoon. Ook na die harde reset.

De switch verspringt vanzelf zonder dat ik iets doe. Maar was op domoticz ook zo. Dus openzwave fout. Hoop dat verse gen5 het misschien oplost.

Zal een filmpje plaatsen..

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/Mobile%20Uploads/th_562D4805-8BA8-4C8D-9AE4-02A5EE547DE1_zpsgwkrz4gw.mp4

ik klik de lamp uit, hij springt uit, echter de status springt terug.

En een factory reset van die controller lukt ook niet. Heb een reset gegeven via openzwave panel en daarna geeft die ook geen nodes meer aan. Ik reset de wallplug. Include hem weer via de controller en heeft precies dezelfde node id.

Dus hoop dat een Gen5 die een hardware factory reset button heeft misschien de oplossing is!

[ Voor 65% gewijzigd door trekker22 op 03-12-2016 09:54 ]

• ny-hardcore
trekker22 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:35:
heb wat zitten in de GUI aanpassingen maar kom er niet uit. Is een group ook open/dicht klapbaar?

Op de HomePage wil ik een groep Sfeer hebben met daar alleen verlichting in. In principe wil ik (om ruimte te sparen) alleen de kop Sfeer laten zien met schakelaar voor hele groep. En uit kunnen klappen als ik nog iets individueel aan een lamp wil doen. Mogelijk?

al op card / fold / unfold zitten googlen maar kom er niet bij uit,.

Ben ook bezig om 2 variabelen te combineren; zoals windsnelheid + richting. Dit doe je toch met templates.

echter probeer het te halen uit Thinkpads zijn config.

Dan zie ik dit in sensors.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- platform: wunderground
  name: weather
  api_key: xxx
  monitored_conditions:
    - temp_c
    - relative_humidity
    - feelslike_c
    - wind_kph
    - wind_dir

en dan zie ik in de groups.yaml dit
code:
1
2
3
4
5
    - sensor.pws_temp_c
    - sensor.pws_relative_humidity
    - sensor.pws_feelslike_c
    - sensor.pws_wind_kph
    - sensor.pws_wind_dir

Waar zou ik gevonden hebben dat om die sensoren te gebruiken ik er pws_ bij moet gebruiken?
https://home-assistant.io/components/sensor.wunderground/ meldt hier ook niks over..
volgens mij moet je een group lampen maken en een group sfeer.
In de group sfeer zet je als enige item je group.lampen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lc0w3g0.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/65srV26.png

dat pws heeft te maken met de naamgeving van weatherundground personal weather stations (pws) dus metingen die mensen zelf delen i.p.v. officieel weerstations.

[ Voor 3% gewijzigd door ny-hardcore op 13-12-2016 21:57 ]

cd /pub && more beer

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Mystery02 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:15:
Hallo allemaal,

Sinds deze week ben ik ook aan het stoeien met Home Assistant, nadat Domoticz toch niet zo goed beviel. Nu probeerde ik alleen een sensor met een template te maken, maar als ik dat doe start home assistant niet meer op.

Als voorbeeld had ik in sensors.yaml de volgende code toegevoegd (en sensors.yaml natuurlijk in de config toegevoegd):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: template
  sensors:
    solar_angle:
      value_template: '{{ states.sun.sun.attributes.elevation }}'
      friendly_name: 'Sun angle'
      unit_of_measurement: 'degrees'
    sunrise:
      value_template: '{{ states.sun.sun.attributes.next_rising }}'

Moet ik nog een commando runnen op de raspberry pi voordat ik templates kan gebruiken? Ik heb een handmatige installatie gedaan via virtualenv. Zie ik iets over het hoofd?

Bedankt alvast!
https://home-assistant.io...leshooting-configuration/
Waarschijnlijk iets met spaties.
Haal het even door de hass config check en je komt er snel genoeg achter.
UltraSub schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:12:
- Omdat het kan, ik wil een single portal waarin alles terug te vinden is indien nodig.
- Ik wil inderdaad kunnen kijken wat mijn actuele verbruik is.
- Automations zie ik nu voor P1 verbruik ook nog niet. Misschien iets in de trant van "als verbruik langer > x stuur bericht", maar dat is niet mijn doel.
Dat vind ik nou ook. Liefst geen gedoe met meerdere portals/websites.

Vraagje van mij kant:
Weet iemand hoe je deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tG9TvEj.png
Veranderd in:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ouuld4y.png

[ Voor 21% gewijzigd door Fonta op 06-01-2017 16:01 ]

• Fonta
Ik zou de spatie achter chat_id weghalen en achter de : zetten.
Zoals ook op de website staat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QcEob9I.png

[ Voor 40% gewijzigd door Fonta op 11-01-2017 23:31 ]

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:07
Ik heb behoorlijk moeite met de eerste configuratie van Home Assistant in combinatie met een z-wave.me usb stick.

Ik heb sowieso het idee dat ik of iets heel erg fout doe of mijn installatie van hass werkt niet volledig, te beginnen bij de beginpagina van hass. Daarin staat het welkomsvenster met de volgende tekst:
To remove this card, edit your config in configuration.yaml and disable the introduction component
Ik zet in de configuration.yml vervolgens een hekje voor #introduction, ik restart home-assistant met sudo systemctl restart home-assistant en de welkomspagina krijg ik nog altijd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lg5g6G8.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UXAZN7a.png
Sinds dit weekend ook begonnen met Home Assistant. Ik kom van Pimatic, dus het is nogal een ommezwaai. Pimatic blijft voorlopig wel draaien, wil stukje bij beetje Z-Wave spullen kopen om de KAKU te vervangen.

Nu ben ik begonnen met een dimmer op een plek waar nog geen domotica zat. Gekozen voor een Fibaro Dimmer 2, de FGD212. Nu heb ik hier twee vragen over. De dimmer zit als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/33pjoHHm.png
Klikbaar
S1 zit dus op schakelaar 1, S2 zit op schakelaar 2. Sx heb ik gesplitst en naar elke schakelaar een kabel. Vond ik logisch :+. Het probleem: S1 schakelt de lamp en werkt als een tiet. Signaal komt netjes aan bij HASS. S2 doet helemaal niets :?. Nul,nul signaal. Ook als ik S2 verbind met de Sx van schakelaar 1 gebeurd er niets. S1 verbinden met Sx van schakelaar 2 schakelt ook de lamp. Geen kabelbreuk in Sx is. Heb de kabel van S2 al een keer vervangen, maar niets.

Opzich kan ik hier mee leven, het was een nice to have, maar ik vind het wel vreemd. Als er een oplossing is zou het mooi zijn :)

Doh! Bedankt @Kroontje :o, Het staat inmiddels aan. Was dus optie 26
code:
1
Node003, Value::Set - COMMAND_CLASS_CONFIGURATION - The function of 3-way switch - 26 - 1 - 3-way switch function for S2 enabled

Andere probleem: Mijn lampen knipperen af en toe sinds deze dimmer. Hiervoor gebruikte ik een dimmer van Gira zelf op de lampen en dat ging perfect. Er zitten 3 halogeen lampen van 42Watt p/s achter, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Als ik de dimmer op meer dan 50% zet is het knipperen over. Zou ik hiervoor een Fibaro bypass moeten aanschaffen? Heb zelf niet het idee dat het door de lampen komt eigenlijk maar zeker ook vanwege probleem 1 twijfel ik over de dimmer..

[ Voor 5% gewijzigd door lolgast op 08-02-2017 10:07 ]

Yelti schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:25:
[...]
Misschien wat laat, maar er is een instelling bij de parameters die dit zou moeten tegengaan.
Dit weekend achtergekomen, maar niet getest.
Ik was teruggegaan naar de winkel inderdaad om even te overleggen en advies te vragen en daar gaf de medewerker ook aan dat hem iets bijstond dat er een instelling voor zou zijn, maar hij wist zo even niet welke.
Ben thuis aan de slag gegaan om even een test opstellinkje te maken met de Dimmer 2, maar heb gisteravond niet kunnen vinden welke instelling dat dan zou zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QCAsE3Cm.jpg
Klikbaar
Sowieso lukt het niet eens om de 2e schakelaar als aparte schakelaar te gebruiken. Heb de volgende parameters aangepast:
code:
1
2
3
4
20. Switch type - Toggle switch
26. The function of 3-way switch - 1 - 3-way switch function for S2 enabled
28. Scene activation functionality - 1 - functionality activated 
32. On/Off mode - 1 - on/off mode enabled (dimming is not possible)

Als ik switch 2 (op de foto nog niet aangesloten) omzet dan krijg ik een andere sceneID (die overeenkomt met de tabel van parameter 28 in de handleiding), maar in Home Assistant schakelt toch S1 8)7. Ook gaat de lamp gewoon aan/uit.

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:00
Yelti schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:00:
[...]

Het alarm stuk zou ik laten zoals het is, de rest kan je met HASS doen.
Een pi heb je nooit te veel :)

Kan je wat meer info geven over je bewegingssensoren/lasers?
Ben wel benieuwd.
Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik nou net met die lasers wat uit de bocht ben gevlogen met de hobby :9

Ik heb in de lichtstraat boven de keuken aan de ene kant 2 lasers en aan de andere kant 2 lichtsensors gemonteerd die gestuurd worden door de PiFace Digital. Met een script kan je de PiFace Digital laten luisteren op een digitale pin en een trigger bouwen op een waarde wijziging. Zo is tevens de bewegingssensor aangesloten. Ik voorzie de componenten ook van stroom via de PiFace Digital 30 seconden nadat ik het alarm inschakel (de RPi trekt dat tot nu toe nog goed).

Deze onderdelen heb ik gebruikt:
Laser: http://www.tinytronics.nl/shop/Red-laser-5V-650nm-wire
Lichtsensor: http://www.tinytronics.nl...ch/Licht-Sensor-Module-V3
Bewegingssensor: http://www.tinytronics.nl...on-Sensor-Detector-Module

Dit is de GUI waarin je gelocked bent op het moment dat het alarm aan staat (voor mijn eigen veiligheid zeg ik maar even dat dit niet mijn huis is die ik met sketchup heb nagemaakt :+ ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KCLIfkKKO4luphV3TF52jwM3/full.png

En dit is hoe de componenten in de lichtstraat zitten (ben nog zoekende naar een nette afwerking):
Lasers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zF890NO9UmJgTSt7zF2K8fIC/full.png

Lichtsensoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wzZZaARmNI5VGwBVfRL5txaE/full.png

De bewegingsmelder hangt nog los in de hal boven de meterkast, dus die laat ik even achterwege wat foto's betreft.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

• UltraSub
  • Laatst online: 17:25
Whoah..

Afbeeldingslocatie: https://www.retecool.com/wp-content/uploads/2015/09/frickin-laser-beams.jpg

Kost geen knoop zo te zien. Maar als je 20 lasers in huis wil dan is dat natuurlijk niet te doen met 20 pi's. Is dat niet draadloos te maken op een of andere manier met een mqtt integratie of zo :P

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb gisteren de Rasberry Pi 3 opnieuw geïnstalleerd. Ik had al eerder een poging gedaan de bestaande installatie te draaien volledig van USB stick, maar dat mislukte. Daarnaast liep de database steeds vol en wilde ik daarom SQLite verlaten en MySQL installeren maar ook dat wilde niet lukken. Daarom ben ik overnieuw begonnen met een Raspbian installatie met losse HASS installatie. Dat ging verassend goed (heb ik voorheen ook 3x geprobeerd en ging op de een of andere manier mis). Ik draai nu de PI3, zonder miniSD kaart, volledig van USB stick.

Toen liep ik ertegenaan dat niet alles uit de (gekopieerde) oude installatie werkte. De standaard MQTT wilde niet werken (foutmelding) wat het voorheen wel deed. Daardoor kreeg ik een paar statusgegevens van de Pi niet in beeld. Dat dacht ik op te lossen door mosquitto te installeren (en dat is gelukt) maar nu krijg ik een foutmelding over de sensors. Ik snap niet waar het mis gaat, voorheen werkte het wel. Ik heb nu het volgende staan:

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
sensor:
- platform: systemmonitor
  resources:
    - type: memory_use_percent
    - type: processor_use

groups.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
  RaspberryPi:
    name: Raspberry Pi status
    entities:
      - sensor.cpu_use
      - sensor.cpu_temperature
      - sensor.ram_use

De foutmelding is de volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tbiToBwWmmTqhs9fD3zu2ITM/full.png

Iemand een idee wat er mis zou kunnen gaan?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:05
Mijn everspring an158 en fibaro rolluik modules blijven mijn log vullen, hoe kan ik dit uitschakelen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xFjohzI.png

[ Voor 9% gewijzigd door sjnelle op 30-03-2017 10:09 ]

PuckStar schreef op donderdag 27 april 2017 @ 00:39:
[...]

Heb je wel een goed sdkaartje? Er zijn echt duizenden, als het er niet meer zijn, mensen die een pi met sdkaartje hebben waarbij het prima werkt. Inclusief ikzelf.
Het is bij mij nog nooit uitgevallen en ik draai het nu ongeveer een jaar.
Ik heb een backup sd kaartje klaarliggen in het geval de ene kaart het toch een keer zou begeven.
Ja wat is goed. Volgens mij wel. Ik gebruik(te) deze:
Afbeeldingslocatie: https://d2rormqr1qwzpz.cloudfront.net/photos/2014/04/29/60888-ourpickbodyimage.jpg
Andere RPi's draai ik op diezelfde kaartjes. Bijvoorbeeld Pimatic (voor de laatste KaKu dingen), Libreelec en Volumio. Die kaartjes werken in sommige gevallen al enkele jaren.

HASS draait nu op een headless Ubuntu server via Docker en dat had ik eerder moeten doen :o. Het is echt véél sneller. Zit alleen nog een beetje te klooien om de om de OZW-webserver aan de gang te krijgen ipv HASS, maar dat heeft met mijn Docker onwetendheid te maken denk ik. Krijg mijn Aeotec minimote tot grote frustratie van mijn vriendin niet aan de gang via de Z-Wave functies binnen HASS.

Misschien dat ik maar een tablet koop om neer te zetten op de plek waar de remote ligt :+

Edit:
Gisteren een Hue Tap gekocht ter vervanging van de z-wave remote. Als HASS nu niet zou werken gaan in ieder geval de lampen van Hue uit, wat voor mijn vriendin een acceptabele oplossing is voor nu. Ik ben niet rijk genoeg om alles in het huis in een keer te vervangen voor z-wave/Hue, dus dan moet het maar zo.

Zolang HASS wel werkt wordt er na indrukken van de Hue Tap ook een scene vanuit HASS afgetrapt die lampen schakelt die nog via KAKU zitten aangesloten

[ Voor 15% gewijzigd door lolgast op 04-05-2017 08:53 ]

PuckStar schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:29:
[...]

Eh ik denk gewoon uit de XML file verwijderen? (maak eerst een backup van dat bestand)
Dat lukte me niet, hij kwam er elke keer automagisch weer bij.. :?

Maar het is gelukt inmiddels. Vanuit /dev-service menu kan het blijkbaar ook gewoon
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TnNuTz9.png
Mocht er iemand (@CodeIT ?) de data van een GoodWe omvormer uit de webportal willen scrapen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
- platform: scrape
  resource: http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID=YOUR_STATION_ID_HERE&type=NA
  name: Goodwe inverter status
  select: 'td:nth-of-type(2)'
  scan_interval: 300 

resource: http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID=YOUR_STATION_ID_HERE&type=NA
  name: Goodwe actual production
  select: 'td:nth-of-type(4)'

name: Goodwe production today
  select: 'td:nth-of-type(5)'

name: Goodwe string voltage
  select: 'td:nth-of-type(9)'

name: Goodwe string current
  select: 'td:nth-of-type(10)'

name: Goodwe inverter temperature
  select: 'td:nth-of-type(14)'

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7hk8eyneVgiDO4rbaA8UF5wb/full.png

Ik was ook bezig geweest met value_template om de opmaak wat aan te passen. Had gehoopt om value.state te kunnen gebruiken zodat ik die gelijk op de data vanuit de scrape sensor kon gebruiken. Maar dat lukte helaas niet, HASS gaf allemaal foutmeldingen.

Hieronder de value_template regels die ik gebruikte om template sensors te maken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  name: Goodwe actual production
  value_template: '{{ states.sensor.goodwe_actual_production_raw.state.replace("W","") | float | round(0) }}'

name: Goodwe production today
  value_template: '{{ states.sensor.goodwe_production_today_raw.state.replace("kWh","") | float }}'

name: Goodwe string voltage
  value_template: '{{ states.sensor.goodwe_string_voltage_raw.state.split("/")[0] | float }}'

name: Goodwe string current
  value_template: '{{ states.sensor.goodwe_string_current_raw.state.split("/")[0] | float }}'

name: Goodwe inverter temperature
  value_template: '{{ states.sensor.goodwe_inverter_temperature_raw.state | truncate(4,True,'',0) | float }}'

Heb die dus uiteindelijk niet gebruikt omdat het daardoor te ingewikkeld werd (dan zou ik de data moeten scrapen naar een sensor en dan in een nieuwe sensor de data moeten inladen uit de bestaande sensor en daarover de templating moeten doen, laaaaaat maar :+ ). De logging doe ik toch via een losse kWh-meter + YouLess naar PVoutput, dus zo boeiend is het scrapen voor mij niet.

Misschien heeft iemand er nog wat aan.

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-10 20:01
wmn79 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:38:
Je moet de PIR even uit zijn sleep mode halen, dit doe je door een keer op de knop te drukken die je ook gebruikt hebt voor het includen. daar heb je open z-wave control panel niet voor nodig, extra regels in je configuration.yaml ook niet. Als hij er niet meteen bij komt nog een paar keer uit z'n slaap halen en misschien een keer Home Assistant restarten.
Thanks. Ik heb het geprobeerd, maar nog geen verschil. Ik heb m ook opnieuw verbonden met de aeotec en nu staat er sleeping (wakeup) in het overzicht. Vreemd. Ik kijk morgen nog wel even verder.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2wnr1c3.png
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/20p506d.png

Maar hoort er nog wel een mogelijkheid te zijn om het Zwave panel in te komen? Of is dat door de komst van nieuwere sw overbodig?

[ Voor 8% gewijzigd door StephanO1990 op 09-06-2017 08:25 . Reden: Foto's toegevoegd ter verduidelijking ]

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:35
die / deed mij blijkbaar de das om. Ik ben eergisteren nog bezig geweest tot 2uur 's nachts omdat ik dit echt in orde wilde krijgen. Uiteindelijk op deze website ( http://groundp.in/2016/10...easy-with-home-assistant/ ) gebotst die daar ook aangaf om de / te verwijderen uit de esp easy config

Dit was de aanpassing die ik moest doen:
Afbeeldingslocatie: http://groundp.in/wp-content/uploads/2016/10/adv.jpg

Het werkt nu wel, maar ik ben nog altijd niet 100% mee hoe alles gelinkt is aan elkaar via HASS, Sonoff, MQTT broker.

In mijn switch.yaml heb ik bvb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  name: "sonoff2"
  command_topic: "sonoff2/gpio/12"
  state_topic: "sonoff2/Switch2/Control"
  payload_on: "1"
  payload_off: "0"
  retain: true

Dan veronderstel ik dat HASS deze switch probeert te bereiken via de MQTT broker als: sonoff2 (Name veld van hierboven). En dat HASS bij het drukken op de knop een message "sonoff2/gpio/12" naar de MQTT stuurt die dit dan op zijn beurt naar de Sonoff switch stuurt met als naam sonoff2 die we aangemaakt hebben in ESP easy veld "Name"?
Afbeeldingslocatie: http://groundp.in/wp-content/uploads/2016/10/config.jpg

Stel dat ik GPIO13 aan/uit wil schakelen, zet ik dan het volgende in mijn switch.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  name: "sonoff2"
  command_topic: "sonoff2/gpio/13"
  state_topic: "sonoff2/Switch2/Control"
  payload_on: "1"
  payload_off: "0"
  retain: true

Of kan ik bij command topic gelijk wat typen?

Sorry voor de waarschijnlijk vele en onduidelijk vragen, maar op heden zie ik niet onmiddellijk welke velden in HASS en op de Sonoff gelijk moeten staan om te kunnen communiceren.

Alvast bedankt!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:35
Ok, het verkeer tussen hass, mqtt broker en device snap ik dus al. Wat mij nu nog niet duidelijk is:
Ik maak gebruik van een Sonoff 10A die dus 1 enkele relais/schakling kan maken. Ik heb om te testen ook nog een Sonoff Dual gekocht (moet ik nog flashen enzo). Hoe geef je dan mee in HASS welke relais van de twee geschakeld dient te worden?

Heeft dit dan iets te maken met volgende schermpjes:
Afbeeldingslocatie: http://groundp.in/wp-content/uploads/2016/10/switch-input.jpg
Afbeeldingslocatie: http://groundp.in/wp-content/uploads/2016/10/switch1.jpg
Afgelopen dagen bezig geweest om HomeAssistant weer een beetje uit te breiden. Zo heb ik een Bluetooth Dongle gekocht om verschillende Mi Flora (HA component) te kunnen gebruiken. Hier heb ik er nu twee van binnen, de derde ligt als het goed is vanmiddag op de deurmat. Dat ziet er zo uit in HA:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3v2nSdD.png
Een bijkomend voordeel hiervan (in mijn ogen) is dat er op meerdere plekken in huis de temperatuur gemeten wordt. Deze temperaturen combineer ik weer met een min-max sensor waardoor ik een mooi gemiddelde over verschillende sensoren krijg, wat een betrouwbaardere waarde geeft dan 1 sensor die wel/niet in het zonnetje staat.

Daarnaast eindelijk eens tijd gestoken in het draaien van Homebridge-HA in een docker-container, zodat Siri (Apple) gebruikt kan worden om mijn niet Hue lampen te schakelen. Of mee te nemen in scenes die al in Hue stonden. Werkt als een trein! En wat is er leuker dan op een verjaardag staan en aan je telefoon te vragen wat de temperatuur is in je woonkamer en nog antwoord te krijgen ook :+
tyfoon_2 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:49:
Wat voor soort bereik heb je met die mi flora & bluetooth? Dat is iets waar ik me een beetje zorgen over maken.
Omdat niets beter werkt dan een paint-plaatje :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z8nXrTI.png

Rode stip rechtsonder is mijn servertje, de groene stippen zijn planten. Mocht ik de bovenste plant niet kunnen bereiken met de Mi Flora die nog onderweg is, dan verplaats ik de server naar de trapkast.

Maar ik zal vanavond anders wel even een rondje door het huis doen met een bloempot terwijl ik de scan naar Bluetooth devices aan het staan. Dan zie ik het snel genoeg denk ik d:)b

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-10 15:34
pasz schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:11:
[...]

Je kan me heel veel wijs maken, maar niet dat die PIR of LEDs op 220V schakelen of gevoed worden.
Met andere woorden. Je hebt het verkeerde draadje te pakken.

Kun je een foto maken van de internals van die lamp ? Hoogst waarschijnlijk is er wel een 5V of 3.3V spoortje wat je kunt misbruiken.
Hierbij het binnen werk van de lamp, ik zal vanavond eens een multimeter tussen de sensor en de ledjes houden.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bJgzjv/lamp.jpg

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:41
Sinds twee weken bezig met Home Assistant en langzaam komen we steeds verder.

Alleen de temperatuur sensor van de toon die ik niet los uitlezen

Zou ik zoiets willen:

Afbeeldingslocatie: https://community-home-assistant-assets.s3-us-west-2.amazonaws.com/original/2X/3/35af18fe944fa098ebfafcc667d0dc2421e2ba77.png

Maar ik zie de temperatuur niet als een sensor bij de states.

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:05
Ik heb af en toe last van spikes in de temperatuur lezing van diverse zwave sensors. Zie afbeelding. Is dit op een of andere manier te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/offckDA.png

• Fonta
iAmRenzo schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:51:
[...]

En die stap snap ik dus even niet.

Als ik via ssh root@hassio.local -p 22222 naar /dev/ ga, dan heb ik er nogal wat...

[...]

Wat doe/moet ik hier.
En wat moet ik er vervolgens in docker/hassio mee? En waar?
Staan er inderdaad nogal wat. Het is even zoeken waar hij staat.
Bij mij heb ik in de configuration.yaml het volgende staan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7HAcZ6p.png

Daarna kan je met switches en lights configureren:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YQLNL30.png

Vooral deze documentatie helpt je wel verder denk ik:
https://home-assistant.io/components/#search/rfx

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Het is wel echt hobbyen dit! Pff.

Toch weer een aantal vragen.
1Ik heb deze status dingen bovenin staan. Kan ik die ook in een panel onder (waar alle licht schakelaars staan) onderbrengen?
Hassio Status

2 Ook heb ik HomeBridge in Hassio geïnstalleerd. De eerste keer kreeg ik al mijn devices via Hassio in de Apple Home.app binnen, maar Hue staat daar al. Ik wil slechts een aantal devices toevoegen.
Ik vond hier een instructie.

Ik heb in de HomeBridge config dit opgenomen:
code:
1
2
3
4
5
"platforms": [
  {
    "default_visibility": "hidden"
  }
]

Met deze code kun je dat je apparaten visible maken.

code:
1
2
3
customize:
  switch.example:
    homebridge_visible: true

Maar waar zet ik deze code (met bijvoorbeeld light.bank)? Moet dat in /customize.yaml? Daar staat nu dit, maar als ik er dat homebridge er aan toevoeg, dan start Hassio niet meer na reboot.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
media_player.unnamed_device:
binary_sensor.living_room_thermostat_is_using_emergency_heat:
binary_sensor.living_room_thermostat_is_locked:
light.bank:
  homebridge_visible: true

• Fonta
Hmmbob schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:14:
Heb zojuist mijn automatisering rondom de NS component maar eens beschreven, misschien inspireer ik iemand nog:
Hmmbob's blog: NS Reisinformatie in Home Assistant
Zie dat je Owntracks en Pushbullet gebruikt.
Wel eens eraan gedacht om de HA app te gebruiken? Weet niet of die op Android beschikbaar is, maar op iOS gebruik ik hem al een tijdje naar volle tevredenheid.
Zo heb ik nog maar 1 app nodig voor locatie gegevens en notificaties + dat je aan die notificaties, acties kan koppelen.
Bijvoorbeeld als mijn Nest op home of away gaat, dan krijg ik een notificatie. Daar heb ik nu acties aan gekoppeld om dat weer terug te draaien.
Shaggie_NB schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:11:
[...]

Of zoiets met optocoupler ipv relais..
http://prive.bitwizard.nl/belschakeling.png
X1 voor gong en X2 voor 433 zender
Je hebt me best aan het denken gezet en na heel wat internet struinen heb ik nu een mooie oplossing in elkaar zitten die ik alleen nog even op de bel moet aansluiten.
De oplossing bevat een Adafruit Huzzah esp8266, een Adafruit Latching Relay en een optocoupler.
Met wat programmeer werk, heb ik nu voorelkaar dat ik via HA de relay kan besturen en dat ook als er op de bel gedrukt wordt er een signaal naar HA gaat die vervolgens weer een notificatie naar me telefoon toe stuurt.
In zijn geheel ziet dat er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dEmWmdI.jpg

Voorlopig is het enige wat ik nog wil programmeren een soort bescherming tegen bel spammers.
Na x ms dat de bel is ingedrukt moet de relay uitgeschakeld worden voor x seconden en daarna weer ingeschakeld, plus dat ik waarschijnlijk het aantal meldingen richting HA nog eens extra beperk tot x aantal per x minuten.

[ Voor 40% gewijzigd door Fonta op 17-11-2017 01:22 ]

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-10 22:12
Ik heb middels esp8266 en een optocoupler de huidige 8 volt bel gekoppeld aan HASS. Werkt erg goed, zonder spook meldingen. De bel zelf laat ik afgaan op de Xiaomi Gateway en ik krijg een melding op Telegram incl foto van de voordeur.

Afbeeldingslocatie: https://community-home-assistant-assets.s3-us-west-2.amazonaws.com/original/2X/b/bbeab45be36eca79ea50c74df8c6cc3d9e0168a6.png

• iMars
  • Laatst online: 19:52

iMars

Full time prutser

Ik ben sinds kort aan de slag gegaan met z-wave als uitbreiding van mijn domotica. Ik heb een Aeotec Z-wave stick Gen5 en wat Coolcam deursensoren. Eerst had ik er een aangesloten en werkte gelijk. Nu heb ik een tweede sensor eraan gekoppeld, maar merk dat het dan niet zo lekker werkt.

Als ik HA herstart, werkt het even, daarna stop het met werken en zie ik dit onder z-wave staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QJPXpSqvclqs1cj1hHuF1RhF/full.png

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Koop hier mijn P1 reader :)

• Fonta
iAmRenzo schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:17:
[...]

Dan krijg ik alleen dit
core-ssh:~# ls -l /dev/tty*
crw-rw-rw- 1 root root 5, 0 Nov 13 19:07 /dev/tty
Makkelijker is misschien by-id te doen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j7PbiuL.png

Zelf gebruik ik /dev/ttyUSB0 maar heb ook een tijdje /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A13XBDA-if00-port0 gebruikt.

Als je de rfxcom helemaal niet ziet, zou ik hem eens in een andere usb poort stoppen en rebooten. Anders is de rfxcom of de pi stuk. Kan je denk ik wel controleren door de rfxcom in je pc te stoppen.

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03
ik heb een multisensor binnen gekregen en hier wil ik oa de temperatuur in huis mee monitoren.
Ik krijg alleen geen mooi grafiekje als ik history_graph gebruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xfhekqACYTntiRpamMDu6AJR/thumb.jpg

terwijl de sensor wel de grafiek geeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6X6sM3bL58uUA1d0waAGOjSI/thumb.jpg

code:
1
2
3
4
5
6
7
# History
history_graph:
  gr1:
    name: Temperatuur woonkamer
    entities:
        - sensor.aeotec_zw100_multisensor_6_temperature
    hours_to_show: 120

weet iemand hoe ik ook een mooi grafiekje krijg met history graph.
Heb voor de zekerheid unit_of_measurement: "C" ook toegevoegd

• Fonta
Vage shizzle. Zelf heb ik de hassio docker container op een ubuntu server vm op esx draaien en werken de usb devices gewoon.
Als ik de container in ssh, dan zie ik de devices echter niet terug:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jLiExvI.png

In VMWare:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TqNfUZ6.png

In mijn config gebruik ik gewoon "/dev/ttyUSB0" en "/dev/ttyUSB1"

EDIT: "/dev/ttyACM0" werkt ook voor de rfxcom, maar "/dev/ttyACM1" weer niet voor de DSMR

EDIT2: het "dmesg | grep tty" commando geeft dan wel weer resultaten terug:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xnLGIQi.png

[ Voor 23% gewijzigd door Fonta op 11-12-2017 19:41 ]

• Fonta
jkha schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:36:
[...]

Dank. Zal er eens verder induiken.
Simpelweg eea weghalen in config.json:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X3UTN5E.png

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-10 23:57
jkha schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:08:
[...]

Hij valt onder de Buildin addons. De hele waslijst in hassio/store als nagelopen (hassio.local:8123/hassio/store)?
daar valt ie idd onder....
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4KYGnhL.png
Maar daar is die dus verdwenen. Ik heb nog geprobeerd om de github repo van hun eigen addons erin te zetten als store. Maar die herkent ie niet.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• iMars

iMars

Full time prutser

Vraagje, ik ben nu met groups bezig en heb tabbladen ontdekt. Maar ik kan de volgorde in zo'n tabblad niet aanpassen. Kan iemand mij een tip geven wat ik verkeerd doe, of wat ik anders moet doen?

Voorbeeld config van mijn slaapkamer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
slaapkamer:
  name: Slaapkamer
  view: true
  icon: mdi:hotel
  entities:
  - switch.electrische_deken
  - light.slaapkamer_links
  - light.slaapkamer_rechts
  - scene.slaapkamer_donker
  - scene.slaapkamer_licht
  - scene.slaapkamer_scene_test
  - scene.slaapkamer_uit

Dit ziet er nu dus zo uit (gegroepeerd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lUcAprcVJk81CH8K5TNKQ7eF/thumb.jpg

Terwijl ik graag zelf wil bepalen wat waar komt, zoals op de "home":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tdjjZSneqTYx54CTKPBHGyYK/thumb.jpg

Verwijderd

Okay ik wil beginnen met HA omdat Pimatic redelijk stil staat en ik tegen zaken aan loop, docker container gepakt en gedeployed, works like a charm. Totdat ik addons wil installeren en de store mis die in de tutorials wordt benoemd. Hoe fiets ik die erin?

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/HA.PNG

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2017 15:59 ]

• Fonta
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:41:
Okay ik wil beginnen met HA omdat Pimatic redelijk stil staat en ik tegen zaken aan loop, docker container gepakt en gedeployed, works like a charm. Totdat ik addons wil installeren en de store mis die in de tutorials wordt benoemd. Hoe fiets ik die erin?

[afbeelding]
hassio: toevoegen aan configuration.yaml
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MaQuItT.png

Ik draai trouwens wel hassio op een Ubuntu 17 Server.
Simpelweg docker-ce geïnstalleerd en daarna hassio.
Het "grote" voordeel van hassio zijn juist de addons die ook als containers toegevoegd worden.
Als je dan een bepaalde functionaliteit niet meer wilt, knikker je het weg zonder dat er resten over blijven.
Ook krijg je er een paar controls bij om home assistant of de host te herstarten.
En updaten is ook supersimpel doormiddel van een druk op de knop.

Verder omdat ik hassio op een eigen host draai en niet een van de images gebruik, kan ik docker ook voor andere doeleinden inzetten. Als je een van de hassio images draait, dan kan je inderdaad niets op de zelf op de host.

[ Voor 38% gewijzigd door Fonta op 19-12-2017 19:39 ]

• _LF_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-10 19:49
Iemand die me op weg kan helpen? Heb een Panasonic Viera tv en een Subwoofer die via een Broadlink Schakelaar aan en uit gaat via HA. Nu wil ik een automation instellen dat de schakelaar vanaf 15.00u tot 23.59 automatisch aangaat als we in die periode de tv aanzetten of dat als de tv al eerder aanstaat de Subwoofer dus aan moet springen. Helaas werkt het niet.. De Panasonic staat er trouwens dubbel in, als unnamed device en door mezelf nog ingevoerd.

DIt is de autmation:
- action:
- data:
entity_id: switch.bass
service: switch.turn_on
alias: Bass aan bij TV
condition:
- condition: state
entity_id: media_player.panasonic_viera_tv
state: 'on'
- after: '15:00:00'
before: '23:59:59'
condition: time
id: '1513371111442'
trigger:
- entity_id: switch.bass
from: 'off'
platform: state
to: 'on'
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/35at311.png

[ Voor 9% gewijzigd door _LF_ op 22-12-2017 15:36 ]

Imperial Guard schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:40:
[...]

Jep ! Helaas kreeg ik daar niet het gewenste resultaat. Misschien kan ik mijn tijd iets krapper zetten en er 10 min van maken.
.
Als ik nu snel een paar boodschappen ga doen en weer thuis ben is alles netjes aan opzich niks mis mee is die korte tijd hoeft niet alles aan en uit te gaan.
Die device_tracker met iPhones werkt gewoon niet echt lekker. Via de locatie optie van de HomeAssistant app werkt het al een stuk beter. Ik heb die gecombineerd met het iCloud component. Stukken betrouwbaarder sindsdien in mijn ogen
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/79b05178522a0f8b0ddb716f24ca1d9e.png
Gisteren rond 18:50 de deur uit, om 22:15 weer thuis en vanmorgen om 8:20 tot 9:05 weg. Klopt behoorlijk :)
Ik heb wel een automation gemaakt die ervoor zorgt dat de icloud interval wat hoger staat, die hoeft in mijn ogen niet gepolld te worden, want die geeft toch wel updates
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
initial_state: 'on'
alias: Tracker - Reset iCloud Interval
trigger:
- platform: state
  entity_id: device_tracker.iphonevan..., device_tracker.iphonevan...
action:
- service: device_tracker.icloud_set_interval
  data_template: { "interval": 900, "device_name": "{{ trigger.entity_id.split('.')[1] }}" }

• jkha
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-09-2024
Mijn TV... is een beetje een hardnekkig apparaat.
Hij blijft telkens terugkomen in mijn dashboard..

De eerste keer een friendly name gegeven. Toen laten verbergen. Kwam ie weer terug. Weer op Hidden.
En nu is hij er weer. Maar dan met een _2 achter z'n naam:

teevee

Iemand een idee hoe ik deze voor eens en altijd kan laten verbergen?

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Hier is een stukje config voor het scrapen van de Afvalwijzer website zodat je binnen HA altijd weet wanneer en afval word opgehaald.

HTML: sensors.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
    sensors:
      afval:
        friendly_name: "Afval vandaag"
        value_template: >-
          {% if is_state('sensor.afval_datum', 'vandaag') %}
            {{states.sensor.afval_soort.state}}
          {% else %}
            Geen
          {% endif %}

resource: http://www.mijnafvalwijzer.nl/nl/1234AB/56/
    name: Afval datum
    select: ".firstDate"
    scan_interval: 21600

name: Afval soort
    select: ".firstWasteType"

Frontend

Entities

Je kunt hem natuurlijk ook aanpassen zodat je de dag ervoor een melding krijgt e.d. :)

• iMars

iMars

Full time prutser

Vraagje: ik heb inmiddels een paar dagen m'n Xiaomi Aqara spullen binnen. Alles aangesloten en basics geconfigureerd.

In HA zie ik de ZigBee wallswitches, de body sensoren en de temp/hum sensoren. In de geschiedenis van de body sensoren zie ik dat deze geregistreerd worden in HA. Maar de wall switches blijven in de geschiedenis op off staan, als of deze niet gedetecteerd worden als je ze indrukt.

Xiaomi WXKG02LM
Afbeeldingslocatie: https://gloimg.gbtcdn.com/gb/pdm-product-pic/Electronic/2017/04/25/goods-img/1501906113559972743.jpg

Heeft iemand deze werkend?

Edit 1: never mind O-)
Het werkt niet met state, maar met event:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: Test event
  trigger:
    platform: event
    event_type: click
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.wall_switch_left_158d0001640a68
      click_type: single
  action:
    - service: notify.teleram_bot
      data:
        title: Test
    - service: xiaomi_aqara.play_ringtone
      data:
        ringtone_id: 2
        ringtone_vol: 10

Edit 2: het ziet er naar uit dat alleen de single click werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
- alias: Schakelaar Scene avond licht
  trigger:
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.wall_switch_left_158d0001640a68
  action:
    service: scene.turn_on
    entity_id: scene.avond_licht

- alias: Schakelaar Scene avond
  trigger:
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.wall_switch_right_158d0001640a68
  action:
    entity_id: scene.avond

- alias: Schakelaar Woonkamer uit
  trigger:
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.wall_switch_both_158d0001640a68
  action:
    service: light.turn_off
    entity_id: group.woonkamer

- alias: Schakelaar Scene avond laat
  trigger:
    event_data:
      entity_id: binary_sensor.wall_switch_right_158d0001640a68
      click_type: double
  action:
    entity_id: scene.avond_laat

De "click_type: double", maar ook de "click_type: single" voor _both_ werkt helaas niet...
Iemand hier ervaring mee?

Edit 3: Zo te zien werkt bij een _both_ geen single/double, maar alleen "both":
code:
1
2
3
    event_data:

Moet zijn:
code:
1
2
3
    event_data:
      click_type: both

Deze schakelaars hebben dus kennelijk alleen "single click" events:
  • Single click links (click_type: single, entitie: binary_sensor.wall_switch_left_158dxxxxxxxxxx)
  • Single click rechts (click_type: single, entitie: binary_sensor.wall_switch_right_158dxxxxxxxxxx)
  • Single click beide (click_type: both, entitie: binary_sensor.wall_switch_both_158dxxxxxxxxxx)

[ Voor 91% gewijzigd door iMars op 08-01-2018 20:06 ]

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-10 22:12
Zanniebal schreef op zondag 7 januari 2018 @ 08:59:
Hier is een stukje config voor het scrapen van de Afvalwijzer website zodat je binnen HA altijd weet wanneer en afval word opgehaald.

HTML: sensors.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
    sensors:
      afval:
        friendly_name: "Afval vandaag"
          {% if is_state('sensor.afval_datum', 'vandaag') %}
            {{states.sensor.afval_soort.state}}
          {% else %}
            Geen
          {% endif %}

select: ".firstDate"

name: Afval soort
    select: ".firstWasteType"

[afbeelding]

[afbeelding]

Je kunt hem natuurlijk ook aanpassen zodat je de dag ervoor een melding krijgt e.d. :)
Nice, maar ik krijg het niet aan de gang met de afvalportaal.

Ik heb van alles geprobeerd in mijn sensor.yaml voor wat betreft de select , iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
  resource: !secret afvalportaalurl
  select: "{.nextPickup[0]}"

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/k65rHR/Screenshot_2018_01_09_10_07_48_e_WWu_Xn.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kEZ7rm/Screenshot_2018_01_09_10_07_31_y_An_Hk_Z.jpg

• iRolfje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-12-2023
Leuk een topic over Home Assistant! Ben zelf nu een aantal weken ermee aan het spelen en het werkt top! Zodoende dat ik hier ook maar even mijn creatie share.

Net zoals @Zanniebal heb ik ook een sensor gemaakt voor de afvalinzameling.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hcitE6/hass_trash.png

Voor mijn woonplaats was er ook nergens een API die de data aanbied. Ik heb dus maar even een aantal minuten gepakt en de kalendar omgezet naar JSON. Home Assistant haalt die JSON van Github en vult de sensor. Vervolgens kan je in het dashboard dus zien welke container er aan de straat kan. Via Telegram krijg ik op de avond ervoor en op de dag zelf een notificatie van welke container er aan de straat kan.
Ook kan je de notificaties uitzetten, handig voor als je op vakantie gaat of een tijd van huis bent.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
#
# Fetch Trash collecting dates from Github and fill sensor
# with data of which container to put on the street.
#

homeassistant:
  customize:
    sensor.trash_today:
      friendly_name: 'Vandaag'
      icon: mdi:delete
    sensor.trash_tomorrow:
      friendly_name: 'Morgen'
      icon: mdi:delete

input_boolean:
  notify_trash:
    name: 'Notificaties'
    initial: 'on'
    icon: mdi:bell-ring

sensor:
  - platform: rest
    resource: https://raw.githubusercontent.com/RolfKoenders/smarthome/master/data/gad-calendar.json
    name: Trash_Today
    scan_interval: 3600
    value_template: >
      {% set now = as_timestamp(now()) %}
      {% set today = now | timestamp_custom("%d/%m/%Y") %}
      {% set containerType = value_json.days[ today ] %}
      {% if containerType | trim != "" %}
        {% set trash = value_json.legend[ containerType ] %}
        {{ trash }}
      {% else %}
        Geen
      {% endif %}
  - platform: rest
    resource: https://raw.githubusercontent.com/RolfKoenders/smarthome/master/data/gad-calendar.json
    name: Trash_Tomorrow
    scan_interval: 3600
    value_template: >
      {% set now = as_timestamp(now()) %}
      {% set oneDay = 86400 %}
      {% set nextDay = now + oneDay %}
      {% set tomorrow = nextDay | timestamp_custom("%d/%m/%Y") %}
      {% set containerType = value_json.days[ tomorrow ] %}
      {% if containerType | trim != "" %}
        {% set trash = value_json.legend[ containerType ] %}
        {{ trash }}
      {% else %}
        Geen
      {% endif %}

automation:
  - alias: 'Notify of which container will be pickedup today'
    initial_state: true
    hide_entity: false
    trigger:
      platform: time
      at: '07:00:00'
    condition:
        entity_id: input_boolean.notify_trash
      - condition: template
        value_template: "{{ states('sensor.trash_today') != 'Geen' }}"
        value_template: "{{ states.sensor.trash_today.state | trim != '' }}"
    action:
      - service: telegram_bot.send_message
        data_template:
          title: 'Afvalinzameling'
          target: !secret telegram_rolf_id
          message: 'Vandaag kan de {{ states.sensor.trash_today.state }} container aan de straat.'
          disable_notification: false
  - alias: 'Notify of which container will be pickedup tomorrow'
    initial_state: true
    hide_entity: false
    trigger:
      platform: time
      at: '19:30:00'
    condition:
        entity_id: input_boolean.notify_trash
        value_template: "{{ states('sensor.trash_tomorrow') != 'Geen' }}"
        value_template: "{{ states.sensor.trash_tomorrow.state | trim != '' }}"
    action:
      - service: telegram_bot.send_message
        data_template:
          title: 'Afvalinzameling'
          target: !secret telegram_rolf_id
          message: 'Morgen kan de {{ states.sensor.trash_tomorrow.state }} container aan de straat.'
          disable_notification: false

Mijn verdere configuratie is ook op Github te vinden: https://github.com/RolfKoenders/smarthome

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:41
Iemand wat tip om me wat verder op weg te helpen met templating van een sensor:

Uit een sensor krijg ik een datum die datum is een variabele en wisselt dus iedere dag.

Wat ik dus krijg is bijv if sensor.datum 2018-01-10 = today then Vandaag
elif sensor datum 2018-01-11 = tomorrow then Morgen
elif sensor datum 2018-01-17 = next week then Volgende week.

Hopeljk volgen jullie een beetje wat ik wil, ik krijg het formaat van sensoren binnen in data.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RejORiC.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Imperial Guard op 10-01-2018 20:31 ]

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Heeft iemand een idee waar deze locatie(strings) vandaan komen en hoe ik deze kan verwijderen? Een reboot van de Docker container wil ook niet helpen. Ik denk zelf dat het iets met de iOS app te maken heeft, maar ik kan het niet plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j4GTxwB.png

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:10
Iemand enig idee hoe ik kan updaten, kom niet verder dan 0.48.1 ipv de huidige 0.61

Ik update altijd via:

pip3 install --upgrade homeassistant

nu dit niet werkt:
sudo pip3 install --upgrade --force-reinstall homeassistant

Ook geen resultaat, blijf hangen op 0.48.1
Geeft zelf aan dat alles up-to-date is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q1BIqnwgV0C0YgwTbSYMd64D/thumb.png

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Yukkie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:51:
Op verzoek hierbij mijn in het Homewizard topic aangekondigde oplossing om een Homewizard Heatlink te kunnen bedienen vanuit Home Assistant.

Enkele disclaimers:
  • Ik ben pas net een maand oid bezig met Python leren
  • Ik ben pas nog veel korter bezig met Home Assistant
  • Ik heb dit script in elkaar geknutseld door veel af te kijken en te kopieren van anderen
bekende bugs:
Ik krijg af en toe foutmeldingen in het log dat het script er te lang over doet en ik zie zo nu en dan connection errors in het log. Geen idee hoe ik dat kan afvangen en verbeteren.

DIt moet er in je configuration.yaml staan:
YAML: configuration.yaml
1
2
3
4
5
6
7
climate:
  - platform: homewizard
    name: Homewizard
    host: IP adress host
    password: Password
    # not sure if this works:
    scan_interval: 10 

plaats onderstaande file in je config-folder/custom_components/climate:
Python: homewizard.py
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
"""
This component wouldn't be possible without the massive amount of inspiration I got from the following scripts:
https://github.com/cyberjunky/home-assistant-custom-components/blob/master/climate/toon.py
https://github.com/rvdvoorde/domoticz-homewizard

This component is far from perfect, but it'll do for now.
"""
from homeassistant.const import TEMP_CELSIUS
from homeassistant.helpers.entity import Entity
from homeassistant.components.climate import (ClimateDevice, PLATFORM_SCHEMA, SUPPORT_TARGET_TEMPERATURE)
from homeassistant.const import (CONF_NAME, CONF_HOST, CONF_PASSWORD,
                                 TEMP_CELSIUS, ATTR_TEMPERATURE)
import homeassistant.helpers.config_validation as cv

import json
from urllib.request import Request, urlopen
from urllib.error import URLError, HTTPError
import logging
import voluptuous as vol

SUPPORT_FLAGS = SUPPORT_TARGET_TEMPERATURE

_LOGGER = logging.getLogger(__name__)

DEFAULT_NAME = 'Homewizard Thermostat'
DEFAULT_TIMEOUT = 2
BASE_URL = 'http://{0}/{1}/{2}'

ATTR_MODE = 'Heating'

PLATFORM_SCHEMA = PLATFORM_SCHEMA.extend({
    vol.Optional(CONF_NAME, default=DEFAULT_NAME): cv.string,
    vol.Required(CONF_HOST): cv.string,
    vol.Required(CONF_PASSWORD): cv.string,
})

def setup_platform(hass, config, add_devices, discovery_info=None):
    """Setup the sensor platform."""
    add_devices([homewizard(config.get(CONF_NAME), config.get(CONF_HOST), config.get(CONF_PASSWORD))])

class homewizard(ClimateDevice):
    """Representation of a Sensor."""

def __init__(self, name, address, password):
        """Initialize the sensor."""
        self._name = name
        self._address = address
        self._password = password
        self._current_temp = None
        self._current_setpoint = None
        self._current_state = 'off'
        _LOGGER.debug("Init called")
        self.update()

@staticmethod
    def connect(order):
        try:
            url = Request(order)
            response = urlopen(url, timeout = DEFAULT_TIMEOUT)

except HTTPError as e:
            _LOGGER.exception("The server couldn\'t fulfill the request. Error code: ", e.code)
            return "error"

except URLError as e:
            _LOGGER.exception("We failed to reach a server. Reason: ", e.reason)
            return "error"

else:
            urloutput = response.read().decode("utf-8", "ignore")
            jsonoutput = json.loads(urloutput)
            return jsonoutput

@property
    def should_poll(self):
        """Polling needed for thermostat."""
        _LOGGER.debug("Should_Poll called")
        return True

def update(self):
        """Fetch new state data for the sensor.

This is the only method that should fetch new data for Home Assistant.
        """
        getlist = self.connect(BASE_URL.format(self._address, self._password, "get-sensors"))
        heatlink = dict(getlist['response']['heatlinks'][0])
        self._current_temp = round(heatlink['rte'],1)
        self._current_setpoint = round(heatlink['tte'],1)
        self._current_state = heatlink['heating']
        _LOGGER.debug("Update called")

@property
    def supported_features(self):
        """Return the list of supported features."""
        return SUPPORT_FLAGS

@property
    def name(self):
        """Return the name of the thermostat."""
        return self._name

@property
    def device_state_attributes(self):
        """Return the device specific state attributes."""
        return {
            ATTR_MODE: self._current_state
        }

@property
    def temperature_unit(self):
        """Return the unit of measurement."""
        return TEMP_CELSIUS

@property
    def current_temperature(self):
        """Return the current temperature."""
        return self._current_temp

@property
    def target_temperature(self):
        """Return the temperature we try to reach."""
        return self._current_setpoint

@property
    def current_operation(self):
        """Return the current state of the thermostat."""
        state = self._current_state
        return state

def set_temperature(self, **kwargs):
        """Set new target temperature."""
        temperature = kwargs.get(ATTR_TEMPERATURE)
        if temperature is None:
            return
        else:
            settemp = self.connect(BASE_URL.format(self._address, self._password, "hl/0/settarget/" + str(temperature)))
            if settemp != 'error':
                _LOGGER.debug("Set temperature=%s", str(temperature))
            else:
                _LOGGER.exception("Error setting Heatlink")
        # Not sure if needed
        # self.update()

Ik sta open voor opbouwende kritiek en complimenten :+
Heb je code gebruikt, op het eerste oog ziet het er echt top uit, waarvoor dank!
Ik mis echter nog wel een switch om de Heatlink aan en uit te zetten. Indien de Heatlink niet in controle is kom je niet verder als dit:
Climate HA-Homewizard

Heb nu via een command_line switch een schakelaar toegevoegd om de heatlink aan/uit te schakelen wat best aardig werkt.

Daarnaast krijg ik, net als jij denk ik, ook veel errors in het log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
socket.timeout: timed out

File "/home/pi/.homeassistant/custom_components/climate/homewizard.py", line 88, in update
    heatlink = dict(getlist['response']['heatlinks'][0])
TypeError: string indices must be integers

File "/usr/lib/python3.4/http/client.py", line 321, in _read_status
    raise BadStatusLine(line)
http.client.BadStatusLine: ''

Ik heb de DEFAULT_TIMEOUT al wat om hoog gezet maar lijkt niet te helpen.

[ Voor 128% gewijzigd door martinvdm op 24-01-2018 22:28 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Classes
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kC3MZ5Pl.png
Vandaag binnengekregen, vanavond mee aan de slag. :D Ook nog in afwachting van veel (Xiaomi) spulletjes uit China.

Waar ik mee zit is dat de HASS portal niet meer beveiliging heeft dan een wachtwoord - dus poorten openzetten vind ik toch een beetje gevaarlijk. Two factor authentication zou bijvoorbeeld een uitkomst bieden. Weet iemand of daar opties voor zijn? Zat eerst te denken aan basic authentication via de NGINX proxy, maar daar kan de app blijkbaar niet mee overweg. :-(

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-10 12:37
Sinds een tijdje ben ik bezig met een overstap van Domoticz naar Home Assistant. De apparaten die ik hieraan ga koppelen zijn:
  • Philips Hue (oude bridge, 2x Hue Lux, 4x Hue, 1x Hue led strip)
  • RF-link (3x 433MHz temperatuursensoren, 1x KaKu wandschakelaar)
  • Netatmo
  • Z-Wave (Aeon controller, 3x Fibaro Smoke Sensors, 3x Fibaro Wall Plugs, 2x Neo Coolcam plugs)
  • Slimme energiemeter
  • Stadsverwarming meter
Voor het uitlezen van de energiemeter van de Nuon stadsverwarming (Kamstrup Multical 66C) gebruikte ik met Domoticz een Python script dat ik ergens op internet gevonden had. Dit script moest omgebouwd worden naar Home Assistant en voldeed sowieso niet meer. Daarom heb een script gemaakt dat ervoor zorgt dat deze waarden geïmporteerd worden naar een http sensor.

Dit draait goed, alleen zie ik dat het volume niet op 1 regel weergegeven wordt. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de friendly name en entity state best lang zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/t8rihy.png

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Wellicht gewoon kortere friendly names gebruiken, maar dat neemt de vraag natuurlijk niet weg :P

[ Voor 4% gewijzigd door RuntimeError op 01-02-2018 22:12 . Reden: typo ]

martinvdm schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:05:
wellicht dat iemand een idee heeft. Ik heb Home assistant geintegreerd met HomeBridge in Apple HomeKit. Dit werkt best goed, echter zit ik het het volgende. Homebridge ondersteund alleen voor de sensors en binary_sensors de device_class: opening. Dit betekend dat wil ik mijn door sensoren in Homebridge beschikbaar krijgen dat ik de device_class op 'opening' moet zetten ipv de default 'door'. Hiermee verlies ik het dynamische icoon in HA van het 'deurtje' wat open en dicht gaat. Normaal gesproken zou ik dit met een icon_template kunnen oplossen, achter gaat het hier om Xiaomi binary_sensors die rechtstreeks middels het xiaomi_aqara component uit de gateway gehaald worden en ik heel deze devices helemaal niet heb in mijn sensors sectie en de customize sectie ondersteund geen icon_template.

iemand een idee?
(ik wil liever niet voor al mijn automatich geimporteerde binary_sensors uit de gateway, weer allemaal template sensors aanmaken)
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om dat via een template_sensor op te lossen. Zo heb ik het batterij-icoontje van mijn Aqara schakelaars ook dynamisch gemaakt zodat hij per 10% steeds leger wordt :)

Plaatjes!
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/0bae9dda42ab941e20e6a822e1c9e53d.png

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 06-02-2018 13:29 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-10 21:37
Dit is nu de code die ik zelf gebruik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
      batterij_sensor:
        value_template: '{{ states.binary_sensor.door_window_sensor_158d00014db848.attributes["battery_level"] | float }}'
        unit_of_measurement: '%'
        icon_template: >
            {% set battery_level = states.sensor.batterij_sensor | default(5) | int %}
            {% set battery_round = (battery_level / 10) | int * 10 %}
            {% if battery_round >= 100 %}
              mdi:battery
            {% elif battery_round > 0 %}
              mdi:battery-{{ battery_round }}
            {% else %}
              mdi:battery-alert
            {% endif %}

In HAA zie ik nu:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g540vcf3yzkc.png

het is een alert icoontje en die zou niet mogen oplichten lijkt mij met 41% batterij gebruik.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Ja zo had ik het ook al geprobeerd uit te leggen :+.

Ik zie dat er veel binary_sensors gebruikt worden. Die heb ik ook, dus dat scheelt voor het voorbeeld :)
Stel je hebt zo'n sensor/schakelaar/wat-dan-ook-met-batterij. In de dev-states ziet die sensor er zo uit bij mij.

Dit is zo'n draadloze dubbele schakelaar van Xiaomi
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/fdad66d0406b4ac8c2deb03f7b2b2222.png

Om hier de batterij van te krijgen, gebruik je de volgende code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  switch_overloop_gang_battery:
    friendly_name: Schakelaar Overloop Gang
        {%- if states.binary_sensor.wall_switch_both_158d00017188f7.attributes.battery_level %}
            {{ states.binary_sensor.wall_switch_both_158d00017188f7.attributes.battery_level | round }}
        {%- endif %}
        {% set battery_level = states.binary_sensor.wall_switch_both_158d00017188f7.attributes.battery_level|default(0)|int %}
        {% set battery_round = (battery_level / 10) |int * 10 %}
        {% else %}
        {% endif %}
De batterij waarde komt namelijk niet als aparte sensor binnen, maar als onderdeel van de totale sensor. Vandaar dat er met attributen gewerkt wordt.

Ik heb ook een aantal Mi Flora's. Die rapporteren hun batterij status via MQTT als aparte sensor
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/8a7e72b0abe3c4e56820d5d36bcf422c.png

Met bijbehorende code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  phoenix_canariensis_battery_template:
    friendly_name: Phoenix Canariensis
        {%- if states.sensor.phoenix_canariensis_battery_mqtt %}
            {{ states.sensor.phoenix_canariensis_battery_mqtt.state | round }}
        {%- endif %}
      {% set battery_level = states.sensor.phoenix_canariensis_battery_mqtt.state | default(0) | int %}
      {% set battery_round = (battery_level / 10) | int * 10 %}
      {% else %}
      {% endif %}

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben @wesley2004 en @Possible

• Possible
  • Laatst online: 31-10 21:37
@lolgast @martinvdm

Thanks! Ik heb het werkend nu!

Het begint trouwens al mooi druk te worden op mijn homescreen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/us7mvifxx1ix.png

Ik kan er uiteraard voor kiezen om alles in tabs te doen, maar ik heb liever alles in 1 pagina. Dan maar wat meer scrollen :+

[ Voor 69% gewijzigd door Possible op 08-02-2018 09:05 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

In het kader van kennisdeling (en omdat mijn vorige screenshot blijkbaar ook een hoop in beweging heeft gebracht :P) Hierbij afbeeldingen van mijn HA inrichting. Wilde de config zo lukraak delen, maar daarvoor moet ik eerst iets meer secrets gaan plaatsen ;)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/1a39c93d550446dc8ba2d63cfb961d81.jpeg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/84961da551ccd3137b9c59116b496208.jpeg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/8500678452282beee06a3897be36a4a3.jpeg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/732a0099822fab239bf24b931b23de50.jpeg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/6e53a70e7fba2e5bff8611154d230afd.jpeg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/thumb/a4691de4e04dba2653c7979de49570b0.jpeg

De bewegingsensor en wasmachine controle op de tweede pagina staan er ter troubleshooting :)

Edit: Mijn (hopelijk) anonieme config :D
https://1drv.ms/f/s!Ah7wjKP2FKEts2Qt1v3SL5vO10Qy

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 08-02-2018 14:04 ]

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Voor de mensen met een geroote Toon die de 'Toon custom component' gebruiken:

Ik wilde ook graag het programma aan/uit kunnen zetten, hier is de code daarvoor:

- platform: command_line
    switches:
      toonprogramma:
        command_on: '/usr/bin/curl -X GET "http://192.168.x.x/happ_thermstat?action=changeSchemeState&state=1"'
        command_off: '/usr/bin/curl -X GET "http://192.168.x.x/happ_thermstat?action=changeSchemeState&state=0"'
        command_state: "/usr/bin/curl -s \"http://192.168.x.x/happ_thermstat?action=getThermostatInfo\" | /usr/bin/python -c \"import sys, json; print json.load(sys.stdin)['programState']\""
        value_template: '{{ value == "1" or value == "2" }}'
        friendly_name: Toon programma 

Als je dan eens een weekend weg bent, kun je op afstand het programma uitzetten. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MPvMPyje6WNR72f65ZyklrB7/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door stimm op 12-02-2018 09:00 . Reden: value_template aangepast ]

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-10 11:00

Oulewappeur

OmNomNom

PuckStar schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 23:30:
[...]

Heb je in ieder geval je log level op debug staan en kun je iets vinden in de log file?
Ik heb onderstaande melding bij HassIO
Screen asuswrt

En onderstaande in de log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
2018-02-10 22:35:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component track_new_devices
2018-02-10 22:35:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for track_new_devices: Component not found.
2018-02-10 22:35:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [device_tracker.asuswrt]: must contain one of password, pub_key, ssh_key.. Got OrderedDict([('platform', 'asuswrt'), ('new_device_defaults', {}), ('consider_home', datetime.timedelta(0, 180))]). (See ?, line ?). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/device_tracker.asuswrt/
2018-02-10 22:35:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component new_device_defaults
2018-02-10 22:35:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for new_device_defaults: Component not found.
2018-02-10 22:35:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component host
2018-02-10 22:35:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for host: Component not found.
2018-02-10 22:35:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component consider_home
2018-02-10 22:35:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for consider_home: Component not found.
2018-02-10 22:35:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component interval_seconds
2018-02-10 22:35:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for interval_seconds: Component not found.
2018-02-10 22:35:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component password
2018-02-10 22:35:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for password: Component not found.
2018-02-10 22:35:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component hide_if_away
2018-02-10 22:35:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for hide_if_away: Component not found.
2018-02-10 22:35:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.loader] Unable to find component username
2018-02-10 22:35:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for username: Component not found.
2018-02-10 22:35:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [devicename]: expected a dictionary. Got OrderedDict([('devicename', None), ('name', 'Anton'), ('mac', 'xxxx'), ('icon', 'mdi:android'), ('track', True)]). (See ?, line ?). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/devicename/
2018-02-10 22:35:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [name]: expected a dictionary. Got OrderedDict([('devicename', None), ('name', 'Anton'), ('mac', 'xxxxx'), ('icon', 'mdi:android'), ('track', True)]). (See ?, line ?). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/name/
2018-02-10 22:35:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [mac]: expected a dictionary. Got OrderedDict([('devicename', None), ('name', 'Anton'), ('mac', 'xxxx'), ('icon', 'mdi:android'), ('track', True)]). (See ?, line ?). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/mac/
2018-02-10 22:35:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [icon]: expected a dictionary. Got OrderedDict([('devicename', None), ('name', 'Anton'), ('mac', 'xxxx'), ('icon', 'mdi:android'), ('track', True)]). (See ?, line ?). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/icon/
2018-02-10 22:35:30 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [track]: expected a dictionary. Got OrderedDict([('devicename', None), ('name', 'Anton'), ('mac', 'xxxx'), ('icon', 'mdi:android'), ('track', True)]). (See ?, line ?). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/track/
2018-02-11 00:06:49 WARNING (MainThread) [buienradar.buienradar] Missing section in Buienradar xmldata (weerstation).Can happen 00:00-01:00 CE(S)T
2018-02-11 00:06:49 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.sensor.buienradar] Unable to parse data from Buienradar.(Msg: No location selected.)
2018-02-11 00:08:50 WARNING (MainThread) [buienradar.buienradar] Missing section in Buienradar xmldata (weerstation).Can happen 00:00-01:00 CE(S)T
2018-02-11 00:08:50 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.sensor.buienradar] Unable to parse data from Buienradar.(Msg: No location selected.)
2018-02-11 00:10:51 WARNING (MainThread) [buienradar.buienradar] Missing section in Buienradar xmldata (weerstation).Can happen 00:00-01:00 CE(S)T
2018-02-11 00:10:51 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.sensor.buienradar] Unable to parse data from Buienradar.(Msg: No location selected.)
2018-02-11 00:12:52 WARNING (MainThread) [buienradar.buienradar] Missing section in Buienradar xmldata (weerstation).Can happen 00:00-01:00 CE(S)T
2018-02-11 00:12:52 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.sensor.buienradar] Unable to parse data from Buienradar.(Msg: No location selected.)
2018-02-11 00:14:53 WARNING (MainThread) [buienradar.buienradar] Missing section in Buienradar xmldata (weerstation).Can happen 00:00-01:00 CE(S)T
2018-02-11 00:14:53 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.sensor.buienradar] Unable to parse data from Buienradar.(Msg: No location selected.)
2018-02-11 00:16:54 WARNING (MainThread) [buienradar.buienradar] Missing section in Buienradar xmldata (weerstation).Can happen 00:00-01:00 CE(S)T
2018-02-11 00:16:54 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.sensor.buienradar] Unable to parse data from Buienradar.(Msg: No location selected.)
2018-02-11 00:18:55 WARNING (MainThread) [buienradar.buienradar] Missing section in Buienradar xmldata (weerstation).Can happen 00:00-01:00 CE(S)T
2018-02-11 00:18:55 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.sensor.buienradar] Unable to parse data from Buienradar.(Msg: No location selected.)
2018-02-11 00:20:56 WARNING (MainThread) [buienradar.buienradar] Missing section in Buienradar xmldata (weerstation).Can happen 00:00-01:00 CE(S)T
2018-02-11 00:20:56 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.sensor.buienradar] Unable to parse data from Buienradar.(Msg: No location selected.)
2018-02-11 02:17:44 WARNING (Thread-2) [pychromecast.socket_client] Heartbeat timeout, resetting connection
2018-02-11 02:17:45 ERROR (Thread-2) [pychromecast.socket_client] Failed to connect, retrying in 5.0s
2018-02-11 06:33:48 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.sensor.buienradar] Unable to retrieve xml data from Buienradar.(Msg: Cannot connect to host api.buienradar.nl:80 ssl:False [Try again], status: None,)
2018-02-11 07:10:17 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Timer got out of sync. Resetting
2018-02-11 07:31:27 ERROR (MainThread) [frontend.js.es5.201801300] http://192.168.1.103:8123/frontend_es5/panels/ha-panel-history-30a8d4b44a190ad3ff678f82a9306a59.html:1:3660 Uncaught TypeError: Cannot read property 'getDate' of undefined
2018-02-11 07:31:31 ERROR (MainThread) [frontend.js.es5.201801300] http://192.168.1.103:8123/frontend_es5/panels/ha-panel-history-30a8d4b44a190ad3ff678f82a9306a59.html:1:3660 Uncaught TypeError: Cannot read property 'getDate' of undefined
@Possible DSMR-Reader stuurt zoals gezegd alles naar MQTT en die pikt HA weer op. Ik laat alleen het huidige verbruik zien en de totalen. Geen dagverbruik, want dan zou ik op een manier in HA moeten gaan optellen en daar is HA niet voor gemaakt. In DSMR zelf kun je wel vrij eenvoudig de dagtotalen zien
Dagtotaal:
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/d67c0d0e8b500ad5543af6386f85b1c5.png
Vergelijk van dagen/maanden/jaren
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/7ce71fec602deb8b323d9de009ab667f.png

In HA laat ik dat zo zien:
Huidige verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/4698abfa1a0c324a8c6cb27ac1c0f8f1.png
Totalen:
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/dad45ef23bce04a19c06fb514b07c4ce.png

De totalen gebruik ik om elke 1e van de maand een berichtje te sturen, zodat ik niet in de meterkast hoef te duiken om de waarden op te nemen (of eigenlijk, mijn vrouw hoeft dat niet te doen :+ )
Possible schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:28:
@lolgast

Ik heb DSMR ook draaien idd maar was benieuwd hoe je het via MQTT doorstuurt. Waarom dit via MQTTT doen als je alles al in DSMR Reader hebt ? Het zou leuk zijn als je in HAA ook per dag kan zien wat je verbuik is van gas en electra zonder DSMR reader op te starten. Dat is wat ik zou graag willen.
Zeg dat dan, ben 5 minuten bezig geweest met die post :+

Maargoed, in DSMR stel je je MQTT broker in (die moet je dus wel hebben draaien!)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/c4919a5cd7f99425cb26c844479fac23.png
en vervolgens schakel je het doorsturen in met een vinkje
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/973b3820b7b875e0316c8c4ee5688c29.png

Ik doe het via MQTT zodat ik met name het huidige verbruik naar HA kan sturen, zodat alles in 1 pagina zichtbaar is. Dat is in mijn ogen juist de kracht van HA :) En omdat ik toch bezig was en berichten kan sturen vanuit HA, heb ik besloten om de totalen ook maar weer te geven en te gebruiken.

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-10 18:18
Ik heb een plugin voor PostNL gebouwd, die een sensor toevoegt die gebruikt kan worden om de status van je pakketten te monitoren. Wanneer je een account op jouw.postnl.nl hebt, dan worden pakketten vaak automatisch toegevoegd op basis van je adres + email en dan verschijnen ze automatisch in HomeAssistant.

Hij werkt functioneel prima, alleen de code dient nog wat opgeschoond te worden en hij moet nog voldoen aan de guidelines van Home Assistant. Je kunt hem wel alvast testen en ik ben ook benieuwd naar feedback. :-)

Try it out: https://gist.github.com/i...473efade918db6130853db040
Pull request (wip): https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/12366

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ELJsLz6InBTy8naoC0hpiOvv/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w1aHPurPuAy8doZnDXwY9wuH/thumb.png
Ja dat is dezelfde optie inderdaad. Ik haat die Synology GUI echt ontzettend, maar enfin... Had je de Synology al een keer herstart voor de verzekerde geit?
zekerheid dus :+

Edit: Deze optie ook aangezet?
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/57a68394b58d838a314a6c7941249639.png

[ Voor 25% gewijzigd door lolgast op 13-02-2018 09:53 ]

• Fonta
PuckStar schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 22:29:
[...]

[...]

[...]

Wat ik doe als ik even niet weet wat er over de broker wordt gestuurd is gewoon in een ssh sessie:
mosquitto_sub -t "#" -u <USERNAME> -P <PASSWORD> –v
Werkt echt ideaal.

[...]

Je hoeft HA niet elke keer te herstarten als je automations update!
Gewoon onder Services een Call Service doen op Automation.reload
Dat hoeft niets eens via een service call. Kan gewoon via het Configuratie paneel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zdVmPUH.png

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
PuckStar schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:27:
[...]

Ik ken Node-RED niet maar Home Assistant is echt heel erg gaaf! Dus van harte welkom :)
Node-RED is een javascript framework waarmee je grafisch kan 'programmeren'.

Afbeeldingslocatie: http://fab-lab.eu/wp-content/uploads/2014/03/nodered.jpg

Niet dat ik problemen heb met tekstfiles (ik heb zelfs iOS apps ontwikkeld) maar dit lijkt me gewoon handiger dan met YAML files. Debuggen werkt ook heel mooi. Het heeft bovendien veel integraties die HomeAssistant niet allemaal heeft.

HASS wil ik dan gebruiken voor het overzicht enzo.. Ik heb net mijn Xbee binnen dus ik wou daar mee aan de slag, ik heb wat Ikea TRADFRI lampen en die controller van Ikea is echt rotzooi :P Raakt elke keer de communicatie kwijt, en als de stroom er af is geweest zijn alle instellingen weg. Dus vandaar dat ik dit project weer eens van stal had gehaald om nu echt eens naar te kijken.
@Morphix Hmm, ik zie opzich niets geks. Je zou nog kunnen proberen om dit toe te voegen aan je hass-service
code:
1
2
3
environment:
  - PUID=1026
  - PGID=100

En dan uiteraard even de uid en gid van de user die rechten heeft op je '${HOME}/projects/home-assistant' folder
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/0fdeb948a9be04db9e157daea8e4517f.png

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-10 15:09

0stone0

01000010 01101111 01100101 !

VAnTurenhout schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:30:
[...]

Dit is het scriptje (Be gentle... ik ben geen python dev)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
import codecs
from bs4 import BeautifulSoup
from urllib.request import urlopen
url = "https://hockey.nl/standenmotor/114412/23462"
content = urlopen(url).read()
soup = BeautifulSoup(content, 'xml')
tabel = soup.find("table", {"class" : "basic table-positions"})
tbod = tabel.tbody
records = []
for row in tbod.findAll('tr'):
    col = row.findAll('td')
    pos = col[0].span.contents[0].string
    team = col[1].span.contents[0].string
    gs = col[2].span.contents[0].string
    gw = col[3].span.contents[0].string
    vl = col[4].span.contents[0].string
    v = col[5].span.contents[0].string
    t = col[6].span.contents[0].string
    pim = col[7].span.contents[0].string
    pt = col[8].span.contents[0].string
    record = '%s;%s;%s;%s;%s;%s;%s;%s;%s' % (pos, team, gs, gw, vl, v, t, pim, pt) # store the record with a ';' between 
    print(record)
    records.append(record)

fl = codecs.open('standen.txt', 'wb', 'utf8')
line = ';'.join(records)
fl.write(line + u'\r\n')
fl.close()
Volgens mij kan het een stukkie sneller, heb dit even snel in elkaar gestoken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
import urllib2
from urllib2 import Request, urlopen, URLError

import json
import time

start = round(time.time() * 1000)
data = []

# BS4
pre     =   urllib2.Request(url, headers={'User-Agent' : "Magic Browser"})
page    =   urllib2.urlopen(pre)
soup    =   BeautifulSoup(page, 'html.parser')

# Get the table
table = soup.find('table', attrs={'class' : 'table-positions'})
body = table.find('tbody')
rows = body.findAll('tr')

# pParse Data
for row in rows:
    team = []
    tds = row.findAll('td')

# Voor elke td in de row
    for td in tds:
        team.append(td.text.strip())

data.append(team)
    print(team)

print('\nScript duurde (ms):')
print(round(time.time() * 1000) - start)

Dit scriptje geeft het volgende output;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WbW5noH8U1P4INJSAosYGe5r/thumb.png

"~~Linux is only free if your time has no value"

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-10 15:09

0stone0

01000010 01101111 01100101 !

VAnTurenhout schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:09:
[...]

Bij mij duurt dat wel een stuk langer....zal wel aan de RPI (1b) liggen :

Script duurde (ms):
14308.0
Oee, ja de 1b is niet zo snel ;)
15 secondes klinkt alsnog wel lang..

Als je de 1b alsnog wilt gebruiken zal ik @ANdrode's manier doen. Laat t scriptje elke *5 uur* draaien en schrijf je data weg naar een txt bestand. Leest dat vervolgens uit met de sensor als je t nodig hebt

Scriptje simpel aangepast:
(Weet eigenlijk niet wat de makkelijkste manier is om het om te slaan in een los bestand zodat hass het er weer makkelijk uit kan halen (misschien gewoon zo, elke regel een nieuwe 'td'))

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
import urllib2
from urllib2 import Request, urlopen, URLError

import json
import time

start = round(time.time() * 1000)

file = open("./hstand.txt", 'r+')
data = []

# BS4
pre     =   urllib2.Request(url, headers={'User-Agent' : "Magic Browser"})
page    =   urllib2.urlopen(pre)
soup    =   BeautifulSoup(page, 'html.parser')

print('\n\'t ophalen duurde (ms):')

# Get the table
table = soup.find('table', attrs={'class' : 'table-positions'})
body = table.find('tbody')
rows = body.findAll('tr')

# pParse Data
for row in rows:
    team = []
    tds = row.findAll('td')

# Voor elke td in de row
    for td in tds:
        cl = td.text.strip()
        team.append(cl)
        file.write('%s\n' % cl)

data.append(team)
    file.write('\n')
    print(team)

file.close()
print('\nScript duurde (ms):')

edit;
Bovengenoemde code op rpi 3b"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KcA84XMJlHMnY2y8nFUKapD4/thumb.png

[ Voor 5% gewijzigd door 0stone0 op 01-03-2018 14:32 ]

"~~Linux is only free if your time has no value"

• Fonta
Hmmm, iets gaat er toch nog niets helemaal lekker.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ojPMINE.png
De website is wel te bereiken, maar geen readings.

[ Voor 20% gewijzigd door Fonta op 03-03-2018 20:51 ]

• Fonta
lolgast schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:13:
Kijk dan even hier naar, voor Ubuntu vast ook iets voor te verzinnen met een cronjob oid:
lolgast in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Ik ga binnenkort migreren van DSM naar Ubuntu om Docker te gaan draaien en daarvoor heb ik dit in mijn documentatie gezet. Ik weet alleen niet meer precies hoe ik daartoe gekomen ben :+
code:
1
printf "start on startup\ntask\nexec chmod 666 /dev/ttyUSB0" >> /etc/init/usb_permissions.conf && \

Edit: Volgens mij om in de container een opstart-file te creëren. Zal ooit zelf wel een container hebben willen maken gok ik. Maar wie weet heb je er wat aan :+
Ik heb in de "Docker" directory die je hebt na het clonen van de git repo, entrypoint.sh aangepast.
Ergens onderin wordt de dsrm user aangemaakt.
Daaronder heb ik het commando gezet.
Daarna simpelweg de container een rebuild gegeven met "docker-compose up --build" en voila.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/14n8McT.png
(Het is inderdaad 0 geworden aangezien ik de usb kabels heb omgewisseld op de server.)

Wordt de container nu na een herstart vanzelf gestart trouwens?

Nu in ieder geval eerst verder met mqtt.

[ Voor 3% gewijzigd door Fonta op 03-03-2018 22:04 ]

Hmmbob schreef op zondag 4 maart 2018 @ 15:17:
[...]

Dan moet je misschien even naar de instellingen kijken, mijn Owntracks verbruikt niet bijzonder veel in vergelijking met andere apps. Morgen weer de hele dag onderweg, zal de batterystats eens bekijken dan. Vandaag beweegt m'n GSM niet zoveel :+
Dit komt overeen met 1% batterijgebruik vandaag, incl 3u OV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yFEOA1Ba0InRY8SFqX3w1vIH/medium.jpg
Ter vergelijking, tijdens die 3u OV heb ik 14% aan Tunein en 3% aan Youtube verbruikt, en nog wat Android dingetjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QnXetJnnwWzmPSK8Rx4ArCT0/medium.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 06-03-2018 19:35 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• iMars

iMars

Full time prutser

Heb zojuist (nadat ik een backup gemaakt had) de virtual environment opnieuw aangemaakt/overschreven met:
python3 -m venv /srv/homeassistant

Daarna kon ik wel updaten:
imars@HomeAssistant:/srv$ sudo python3 -m venv /srv/homeassistant
Unable to symlink '/usr/local/bin/python3' to '/srv/homeassistant/bin/python3'
imars@HomeAssistant:/srv$ sudo su -s /bin/bash homeassistant
homeassistant@HomeAssistant:/srv$ source /srv/homeassistant/bin/activate
(homeassistant) homeassistant@HomeAssistant:/srv$ pip3 install --upgrade homeassistant
Collecting homeassistant
  Using cached homeassistant-0.65.5-py2.py3-none-any.whl
Requirement already up-to-date: typing<4,>=3 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: requests==2.18.4 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: attrs==17.4.0 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: pyyaml<4,>=3.11 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: pytz>=2017.02 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Collecting aiohttp==3.0.6 (from homeassistant)
  Downloading aiohttp-3.0.6-cp35-cp35m-manylinux1_x86_64.whl (641kB)
    100% |################################| 645kB 2.1MB/s 
Requirement already up-to-date: certifi>=2017.4.17 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: voluptuous==0.11.1 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: astral==1.5 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: pip>=8.0.3 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: jinja2>=2.10 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: async-timeout==2.0.0 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from homeassistant)
Requirement already up-to-date: idna<2.7,>=2.5 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from requests==2.18.4->homeassistant)
Requirement already up-to-date: urllib3<1.23,>=1.21.1 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from requests==2.18.4->homeassistant)
Requirement already up-to-date: chardet<3.1.0,>=3.0.2 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from requests==2.18.4->homeassistant)
Collecting idna-ssl>=1.0 (from aiohttp==3.0.6->homeassistant)
  Downloading idna-ssl-1.0.1.tar.gz
Requirement already up-to-date: multidict<5.0,>=4.0 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from aiohttp==3.0.6->homeassistant)
Collecting yarl<2.0,>=1.0 (from aiohttp==3.0.6->homeassistant)
  Downloading yarl-1.1.1-cp35-cp35m-manylinux1_x86_64.whl (250kB)
    100% |################################| 256kB 4.9MB/s 
Requirement already up-to-date: MarkupSafe>=0.23 in ./homeassistant/lib/python3.5/site-packages (from jinja2>=2.10->homeassistant)
Building wheels for collected packages: idna-ssl
  Running setup.py bdist_wheel for idna-ssl ... done
  Stored in directory: /home/homeassistant/.cache/pip/wheels/b8/01/3c/37f9f2ab95297ba796465c4094345eb22f247df1a9096ad0ba
Successfully built idna-ssl
Installing collected packages: idna-ssl, yarl, aiohttp, homeassistant
  Found existing installation: idna-ssl 1.0.0
    Uninstalling idna-ssl-1.0.0:
      Successfully uninstalled idna-ssl-1.0.0
  Found existing installation: yarl 1.1.0
    Uninstalling yarl-1.1.0:
      Successfully uninstalled yarl-1.1.0
  Found existing installation: aiohttp 2.3.10
    Uninstalling aiohttp-2.3.10:
      Successfully uninstalled aiohttp-2.3.10
  Found existing installation: homeassistant 0.64.0
    Uninstalling homeassistant-0.64.0:
      Successfully uninstalled homeassistant-0.64.0
Successfully installed aiohttp-3.0.6 homeassistant-0.65.5 idna-ssl-1.0.1 yarl-1.1.1
(homeassistant) homeassistant@HomeAssistant:/srv$ exit
exit

Alleen werkte het nog niet helemaal goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EjonsudNIiVZzlPZgGkee9aQ/full.png

Deel van de config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
recorder:
  purge_interval: 2
  purge_keep_days: 7

# Enables support for tracking state changes over time.
history:

# View all events in a logbook
logbook:

zwave:
  usb_path: /dev/ttyUSB-ZStick-5G
  network_key: "mijn key"
  new_entity_ids: true

USB stick is gewoon zichtbaar:
imars@HomeAssistant:~# ls /dev/tty*
/dev/tty    /dev/tty16  /dev/tty24  /dev/tty32  /dev/tty40  /dev/tty49  /dev/tty57  /dev/tty8       /dev/ttyS13  /dev/ttyS21  /dev/ttyS3   /dev/ttyUSB-ZStick-5G
/dev/tty0   /dev/tty17  /dev/tty25  /dev/tty33  /dev/tty41  /dev/tty5   /dev/tty58  /dev/tty9       /dev/ttyS14  /dev/ttyS22  /dev/ttyS30
/dev/tty1   /dev/tty18  /dev/tty26  /dev/tty34  /dev/tty42  /dev/tty50  /dev/tty59  /dev/ttyACM0    /dev/ttyS15  /dev/ttyS23  /dev/ttyS31
/dev/tty10  /dev/tty19  /dev/tty27  /dev/tty35  /dev/tty43  /dev/tty51  /dev/tty6   /dev/ttyprintk  /dev/ttyS16  /dev/ttyS24  /dev/ttyS4
/dev/tty11  /dev/tty2   /dev/tty28  /dev/tty36  /dev/tty44  /dev/tty52  /dev/tty60  /dev/ttyS0      /dev/ttyS17  /dev/ttyS25  /dev/ttyS5
/dev/tty12  /dev/tty20  /dev/tty29  /dev/tty37  /dev/tty45  /dev/tty53  /dev/tty61  /dev/ttyS1      /dev/ttyS18  /dev/ttyS26  /dev/ttyS6
/dev/tty13  /dev/tty21  /dev/tty3   /dev/tty38  /dev/tty46  /dev/tty54  /dev/tty62  /dev/ttyS10     /dev/ttyS19  /dev/ttyS27  /dev/ttyS7
/dev/tty14  /dev/tty22  /dev/tty30  /dev/tty39  /dev/tty47  /dev/tty55  /dev/tty63  /dev/ttyS11     /dev/ttyS2   /dev/ttyS28  /dev/ttyS8
/dev/tty15  /dev/tty23  /dev/tty31  /dev/tty4   /dev/tty48  /dev/tty56  /dev/tty7   /dev/ttyS12     /dev/ttyS20  /dev/ttyS29  /dev/ttyS9
imars@HomeAssistant:~# 

Dus maar even een rollback gedaan naar de vorige versie ...

@trekker22
In de configurationscreen van HA
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/b4a6351df24d1ff4efffd7741cfe2cff.png
Kies de node, de naam en druk op 'RENAME NODE'.
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/3cc1b21d48f19d9c6b9729c097a6c5db.png

Mijn ervaring is dat je even 3 minuten moet wachten, HA een herstart moet geven en presto :)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/bbae8f2bfd1da71bf42c88fb5706403a.png

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
SPX420 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:33:
@zoeperman heb je de AB toevallig ver weg van de lampen liggen? De AB geeft om de zoveel tijd een signaal via de lamp naar de hub dat ie nog leeft. Het schijnt dat als de verbinding slecht is de batterij erg snel kan leeg lopen. Zo niet dan zou ik hem omruilen voor een andere, de meeste batterijen in Tradfri producten gaan hier langer dan een jaar mee.
Hij ligt er onder, op de tafel waar de lampen boven hangen, dus dat zal het niet zijn denk ik... Misschien maar eens een andere AB testen.

edit, plaatje toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oHkLNUfB9TM8OUM14PMPNjs7/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door zoeperman op 30-03-2018 20:06 ]

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-10 13:08

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@lolgast op zich een goed punt, maar het is de batterij status van een Oregon Scientific thermometer. Als ik de documentatie goed begrijp, geeft die alleen een status 90 als-ie vol genoeg zit of status 10 als de batterij "bijna" leeg is (de batterij kan dan nog zeker een of twee maanden mee hoor :P).
Maar het kan verder ook geen kwaad om er '<=' van te maken.

@zoeperman
Dit is de state als ik die value_template even uit-comment:
sensor.livingroom_battery.state

Edit:
Ik heb het nog via de ingebouwde template bouwer geprobeerd, daar werkt dit goed:
code:
1
{% if states.sensor.livingroom_battery.state <= "10" %}"LOW" {% else %} "OK" {%endif%}

maar als ik dan exact de zelfde code in een value_template gooi van die sensor, dan geeft-ie "OK" ipv "LOW". :(

[ Voor 21% gewijzigd door Yukkie op 05-04-2018 09:45 ]

We've got that ring of confidence

@zoeperman '| int' is niet de manier om die W te verwijderen. Daar kun je in mijn ogen beter '.split('.')[0]' voor gebruiken

Edit: omdat plaatjes altijd handig zijn :)
Default state waarde
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/180a72a611a842d46e1850fae1e6cb8e.png
'| int'
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/98c1097ac7a48977f509d68f3776e26e.png
'.split('.')[0]'
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/327c229727e596715f58e7aa0cf62a43.png

Edit2: Nu ik bovenstaande zie en nog eens over je probleem nadenk is dit wel met elkaar te rijmen. Je herstart de automations, je value_template krijgt een waarde van 0 en blijft daarop staan, waardoor na 5 minuten alles uitschakelt.

Edit3: Zie NovapaX in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" om problemen te voorkomen :+

[ Voor 85% gewijzigd door lolgast op 06-04-2018 14:10 ]

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Zo, afgelopen week ook begonnen met HomeAssistant in combinatie met een Wemos / ESP8266 setup welke ik voor nu heb geplaatst heb in mijn automatische garagedeur (mbv. een Relay Shield), en één geplaatst achter een dubbele schakelaar.

Het testproject achter de dubbele schakelaar heb ik gisteren afgerond, zie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/dgvc68iyqizjfvv/esp8266_wallsocket_switch1.jpg?dl=1

De Micro USB poort heb ik met opzet naar buiten gericht zodat ik de Microcontroller nog gemakkelijk kan herprogrammeren indien gewenst.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ut4ivuggx78pliv/esp8266_wallsocket_switch2.jpg?dl=1

De ESP8266 microcontrollers heb ik trouwens geflashed met MicroPython en voorzien van een compact, zelfgeschreven applicatie.

Integratie in HomeAssistant heb ik gedaan met een simpele 'binary sensor', nu is het enkel nog een kwestie van acties hieraan hangen, maar dat is onderdeel van de volgende fase. Ik heb nu 15 ESP8266 controllers aangeschaft, dus kan voorlopig nog wel even vooruit 8)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Fonta
Underground75 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 09:23:
[...]

Ik maak ook gebruik van Proxmox met Home Assistant in een Ubuntu LXC. Echter krijg ik de USB passthrough niet aan de praat. Ik wil deze gebruiken voor mijn RFLink.

Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen?
Bij mij werkt het op deze manier zonder problemen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1i6ts6X.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xe54orK.png
RudolfR schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:04:
[...]

Geen ervaringsdeskundigen voor het automatisch bedienen van rolluiken i.c.m. het behoud van fysieke (en bij voorkeur domme) schakelaars?
Ook ik heb een Fibaro rolluik V2. Werkt echt perfect. Ik heb er een 2 standen push schakelaar op gezet in een opbouwdoos.
Rolluik

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• ny-hardcore
lolgast schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:10:
@ny-hardcore Zoals in de docker-compose te lezen is (als je weet hoe :+) gebruik je op deze manier niet hassio maar de home-assistant docker-image. Zelf hassio installeren aan de hand van de beschikbare docker images is bijna niet te doen, aangezien je dan zelf met het installscript en de variabelen in de weer moet.
Ik heb het wel geprobeerd, kansloos gefaald :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1OCT0JD.jpg
Ubuntu server met daarop hassio.

Of bedoelen we alletwee nu iets anders?

[ Voor 6% gewijzigd door ny-hardcore op 25-04-2018 06:27 ]

cd /pub && more beer

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-10 13:52
Sinds vandaag hangt er bij mij een 7" Touch screen in de gang met een zelfgemaakte Angular 5 projectje die met de Home Assistant websocket verbinding maakt. Dit is uiteraard nog V1 aangezien ik nog meer van plan ben, maar de basis is er, en het belangrijkste is dat het Alarm systeem werkt, nu kan mijn oude sim-based eTiger alarm systeem de deur uit.
Home Assistant Angular
Maakt via API calls verbinding met buienradar voor het weer en DSMR voor stroomverbruik. De websocket van Home Assitant werkt erg goed en erg direct!

Wat ik nog ga uitbreiden:
  • Tabs met bijvoorbeeld history van stroomverbruik, uitgebreid weer en extra tabs met alle sensoren per kamer (nu is er alleen een kort lijstje zichtbaar).
  • Het scherm gaat op sleep na een x aantal minuten. Ik wil kijken of ik voor elkaar kan krijgen dat zodra de voordeur open gaat het scherm ook aan gaat, scheelt weer een touch op het scherm om hem uit slaapstand te halen 8)7
Oh en als mensen interesse hebben kan ik de code wel op github delen.

[ Voor 42% gewijzigd door Cyw00d op 28-04-2018 13:12 ]

[ Tesla MIG MYP ]

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-10 12:03
SPX420 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:16:
[...]

Stroom er op en er af geprobeerd? Heb je anders nog een backup?
Al twee keer geprobeerd zonder succes. Heb een backup gemaakt via hassio voor de update... maar deze staat op de SD kaart?
defcon84 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:16:
[...]

Toevallig je IP adres op dhcp staan?
Ja, maar vanuit de router een ip toegewezen op MAC adres.

Ik krijg deze melding unable to connect.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fqZLMx/Schermafbeelding_2018_04_28_om_19_25_58.png

EDIT: de screenshot lijkt caching te zijn. In een Chrome incognito venter of in Safari is de site niet bereikbaar. IP adres in Duckdns.org klopt ook nog.
Via Lanscan (Fing voor Mac) zie ik de Raspberry Pi met naam Hassio ook gewoon op hetzelfde ip als voorheen.

[ Voor 15% gewijzigd door rick85 op 28-04-2018 19:50 ]

• DeadMetal
  • Laatst online: 30-10 12:38
martinvdm schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:07:
[...]

Zoals @zoeperman al zegt ja het belangrijk dat het een droog contact is en geen spanning op staat. Dit zou je bijvoorbeeld met een optocopler of een relais kunnen oplossen. Ik heb ook de deurbel aan de gpio pin en werkt eigenlijk wel perfect. Je moet echter wel rekening houden met het feit dat de raspberry de status niet kent en een pull-up of pull-down resistor wel een must have is. Met die combi is het een goedwerkende oplossing.
@zoeperman Inmiddels een multimeter op de kop getikt. Ik heb gemeten op de kabels aan de bovenkant, oftewel het begin van de kabel die naar de beldrukker toopt. Hier meet ik (bijna) 9v, dus geen droog contact. Als ik het fout meet/interpreteer, dan hoor ik het graag, ik ben een beginner op dit gebied.

Afbeeldingslocatie: https://hosting.danielveldkamp.nl/got/bel.jpg

Rechtstreeks iets op de PI aansluiten lijkt dus lastig, maar ik heb inmiddels dit gevonden:
http://www.redgrendel.com/the-doorbell/

Mijn bel kan ook werken met een 8-volt transformator. Als ik het goed interpreteer moet ik dan doen:
- Een Sonoff POW (9 euro) voedt bij inschakeling (vanwege druk op de belknop) een beltrafo (die heb ik nog liggen)
- Beltrafo op de bel aansluiten op de plekken waar nu de batterij wordt aangesloten
- De twee contacten aan de bovenkant direct met elkaar verbinden (ipv via beldrukker), zodat zodra de bel stroom krijgt van de beltrafo, hij direct gaat rinkelen.

Helaas klaagt de maker in die post wel over 'false triggers'. Een Action 433 deurbel van 6 euro is wellicht makkelijker, maar daarbij klagen wel veel mensen over problemen als de buren dezelfde bel hebben.

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-10 16:33

CodeIT

Code IT

@MsG
Ik ben nu bezig met een migratie van Domoticz naar Hass. Alle devices die meerdere controllers aankunnen heb ik in zowel Hass als Domoticz gezet (bijvoorbeeld ESPEasy, Harmony en MQTT devices).
Domoticz regelt nu nog de Z-wave en Rfxcom devices, deze worden echter al wel doorgegeven aan HASS (via NodeRed). Ik maak nu automations aan in Hass, die ik verwijder in Domoticz, en straks ga ik in een keer over door de echte hardware te gebruiken en de devices in een keer te renamen in alle YAML files.

Voor het overzetten van de RFXCom devices gebruik ik een 2e RFXCom tranceiver. Ik kan dan met Domoticz een commando geven die Hass oppikt. Veel van de RF devices zitten namelijk achter schakelaars en wil ik daarom niet opnieuw pairen.
De zwave config XML files wil ik uit Domoticz naar Hass kopiëren. Ze maken beiden gebruik van OpenZwave.

Voor je slimme meter kun je mijn project op Github gebruiken. Deze stuurt bij mij de data naar Hass (MQTT) en Domoticz. Ik gebruik DSMR voor de logging en analyse van P1 data.
Weergave daarvan ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hIWb6wRl.png
defcon84 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:22:
[...]

Dit was mijn originele reden, maar die had ik al opgelost met een bash scriptje.
Dus het command is nu alweer uit de dockerfile. Ik ben maar wat aant spelen en proberen.

apt clean? /var/cache/apt/archives is welgeteld 4kb nu dus niet echt veel groter nee.
Pssst, dat zit ingebakken :+
https://www.home-assistant.io/components/sensor.cert_expiry/

code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: cert_expiry
  host: !secret base_url
  name: !secret base_url

- platform: cert_expiry
  host: !secret nas_url
  name: !secret nas_url

Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/dd4348a895c38559d1c4e0e69cd0657f.png

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-10 10:12
DennusB schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:21:
Het 2e deel van m'n serie posts over het migreren van Homey naar HA is online. Vond het leuk hem hier even te delen omdat jullie er misschien wel wat aan hebben : http://www.dennusb.nl/ind...s/3-YAML-vs-Node-Red.html
Kaspers schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:34:
Ik ben recent gestart met het migreren van Domoticz naar Home Assistant. Binnen Domoticz schreef ik mn scripts in DzVents (niet in Lua dus) en daar was ik erg tevreden over. Debugging ging ook tamelink simpel. Dat vind ik wat tegenvallen met de YAML syntax in HA, dus ik kan aardig meekomen in je verhaal. Zal me eens verdiepen in Node-Red.
Ik ben inmiddels volledig gemigreerd naar Node-RED. Wat een geweldige tool _/-\o_.

Hier wat flows die ik heb gemaakt:

Presence detection:
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/jHfu6J/Screenshot_from_2018_05_12_18_00_10.png

Notificaties wanneer deuren open staan:
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/nsmvDy/Screenshot_from_2018_05_12_18_02_30.png

Elke dag om 12 uur worden de sunset en dusk tijden opgehaald en opgeslagen als globale vars:
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hize6J/Screenshot_from_2018_05_12_18_04_02.png

Om vervolgens bij ondergaande zon de lampen elke minuut een stukje feller te laten schijnen:
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/ivpJ0d/Screenshot_from_2018_05_12_18_05_54.png

En de alexa-node (deze) werkt ook heel erg fijn. Super simpel om devices aan te maken die meteen discoverable zijn voor de Echo die in je LAN zit. Amazon account config of skills e.d. zijn niet eens nodig. En vervolgens volledige controle wat je met de output van je commando's doet:

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/gEkxty/Screenshot_from_2018_05_12_18_07_04.png

Is 't een idee om hier eens een aparte thread voor te openen? Lijkt me namelijk wat minder relevant te worden voor dit topic.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-10 10:12
MsG schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:30:
Ja dit zou wel welkom zijn. Ik heb het al een tijdje geïnstalleerd, maar vind het nog wat lastig. Vind jouw flows ook nog niet meteen super leesbaar voor mij als leek bijvoorbeeld. Wat stuurt node-red weer aan dat Home-assistant ook doet wat je wil? MQTT? Of een soort rechtstreekse koppeling?
Daar kun je een speciaal palette voor installeren:
https://github.com/AYapejian/node-red-contrib-home-assistant

Waardoor de volgende nodes beschikbaar worden in node-red:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/iVKVGJ/Screenshot_from_2018_05_14_20_09_47.png

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

@martinvdm En wat dacht je van bijvoorbeeld een Jaguar One Plus van Jaguarboard? Heeft 4 GPIO pins en voldoet eigenlijk wel aan alle eisen die je stelt.

Afbeeldingslocatie: http://www.jaguarboard.org/images/buy/jabo-en-biaoge.png

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Pagina: 1 2 ... 6

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.