Toon posts:

Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 68 Laatste
Acties:
  • 446.106 views

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:14

Intro

Dit topic is bedoelt om zigbee2mqtt gebruikers en wannabe gebruikers bij elkaar te brengen.

Zigbee2mqtt is open source software waarmee je je zigbee apparaten via MQTT kunt uitlezen en aansturen.
Je kunt het dus onder andere koppelen aan Home Assistant en Domoticz.
Met deze software en relatief goedkope hardware die je ervoor nodig hebt, heb je in principe geen andere Zigbee hubs meer nodig zoals Philips Hue, Xiaomi Gateway of Trädfri. Dat scheelt dus geld en extra devices.

Architectuur:

Ondersteunde componenten en adapters:

Klik hier voor een lijst van alle ondersteunde componenten.
Alsnog kun je een (nog) niet ondersteund component ook zelf toevoegen.

Er zijn diverse adapters die met Zigbee2mqtt werken. Zie hier welke dat zijn.

Routers:

Om het bereik van het Zigbee netwerk te vergroten kun je onder andere routers inzetten.
Dat is niets meer dan het flashen van de router firmware op een usb stick (bijvoorbeeld de CC2531).
Deze kun je direct in een usb adapter stoppen. Meer is er niet nodig.
Je moet hem natuurlijk nog wel een keer pairen vlakbij je main hub (coordinator).

Pairing tips:

De meldingen "Message without device!" komen wel langs maar dat weerhoudt het pairen niet.
Pairen kun je als volgt doen:
- zet zigbee2mqtt in pair modus
- eventueel: schakel over naar zigbee2mqtt log scherm en refresh regelmatig,
- eventueel: haal batterij even uit het device dat je wilt pairen zodat zodat het goed gereset is,
- druk op de reset knop 3-5 sec. tot de led oplicht (pairing aanduiding - per device is dat soms wat verschillend),
- daarna elke 2 seconden even kort de reset knop intikken zodat hij verbinding onderhoudt. Pairing kan soms wel 10 - 15 sec. duren dus gewoon doorgaan,
- indien je in de zigbee2mqtt log "Message without device!" en "Device incoming" meldingen ziet gewoon even doorgaan met elke 2 seconden even kort de reset knop intikken, tot je de string met info van het device langs ziet komen die aangeven dat het pairen gelukt is.
- eventueel daarna de zigbee2mqtt even herstarten zodat je het device netjes in de lijst van zigbee2mqtt ziet terugkomen.
- als het toch niet is gelukt dit geheel herhalen.

Wellicht heb je dit allemaal wel gedaan, maar ik zie toch vaak dat men te vroeg stopt bij melding "Message without device!". Het contact onderhouden door om de sec. even kort de reset knop intikken is belangrijk. Verder moet de batterij in orde zijn (2.9 - 3.0 volt) en de zigbee2mqtt cc2531 niet te ver weg zijn (<5 mtr) .

Firmware flashen:

Je kunt de firmware dus op een CC2531 USB stick zetten maar daar heb je een CC debugger en Downloader cable voor nodig van ongeveer 13euro bij elkaar. Terwijl je die dus waarschijnlijk maar 1 keer nodig hebt.
Daarom zijn er een aantal Tweakers die bereid zijn om voor jou je eigen CC2531 of soortgelijke stick van firmware te voorzien. Dan hoef jij dus niet de CC Debugger te kopen en zelf te gaan flashen.
De Tweakers kopen geen sticks voor je! Ze flashen alleen de stick die jij hebt.

Als je interesse hebt neem dan contact op met een van deze Tweakers:
- Regio Utrecht, Veenendaal, Wageningen @PuckStar.
- Regio Veenendaal @TomZegers1992
- Regio gemeente Overbetuwe @sanderdw
- Regio Groningen @sk1nny666
- Regio Enschede @Luqq
- Regio Amsterdam @symen89
- Regio Wormerveer @Pavlo
- Regio Zoetermeer @iMars
- Regio Emmen (Drenthe) @TrekVogel
- Regio Zwolle @pasibun
- Regio Heiloo/Alkmaar (Noord-Holland) @PerlinNoise
- Regio Vriezenveen/Wierden @Mevius
- Regio Middelburg @Woohooo

Kopen van onderdelen:

Er is in ieder geval goeie ervaring met het kopen van de Debugger bij deze shop.
En de tussenkabel (nodig om te flashen) en sticks bij deze shop.

Behuizingen:

Een aantal behuizingen om te 3D printen, voor de zigbee2mqtt stick en optionele extra routers:
https://www.thingiverse.com/search?q=Zigbee2mqtt

Tips & Tricks:

• CC2531 Antenne mod: howto om de bereikbaarheid te vergroten.
  • Het staat ook in de documentatie, maar je kunt de LED uitzetten in de configuration.yaml
    Het moet onder serial. Zie Configuration:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6

# Required: serial settings
    serial:
      # Required: location of CC2531 USB sniffer
      port: /dev/tty.usbmodem1411
      # Optional: disable LED of CC2531 USB sniffer
      disable_led: true
  • Hoe kun je een friendly name geven aan een device dat je nieuw gaat pairen, zonder dat de initiele naam gelijk al in Home Assistant komt? Dit is een manier om dat te voorkomen.

In principe kun je alle informatie op de officiële website vinden maar in dit topic kunnen we elkaar verder helpen en tips&tricks uitwisselen.

Heb je aanvullingen voor deze topicstart laat het mij aub weten.

[Voor 93% gewijzigd door PuckStar op 27-03-2021 16:04]

[My Home Automations]

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-03 15:09
Ondersteunde apparaten:
Klik hier voor een lijst van alle apparaten.

Pairing
Stukje van @dof, over het pairen:
dof schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:18:
[...]

Bij mij werken de Xiaomi-Aqara motion sensoren (en andere sensoren) zonder problemen. Wel is het pairen een dingetje. De meldingen "Message without device!" komen wel langs maar dat weerhoudt het pairen niet.

Pairen doe ik als onderstaand en het werkt altijd:
- zet zigbee2mqtt in pair modus
- schakel over naar zigbee2mqtt log scherm en refresh regelmatig,
- haal batterij even uit het device dat je wilt pairen zodat zodat het goed gereset is,
- druk op de reset knop 3-5 sec. tot de led oplicht (pairing aanduiding - per device is dat soms wat verschillend),
- daarna om de sec. even kort de reset knop intikken zodat hij verbinding onderhoudt. Pairing kan soms wel 10 - 15 sec. duren maar gewoon doorgaan,
- indien je in de zigbee2mqtt log "Message without device!" en "Device incoming" meldingen ziet gewoon even doorgaan met om de sec. even kort de reset knop intikken, tot je de string met info van het device langs ziet komen die aangeven dat het pairen gelukt is.
- daarna desnoods de zigbee2mqtt even herstarten zodat je het device netjes in de lijst van zigbee2mqtt ziet terugkomen.
- als het toch niet is gelukt dit geheel herhalen.

Wellicht heb je dit allemaal wel gedaan, maar ik zie toch vaak dat men te vroeg stopt bij melding "Message without device!". Het contact onderhouden door om de sec. even kort de reset knop intikken is belangrijk. Verder moet de batterij in orde zijn (2.9 - 3.0 volt) en de zigbee2mqtt cc2531 niet te ver weg zijn (<5 mtr) .

'k Heb zelf nog nooit een device uit de zigbee2mqtt database hoeven halen.

My 0,02€ :)
Behuizingen:
Een aantal behuizingen om te 3D printen, voor de zigbee2mqtt stick en optionele extra routers:

[Voor 98% gewijzigd door Ice T op 01-11-2019 10:14]

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:35
top, maar als je de tutorial van Koen volgt kan er vrij weinig mis gaan. Stelde hier weinig voor in ieder geval.

• PuckStar
trekker22 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:33:
top, maar als je de tutorial van Koen volgt kan er vrij weinig mis gaan. Stelde hier weinig voor in ieder geval.
"In principe kun je alle informatie op de Github pagina vinden maar in dit topic kunnen we elkaar verder helpen en tips&tricks uitwisselen." ;)

[My Home Automations]

• trekker22
PuckStar schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:50:
[...]

"In principe kun je alle informatie op de Github pagina vinden maar in dit topic kunnen we elkaar verder helpen en tips&tricks uitwisselen." ;)
Vooral dit topic is interessant.

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/842

Ga ook opschalen naar meerdere draadloze switches sensors and tradfri spots/bulbs en ben benieuwd hoe stabiel dat gaat.
Lijkt hier een zigbee shepherd probleem en dat deel is volgens mij njet meer in ontwikkeling.

[Voor 4% gewijzigd door trekker22 op 15-01-2019 17:10]

• PuckStar
Dit kan ook nog interessant zijn voor diegene die het bereik willen vergroten: TRÅDFRI Signaalversterker

[Voor 13% gewijzigd door PuckStar op 15-01-2019 17:52]

[My Home Automations]

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:01
Dit ga ik eens goed volgen. Vandaag is mijn stick toegestuurd; ik moet alleen nog apparaten om aan te sturen bestellen/kopen ;)

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Kan je de stick gewoon in een pi stoppen? Krijgt hij dan voldoende stroom?

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-03 21:55
Possible schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:29:
Kan je de stick gewoon in een pi stoppen? Krijgt hij dan voldoende stroom?
Jazeker, meer dan genoeg. De cc2531 stick zelf neemt namelijk maar heel weinig stroom. Ongeveer 50 mA.

Als je de cc2531 stick met andere (router) software flasht, en die routers her en der wilt plaatsen, dan kun je ze gebruiken met zelfs de meest zwakke 5Volt usb adapter. :)

• dof
PuckStar schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:52:
Dit kan ook nog interessant zijn voor diegene die het bereik willen vergroten: TRÅDFRI Signaalversterker
Dat is dus dan een Zigbee router, met een 5 volts adapter. Helaas nog niet verkrijgbaar en ik zie hem ook nog niet in de Zigbee2mqtt lijst van ondersteunde devices, maar dat zal waarschijnlijk snel klaar zijn.

Maar 't lijkt zeker een handige en goedkope zigbee router!

• Possible
dof schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:41:
[...]

Jazeker, meer dan genoeg. De cc2531 stick zelf neemt namelijk maar heel weinig stroom. Ongeveer 50 mA.

Als je de cc2531 stick met andere (router) software flasht, en die routers her en der wilt plaatsen, dan kun je ze gebruiken met zelfs de meest zwakke 5Volt usb adapter. :)
Oké top! De stick is inmiddels besteld @sk1nny666 is zo lief om hem voor mij te flashen als de stick binnen is.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ice T schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:04:
Ondersteunde apparaten:
Klik hier voor een lijst van alle apparaten.

Pairing
Stukje van @dof, over het pairen:

[...]

Behuizingen:
Ik heb deze besteld bij 3dhubs. Helaas zijn de verzendkosten het grootste deel vandaag de prijs. Printen zelf kostte minder dan een euro per behuizing...
dof schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:41:
[...]

Ik zie hier het nut niet echt van tenzij je geen enkele zigbee lamp of stekker in huis gebruikt, want dan heb je de routers al binnen.

Bij mij wil het hernoemen tussen zigbee2mqtt en home assistent niet echt lekker. Ik wil liefst de friendly name zetten in zigbee2mqtt en dat home assistent dat weer oppikt. Dat lukt helaas niet als devices al bekend zijn. Of doe ik wat verkeerd?

[Voor 21% gewijzigd door Sander op 15-01-2019 19:08]

• PuckStar
Sander schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:06:
[...]

Ik heb deze besteld bij 3dhubs. Helaas zijn de verzendkosten het grootste deel vandaag de prijs. Printen zelf kostte minder dan een euro per behuizing...

[...]

Ik zie hier het nut niet echt van tenzij je geen enkele zigbee lamp of stekker in huis gebruikt, want dan heb je de routers al binnen.

Bij mij wil het hernoemen tussen zigbee2mqtt en home assistent niet echt lekker. Ik wil liefst de friendly name zetten in zigbee2mqtt en dat home assistent dat weer oppikt. Dat lukt helaas niet als devices al bekend zijn. Of doe ik wat verkeerd?
Hoe ik het doe is:
- stop zigbee2mqtt
- edit de configuration.yaml en zet home_assistant: false
- start zigbee2mqtt
- ga pairen
- stop zigbee2mqtt
- edit de configuration.yaml en wijzig de friendly names zoals je wilt. en zet home_assistant: true
- start zigbee2mqtt
- kan paar minuten duren maar dan zul je ze in Hass zien met je friendly names.

[My Home Automations]

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 02:08
Hier draait zigbee2mqtt nu een paar weken, eerst geprobeerd in combinatie met Domoticz. Dat draaide op zich wel maar Home Assistant vond ik ook wel interresant, dus nu al een paar weken lekker aan het stoeien en lijkt wel stabiel te werken.

Wat betreft het flashen van een stick, dit kan ook met de "alternative" methode, een arduino en een paar draadjes, let wel op het spanningsniveau van je arduino bordje. Bij 3.3 volt kan het direct, bij 5 volt heb je ook nog wat weerstanden nodig. Flashen duurt wel echt lang, een paar uur en de uit de hex file moet je de één na laaste regel verwijderen.

• trekker22
Carstijn schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:47:
Hier draait zigbee2mqtt nu een paar weken, eerst geprobeerd in combinatie met Domoticz. Dat draaide op zich wel maar Home Assistant vond ik ook wel interresant, dus nu al een paar weken lekker aan het stoeien en lijkt wel stabiel te werken.

Wat betreft het flashen van een stick, dit kan ook met de "alternative" methode, een arduino en een paar draadjes, let wel op het spanningsniveau van je arduino bordje. Bij 3.3 volt kan het direct, bij 5 volt heb je ook nog wat weerstanden nodig. Flashen duurt wel echt lang, een paar uur en de uit de hex file moet je de één na laaste regel verwijderen.
Zo zou ik wel een flasher overwegen voor die paar euro. Paar uur en dan crasht die halverwege😬

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-03 10:39
Heb al een paar maanden zigbee2mqtt draaien met homeassistant en node red. Draait zeer stabiel. Heb 3 GU10 IKEA lampen en 3 apparaten van Xiaomi (kubus, temperatuur en bewegingsmelder).
Er is nog een goede manier om het bereik van de sniffer te verbeteren. Direct in de pi is het bereik best slecht. Maar als je de sniffer in een USB verlengkabel steekt, wordt het bereik véél beter. Heb de mijne op 40cm afstand van de pi, en heb totaal geen bereik problemen meer.

• PuckStar
CypherMK schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:46:
Heb al een paar maanden zigbee2mqtt draaien met homeassistant en node red. Draait zeer stabiel. Heb 3 GU10 IKEA lampen en 3 apparaten van Xiaomi (kubus, temperatuur en bewegingsmelder).
Er is nog een goede manier om het bereik van de sniffer te verbeteren. Direct in de pi is het bereik best slecht. Maar als je de sniffer in een USB verlengkabel steekt, wordt het bereik véél beter. Heb de mijne op 40cm afstand van de pi, en heb totaal geen bereik problemen meer.
Dat laatste kan ik bevestigen :).
Ik heb zowel mijn zwave stick als zigbee2mqtt stick aan een verlengkabel hangen.

[My Home Automations]

• trekker22
PuckStar schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:01:
[...]

Dat laatste kan ik bevestigen :).
Ik heb zowel mijn zwave stick als zigbee2mqtt stick aan een verlengkabel hangen.
Maakt nog uit welke kabel / merk of gewoon iets van Ali?

• PuckStar
trekker22 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:48:
[...]

Maakt nog uit welke kabel / merk of gewoon iets van Ali?
Dat weet ik niet want had er toen een paar gekregen. Die zien er overigens niet high quality/duur merk uit. Dus ik denk dat je met een simpele verlengkabel prima uit te voeten kan.

[My Home Automations]

• dof
Sander schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:06:
[...]

Als je genoeg zigbee lampen hebt die als router werken, is dat natuurlijk prima en kun je zonder dit soort routers.

Ik schakel alle verlichting met Wifi Sonoff's en gebruik voornamelijk "domme" led lampen, vandaar dat ik deze cc2531's en paar Xiaomi zigbee power plugs als routers gebruik. Dat werkt bij mij uitstekend (huis met 4 lagen, 3 betonnen vloeren).

• gomeq
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-11-2022
CypherMK schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:46:
Bedankt voor de tip, ga dit zeker proberen! Hier draait het spul nu een week of twee en los van wat bereik issues geen problemen. Heb er nu alleen nog maar Xiaomi sensoren aan gekoppeld.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Tof topic, en fijne timing! - ik heb letterlijk net vanavond mijn eerste Tradfri lampen aan de (zelf geflashte) CC stick gekoppeld en daarna kwam ik het topic tegen :)

Basis van mijn systeem is Node-red. Zal later mijn ervaringen delen.

Voor de geïnteresseerden; ik heb de stick geflasht met een Wemos D1 mini (kloon) zonder weerstanden en dat ging prima.

Het enige dat nog niet lukt is de goedkope Tradfri (magnetische) draaidimmer uitlezen, maar schijnbaar is hier een workaround voor die ik nog ga proberen (te vinden via een zigbee2mqtt forum).

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 06:39
Als het goed is vandaag hier ook een CC debugger voor handen + een 20'tal CC2531's. Volgende week zouden de CC2530's met externe antenne moeten binnenkomen welke mooi als extra router kunnen gaan dienen... alleen nog even zien wat voor doosje er het mooiste omheen past want prints welke open en bloot liggen ben ik niet heel dol op.

iRacing profiel

• Possible
@Scatman_II Hoe heb je dat flashen voor elkaar gekregen? je hebt dus geen debugger gebruikt?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Scatman_II schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:41:
Tof topic, en fijne timing! - ik heb letterlijk net vanavond mijn eerste Tradfri lampen aan de (zelf geflashte) CC stick gekoppeld en daarna kwam ik het topic tegen :)

Basis van mijn systeem is Node-red. Zal later mijn ervaringen delen.

Voor de geïnteresseerden; ik heb de stick geflasht met een Wemos D1 mini (kloon) zonder weerstanden en dat ging prima.

Het enige dat nog niet lukt is de goedkope Tradfri (magnetische) draaidimmer uitlezen, maar schijnbaar is hier een workaround voor die ik nog ga proberen (te vinden via een zigbee2mqtt forum).
Die simpele dimmer kreeg ik ook maar moeilijk aan de praat. Hij zag hem op den duur wel, maar veranderde weer nooit als ik er aan draaide. Maar ik had sowieso al ruzie met die kleine dimmer, en met mij de halve Ikea-klandizie, dus heb laatst na meer dan een jaar, het ding ingeruild bij IKEA en voor 5 euro meer de duurdere dimmer gekocht. Echter bleek toen dat die dimmer juist helemaal niet werkte met Zigbee2mqtt. Maar blijkbaar kunnen de lampen zowel verbonden zijn met de dimmer als met Zigbee2mqtt. Dus dat vind ik ook een prima situatie. Ik kan namelijk de lampen gewoon bedienen met de dimmer, maar eventuele scripts van Homeassistant overrulen de dimmer weer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-03 18:37
Zelf sta ik op het punt om de benodigde hardware voor Zigbee2mqtt te bestellen maar twijfel nog over het volgende. Via Marktplaats word de usb sniffer aangeboden voorzien van de de laatste firmware. In dit geval heb je dus geen cc debugger en download cable, hoe update ik de usb sniffer dan?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:25
rorie schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:57:
Zelf sta ik op het punt om de benodigde hardware voor Zigbee2mqtt te bestellen maar twijfel nog over het volgende. Via Marktplaats word de usb sniffer aangeboden voorzien van de de laatste firmware. In dit geval heb je dus geen cc debugger en download cable, hoe update ik de usb sniffer dan?
Ik meen eens iets gezien te hebben op GitHub dat ze bezig waren met (/afgerond) dat je via USB de firmware kon updaten. Maar dat weet ik niet 100% zeker. Voor de duidelijkheid. Het initieel flashen blijft de CC debugger voor nodig, maar daarna zou updaten over USB dan mogelijk worden.

• rorie
Zou iemand dit kunnen bevestigen dat updaten via USB mogelijk is?
RobertMe schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:19:
[...]

Ik meen eens iets gezien te hebben op GitHub dat ze bezig waren met (/afgerond) dat je via USB de firmware kon updaten. Maar dat weet ik niet 100% zeker. Voor de duidelijkheid. Het initieel flashen blijft de CC debugger voor nodig, maar daarna zou updaten over USB dan mogelijk worden.

• PuckStar
R2D2 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:17:
Als het goed is vandaag hier ook een CC debugger voor handen + een 20'tal CC2531's. Volgende week zouden de CC2530's met externe antenne moeten binnenkomen welke mooi als extra router kunnen gaan dienen... alleen nog even zien wat voor doosje er het mooiste omheen past want prints welke open en bloot liggen ben ik niet heel dol op.
20? zozo :).
Ga je die allemaal gebruiken? Want anders zijn er denk ik wel tweakers geïnteresseerd om een geflashte versie te ontvangen van jou.

[My Home Automations]

• CypherMK
Behuizingen:
Kun je die behuizingen ook ergens kant en klaar kopen?

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-03 15:09
CypherMK schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:36:
[...]

Nee, die zijn er niet. Je zou evt door iemand anders het kunnen laten printen :)

Bij mij is het flashen eindelijk gelukt. Na veel problemen met de CC debugger, heb ik zelf een flasher in elkaar gesoldeerd op basis van een arduino. Wat een gedoe om uit te zoeken zeg.

Ga nog wel wat extra routers plaatsen, want ik merk dat het bereik van de stick niet gigantisch is. Maar die moet ik eerst nog uit china hierheen laten komen :z

[Voor 40% gewijzigd door Ice T op 16-01-2019 11:40]

• mbuurman
  • Laatst online: 22:39
Ik ben al een tijdje de topics over oa Xiaomi/Tradfri/Domoticz/HA aan het volgen om thuis mijn basis-domotica op basis van Tradfri lampen/dimmers uit te bereiden.
Ben me nog aan het beraden of ik van de verschillende vendoren een hub ga aanschaffen (Tradfi-hub heb ik al) en deze via bijvoorbeeld Domoticz aan elkaar knoop, of dmv een Zigbee2mqtt stick ga werken.
Dit topic komt mooi op tijd om een aantal vragen te stellen die ik vanuit deze of de ander topics niet helemaal helder krijg:
- Is een basis CC2531 USB stick voldoende om te starten, of moet deze altijd geflashed worden met andere firmware?
- Zijn er meerdere varianten van de CC2531 of kan ik de eerste die ik op Ali tegen kom bestellen?
- Heeft iemand ervaring met het werken via verschillende hubs vs de CC2531 USB stick?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:06
CypherMK schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:36:
[...]

Je kan ze laten 3dprinten bij een printer service zoals 3dhubs.com

Door de verzending wordt het alleen altijd zo prijzig :|

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• CypherMK
Kodess schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:47:
[...]

[Afbeelding]
Zelfs zonder verzendkosten is het nog prijzig voor een stuk plastic.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:19
CypherMK schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:18:
[...]

Idd. Ik heb zelf een 3-d printer, denk dat het maar een paar euro kost. Die gast verdient er 15 euro per stuk op.

Ik ga gewoon dit printen ; https://www.thingiverse.com/thing:2803664

[Voor 10% gewijzigd door maartend op 16-01-2019 12:32]

• PuckStar
mbuurman schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:41:
Ik ben al een tijdje de topics over oa Xiaomi/Tradfri/Domoticz/HA aan het volgen om thuis mijn basis-domotica op basis van Tradfri lampen/dimmers uit te bereiden.
Ben me nog aan het beraden of ik van de verschillende vendoren een hub ga aanschaffen (Tradfi-hub heb ik al) en deze via bijvoorbeeld Domoticz aan elkaar knoop, of dmv een Zigbee2mqtt stick ga werken.
Dit topic komt mooi op tijd om een aantal vragen te stellen die ik vanuit deze of de ander topics niet helemaal helder krijg:
- Is een basis CC2531 USB stick voldoende om te starten, of moet deze altijd geflashed worden met andere firmware?
- Zijn er meerdere varianten van de CC2531 of kan ik de eerste die ik op Ali tegen kom bestellen?
- Heeft iemand ervaring met het werken via verschillende hubs vs de CC2531 USB stick?
1. Moet geflashed worden! Dit staat ook duidelijk beschreven op de Github en in de TS.
2. in principe is er 1 variant waarvan ik kan bevestigen dat deze (kies de stick zonder de kabels) in ieder geval goed is.

[My Home Automations]

• PuckStar
[...]

[Afbeelding]
De keren dat ik dit deed zocht ik een persoon die in de buurt woonde en heb ik het gewoon bij hem opgehaald. Daardoor geen verzendkosten :).

[My Home Automations]

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-03 11:06
mbuurman schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:41:
Waar ik benieuwd naar ben is of een zigbee device aangesloten op een CC2531 gebruik kan maken van het mesh netwerk van mijn bestaande Hue lampen (aangesloten op Hue gateway). Of worden dit twee aparte zigbee mesh netwerken?

• Kodess
  • Laatst online: 00:06
PuckStar schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:33:
[...]

De keren dat ik dit deed zocht ik een persoon die in de buurt woonde en heb ik het gewoon bij hem opgehaald. Daardoor geen verzendkosten :).
Ja ik ook, daar was ik ook naar op zoek. Maar daar zijn ze bij 3dhubs mee gestopt :(
Maar ja, koop een 3d printer van 150 en je hebt het er na 15 printjes al uit :+

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 06:39
PuckStar schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:27:
[...]

20? zozo :).
Ga je die allemaal gebruiken? Want anders zijn er denk ik wel tweakers geïnteresseerd om een geflashte versie te ontvangen van jou.
Ik ga ze niet allemaal zelf gebruiken inderdaad, maar ik ga komende week eerst eens wat tijd steken in flashen en het uitpluizen van alle mogelijkheden. Dan gaan er een aantal naar "vrienden en bekenden" en wat er over blijft zal wel weer de deur uit gaan. Maar als je zelf nog wat gaat prutsen is het altijd handig om er een x aantal achter de hand te hebben wanneer er wat mis gaat ;)

Daarnaast kon ik ze "relatief voordelig" aanschaffen dus dat scheelt ;)

Overigens ben ik ook al bezig met een "bekende" in China om ze met behuizing en al deze kant op te laten komen. 3D prints zijn leuk maar met een drupje "hot glue" op de juiste plek zou het ook prima in een standaard behuizing moeten passen welke rond de 80 cent kostprijs zit.

[Voor 16% gewijzigd door R2D2 op 16-01-2019 13:06]

iRacing profiel

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier draait het sinds 2 weken, voornamelijk om het Xiaomi spul te laten werken zonder de chinese apps. Gebruik naast de zigbee2mqtt ook nog de Hue, deze hou ik los. Dus 2 zigbee netwerken.
Wacht nog op een 2e CC2531, zodat ik overal dekking heb, nu krijgen m'n Xiaomi sensoren boven nog te weinig verbinding.

Verder ook nog overstap van Domoticz naar node-red. Dit icm met zigbee2mqtt geeft ook meer opties, bijvoorbeeld van en naar welke kant de Cube wordt geflipt!

Heb wel problemen gehad met het eerst toevoegen van een Tradfri stopcontact. Na het toevoegen kon ik geen andere devices meer koppelen. Na opnieuw flashen van de CC2531 lukte het koppelen van de andere devices wel. Ik heb daarna niet meer geprobeerd om de Tradfri toe te voegen.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:25
stefanroelofs schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:39:
[...]

Waar ik benieuwd naar ben is of een zigbee device aangesloten op een CC2531 gebruik kan maken van het mesh netwerk van mijn bestaande Hue lampen (aangesloten op Hue gateway). Of worden dit twee aparte zigbee mesh netwerken?
Zijn aparte netwerken. Elke coordinator (Hue Bridge, CC2531 met coordinator firmware, ...) maakt zijn eigen netwerk. Als je een mesh netwerk wilt zul je dus ook de Hue lampen moeten verplaatsen.

• Koenkk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-03 12:00
R2D2 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:17:
Wellicht is deze tutorial die ik heb geschreven handig voor je: https://github.com/Koenkk...create_a_cc2530_router.md

• PuckStar
Koenkk schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:35:
[...]

Wellicht is deze tutorial die ik heb geschreven handig voor je: https://github.com/Koenkk...create_a_cc2530_router.md
Welkom developer van Zigbee2mqtt! Ik wist niet dat je een Nederlander bent!
Leuk en heel erg bedankt voor je super handige tool! En dus van harte welkom in dit topic.

[My Home Automations]

• Koenkk
PuckStar schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:39:
[...]

Welkom developer van Zigbee2mqtt! Ik wist niet dat je een Nederlander bent!
Leuk en heel erg bedankt voor je super handige tool! En dus van harte welkom in dit topic.
:)

Overigens zou ik iedereen aanraden een CC debugger te kopen, binnenkort komt er ook een nieuwe firmware die nodig is voor group ondersteuning.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Possible schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:39:
@Scatman_II Hoe heb je dat flashen voor elkaar gekregen? je hebt dus geen debugger gebruikt?
Klopt! Ik heb de debug-pinnen van de CC stick op de pinnen van de Wemos D1 mini (een arduino gebaseerd op de ESP8266) aangesloten (dat deel is wel een beetje tricky, ik vond de schema's die ik vond op https://koenkk.github.io/...ive_flashing_methods.html niet heel duidelijk, zodra ik thuis ben en tijd heb zal ik proberen een foto/fritzing schemaatje te delen). Omdat standaard jumper cables niet passen op de CC stick heb ik de draadjes er maar even tijdelijk aan vast gesoldeerd. Achteraf was de verloop-kabel (die naar de programmer) er bij kopen misschien ook niet onhandig geweest.

Op de Arduino zet je dan een sketch waardoor het ding zich als de programmeren gaat gedragen. In die sketch moet je 1 aanpassing doen bij het definiëren van de juiste Arduino pinnen die je gebruikt.

Verder is het een kwestie van de instructies volgen en lang wachten ;)
Ik heb de boel geflasht met een Windows 10 PC, 's nachts laten lopen want het duurt een paar uur (Windows update en standby van je pc uitzetten dus!).

En dan hoppa, een zigbee bridge voor €7 zonder programmer 8)

@hieronder: Jep, blijkbaar is via deze methode max 9600bps haalbaar. Ik heb niet zelf geëxperimenteerd met hogere rates.

[Voor 5% gewijzigd door Scatman_II op 16-01-2019 15:21]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Possible
Een paar uur ?!??!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Ik heb ze laten flashen op DomoticaGrunn (een ~ maandelijks evenement voor domoticanerds in Groningen) en daar was hij na een minuutje wel klaar, maar dat was gewoon met de officiële tools, de debugger en die connectorkabel.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• UTMachine
  • Laatst online: 29-03 18:40
Nu we een mooi apart topic hebben, heb ik toch een vraagje ... :)

Ik heb de CC2531 1x opnieuw geflashed, want ik draaide op een oude versie. Alleen toen merkte ik dat alles devices opnieuw moest includen, en dat is toch niet 'leuk' om te doen. De naam mapping blijft wel gewoon bestaan in zigbee2mqtt

Ik hoop dat bij toekomstige firmware updates dit niet meer nodig?

• rorie
Dit vraag ik me dus ook af.
UTMachine schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:10:

Ik heb de CC2531 1x opnieuw geflashed, want ik draaide op een oude versie. Alleen toen merkte ik dat alles devices opnieuw moest includen, en dat is toch niet 'leuk' om te doen. De naam mapping blijft wel gewoon bestaan in zigbee2mqtt

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-03 23:28
Ik heb ook een CC2531 en debugger gekocht! Inclusief wat aqara sensors.

Nu heb ik ook flink wat Hue lampen door mijn huis, maar ik wil die graag voorlopig nog even via de hub/app laten gaan. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is ze te pairen met zigbee2mqtt en de hub tegelijkertijd? En zo niet, werken ze nog steeds als repeater zelfs als ze niet gepaired zijn?

• trekker22

In HASS topic werd een keer gerept dat alleen uit en aan schakelen van schakelaars/lampen/sensors nodig was.

@Koenkk misschien kan jij hier licht op werpen? Is na een firmware update alles repairen nodig?
Want dan wacht ik met die 23 spotjes die er bij komen tot de Group firmware stable is.
Hoe vaak wordt een firmware update verwacht?
Bij zwave dit gelukkig nog niet hoeven doen😬😁

• Koenkk

Dit is nu ook al niet nodig, tijdens het flashen met "Flash programmer" zet je "Retain ieeadress" aan. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat wanneer je de stick voor het eerst opstart met zigbee2mqtt je buiten de range van je netwerkt bent. Anders zal de stick zichzelf een nieuw pan-id toewijzen (omdat de oude al in gebruik is bij je zigbee netwerk). Het pan-id word gelogged tijdens het opstarten als je debug logging aanzet, standaard staat deze op 0x162a (als je dus 0x163a ziet weet je dat het niet gelukt is).

EDIT: ik zal nog is gaan kijken of ik deze duplicate pan-id scan in de firmware kan uitzetten.

[Voor 4% gewijzigd door Koenkk op 16-01-2019 14:44]

• KirovAir
  • Laatst online: 29-03 13:58
Maak hier ondertussen al even gebruik van. Zeer tevreden over i.c.m Home Assistant. Gebruik hem voornamelijk als aanvulling naast m'n Hue voor de goedkopere Zigbee broertjes waaronder de Magic Cube van Xiaomi en wat temperatuur sensoren. Veeeel goedkoper dan de Z-wave tegenhanger(s) en minstens zo stabiel.
Puik werk @Koenkk. :)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• trekker22
Koenkk schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:42:
[...]

Dit is nu ook al niet nodig, tijdens het flashen met "Flash programmer" zet je "Retain ieeadress" aan. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat wanneer je de stick voor het eerst opstart met zigbee2mqtt je buiten de range van je netwerkt bent. Anders zal de stick zichzelf een nieuw pan-id toewijzen (omdat de oude al in gebruik is bij je zigbee netwerk). Het pan-id word gelogged tijdens het opstarten als je debug logging aanzet, standaard staat deze op 0x162a (als je dus 0x163a ziet weet je dat het niet gelukt is).

EDIT: ik zal nog is gaan kijken of ik deze duplicate pan-id scan in de firmware kan uitzetten.
repairen is dus niet nodig.

en moet ik met mijn NUC + stick ff buitenshuis aan de stroom hangen (achter in de tuin >:) )
Klopt dat zo?

• PuckStar
[...]

Kun je dit nog wat beter uitleggen?
Je zegt eerste keer opstarten buiten de range van je netwerk maar hoe werkt dat praktisch als je hele huis al een netwerk is?
En bedoel je dan ook starten op gewoon stroom en dus niet in de usb van je pi3 (of ander device) waar je zigbee2mqtt hebt draaien?

[My Home Automations]

• Koenkk
PuckStar schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:48:
[...]

Kun je dit nog wat beter uitleggen?
Je zegt eerste keer opstarten buiten de range van je netwerk maar hoe werkt dat praktisch als je hele huis al een netwerk is?
En bedoel je dan ook starten op gewoon stroom en dus niet in de usb van je pi3 (of ander device) waar je zigbee2mqtt hebt draaien?
Bij mij zit de stick in mijn Intel NUC die in de meterkast hangt, wat ik zelf altijd doe is met mijn laptop naar de bovenste verdieping lopen en de stick afschermen met aluminium folie. Vervolgens start ik zigbee2mqtt op mijn laptop, vervolgens plug ik de stick weer terug in mijn Intel NUC en wacht een paar minuten tot het netwerk weer opgebouwd is.

• PuckStar
Koenkk schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:55:
[...]

Bij mij zit de stick in mijn Intel NUC die in de meterkast hangt, wat ik zelf altijd doe is met mijn laptop naar de bovenste verdieping lopen en de stick afschermen met aluminium folie. Vervolgens start ik zigbee2mqtt op mijn laptop, vervolgens plug ik de stick weer terug in mijn Intel NUC en wacht een paar minuten tot het netwerk weer opgebouwd is.
Ok dus hij moet 1 keer opstarten buiten het netwerk maar dat hoeft niet (en mag zelfs niet) in het device te zijn waar zigbee2mqtt op staat.
Dus een simpele usb adapter (waar ik bijv. ook de router in heb zitten) is OK en ik kan die even op het werk bijvoorbeeld 1 keer opstarten.
Correct?

[My Home Automations]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Koenkk
PuckStar schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:57:
[...]

Ok dus hij moet 1 keer opstarten buiten het netwerk maar dat hoeft niet (en mag zelfs niet) in het device te zijn waar zigbee2mqtt op staat.
Dus een simpele usb adapter (waar ik bijv. ook de router in heb zitten) is OK en ik kan die even op het werk bijvoorbeeld 1 keer opstarten.
Correct?
Hij mag in hetzeflde systeem opstarten, je moet er alleen voor zorgen dat het buiten het netwerk is.

Een simpele USB adapter gaat niet werken, je moet hem met zigbee2mqtt starten.

Wat er gebeurd is het volgende:
Als de zigbee stack op de USB voor de eerste keer start gaat de stack zoeken of het panid (by default 0x162a) al in gebruik is. Omdat bijv je zigbee lampen nog aanstaan is dit panid al in gebruik. Daarom gaat de stick een nieuw panid gebruiken (bijv 0x163a). Hierdoor hangen je lampen niet meer in hetzelfde netwerk als je stick en moet je alles repairen. Als je ervoor zorgt dat tijdens het eerste keer starten het oude netwerk niet gevonden kan worden, door bijv radio signalen af te schermen met aluminium folie kent de stick zich het default panid (0x162a) toe.

NOTE: Als je van zigbee kanaal wisseld wordt het bovenstaande opnieuw uitgevoerd!

[Voor 3% gewijzigd door Koenkk op 16-01-2019 15:04]

• PuckStar
Koenkk schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:03:
[...]

Hij mag in hetzeflde systeem opstarten, je moet er alleen voor zorgen dat het buiten het netwerk is.

Een simpele USB adapter gaat niet werken, je moet hem met zigbee2mqtt starten.

Wat er gebeurd is het volgende:
Als de zigbee stack op de USB voor de eerste keer start gaat de stack zoeken of het panid (by default 0x162a) al in gebruik is. Omdat bijv je zigbee lampen nog aanstaan is dit panid al in gebruik. Daarom gaat de stick een nieuw panid gebruiken (bijv 0x163a). Hierdoor hangen je lampen niet meer in hetzelfde netwerk als je stick en moet je alles repairen. Als je ervoor zorgt dat tijdens het eerste keer starten het oude netwerk niet gevonden kan worden, door bijv radio signalen af te schermen met aluminium folie kent de stick zich het default panid (0x162a) toe.

NOTE: Als je van zigbee kanaal wisseld wordt het bovenstaande opnieuw uitgevoerd!
Ok duidelijk. Als je die info ook nog er bij kunt zetten als je een nieuwe firmware versie gaat release zou dat handig zijn voor iedereen.

[My Home Automations]

• CypherMK
Dus alle lampen uitzetten en bij alle Xiaomi sensoren de batterij eruit halen kan dus ook?

• trekker22
Moet na de nieuwe firmware opgestart worden met dezelfde config file, of boeit dat niet?
Zit te denken op een Windows 10 laptop om daar NodeJS en zigbee2mqtt op te zetten voor na een firmware flash.

• Koenkk
CypherMK schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:28:
Dus alle lampen uitzetten en bij alle Xiaomi sensoren de batterij eruit halen kan dus ook?
Yep! Alleen de lampen zou genoeg moeten zijn (alleen de routers hoeven offline te zijn, de Xiaomi sensoren slapen sowieso al).

• Koenkk
trekker22 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:40:
Moet na de nieuwe firmware opgestart worden met dezelfde config file, of boeit dat niet?
Zit te denken op een Windows 10 laptop om daar NodeJS en zigbee2mqtt op te zetten voor na een firmware flash.
Het enige wat hetzeflde moet zijn is het channel. (als je deze uberhaupt al gespecifeerd hebt in configuration.yaml)

EDIT: ik zou hier dus even mee wachten todat ik heb gekeken of deze pan id scan helemaal uitgezet kan worden in de firmware :). Ik zie dat ik hier al een grote groep heb om deze feature te testen. >:)

[Voor 19% gewijzigd door Koenkk op 16-01-2019 15:45]

• royheidotting
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-03 14:23
[...]

Is dit ook van toepassing als je het pan_id opneemt in de configuratie?
Dit is volgens mij mogelijk in de advanced sectie van de configuratie.

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mooi dat er een separaat ticket is en te gek dat @Koenkk ook van de partij is.
Ik heb even een vraag over het bereik. Ik zie dat ik een CC2531 kan flashen om als extra router te functioneren. Dat moet dus met aparte firmware?
Maar als ik mijn HUE lampen aan zigbee2mqtt hang, functioneren die ook als router / 'versterker'?

• PuckStar
dicespark schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:40:
Ik heb even een vraag over het bereik. Ik zie dat ik een CC2531 kan flashen om als extra router te functioneren. Dat moet dus met aparte firmware?
Klopt. Hier staan linkjes naar de Router firmware: https://koenkk.github.io/...n/cc_sniffer_devices.html

[My Home Automations]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
dicespark schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:40:
Maar als ik mijn HUE lampen aan zigbee2mqtt hang, functioneren die ook als router / 'versterker'?
Als ze in hetzelfde netwerk hangen zouden ze inderdaad als router moeten fungeren.

Dato DUO synth voor twee

• trekker22
Dat custom component om in HASS het netwerk mesh te laten zien is ook een aanrader.

Lijkt bij mij vrij accuraat en zie je ook de hue bulbs als router optreden!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
@trekker22 Heb je een linkje naar dat custom component?

Dato DUO synth voor twee

• dof
CypherMK schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:18:
[...]

Als het alleen ter bescherming van de cc2531 is, zou je ook een stukje krimpkous kunnen gebruiken. Met krimpkous van de juiste maat schuif je die eromheen, knipt het op passende lengte af en met een haardroger of iets degelijks verwarm je het en dan trekt de kunststof er netjes omheen.

Je kunt dan niet meer bij de knopjes en alleen bij transparante krimpkous kun je de ledjes zien. Maar de cc2531 stick is dan wel beschermd en wil je herprogrammeren o.i.d. dan knip je het weer los.

Sorry, 'k heb geen voorbeeld foto's :)

• dof
Vanx schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:29:
Ik heb ook een CC2531 en debugger gekocht! Inclusief wat aqara sensors.

Nu heb ik ook flink wat Hue lampen door mijn huis, maar ik wil die graag voorlopig nog even via de hub/app laten gaan. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is ze te pairen met zigbee2mqtt en de hub tegelijkertijd? En zo niet, werken ze nog steeds als repeater zelfs als ze niet gepaired zijn?
Nee, dat gaat niet lukken want Zigbee (concentrator, routers, end devices) is heen en weer communicatie, en niet zoals bij 433Mhz (kaku e.d.) in enkele richting. Je devices moeten worden ge-pair-ed met een concentrator en dan zijn ze onderdeel van dat netwerk.

• dof
Ja, vindt ik ook een mooie toevoeging.
Alleen komt mijn Zigbee mesh netwerk niet correct in beeld. Bij mij staan een deel van de devices ongekoppeld in de graph (geen lijntjes erbij) en ik twijfel ook aan de waarheid van de router verbindingen zoals die weergegeven worden. Ik bedoel dat mijn zigbee netwerk uitstekend draait, maar wat ik zie in mijn ~20 devices network map is niet logisch; ik heb devices 3 verdiepingen (betonvloeren) verder die wel via de routers MOETEN zijn gekoppeld maar ik zie dat niet in de network map.

@Koenkk Het klopt toch dat je daar in de toekomst nog eens mee aan de gang wilde, toch?

• Krenton
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-04-2021
Ik ben me momenteel ook aan het oriënteren om een "universele" zigbee bridge te bouwen voor Hassio. Ik vroeg me af wat voor jullie de reden is om voor Zigbee2mqtt te kiezen ipv bv deCONZ met ConBee ?

• Koenkk
dof schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:34:
[...]

Ja, vindt ik ook een mooie toevoeging.
Alleen komt mijn Zigbee mesh netwerk niet correct in beeld. Bij mij staan een deel van de devices ongekoppeld in de graph (geen lijntjes erbij) en ik twijfel ook aan de waarheid van de router verbindingen zoals die weergegeven worden. Ik bedoel dat mijn zigbee netwerk uitstekend draait, maar wat ik zie in mijn ~20 devices network map is niet logisch; ik heb devices 3 verdiepingen (betonvloeren) verder die wel via de routers MOETEN zijn gekoppeld maar ik zie dat niet in de network map.

@Koenkk Het klopt toch dat je daar in de toekomst nog eens mee aan de gang wilde, toch?
Dit wordt inderdaad nog verbeterd, iemand anders is hier momenteel ook mee bezig, die had het voor elkaar om de mesh te laten zien.

• Koenkk
Is dit ook van toepassing als je het pan_id opneemt in de configuratie?
Dit is volgens mij mogelijk in de advanced sectie van de configuratie.
Ja, een duplicate pan_id kan niet geforceerd worden.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:17
maartend schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:31:
[...]

Idd. Ik heb zelf een 3-d printer, denk dat het maar een paar euro kost. Die gast verdient er 15 euro per stuk op.

Ik ga gewoon dit printen ; https://www.thingiverse.com/thing:2803664
Die heb ik ook geprint. Past prima.

• rorie
@Koenkk hoe sluit ik de CC2530 zonder usb aansluiting na het flashen met een SmartRF04EB aan op mij. Raspberry Pi 3?

Dit is niet beschreven in de documentatie, graag een Ali expres linkje naar dit onderdeel.

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-03 23:28
dof schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:20:
[...]

Nee, dat gaat niet lukken want Zigbee (concentrator, routers, end devices) is heen en weer communicatie, en niet zoals bij 433Mhz (kaku e.d.) in enkele richting. Je devices moeten worden ge-pair-ed met een concentrator en dan zijn ze onderdeel van dat netwerk.
Ok, daar was ik al bang voor.

Gebruikt iemand hier hue + zigbee2mqtt? Is het een gemis dat je de app niet meer hebt?

• Koenkk
rorie schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:00:
@Koenkk hoe sluit ik de CC2530 zonder usb aansluiting na het flashen met een SmartRF04EB aan op mij. Raspberry Pi 3?

Dit is niet beschreven in de documentatie, graag een Ali expres linkje naar dit onderdeel.
Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, hier zijn wel mensen die er mee bezig zijn geweest: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/489

• Sander
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Ik was voor 3 stuks met verzendkosten en al op 3dhubs 12,54 kwijt, stond ook bij hoe het opgebouwd was: 3,00 startkosten, 2,04 voor 3 printjes (68ct per stuk dus) en 7,50 verzenden. Degene heeft het ook echt met postnl als aangetekend pakket verzonden dus daar zit weinig 'winst' in en verder moet je wel heel veel van dit soort dingen doen wil dit een beetje rendabel worden.

Overigens voor degene met Tradfri spul, ik was begonnen met lampje voor lampje naar de meterkast lopen waar de stick ligt, en dan daar inleren. Dat was prima voor een paar schemerlampen, maar met totaal 25 tradfri lampen in en rond het huis was dat toch echt wel rotwerk. Had ook niet echt een armatuur liggen voor de rits GU10 spots en geen zin om de tuinverlichting 1 voor 1 open te schroeven. Daarom nu gewoon reset via de fysieke schakelaar van de 5 tuinlampen gedaan en dat ging prima, op 1tje na... Idem voor armaturen met 3 x GU-10. Zolang je maar beetje mesh netwerk hebt opgebouwd hoef je dus niet alles bij de 'bron' in te leren.

[Voor 31% gewijzigd door Sander op 17-01-2019 08:46]

• rorie
Bedankt voor je reactie, omdat hij bij de supported CC sniffer devices staat ging ik er vanuit dat hij zou werken. Werkt deze CC sniffer helemaal nog niet of is er een andere manier om hem te gberuiken?
Koenkk schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:08:
[...]

Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, hier zijn wel mensen die er mee bezig zijn geweest: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/489

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Krenton schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:51:
Ik ben me momenteel ook aan het oriënteren om een "universele" zigbee bridge te bouwen voor Hassio. Ik vroeg me af wat voor jullie de reden is om voor Zigbee2mqtt te kiezen ipv bv deCONZ met ConBee ?
Ik denk voor 99,9% van de mensen de prijs.

Zigbee2mqtt-stickje ~ €5 - €7,28 euro (https://www.ebay.nl/itm/C...r-for-Zigbee/263480758387)

Conbee stick: €40 - €50 (https://www.amazon.de/Con...beleuchtung/dp/B01FDWOIHK)

[Voor 29% gewijzigd door MsG op 17-01-2019 12:09]

• PuckStar
@Koenkk Heb jij een grove indicatie van wanneer de nieuwe release uikomt inclusief group support en hopelijk ook de "updaten zonder de aluhoedje methode"? :)

Ik stuur binnenkort een paar sticks op naar anderen die ik voor hun ga flashen dus als het even kan doe ik dat met de nieuwste versie natuurlijk.

[My Home Automations]

• Sander
  • Niet online
MsG schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:06:
[...]

Ik denk voor 99,9% van de mensen de prijs.

Zigbee2mqtt-stickje ~ €5 - €7,28 euro (https://www.ebay.nl/itm/C...r-for-Zigbee/263480758387)

Conbee stick: €40 - €50 (https://www.amazon.de/Con...beleuchtung/dp/B01FDWOIHK)
Initieel de prijs, maar tegelijkertijd ook dat het een opensource project is, waarbij je dus zelf makkelijk support kunt toevoegen en niet afhankelijk bent van een vendor die daar wel of geen interesse in heeft. Daarnaast is de zigbee2mqtt software zelf heel lightweight en heeft het (nog) geen pretenties om een eigen UI, app weet ik wat toe te voegen, daar zijn anderen al goed genoeg in.

Dat stond me beetje tegen bij Deconz zowel de software als device support richting toekomst. Overigens liggen de prijzen wel een wat dichter bij elkaar als je ook de debugger moet kopen etc. Ik heb uiteindelijk ivm snelheid 1tje van MP gehaald en was inc verzenden rond de 15 euro kwijt.

• rorie
@Koenkk Het default pan ID 0x162a heb jij zelf gekozen neem ik aan, dit is geen ZigBee standaard waarde? Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat mijn Xiaomi gateway deze niet al in gebruik heeft, graag zou ik deze gateway naast de ZigBee2mqtt blijven gebruiken, dus als twee gescheiden ZigBee netwerken.

• dof
rorie schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:11:
@Koenkk Het default pan ID 0x162a heb jij zelf gekozen neem ik aan, dit is geen ZigBee standaard waarde? Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat mijn Xiaomi gateway deze niet al in gebruik heeft, graag zou ik deze gateway naast de ZigBee2mqtt blijven gebruiken, dus als twee gescheiden ZigBee netwerken.
Dan kan gewoon. Ik had m'n Xiaomi gateway gewoon nog in gebruik met ~20 devices en zigbee2mqtt met enkele devices aan de HA Pi. In nov/dec heb ik (vanwege Xiaomi gateway bugs) m'n devices allemaal overgezet naar zigbee2mqtt. Gewoon door ze te pairen met zigbee2mqtt (je hoeft ze niet eens af te melden, dat ziet de Xiaomi gateway zelf wel). Nu is de Xiaomi gateway nog steeds aanwezig en soms -ter test- hang ik er nog wel eens een device aan.

Kortom, gaat prima naast elkaar. :)

• dof
rorie schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:48:
Bedankt voor je reactie, omdat hij bij de supported CC sniffer devices staat ging ik er vanuit dat hij zou werken. Werkt deze CC sniffer helemaal nog niet of is er een andere manier om hem te gberuiken?
[...]
Hij werkt wel want in de fora waar @Koenkk eentje van aanhaalt zie je wel meer discussie over de cc2530 met zigbee2mqtt.

Ook hier is discussie over de cc2530 te vinden (even zoeken op cc2530).

Sterker nog :) , ik heb hem hier zelf ook nog steeds liggen om te proberen. Alleen is het niet zo handig (in vergelijk met de USB cc2531) aangezien je een aantal losse draadjes aan de diverse pennen van zowel de Pi als de cc2530 moet aansluiten. Zo ook bij het flashen. Ik vrees dat het een beetje rommelig oogt. Althans ik heb nog geen mooie (doosje) oplossing in gedachten...

• rorie
Oké, zo te lezen werkt het idd alleen niet via usb maar direct via de GPIO pinnen van de Raspberry Pi. Dat zou voor mij ook geen oplossing zijn. Was er eigenlijk na het zien van de onderstaande afbeelding vanuit gegaan dat dit al kon, dus via usb 😀.

https://goo.gl/images/pEK62R

Gezien de range heeft de cc2530 wel mijn voorkeur, dan proberen we het eerst eens met de cc2531.
dof schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:41:
[...]

Hij werkt wel want in de fora waar @Koenkk eentje van aanhaalt zie je wel meer discussie over de cc2530 met zigbee2mqtt.

Ook hier is discussie over de cc2530 te vinden (even zoeken op cc2530).

Sterker nog :) , ik heb hem hier zelf ook nog steeds liggen om te proberen. Alleen is het niet zo handig (in vergelijk met de USB cc2531) aangezien je een aantal losse draadjes aan de diverse pennen van zowel de Pi als de cc2530 moet aansluiten. Zo ook bij het flashen. Ik vrees dat het een beetje rommelig oogt. Althans ik heb nog geen mooie (doosje) oplossing in gedachten...

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 06:22
Na veel lezen en Googlen toch een stick besteld voor mijn home assistent installatie en IKEA lampen. Heb meteen ook de programmer besteld @PuckStar als je wilt mag je Limburg ook toevoegen over 2 weken als alles binnen is voor flashlocatie.

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-03 14:03

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ik heb vorige week alles besteld. Ik zit in Zuid-Limburg

• dof
rorie schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:38:
Oké, zo te lezen werkt het idd alleen niet via usb maar direct via de GPIO pinnen van de Raspberry Pi. Dat zou voor mij ook geen oplossing zijn. Was er eigenlijk na het zien van de onderstaande afbeelding vanuit gegaan dat dit al kon, dus via usb 😀.

[Afbeelding]

Gezien de range heeft de cc2530 wel mijn voorkeur, dan proberen we het eerst eens met de cc2531.
[...]
Ahh, dat is een doosje voor deze zie ik https://github.com/Koenkk...52#issuecomment-445877514

Dat is dus een cc2530 waarop een serial usb converter is gemonteerd. Ziet er best mooi uit maar ook nog een hoop geknutsel vrees ik, niet zo eenvoudig.

Als het gaat om de range / bereik van een cc2531 verbeteren dan kun je dat ook simpeler verbeteren:

1) USB kabel: stop hem niet rechtstreeks in een Pi (of nuc) maar gebruik b.v. een 1/2 mtr USB kabel om hem wat uit de buurt van de Pi en evt andere Wifi, Bluetooth of andere 2.4 Ghz apparatuur te houden.

2) Routers: gebruik meerdere en verspreide zigbee routers, dus b.v. zigbee lampen en power plugs en/of b.v. de cc2531 geflasht met de software op Koenk's site.
Ook ben ik erg nieuwsgierig of de Tradfri Signaalversterkers - zijn dus zigbee routers- goed gaan werken, dat zit dan meteen in een handige kleine adapter. Helaas nog niet te krijgen.

Ik zag op eBay ook iemand die een cc2531 aanbood waar een 2,4Ghz (wifi) antenne aan gemonteerd was. Zonder metingen ben ik nog niet van verbetering door zo'n antenne overtuigt. De PCB antenne op de cc2531 is zeer nauwkeurig ontworpen en antenne techniek is vrij speciale techniek met precieze matching tussen load en impedantie e.d.

• Koenkk
rorie schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:48:

[...]
Hij werkt zeker, alleen heb ik hem zelf nog nooit gebruikt als coordinator. (andere zijn hier mee bezig geweest)

• Koenkk
PuckStar schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:04:
@Koenkk Heb jij een grove indicatie van wanneer de nieuwe release uikomt inclusief group support en hopelijk ook de "updaten zonder de aluhoedje methode"? :)

Ik stuur binnenkort een paar sticks op naar anderen die ik voor hun ga flashen dus als het even kan doe ik dat met de nieuwste versie natuurlijk.
Eind deze maand (het enige wat nog blocking is dat ik stability tests met de nieuwe firmware aan het draaien ben).

• Koenkk
dof schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:19:
[...]

Ahh, dat is een doosje voor deze zie ik https://github.com/Koenkk...52#issuecomment-445877514

Dat is dus een cc2530 waarop een serial usb converter is gemonteerd. Ziet er best mooi uit maar ook nog een hoop geknutsel vrees ik, niet zo eenvoudig.

Als het gaat om de range / bereik van een cc2531 verbeteren dan kun je dat ook simpeler verbeteren:

1) USB kabel: stop hem niet rechtstreeks in een Pi (of nuc) maar gebruik b.v. een 1/2 mtr USB kabel om hem wat uit de buurt van de Pi en evt andere Wifi, Bluetooth of andere 2.4 Ghz apparatuur te houden.

2) Routers: gebruik meerdere en verspreide zigbee routers, dus b.v. zigbee lampen en power plugs en/of b.v. de cc2531 geflasht met de software op Koenk's site.
Ook ben ik erg nieuwsgierig of de Tradfri Signaalversterkers - zijn dus zigbee routers- goed gaan werken, dat zit dan meteen in een handige kleine adapter. Helaas nog niet te krijgen.

Ik zag op eBay ook iemand die een cc2531 aanbood waar een 2,4Ghz (wifi) antenne aan gemonteerd was. Zonder metingen ben ik nog niet van verbetering door zo'n antenne overtuigt. De PCB antenne op de cc2531 is zeer nauwkeurig ontworpen en antenne techniek is vrij speciale techniek met precieze matching tussen load en impedantie e.d.
+1 voor deze 2 oplossingen.

Ik denk dat de meeste genoeg hebben aan de volgende setup (ik gebruik deze setup zelf ook):
- CC2531 als coordinator met USB verlengkabel, dit is gewoon handiger en de range is goed genoeg, in praktijk bevindt de coordinator zich toch nooit op een optimale locatie (bij mij bijv in de meterkast)
- Centraal in het huis een CC2530+CC2591 (router) plaatsen, deze kan je gemakkelijk via 220v voeden (zie: https://github.com/Koenkk...create_a_cc2530_router.md )

• Jorik90
  • Laatst online: 29-03 13:08
Koenkk schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:24:
[...]

Hij werkt zeker, alleen heb ik hem zelf nog nooit gebruikt als coordinator. (andere zijn hier mee bezig geweest)
Ik heb de CC2530 + ccnogwat draaien als coordinator. Draait bij mij veel stabieler dan de cc2531, waarschijnlijk door flinke verstoring van andere 2,4Ghz signalen.

• PuckStar
Jorik90 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:17:
[...]

Ik heb de CC2530 + ccnogwat draaien als coordinator. Draait bij mij veel stabieler dan de cc2531, waarschijnlijk door flinke verstoring van andere 2,4Ghz signalen.
Ik las ergens dat die dingen met antennes lang niet altijd beter bereik hebben dan het cc2531 stickje.
Ik heb goed bereik o.a. door een usb verlengkabel er tussen te doen zodat hij niet direct naast de pi3 en wifi router hangt.

[My Home Automations]

• Jorik90
  • Laatst online: 29-03 13:08
PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:33:
[...]

Ik las ergens dat die dingen met antennes lang niet altijd beter bereik hebben dan het cc2531 stickje.
Ik heb goed bereik o.a. door een usb verlengkabel er tussen te doen zodat hij niet direct naast de pi3 en wifi router hangt.
Een usb-verlengkabel heb ik ook geprobeerd, maar verbeterde de situatie bij mij niet. Goed om te horen dat de meesten genoeg hebben aan een cc2531.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-03 00:18
Iemand van jullie toevallig wel is de combi van CC2531 en de downloader cable bij deze specifieke shop besteld:
https://nl.aliexpress.com...wnloader/32869263224.html

Dat ding staat al 6 dagen op Waiting for Shipment. Ben niet gewend dat het zo lang duurt bij Ali .. Hij heeft wel veel orders gehad.

Overigens voor de combi € 5,81 incl verzending betaald.
Pagina: 1 2 3 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee