Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge

Pagina: 1
Acties:

• PuckStar
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:35

Intro

Dit topic is bedoelt om zigbee2mqtt gebruikers en wannabe gebruikers bij elkaar te brengen.

Zigbee2mqtt is open source software waarmee je je zigbee apparaten via MQTT kunt uitlezen en aansturen.
Je kunt het dus onder andere koppelen aan Home Assistant en Domoticz.
Met deze software en relatief goedkope hardware die je ervoor nodig hebt, heb je in principe geen andere Zigbee hubs meer nodig zoals Philips Hue, Xiaomi Gateway of Trädfri. Dat scheelt dus geld en extra devices.

Architectuur:

Ondersteunde componenten:

Klik hier voor een lijst van alle ondersteunde componenten.
Alsnog kun je een (nog) niet ondersteund component ook zelf toevoegen.

Routers:

Om het bereik van het Zigbee netwerk te vergroten kun je onder andere routers inzetten.
Dat is niets meer dan het flashen van de router firmware op een usb stick (bijvoorbeeld de CC2531).
Deze kun je direct in een usb adapter stoppen. Meer is er niet nodig.
Je moet hem natuurlijk nog wel een keer pairen vlakbij je main hub (coordinator).

Pairing tips:

De meldingen "Message without device!" komen wel langs maar dat weerhoudt het pairen niet.
Pairen kun je als volgt doen:
- zet zigbee2mqtt in pair modus
- eventueel: schakel over naar zigbee2mqtt log scherm en refresh regelmatig,
- eventueel: haal batterij even uit het device dat je wilt pairen zodat zodat het goed gereset is,
- druk op de reset knop 3-5 sec. tot de led oplicht (pairing aanduiding - per device is dat soms wat verschillend),
- daarna elke 2 seconden even kort de reset knop intikken zodat hij verbinding onderhoudt. Pairing kan soms wel 10 - 15 sec. duren dus gewoon doorgaan,
- indien je in de zigbee2mqtt log "Message without device!" en "Device incoming" meldingen ziet gewoon even doorgaan met elke 2 seconden even kort de reset knop intikken, tot je de string met info van het device langs ziet komen die aangeven dat het pairen gelukt is.
- eventueel daarna de zigbee2mqtt even herstarten zodat je het device netjes in de lijst van zigbee2mqtt ziet terugkomen.
- als het toch niet is gelukt dit geheel herhalen.

Wellicht heb je dit allemaal wel gedaan, maar ik zie toch vaak dat men te vroeg stopt bij melding "Message without device!". Het contact onderhouden door om de sec. even kort de reset knop intikken is belangrijk. Verder moet de batterij in orde zijn (2.9 - 3.0 volt) en de zigbee2mqtt cc2531 niet te ver weg zijn (<5 mtr) .

Firmware flashen:

Je kunt de firmware dus op een CC2531 USB stick zetten maar daar heb je een CC debugger en Downloader cable voor nodig van ongeveer 13euro bij elkaar. Terwijl je die dus waarschijnlijk maar 1 keer nodig hebt.
Daarom zijn er een aantal Tweakers die bereid zijn om voor jou een CC2531 of soortgelijke stick van firmware te voorzien. Dan hoef jij dus niet de CC Debugger te kopen en zelf te gaan flashen.
Als je interesse hebt neem dan contact op met een van deze Tweakers:
- Regio Utrecht, Veenendaal, Wageningen (@PuckStar . Ik kan ook sticks bestellen, firmware erop zetten en daarna naar jou sturen of dat je ze ophaalt)
- Regio gemeente Overbetuwe @sanderdw
- Regio Groningen @sk1nny666
- Regio Enschede @Luqq
- Regio Amsterdam @symen89

Kopen van onderdelen:

Er is in ieder geval goeie ervaring met het kopen van de Debugger bij deze shop.
En de tussenkabel (nodig om te flashen) en sticks bij deze shop.

Behuizingen:

Een aantal behuizingen om te 3D printen, voor de zigbee2mqtt stick en optionele extra routers:
https://www.thingiverse.com/search?q=Zigbee2mqtt

Tips & Tricks:

• Het staat ook in de documentatie, maar je kunt de LED uitzetten in de configuration.yaml
    Het moet onder serial. Zie Configuration:

code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6

# Required: serial settings
    serial:
      # Required: location of CC2531 USB sniffer
      port: /dev/tty.usbmodem1411
      # Optional: disable LED of CC2531 USB sniffer
      disable_led: true

• Hoe kun je een friendly name geven aan een device dat je nieuw gaat pairen, zonder dat de initiele naam gelijk al in Home Assistant komt? Dit is een manier om dat te voorkomen.

In principe kun je alle informatie op de officiële website vinden maar in dit topic kunnen we elkaar verder helpen en tips&tricks uitwisselen.

Heb je aanvullingen voor deze topicstart laat het mij aub weten.

PuckStar wijzigde deze reactie 09-05-2019 14:06 (90%)

[My Home Automations] - [Cheap controllable Wifi Ledstrip]

• PuckStar
trekker22 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:33:
top, maar als je de tutorial van Koen volgt kan er vrij weinig mis gaan. Stelde hier weinig voor in ieder geval.
"In principe kun je alle informatie op de Github pagina vinden maar in dit topic kunnen we elkaar verder helpen en tips&tricks uitwisselen." ;)

• PuckStar
Dit kan ook nog interessant zijn voor diegene die het bereik willen vergroten: TRÅDFRI Signaalversterker

PuckStar wijzigde deze reactie 15-01-2019 17:52 (13%)

• PuckStar
Sander schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:06:
[...]

Ik heb deze besteld bij 3dhubs. Helaas zijn de verzendkosten het grootste deel vandaag de prijs. Printen zelf kostte minder dan een euro per behuizing...

[...]

Ik zie hier het nut niet echt van tenzij je geen enkele zigbee lamp of stekker in huis gebruikt, want dan heb je de routers al binnen.

Bij mij wil het hernoemen tussen zigbee2mqtt en home assistent niet echt lekker. Ik wil liefst de friendly name zetten in zigbee2mqtt en dat home assistent dat weer oppikt. Dat lukt helaas niet als devices al bekend zijn. Of doe ik wat verkeerd?
Hoe ik het doe is:
- stop zigbee2mqtt
- edit de configuration.yaml en zet home_assistant: false
- start zigbee2mqtt
- ga pairen
- stop zigbee2mqtt
- edit de configuration.yaml en wijzig de friendly names zoals je wilt. en zet home_assistant: true
- start zigbee2mqtt
- kan paar minuten duren maar dan zul je ze in Hass zien met je friendly names.

• PuckStar
CypherMK schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:46:
Heb al een paar maanden zigbee2mqtt draaien met homeassistant en node red. Draait zeer stabiel. Heb 3 GU10 IKEA lampen en 3 apparaten van Xiaomi (kubus, temperatuur en bewegingsmelder).
Er is nog een goede manier om het bereik van de sniffer te verbeteren. Direct in de pi is het bereik best slecht. Maar als je de sniffer in een USB verlengkabel steekt, wordt het bereik véél beter. Heb de mijne op 40cm afstand van de pi, en heb totaal geen bereik problemen meer.
Dat laatste kan ik bevestigen :).
Ik heb zowel mijn zwave stick als zigbee2mqtt stick aan een verlengkabel hangen.

• PuckStar
trekker22 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:48:
[...]

Maakt nog uit welke kabel / merk of gewoon iets van Ali?
Dat weet ik niet want had er toen een paar gekregen. Die zien er overigens niet high quality/duur merk uit. Dus ik denk dat je met een simpele verlengkabel prima uit te voeten kan.

• PuckStar
R2D2 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:17:
Als het goed is vandaag hier ook een CC debugger voor handen + een 20'tal CC2531's. Volgende week zouden de CC2530's met externe antenne moeten binnenkomen welke mooi als extra router kunnen gaan dienen... alleen nog even zien wat voor doosje er het mooiste omheen past want prints welke open en bloot liggen ben ik niet heel dol op.
20? zozo :).
Ga je die allemaal gebruiken? Want anders zijn er denk ik wel tweakers geïnteresseerd om een geflashte versie te ontvangen van jou.

• PuckStar
mbuurman schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:41:
Ik ben al een tijdje de topics over oa Xiaomi/Tradfri/Domoticz/HA aan het volgen om thuis mijn basis-domotica op basis van Tradfri lampen/dimmers uit te bereiden.
Ben me nog aan het beraden of ik van de verschillende vendoren een hub ga aanschaffen (Tradfi-hub heb ik al) en deze via bijvoorbeeld Domoticz aan elkaar knoop, of dmv een Zigbee2mqtt stick ga werken.
Dit topic komt mooi op tijd om een aantal vragen te stellen die ik vanuit deze of de ander topics niet helemaal helder krijg:
- Is een basis CC2531 USB stick voldoende om te starten, of moet deze altijd geflashed worden met andere firmware?
- Zijn er meerdere varianten van de CC2531 of kan ik de eerste die ik op Ali tegen kom bestellen?
- Heeft iemand ervaring met het werken via verschillende hubs vs de CC2531 USB stick?
1. Moet geflashed worden! Dit staat ook duidelijk beschreven op de Github en in de TS.
2. in principe is er 1 variant waarvan ik kan bevestigen dat deze (kies de stick zonder de kabels) in ieder geval goed is.

• PuckStar
Kodess schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:47:
[...]

Je kan ze laten 3dprinten bij een printer service zoals 3dhubs.com
[Afbeelding]
Door de verzending wordt het alleen altijd zo prijzig :|
De keren dat ik dit deed zocht ik een persoon die in de buurt woonde en heb ik het gewoon bij hem opgehaald. Daardoor geen verzendkosten :).

• PuckStar
Koenkk schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:35:
[...]

Wellicht is deze tutorial die ik heb geschreven handig voor je: https://github.com/Koenkk...create_a_cc2530_router.md
Welkom developer van Zigbee2mqtt! Ik wist niet dat je een Nederlander bent!
Leuk en heel erg bedankt voor je super handige tool! En dus van harte welkom in dit topic.

• PuckStar
Koenkk schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:42:
[...]

Dit is nu ook al niet nodig, tijdens het flashen met "Flash programmer" zet je "Retain ieeadress" aan. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat wanneer je de stick voor het eerst opstart met zigbee2mqtt je buiten de range van je netwerkt bent. Anders zal de stick zichzelf een nieuw pan-id toewijzen (omdat de oude al in gebruik is bij je zigbee netwerk). Het pan-id word gelogged tijdens het opstarten als je debug logging aanzet, standaard staat deze op 0x162a (als je dus 0x163a ziet weet je dat het niet gelukt is).

EDIT: ik zal nog is gaan kijken of ik deze duplicate pan-id scan in de firmware kan uitzetten.
Kun je dit nog wat beter uitleggen?
Je zegt eerste keer opstarten buiten de range van je netwerk maar hoe werkt dat praktisch als je hele huis al een netwerk is?
En bedoel je dan ook starten op gewoon stroom en dus niet in de usb van je pi3 (of ander device) waar je zigbee2mqtt hebt draaien?

• PuckStar
Koenkk schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:55:
[...]

Bij mij zit de stick in mijn Intel NUC die in de meterkast hangt, wat ik zelf altijd doe is met mijn laptop naar de bovenste verdieping lopen en de stick afschermen met aluminium folie. Vervolgens start ik zigbee2mqtt op mijn laptop, vervolgens plug ik de stick weer terug in mijn Intel NUC en wacht een paar minuten tot het netwerk weer opgebouwd is.
Ok dus hij moet 1 keer opstarten buiten het netwerk maar dat hoeft niet (en mag zelfs niet) in het device te zijn waar zigbee2mqtt op staat.
Dus een simpele usb adapter (waar ik bijv. ook de router in heb zitten) is OK en ik kan die even op het werk bijvoorbeeld 1 keer opstarten.
Correct?

• PuckStar
Koenkk schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:03:
[...]

Hij mag in hetzeflde systeem opstarten, je moet er alleen voor zorgen dat het buiten het netwerk is.

Een simpele USB adapter gaat niet werken, je moet hem met zigbee2mqtt starten.

Wat er gebeurd is het volgende:
Als de zigbee stack op de USB voor de eerste keer start gaat de stack zoeken of het panid (by default 0x162a) al in gebruik is. Omdat bijv je zigbee lampen nog aanstaan is dit panid al in gebruik. Daarom gaat de stick een nieuw panid gebruiken (bijv 0x163a). Hierdoor hangen je lampen niet meer in hetzelfde netwerk als je stick en moet je alles repairen. Als je ervoor zorgt dat tijdens het eerste keer starten het oude netwerk niet gevonden kan worden, door bijv radio signalen af te schermen met aluminium folie kent de stick zich het default panid (0x162a) toe.

NOTE: Als je van zigbee kanaal wisseld wordt het bovenstaande opnieuw uitgevoerd!
Ok duidelijk. Als je die info ook nog er bij kunt zetten als je een nieuwe firmware versie gaat release zou dat handig zijn voor iedereen.

• PuckStar
dicespark schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:40:
Mooi dat er een separaat ticket is en te gek dat @Koenkk ook van de partij is.
Ik heb even een vraag over het bereik. Ik zie dat ik een CC2531 kan flashen om als extra router te functioneren. Dat moet dus met aparte firmware?
Klopt. Hier staan linkjes naar de Router firmware: https://koenkk.github.io/...n/cc_sniffer_devices.html

• PuckStar
@Koenkk Heb jij een grove indicatie van wanneer de nieuwe release uikomt inclusief group support en hopelijk ook de "updaten zonder de aluhoedje methode"? :)

Ik stuur binnenkort een paar sticks op naar anderen die ik voor hun ga flashen dus als het even kan doe ik dat met de nieuwste versie natuurlijk.

• PuckStar
Jorik90 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:17:
[...]

Ik heb de CC2530 + ccnogwat draaien als coordinator. Draait bij mij veel stabieler dan de cc2531, waarschijnlijk door flinke verstoring van andere 2,4Ghz signalen.
Ik las ergens dat die dingen met antennes lang niet altijd beter bereik hebben dan het cc2531 stickje.
Ik heb goed bereik o.a. door een usb verlengkabel er tussen te doen zodat hij niet direct naast de pi3 en wifi router hangt.

• PuckStar
g00gle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:48:
Iemand van jullie toevallig wel is de combi van CC2531 en de downloader cable bij deze specifieke shop besteld:
https://nl.aliexpress.com...ownloader/32869263224.htm

Dat ding staat al 6 dagen op Waiting for Shipment. Ben niet gewend dat het zo lang duurt bij Ali .. Hij heeft wel veel orders gehad.

Overigens voor de combi € 5,81 incl verzending betaald.
Kan aan mij liggen maar link werkt niet bij mij.

• PuckStar
g00gle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:48:
Iemand van jullie toevallig wel is de combi van CC2531 en de downloader cable bij deze specifieke shop besteld:
https://nl.aliexpress.com...wnloader/32869263224.html

Dat ding staat al 6 dagen op Waiting for Shipment. Ben niet gewend dat het zo lang duurt bij Ali .. Hij heeft wel veel orders gehad.

Overigens voor de combi € 5,81 incl verzending betaald.
Ik ken de shop niet maar heeft idd goeie rating. Stuur ze even een berichtje.

• PuckStar
maartend schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:30:
[...]

En dan bij Ali bestellen. Met weiig geduld. Jij houdt echt van zelfkastijding.

Maar oke, even vragen naar bekende weg.
Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste her en der wat extra sniffers in huis plempen zolang ze maar op een constant gevoede usb zitten?
Correct. Action heeft goedkope usb adapters. Ik hoop daar altijd de adapters en de kabels (die ik trouwens niet gebruik voor deze CC routers) via Alie.

PuckStar wijzigde deze reactie 18-01-2019 12:44 (4%)

• PuckStar
Bo0bz schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:47:
Ik ben me aan het verdiepen in home automation voor mijn nieuwe huis en mis nog de nodige kennis. Excuus voor mijn beginners vraag.

Inmiddels heb ik een aantal sensoren van xiaomi via de bijbehorende gateway gekoppeld. Als ik een raspberry pi 3b+ (voor Home Assistant) en een Zigbee2mqtt stick haal kan ik dan de xiaomi gateway de deur uit doen en zigbee sensoren en lampen (yeelight, hue, ikea) aansturen door de stick via de raspberry pi met Home Assistant?
Correct :).
Let wel op de limitaties als max devices enzo. Dus lees verder even de github door. Maar wat je zegt klopt inderdaad.

• PuckStar
maartend schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:50:
[...]

Thnx. Dan komt nu de volgende vraag.

Ik heb her en der Chromecast Audio's hangen. Die zitten op een USB lader van google zelf. Nu is mijn vraag ; vreet zo'n sniffer zo weinig dat ik die mbv een soort usb splitter beiden op deze lader kan aansluiten? Want als dat zo is, dan kan ik er 4 op handige plaatsen in mijn huis hangen. En dan nog 1 in wifi versterker van KPN, dan ben ik helemaal klaar.
Dat weet ik niet, dan zou je moeten uitzoeken wat het verbruik van beiden is. Maar anders koop je toch gewoon zoiets.

• PuckStar
sk1nny666 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:18:
ik heb door mij gehele huis wel lampen hangen die als router werken.
dan heeft het verder toch niet zoveel nut voor mij om sniffers in te zetten?
dan zou ik nog liever op een plek waar berijk niet goed is een domme lamp vervangen.
2 vliegen in 1 klap, of zie ik iets over het hoofd?
Je ziet het goed. Ikzelf heb al Hue lampen die ik op de Hue hub laat zitten dus voor een groter bereik dus routertjes.

• PuckStar
RoRoo schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:08:
Ik kreeg de Ikea lampen maar niet gekoppeld tot grote ergenis van de kinderen die probeerden te slapen maar elke keer de lamp uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan korte knipper zien doen

Mijn Xiaomi sensoren gingen daarentegen super snel, maar die kon ik ook zowat tegen de stick aan duwen om te trainen.

Ik heb écht het idee dat de eerste koppeling binnen een straal van 1mtr dient te gebeuren.
van het weekend overdag nog maar een keer proberen. Stick ook gelijk op een verlengkabeltje buiten de meterkast doen.
Volgens mij kun je meestal ook wel koppelen via een router dus daarmee kom je misschien makkelijker wat dichter bij je end devices om te pairen.
Ik heb er een stukje zwart tape overheen geplakt.

PuckStar wijzigde deze reactie 18-01-2019 14:22 (67%)

• PuckStar
sk1nny666 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:40:
[...]

je kan de led uitzetten in de config van zigbee2mqtt.
werkt eigenlijk erg goed. als alles opstart brand het ledje.
en als die verbonden is met zigbee2mqtt gaat die uit.
Goeie tip. Blijft het kleine rode ledje wel knipperen om aan te geven dat hij verbinding heeft?
Of kun je dat na de eerste verbinding alleen maar monitoren via het mqtt netwerk?

• PuckStar
Ik heb trouwens ook een vraag. Als een coordinator/router aan de max aantal devices zit, zoekt een device dan zelf een andere coordinator/router?

• PuckStar
Scatman_II schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:45:
[...]

Waar heb je dat gevonden / in welke config file voeg je dat toe? In de configuration.yaml werkt het niet..
Het moet onder serial Zie: Configuration:

code:
1
2
3
4
5
6
# Required: serial settings
serial:
  # Required: location of CC2531 USB sniffer
  port: /dev/tty.usbmodem1411
  # Optional: disable LED of CC2531 USB sniffer
  disable_led: true

En ik gok ook zigbee2mqtt even herstarten en misschien zelfs even je hele pi herstarten.

Het lijkt dus niet te kunnen op een router. Dan zul je de routerfirmware in moeten duiken gok ik.

PuckStar wijzigde deze reactie 18-01-2019 17:26 (20%)

• PuckStar
jobr schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:22:
[...]

Ik had ook ooit eens een usb adapter van de action. Na 2 uren een flinke brandlucht. Goedkoop is duurkoop bij die adapters. Ik zou deze nooit 24 uur in een stopcontact willen hebben. Zeker niet als je niet aanwezig bent.

En als je iets uit china wilt halen check dan eerst hier.
Er zijn best wel goede adapters te verkrijgen uit china.
Dan heb je gewoon pech gehad. Voor opladen is het misschien tricky, maar dat wordt altijd al afgeraden om een telefoon bijvoorbeeld in de oplader te laten maar gewoon om power te geven is het prima.
Ik heb heel veel van die dingen al 2,5 jaar in gebruik en nooit een brandlucht of problemen gehad.

• PuckStar
proton999 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:27:
[...]

Duidelijk, eens kijken of ik nog iets in HomeAssistant kan regelen.
Ik heb om die reden (hoewel ik nu begrijp dat dat met Hue niet meer hoeft) een automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: 'Overloop Ging Hard aan'
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: light.hue_white_lamp_4
    value_template: '{{ state.attributes.brightness |default(0)}}'
    above: 253
  action:
    - service: light.turn_on
      data: 
        entity_id: light.hue_white_lamp_4
        color_temp: 353
        brightness: 1

Werkt perfect. Wij doen de lamp nog wel eens per ongeluk uit/aan omdat de knoppen zo in de loop zitten maar hiermee gaat hij dus vrij snel weer naar brightness 1.

• PuckStar
sloth schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:24:
[...]

Dank voor je ervaring te delen, deze komen er hier dus niet in.

Voor maar 2 euro meer heb je bij Ikea een usb oplader die, voor zover ik me herinner, als veilig en goede kwaliteit getest is.

Ik ben ook erg benieuwd naar de Ikea Zigbee repeater. Een cc2531 oplossing is niet goedkoper (zeker niet als je de flash kabel meerekent) en je krijgt er ook nog een usb oplaadpoort bij :)
Eh die flashkabel is ook om je coordinator (dus master usb stick) te flashen. Dat kun je dus niet wegstrepen tegen een Ikea REPEATER.

• PuckStar
sloth schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:24:
[...]

Dank voor je ervaring te delen, deze komen er hier dus niet in.

Voor maar 2 euro meer heb je bij Ikea een usb oplader die, voor zover ik me herinner, als veilig en goede kwaliteit getest is.

Ik ben ook erg benieuwd naar de Ikea Zigbee repeater. Een cc2531 oplossing is niet goedkoper (zeker niet als je de flash kabel meerekent) en je krijgt er ook nog een usb oplaadpoort bij :)
Hier heeft iemand de Action usb charger uit elkaar gehaald en getest.

edit: sorry voor dubbelpost

• PuckStar
trekker22 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:24:
[...]

Nou ik vind het wel handig als ik wat in zigbee2mqtt log moet nakijken dat daar ook wat logischer staat dan alleen die letters cijfers.

En in HASS pak ik die over als entity_id. Bv lamp_eettafel_links.

En dan customize naar Lamp Eettafel links.
MsG schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:07:
Kan je niet beter de naamgeving in Hass veranderen ipv al in zigbee2mqtt? Zo heb ik dat gedaan in elk geval en m'n Google Home pakt dat mooi op.
Ik vind het ook handiger als ik al een ietwat herkenbare naam heb bij het device wat in Hass komt.
Dus ik heb ook al friendly names in de Zigbee2mqtt configuration.yaml gezet.

• PuckStar
flexje schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:37:
Weet iemand of er een mogelijkheid bestaat om zigbee lampen te binden/groupen met elkaar via de zigbee2mqtt? Zou handig zijn voor bijvoorbeeld een verlaagd plafond met 10 spots. Hoef je maar 1 lamp te triggeren zodat alle anderen meegaan.
Komt bij de volgende release die men eind deze maand verwacht.
Men is nog aan het testen.

Het is mij even niet duidelijk of het al in de normal release zit of alleen in de dev release. Ik gok dat laatste.

PuckStar wijzigde deze reactie 19-01-2019 12:44 (20%)

• PuckStar
flexje schreef op zondag 20 januari 2019 @ 18:07:
Ik heb iets raars. Ik heb het permit_join op false staan in de config. Maar ik krijg een device binnen die ik totaal niet ken. Als ik deze verwijder. Komt ie na een tijdje automatisch terug. Ook terwijl het permit join uit staat. Na het pairen doet ie verder niks meer, in domoticz komt ie binnen als een rgbw lamp, aan en uit doet niks.

Hoe kom ik hier vanaf?
Misschien een open deur vraag maar je hebt zigbee2mqtt daarna wel opnieuw gestart?

• PuckStar
Misschien zit het in de database vast. Je zou die kunnen verwijderen maar dan moet je wel alles opnieuw gaan pairen.
En anders weet hopelijk iemand anders iets.

• PuckStar
Vanx schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:09:
Bedankt voor de reacties! Redelijk unaniem mosquitto.

[...]

Ik gebruik Hassbian, omdat ik problemen had met toegang tot externe HDD in HassIO. In Hassbian is het nodig om de systemd service startup volgorde aan te passen, zodat mosquitto eerst start.
Ik heb niets aan de volgorde gewijzigd en alles werkt hier prima.
RoRoo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:01:
[...]

Via HassIO is Mosquito gewoon te installeren. 2 klikjes en klaar.

Tenzij je geen HassIO hebt....
Met Hassbian ben je ook zo klaar hoor: sudo hassbian-config install mosquitto

Zie:
https://github.com/home-a.../master/docs/mosquitto.md
En voor andere handige scripts voor Hassbian: https://www.home-assistan...n/hassbian/customization/

PuckStar wijzigde deze reactie 22-01-2019 22:17 (30%)

• PuckStar
flexje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:27:
[...]

Koenkk, wat is de beste manier om zigbee2mqtt te updaten?
Ik denk Punt 6 op deze pagina: https://koenkk.github.io/.../running_zigbee2mqtt.html

• PuckStar
flexje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:35:
[...]

De status op 'off' zet jij waarschijnlijk dmv uitschakelvertraging? Ik heb hem bijv. op een wasmachine maar die draait natuurlijk een X aantal minuten door (geen minimum of maximum tijd denk ik), dus hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

Een motionsensor geeft bijv. aan als er geen beweging meer is...
Wasmachine zou ik doen met een slimme stekker die stroom kan meten of een lux sensor op het ledje wat aan of uit gaat als hij klaar is.

• PuckStar
rens-br schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:21:
[...]

Maar voor zover ik weet werkt die niet met Zigbee en is die zonder het installeren van custom firmware ook niet uit te lezen in Domoticz of andere open source pakketten.

[...]

Werkt deze wel met Zigbee / Domoticz / etc? En ik zie dat deze niet stekker baar is (of althans, moet er zelf tussen knutselen, persoonlijk niet zo'n fan van op 230V)
Sonoff is wifi en ik snap je punt van knutselen maar het is niet ondoenlijk.
Ik heb zelf een zwave socket bij de wasmachine want toen wist ik nog niet van sonoff af :).
Ik heb nu ook Sonoff POW's achter wat andere apparaten.

Maar bestaan er geen zigbee sockets die ook stroom kunnen meten?

• PuckStar
Mars Warrior schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:16:
[...]

Bij een korte belasting gebeurt er niks: Sonoff Pow 16A Load Test, maar wordt dus wel een graad of 85!

Wat dat wordt bij langdurigere, en herhaalde belasting weet ik natuurlijk ook niet, maar ik vind het even te veel van het goede om vol vertrouwen zo'n Sonoff met zo'n load te gebruiken.

Voor Zigbee zijn er nog geen vergelijkbare spullekes, zeker niet als je naar de prijs kijkt... Voor 10A is er voldoende keuze. Een wasmachine gaat dan vaak wel, maar een wat oudere droger pakt zo 3.000W.
Ik zou ook geen load tegen die 16A erop zetten. Ook geen 2 apparaten als een wasmachine en droger.
Maar rond de 10A moet volgens mij prima gaan.
Als er zigbee sockets zijn die tot 10A gaan en je wasmachine zit daar ver onder dan kun je die proberen.

• PuckStar
flexje schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:33:
Ik hoef niet per se een stroommeting ertussen te hebben, zou wel leuk zijn maar ach. Ik wil gewoon weten wanneer de wasmachine klaar is met zn programma. Vandaar die Xiaomi Vibration Sensor. Als ie nou gewoon de status op Off gooit bij bijv. -> 2min geen trilling oid ben ik in principe klaar!
Die stroommeting is dan juist om te kunnen bepalen of hij klaar is. Als je dat op een andere manier kunt doen dan is dat ook prima natuurlijk :).
Vibration sensor of Lux sensortje kan ook.

• PuckStar
Dit is dus een combinatie van een update van de Zigbee2mqtt software op bijv. je pi3 en een update van de firmware voor de coordinator toch?
Er is geen firmware update nodig voor de routers?

En betreft het updaten: zigbee2mqtt stoppen. Dan de stick flashen op bijv je pc en daarna weer in je pi3 doen.
Dan flink veel folie er omheen en de zigbee2mqtt update uitvoeren. Klopt?

• PuckStar
Daniel. schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:36:
[...]

Hoezo folie. Kan je hem gewoon flashen zonder dat je je devices kwijt bent? Dat is wel even fijn om te weten.
Devices blijven ja, maar het kan gebeuren dat het id van de stick wijzigt. Zie deze post van de ontwikkelaar.

• PuckStar
vinom schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:55:
Daar ben ik ook wel even benieuwd naar, hoe je update. Ben nog niet zo lang bezig met dit hele gebeuren.
Btje schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:53:
updaten, gewoon de laatste stappen herhalen?

# Clone zigbee2mqtt repository
sudo git clone https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt.git /opt/zigbee2mqtt
sudo chown -R pi:pi /opt/zigbee2mqtt

# Install dependencies
cd /opt/zigbee2mqtt
npm install
Dat is stap 6 op deze pagina: https://koenkk.github.io/.../running_zigbee2mqtt.html

Maar houd rekening met deze comments van de developer.

• PuckStar
CypherMK schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:28:
[...]

Of pairen ze automatisch als ik ze voor de eerste keer aanzet? Aangezien ze nieuw uit de verpakking komen. Iemand hier ervaring mee?
Volgens mij pairen ze nieuw uit de doos inderdaad automatisch.

• PuckStar
CypherMK schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:17:
[...]

Dan zal ik het maar eens proberen.

Wat ik me vervolgens afvraag is, als ik die hue dimmer toch nodig heb, ik die dan kan gebruiken in mijn systeem. Op de zigbee2mqtt pagina staat dat die alleen aan/uit ondersteund. Er staat niks over brightness. Mocht dat wel werken, kan ik dan met die remote ook andere lampen bedienen, zoals mijn lifx en IKEA lampen? En dan het liefste via node red.
Als je dimmer aan Hass is gekoppeld (bijv. via Hue) dan kun je daarmee ook acties laten uitvoeren.
Zo zorgt bijvoorbeeld de uitknop er bij mij voor dat ook de tv uitgaat.

• PuckStar
CypherMK schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:58:
[...]

Dit allemaal zonder hue bridge neem ik aan? En werken de brightness knoppen?
Ik heb nog een Hue hub waarmee ik dat gedaan heb dus ik weet niet of alle dimmer knoppen ook op de zigbee2mqtt bridge werken. Misschien kun je het op google vinden.

• PuckStar
MooiWeb schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:01:
Ik heb een IKEA TRADFRI LED bulb E12/E14/E17 400 lumen weten te koppelen via mijn nieuwe CC2531 zigbee dongle in HA 0.86.3. Ik zie hem ook in de zigbee2mqtt log voorbij komen:

[Afbeelding]

Maar nu weet ik niet hoe ik deze in HA kan aansturen? In configuration.yaml van HA het volgende toegevoegd:
light:
- platform: mqtt
name: 'KASTJE'
command_topic: "zigbee2mqtt/Ikea_lamp_1/"
payload_on: "on"
payload_off: "off"

Maar dit werkt niet.
Zie de lamp ook niet terugkomen in: HA - Instelingen - Integraties - MQTT
Wie kan mij helpen?
Volgens mij moet er nog /set bij.
Zie ook https://koenkk.github.io/...nd_message_structure.html
Test (als dat kan) het eerst eens vanuit Hass Mqtt service. Staat in het rijtje links onderaan.
Dat test wat sneller.

• PuckStar
Had je wel je coordinators firmware ook geupdated?

• PuckStar
flexje schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 18:59:
[...]

Heb gewoon bash update.sh gedaan....
Dat is geen firmware update en dat is wel nodig om de Group functionaliteit te kunnen laten werken.
Firmware moet je flashen met de Debugger kabel etc. via je computer bijvoorbeeld.

In de TS staan personen die een stick voor je kunnen flashen, waaronder ikzelf, als je geen debugger hebt.

PuckStar wijzigde deze reactie 31-01-2019 19:04 (13%)

• PuckStar
RoRoo schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:23:
Sinds gisteravond werkt ineens zigbee2mqtt niet meer.

Log zegt:
<knip>
Heb laatst wel een nieuwe installatie van alles (Hassbian en modules) uitgevoerd en alles opnieuw gepaired.
nadat ik alles werkend had en ruzie met de vrouw gehad leek het allemaal te werken. tot ze gisteren het licht uit wilde doen...

geen reactie v/d knop :

handmatige reinstall gedaan.. same error :(
<knip>

Zit er een bugje in de laatste versie misschien? of is mijn schone install alweer vervuild?
Vanwege dit soort potentiele problemen blijf ik voor de lampen de hue bridge en dimmer houden.

• PuckStar
Gebruikt iemand de Xiaomi Aqara button WXKG11LM?
Ik heb dit in mijn Hass automation:

code:
1
2
3
4
5
6
- alias: 'TEST Trigger testing 2'
  initial_state: 'off'  
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.overloop_knop_click
    to: 'single'

En nog 1tje met double.
Maarja als je al een keer single hebt geclicked ziet hij de volgende single click natuurlijk niet.
Omdat Hass die state niet ziet wijzigen.
Hoe doen jullie dat?

• PuckStar
flexje schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:52:
ik ben bezig met een schone installatie. Ik krijg bij de installatie het volgende:

[...]

Kan ik dit negeren?
"Note that the npm install produces some warning which can be ignored."

• PuckStar
Kan ik een component geforceerd op een router laten werken ipv op de coordinator?
Router zit er 2 meter naast maar toch pakt de motion sensor (althans volgens de network map) de coordinator die zo'n 8 meter en 4 muren verder zit.

• PuckStar
dicespark schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:37:
Ik heb inmiddels als m'n xiaomi aqara sensoren en een aantal Hue lampen aan z2q hangen. Echter heb ik op de bovenverdieping nog een aqara wallswitch die maar niet wil pairen. Kan het zijn dat ie om te pairen dichtbij 't usb sticky moet zijn? Voor de sensoren was dat makkelijk, maar deze switch zit aan de muur vastgeplakt. Of kan ik ook paren als er een router (Hue lamp) dichtbij is.
Anders moet ik m'n Hass.io pi loskoppelen en even op de bovenverdieping zetten, vrees ik. Klopt dat?
Moet bij coordinator en inderdaad liefst zo dichtbij mogelijk.
Je blijft welk elke seconde op het knopje drukken tijdens het pairen zodat hij connectie probeert te houden?

• PuckStar
hier hebben we https://tweakers.net/aanbod/ voor

teacher wijzigde deze reactie 09-02-2019 20:09 (83%)

• PuckStar
gladz0r schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:50:
[...]

Bedankt voor je antwoord, als ik het goed begrijp mis ik dus nog maar een klein iets om de sensor in Hass tevoorschijn te toveren.
De log van zigbee2mqtt geeft aan dat homeassistant op true staat en berichten naar de MQTT-broker worden gestuurd

code:
1
  zigbee2mqtt:info 2019-2-10 11:44:07 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0002e99b6a', payload '{"illuminance":161,"linkquality":165,"occupancy":true}'

Met MQTT-lens zie ik de berichten ook voorbij komen in deze topic.

Heb in mijn HASS config het volgende geconfigureerd

code:
1
2
3
4
#mqtt
mqtt:
  broker: 192.168.0.250:1883
  discovery: true

Zie ik nog iets over het hoofd? Of moet ik de aqara manueel definieren als een sensor in de config?
Welke mqtt broker gebruik je en heb je daar geen login/ww ingesteld?

• PuckStar
MsG schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:02:
[...]

https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/broker/

Zie jij daar dat ze het poortnummer direct achter het host-adres doen? Ik niet ;)

1883 is default dus dan hoef je die ook niet expliciet te noemen.

Draai je een andere poort dan kan je met port: <port> dat aangeven.

Raad je aan wat meer de docs te lezen :)
Dat het default is betekend nog niet dat het dan niet gaat werken als je er toch :1883 achter zet lijkt.

• PuckStar
MsG schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:15:
[...]

Nou ja hij krijgt toch duidelijk een invalid config terug? yaml is niet zo vergeeflijk. Lijkt me sterk dat dat poortnummer er achter goed gaat als er een losse port flag is.
Ah juist ja sorry je hebt gelijk. Port mag je wel opgeven ook als je de default opgeeft maar dan moet het wel achter port: en niet achter het ip adres!
Dan zal dat het wel zijn ja @gladz0r
Haal :1883 even weg achter het ip adres.

• PuckStar
Koenkk schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:35:
Voor degene die de laatste firmware (met group support en stability fixes) nog niet geflashed hadden, de nieuwe firmware (20190215) kan geflashed worden zonder re-pair! (https://github.com/Koenkk...ev/coordinator/CC2531/bin)
Voor de duidelijkheid, op deze manier hoef je dus niet meer te flashen en daarna aan te sluiten op zolder of in een kooi van Faraday?
Ik had de Group version nog niet op mijn eigen stick gezet dus als dat nu zonder troubles kan ga ik het gelijk doen :)

• PuckStar
Dw1-nl schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:32:
[...]

Wel raar dat deze op zigbee werkt overal op internet staat z-wave erbij? Ik heb ook opzoek naar een mooie radiatorthermostaat die zigbee ondersteund was aan het kijken voor de Tado of Netatmo maar die werken op een ander protocol helaas. :(
Er zijn gewoon meerdere versies. Zwave en zigbee.

• PuckStar
dof schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:40:
[...]

Deze radiator thermostaten zien er interessant uit!

Wat ik me afvraag of deze radiator thermostaat (en vergelijkbare), met twee penlight batterijen, wel goed in staat is de pen in te drukken van de afsluiters van normale radiatoren. Bij mij althans is daar behoorlijk stevige druk nodig om die pennen van afsluiters ingedrukt te krijgen. (wellicht zijn er soepelere radiator afsluiters, maar als alle radiatoren een nieuwe afsluiter moeten krijgen is er wel een lastiger klusje te doen ;( ).

Heb je hem gemonteerd al getest? Is er ook een specificatie gegeven hoe lang de batterijen meegaan en wordt batterijspanning meegegeven in de info?

Als ze goed werken lijkt het me een mooie uitbreiding in home automation :)
Ik heb deze pricewatch: Popp Radiator Thermostaat en werken prima.
Ik had ook mijn twijfels omdat je fors moet drukken, maar ze doen het allemaal perfect.

• PuckStar
g00gle schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:15:
[...]

Leuk die slimme radiator knoppen, alleen vraag ik me een ding af.
Bij mij zou dit namelijk nooit gaan werken.. Wij hebben thuis een badkamer en slaapkamer die vaak relatief koud zijn. Dit zou ik zelf graag wat warmer hebben en als dit een oplossing zou zijn had ik dit ook graag genomen.

Alleen naar mijn idee gaat dit nooit werken (tenminste in mijn situatie) omdat wanneer het in de woonkamer (daar hangt de thermostaat) 21 graden is. En hij draait de knop in de slaapkamer cq badkamer open gaat de radiator hier niet warm worden. Omdat er geen warmte vraag is voor de woonkamer. Dus iets zou dan in de woonkamer de radiatoren dicht moeten zetten en de ketel moeten vertellen warmte te gaan stoken voor de slaapkamer.

Een systeem aan Tado lijkt mij daarvoor wel geschikt, alleen vind ik het wat duur op dit moment.
Ik anticipeer hier wat meer op. Dus stel ik wil dat de slaapkamer rond 23:00 wat warmer wordt dan zet ik die zwaveknop om 22:30 al op bijvoorbeeld 17 graden.
Dat werkt hier goed genoeg. ketel slaat toch wel regelmatig aan om het 21 graden beneden te houden.

• PuckStar
JustinoFTW schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 23:41:
Vandaag mijn USB binnen gehad.
Na de gehele guide doorgelopen te hebben loop ik vast op de laatste stap:

Restart Domoticz Go to “Hardware” page and add new item with type “Zigbee2MQTT”

Onder Hardware krijg ik geen “Zigbee2MQTT” als optie.
Enig idee wat ik mis zou kunnen doen?
Dit wel ook gedaan?
"Prerequisites
Setup and run zigbee2mqtt server https://www.zigbee2mqtt.i.../running_zigbee2mqtt.html "

• PuckStar
stefanroelofs schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 23:23:
[...]

Bedankt voor de documentatie, die heeft geholpen. Switch S2 op de print was afgebroken oid, dus die had ik over het hoofd gezien. Ik kon S2 met een pincet nog indrukken, en hierna pairde de router normaal.
Thx!

By the way:
Volgens mij heeft versie 0.89 de zigbee2mqtt networkmap kapot gemaakt. Meer mensen last van?
Foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Error during setup of component zigbee2mqtt_networkmap
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/setup.py", line 151, in _async_setup_component
    hass, processed_config)
  File "/config/custom_components/zigbee2mqtt_networkmap.py", line 37, in async_setup
    await mqtt.async_subscribe(topic+'/bridge/networkmap/graphviz', message_received)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/components/mqtt/__init__.py", line 320, in async_subscribe
    qos, encoding)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/components/mqtt/__init__.py", line 702, in async_subscribe
    await self._async_perform_subscription(topic, qos)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/components/mqtt/__init__.py", line 737, in _async_perform_subscription
    _raise_on_error(result)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/components/mqtt/__init__.py", line 822, in _raise_on_error
    'Error talking to MQTT: {}'.format(mqtt.error_string(result_code)))
homeassistant.exceptions.HomeAssistantError: Error talking to MQTT: The client is not currently connected.

Ik denk dat het hiermee te maken heeft: https://www.home-assistan...teworthy-breaking-changes

In het Home Assistant topic hebben ze het er ook over + eventuele oplossingen.

• PuckStar
daveknoop schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:26:
Hii Ben al tijdje bezig met het werkend krijgen van mijn Xiaomi sensor via zigbee2mqtt binnen home assistant, maar wil nog niet helemaal lukken.

Vroeg mij af of er iemand handige info heeft om de waardes van een sensor op mijn dashboard te krijgen. Via de logging van zigbee2mqtt addon zie ik wel dat er gegevens ontvangen worden van de sensor, maar krijg het niet voor elkaar dit om te zetten naar een waarde op mijn dashboard.

zigbee2mqtt:info 3/10/2019, 1:58:08 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158xxxxxxxxx', payload '{"gegevens"}'
Hoe heb je andere sensoren zichtbaar gemaakt?
Waarschijnlijk met iets als sensor.xxx toevoegen. Zo kan dat hiermee ook.
Als je naar Configuration -> Intergration gaat zie je daar dan onder "Configured" iets van MQTT Zigbee staan?
Als je daarop klikt zie je al je sensoren. Daar kun je dan op een sensor klikken en dan op het wieltje. Daar zul je de naam van de sensor zien staan zoals je die dan in je Views kan toevoegen.

• PuckStar
Ik heb ook een vraag: hoe kan ik zorgen dat de router wat beter werkt? Ik heb een CC2531 stick als router geflashed.
Zit op zo'n 6 meter van de coordinator vandaan maar merk dat hij vaak slecht bereikbaar is. Daardoor zijn de devices die daar weer achter zitten niet bereikbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PuckStar
maartend schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:19:
Ik heb de Xiaomi Hub en een zigbee2mqtt stick. Ik wil die stick als versterker gebruiekn tussen 2 verwegliggende sensoren en de hub. Ik gebruik de hub in Home Assistant.

Is dit mogelijk? Hoe?
Dan moet de zigbee stick als router worden geflashed. Hier vind je de firmware.
thespeed schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:28:
Ik heb nu ook eindelijk de USB stick met Zigbee2MQTT aan de gang.
De 10W en 30W trafo's van de keuken led verlichting kan ik hiermee schakelen.

Normaal schakelen wij deze via de Trafidi remote (E1524)
Nu krijg ik de statussen dus niet goed als ik hem via deze remote schakel.

Zelf al wat aan het klooien geweest bij de automations maar ik krijg het niet werkend.
Weet iemand wat ik hier fout doe?
Ik wilde het eerst dus proberen met 1 lamp maar dit krijg ik ook niet voor elkaar.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: Respond to button clicks
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: 'zigbee2mqtt/0x000d6ffffe208812'
  condition:
    condition: template
    value_template: '{{ "single" == trigger.payload_json.click }}'
  action:
    entity_id: light.0xd0cf5efffedce57a_light
    service: light.toggle

Probeer eens met light.turn_on of met een hele andere lamp.
Zet logging van Hass aan en kijk of als je op de knop drukt de automation uberhaubt gaat lopen.

PuckStar wijzigde deze reactie 12-03-2019 22:16 (54%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PuckStar
maartend schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:22:
[...]

Thnx Heb al een zigbee2mqtt, is voor mij geflashed als zijnde normaal te gebruiken. Is dat dan de router fw? Anders moet ik even wachten tot mijn eigen meuk binnen is.
Het is of of. Dus als hij nu als coordinator/hub is geflashed kan hij niet als router fungeren.
Hij kan opnieuw geflashed worden met router firmware maar daar heb je inderdaad de kabels etc. voor nodig.

• PuckStar
Possible schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:22:
Ik heb alles in home assistent gezet . Nu zie ik bij status bridge dat deze unknown blijft staan ipv online. Waar kan dit aan liggen? Als ik in hassio start dan zie ik dat hij ook gewoon online is en ook connect met mijn mqtt server

Had de vraag ook gesteld in het home assistent topic. Weet alleen niet zo goed of dat hier of daar correct is.
Iets meer info aub. Waar zie je precies dat "status bridge unknown" staan?
En als verder wel alles werkt, is het dan erg dat er ergens unknown staat? :)

• PuckStar
hhoekstra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 23:03:
Misschien een domme vraag maar ik heb op dit moment deconz icm. raspbee draaien. Nu heb ik op de eerste verdieping niet super bereik. Graag wil ik dit oplossen door een Zigbee2Mqtt router te plaatsen.

Gaat dit werken icm. deconz. Ik weet dat de lampen ook als router fungeren maar deze worden vaak doormiddel van de schakelaar uit gezet.
Dat moet zeker werken. Het gaat om het zigbee netwerk en heeft op dat vlak nog niets met het pakket te maken wat je verder gebruikt.

• PuckStar
Kan het kloppen dat als de router niet te vinden is dit niet wordt doorgegeven via Mqtt?
Ik zie dit wel in de debug log maar er wordt niets naar de broker gestuurd:

3/16/2019, 11:12:10 PM - debug: Check online Router 1 0x00124b001936b47c
3/16/2019, 11:12:20 PM - debug: Failed to ping 0x00124b001936b47c

Home Assistant denkt daardoor nog steeds dat de router gewoon Connected is en ik heb niet door dat hij te vaak buiten bereik is en ik hem eigenlijk ergens anders moet plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PuckStar
vikdb schreef op zondag 17 maart 2019 @ 00:45:
Iemand die me even kan helpen? Ben sinds kort aan het prutsen met Homeassistant en heb sind vrijdag een Zigbee2mqqt stick gekocht en probeer nu een tradfri lamp aan te sturen en een hue ledstrip.

- Mosquitto broker addon geinstalleerd
- zigbee2mqtt addon geinstalleerd

en nu zie ik in mijn log van de zigbee2mqtt addon, mijn apparaten verschijnen:

[...]

[...]

Maar wat is nu de volgende stap?? Hoe krijg ik die lamp uit?
Heb het gevoel dat ik een stap mis..
Als ik het goed inschat is de volgende stap om Automations te gaan maken in Hass.
Of om de Light switches toe te voegen aan je dashboard zodat je ze vanuit de Hass pagina kan aan/uit zetten.

Overigens kun je met dat soort vragen beter in het Home Assistant topic terecht. Dit heeft niet meer zozeer met Zigbee2mqtt te maken namelijk :).

PuckStar wijzigde deze reactie 17-03-2019 13:25 (11%)

• PuckStar
Vanx schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:40:
Phew zojuist de Xiaomi Aqara vibration sensor gepaired. Dat is geen pretje, bijna twee uur klooien met klikken.

Wat uiteindelijk heeft gewerkt:
- Batterij uit en in
- Sensor naast de coordinator houden (zoveel mogelijk wifi/bluetooth apparaten weg)
- 5 seconden klikken, wachten tot je "node undefined" achtige errors ziet
- elke 1 seconde even klikken (als lichtje niet beetje flitst *nadat* je hebt los gelaten, dan is ie niet aan het pairen)

Alle andere aqara sensoren zijn echt fluitje van een cent vergeleken met deze.

Nu nog een nuttige toepassing van tilt/vibrate/drop sensor vinden. Ik denk op de bel of wasmachine.
Ik wacht niet op die meldingen. Ik doe altijd ingedrukt houden totdat je knipperende lampjes ziet van dat hij gaat pairen en daarna gelijk elke 2 seconden het knopje een keer indrukken.
Maar ja soms lukt het niet in 1 keer. Maar 2 uur ben ik er nooit mee bezig geweest :).

Waar ik ze voor gebruik is op ramen die ingeslagen kunnen worden. Dus als brekend glas detectie.
Je kunt ook nog detecteren op vibratie als je je alarm aan hebt staan en de deur sowieso niet open hoort te gaan.

• PuckStar
flexje schreef op maandag 18 maart 2019 @ 07:14:
[...]

Heb zo een op mn wasmachine hangen, werkt voor geen meter. De status verandert niet automatisch naar Off. De motion sensor gooit em bijvoorbeeld op Off na 2 minuten.
Voor een wasmachine lijkt me een slimme stekker die de stroom meet het handigst (dat gebruik ik zelf). Of eventueel (maar dat wordt lelijker en lastiger wegwerken) een lux sensor op het licht plakken wat aan gaat als hij klaar is.

• PuckStar
KLucky_13 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:45:
Moest ik met zigbee2mqtt ook niet verder geraken om de hub te verbinden, wat kan ik dan aankopen in de plek van de hub als ik puur zoek naar een speaker om deurbel geluiden of andere dingen mee af te spelen? Alsook het alarm laten afgaan bv
Google Home Mini? :)
Dan kun je gelijk ook voice gebruiken om commando's naar o.a. je home automation te sturen.

• PuckStar
ziconl schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 18:53:
Pfff, ik kom maar niet verder. Heb diverse instructies gevolgd. Ook de networkmap.py en alle bijbehorende zaken toegepast. Ik zie in HA wel mijn apparaten staan, ook dat ze gevonden en gepaired zijn met een ID naam 0x.... en daarachter de werkelijke naam (xiaomi sensor bijv)

Maar ik zie in mqtt bij 'integrated devices' niets staan. Ook is er geen netwerkmap bij de startpagina van HA. Hoe krijg ik nu mijn apparaten zichtbaar om een automation te starten. Ben nu echt lost en ken github inmiddels uit het hoofd:s
Hass.io of Hassbian?
En ik neem dus aan dat je dit hebt gevolgd?
https://www.zigbee2mqtt.io/integration/home_assistant.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PuckStar
Misschien heeft iemand hier nog een goed idee want ik krijg de Tradfri Repeater maar niet goed aan de praat.
Pairen is gelukt. Zigbee laat hem ook als Online zien echter de devices die het dichtst bij de repeater zitten (ieder geval 2 vibration sensors en een PIR) "ziet" hij niet.
Ik heb de Repeater al vaak even van de stroom gehaald.
Ook al een paar dagen niet aangeraakt zodat het netwerk zelf de tijd heeft om alles te vinden.
Ook op de devices dicht bij de repeater vaak op de knopjes gedrukt zodat ze signaaltjes sturen.

Maar wat ik ook doe die devices worden maar niet gezien.
De repeater zit trouwens wel op z'n afstand dat hij via een andere (cc2531) repeater bij de coordinator moet komen. Maar zoals gezegd ziet Hass/zigbee2mqtt hem wel als Online.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True