Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste
Acties:
  • 478.328 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-06 11:13
pc_slopert schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:05:
Zie hier dat er verschillende gebruikers zijn van de Devleco/ Frient brandmelders. Nu heb ik er enkele hangen en in zigbee2mqtt zijn ze toegevoegd. Krijg echter geen meldingen als ik de test-knop gebruik? Werkt dat bij jullie wel? Zou mooi zijn om toch te weten of de melder werkt :) Hij piept wel als ik de knop indruk.
Heb de 1.25.2 versie van Z2M draaien.
Zat tijd geleden ook met dat "probleem" dat geen probleem bleek te zijn. Met die knop test je de werking van het toestel zelf maar wordt er geen melding gestuurd.

Dan maar het enigste voordeel van nog altijd sigaretten roken gebruikt ;) En toen kwam er wel een melding binnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:37
Septillion schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:00:
@RobertMe Onder aan de streep gaat het alleen of ze nog gekoppeld zijn als de de nieuwe stick start. Want zelfs als je opnieuw moet koppelen krijgen ze weer zelfde entity ID.

Maar tegenwoordig zou CC2531 naar CC2652P (Sonoff) geen re-pairing meer voor nodig zijn. Gewoon de oficiële guide volgen.

Als je nog op de default network key zat is adapter wissel natuurlijk wel HET moment om die wel random te maken. Dan moet je alles wel repairen maar zou dus geen invloed mogen hebben op HA.
V.w.b. het HA verhaal maak ik me niet zo druk. Maar ik heb dus scenes in de lampen "geprogrammeerd". En met een reset van de lampen kan ik dan natuurlijk weer opnieuw beginnen. Vooral omdat dat neer kwam op via MQTT de juiste JSON payloads sturen zit ik daar niet echt op te wachten. (Wel goed moment om het te scripten :p).

Wel goed punt v.w.b. de netwerk key. Zou ik dan even moeten nakijken, maar denk dat die niet default is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:35
Kenhas schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:21:
[...]

Zat tijd geleden ook met dat "probleem" dat geen probleem bleek te zijn. Met die knop test je de werking van het toestel zelf maar wordt er geen melding gestuurd.

Dan maar het enigste voordeel van nog altijd sigaretten roken gebruikt ;) En toen kwam er wel een melding binnen
Bedankt. Dan is het geen probleem :) Maar toch gek dat er een functie in zit die dan niet gebruikt wordt. Ga eens een aansteker of zo er onder houden. Heb deze juist gekocht als "Hitte" melder en niet als rook melder. Omdat ze in een werkplaats hangen en de gewone rookmelder daar niet zo geschikt voor is. Hoop deze wel..

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:45:
Met de Amazon Prime Days was de Sonoff 3.0 Dongle Plus (of hoe heet dat ding? :P) in de aanbieding en daarvoor kon ik hem niet laten liggen, als vervanging voor mijn antieke CC2531. Alleen lees ik nu wat wisselende ervaringen m.b.t. de upgrade / migratie. Het FAQ stelt dat het IEEE adres van de CC2531 over genomen moet worden naar de nieuwe coordinator, maar ik lees hier en daar ook dat het werkt zonder het IEEE adres aan te passen. Wat zijn hier dus de ervaringen daarmee? Het voornaamste voor mij is dat mijn Hue lampen blijven functioneren, omdat ik anders de scenes opnieuw moet aanmaken incl transitions. Verder heb ik alleen een aantal Xiaomi / Aqara sensoren (contact, all switch, temp & humidity sensor), maar als ik die even moet verwijderen en opnieuw toevoegen is dat minder een ramp.
Ik ben net vorige week overgestapt van de CC2531 naar de Sonoff dongle. Ik heb inderdaad (gewoon) de guide gevolgd en het IEEE adres van coördinator overgenomen, daarna omgeplugd en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
bartbh schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:13:
[...]
Ik ben net vorige week overgestapt van de CC2531 naar de Sonoff dongle. Ik heb inderdaad (gewoon) de guide gevolgd en het IEEE adres van coördinator overgenomen, daarna omgeplugd en klaar.
Mijn vraag was eigenlijk of het ook kan zonder het IEEE adres aan te passen. Lees ook wat ervaringen dat dat goed gaat, en kijkende naar het FAQ lijkt het ook voornamelijk te zijn voor specifieke devices die aan het IEEE adres van de coördinator binden i.p.v. daar flexibel in te zijn.
Het aanpassen van het IEEE adres voelt voor mij in ieder geval wat hackish. Elk apparaat zou gewoon af fabriek een uniek adres moeten hebben. Het adres aanpassen zodat ik ineens twee sticks heb met hetzelfde adres (dat dus niet mag) vind ik dus nogal ~ meh ~. En dan zou ik waarschijnlijk dat van de CC2531 ook wel weer kunnen aanpassen, en evt "omdraaien" (van de Sonoff naar de CC2531), maarja, ik vind het niet echt mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:38
Tja, dan zul je moeten repairen denk ik. Want als je het IEEE adres als uniek wilt blijven gebruiken en de devices zich daaraan binden, dan zul je dus moeten repairen bij een nieuwe dongle met een uniek IEEE adres. Anders heeft het unieke karakter van het IEEE adres geen waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@RobertMe Als je IEEE adres aanpassen hack-ish vind dat zou je het niet netjes hard binden op IEEE adres van hetzelfde niveau moeten vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
koksie schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:01:
Tja, dan zul je moeten repairen denk ik. Want als je het IEEE adres als uniek wilt blijven gebruiken en de devices zich daaraan binden, dan zul je dus moeten repairen bij een nieuwe dongle met een uniek IEEE adres. Anders heeft het unieke karakter van het IEEE adres geen waarde.
Punt is dus, zoals @Septillion ook aangeeft, dat het binden aan een IEEE adres niet correct is. In principe zou het overzetten van het IEEE adres dus niet nodig hoeven te zijn, behalve voor apparaten met een quirkish implementatie.

Maar ik denk dat ik maar eens moet gaan opsnorren hoe de scenes te maken, zodat ik dat bij de hand heb, en dan een dezer dagen swappen "op hoop van zegen".

Maar stiekem had ik natuurlijk gehoopt dat iemand voor, op zijn minst de Hue lampen, kon bevestigen dat deze dat gedrag niet vertonen en netjes aan de nieuwe coördinator binden. Het Xiaomi / Aqara spul heeft toch geen state / instellingen dus die repairen is puur het pair proces doorlopen. De Hue lampen zou ik daarna dus weer in de group moeten hangen en de scenes er in opslaan. En zonder dat te doen heb ik geen werkende verlichting. Het gemis van de Xiaomi / Aqara buttons kan ik nog wel via HA opvangen en daar "op het knopje drukken" zolang ze niet opnieuw gepaired zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-06 22:21

Vos

AFCA

Ik ben net bezig met Zigbee2mqtt op Home assistant en heb een Aqara temperature sensor gekoppeld. Nu wil ik graag af van de 2 cijfers achter de komma.

Heb in Zigbee2mqtt de temperature_precision aangepast bij het apparaat maar dat verandert niets.

Nu lees ik ook wat over een configuration.yaml. Moet je daar in aanpassen? Waar vind ik die file?

Ik draai Home assistant op een Synology.

Edit: na een aantal uur(?) geven ze nu de temperatuur door met één cijfer achter de komma.

[ Voor 10% gewijzigd door Vos op 25-07-2022 05:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 14:19
Tip: Het slimme bewaterings systeem ligt sinds dit weekend weer in de lidl winkels. Heb er bijna een jaar op gewacht dus maar gelijk 3 gekocht. En ze zijn nog maar 10 ipv 35 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cM1ePnVCdkjB27iMs1Re2PVN4FU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2wXIiJBP1aJGNi484Av8bv4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Exact schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:40:
[...]

Ik heb vorig jaar een hele partijen gekocht en ze werken met zigbee2mqtt (en waarschijnlijk ook gewoon met home-assistant)
Binnenwerk van de Gira Scenic zijn van EnOcean.
Werkt de Senic switch ook met andere lampen? Of werkt het enkel op Philips Hue lampen?

Kom dit net tegen:
To use a Green Power device in your Zigbee network you need a "translator". Currently only a Philips Hue device can serve as a translator.
Your Zigbee Green Power device has to always be in range of a Philips Hue device
Dat suggereert dat er dus wel Hue binnen bereik moet zijn. Maar is dat in je hele netwerk of of heel dichtbij...

[ Voor 32% gewijzigd door Vos op 25-07-2022 05:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
KvNwPPr schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:34:
Tip: Het slimme bewaterings systeem ligt sinds dit weekend weer in de lidl winkels. Heb er bijna een jaar op gewacht dus maar gelijk 3 gekocht. En ze zijn nog maar 10 ipv 35 euro.

[Afbeelding]
Deze?
NL: 30 EUR, BT (Zigbee onduidelijk online te zien)
BE: 25 EUR, BT (Zigbee onduidelijk online te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ik krijg de volgende melding als ik lamp (lqi 132) weer wil uitschakelen, iemand een idee wat het kan zijn? Soms na 10min ofzo werkt het ineens weer. Betreft een Lidl TS0505A lamp.

Gebruik een Sonoff zigbee 3.0 usb dongle op een Synology NAS.
Publish 'set' 'state' to 'Lamp rgb tussenstuk' failed: 'Error: Command 0x0c4314fffe8691c9/1 genOnOff.on({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC no ack' (233))'

[ Voor 7% gewijzigd door Vos op 26-07-2022 03:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:06
moozzuzz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 03:38:
[...]

Deze?
NL: 30 EUR, BT (Zigbee onduidelijk online te zien)
BE: 25 EUR, BT (Zigbee onduidelijk online te zien)
https://www.lidl.nl/p/par...bee-smart-home/p100325201

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:04
Vos schreef op maandag 25 juli 2022 @ 05:22:
[...]

Werkt de Senic switch ook met andere lampen? Of werkt het enkel op Philips Hue lampen?

Kom dit net tegen:

[...]

Dat suggereert dat er dus wel Hue binnen bereik moet zijn. Maar is dat in je hele netwerk of of heel dichtbij...
Als ik goed begrijp in bereik van de Senic switch aangezien deze verbinding maakt met de Hue lamp die weer als vertaler werkt.
Helaas online uitverkocht.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Vos schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 03:42:
Ik krijg de volgende melding als ik lamp (lqi 132) weer wil uitschakelen, iemand een idee wat het kan zijn? Soms na 10min ofzo werkt het ineens weer. Betreft een Lidl TS0505A lamp.

Gebruik een Sonoff zigbee 3.0 usb dongle op een Synology NAS.

[...]
MAC no ack = device uit het netwerk en reageert niet binnen de ingestelde timeout.
Meestal toch slecht netwerk/bereik.

LQI is geen harde uitganspunt, ik heb devices met LQI van 10 die probleemloos werken terwijl er ook tussen zitten met 100+ die soms niet werken zoals het hoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-06 21:11
Vos schreef op maandag 25 juli 2022 @ 05:22:
[...]

Inderdaad Hue lampen, ik weet geen andere lampen die het ook kunnen.
Ik heb wel getest met een Conbee II stick (en alle Hue lampen eruit gedraaid) en dat werkte ook, maar dan gaat afstand mogelijk een rol spelen.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Jazsie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:03:
[...]

MAC no ack = device uit het netwerk en reageert niet binnen de ingestelde timeout.
Meestal toch slecht netwerk/bereik.

LQI is geen harde uitganspunt, ik heb devices met LQI van 10 die probleemloos werken terwijl er ook tussen zitten met 100+ die soms niet werken zoals het hoort...
OK thanks, ga ik mij daar op richten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-06 17:20
Helaas uitverkocht,iemand idee waar ik ze nog kan vinden?
plaatselijke lidl shop niet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
simonj schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Gezien ze aangeven dat hij ook beschikbaar is in de filialen, bel ze is om te vragen waar hij nog op voorraad is? Eventueel heeft het soms ook nog zin om de winkelmanager te vragen of hij ze kan bestellen. Via het online contactformulier kan je ook een verzoek doen, maar ik geef direct contact meer kans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 19:48
simonj schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Heb ze in zwolle zien liggen.. heb even staan twijfelen maar eigenlijk heb ik ze niet nodig, dus ze liggen er misschien nog wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:14
Ik heb sindskort een probleem met mijn zigbee2mqtt. Vaak werkt het goed, maar soms en ik kan er niet achterkomen waarom dan zit er een vertraging in en vaak daardoor ook een timeout, soms haalt hij het dan nog net binnen de 10s.

Hardware: RPi 3 met HASS geinstalleerd op een USB stick met een Sonoff Zigbee 3 stick.
Dit is wat ik dan in de log files kan vinden:
code:
1
2
3
4
5
debug 2022-07-28 15:02:10Publishing 'set' 'state' to 'TVLamp'
debug 2022-07-28 15:02:11Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/BuitenlampGarage/set' with data '{"state":"ON"}'
error 2022-07-28 15:02:33Publish 'set' 'state' to 'TVLamp' failed: 'Error: Command 0x60a423fffef82ff1/1 genOnOff.off({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 46321 - 1 - 128 - 6 - 11 after 10000ms)'
debug 2022-07-28 15:02:33Error: Command 0x60a423fffef82ff1/1 genOnOff.off({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 46321 - 1 - 128 - 6 - 11 after 10000ms) at Timeout._onTimeout (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/utils/waitress.ts:64:35) at listOnTimeout (node:internal/timers:559:17) at processTimers (node:internal/timers:502:7)
info 2022-07-28 15:02:33MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"Publish 'set' 'state' to 'TVLamp' failed: 'Error: Command 0x60a423fffef82ff1/1 genOnOff.off({}, {\"sendWhen\":\"immediate\",\"timeout\":10000,\"disableResponse\":false,\"disableRecovery\":false,\"disableDefaultResponse\":false,\"direction\":0,\"srcEndpoint\":null,\"reservedBits\":0,\"manufacturerCode\":null,\"transactionSequenceNumber\":null,\"writeUndiv\":false}) failed (Timeout - 46321 - 1 - 128 - 6 - 11 after 10000ms)'","meta":{"friendly_name":"TVLamp"},"type":"zigbee_publish_error"}'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAlzdbmHPYgL2wDhF6iZTfv9v-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XSesg9Mdt4LnU3eydYuxvKat.png?f=fotoalbum_large

Verder is er niet veel druk verkeer in het zigbee2mqtt/ topic, in totaal heb ik 13 devices gekoppeld, waarvan het meeste IKEA lampen / stekkers; een paar schakelaars en 2 Tuya stekkers met powermeter.

Heeft er iemand er een idee waar het aan ligt of wat ik zou kunnen proberen?

Dit is echt puur een Z2M vraag => verplaatst

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 28-07-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05 23:06
Ik zie in de afbeelding 2 devices staan die niet lekker gekoppeld zijn.
Het kan zijn dat deze voor de vertraging zorgen. ik zou zeggen gooi deze er eens uit

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:14
labmuisfrl schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:31:
Ik zie in de afbeelding 2 devices staan die niet lekker gekoppeld zijn.
Het kan zijn dat deze voor de vertraging zorgen. ik zou zeggen gooi deze er eens uit

[Afbeelding]
Ik heb die twee devices verwijderd en de twee die los hingen ook even een message laten sturen. Daarmee wordt het dit. Ik kan niet zeggen dat het probleem nu minder is. Nog andere ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdoLwsia5WIwdXnp-OrcWJPBCHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UjNQ5SZX0K0mPCElcO4QEUVF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05 23:06
de buitenlamp schuur zit ook nog beroerd gekoppeld. wellicht kan je die nog eens opnieuw laten koppelen zodat hij een beter pad kiest. voor de rest ziet het er niet zo gek uit

[ Voor 26% gewijzigd door labmuisfrl op 28-07-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeerT
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 20:18
Dames en heren, hopelijk kan iemand mij hier het antwoord op geven.

Kan ik via een philips Hue lamp (gu10) ook een device connecten (pairen)?

De situatie is als volgt. Ik heb een Xiaomi Aqare Wireless Mini Switch gekocht. Deze wil ik buiten gebruiken om mijn Hue lampen aan/uit te zetten. Dit heb ik al allemaal gekoppeld via Home Assistant. Wanneer ik binnen ben werkt de knop ook precies zoals verwacht (dicht bij device met HA en zigbee usb).

Wanneer ik buiten ben doet deze het niet (reageert niet). Maar volgens mij zouden de Hue lampen ook als extender van het Zigbee netwerk moeten werken toch? Dus ik begrijp niet waarom de knop het buiten niet doet en binnen wel.

Op advies heb ik hem al weer verwijderd en buiten proberen te pairen maar dan vindt hij hem niet om te “interviewen”.

Kan iemand mij hier mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:55
Weet niet of dit helemaal het juiste topic is maar ik vermoed dat ik hier de meeste kans maak :)

Ben op zoek naar ZigBee rookmelders. Ik zag dat Xiaomi melders heeft voor een leuke prijs en ze worden gemaakt (in samenwerking met) door Honeywel. Is dit een betrouwbaar ding? Of kan ik beter verder kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Flappie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:59:
Weet niet of dit helemaal het juiste topic is maar ik vermoed dat ik hier de meeste kans maak :)

Ben op zoek naar ZigBee rookmelders. Ik zag dat Xiaomi melders heeft voor een leuke prijs en ze worden gemaakt (in samenwerking met) door Honeywel. Is dit een betrouwbaar ding? Of kan ik beter verder kijken?
In dit topic is vaak een ander langs gekomen, Friend, die ook onder een andere naam verkocht worden (de...?). Deze zijn in ieder geval NEN gecertificeerd. Of de Xiaomis dat ook zijn durf ik niet te zeggen. Ik zou er in ieder geval dus op letten dat je er eentje koopt die ook gecertificeerd is voor onze markt, en niet gaan voor de goedkoopste van een Chinees merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Je hebt ze bij de Hornbach voor 29,95 p/s, nagenoeg gelijk aan de Heiman’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:11

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb zelf 1 Zigbee KlikAanKlikUit (KaKu)ZSDR-850 rookmelder gekocht bij BOL (was 2 weken geleden 28 euro) om eens te testen naast mijn Lupus Electronics rookmelders V2 met een "eigen 868MHz freq.). Van een review is het nog niet gekomen in deze vakantietijd. Deze KaKu melder voldoet aan aan de NEN 2555/(N)EN14604. Dit houdt dus in dat die zelfstandig werkt en getest kan worden en ALLEEN lokaal kan worden uitgezet en ook lokaal/zelfstandig aangeeft (geluidje evt. LEDlichtje voor x dgn) dat de batterij bijna leeg is. De modellen die er het zelfde uitzien, zijn allemaal rebranded HEIMAN modellen.
De KaKu melders kunnen niet onderling gekoppeld worden volgens mij. Dus in feite krijg ik "low battery" en een "grote alarm melding" op mijn Hub, die doorgaat naar mijn smartphone en waar ik scenes aan kan koppelen (op mijn Lupus XT2-plus Hub) die ook weer andere zaken kan activeren (sirene, licht etc.).
KaKu meldt netjes dat hun systemen niet geschikt zijn voor Life-support. Dus gelukkig is de norm dat al die dingen zelfstandig dat wel moeten doen. het zelf-test knopje op de KaKu melder doet de test lokaal maar geeft ook een melding richting mijn Hub, dus ik kan goed testen of alle zaken van mijn Hub (zoals hierboven vermeld) goed werken. Er zijn ook melders die met het zelf-test knopje alleen lokaal de melder testen en niets doorgeven aan je Hub, Bij die moet je een speciale "rookgas" spuitbus (bijv van Abus) kopen om je Hub etc. te testen, niet echt handig.

Mijn vrouw vindt de KaKu een mooi klein melder-tje t.o.v. de veel groter Lupus V2.
Nadeel is dat deze KaKu iedere 60 sec. even het rode ledlampje laat oplichten ten teken van ik ben "live en werk" en dit is NIET uit te zetten (dit is geen verplichte Norm, zoals velen wel beweren). De meeste Melders in NL hebben dit "lichtje aan iedere x sec" en je kan het als erg vervelend ervaren in de slaapkamer.

Ik ben van plan een algemeen artikel te schrijven over Rookmelders en het draadloze Alarm. Ik ben er nog niet aan toegekomen. Het jammere van de NEN normen is dat ze volgens mij er niet uitgekomen zijn welk draadloos signaal je zou moeten gebruiken. Dus heb je melders met Wifi, Zigbee, Z-wave, "eigen 433Mhz protocol" en "eigen 868MHz protocol.". Een gemiste kans.
Melders die onderling gekoppeld kunnen worden (dat wordt sterk aangeraden) zouden dit ook weer zelfstandig moeten doen via het draadloze signaal. Dus de Melder die rook signaleert is gekoppeld aan alle andere melders en stuurt hen een draadloos signaal. Daar mag ook geen Hub aan te pas komen is volgens mij de norm.
Alle door de zorgverzekeraars geleverde Melders (is voor Doven en Slechthorende) werken met een "eigen 868MHz freq.) en een ster-netwerk, geen mesh-netwerk.
Voor alle professionele zorg apparatuur is wel vast gesteld een 868MHz frequentie te gebruiken en ze zijn volgens mij allemaal Ster-netwerk.
De "betere" Rookmelders (Fire-angel, EI etc.) hebben voor de melders losse draadloze signaal modules met hun eigen batterij (dat is wel verplicht bij Bedrade Melders met een draadloos gedeelte voor de koppeling met andere melders). Omdat ze de bui al zien hangen. Straks wordt de 868Mhz toch verplicht voor het onderling melder activeren.
Kortom een probleem voor Hubje die niet werken met een 868Mhz ster-netwerk. Want ze gaan niet 868Mhz en bijvoorbeeld Zigbee in een melder stoppen voor de consument. De betere Alarm-systemen gebruiken wel "eigen 886Mhz met ster-netwerk" en hebben ook rookmelders. Elro heeft wel een setje met een K1-plug/Hub (wordt straks de K2) die geheel met 868MHz werkt, Ik weet niet of dat koppelt aan jouw Hubje.

Het is ook jammer dat bijvoorbeeld Google Nest wel onderling koppeling realiseert met WiFi terwijl de betrouwbaarheid erg slecht kan zijn ook vanwege de Mesh-netwerken. maar ze voldoen aan de norm want die is niet gespecificeerd (voor uitzetten gebruiken ze korte afstand "is lokaal" : BLuetooth).
Met onderling koppelen via Zigbee heb ik geen ervaring, maar daar speelt hetzelfde probleem.

Ben benieuwd wat voor Zigbee melder je gaat nemen. Vooral of je "onderling" koppelen neemt.
Ik ben zelf tevreden met mijn Lupus melders (868MHz) omdat ze zo'n goed bereik hebben in mij 4 hoog betonnen casco woning , zonder versterking van het signaal van de Hub. Op de 4de verdieping hangt er 1 boven mijn Zonnepaneel omvormers en die heeft een prima bereik met de 868MHz!
Zie ook mijn artikel over alle draadloze signalen voor kritische toepassingen (bijlage 02) voor Alarm/smarthome: Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

Oeps nog een toevoeging aan dit lange verhaal:
Zigbee Melders met alleen batterij voeding zullen hoogst waarschijnlijk niet onderling koppelen. Omdat dit een soort default is voor batterij gevoede (end) devices bij Zigbee (geen norm). Dus de 220v melder met een apart gedeelte voor draadloos (ik zie ze alleen met aparte batterij gevoed) zullen dan ook wel niet onderling koppelen als de module Zigbee is met eigen batterij voeding ???? Je moet toch een router functie er in hebben om zelfstandig andere melder van een alarm signaal te voorzien (Mischien ZZL onder Zigbee??). Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft

[ Voor 14% gewijzigd door Antonio di op 01-08-2022 23:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:38
RobertMe schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

In dit topic is vaak een ander langs gekomen, Friend, die ook onder een andere naam verkocht worden (de...?).
Develco SMSZB-120
Deze zijn in ieder geval NEN gecertificeerd. Of de Xiaomis dat ook zijn durf ik niet te zeggen.
Nee. De Xiaomi JTYJ-GD-01LM/BW heeft niet eens een CE-keurmerk, een vereiste om aan de NEN-EN 14604 norm te voldoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Rembock schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:31:
[...]

Develco SMSZB-120

[...]

Nee. De Xiaomi JTYJ-GD-01LM/BW heeft niet eens een CE-keurmerk, een vereiste om aan de NEN-EN 14604 norm te voldoen :)
Mooie review van je Melder.
vr1) geeft deze melder ook(of niet) "iedere x sec. een licht ledje AAN signaal" als teken van leven/werken?
vr2) als je op het testknopje van de melder drukt, gaat er dan ook een alarm-signaaltje naar jouw Hub?
Alvast bedankt voor de antwoorden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:38
Thanks! :)
vr1) geeft deze melder ook(of niet) "iedere x sec. een licht ledje AAN signaal" als teken van leven/werken?
Ja, elke 45 seconden. Overigens een heel bescheiden flits, er zitten 3 kleine rode ledjes in een ring verwerkt
vr2) als je op het testknopje van de melder drukt, gaat er dan ook een alarm-signaaltje naar jouw Hub?
Alvast bedankt voor de antwoorden ;)
Ja, via Zigbee wordt bij elke test een bericht verstuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ik wil graag in onze keuken spotjes (gu-10) slim aansturen. Deze spotjes moeten kunnen dimmen en ik wil de temperatuur kunnen regelen. Dus het moeten dan slimme lampen zijn.

Nu heb ik een Zigbee Ecobright dimmer gekocht, maar die werkt dus niet lekker met slimme lampen.

Iemand een goede oplossing? Ik zat te kijken naar een Shelly dimmer 2 of een Robb smart dimmer en dan bedienen met een pulsschakelaar. Zou dat beter werken met slimme lampen?

Of misschien een draadloze Robb draaiknop of draadloze 2 knops schakelaar? Er is geen neutraal draad aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

@vos, je moet een dimmer hebben die Zigbee praat tegen je slimme lampen, niet een dimmer die de spanning/stroom regelt. Die zijn voor domme lampen bedoeld!

Die draaidimmer van Rob zou kunnen werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Mars Warrior op 02-08-2022 09:01 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Mars Warrior schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:59:
@vos, je moet een dimmer hebben die Zigbee praat tegen je slimme lampen, niet een dimmer die de spanning/stroom regelt. Die zijn voor domme lampen bedoeld!

Die draaidimmer van Rob zou kunnen werken.
Ok thnx, dus een Shelly of zo'n Robb Smarrt Zigbee Dimmer zijn altijd bedoelt voor domme lampen? Dan kan ik dat wel op plekken gebruiken waar ik enkel wil dimmen en dus domme lampen kan gebruiken.

Ik vind de keuze van fatsoenlijke Zigbee dimmers niet heel reuze eigenlijk. Of ik zoek verkeerd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Vos schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Ok thnx, dus een Shelly of zo'n Robb Smarrt Zigbee Dimmer zijn altijd bedoelt voor domme lampen? Dan kan ik dat wel op plekken gebruiken waar ik enkel wil dimmen en dus domme lampen kan gebruiken.

Ik vind de keuze van fatsoenlijke Zigbee dimmers niet heel reuze eigenlijk. Of ik zoek verkeerd :p
Mogelijk kan je die EcoBright wel wat creatief aansluiten. Monteer de dimmer gewoon zonder schakeldraad en zet constante spanning op de spotjes. Vervolgens knoop je de acties van de dimmer via Zigbee2MQTT aan de slimme spotjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Correct @Vos.

Mbt draaiknop als afstandsbediening, die zijn er inderdaad wat minder.
De "Robb Smarrt Draaiknop Zigbee Draadloos" is eigenlijk zo ver ik ook weet de enige.

"Robb Smarrt Zigbee Dimmer", "Shelly dimmer" net als de "Ecobright dimmer" zijn inderdaad voor dimbare domme lampen.

Draai knop is zo ouderwets ;). Veel gaan voor touch panels waar je veel meer keus in hebt...

Of nog moderner is bv de Aqara S1 Switch waar je nog meer mogelijkheden mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Jazsie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:36:
Correct @Vos.

Mbt draaiknop als afstandsbediening, die zijn er inderdaad wat minder.
De "Robb Smarrt Draaiknop Zigbee Draadloos" is eigenlijk zo ver ik ook weet de enige.

"Robb Smarrt Zigbee Dimmer", "Shelly dimmer" net als de "Ecobright dimmer" zijn inderdaad voor dimbare domme lampen.

Draai knop is zo ouderwets ;). Veel gaan voor touch panels waar je veel meer keus in hebt...

Of nog moderner is bv de Aqara S1 Switch waar je nog meer mogelijkheden mee hebt.
Die Aqara S1 Switch is wel gaaf ja :p Maar ik zit ook met een vrouw die graag 'schakelaars' wil houden ;)

Ik kom ook wel touch panels tegen, maar dat lijkt mij niet heel gebruiksvriendelijk omdat het contact oppervlakte erg klein is?

Ik heb nu overal Gira schakelmateriaal, dus zou mooi zijn als het in die ramen kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Vos op 02-08-2022 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Vos schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Die Aqara S1 Switch is wel gaaf ja :p Maar ik zit ook met een vrouw die graag 'schakelaars' wil houden ;)

Ik kom ook wel touch panels tegen, maar dat lijkt mij niet heel gebruiksvriendelijk omdat het contact oppervlakte erg klein is?

Ik heb nu overal Gira schakelmateriaal, dus zou mooi zijn als het in die ramen kan.
Verstandige vrouw :) _/-\o_
Lees ook eens hoofdstukje 10 "Is deze “slimme” (Zigbee) lamp DOM" van mijn review:
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:04

Mimiix

Professioneel Prutser

Antonio di schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

Verstandig vrouw :) _/-\o_
Lees ook eens hoofdstukje 10 "Is deze “slimme” (Zigbee) lamp DOM" van mijn review:
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di
Ik heb nog nooit zo'n grote review gezien over een lamp. Leuke en interessante read! Bedankt hiervoor :)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeerT
JeerT schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:49:
Dames en heren, hopelijk kan iemand mij hier het antwoord op geven.

Kan ik via een philips Hue lamp (gu10) ook een device connecten (pairen)?

De situatie is als volgt. Ik heb een Xiaomi Aqare Wireless Mini Switch gekocht. Deze wil ik buiten gebruiken om mijn Hue lampen aan/uit te zetten. Dit heb ik al allemaal gekoppeld via Home Assistant. Wanneer ik binnen ben werkt de knop ook precies zoals verwacht (dicht bij device met HA en zigbee usb).

Wanneer ik buiten ben doet deze het niet (reageert niet). Maar volgens mij zouden de Hue lampen ook als extender van het Zigbee netwerk moeten werken toch? Dus ik begrijp niet waarom de knop het buiten niet doet en binnen wel.

Op advies heb ik hem al weer verwijderd en buiten proberen te pairen maar dan vindt hij hem niet om te “interviewen”.

Kan iemand mij hier mee helpen?
Iemand hier toevallig nog ervaring mee of een advies wat ik kan uitproberen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@JeerT Een Philips bulb zou prima als router moeten werken. Wel zijn Xiaomi devices inderdaad vaak wat router sticky maar re-pairen op locatie zou dat inderdaad moeten fixen.

Hoe ver zit hij dan van de lamp af? Hoe goed is de verbinding naar de lamp? Welke lamp is het exact?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Septillion schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:59:
@JeerT Een Philips bulb zou prima als router moeten werken. Wel zijn Xiaomi devices inderdaad vaak wat router sticky maar re-pairen op locatie zou dat inderdaad moeten fixen.

Hoe ver zit hij dan van de lamp af? Hoe goed is de verbinding naar de lamp? Welke lamp is het exact?
Zie:
Mimiix in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie"

Ik zou verder niet weten waarom ie niet zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je kan de meeste aqara volgens mij ook een korte "zoek even opnieuw" geven - bij mijn knoppen is dat gewoon even kort op de pair button drukken - doe dit even terwijl hij buiten is en dus een pad via de Hue lamp zal moeten zoeken, geef hem even een tijdje om op adem te komen en kijk of hij 5-10 minuten later inderdaad wel werkt buiten. Hier in huis herpakt na een crash of slechte upgrade bijna alles zich altijd wel behalve de aqara knoppen (de sensoren gek genoeg wel - misschien omdat die ook vaker uit zichzelf berichten sturen ofzo). De knoppen hebben 9 van de 10 keer even een "herinnering" nodig door even kort op de pair knop te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeerT
Septillion schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:59:

Lamp zit in de behuizing, maar verder sta ik er naast dus afstand kan het issue niet zijn. Het is een nieuwe GU10 white ambiance..

Maar dan ga ik nog eens proberen, heb 8 lampen in de tuin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Zijn er hier mensen die de Lidl Smart Button aan de praat hebben gekregen? Ik krijg hem wel gekoppeld en zie een action, battery, linkquality.

De action wordt echter nooit getriggerd. in Z2M staat er bij action: N/A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Vos dat er bij action n/a staat is correct op alle momenten dat de knop niet gebruikt wordt. Alleen op het moment dat je de knop aanraakt zal bijvoorbeeld een fractie van een seconde 'on' te zien zijn. Daarna gaat hij meteen terug naar n/a.

Weet je zeker dat de action altijd op n/a staat, zelfs als de knop bediend wordt?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Gizz schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:30:
@Vos dat er bij action n/a staat is correct op alle momenten dat de knop niet gebruikt wordt. Alleen op het moment dat je de knop aanraakt zal bijvoorbeeld een fractie van een seconde 'on' te zien zijn. Daarna gaat hij meteen terug naar n/a.

Weet je zeker dat de action altijd op n/a staat, zelfs als de knop bediend wordt?
Ja bij indrukken stond er constant N/A.

Heb net nogmaals gekeken, toen ik drukte kwam er Lege waarde("") te staan. Dat blijft er nu ook staan.

Als ik herconfigureren doe krijg ik een melding Device '0x2c1165fffe96b491' cannot be configured

[ Voor 10% gewijzigd door Vos op 03-08-2022 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Vos schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:35:
[...]

Ja bij indrukken stond er constant N/A.

Heb net nogmaals gekeken, toen ik drukte kwam er Lege waarde("") te staan. Dat blijft er nu ook staan.

Als ik herconfigureren doe krijg ik een melding Device '0x2c1165fffe96b491' cannot be configured
Lijkt mij gewoon te kloppen. Een button heeft geen state. Als workaround is dit "action" ding iets om een state te fabriceren, en zoals @Gizz aangaf veranderd deze, zeer kort, naar een tekstuele omschrijving van de actie op het moment van gebruik. Het beste kun je dus naar de MQTT berichten kijken. Dan zie je als het goed is bij het indrukken van de knop twee berichten langs komen. Eentje waar action gevuld is met een omschrijving van de actie / gebeurtenis, en meteen daana eentje met een lege action.

In zovere ook logisch. Want de button stuurt een trigger, "er is nu op de linker knop gedrukt". En dus niet "de linker knop bevindt zich in ingedrukte staat". Het trigger is dus "vluchtig" en niet een toestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeerT
JeerT schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Lamp zit in de behuizing, maar verder sta ik er naast dus afstand kan het issue niet zijn. Het is een nieuwe GU10 white ambiance..

Maar dan ga ik nog eens proberen, heb 8 lampen in de tuin..
Inmiddels geprobeerd maar wil helaas nog niet. Bestaat er ook de mogelijkheid om hue lampen zowel aan de Philips hue app te koppelen als aan het zigbee netwerk? Misschien dat ik daar nog iets in kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

RobertMe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Lijkt mij gewoon te kloppen. Een button heeft geen state. Als workaround is dit "action" ding iets om een state te fabriceren, en zoals @Gizz aangaf veranderd deze, zeer kort, naar een tekstuele omschrijving van de actie op het moment van gebruik. Het beste kun je dus naar de MQTT berichten kijken. Dan zie je als het goed is bij het indrukken van de knop twee berichten langs komen. Eentje waar action gevuld is met een omschrijving van de actie / gebeurtenis, en meteen daana eentje met een lege action.

In zovere ook logisch. Want de button stuurt een trigger, "er is nu op de linker knop gedrukt". En dus niet "de linker knop bevindt zich in ingedrukte staat". Het trigger is dus "vluchtig" en niet een toestand.
Ik krijg dit terug bij de logs in MQTT:
code:
1
2
3
4
5
6
Debug 2022-08-05 13:24:22Received Zigbee message from 'Smart button', type 'raw', cluster 'genOnOff', data '{"data":[1,22,253,0],"type":"Buffer"}' from endpoint 1 with groupID 0
Debug 2022-08-05 13:24:22No converter available for 'HG08164' with cluster 'genOnOff' and type 'raw' and data '{"data":[1,22,253,0],"type":"Buffer"}'
Debug 2022-08-05 13:24:23Received Zigbee message from 'Smart button', type 'raw', cluster 'genOnOff', data '{"data":[1,22,253,0],"type":"Buffer"}' from endpoint 1 with groupID 0
Debug 2022-08-05 13:24:23No converter available for 'HG08164' with cluster 'genOnOff' and type 'raw' and data '{"data":[1,22,253,0],"type":"Buffer"}'
Debug 2022-08-05 13:24:24Received Zigbee message from 'Smart button', type 'raw', cluster 'genOnOff', data '{"data":[1,22,253,0],"type":"Buffer"}' from endpoint 1 with groupID 0
Debug 2022-08-05 13:24:24No converter available for 'HG08164' with cluster 'genOnOff' and type 'raw' and data '{"data":[1,22,253,0],"type":"Buffer"}'

In HA en Z2M krijg ik bij de state geen verandering te zien. Dit blijft op 'unknown' en respectievelijk 'N/A' staan bij indrukken.

Volgens https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG08164.html moet action een value krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@JeerT Je Hue netwerk IS een Zigbee netwerk. En nee, device kan niet tegelijk aan twee netwerken gekoppeld zijn.

Maar hoe goed is de verbinding naar die lamp (vanaf de coördinator)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeerT
Septillion schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:34:
@JeerT Je Hue netwerk IS een Zigbee netwerk. En nee, device kan niet tegelijk aan twee netwerken gekoppeld zijn.

Maar hoe goed is de verbinding naar die lamp (vanaf de coördinator)?
Helder. Vanuit HA kan ik alles zonder issues aansturen buiten. Misschien dat de lampenkappen teveel tegenhouden? Ik ga nog even verder proberen. Mocht iemand nog de suggestie hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

JeerT schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Helder. Vanuit HA kan ik alles zonder issues aansturen buiten. Misschien dat de lampenkappen teveel tegenhouden? Ik ga nog even verder proberen. Mocht iemand nog de suggestie hebben hoor ik het graag!
Zitten de Hue lampen waar je ze via wil laten verbinden in een ander netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeerT
Mimiix schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Zitten de Hue lampen waar je ze via wil laten verbinden in een ander netwerk?
Hue lampen heb ik via de Hue app lopen, niet specifiek aan zigbee2mqtt (welke ik in HA gebruik) gekoppeld. Maar misschien dat dit het hele issue is? Ga vandaag even kijken of ik 1/2 lampen kan omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
JeerT schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Hue lampen heb ik via de Hue app lopen, niet specifiek aan zigbee2mqtt (welke ik in HA gebruik) gekoppeld. Maar misschien dat dit het hele issue is? Ga vandaag even kijken of ik 1/2 lampen kan omzetten.
Dan heb je ze dus in hun eigen Zigbee netwerk zitten van de Philips Hue -hub-.

In beiden gaat niet, je zult dus een keus moeten maken, via zigbee2mqtt of via de Hue hub.

Je hebt dan alles in 1 netwerk en dus ook beter bereik :).
Nu communiceren de apparaten van je Philips Hue niet met de apparaten die in je zigbee2mqtt netwerk zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Jazsie op 06-08-2022 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@JeerT Aahh, ja, daar komt de aap uit de mouw. Een device kan maar in één zigbee netwerk tegelijk zitten en doet alleen voor dat netwerk router taken als deze dat kan. Als je Hue lampen helemaal niet in Z2M zitten ga je ze dus ook niet kunnen gebruiken als router naar Z2M toe. Dan zou je de Hue lampen ook in Z2M moeten koppelen. Zoals @Jazsie ook zegt kan je er ook gewoon één netwerk van maken via Z2M.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

JeerT schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Dat is info die je niet gedeeld hebt.

Je moet alles in hetzelfde netwerk hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Vos schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:30:
[...]

Ik krijg dit terug bij de logs in MQTT:
code:
1
2
3
4
5
6
Debug 2022-08-05 13:24:22Received Zigbee message from 'Smart button', type 'raw', cluster 'genOnOff', data '{"data":[1,22,253,0],"type":"Buffer"}' from endpoint 1 with groupID 0
Debug 2022-08-05 13:24:22No converter available for 'HG08164' with cluster 'genOnOff' and type 'raw' and data '{"data":[1,22,253,0],"type":"Buffer"}'
Debug 2022-08-05 13:24:23Received Zigbee message from 'Smart button', type 'raw', cluster 'genOnOff', data '{"data":[1,22,253,0],"type":"Buffer"}' from endpoint 1 with groupID 0
Debug 2022-08-05 13:24:23No converter available for 'HG08164' with cluster 'genOnOff' and type 'raw' and data '{"data":[1,22,253,0],"type":"Buffer"}'
Debug 2022-08-05 13:24:24Received Zigbee message from 'Smart button', type 'raw', cluster 'genOnOff', data '{"data":[1,22,253,0],"type":"Buffer"}' from endpoint 1 with groupID 0
Debug 2022-08-05 13:24:24No converter available for 'HG08164' with cluster 'genOnOff' and type 'raw' and data '{"data":[1,22,253,0],"type":"Buffer"}'

In HA en Z2M krijg ik bij de state geen verandering te zien. Dit blijft op 'unknown' en respectievelijk 'N/A' staan bij indrukken.

Volgens https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG08164.html moet action een value krijgen.
Opvallend stukje uit de log: "No converter available for 'HG08164'".
Hij lijkt de bestaande converter dus niet te herkennen. Dat levert inderdaad problemen op. Soms komt dat omdat de fingerprint afwijkend is bij een nieuwe software/batch versie van het apparaat. Kan je de log is sturen als je hem opnieuw pairt? Mogelijk is het een simpele aanpassing.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Koenkk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 18:14
Op 3 September ga ik op de Tweakers.net Smarthome meetup een presentatie geven over Zigbee2MQTT. Voor degene die geinteresseerd zijn: https://tweakers.net/partners/meet-upsmarthome2022/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-06 14:04

Grozno

acts without consequence!

Zijn hier slimme mensen die Aqara H1 schakelaars combineren met Aqara LED bulbs?
Ik probeer de H1 "decoupled" te gebruiken icm met de bulbs via Z2M in Home Assistant, maar dat leverde gister heel vreemd gedrag van de H1. Als de lampen soft uit stonden viel de H1 uit en was dus niet meer bereikbaar via Z2M.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik gok dat je de versie hebt zonder nul draad @Grozno.

Er moet minimaal een aantal x watt aan vebruik zitten (of met een speciale bypass condensator) zodat de schakelaar gevoed blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ah ja, dat had ik ondertussen zelf ook al een beetje bij elkaar geredeneerd... Ik heb inderdaad geen nuldraden lopen. Dat is in ieder geval het grootste punt. Al snap ik dan nog niet waarom ze het wel doen als gewone schakelaar maar in de ontkoppelde stand niet (ik ben duidelijk geen electricien), maar dat wordt dan verder off topic voor hier. Heb je nog wel wat info over de constructie met zo'n bypass condensator?

Het lukte me echter ook nog niet om lampen in een ander circuit aan te sturen met de soft button terwijl de automation het vanuit HA wel deed, maar daar kan ik nog wel even met verder prutsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Grozno op 30-08-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Neem aan dat je de decoupled mode ingesteld hebt via Zigbee2mqtt GUI?
Infeite zou decoupled mode gewoon moeten werken als normale mode ook werkt, dat is inderdaad apart.

Bypass: https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-dimmer-bypass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Geprobeerd via de Z2M GUI en de HA GUI, maar beide wilden niet zo lukken.
Ik zal eens kijken naar zo'n bypass. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

BlackMonkey schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:04:
[...]

Opvallend stukje uit de log: "No converter available for 'HG08164'".
Hij lijkt de bestaande converter dus niet te herkennen. Dat levert inderdaad problemen op. Soms komt dat omdat de fingerprint afwijkend is bij een nieuwe software/batch versie van het apparaat. Kan je de log is sturen als je hem opnieuw pairt? Mogelijk is het een simpele aanpassing.
Ik had net de log hier geplakt, maar ik dacht ik test het nog een keer. Nu krijg ik ineens een trigger 'on' en 'off' door :).

Hij toggled nu prima een stel lampen. Vreemd :p had hem daarvoor al wel 10x opnieuw gekoppeld.

[ Voor 87% gewijzigd door Vos op 08-08-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Vos schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:39:
[...]

Ik had net de log hier geplakt, maar ik dacht ik test het nog een keer. Nu krijg ik ineens een trigger 'on' en 'off' door :).

Hij toggled nu prima een stel lampen. Vreemd :p had hem daarvoor al wel 10x opnieuw gekoppeld.
Vreemd, fijn dat het is opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:40
Goedemorgen,

Sinds ik mijn Z2M aan de praat heb gekregen werkt het als een trein, nog bedankt voor de hulp destijds. Mijn Ikea-schakelaars, lampjes, de Aqara-sensoren: alles draait. Maar nu: ik had nog een ongebruikte Ikea dimmer/schakelaar liggen, die wil ik gebruiken om mijn nieuw aangeschafte Tradfri driver aan te sturen. Netjes aangemeld bij Z2M, werkte prima, maar nu wil ik die schakelaar in gebruik nemen en gebeurt er iets vreemds: zolang ik de schakelaar "aan" ingedrukt houd, branden de lampjes aan de driver. Laat ik los, dan gaan ze gelijk uit. Zet ik in Z2M de driver aan en druk ik op de knop op "uit" dan gaan ze gelijk netjes uit.

Wat zie ik hier over het hoofd? Ik heb er trouwens in HA een automation (of eigenlijk twee: eentje voor aan en een voor uit) van gemaakt, is dat überhaupt de meest logische methode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Je automation klopt niet @Stalensnuitje.

Deze Ikea schakelaar geeft enkel de "action" waarde aan wanneer je de knopt indrukt, bij het loslaten vervalt deze weer.

Automation aanpassen die triggert enkel bij veranderingen van xx naar "on" (inschakelen) en dan weer van xx naar "off" (uitschakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Hmm, is dat specifiek voor deze schakelaar dan? Ik heb ook een Styrbar, die laat ik voor zover ik weet op dezelfde manier in- en uitschakelen (al doet die een hele groep lampen en outlets ineens).

Ik wil in dit geval eigenlijk gewoon de driver kunnen in- en uitschakelen met een klik en dimmen d.m.v. het ingedrukt houden van de knoppen. Eigenlijk de standaard functionaliteit dus O-) maar dan zonder de Ikea-hub ertussen.

Misschien wel een n00b-vraag, maar ik moet de koof waar het spul in komt nog aftimmeren voordat de stukadoor komt en ik wilde het graag gewoon even testen vooraf, vandaar even de gemakzuchtige optie :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Wat je wilt kan gewoon @Stalensnuitje, zo heb ik het namelijk ook :).

Verschilt per schakelaar, heb ook anderen die op de zelfde manier werken.

Ik heb het via Node-RED lopen maar kan ook prima in gewoon HA automation.

Druk je de "aan" knop in krijg je als action "on". Laat je de knop los gaat action terug naar "null" (geen dus).
Druk je de "uit" knop in krijg je als action "off". Laat je de knop los gaat action terug naar "null" (geen dus).
Houd je de "aan" knop ingedrukt krijg je als action "brightness_move_up" Laat je de knop los gaat action terug naar "brightness_stop".
Houd je de "uit" knop ingedrukt krijg je als action "brightness_move_down" Laat je de knop los gaat action terug naar "brightness_stop".

Op basis hier van maak je automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben me aan 't orienteren ivm slimme verlichting: Ik heb een vraagje mbt groups: kan je een device in twee verschillende groepen steken (eg een groep "keuken" en een groep "keuken kookeiland")? Ik denk van niet maar wou het toch even checken als in assumptions are the mother of all...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

moozzuzz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:50:
Ik ben me aan 't orienteren ivm slimme verlichting: Ik heb een vraagje mbt groups: kan je een device in twee verschillende groepen steken (eg een groep "keuken" en een groep "keuken kookeiland")? Ik denk van niet maar wou het toch even checken als in assumptions are the mother of all...
Volgens mij wel. Echter heb je wel een maximaal aantal op een device. Bij ikea is dat geloof ik 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Sinds 2 weken ben ik begonnen met Zigbee en zigbee2mqtt op home assistant ik had een aantal temperatuur sensoren gekocht en Sonoff zigbee 3.0 plus dongle. Dat werkte redelijk goed alleen was het bereik niet al te best (niet gek gezien het geen routers zijn) toen had ik wat aqara smart plugs gekocht maar daar het maar klein beetje beter van. Dus na wat googlen leek de beste optie nog extra sonoff usb dongles met router firmware. Maar helaas die lijk een nog slechter bereik te hebben.

Zijn er dingen die ik zou kunnen testen ? ik ben al van channel 11 naar 25 gegaan (daar zit minder WiFi)

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:35
Cyrus The Virus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:41:
Sinds 2 weken ben ik begonnen met Zigbee en zigbee2mqtt op home assistant ik had een aantal temperatuur sensoren gekocht en Sonoff zigbee 3.0 plus dongle. Dat werkte redelijk goed alleen was het bereik niet al te best (niet gek gezien het geen routers zijn) toen had ik wat aqara smart plugs gekocht maar daar het maar klein beetje beter van. Dus na wat googlen leek de beste optie nog extra sonoff usb dongles met router firmware. Maar helaas die lijk een nog slechter bereik te hebben.

Zijn er dingen die ik zou kunnen testen ? ik ben al van channel 11 naar 25 gegaan (daar zit minder WiFi)
Probeer eerst je dongle (coordinator) aan een USB verlengsnoer te hangen zodat hij minder last heeft van interference van je rPI of NUC. Daarnaast heeft Zigbee het erg lastig om door beton te gaan, je zult genoeg (Zigbee) Routers moeten hebben wil dat goed werken. Je hebt nu wel een goed excuus om alle lampen te vervangen door Zigbee lampen, dat werkt erg goed 😀

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
daxy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Probeer eerst je dongle (coordinator) aan een USB verlengsnoer te hangen zodat hij minder last heeft van interference van je rPI of NUC. Daarnaast heeft Zigbee het erg lastig om door beton te gaan, je zult genoeg (Zigbee) Routers moeten hebben wil dat goed werken. Je hebt nu wel een goed excuus om alle lampen te vervangen door Zigbee lampen, dat werkt erg goed 😀
ja heb er al 4 meter USB verleng kabel aan zitten. Mijn Sonoff coordinator hangt in de garage net moet door 1 stenen muur heen daar had ik de ander sonof router geplaatst afstand daar tussen is iets van 2 a 3 meter.

Krijg ook volgende error:

code:
1
Failed to ping ' Sonof Router' (attempt 2/2, Read 0x00124b0024c171d3/242 genBasic(["zclVersion"], {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 10666 - 242 - 113 - 0 - 1 after 10000ms))

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Op basis van mijn vorige post kreeg ik een goede tip van @Boel-Shit over een specifieke automation blueprint. Dat leek in eerste instantie super eenvoudig, ware het niet ik handmatig (run actions) wel de driver kan in- en uitschakelen en dimmen, maar hij reageert niet op mijn knoppen (E1743 noch Styrbar) :?

Wat me wel opviel (en dat kwam ik via Google ook meer tegen) is dat mijn beide E1743s in Z2M een "Bind" hebben met "default_bind_group". Geen idee wat het inhoudt, maar het blijkt nu zo te zijn dat ik met een van de E1743s blijkbaar ook een van mijn andere Ikea-lampen aanstuur, terwijl ik dat nooit heb ingesteld.

Ik ben alleen geen held in troubleshooting en heb eigenlijk geen idee of ik nou binnen HA, de blueprint of Z2M moet beginnen met zoeken naar het issue. Iemand een gouden tip om me op gang te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Iemand ervaring met koppelen van de Aqara H1 wall switch no-neutral? Gaat om deze: https://zigbee.blakadder.com/Aqara_WS-EUK02.html

Ik heb hem aangesloten maar ik zie nul respons qua ledjes en dus kan ik ook niet koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Vos Genoeg belasting aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Kan je dat toelichten? :$ Ik heb een bestaande schakelaar losgekoppeld en de switch op die bekabeling aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Vos Maar wat voor lamp hangt er nu aan? Zo'n smart no-neutral schakelaar heeft wel wat belasting (van de lamp) nodig om goed te werken. Meestal (maar valt geen hard getal aan te hangen, zeker met led) heb je toch wel >10W lamp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Septillion schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:01:
@Vos Maar wat voor lamp hangt er nu aan? Zo'n smart no-neutral schakelaar heeft wel wat belasting (van de lamp) nodig om goed te werken. Meestal (maar valt geen hard getal aan te hangen, zeker met led) heb je toch wel >10W lamp nodig.
Er hingen 3 GU10 spotjes van 4.8W per stuk aan. Heb ook getest met oudere van 50W per stuk, maar nog geen resultaat.

Ben in eerste instantie eigenlijk benieuwd of de schakelaar niet DOA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Vos Wat vaak help om fouten uit te sluiten is om een testopstelling met een stekker even te maken.

Maarja, in dit geval met maar twee aansluitingen kan er niet heel veel fout. Gaan de lampen nog aan als je de schakelaar van de muur haalt en de twee draden gewoon doorlust? Draden zitten goed in de module?

Zie nog wel dat het een dubbele is, niet toevallig verkeerde klemmen gebruikt? Ook al eens de tweede uitgang getest? Zou kunnen dat de belasting verplicht op één van de twee moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

@Vos je hebt nog niet in dit topic gezocht denk ik. ;)
Ik heb de boel met bypass condensatoren prima aan de gang gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Grozno schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:28:
Ik heb gezocht en jouw bericht ook gezien, maar daaruit maakte ik op dat jouw switch wel al iets deed :)

De reactie onder een van je berichten had ik gemist. Thnx :)

[ Voor 16% gewijzigd door Vos op 30-08-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Grozno schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:28:
Als je de switch aansluit moet de led dan al oplichten? Bij indrukken? Ik kom nog niet verder, heb er toch voldoende wattage aanhangen.

Een andere stap zou de condensator nog kunnen zijn, maar ik wil uitsluiten dat de switch niet DOA is. Maar hoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Vos schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Als je de switch aansluit moet de led dan al oplichten? Bij indrukken? Ik kom nog niet verder, heb er toch voldoende wattage aanhangen.

Een andere stap zou de condensator nog kunnen zijn, maar ik wil uitsluiten dat de switch niet DOA is. Maar hoe...
Test opstelling maken met een gewone lamp of een led lamp die minimaal 10W is (geen smart led lamp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Jazsie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:05:
[...]

Test opstelling maken met een gewone lamp of een led lamp die minimaal 10W is (geen smart led lamp).
Hoe ziet die test opstelling er uit? Sorry noob hier :p

Heb het volgende liggen:
- een 18W lamp met bruine en blauwe draad.
- een stekker met bruine en blauwe draad
- de switch

[ Voor 5% gewijzigd door Vos op 30-08-2022 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Vos
Stekker blauw => Lampje blauw
Stekker bruin => Schakelaar L
Lampje bruin => Schakelaar L1

Werkt dat niet voor het laatste eens L2 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Vos schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Met een gewone lamp zou de switch zeker iets moeten doen. Gaat de lamp wel aan als de draden juist aangesloten zijn? Zo niet, dan is er iets mis denk ik. Maar dat is hier wat off topic aan het gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Septillion schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:57:
@Vos
Stekker blauw => Lampje blauw
Stekker bruin => Schakelaar L
Lampje bruin => Schakelaar L1

Werkt dat niet voor het laatste eens L2 proberen.
Helaas nul resultaat, geen lamp die aan gaat of een led op de switch die gaat branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Vos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

Helaas nul resultaat, geen lamp die aan gaat of een led op de switch die gaat branden.
Klinkt als een DOA dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Agreed :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Denk idd dat deze DOA is @Vos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57381

@PuckStar Ik heb zo'n CC2531 kit, je mag mij toevoegen aan de start post voor als mede Tweakers zo'n programmmer nodig hebben omgeving Zevenaar/Doesburg.

• RobertMe
Anoniem: 57381 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:57:
@PuckStar Ik heb zo'n CC2531 kit, je mag mij toevoegen aan de start post voor als mede Tweakers zo'n programmmer nodig hebben omgeving Zevenaar/Doesburg.
Ik vermoed niet dat daar nog veel vraag naar zal zijn? De CC2531 wordt sterk afgeraden omdat er vele betere alternatieven zijn (Sonoff, ZZH, Slaesh) op basis van een nieuwe Zigbee chip.
Zelf heb ik in ieder geval met de Amazon Prime days ook maar een Sonoff opgepikt en een week of drie terug ook maar eens in gebruik genomen ter vervanging van een CC2531.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57381

RobertMe schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:13:
[...]

Ik vermoed niet dat daar nog veel vraag naar zal zijn? De CC2531 wordt sterk afgeraden omdat er vele betere alternatieven zijn (Sonoff, ZZH, Slaesh) op basis van een nieuwe Zigbee chip.
Zelf heb ik in ieder geval met de Amazon Prime days ook maar een Sonoff opgepikt en een week of drie terug ook maar eens in gebruik genomen ter vervanging van een CC2531.
Geen idee maar ik las de openingspost en omdat ik zo'n ding heb dacht ik: dat meld ik even. Maar wellicht is een nieuwe of vernieuwde openingspost (deel 2 topic?) een idee? 282 pagina's doorakkeren om de nieuwste inzichten te vinden is niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

En het is tijd voor Koen met zigbee2mqtt 🙃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf8eFV2ZNvf0ZT9yzmWhf7xT8m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvYW1ejRNIQ9w0bAMdsIbZ3N.jpg?f=fotoalbum_large

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-06 21:42
Zoals sommigen al als tip gaven: Laten we naar een Deel 2 van dit topic gaan!

Ik heb de openingspost ook weer wat geüpdatet en als daar suggesties voor zijn hoor ik het graag via een mention of persoonlijk bericht!

[ Voor 31% gewijzigd door PuckStar op 03-09-2022 14:58 ]

[My Home Automations]

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.