Flappie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:59:
Weet niet of dit helemaal het juiste topic is maar ik vermoed dat ik hier de meeste kans maak
Ben op zoek naar ZigBee rookmelders. Ik zag dat Xiaomi melders heeft voor een leuke prijs en ze worden gemaakt (in samenwerking met) door Honeywel. Is dit een betrouwbaar ding? Of kan ik beter verder kijken?
Ik heb zelf 1 Zigbee KlikAanKlikUit (KaKu)ZSDR-850 rookmelder gekocht bij BOL (was 2 weken geleden 28 euro) om eens te testen naast mijn Lupus Electronics rookmelders V2 met een "eigen 868MHz freq.). Van een review is het nog niet gekomen in deze vakantietijd. Deze KaKu melder voldoet aan aan de NEN 2555/(N)EN14604. Dit houdt dus in dat die zelfstandig werkt en getest kan worden en ALLEEN lokaal kan worden uitgezet en ook lokaal/zelfstandig aangeeft (geluidje evt. LEDlichtje voor x dgn) dat de batterij bijna leeg is. De modellen die er het zelfde uitzien, zijn allemaal rebranded HEIMAN modellen.
De KaKu melders kunnen niet onderling gekoppeld worden volgens mij. Dus in feite krijg ik "low battery" en een "grote alarm melding" op mijn Hub, die doorgaat naar mijn smartphone en waar ik scenes aan kan koppelen (op mijn Lupus XT2-plus Hub) die ook weer andere zaken kan activeren (sirene, licht etc.).
KaKu meldt netjes dat hun systemen niet geschikt zijn voor Life-support. Dus gelukkig is de norm dat al die dingen zelfstandig dat wel moeten doen. het zelf-test knopje op de KaKu melder doet de test lokaal maar geeft ook een melding richting mijn Hub, dus ik kan goed testen of alle zaken van mijn Hub (zoals hierboven vermeld) goed werken. Er zijn ook melders die met het zelf-test knopje alleen lokaal de melder testen en niets doorgeven aan je Hub, Bij die moet je een speciale "rookgas" spuitbus (bijv van Abus) kopen om je Hub etc. te testen, niet echt handig.
Mijn vrouw vindt de KaKu een mooi klein melder-tje t.o.v. de veel groter Lupus V2.
Nadeel is dat deze KaKu iedere 60 sec. even het rode ledlampje laat oplichten ten teken van ik ben "live en werk" en dit is NIET uit te zetten (dit is geen verplichte Norm, zoals velen wel beweren). De meeste Melders in NL hebben dit "lichtje aan iedere x sec" en je kan het als erg vervelend ervaren in de slaapkamer.
Ik ben van plan een algemeen artikel te schrijven over Rookmelders en het draadloze Alarm. Ik ben er nog niet aan toegekomen. Het jammere van de NEN normen is dat ze volgens mij er niet uitgekomen zijn welk draadloos signaal je zou moeten gebruiken. Dus heb je melders met Wifi, Zigbee, Z-wave, "eigen 433Mhz protocol" en "eigen 868MHz protocol.". Een gemiste kans.
Melders die onderling gekoppeld kunnen worden (dat wordt sterk aangeraden) zouden dit ook weer zelfstandig moeten doen via het draadloze signaal. Dus de Melder die rook signaleert is gekoppeld aan alle andere melders en stuurt hen een draadloos signaal. Daar mag ook geen Hub aan te pas komen is volgens mij de norm.
Alle door de zorgverzekeraars geleverde Melders (is voor Doven en Slechthorende) werken met een "eigen 868MHz freq.) en een ster-netwerk, geen mesh-netwerk.
Voor alle professionele zorg apparatuur is wel vast gesteld een 868MHz frequentie te gebruiken en ze zijn volgens mij allemaal Ster-netwerk.
De "betere" Rookmelders (Fire-angel, EI etc.) hebben voor de melders losse draadloze signaal modules met hun eigen batterij (dat is wel verplicht bij Bedrade Melders met een draadloos gedeelte voor de koppeling met andere melders). Omdat ze de bui al zien hangen. Straks wordt de 868Mhz toch verplicht voor het onderling melder activeren.
Kortom een probleem voor Hubje die niet werken met een 868Mhz ster-netwerk. Want ze gaan niet 868Mhz en bijvoorbeeld Zigbee in een melder stoppen voor de consument. De betere Alarm-systemen gebruiken wel "eigen 886Mhz met ster-netwerk" en hebben ook rookmelders. Elro heeft wel een setje met een K1-plug/Hub (wordt straks de K2) die geheel met 868MHz werkt, Ik weet niet of dat koppelt aan jouw Hubje.
Het is ook jammer dat bijvoorbeeld Google Nest wel onderling koppeling realiseert met WiFi terwijl de betrouwbaarheid erg slecht kan zijn ook vanwege de Mesh-netwerken. maar ze voldoen aan de norm want die is niet gespecificeerd (voor uitzetten gebruiken ze korte afstand "is lokaal" : BLuetooth).
Met onderling koppelen via Zigbee heb ik geen ervaring, maar daar speelt hetzelfde probleem.
Ben benieuwd wat voor Zigbee melder je gaat nemen. Vooral of je "onderling" koppelen neemt.
Ik ben zelf tevreden met mijn Lupus melders (868MHz) omdat ze zo'n goed bereik hebben in mij 4 hoog betonnen casco woning , zonder versterking van het signaal van de Hub. Op de 4de verdieping hangt er 1 boven mijn Zonnepaneel omvormers en die heeft een prima bereik met de 868MHz!
Zie ook mijn artikel over alle draadloze signalen voor kritische toepassingen (bijlage 02) voor Alarm/smarthome:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Oeps nog een toevoeging aan dit lange verhaal:
Zigbee Melders met alleen batterij voeding zullen hoogst waarschijnlijk niet onderling koppelen. Omdat dit een soort default is voor batterij gevoede (end) devices bij Zigbee (geen norm). Dus de 220v melder met een apart gedeelte voor draadloos (ik zie ze alleen met aparte batterij gevoed) zullen dan ook wel niet onderling koppelen als de module Zigbee is met eigen batterij voeding ???? Je moet toch een router functie er in hebben om zelfstandig andere melder van een alarm signaal te voorzien (Mischien ZZL onder Zigbee??).
Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft
[
Voor 14% gewijzigd door
Antonio di op 01-08-2022 23:32
]