Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-04 14:33
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/Koenkk/zigbee2mqtt/master/images/logo.png

Intro

Dit topic is bedoeld om zigbee2mqtt gebruikers en wannabe gebruikers bij elkaar te brengen.

Zigbee2mqtt is open source software waarmee je je zigbee apparaten via MQTT kunt uitlezen en aansturen.
Je kunt het dus onder andere koppelen aan Home Assistant en Domoticz.
Met deze software en relatief goedkope hardware die je ervoor nodig hebt, heb je in principe geen andere Zigbee hubs meer nodig zoals Philips Hue, Xiaomi Gateway of Trädfri. Dat scheelt dus geld en extra devices.

Architectuur:

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/Koenkk/zigbee2mqtt/master/images/architecture.png

Ondersteunde componenten en adapters:

Klik hier voor een lijst van alle ondersteunde componenten.
Alsnog kun je een (nog) niet ondersteund component ook zelf toevoegen.
Het kan zijn dat er alweer nieuwere devices ondersteund worden terwijl die nog niet op deze pagina's genoemd worden. Als je jouw device niet kunt vinden kijk dan eerst dus in de recente release notes want wellicht wordt het al wel ondersteund!

Er zijn diverse adapters (ook wel hub of coordinator genoemd) die met Zigbee2mqtt werken. Zie hier welke dat zijn.
Een zeer veel gebruikte adapter is de SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus ZBDongle-P Deze kun je tegenwoordig makkelijk flashen met behulp van deze docker image.

Het leuke aan de adapters/hubs is dat je daarmee niet de hub van een merk zelf meer nodig hebt.
Dus geen Hue bridge, Xiaomi hub etc.

Routers:

Om het bereik van het Zigbee netwerk te vergroten kun je onder andere routers inzetten.
Maar meestal is het niet nodig een specifieke router in te zetten. Namelijk vrijwel alle niet op batterij gebaseerde Zigbee devices werken automatisch als router/repeater.
Met bijvoorbeeld een Zigbee lamp of stekker vergroot je dus automatisch je Zigbee netwerk bereik.

Pairing tips:

Kijk sowieso altijd bij de informatie van het supported device of er tips staan betreft het pairen.

De meldingen "Message without device!" komen wel langs maar dat weerhoudt het pairen niet.
Pairen kun je als volgt doen:
- zet zigbee2mqtt in pair modus
- eventueel: schakel over naar zigbee2mqtt log scherm en refresh regelmatig,
- eventueel: haal batterij even uit het device dat je wilt pairen zodat zodat het goed gereset is,
- druk op de reset knop 3-5 sec. tot de led oplicht (pairing aanduiding - per device is dat soms wat verschillend),
- daarna elke 2 seconden even kort de reset knop intikken zodat hij verbinding onderhoudt. Pairing kan soms wel 10 - 15 sec. duren dus gewoon doorgaan,
- indien je in de zigbee2mqtt log "Message without device!" en "Device incoming" meldingen ziet gewoon even doorgaan met elke 2 seconden even kort de reset knop intikken, tot je de string met info van het device langs ziet komen die aangeven dat het pairen gelukt is.
- eventueel daarna de zigbee2mqtt even herstarten zodat je het device netjes in de lijst van zigbee2mqtt ziet terugkomen.
- als het toch niet is gelukt dit geheel herhalen.

Wellicht heb je dit allemaal wel gedaan, maar ik zie toch vaak dat men te vroeg stopt bij de melding "Message without device!". Het contact onderhouden door om de sec. even kort de reset knop intikken op het device is belangrijk. Verder moet de batterij in orde zijn (2.9 - 3.0 volt) en de zigbee2mqtt stick/hub (<5 mtr).

Behuizingen:

Een aantal behuizingen om te 3D printen, voor de zigbee2mqtt stick en optionele extra routers:
https://www.thingiverse.com/search?q=Zigbee2mqtt

In principe kun je alle informatie op de officiële website vinden maar in dit topic kunnen we elkaar verder helpen en tips&tricks uitwisselen.

Heb je aanvullingen voor deze topicstart laat het mij aub weten via een mention of persoonlijk bericht!

[ Voor 22% gewijzigd door PuckStar op 14-02-2024 09:30 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:32

Mars Warrior

Earth, the final frontier

En het is tijd voor Koen met zigbee2mqtt 🙃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf8eFV2ZNvf0ZT9yzmWhf7xT8m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvYW1ejRNIQ9w0bAMdsIbZ3N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_bII_OQ6vtYL3v2zMjdpB4RF0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ow4JVm8pfE63M4ojucpxiBws.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZ7t6G5zjsVX4xwG1iDM9a85oAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spm5pZXSVqZLpGDbCwHCk7Us.jpg?f=fotoalbum_large

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-04 10:12
Ha top :) leuke foto's (y)
Mooi begin van een nieuw topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-04 10:12
En @PuckStar bedankt natuurlijk. Goede topicstart denk ik. Vorige topic had een warning dacht ik, misschien is het handig om dat hier ook te doen?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Koenkk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 00:10
Aan iedereen die er bij was vandaag, super bedankt! Wat een ervaring zeg 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apenwang
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-03 20:23
Koenkk schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:46:
Bedankt voor de heldere en leuke presentatie! Het geeft me net het duwtje in de rug om mijn huidige Zigbee netwerk te migreren en eindelijk de Tradfri hub te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:57

Vos

AFCA

apenwang schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:59:
[...]

Bedankt voor de heldere en leuke presentatie! Het geeft me net het duwtje in de rug om mijn huidige Zigbee netwerk te migreren en eindelijk de Tradfri hub te verwijderen.
Is de presentatie ergens terug te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apenwang
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-03 20:23
Vos schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:09:
[...]

Is de presentatie ergens terug te kijken?
Helaas, tijdens de introductie werd aangegeven dat dit niet het geval is. Zelfs als deelnemer zou ik graag iets meepikken van de overige breakoutsessies. Misschien dat de presentatoren op eigen initiatief iets willen/mogen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-04 11:07
Koenkk schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:46:
Niets ten nadele van de andere sessies , maar vond dat jij een echt goede presentatie met mooie opbouw had! Én vast al vaker gezegd, onwijs knap dat je dit allemaal gebouwd hebt naast het feit dat je ook een (fulltime?) baan hebt!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000

Vos

AFCA

Zijn er Tweakers die de Philips hue tap dial aan de praat hebben gekregen? Hij moet nu officieel ondersteund worden.

Ik had er wat vreemds mee, mijn tap dial werd prima herkend en ik kon hem goed bedienen. Echter het apparaat moest retour ivm een visuele beschadiging.

Toen heb ik twee nieuwe besteld, echter werken die niet goed. Ik krijg geen reactie als ik listen naar events. Het apparaat koppelt wel goed.

Komt iemand dat toevallig bekend voor? Of een idee wat de oorzaak kan zijn?

Meer info in het Github issue.

• GertJan2012
Iemand enig idee waar mijn configuratie misloopt?? Als test leek het mij leuk om een 2e HA omgeving op te zetten, om wat dingen te kunnen testen, en misschien om op de langere termijn mijn huidige HA omgeving van waarbij ik Zigbee2MQTT draai met een C2531 stick ,te upgraden naar een Sonoff ZIgbee 3.0 Plus stick.
Ik heb de nieuwe test omgeving opgezet met de MQTT broker Add-On en de Zigbee2MQTT Add-on en tevens de stick van de laatste firmware voorzien.
Wat ik ook probeer, ik krijg Zigbee2MQTT niet gestart en krijg keer op keer de volgende foutmelding in de log. Via Google kan ik niet veel terugvinden, maar soms lees ik dat het beter werkt als je een USB verlengkabel gebruikt, ook dat heb ik al geprobeerd, maar foutmelding blijft hetzelfde..Zigbee Channel aanpassen zou ook een optie kunnen zijn, maar ik kan nergens terugvinden in de configuratie waar ik dat moet doen, kortom ik ben het spoor een beetje bijster.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Zigbee2MQTT:info  2022-09-08 22:32:16: Starting Zigbee2MQTT version 1.27.2 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info  2022-09-08 22:32:16: Starting zigbee-herdsman (0.14.53)
Zigbee2MQTT:error 2022-09-08 22:33:22: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2022-09-08 22:33:22: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2022-09-08 22:33:22: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2022-09-08 22:33:22: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2022-09-08 22:33:22: Error: network commissioning timed out - most likely network with the same panId or extendedPanId already exists nearby
    at ZnpAdapterManager.beginCommissioning (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:347:23)
    at ZnpAdapterManager.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:92:17)
    at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:132:29)
    at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:58:27)
    at Controller.start (/app/lib/controller.ts:101:27)
    at start (/app/index.js:109:5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:05
GertJan2012 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:42:
Iemand enig idee waar mijn configuratie misloopt?? Als test leek het mij leuk om een 2e HA omgeving op te zetten, om wat dingen te kunnen testen, en misschien om op de langere termijn mijn huidige HA omgeving van waarbij ik Zigbee2MQTT draai met een C2531 stick ,te upgraden naar een Sonoff ZIgbee 3.0 Plus stick.
Ik heb de nieuwe test omgeving opgezet met de MQTT broker Add-On en de Zigbee2MQTT Add-on en tevens de stick van de laatste firmware voorzien.
Wat ik ook probeer, ik krijg Zigbee2MQTT niet gestart en krijg keer op keer de volgende foutmelding in de log. Via Google kan ik niet veel terugvinden, maar soms lees ik dat het beter werkt als je een USB verlengkabel gebruikt, ook dat heb ik al geprobeerd, maar foutmelding blijft hetzelfde..Zigbee Channel aanpassen zou ook een optie kunnen zijn, maar ik kan nergens terugvinden in de configuratie waar ik dat moet doen, kortom ik ben het spoor een beetje bijster.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Zigbee2MQTT:info  2022-09-08 22:32:16: Starting Zigbee2MQTT version 1.27.2 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:error 2022-09-08 22:33:22: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2022-09-08 22:33:22: Error: network commissioning timed out - most likely network with the same panId or extendedPanId already exists nearby
    at ZnpAdapterManager.beginCommissioning (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:347:23)
    at ZnpAdapterManager.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:92:17)
    at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:132:29)
Probeer je dit op te zetten met dezelfde stick waarmee je ook ZHA draait? Dat gaat dus niet, lukt alleen als je een 2e stick gebruikt.

Hier sinds vandaag de nieuwe sonoff stick in gebruik met MQTT2Zigbee en werkt perfect.
Daarnaast nog een Deconz met ZHA, maar ga nu alles op het gemakje overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
ralphkeb schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:00:
[...]

Probeer je dit op te zetten met dezelfde stick waarmee je ook ZHA draait? Dat gaat dus niet, lukt alleen als je een 2e stick gebruikt.

Hier sinds vandaag de nieuwe sonoff stick in gebruik met MQTT2Zigbee en werkt perfect.
Nee zeker niet, mijn “live” omgeving draait op een C2531 stick, dus dat is het probleem niet.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

GertJan2012 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:49:
[...]

Nee zeker niet, mijn “live” omgeving draait op een C2531 stick, dus dat is het probleem niet.
Heb je wellicht je configuratie bestand gekopieerd waardoor je nu hetzelfde pan_id gebruikt? Zoiets suggereert de error namelijk.

https://www.zigbee2mqtt.i...twork.html#network-config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:59

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik wilde af van de WiFi ZiGate die ik tot op heden gebruikte (deze wilde geen devices meer pairen wat alleen op te lossen is met een complete reset en hij mist wel eens wat updates van devices) dus heb bij de Lidl zo’n Silvercrest gateway gescoord om via Zigbee2mqtt te kunnen gaan werken. De eerste sensoren (Aqara temp/hum, een sonoff SNZB02 en een tweetal Aqara doorsensoren) pairden zonder issue en de updates van de devices komen perfect door. Om het bereik in huis wat te verbeteren wilde ik wat routers toevoegen en ik ben begonnen met een Ikea Smart plug die op zowel de Zigate als de Ikea gateway prima werkt. Met zigbee2mqtt heb ik minder succes. Het device joined maar blijft op Unsupported staan en na een paar minuten verschijnt de melding “Interview failed”

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
info 2022-09-11 11:09:27Device '0x588e81fffe6aef16' joined
info 2022-09-11 11:09:27MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0x588e81fffe6aef16","ieee_address":"0x588e81fffe6aef16"},"type":"device_joined"}'
info 2022-09-11 11:09:27MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":{"friendly_name":"0x588e81fffe6aef16"},"type":"device_connected"}'
info 2022-09-11 11:09:27Starting interview of '0x588e81fffe6aef16'
info 2022-09-11 11:09:27MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0x588e81fffe6aef16","ieee_address":"0x588e81fffe6aef16","status":"started"},"type":"device_interview"}'
info 2022-09-11 11:09:27MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"interview_started","meta":{"friendly_name":"0x588e81fffe6aef16"},"type":"pairing"}'
error 2022-09-11 11:12:27Failed to interview '0x588e81fffe6aef16', device has not successfully been paired
info 2022-09-11 11:12:27MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0x588e81fffe6aef16","ieee_address":"0x588e81fffe6aef16","status":"failed"},"type":"device_interview"}'
info 2022-09-11 11:12:27MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"interview_failed","meta":{"friendly_name":"0x588e81fffe6aef16"},"type":"pairing"}'

In de zigbee-herdsman log zie ik:

code:
1
adapter:ezsp:debg Node descriptor request for '60690' failed (Error: {"address":60690,"clusterId":32770,"sequence":6} after 30000ms), retry

Iemand enig idee wat ik kan doen om dit te fixen? Heb de plug via de Ikea app al bijgewerkt naar de nieuwste firmware maar dit maakt geen verschil

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
ralphkeb schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:00:
[...]

Heb jij ook van te voren de firmware op de stick geflashed? En zo ja, ben benieuwd of je een handleiding of filmpje hebt gebruikt om het werkend te krijgen. Misschien moet ik gewoon vanaf 0 nogmaals beginnen om te kijken of ik het dan wel werkend krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:05
GertJan2012 schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:05:
[...]

Heb jij ook van te voren de firmware op de stick geflashed? En zo ja, ben benieuwd of je een handleiding of filmpje hebt gebruikt om het werkend te krijgen. Misschien moet ik gewoon vanaf 0 nogmaals beginnen om te kijken of ik het dan wel werkend krijg.
Nee hoor, gewoon out of the box.
Ik volg Smart Home Junkie op YouTube, hij heeft daar pas een vlog van op gezet 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 11:42
Goedemorgen, ik zie ineens een nieuw topic!

Vraagje, hopelijk kunnen jullie helpen. Ik heb naar aanleiding van een vraag in het oude topic een blueprint gebruikt voor het aansturen van mijn spotjes en datzelfde wilde ik nu ook doen voor mijn nieuwe dual white LED strip. Ik heb deze blueprint geïmporteerd, ik kan netjes aan, uit en dimmen instellen, maar ik wilde nu juist graag de L+R knoppen gebruiken om de temperatuur van het licht aan te passen. In Z2M zie ik wel netjes de color temp (in 5 termen + percentages) beschikbaar staan, maar in de Automations kan ik geen temperatuurwijziging selecteren.

Zou ik dat in Z2M of HA moeten nakijken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:19:
Goedemorgen, ik zie ineens een nieuw topic!

Vraagje, hopelijk kunnen jullie helpen. Ik heb naar aanleiding van een vraag in het oude topic een blueprint gebruikt voor het aansturen van mijn spotjes en datzelfde wilde ik nu ook doen voor mijn nieuwe dual white LED strip. Ik heb deze blueprint geïmporteerd, ik kan netjes aan, uit en dimmen instellen, maar ik wilde nu juist graag de L+R knoppen gebruiken om de temperatuur van het licht aan te passen. In Z2M zie ik wel netjes de color temp (in 5 termen + percentages) beschikbaar staan, maar in de Automations kan ik geen temperatuurwijziging selecteren.

Zou ik dat in Z2M of HA moeten nakijken? :?
Daarvoor moet je in HA kijken of alle entities enabled zijn. Als ze niet enabled zijn kun je ze ook niet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:15
Goedemorgen,

Ik ben gisteren overgestapt van Deconz/ConbeeII naar Z2M/Sonoff 3.0Plus. Prima gegaan maar nu heb ik continu deze melding in mn log:
Invalid color mode received for entity
Gaat om in totaal 10x een Hue Gu10 BT spot. (https://www.zigbee2mqtt.i...html#philips-929001953301)

Ze geven alle 10 deze melding op willekeurige momenten lijkt het. K zit op de meest recente stable Z2m, HA is ook up to date evenals MQTT.

K had dit issue: https://github.com/home-assistant/core/issues/72727 al gevonden gecombineerd met

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/12663

Maar zowel het ONWAAR (:p) zetten van color sync als verwijderen van de regel color_mode uit de state.json in HA/Z2m map werkt niet.

Iemand nog suggesties? Of had ik uit de state.json het hele device moeten gooien?

Deze suggestie weet ik niet goed hoe ik dat moet doen trouwens:

code:
1
2
mosquitto_pub -t zigbee2mqtt/<dev>/set/color_temp -m 250
mosquitto_pub -t zigbee2mqtt/<dev>/get/color_mode -m ''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
synoniem schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:26:
[...]

Daarvoor moet je in HA kijken of alle entities enabled zijn. Als ze niet enabled zijn kun je ze ook niet kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F_xdtvgBphc3P5AzLkdy3xCuvk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3QB7dLNeeZ2eyUVZg2Rsft75.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yb26FJOnOJvLOeZVopdNWRUuxio=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oLdOQsne643m24MO3uwMNwyW.png?f=fotoalbum_tile

Hmm, het lijkt er niet op. Maar een "dual white zigbee controller" waarvan ik de "dual white" helemaal niet kan controleren in Zigbee lijkt me op z'n minst vreemd :X

Kan ik dat nog ergens beschikbaar maken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:01:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Hmm, het lijkt er niet op. Maar een "dual white zigbee controller" waarvan ik de "dual white" helemaal niet kan controleren in Zigbee lijkt me op z'n minst vreemd :X

Kan ik dat nog ergens beschikbaar maken denk je?
Ja met taalinstelling op Nederlands ga je naar Instellingen->Apparaten en diensten->Entiteiten dan rechts bovenin zie een x-aantal "entiteiten verborgen" klik op WIS en kijk dan in kolom "Uitgeschakeld door" of daar je missende entiteit staat, klik er op en schakel onder "Geavanceerde instellingen" de entiteit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
synoniem schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:17:
[...]

Ja met taalinstelling op Nederlands ga je naar Instellingen->Apparaten en diensten->Entiteiten dan rechts bovenin zie een x-aantal "entiteiten verborgen" klik op WIS en kijk dan in kolom "Uitgeschakeld door" of daar je missende entiteit staat, klik er op en schakel onder "Geavanceerde instellingen" de entiteit in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GncQmKE3MiJIascBg4esqz-py4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lukp0NFCaD7MdqaSN9AJwn9x.png?f=fotoalbum_large
Lijkt er nog niet op :/ Die onderste vier zijn van een andere driver, alleen de bovenste is voor de LED-strip :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:22:
[...]

[Afbeelding]
Lijkt er nog niet op :/ Die onderste vier zijn van een andere driver, alleen de bovenste is voor de LED-strip :?
Weet je zeker dat die entiteit "driver" heet? Ik zou even zonder te filteren door de lijst lopen op entiteiten die uitgeschakeld zijn met een bekende locatie of naam. In principe zal de naam overeenkomen met de gegevens onder Expose van het apparaat onder Z2M. Als daar niets onder staat heeft Z2M geen volledige ondersteuning en HA automatisch ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
synoniem schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:33:
[...]

Weet je zeker dat die entiteit "driver" heet? Ik zou even zonder te filteren door de lijst lopen op entiteiten die uitgeschakeld zijn met een bekende locatie of naam. In principe zal de naam overeenkomen met de gegevens onder Expose van het apparaat onder Z2M. Als daar niets onder staat heeft Z2M geen volledige ondersteuning en HA automatisch ook niet.
Goede, ik heb even op de entity ID gezocht en toen kwamen er twee extra regels bij. Linkquality geloof ik, effect heb ik nu enabled, maar volgens mij is dat nog steeds niet wat ik nodig heb.

Maar nu komt ie: vanwege de WAF wilde ik 'm maar even aan een scene koppelen, dan gaat ie iig (mee) aan met de rest. En wat schetst mijn verbazing als ik 'm als device toevoeg aan de scene 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3okF3F9hvDgq0HcnxHQnoOMeqvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IVIbVwtNFyuUeMeSr3TYhUtw.png?f=fotoalbum_large

Schiet mij maar lek, ik snap het niet meer / nog steeds niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Koepert schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:24:
Goedemorgen,

Ik ben gisteren overgestapt van Deconz/ConbeeII naar Z2M/Sonoff 3.0Plus. Prima gegaan maar nu heb ik continu deze melding in mn log:

[...]

Gaat om in totaal 10x een Hue Gu10 BT spot. (https://www.zigbee2mqtt.i...html#philips-929001953301)

Ze geven alle 10 deze melding op willekeurige momenten lijkt het. K zit op de meest recente stable Z2m, HA is ook up to date evenals MQTT.

K had dit issue: https://github.com/home-assistant/core/issues/72727 al gevonden gecombineerd met

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/12663

Maar zowel het ONWAAR (:p) zetten van color sync als verwijderen van de regel color_mode uit de state.json in HA/Z2m map werkt niet.

Iemand nog suggesties? Of had ik uit de state.json het hele device moeten gooien?

Deze suggestie weet ik niet goed hoe ik dat moet doen trouwens:

code:
1
2
mosquitto_pub -t zigbee2mqtt/<dev>/set/color_temp -m 250
mosquitto_pub -t zigbee2mqtt/<dev>/get/color_mode -m ''
Heeft iemand hier nog een suggestie voor? Als het niet klopt en ik wel een issue moet aanmaken, prima, maar dat kan ik nu niet overzien.

HIerop aanvullend. Mijn Hue Gu10 spots hebben allemaal n update klaar staan. De eerste 2 heb ik geupdate. Duurde vrij lang (Krap uur per spot), maar de 3e staan nu al bijna n volle dag op % Tijd resterend N/A .. Is t handig de volgende aan te zetten, deze even van stroom af, what to do?

[ Voor 10% gewijzigd door Koepert op 16-09-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:20
iemand bekend of er ook zigbee elektrische kacheltjes zijn? Voor een speelkamer af en toe te verwarmen.

Xiaomi komt er volgens mij eentje in November van uit, verder nog geen gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 30722

trekker22 schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:02:
iemand bekend of er ook zigbee elektrische kacheltjes zijn? Voor een speelkamer af en toe te verwarmen.

Of een kachel die aan gaat als de stroom er op staat en een zigbee tussenstekker? ;)
Zo hield ik de garage voorheen vorst vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

trekker22 schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:02:

https://www.gamma.nl/asso...atskachel-2000w/p/B529388
Plus
https://www.gamma.nl/asso...x-smart-plug-eu/p/B128202
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ja ik snap die opties, maar dan heb je geen temperatuur regeling etc, daar weer aparte sensor voor.

Maar met een stekker, kachel en temperatuur sensor kom je er natuurlijk wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 30722

trekker22 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:00:
[...]

ja ik snap die opties, maar dan heb je geen temperatuur regeling etc, daar weer aparte sensor voor.

Maar met een stekker, kachel en temperatuur sensor kom je er natuurlijk wel
Heb hem zelf in home assistant gemaakt.
Een Xiaomi temperatuur sensor van een paar euro https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WSDCGQ01LM.html

Dan een osram/ledvance Z3 smartplug en onze camping kachel.

Voordeel: in het voorjaar ruim ik de kachel op, maar kan ik nog wel de temperatuur zien.
De camping kachel heeft een thermostaat tegen oververhitting, staat op de laagste stand ingesteld als failsafe.
En alles bij elkaar koste het mij een paar tientjes omdat ik de kachel al had, maar denk dat een volledige kachel met thermostaat en zigbee duurder is dan dit aanschaffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-04 17:20
Goedemorgen,
Ik heb een niet ondersteunde Ikea lamp via Zigbee2MQTT, is er een manier om deze werkend te krijgen?
En waar zou ik een verzoek kunnen doen om deze op te nemen?
Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDL2H87huru0TTN3WY9vHaZpI94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4988QX18KxDtkWbDeLhbuESv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
cautje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:14:
Goedemorgen,
Ik heb een niet ondersteunde Ikea lamp via Zigbee2MQTT, is er een manier om deze werkend te krijgen?
En waar zou ik een verzoek kunnen doen om deze op te nemen?
Bedankt!

[Afbeelding]
https://www.zigbee2mqtt.i..._support_new_devices.html

• cautje
Goedemorgen,
Ik probeer om het zigbee kanaal van 11 naar 13 te zetten ivm Homey die op 11 zit.
Ik heb dit in de GUI gedaan maar dan krijg ik meteen "bad gateway"

Ik zag ergens een een log, maar die kan ik niet meer vinden dat er een mismatch was tussen de configuration en de adapter. de adapter stond nog op cannel 11

Hoe pak je een kanaal wijziging aan als het niet via de gui gaat?

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLko3iBK48xEdBGkEo9we9svHW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0VkvJHZE9cclBmvA0w6DQzcI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cautje
cautje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:09:
Goedemorgen,
Ik probeer om het zigbee kanaal van 11 naar 13 te zetten ivm Homey die op 11 zit.
Ik heb dit in de GUI gedaan maar dan krijg ik meteen "bad gateway"

Ik zag ergens een een log, maar die kan ik niet meer vinden dat er een mismatch was tussen de configuration en de adapter. de adapter stond nog op cannel 11

Hoe pak je een kanaal wijziging aan als het niet via de gui gaat?

Bedankt!

[Afbeelding]
Gevonden en het werkt!

ChirpyTurnip
on 19 Jun 2021
Hi,

Because I spent a couple of hours mucking around to find an answer to this rather simple problem I thought I would post it so that others googling in the future for the same answer won't just find posts with people asking questions like:

"How to change zigbee channel on my zzh! stick?"
"Changing channel with zigbee2mqtt doesn't work"
"Log says Channel List: configured=15, adapter=11 - how to change channel?"

The answer is simple - it's a TWO stage process:

Step 1 - Set the channel you want

Change your configuration.yaml to specify the channel you want;

OR

Change it in the zigbee2mqtt GUI by going to Settings > Advanced > ZigBee channel

Step 2 - Apply the change

Stop zigbee2mqtt (either by stopping the service or stopping the docker container)
Delete the /app/data/coordinator_backup.json file that the system uses to set the channel (this will reset your whole zigbee network)
Restart the zigbee2mqtt service or container
It's possible that editing the coordinator_backup.json file will also work, but given that you'll need to get everything to repair again it's largely a moot point I suspect.

It's incredible that Step 2 is so easy yet so hard to find....hopefully this post will help the next schmuck looking for answers.

CP.

• trekker22
Iemand ook de GledOpto GL-S-003Z GU10 spotjes in gebruik?

Ooit gekocht als goedkoop alternatief voor Hue color spotjes.

Tot vorig jaar december werkte dit goed, echter sinds een update van zigbee2mqtt ontbreekt ineens de:

"color_mode": "color_temp" en kan ik de lamp alleen maar in kleur laten schijnen (En dat is ook niet heel fel).

Lampen hebben het jaren gekund, maar lijkt nu alsof de Zigbee2mqtt device database fout is?

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/3165
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/11303

refereert hier ook aan, maar geen reactie op.

Lampen zijn eigenlijk nog prima, jammer om weg te doen, maar ze moeten o
ook wit licht kunnen geven.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:35
Ik heb een probleem met het aan de praat krijgen van zigbee2mqtt. Ik draai home-assistant en zigbee2mqtt in een docker container. De juiste poorts (/dev/ttyACM0) is toegevoegd aan de zigbee2mqtt-container.
Ik gebruik de Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus model ZBDongle-E (dus niet de P-versie). Ik heb in configuration.yaml in de zigbee2mqtt-folder adapter: ezsp toegevoegd onder serial.

Dit is het stukje code van docker-compose:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  homeassistant:
    container_name: homeassistant
    image: ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable
    volumes:
      - /home/jan/docker/homeassistant/config:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    restart: unless-stopped
    privileged: true
    network_mode: host

zigbee2mqtt:
    container_name: zigbee2mqtt
    image: koenkk/zigbee2mqtt:latest-dev
    restart: unless-stopped
    volumes:
      - /home/jan/docker/zigbee2mqtt/data:/app/data
      - /run/udev:/run/udev:ro
    ports:
      - 8080:8080
    environment:
      - TZ=Europe/Berlin
    devices:
      - /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0

Mijn log van zigbee2mqtt ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Using '/app/data' as data directory

Zigbee2MQTT:info  2022-09-22 19:35:08: Logging to console and directory: '/app/data/log/2022-09-22.19-35-08' filename: log.txt

Zigbee2MQTT:info  2022-09-22 19:35:08: Starting Zigbee2MQTT version 1.27.2-dev (commit #639babd)

Zigbee2MQTT:info  2022-09-22 19:35:08: Starting zigbee-herdsman (0.14.57)

Assertion failed: Command (setConfigurationValue) returned unexpected state: [object Object]

Assertion failed: Command (setValue) returned unexpected state: [object Object]

Zigbee2MQTT:info  2022-09-22 19:35:12: zigbee-herdsman started (resumed)

Zigbee2MQTT:info  2022-09-22 19:35:12: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":"3 ","majorrel":"6","minorrel":"10","product":8,"revision":"6.10.3.0 build 297"},"type":"EZSP v8"}'

Zigbee2MQTT:info  2022-09-22 19:35:12: Currently 0 devices are joined:

Zigbee2MQTT:warn  2022-09-22 19:35:12: `permit_join` set to  `true` in configuration.yaml.

Zigbee2MQTT:warn  2022-09-22 19:35:12: Allowing new devices to join.

Zigbee2MQTT:warn  2022-09-22 19:35:12: Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.

Zigbee2MQTT:info  2022-09-22 19:35:12: Zigbee: allowing new devices to join.

Zigbee2MQTT:info  2022-09-22 19:35:12: Connecting to MQTT server at mqtt://10.0.0.11:1883

Zigbee2MQTT:info  2022-09-22 19:35:12: Connected to MQTT server

Zigbee2MQTT:info  2022-09-22 19:35:12: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'

Zigbee2MQTT:info  2022-09-22 19:35:13: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"commit":"639babd","coordinator":{"meta":{"maintrel":"3 ","majorrel":"6","minorrel":"10","product":8,"revision":"6.10.3.0 build 297"},"type":"EZSP v8"},"log_level":"info","network":{"channel":11,"extendedPanID":221,"panID":6754},"permit_join":true,"version":"1.27.2-dev"}'

Zigbee2MQTT:info  2022-09-22 19:35:13: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'

Hij lijkt de stick te zien en is verbonden met mqtt. Echter zodra ik naar het ip-adres ga (10.0.0.11:8080) dan krijg ik een melding dat de site niet te bereiken is.

Ik heb zowel de dev als stable versie van zigbee2mqtt geprobeerd

Weet iemand waarom het mis gaat?

[ Voor 11% gewijzigd door manusjevanalles op 22-09-2022 20:13 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
manusjevanalles schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:53:
...
code:
1
Zigbee2MQTT:info  2022-09-22 19:35:12: Connecting to MQTT server at mqtt://10.0.0.11:1883

Hij lijkt de stick te zien en is verbonden met mqtt. Echter zodra ik naar het ip-adres ga (10.0.0.10:8080) dan krijg ik een melding dat de site niet te bereiken is.

Weet iemand waarom het mis gaat?
10.0.0.11 of 10.0.0.10?

• manusjevanalles
Pardon, 10.0.0.11. typo. Maar dat was niet het probleem, in de browser had ik het adres wel goed.

[ Voor 61% gewijzigd door manusjevanalles op 23-09-2022 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrangler
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-04 09:08
manusjevanalles schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:07:
Pardon, 10.0.0.11. typo. Maar dat was niet het probleem, in de browser had ik het adres wel goed.
code:
1
2
3
# Enable the Zigbee2MQTT frontend
frontend:
  port: 8080

Dit onderaan de configuration.yaml toevoegen.

[ Voor 47% gewijzigd door Wrangler op 23-09-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrangler
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-04 09:08
GertJan2012 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:42:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Ik heb dit probleem ook gehad, opgelost door de coördinator (In mijn geval de Sonoff zigbee 3.0 usb dongle plus) de antenne er af te schroeven en in te pakken met een stuk lood en HEEEEL veel aluminiumfolie.
En daarna Zigbee2Mqqt opnieuw op te starten.
Als Zigbee2mqtt de 1 x goed is gestart , kun je daarna zo vaak op/her staren als nodig, blijft dan gewoon werken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
Wrangler schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:01:
[...]

code:
1
2
3
# Enable the Zigbee2MQTT frontend
frontend:
  port: 8080

Dit onderaan de configuration.yaml toevoegen.
Dit was inderdaad de oplossing! Bedankt!

• minke890
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-11-2024
Hallo, ik ben mijn zigbee netwerk aan het overzetten van deconz naar Z2M. Wat is die interface van z2m fijn vergeleken met deconz! Ben nu langzaam 200 devices naar z2m aan het overzetten. Wel een klus. Z2m docker lijkt ook minder cpu te kosten dan deconz.

Nu al meer dan 20 devices succesvol overgezet. Ik heb wel wat issues met het pairen van de Hue in-wall switch module. Eentje is gelukt om te pairen en werkt naar behoren (ik weet niet meer hoe het me gelukt is). Ik heb er alleen nog 4 die ik maar niet gepaard krijg. Ik volg de instructie op https://www.zigbee2mqtt.io/devices/929003017102.html. In de gui wordt aangegeven dat de module gepaird is maar direct daarna komt het bericht 'device has left the network'. En dan is hij dus weg uit de lijst. Krijg ze dus niet toegevoegd. Iemand hier ervaring mee?

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:35
@minke890 heb je een stukje logging? Je kan de boel ook in debug mode zetten om te checken of er een logische reden is voor de leave_actie

• minke890
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-11-2024
Deshmir schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:00:
@minke890 heb je een stukje logging? Je kan de boel ook in debug mode zetten om te checken of er een logische reden is voor de leave_actie
Ik ga vanavond even kijken. Ik heb wel de E versie van de sonoff stick. Misschien had ik beter de P versie kunnen nemen al was ik bij het bestellen helaas niet op de hoogte dat er twee versies waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Tomba schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:08:
Ik wilde af van de WiFi ZiGate die ik tot op heden gebruikte (deze wilde geen devices meer pairen wat alleen op te lossen is met een complete reset en hij mist wel eens wat updates van devices) dus heb bij de Lidl zo’n Silvercrest gateway gescoord om via Zigbee2mqtt te kunnen gaan werken. De eerste sensoren (Aqara temp/hum, een sonoff SNZB02 en een tweetal Aqara doorsensoren) pairden zonder issue en de updates van de devices komen perfect door. Om het bereik in huis wat te verbeteren wilde ik wat routers toevoegen en ik ben begonnen met een Ikea Smart plug die op zowel de Zigate als de Ikea gateway prima werkt. Met zigbee2mqtt heb ik minder succes. Het device joined maar blijft op Unsupported staan en na een paar minuten verschijnt de melding “Interview failed”

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
info 2022-09-11 11:09:27Device '0x588e81fffe6aef16' joined
info 2022-09-11 11:09:27MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0x588e81fffe6aef16","ieee_address":"0x588e81fffe6aef16"},"type":"device_joined"}'
info 2022-09-11 11:09:27MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":{"friendly_name":"0x588e81fffe6aef16"},"type":"device_connected"}'
info 2022-09-11 11:09:27Starting interview of '0x588e81fffe6aef16'
info 2022-09-11 11:09:27MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0x588e81fffe6aef16","ieee_address":"0x588e81fffe6aef16","status":"started"},"type":"device_interview"}'
info 2022-09-11 11:09:27MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"interview_started","meta":{"friendly_name":"0x588e81fffe6aef16"},"type":"pairing"}'
error 2022-09-11 11:12:27Failed to interview '0x588e81fffe6aef16', device has not successfully been paired
info 2022-09-11 11:12:27MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0x588e81fffe6aef16","ieee_address":"0x588e81fffe6aef16","status":"failed"},"type":"device_interview"}'
info 2022-09-11 11:12:27MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"interview_failed","meta":{"friendly_name":"0x588e81fffe6aef16"},"type":"pairing"}'

In de zigbee-herdsman log zie ik:

code:
1
adapter:ezsp:debg Node descriptor request for '60690' failed (Error: {"address":60690,"clusterId":32770,"sequence":6} after 30000ms), retry

Iemand enig idee wat ik kan doen om dit te fixen? Heb de plug via de Ikea app al bijgewerkt naar de nieuwste firmware maar dit maakt geen verschil
Probleem is verholpen met een Herdsman update in het Dev kanaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 20:36
Na jaren lang altijd een perfect werkende Zigbee2Mqtt gehad te hebben, is het nu helaas herrie. Ik heb geupdate naar versie 1.28 https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases/tag/1.28.0

Dat leek goed te gaan. Echter sindsdien krijg ik me huis niet meer opgestart :P . Enkele fout meldingen in de log, zie onderstaand. Maar waar moet ik beginnen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
okt 02 16:27:28 raspberrypi npm[3696]: > zigbee2mqtt@1.28.0 start /opt/zigbee2mqtt
okt 02 16:27:28 raspberrypi npm[3696]: > node index.js
okt 02 16:27:37 raspberrypi npm[3696]: Zigbee2MQTT:info  2022-10-02 16:27:37: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2022-10-02.16-27-37' filename: log.txt
okt 02 16:27:38 raspberrypi npm[3696]: Zigbee2MQTT:info  2022-10-02 16:27:38: Starting Zigbee2MQTT version 1.28.0 (commit #03ba647d)
okt 02 16:27:38 raspberrypi npm[3696]: Zigbee2MQTT:info  2022-10-02 16:27:38: Starting zigbee-herdsman (0.14.62)
okt 02 16:27:59 raspberrypi npm[3696]: Zigbee2MQTT:error 2022-10-02 16:27:59: Error while starting zigbee-herdsman
okt 02 16:27:59 raspberrypi npm[3696]: Zigbee2MQTT:error 2022-10-02 16:27:59: Failed to start zigbee
okt 02 16:27:59 raspberrypi npm[3696]: Zigbee2MQTT:error 2022-10-02 16:27:59: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
okt 02 16:27:59 raspberrypi npm[3696]: Zigbee2MQTT:error 2022-10-02 16:27:59: Exiting...
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]: Zigbee2MQTT:error 2022-10-02 16:28:00: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]:     at ZStackAdapter.start (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:103:27)
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]:     at Controller.start (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:132:29)
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]:     at Zigbee.start (/opt/zigbee2mqtt/lib/zigbee.ts:58:27)
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]:     at Controller.start (/opt/zigbee2mqtt/lib/controller.ts:101:27)
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]:     at start (/opt/zigbee2mqtt/index.js:109:5)
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]: npm ERR! code ELIFECYCLE
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]: npm ERR! errno 1
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]: npm ERR! zigbee2mqtt@1.28.0 start: `node index.js`
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]: npm ERR! Exit status 1
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]: npm ERR!
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]: npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.28.0 start script.
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]: npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]: npm ERR! A complete log of this run can be found in:
okt 02 16:28:00 raspberrypi npm[3696]: npm ERR!     /home/pi/.npm/_logs/2022-10-02T14_28_00_225Z-debug.log
okt 02 16:28:00 raspberrypi systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
okt 02 16:28:00 raspberrypi systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Failed with result 'exit-code'.
okt 02 16:28:00 raspberrypi systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Service RestartSec=100ms expired, scheduling restart.
okt 02 16:28:00 raspberrypi systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Scheduled restart job, restart counter is at 1.
okt 02 16:28:00 raspberrypi systemd[1]: Stopped zigbee2mqtt.

EDIT: error gevonden, npm cache leeggemaakt en lijkt weer te werken;
code:
1
npm cache clean --force
_/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door roelieboelie op 02-10-2022 16:35 ]

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 10:29
Ik heb hier ineens problemen met een Phillips HUE bewegingssensor.
Soms blijft hij heel lang beweging detecteren terwijl dat al lang weg is.
Net ook om 20:48 was er echt beweging maar zag dat de lamp maar aan bleef.
Tot ik er na toe ging en dan wegloop dan ineens gaat ie over in geen beweging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5VyXjb9uIhopw3OLCzasWjm574=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Wbcb8AoUEBAakWxzdAHuwSq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

ComTech schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:17:
Ik heb hier ineens problemen met een Phillips HUE bewegingssensor.
Soms blijft hij heel lang beweging detecteren terwijl dat al lang weg is.
Net ook om 20:48 was er echt beweging maar zag dat de lamp maar aan bleef.
Tot ik er na toe ging en dan wegloop dan ineens gaat ie over in geen beweging.

[Afbeelding]
Batterij al eens vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 10:29
JBS schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:18:
[...]
Batterij al eens vervangen?
Eigenlijk niet aan gedacht maar had het een aantal maanden terug wel eens gedaan.
Nu nog maar een keer, waren nog 1,37v dus niet geheel overbodig.
2 verse batterijen erin en even afwachten.

Andere vraag: ik heb een Electrolama zig-a-zig-ah! CC2652R stick met firmware 20201026, nu wil ik deze updaten naar 20220219.
Moeten alle zigbee devices dan weer opnieuw gekoppeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Laatst online: 16:07
Is het mogelijk om Z2M scenes via binding te koppelen aan een switch?

Ik heb de switch (Philips Dimmer Switch V2) succesvol gebind aan een group (lampen) incl. de scenes cluster.

Aan/uit via bovenste knop en dimmen werkt perfect. Alleen zou ik graag middels de onderste knop ook kunnen cyclen tussen verschillende scenes. Ik krijg dit in Z2M niet voor elkaar.

Nu tijdelijk opgelost door het in HA op te lossen; de onderste knop geeft als action recall_0 en recall_1, dus lukt nu met slechts 2 scenes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Laatst online: 16:07
ComTech schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:49:
[...]

Eigenlijk niet aan gedacht maar had het een aantal maanden terug wel eens gedaan.
Nu nog maar een keer, waren nog 1,37v dus niet geheel overbodig.
2 verse batterijen erin en even afwachten.

Andere vraag: ik heb een Electrolama zig-a-zig-ah! CC2652R stick met firmware 20201026, nu wil ik deze updaten naar 20220219.
Moeten alle zigbee devices dan weer opnieuw gekoppeld worden?
Psst: https://www.zigbee2mqtt.i...-repairing-of-all-devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik draai Domoticz met Zigbee op een rpi2 met ZZH 2652R stick.
Nu moet bij het booten of het inpluggen van de stick een LEDje gaan branden maar dat zie ik niet. Ook zit ik geen ttyACM0 device en ook by serial zie ik de stick niet.
code:
1
2
3
4
ls /dev/serial/by-id/
usb-1a86_USB_Serial-if00-port0  
usb-FTDI_FT232R_USB_UART_ALYRFOEL-if00-port0  
usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1YUUQ36-if00-port0

Ook daar geen stick.
Ik heb de stick in een Windows device gestoken en met de Texas Instruments Flash tool succesvol een firmware geflashed, maar ook daarna nog geen stick zichtbaar.

Het heet heel lang gewerkt en uiteraard nu niet meer. Gezien de stick geflashed kan worden geeft mij dat het idee dat de stick zelf nog wel moet werken. maar ik de rpi2 ziet de stick ineens niet meer in 2 verschillende USB poorten.
Iemand een idee om dit verder te troubleshooten?

edit: ineens leek hij weer wat te doen, maar de firmware versie was nieuwer. Nu was de error dat hij geen van de devices kon zien. Vreemde blijft dat er niets tevoorschijn komt in /dev/serial/by-id maar dat gebruik maken van ttyUSB2 ineens wel even werkte.

Daarna de vorige firmware weer geflashed, maar dat leverde hetzelfde probleem op: Alle zigbee paired devices worden niet gevonden. Er zou toch geen verschil moeten zijn en de stick zou toch gewoon weer moeten werken?

Ik heb het idee dat de ZZH weer iets meer doet en in ieder geval herkend wordt, maar:
niet aanwezig in /dev/seria/by-id
EN
Kan alle devices niet vinden

Lijkt te duiden dat de echte communicatie er niet is en de stick defect is.

[ Voor 29% gewijzigd door Hann1BaL op 10-10-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Iemand ervaring met devices die zichzelf (dus zonder tussenkomst van mijzelf) excluden?

Ik heb acht Xiaomi/Aqara PIRS. Eén van die PIRs misdraagt zich. Gisterochtend deed hij het nog gewoon, communiceerde netjes met Z2M (net als zijn andere broertjes en zusjes).

Nu is hij weg. Weg als in dat hij zich netjes heeft afgemeld (?) bij Z2M; hij staat niet meer in de lijst. Iets wat volgens mij alleen hoort te gebeuren als je het knopje op de PIR minimaal vijf seconden ingedrukt houdt. Vorige week heeft hij nog een vers batterijtje gekregen.

Ik weet dat de Aqara's wel eens gek willen doen omdat ze zich niet 100% aan de Zigbee-standaard houden. Maar dat heb ik altijd ervaren als devices die nog netjes in Z2M staan, maar waar geen enkele communicatie meer mee mogelijk is. Valt een Aqara die zich netjes afmeldt bij Z2M ook onder de Aqara-problematiek?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Gizz schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:20:
Iemand ervaring met devices die zichzelf (dus zonder tussenkomst van mijzelf) excluden?

Ik heb acht Xiaomi/Aqara PIRS. Eén van die PIRs misdraagt zich. Gisterochtend deed hij het nog gewoon, communiceerde netjes met Z2M (net als zijn andere broertjes en zusjes).

Nu is hij weg. Weg als in dat hij zich netjes heeft afgemeld (?) bij Z2M; hij staat niet meer in de lijst. Iets wat volgens mij alleen hoort te gebeuren als je het knopje op de PIR minimaal vijf seconden ingedrukt houdt. Vorige week heeft hij nog een vers batterijtje gekregen.

Ik weet dat de Aqara's wel eens gek willen doen omdat ze zich niet 100% aan de Zigbee-standaard houden. Maar dat heb ik altijd ervaren als devices die nog netjes in Z2M staan, maar waar geen enkele communicatie meer mee mogelijk is. Valt een Aqara die zich netjes afmeldt bij Z2M ook onder de Aqara-problematiek?
Heb je er routers tussen zitten? Toen ik nog een Osram Plug in mijn ZiGate netwerk had draaien had ik hier ook last van. Omdat de Aqara's zich niet aan 'de standaard' houden werden ze automagisch geexclude door de Osram Plug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Welke sensoren zijn in dat opzicht dat beter te adviseren?

Op zich bevallen de Aqara's mij wel (temp, open/close en PIR) maar als er een vergelijkbaar alternatief is (ook qua prijspunt) hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tomba Ja, die heb ik. Maar geen routers die in het bekende lijstje staan van routers die niet goed werken met Aqara. Volgens mij had deze Aqara verbinding via een Lidl-peertje.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Koepert schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:27:
Welke sensoren zijn in dat opzicht dat beter te adviseren?

Op zich bevallen de Aqara's mij wel (temp, open/close en PIR) maar als er een vergelijkbaar alternatief is (ook qua prijspunt) hou ik me aanbevolen.
Sonoff, die houden zich (als het goed is :P) netjes aan Zigbee 3.0 standaard.
Overigens heb ik niets te klagen over de Aqara's, Heb er 30 in gebruik (Leaksensor, Doorsensoren, Temp/Hum sensoren en VIbration Sensoren) en ze werken eigenlijk altijd. Heb wel alleen Ikea, Philips en CC2531 routers verder in mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Gizz schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:28:
@Tomba Ja, die heb ik. Maar geen routers die in het bekende lijstje staan van routers die niet goed werken met Aqara. Volgens mij had deze Aqara verbinding via een Lidl-peertje.
Dan kan het zijn dat ie gewoon stuk aan t gaan is natuurlijk, heb je de batterij al eens vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tomba schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:33:
[...]
heb je de batterij al eens vervangen?
Ja, vorige week :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

AH lees t net ja in je originele post :P
Wellicht dat juist het issue? nieuwe Batterij niet helemaal lekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Tomba schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Sonoff, die houden zich (als het goed is :P) netjes aan Zigbee 3.0 standaard.
Overigens heb ik niets te klagen over de Aqara's, Heb er 30 in gebruik (Leaksensor, Doorsensoren, Temp/Hum sensoren en VIbration Sensoren) en ze werken eigenlijk altijd. Heb wel alleen Ikea, Philips en CC2531 routers verder in mijn netwerk.
Check

Heb verder ook geen issues met Aqara trouwens, maar vroeg t me gewoon af. Heb n paar Sonoffs maar vooral de PIR had ik veel false-positives mee, die hebben de Aqara's minder. Verdeling is 80-20 denk ik tussen Aqara/Sonoff. Vooral gebaseerd op 2 zaken: Looks, en die PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Koepert schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Check

Heb verder ook geen issues met Aqara trouwens, maar vroeg t me gewoon af. Heb n paar Sonoffs maar vooral de PIR had ik veel false-positives mee, die hebben de Aqara's minder. Verdeling is 80-20 denk ik tussen Aqara/Sonoff. Vooral gebaseerd op 2 zaken: Looks, en die PIR.
Qua PIR zweer ik bij de Philips Hue sensoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Mja.. Beetje aan de prijs.. en bulky.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Koepert schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Heb n paar Sonoffs maar vooral de PIR had ik veel false-positives mee, die hebben de Aqara's minder.
Had ik ook met de meegeleverde batterij. Die vervangen, en de false-positives waren direct verleden tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Koepert schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:41:
Mja.. Beetje aan de prijs.. en bulky.
Kost wa maar dan hedde ok wa zeggen wij in Brabant ;)
Geen false positives/negatives (Mijn Aqara's gingen af op zon die door raam viel...) en lange accuduur dankzij de AAA batterijen. (en vind ze persoonlijk een stuk mooier ogen dan die Aqara/Sonoff varianten)

[ Voor 10% gewijzigd door Tomba op 11-10-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-04 20:30
Welke simpele schakelaars bevalt jullie het best? Ik heb er wat van Philips en Ikea maar die zien er niet geweldig uit. Ik zoek eigenlijk klein en onopvallend.

Zijn deze Sonoffs wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 16:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sonoff is over het algemeen prima. Maar goed, form factor is dan weer je eigen keuze. Zeker nu in mijn eigen huis heb ik vooral nog gewoon schakelaar / pulsdrukkers als installatiemateriaal. Alleen voor wat specifieke zaken gebruik ik nog wat Ikea of Opple (3-band voor veel functieknoppen). Dus als het je wat lijkt zou ik het gewoon proberen, voor het bedrag niet gek.

Wel even opletten, de knop is de SNZB-01. Hij heeft ook de temperatuursensor, PIR en deursensor erin staan (02 t/m 04).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Hann1BaL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:31:
Ik draai Domoticz met Zigbee op een rpi2 met ZZH 2652R stick.
Nu moet bij het booten of het inpluggen van de stick een LEDje gaan branden maar dat zie ik niet. Ook zit ik geen ttyACM0 device en ook by serial zie ik de stick niet.
code:
1
2
3
4
ls /dev/serial/by-id/
usb-1a86_USB_Serial-if00-port0  
usb-FTDI_FT232R_USB_UART_ALYRFOEL-if00-port0  
usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1YUUQ36-if00-port0

Ook daar geen stick.
Ik heb de stick in een Windows device gestoken en met de Texas Instruments Flash tool succesvol een firmware geflashed, maar ook daarna nog geen stick zichtbaar.

Het heet heel lang gewerkt en uiteraard nu niet meer. Gezien de stick geflashed kan worden geeft mij dat het idee dat de stick zelf nog wel moet werken. maar ik de rpi2 ziet de stick ineens niet meer in 2 verschillende USB poorten.
Iemand een idee om dit verder te troubleshooten?

edit: ineens leek hij weer wat te doen, maar de firmware versie was nieuwer. Nu was de error dat hij geen van de devices kon zien. Vreemde blijft dat er niets tevoorschijn komt in /dev/serial/by-id maar dat gebruik maken van ttyUSB2 ineens wel even werkte.

Daarna de vorige firmware weer geflashed, maar dat leverde hetzelfde probleem op: Alle zigbee paired devices worden niet gevonden. Er zou toch geen verschil moeten zijn en de stick zou toch gewoon weer moeten werken?

Ik heb het idee dat de ZZH weer iets meer doet en in ieder geval herkend wordt, maar:
niet aanwezig in /dev/seria/by-id
EN
Kan alle devices niet vinden

Lijkt te duiden dat de echte communicatie er niet is en de stick defect is.
Iemand nog een idee hoe ik met meer zekerheid eenvoudig kan verifieren of de ZZH Coordinator wel of niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Hann1BaL Zie je hem wel (in hardware manager) als je hem in je PC steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Septillion schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:24:
@Hann1BaL Zie je hem wel (in hardware manager) als je hem in je PC steekt?
De vraag is even wat ik dan moet zien. Ik heb via de PC de stick weer kunnen flashen met de coordinator firmware.

Dus ja, ik zag de stick.
En zigbee2mqtt, als ik port: /dev/ttyUSB2 gebruik (want geen /dev/serial/by-id beschikbaar) zie ik ook in de zigbee2mqtt log dat hij de coordinator ziet.

Open de journalctl -f van zigbee2mqtt.service dan ziet hij de coordinator en geeft de revisie aan van de firmware en type Zstack3x0. Dat moet volgens mij kloppen.
Maar de hardware is hetzelfde, dus dan zou ik toch niets opnieuw hoeven te pairen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Hann1BaL Nouwja, dat hij zich in ieder geval gewoon voordoet als 2652R.

En hoe zie je in Z2M dat hij hem ziet? Zie je dat hij iets op /dev/ttyUSB2 ziet of dat hij echt een 2652R ziet? Bedoel, zie nog steeds drie andere zaken in je by-is lijst die ook op USB2 zouden kunnen zitten.

Zie je overigens nog verschil in output van ls /dev/serial/by-id/ tussen stick in de PC Pi als uit de PC Pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Septillion schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:52:
@Hann1BaL Nouwja, dat hij zich in ieder geval gewoon voordoet als 2652R.

En hoe zie je in Z2M dat hij hem ziet? Zie je dat hij iets op /dev/ttyUSB2 ziet of dat hij echt een 2652R ziet? Bedoel, zie nog steeds drie andere zaken in je by-is lijst die ook op USB2 zouden kunnen zitten.

Zie je overigens nog verschil in output van ls /dev/serial/by-id/ tussen stick in de PC Pi als uit de PC Pi?
De PC is Windows dus lastig vergelijken.
Ik weet niet hoe ik je Z2M vraag moet beantwoorden.
Maar na:
code:
1
sudo systemctl start zigbee2mqtt

Doe ik:
code:
1
sudo journalctl -u zigbee2mqtt.service -f

En dan zie ik de line langs komen met coordinator revision en type. (Op mijn ipad pro staat hij even niet toe dat ik die npm line copy-paste hier :( )

Daarvoor zat zigbee2mqtt in een herstart loop omdat er geen coordinator gevonden werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Hann1BaL Mm, geen idee of hij veries etc in cache houdt...

Kan je nog eens
code:
1
 ls /dev/serial/by-id/

Met en zonder stick doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:01
Is het nodig om de SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus, TI CC2652P Coördinator met 3.x.0-coördinatorfirm te flashen en is daar ook specifieke hardware voor nodig?

En kan ik zowel Home Assistant als zigbee2mqtt op eenzelfde apparaat (raspberry pi 3/4) draaien of moet/kan dit beter op 2 losse apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
sjors86 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:30:
Is het nodig om de SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus, TI CC2652P Coördinator met 3.x.0-coördinatorfirm te flashen en is daar ook specifieke hardware voor nodig?
Flashen is volgens mij niet perse nodig, maar ik heb het zelf wel gedaan. Al is het maar zodat ik weet dat daadwerkelijk de door Zigbee2mqtt ontwikkelde firmware er op staat. Flashen kan ook gewoon "direct". Het is niet zoals bij de CC2531 dat je extra hardware nodig hebt. Je kunt gewoon de Sonoff in een PC steken, en met de flash-software een nieuwe firmware installeren.
En kan ik zowel Home Assistant als zigbee2mqtt op eenzelfde apparaat (raspberry pi 3/4) draaien of moet/kan dit beter op 2 losse apparaten?
Dat zou gewoon te combineren moeten zijn. Wel rekening er mee houden dat je mogelijk een USB verlengkabel moet gebruiken om de Sonoff aan te sluiten omdat je anders mogelijk storing hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-04 16:30
Ik ben bezig mn thuiswerk over te zetten op nieuwe ip’s ivm een wissel van provider. Het lukt me alleen nog niet zigbee2mqtt aan de praat te krijgen. Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Ik heb in de config.yaml het ip adres van de aangepast maar dat werkt iig niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

HF5236 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:19:
Ik ben bezig mn thuiswerk over te zetten op nieuwe ip’s ivm een wissel van provider. Het lukt me alleen nog niet zigbee2mqtt aan de praat te krijgen. Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Ik heb in de config.yaml het ip adres van de aangepast maar dat werkt iig niet
Z2M zelf heeft geen IP adres, maar het apparaat waarop Z2M draait wel. Wat probeer je precies te doen?

Bedoel je misschien het adres van je MQTT broker waar Z2M tegen praat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Zigbee2mqtt draait op mn synoly in docker. Net zoals mosquito. Mn synology had als ipadres 192.168.2.10 en is nu 192.168.5.6 geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

HF5236 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:38:
Zigbee2mqtt draait op mn synoly in docker. Net zoals mosquito. Mn synology had als ipadres 192.168.2.10 en is nu 192.168.5.6 geworden.
En wat is je probleem nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HF5236 Al met wat anders (MQTT Explorer ofzo) getest of je MQTT online is?

En wat heb je nu onder mqtt staan in je Zigbee2MQTT config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-04 20:30
Ik krijg het maar niet voor elkaar een hue dimmer switch werkend te krijgen. Resetten op 2 manieren, unit verwijderen en weer toevoegen. Soms gaat het interview goed maar dan laat hij bv geen batterij niveau zien en werken de knoppen niet. Soms lukt het interview niet eens.

code:
1
2
3
4
5
6
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"interview_started","meta":{"friendly_name":"0x0017880103c9d1ce"},"type":"pairing"}'
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0x0017880103c9d1ce","ieee_address":"0x0017880103c9d1ce"},"type":"device_announce"}'
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"announce","meta":{"friendly_name":"0x0017880103c9d1ce"},"type":"device_announced"}'
Error Failed to interview '0x0017880103c9d1ce', device has not successfully been paired
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0x0017880103c9d1ce","ieee_address":"0x0017880103c9d1ce","status":"failed"},"type":"device_interview"}'
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"interview_failed","meta":{"friendly_name":"0x0017880103c9d1ce"},"type":"pairing"}'

Hier lukt het interview wel maar nog steeds geen batterij niveau weergegeven

code:
1
2
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"definition":{"description":"Hue dimmer switch","exposes":[{"access":1,"description":"Remaining battery in %","name":"battery","property":"battery","type":"numeric","unit":"%","value_max":100,"value_min":0},{"access":1,"description":"Triggered action (e.g. a button click)","name":"action","property":"action","type":"enum","values":["on_press","on_hold","on_hold_release","up_press","up_hold","up_hold_release","down_press","down_hold","down_hold_release","off_press","off_hold","off_hold_release"]},{"access":1,"name":"action_duration","property":"action_duration","type":"numeric","unit":"second"},{"access":1,"description":"Link quality (signal strength)","name":"linkquality","property":"linkquality","type":"numeric","unit":"lqi","value_max":255,"value_min":0}],"model":"324131092621","options":[{"access":2,"description":"Set to false to disable the legacy integration (highly recommended), will change structure of the published payload (default true).","name":"legacy","property":"legacy","type":"binary","value_off":false,"value_on":true}],"supports_ota":true,"vendor":"Philips"},"friendly_name":"0x0017880103c9d1ce","ieee_address":"0x0017880103c9d1ce","status":"successful","supported":true},"type":"device_interview"}'
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"interview_successful","meta":{"description":"Hue dimmer switch","friendly_name":"0x0017880103c9d1ce","model":"324131092621","supported":true,"vendor":"Philips"},"type":"pairing"}'

[ Voor 40% gewijzigd door Megalomania op 16-10-2022 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HF5236
JBS schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:32:
[...]
Z2M zelf heeft geen IP adres, maar het apparaat waarop Z2M draait wel. Wat probeer je precies te doen?

Bedoel je misschien het adres van je MQTT broker waar Z2M tegen praat?
Dacht dat ik alles gecheckt had van de configuratiefiles maar was het ip adres in de mosquito config file vergeten. Alles werkt weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008

yay

Beste Z2M-ers!

Kunnen jullie me een goede reden geven waarom Z2M evt handiger beter zou zijn dan de ZHA integratie? De enige reden die ik zie is dat ik dan eventueel meerdere coordinators in mijn netwerk kan hebben, maar momenteel acht ik die kans niet groot. Als nadeel zie ik dan weer extra software componenten.

Of snap ik het voordeel / nut van mqtt gewoon niet goed genoeg?

(Ik ga home assistant opnieuw inrichten en vroeg me af of ik moest overstappen op Z2M, vandaar de vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

yay schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:43:
Beste Z2M-ers!

Kunnen jullie me een goede reden geven waarom Z2M evt handiger beter zou zijn dan de ZHA integratie? De enige reden die ik zie is dat ik dan eventueel meerdere coordinators in mijn netwerk kan hebben, maar momenteel acht ik die kans niet groot. Als nadeel zie ik dan weer extra software componenten.

Of snap ik het voordeel / nut van mqtt gewoon niet goed genoeg?

(Ik ga home assistant opnieuw inrichten en vroeg me af of ik moest overstappen op Z2M, vandaar de vragen).
  • Een restart van je Home Assistant zorgt niet voor restart van je Zigbee netwerk
  • Meer devices ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:22
'k vraag me af of het nog een voordeel heeft dat je (theoretisch) dan makkelijk HA naast bijv. Domoticz kunt zetten door beiden te laten werken via Z2M. In geval van migraties of keuze tussen beide domotica-oplossingen kan dat een voordeel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Cranberry schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:30:
'k vraag me af of het nog een voordeel heeft dat je (theoretisch) dan makkelijk HA naast bijv. Domoticz kunt zetten door beiden te laten werken via Z2M. In geval van migraties of keuze tussen beide domotica-oplossingen kan dat een voordeel zijn.
Dat is inderdaad ook een voordeel ;) Ik ben aan het migreren van Domoticz naar Home Assistant en dankzij Z2M draaien beiden vrolijk naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@yay
- Duidelijke lijst van supported device
- Mogelijkheid zelf unsupported devices toe te voegen
- Onafhankelijk van HA kunnen bekijken of Zigbee rare dingen doet

Vooral eerste twee punten vind ik enorme pluspunten voor Z2M.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008

yay

@Tomba @Septillion dank. Dat zijn duidelijke voordelen. Ik ga vanavond eens aan de slag met Z2M en mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Stel, je hebt twee dezelfde Zigbee sticks, bijvoorbeeld de SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus, en de ene koppel je aan een NUC met HA en Z2M en de andere aan een Raspberry Pi met HA en Z2M, je kopieert het ieee adres van de ene naar de andere stick ((https://www.zigbee2mqtt.i...om-one-adapter-to-another) zodat ze op beide gelijk zijn en je zorgt dat de data map van Z2M op beide omgevingen gelijk is (https://www.zigbee2mqtt.i...o-a-different-environment), kun je je gepairde zaken dan vanuit beide omgevingen bedienen?

(Met als doel een back-up systeem te hebben mocht de NUC om wat voor reden dan ook hard- of software matig offline gaan en/of de Zigbee stick een issue heeft. Even los van het onderhoud dat je hebt om de HA en Z2M omgeving op de RPi gelijk te houden aan de omgevingen op je NUC).

[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 21-10-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@JBS Ik denk dat dat een perfect recept is om je netwerk over de zeik te helpen :) Want het protocol is er niet op gebouwd om meerdere coördinatoren te hebben en al helemaal niet om twee verschillende endpoints te hebben voor hetzelfde ieee adres.

Je kan de tweede denk ik wel als cold spare hebben liggen (of hele Pi al als lauwwarme spare) maar verwacht netwerkissues als je beide coördinatoren tegelijk online brengt. Straks met Matter zou het volgens mij wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 15:39
Ik ben me aan het inlezen in de zigbee/Home assistant hoek. Waarschijnlijk ga ik voor shelby schakelaars. Maar de (batterij) sensors zullen zigbee worden (beginnend met rook en bewegings melders, misschien temp)

Nu draait HA in testfase op mijn centrale serverrack, en dat is dus op een zeer ongunstige plek voor een hub (in een 19" rack is het bereik nou niet zo best)

ik zag dat er opties zijn om de zigbee coordinator via POE te laten werken voor zigbee2MQTT

Maar nu is dan de vraag, welk POE model kies ik?

https://www.tubeszb.com/p...lse&q=false&category_id=2

en https://www.tubeszb.com/p...lse&q=false&category_id=2

zijn zeer compact, maar wat maakt de een beter dan de ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Laatst online: 22-04 22:52

OcGuru

Giulietta Qv

Ik heb sinds kort powerplug van tuya (TS011F_plug_1)

Nu wil ik het voltage ook laten zien op mn dashboard. Alleen dat entity bestaat niet.

Heb de volgende opties.
PowerplugTV
PowerplugTV child lock
PowerplugTV energy
PowerplugTV indicator mode
PowerplugTV power
PowerplugTV power outage memory
PowerplugTV update available
Vreemde is dat bij z2m > exposes wel gewoon het voltage staat.

Ik filter nu het voltage uit het bericht via node red. Maar dat is omslachtig. Moet toch gewoon via een entitiy kunnen?

Bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-04 01:30
OcGuru schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:11:
Ik heb sinds kort powerplug van tuya (TS011F_plug_1)

Nu wil ik het voltage ook laten zien op mn dashboard. Alleen dat entity bestaat niet.

Heb de volgende opties.

[...]

Vreemde is dat bij z2m > exposes wel gewoon het voltage staat.

Ik filter nu het voltage uit het bericht via node red. Maar dat is omslachtig. Moet toch gewoon via een entitiy kunnen?
Bij mij werd het voltage standaard gedisabled bij dezelfde plug. Als je naar devices gaat, en dan naar je smartplug, kun je daar makkelijk alle enities vinden. Bij mij staat die onder diagnostic en is die disabled, maar ik kan deze gewoon enabelen als ik dat zou willen. (+xx entity not shown, dan klappen de gedisabelde uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Laatst online: 22-04 22:52

OcGuru

Giulietta Qv

ramonlambal schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:32:
[...]

Bij mij werd het voltage standaard gedisabled bij dezelfde plug. Als je naar devices gaat, en dan naar je smartplug, kun je daar makkelijk alle enities vinden. Bij mij staat die onder diagnostic en is die disabled, maar ik kan deze gewoon enabelen als ik dat zou willen. (+xx entity not shown, dan klappen de gedisabelde uit)
Thx , dat was hem. Wel vreemd dat die standaard uitgeschakeld is.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb een Aqara wireless switch en zou hier graag een group willen kunnen aan of uit zetten.
Ik begrijp dat hier bind voor is bedoeld, maar dit wordt niet ondersteund op deze switch. Ook de IKEA switches ondersteunen dit niet meer na een firmware update :(

Zijn er knopen die dit wel ondersteunen?
Wat is nou de beste werkwijze om dit op te lossen? Het kunnen aan of uit zetten ook als de software offline is sprak me juist zo aan.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-04 01:30
The_FrankO schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:58:
Ik heb een Aqara wireless switch en zou hier graag een group willen kunnen aan of uit zetten.
Ik begrijp dat hier bind voor is bedoeld, maar dit wordt niet ondersteund op deze switch. Ook de IKEA switches ondersteunen dit niet meer na een firmware update :(

Wat is nou de beste werkwijze om dit op te lossen? Het kunnen aan of uit zetten ook als de software offline is sprak me juist zo aan.
Ik heb deze knop en heb hier gewoon een groep aan hangen? Je moet de group aanmaken in Zigbee2mqtt.
Daarna kun je deze met een automation switchen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1640130375892'
  alias: LightsWK
  description: ''
  trigger:
  - platform: device
    domain: mqtt
    device_id: da3a45eaac26150171908d5887d33854 # dit is de switch
    type: action
    subtype: single
    discovery_id: 0x00158d0006e41c0e action_single
  condition: []
  action:
  - type: toggle
    device_id: e65a4be4bd9e99890b87204069d439dd
    entity_id: light.all_wk_lights   #dit is de naam van de zigbee2mqtt group, met daarin meerder lampen
    domain: light
  mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ramonlambal schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:32:
[...]

Ik heb deze knop en heb hier gewoon een groep aan hangen? Je moet de group aanmaken in Zigbee2mqtt.
Daarna kun je deze met een automation switchen.
Dat is niet in Z2M, jij maakt een automation in HA. Er zijn ook mensen die alleen in Z2M werken en daar devices willen koppelen (binden) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:43
The_FrankO schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:58:

Ik doe dit met deze switches. https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WXCJKG12LM.html
Pagina: 1 2 ... 22 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.