Ja, al meerdere keren gedaan uiteraardjj85 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:23:
@Flappie Deze stappen al doorlopen?
https://www.zigbee2mqtt.i...-02D.html#troubleshooting
Dank voor de tips en aanvullingen en inderdaad misschien beter om de overstap naar docker compose te maken.Septillion schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:35:
@JaapB De fouten zijn gewoon zo heftig dat ik eigenlijk niet geloof dat het de werkende config was...
Dat de stick niet in je config staat bij een verse start is normaal. Er is gewoon nog helemaal niets nuttig ingevuld. En het path in je container call is puur de passthough naar de container voor Docker. Devices en volumes worden alleen beschikbaar gemaakt op die manier maar is verder geen commando aan / setting voor Z2M zelf.
Misschien gewoon de blanko config als uitgangspunt pakken. Daar je stick, pan en key zetten. Devices toevoegen en dan gewoon met je db proberen.
[edit]
Zit nog naar je start commando te kijken en daar gebruik je $(pwd)/data. Dit is dus afhankelijk van waar je het commando uitvoert. Ik zou bijna zeggen dat je bij de laatste keer starten dit toch uit een andere folder gedaan hebt (en die dus gemount in docker) dan je dacht. Als tip zou ik zeggen, stap over op Docker Compose of gebruik op zijn minst een absoluut path.
Voor nu ben ik maar begonnen met een blanco config zoals je aangaf en van daaruit wel weer een frontend in beeld en toen de klus om alles opnieuw te pairen aangevangen.
Denk sowieso dat ik veel te lang ben blijven hangen bij de oude versie 1.40.0. :
bijnaleek
Ik heb hier ook 2 van in gebruik sinds begin van dit jaar en ik herken deze problemen niet. En ze staan beiden best ver van de dichtstbijzijnde controller.Flappie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:39:
Zijn er hier nog gebruikers van de Sonoff SNZB-02D?
Dus deze temp/humidity sensor met display:
[Afbeelding]
Ik heb er 2 toegevoegd in Home Assistant, maar ze updaten uren lang hun status niet. Als je ze opnieuw toevoegt doen ze het soms even, en daarna is het na een tijdje weer niks.
En ja, ze hebben de laatste firmware. Ook mijn Zigbee coordinator (Zig-a-Zig-ah!) heeft de laatste firmware.
[Afbeelding]
Nu heb ik wel het voordeel dat de enige wifi die zou kunnen storen mijn eigen wifi is en dit tot nu toe geen hinder heeft opgeleverd.
De boel loopt hier via de ouwe trouwe ConBeeII stick
bijnaleek
@JaapB Op zich, als je zelfde pan id and network key gebruikt zullen de devices gewoon verbonden blijven. Alleen zonder de config ben je de devices settings, incl naam, kwijt. Eventueel zou je die dus ook weer handmatig over kunnen zetten naar je "verse" config.
Ik heb er hier 2 die draaien prima.Flappie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:39:
[Afbeelding]
Ik heb er 2 toegevoegd in Home Assistant, maar ze updaten uren lang hun status niet. Als je ze opnieuw toevoegt doen ze het soms even, en daarna is het na een tijdje weer niks.
En ja, ze hebben de laatste firmware. Ook mijn Zigbee coordinator (Zig-a-Zig-ah!) heeft de laatste firmware.
[Afbeelding]
Al een nieuwe batterij geprobeerd?Flappie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:39:
Had laatst ook een sensor (niet dezelfde) die het even deed na opnieuw pairen, maar even later er toch weer mee ophield. De batterij gaf gewoon 100% aan, maar batterij vervangen loste het op.
Je kunt ook nog proberen te pairen op de locatie waar je de sensor gaat gebruiken, sommige sensors willen niet hun route aanpassen als je ze verplaatst na pairen waardoor de verbinding slecht kan zijn (want route loopt nog via een apparaat ver weg).
Feel free to Buy me a coffee
Krijg je dan ook wel recente data binnen?
Want ze blijven wel online. Ook Zigbee2MQTT ziet het als online, maar blijkbaar geen up to date waardes voor zowel temperatuur als vochtigheid.
En welke waardes heb je onder "Reporting" staan voor deze apparaten in Zigbee2MQTT?
Zou je die hier eens kunnen posten?
Af ent oe zie ik wel een langere streep, maar dat is niet dagelijks.Flappie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:57:
[...]
Krijg je dan ook wel recente data binnen?
Want ze blijven wel online. Ook Zigbee2MQTT ziet het als online, maar blijkbaar geen up to date waardes voor zowel temperatuur als vochtigheid.
En welke waardes heb je onder "Reporting" staan voor deze apparaten in Zigbee2MQTT?
Zou je die hier eens kunnen posten?
Dat zijn inderdaad standaard waardes.IJsbeer schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:12:
[...]
Af ent oe zie ik wel een langere streep, maar dat is niet dagelijks.
[Afbeelding]
En die lange strepen zijn waarschijnlijk dan ook de momenten dat hij geen nieuwe info stuurt.
Ik heb de waardes als test eens aangepast:
@Flappie Zigbee zelf kent geen availability. Z2M heeft wel een optie om dit implementeren maar staat standaard uit. Voor active devices (mains powered devies) doet Z2M periodiek de state opvragen en indien geen antwoord wordt het device als offline gezien. Voor passive devices (batterij powered devices) kan dat niet en is het dus puur op basis van "geen state ontvangen voor x tijd". Staat dus standaard uit maar indien je het aanzet is het standaard 25 uur voor een device als offline gezien wordt.
Hallo allemaal,
Hopelijk mag ik deze vraag hier stellen.
Na jaren gebruik te hebben gemaakt van de Homey, heb ik gesloten om te overstappen naar HA.
Ik ben sinds paar dagen troste gebruiker van een Raspberry Pi 5 en hier op HOAS geïnstalleerd.
Ik heb gisteren de Sonoff 3.0 Zigbee dongel binnen gekregen en gelijk de router firmware geflasht via de SONOFF Dongle Flasher addon met HA.
Deze wil ik ik nu gebruiken in combinatie met Zigbee2MQTT, alleen ik krijg het maar niet werkend.
Waarschijnlijk doe ik iets fout maar zie door de bomen het bos niet meer, dus heb nu alles opnieuw aan het instellen.
Nu ben ik via de "Guide" alle stappen aan het doorlopen.
Maar nadat ik alles gedaan heb blijft Zigbee2MQTT maar hangen op de "Zigbee2MQTT Onboarding" pagina.
Alvast bedankt.
Clinten
Hopelijk mag ik deze vraag hier stellen.
Na jaren gebruik te hebben gemaakt van de Homey, heb ik gesloten om te overstappen naar HA.
Ik ben sinds paar dagen troste gebruiker van een Raspberry Pi 5 en hier op HOAS geïnstalleerd.
Ik heb gisteren de Sonoff 3.0 Zigbee dongel binnen gekregen en gelijk de router firmware geflasht via de SONOFF Dongle Flasher addon met HA.
Deze wil ik ik nu gebruiken in combinatie met Zigbee2MQTT, alleen ik krijg het maar niet werkend.
Waarschijnlijk doe ik iets fout maar zie door de bomen het bos niet meer, dus heb nu alles opnieuw aan het instellen.
Nu ben ik via de "Guide" alle stappen aan het doorlopen.
Maar nadat ik alles gedaan heb blijft Zigbee2MQTT maar hangen op de "Zigbee2MQTT Onboarding" pagina.
Alvast bedankt.
Clinten
[ Voor 14% gewijzigd door 88Gamer88 op 03-10-2025 13:05 ]
@88Gamer88 Als je Zigbee2MQTT als addon draait hoef je in de addon tegenwoordig NIETS meer in te stellen. Gewoon helemaal default laten en Z2M starten.
Z2M probeert de stick dan zelf te vinden. Werkt dat niet, dan hoef je alleen het path naar de serial adapter en adapter type hoeven opgeven in de addon config. Al het andere mag je gewoon negeren! Dat gaan vanzelf. Wel moet je vooraf zelf de Mosquitto broker addon en de MQTT integratie installeren/instellen.
Overigens bestaat "de Sonoff 3.0 Zigbee dongel" niet. Heel verwarrend van iTead maar die naam gebruiken ze voor zowel de ZBDongle-E (Silicon Labs chip) als voor de ZBDongle-P (Texas Instruments chip). Welke heb jij?
Qua HA, ik hoop dat je de RPi hebt voorzien van SSD of eMMC?
Z2M probeert de stick dan zelf te vinden. Werkt dat niet, dan hoef je alleen het path naar de serial adapter en adapter type hoeven opgeven in de addon config. Al het andere mag je gewoon negeren! Dat gaan vanzelf. Wel moet je vooraf zelf de Mosquitto broker addon en de MQTT integratie installeren/instellen.
Overigens bestaat "de Sonoff 3.0 Zigbee dongel" niet. Heel verwarrend van iTead maar die naam gebruiken ze voor zowel de ZBDongle-E (Silicon Labs chip) als voor de ZBDongle-P (Texas Instruments chip). Welke heb jij?
Qua HA, ik hoop dat je de RPi hebt voorzien van SSD of eMMC?
Ooit 1 gekocht. Hoop gezeik mee gehad (wegvallen verbinding, ophouden met melden). Toen hij op een gegeven moment 6% luchtvochtigheid aangaf (werkelijkheid 56%), was ik er wel klaar mee. Verder best blij met SonOff producten (TRVZB, ZBMiniL2 en ZBMiniR2) maar niet met deze SNZB-02D (en trouwens ook niet blij met de SNZB-02).Flappie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
André Huisman (www.new-line.nl)
@Septillion Bedankt voor je reactie.
Ik heb de "Mosquitto broker addon" gedownload en geïnstalleerd.
Hier heb ik voor de rest niks aan veranderd qua configuratie...
Kan je me verder uitleggen wat je bedoel met MQTT integratie installeren/instellen.
Dit zegt me even niks.
Qua USB Stick staat er op de verpakking "Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus"
Op de PCB staat er ZBDongle-E
Ik heb de Pi uitrust met een Nvme SSD.
Kan je me verder uitleggen wat je bedoel met MQTT integratie installeren/instellen.
Dit zegt me even niks.
De mosquitto broker add-on is niet hetzelfde als de Zigbee2MQTT add-on.88Gamer88 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:28:
@Septillion Bedankt voor je reactie.
Dit zegt me even niks.
Van klussen krijg je grijze haren
@88Gamer88 Voor de Z2M addon heb je een MQTT broker nodig. De makkelijkste optie is de Mosquitto broker addon.
Maar voor MQTT moet je daarnaast de MQTT integratie toevoegen (Settings => Devices & Services => Integrations => Add integration => MQTT => Standaard settings).
Want de Mosquitto broker addon is puur een MQTT broker maar heeft geen relatie met HA. Dat geldt eigenlijk voor alle addons. Het is gewoon een losstaand systeem dat ook ergens anders zou kunnen draaien. De integration is de "lijm" hiervoor.
De ZBDongle-E is dus die met Silicon Labs chip en gebruikt in Z2M de ember driver.
Maar voor MQTT moet je daarnaast de MQTT integratie toevoegen (Settings => Devices & Services => Integrations => Add integration => MQTT => Standaard settings).
Want de Mosquitto broker addon is puur een MQTT broker maar heeft geen relatie met HA. Dat geldt eigenlijk voor alle addons. Het is gewoon een losstaand systeem dat ook ergens anders zou kunnen draaien. De integration is de "lijm" hiervoor.
De ZBDongle-E is dus die met Silicon Labs chip en gebruikt in Z2M de ember driver.
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 03-10-2025 15:19 ]
@Septillion
Ik heb het volgende gedaan:
Even een nieuwe frisse setup gemaakt.
1e -> Mosquitto broker addon geinstalleerd.
(Niks aangepast qua instellingen)
2e -> instellingen -> Apperaten -> MQTT toegevoegd
(Melding gekregen gelukt)
3e -> Zigbee2MQTT geïnstalleerd.
En blijf nu op deze pagina hangen.
Als ik Submit druk, kom ik terug op deze pagina.
Ik heb het volgende gedaan:
Even een nieuwe frisse setup gemaakt.
1e -> Mosquitto broker addon geinstalleerd.
2e -> instellingen -> Apperaten -> MQTT toegevoegd
(Melding gekregen gelukt)
3e -> Zigbee2MQTT geïnstalleerd.
En blijf nu op deze pagina hangen.
Als ik Submit druk, kom ik terug op deze pagina.
[ Voor 7% gewijzigd door 88Gamer88 op 03-10-2025 15:43 ]
@88Gamer88 Wat hij aat zien lijkt me correct. Zou je in de log van de Z2M addon kunnen kijken of je wat geks ziet.
Wel zou ik liever het by-id path gebruiken voor de stick ipv /dev/ttyUSB0 want die kan wijzigen. Via Settings => System => Hardware => All hardware moet je bij de stick beide paden zien staan. Dan kan je het by-id pad kopiëren en in de onboarding opgeven.
Wel zou ik liever het by-id path gebruiken voor de stick ipv /dev/ttyUSB0 want die kan wijzigen. Via Settings => System => Hardware => All hardware moet je bij de stick beide paden zien staan. Dan kan je het by-id pad kopiëren en in de onboarding opgeven.
@Septillion
Ik heb de log files net gevonden (Ook weer geleerd
)
Het volgende is me opgevallen de laatste error regels.
Denk dat dit bedoelt ?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QHbOlFCUwUFoTg1JzMLRLzFN.jpg?f=user_large)
Als dit invul bij "Coordinator/Adapter Port/Path" gebeurd veranderd er niks na het opslaan.
Ik heb de log files net gevonden (Ook weer geleerd
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| [2025-10-03 16:10:51] info: z2m: Logging to console, file (filename: log.log)
[2025-10-03 16:10:51] info: z2m: Starting Zigbee2MQTT version 2.6.2 (commit #unknown)
[2025-10-03 16:10:51] info: z2m: Starting zigbee-herdsman (6.1.5)
[2025-10-03 16:10:51] info: zh:adapter:discovery: Matched adapter: {"path":"/dev/ttyUSB0","manufacturer":"Itead","serialNumber":"feb89d145cf3ef11aa4fbb1b6d9880ab","pnpId":"usb-Itead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2_feb89d145cf3ef11aa4fbb1b6d9880ab-if00-port0","vendorId":"10c4","productId":"ea60"} => ember: 4
[2025-10-03 16:10:52] info: zh:ember: Using default stack config.
[2025-10-03 16:10:52] info: zh:ember: ======== Ember Adapter Starting ========
[2025-10-03 16:10:52] info: zh:ember:ezsp: ======== EZSP starting ========
[2025-10-03 16:10:52] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH Adapter reset ========
[2025-10-03 16:10:52] info: zh:ember:uart:ash: RTS/CTS config is off, enabling software flow control.
[2025-10-03 16:10:52] info: zh:ember:uart:ash: Serial port opened
[2025-10-03 16:10:52] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH starting ========
[2025-10-03 16:10:57] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH Adapter reset ========
[2025-10-03 16:10:57] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH starting ========
[2025-10-03 16:11:02] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH Adapter reset ========
[2025-10-03 16:11:02] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH starting ========
[2025-10-03 16:11:07] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH Adapter reset ========
[2025-10-03 16:11:07] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH starting ========
[2025-10-03 16:11:12] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH Adapter reset ========
[2025-10-03 16:11:12] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH starting ========
[2025-10-03 16:11:17] error: z2m: Error while starting zigbee-herdsman
[2025-10-03 16:11:17] error: z2m: Failed to start zigbee-herdsman
[2025-10-03 16:11:17] error: z2m: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start_crashes-runtime.html for possible solutions
[2025-10-03 16:11:17] error: z2m: Exiting...
[2025-10-03 16:11:17] error: z2m: Error: Failed to start EZSP layer with status=HOST_FATAL_ERROR.
at EmberAdapter.initEzsp (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@6.1.5/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ember/adapter/emberAdapter.ts:665:19)
at EmberAdapter.start (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@6.1.5/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ember/adapter/emberAdapter.ts:1547:24)
at Controller.start (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@6.1.5/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:133:29)
at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:67:27)
at Controller.start (/app/lib/controller.ts:101:13)
at start (/app/index.js:149:5)
[16:11:22] INFO: Preparing to start...
[16:11:23] INFO: Socat not enabled
[16:11:23] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Starting Zigbee2MQTT without watchdog.
Onboarding page is available at http://0.0.0.0:8099/ |
Het volgende is me opgevallen de laatste error regels.
code:
1
2
3
4
5
| 2025-10-03 16:11:17] error: z2m: Error while starting zigbee-herdsman [2025-10-03 16:11:17] error: z2m: Failed to start zigbee-herdsman [2025-10-03 16:11:17] error: z2m: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start_crashes-runtime.html for possible solutions [2025-10-03 16:11:17] error: z2m: Exiting... [2025-10-03 16:11:17] error: z2m: Error: Failed to start EZSP layer with status=HOST_FATAL_ERROR. |
Denk dat dit bedoelt ?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QHbOlFCUwUFoTg1JzMLRLzFN.jpg?f=user_large)
Als dit invul bij "Coordinator/Adapter Port/Path" gebeurd veranderd er niks na het opslaan.
[ Voor 15% gewijzigd door 88Gamer88 op 03-10-2025 16:22 ]
Ja, die ja. Dus /dev/serial/by-id/......port0
Je hebt niet per ongeluk de ZHA (Zigbee Home Automation) integratie toegevoegd?
Je hebt niet per ongeluk de ZHA (Zigbee Home Automation) integratie toegevoegd?
@Septillion ZHA is niet toegevoegd.
[ Voor 9% gewijzigd door 88Gamer88 op 03-10-2025 17:55 ]
Heb je de oude external converter verwijderd?Morpheusk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:03:
[...]
Ik heb inmiddels de nieuwe versie 2.6.2. waar de support is aangepast voor de eco-dim 10.
Maar krijg nog wel de melding:
[2-10-2025, 12:01:56] z2m: Publish 'set' 'power_on_behavior' to 'Badkamer nisjes' failed: 'Error: Got `UNSUPPORTED_ATTRIBUTE` error, device does not support power on behaviour'
Sometimes you need to plan for coincidence
@Septillion, ik ben ondertussen een stukje verder, krijg nu het dashboard te zien
Ik heb de USB Stick nu voorzien van Zigbee 8.0.2 firmware.
Dit was eerst Zigbee Router 8.0.2...
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZBDongle-E.html
Alleen wanneer ik de Router versie flash kom ik in de boven genoemde problemen.
Is dit meer een bug of doe ik zelf iets verkeerd ?
Je wilt je stick als coordinator gebruiken, niet als router neem ik aan. Lampen e.d. zijn mooie routers (doorgeefluikjes in je zigbee netwerk).88Gamer88 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:11:
@Septillion, ik ben ondertussen een stukje verder, krijg nu het dashboard te zien![]()
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
@Himalaya Dan is daar mijn fout, ik was er van overtuigd dat er Router firmware op de stick moest staan om het werkend te krijgen
.
@88Gamer88 Ja, de termen zijn even net anders dan als je aan Wifi denkt. Coördinator, router en end-node. Het brein is dus de coördinator 🙂
Ik heb een vraag over color modes voor Zigbee2mqtt lampen.
Mijn Home assistant logboek staat vol met deze meldingen:
De meldingen blijven maar komen, wanneer een scene (in Zigbee2mqtt) getriggered wordt maar ook zomaar, niet bij een scene triggeren.
De meldingen komen alleen voor bij lampen waarbij de kleur niet kan worden worden ingesteld.
Dat deze meldingen te maken hebben met de kleur, dat snap ik ook wel. Maar hoe kom ik ervan af?
Het enige wat ik gevonden heb is dit Github issue.
Ik heb Z2M gestopt, in state.json bij een van de lampen (light.woonkamer_lampje) het attribuut "color_mode": "xy" eruit gehaald.
Helaas was dat niet de oplossing, want na herstarten wordt er gewoon weer een foutmelding gelogd en staat het attribuut er weer in (state.json).
Bij het nakijken van de betreffende lamp met MQTT explorer wordt het attribuut niet eens meegezonden door de lamp:
Waarom "verzint" Z2M het erbij dat de lamp color_mode XY ondersteunt?
Legacy kan het niet zijn want het probleem komt ook voor bij lampen die ik afgelopen zomer heb aangeschaft.
Iemand een idee of een richting voor me?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Logger: homeassistant.components.mqtt.light.schema_json Bron: components/mqtt/light/schema_json.py:230 integratie: MQTT (documentatie, problemen) Eerst voorgekomen: 10:09:20 (23 gebeurtenissen) Laatst gelogd: 10:33:15 Invalid color mode 'xy' received for entity light.woonkamer_lampje Invalid color mode 'xy' received for entity light.woonkamer_goud Invalid color mode 'xy' received for entity light.overloop_lampen Invalid color mode 'xy' received for entity light.overloop1 Invalid color mode 'xy' received for entity light.overloop2 |
De meldingen blijven maar komen, wanneer een scene (in Zigbee2mqtt) getriggered wordt maar ook zomaar, niet bij een scene triggeren.
De meldingen komen alleen voor bij lampen waarbij de kleur niet kan worden worden ingesteld.
Dat deze meldingen te maken hebben met de kleur, dat snap ik ook wel. Maar hoe kom ik ervan af?
Ik heb Z2M gestopt, in state.json bij een van de lampen (light.woonkamer_lampje) het attribuut "color_mode": "xy" eruit gehaald.
Helaas was dat niet de oplossing, want na herstarten wordt er gewoon weer een foutmelding gelogd en staat het attribuut er weer in (state.json).
Bij het nakijken van de betreffende lamp met MQTT explorer wordt het attribuut niet eens meegezonden door de lamp:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
| {
"availability": [
{
"topic": "zigbee2mqtt/bridge/state",
"value_template": "{{ value_json.state }}"
}
],
"brightness": true,
"brightness_scale": 254,
"command_topic": "zigbee2mqtt/woonkamer-lampje/set",
"device": {
"hw_version": 1,
"identifiers": [
"zigbee2mqtt_0x00178801090961ac"
],
"manufacturer": "Philips",
"model": "Hue white filament Edison E27 LED",
"model_id": "929002241201",
"name": "woonkamer-lampje",
"sw_version": "1.122.8",
"via_device": "zigbee2mqtt_bridge_0x00124b00259bccc0"
},
"effect": true,
"effect_list": [
"blink",
"breathe",
"okay",
"channel_change",
"candle",
"finish_effect",
"stop_effect",
"stop_hue_effect"
],
"name": null,
"object_id": "woonkamer-lampje",
"origin": {
"name": "Zigbee2MQTT",
"sw": "2.6.1",
"url": "https://www.zigbee2mqtt.io"
},
"schema": "json",
"state_topic": "zigbee2mqtt/woonkamer-lampje",
"supported_color_modes": [
"brightness"
],
"unique_id": "0x00178801090961ac_light_zigbee2mqtt"
} |
Legacy kan het niet zijn want het probleem komt ook voor bij lampen die ik afgelopen zomer heb aangeschaft.
Lijkt iets mis te gaan daarmee. Ik heb hetzelfde probleem maar dan met HS.badkuip schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:06:
Ik heb een vraag over color modes voor Zigbee2mqtt lampen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Logger: homeassistant.components.mqtt.light.schema_json Bron: components/mqtt/light/schema_json.py:230 integratie: MQTT (documentatie, problemen) Eerst voorgekomen: 10:09:20 (23 gebeurtenissen) Laatst gelogd: 10:33:15 Invalid color mode 'xy' received for entity light.woonkamer_lampje Invalid color mode 'xy' received for entity light.woonkamer_goud Invalid color mode 'xy' received for entity light.overloop_lampen Invalid color mode 'xy' received for entity light.overloop1 Invalid color mode 'xy' received for entity light.overloop2
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47{ "availability": [ { "topic": "zigbee2mqtt/bridge/state", "value_template": "{{ value_json.state }}" } ], "brightness": true, "brightness_scale": 254, "command_topic": "zigbee2mqtt/woonkamer-lampje/set", "device": { "hw_version": 1, "identifiers": [ "zigbee2mqtt_0x00178801090961ac" ], "manufacturer": "Philips", "model": "Hue white filament Edison E27 LED", "model_id": "929002241201", "name": "woonkamer-lampje", "sw_version": "1.122.8", "via_device": "zigbee2mqtt_bridge_0x00124b00259bccc0" }, "effect": true, "effect_list": [ "blink", "breathe", "okay", "channel_change", "candle", "finish_effect", "stop_effect", "stop_hue_effect" ], "name": null, "object_id": "woonkamer-lampje", "origin": { "name": "Zigbee2MQTT", "sw": "2.6.1", "url": "https://www.zigbee2mqtt.io" }, "schema": "json", "state_topic": "zigbee2mqtt/woonkamer-lampje", "supported_color_modes": [ "brightness" ], "unique_id": "0x00178801090961ac_light_zigbee2mqtt" }
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/28757
Dat zou kunnen. maar bij mij speelt het probleem al ruim een jaar en heb ik er niet eerder melding van gemaakt. Dus ik hoop dan dat het met elkaar te maken heeft.Hmmbob schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:50:
[...]
Lijkt iets mis te gaan daarmee. Ik heb hetzelfde probleem maar dan met HS.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/28757
Ik zal ook een issue aanmaken op Github.
De problemen zijn er ook al langer, zie de lange lijst van "stale" issues die ik link in dat issue.badkuip schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:21:
[...]
Dat zou kunnen. maar bij mij speelt het probleem al ruim een jaar en heb ik er niet eerder melding van gemaakt. Dus ik hoop dan dat het met elkaar te maken heeft.
Ik zal ook een issue aanmaken op Github.
Ik denk dat er geen los nieuw issue nodig is - er is teveel overlap tussen de problemen om ze als losstaand te zien. Vul vooral het open issue aan
Vraagje over zigbee2MQTT. Ik heb nu enkele jaren z2m draaien, maar heb soms een issuetje met een apparaat dat niet meer gevonden wordt. Vaak een batterij apparaat (zoals temp/luchtvochtigheid sensoren van Sonoff en Xiaomi). Na opnieuw aanmelden is de batterij vaak nog prima. En soms ook een (IKEA) device die ik kwijt raak en opnieuw kan aanmelden.
Kan dat liggen aan mijn firmware versie van mijn Sonoff plus P (Zstack) ? Het was even zoeken in de nieuwe z2m interface, maar de firmware versie is: Revisie: 20210708
Krijg ik issues als ik het update? wat kan ik verwachten? verlies ik de connectie met grote hoeveelheden apparaten? Ik heb er 90 waarvan sommige achter een stopcontact, dus ik zit niet zo erg te wachten op gedoe
Iemand ervaring hiermee? Of tips?
Z2M vragen in het Z2M topic => schopje
Kan dat liggen aan mijn firmware versie van mijn Sonoff plus P (Zstack) ? Het was even zoeken in de nieuwe z2m interface, maar de firmware versie is: Revisie: 20210708
Krijg ik issues als ik het update? wat kan ik verwachten? verlies ik de connectie met grote hoeveelheden apparaten? Ik heb er 90 waarvan sommige achter een stopcontact, dus ik zit niet zo erg te wachten op gedoe
Z2M vragen in het Z2M topic => schopje
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 11-10-2025 11:32 ]
Hallo mede Tweakers,
Ik hoop dat mij vraag hier goed plaatst.
Als nieuwe HA / Z2M gebruiker, heb ik afgelopen week een nieuw Zigbee product aangekocht.
De ROBB SMARRT Draadloze Schakelaar 4 Knoppen Zigbee aangezien ze hier bij een blueprint voor hebben. (Denk makkelijk voor een beginner
)
Nu is het geval dat geen remote kan selecteren bij de blueprint.
/f/image/rf4JKpxUnMTxLllgVPEgDT8Z.png?f=fotoalbum_large)
Na wat lezen op internet (diverse forums) blijkt het blueprint voor ZHA te zijn ipv Z2M.
De ene zegt dat er een template gemaakt kan worden, de ander zegt weer dat het script herschreven moet worden.
Zie een beetje door de bomen het bos niet meer.
Hopelijk is er hier iemand die mij hier in een beetje weg wijs kan maken
Ik hoop dat mij vraag hier goed plaatst.
Als nieuwe HA / Z2M gebruiker, heb ik afgelopen week een nieuw Zigbee product aangekocht.
De ROBB SMARRT Draadloze Schakelaar 4 Knoppen Zigbee aangezien ze hier bij een blueprint voor hebben. (Denk makkelijk voor een beginner
Nu is het geval dat geen remote kan selecteren bij de blueprint.
/f/image/rf4JKpxUnMTxLllgVPEgDT8Z.png?f=fotoalbum_large)
Na wat lezen op internet (diverse forums) blijkt het blueprint voor ZHA te zijn ipv Z2M.
De ene zegt dat er een template gemaakt kan worden, de ander zegt weer dat het script herschreven moet worden.
Zie een beetje door de bomen het bos niet meer.
Hopelijk is er hier iemand die mij hier in een beetje weg wijs kan maken
@88Gamer88 Ligt volledig aan wat de blueprint verwacht. Kan je misschien ondervangen met een template maar moet je exact weten wat de bp doet. Dus komt dan feitelijk neer op bo herschrijven.
Maar wat wil je dan precies? En is dat zo complex dat het niet makkelijk zonder bp kan?
Kan de bp niet makkelijk bekijken omdat je een MyHA link deelt ipv bp zelf.
Maar wat wil je dan precies? En is dat zo complex dat het niet makkelijk zonder bp kan?
Kan de bp niet makkelijk bekijken omdat je een MyHA link deelt ipv bp zelf.
@Septillion Ik heb de bp ondertussen redelijk werkend gekregen.
(Met dank een ChatGTP)
Kan me 2 lamp groepen aan \ uit zetten.
Alleen het stukje lang ingedrukt houden voor dimmen krijg niet helemaal voor elkaar.
Moet iedereen opnieuw de knop lang indrukken ipv ingedrukt houden.
De Blueprint nu:
(Met dank een ChatGTP)
Kan me 2 lamp groepen aan \ uit zetten.
Alleen het stukje lang ingedrukt houden voor dimmen krijg niet helemaal voor elkaar.
Moet iedereen opnieuw de knop lang indrukken ipv ingedrukt houden.
De Blueprint nu:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
| blueprint: name: ROBB SMARRT Draadloze Schakelaar 4 Knoppen Zigbee description: | Voor ROBB SMARRT Draadloze Schakelaar 4 Knoppen Zigbee. Ondersteunt korte en lange drukken op knop 1 en 2 (on/off). domain: automation input: on_button_1_short: name: Knop 1 - kort - AAN default: [] selector: action: {} off_button_1_short: name: Knop 1 - kort - UIT default: [] selector: action: {} on_button_1_long: name: Knop 1 - lang - AAN default: [] selector: action: {} off_button_1_long: name: Knop 1 - lang - UIT default: [] selector: action: {} on_button_2_short: name: Knop 2 - kort - AAN default: [] selector: action: {} off_button_2_short: name: Knop 2 - kort - UIT default: [] selector: action: {} on_button_2_long: name: Knop 2 - lang - AAN default: [] selector: action: {} off_button_2_long: name: Knop 2 - lang - UIT default: [] selector: action: {} mode: restart max_exceeded: silent trigger: - platform: mqtt topic: zigbee2mqtt/Licht Schakelaar kantoor condition: - condition: template value_template: "{{ 'action' in trigger.payload_json }}" action: - variables: action: "{{ trigger.payload_json.action }}" - choose: - conditions: - "{{ action == 'on_1' }}" sequence: !input on_button_1_short - conditions: - "{{ action == 'off_1' }}" sequence: !input off_button_1_short - conditions: - "{{ action == 'brightness_move_up_1' }}" sequence: !input on_button_1_long - conditions: - "{{ action == 'brightness_stop_1' }}" sequence: !input off_button_1_long - conditions: - "{{ action == 'on_2' }}" sequence: !input on_button_2_short - conditions: - "{{ action == 'off_2' }}" sequence: !input off_button_2_short - conditions: - "{{ action == 'brightness_move_up_2' }}" sequence: !input on_button_2_long - conditions: - "{{ action == 'brightness_stop_2' }}" sequence: !input off_button_2_long |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-10-2025 20:32 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
@88Gamer88 Ik zou nooit direct MQTT erin verwerken. Je hebt in HA als het goed is gewoon al een abstractie ervan, pak die. Sowieso doet iets hardcoded in de bp maken de hele bp teniet 
En je ziet dus ook dat onder aan de streep de bp dus niet eens zo veel doet
En je ziet dus ook dat onder aan de streep de bp dus niet eens zo veel doet
@Septillion Hoe zou ik dit beter kunnen aanpakken ?
(Sorry mijn kennis op dit gebied is echt heel laag, maar wel leer gierig
)
(Sorry mijn kennis op dit gebied is echt heel laag, maar wel leer gierig
@88Gamer88 Beginnen met kijken wat voor entiteiten je nu hebt met je device in HA.
Als dat er nu geen zijn (zou kunnen dat alles via device events gaat) dan is het denk ik het makkelijkste om in Z2M de "Home Assistant experimental event entities" aan te zetten. Event entity is dan makkelijk e gebruiken in je bp.
Als dat er nu geen zijn (zou kunnen dat alles via device events gaat) dan is het denk ik het makkelijkste om in Z2M de "Home Assistant experimental event entities" aan te zetten. Event entity is dan makkelijk e gebruiken in je bp.
Ik had alleen op Generate external Conversion geklikt. Maar als ik nu volgens mij de documentatie nog eens goed lees heb je dan geen external converter gesaved. M.a.w. die was er nooit.Hmmbob schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:30:
[...]
Heb je de oude external converter verwijderd?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Dag Tweakers,
Ik zit met een vervelend probleem.
ik heb mijn Home Assistant gemigreerd naar een nieuwe Proxmox node, nu blijkt dat zigbee2mqtt geen enkele zigbee device meer herkent. enige idee hoe ik dit kan oplossen zonder alles opnieuw te moeten pairen?
Config
De logfile bevat teveel tekens en kan deze hier dus niet plakken.
*edit*
logfile: https://limewire.com/d/9JkcR#PmvSxKFLEd
Ik zit met een vervelend probleem.
ik heb mijn Home Assistant gemigreerd naar een nieuwe Proxmox node, nu blijkt dat zigbee2mqtt geen enkele zigbee device meer herkent. enige idee hoe ik dit kan oplossen zonder alles opnieuw te moeten pairen?
Config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| data_path: /config/zigbee2mqtt
socat:
enabled: false
master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
options: "-d -d"
log: false
mqtt:
base_topic: zigbee2mqtt
server: mqtt://core-mosquitto:1883
user: mosquitto
password: *
serial:
port: >-
/dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_6ef7895851a4ed118b2188582981d5c7-if00-port0
adapter: zstack |
code:
1
2
3
| ➜ / ls -l /dev/serial/by-id total 0 lrwxrwxrwx 1 root root 13 Oct 15 09:37 usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_6ef7895851a4ed118b2188582981d5c7-if00-port0 -> ../../ttyUSB0 |
De logfile bevat teveel tekens en kan deze hier dus niet plakken.
*edit*
logfile: https://limewire.com/d/9JkcR#PmvSxKFLEd
Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70
Draai je Zigbee2mqtt in de home assistant node? Zo ja, dan denk ik dat je je usb moet aanpassen in proxmox.
De passthrough staat waarschijnlijk nog op de oude node?
Uit je log:
Unable to match USB adapter: zstack
De passthrough staat waarschijnlijk nog op de oude node?
Uit je log:
Unable to match USB adapter: zstack
jup, ik draai Zigbee2mqtt in home assistant, de usb passthrough is ook aangepast naar de nieuwe node.
Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70
Ben er zelf helemaal nieuw mee, net geisntalleerd, maar bij adapter heb ik ezsp ipv zstack staan.The-dragon schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:48:
jup, ik draai Zigbee2mqtt in home assistant, de usb passthrough is ook aangepast naar de nieuwe node.
Overigens met dezelfde Sonoff stick*
[ Voor 5% gewijzigd door frankwopereis op 15-10-2025 13:27 ]
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
ezsp of zstack is de driver die gebruikt wordt. ezsp is eigenlijk de opvolger van zstack. Dus het is in ieder geval een poging waard om aan te passen.
ik heb zstack veranderd naar ezsp, helaas geen verandering.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| [13:56:02] INFO: Preparing to start...
[13:56:02] INFO: Socat not enabled
[13:56:02] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Starting Zigbee2MQTT without watchdog.
[2025-10-15 13:56:03] debug: z2m: Removing old log directory '/config/zigbee2mqtt/log/2025-10-15.09-39-41'
[2025-10-15 13:56:03] info: z2m: Logging to console, file (filename: log.log)
[2025-10-15 13:56:03] debug: z2m: Loaded state from file /config/zigbee2mqtt/state.json
[2025-10-15 13:56:03] info: z2m: Starting Zigbee2MQTT version 2.6.2 (commit #unknown)
[2025-10-15 13:56:03] info: z2m: Starting zigbee-herdsman (6.1.5)
[2025-10-15 13:56:03] debug: z2m: Using zigbee-herdsman with settings: '"{\"network\":{\"panID\":10392,\"extendedPanID\":[55,68,0,201,67,83,137,198],\"channelList\":[11],\"networkKey\":\"HIDDEN\"},\"databasePath\":\"/config/zigbee2mqtt/database.db\",\"databaseBackupPath\":\"/config/zigbee2mqtt/database.db.backup\",\"backupPath\":\"/config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json\",\"serialPort\":{\"path\":\"/dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_6ef7895851a4ed118b2188582981d5c7-if00-port0\",\"adapter\":\"ezsp\"},\"adapter\":{\"disableLED\":false}}"'
[2025-10-15 13:56:03] debug: zh:adapter:discovery: Connected devices: [{"path":"/dev/ttyS0"},{"path":"/dev/ttyS1"},{"path":"/dev/ttyS2"},{"path":"/dev/ttyS3"},{"path":"/dev/ttyUSB0","manufacturer":"ITead","serialNumber":"6ef7895851a4ed118b2188582981d5c7","pnpId":"usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_6ef7895851a4ed118b2188582981d5c7-if00-port0","vendorId":"10c4","productId":"ea60"}]
[2025-10-15 13:56:03] debug: zh:adapter:discovery: Unable to match USB adapter: ezsp | /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_6ef7895851a4ed118b2188582981d5c7-if00-port0 |
ezsp is toch de voorloper van ember en ember (en dus ezsp) zijn toch voor de Sillicon Labs Zigbee chip? Terwijl zstack is voor de Texas Instruments chips.
En om het extra verwarrend te maken zijn er van de Sonoff stick 2 varianten. Eerst was er gewoon "de" Sonoff stick met TI chip. Tijdens corona waren er vervolgens tekorten van deze chip en hebben ze de stick een "P" achtervoegsel gegeven en een nieuwe geïntroduceerd met "E" achtervoegsel en de Silicon Labs stick.
Zowel "zstack" als "ember" kunnen dus correct ziin voor een Sonoff stick. Afhankelijk van of je dus een P of E versie hebt. (Maar je kunt dus niet ember (of ezsp) gebruiken met een P stick, noch zstack gebruiken met een E stick).
En om het extra verwarrend te maken zijn er van de Sonoff stick 2 varianten. Eerst was er gewoon "de" Sonoff stick met TI chip. Tijdens corona waren er vervolgens tekorten van deze chip en hebben ze de stick een "P" achtervoegsel gegeven en een nieuwe geïntroduceerd met "E" achtervoegsel en de Silicon Labs stick.
Zowel "zstack" als "ember" kunnen dus correct ziin voor een Sonoff stick. Afhankelijk van of je dus een P of E versie hebt. (Maar je kunt dus niet ember (of ezsp) gebruiken met een P stick, noch zstack gebruiken met een E stick).
Ik zoek me suf... maar wellicht dat iemand het hier weer.
Zijn er 4 knops handheld afstandbedieningen, die directe binding ondersteunen??
Ik ben wel bezig met home automation, maar wil graag dat het onzichtbaar gebeurd en ook blijkt werken als mijn zigbee of HA eruit ligt.
Vandaar. Degene die ik tot nu toe gekocht hebt, ondersteunen geen directe binding. Nu kan ik aan de voet voet van elke lamp een ikea afstandbediening plakken, zodat het alsnog kan, maar daar zit ik niet op te wachten.
Zijn er 4 knops handheld afstandbedieningen, die directe binding ondersteunen??
Ik ben wel bezig met home automation, maar wil graag dat het onzichtbaar gebeurd en ook blijkt werken als mijn zigbee of HA eruit ligt.
Vandaar. Degene die ik tot nu toe gekocht hebt, ondersteunen geen directe binding. Nu kan ik aan de voet voet van elke lamp een ikea afstandbediening plakken, zodat het alsnog kan, maar daar zit ik niet op te wachten.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
@Cyberpope Ik heb de eerste generatie van de Philips Hue Dimmer Switch als backup in de kast liggen. Via direct binding aan een aantal lamp groepen gekoppeld. Twijfel overigens wel of je alle vier de knoppen via direct binding kunt gebruiken, maar wellicht kan iemand anders dat bevestigen/ontkennen.
Ja, maar dan kan ik ook een ikea stryd (oid) nemen. Dat vind ik meer een wall switch, net zoals de hue.JBS schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:43:
@Cyberpope Ik heb de eerste generatie van de Philips Hue Dimmer Switch als backup in de kast liggen. Via direct binding aan een aantal lamp groepen gekoppeld. Twijfel overigens wel of je alle vier de knoppen via direct binding kunt gebruiken, maar wellicht kan iemand anders dat bevestigen/ontkennen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Hoe die bij mij werkt, met direct binding aan 1 groep, is dat de 4 knoppen gewoon hun standaard functie hebben. Dus de aan knop zet de lampen aan in de vorige stand, de uit knop zet ze uit, en de knoppen voor helderheid doen idem dito de helderheid aanpassen.JBS schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:43:
Terwijl ik vermoed dat @Cyberpope eerder zoekt naar het aansturen van 2 of 4 losse groepen?
De Hue Dimmer Switch is wel een afstandsbediening:Cyberpope schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:18:
[...]
Ja, maar dan kan ik ook een ikea stryd (oid) nemen. Dat vind ik meer een wall switch, net zoals de hue.

Maar wel magnetisch bevestigbaar aan een muurplaat. Maar die muurplaat kun je ook ergens op zolder / in berging dumpen
Nee, eigenlijk simpler. Ik heb nu (klik aan, klik uit) afstandbediening met 4 knoppen. 1 is lampen (aan uit), 2 is tv, 3 is stereo, 4 is printers. Dit werk goed en na enig in trainen ook bij de huisgenoten. En werkt altijd.RobertMe schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:20:
Terwijl ik vermoed dat @Cyberpope eerder zoekt naar het aansturen van 2 of 4 losse groepen?
Nu wil ik deze graag vervangen door zigbee stekkers (die er al voor zitten overigens ). Maar ik wil wel dat het werkt met directe binding Want je zult altijd zien dat HA of Z2M altijd gaat storen op het moment dat ik niet thuis ben.. Ik heb nu 3 andere zigbee afstandbediening. Die doen het goed, maar niet als HA of Z2M eruit ligt.
En ik wil nog alleen home-automation die onzichtbaar en betrouwbaar werkt. Vandaar.
https://www.robbshop.nl/r...hakelaar-8-knoppen-zigbee zoiets?Cyberpope schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:28:
[...]
Nee, eigenlijk simpler. Ik heb nu (klik aan, klik uit) afstandbediening met 4 knoppen. 1 is lampen (aan uit), 2 is tv, 3 is stereo, 4 is printers. Dit werk goed en na enig in trainen ook bij de huisgenoten. En werkt altijd.
Nu wil ik deze graag vervangen door zigbee stekkers (die er al voor zitten overigens ). Maar ik wil wel dat het werkt met directe binding Want je zult altijd zien dat HA of Z2M altijd gaat storen op het moment dat ik niet thuis ben.. Ik heb nu 3 andere zigbee afstandbediening. Die doen het goed, maar niet als HA of Z2M eruit ligt.
En ik wil nog alleen home-automation die onzichtbaar en betrouwbaar werkt. Vandaar.
Maar dat is weer een wandschakelaar... Meer zoiets:
Je kan hem zonder frame gebruiken en dan is die erg plat. Maar wel vierkant ipv langwerpig zoals een afstandsbediening.Cyberpope schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:59:
[...]
Maar dat is weer een wandschakelaar... Meer zoiets: [Afbeelding] Maar dan als zigbee en met directe binding.
Edit: https://www.robbshop.nl/r...ediening-4-kanaals-zigbee
Deze kan toch wat je zoekt?
[ Voor 9% gewijzigd door Morpheusk op 18-10-2025 19:41 ]
die zou het moeten kunnen. Maar dacht laat ik nu eens gewoon even alleen proberen om de lampen direct te binden met 1 idea schakelaar (Styrbar of rodret). Maar in zigbee 2.6.2 krijg ik het niet voor elkaar om binding met een groep te maken, met beiden niet. Moet het doen met MQTT command (volgens copilot) want er is geen binding voor groepen in deze versie met de nieuwe frondend. Dus ga nog even niets kopen, zolang dit niet werkt. Iemand tips?Morpheusk schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:38:
[...]
Je kan hem zonder frame gebruiken en dan is die erg plat. Maar wel vierkant ipv langwerpig zoals een afstandsbediening.
Edit: https://www.robbshop.nl/r...ediening-4-kanaals-zigbee
Deze kan toch wat je zoekt?
Claude.ai gebruiken ipv de betaalde copilot van het werk..... dat scheelt een hoop.
[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 19-10-2025 21:43 ]
Ik ben langzaam al mijn Philips Hue lampen aan het overzetten van de Philips Hue bridge naar Z2M. Ik heb al groepen met lampen aangemaakt die ik in één keer wil bedienen en binnenkort komen daar nog scenes bij.
Op verschillende plekken in huis maak ik gebruik van de Hue Dimmer Switch. Is het ook mogelijk om de 'Hue' knop op deze switch te gebruiken om tussen scenes van een bepaalde group te wisselen d.m.v. een directe bind?
Op verschillende plekken in huis maak ik gebruik van de Hue Dimmer Switch. Is het ook mogelijk om de 'Hue' knop op deze switch te gebruiken om tussen scenes van een bepaalde group te wisselen d.m.v. een directe bind?
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ik moet helaas ook nog mijn zigbee2mqtt docker container migreren van 1.41 naar 2.0. Ik vroeg me af of het aan te raden is om gelijk te migreren naar de laatste versie, in dit geval 2.6.2?
Ik ben van 1.41 onlangs naar 2.6.1 gegaan, en eigenlijk zonder problemen. Waarom zou je eerst naar 2.0 gaan?banaliteit schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:02:
Ik moet helaas ook nog mijn zigbee2mqtt docker container migreren van 1.41 naar 2.0. Ik vroeg me af of het aan te raden is om gelijk te migreren naar de laatste versie, in dit geval 2.6.2?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Zijn er hier mensen die van de Conbee II naar de SLZB-06 zijn over gegaan?
Zover ik namelijk lees betreft dit een andere chipset, en kun je dus niet gebruik maken van de "Write IEEE address" optie. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, want zou graag over willen, vanwege wat instabiliteit de laatste tijd.
Ik gebruik de ConbeeII stick overigens al met z2mqtt, dus niet met de Deconz software
Verhuizing naar het andere grote topic
Zover ik namelijk lees betreft dit een andere chipset, en kun je dus niet gebruik maken van de "Write IEEE address" optie. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, want zou graag over willen, vanwege wat instabiliteit de laatste tijd.
Ik gebruik de ConbeeII stick overigens al met z2mqtt, dus niet met de Deconz software
Verhuizing naar het andere grote topic
[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 28-10-2025 22:55 ]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
@Wachten... als ik de documentatie lees moet dit gewoon kunnen binnen ZHA?
Migrating to a new Zigbee adapter inside ZHA
edit: ah, toch Z2M dus. Dan: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2
Binnen Z2M kan het ook wel, maar dat is vrij experimenteel. Ik ga ervan uit dat je ZHA gebruikt, anders zit je in het verkeerde topic met je vraagZHA supports migrating the Zigbee network between different Zigbee adapters based on chips from Silicon Labs, Texas Instruments, or ConBee/RaspBee if the backup was made from inside ZHA.
[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 28-10-2025 16:05 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Excuus, ik gooi mijn vraag even daar neer!Gizz schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:04:
@Wachten... als ik de documentatie lees moet dit gewoon kunnen binnen ZHA?
[...]
Binnen Z2M kan het ook wel, maar dat is vrij experimenteel. Ik ga ervan uit dat je ZHA gebruikt, anders zit je in het verkeerde topic met je vraag
Ik ben alleen ook bang dat ik de experimentele route moet gaan nemen (niet blij mee)
Is overigens re pairen ook een optie, zonder dat je de automations kwijt raakt? Want de apparaten opnieuw 1x toevoegen vind ik nog niet zo erg, maar al moet ik echt alle automations opnieuw gaan toevoegen, dan wordt ik niet zo blij
[ Voor 12% gewijzigd door Wachten... op 28-10-2025 16:10 ]
Zijn er hier mensen die van de Conbee II naar de SLZB-06 zijn over gegaan?
@Wachten... de ervaringen van mensen die deze guide hebben gevolgd zien er positief uit.
Mocht je niet met commandline-tools willen werken, er is ook een add-on gemaakt waarmee je het gehele proces binnen HA kan doorlopen: guide met add-on.
Mocht je niet met commandline-tools willen werken, er is ook een add-on gemaakt waarmee je het gehele proces binnen HA kan doorlopen: guide met add-on.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb een aardig Zigbee netwerkje inmiddels. Met op een aantal plekken een betondek er tussen enz.
Ik merk dat regelmatig een gordijn of een lamp wegvalt. Vermoedelijk omdat deze direct met de coordinator spreken ipv met een router die dan weer naar de coordinator kan.
De network map in Z2M kan ik niet zien. Vermoedelijk omdat mijn gordijn motoren niet netjes Zigbee spreken (oid).
Maar, hoe kom je op het punt dat je wat meer kan gaan finetunen? Ik zou namelijk heel graag een betrouwbaar en stabiel zigbee netwerk hebben.
Ik heb gemerkt dat, zodra ik de stroom van alles af haal en alles weer opstart, sommige devices die voorheen onbereikbaar waren weer bereikbaar worden. Vermoedelijk omdat ze de coordinator wel weer vinden? Of omdat ze via een andere route bij de coordinator terecht komen?
Ik zou daar dus graag wat meer invloed op hebben. Mijn idee was ook dat Zigbee een mesh was, waardoor het uiteindelijk een vrij stabiel geheel zou worden: Als de ene node niet gevonden kan worden, dan zou de andere router toch soelaas moeten bieden en op die manier toch bij de coordinator terecht moeten kunnen komen?
Ik merk dat regelmatig een gordijn of een lamp wegvalt. Vermoedelijk omdat deze direct met de coordinator spreken ipv met een router die dan weer naar de coordinator kan.
De network map in Z2M kan ik niet zien. Vermoedelijk omdat mijn gordijn motoren niet netjes Zigbee spreken (oid).
Maar, hoe kom je op het punt dat je wat meer kan gaan finetunen? Ik zou namelijk heel graag een betrouwbaar en stabiel zigbee netwerk hebben.
Ik heb gemerkt dat, zodra ik de stroom van alles af haal en alles weer opstart, sommige devices die voorheen onbereikbaar waren weer bereikbaar worden. Vermoedelijk omdat ze de coordinator wel weer vinden? Of omdat ze via een andere route bij de coordinator terecht komen?
Ik zou daar dus graag wat meer invloed op hebben. Mijn idee was ook dat Zigbee een mesh was, waardoor het uiteindelijk een vrij stabiel geheel zou worden: Als de ene node niet gevonden kan worden, dan zou de andere router toch soelaas moeten bieden en op die manier toch bij de coordinator terecht moeten kunnen komen?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ben over de afgelopen jaren vaker geswitcht van merk/type coordinator en ook van ZHA/Z2M. Voordeel van Z2M is dat je meerdere Z2M naast elkaar kan draaien, zodat je makkelijk eentje kan starten gekoppeld aan die SLZB-06 en dan een voor een apparaten kan ontkoppelen van de oude en weer koppelen aan de nieuwe.Wachten... schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:06:
[...]
Excuus, ik gooi mijn vraag even daar neer!
Ik ben alleen ook bang dat ik de experimentele route moet gaan nemen (niet blij mee)
Is overigens re pairen ook een optie, zonder dat je de automations kwijt raakt? Want de apparaten opnieuw 1x toevoegen vind ik nog niet zo erg, maar al moet ik echt alle automations opnieuw gaan toevoegen, dan wordt ik niet zo blij
Als je vervolgens de apparaten weer dezelfde naam geeft in Z2M en ook de naam update in HA met het vinkje in Z2M, dan herkennen de Automations in HA dit vanzelf, zolang je alles aanspreekt op Device Naam, wat sowieso al een hele tijd aangeraden wordt.
ZHA naar ZHA is overigens heel simpel en werkt zelfs tussen merken chips, zit gewoon ingebouwd met een wizard.
Z2M heb ik migraties niet eens werkend gekregen van stick A naar stick B van zelfde type chip. Moest achteraf alsnog verschillende apparaten opnieuw pairen voor ze werkten. Dus sindsdien doe ik het door een tweede Z2M ernaast op te starten op de nieuwe Coordinator en het dan 1-voor-1 omzetten.
[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 28-10-2025 16:59 ]
Niet heel specifiek z2m gerelateerd (een beetje wel) maar ik heb een vraag: Ik heb op een aantal plaatsen vierweg opbouw stopcontacten (WCD's) in deze vorm: https://www.gamma.nl/asso...tact-opbouw-wit/p/B460433 Daar passen geen 4 zigbee blokken zoals https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/ in. Weet iemand of eer een alternatief is waar meer ruimte is?
Ik heb wat no-name Chinese Tuya modellen. Worden volgens mij ook verkocht onder de Nous naam.DjoeC schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:59:
Niet heel specifiek z2m gerelateerd (een beetje wel) maar ik heb een vraag: Ik heb op een aantal plaatsen vierweg opbouw stopcontacten (WCD's) in deze vorm: https://www.gamma.nl/asso...tact-opbouw-wit/p/B460433 Daar passen geen 4 zigbee blokken zoals https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/ in. Weet iemand of eer een alternatief is waar meer ruimte is?
En de Fibaro's zijn net zo klein. Maarja, gezien je in Z2M topic vraagt ben je vast niet op zoek naar een ZWave stekker
Dank voor je uitleg. Misschien is dat nog wel een handige manier.BiG-GuY schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:56:
[...]
Ben over de afgelopen jaren vaker geswitcht van merk/type coordinator en ook van ZHA/Z2M. Voordeel van Z2M is dat je meerdere Z2M naast elkaar kan draaien, zodat je makkelijk eentje kan starten gekoppeld aan die SLZB-06 en dan een voor een apparaten kan ontkoppelen van de oude en weer koppelen aan de nieuwe.
Als je vervolgens de apparaten weer dezelfde naam geeft in Z2M en ook de naam update in HA met het vinkje in Z2M, dan herkennen de Automations in HA dit vanzelf, zolang je alles aanspreekt op Device Naam, wat sowieso al een hele tijd aangeraden wordt.
ZHA naar ZHA is overigens heel simpel en werkt zelfs tussen merken chips, zit gewoon ingebouwd met een wizard.
Z2M heb ik migraties niet eens werkend gekregen van stick A naar stick B van zelfde type chip. Moest achteraf alsnog verschillende apparaten opnieuw pairen voor ze werkten. Dus sindsdien doe ik het door een tweede Z2M ernaast op te starten op de nieuwe Coordinator en het dan 1-voor-1 omzetten.
Maar jij draait z2mqtt dan helemaal apart of niet? Want ik draai gewoon de Mosquitto broker in HA. Deze kan ik denk ik niet meerdere keren draaien toch?
Je kan als tweede Zigbee2MQTT instantie een Zigbee2MQTT Edge Add-on draaien, die dan koppelen aan je nieuwe coordinator. Let op dat je de standaard map dan moet aanpassen zodat je binnen je /config/ map voor beide Zigbee2MQTT add-ons een losse map hebt. En de Network Port aanpassen of uitzetten, omdat beide Add-ons standaard dezelfde poort gebruiken. Ook de MQTT moet je qua base_topic aanpassen, zodat ze beiden een unieke hebben, maar ze kunnen beiden gewoon praten met de standaard Mosquitto Broker.Wachten... schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:18:
[...]
Dank voor je uitleg. Misschien is dat nog wel een handige manier.
Maar jij draait z2mqtt dan helemaal apart of niet? Want ik draai gewoon de Mosquitto broker in HA. Deze kan ik denk ik niet meerdere keren draaien toch?
Als je eenmaal klaar bent met omzetten, kan je beide add-ons verwijderen. Mapnamen goed zetten en dan de normale Zigbee2MQTT Add-on starten gekoppeld aan je nieuwe Coordinator en de map van Zigbee2MQTT gebruiken waar je de gegevens van de nieuwe installatie hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 28-10-2025 17:24 ]
Ik heb mijn Sonoff Zigbee controller in mijn thuisserver op zolder zitten, en nu merk ik dat apparaten op de begane grond wel écht slecht communiceren. De garagedeur heeft een raam/deursensor, de keuken een temp/humidity sensor en de thermostaat in de woonkamer die de ketel aanstuurt is ook Zigbee.
Ik had verwacht dat de berg aan Zigbee lampen en stekkers het grotendeels op zou lossen, maar het lijkt erop dat de route veelal via lampen gaat en zichzelf dan niet goed weet te herstellen als die lampen uit gaan.
Zijn hier makkelijke oplossingen voor? Ik heb al wat extra stekkers geplaatst maar die lijken niet zo heel veel te doen..
Kan ik op de een of andere manier een schone 'snelweg' forceren van zolder naar de meterkast mbv 3 dedicated stekkers die ik als routers gebruik?
Ik had verwacht dat de berg aan Zigbee lampen en stekkers het grotendeels op zou lossen, maar het lijkt erop dat de route veelal via lampen gaat en zichzelf dan niet goed weet te herstellen als die lampen uit gaan.
Zijn hier makkelijke oplossingen voor? Ik heb al wat extra stekkers geplaatst maar die lijken niet zo heel veel te doen..
Kan ik op de een of andere manier een schone 'snelweg' forceren van zolder naar de meterkast mbv 3 dedicated stekkers die ik als routers gebruik?
Ik ga nog eens zoeken naar die Nous. Gaat me hier vooral om een beetje nauwkeurige vermogensmeting, niet persee over schakelen.RobertMe schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Ik heb wat no-name Chinese Tuya modellen. Worden volgens mij ook verkocht onder de Nous naam.
En de Fibaro's zijn net zo klein. Maarja, gezien je in Z2M topic vraagt ben je vast niet op zoek naar een ZWave stekker
En nee, zwave zoek ik nu (nog) niet.
Voor die use case heb ik ze ook (netwerk spullen, diepvries, ...). Ik weet alleen niet of ze ook nauwkeurig zijnDjoeC schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:02:
[...]
Ik ga nog eens zoeken naar die Nous. Gaat me hier vooral om een beetje nauwkeurige vermogensmeting, niet persee over schakelen.
Ik controleer de mijne met een 60w gloeilamp als basis (werkingsfactor = 1), daarna eventueel samen met het te meten apparaat.RobertMe schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:06:
[...]
Voor die use case heb ik ze ook (netwerk spullen, diepvries, ...). Ik weet alleen niet of ze ook nauwkeurig zijn(ik heb ze ook niet vergeleken met bv de Fibaro's, waarvan ik ook niet weet of ze nauwkeurig zijn. Maar als hetzelfde apparaat een afwijkend verbruik heeft op verschillende pluggen is in ieder geval een van beide fout
).
En nu weer terug naar z2m....
Iemand?nMad schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:44:
Ik ben langzaam al mijn Philips Hue lampen aan het overzetten van de Philips Hue bridge naar Z2M. Ik heb al groepen met lampen aangemaakt die ik in één keer wil bedienen en binnenkort komen daar nog scenes bij.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
@Wachten... Als je de devices.yaml overzet tussen instanties wordt bij het re-pairen vanzelf de correcte naam gepakt.
[edit]Als zoals @TheFes aangeeft geen devices.yaml gemaakt wordt zou je dit gewoon zelf af kunnen splitsen naar een devices.yaml of dat deel van de config kopiëren.
[edit]Als zoals @TheFes aangeeft geen devices.yaml gemaakt wordt zou je dit gewoon zelf af kunnen splitsen naar een devices.yaml of dat deel van de config kopiëren.
[ Voor 41% gewijzigd door Septillion op 28-10-2025 22:50 ]
Zo heb ik het inderdaad recent ook gedaan. Alleen maakt Zigbee2MQTT tegenwoordig geen devices.yaml meer aan, die staan standaard gewoon in configuration.yaml tegenwoordig.Septillion schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:28:
@Wachten... Als je de devices.yaml overzet tussen instanties wordt bij het re-pairen vanzelf de correcte naam gepakt.
Hi all,
Recentelijk begonnen met het uitrollen van Zigbee2MQTT, een groot deel van de accessoires (routers/endpoints) hangt nog in ZHA. Ik heb een Mosquitto broker geïnstalleerd, Zigbee2MQTT geïnstalleerd en de hele sjabang doorgelopen. Gisteren aan de slag gegaan met meerdere routers en endpoints. Helaas is het nu al zo dat ik overweeg om Z2M ongedaan te maken en lekker ZHA te blijven gebruiken.
Mijn huidige opzet:
- Mac Pro waarom VirtualBox draait met HA (zolder);
- Sonoff t.b.v. ZHA;
- SLZB-06 (Ethernet als Zigbee-coördinator), meterkast.
Waar accessoires op de begane grond voorheen prima verbinding maakte met Sonoff-stick in de Mac Pro op zolder, gebeurt dit andersom erg slecht.
Wat doe ik verkeerd, waarom verbinden bepaalde accessoires op de begane grond NIET met de coordinator maar met een router? Überhaupt; waarom verbindt er zo weinig naar de coordinator?
Zo werkt de Aqara P1 sensor überhaupt niet meer, ik kan voorbij open, springen, dansen of andere lichamelijk beweging beoefenen, geen detectie
/f/image/GD2ngYFWw9x4lmCnSNTdkKHx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DUVWaNEIsGqHMQcd61Q1vkFx.png?f=fotoalbum_large)
Schopje naar Z2M topic
Recentelijk begonnen met het uitrollen van Zigbee2MQTT, een groot deel van de accessoires (routers/endpoints) hangt nog in ZHA. Ik heb een Mosquitto broker geïnstalleerd, Zigbee2MQTT geïnstalleerd en de hele sjabang doorgelopen. Gisteren aan de slag gegaan met meerdere routers en endpoints. Helaas is het nu al zo dat ik overweeg om Z2M ongedaan te maken en lekker ZHA te blijven gebruiken.
Mijn huidige opzet:
- Mac Pro waarom VirtualBox draait met HA (zolder);
- Sonoff t.b.v. ZHA;
- SLZB-06 (Ethernet als Zigbee-coördinator), meterkast.
Waar accessoires op de begane grond voorheen prima verbinding maakte met Sonoff-stick in de Mac Pro op zolder, gebeurt dit andersom erg slecht.
Wat doe ik verkeerd, waarom verbinden bepaalde accessoires op de begane grond NIET met de coordinator maar met een router? Überhaupt; waarom verbindt er zo weinig naar de coordinator?
Zo werkt de Aqara P1 sensor überhaupt niet meer, ik kan voorbij open, springen, dansen of andere lichamelijk beweging beoefenen, geen detectie
/f/image/GD2ngYFWw9x4lmCnSNTdkKHx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DUVWaNEIsGqHMQcd61Q1vkFx.png?f=fotoalbum_large)
Schopje naar Z2M topic
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 29-10-2025 20:43 ]
Zigbee is een mesh netwerk, dat is juist de kracht van Zigbee.
Ofwel alle Zigbee devices (behalve die op batterijen) zijn router en verbinden dus met elkaar om zo een mesh netwerk te vormen.
Zo moet het ook, allemaal met de coordinator verbinden is niet de bedoeling.
Ofwel alle Zigbee devices (behalve die op batterijen) zijn router en verbinden dus met elkaar om zo een mesh netwerk te vormen.
Zo moet het ook, allemaal met de coordinator verbinden is niet de bedoeling.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Nu staan Aqara sensoren er ook wel om bekend om niet makkelijk van router/coordinator te wisselen. Je moet ze echt pairen via de router die het dichtste bij staat. Andere sensoren kiezen na een tijdje wel de beste route.
Of je nu voor ZHA of Z2M gaat, dat maakt daarin normaal gezien heel weinig uit.
Android developer & dürüm-liefhebber
Ik zou eerder zeggen: Zet die ZHA uit, en zet alles over naar Z2M. Destijds alleen maar gedoe met ZHA, met Z2M niets aan het handje.Lucifertje schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:38:
Helaas is het nu al zo dat ik overweeg om Z2M ongedaan te maken en lekker ZHA te blijven gebruiken.
Ah, goede. Dat heb ik nu geprobeerd en de Aqara P1 is nu naar 255 lqi gegaan en neemt weer wat waar! Ik ga de rest nog eens nalopen en opnieuw laten re-joinen.Mavamaarten schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:56:
Nu staan Aqara sensoren er ook wel om bekend om niet makkelijk van router/coordinator te wisselen. Je moet ze echt pairen via de router die het dichtste bij staat. Andere sensoren kiezen na een tijdje wel de beste route.
Dat was het plan, maar als bepaalde accessoires via Z2M niet/nauwelijks fatsoenlijk verbinding maken, wat het wel bij ZHA deed, dan wordt het wel uitdagend.. :-/sypie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Ik zou eerder zeggen: Zet die ZHA uit, en zet alles over naar Z2M. Destijds alleen maar gedoe met ZHA, met Z2M niets aan het handje.
Tot 6 Zigbee2MQTT instances in Home Assistant (video van BeardedTinker):Wachten... schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:18:
[...]
Dank voor je uitleg. Misschien is dat nog wel een handige manier.
YouTube: Get multiple Zigbee2MQTT instances running in HA OS & Docker
Feel free to Buy me a coffee
Dank voor je reactie en ook @TheF1Man .Septillion schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:28:
Is hier ergens documentatie van hoe dit precies moet? Want hoewel het enigzins duidelijk is, zit ik er niet op te wachten dat ik straks dingen verkeerd doe, en dan heel het weekend bezig ga zijn om alles weer te fixen 😅
En hoewel ik er nog wel redelijk mee kan dealen, denkt mijn vrouw daar anders over 😁
Zo, dat was Z2M en nu weer door met ZHA. Vandaag de boel weer omgezet, accessoires opnieuw gekoppeld en het werkt weer als een trein en stabieler.Lucifertje schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:19:
[...]
Ah, goede. Dat heb ik nu geprobeerd en de Aqara P1 is nu naar 255 lqi gegaan en neemt weer wat waar! Ik ga de rest nog eens nalopen en opnieuw laten re-joinen.
[...]
Dat was het plan, maar als bepaalde accessoires via Z2M niet/nauwelijks fatsoenlijk verbinding maken, wat het wel bij ZHA deed, dan wordt het wel uitdagend.. :-/
@TheFes @Septillion
Ik heb inmiddels met een beetje hulp van Google een nieuwe z2mqtt opgezet binnen HA, ook mede dankzij de video van @musicpixel.
Zoals jullie al aangaven heb ik de devices vanuit de configuration.yaml overgezet naar de nieuwe configuration.yaml van de nieuwe z2mqtt omgeving.
Nu komt alleen het punt waar ik tegenaan loop
Ik heb even met behulp van ChatGPT even gezocht wat verder de volgorde zou moeten zijn, en daarin wordt aangegeven dat je eerste het apparaat (bijvoorbeeld een lamp). eerst moet hernoemen in HA en dan moet verwijderen uit de oude z2mqtt omgeving. Vervolgens kan ik de lamp dan resetten en toevoegen aan de nieuwe omgeving. Dit werkt op zich wel, echter kan ik de lampen niet bedienen in HA (wel in z2mqtt) Ik kan de friendly name ook niet vinden binnen HA, en als ik in z2mqtt het vinkje aanzet dat hij de naam ook moet overzetten in HA, dan zegt hij dat deze naam al bestaat.
Klopt het dat je echt de naam eerst moet veranderen binnen HA en dan verwijderen binnen de oude z2mqtt? en is het ook nodig om daarna van alles apparaten het vinkje aan te zetten om de friendly name over te zetten naar HA binnen z2mqtt, of zou dat ook niet hoeven? Want nu voelt het nagenoeg alsof ik alles opnieuw op moet zetten. Ik heb dus het idee dat ik iets te omslachtig doen met het verwijderen van de apparaten uit de oude omgeving en het toevoegen aan de nieuwe.
Ik wilde dit heel graag even afronden voordat het weer nachtwerk gaat worden
Ik heb inmiddels met een beetje hulp van Google een nieuwe z2mqtt opgezet binnen HA, ook mede dankzij de video van @musicpixel.
Zoals jullie al aangaven heb ik de devices vanuit de configuration.yaml overgezet naar de nieuwe configuration.yaml van de nieuwe z2mqtt omgeving.
Ik heb even met behulp van ChatGPT even gezocht wat verder de volgorde zou moeten zijn, en daarin wordt aangegeven dat je eerste het apparaat (bijvoorbeeld een lamp). eerst moet hernoemen in HA en dan moet verwijderen uit de oude z2mqtt omgeving. Vervolgens kan ik de lamp dan resetten en toevoegen aan de nieuwe omgeving. Dit werkt op zich wel, echter kan ik de lampen niet bedienen in HA (wel in z2mqtt) Ik kan de friendly name ook niet vinden binnen HA, en als ik in z2mqtt het vinkje aanzet dat hij de naam ook moet overzetten in HA, dan zegt hij dat deze naam al bestaat.
Klopt het dat je echt de naam eerst moet veranderen binnen HA en dan verwijderen binnen de oude z2mqtt? en is het ook nodig om daarna van alles apparaten het vinkje aan te zetten om de friendly name over te zetten naar HA binnen z2mqtt, of zou dat ook niet hoeven? Want nu voelt het nagenoeg alsof ik alles opnieuw op moet zetten. Ik heb dus het idee dat ik iets te omslachtig doen met het verwijderen van de apparaten uit de oude omgeving en het toevoegen aan de nieuwe.
@Wachten... Misschien mis ik iets, maar je kunt toch gewoon het apparaat en Zigbee2MQTT in pairing mode zetten? Dan wordt automatisch het IEEE adres van het apparaat aan de friendly name in Zigbee2MQTT gekoppeld. En daarmee natuurlijk ook aan Home Assistant.
Zie maar weer dat ChatGPT veelal onzin uitkraamt.
Hernoemen heb ik niet gedaan.Wachten... schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:39:
@TheFes @Septillion
Verwijderen in de oude, pairen in de nieuwe. In het begin heb ik zelf alleen pairen in de nieuwe gedaan, daar was al genoeg, maar soms bleven ze dan hangen.
In ieder geval heb ik in HA niets hernoemd
Oke, en deed je dan ook nog het vinkje aanzetten dat hij niet opnieuw mag pairen met de oude? Of gewoon force remove is genoeg? Ik ga het zo even proberen met een andere lamp.TheFes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:49:
[...]
Hernoemen heb ik niet gedaan.
Verwijderen in de oude, pairen in de nieuwe. In het begin heb ik zelf alleen pairen in de nieuwe gedaan, daar was al genoeg, maar soms bleven ze dan hangen.
In ieder geval heb ik in HA niets hernoemd
Alleen force removeWachten... schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:55:
[...]
Oke, en deed je dan ook nog het vinkje aanzetten dat hij niet opnieuw mag pairen met de oude? Of gewoon force remove is genoeg? Ik ga het zo even proberen met een andere lamp.
Ik zie inderdaad dat het zo simpel werkt (gelukkig). Ik ga dus alles even resetten hier, en dan moet over een klein uurtje alles wel weer werken.
Het enige wat ik nog wel tegenkwam, is dat de groepen wel in de configuration.yaml staan, maar dat ik deze niet zie in de nieuwe z2mqtt. Weet jij hoe dit werkt? Want ik stuur alles via groepen aan, maar kan nu dus niks bedienen daardoor. Is er dus ook een manier voor om dit weer simpel en snel werkend te krijgen?
Want als ik ze handmatig weer toe wilt voegen, dan lukt dat ook niet, omdat hij dan aangeeft dat deze al bestaat.
Verder bedankt voor jullie hulp. Erg fijn dat alles met even wat uitzoeken, toch relatief snel weer werkt met de nieuwe slzb-06
[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 30-10-2025 21:38 ]
Nou het kwam dus een beetje omdat ik een globale uitleg had gehad, dat ik vanuit daar met ChatGPT (die ook vaak onzin praat) een soort handleiding had. Maar ik er nu dus achter dat het gewoon verwijderen van de device en opnieuw pairen met de nieuwe instantie voldoende is (nog even buiten de groepen om dan, want die staan er nog niet in.alex3305 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:45:
@Wachten... Misschien mis ik iets, maar je kunt toch gewoon het apparaat en Zigbee2MQTT in pairing mode zetten? Dan wordt automatisch het IEEE adres van het apparaat aan de friendly name in Zigbee2MQTT gekoppeld. En daarmee natuurlijk ook aan Home Assistant.
@Wachten... De groups en devices bevatten alleen namen (en instellingen) maar niets over de koppeling zelf. Ook de koppeling van groepen is iets van het Zigbee netwerk zelf. Je zal dus de group weer in de UI aan moeten maken. Zie je in de UI onder groups de namen al wel? Zo ja, dan simpelweg de devices weer toevoegen.
Ja daar dacht ik dus zelf ook aan om te doen, want het zijn er niet perse heel veel, maar het probleem is dat hij aangeeft dat de groep al bestaat. Ik heb de groep al verwijderd in z2mqtt, maar die moet ik zeker dan wel verwijderen in HA? Ik had ergens gehoopt dat ook de groepen meegenomen werden.Septillion schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:51:
@Wachten... De groups en devices bevatten alleen namen (en instellingen) maar niets over de koppeling zelf. Ook de koppeling van groepen is iets van het Zigbee netwerk zelf. Je zal dus de group weer in de UI aan moeten maken. Zie je in de UI onder groups de namen al wel? Zo ja, dan simpelweg de devices weer toevoegen.
Ik heb het overigs echt over de groepen in z2mqtt, ik maak geen groepen in HA
@Wachten... Daarom ken HA het dus ook helemaal niet als groep.
Maar je hebt dus de groups uit de yaml meegenomen? En zie je die groepen in Z2M ook onder groups? Maar dan nu met 2 group members? Of is dat gewoon leeg? Indien laatste, de groups uit je Z2M yaml halen en Z2M herstarten. En ze dan via de UI aanmaken en de namen uit de yaml alleen als naslag gebruiken.
Maar je hebt dus de groups uit de yaml meegenomen? En zie je die groepen in Z2M ook onder groups? Maar dan nu met 2 group members? Of is dat gewoon leeg? Indien laatste, de groups uit je Z2M yaml halen en Z2M herstarten. En ze dan via de UI aanmaken en de namen uit de yaml alleen als naslag gebruiken.
Nee dat is dus het probleem. Ik heb de groepen inderdaad meegenomen vanuit de yaml, net zoals de devices, echter herkent hij de devices wel zodra ik deze pair met de friendly name, maar onder groups in z2m zie ik helemaal geen groepen, terwijl deze dus wel in de config yaml staan van de nieuwe omgeving.Septillion schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:07:
@Wachten... Daarom ken HA het dus ook helemaal niet als groep.
@Wachten... Maar zoals ik al zei, de groepen in de yaml is alleen de naam, niet werkelijk de informatie voor de groep. Maar had de hoop dat hij ze dan wel in de UI zou laten zien maar dan zonder devices. Maar als dat ook niet zo is dan ze dus uit je nieuwe config halen.
Ik heb even de lampen eerste uit de oude groep gehaald, toen de groep verwijderd, daarna kan ik hem in ieder geval wel handmatig toevoegen in de nieuwe z2m, echter werkt het nog niet.Septillion schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:18:
@Wachten... Maar zoals ik al zei, de groepen in de yaml is alleen de naam, niet werkelijk de informatie voor de groep. Maar had de hoop dat hij ze dan wel in de UI zou laten zien maar dan zonder devices. Maar als dat ook niet zo is dan ze dus uit je nieuwe config halen.
Ik heb nu dus een groep in de nieuwe z2m omgeving, met exact dezelfde naam, maar binnen HA kan ik die groep niet bedienen.
@Wachten... Dus in Z2M heb je de groep met devices?
Als HA nog de oude groep als overblijfsel heeft dan zou de nieuwe groep gewoon ander entity id gekregen hebben. Dus al eens gezocht in HA?
Als HA nog de oude groep als overblijfsel heeft dan zou de nieuwe groep gewoon ander entity id gekregen hebben. Dus al eens gezocht in HA?
Nee de groepen worden helemaal niet getoond in z2m helaas. Ik heb net ook even handmatig geprobeerd om een groep te verwijderen en opnieuw toe te voegen aan de nieuwe z2m, maar dan zegt hij steeds dat deze al in gebruik is.Septillion schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:34:
@Wachten... Dus in Z2M heb je de groep met devices?
Ik ga ze eens even uit de config halen, kijken of ik dan in ieder geval handmatig wat toe kan voegen.
Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.