Ben over de afgelopen jaren vaker geswitcht van merk/type coordinator en ook van ZHA/Z2M. Voordeel van Z2M is dat je meerdere Z2M naast elkaar kan draaien, zodat je makkelijk eentje kan starten gekoppeld aan die SLZB-06 en dan een voor een apparaten kan ontkoppelen van de oude en weer koppelen aan de nieuwe.Wachten... schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:06:
[...]
Excuus, ik gooi mijn vraag even daar neer!
Ik ben alleen ook bang dat ik de experimentele route moet gaan nemen (niet blij mee)
Is overigens re pairen ook een optie, zonder dat je de automations kwijt raakt? Want de apparaten opnieuw 1x toevoegen vind ik nog niet zo erg, maar al moet ik echt alle automations opnieuw gaan toevoegen, dan wordt ik niet zo blij
Als je vervolgens de apparaten weer dezelfde naam geeft in Z2M en ook de naam update in HA met het vinkje in Z2M, dan herkennen de Automations in HA dit vanzelf, zolang je alles aanspreekt op Device Naam, wat sowieso al een hele tijd aangeraden wordt.
ZHA naar ZHA is overigens heel simpel en werkt zelfs tussen merken chips, zit gewoon ingebouwd met een wizard.
Z2M heb ik migraties niet eens werkend gekregen van stick A naar stick B van zelfde type chip. Moest achteraf alsnog verschillende apparaten opnieuw pairen voor ze werkten. Dus sindsdien doe ik het door een tweede Z2M ernaast op te starten op de nieuwe Coordinator en het dan 1-voor-1 omzetten.
[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 28-10-2025 16:59 ]
/f/image/GD2ngYFWw9x4lmCnSNTdkKHx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DUVWaNEIsGqHMQcd61Q1vkFx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MGUK2lUoPxQUYyslOKLOCWD8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/p2mg9qx2OoHjXm2mOKJI2Ee5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JhM7iSOYZKf37FNdyzBz0b26.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VBWU2AUg0WRGFN2A3N1Er1gQ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/sVMmnSQKkrgPqp51g15JbtYG.png?f=user_large)