• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:55:
Ik heb al een aantal maanden zonder issues 2 instances draaien in HA in combinatie met 2x SLZB-06. Alleen sinds vandaag wil 1 Z2M niet meer starten en krijg ik de volgende error

Nu heb ik al volledige reboots/power cycles geprobeerd van HA en de SLZB, evenals een firmware upgrade en downgrade. Maar in geen gevallen wil hij starten. Via google kom ik ook niet op een oplossing.
Enige wat ik nog niet geprobeerd heb is Z2M te verwijderen en alles opnieuw te installeren (want dan moet ik alles weer opnieuw pairen).

Iemand wat tips ?

EDIT: Zelfs een nieuwe install werkt niet
Ik had hetzelfde, is hier opgelost door de firmware van SLZB-06 te downgraden naar 20250325.

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/31329

[ Voor 3% gewijzigd door Prisma16 op 14-03-2026 13:28 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@deepbass909 Met een identieke zou ik eigenlijk juist het tweede punt ontkrachten, niet het eerste. Want zou verwachten dat de berichten voor je twee buttons gelijk zijn afgezien van naam/identifier.

Kan je anders eens autodiscovery bericht van de werkende en de niet werkende (van battery sensor ofzo) eens delen?

Maar wel in je HA log gekeken voor errors/warning hierover?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo mijn volgens mij mijn laatste lampen in huis (badkamer en zolder) toch ook maar even smart gemaakt.
Maar wel op een manier dat ze altijd werken, ook als HA eruit ligt. Blij met de hoeveel verschillende zigbee mogelijkheden er zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z794cgmzOj4sRaaOR736jXXv3_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uxbb8A4l30rHmUZYLYvSTOoi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-V18lCYxIpcuyIADDDL_OEYAwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82BGe8VISryiKnjlguFcHEFZ.jpg?f=fotoalbum_large

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-04 20:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Septillion schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:22:
@deepbass909 Met een identieke zou ik eigenlijk juist het tweede punt ontkrachten, niet het eerste. Want zou verwachten dat de berichten voor je twee buttons gelijk zijn afgezien van naam/identifier.

Kan je anders eens autodiscovery bericht van de werkende en de niet werkende (van battery sensor ofzo) eens delen?
Wat ik bedoelde is, dat de button mogelijk een foutieve waarde uitstuurt die HA weigert. Een fout in MQTT integratie zou effect moeten hebben op beiden, lijkt mij.

Ik moet de knoppen even weer opzoeken om de berichten te kunnen inzien.
Maar wel in je HA log gekeken voor errors/warning hierover?
Nog niet, ik zie dat ik sowieso even wat moet opruimen, want het log staat ook vol foutmeldingen van een slimme stekker die tijdelijk buiten gebruik is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-04 17:35
Prisma16 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Ik had hetzelfde, is hier opgelost door de firmware van SLZB-06 te downgraden naar 20250325.

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/31329
Held _/-\o_ dit fixed het voor mij, ik zie nu ook dat ik bij de andere die wel gewoon nog werkte firmware van 2024 had daar stond auto update namelijk uit.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:56
Cyberpope schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:28:
Zo mijn volgens mij mijn laatste lampen in huis (badkamer en zolder) toch ook maar even smart gemaakt.
Maar wel op een manier dat ze altijd werken, ook als HA eruit ligt. Blij met de hoeveel verschillende zigbee mogelijkheden er zijn. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Op deze manier haal je wel telkens de stroom van de zigbee module af (?) als de normale schakelaar uit staat. Hoe heb je dat opgelost?

Hoi

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:26
roelieboelie schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:38:
[...]

Op deze manier haal je wel telkens de stroom van de zigbee module af (?) als de normale schakelaar uit staat. Hoe heb je dat opgelost?
Als je de zigbee module aansluit volgens het schema wat er op gedrukt staat dan kun je je lamp altijd bedienen ook als zigbee eruit ligt. Ik snap de reden dan ook niet om het anders aan te sluiten.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Cyrus The Virus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:05:
[...]

Held _/-\o_ dit fixed het voor mij, ik zie nu ook dat ik bij de andere die wel gewoon nog werkte firmware van 2024 had daar stond auto update namelijk uit.
Ik heb de auto update nu ook maar uitgezet.

[ Voor 22% gewijzigd door Prisma16 op 15-03-2026 09:19 ]

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-04 15:36

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

[...]

Als je voldoende routers hebt dan is dit niet iets waar je je druk om hoeft te maken. Overdag hebben wij op de eerste verdieping iets van 10 Hue lampjes die spanningsloos zijn en 's nachts hebben we beneden zo'n 31 Hue lampjes die spanningsloos zijn. Daar kan ons Zigbee netwerk (met in totaal 71 routers) prima mee overweg.

André Huisman (www.new-line.nl)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Nee, de module wordt gevoed door de fase en nul (bruin en blauw). De zwarte van de schakelaar zit ook op de module. Die activeert de switch die op zijn beurt het relay activeert (1 versie) of via binding een ikea lamp (de andere versie, want die wilde ik ook varieren in lichtsterkte). Maar de module op zich krijgt dus altijd stroom.

Maar besef dat je dat hier niet op ziet, want dit is alleen de bedrading gereed maken om hem aan te sluiten. Maar als je er op klikt zie je schema wat erop staat. En zo is het aangesloten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-04 15:56
Cyberpope schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Nee, de module wordt gevoed door de fase en nul (bruin en blauw). De zwarte van de schakelaar zit ook op de module. Die activeert de switch die op zijn beurt het relay activeert (1 versie) of via binding een ikea lamp (de andere versie, want die wilde ik ook varieren in lichtsterkte). Maar de module op zich krijgt dus altijd stroom.

Maar besef dat je dat hier niet op ziet, want dit is alleen de bedrading gereed maken om hem aan te sluiten. Maar als je er op klikt zie je schema wat erop staat. En zo is het aangesloten.
Dus zwart zit dan op S1? Is er een plaatje van hoe het uiteindelijk is aangesloten?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

podarcis schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:42:
[...]

Dus zwart zit dan op S1? Is er een plaatje van hoe het uiteindelijk is aangesloten?
Ja, zwart zit op de S1. En nee, helaas geen plaatje en is ook bij beide lampen verschillend omdat de ene gaat via de relay en de ander via binding.

Dit is degene via binding, dus heel makkelijk bedraad. Daar kon ik makkelijk bij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvBl3XTtTvYrt9UwMNun7ozw9VU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ed509oHoNhickz0Ng3aLUQWf.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, ik had de zwarte iets korter moeten afknippen. :o Had ik op dat moment geen zin in.. :+

[ Voor 43% gewijzigd door Cyberpope op 16-03-2026 10:28 ]

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Heb gisteren een Shelly 1 Mini Gen4 in Zigbee mode toegevoegd aan Z2M. Zag deze ochtend dat ie de Zigbee verbinding verloren had (via WiFi was ie nog wel verbonden). Na een reboot van de Shelly werd de Zigbee verbinding weer hersteld.

Ik lees elders diverse vergelijkbare ervaringen over de wat instabiele Zigbee verbinding. Hier toevallig ook ervaringen?

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 26-03-2026 07:48 ]

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-04 15:36

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

JBS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:46:
Heb gisteren een Shelly 1 Mini Gen4 in Zigbee mode toegevoegd aan Z2M. Zag deze ochtend dat ie de Zigbee verbinding verloren had (via WiFi was ie nog wel verbonden). Na een reboot van de Shelly werd de Zigbee verbinding weer hersteld.

Ik lees elders diverse vergelijkbare ervaringen over de wat instabiele Zigbee verbinding. Hier toevallig ook ervaringen?
Sowieso is dat hele Gen4 gebeuren een suboptimaal idee. Belangrijke reden om voor Zigbee te kiezen is energieverbruik. Een beetje Zigbee switch neemt zo'n 0.1 tot 0.2W in rust (en zo'n 0,4W meer als het relais actief is). Bij Shelly mag je daar bijna 1W bij optellen vanwege het feit dat de processor nogal energiehongerig is én je Wifi nooit volledig uit kunt zetten. Jammer. Neem dan maar een SonOff ZBMINIR2 (die gedraagt zich best netjes als router en wegvallen uit het Zigbee netwerk heb ik nog nooit bij ze meegemaakt). Enige wat ik echt 100% waardeloos vindt aan de ZBMINIR2 is het event. Dat houdt op bij toggle. Geen up, down, hold, double click of zo. Alleen maar 'toggle'.

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 26-03-2026 09:40 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:38
Is het bekend of dit op zigbee protocol draait?:

https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-80547464/

• JBS
  • Niet online

JBS

Tradfri is Zigbee inderdaad, maar wordt niet meer verkocht, op eventueel wat rest voorraad na. De opvolger is de KAJPLATS serie, is Matter over Thread, maar kan ook naar Zigbee mode (12x aan/uit).

• maartend
JBS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:41:
[...]

Tradfri is Zigbee inderdaad, maar wordt niet meer verkocht, op eventueel wat rest voorraad na. De opvolger is de KAJPLATS serie, is Matter over Thread, maar kan ook naar Zigbee mode (12x aan/uit).
Ok. Ik zocht een lamp en kwam dit tegen op de ikea site. En ik wil enkel zigbee thuis.
En ik zocht een dimbare. kelvin instelbare lamp

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 26-03-2026 09:51 ]

• JBS
  • Niet online

JBS

HuismAndré schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Sowieso is dat hele Gen4 gebeuren een suboptimaal idee. Belangrijke reden om voor Zigbee te kiezen is energieverbruik. Een beetje Zigbee switch neemt zo'n 0.1 tot 0.2W in rust (en zo'n 0,4W meer als het relais actief is). Bij Shelly mag je daar bijna 1W bij optellen vanwege het feit dat de processor nogal energiehongerig is én je Wifi nooit volledig uit kunt zetten. Jammer. Neem dan maar een SonOff ZBMINIR2 (die gedraagt zich best netjes als router en wegvallen uit het Zigbee netwerk heb ik nog nooit bij ze meegemaakt). Enige wat ik echt 100% waardeloos vindt aan de ZBMINIR2 is het event. Dat houdt op bij toggle. Geen up, down, hold, double click of zo. Alleen maar 'toggle'.
Het voordeel van de Gen4 vind ik dat ie tegelijkertijd in Zigbee als WiFi kan, maar vooral dat ie middels de ingebouwde webserver een instelbaar auto-timer heeft. Dat zorgt ervoor dat ie los van 'n draadloze verbinding sowieso na de ingestelde tijd uitschakelt. Dat is voor mijn usecase een absolute pre.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• maartend
Nee dus.Nu dus wel. Thnx.

Wow, handige database, staat van alles in wat een devcie kan en hoe te restten en meer van dat spul

[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 26-03-2026 10:03 ]

HuismAndré schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:38:
én je Wifi nooit volledig uit kunt zetten
Volgens mij kan dat wel? Via Zigbee (en in ieder geval Z2M) kun je Wifi aan en uit zetten. Dus je hoeft niet wifi continu aan te hebben staan zodat je wellicht ooit iets via wifi kunt instellen. Je kunt wifi uit zetten en later on-demand over Zigbee weer aan zetten.
JBS schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:45:
[...]

Het voordeel van de Gen4 vind ik dat ie tegelijkertijd in Zigbee als WiFi kan
Dat tegelijkertijd is volgens mij het hele probleem. Er zit maar één 2,4GHz radio /antenne op. Die dus zowel voor 802.3 (wifi) als 802.15.4 (Zigbee / Thread) gebruikt wordt. Als je beide aan hebt staan moet die dus continu wisselen in welke signalen die uitzend / ontvangt. Wat effectief dus zal betekenen dat die "veel in wifi stand staat" omdat wifi gewoon veel meer overhead heeft. Ik zou dus eens proberen of die niet stabieler is als je wifi uit zetten (via Zigbee / Z2M dan, en later kun je het dan ook weer via Zigbee / Z2M aan zetten als je nog eens in de instellingen wilt rommelen).

• JBS
  • Niet online

JBS

@RobertMe Goede tip! Was me er nog niet van bewust dat je wifi ook via Zigbee/Z2M kunt uit- en inschakelen, maar zie dat inderdaad in de docs https://www.zigbee2mqtt.i...i-configuration-composite

Ik zie nu dat de wifi verbinding ook af en toe wegvalt, die komt echter wel zelf weer terug. Zal het eens een periode aankijken met enkel Zigbee actief.

[ Voor 25% gewijzigd door JBS op 26-03-2026 11:09 ]

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.