Ik wil een slimme tijdschakelaar op een paar lampen en zie op www.dx.com de Sonoff. eur 8/stuk, incl. verzendkosten. Aan te sturen via een webservice en een App (eWelink).

Het zit er allemaal een beetje rommelig uit. Maar gezien de prijs toch 2 besteld.

Eerste poging om ze te installeren faalt: vanaf de iOS App kan je de wifi verbinding met de Sonoff niet maken :(.

Vraag gesteld bij Itead en na 1 week antwoord: gebruik de Android App ( :? )
Nb: is inmiddels opgelost, gaat ook goed met iPhone.

Oude telefoon van mn dochter opgezocht en inderdaad: werkt! :)

Nu heb ik de eerste op een lamp gemonteerd.
Kan nu via de App (thuis en als ik weg ben) de lamp aan en uit zetten en tijdschema's definiëren.

En dat voor eur 8,- :)

Nog even het stappenplan:

1/ ewelink app downloaden
2/ de sonoff monteren waar je dat wilt
3/ verbinding maken via wifi (ding heeft ITead...) en wachtwoord 12345678 (let op: dit moet snel nadat de sonoff onder spanning staat)
4/ zodra de wifi verbinding actief is kan je in de ewelink app de sonoff toevoegen. Hier je normale wifi netwerk instellen en je sonoff is te vinden in de app.
5/ met de app kan je nu een schakelschema instellen en/of de sonoff aan/uit schakelen.

Eerste ervaring:
- app vergeet login gegevens na een tijdje.. irritant

Meer info:
https://www.itead.cc/sonoff-wifi-wireless-switch.html ($5,- ,met ca. $5,- verzendkosten)

http://blog.iteadstudio.c...-slampher/#comment-345959

http://www.dx.com/p/diy-s...mhz-receiver-white-424650 (inmiddels eur 11,-)

Leuk filmpje om eens binnen te kijken bij de Sonoff fabriek:

https://hackaday.com/2017...sson-on-life-in-shenzhen/

[Voor 7% gewijzigd door BarryH op 14-02-2018 13:45]

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:07
Ik heb er ook een paar besteld, maar meer om het feit dat ze een esp8266 gebruiken intern, en je relatief gemakkelijk bij de uart kan komen.

Je kan hem dus ook eventueel ombouwen naar bijvoorbeeld mqtt!

Zie: http://tech.scargill.net/itead-slampher-and-sonoff/

Als ik ze binnen heb en het gelukt is zal ik wel even posten over hoe/wat

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er is nog steeds een model voor €8,- alleen heeft die geen 433mHz ondersteuning.
Welk model heb jij nu?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Oxellaar schreef op zondag 21 februari 2016 @ 21:26:
Er is nog steeds een model voor €8,- alleen heeft die geen 433mHz ondersteuning.
Welk model heb jij nu?
die heb ik. op de itead site is er ook 1 voor ca. $7.5, met een AB (op 433mhz denk ik)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je de reacties van 'costo' gezien? hier en hier.

Daar moet het vast mee lukken. ESPEasy is het sleutelwoord blijkbaar. Heb je die krakkemikkige Chinese software ook niet meer nodig.

Heb de topictitel ook even klein beetje gewijzigd (erbij gezet dat het een ESP8266 betreft).

[Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2016 10:55]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• h3teq
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02-2022
Ik ben totaal leek op dit gebied, maar heb wel deze schakelaar gekocht. Gewoon voor de fun. Nu heb ik de app gedownload en daarna geprobeerd mezelf te registreren, maar dat werkt niet. Inmiddels heb ik begrepen dat dit vaker voorkomt. Iemand suggesties wat nu te doen?

Bij voorbaat dank.

• huferry74
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-11-2021
Ik snap het niet helemaal... home automation, voor bijvoorbeeld aan/uit schakkelen van een lamp, maar dan moet je met je telefoonnummer en email adres op hun server registreren? 8)7

Ik hoop dat hun beveiliging goed genoeg is..

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:28
De software is ruk en de certificering roept vraagtekens op, maar het is wel ultiem cheap, een typisch product uit China ;)

Als ze de server goed beveiligd hebben, zullen ze de gegevens anders toch wel doorverkopen ;)

Al kun je als tweaker hier eenvoudig eigen firmware op zetten, voor zover ik gelezen heb. Wat het best aantrekkelijk maakt. Aangezien iTead het goedkoper en wellicht hardwarematig beter/compacter in elkaar krijgen dan mijzelf.

Een ESP8266 is eenvoudig te programmeren via de Arduino IDE en gezien de prijs (en een snelle google) zijn er genoeg resources/blogs te vinden over het herprogrammeren van de Sonoff.

Maar het word inderdaad eens tijd dat domoticaleveraars gewoon een apparaat leveren met een API i.p.v zelf een roekeloze poging doen tot integratie.
Dan gewoon een app downloaden met HTTP en TCP commando knoppen, kan men eenvoudig de apparaten aansturen.

EDIT:
UDP broadcast of multicast zou leuk zijn, met een mogelijkheid om groepen in te stellen. (Of via een servertje gewoon alle IP's bijhouden en groepen indelen).

De reden dat ze het via hun eigen servers doen is natuurlijk ook zodat je buitenshuis de apparaten aan kan sturen en je niet zelf een server hoeft te hebben.

EDIT2:
Ik lees zojuist ook dat er geen knop op zit voor handmatig aan/uit te schakelen. Als je een schakelaar vervangt met een smart schakelaar, wil je ook dat er gewoon nog een handmatig knopje op zit, wil ik best een paar cent extra voor betalen, gemiste kans.
Een handmatige schakelaar in serie zetten is ook niet bepaald handig.

Eenzelfde ding alleen dan inbouw (met knop) zou best handig zijn. Je kan dan bij wijze van spreken een schakelaar op afstand bedienen en handmatig.

[Voor 30% gewijzigd door FuaZe op 13-01-2017 12:31]

• acoster
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-10-2022
Ik heb vandaag de Sonoff S20 binnen en het duurt inderdaad even voor het werkt.
Nu wil ik graag van die chinese app af en er andere firmware in flashen. Is dit enkel mogelijk via een FTDI?
Zijn er mensen die er ervaring mee hebben en eventueel willen flashen voor me?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je hebt hier inderdaad een 3V3 USB-serial adapter voor nodig, welke bovendien een paar honderd mA kan leveren bij 3V3 om de ESP module vanaf te voeden. Wellicht heb je een arduino uno liggen die je kan misbruiken?

• pumpidumpi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-03 08:58
Er is ook een DIN rail module met 4 relays:
https://www.itead.cc/sonoff-4ch.html

Er zitten ook 4 switches op die je als input kunt gebruiken lijkt mij! Binnenkort maar is een bestellen...

• dutchguy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-03 13:42
Als je zelf je eigen firmware er op zet (is niet echt moelijk, het lukte mij in ieder geval ook) kun je de bestaande knop gewoon als handmatige aan -en uitknop gebruiken. Heb er inmiddels een stuk of 8 in huis, inclusief één gekoppeld met een PIR om de lampen van mijn carport automatisch aan te schakelen als ik thuiskom.
Ik schakel nu op zon op/onder, maar ik ga binnenkort nog een module uitbreiden met een lichtsensor (er zit in de Sonoff een makkelijk te gebruiken digitale IO pin).

Ik heb ze trouwens bij Banggood besteld, zijn ze nog iets goedkoper en voor nog geen euro heb je ze snel binnen (met tracking).

[Voor 31% gewijzigd door dutchguy op 17-02-2017 11:15]

• acoster
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-10-2022
Ik heb een USB to TTL converter besteld en ga dan een poging wagen hem te flashen, zodat ik hem via domoticz kan aansturen. Als het werkt ga ik er ook nog een paar bestellen. Ik hoop eigenlijk dat ze ook ooit met een dimmer komen.

• ddt3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-03 08:42
Ik heb mijn bedrade deurbel via een sonoff basic (a $6) in mijn openhab systeem opgenomen. Werkt wonderwel, vooral als je het ding herprogrammeert met: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota.

Heb er ondertussen nog 3 onderweg en een 5v variant om mijn garage deur ook via openhab te kunnen openen sluiten..

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:13
ddt3 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:33:
Ik heb mijn bedrade deurbel via een sonoff basic (a $6) in mijn openhab systeem opgenomen. Werkt wonderwel, vooral als je het ding herprogrammeert met: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota.

Heb er ondertussen nog 3 onderweg en een 5v variant om mijn garage deur ook via openhab te kunnen openen sluiten..
Nice! Nog een beschrijving ergens hoe dit te doen? Wil namelijk oom mijn bestaande deurbel integreren.

ehhhh..HOI

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

dear all..
Probeer gewoon Domoticz icm letscontrol it
Ff nieuwe firmware flashen op al je esp modules
Domoticz op een RPI en jouw grenzen zijn de limiet

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ddt3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-03 08:42
krizzziz schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:11:
[...]

Nice! Nog een beschrijving ergens hoe dit te doen? Wil namelijk oom mijn bestaande deurbel integreren.
Bij deze dan:

http://www.redgrendel.com/the-doorbell/
(Is work in progress, feel free to comment)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

De Sonoff Dual leek mij wel interessant voor in m'n schuurtje. Aan de ene uitgang de buitenlamp die aan het schuurtje hangt. Aan de andere uitgang de lamp in het schuurtje. Op een vrije GPIO dan nog een bewegingsmeldertje om te zorgen dat het licht aan gaat als je de schuur in gaat.

Maar nu blijkt dat de relays worden aangestuurd door een soort 'helper' chipje. Gaat niet werken met ESPEasy. Jammer, want die software praat juist lekker makkelijk over MQTT met mijn domoticapakket (Home Assistant).

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:17
Ik weet niet of ESP-Easy wel of niet werkt met de Sonoff Dual maar volgens dit artikel zou ESPurna het in ieder geval moeten kunnen en ESPurna doet ook MQTT.

http://tinkerman.cat/esp8266-multi-relay-boards-sonoff-dual-electrodragon/

• wurtel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-03 13:43
Zie https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota voor uitgebreide mogelijkheden met de Sonoff spullen (zoals ddt3 al meldt).
Ik heb gisteren een Sonoff voorzien van die firmware en ik moet zeggen dat het er heel leuk uitziet. Aan te sturen via een web interface, of via MQTT berichten. upgrades kun je over the air (OTA) doen, na de 1e keer flashen via een serieele verbinding.

Momenteel (deze week) zijn die dingen voor iets minder dan 5 euro incl. verzendkosten te bestellen bij banggood.com :-) Ik heb er 4 bij besteld.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Ziet er goed uit, goede documentatie ook.

Toch maar eens zo'n Sonoff Dual bestellen dan, aangezien daar ook support voor is in de Tasmota firmware. Kan ik hem mooi via MQTT aan HASS knopen. Misschien komt er later nog support in ESPEasy voor de Sonoff Dual.

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:19
Leuk dat er hier ook een topic is over de sonoffs met ESPEASY. Ik ben er erg tevreden over icm mijn domoticz.

Ik heb meerdere 10A en 16A schakelaars in gebruik, en nog wat stekker schakelaars. Daarnaast losse bordjes met esp erop voor sensor toepassingen. Oa Temp in de kelder + watermeter puls gever en op zolder in/uitgaande temp van de CV.

Op de th16 kan je ook direct temp+hum inpluggen, op basis hiervan regel ik de verwarming in de schuur met een thermostaat blockly in domoticz.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jmachiels
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:55
Ik zit ook al een tijdje naar de sonoffs te kijken, mooie apparaatjes. Wat ik mij afvraag, hebben alle varianten een CE-keurmerk? Bij een van de apparaatjes staat een link naar een keurmerk, bij de rest kan ik dit niet vinden. Het staat er ook niet op gedrukt.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:06

Peetman

Tjah....

Ik heb ook een aantal Sonoff's besteld om ze via Home Assistant te kunnen aansturen. Gisterenavond een header op gesoldeerd en met een eveneens bestelde FTDI module deze geflashed met Tasmota. Flashen leek goed te gaan, maar nadat de led een paar keer oplichte zag ik ineens iets van rook opstijgen.

Lijkt er dus op dat de boel gefried is, ondanks de 3.3v instelling op de FTDI module. Welke FTDI gebruiken jullie? Lees ergens dat niet elke module uit china het even goed doet. Zit er niet zo op te wachten om mijn 5 resterende Sonoffs ook te slopen.

edit:
Even de output van de FTDI module nagemeten met de multimeter: Die staat ook in de 3.3v instelling op 5 V. Dus dat verklaart het. Nu dus op zoek naar een manier om wel netjes 3.3v uit de module te krijgen.

[Voor 16% gewijzigd door Peetman op 07-04-2017 09:47]

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Je had geen 230V aangesloten op de Sonoff toch? Want dat is ook bloedjelink als je aan het flashen bent.
Bij het flashen moet je alleen de FTDI aangesloten hebben, als het flashen klaar is mag je de 230V pas aansluiten.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:06

Peetman

Tjah....

ThinkPadd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:50:
Je had geen 230V aangesloten op de Sonoff toch? Want dat is ook bloedjelink als je aan het flashen bent.
Bij het flashen moet je alleen de FTDI aangesloten hebben, als het flashen klaar is mag je de 230V pas aansluiten.
Nee, dat niet :)
Maar blijkbaar te lang de 5v uit mijn chinese ftdi module er op gehad. De eerste keer flashen ging ook prima, en had 'm er nog een paar minuten aanhangen toen ik ff aan het lezen was wat de volgende stap was.

Had even voordat ik dat ding aan de Sonoff hing moeten checken of ook de VCC wel 3.3v was als de schakelaar daar op stond.

Ik las op http://tech.scargill.net/32mb-esp01/ dat je de chip wel kan vervangen voor een grotere als je ruimteproblemen had voor de firmware. Maar dat zal gezien de lage kosten van de Sonoff nog niet renderen.

Ik heb nog een Netduino liggen met 3.3v output. Misschien dat ik die gebruik voor het poweren van de sonoff tijdens flashen, moet ik alleen de ground van de netduino ook aan de FTDI module hangen.

Edit:
Dat laatste werkt inderdaad zonder problemen. Dus nu een andere Sonoff draaiend met Tasmota.

[Voor 4% gewijzigd door Peetman op 07-04-2017 15:02]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Zijn al de Sonoffs enkel geschakeld? Ik zit niet op ster maar op een deltaschakeling, ergo: ik heb geen nuldraad. Alles 'moet' dus eigenlijk dubbel geschakeld zijn...

• dutchguy
Ja, ze worden enkel geschakeld.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ok, bedankt! Denk dat ik het toch maar riskeer, gewoon om een paar lampen te schakelen... Of ik neem de dual/4ch :) Ze zijn te goedkoop (en te makkelijk te hacken) om links te laten liggen.

edit:
Dual en 4ch hebben hoogstwaarschijnlijk gewoon een gedeelde N, vermoed ik. Dat heeft ook niet veel zin dan.

[Voor 25% gewijzigd door Slonzo op 11-04-2017 23:52]

• dutchguy

• Wavemaker
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-03 22:15
Ik heb het idee om achter een paar wand contact dozen en schakelaars een Sonoff Dual/Pow/TH10/TH16 te zetten. Volgens ITEAD hebben die allemaal CE certificering. Welke precies zal varieren per locatie. Ik zorg ervoor dat dit allemaal in 5cm diepe dubbele inbouw dozen zit. In het geval van schakalaars moet er dan natuurlijk een extra nuldraad naar toe getrokken worden. De bestaande schakelaars koppel ik via GPIO, zodat ik zowel met knop alswel via MQTT kan bedienen (TASMOTA ondersteunt die combi).

Maar ik vraag me dan toch af: mag dit volgens de NEN?

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mijn Sonoff/Dual/Pow/4ch's zijn ondertussen binnengekomen, dus heb ik gisteren even gepruld met ESP Easy, ESPurna en Tasmota. Van de laatste lijken er geen binaries beschikbaar te zijn, dus die moet je zelf nog compileren. Dat kan al een heel gepruts worden, en als je van de GIT sources vertrekt weet je nooit of je op een stable build zit... Daar ben ik niet echt fan van :(

Ik heb gisteren dus zowel ESP Easy als ESPurna op een Sonoff (de gewone 10A versie) geflashed. De eerste keer was ESP Easy, dat ging goed. Na de flash herstart, en de Sonoff startte netjes in AP mode, met het ESP_XX netwerk zichtbaar. Ik kon er ook op connecteren, instellingen veranderen en op m'n eigen SSID verbinden, ging allemaal goed.

Daarna een ESPurna binary geflashed. Geen AP mode? Netwerk nergens te bespeuren. Niet op smartphone, niet op laptop. Raar. Zelf een versie gecompileerd met de Arduino IDE en die geflashed. Dat ging beter, ik kon op de Sonoff verbinden en de instellingen van ESPurna aanpassen. Die wou helaas niet op m'n eigen SSID verbinden. Ik zag 'm op m'n router verschijnen in DD-WRT, maar na 15 a 20 seconden werd 'ie terug gedropped. Raar.

Maar goed, dan toch Tasmota 'ns willen proberen. Die kreeg ik echter niet meteen gecompiled. Dus terug ESP Easy op geflashed, omdat dat de enige was die op dat moment werkte. De Sonoff lijkt nu echter niet meer in AP mode te gaan. Ik zie geen netwerk meer. Zelfs niet na (meermaals) herflashen. Zelfs niet met een andere versie. Zelfs niet meer met ESPurna. En zelfs niet op een andere, splinternieuwe Sonoff. Ik begrijp er niets meer van. Hoe kan dat? Iemand dit al aan de hand gehad?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:54
Ik heb er zelf ook een paar besteld (zijn nog niet binnen).
Ik vroeg me af of iemand een idee heeft of deze Sonoff's ook inductieve lasten kunnen schakelen, zoals TL-lampen.
Bij Klikaanklikuit is er maar een select groepje (2 stuks volgens mij) wat TL-lampen kan schakelen. De ACM-1000 is er daar een van.
Ik kan me voorstellen dat je sowieso een relais wilt voor TL-lampen, maar mogelijk zijn er verschillen tussen relais (contact coating, afstand, etc)

Maar in elk geval is het een heel leuke schakelaar en ik "vrees" dat die wel eens in grote getalen hier in huis zou kunnen komen ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een Sonoff Dual (printplaat v2.0) met daarop naast de ESP8266 een Sil F330 chip die de twee relais aanstuurt. Daardoor valt ESPEasy af (geen F330 support) en ben ik nu met ESPurna bezig, maar dat lukt niet.

Ik heb de chip geflashed volgens deze info:
https://bitbucket.org/xoseperez/espurna/wiki/ArduinoIDE.md
Dat is gelukt.

Ik heb de webinterface gebouwd, en ik denk dat dat gelukt is, het zegt me namelijk helemaal niks:
https://bitbucket.org/xoseperez/espurna/wiki/WebInterface.md

Nu wil ik verbinding maken volgens deze info, maar dat lukt dus niet:
https://bitbucket.org/xos...rna/wiki/Configuration.md

Ik kan wel verbinding maken met het wifi AP van de Sonoff, maar ik kan de pagina "http://espurna.local/" niet bereiken. M'n tablet wil internetverbinding (Nvidia Shield Tablet, Android 7.1) en m'n telefoon kan de pagina gewoon niet vinden (Lumia 930, Windows 10 mobile).

Iemand een idee waar het mis gaat?
De terminal kan ik niet gebruiken, doordat de DUAL die F330 chip heeft (alleen maar nadelen dus).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
Heb je deze ook al geprobeerd? https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota
Volgens de wiki daarvan zou de dual ondersteund moeten zijn, al begrijp ik uit je "versie 2"-opmerking dat dat geen garantie hoeft te zijn ;)

Edit: Voor de Dual staat er nog wel een sectie op die wiki onder het kopje "tips": https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Sonoff-Dual

[Voor 25% gewijzigd door TD-er op 30-04-2017 23:52]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 22:00
Ben ook al een tijdje aan het stoeien met de sonoff switches.
Het programmeren via arduino ide lukt me wel, e heb dus ook tasmota op 1 van de sonoffs staan.
Via web interface kan ik deze ook prima benaderen en schakelen.

Alleen wil ik graag mqtt proberen icm domoticz of iets dergelijks.

Het lukt me alleen nog niet om een goede server/verbinding op te zetten.
Ik heb een synology nas waar ik mosquitto op heb geinstalleerd, maar daar snap ik niet zo veel van.
Daarna domoticz op de synology gezet, maar ook dat gaat mijn pet te boven lijkt het.

Kan iemand me een zetje in de juiste richting geven of heeft iemand een goede link naar een manual.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Moet je perse via de arduino IDE aan de gang? Op de Tasmota site staat dat OTA zou moeten werken, alleen als ik met de browser naar het ip van de switch ga krijg ik geen respons. Toevoegen via de app is overigens wel gelukt :)

Ah dat is zo te zien ná de initiele flash. Okay, goed om te weten :)

[Voor 13% gewijzigd door neographikal op 12-05-2017 11:47]

Op zoek naar software/integratie-architect?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:14

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Maakt het nog heel veel uit welke sonoff je koopt? Men zegt dat goedkoop duurkoop is, maar ik zie totaal geen verschil tussen de plaatjes op Ali. Uiteraard wil ik wel de tasmota flash doen!

Ik heb deze nu op het oog, de single met 10A, en die doet minder dan 6€. Ik heb namelijk enkel nog gewone spaarlampen en led lampen(zonder dimmer), dan moet dit toch gewoon kunnen. en dit is echt wel stukken goedkoper dan z-wave.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
Vanavond even lekker zitten nerden en de hele stapel Sonoff schakelaars die ik heb binnengekregen voorzien van een pinheader.
4 pins voor de TH16 versies en 5-pin voor de gewone 10A Sonoff's.

Daarbij gebruik gemaakt van deze programmer en omdat 'ie geen 3.3V spanning levert (wel 3.3V data met schakelaar in de juiste stand) heb ik Mini DC Adjustable Power Supply Buck Module Step Down Module tussen gezet om er 3.3V van te maken (potmeter instellen en even meten met de multimeter)

En niet vergeten de knop in te drukken bij het verbinden met de USB-poort om 'm in de flash-mode te krijgen, zoals hier beschreven.

Morgen de rest maar eens flashen, maar wel mooi dat het op zo'n makkelijke manier werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@TD-er
Heb hier ook 4 stuks sonoff 10A liggen met 3.3V ftdi programmer en moet ook nog ff solderen.
Ik zou er graag een maken met meerdere DS18B temp sensoren, kan dat ook? Of kan er maar 1 op?

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2017 06:54]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
Die 1-wire dingen zouden theoretisch allemaal moeten kunnen, alleen ik vraag me af of de Sonoff-Tasmota firmware daar al op voorbereid is.
Maar ik ben net zo'n n00b op het gebied van deze firmware. Gisteravond druk bezig geweest met mijn eerste flash van die firmware :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:19
In theorie kan je veel meer sensoren kwijt op iedere Sonoff, het brein is aanwezig. De ESP8266 chip heeft >10 GPIO poorten, op de Sonoff zijn ze echter niet allemaal verbonden op de printplaat. Sommige zijn nog wel te herleiden en kunnen dan op de printplaat gesoldeerd worden. Het betere tweakers werk...

Datasheet ESP8266
https://espressif.com/sit...sp8266ex_datasheet_en.pdf

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
Dit is het plaatje wat ik gisteren gebruikt heb voor de Sonof TH16: (die met de 2.5mm jackplug aan de zijkant)

En deze voor de gewone Sonoff schakelaar:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hoe krijg je in godsnaam die S20 stekkermodule open. Ding zit in elkaar geklikt, maar met een schroevendraaier valt het me nog vies tegen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:04
Bij mij was het een kwestie van 1 schroefje (onder het stikkertje) losschoeven en een beetje wrikken met de nagel van mijn duim eronder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 11:16
AUijtdehaag schreef op zondag 14 mei 2017 @ 06:52:
@TD-er
Heb hier ook 4 stuks sonoff 10A liggen met 3.3V ftdi programmer en moet ook nog ff solderen.
Ik zou er graag een maken met meerdere DS18B temp sensoren, kan dat ook? Of kan er maar 1 op?
Ik heb niet eens gesoldeerd, gewoon pinnetjes een beetje ombuigen zodat ze contact maken en gaan.

Heb een aantal 10A en 16A gedaan op die manier. Ik heb deze guide gevolgd trouwens en kan ze dus in Home Asssistant ook aansturen en uitlezen (de 16a dus ook power consumption! :)).

[My Home Automations]

Anoniem: 928115

Ik heb een sonoff switch aangeschaft welke inmiddels is voorzien van esp easy. Doet het perfect in een testopstelling!

Nu wil ik deze gaan gebruiken om de buitenverlichting te schakelen en blijk ik lekstroom te hebben... als ik de Sonoff uitschakel blijft de tuinverlichting heel zachtjes branden.

Iemand ervaring hiermee? Op Google vind ik eigenlijk niets over de Sonoff switch icm lekstroom. Heb ik een maandag morgen model of niet?

EDIT: Opgelost door aan de input kant de fase en de nuldraad om te draaien.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 928115 op 31-05-2017 19:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfine
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-11-2022
Slonzo schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:45:
Mijn Sonoff/Dual/Pow/4ch's zijn ondertussen binnengekomen, dus heb ik gisteren even gepruld met ESP Easy, ESPurna en Tasmota. Van de laatste lijken er geen binaries beschikbaar te zijn, dus die moet je zelf nog compileren. Dat kan al een heel gepruts worden, en als je van de GIT sources vertrekt weet je nooit of je op een stable build zit... Daar ben ik niet echt fan van :(

Ik heb gisteren dus zowel ESP Easy als ESPurna op een Sonoff (de gewone 10A versie) geflashed. De eerste keer was ESP Easy, dat ging goed. Na de flash herstart, en de Sonoff startte netjes in AP mode, met het ESP_XX netwerk zichtbaar. Ik kon er ook op connecteren, instellingen veranderen en op m'n eigen SSID verbinden, ging allemaal goed.

Daarna een ESPurna binary geflashed. Geen AP mode? Netwerk nergens te bespeuren. Niet op smartphone, niet op laptop. Raar. Zelf een versie gecompileerd met de Arduino IDE en die geflashed. Dat ging beter, ik kon op de Sonoff verbinden en de instellingen van ESPurna aanpassen. Die wou helaas niet op m'n eigen SSID verbinden. Ik zag 'm op m'n router verschijnen in DD-WRT, maar na 15 a 20 seconden werd 'ie terug gedropped. Raar.

Maar goed, dan toch Tasmota 'ns willen proberen. Die kreeg ik echter niet meteen gecompiled. Dus terug ESP Easy op geflashed, omdat dat de enige was die op dat moment werkte. De Sonoff lijkt nu echter niet meer in AP mode te gaan. Ik zie geen netwerk meer. Zelfs niet na (meermaals) herflashen. Zelfs niet met een andere versie. Zelfs niet meer met ESPurna. En zelfs niet op een andere, splinternieuwe Sonoff. Ik begrijp er niets meer van. Hoe kan dat? Iemand dit al aan de hand gehad?
Slonzo, is het je nog gelukt om dit te fixen (niet in AP mode te gaan) want ik heb namelijk ook hetzelfde probleem met mijn eerste 2 Sonoffs 10A.

Eerste Sonoff ging goed. In AP mode als mijn eigen SSID totdat ik hem wilde configgen. Mijn router (Mikrotik) zag hem nog wel maar pingen ging niet meer. Ook na een paar keer herstarten.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

dfine schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 17:05:
Slonzo, is het je nog gelukt om dit te fixen (niet in AP mode te gaan) want ik heb namelijk ook hetzelfde probleem met mijn eerste 2 Sonoffs 10A.
Ofwel herflashen met iets dat ge gebruikte geheugenruimte overschrijft [die de netwerkgegevens] bevat, of (afhankelijk van de firmware) eventueel via een serial console de settings proberen aanpassen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dfine
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-11-2022
Hmmm, ok bedankt, ik ga even verder zoeken.

Heb je evt een linkje naar hoe dit moet? Zowel het herflashen met iets dat de gebruikte geheugenruimte overschrijft, danwel hoe ik de settings kan aanpassen via de serial console?

even een update: na een dagje knutselen en gezocht op verschillende fora, heb ik de pinheaders opnieuw gesoldeerd en de laatste versie "ESPEasy_v2.0.0-dev10_normal_1024.bin" geprobeerd. Flashen ging in 1x goed op 2 Sonoffs 10A(mpere)!! Yeahhh, helemaal happy!! :)

Uiteraard gelijk de Sonoffs aangesloten op de Domoticz (als virtual switch) en het werkt als een zonnetje. Nu op naar de volgende Sonoff bestelling. hehehehe..

[Voor 48% gewijzigd door dfine op 03-06-2017 16:38. Reden: gelukt om de sonoffs te flashen]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-01 11:20
Toevallig iemand die deze switch aan IFTTT heeft weten te koppelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 01:03
Nazario schreef op zondag 4 juni 2017 @ 11:59:
Ik ben bang dat je er een tussenstation voor nodig hebt.

Home Assistant kan bijvoorbeeld dat voor je regelen.
https://home-assistant.io/components/ifttt/

woei!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:50
Hoe bouwen jullie de controllers in? Past niet in een wcd doos lijkt me?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-03 12:25
achter een wcd kan eventueel passen, moderne inbouwdozen hebben een buitendiameter van 82mm. de sonoff is 65mm. In een centraaldoos (achter een lamp) zal beter moeten passen.

Anoniem: 931203

hoe kan ik die dingen resseten eerst de app er op later weer er af
toen weer aan gemeld maar ze staan volgen mij bij de eerst acount die ik kwijt ben :(

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Ik denk dat er in dit topic maar weinig mensen zijn die de originele app gebruiken :D Volgens mij knalt 99% van de users in dit topic er gelijk ESPEasy o.i.d. op na ontvangst :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spank_mojoo
weet hier iemand ook of er wisselschakelaars zijn va Sonoff?
Ik wil graag de sonoff in een hotelschakeling zetten met een ouderwetse fysieke wandschakelaar namelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Twee wandschakelaars (touch) plaatsen en dmv een rule in je domotica pakket de masterschakelaar togglen op basis van de tweede. In pimatic zo op te lossen met een paar simpele rules :)

[Voor 4% gewijzigd door neographikal op 09-06-2017 10:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spank_mojoo
Ik snap wel dat dat ook werkt, maar ik wil graag een schakelaar die het ook doet wanneer de wifi plat ligt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:49

QuasaR

One ring to rule them all

spank_mojoo schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:30:
Ik snap wel dat dat ook werkt, maar ik wil graag een schakelaar die het ook doet wanneer de wifi plat ligt :)
Ik zit met hetzelfde dilemma / probleem.

Waar ik aan zit te denken is om de aansturing via de GPIO te laten lopen (telefoonkabel trekken, huidige weghalen). Weet alleen niet of mijn schakelaars als 'normale' schakelaar kan werken.

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Die sluit twee al dan niet kort, waarom niet.

Ik heb er inmiddels vrede mee dat m'n infra het gewoon moet doen. Moet zeggen dat m'n uptime over de afgelopen 5 jaar ook nagenoeg 100% is, zowel intern als de internetconnectie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-03 13:43
Bij Easy ESP (en misschien ook anderen, maar daar heb ik geen ervaring mee) kun je rules maken waarbij het relais geschakeld wordt als op een GPIO gedetecteerd wordt dat een knop ingedrukt is. Dat werkt dan ook prima als er op dat moment geen wifi verbinding gemaakt kan worden (want alles wordt binnen de Sonoff zelf afgehandeld). Zo heb ik dat op meerdere Sonoff S20 doorvoer stekkers gedaan. De stand van het relais (open of gesloten) wordt dan doorgegeven aan Domoticz. Zonder Wifi zou die dan een schakeling kunnen missen, maar de lamp gaat in ieder geval aan.

Ik weet niet of op de Sonoff Touch ook ESP Easy geflasht kan worden, maar dan zou dat ook een vergelijkbare manier gedaan kunnen worden.

[Voor 8% gewijzigd door tsjoender op 09-06-2017 13:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:14

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

tsjoender schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:04:
[...]

Bij Easy ESP (en misschien ook anderen, maar daar heb ik geen ervaring mee) kun je rules maken waarbij het relais geschakeld wordt als op een GPIO gedetecteerd wordt dat een knop ingedrukt is. Dat werkt dan ook prima als er op dat moment geen wifi verbinding gemaakt kan worden (want alles wordt binnen de Sonoff zelf afgehandeld). Zo heb ik dat op meerdere Sonoff S20 doorvoer stekkers gedaan. De stand van het relais (open of gesloten) wordt dan doorgegeven aan Domoticz. Zonder Wifi zou die dan een schakeling kunnen missen, maar de lamp gaat in ieder geval aan.

Ik weet niet of op de Sonoff Touch ook ESP Easy geflasht kan worden, maar dan zou dat ook een vergelijkbare manier gedaan kunnen worden.
Dit kan dan natuurlijk niet met de Sonoff (Dual) 10A zonder dat je een relais ofzo er tussen hangt, aangezien die met 220V schakelt :?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spank_mojoo
Ik heb een FTDI adapter via oom ali besteld;
https://nl.aliexpress.com...dule-for/32256920717.html
ik heb voor deze gekozen omdat er al veel meer van verkocht waren.
ik wil deze gebruiken om ESP easy op de sonoff te flashen.
nu begrijp ik dat de sonoff niet meer dan 3.3V wil krijgen.
er zit een jumper op deze FTDI adapter, maar ik begrijp niet zo goed hoe deze moet staan.
is er hier iemand die mr dat uit kan leggen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
Grote kans dat die schakelaar alleen maar de I/O spanning limiteert.
Meet ook heel goed na, hoe hoog de spanning is die je op de voedingslijnen van de Sonoff zet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:42

MsG

Forumzwerver

spank_mojoo schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:09:
Ik heb een FTDI adapter via oom ali besteld;
https://nl.aliexpress.com...dule-for/32256920717.html
ik heb voor deze gekozen omdat er al veel meer van verkocht waren.
ik wil deze gebruiken om ESP easy op de sonoff te flashen.
nu begrijp ik dat de sonoff niet meer dan 3.3V wil krijgen.
er zit een jumper op deze FTDI adapter, maar ik begrijp niet zo goed hoe deze moet staan.
is er hier iemand die mr dat uit kan leggen?
Je ziet op de uiterste pin als het goed is 5 volt staan en bij de 1e pin 3.3. dus wanneer je de jumper op de 1e en de 2e pin hebt geeft hij 3.3 en als je hem op 2 en 3 staat geeft hij 5 volt. Als het goed is moet je dus getallen zien bij de pinnen.

Meet het voltage wel even na met een multimeter. Je zal zeker niet de eerste zijn waarbij er toch meer voltage wordt gestuurd dan je zou denken. Die van mij was wel echt 3.3 volt, maar check het dus goed.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• spank_mojoo
MsG schreef op zondag 11 juni 2017 @ 23:45:
[...]

Je ziet op de uiterste pin als het goed is 5 volt staan en bij de 1e pin 3.3. dus wanneer je de jumper op de 1e en de 2e pin hebt geeft hij 3.3 en als je hem op 2 en 3 staat geeft hij 5 volt. Als het goed is moet je dus getallen zien bij de pinnen.

Meet het voltage wel even na met een multimeter. Je zal zeker niet de eerste zijn waarbij er toch meer voltage wordt gestuurd dan je zou denken. Die van mij was wel echt 3.3 volt, maar check het dus goed.
Dankje,

Ik zie inderdaad een lijntje lopen van de middelste pin naar VCC,

edit: doorgemeten; de middelste pin is VCC. zet je de jumper op 3.3V en VCC, dan staat er 3.3v op de VCC pin.

[Voor 7% gewijzigd door spank_mojoo op 19-06-2017 21:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 19:34
spank_mojoo schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:36:
weet hier iemand ook of er wisselschakelaars zijn va Sonoff?
Ik wil graag de sonoff in een hotelschakeling zetten met een ouderwetse fysieke wandschakelaar namelijk.
Ik heb de Sonoff achter een wandschakelaar hangen. Ik kan dan natuurlijk niet meer de Sonoff bedienen als de schakelaar uit staat via mijn telefoon/domotica. Maar dat is logisch want dan staat er geen stroom op.

Ik heb de Sonoff zo geprogrammeerd dat altijd bij het inschakelen (dus wanneer ik de wandschakelaar aanzet) hij de relay schakelt en zo de lamp aanzet.

Dus ja wat jij wil zou volgens mij prima moeten kunnen.
Nazario schreef op zondag 4 juni 2017 @ 11:59:
Dat kan door middel van de Adafruit MQTT broker.

[Voor 14% gewijzigd door Lennyz op 12-06-2017 08:34]

• spank_mojoo
Lennyz schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:28:
[...]

Ik heb de Sonoff achter een wandschakelaar hangen. Ik kan dan natuurlijk niet meer de Sonoff bedienen als de schakelaar uit staat via mijn telefoon/domotica. Maar dat is logisch want dan staat er geen stroom op.

Ik heb de Sonoff zo geprogrammeerd dat altijd bij het inschakelen (dus wanneer ik de wandschakelaar aanzet) hij de relay schakelt en zo de lamp aanzet.

Dus ja wat jij wil zou volgens mij prima moeten kunnen.
Wanneer de wandschakelaar uit staat krijgt de Sonoff geen voeding, dus een echte hotelschakeling lijkt het me niet.
Volgens mij kunnen de relays op de basic Sonoff alleen maar open/dicht. Vandaar mijn vraag :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lennyz
spank_mojoo schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:44:
[...]

Wanneer de wandschakelaar uit staat krijgt de Sonoff geen voeding, dus een echte hotelschakeling lijkt het me niet.
Volgens mij kunnen de relays op de basic Sonoff alleen maar open/dicht. Vandaar mijn vraag :)
Misschien snap ik je dan niet helemaal, maar zo gauw mijn Sonoff voeding krijgt schakelt deze de relay. Een hotelschakeling bestaat toch uit bijvoorbeeld twee switches die onafhankelijk van elkaar een lamp aan of uit zetten?

Als je er op doelt dat wanneer de Sonoff softwarematig de lamp/relay heeft uitgezet, je deze niet aankrijgt door 1x de wandschakelaar te schakelen, dan nee dat kan inderdaad niet. Wel schakelt deze dan in als je 2x de wandschakelaar bij mij schakelt.

Als de Sonoff de lamp/relay softwarematig heeft aangezet, dan werkt de wandschakelaar wel meteen om deze uit te zetten.

[Voor 6% gewijzigd door Lennyz op 12-06-2017 08:54]

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03 13:52
Voor de mensen die de Sonoff in een WCD hebben geduwd, hebben die nog iets van isolatie toegepast? Ik overweeg er eentje aan te schaffen maar in een normale WCD past ie volgens mij alleen als je hem uit het doosje haalt correct?

• spank_mojoo
Lennyz schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:53:
[...]

Misschien snap ik je dan niet helemaal, maar zo gauw mijn Sonoff voeding krijgt schakelt deze de relay. Een hotelschakeling bestaat toch uit bijvoorbeeld twee switches die onafhankelijk van elkaar een lamp aan of uit zetten?

Als je er op doelt dat wanneer de Sonoff softwarematig de lamp/relay heeft uitgezet, je deze niet aankrijgt door 1x de wandschakelaar te schakelen, dan nee dat kan inderdaad niet. Wel schakelt deze dan in als je 2x de wandschakelaar bij mij schakelt.

Als de Sonoff de lamp/relay softwarematig heeft aangezet, dan werkt de wandschakelaar wel meteen om deze uit te zetten.
Of ik begrijp jou niet helemaal :)

Bijvoorbeeld:
Afbeelding A is een klassieke hotelschakeling, hier is een wisselschaklaar voor benodigd die dus tussen twee polen kan switchen. bij deze schakeling maakt het niet uit welke schakelaar er wordt omgezet, de lamp wisselt altijd van "state"
Afbeelding B is een reguliere schakeling, deze schakelaar kan eigenlijk alleen maar open/dicht schakelen.
Afbeelding C is volgens mij wat jij hebt gedaan me de Sonoff, door de settings die je hebt gemaakt in de Sonoff is het bijna de schakeling die ik zoek, maar net niet. :X

ik ben bang dat dit een fysieke beperking van de Sonoff basic is, vandaar dat ik vraag of iemand hier een variant op weet

• Lennyz
spank_mojoo schreef op maandag 12 juni 2017 @ 10:05:
[...]

Of ik begrijp jou niet helemaal :)

Bijvoorbeeld:
Afbeelding A is een klassieke hotelschakeling, hier is een wisselschaklaar voor benodigd die dus tussen twee polen kan switchen. bij deze schakeling maakt het niet uit welke schakelaar er wordt omgezet, de lamp wisselt altijd van "state"
Afbeelding B is een reguliere schakeling, deze schakelaar kan eigenlijk alleen maar open/dicht schakelen.
Afbeelding C is volgens mij wat jij hebt gedaan me de Sonoff, door de settings die je hebt gemaakt in de Sonoff is het bijna de schakeling die ik zoek, maar net niet. :X

ik ben bang dat dit een fysieke beperking van de Sonoff basic is, vandaar dat ik vraag of iemand hier een variant op weet
De Sonoff moet ingeschakeld zijn om het relay te schakelen. Dus wat jij wil kan niet nee. Dus wat jij wil kan wel, maar niet zonder aanpassingen. Als je nog zin hebt om te tweaken dan zou je die schakelaars kunnen aansluiten op GPIO14/GPIO13/GPIO0 en dan softwarematig een state change detectie kunnen programmeren.

• Mystery02
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:32
Is het niet mogelijk om de schakelaar aan te sluiten op de GPIO pins van de Sonoff om zo direct de Sonoff te schakelen?
edit: SPUIT 11

[Voor 11% gewijzigd door Mystery02 op 12-06-2017 10:35]

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:11
YouTube: SuperHouseTV #21: Six Sonoff Secrets: Storage, Safety, Switches, Sen... Zie vanaf minuut 23:20. Ik vermoed dat dit ongeveer het ding is dat je wil bereiken?

• spank_mojoo
argon007 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:53:
YouTube: SuperHouseTV #21: Six Sonoff Secrets: Storage, Safety, Switches, Sen... Zie vanaf minuut 23:20. Ik vermoed dat dit ongeveer het ding is dat je wil bereiken?
Functioneel gezien is dat exact wat ik wil bereiken. Volgens mij is dit wat Lennyz ook bedoelde. het enige wat me tegenhoud (maar dat zal wel tussen de oren zitten) is dat de wandschakelaar zelf geen 230 schakeld. Wanneer de sonoff overlijdt (het blijft toch chinees spul) doet de verlichting het helemaal niet meer.
Voor nu zal ik eerst eens kijken of ik dit via de GPIO kan realiseren. gaaf dit :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lennyz
spank_mojoo schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:48:
[...]

(het blijft toch chinees spul)
Meestal reageer ik niet eens meer op dit soort opmerkingen, maar dit is echt te grote onzin. Het zijn normale componenten die erin zitten die in alle elektronica in jouw huis gebruikt worden. Het wordt echt tijd om afscheid te nemen van die vooroordelen, want dat er alleen maar rommel uit China komt is echt de grootste onzin.

• spank_mojoo
Lennyz schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:25:
[...]

...
want dat er alleen maar rommel uit China komt is echt de grootste onzin.
Akkoord, ik was ook niet van plan om die discussie hier te starten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
Maar evengoed is het altijd wijs om kritisch naar de "whatif's" te kijken, want het is wel heel goedkoop spul (5 euro voor de gewone Sonoff) en er worden wel vreemde ontwerpkeuzes gemaakt, zoals een 20A zekering in een apparaat wat voor 10A bedoeld is.
Er zijn genoeg voorbeelden online te vinden van Sonoff devices die bruin/gele brandplekken laten zien, ook bij de zekeringen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-02 16:49
Ik heb de TH16 besteld om temperatuur te meten. Is het mogelijk om meerdere DS18B20 sensoren erop aan te sluiten en kan dit zonder 2.5mm jack? De sensoren die ik heb hebben geen stekker/jack eraan.

Heb gezocht maar kan dit niet terug vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
Die 1-wire dingen zou je ook op de 2.5mm jack kunnen solderen.
Echter je moet sowieso een andere firmware gebruiken hiervoor en dan kun je vrijwel elk protocol gebruiken.
De 2.5 mm jackplug heeft 4 aansluitingen, waarvan er standaard maar 3 gebruikt zijn. Dat is voor 1wire voldoende natuurlijk.
Standaard is GPIO 14 verbonden en moet je voor GPIO4 een klein beetje solderen, zoals hier te zien is.

• spank_mojoo
Het heeft een beetje frustratie gekost, maar het ik ben al halverwege :)
Dit is momenteel de opstelling;
De Sonoff draait Tasmota en wordt aangestuurd middels MQTT.
De Broker voor MQTT is Mosquitto
De MQTT Broker is toegevoegd als Virtual switch in Domoticz.
HA-Bridge emuleert een Hue-bridge en kan de Virtual switch in Domoticz aansturen.
Deze Hue-Bridge is toegevoegd aan de Logitech Harmony Hub.
Nu kan ik dus met de Afstandsbediening van de Harmony Hub de Sonoff schakelen.

Kunnen nu eindelijk de KaKu stekkerdozen de deur uit, dat scheelt weer een afstandsbediening :)

Nu alleen nog de Fysieke wandschakelaars laten samenwerken met de Sonoff :9

[Voor 6% gewijzigd door spank_mojoo op 20-06-2017 08:28]

• Lennyz
spank_mojoo schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:27:
Het heeft een beetje frustratie gekost, maar het ik ben al halverwege :)
Dit is momenteel de opstelling;
De Sonoff draait Tasmota en wordt aangestuurd middels MQTT.
De Broker voor MQTT is Mosquitto
De MQTT Broker is toegevoegd als Virtual switch in Domoticz.
HA-Bridge emuleert een Hue-bridge en kan de Virtual switch in Domoticz aansturen.
Deze Hue-Bridge is toegevoegd aan de Logitech Harmony Hub.
Nu kan ik dus met de Afstandsbediening van de Harmony Hub de Sonoff schakelen.

Kunnen nu eindelijk de KaKu stekkerdozen de deur uit, dat scheelt weer een afstandsbediening :)

Nu alleen nog de Fysieke wandschakelaars laten samenwerken met de Sonoff :9
Als je nog zin/tijd over hebt kan je overwegen om het nog iets anders te implementeren.

Ik ben sinds een aantal weken bezig om alles vanuit Node-Red aan te sturen. Signaal komt binnen in Node-Red en die verstuurt het vervolgens naar Home-Assistant/Domoticz/Logictech.

De voordelen hiervan:

- Hierdoor ben je onafhankelijk van Domotica pakket.
- Als je iets in Node-Red verandert, dan verandert het in alle pakketten.
- Programmeren door middel van flows.
- Als je meerdere domotica pakketten wilt draaien naast elkaar dan kan dat zonder problemen.

Dus mocht je in de toekomst besluiten om van domotica pakket te wisselen, dan hoef je het alleen opnieuw te verbinden met Node-Red en het draait.

[Voor 3% gewijzigd door Lennyz op 20-06-2017 09:11]

• spank_mojoo
Hoe werkt dat dan? Draai je Node-Red op de sonoff, of is het meer middle-ware (nog een extra webserver)

edit: even gauw een beetje ingelezen, het lijkt er op dat Node-Red als (web)server draait en verscheidene API's en protocollen aan elkaar knoopt. hier is logica aan toegevoegd dat te managen is dmv flows.

Ik begrijp dat ik dan nog steeds een eigen MQTT broker (mosquitto) nodig heb. Wat heeft Node-Red dan meer te bieden dan de combinatie van Domoticz en Ha-bridge nu doet?

[Voor 65% gewijzigd door spank_mojoo op 20-06-2017 10:33]

• migila
Waarom mis ik hier Domoticz in het menu?

domoticz

Edit:
Opgelost.. nieuwe firmware erop gezet :)
https://bitbucket.org/xoseperez/espurna/downloads/

[Voor 21% gewijzigd door migila op 22-06-2017 20:43]

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:07
Als je Wifi vaak plat ligt, moet je een andere router kopen.
Als je bedoeld dat je internet plat ligt, dan werkt je interne netwerk gewoon en kan je nog steeds je sonoff bedienen ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:28
spank_mojoo schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:48:
[...]

Functioneel gezien is dat exact wat ik wil bereiken. Volgens mij is dit wat Lennyz ook bedoelde. het enige wat me tegenhoud (maar dat zal wel tussen de oren zitten) is dat de wandschakelaar zelf geen 230 schakeld. Wanneer de sonoff overlijdt (het blijft toch chinees spul) doet de verlichting het helemaal niet meer.
Voor nu zal ik eerst eens kijken of ik dit via de GPIO kan realiseren. gaaf dit :)
misschien een rare vraag, maar die hele module past toch niet achter een normale schakelaar in een bestaand systeem. ik kan mij herinneren dat iets als een AWMR-300 Mini Inbouw Schakelaar van klik aan klik maar net past.
of zijn daar andere wifi oplossingen voor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spank_mojoo
In Theorie zou het net moeten passen. wanneer je opbouwschakaars hebt zal dit nog wel vrij gemakkelijk te doen zijn. in de praktijk denk ik ook dat het knap lastig kan worden om ze in een inbouwdoos achter een schakelaar weg te werken.

• DarkAllMan
  • Laatst online: 13:48
Iemand al gelukt om de sonoff (basic) met datum 2017-3-15 of later te flashen?
Het lukt mij niet deze in programming mode te zetten.

https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/463

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb er een maand geleden twee besteld bij Banggood.
Op de seal staat ook 2017-03-15 en het flashen van ESP Easy is goed gegaan. Het viel me wel op dat de pinheader 5 pins had en de tutorial had een foto met 4 pins. Uiteindelijk heb ik deze tutorial gevolgd.

Ik hoop dat je er verder mee komt.

Edit,
Het enige wat mist in die tutorial is de vermelding van het wachtwoord om via wifi verbinding te maken met de AP van de Sonoff, namelijk: configesp

[Voor 14% gewijzigd door BounceMeister op 05-07-2017 10:56]

• DarkAllMan
BounceMeister schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:54:
Ik heb er een maand geleden twee besteld bij Banggood.
Op de seal staat ook 2017-03-15 en het flashen van ESP Easy is goed gegaan. Het viel me wel op dat de pinheader 5 pins had en de tutorial had een foto met 4 pins. Uiteindelijk heb ik deze tutorial gevolgd.

Ik hoop dat je er verder mee komt.

Edit,
Het enige wat mist in die tutorial is de vermelding van het wachtwoord om via wifi verbinding te maken met de AP van de Sonoff, namelijk: configesp
Ik heb het nu geprobeerd via Platform.IO en via Arduino IDE en krijg in beide gevallen communication fails.
Het lijkt erop dat mijn Sonoff toch echt niet in de flash stand staat...:(

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-03 23:05
Gisteren via aliexpress een Sonoff Touch en een Sonoff S20 besteld om eens te bekijken voor die prijs. Indruk was erg goed en viel me allemaal erg mee. Sonoff Touch had ik maar in de gang ingebouwd aangezien daar ook al een NUL heen liep in verband met combinatieschakelaar die er zat.

Tot op heden heb ik er de originele Sonoff Firmware in de touch gehad. Nu wou ik hem een reboot geven omdat ik een paar instellingen had gewijzigd in het wifi. De enige eennvoudige manier is dus even de stroom er af en er op. Dat gedaann maar de Sonoff Touch lijkt nu helemaal dood! Terwijl hij tot voor kort perfect functioneerde! Heb ook al bij de verkoper neergelegd maar weet een van jullie misschien nog hoe hij te reanimeren is. ik zie verder ook helemaal geen vreemde dingen...

• Lennyz
DarkAllMan schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:10:
[...]

Ik heb het nu geprobeerd via Platform.IO en via Arduino IDE en krijg in beide gevallen communication fails.
Het lijkt erop dat mijn Sonoff toch echt niet in de flash stand staat...:(
Heb je al geprobeerd GPIO0 handmatig met de ground te verbinden voordat je deze power geeft? Dan komt de esp8266 in de flash modus terecht.

Er is wel een nieuwe schematic geupload door Itead dus de kans is inderdaad groot dat er wijzigingen zijn geweest. De chip is hetzelfde dus je kunt gewoon uploaden.

https://www.itead.cc/wiki/File:Sonoff-Schematic.pdf

[Voor 19% gewijzigd door Lennyz op 06-07-2017 10:51]

• DarkAllMan
Lennyz schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:38:
[...]

Heb je al geprobeerd GPIO0 handmatig met de ground te verbinden voordat je deze power geeft? Dan komt de esp8266 in de flash modus terecht.
Kun je me uitleggen hoe ik dat moet doen?

• Lennyz
DarkAllMan schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:11:
[...]

Kun je me uitleggen hoe ik dat moet doen?
Dit is de pinout van de chip:

Dit is de achterkant:

Pak TX en RX als referentie. Dan zie je nu dat GPIO0 de 2e is vanaf rechtsonder. Gebruik een paperclip of iets dergelijks om GPIO0 en Ground met elkaar te verbinden terwijl je de Sonoff aanzet via de 3v en Ground pin. Daarna hoef je GPIO0 niet meer te verbinden met de ground.

- Het maakt niet uit met welke ground je GPIO0 verbind.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Laatst online: 19:18
Nu nog inbouwmodules van het formaat Qubino en modules waarmee je kunt dimmen :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migila
M.v.Veelen schreef op zondag 9 juli 2017 @ 11:59:
Nu nog inbouwmodules van het formaat Qubino en modules waarmee je kunt dimmen :)
En die dan ook voor 10 euro :)

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:11
Ik heb er 3 aangeschaft. 2 werken prima met de bijgeleverde app. 1 heb ik apart gehouden om te flashen. Alles aan de USB naar TTL dongle gesoldeerd, headers er op en gaan! De eerste poging mislukte door een slecht contact. Een 2e poging lijkt te lukken, althans, ik krijg geen foutmeldingen tijdens het flashen. Maar de switch blijft vervolgens dood.

-Hoe functioneerd het ledje met de nieuwe firmware? Nu is hij helemaal uit.

-Hoe start de nieuwe firmware op? Gewoon stekker er in en auto-start? Of moet ik misschien iets met het knopje doen? Ik las ergens wat dat je na het flashen nog een handeling moet doen ... Reboot?

Wat kan ik nog proberen om deze te redden?

Ik heb deze manual gevolgd:
https://www.rutg3r.nl/sonoff/

Parklife

• DarkAllMan
Parklife schreef op maandag 10 juli 2017 @ 06:25:
Ik heb er 3 aangeschaft. 2 werken prima met de bijgeleverde app. 1 heb ik apart gehouden om te flashen. Alles aan de USB naar TTL dongle gesoldeerd, headers er op en gaan! De eerste poging mislukte door een slecht contact. Een 2e poging lijkt te lukken, althans, ik krijg geen foutmeldingen tijdens het flashen. Maar de switch blijft vervolgens dood.

-Hoe functioneerd het ledje met de nieuwe firmware? Nu is hij helemaal uit.

-Hoe start de nieuwe firmware op? Gewoon stekker er in en auto-start? Of moet ik misschien iets met het knopje doen? Ik las ergens wat dat je na het flashen nog een handeling moet doen ... Reboot?

Wat kan ik nog proberen om deze te redden?

Ik heb deze manual gevolgd:
https://www.rutg3r.nl/sonoff/

[afbeelding]
Vraagje, hij stond toch niet op netspanning toen je flashte?

• TD-er
DarkAllMan schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:47:
[...]

Vraagje, hij stond toch niet op netspanning toen je flashte?
Dat was ook mijn gedachte.

En welke spanning levert de USB adapter op de Vcc pinnen?
Dat moet 3.3V zijn

Pagina: 1 2 3 ... 28 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee