• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Matched: sonoff
Als vervolg op mijn bericht http://gathering.tweakers...message/45706939#45706939 over de sonoff WiFi switch.

Ik heb deze goedkope WiFi schakelaar geintegreerd in Domoticz. Het doosje is welliswaar te groot om in een inbouwdoos geplaatst te worden maar kan wel b.v. in de centraaldoos of in de lamp zelf geplaatst worden.
Er moet wel andere firmware in geflashed worden, op de manier zoals ik hier http://gathering.tweakers...message/45804907#45804907 beschreven heb. Dit vereist het solderen van een 4-pin header, de rode header op de foto, die gebruikt moet worden om te chip te flashen met ESPEasy firmware en daarna gebruikt kan worden als input pin om de bestaande schakelaar op aan te sluiten.

In Domoticz maak je een hardware 'virtuele dummy' aan en als apparaat een virtuele schakelaar die het relais in de sonoff wifi doos bestuurt, het idx nummer wordt dan in MiniESPEasy ingevuld.
Tussen GPIO-1 en GND, de 2 bovenste pinnen op de sonoff worden gebruikt om een bestaande schakelaar op aan te sluiten, b.v. via een kroonsteentje. Hiermee kan het relais aan/uit geschakeld worden en tevens zorgt de sonoff via WiFi voor terugkoppeling naar Domoticz, zodat dat weet of de lamp aan of uit is.

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 19:29
costo schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:02:
Als vervolg op mijn bericht http://gathering.tweakers...message/45706939#45706939 over de sonoff WiFi switch.

t om een bestaande schakelaar op aan te sluiten, b.v. via een kroonsteentje. Hiermee kan het relais aan/uit geschakeld worden en tevens zorgt de sonoff via WiFi voor terugkoppeling naar Domoticz, zodat dat weet of de lamp aan of uit is.

[afbeelding]
Top,

Ik heb deze nu ook binnen, alleen snap ik niet precies joe je de 3.3V USB/Serial adapter hebt aangesloten
Wat is de pin layout , ik heb dat even niet kunnen vinden op de Sonoff
Ik heb trouwens de wifi 433 versie, heeft dat nog gevolg voor de MiniESPEasy

• costo
  • Niet online
jossie67 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:35:
[...]

Top,

Ik heb deze nu ook binnen, alleen snap ik niet precies joe je de 3.3V USB/Serial adapter hebt aangesloten
Wat is de pin layout , ik heb dat even niet kunnen vinden op de Sonoff
Ik heb trouwens de wifi 433 versie, heeft dat nog gevolg voor de MiniESPEasy
Je moet een USB/Serial gebruiken die een 3.3V uitgang heeft, daar word de ESP8266 tijdens flashen mee gevoed. Meestal kun je met een jumper op de USB/Serial 5V of 3.3V instellen, die moet dus op 3.3v staan.

Als je het board met versienummer: Sonoff V1.0 hebt
Er zit een rijtje van 4 gaatjes vlak bij de drukknop. Er staat geen tekst bij. Hierin soldeer je een 4-pin header.
Vanaf de drukknop gerekend is de volgorde: +3.3V - Rxd - Txd - Massa/Gnd.
De USB/Serial sluit je aan met 3.3V en Gnd direct aan dezelfde pinnen van de sonoff. Rxd en Txd moeten kruiselings aangesloten worden, Txd-Rxd en Rxd-Txd. (Gewoon uitproberen, Rx/Tx verkeerd om kan weinig kwaad)

Voor je eigen veiligheid en ook die van de aangesloten PC moet tijdens het flashen geen 230V op de sonoff staan. Nadat het flashen is gelukt kun je de PC losmaken en de sonoff voeden vanuit 230V.

Dat je de 433MHz versie hebt maakt voor het flashen verder niet uit.

edit: De 433MHz versie heeft mogelijk als probleem met flashen dat de drukknop bij een koude start de ESP8266 chip niet in flashmode laat starten. Zie ook: http://tech.scargill.net/more-sonoff/

[Voor 6% gewijzigd door costo op 18-02-2016 22:09]

• jossie67
costo schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:56:
[...]

Je moet een USB/Serial gebruiken die een 3.3V uitgang heeft, daar word de ESP8266 tijdens flashen mee gevoed. Meestal kun je met een jumper op de USB/Serial 5V of 3.3V instellen, die moet dus op 3.3v staan.

...........................

edit: De 433MHz versie heeft mogelijk als probleem met flashen dat de drukknop bij een koude start de ESP8266 chip niet in flashmode laat starten. Zie ook: http://tech.scargill.net/more-sonoff/
Thanks, ik heb inderdaad een probleem om in de flashmode te komen, ik ga het stukje van Pete even doornemen

• costo
  • Niet online
SjorsC schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:12:
Sinds enkele weken in het bezit van Toon, en nu begint het toch wel erg te kriebelen om domotica verder toe te passen in mijn appartement. De keus voor het systeem is gevallen op Domoticz. Echter ben ik nog aan het twijfelen of ik voor het 433 MHz of Z-wave protocol zal gaan. Momenteel neig ik erg naar de 433 MHz, dit met het oog op de prijs en voor mijn toepassingen denk ik de "beveiligde" communicatie niet nodig te hebben.

Maar 1 van de voorwaarden die ik heb is dat de huidige schakelaars "in bedrijf" moeten blijven. Dit is (volgens mij) bijvoorbeeld mogelijk met de KAKU AWMR-300. Alleen op het moment dat de schakelaar handmatig bediend word zal het domoticz systeem niet weten dat er geschakeld is --> Gevolg: De status van de desbetreffende lamp klopt niet.

Er resten mij dus nog enkele vragen:
1: Is er met 433 MHz een mogelijkheid om de status goed door te geven?
2: Zou dit met Z-wave wel mogelijk zijn?
3: Op het moment dat de schakelaar handmatig bedient is, is het dan wel nog mogelijk om de lamp via Domoticz uit te schakelen?
4: Gegarandeerd zijn er nog andere punten die ik over het hoofd zie...? :?
De keuze is niet enkel tussen 433MHz en Zwave. Er is ook nog de mogelijkheid om alles via TCP-IP, dus WiFi, te laten lopen. Status terugmelding is 100% en de prijs is vergelijkbaar met 433MHz spul. Je hebt zelfs geen 433MHz gateway ,RFXcom of RFLink, meer nodig. In Domoticz gaat het met virtuele apparaten.
Er zijn echter wel een paar obstakels. De WiFi devices kun je moeilijk/niet in je schakelaar-inbouw-doos kwijt, je moet deze b.v. in je lamparmatuur inbouwen. De bestaande schakelaar sluit je ook aan op de WiFi device om je lamp lokaal te bedienen. Het tweede obstakel is dat je een bestaand device, b.v. de SonOff van Itead, zelf moet flashen met de juiste software, ESPEasy of een zelfgeschreven applicatie. Het derde obstakel is de hardware aansluitingen, die zul je met kroonsteentjes ed moeten maken.

Dit is dus geen oplossing voor mensen met 2 linkerhanden maar vereist wat handigheid, tijd en basis electronica kennis.

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-06 15:26
eymey schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:31:
Ik weet niet wat je probeert aan te sturen wanneer je op een knop drukt, maar als dat ook een RF apparaat is op bv. 433 Mhz., dan is dat logisch.

De meeste 433 Mhz. zenders sturen, omdat er geen terugkoppeling is over de ontvangst van het signaal, behoorlijk lange bursts.

En als je op dat moment ook een signaal wil verzenden, zal dat dus moeten wachten tot de zender ziet dat de band vrij is.

Zo werkt dat tenminste bij de RFXCom.
luigi87 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:54:
[...]

Zal inderdaad voor de RF link niet anders zijn.
Ik heb dit zelfde met 433mhz motion sensors, die een lamp zouden moeten bedienen. echter gaat dit niet en zal ik de ontvangers in de lamp op Zwave moeten hebben. Dan gaat het wel snel.
Dus drukken en even wachten, het kan niet veel sneller
Ik stuur er een WiFi schakelaar (SonOff) mee aan. Daar heb ik het RF kanaal dus niet voor nodig. Ik zie in de log files van Domoticz ook gewoon dat het lang duurt voordat het signaal uberhaupt binnen is.

[Voor 21% gewijzigd door scrappy.doo op 15-04-2016 09:12]

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 16:23
scrappy.doo schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:11:
[...]

[...]

Ik stuur er een WiFi schakelaar (SonOff) mee aan. Daar heb ik het RF kanaal dus niet voor nodig. Ik zie in de log files van Domoticz ook gewoon dat het lang duurt voordat het signaal uberhaupt binnen is.
Wat voor afstandbediening gebruik je dan?
Ik heb allemaal van die KAKU dingen en moet dan een seconde wachten denk ik. (dat icm met de RFXcom).

- leeg -

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-06 15:26
luigi87 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:43:
[...]

Wat voor afstandbediening gebruik je dan?
Ik heb allemaal van die KAKU dingen en moet dan een seconde wachten denk ik. (dat icm met de RFXcom).
Als afstandsbediening gebruik ik een chinees rommelding, die werkt op de 433mhz band. Dat signaal komt binnen op de RF Link met dus een seconde vertraging. Daarna schakel ik de SonOff via WiFi.

Mijn vertraging zit hem puur in het ontvangen van het signaal op de RF link. Aangezien ik niet schakel via de RF lijkt mij dit eigenlijk niet nodig. Ik zal eens gaan grasduinen in de source code als ik daar wat mee kan. Ik vermoed namelijk dat er gepolled wordt naar de RF Link module en dat die alle events van de afgelopen seconde verzameld, voordat Domoticz hier op gaat reageren.

De mooiste oplossing zou een afstandsbediening zijn op basis van WiFi, maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Wel via ZWave, maar die zijn weer een stuk duurder.

• costo
  • Niet online
KaKu Killer te koop bij Itead in China. Nu nog voor $7,86
https://www.itead.cc/smart-socket-eu.html

Een wifi stopcontact voor (nog t/m 10 july) een spotprijs.

WiFi is betrouwbaarder dan 433MHz KaKu. Bereik is d.m.v. wifi extenders groter dan 433MHz.

Het enige nadeel wat ik zie is dat je de app van die Chinees moet gebruiken. Lijkt me niet veilig en minder snel/direct.
Volgens de Itead site gebruikt dit device dezelfde app als een SonOff wifi switch en kan daardoor (zo goed als zeker) makkelijk met andere firmware geflashed worden.
B.v. ESPEasy wat uitstekend communiceert met Domoticz.

edit :
Inderdaad kan dit apparaat heel eenvoudig geflashed worden, zoals in de volgende link is beschreven.
http://captain-slow.dk/20...u-plug-first-impressions/

[Voor 15% gewijzigd door costo op 09-07-2016 17:16]

• jossie67
Ik kwam weer een nieuwe product tegen van Sonoff, de Sonoff Touch, een inbouw wifi-schakelaar.
Lijkt mij een goed alternatief voor Kaku, helemaal als je deze kan herprogrammer als de Sonoff - WiFi
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~[code]-tag!
~[code=lua] ... ~[/code]
~[code=python] ... ~[/code] etc.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee