Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-04 02:58
Mede-auteur:
  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32

ThinkPad

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fr5AEHup8PgSEJlkbDfJ0RfK/full.jpg

Domoticz - Control at your fingertips

Inhoudsopgave

Wat is Domoticz?

Copy-paste vanaf de website:
Domoticz is a home automation system that lets you monitor and configure various devices like: lights, switches, various sensors/meters like temperature, rain, wind, UV, electra, gas, water and much more. Notifications/alerts can be sent to any mobile device.
Het is een veelzijdige applicatie bedoeld als domotica controller (aansturing/uitlezen van componenten). De software voer je uit op een apparaat zoals een Raspberry Pi. De Pi zet je bijv. in je meterkast en heb je verder geen omkijken naar omdat alles via de ingebouwde webinterface te regelen is.

Het project is gestart door gizmocuz maar ondertussen zijn er meer developers actief. Mocht je zelf geniale ideeën hebben dan kun je uiteraard ook bijdragen als ontwikkelaar, zie hiervoor het forum (hier beneden genoemd).

Tweakers heeft zelf ook een kort stukje over Domoticz geschreven: reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

Waarom Domoticz?

Het grote voordeel van Domoticz is dat het volledig gratis is, je hoeft alleen te investeren in hardware! Ook is het open source en daardoor gemakkelijk uit te breiden met extra scripts en functionaliteiten. Ook is er een API beschikbaar. Deze API werkt via JSON en op die manier kun je informatie uit Domoticz halen en/of zelf in Domoticz stoppen.

Een ander groot voordeel is dat het erg laagdrempelig is. In het begin zul je niet eens met de commandline of moeilijke scripts aan de gang te hoeven gaan, pas als je meer functionaliteiten wil hebben zal dat nodig zijn. Als beginner heb je het waarschijnlijk zo aan de praat!

Protocollen

Het project ondersteunt enorm veel verschillende protocollen en hierdoor kan er met ieder budget van domotica gebruikt worden.

433Mhz
Als starter begin je waarschijnlijk met de populaire KlikAanKlikUit producten. Deze producten werken op 433Mhz en zijn éénrichtingsverkeer omdat de ontvangers niet aan terugkoppeling doen. Je weet dus nooit met 100% zekerheid of een apparaat je commando heeft ontvangen ('fire and forget') . Ook is het verkeer onbeveiligd. Vroeger werkte KaKu via het 'ARC'-protocol. Hierbij koos je op de zender en de ontvanger een code, bijv. 'D1' via een codewieltje. Met deze oplossing waren er maar een zeer beperkt aantal combinaties mogelijk en had je vaak gezeur met de buren omdat je beiden op hetzelfde kanaal zat. Tegenwoordig gebruikt KaKu het 'AC'-protocol. Voordeel hiervan is dat je zender en ontvanger moet 'pairen' (koppelen). Je drukt op de ontvanger een knopje in waarna hij in de 'inleermodus' gaat. Op dat moment druk je op je zender een knop in zodat er een signaal wordt uitgezonden. De ontvanger zal bij succesvolle koppeling een aantal keer schakelen om te laten weten dat hij gekoppeld is aan een zender. Het verkeer bij 433Mhz apparaten loopt overigens altijd alleen maar van zender > ontvanger. Het is dus aan te raden om de zender op een centrale plek te zetten in je woning.

Door het AC-protocol van KaKu heb je al geen last meer van je buren, omdat er nu veel meer codes zijn, die ook nog eens random worden gekozen. Het is echter nog steeds zo dat het éénrichtingsverkeer betreft en ook is het nog steeds onbeveiligd (iemand die het ID van de zender oppikt kan dit zelf ook uitzenden waarop jouw ontvangers reageren). In de praktijk valt het echter mee qua risico.

Bovenstaand is KlikAanKlikUit, de RFXCOM (zie onder) ondersteunt echter nog veel meer protocollen. Zo kun je bijv. ook goedkope deurcontacten van eBay halen, vaak gebruiken deze de 'PT2262' chip welke door de RFXCOM ondersteund wordt. Ook een goedkope deurbel van de Action (SelectPlus) kan gebruikt worden bijv.
RFXCOM
In de basis wordt voor 433Mhz producten de pricewatch: Rfxcom RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver gebruikt, deze ondersteunt veel protocollen. De volledige lijst vind je in de handleiding (pagina 4 en verder).
Let op bij aanschaf van de RFXCOM: er zijn twee versies van de RFXCOM: het oudere RFXtrx433 model en de RFXtrx433E. Let erop dat je de laatste koopt, die ondersteunt meer devices. Het oudere model wordt nieuw niet meer verkocht, maar kom je misschien op Marktplaats nog wel tegen, zoek echter goed uit wat je wil gaan aansturen en wat het verschil is tussen de twee, met de oudere versie kun je bijv. geen Somfy rolluiken besturen. Het is daarom aan te raden om gewoon voor het nieuwste 'E'-model te gaan.

Zorg ook dat je de nieuwste firmware op de RFXCOM gebruikt, met enige regelmaat is er wel weer een nieuwe firmware met daarin nieuwe ondersteuning voor apparaten. Je zult wellicht in de log van Domoticz ook wel een melding zien dat er een firmware update is als je erg ver achterloopt.
De firmware is te downloaden op www.rfxcom.com onder het tabje 'Downloads'. Voor de RFXtrx433E zul je in 99% van de gevallen de 'Ext' firmware nodig hebben. De firmware updaten kon altijd al via een Windows PC (of een VM) met het programma 'RFXflash.exe' (schijnt ook onder 'mono' te werken), maar sinds een tijdje (v2.25xx ergens) kun je de RFXCOM ook updaten binnen Domoticz.
RFLink
Sinds kort is er ook het RFLink project. Dit is een 433Mhz zender/ontvanger op basis van een Arduino Mega + Aurel 433Mhz module. Een stuk goedkoper dan een RFXCOM (zeker als je handig genoeg bent om de gateway kit zelf te solderen), maar ondersteunt nog niet alle devices. Hier wordt echter wel druk aan gewerkt. Een overzicht van ondersteunde devices vind je hier.

Zie ook het RFLink subforum op het Domoticz forum.

Z-Wave
Als je na een tijdje de smaak te pakken hebt, zul je waarschijnlijk met Z-Wave aan de gang willen gaan. Z-Wave werkt op 868Mhz, is tweerichtingsverkeer en het verkeer tussen zender en ontvanger is beveiligd. Anders dan bij 433Mhz werkt Z-Wave via een zgn. 'mesh'-netwerk. Dit wil zeggen dat het verkeer niet alleen van zender > ontvanger kan lopen zoals bij 433Mhz, maar ook tussen apparaten verloopt. Als je de zender in de woonkamer hebt staan en een wallplug op zolder en ook eentje op de eerste verdieping dan is het zeer waarschijnlijk dat het signaal op deze manier loopt: zender > wallplug 1e verdieping > wallplug zolder. Het netwerk zoekt zelf de 'beste' weg.

Ook bij Z-Wave moet je nodes pairen met de controller. Bij Z-Wave heet dit 'includen'.

Het voordeel van Z-Wave boven 433Mhz is dat het een stuk veiliger is, zowel omdat het verkeer beveiligd is, maar ook omdat de ontvanger zal terugkoppelen of hij daadwerkelijk de gewenste actie heeft uitgevoerd. Voor meer 'kritische' toepassing zoals bijv. het aansturen van een verwarmingselement is het daarom verstandig om Z-Wave te gebruiken, bij 433Mhz is er een kans aanwezig dat de ontvanger het signaal niet ontvangt. Ook het onderling versterken van het netwerk via de nodes is een leuke feature.
Verder kun je met een aantal Z-Wave devices (Fibaro Wallplug bijv.) niet alleen een aangesloten device aan/uit schakelen, maar ook het actuele (Watt) en totale (kWh) stroomverbruik meten.

Voor de Raspberry heb je de http://tweakers.net/produ...-punt-me-razberry-module/ om Z-Wave ondersteuning te verkrijgen. Het nadeel van deze module vind ik zelf dat je gebonden bent aan de Raspberry. Mocht je later besluiten om Domoticz op je NAS te willen draaien dan zul je weer een andere oplossing voor Z-Wave moeten aanschaffen, het RaZberry bordje past immers niet op je NAS.

Een pricewatch: Aeon Labs Z-Stick USB Adapter op Batterijen is dan een beter idee omdat deze via USB werkt. Grote voordeel van de Aeon stick is dat je hem uit de USB-poort kunt trekken en mee kunt nemen naar een Z-Wave device om de Z-Wave node te includen in je netwerk. Dit omdat de stick een batterijtje heeft ingebouwd en daardoor niet van een USB-poort afhankelijk is bij het includen. Zorg ook hier dat je een recente firmware gebruikt.

Een overzicht van alle apparaten (zowel 433Mhz als Z-Wave) die werkend zijn bevonden in Domoticz vind je hier

Welk protocol moet ik nou kiezen?
Dit zijn maar twee voorbeelden van protocollen, maar Domoticz ondersteunt er nog veeeeel meer.

Voor welk protocol je kiest zul je voor jezelf moeten afwegen. 433Mhz is goedkoper dan Z-Wave maar in theorie minder betrouwbaar. Als je een kleine woning hebt en weinig stoorzenders in de buurt (vooral weerstations op 433Mhz met bijna lege batterijen zijn vervelend; die 'schreeuwen' bijna continu dat de batterijen leeg zijn) dan zal het erg meevallen en zul je amper problemen ondervinden. Z-Wave is betrouwbaarder maar de nodes zijn weer veel duurder in aanschaf. Natuurlijk kun je in je events ook een workaround inbouwen om het 433Mhz verkeer naar je ontvangers meer betrouwbaar te maken: simpelweg het commando na een aantal seconden/minuten gewoon nog een keer sturen (bijna zeker weten dat verlichting uit is als je van huis bent bijv.)

Platformen

Het project is oorspronkelijk begonnen met als basis de Raspberry Pi. Dit is nog steeds de grootste doelgroep, de Pi is goedkoop, compact en energiezuinig en meer dan snel genoeg voor Domoticz. De kant-en-klare SD-image is gebaseerd op Raspbian en kun je gelijk mee aan de slag.

Ondertussen is er ook een versie voor Windows. Als je Domoticz wilt draaien op Linux kun je het project zelf compileren. Ook voor een Synology NAS is sinds kort een package beschikbaar.

De Raspberry Pi image en de Windows versie kun je hier downloaden. Voor de Synology package loopt op het Domoticz forum een topic en hier vind je nog een handleiding om het spul zelf te compileren voor je Synology.

Versies
Er wordt actief aan Domoticz gewerkt, van kleine bugfixes tot het implementeren van nieuwe functionaliteiten. Bijna dagelijks wordt er wel code gecommit, zie ook de GitHub repository van Domoticz hier.
Er zit een tweedeling in de ontwikkeling, zo verschijnt er eens in de zoveel tijd een nieuwe stable versie, die (zoals de naam al doet vermoeden) 'stable' oftewel stabiel is bevonden. Mocht je wat meer van experimenteren houden dan kun je ook de 'beta' releases draaien. Hierin zitten vaak wat nieuwere functionaliteiten, maar deze builds zijn niet gegarandeerd stabiel.
In de instellingen van Domoticz kun je kiezen van welke releasechannel je updates wilt verkrijgen. Standaard staat deze ingesteld op 'stable'.

Eenvoudig automatiseren

Natuurlijk is een domoticasysteem niets zonder slimmigheid. Een lamp op afstand aanzetten is niet heel spannend. De kracht bij Domoticz zit hem er juist in dat je op erg eenvoudige wijze apparaten kunt aansturen. Hoe dat werkt zal hieronder worden besproken.

Timers
Domoticz ondersteunt simpele timers:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mrZLAwLaXwNv5boJXOC35aI5/full.png
(Bovenstaand voorbeeld: doordeweeks direct na zonsondergang licht aan, bij zonsopgang weer uit. In het weekend om 17:00 aan en om 22:00 uit)

Blockly events
Leuker wordt het echter wanneer je echt events gaat bouwen. In Domoticz is het vrij eenvoudig om events te bouwen door de Blockly creator die aanwezig is. Op deze manier kun je 'bouwstenen' in elkaar slepen en op die manier een event creëren.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZBKlfSal34Zg3b5vY827VaeZ/full.png
Meer voorbeelden van deze Blockly events kun je hier vinden.

Scripts
Natuurlijk is er ook aan de die-hard scripters/coders gedacht, Domoticz ondersteunt de Lua programmeertaal om scripts te bouwen.
Voorbeelden van dergelijke scripts vind je in dit topic, maar ook op de wiki staan genoeg voorbeelden. Mocht je nou niet van Lua houden dan kun je ook zelf aan de gang gaan, er zijn ook genoeg gebruikers die met Bash of Python leuke scripts hebben gemaakt (zie wiki). Een leuk voorbeeld hiervan is het Python script waarmee een 'ping' commando naar een smartphone op het WiFi-netwerk wordt gestuurd om te kijken of de smartphone (en dus de eigenaar) aanwezig is. Op deze manier kun je bepalen of er iemand thuis is en op die manier bepalen of bijv. het licht aan moet.

Verdere mogelijkheden

Hieronder een opsomming van de mogelijkheden van Domoticz:
  • Aansturen draadloze schakelaars
  • Uitlezen draadloze temperatuursensoren
  • Uitlezen slimme meter (P1-poort) + grafieken genereren
  • Zonnepanelen opwek bijhouden (S0-aansluiting kWh-meter / YouLess) + grafieken genereren
  • Rolluiken/zonneschermen aansturen
  • Scenes maken en gebruiken (Bepaalde lichtplannen waarin je bijv. een sfeer kunt vastleggen, 'Romantisch filmkijken' waarbij lampen gedimd staan, of 'Werkverlichting' waarbij je veel licht wilt hebben)
  • Apparaten aansturen via groepen, alle lampen in de huiskamer met één klik aan/uit zetten door de groep 'huiskamer' te bedienen
  • Data van virtuele weerstations binnenhalen (Weather Underground)
  • Zelfbouw nodes (gebaseerd op Arduino) van 'MySensors' project uitlezen
  • Logitech Harmony Hub aansturen
  • Philips Hue verlichting aansturen
  • Koppeling met Toon thermostaat mogelijk
  • IP netwerkcamera in Domoticz en snapshot krijgen via pushmessage als deurbel wordt ingedrukt (los script)
  • ...
  • ...
  • En nog veel meer!...
Maar eigenlijk is de beste samenvatting: download het eens en probeer het zelf en zie wat Domoticz je te bieden heeft _/-\o_

Handigheidjes

Nadat je Domoticz draaiend hebt gekregen zijn er waarschijnlijk nog een aantal handigheidjes die je wilt instellen:
  • Zorgen dat USB-devices op de Raspberry altijd dezelfde poort krijgen toegewezen ipv na elke reboot weer door de war ---> Zie wiki
  • Een automatische backup van je domoticz.db (bestand met al je devices + instellingen) instellen naar een FTP-server ---> Zie wiki

Meer informatie

Voor meer informatie/ondersteuning kun je naast dit topic ook het eigen Domoticz forum raadplegen (let op: Engels is verplichte voertaal) en ook de wiki staat bomvol informatie!

Lees voor je aan de slag gaat ook even de FAQ door. Wellicht is je vraag daar reeds beantwoord. Ook is er een handleiding beschikbaar.

Bijdragen aan het project

Omdat het een open source project is kan in principe iedereen bijdragen met het implementeren en up to date houden van functionaliteiten. Ook de wiki kun je als gebruiker aan bijdragen (logingegevens zijn zelfde als voor het forum).

Mocht je zeer tevreden zijn met Domoticz en op een financiële wijze wat willen bijdragen, dan kan dat ook: ga naar http://www.domoticz.com/ en klik op de 'Donate' button rechtsonderin.
Donations are more than welcome and will be used to buy new hardware, devices and sensors.
If you like the product or encourage the development, please use the button below.

Aanvullingen, opmerkingen, kritiek over de topicstart?

Stuur mij (ThinkPad) een DM

[ Voor 255% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2015 08:32 . Reden: Linkje naar werkende hardware gefixed + d/t fouten gefixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-04 22:25

VROEM!

broembroem!

Gaaf :)

Ik zou ergens wel mee willen werken maar ga thuis (voorlopig) geen geld uitgeven aan een domotica systeem.

Wat me op zich wel een aardige toevoeging zou lijken is een on-line voorspelling van je jaarlijkse gas- en stroom verbruik. Ik heb daar 2 rekenmethodes voor gemaakt:

Methode 1 (Gas + E): Op basis van de gestandaardiseerde curve die energie leveranciers gebruiken
Methode 2 (Alleen gas): Op basis van een aantal m3 per jaar voor stoken per graaddag, en een gemiddeld vast aantal m3 per dag voor tapwater uitrekenen waar je per jaar op uit komt, gebaseerd op een gemiddeld jaar qua temperaturen. Ook dit weer steeds corrigeren voor je werkelijke stookgedrag tot nu toe.

Ik ben zelf veel teveel energie nerd en de rest van de domotica systemen is niet zo mijn bier. Ik zou persoonlijk alleen dit soort dingen doen om weer en energie + water verbruik bij te houden. Al die schakelaars voor lampen aan dit soort systemen hangen zal voor mij nog wel even duren.

[ Voor 19% gewijzigd door VROEM! op 24-12-2012 19:10 ]

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:13

HeroS

SmartHome Nerd

Echt gaaf zeg! Whau!

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:00
Ziet er erg goed uit!! Ben je ook van plan om bijvoorbeeld z-wave te ondersteunen? Daarmee zou je wel eens een heel goed alternatief kunnen hebben voor bijvoorbeeld Homeseer, of een MicasaVerde Vera enz.

Ik ben wel benieuwd naar je event systeem, dat is m.i. een van de belangrijkste zaken als het om domotica gaat.

Ik ben onder de indruk wat je in iets meer dan een maand gemaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mijn eerste reactie op de site: MOOI!

Heb je dit alles in een maand gemaakt incl. Site, documentatie etc etc??

Restecp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
Ixus74 schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:01:
Ben je ook van plan om bijvoorbeeld z-wave te ondersteunen?
Helaas zou dit niet gaan met de huidige RFXCOM hardware, in de toekomst is dit misschien wel mogelijk dmv andere hardware support.
Ik ben onder de indruk wat je in iets meer dan een maand gemaakt hebt.
Tja dat kwam omdat ik dit in schaarse hobby tijd heb gemaakt ;) hopelijk zijn er wat mensen die mee willen ontwikkelen zodat er wat sneller ontwikkeld kan worden :P

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:00
gizmocuz schreef op woensdag 26 december 2012 @ 11:24:
[...]
Helaas zou dit niet gaan met de huidige RFXCOM hardware, in de toekomst is dit misschien wel mogelijk dmv andere hardware support.
Ja, dat begrijp ik. Dit kan met een Z-Wave stick van bv. AEON-Labs (zo één heb ik), voor de communicatie met zo'n stick kan bijvoorbeeld Open-Zwave worden gebruikt, deze library is ook in C++ geschreven, dus datzal wel te integrereren zijn in jouw code.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik hoop dat je ooit een connectie tussen de plugwise software (of webserver) kunt maken. Dat zou helemaal fantastisch zijn!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-04 11:07
Ziet er enorm gelikt uit!

Ik kan alleen op jouw (overigens ook supernette) website niet vinden welke hardware ondersteund wordt. KaKu?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• gizmocuz
DynamicDreams schreef op donderdag 27 december 2012 @ 14:56:
Ziet er enorm gelikt uit!

Ik kan alleen op jouw (overigens ook supernette) website niet vinden welke hardware ondersteund wordt. KaKu?
Ja ook de KaKu, voor een compleet overzicht van de gesuporte hardware zou je op de RFXCOM website kunnen kijken:
http://www.rfxcom.com/Documents/RFXtrx%20User%20Guide.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 10:01

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Is het voor deze of ook voor de LAN versie?
http://www.wirelesswonen....ansceiver-433.92-Mhz.html

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:52
Heb het net op windows geïnstalleerd en het ziet er echt super uit.
Ik heb hier klik aan klik uit en wilde een homewizzard aanschaffen. Maar als ik dit zo zie kan ik beter zo'n stick kopen. En dan op mijn raspberry inzetten als homewizzard alternatief.

Alleen is mij het verschil tussen de verschillende hertzen van de rscom sticks niet helemaal duidelijk.

Komt er ook een changelog en roadmap op de site?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
Nee, deze heeft een ander protocol.
Wel is het mogelijk een Lan versie te maken met bijvoorbeeld een Raspberry Pi en de USB transciever mbv een software applicatie genaamd 'socat'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
remcoXP schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 23:08:
Alleen is mij het verschil tussen de verschillende hertzen van de rscom sticks niet helemaal duidelijk.
Komt er ook een changelog en roadmap op de site?
Ik heb mijn eerste post aangepast.

De hardware die nodig is, is een RFXCOM 12103 RFXtrx433 433.92MHz transceiver

http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/12103

De RFXtrx315 kan ook gebruikt worden maar die is eigenlijk alleen voor de US en Canada bestemd.

Voor Klik Aan/Uit is de RFXtrx433 perfect.

/Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Super. ik zal kijken waar ik hem het beste kan aanschaffen.
Echt mooi werk. wat voor hulp zoek je nog?

jouw project is wel 1 van de mooiere maar alleen voor windows.
domotiga heeft bijvoorbeeld een speciale raspberry build. waardoor je een heel goedkoop servertje kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Na jarenlang geklooi met homeseer en x10 zag ik bij Bert de aankondiging van je software. Meteen een rfxtrx besteld, raspberry had ik al liggen :) Wil graag meehelpen, heb wel programmeerervaring. Weet je al wanneer het event systeem ongeveer klaar is? Software ziet er prima uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampje
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-03 19:48
Ziet er gaaf uit! :-) Toevallig Nederlandse shops, die deze RFXtrx433 goedkoop en snel kunnen aanbieden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Nu online
Euh rfxcom.com is de nederlandse maker :) Overigens wel hoge verzendkosten (10,50 bovenop de 95 voor de trx), ik heb 'm gister bij hashop.nl besteld, maar 2 euro verzenden.

[ Voor 4% gewijzigd door CopyCatz op 04-01-2013 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Zie ook rfxcom.com voor de adressen waar het te koop is:
In nederland: hashop, wirelesswonen en domotica-shop.
Eerste 2 gelijke prijs all-in en domotica-shop heeft hogere verzendkosten.
Ze hebben ook een verhaaltje over domoticz op de site staan zie ik bij rfxcom;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Aangezien het systeem ook KaKu-ondersteuning heeft: wordt het ook mogelijk om dan een bewegingsdetector te koppelen en een notificatie te verzenden naar een mobiele telefoon? Ik zie namelijk gelijk mogelijkheden voor een soort van inbraakalarm (of brandalarm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Het zou heel handig zijn als er een script is zoals LaSi admin script.
Dat je met 1 command het script download, rechten geeft en start.
En dat het script zichzelf update, checked welke versie van linux je draait en dan het install script voor je start. Staat dat op de planning?

mogelijk is het aanbieden van raspberry images waarin alles al gefixt is ook een goeie optie om mensen snel kennis te laten maken en zo snel een leuke community te creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216141

Ik kan niet kiezen tussen simpel KaKu of Z-wave (met bijvoorbeeld de Vera of de komende Zipato). Van mn rPI's en mn Synology NAS heb ik iig al veel lol. Mijn overwegingen staan hier http://gathering.tweakers...bookmark/1418567/39474048

De install.txt is toch wel erg duidelijk voor een amateur-tweaker als ik. Tijdens dit schrijven ben ik bijna op het einde van cmake CMakeLists.txt > make en vooralsnog geen problemen.
rPI nog niet geprobeerd, wie weet komt er nog is een standaard image, maar misschien ook wel een spk file voor de synology.

Dit topic maakt me wel weer enthousiast om toch een rfxcom aan te schaffen en dan heb ik de interface nog niet eens gezien!

concreet/kort antwoord? Ga zo door Rob! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
makkelijkste manier is om de windows versie de installen (zonder rscom kan je al goede indruk krijgen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@ Drunkendragon: dan koop je toch een RFXCOM, probeer je dit en als het niet naar tevredenheid is koop je er een vera bij (daar kun je de RFXCOM op aansluiten).
Met doe combi heb je alsnog best of both worlds als KaKu (alleen) niet naar tevredenheid is.
Je bookmark linkje doet het trouwens niet maar volgens mij ben je ook in het algemene domotica topic actief. Succes met je keuze.
Ziet er echt mooi uit in ieder geval Rob, er heeft duidelijk extreem veel werk in gezeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216141

Offtopic: Nou actief actief, ik lees graag mee. Al jaren. Hoe ouder ik wordt, des te meer ik de behoefte heb om de harde werkers te bedanken. Thanks DRuw voor je advies. Alleen die zipato box gooit roet in het eten, behalve dat ik mijn geklooi met nassen / rpi's / etc veel leuker vind, dan een off the shell box. Linkje is trouwens: Anoniem: 216141 in "Domotica. Ervaringen en vragen."
Zie je maar weer hoe ervaren poster ik wel niet ben.

Ontopic: Voor de synology ds211j gebruikers, met nadruk op J; Bij "download/install cmake (take a coffee while doing the bootstrap and make commands)" Mag je wel een hele pot zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
@Gizmocuz ... u = Rob?

Ik zeg maar 1 woord dan weet jij genoeg: Digisuite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
@Pinky-H9:
Ahhh digisuite, dat was nog eens een mooie kaart ;) Tegenwoordig gebruik ik de decklink kaartjes... iets goedkoper ;)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op het moment alleen het forum op sourceforge volg... ik had geen idee hoeveel mensen dit pakketje zouden gaan gebruiken ;), gelukkig komen er wat developers bij, wat hopelijk de development wat gaat opschroeven.

https://sourceforge.net/p/domoticz/discussion/

Heb net eindelijk een bug opgelost waar ikzelf last van had, en kan me nu gaan storten op het event systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Toch ook hier blijven volgen dan :) ....

Anyway Je snapte de hint nog niet helemaal denk ik .... Ok nog 1 dan: Alldata :)

Ben je ook van plan andere transmitters te ondersteunen zoals de TPC300 van KAKU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-04 11:29
complimenten. Absoluut gelikt en professionele uitstraling. Zoals al eerder gevraagd door anderen kan ik me ook moeilijk voorstellen dat je dit in een maand in elkaar gezet hebt.

De volgende uitdaging is natuurlijk dat straks iedereen zijn meer of minder exotische hardware ondersteund wil zien.
Ik wil mijn lijstje wel noemen :-) : X10, Elv Max!, XBMC, Plugwise, Nodo, Marantz serieel, Squeezebox etc...
Misschien dat een idee is om te beginnen met iets generieks als XPL om bijv. eventghost of tig andere dingen te kunnen aansturen.

ps. AVG Identity Protection begint te miepen en geeft een melding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-03 08:16
En vanaf vandaag ook Youless ondersteuning, bedankt Rob!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-04 16:42
Ziet er erg mooi uit. En werkt erg goed. Ik gebruik het samen met wat Kaku dimmers. Aan en uit werkt prima. Alleen kan ik m'n lampen nog niet dimmen. Zit dat nog in de planning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
ik heb gisteren voor mijn nieuwe huis het volgende aangeschaft.
- 2x rolluiken met Somfy Oximo RTS
- Zonnescherm met Somfy RTS

nu wil ik straks nog meer domotica voor verlichting thermostaatkraantjes, camera's enz. alleen heb ik nu zoveel gelezen dat ik door de bomen het bos kwijt ben :P

ik heb een synology 1512 en een raspberry.
wat kan ik het beste gebruiken (mag dus ook aanschaffen) om mijn somfy's te bedienen (mogelijk schedulen) en later aan te vullen met de andere apparatuur.

is dit een vera light met mogelijk nog een rfxcom stick? of mijn huidige raspberry en een zwave stick?

wie heeft er uberhaubt ervaring met de somfy's? aangezien dit mijn uitgangspunt is omdat is die nu al heb,?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy320
  • Laatst online: 12-01 11:54
Heb je plannen om een android app te bouwen met bv Google Cloud Messaging voor push notificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
@KiTsEr:
Ben er op dit moment mee bezig, en heb als het goed is morgen wat kaku dimmers in huis.

@tommy320:
Android push notifications zijn al mogelijk dmv NMA
(Als het goed is en je bookmarks de domoticz webpage op je homescreen, zou deze 'offline' moeten werken, maw, super snel, en met spash screen., heb dit alleen kunnen testen met een iPhone/iPad, maar princiepe volgens de specs zou hetzelfde zijn op een android)

[ Voor 46% gewijzigd door gizmocuz op 31-01-2013 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efgslats
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-01 22:00
Yoo dit klinkt zeker nice!

Ik heb zelf mijn afstudeerscriptie gedaan over energie-effciëntie in een ziekenhuis, en naar aanleiding daarvan ben ik thuis ook gaan stoeien met het automatiseren van alles en nog wat.

In principe kan ik al mijn apparaten bedienen met verschillende apps op mijn android (galaxy S3). In combinatie met tasker of een andere app kun je bepaalde voorwaarden me daaraan gekoppelde acties opstellen.

Ik zou graag ook bijvoorbeeld mijn gordijnen en mijn verlichting willen bedienen via mijn smartphone. En bijvoorbeeld de thermostaat, en het koffiezetapparaat ofzo, ik noem maar wat dingetjes..

Ik ga dit topic in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy320
Sinds vorige week domoticz draaiend met drie klikaanklikuit schakelaars. Ik kan ook de lamp van de buren bedienen. Wel een nadeel dat er dus geen echte beveiliging op het signaal zit, maar kan jij natuurlijk niets aan doen.

Ik wil nu graag rookmelders aanschaffen die ik zou kunnen uitluisteren en eigenlijk zelfs ook willen bedienen. Hebben jullie enige idee welk merk/type geschikt zou zijn om dit mee te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344357

De RFXtrx433 kan de KD101 (ELRO, FLAMINGO....) ontvangen en de sirene daarin aansturen.
Aantrekkelijk geprijsd maar deze KD101 stuurt geen heart-beat en batterij status dus zelf de werking regelmatig controleren.

De SD90 kan ontvangen worden. De sirene van de SD90 kan niet aangestuurd worden maar deze sensor verstuurt wel een heart-beat signaal en een batterij leeg status. De batterij gaat ongeveer 1,5 á 2 jaar mee in een SD90.
Bij alarm wordt kortstondig een signaal verstuurd dat met enige regelmaat herhaald wordt. Het blijft dus mogelijk om b.v. KAKU modules aan te sturen als de SD90 alarm geeft.
Als sirene zou je een KAKU module kunnen nemen met een 12V adapter en een 12V sirene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onok
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 09:48
Kan ik hiermee bijvoorbeeld ook een homewizzard themometer uitlezen?
Ik ben namelijk naar een manier op zoek om temperaturen in en rond huis te loggen.
http://www.homewizard.nl/...ze-thermometer-tx320.html (15 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Cresta TX320 wordt inderdaad door de RFXtrx433 ontvangen.
Voor de volledige lijst van ondersteunde weersensoren zie http://www.rfxcom.com/oregon.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onok
Kan iemand me de juiste richting insturen voor het aanschaffen van losse sensoren? Ik kom altijd op complete weerstations terecht, terwijl dat nou volgens mij juist het dure gedeelte is, en kan worden vervangen door dit systeem (dmv van de transiever uiteraard).
Volgens mij kan zo'n losse sensor nooit meer dan een paar euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier kan je losse sensoren voor de RFXtrx433 vinden: http://www.weerhuisje.nl/...=on&price_from=&price_to=

Of kijk bij Conrad.nl en zoek sensoren die op de RFXCOM lijst voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onok
ah ok, dat zocht ik idd, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-08-2021

DYM

Ik heb Domoticz inmiddels draaien op mijn Raspberry Pi. Echt leuk, werkt geweldig! Ik heb er een compleet weerstation, een Youless en zes klik aan klik uit schakelaars aan 'hangen'.

Omdat ik geen account heb op Source Forge en ik toch een wens kenbaar wil maken doe ik het maar even op dit forum :)

Voor het weerstation zou het fijn zijn als ik voor de sensoren een correctiewaarde in zou kunnen voeren (+ of - x-graden) en voor de regenmeter een vermenigvuldigingsfactor. Ik heb de resolutie van mijn regenmeter 'opgevoerd' door het oppervlak te vergroten d.m.v. een trechter. Ik heb nu een resolutie van 0,2 mm i.p.v. 0,7 mm. Om de regenhoeveelheid nu weer juist weer tegeven in de software moet ik de pulsen met ongeveer 0,285 vermenigvuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy320
Mijn domoticz systeem wordt steeds groter, ik heb nu
- 6 brandmelder die ik kan monitoren / af kan laten gaan
- deurbel die ik kan monitoren / notificatie van krijg
- 3 klikaanklikuit schakelaars
- 1 klikaanklikuit dimmer
- 3 deurcontacten voor open/dicht detectie
Ik wil nu graag mijn radiatoren van de verwarming kunnen bedienen via domoticz. Kennen jullie radiografisch bedienbare thermostaat knoppen die met de RFXCOM werken? Bv:

http://www.conrad.nl/ce/n...ermostaat-voordeelset-Wit

Die werkt op 868Mhz dus die zal wel niet werken, maar zijn er die wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Kunnen jullie de image van het SD-kaartje delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
tommy320 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:25:
Mijn domoticz systeem wordt steeds groter, ik heb nu
- 6 brandmelder die ik kan monitoren / af kan laten gaan
- deurbel die ik kan monitoren / notificatie van krijg
- 3 klikaanklikuit schakelaars
- 1 klikaanklikuit dimmer
- 3 deurcontacten voor open/dicht detectie
Ik wil nu graag mijn radiatoren van de verwarming kunnen bedienen via domoticz. Kennen jullie radiografisch bedienbare thermostaat knoppen die met de RFXCOM werken? Bv:

http://www.conrad.nl/ce/n...ermostaat-voordeelset-Wit

Die werkt op 868Mhz dus die zal wel niet werken, maar zijn er die wel werken?
Welke deur contacten en brandmelders heb je dat je die kan monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy320
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Flamingo rookdetectors:

Die waren erg goedkoop 6 voor 80 euro, nadeel is dat ze geen heartbeat en batterij leeg signaal sturen. Dus regelmatig testen is nodig.

Voor deur contacten heb ik de klikaanklikuit dingen van een tientje genomen. Werkt goed genoeg voor mij.

Zodra er een event systeem is in domoticz kan ik dan de rookmelders af laten gaan als de deuren 's nachts open gaan. Soort primitief en goedkoop alarm systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neomess
  • Laatst online: 23:04

Neomess

neomess.nl

Ik heb het ook getest met mijn KAKU deursensoren, en werkt prima in samenwerking met mijn RFXCom RFXTRX433.

Enige punt waarom ik nog niet over kan gaan op dit systeem is omdat ik nu triggers gebruik zodat mijn wanneer mijn deur opengaat, er een een webpagina wordt aangeroepen die op zijn beurt weer een foto maakt mbv een camera.

Dus zodra dit erin zit ga ik zeker over, tot nu toe een super pakket wat met een beetje CSS/HTML5 kennis ook nog eens zelf aan te passen is.

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.R.Y.
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 19:23
Klinkt zeer intressant allemaal. Is er een link waar ik me kan inlezen over domotics, hoe het werkt, wat je nodig hebt enz??

Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:55
E.R.Y. schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:37:
Klinkt zeer intressant allemaal. Is er een link waar ik me kan inlezen over domotics, hoe het werkt, wat je nodig hebt enz??

Tnx
Scroll ff naar het begin van het topic?!

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:06

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Heeft iemand domoticz al draaiend op een Synology?
Er waren wat problemen met de drivers van de RFXtrx433.

http://www.synology-forum...topic.php?t=12203&p=64109

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:50
DYM schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 15:17:
Ik heb Domoticz inmiddels draaien op mijn Raspberry Pi. Echt leuk, werkt geweldig! Ik heb er een compleet weerstation, een Youless en zes klik aan klik uit schakelaars aan 'hangen'.

Omdat ik geen account heb op Source Forge en ik toch een wens kenbaar wil maken doe ik het maar even op dit forum :)

Voor het weerstation zou het fijn zijn als ik voor de sensoren een correctiewaarde in zou kunnen voeren (+ of - x-graden) en voor de regenmeter een vermenigvuldigingsfactor. Ik heb de resolutie van mijn regenmeter 'opgevoerd' door het oppervlak te vergroten d.m.v. een trechter. Ik heb nu een resolutie van 0,2 mm i.p.v. 0,7 mm. Om de regenhoeveelheid nu weer juist weer tegeven in de software moet ik de pulsen met ongeveer 0,285 vermenigvuldigen.
Hoe werkt je Youless, mijn meter geeft een knipper impuls elke 500 (mah?)
hoe goed kun je dan zien wat je actuele verbruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@niki_lauda

Het werkt op Synology volgens https://sourceforge.net/p...domobpro/thread/9cf4bd2f/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Ga er mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:00
remcoXP schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:49:
Ik draai nu 2 maanden Domoticz op een Asrock Ion tot tevredenheid echter om energie te besparen wil ik Domoticz op een Raspberry Pi installeren.

Weet alleen niet hoe ik t op de Pi moet installeren. Dus als iemand zou willen uitleggen hoe of wat? Of een image zou willen delen heel graag :) (ben momenteel nog een noob met de Pi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In de Domoticz wiki staat hier het een en ander over:
https://sourceforge.net/p/domoticz/wiki/browse_pages/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:44
Hallo allemaal,

Ik heb dit forum en de discussions op sourceforge doorgelezen en moet even kwijt dat ik heel enthousiast wordt van dit project! Zelf ben ik geen developer en denk dat ik helaas weinig toe kan voegen op technisch gebied. Echter ben ik van plan om over een kleine twee maanden Domoticz i.c.m. een RFXtrx in te zetten om te beginnen met huis automatisering in mijn nieuwe woning. Dit topic blijf ik op de voet volgen en mijn gebruik ervaringen delen wanneer ik er zelf mee aan de slag ga.

Keep up the good work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
Zojuist een PI besteld, binnenkort is het Pimoticz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekie007
  • Laatst online: 16-03 10:37

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Heel tof project, ik heb het draaien op mijn PI, ziet er gelikt uit! Op korte termijn maar eens een RFXcom aanschaffen. Ik heb mijn halve huis al vol gestopt met Kaku switches/dimmers. Is het mogelijk om GPIO support te krijgen. Op deze manier kan ik goedkoop een aantal bedrade schakelaars maken (simpele relais op GPIO aan/uit pins)
Daarnaast zoek ik nog een betaalbare mogelijkheid om mijn reciever/projector via infrarood te aan/uit te schakelen. Met name de projector heeft een periode om af te koelen na het uitzetten. Het is daarom niet mogelijk om deze met een simpele aan/uit switch te schakelen. De goedkoopste IR transmitter die ik tegen ben gekomen is de USB ir Toy van dangerous prototypes: http://dangerousprototypes.com/docs/USB_Infrared_Toy het zou ook tof zijn als hier support voor zou komen.

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Heb hier het huis vol zitten met RF modules van Aldi (Quigg). Iemand een idee of deze ondersteund worden door de RFXcom tranceiver?

Gebruik al een Pi als Squeezebox server en om een Conrad lichtkrant mee aan te sturen en Domoticz is daar een mooie aanvulling op. Ik vergeet nog wel eens apparatuur stroomloos te maken, kan ik nu mooi automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
Zerobase schreef op zondag 10 maart 2013 @ 08:04:
Heb hier het huis vol zitten met RF modules van Aldi (Quigg). Iemand een idee of deze ondersteund worden door de RFXcom tranceiver?

Gebruik al een Pi als Squeezebox server en om een Conrad lichtkrant mee aan te sturen en Domoticz is daar een mooie aanvulling op. Ik vergeet nog wel eens apparatuur stroomloos te maken, kan ik nu mooi automatiseren.
Kijk eens op de RFXcom website: http://www.rfxcom.com/store/Receivers/12103
En dan bij Will Support

Quigg staat er volgens mij niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

Dat wil ik wel doen (met lege database) maar waar kan ik de image plaatsen zodat anderen hem kunnen downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
dropbox in je public mapje
http://www.filesend.net/
of we transfer

Ben benieuwd!..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
Zerobase schreef op zondag 10 maart 2013 @ 08:04:

waar woon je, je mag bij mij wel eens testen (almere)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FFT2RIK.png

[ Voor 4% gewijzigd door Paradox op 15-03-2013 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
DYM schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 15:17:

Ik heb een nieuwe versie gemaakt met de volgende aanpassingen:

- Implemented: Adjustment value for temperature sensors
- Implemented: multiply value for rain sensors

/Rob

[ Voor 4% gewijzigd door gizmocuz op 15-03-2013 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

gizmocuz schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 18:02:
[...]

/Rob
Geweldig! _/-\o_ Ik ga de nieuwe versie zo snel mogelijk downloaden en installeren :)

Bedankt Rob.
remcoXP schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:10:
dropbox in je public mapje
http://www.filesend.net/
of we transfer

Ben benieuwd!..
Ik heb een account gemaakt op Dropbox. Zodra ik morgen even tijd zal ik een versie met lege database maken en de image in Dropbox opslaan en hier een link plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

Sh*ps... dropbox account gemaakt (max 2 GB), soort van gebruiksaanwijzing geschreven en een nieuwe Raspbian/Domoticz image gemaakt (4 GB)....
Dat gaat dus niet passen :'( Niet zo slim maar nu ik de boel wil uploaden bedenk ik me dat opeens 8)7 |:(

Omdat ik in het raspi-config menu “expand_rootfs” heb gebruikt om de gehele opslagruimte van de kaart te kunnen gebruiken (expand root partition to fill SD card), is dus de image ook 4 GB geworden. Ik heb het eerst nog zonder expand_rootfs geprobeerd maar dan kreeg ik niet alles er op en ik heb geen 2 GB kaartje in huis (mijn eigen versie is zelfs 8 GB).

Iemand nog een idee waar naar toe ik de image (4 GB) kan uploaden?

[ Voor 36% gewijzigd door DYM op 16-03-2013 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
ik kan wel even een ftp geven waar je het op zet share ik hem daarna wel via dropbox (ik heb 58 gb)
ik pm je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

remcoXP schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 07:24:
ik kan wel even een ftp geven waar je het op zet share ik hem daarna wel via dropbox (ik heb 58 gb)
ik pm je wel
Dank je Remco maar ik bedacht me vannacht dat ik de file ook wel zou kunnen comprimeren en dat heb ik zojuist gedaan. De (Winzip) file is nu < 1 MB :)

Ik ben hem nu aan het uploaden naar Dropbox.

Hierbij de link naar Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/a7x8qpou76f4wbu/Ie5vfehteC

Ik heb een image gemaakt op een 4GB SD kaartje met de laatste versie van Raspbian Wheezy (2013-02-09) en de laatste versie van Domoticz (2013-03-15).
Omdat ik in het raspi-config menu ‘expand_rootfs’ heb gebruikt om de gehele opslagruimte van de kaart te kunnen gebruiken (expand root partition to fill SD card), is dus minimaal een 4GB kaartje nodig. Mijn eigen versie is een 8GB image versie en die kon ik niet opnieuw op een 8GB kaartje laden (te weinig ruimte??). Vreemd maar waar, dus nu maar een 4GB versie gemaakt (en getest :) ).
In het raspi-config menu is ook SSH al geactiveerd, en zijn de ‘locale’ en tijdzone gezet.

Login is: pi
password is: raspberry

Om eventueel nog wat in het raspi-config menu in te stellen:
sudo raspi-config

Als je via WiFi wilt werken moet je eerst je draadloze netwerk instellingen instellen in ‘WiFi Config’.
Dit doe je, nadat je ingelogd bent, door op de prompt ‘startx’ (zonder de aanhalingstekens) in te tikken. Na het opstarten van de GUI start je WiFi Config. Druk ‘Scan’ om naar je netwerk te zoeken. Dubbelklik op je netwerk en vul de beveiligingscode van je netwerk in. Laat Encryption op CCMP staan (ook al staat je router op TKIP). Druk ‘Add’ om je netwerk toe te voegen. Sluit de applicatie en sluit de GUI (Sessie LXDE afmelden).

Hexxeh rpi-update tool:
Om eventueel de firmware van de RPi te updaten (heb ik reeds gedaan 15-03-2013) kan je het volgende commando geven:
sudo rpi-update

Voor een reboot:
sudo reboot

Om Domoticz te starten:
cd domoticz
./domoticz

Om de applicatie te stoppen:
control-c (Ctrl + C)

Om te updaten:
svn update
cmake CMakeLists.txt
make

En weer starten:
./domoticz

Ik hoop dat je het hiermee aan de praat kan krijgen. Lukt het niet dan hoor ik het wel. Misschien kan ik je dan verder helpen.

Grtz,
Jan

Edit 15-05-2013: ik heb de imagefile van Dropbox gehaald. Inmiddels is er alweer zoveel veranderd in de mogelijkheden van Domoticz dat mijn imagefile achterhaald is. In plaats daarvan wil ik verwijzen naar de uitstekende uitleg in de volgende Domoticz WiKi pagina's:

http://sourceforge.net/p/...eezy%29%20for%20Domoticz/

http://sourceforge.net/p/...0on%20a%20Raspberry%20PI/

[ Voor 9% gewijzigd door DYM op 15-05-2013 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

gizmocuz schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 18:02:
[...]

/Rob
Inmiddels deze nieuwe versie draaiend en de correctiefactoren werken prima!
Nogmaals dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

Paradox schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:11:
[...]

Hoe werkt je Youless, mijn meter geeft een knipper impuls elke 500 (mah?)
hoe goed kun je dan zien wat je actuele verbruik is?
Voor de werking en bijzonderheden van de Youless zou ik je willen verwijzen naar het Youless topic:

Youless pulsteller/elektriciteitsmeter

In dat topic komt zo'n beetje alles aan bod betreffende de Youless :)

Een kWh meter geeft normaal gesproken een x-aantal knippers/pulsen per kWh. Mijn kWh meter geeft 500 pulsen per kWh. Met de Youless kan ik verbruik(verschillen) zien van enkele Watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Afgelopen weekend heb ik ook een RFXCOM transceiver besteld. In eerste instantie ga ik Domoticz draaien op een oude Windows-laptop. Als het bevalt, ga ik voor de combinatie met de Raspberry Pi (i.v.m. energieverbruik).

De eerste schakelaars in huis zijn al omgebouwd naar KAKU....!

Hoop wel dat scenes binnenkort ook geïmplementeerd zullen worden... Anders moet ik daar zelf nog iets tijdelijks/creatiefs op bedenken.

[ Voor 19% gewijzigd door DynamicDreams op 18-03-2013 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

_/-\o_
Ik heb sinds gisteren permanent Domoticz draaien op mijn Synology209. Veel problemen gehad met het opstarten van de applicatie. Maar met de update van de firmware DSM 4.2 kon dit 1000x makkelijker worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
DynamicDreams schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:06:
Afgelopen weekend heb ik ook een RFXCOM transceiver besteld. In eerste instantie ga ik Domoticz draaien op een oude Windows-laptop. Als het bevalt, ga ik voor de combinatie met de Raspberry Pi (i.v.m. energieverbruik).

De eerste schakelaars in huis zijn al omgebouwd naar KAKU....!

Hoop wel dat scenes binnenkort ook geïmplementeerd zullen worden... Anders moet ik daar zelf nog iets tijdelijks/creatiefs op bedenken.
Scenes zitten er sinds dit weekend in _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Yihaaa schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 00:15:
[...]

Scenes zitten er sinds dit weekend in _/-\o_
Wow! Dat is echt de functionaliteit waar ik het liefste mee zou willen spelen! _/-\o_ Kan niet wachten tot mijn hardware van RFXCOM binnen is. Heb het zaterdag besteld, kan alleen nergens iets vinden over verwachte levertijden.

Vanavond maar alvast de volgende lampen/schakelaars ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

En.... is het eigenlijk nog gelukt met de image file die ik gepost heb? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 08:32
Briljant systeem dit! Heb nu mijn RFXcom aan m'n Windows systeem hangen om het een en ander te testen en alles werkt naar tevredenheid. Nu heb ik ook een Qnap NAS (TS-459 pro+) en ik hoop dat het ook mogelijk is om Domoticz hierop te draaien zodat mijn pc niet aan hoeft te staan voor de domoticabehoeften.

Zijn er al mensen die ervaring hebben met Domoticz op de Qnap? Is het gelukt om het draaiend te krijgen?
Helaas kan ik alleen instructies en tips vinden die zich richten op Synology NASsen en ik weet niet in hoeverre dit toepasbaar is in mijn situatie. Ik ben al een beetje aan het klooien geweest met het installeren op de NAS, maar het wil nog niet echt lukken. Mijn Linux ervaring is minimaal dus het kost een hoop uitzoekwerk allemaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Unity2 op 01-04-2013 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Ik kreeg hem neit werkend. is al een tijdje terug watheb hem daarna even uitgeleend.
Ga binnenkort wel weer een poging doen.
DYM schreef op zondag 31 maart 2013 @ 12:31:
[...]

En.... is het eigenlijk nog gelukt met de image file die ik gepost heb? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

remcoXP schreef op maandag 01 april 2013 @ 10:30:
Ik kreeg hem neit werkend. is al een tijdje terug watheb hem daarna even uitgeleend.
Ga binnenkort wel weer een poging doen.

[...]
Jammer. Ik hoor het wel weer wanneer je een nieuwe poging waagt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Ik gebruik het systeem nu ruim een week en vind het echt briljant! Draait nu nog op een oude Windows-laptop, maar zodra mijn Raspberry Pi binnen is, zal hij daar op gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 08:32
Edit: Onderstaand probleem is opgelost door Domoticz te runnen en terwijl Domoticz draait de RFXcom uit de nas te trekken. Domoticz herkent dit en als ik hem er na een paar tellen weer insteek herkent hij de RFXcom weer en werkt het als een trein :)

-----------

Ik ben weer een flink aantal stappen verder met het draaiend krijgen van Domoticz op mijn Qnap maar loop nu tegen een probleem aan. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Domoticz is geïnstalleerd, kan het opstarten zonder foutmeldingen en ik kom netjes in de GUI terecht via Chrome.

Mijn RFXcom (de 433MHz USB variant) ontvangt echter geen signalen, geen weerstations uit de buurt waarvan ik weet dat ze er zijn en ook geen signalen van mijn KAKU schakelaars als ik een lamp wil "learnen". De log van Domoticz geeft aan dat RFXcom serial port ttyusb0 gebruikt dus die drivers lijken me ook gewoon in orde:

code:
1
RFXCOM Using serial port: /dev/ttyUSB0

Als ik via SSH een dmesg run op mijn nas valt me de onderste regel op:
code:
1
[ 1834.905641] domoticz[15437]: segfault at 45 ip 081f6e29 sp b369e070 error 4 in domoticz[8048000+2b7000]

Ik ben nogal groen als het om linux gaat, maar google geeft aan dat er geprobeerd wordt om naar een deel van het geheugen te schrijven waar dat niet toegestaan is. Ik ben ingelogd als root (admin bij Qnap) dus is zou gewoon alle rechten moeten hebben. Zit er misschien iets niet goed in de programmatuur van Domoticz of doe ik iets verkeerd? Alle hulp is van harte welkom.

[ Voor 11% gewijzigd door Unity2 op 02-04-2013 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
wekrt domoticz overigens ook op de rapberry icm met https://iprototype.nl/pro...ons/rf-transmitter-434mhz
ipv de rfxcom stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-03 13:42
Dat ziet er prachtig uit! Ik ga alvast het systeem aan de gang proberen krijgen op mijn Pi deze week, om deze zomer in m'n net gekochte huis over te zetten :)

Als dat installeren goed lukt, meteen zo'n ontvanger bestellen. Wat is ongeveer het bereik van zo'n antenne? Vergelijkbaar met een access point?

Jammer dat Philips LivingColors niet ondersteund worden. Dat zou het helemaal af maken! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85345

Ik wil graag een rfxcom rfxtrx433 aanschaffen. Wat ik echter nergens terug kan vinden zijn ervaringen van tweakers met zo'n apparaat in een nieuwbouw woning met meerdere verdiepingen.

Mijn situatie is als volgt: Ik zit in een standaard rijtjes woning met 3 verdiepingen (begane grond, 1e verdieping, zolder). Mijn server staat op de 1e verdieping, en hierop wil ik dus de rfxcom aansluiten. Echter moet de rfxcom ook kaku's op de begane grond kunnen aansturen.

Mijn vraag is dus of dit allemaal goed gaat, we weten allemaal dat nieuwbouw woningen wat moeilijker signalen doorlaten in de vloeren en muren. Ik hoop dat iemand zijn ervaringen even kan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
@remcoXP,
Er is inmiddels wat opgestart (zie domoticz forum), ben benieuwd.

@gsmurf,
Ik zit dan wel in een oud huis met meerdere verdiepingen, maar ik heb nergens last van.
MAAR... ik moet wel zeggen, ik heb een andere antenne aangesloten (2m/70cm op kleefvoet),
ik ontvang zelfs sensors van meilen ver... en kan vast ook wel wat sensors van de winkels naast me bedienen ;)

Inmiddels ook Z-Wave ondersteuning dmv:
http://razberry.z-wave.me/

Groetjes,
Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
Waar haal je zo'n antenne?
(Op wat zoek je dan? Eventueel url? :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
Ik woon in H'sum, en heb hem bij het communicatie centrum gehaald op de havenstraat,
in de handleiding staat ook een url, en conrad heeft ze ook.

Eigenlijk iedere antenne geschikt voor de 70cm band (433Mhz werken we op) is beter dan de mee geleverde antenne.
Meestal moet je een klein plugje kopen om van SMA naar bv coax/PL te gaan:

http://www.ebay.com/itm/B...ain_0&hash=item2a03ea8391

(Dit heeft de antenne specialist ook wel hoor, neem je RFXCOM mee voor de zekerheid)

Er kleeft wel 1 nadeel aan... je zend vermogen wordt ook verhoogt... dat mag natuurlijk niet helemaal...
Ga daarom ook maar mijn N licentie halen om daarmee met 100Watt uit te sturen (H'sum even plat leggen) *l*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
Ok, super! Bedankt voor alle informatie. En ook voor de waarschuwing ;)

Ik heb niet meteen een antennespecialist in de buurt, dat ik weet... Maar ik zoek wel eens online of in de betere elektronicazaak :)

Ben alvast laaiend enhousiast over Domoticz! Ook al kan ik er nog niets mee. De RFCOM is nog onderweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
Hehe, je begint straks met bv 1 klik-aan-klik-uit wandcontact doos, en voor je het weet heb je weer/regen/uv en nog meer van die onzin ;)

Hier nog een linkje die ik op het domoticz forum vond:
http://www.ebay.com/itm/N...ageName=ADME:L:OU:US:3160

Levering duurde wel een maand... en geen idee of hij goed is.
Die van mij is met een spiraal in het midden (+/- 1.5m hoog) zodat hij niet op een ijzeren bodem gemonteerd 'hoefde' te worden. Dat is natuurlijk wel beter!, maar had die niet op de plek waar ik heb wou hebben.
(Merk is Diamond... dat schijnt zeer OK te zijn).
Kosten waren wel 35 euro ... maar het is maar 1x per jaar kerst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
En als je een Smart Meter van je energie leverancier hebt, dan kan je die ook mooi direct uitlezen
(kabeltje USB -> P1)
Ik draai alles op een Raspberry Pi, verbruikt 2Watt, zeer klein, en niet duur

[ Voor 34% gewijzigd door gizmocuz op 07-05-2013 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
Ik vrees er voor... Verhuis binnenkort, maar weet niet welke meter er staat. Ik vrees echter dat ze dat in België nog niet kennen :p

Ik wil beginnen met weersensoren, het weer intigreert me wel :) IP-camera is ook onderweg. Dan uitbreiden met kaku (oid) schakelaars en lichten...
Draait hier ook al stabiel op een Raspberry Pi :)

Bedankt voor de link en de tips! Super support krijg je hier. Als alles werkt, koop ik je zeker een paar biertjes (of koffie'tjes, zoals je wil :p )

[ Voor 26% gewijzigd door fl1p op 07-05-2013 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
ik krijg volgende week de sleutel (eindelijk) van mijn nieuwbouw woning. Hiervoor heb ik al wat kaku materiaal aangeschaft en ook een somfy rts zonnescherm.

nu kom ik op het punt om een keuze te maken de controller.

een homewizzard box
voordeel: mooie interface en plug en play
nadeel: prijs en niets softwarematig aan te knutselen

of

rasp(die ik al heb)
voordeel: modificeren en helpen (ofwel knutsel hobby)
vragen:
ipv een rfxcom ben ik benieuwd of :
https://iprototype.nl/pro...ons/rf-transmitter-434mhz ook werkt?
werkt somfy rts, aangezien homewizzard ook 434 ondersteund en hier wel mee kan samenwerken?

de handleiding volgen van:
Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi
qua aansluiten en dan verder met pihome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
Hoi Remco,

Ik ga niets verkeerds zeggen over de homewizzard (en zijn mooie interface?),
maar die had ik voorheen ook.

Vergelijk de prijs van dit apparaat, en een RFXCOM, en de andere hardware die gesupport is (direct P1 smart meter o.a., youless, davis, TE923,...)

Rob

[ Voor 37% gewijzigd door gizmocuz op 08-05-2013 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Ik ben om ;) volgende week maar bestellen.
gizmocuz schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:36:
Hoi Remco,

Ik ga niets verkeerds zeggen over de homewizzard (en zijn mooie interface?),
maar die had ik voorheen ook.

Vergelijk de prijs van dit apparaat, en een RFXCOM, en de andere hardware die gesupport is (direct P1 smart meter o.a., youless, davis, TE923,...)

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

Anoniem: 85345 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:08:
Ik wil graag een rfxcom rfxtrx433 aanschaffen. Wat ik echter nergens terug kan vinden zijn ervaringen van tweakers met zo'n apparaat in een nieuwbouw woning met meerdere verdiepingen.

Mijn situatie is als volgt: Ik zit in een standaard rijtjes woning met 3 verdiepingen (begane grond, 1e verdieping, zolder). Mijn server staat op de 1e verdieping, en hierop wil ik dus de rfxcom aansluiten. Echter moet de rfxcom ook kaku's op de begane grond kunnen aansturen.

Mijn vraag is dus of dit allemaal goed gaat, we weten allemaal dat nieuwbouw woningen wat moeilijker signalen doorlaten in de vloeren en muren. Ik hoop dat iemand zijn ervaringen even kan delen.
Nog even wat gebruikerservaringen: Ik woon in een nieuwbouwhuis (2006, 3 verdiepingen, betonnen vloeren, hoogte plafond 2m70). Ik heb de RFXCom op zolder staan met de originele antenne. Ik bedien er probleemloos mijn kaku schakelaars op de begane grond mee, lees de temperatuursensors in de huiskamer en schuur ermee uit en ook de andere sensoren van mijn weerstation (en die van verschillende buren in de omgeving) kan ik zonder moeite uitlezen. Sterker nog, ik heb met de RFXCom geen data uitval terwijl mijn weerstation nog wel eens moeite heeft om de verschillende sensoren uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
Bedankt, DYM! Super dat je dit deelt :)

Nog een vraagje. Vaak zie je het volgende staan bij weersensoren: 3 kanalen per sensor, dus maximaal 3 stuks aan te sluiten.

Geldt dit ook voor Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Volgens mij niet, Domoticz pikt alles op wat op de 433,92 mhz frequentie wordt uitgezonden. Als een (ondersteunde) weersensor iets verzend, pikt Domoticz dat gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ehh de RFXCOM dus...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
fl1p schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:55:
Bedankt, DYM! Super dat je dit deelt :)

Nog een vraagje. Vaak zie je het volgende staan bij weersensoren: 3 kanalen per sensor, dus maximaal 3 stuks aan te sluiten.

Geldt dit ook voor Domoticz?
die kanalen maakt niets uit. Ik heb en stuk of 8 temp sensors en gaat goed.
Dat komt omdat ze toch een eigen id meesturen. Die 3 kanalen is alleen nodig bij een vast weerstation (die je bv bij de Blokker koopt).

Resume: je kan er heeel veel aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04 07:59
reuze interessant... Ik overweeg om met een rbpi mijn zonnepanelen te monitoren (S0 mbv youless en de inverter met Bluetooth) hiermee zou ik ook de actuele weerdata mee kunnen sturen.
Ik zou daar naast ook nog temperaturen enz van de ruimtes binnen kunnen monitoren. zijn er nog plannen voor bv zwave support? Ik heb al mooie 4 in 1 sensoren voor binnen gezien, maar die zijn alleen zwave.
Pagina: 1 2 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de GitHub repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door