• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-04 14:11
Mede-auteur:
  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:30

ThinkPad

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fr5AEHup8PgSEJlkbDfJ0RfK/full.jpg

Domoticz - Control at your fingertips

Inhoudsopgave

Wat is Domoticz?

Copy-paste vanaf de website:
Domoticz is a home automation system that lets you monitor and configure various devices like: lights, switches, various sensors/meters like temperature, rain, wind, UV, electra, gas, water and much more. Notifications/alerts can be sent to any mobile device.
Het is een veelzijdige applicatie bedoeld als domotica controller (aansturing/uitlezen van componenten). De software voer je uit op een apparaat zoals een Raspberry Pi. De Pi zet je bijv. in je meterkast en heb je verder geen omkijken naar omdat alles via de ingebouwde webinterface te regelen is.

Het project is gestart door gizmocuz maar ondertussen zijn er meer developers actief. Mocht je zelf geniale ideeën hebben dan kun je uiteraard ook bijdragen als ontwikkelaar, zie hiervoor het forum (hier beneden genoemd).

Tweakers heeft zelf ook een kort stukje over Domoticz geschreven: reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

Waarom Domoticz?

Het grote voordeel van Domoticz is dat het volledig gratis is, je hoeft alleen te investeren in hardware! Ook is het open source en daardoor gemakkelijk uit te breiden met extra scripts en functionaliteiten. Ook is er een API beschikbaar. Deze API werkt via JSON en op die manier kun je informatie uit Domoticz halen en/of zelf in Domoticz stoppen.

Een ander groot voordeel is dat het erg laagdrempelig is. In het begin zul je niet eens met de commandline of moeilijke scripts aan de gang te hoeven gaan, pas als je meer functionaliteiten wil hebben zal dat nodig zijn. Als beginner heb je het waarschijnlijk zo aan de praat!

Protocollen

Het project ondersteunt enorm veel verschillende protocollen en hierdoor kan er met ieder budget van domotica gebruikt worden.

433Mhz
Als starter begin je waarschijnlijk met de populaire KlikAanKlikUit producten. Deze producten werken op 433Mhz en zijn éénrichtingsverkeer omdat de ontvangers niet aan terugkoppeling doen. Je weet dus nooit met 100% zekerheid of een apparaat je commando heeft ontvangen ('fire and forget') . Ook is het verkeer onbeveiligd. Vroeger werkte KaKu via het 'ARC'-protocol. Hierbij koos je op de zender en de ontvanger een code, bijv. 'D1' via een codewieltje. Met deze oplossing waren er maar een zeer beperkt aantal combinaties mogelijk en had je vaak gezeur met de buren omdat je beiden op hetzelfde kanaal zat. Tegenwoordig gebruikt KaKu het 'AC'-protocol. Voordeel hiervan is dat je zender en ontvanger moet 'pairen' (koppelen). Je drukt op de ontvanger een knopje in waarna hij in de 'inleermodus' gaat. Op dat moment druk je op je zender een knop in zodat er een signaal wordt uitgezonden. De ontvanger zal bij succesvolle koppeling een aantal keer schakelen om te laten weten dat hij gekoppeld is aan een zender. Het verkeer bij 433Mhz apparaten loopt overigens altijd alleen maar van zender > ontvanger. Het is dus aan te raden om de zender op een centrale plek te zetten in je woning.

Door het AC-protocol van KaKu heb je al geen last meer van je buren, omdat er nu veel meer codes zijn, die ook nog eens random worden gekozen. Het is echter nog steeds zo dat het éénrichtingsverkeer betreft en ook is het nog steeds onbeveiligd (iemand die het ID van de zender oppikt kan dit zelf ook uitzenden waarop jouw ontvangers reageren). In de praktijk valt het echter mee qua risico.

Bovenstaand is KlikAanKlikUit, de RFXCOM (zie onder) ondersteunt echter nog veel meer protocollen. Zo kun je bijv. ook goedkope deurcontacten van eBay halen, vaak gebruiken deze de 'PT2262' chip welke door de RFXCOM ondersteund wordt. Ook een goedkope deurbel van de Action (SelectPlus) kan gebruikt worden bijv.
RFXCOM
In de basis wordt voor 433Mhz producten de pricewatch: Rfxcom RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver gebruikt, deze ondersteunt veel protocollen. De volledige lijst vind je in de handleiding (pagina 4 en verder).
Let op bij aanschaf van de RFXCOM: er zijn twee versies van de RFXCOM: het oudere RFXtrx433 model en de RFXtrx433E. Let erop dat je de laatste koopt, die ondersteunt meer devices. Het oudere model wordt nieuw niet meer verkocht, maar kom je misschien op Marktplaats nog wel tegen, zoek echter goed uit wat je wil gaan aansturen en wat het verschil is tussen de twee, met de oudere versie kun je bijv. geen Somfy rolluiken besturen. Het is daarom aan te raden om gewoon voor het nieuwste 'E'-model te gaan.

Zorg ook dat je de nieuwste firmware op de RFXCOM gebruikt, met enige regelmaat is er wel weer een nieuwe firmware met daarin nieuwe ondersteuning voor apparaten. Je zult wellicht in de log van Domoticz ook wel een melding zien dat er een firmware update is als je erg ver achterloopt.
De firmware is te downloaden op www.rfxcom.com onder het tabje 'Downloads'. Voor de RFXtrx433E zul je in 99% van de gevallen de 'Ext' firmware nodig hebben. De firmware updaten kon altijd al via een Windows PC (of een VM) met het programma 'RFXflash.exe' (schijnt ook onder 'mono' te werken), maar sinds een tijdje (v2.25xx ergens) kun je de RFXCOM ook updaten binnen Domoticz.
RFLink
Sinds kort is er ook het RFLink project. Dit is een 433Mhz zender/ontvanger op basis van een Arduino Mega + Aurel 433Mhz module. Een stuk goedkoper dan een RFXCOM (zeker als je handig genoeg bent om de gateway kit zelf te solderen), maar ondersteunt nog niet alle devices. Hier wordt echter wel druk aan gewerkt. Een overzicht van ondersteunde devices vind je hier.

Zie ook het RFLink subforum op het Domoticz forum.

Z-Wave
Als je na een tijdje de smaak te pakken hebt, zul je waarschijnlijk met Z-Wave aan de gang willen gaan. Z-Wave werkt op 868Mhz, is tweerichtingsverkeer en het verkeer tussen zender en ontvanger is beveiligd. Anders dan bij 433Mhz werkt Z-Wave via een zgn. 'mesh'-netwerk. Dit wil zeggen dat het verkeer niet alleen van zender > ontvanger kan lopen zoals bij 433Mhz, maar ook tussen apparaten verloopt. Als je de zender in de woonkamer hebt staan en een wallplug op zolder en ook eentje op de eerste verdieping dan is het zeer waarschijnlijk dat het signaal op deze manier loopt: zender > wallplug 1e verdieping > wallplug zolder. Het netwerk zoekt zelf de 'beste' weg.

Ook bij Z-Wave moet je nodes pairen met de controller. Bij Z-Wave heet dit 'includen'.

Het voordeel van Z-Wave boven 433Mhz is dat het een stuk veiliger is, zowel omdat het verkeer beveiligd is, maar ook omdat de ontvanger zal terugkoppelen of hij daadwerkelijk de gewenste actie heeft uitgevoerd. Voor meer 'kritische' toepassing zoals bijv. het aansturen van een verwarmingselement is het daarom verstandig om Z-Wave te gebruiken, bij 433Mhz is er een kans aanwezig dat de ontvanger het signaal niet ontvangt. Ook het onderling versterken van het netwerk via de nodes is een leuke feature.
Verder kun je met een aantal Z-Wave devices (Fibaro Wallplug bijv.) niet alleen een aangesloten device aan/uit schakelen, maar ook het actuele (Watt) en totale (kWh) stroomverbruik meten.

Voor de Raspberry heb je de http://tweakers.net/produ...-punt-me-razberry-module/ om Z-Wave ondersteuning te verkrijgen. Het nadeel van deze module vind ik zelf dat je gebonden bent aan de Raspberry. Mocht je later besluiten om Domoticz op je NAS te willen draaien dan zul je weer een andere oplossing voor Z-Wave moeten aanschaffen, het RaZberry bordje past immers niet op je NAS.

Een pricewatch: Aeon Labs Z-Stick USB Adapter op Batterijen is dan een beter idee omdat deze via USB werkt. Grote voordeel van de Aeon stick is dat je hem uit de USB-poort kunt trekken en mee kunt nemen naar een Z-Wave device om de Z-Wave node te includen in je netwerk. Dit omdat de stick een batterijtje heeft ingebouwd en daardoor niet van een USB-poort afhankelijk is bij het includen. Zorg ook hier dat je een recente firmware gebruikt.

Een overzicht van alle apparaten (zowel 433Mhz als Z-Wave) die werkend zijn bevonden in Domoticz vind je hier

Welk protocol moet ik nou kiezen?
Dit zijn maar twee voorbeelden van protocollen, maar Domoticz ondersteunt er nog veeeeel meer.

Voor welk protocol je kiest zul je voor jezelf moeten afwegen. 433Mhz is goedkoper dan Z-Wave maar in theorie minder betrouwbaar. Als je een kleine woning hebt en weinig stoorzenders in de buurt (vooral weerstations op 433Mhz met bijna lege batterijen zijn vervelend; die 'schreeuwen' bijna continu dat de batterijen leeg zijn) dan zal het erg meevallen en zul je amper problemen ondervinden. Z-Wave is betrouwbaarder maar de nodes zijn weer veel duurder in aanschaf. Natuurlijk kun je in je events ook een workaround inbouwen om het 433Mhz verkeer naar je ontvangers meer betrouwbaar te maken: simpelweg het commando na een aantal seconden/minuten gewoon nog een keer sturen (bijna zeker weten dat verlichting uit is als je van huis bent bijv.)

Platformen

Het project is oorspronkelijk begonnen met als basis de Raspberry Pi. Dit is nog steeds de grootste doelgroep, de Pi is goedkoop, compact en energiezuinig en meer dan snel genoeg voor Domoticz. De kant-en-klare SD-image is gebaseerd op Raspbian en kun je gelijk mee aan de slag.

Ondertussen is er ook een versie voor Windows. Als je Domoticz wilt draaien op Linux kun je het project zelf compileren. Ook voor een Synology NAS is sinds kort een package beschikbaar.

De Raspberry Pi image en de Windows versie kun je hier downloaden. Voor de Synology package loopt op het Domoticz forum een topic en hier vind je nog een handleiding om het spul zelf te compileren voor je Synology.

Versies
Er wordt actief aan Domoticz gewerkt, van kleine bugfixes tot het implementeren van nieuwe functionaliteiten. Bijna dagelijks wordt er wel code gecommit, zie ook de GitHub repository van Domoticz hier.
Er zit een tweedeling in de ontwikkeling, zo verschijnt er eens in de zoveel tijd een nieuwe stable versie, die (zoals de naam al doet vermoeden) 'stable' oftewel stabiel is bevonden. Mocht je wat meer van experimenteren houden dan kun je ook de 'beta' releases draaien. Hierin zitten vaak wat nieuwere functionaliteiten, maar deze builds zijn niet gegarandeerd stabiel.
In de instellingen van Domoticz kun je kiezen van welke releasechannel je updates wilt verkrijgen. Standaard staat deze ingesteld op 'stable'.

Eenvoudig automatiseren

Natuurlijk is een domoticasysteem niets zonder slimmigheid. Een lamp op afstand aanzetten is niet heel spannend. De kracht bij Domoticz zit hem er juist in dat je op erg eenvoudige wijze apparaten kunt aansturen. Hoe dat werkt zal hieronder worden besproken.

Timers
Domoticz ondersteunt simpele timers:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mrZLAwLaXwNv5boJXOC35aI5/full.png
(Bovenstaand voorbeeld: doordeweeks direct na zonsondergang licht aan, bij zonsopgang weer uit. In het weekend om 17:00 aan en om 22:00 uit)

Blockly events
Leuker wordt het echter wanneer je echt events gaat bouwen. In Domoticz is het vrij eenvoudig om events te bouwen door de Blockly creator die aanwezig is. Op deze manier kun je 'bouwstenen' in elkaar slepen en op die manier een event creëren.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZBKlfSal34Zg3b5vY827VaeZ/full.png
Meer voorbeelden van deze Blockly events kun je hier vinden.

Scripts
Natuurlijk is er ook aan de die-hard scripters/coders gedacht, Domoticz ondersteunt de Lua programmeertaal om scripts te bouwen.
Voorbeelden van dergelijke scripts vind je in dit topic, maar ook op de wiki staan genoeg voorbeelden. Mocht je nou niet van Lua houden dan kun je ook zelf aan de gang gaan, er zijn ook genoeg gebruikers die met Bash of Python leuke scripts hebben gemaakt (zie wiki). Een leuk voorbeeld hiervan is het Python script waarmee een 'ping' commando naar een smartphone op het WiFi-netwerk wordt gestuurd om te kijken of de smartphone (en dus de eigenaar) aanwezig is. Op deze manier kun je bepalen of er iemand thuis is en op die manier bepalen of bijv. het licht aan moet.

Verdere mogelijkheden

Hieronder een opsomming van de mogelijkheden van Domoticz:
  • Aansturen draadloze schakelaars
  • Uitlezen draadloze temperatuursensoren
  • Uitlezen slimme meter (P1-poort) + grafieken genereren
  • Zonnepanelen opwek bijhouden (S0-aansluiting kWh-meter / YouLess) + grafieken genereren
  • Rolluiken/zonneschermen aansturen
  • Scenes maken en gebruiken (Bepaalde lichtplannen waarin je bijv. een sfeer kunt vastleggen, 'Romantisch filmkijken' waarbij lampen gedimd staan, of 'Werkverlichting' waarbij je veel licht wilt hebben)
  • Apparaten aansturen via groepen, alle lampen in de huiskamer met één klik aan/uit zetten door de groep 'huiskamer' te bedienen
  • Data van virtuele weerstations binnenhalen (Weather Underground)
  • Zelfbouw nodes (gebaseerd op Arduino) van 'MySensors' project uitlezen
  • Logitech Harmony Hub aansturen
  • Philips Hue verlichting aansturen
  • Koppeling met Toon thermostaat mogelijk
  • IP netwerkcamera in Domoticz en snapshot krijgen via pushmessage als deurbel wordt ingedrukt (los script)
  • ...
  • ...
  • En nog veel meer!...
Maar eigenlijk is de beste samenvatting: download het eens en probeer het zelf en zie wat Domoticz je te bieden heeft _/-\o_

Handigheidjes

Nadat je Domoticz draaiend hebt gekregen zijn er waarschijnlijk nog een aantal handigheidjes die je wilt instellen:
  • Zorgen dat USB-devices op de Raspberry altijd dezelfde poort krijgen toegewezen ipv na elke reboot weer door de war ---> Zie wiki
  • Een automatische backup van je domoticz.db (bestand met al je devices + instellingen) instellen naar een FTP-server ---> Zie wiki

Meer informatie

Voor meer informatie/ondersteuning kun je naast dit topic ook het eigen Domoticz forum raadplegen (let op: Engels is verplichte voertaal) en ook de wiki staat bomvol informatie!

Lees voor je aan de slag gaat ook even de FAQ door. Wellicht is je vraag daar reeds beantwoord. Ook is er een handleiding beschikbaar.

Bijdragen aan het project

Omdat het een open source project is kan in principe iedereen bijdragen met het implementeren en up to date houden van functionaliteiten. Ook de wiki kun je als gebruiker aan bijdragen (logingegevens zijn zelfde als voor het forum).

Mocht je zeer tevreden zijn met Domoticz en op een financiële wijze wat willen bijdragen, dan kan dat ook: ga naar http://www.domoticz.com/ en klik op de 'Donate' button rechtsonderin.
Donations are more than welcome and will be used to buy new hardware, devices and sensors.
If you like the product or encourage the development, please use the button below.

Aanvullingen, opmerkingen, kritiek over de topicstart?

Stuur mij (ThinkPad) een DM

[ Voor 255% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2015 08:32 . Reden: Linkje naar werkende hardware gefixed + d/t fouten gefixed ]

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:53
Zerobase schreef op zondag 10 maart 2013 @ 08:04:
Heb hier het huis vol zitten met RF modules van Aldi (Quigg). Iemand een idee of deze ondersteund worden door de RFXcom tranceiver?

Gebruik al een Pi als Squeezebox server en om een Conrad lichtkrant mee aan te sturen en Domoticz is daar een mooie aanvulling op. Ik vergeet nog wel eens apparatuur stroomloos te maken, kan ik nu mooi automatiseren.
waar woon je, je mag bij mij wel eens testen (almere)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FFT2RIK.png

[ Voor 4% gewijzigd door Paradox op 15-03-2013 16:14 ]

• neorider
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-04 00:20
Sinds afgelopen maandag ben ik ook Domoticz gaan gebruiken i.c.m. de Youless energie meter.
Domoticz heb ik op mijn NAS (Synology DS212+) geïnstalleerd. Ziet er heel goed uit. Echter heb ik wel een vraag.

Mijn Nas gaat uit om 23:00 en weer aan om 6:00. Hierdoor heb ik een piek om 23:00 in de dag verbruik zie hieronder. Is hier iets aan te doen?

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-tsXciunC-WA/UeY0bX9omLI/AAAAAAAAAJA/IKLTxlYfFXI/s800/domoticz.png

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb domoticz nu al een tijdje draaien op mijn raspberry pi. Super ontwikkeling dit! Hiervoor gebruikte ik domotiga, maar dit is na de korte ontwikkeling die het heeft doorgemaakt zoveel mooier en sneller op te zetten.

Ik zie nog wel graag een RGB color picker device toegevoegd. Ik heb nu via de GPIO ports van mijn Pi en wat TIP120 transistoren in combinatie met Pi-Blaster mijn 12V 5 meter RGB led strip werkend. Werkt fantastisch! Het zou super zijn om pi-blaster aan te kunnen sturen via een domoticz device zodat deze bediend kan worden.

Afbeeldingslocatie: http://mitchtech.net/wp-content/uploads/2013/01/raspi_rgb_led.png

[ Voor 3% gewijzigd door Reteip op 23-07-2013 15:10 ]

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-03 20:14
heb bij raspberry shop tevens een usb-serieel kabeltje gekocht voor 10 euro (niet duur leek me)
Afbeeldingslocatie: http://www.raspberry-shop.nl/image/cache/data/Kabels/USB%20naar%20TTL%20Serieel/usb-naar-ttl-serieel-1-500x500.png
Heb me wat ingelezen en deze bevat een Prolific PL-2303HX chipset. Dit werkte vroeger stabieler dan FTDI-kabeltjes maar heeft nu als nadeel dat je een signaal moet inverteren. Klopt dit of kan ik deze toch "gewoon" gebruiken?

Ik heb een Iskra MT 382 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door maxtrash op 04-08-2013 03:10 ]

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik draai de beta's van Domoticz op mijn Pi, maar sinds dit weekend lijkt het niet meer te werken:

Afbeeldingslocatie: http://i840.photobucket.com/albums/zz326/Mrwolf78/naamloos_zps79fb9477.png

Op verschillende machines en browsers (iPad, Win8, IE, Firefox, Chrome en Safari) krijg ik geen info meer op mijn scherm, het klikken op de verschillende menu's doet niets. Ik heb via SSH wel een apt-get update/upgrade gedaan, maar dat heeft niet geholpen.

Hoe krijg ik dit gefixt?

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:34
SIndskort in het bezit van een Raspberry met daarop Domoticz.
Deze voorzien van een RFXtrx433 USB en bij de gamma een aanbiedingssetje gehaald
KlikAanKlikUit APA3-1500R voor €16,77 :)

Om er mee te beginnen werkt het prima!
Ik had al een YouLess en heb deze ook toegevoegd aan Domoticz.
Ik heb de YouLess voorzien van de gas firmware en dit ook zo ingesteld in Domoticz.
Echter gaat er iets mis met de komma.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WydTfLL.png

De status leest 53890,30 echter zou dit 5389,030 moeten zijn.
Hierdoor krijg ik ook verkeerde verbruikcijfers, gezien het dag verbruik van 41.50m3 8)7
In YouLess staat de waarde keurig op 5389,030 m3

Ook blijft het actuele verbruik altijd op 0 staan maar dat is minder erg.
Hoe pas het e.e.a. aan zodat de komma goed wordt neergezet?

/edit blijkt de counter divider op 1000 ingesteld moet worden |:(

[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 18-02-2014 22:25 ]

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-01 14:51
Zojuist 2 temeperatuur sensors besteld van Crest. 2 voor 3 tientjes :)
Afbeeldingslocatie: http://www.weerstationkopen.nl/images/productimages/big/tx320.jpg

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-03 23:28

martjah

Appel

JvdW schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 22:44:
De rookmelders lagen bij de Kruidvat in de schappen voor 13 euro per 2, een koopje dus ;)
Ik denk dat de beperking zit in blockly maar dat het wellicht als zelfgeschreven script zou moeten kunnen...
Alleen is mijn kennis om dat te doen erg beperkt helaas.
Bedankt voor de tip! heb sinds eergisteren een Raspberry Pi en een Rfxcom =)
Had nog niks om te testen (Diamant schakelaars werkten niet). De rookmelders zijn mijn eerste apparaatjes.

**edit** ik zie nu dat dit dezelfde zijn als die van HomeWizard
**edit edit**: Nu heb ik dit gemaakt
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6VEZn8F.png

Nu blijft de status op Panic staan in de rookmelders. De statement die ik eigenlijk wil is:
if rookmelders panic, then send e-mail to ........ and after 5 min reset status.

Kan ik dit voor elkaar krijgen of wil ik nu te veel?

[ Voor 25% gewijzigd door martjah op 28-02-2014 21:20 ]

• JvdW
Zoals gezegd een tijdje terug een heleboel rookmelders van het type FA20RF in huis geïnstalleerd.
Wat mij opvalt en waar ik nog geen verklaring voor heb is het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Qlzcazw.png
(signaalniveau is nr. 4 in dit geval)

Elke rookmelder geeft hetzelfde signaal niveau.
Terwijl de rookmelder in de meterkast naast het RFXtrx433 USB kastje hangt en die van de overloop 1e verdieping er ook niet ver vanaf zit :?
En de rookmelder in de garage enkele muren en vele meters verder zit,
hetzelfde geldt voor de rookmelder op de 2e etage.

Zijn er meer die dit hebben waargenomen ?

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 05-03-2014 18:19 ]

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-01 14:51
KaKu schakelaars deze week met korting bij de Gamma.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LgcmdTG.png

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37
Unity2 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 01:29:
Het lijkt erop dat Domoticz wat problemen heeft met de zomertijd. In mijn dagoverzicht van mijn p1 uitgelezen stroommeter staat 2 keer de 29e vermeld en ook de grafieken zijn in de war. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Anders ga ik het probleem bij mezelf zoeken. Het is me alleen iets te toevallig dat deze bug precies vandaag naar boven komt ;)
Yep, bij mij ziet het er ook een beetje vreemd uit, heel zondag ontbreekt, zaterdag bevat een 'gat'.
Ik vermoed dat ze bij elkaar opgeteld zijn en het 'gat' zaterdag of zondag representeert.
Op mouseover lijkt dat inderdaad zo te zijn; ruwweg 2x zoveel stroomverbruik op 1 dag.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-I2zahtUlct0/UznLzHDbyXI/AAAAAAAAAik/zb-h82c2jC8/s400/domoticz.png

Domoticz V1.1649

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 00:41

Quindor

Switching the universe....

@b_weijenberg Bedankt voor de antwoorden! Die module had ik nog niet gevonden.

Inmiddels (en vele uren weer verder) heb ik het al wat beter in beeld hoe en wat ik wil gaan doen. Ik denk dat ik het project maar in meerdere delen ga opsplitsen anders word het wat teveel van het goede.

Voor heel veel zaken kan ik bij Fibaro terecht lijkt het. Deze hebben hele erg mooie z-wave apparaten die 'zekere actie' aansturing ondersteunen. Verder hebben ze ook een RGBW controller die zo te zien alles kan wat ik zou willen. Niet zo goedkoop als chinees spul, maar goed, als ik het in een huis ga bouwen, dan moet/mag het ook maar wat kosten. :P En een RGBW strip, hoewel ook duurder geeft wel het ideale licht natuurlijk.

Paulmann heeft dan weer heel erg mooie LED Alu-profielen waarmee je op 2 manieren het licht op je muur kan projecteren zodat je er voor kan zorgen dat je nooit direct in de strip kijkt (Ik haat direct licht). Het is een soort T vorm waarbij de onderkant van de T in een beugeltje word geklikt. Hierdoor kun je aan de boven en onderkant een strip bevestigen op 2 manieren bevestigen (naar beneden/boven of direct richting te muur zodat zelfs vanaf onder de strip nooit zichtbaar is) waardoor het mooi over je muur heen straalt (verwacht ik).Afbeeldingslocatie: http://www.paulmann.com/fileadmin/user_upload/Pressebilder/Produktbilder/Paulmann_YourLED_Delta_Duo_1.jpg

Ook heb ik verschillende z-wave verwarnings knoppen en CV aanstuur modules gevonden dus dat lijkt ook allemaal te kunnen!

De nieuwe Fibaro oogjes zien er ook heel erg mooi uit en die zouden ook perfect passen binnen het 'multi-room' licht en verwarmings systeem wat ik voor me zie! De sensors registreren temperatuur, beweging, licht en vibratie (waar dat dan ook goed voor mag zijn). Afbeeldingslocatie: http://www.fibaro.com/sites/default/files/headers/motion_sensor_top-eng.png?1396004733

De vraag is alleen, hoe goed is de ondersteuning van domoticz met het Fibaro spul? Heeft iemand daar toevallig al ervaring mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Quindor op 07-04-2014 15:31 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:14
Het lijkt niet echt goed te gaan met de bewegingsensor van KlikAan-KlikUit (in Belgie verdeeld onder de naam CoCo). Heb gewoon als test de sensor in een kartonnen doos in een kast gezet en dit is het resultaat

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TV95GyO.png

Heb, als test, ook nog zo'n Aeon USB stick gekocht. Heb openzwave geïnstalleerd (via instructies op wiki). Hoe kan ik nu eigenlijk controleren of alles goed geïnstalleerd is ? Ik kan momenteel geen enkel Z-Wave apparaat toevoegen. Dus ben ik niet helemaal zeker of alles wel correct werkt.

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• martjah

martjah

Appel

Gamerkoe schreef op maandag 26 mei 2014 @ 19:15:
[...]

Helaas werkt ook dit niet. Het starten (sudo service domoticz.sh start) geeft wel OK terug. En als ik snel ben met een status, dan krijg ik ook dan nog een OK, maar daarna faalt het weer.

Ik heb in /var/log ook wat log bestanden (op tijd) bekeken maar ook hier krijg ik geen beeld van wat er fout gaat. :'( :X

Als niemand tips heeft dan ga ik ook maar eens kijken naar de backup functie, met automatische backup naar mijn NAS...
Ik heb last van hetzelfde fenomeen. Alleen bij mij wordt het getriggerd door een event.
Ik heb een buitenlamp aangesloten op een KAKU schakeldoos, een KAKU schakelaar en een schemersensor met het volgende schema:
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/b919jmy3r/Knipsel.jpg

Op het moment dat ik 's avonds een paar keer op de aan en uit knop duw. dan stopt mijn Domoticz ermee.

Wat bij mij de manier is om het weer werkend te krijgen is:
  1. Domoticz.db hernoemen naar .old
  2. Domoticz opstarten met /etc/init.d/domoticz.sh start
  3. inloggen op Domoticz (is dan gereset)
  4. Backup van Domoticz.db terugzetten via de GUI.
Dan blijft hij werken totdat ik die schakelaar weer induw.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03 11:38
b_weijenberg schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:21:
bing69,
maak handmatig een Blinds RFY device in Domoticz aan op de Light/Switch tab,
Kies een willekeurige ID (bv 1 22 33) en unitnummer
Haal de spanning van alle Somfy mortoren af behalve die je aan domoticz wilt toevoegen (weet niet of dit echt nodig is)
Druk de programmeerknop op de Somfy afstandsbediening 2 seconden in totdat de Somfy motor even heen en weer gaat.
Druk de Test knop op het domoticz scherm in. De Somfy motor gaat even heen en weer ten teken dat de code toegevoegd is.
Zo dacht ik het ook te doen, zie echter nergens de "Blinds RFY"staan en ook geen RFY.
Ik gebruik versie 1.1680....
Schiet mij maar lek.

bij hardware meld de rfxcom zich met: RFXCOM - RFXtrx433 USB 433.92MHz Transceiver
Firmware version: 225 . Zou het dat zijn??

Afbeeldingslocatie: http://www.vanliempt.org/domoticz.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door bing69 op 06-06-2014 11:47 ]

Bing

• bing69
Dylantje2 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 22:23:
[...]
Log je de S0 naar Pvo?
Dan je die data weer terughalen in Domoticz...Als die loopt kun je weer een schakelinng maken met je verbruikers
Heb af en toe nog wat problemen met wat x10 schakelaars en de kaku schemerschakelaar. Gisteren een antenne van een wifi camera geplaatste op de rfxcom. Schemerschakelaar werkt nu wel spontaan, dus ff afwachten.
Ik log inderdaad naar pvoutput maar hoe ik de data terug moet halen is me een raadsel, heb het ingesteld volgens bijgaand plaatje maar.... :(
Ook heb iknog problemen met de notoficatie naar pushover, weet eigenlijk niet wat ik op hun site moet invullen. Al 10 keer doorgelezen maar kom er niet uit.. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.vanliempt.org/domotica2.jpg

Bing

• bing69
Goed ben nu twee weekjes bezig en alles draait lekker op de notificatie via pushover na, als iemand nog tips daarover heeft hoor ik het graag.

Echter ik heb een ander vraagje, ik heb een event aangemaakt (zie plaatje) werkt op zich goed. Alleen als ik naar de log file van de desbetreffende schakelaars kijk dan zie ik dat er om de minuut een commando (on of off afhankelijk van de staat) gestuurd wordt. Dit kost natuurlijk performance, is dit event op een of andere manier aan te passen??
Afbeeldingslocatie: http://www.vanliempt.org/event.jpg

Bing

• bing69
Yihaaa schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:52:
[...]

Ik heb ook dezelfde scene als jij gemaakt, maar ik kan nergens "de extra conditie" vinden.
Dus ik kan niet de Group "alle lampen" selecteren.
Kun je nog eens een printscreen van je scene posten?
Hij kan er niet helemaal op, dus de tijden vallen er af. ipv de hele groep heb ik een lamp uit de groep gekozen om de status te kontroleren.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanliempt.org/foto.PNG

Bing

• Yvad
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-04 13:20
Ik wil ook graag beginnen met Domoticz! Ik heb mijn pi en razberry binnen en ook mijn eerste lampschakelaar de Fibaro FGS221. Nu meteen mijn eerste probleem. Naast de fase-draad, de 2 schakelaars, en de 2 lampen moet ik ook de nul-draad aansluiten. Zie schema hier onder:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yeOZDv1.png

Echter heb ik geen nul-draad in mijn muur zitten
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DVZ67tIl.jpg

Fase-draad kan ik makkelijk splitsen, maar hoe kom ik makkelijk aan de nul-draad in de muur?

• JJnJ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-10-2024
DRuw schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 20:34:
Heb je in de rfxmanager de goede protocollen aangezet? Zie manual:)
Ja die staan aan:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HYzwh1C.png

• martjah

martjah

Appel

Gamerkoe schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:51:
[...]

Alleen aan/uit. Je kan helaas geen dubbel signaal versturen of schakelen op twee standen.

Edit: Wat is trouwens het verschil tussen de RFCXOM en RFXCOM-E? Niet dat ik een nieuwe ga halen, maar kon het op hun website niet zo snel vinden?
Ligt eraan hoe je het doet.
Ik heb een kaku ACM-3500 ertussen zitten. Ik kan de mechanische ventilatie dus op 3 standen schakelen (helaas heeft de mijne er maar 2).

"Stand 1" schakelt alleen de eerste poort.
"Stand 2" schakelt alleen de tweede poort.

Voor stand 1 hoef ik alleen maar poort 1 aan te zetten. Voor stand 2 moet ik poort 1 + 2 aanzetten.
De "badkamer links" is een schakelaar die op de badkamer hangt voor het geval dat iemand de grote beurt doet.

Ik heb alleen het idee dat hij constant de signalen stuurt.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/o6a0dc.jpg

• Gamerkoe
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-11-2025
vespino schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 10:13:
[...]
@niki_lauda
Zoiets dan?
[afbeelding]

@Gamerkoe heb je een screenshot?
Ik heb zo geen printscreen, maar als ik moet gokken dan zou je de volgende wijzigingen moeten doen:
Afbeeldingslocatie: https://14293.static.securearea.eu/Files/4/14000/14293/FileBrowser/a/knipsel.png

Een logica blok moet TRUE terug kunnen geven. Je moet hier dus waardes vergelijken of iets dergelijks zoals tijd > sunset. Je kan een AND blok gebruiken om meerdere waarden te controleren. Zie de blokken eronder die je kan combineren.

Lukt het nog niet? Dan even beginnen vanaf 0, één controle toevoegen en een notificatie sturen om te testen of je controle werkt. Dan nieuwe controles toevoegen totdat je hebt wat je wil. Pas daarna je schakelaars gebruiken voor het daadwerkelijk inschakelen van lampen :)

20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-04 22:17

Matis

Rubber Rocket

Al een stuk verder met Domoticz. Ik draai momenteel de laatste versie 1.1864. Ik probeer nu mijn Action / Impuls schakelaar werkend te krijgen middels Domoticz.
Ik heb het volgende gedaan:
wiringPi geinstalleerd en middels de volgende tutorial gevalideerd dat het vanaf de command line werkt:
Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi
sudo ./action 18 C on  # schakelaar aan
sudo ./action 18 C off # schakelaar uit 

In /etc/init.d/domoticz.sh heb ik de volgende regel toegevoegd bovenaan het script:
/usr/local/bin/gpio export 15 out

Hiermee maak ik pin 8 op de RPi (welke zich vertaald in pin 15 in wiringPi) beschikbaar voor normale gebruikers.
Dat lijkt te werken, immers:
gpio exports
GPIO Pins exported:
  15: out  0  none

De pinnen staan zo op mijn schakelaar:
12345ABCDE
0100100100

Volgens https://www.uk-automation...RFXtrx%20User%20Guide.pdf vertaald zich dat in House Code E en Unit Code 10.
Tevens staat in het document dat er geen protocol hoeft worden geselecteerd.

Allereerst heb ik de hardware toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Db7O3f5pNKUTkSepU6pTXkrY/thumb.png
Daarna een Manual Light/Switch toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RLIeM21DBwg7mMuYwLCCyYcW/thumb.png
Wanneer ik op Test druk, krijg ik de melding te zien dat het on signaal is gestuurd, maar schakelt mijn schakelaar niet en krijg ik de volgende melding in de logfile te zien:
Sun Aug  3 22:13:50 2014 GPIO: wrong housecode 69

Herkent iemand dit probleem?

Schakelen met de afstandbediening werkt nog wel gewoon.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
tcviper schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 18:14:
Weet iemand toevallig als je sensor hebt (contact voor deuren), domoticz ziet de sensor (onder switch) en als ik deur open doe zegt ie open en als ik deur sluit zegt ie closed dus dat is goed, maar nu wil ik dus eigenlijk dat als de lamp in de keuken nog niet aan is en het na sunset is dat ie de lamp aanmaakt als de deur open gaat (mits die al aan was). Enig idee hoe dat te realiseren? want met scene gaat dat niet zo gemakkelijk blijkbaar
Maak een virtuele schakelaar aan (in mijn geval genaamd "Donker")
Afbeeldingslocatie: http://i807.photobucket.com/albums/yy351/rainbowchild_photos/virtueel.jpg

Stel de timer van de schakelaar in:
Afbeeldingslocatie: http://i807.photobucket.com/albums/yy351/rainbowchild_photos/virtueeltimer.jpg

Maak een "gebeurtenis" aan:
Afbeeldingslocatie: http://i807.photobucket.com/albums/yy351/rainbowchild_photos/event.jpg

Voeg nog wel je deursensor met een AND toe....!!

Als je de lamp maar voor even aan wil zetten bij het openen van de deur kun je ook deze gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://i807.photobucket.com/albums/yy351/rainbowchild_photos/1minuut.jpg
Maar realiseer je wel, dat als je weggaat je ook de deur open doet......

Succes!

Sorry voor de dubbelpost. Maar de vraag was ook een dubbelpost.... O-)

• QuasaR
  • Laatst online: 03-04 13:01

QuasaR

One ring to rule them all

Shaggie_NB schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 18:38:
[...]

Maak een virtuele schakelaar aan (in mijn geval genaamd "Donker")
[afbeelding]

Stel de timer van de schakelaar in:
[afbeelding]

Maak een "gebeurtenis" aan:
[afbeelding]

Voeg nog wel je deursensor met een AND toe....!!

Als je de lamp maar voor even aan wil zetten bij het openen van de deur kun je ook deze gebruiken:
[afbeelding]
Maar realiseer je wel, dat als je weggaat je ook de deur open doet......

Succes!

Sorry voor de dubbelpost. Maar de vraag was ook een dubbelpost.... O-)
Hoe maak je een virtuele switch aan ? Die optie heb ik er niet bij staan.
Draai v1.1882.

Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i430/QuasaR78/virtual_settings_zpsca3bd0ca.jpg

Daddy of 3 :)

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-03 15:01
nielsn schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 11:34:
Ik heb mijn transceiver op de onderste USB-poort (dichtsbij het moederbordje) en de P1 kabel daarboven zodat ik de ledjes kan zien. De transceiver heeft gewerkt op USB0.
Nu de P1 kabel op USB1 gekoppeld is werkt de transceiver niet meer.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik iets verkeerd doe om de KAKU te koppelen.
Ik bedoel in Domoticz, bij hardware, draai daar de poorten om, softwarematig, in de instelingen, niet op de fysieke poorten.

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/tmjhkxwv3/Screen_Hunter_29_Aug_17_11_50.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/4xx2gyz5t/Screen_Hunter_30_Aug_17_11_50.jpg

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• Bumperke
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-10-2025
Ik gebruik sinds dit weekend Domoticz, en bij apparaten komen er steeds automatisch dingen bij. Wat kan dit zijn?

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/qyfvx1cvd/Apparaten_Domoticz.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Bumperke op 18-08-2014 14:33 ]

• Philos31
seabird schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 21:01:
@Philos31
Ik zal het nog eens proberen.
Zou je ook een pintscreen van een event van jou kunnen plaatsen als voorbeeld.

Bedankt voor het mee denken.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/eu0l4z.jpg

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• Philos31
seabird schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:40:
Heeft iemand ook een voorbeeld van een x tijd voor of na sunset/rise (blockly)
ZIt me blind te staren, maar zie 123 niet een oplossing.
Via timers bij de schakelaar is het het makkelijkst maar in blockly kan het ook zo:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2dguqrq.jpg

• bing69
RinusS schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 11:51:
Klopt het dat dat timeswitches in Blocky niet werken ?

Ok heb namelijk een blocky aangemaakt dat zodra de achterdeur na 23:00 uur en voor 07:00 uur opengaat er een lamp aangaat. Echter bij het testen blijkt dat de lamp altijd aangaat.

BvD,

Rinus
Hier een voorbeeld dat werkt (ik weet dat die lampen in een groep kunnen)
Afbeeldingslocatie: http://www.vanliempt.org/licht.png

Bing

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:59
^ Is nog steeds verkeerd.. kijk nog eens goed.. in 'schemer sensor=on' heb jij een 'and' block geplakt, dat kan niet.

Begin anders eens 'basic' en trek alles uit elkaar:
blockly1

[ Voor 48% gewijzigd door DukeBox op 21-08-2014 15:53 ]

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-02 07:10

stuffer

Ondertietel

Nu ik een tijdje geleden mijn Domoticz een hardware upgrade heb gegeven (van 256 versie naar 512versie) kan ik geen KaKu schakelaars meer toevoegen.

Bij het handmatig toevoegen krijg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/ljrf84ctp/Naamloos.png

Error finding switch in Database!?!? :(

Tijdens de foutmelding komen er geen fouten in het log....

Nu dacht ik misschien heeft het met permissies te maken op de /home/pi/domoticz/domoticz.db
en heb de ownership gezet met:

sudo chown pi /home/pi/domoticz/* -c -v 

echter zelfde resultaat.....

Wie weet waar ik dieper in welke logs kan kijken? Of nog beter wat te doen?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Phoolie schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:56:
[...]

Kijk, dat is handige informatie, alleen welk kabeltje moet op welke pin van de RJ11?
rik schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:46:
[...]

Iemand die zo'n kabeltje eens kan doormeten? Scheelt een hoop geld inderdaad!
Pinout is volgens mij voor alle slimme meters hetzelfde, namelijk:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WChAqL4gQ1ZcUf20gjRQA0YY/full.png
Je hebt alleen RTS, RXD, GND nodig.

RTS knoop je +5V aan (dan begint je meter met uitspugen data), GND aan GND, RXD is de RX pin van de USB serial kabel.

Welk draadje wat is weet ik niet, dat weet je nooit zeker bij die China meuk. Zwart is waarschijnlijk GND, rood de +5V en wit/groen TX/RX of net andersom... Maar de 5V wel even nameten. In de comments zei iemand dat bij hem de +5V op zwart stond :X

Pin 1 en 6 heb je niet, RJ11 heeft maar 4 pinnetjes.

Mocht je zelf niet handig genoeg zijn dan wil ik er ook wel eentje voor je maken tegen kleine vergoeding. Stuur maar een DM.

[ Voor 124% gewijzigd door ThinkPad op 25-08-2014 17:22 ]

• JJnJ
Ik zit met een probleem/vraag, ik heb mijn ventilatiesysteem aangesloten op een KAKU unit, hij staat altijd aan en met een switch gaat hij op de volle stand (er zit nu geen mechanische schakeling meer tussen). Waar de normale mechanische switch zit heb ik nu een KAKU zendertje hangen.

Ik heb in blocky een setting gemaakt dat wanneer de luchtvochtigheid in mijn rookhokje (even een testruimte) boven de 65% komt moet hij aan gaan, komt het er beneden moet hij uit gaan.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tO275nc.jpg

Dit werkt. Maar het probleem wat ik nu heb is dat iedere keer wanneer mijn sensor de vochtigheid doorgeeft Blocky hem aan of uit zet ookal staat hij al aan of uit (getest door notificatie aan te zetten) Nu kan je dit verhelpen door het volgende in te stellen: If fan is on, switch off, if fan is off switch on. Maar dit betekend dan wel dat hij niet meer handmatig aan te zetten is, als ik aan het koken ben wil ik hem gewoon zelf aan of uit kunnen zetten, maar door de Blocky settings gaat dit niet.

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen?
- En niet continu aan of uit willen zetten maar gewoon eenmalig wanneer de threshold is bereikt
- En hem nog handmatig via domoticz of een switch aan of uit kunnen zetten

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Op de P1 van mijn Iskra ME382 zit een M-bus RF-Module. Deze is destijds door de monteur geinstalleerd.
Nu vermoed ik dat ik deze wel ergens mee kan uitlezen maar ik kan nergens vinden hoe of wat. Zijn er mensen met ervaring met deze module?

edit: zit dus niet aan de P1 vast

Afbeeldingslocatie: http://weijma.net/got/rfmodule.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Gumball op 26-08-2014 19:29 ]

• JJnJ
DukeBox schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 21:19:
[...]

Nogmaals, zoals iedereen hiervoor al aangeeft, je moet een extra conditie toevoegen. Het makkelijkst is de afzuiger zelf, dus alleen als deze NIET in de stand staat waar je deze in wilt zetten.
Dus dit zou hem dan moeten zijn?
Waar afzuiger dummy ook in de KAKU is ingeleerd

Afbeeldingslocatie: http://resize2mail.com/resized/27/varwwwclientsclient1web2tmpphpHei3HB.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door JJnJ op 26-08-2014 21:29 ]

• DukeBox
Heb ook eindelijk iets nuttigs gevonden voor mijn oude telefoons :)
Afbeeldingslocatie: http://imageserver.qik.nl/~dukebox/phone_secpanel.png
Ga nog een alu kastje eromheen buigen en klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 28-08-2014 01:30 ]

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-03 17:12
McPoowl schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:15:
[...]
Je kunt ze ook rechtstreeks toevoegen aan domoticz, via OpenZwave:

http://www.vesternet.com/...otes/apnt-85#.U_2hslWPn7t
Ik heb deze optie geprobeerd, maar loop tegen een aantal zaken aan.

1) ik zie 3 NodeID's

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/940x272q90/r/540/lF34cG.jpg

2) Ik wil een greenWave/Nuon Smart node includen, maar die geeft geen reactie.
Wel zie ik 3 devices
Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/830x126q90/r/539/8i1LaS.jpg

Dit moeten er 6 nodes x 3 devices zijn (een switch een meter en power)

Waar ga ik mis en hoe te debuggen.
De Z-wave werkte ook niet fijn, maar daar had ik wel al mijn devices :P

Pana WC12H9E8 / 1000L

• DukeBox
LoneWolf schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:25:
Hoe krijg je t panel zo mooi beeldvullend op je tel, bij mij is deze altijd vrij klein.
Heb nu ook een voorbeeld van landscape, in mijn geval komt dat beter uit i.v.m. de locatie van de micro-usb aansluiting op de telefoon.
Afbeeldingslocatie: http://imageserver.qik.nl/~dukebox/phone_secpanel2.png

• MavhRik
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03 20:48

MavhRik

Marcel

Ik ben een beetje aan het spelen met de events in Domoticz en heb nu (meer van de grap) dat als mijn deurbel ingedrukt wordt niet alleen de twee bellen afgaan, maar ook me verlichting in me partytent aan, uit, aan en uit gaat.

Nu wil ik eigenlijk dat me verlichting eindigd in de stand waarin hij was voordat me deurbel event getriggerd werd.

Hoe doe ik dat?

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/slvnkwc35/partytent.jpg

maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.

• MavhRik

MavhRik

Marcel

Philos31 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 07:41:
[...]

Allereest zou ik stoppen met "me" te schrijven als je mijn of m'n bedoeld, daarna zou ik een if else block nemen.
Bij de eerste if deurbel = groep on and partytent is off
do aan uit aan uit (endigd in uit)
else if deurbel = groep on and partytent is on
do uit aan uit aan
Bedankt, dat had ik al geprobeerd, maar ik kreeg die else er niet in... nu net kom ik er per ongeluk achter dat je die in dat rechter vak kan vastklikken.

Ik heb nu dit: Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/sgmr30eo1/Clipboard_2.jpg

maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.

• bing69
asing schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 20:00:
[...]

Niet nodig denk ik, Domoticz heeft een Weather Underground plugin. Als iemand in de buurt is aangesloten kan je zo meeliften.

www.wunderground.com
Dat dacht ik ook maar krijg het niet aan de gang. Ik gebruik het al om de temperatuur in pvoutput.org te zetten en dat werkt dus mijn gegevens zijn goed..
In Domoticz krijg echter niets, zal ongetwijfeld iets fout doen maar wat?
Afbeeldingslocatie: http://www.vanliempt.org/weer.png.

Bing

• Gamerkoe
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-11-2025
ThinkPadd schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 09:02:
[...]

Kaifa MA105 ? Die is hier een tijdje terug ook opgehangen. Je moet hem uitlezen met 115200 8N1 ipv 7N1 zoals je nu doet ;)

Waarom ben je trouwens met eigen scripts bezig? Je kunt hem in Domoticz zo toevoegen namelijk.
Met 8N1 krijg ik ook helaas nog foutmelding:
code:
1
2
3
('DSMR P1 uitlezer', '1.0')
Control-C om te stoppen
Fout bij het openen van Serial(port='/dev/ttyUSB0', baudrate=115200, bytesize=8, parity='E', stopbits=1, timeout=20, xonxoff=0, rtscts=0, dsrdtr=False). Programma afgebroken.

Parity heb ik op NONE gezet, maar dit maakt geen verschil..

Waarom ik het wil uitlezen is eigenlijk; A => omdat het kan :*) .. Maar ook B => omdat ik bezig ben met een aparte schil om Domoticz heen. Wat je normaal gesproken in je browser ziet is een schil om de API heen. In dit forum kwam er iemand met het idee om een tablet op te hangen en daar in- en output op te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26325701/ControlPanel.png
Dit is wat ik tot nu toe heb en het is nog lang niet klaar. Ook op design gebied moet er nog heel veel gebeuren, maar daar ben ik geen held in |:( .. Iemand die zich in de weekenden verveeld mag zich melden >:)

Ik heb met Floorplanner een plattegrond van ons huis gemaakt. Vervolgens lees ik Domoticz uit met bijvoorbeeld alle temperatuur sensoren. In de badkamer, buiten en in de berging gebruik ik ook de luchtvochtigheid. Aan de rechterkant staat nu de opbrengst van mijn zonnepanelen (uitgelezen via een YouLess op het moment). Hier wil ik de P1 output voor gebruiken. Domoticz geeft voor de slimme meter alleen een actueel verbruik/opbrengst, wat natuurlijk de optelling van je verbruik plus opbrengst is. Deze wil ik opgesplitst tonen. Hiervoor wil ik dus het script aanpassen, omdat ik dan namelijk

code:
1
2
3
4
5
6
7
1-0:1.8.1(000012.959*kWh)
1-0:1.8.2(000007.011*kWh)
1-0:2.8.1(000010.827*kWh)
1-0:2.8.2(000006.418*kWh)
0-0:96.14.0(0001)
1-0:1.7.0(00.000*kW)
1-0:2.7.0(01.401*kW)

:( Grrr.. Met dat ik deze reactie aan het typen was was ik even een output aan het draaien van mijn slimme meter. Waar ik had gehoopt dat ik van de slimme meter een verbruik apart terug zou krijgen van mijn opbrengst, kom ik er nu achter dat dit één van beide is. Omdat ik in de avonden aan het testen was en dan natuurlijk geen opbrengst is, kom ik daar nu pas achter..

Ik had gehoopt dat ik mijn YouLess niet meer nodig had, maar als ik de verbruik apart wil kunnen meten van mijn opbrengst dan ontkom ik hier helaas niet aan ben ik bang :'( ....

Anyway; ik heb nog genoeg plannen voor mijn 'Control System':
1) De wensen in de printscreen
2) Het realtime uitmeten van mijn NAS HDD verbruik (nu ff als voorbeeld erin gezet)
3) Bediening van lampen, wat al wel werkt trouwens
4) Automatisering van het hele huis of ook wel het slimmer maken van mijn energie verbruik. Ik wil hiervoor een Gmail agenda uitlezen en op basis hiervan de boiler of andere aparaten slim in- en uitschakelen. Op de boiler zit bijvoorbeeld nu al een schema van wanneer we 'in de regel' thuis zijn, maar voor verjaardagen of andere uitzonderingen wordt hier geen rekening mee gehouden.
b) Of denk bijvoorbeeld aan het aansturen van de afzuiging wanneer er beweging is gedetecteerd in de WC's (nu al het lampje die uit staan) of wanneer luchtvochtigheid in de badkamer boven 75% uit komt..
c) Of de rolluiken bedienen wanneer de temperatuur stijgt of hoger is dan buiten om als isolatie te fungeren..

En nog wel wat dingetjes die ik kan verzinnen :9

[ Voor 4% gewijzigd door Gamerkoe op 27-09-2014 12:51 ]

20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-04 10:37
Ik kom er niet uit.. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik heb een homeEasy bewegingssensor. Deze staat op de hoogste gevoeligheid en gaat voor 5 minuten aan bij een waarneming.

Hij doet het wel als ik het tijd verhaal eruit haal.

Bij een beweging moet de tuinlamp aangaan, maar alleen tussen zonsondergang en opgang, voor 5 minuten. Ik heb het volgende event gemaakt, de lamp gaat niet aan. Iemand tips ?

Moet ik misschien iets instellen ergens om events actief te maken, naast het event zelf?

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/br314tx1b/event.png

[ Voor 14% gewijzigd door vanputten80 op 02-10-2014 20:49 ]

• vanputten80
DukeBox schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 20:51:
Zo gaat het nooit werken, vervang sunset en sunrise maar eens door een getal: >=20 en <=8, het kan nooit voldoen aan beide vergelijkingen. Oftewel, je moet met een else if werken.
Begrijp ik niet helemaal. Sunrise/set is toch een gegeven, zeg een tijd. Daar tussen kunnen dan toch acties uitgevoerd worden?

Wat jij zegt lukt mij niet.. Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp. Heb nu dit maar lamp blijft uit..
Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/opw9z5tpv/event.png

• MavhRik

MavhRik

Marcel

BIERAAP schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 16:47:
[...]

Vage shit dit. Default gezet ook niets..

Stuur ik handmatig een panic werkt er maar 1.
Snap er niets meer van..

Als ik deze dan probeer in te lezen werkt die ook niet..
Zo staat hij bij mij in Domoticz:
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/zbpprzu07/Clipboard_2.jpg

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-04 15:03
Matis schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 21:48:
[...]

Volgens mij heb je zijn wens niet helemaal gelezen. Hij wil het licht aanzetten van 0700 tot (0900 OF zonsopkomst) indien de zonsopkomst na 0700 is.
Dit kan volgens mij niet met de eenvoud van een timer.
De voorgestelde 'formule' werkt ook niet helaas. Ik heb dit:

Afbeeldingslocatie: http://cops.jsierink.nl/domo.png

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-04 22:17

Matis

Rubber Rocket

raven22 schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 08:42:
De voorgestelde 'formule' werkt ook niet helaas. Ik heb dit:

[afbeelding]
Ik heb de volgende blocky voor mijzelf geschreven:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hgGWCtU.png

Ik zal het even toelichten;
Zet de lamp aan als deze nog niet aan is, wanneer de tijd kleiner is dan zonsopkomst en de tijd tussen de 0630 en 0830 ligt.
Zet de lamp weer uit als deze aan is, wanneer de tijd tussen de 0830 en 0900 ligt.

[ Voor 26% gewijzigd door Matis op 18-10-2014 20:42 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Nas_je
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-03-2024
Ik probeer via een Blocky de temperatuur van mijn Essent (icy) E-Thermostaat om 17:00 te verhogen naar 19 graden

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/d42552537744b28f315d337c0311a083.jpg

Echter krijg ik een foutmelding in het logboek om 17:00 namelijk "Error: Malformed action sequence!"

Doe ik iets fout of kan dit Überhaupt niet?

• Nas_je
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-03-2024
RudolfR schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 13:11:
Is dat 'E-Thermostaat ingesteld actual.'-blok niet alleen bedoeld om uit te lezen?
Volgens mij niet want als ik de temperatuur via het menu overige aanpas gaat het wel goed. Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/6aff9bc90b94e3e332f93db4247747b2.jpg

Value aanpassen naar de gewenste temperatuur en op Update klikken.

[ Voor 9% gewijzigd door Nas_je op 23-10-2014 13:35 ]

• DennusB
  • Niet online
Ik zit een beetje te stoeien met Blockly... ik heb een dummy switch om aan te geven of ik thuis ben, nu heb ik dit :

Afbeeldingslocatie: http://www.snap2share.nl/getfile/4Zhd88DmmWvQ1ecmhuoy.png
Maar ik wil er nu eigenlijk die AND nog aan vast krijgen, maar dat kan niet zo te zien? Iemand enig idee hoe ik AND's toe kan voegen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• DennusB
  • Niet online
RudolfR schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 13:56:
Het blok dat nu aan de If staat, moet in de AND.
En de AND moet waar de 'Thuis'-switch nu staat.
Thanks, dit dus ?

Afbeeldingslocatie: http://www.snap2share.nl/getfile/Fuo3EvpaODyb0trqp3DI.png

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:26

Nicap

Tsssk....

Ik heb vandaag met smart gewacht om mijn lampen met zonsondergang aan te zien gaan..... helaas. Er gebeurde niets.

Volgens mij is deze blockly goed:

Afbeeldingslocatie: http://www.verbij.net/web_images/sunset.jpg

Event is ook active.

In Applicatie instellingen staat onderaan bij Event Systeem (Lua/Blockly/Scripts): het vinkje niet aan.

Wat kan er misgaan.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ik heb hem nu zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.verbij.net/web_images/sunset2.jpg

Ik heb hem getest door "time > sunset" te vervangen door "time >= 21:26" en dan de "off" en "on" om te draaien zodat de lamp dan uitgaat.

De lamp gaat dan wel uit, maar gaat dan gelijk weer aan.

Ik moet nog even de logica door krijgen volgens mij.

edit:

Net nog even weer getest, maar dan met time > 21:35 en dan gaat hij uit en blijft hij uit. Wat is de logica waarom >= niet werkt?

[ Voor 17% gewijzigd door Nicap op 23-10-2014 21:44 ]

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:29

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Nicap schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 20:44:
Ik heb vandaag met smart gewacht om mijn lampen met zonsondergang aan te zien gaan..... helaas. Er gebeurde niets.

Volgens mij is deze blockly goed:

[afbeelding]

Event is ook active.

In Applicatie instellingen staat onderaan bij Event Systeem (Lua/Blockly/Scripts): het vinkje niet aan.

Wat kan er misgaan.
Ik heb een dummy switch gemaakt die aangaat een 10 minuten na zonsondergang en uitgaat 10 minuten voor zonsopkomst.
Deze blockly werkt bij mij al een jaartje
Afbeeldingslocatie: http://www.snap2share.nl/getfile/G8xkxUIs73GkwmLJXICB.jpg

• JvdW
schmm schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 23:00:
[...]

Heb je ook de rest van de wiki doorlopen? en daarmee bedoel ik de rc.local aanpassen etc? want ik heb ook de wiki doorlopen en bij mij functioneert het goed.

En wat bedoel je met Alarm Clock?
rc.local aanpassen is alleen bedoel om mailIP uit te voeren na reboot.
Als je ./mailIP uitvoert moet je gewoon een mailtje krijgen.
Na het uivoeren van het script ./mailIP komt na enige tijd letterlijk de melding Alarm Clock als tekst in de shell te staan en verder niets.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Jcd7iho.png

Uit de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
pi@raspberrypi ~ $ tail /var/log/mail.log
Oct 23 22:45:46 raspberrypi sendmail[3091]: s9NKjkt3003091: from=pi, size=390, class=0, nrcpts=1, msgid=<20141023204445.GA3082@raspberrypi>, relay=pi@localhost
Oct 23 22:45:46 raspberrypi sm-mta[3104]: s9NKjk55003104: from=<pi@raspberrypi>, size=535, class=0, nrcpts=1, msgid=<20141023204445.GA3082@raspberrypi>, proto=ESMTP, daemon=MTA-v4, relay=localhost [127.0.0.1]
Oct 23 22:45:46 raspberrypi sendmail[3091]: s9NKjkt3003091: to=***@outlook.com, ctladdr=pi (1000/1000), delay=00:00:00, xdelay=00:00:00, mailer=relay, pri=30390, relay=[127.0.0.1] [127.0.0.1], dsn=2.0.0, stat=Sent (s9NKjk55003104 Message accepted for delivery)
Oct 23 23:00:01 raspberrypi sm-msp-queue[3275]: My unqualified host name (raspberrypi) unknown; sleeping for retry
Oct 23 23:01:02 raspberrypi sm-msp-queue[3275]: unable to qualify my own domain name (raspberrypi) -- using short name
Oct 23 23:20:01 raspberrypi sm-msp-queue[3555]: My unqualified host name (raspberrypi) unknown; sleeping for retry
Oct 23 23:21:01 raspberrypi sm-msp-queue[3555]: unable to qualify my own domain name (raspberrypi) -- using short name
Oct 23 23:40:02 raspberrypi sm-msp-queue[3855]: My unqualified host name (raspberrypi) unknown; sleeping for retry
Oct 23 23:41:02 raspberrypi sm-msp-queue[3855]: unable to qualify my own domain name (raspberrypi) -- using short name
Oct 23 23:48:07 raspberrypi sendmail[4001]: My unqualified host name (raspberrypi) unknown; sleeping for retry
pi@raspberrypi ~ $

[ Voor 110% gewijzigd door JvdW op 23-10-2014 23:56 ]

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:26
Ik heb nu een dag Domotics draaien. Werkt op zich goed icm mijn S0 pulsen teller. Ik hen reeds een RFXcom in bestelling staan voor de communicatie met mijn KAKU schakelaars voor de volgende fase. De software draait op een Rasberry Pi.

Met de S0 pulsen teller heb ik echter twee problemen.

1. ik heb de 5 poort versie, blijkbaar is enkel de 2 poort versie ondersteund? klopt dat?
2. Op een van de poorten die ik meet worden zo nu en dan (3 a 4 keer per dag), heel kort enorme vermogens gemeten. Dan praat ik over getallen van 78.000 en gisteren zelfs een piek van 920.000. Ze zijn zo weer weg, maar door die enorme waardes kloppen de kWh natuurlijk niet meer. Daarnaast zijn de werkelijke vermogens op die groep nog nauwelijks zichtbaar in de grafiek doordat de schaal wordt aangepast.

Is dit een bekend probleem? Ik zat te denken aan een oplossing waarin de database waardes gespiegeld worden tegen een filter die er voor zorgt dat alle waardes boven 3600 Watt genegeerd worden. Heeft iemand hier reeds ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hPlf1fHyTaFUJald7PuRGhF5/full.jpg?nohitcount=1

[ Voor 4% gewijzigd door TLer op 25-10-2014 11:07 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bing69 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 10:11:
[...]

Ik heb het opgelost door een variabele te maken en die op 1 te zetten als aan de voorwaarde voldaan is. In de middag zet ik hem weer op nul.
Dus aan het begin van je blocky controleer ik of hij 0 is zo ja wordt het script uitgevoerd en zet ik de var op 1 en het script wordt niet meer uitgevoerd. IK zelf pas het toe in combinatie met een schemerschakelaar om te voorkomen dat het licht aan/uit aan/uit etc dus gaat denderen.
Handig, zoiets nu ook net dus gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KD9vTN42J4j7DOYoJw7KhpGK/full.png

Hier kijkt hij naar de dummy die via een timer een half uur voor zon onder aan gaat.
En naar de voorwaarde die dus op On gezet wordt en daardoor het geheel maar 1x uitgevoerd kan worden.
Als laatste voorwaarde de keukenlamp. Als we thuis zijn is de keukenlamp eigenlijk altijd aan namelijk, dus dat is de aanwezigheidsfactor.

Vervolgens zet ie de 2 lampen in de woonkamer aan, en de dummy wordt op On gezet zodat het geheel maar 1x uitgevoerd kan worden. Vroeg in de ochtend zet ie de dummy's weer allebei uit.

Het uitzetten van lampen blijf ik denk nog een beetje handmatig doen, aangezien we soms om half 7 eten maar ook sporadisch om 8 uur. En dan heb ik geen zin om plots in een donkere eethoek te zitten :+. Al ga ik wel alles in de woonkamer afschakelen zodra de keukenlamp uit gaat. Ook die max. 1x uitvoeren, want tijdens het kijken van een film maken we alles donker, op 1 lamp na.

Ook nog even aan de slag met de CV, dat als de buitendeur open is de streefwaarde 2 graden omlaag gaat ofzo. Heb nog geen module voor de CV, maar voorlopig doe ik dat dan even via een URL aanroepen waarmee de Homewizard dan vervolgens de Heatlink instelt.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 25-10-2014 14:36 ]

• DennusB
  • Niet online
Ik heb nu de Aeon Labs USB stick aangesloten maar lijk hem niet te kunnen kiezen in Domoticz :

Afbeeldingslocatie: http://www.snap2share.nl/getfile/w3xJ2gOHpGeGBfWyq0sW.png
Iemand enig idee hoe ik hem moet toevoegen?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Dylantje2 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 21:04:
Zet in je domoticz settings bij login de andere optie eens aan
Welke login bedoel je precies?

Afbeeldingslocatie: http://www.verbij.net/web_images/login-t.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Nicap op 26-10-2014 11:37 ]

Hoe is bij jullie het uitlezen van de slimme meter met Domoticz gegaan vannacht? Tussen 2 en 3 kreeg ik extreem hoge waarden terug...

Eerst
01:30 > 72W
2:00 > 313,200W (313 duizend dus)
En na 3:00 was het gewoon weer normaal.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/h7tSKzjcgoaywqb5lxQZrzWC/full.png

Kan haast niet anders dan dat het iets met de zomer/wintertijd omschakeling te maken heeft. Mijn Arduino die de slimme meter ook uitleest had er namelijk geen last van. Maar die is ook een stuk dommer opgesteld, die doet niks met zomer/wintertijd.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 26-10-2014 09:06 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kijk, en dat zijn dan de dingetjes die het leven weer wat makkelijker maken :+ (En waarin homewizard enorm faalt IMHO)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FnCs8pV7d5Kk0tw2pvub2JcH/full.png
Als ik thuis ben staat keukenlamp eigenlijk altijd aan, dus als dat het geval is, en het is buiten koud, dan gaat de dummy aan en zet ie de homewizard heatlink aan op 19,5 graden (nu even op /60, wat dus 1 uur is)
En als de lamp uit is mag de CV weer op de lage stand.

Eigenlijk mag er dan ook nog een invloed in als de schuifpui langere tijd is geopend. Maar aan de andere kant is dat wat mosterd na de maaltijd, warmte is dan al vervlogen. Dus laten we maar gewoon de deur zoveel mogelijk dicht houden ;)

edit: oh, zie dat het nog weer wat makkelijker kan, door de URL's gewoon bij de dummy als on/off actie in te vullen. Dan kun je ook eenvoudig de temperatuur hoog/laag zetten door de schakelaar aan/uit te zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 29-10-2014 14:32 ]

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gewoon set = off, dat kan ook gewoon bij een dimmer.

Edit: Net even getest en dit werkt gewoon met mijn hue lampen.

Ik had een blocky gemaakt om mijn verlichting om 0:00u uit te zetten met een random functie van 30 minuten. Hiervoor had ik de volgende blocky gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i952.photobucket.com/albums/ae4/blueone0/Capture_zpse1114608.jpg

Echter geeft deze de foutmelding "Error: Malformed action sequence!" in het logboek wanneer deze actief wordt. Zonder random functie werkt het wel gewoon, weet iemand wat ik verkeerd doe? Ik wil wel dat de lampen tegelijk uitgaan binnen dat blok.

[ Voor 5% gewijzigd door Avvd op 29-10-2014 23:06 ]

• Avvd
  • Niet online
@RudolfR:
Dit werkt bij mij gewoon:

Afbeeldingslocatie: http://i952.photobucket.com/albums/ae4/blueone0/hue_zps13b9d753.jpg

De lamp "Zithoek" is ook een hue lamp.

[ Voor 4% gewijzigd door Avvd op 30-10-2014 14:43 ]

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Yobby schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 09:18:
[...]

Waarom kijken of hij "aan" staat?
Als je hem "uit" zet, blijft hij uit als hij dat al was, en gaat hij uit als hij op een andere waarde stond.
Ik kijk als hij aan staat zodat hij uit gaat als ik of mijn vrouw niet thuis is.Maar dat werkt nu dus niet omdat hij geen status on of off heeft als je hem met de slider hebt gewijzigd. Dan is de status namelijk:
"set level: xx%" en werkt de Blockly niet.

Zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.verbij.net/web_images/sunset-weg-t.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Nicap op 30-10-2014 16:58 ]

Volgens mij moet het op deze manier kunnen:

IF schakelaar_virt = On AND tuinverlichting = Off
DO Set tuinverlichting = on
ELSE IF schakelaar_virt = off
SET tuinverlichting = off

De ELSE IF kun je krijgen door bij 'Control' (in de event editor) het blokje met de blauwe plus te pakken. De ELSE IF kun je dan onder de IF slepen in de popup die verschijnt nadat je hem op je 'werkgebied' hebt gesleept.

Iemand een idee waarom dit niet werkt? De "IemandThuis" schakelaar wordt niet geactiveerd. Terwijl id37 wel aan staat (36 is uit).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oksEop8s4jqi69DqfBMVfXWX/full.png
Weet iemand trouwens hoe het kan dat data van Wunderground allemaal in 1 device wordt gegooid?
Of zou dat door het weerstation komen?

Dit zijn de virtuele devices die ik heb gekregen na het toevoegen van Wunderground hardware:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/okwOSyjRLhx4fULMj4VFiZM8/full.png
Heb er 3 uit m'n buurt toegevoegd, maar allen hetzelfde probleem.

Op deze manier kan ik toch nooit een vergelijking op buitentemperatuur doen in een event, om dat er meerdere variabelen in het apparaat staan 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2014 13:28 ]

hendrik12345678 schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 15:09:
waarom zo moeilijk?
zet bij het apparaat welke je schakelen wilt gewoon een timer, deze zet je op een kwartier voor zonsondergang aan, en dan zet je er nog eentje in om hem uit te schakelen

[...]
Dat komt er dan bij mij zo uit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/xct0sl.jpg

Gaat dat dan werken zo?

¯\_(ツ)_/¯

• DukeBox
Bij 20.2 graden is 67% prima.
Afbeeldingslocatie: http://www.airfresh.nl/_wp_generated/wp8c9483ae_02.jpg

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Post je blockly eens. En dan het plaatje, niet overtypen.

Deze zou bijvoorbeeld moeten werken met een virtuele switch die aangaat bij zonsondergang:
Afbeeldingslocatie: http://www.verbij.net/web_images/sunset-test.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door Nicap op 02-11-2014 12:50 ]

Ik heb nu dit. Dit is nav. een voorbeeld op een ander forum, maar ik kan hier dus niet mee testen. Ik kan hier namelijk ook geen kwartier vóór of ná instellen helaas. Als dat wel had gekund, dan had ik daarmee kunnen testen door ipv een kwartier een aantal uren in te vullen. Iemand?

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/mhu97s.jpg

¯\_(ツ)_/¯

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tQzv9JZbQSSZI9mTDetF3X7G/full.png

Daarmee sprong zonet bij mij om 15:52 de lamp aan.

Wat na opslaan van het event vaak ook nog helpt is om de schakelaar die het event aan zou moeten zetten, zelf even handmatig aan te zetten en weer uit. Heb al vaker gemerkt dat de Pi dan ineens wakker schrikt omdat hij verandering ziet in de status van die schakelaar, en dan ziet dat er een event bijhoort ofzo.

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2014 15:55 ]

Mooi, dan gaan de events e.d. dus tenminste goed.
Maar wat ik niet snap, waarom wil je dat via de Blockly doen? Je kunt toch die sunset/sunrise bij de schakelaar zelf instellen onder 'Timers' :? En niet alleen op precies sunset/sunrise, maar ook ervoor/erna.

Mocht je nog wel extra parameters willen, en dus bij de events uitkomen, dan moet je gewoon een virtuele schakelaar aanmaken, daar de gewenste schakelmomenten in zetten, en die virtuele schakelaar dan als check gebruiken ipv tijd/sunset/sunrise.

IF tuinlampjes = off AND virt_schakelaar = On
DO SET tuinlampjes on
ELSE IF tuinlampjes = on AND virt_schakelaar = off
DO SET tuinlampjes off

Op die manier moet het gewoon werken....

Je virtuele schakelaar moet dan de volgende momenten hebben onder 'Timers':
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1ZkEbi7KkO4UMdMMtY4i7SZJ/full.png

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2014 16:03 ]

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hx8pwrfBTaQCBrn5BclNnVLz/full.png

Die zorgt er voor dat als het donker is, en er komt iemand thuis, dat het licht dan aangaat (als dat uit stond). Deze gebruik ik al een poosje en werkt goed.

IemandThuis = virtuele switch. Wordt via een ander event ingeschakeld. Dat event kijkt of 1vd2 virtuele switches (=telefoons) aan staat, en als dat zo is schakelt hij 'IemandThuis' aan.

En die 'IsDonker' is ook een virtuele, die wordt aangezet dmv de timers die ik bij de schakelaar zelf heb ingesteld.

Groene is een variabele, daarmee kan het event maar 1x aangezet worden (anders kreeg ik hem met afstandsbediening niet meer uit). Bij de ELSE IF kijkt hij of het donker is, en als er niemand thuis is zet hij de variabele weer naar 0. (Zodat wanneer ik thuis ben geweest in het donker, ik even weg ben geweest, het licht weer aanspringt zo lang het nog donker is).

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2014 16:11 ]

Ik heb nu dit voor de zonsondergang, hoe kan ik het dan verbeteren? Kan ik dan beter gewoon de reguliere spots gebruiken en niet de virtuele spots als check + schakelaar?

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/zyhfr6.png

[ Voor 44% gewijzigd door M.v.Veelen op 02-11-2014 18:56 ]

¯\_(ツ)_/¯

Ja, als het voor jezelf allemaal duidelijk is, wil dat nog niet zeggen dat het voor een ander duidelijk is. Ik dénk dat ik het nu heb zoals ik het wil hebben (al moet ik de 5sec nog naar 900sec zetten), morgenochtend zal duidelijk worden of het ook echt zo is. Ik heb het nu voor zonsondergang als volgt staan:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/vd08sl.png

¯\_(ツ)_/¯

Hmmm ik kwam net thuis en het licht was niet aan. Event niet getriggerd blijkbaar. Handmatig even de switch van de lamp aan en weer uit bediend, en toen floepte het licht gelijk weer aan dankzij het event.

Wel een beetje vreemd, want alle condities waren er om het licht aan te zetten

Hier m'n event:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JPeSnePwZVJJOjFEI3wxMxXN/full.png
Excuses voor de leesbaarheid :P Maar alleen in dit formaat kreeg ik alles leesbaar in beeld :+ Door erop te klikken wordt hij nog ietsje groter.

IemandThuis was aan
Die 15min voor zonsondergang stond aan
LEDstrip stond uit
En de variabele op 0

En toch triggerde het script dus pas nadat ik de lamp handmatig aanzette, en weer uit. Bugje?

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2014 17:24 ]

Nav. de app 'Pilot' op m'n iPhone is het licht helaas niet ingeschakeld bij thuiskomst. Nog even de settings nagekeken en alles stond wel goed. Raar, want het leek zo mooi te zijn op die manier. Toch nog maar eens met Blockly proberen dan....

Edit:

Maak ik nu een denkfout? Ik heb alles ingesteld (de router, vast IP adres voor de iPhone), enz. enz. en wil nu kijken of er iets wordt getriggerd. Maar als ik het als volgt doe, dan gebeurt er niets:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2lm6j36.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door M.v.Veelen op 03-11-2014 19:31 ]

¯\_(ツ)_/¯

Graag gedaan ;)

Je kunt beter deze pakken: http://www.klikaanklikuit...bouw-schakelaar-awmr-232/ die heeft alleen bruin en zwart nodig. Diegene waar jij naar linkt heeft ook een blauwe draad nodig, en dat zie je in NL niet zo veel, behalve als er ook een stopcontact vlakbij de schakelaar zit ofzo.
Edit: Hmmm bij KaKu zeggen ze: Indien het gaat om LED verlichting of spaarlampen dient u te kiezen voor de AWMR-300 in plaats van de AWMR-230.. Dat is wel weer grappig, want bij de inbouwdimmer die ik gebruik (AWMD-250) is dat niet nodig, die werkt ook gewoon met LED-lampen en spaarlampen met alleen een bruine en zwarte draad. Ik vermoed dat er bij de dimmer een stroompje blijft lopen, waar dit bij de schakelaar blijkbaar niet mogelijk is.

Hotelschakeling: http://www.klikaanklikuit...ossingen/hotelschakeling/
Je pakt dus een AWMR-230 en plaatst die achter de schakelaar waar je bruin en zwart hebt. Huidige schakelaar sluit je aan op die witte draden. Bij de tweede schakelaar haal je de zwarte draden los en plaats je een inbouwzender, zoals deze. De AWMR-230 en die inbouwzender koppel je vervolgens aan elkaar.

Ik weet alleen niet hoe dat dan gaat met de stand van de schakelaar, normaal staat de ene schakelaar omhoog en de andere omlaag. Maar aangezien dit net even anders werkt kan het zijn dat je eerst de tweede schakelaar aan moet zetten, en dan weer uit om het licht uit te zetten als je het met de andere schakelaar aan had gezet.

Ik zou gewoon het spul in huis halen en er mee gaan testen, als het niet bevalt breng je het weer terug, doet Gamma nooit moeilijk over (desnoods zeg je dat je het qua bereik niet kon redden als ze er over gaan zeuren dat de verpakking open is ofzo).

P.S. Het KaKu spul is t/m 9 nov nog in de aanbieding (30% korting + 20% keuzekorting) bij Gamma ;) Inslaan dus :9

Edit: Je moet in de tweede muurdoos wel even zwart doorverbinden, kijk maar naar dit plaatje: http://www.zegstudios.nl/hotel/hotel.jpg Anders is het schema niet rond ;) 1 zwarte draad komt in principe te vervallen dan. Beste gewoon even meten wat waarop zit aangesloten. Ik zou wel zorgen dat je de draden in de leidingen laat zitten, dan kun je later altijd nog terug naar de originele situatie. Zeker als er flexbuis is gebruikt tijdens de bouw dan kan het een hel zijn om er later weer draden door te moeten trekken.

Samengevat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/spxs6UbzMUgvStiJw2SBW0Fp/full.png
  • De zwarte draad met groen komt te vervallen
  • In het oranje vak plaats je een lasdop
  • Wolkje = om aan te geven dat het los staat van de bedrading. Volgens mij werkt die inbouwzender met een batterijtje
  • Grijs = de witte draden op de modules. Daar sluit je je bestaande schakelaar op aan

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2014 08:20 ]

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
M.v.Veelen schreef op donderdag 06 november 2014 @ 12:04:
Dat dus :)

Net een setje schakelaars gehaald en staan kijken wat ik voor die hotelschakeling moest hebben. Wat ik ook kan doen is: de bestaande schakelaars loshalen en daarachter elk een draadloze mini inbouw zender AWMT-003 plaatsen en dan op het lichtpunt een mini inbouw schakelaar AWMR-230.
Hotelschakeling met KaKu kan heel goed. Je moet er wel voor zorgen dat de gebruikte draden allemaal spanningsloos zijn!

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/95030_amwr210hotelschakeling_2.jpg

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:00
Eens even zien of jullie me kunnen helpen. Ik wilde graag weten wie er voor de deur staat, dus er is een camera gericht op de voordeur en ik heb mijn bel voorzien van een Fibaro binaire sensor. Het werkt uitstekend, maar vandaag zag ik dat ik de connectie kwijt was met de sensor. Een rode bol met een wit uitroepteken. Ik heb het wel weer goed gekregen maar volgens mij doe ik iets fout. Ik weet alleen niet wat.

Schakeling naar idee van robbshop : http://www.robbshop.nl/over-z-wave/z-wave-projecten#deurbel

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q59/asingb/Computert/IMAG0770_zpsnxdyi3hg.jpg

De binaire sensor wordt gevoed door een 12V DC adapter. Deze is ook de bron voor de schakelkant van het relais en de deurbel. Drukt er iemand op de bel, dan verbreekt de sensor de doorverbinding, het relais schakelt af, de stroom door de deurbel wordt onderbroken en ook hier zit een spoel in. Daarna klinkt de gong en krijg ik een bericht op de telefoon met een foto.

Ik vraag me alleen af hoe ik aan de rode bol met het uitroepteken kom en wat dat betekent...

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• tozzke
  • Laatst online: 23:42

tozzke

aka tozzert

Sinds kort ook met Domoticz aan het stoeien (op een raspberry pi en icm Hue) en ik krijg het maar niet voor elkaar om dmv een variabele een (al dan niet softwarematig) lichtpuntje te schakelen.
Om alles even uit te sluiten heb ik het zo minimaal mogelijk opgezet:
Event 1:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tZeuuTY.png
Event 2:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/trB9KPi.png

knop uit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3YMykKj.png
variabele met knop uit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/krS8syi.png
knop aan:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JXtJDOo.png
variabele met knop aan:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8rg5nUG.png

De variabele schakelt tussen 'licht' en 'donker' maar de testlamp gaat niet aan.
Iemand die ziet waar de fout zit?
overigens gebeurt er hetzelfde als ik die variabele als integer instel met 1 en 0 als licht en donker
Vandaag dit relais met optocoupler binnengekregen: http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RTPKeUNVdTNuntdmGN1B8IXS/full.jpg

Werkt perfect met de Raspberry. Heb hem op GPIO17 aangesloten.
Een relais direct voeden is teveel gevraagd voor de GPIO pinnen, maar omdat deze via een optocoupler werkt is er maar een heel klein stroompje nodig, en werkt het perfect.

Je moet trouwens voor je Domoticz start de pins declaren ('gpio export 17 out'). Nu staat er in de wiki:
Probably the best place is in /etc/rc.local or in the domoticz.sh script.
Waar zetten jullie die GPIO commando's neer? In rc.local? Want in Domoticz.sh ben je het kwijt bij een update van Domoticz waarschijnlijk?

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2014 11:50 ]

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Blueone schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 19:30:
Met z-wave/zigbee/hue kan het met het kaku materiaal kan het niet.
Ik heb dus alleen Hue-compatible devices (ook livingwhites lampen en plugin dimmers) en ik zie inderdaad mooi de status veranderen in Domoticz.

- "Ruststand":
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/I7EiQTf.png

- Blockly:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/firpzTo.png

- Schakelen van 'Plafond PC' in Domoticz, als beide uit zijn, resulteert in:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vuMG9Vp.png

- Schakelen van 'Plafond PC' buiten Domoticz om, als beide uit zijn, resulteert in:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/f1jWvIn.png

edit:

Je ziet dus keurig de status veranderen maar de blockly laat hij voor wat het is zodra je buiten Domoticz om dat lichtpuntje schakelt

[edit 2]
Nu kom ik er ook achter dat wanneer ik in Domoticz 'Plafond PC' aanzet dmv de slider, hij de blockly ook links laat liggen en 'Plafond TV' dus niet meeschakelt
[/edit 2]

[ Voor 18% gewijzigd door tozzke op 14-11-2014 19:49 ]

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VrkzRHnHNCpxFxBOgXOF26Gr/full.png
Dat werkt sowieso (net nog getest namelijk). Via Gmail moet het ook wel kunnen, anders zou dat vinkje voor die camera snapshots er ook niet staan denk ik :p

• vanputten80
precies dezelfde settings.

Afbeeldingslocatie: http://oi57.tinypic.com/2uix9ht.jpg

• bing69
Je van en naar adres is hetzelfde, dat is het probleem.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30778799/Naamloos.png

[ Voor 14% gewijzigd door bing69 op 16-11-2014 10:42 ]

Bing

Van je eigen Gmail naar je eigen Gmail sturen is inderdaad geen probleem, dat doe ik met 2 Synology's ook, en dat gaat elke dag prima :)

Heb hier overigens het event voor de kerstboom alweer klaarstaan :9
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YZyrJyMfNwqf43Zf2dUEkquP/full.png
Ik heb net even voor je gekeken, en op m'n Synology gebruik ik deze werkende instellingen voor Gmail:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yOsaimev8QKv5PNCnMyPXrN6/full.png
Daarmee stuur ik mails aan mijzelf bij storingen enzo.

Gebruik je overigens 2FA bij Gmail? (Two factor authentication, waarbij je wachtwoord + tokennummer moet invoeren bij inloggen) Want dan moet je applicatiespecifieke wachtwoorden aanmaken bij Gmail. Moest ik ook doen. Is overigens ook wel weer handig, want dan kun je in je account overzicht per applicatie de rechten intrekken.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2014 12:17 ]

• tozzke

tozzke

aka tozzert

ThinkPadd schreef op zondag 16 november 2014 @ 12:00:
[...]

Heb hier overigens het event voor de kerstboom alweer klaarstaan :9
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YZyrJyMfNwqf43Zf2dUEkquP/full.png
moeten die 'AND' en 'OR' bij die tijdsvoorwaarden niet precies andersom staan?
dus in de bovenste regel OR en bij de onderste AND
De eerste voorwaarde wordt nu volgens mij nooit 'waar' omdat het nooit zowel vóór 1:00u kan zijn als ná 6:15u tegelijk (0:00u - 23:59u)
Bij de Else if slaat de tijdsvoorwaarde nu nergens op omdat je met '< 6:15', '> 1:00u' ook al te pakken hebt

• Avvd
  • Niet online
Ik ben bezig geweest met een blocky i.c.m. de temperatuur van mijn woonkamer. Daarvoor heb ik de volgende gemaak:

Afbeeldingslocatie: http://i952.photobucket.com/albums/ae4/blueone0/temp_zpsfdf25c4a.jpg

Echter verandert de schakelaar niet van status als de temperatuur boven de 20.5 graad komt (ik heb het ook met een komma geprobeerd). Kijkt hij gewoon om de minuut naar deze blocky of alleen als de temperatuur wijzigt?

• tozzke

tozzke

aka tozzert

als ik het probeer met de temperatuur van m'n raspberry pi, werkt het prima, TESTlamp1 schakelt prima in en uit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lW0tYO9.png

• bing69
Blueone schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:28:
Ik ben bezig geweest met een blocky i.c.m. de temperatuur van mijn woonkamer. Daarvoor heb ik de volgende gemaak:

Echter verandert de schakelaar niet van status als de temperatuur boven de 20.5 graad komt (ik heb het ook met een komma geprobeerd). Kijkt hij gewoon om de minuut naar deze blocky of alleen als de temperatuur wijzigt?
Hier nog een idee die tot tevredenheid werkt:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30778799/temp.png

Bing

• MeaMea
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04 14:03
Gents, en ladies natuurlijk

Ik heb iets waar ik het verschil niet zo in snap maar het 1 werkt wel en het ander niet.
Doel is een kachel op temperatuur te sturen en voor en na een bepaalde tijd een ander setpoint te nemen Dus ik had:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EwuQtDt.png
Dat werkt prima, veranderd in:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KV8gF8b.png
En dat met achter liggend:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Klqujxs.png

Wat is nu echt het verschil hiertussen, zal iets met string float conversie zijn maar, ....
Hoe kan je dan je setpoint maken en dat vergelijken?

[edit: image link, dank voor de melding ;)]

[ Voor 43% gewijzigd door MeaMea op 19-11-2014 20:27 ]

• Wirehead
  • Laatst online: 01-04 08:05
Geraak er niet aan uit hoe ik het volgende kan doen. Even een situatieschets: ik wil na verloop van tijd een Zwave RFID reader gebruiken om het systeem in arm/disarm te schakelen. Dan moet je natuurlijk wel de tijd krijgen om de tag voor de reader te houden en disarm te drukken.

Nu heb ik onderstaand als event, bij een "breach":
Afbeeldingslocatie: http://www.wirehead.be/assets/condition.png

Hoe zorg ik er nu voor, dat dit pas na bvb 15 secs wordt getriggerd?

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• tozzke

tozzke

aka tozzert

hoe leg jij dit dan uit? :)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UZcvXRB.png

• Wirehead
Hier nog enkele voorbeelden van blockly events - het geeft anderen misschien nog wat ideeën:

Afbeeldingslocatie: http://www.wirehead.be/assets/bathroom-heating.jpg
Zet de verwarming in de badkamer aan voor 90 minuten om 05u, op alle weekdagen behalve woensdag.

Afbeeldingslocatie: http://www.wirehead.be/assets/bathroom-ventilation.jpg
Als de relatieve vochtigheidsgraad in de badkamer groter of gelijk aan 75% wordt; zet de ventilatie aan voor tenminste 15 minuten. Indien na die periode nog niet tenminste 74% gehaald wordt, dan gaat deze nogmaals 15 minuten draaien. Op die manier moet je geen hysteresis inbouwen in het blockly event.

Afbeeldingslocatie: http://www.wirehead.be/assets/tv-dim.jpg
Voor deze functie gebruik ik een script dat de status van een IP monitored. Mijn smart TV is verbonden met het interne netwerk, en dus kan ik makkelijk achterhalen als deze aan of uit is. Indien het na zonsondergang is; en de lichten in de living staan aan - en de TV gaat aan; dan dimt Domoticz de lichten naar 20%. Net dat tikkeltje relaxter :9

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Wirehead
ThinkPadd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 07:55:
[...]

Leuke voorbeelden :) Wat heb je voor verwarming in je badkamer? Elektrisch? En hoe stuur je die aan? Een KaKu ertussen ofzo?

Die laatste is ook leuk bedacht. Zou ik zelf ook wel willen implementeren, maar helaas heeft m'n TV geen netwerkaansluiting :-(
De verwarming is een elektrische (oliegevulde)radiator die tevens ook dienst doet als handdoekdroger.
Zo eentje dus: Afbeeldingslocatie: http://www.easyfairs.com/typo3temp/pics/bb0bdb6c6b.jpg
Ruimte is best goed geïsoleerd - dus is meer dan voldoende. En na het opwarmen geeft die ook nog een tijdje z'n warmte af. Nu zit er nog een KaKu tussen. Hier komt binnenkort een Fibaro module tussen / achter het stopcontact. Staat net ietsjes netter (een AWS-3500 zou ook kunnen, maar het bereik hiervan is dramatisch...).

Voor je televisie zou je een IR-bridge kunnen bouwen. Kwestie van de aan-uit van je infrarood AB te interpreteren ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Wirehead op 28-11-2014 08:03 ]

Pagina: 1 2 3 4 5

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de GitHub repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door