• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 10:32
Parklife schreef op maandag 10 juli 2017 @ 06:25:
Ik heb er 3 aangeschaft. 2 werken prima met de bijgeleverde app. 1 heb ik apart gehouden om te flashen. Alles aan de USB naar TTL dongle gesoldeerd, headers er op en gaan! De eerste poging mislukte door een slecht contact. Een 2e poging lijkt te lukken, althans, ik krijg geen foutmeldingen tijdens het flashen. Maar de switch blijft vervolgens dood.

-Hoe functioneerd het ledje met de nieuwe firmware? Nu is hij helemaal uit.

-Hoe start de nieuwe firmware op? Gewoon stekker er in en auto-start? Of moet ik misschien iets met het knopje doen? Ik las ergens wat dat je na het flashen nog een handeling moet doen ... Reboot?

Wat kan ik nog proberen om deze te redden?

Ik heb deze manual gevolgd:
https://www.rutg3r.nl/sonoff/

[afbeelding]
Waarom wil je espeasy erop flashen? Wat is het doel dat je probeert te bereiken? Als je dat je niet weet, dan kan je beter deze firmware erop zetten:

https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota

ps als je een vraag stelt, probeer even concreter te zijn. Het heeft geen zin om te spreken over "nieuwe firmware". Er zijn namelijk 1000en verschillende soort firmware versies. Wees concreet. In dit geval heb je het over ESPEasy.

[Voor 8% gewijzigd door Lennyz op 10-07-2017 09:40]

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:40
ik zou graag een sonoff in combinatie met pimatic willen gebruiken.
Nu heb ik al wat esp's met espeasy voor temperatuur werkend over mqtt.

Dus ik zat er aan te denken om de sonoff dan te flashen met espeasy. Maar ik lees ook over mensen die Tasmota werkend hebben met Pimatic.

Wat is nu de het handigst om te gebruiken in de combi sonoff met pimatic?

Tijd van werken, tijd van rusten

• Lennyz
Driek schreef op maandag 10 juli 2017 @ 10:28:
ik zou graag een sonoff in combinatie met pimatic willen gebruiken.
Nu heb ik al wat esp's met espeasy voor temperatuur werkend over mqtt.

Dus ik zat er aan te denken om de sonoff dan te flashen met espeasy. Maar ik lees ook over mensen die Tasmota werkend hebben met Pimatic.

Wat is nu de het handigst om te gebruiken in de combi sonoff met pimatic?
Het kan met allebei. Het is meer een persoonlijke voorkeur denk ik.

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lennyz schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:37:

ps als je een vraag stelt, probeer even concreter te zijn. Het heeft geen zin om te spreken over "nieuwe firmware". Er zijn namelijk 1000en verschillende soort firmware versies. Wees concreet. In dit geval heb je het over ESPEasy.
Wat is het voordeel van Tasmota boven ESPeasy? Ik ga van de week ook 15 stuks omflashen, ik heb ervaring met ESPEasy, werkt op zich prima.

Op zoek naar software/integratie-architect?

• Lennyz
neographikal schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:14:
[...]

Wat is het voordeel van Tasmota boven ESPeasy? Ik ga van de week ook 15 stuks omflashen, ik heb ervaring met ESPEasy, werkt op zich prima.
ESPEasy is gemaakt voor de ESP8266 in het algemeen.

Tasmota is specifiek gemaakt voor de Sonoff.

De Sonoff is in zijn basis een ESP8266 met een relay op GPIO12 en een push button op GPIO0. Welke firmware je wilt gebruiken zal van je persoonlijke voorkeur afhangen. ESPEasy zal je zelf nog moeten configureren terwijl dat bij Tasmota niet zal hoeven. Ik heb geen idee of dat kan met ESPEasy, maar met de Tasmota kan je wel je firmware updaten via wifi. Je hoeft de Sonoff dan niet aan de pc te koppelen om te updaten.

Ik schrijf zelf de software voor mijn Sonoff in de Arduino IDE, dat werkt voor mij het allerbeste.

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 13:03
Lennyz schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:37:
[...]

Waarom wil je espeasy erop flashen? Wat is het doel dat je probeert te bereiken? Als je dat je niet weet, dan kan je beter deze firmware erop zetten:

Ik zal alles wat concreter formuleren. (excuses, ik ben niet heel erg thuis in deze materie/dit forum, al doende leert men)

Ik heb en RPI zero W liggen waar ik domoticz op wil gaan draaien. (dit kan nog even duren eerdat ik dit werkend heb)

Tot die tijd wil ik de sonoff's besturen met een ''andere'' app ipv. de bijgeleverde.

Toen kwam ik bij ESPeasy terecht.

Als blijkt dat de tasmota firmware ook werkt voor mijn doel, kan ik deze wellicht ook proberen.

Maar dan moet de sonoff wel opstarten, dit werkt door mijn toedoen niet meer....

edit:
-230V was niet aangesloten.
-ik heb de 3.3V gebruikt. Of dit ook daadwerkelijk 3.3V is weet ik niet, dit moet ik eens nameten.

[Voor 5% gewijzigd door Parklife op 11-07-2017 20:50]

Parklife

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-05 21:03
Geinig dat ze nu ook 3-gang versies gaan maken. Even in de gaten houden voor ons nieuwe huis.
https://www.itead.cc/sonoff-t1.html

woei!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 23:13
Parklife schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:35:
[...]

edit:
-ik heb de 3.3V gebruikt. Of dit ook daadwerkelijk 3.3V is weet ik niet, dit moet ik eens nameten.
De FTDI USB adapters die je vaak online kunt krijgen hebben wel een 3.3 / 5V selector.
Echter die schakelt alleen de signaal-niveaus en niet de spanning van de Vcc pin.
Die geeft vaak gewoon de 5V van de USB poort door.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:03
Iemand al deze gezien: http://www.electrodragon....board-spdt-based-esp8266/
Dubbel relais waarbij maak- en verbreekcontact (NO en NC) beschikbaar zijn, dus ideaal om in een wisselschakeling te steken (of om een rolluik te automatiseren waarbij de klassieke schakelaar blijft werken).

Een gewone sonoff met een relais waarbij NO en NC naar buiten komen, en die een ingangspin heeft waarop je netspanning mag zetten, lijkt me nog een onbrekende schakel.
Die zou het mogelijk maken om klassieke schakelaars te blijven gebruiken, naast domotica, waarbij domotica kan blijven status zien van je lampen en waarbij de sonoff kapot mag gaan zonder dat de vrouw er last van heeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Lennyz
Parklife schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:35:
[...]

Ik zal alles wat concreter formuleren. (excuses, ik ben niet heel erg thuis in deze materie/dit forum, al doende leert men)

Ik heb en RPI zero W liggen waar ik domoticz op wil gaan draaien. (dit kan nog even duren eerdat ik dit werkend heb)

Tot die tijd wil ik de sonoff's besturen met een ''andere'' app ipv. de bijgeleverde.

Toen kwam ik bij ESPeasy terecht.

Als blijkt dat de tasmota firmware ook werkt voor mijn doel, kan ik deze wellicht ook proberen.

Maar dan moet de sonoff wel opstarten, dit werkt door mijn toedoen niet meer....

edit:
Het zal om het even zijn wat je gebruikt. Misschien is dan in jouw geval ESPeasy makkelijker. Je Sonoff krijg je vast wel weer aan de praat.

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24
Ik ben vandaag lekker bezig geweest. Weken geleden als een stel sonoffjes besteld samen met een ftdi 3v3 usb serieel converter. Vanochten begonnen met het solderen van een header op 1 van 4. Volgde natuurlijk gewoon de wiki, knopje ingedrukt houden, usb inpluggen en scriptje draaien. Kind kan de was doen.
Zou je dus zeggen, ik had speciaal de windows PC weer eens opgestart omdat het dan makkelijker zou moeten zijn. Loop ik tegen het probleem dat ik met geen mogelijkheid de firmware er in krijg, flash faalt. Verschillende tools, verschillende firmwares geprobeerd. Alls faalt.
Uiteindelijk de macbook er maar even bij gepakt, de toolchain voor esptool.py er op gezet. En flashen vanaf de terminal. Werkt als een malle, heel vreemd.

Toen liep tegen het probleem aan de laatste stable echt boktraag en instabiel op de wifi was. Dus ik had niet echt een goed gevoel over het project, het idee was juist dat het stabieler was over wifi tov klik aan klik uit.

Dus als laatste poging versie 2 erin geflashed (dev10). En sinds dien loopt hij als een zonnetje. Schakelen van het relais werkt zeer simpel vanuit Homewizard met een IP switch.

https://f1nerd.nl

• TD-er
ymoona schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:38:
[...]
Dus als laatste poging versie 2 erin geflashed (dev10). En sinds dien loopt hij als een zonnetje. Schakelen van het relais werkt zeer simpel vanuit Homewizard met een IP switch.
Versie 2 van welk project?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ymoona
Espeasy
https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases
Ook ota updates gaan goed, maar je moet wel terug flashen maar een kleine fw omdat de nieuwe fw er niet naast past. Maar kan allemaal ota

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 15:11
Ik kreeg gisteren m'n Sonoff binnen en had 'm open gemaakt om er een pinheader in te solderen toen ik dit zag.

Foutje of een quickfix? Weet iemand hier wat meer over?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-06 12:25
toxict schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:23:
Ik kreeg gisteren m'n Sonoff binnen en had 'm open gemaakt om er een pinheader in te solderen toen ik dit zag.

[afbeelding]

Foutje of een quickfix? Weet iemand hier wat meer over?
Ziet er bij mij hetzelfde uit.

• DarkAllMan
Lennyz schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:12:
[...]

Dit is de pinout van de chip:

[afbeelding]

Dit is de achterkant:

[afbeelding]

Pak TX en RX als referentie. Dan zie je nu dat GPIO0 de 2e is vanaf rechtsonder. Gebruik een paperclip of iets dergelijks om GPIO0 en Ground met elkaar te verbinden terwijl je de Sonoff aanzet via de 3v en Ground pin. Daarna hoef je GPIO0 niet meer te verbinden met de ground.

- Het maakt niet uit met welke ground je GPIO0 verbind.
Geprobeerd, maar echter geen succes...

• Lennyz
DarkAllMan schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:02:
[...]

Geprobeerd, maar echter geen succes...
Wat is geen succes? Welke firmware?

[Voor 4% gewijzigd door Lennyz op 19-07-2017 13:43]

• DarkAllMan
Lennyz schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:43:
[...]

Wat is geen succes? Welke firmware?
Het handmatig verbinden van de GPIO0 en Ground resulteert in hetzelfde effect als de knop ingedrukt houden.
Echter, op 2 veschillende PC's met AtomIO of Arduino IDE krijg ik een timeout als hij wil uploaden.
RX/TX verwisseld.... geen verschil.

• Lennyz
DarkAllMan schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:52:
[...]

Het handmatig verbinden van de GPIO0 en Ground resulteert in hetzelfde effect als de knop ingedrukt houden.
Echter, op 2 veschillende PC's met AtomIO of Arduino IDE krijg ik een timeout als hij wil uploaden.
RX/TX verwisseld.... geen verschil.
Hmm

- Wat probeer je te flashen?
- Wat zijn je Arduino IDE settings?
- Welke FTDI adapter gebruik je?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkAllMan
Lennyz schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:58:
[...]

Hmm

- Wat probeer je te flashen?
- Wat zijn je Arduino IDE settings?
- Welke FTDI adapter gebruik je?
Ik probeer Tasmota te flashen
Arduino Settings:

Ik gebruik deze adapter:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.8937420.0.0.1wxUaG

• Lennyz
DarkAllMan schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:23:
[...]

Arduino Settings:
[afbeelding]
Ik gebruik deze adapter:
Probeer eens de Examples > ESP8266HTTPUpdateServer > Webupdater sketch te flashen.

Wel even eerst je wifi gegevens invullen. Een simpele blink sketch kan ook. De led zit op pin nummer 13.

Je instellingen staan voor de rest goed. De adapter is wellicht niet optimaal, omdat ik denk dat daar ook 5v op de TX uitgang staat.

[Voor 10% gewijzigd door Lennyz op 19-07-2017 14:35]

• DarkAllMan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Arduino: 1.8.3 (Windows 10), Board: "Generic ESP8266 Module, 80 MHz, 40MHz, DIO, 115200, 1M (64K SPIFFS), ck, Disabled, None"

C:\Users\username\AppData\Local\Arduino15\packages\esp8266\tools\xtensa-lx106-elf-gcc\1.20.0-26-gb404fb9-2/bin/xtensa-lx106-elf-ar: unable to rename 'C:\Users\username\AppData\Local\Temp\arduino_build_182600/arduino.ar'; reason: File exists

exit status 1
Error compiling for board Generic ESP8266 Module.
Archiving built core (caching) in: C:\Users\username\AppData\Local\Temp\arduino_cache_725537\core\core_esp8266_esp8266_generic_CpuFrequency_80,FlashFreq_40,FlashMode_dio,UploadSpeed_115200,FlashSize_1M64,ResetMethod_ck,Debug_Disabled,DebugLevel_None_____f4b55af17841d6c4771c8615ee5c0720.a
Sketch uses 253839 bytes (26%) of program storage space. Maximum is 958448 bytes.
Global variables use 36732 bytes (44%) of dynamic memory, leaving 45188 bytes for local variables. Maximum is 81920 bytes.
warning: espcomm_sync failed
error: espcomm_open failed
error: espcomm_upload_mem failed

This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
option enabled in File -> Preferences.

Sorry, blink test? Hoe bedoel je?

[Voor 4% gewijzigd door DarkAllMan op 19-07-2017 14:54]

• Lennyz
DarkAllMan schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:38:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Arduino: 1.8.3 (Windows 10), Board: "Generic ESP8266 Module, 80 MHz, 40MHz, DIO, 115200, 1M (64K SPIFFS), ck, Disabled, None"

C:\Users\username\AppData\Local\Arduino15\packages\esp8266\tools\xtensa-lx106-elf-gcc\1.20.0-26-gb404fb9-2/bin/xtensa-lx106-elf-ar: unable to rename 'C:\Users\username\AppData\Local\Temp\arduino_build_182600/arduino.ar'; reason: File exists

exit status 1
Error compiling for board Generic ESP8266 Module.
Archiving built core (caching) in: C:\Users\username\AppData\Local\Temp\arduino_cache_725537\core\core_esp8266_esp8266_generic_CpuFrequency_80,FlashFreq_40,FlashMode_dio,UploadSpeed_115200,FlashSize_1M64,ResetMethod_ck,Debug_Disabled,DebugLevel_None_____f4b55af17841d6c4771c8615ee5c0720.a
Sketch uses 253839 bytes (26%) of program storage space. Maximum is 958448 bytes.
Global variables use 36732 bytes (44%) of dynamic memory, leaving 45188 bytes for local variables. Maximum is 81920 bytes.

This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
option enabled in File -> Preferences.

Sorry, blink test? Hoe bedoel je?
Ik bedoel dat je gewoon even een andere willekeurige sketch upload die standaard in de Arduino IDE aanwezig zijn.

[Voor 31% gewijzigd door Lennyz op 19-07-2017 15:03]

• DarkAllMan
Lennyz schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:03:
[...]

Ik bedoel dat je gewoon even een andere willekeurige sketch upload die standaard in de Arduino IDE aanwezig zijn.
Maakt niet uit wat ik flash.... ik krijg altijd:
code:
1
2
3
4

• TD-er
DarkAllMan schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:23:
[...]

Arduino Settings:
[afbeelding]
Ik gebruik deze adapter:
En wat is de spanning die je op de Sonoff zet?
Hoogstwaarschijnlijk is dat via die adapter geen 3.3V.
Veel van die adapters hebben een schakelaartje om de I/O levels op 5V of 3.3V te schakelen en sommigen schakelen daarmee ook de Vcc spanning (niet allemaal).
Heb je de spanning gemeten die je op de Sonoff zet?
En kijk ook eens met een vergrootglas, of met een flatbedscanner, naar je soldering. Voor je het weet heb je ergens een beetje teveel soldeer zitten en dat is lang niet altijd goed zichtbaar.

• DarkAllMan
TD-er schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:42:
[...]

En wat is de spanning die je op de Sonoff zet?
Hoogstwaarschijnlijk is dat via die adapter geen 3.3V.
Veel van die adapters hebben een schakelaartje om de I/O levels op 5V of 3.3V te schakelen en sommigen schakelen daarmee ook de Vcc spanning (niet allemaal).
Heb je de spanning gemeten die je op de Sonoff zet?
En kijk ook eens met een vergrootglas, of met een flatbedscanner, naar je soldering. Voor je het weet heb je ergens een beetje teveel soldeer zitten en dat is lang niet altijd goed zichtbaar.
De Soldering zit wel goed. Ik verwacht eerder dat mijn adapter idd niet ok is. Ik zal eens een multimeter moeten aanschaffen......
De FTDI adapter heeft 2 pins, 1 voor 3.3V en 1 voor 5V. Hij zit aangesloten op de 3.3V

Beide pins gemeten, de voltages kloppen prima.

[Voor 7% gewijzigd door DarkAllMan op 20-07-2017 13:11. Reden: Toevoeging]

• Lennyz
DarkAllMan schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:57:
[...]

De Soldering zit wel goed. Ik verwacht eerder dat mijn adapter idd niet ok is. Ik zal eens een multimeter moeten aanschaffen......
De FTDI adapter heeft 2 pins, 1 voor 3.3V en 1 voor 5V. Hij zit aangesloten op de 3.3V

Beide pins gemeten, de voltages kloppen prima.
Het is lastig om te zeggen waar het door komt.

Iedere ESP8266 gaat in bootmode als je pin0 low houdt tijdens het booten (dus de knop ingedrukt houdt als je de Sonoff van power voorziet).

Het kan zijn, daar had ik nog niet aangedacht, dat jouw FTDI adapter de Sonoff niet genoeg stroom kan leveren om goed te booten. Heb je nog een andere manier om de Sonoff van stroom te voorzien? Een Arduino of externe power supply?

• DarkAllMan
Lennyz schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:18:
[...]

Het is lastig om te zeggen waar het door komt.

Iedere ESP8266 gaat in bootmode als je pin0 low houdt tijdens het booten (dus de knop ingedrukt houdt als je de Sonoff van power voorziet).

Het kan zijn, daar had ik nog niet aangedacht, dat jouw FTDI adapter de Sonoff niet genoeg stroom kan leveren om goed te booten. Heb je nog een andere manier om de Sonoff van stroom te voorzien? Een Arduino of externe power supply?
Ik denk dat ik eens een andere FTDI adapter moet proberen. Wie weet/heeft ervaringen met een ander model?

• Lennyz
DarkAllMan schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:56:
[...]

Ik denk dat ik eens een andere FTDI adapter moet proberen. Wie weet/heeft ervaringen met een ander model?
Ik heb deze twee:

1. De CH340

https://nl.aliexpress.com...1f-4222-b461-436c1aa391e7

2. FT232RL

https://nl.aliexpress.com...9c-4b2e-a5ab-975892d1f620

Beide zijn prima. Ik zou ze gewoon allebei bestellen voor dat geld.

• DarkAllMan
Lennyz schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:14:
[...]

Ik heb deze twee:

1. De CH340

https://nl.aliexpress.com...1f-4222-b461-436c1aa391e7

2. FT232RL

https://nl.aliexpress.com...9c-4b2e-a5ab-975892d1f620

Beide zijn prima. Ik zou ze gewoon allebei bestellen voor dat geld.
Thx, waarom zit er een jumper over de 3V3 en de VCC?

• Lennyz
DarkAllMan schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:50:
[...]

Thx, waarom zit er een jumper over de 3V3 en de VCC?
Om de 3V3 of de 5V te selecteren.

• Driek
ik heb eigenlijk hetzelfde probleem, Flashen wil met geen mogelijkheid lukken, en het solderen lijkt gewoon goed.
Ik zal eens kijken of ik een externe voeding er extra bij kan zetten, kijken of dat lukt.

Ondertussen maar die 2 andere usb dingen besteld...

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:19
Weet iemand of er ook een Sonoff wisselschakelaar is? Dit zou echt een uitkomst zijn. Lees namelijk wel over de Sonoff T2 en T3. dat is een dubbel polige en driedubbel polige Sonoff Touch. Maar het is onduidelijk wat de Sonoff T1 nou is. Iemand een idee!?

• TD-er

De T1 ... T3
Volgens mij is de T1 dus gewoon een met een enkele schakelaar en dus ook een enkel relais, of misschien wel solid-state relais.
Een wisselschakelaar lijkt het in elk geval niet te zijn.
Ze kunnen ook niet heel veel vermogen schakelen. Ongeveer 400 Watt (2A) per schakelaar.
Ze gaan niet passen in de gewone standaard lasdozen die je hier in NL hebt.

Ik vind ze wel mooi, vooral ook omdat je een lampje ziet op de plek waar je zou moeten aanraken. Dus ideaal in 't donker.
Echter je hebt volgens mij geen tast-feedback en ook kan zo'n blauw lampje misschien irritant zijn op sommige plekken. (vlak naast je boven de bank bijv.)
En je hebt vaak ook niet voldoende draden lopen naar de wandschakelaar en ook geen blauwe draad.
Maar volgens mij is het TASMOTA erop zetten en je hebt een WiFi-schakelaar. Moet je alleen de ontvanger bij de lampen hebben.
Dat maakt hotelschakelingen ook veel flexibeler.

Mocht het huis hier opnieuw gebouwd moeten worden, dan zou ik het niet erg vinden om naar alle aansluitpunten blauw/bruin/aarde te hebben liggen. Zwart is iets wat over een paar jaren waarschijnlijk niet meer nodig zal zijn en dan is de beperkte schakelstroom aan de wand ook niet meer een issue.
En dan kun je wandschakelaars eigenlijk wel zonder lasdoos gebruiken, gewoon op batterij. Veel flexibeler.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:03
TD-er schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 23:51:
[afbeelding]
De T1 ... T3
Volgens mij is de T1 dus gewoon een met een enkele schakelaar en dus ook een enkel relais, of misschien wel solid-state relais.
Een wisselschakelaar lijkt het in elk geval niet te zijn.
Ze kunnen ook niet heel veel vermogen schakelen. Ongeveer 400 Watt (2A) per schakelaar.
Ze gaan niet passen in de gewone standaard lasdozen die je hier in NL hebt.
[afbeelding]

Ik vind ze wel mooi, vooral ook omdat je een lampje ziet op de plek waar je zou moeten aanraken. Dus ideaal in 't donker.
Echter je hebt volgens mij geen tast-feedback en ook kan zo'n blauw lampje misschien irritant zijn op sommige plekken. (vlak naast je boven de bank bijv.)
En je hebt vaak ook niet voldoende draden lopen naar de wandschakelaar en ook geen blauwe draad.
Maar volgens mij is het TASMOTA erop zetten en je hebt een WiFi-schakelaar. Moet je alleen de ontvanger bij de lampen hebben.
Dat maakt hotelschakelingen ook veel flexibeler.

Mocht het huis hier opnieuw gebouwd moeten worden, dan zou ik het niet erg vinden om naar alle aansluitpunten blauw/bruin/aarde te hebben liggen. Zwart is iets wat over een paar jaren waarschijnlijk niet meer nodig zal zijn en dan is de beperkte schakelstroom aan de wand ook niet meer een issue.
En dan kun je wandschakelaars eigenlijk wel zonder lasdoos gebruiken, gewoon op batterij. Veel flexibeler.
Ik heb de touch (T1) en het is een relais.
Maar de T2 en T3 zijn volgens mij RF en niet WiFi, thans, alles wat ik erover gevonden had, bleek iedere keer RF te zijn.

Koop hier mijn P1 reader :)

• TD-er
iMars schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 03:21:
[...]

Ik heb de touch (T1) en het is een relais.
Maar de T2 en T3 zijn volgens mij RF en niet WiFi, thans, alles wat ik erover gevonden had, bleek iedere keer RF te zijn.
Zou het ook beide kunnen zijn, zoals lijkt in de specs?

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08-2021
Aan de hand van dit stappenplan heb ik een Sonoff met Tasmota firmware omgebouwd tot een potentiaal vrij relais: http://www.boized.com/201...wifi-sonoff-into-dry.html
Ik heb mijn Chronotherm 4 thermostaat met tele mogelijkheid op dit contact aangesloten. Als het straks koud wordt kan ik de cv op afstand mbv Domoticz inschakelen. :)

Live PVoutput

• TD-er
Kan op die Chronotherm ook een soort van "max" ingesteld worden?
Programmeerfoutjes kunnen anders nogal duur uitpakken als je kachel een weekendje weg blijft staan loeien en huisdieren kunnen daar ook slecht tegen.

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08-2021
Ja, ik heb in de thermostaat ingesteld dat de tele functie naar 19 graden moet verwarmen.

Live PVoutput

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:37
Sonoff besteld bij banggood, ben benieuwd!

• Driek
Ik heb gisteren een nieuwe Sonoff binnen gekregen. Mijn vorige kreeg ik niet geflashed, waarschijnlijk door het solderen)
Nu lukt het bij deze om Espeasy v120 erin te flashen, echter, nadat de flash succesvol is afgerond, en ik de esp in de sonoff opnieuw opstart, is er geen wifi te vinden met ESP_01.

Is er iets wat ik kan doen behalve opnieuw proberen te flashen?

• Lennyz
Driek schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:42:
Ik heb gisteren een nieuwe Sonoff binnen gekregen. Mijn vorige kreeg ik niet geflashed, waarschijnlijk door het solderen)
Nu lukt het bij deze om Espeasy v120 erin te flashen, echter, nadat de flash succesvol is afgerond, en ik de esp in de sonoff opnieuw opstart, is er geen wifi te vinden met ESP_01.

Is er iets wat ik kan doen behalve opnieuw proberen te flashen?
Opnieuw flashen is toch niet zoveel werk? Dat kost je 30 seconden hooguit.

Welke versie heb je geflasht en hoe heb je het geflasht?

• Driek
Lennyz schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:47:
[...]

Opnieuw flashen is toch niet zoveel werk? Dat kost je 30 seconden hooguit.

Welke versie heb je geflasht en hoe heb je het geflasht?
Opnieuw flashen heb ik "uiteraard" al geprobeerd, ook heb ik Espeasy mega geprobeerd.

Ik heb deze methode gevolgd:
YouTube: How to flash Sonoff to ESP Easy firmware

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kijk eens met een programma als 'Putty' wat het ding aan logging uitspuugt over de serial console.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Lennyz
Driek schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:55:
[...]

Opnieuw flashen heb ik "uiteraard" al geprobeerd, ook heb ik Espeasy mega geprobeerd.

Ik heb deze methode gevolgd:
YouTube: How to flash Sonoff to ESP Easy firmware
Heb je de laatste versie proberen te flashen?

• Driek
ThinkPadd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:02:
Kijk eens met een programma als 'Putty' wat het ding aan logging uitspuugt over de serial console.
ik kan inderdaad wel eens proberen om met putty contact te maken.

(overigens geen idee wat ik dan kan doen)

• Driek
Lennyz schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:05:
[...]

Heb je de laatste versie proberen te flashen?
Als 120 niet de laatste versie is dan nee, zal ik vanavond ook proberen

• ymoona
Het kan soms even duren (een paar minuten) voordat de AP te voorschijn komt. En inderdaad kijken wat de serial output te melden heeft.
Als de sonoff al een keer geflashed en geconfigureerd is, onthoudt hij de settings voor het connecten naar je WIFI. Dus dan zal je geen AP zien.
Driek schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:17:
ik heb eigenlijk hetzelfde probleem, Flashen wil met geen mogelijkheid lukken, en het solderen lijkt gewoon goed.
Ik zal eens kijken of ik een externe voeding er extra bij kan zetten, kijken of dat lukt.

Ondertussen maar die 2 andere usb dingen besteld...
Dit probleem heb ik ook gehad. Standaard ftdi chip, op 3v3 ingesteld. Flash ging iedere keer verkeerd, met esptool.exe (via flash.cmd) uit easp easy. Ook van alles geprobeerd, losse voeding (lab voeding) andere firmware, laatste drivers voor de ftdi. Niets hielp. Uit eindelijk ook maar eens op de laptop geprobeerd (OSX) ipv de desktop met Win10. Dus deze gedownload: https://github.com/espressif/esptool
en python met dependencies geinstalleerd, en toen flashte alles perfect.

[Voor 60% gewijzigd door ymoona op 25-07-2017 10:47]

• Lennyz
ymoona schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:41:

Dit probleem heb ik ook gehad. Standaard ftdi chip, op 3v3 ingesteld. Flash ging iedere keer verkeerd, met esptool.exe (via flash.cmd) uit easp easy. Ook van alles geprobeerd, losse voeding (lab voeding) andere firmware, laatste drivers voor de ftdi. Niets hielp. Uit eindelijk ook maar eens op de laptop geprobeerd (OSX) ipv de desktop met Win10. Dus deze gedownload: https://github.com/espressif/esptool
en python met dependencies geinstalleerd, en toen flashte alles perfect.
Ik denk ook dat het iets te maken kan hebben met de esptool op een of andere manier. Ik heb ook wel eens gemerkt dat er verschil in zit hoe je de chips flasht.

Ik gebruik zelf altijd de Arduino IDE (die op zijn beurt ook weer gebruik maakt van esptool) en ik heb nooit problemen. Ik soldeer ook geen pins meer op Sonoff, maar ik stop gewoon losse draadjes in de gaten. Gewoon die goedkope dupont cables. Werkt altijd perfect.

• ymoona
Ik heb ook slechts 1 sonoff gesoldeerd, de verdere heb gewoon de pins even vast gehouden en dan geflashed.

• Driek
ymoona schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:19:
Ik heb ook slechts 1 sonoff gesoldeerd, de verdere heb gewoon de pins even vast gehouden en dan geflashed.
Dit doe ik nu inderdaad ook, net zo makkelijk

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Ik heb met "pogo pins" een header gemaakt die ik er even op kan duwen. Flashen en klaar. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Driek
Moet de led die op de sonoff zit eigenlijk iets doen bij inschakelen? Die blijft bij mij namelijk verdacht uit.

• Lennyz
Driek schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:00:
Moet de led die op de sonoff zit eigenlijk iets doen bij inschakelen? Die blijft bij mij namelijk verdacht uit.
Lijkt mij van niet. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat ESPEasy weet op welke pin de led aangesloten zit als je dat niet zelf geconfigureerd hebt.

• ymoona
Precies, de led van de sonoff is standaard niet geconfigureerd. Ik heb hem geconfigureerd als wifi status. Hij brand als er wifi verbinding is.

• Driek
Nou, ik heb het voor elkaar met mijn oude sonoff, de gesoldeerde pinnetjes iets buigen en hij wilde flashen.
Denk dat de nieuwe toch echt doa of zo is.

Nu pielen met Pimatic, als iemand daarin tips heeft ...

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ietsiepietsie offtopic, maar kennen jullie toevallig al alternatieven met ESP8266 i.c.m. MQTT zónder dat er gehackt hoeft te worden?

• TD-er
Roekeloos schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:57:
Ietsiepietsie offtopic, maar kennen jullie toevallig al alternatieven met ESP8266 i.c.m. MQTT zónder dat er gehackt hoeft te worden?
Bedoel je met "hacken" het solderen?
Want ik heb al eens een script voorbij zien komen waarbij je de eerste flash naar TASMOTA ook remote zou moeten kunnen doen met de originele firmware actief.
Status leek toen redelijk beta te zijn.

• TD-er
Ik heb zonet dat script terug gevonden waarmee je de boel zou moeten kunnen flashen zonder eerst te moeten solderen.
Flashing Itead Sonoff devices via original OTA mechanism
Due to the impressive work of @khcnz there's now a sketch for intermediate images: https://github.com/khcnz/Espressif2Arduino Espressif2Arduino provides the correct linker scripts for ESP8266 and ESP8285 chips (user1 and user2) and -- once flashed and booted -- replaces the Espressif bootloader by the Arduino one. From there it will attempt to download and flash and unmodified Arduino image (e.g. a https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota one) from your local webserver via the Arduino OTA method.
Nog niet getest hier, maar klinkt interessant.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Roekeloos schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:57:
Solderen is ook maar relatief, ik heb 4 Sonoff's geflashed zonder solderen, gewoon met jumper cables in de soldeeroogjes en flashen. Was in 10 mins gebeurd (nadat ik wel eerst de goede FTDI chip te pakken had gekregen). De volgende set schakelaars is alweer onderweg.

Anoniem: 267124

M.v.Veelen schreef op zondag 9 juli 2017 @ 11:59:
Nu nog inbouwmodules van het formaat Qubino en modules waarmee je kunt dimmen :)
Dimmen zou heel goed mogelijk zijn met bv een triac, net even gegoogled en zijn producten op de markt.
Ik denk dat itead er wel mee bezig is

• Pascal Saul
  • Laatst online: 30-04 15:53
TD-er schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:44:
Ik heb zonet dat script terug gevonden waarmee je de boel zou moeten kunnen flashen zonder eerst te moeten solderen.
Flashing Itead Sonoff devices via original OTA mechanism

[...]

Nog niet getest hier, maar klinkt interessant.
Ik heb twee Sonoff Touch's die ik absoluut niet krijg geflashed via de kabel wat ik ook probeer dus ik dacht ook deze methode te proberen. Ik krijg het met deze tutorial niet voor elkaar en loop al heel snel vast. Deze tutorial is maar half af dus als het jou wel lukt, hoor ik graag de juiste stappen ;)

• TD-er
Pascal Saul schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 07:56:
[...]

Ik heb twee Sonoff Touch's die ik absoluut niet krijg geflashed via de kabel wat ik ook probeer dus ik dacht ook deze methode te proberen. Ik krijg het met deze tutorial niet voor elkaar en loop al heel snel vast. Deze tutorial is maar half af dus als het jou wel lukt, hoor ik graag de juiste stappen ;)
Ik heb de Touch dingen van mij net binnen, dus hopelijk kom ik daar binnenkort aan toe.

Valt me trouwens op dat de Touch wand-switches groter zijn dan hier in NL gebruikelijk is.
Ze zullen wel in een lasdoos passen, maar het vierkant is groter dan de afstand tussen het hart van 2 lasdozen. Oftewel alleen te gebruiken op plekken waar maar 1 lasdoos zit, want de dozen ernaast kun je niet gebruiken voor een stopcontact ofzo.

• Lennyz
Pascal Saul schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 07:56:
[...]

Je moet de GPIO0 verbinden met de ground voordat je deze stroom geeft. Dan komt deze in de flashing modus. Zorg ook dat je selecteert dat het om de ESP8285 gaat en niet om de ESP8266.

• Pascal Saul
Lennyz schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:23:
[...]

Je moet de GPIO0 verbinden met de ground voordat je deze stroom geeft. Dan komt deze in de flashing modus. Zorg ook dat je selecteert dat het om de ESP8285 gaat en niet om de ESP8266.
Nee, dat werkt bij deze twee absoluut niet... Inmiddels heb ik er tientallen geflashed maar deze twee willen gewoon echt niet :)
TD-er schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:20:
[...]

Ik heb de Touch dingen van mij net binnen, dus hopelijk kom ik daar binnenkort aan toe.

Valt me trouwens op dat de Touch wand-switches groter zijn dan hier in NL gebruikelijk is.
Ze zullen wel in een lasdoos passen, maar het vierkant is groter dan de afstand tussen het hart van 2 lasdozen. Oftewel alleen te gebruiken op plekken waar maar 1 lasdoos zit, want de dozen ernaast kun je niet gebruiken voor een stopcontact ofzo.
Klopt, dat is inderdaad een zeer grote manco op dit moment. Daarvoor zal je dus de T1 moeten bestellen of moeten wachten. Ik heb hetzelfde probleem op plekken waar ik een enke/wissel/serie schakelaar i.c.m. een wcd. Ik ga dit nog even melden bij ze want het is gewoon echt klote.

• TD-er
Pascal Saul schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:55:
[...]

Klopt, dat is inderdaad een zeer grote manco op dit moment. Daarvoor zal je dus de T1 moeten bestellen of moeten wachten. Ik heb hetzelfde probleem op plekken waar ik een enke/wissel/serie schakelaar i.c.m. een wcd. Ik ga dit nog even melden bij ze want het is gewoon echt klote.
Die T1's zijn ook 86x86mm
Als ik me niet vergis is de afstand hier 71mm.
Daarnaast hebben die T1..T3's ook nog eens een vierkante lasdoos nodig.

• Lennyz
Pascal Saul schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:55:
[...]

Nee, dat werkt bij deze twee absoluut niet... Inmiddels heb ik er tientallen geflashed maar deze twee willen gewoon echt niet :)
Heb je het al geprobeerd met een externe power supply? De Serial-to-USB hebben weleens moeite om de gevraagde hoeveelheid stroom te leveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 309001

Ik las dat de Sonoff Touch alleen werkt met een neutraal aansluiting. Deze zit niet bij mijn schakelaren. Hoe lossen jullie dit op? Zijn er alternatieven voor de Sonoff Touch die zonder neutraal werken?

• Pascal Saul
Anoniem: 309001 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:48:
Ik las dat de Sonoff Touch alleen werkt met een neutraal aansluiting. Deze zit niet bij mijn schakelaren. Hoe lossen jullie dit op? Zijn er alternatieven voor de Sonoff Touch die zonder neutraal werken?
Op alle apparaten die je aansluit heb je een fase (bruin) en nul (blauw) nodig dus ook bij een Touch. Dat is ook gewoon een apparaat ondanks dat het een kleine verbruiker is ;). Ik heb in het hele huis gewoon een nul naars elke schakelaar getrokken. Stelt op zich niet zo heel veel voor. Enige was dat ik een tweede lasklem nodig had omdat de blauw lasklem al vol zat. Daarnaast moet je bij de tweede wissel/kruis schakelaar nog een fase trekken als je deze schakeling software matig wil maken. In de meeste huizen die van het centraaldoossysteem zijn voorzien is het maar een paar meter dat je hoeft te trekken per schakelaar.

• TD-er
Nadeel is alleen wel dat een draad trekken naast bestaande draden heel lastig is.

• Pascal Saul
TD-er schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 09:53:
Nadeel is alleen wel dat een draad trekken naast bestaande draden heel lastig is.
Nee joh... naar een schakelaar gaat vaak alleen maar bruin en zwart...

Je maakt een trekveer vast aan de zwart en trekt 'm er doorheen... daarna maak je de zwart en blauw weer vast aan de trekveer ;) Je kan ook gewoon de installatiedraad als trekveer gebruiken. Het was hier zo gedaan iig.

• Pascal Saul
Lennyz schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 22:32:
[...]

Heb je het al geprobeerd met een externe power supply? De Serial-to-USB hebben weleens moeite om de gevraagde hoeveelheid stroom te leveren.
Net via de 230 kant geprobeerd en ik kom in de boot mode:
 ets Jan  8 2013,rst cause:1, boot mode:(1,6)

Echte flashen werkt nog steeds niet... ik geef het op via serial...

Hopelijk is die OTA update truc binnenkort makkelijker te doen...

• TD-er
Pascal Saul schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:44:
[...]

Net via de 230 kant geprobeerd en ik kom in de boot mode:
 ets Jan  8 2013,rst cause:1, boot mode:(1,6)

Echte flashen werkt nog steeds niet... ik geef het op via serial...

Hopelijk is die OTA update truc binnenkort makkelijker te doen...
Hoe heb je die dingen dan aangesloten?
Toch wel met een eigen voeding en niet de ingebouwde voeding van de Sonoff?
En mocht je toch de ingebouwde voeding van de Sonoff gebruikt hebben, hoe heb je die dan aan het net gehangen en hoe de Sonoff aan je PC?

Probleem is namelijk dat je vrij makkelijk de boel in je PC kunt slopen als je de Sonoff aan je PC hangt en aan de netspanning. Even daar gelaten dat je ook vrij makkelijk jezelf kunt slopen op die manier.

• Pascal Saul
Gewoon een draad op de GPIO0 gesoldeerd en de print er op gedrukt. Dan kan je gewoon de RX en TX en GND van de FTDI gebruiken maar de netspanning op de Touch ;) Deze schakel ik dan weer in met een Basic om de GPIO even te sluiten om in de flashmodus te komen ;) Niks gevaarlijks aan :) Moraal van het verhaal: het werkt gewoon echt niet :(

Mwah, ik zit al meer dan 20 jaar in de elektra dus ik ben niet bang voor een beetje prik meer :P

[Voor 6% gewijzigd door Pascal Saul op 08-08-2017 22:42]

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 11:59

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Even een check vraagje; ik heb deze gekocht FT232RL FT232 FTDI USB 3.3 V 5.5 V en die op 3V3 gezet.

Nu meet ik die na met een multimeter en kom ik op 4,09V uit. Is dit teveel om te flashen?
Ik vertrouw het niet helemaal en wil er eigenlijk iets van een weerstand ofzo tussen zetten. Kan dat en zo ja; hoeveel zou dat moeten zijn? Ik heb namelijk vrij weinig verstand van elektronica!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• TD-er
Weerstand is niet geschikt om de spanning omlaag te brengen.
Want de stroom die de Sonoff trekt is namelijk niet constant, dus de weerstand zou dan de spanning te veel laten variëren.
Je zou er een 1n4007 diode (of iets vergelijkbaars) in serie op kunnen nemen om 'm meer naar de 3.3V te brengen.
Maar meet de spanning ook eens met een lichte belasting. Wellicht neemt die spanning vrij snel af.
Als je weinig met elektronica doet, heb je waarschijnlijk ook geen weerstandjes liggen in de grijpvoorraad ;)
Wat je zou kunnen doen is een fiets gloeilampje of een klein autolampje aansluiten op die adapter en meten wat de spanning dan is.
Bijv. een 2 Watt lampje op 6V (fietslampje) of 4 Watt op 12V (autolamp) trekt op 3.3V ongeveer 83 mA.
Dat is vergelijkbaar met wat de Sonoff trekt op die spanning.

• Fleshi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:31
Sander schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:02:
[...]

Solderen is ook maar relatief, ik heb 4 Sonoff's geflashed zonder solderen, gewoon met jumper cables in de soldeeroogjes en flashen. Was in 10 mins gebeurd (nadat ik wel eerst de goede FTDI chip te pakken had gekregen). De volgende set schakelaars is alweer onderweg.
Welke FTDI chip heb je gekocht en waar? Op dit moment krijg ik het met mijn huidige FDTI chip niet voor elkaar :(

• balk
  • Laatst online: 30-05 22:01
Fleshi schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:44:
[...]

Welke FTDI chip heb je gekocht en waar? Op dit moment krijg ik het met mijn huidige FDTI chip niet voor elkaar :(
Heb je toevallig een Arduino liggen? Die kun je ook gebruiken als ftdi.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Deze werkt bij mij goed: https://nl.aliexpress.com...dule-for/32256920717.html

Belangrijk is met name om te kijken dat je zowel de spanning op de RX/TX kunt wijzigen (bij deze dmv jumper) als daadwerkelijke spanning die je gebruikt om het sonoff bordje van stroom te voorzien. Dat zijn bij deze 2 losse pinnen voor 3 en 5v.

Overigens heb ik alleen SonOff S20 en TH10/TH16 ermee geflashed. Als je SonOff touch wil doen dan kan het ook zijn dat je gewoon andere truuken nodig hebt.

@balk Goede tip, misschien handig om deze ook als commit in te sturen naar de Tasmota readme op github?

• Lennyz
Pascal Saul schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:41:
Gewoon een draad op de GPIO0 gesoldeerd en de print er op gedrukt. Dan kan je gewoon de RX en TX en GND van de FTDI gebruiken maar de netspanning op de Touch ;) Deze schakel ik dan weer in met een Basic om de GPIO even te sluiten om in de flashmodus te komen ;) Niks gevaarlijks aan :) Moraal van het verhaal: het werkt gewoon echt niet :(

Mwah, ik zit al meer dan 20 jaar in de elektra dus ik ben niet bang voor een beetje prik meer :P
Flash je met de Arduino IDE?

• Mystery02
  • Laatst online: 11:28
Hallo allemaal! Ik heb een sonoff basic geflashed met tasmota en gekoppeld aan de adapter voor mijn deurbel.

Ik heb gpio 14 en de ground verbonden aan de drukker van de bel en de output van de sonoff verbonden aan de adapter van de gong. De gong heb ik intern doorgelust zodat hij altijd belt als er stoom op staat. De sonoff heb ik ingestelde in de configuration dat gpio 14 een switch01 is.

De sonoff schakelt netjes als ik de drukker in druk maar helaas schakelt hij ook zo nu en dan als ik dat niet doe.

Ik meet als ik de drukker indruk een weerstand van 3.5 ohm en als ik hem niet indruk een weerstand van 0.6 mega ohm, maar ik denk niet dat dat een probleem geeft.

Heeft iemand een idee waarom de deurbel nu ineens afgaat?

• Dacuuu
Net de sonoff geflasht met espeasy. Het flashen gaat goed (met een arduino mega). Espeasy versie 120, en dan de 1024 versie. Maar na de flash komt er gewoon geen wifi network up. Tips?

• TD-er
Mystery02 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 18:28:
Hallo allemaal! Ik heb een sonoff basic geflashed met tasmota en gekoppeld aan de adapter voor mijn deurbel.

Ik heb gpio 14 en de ground verbonden aan de drukker van de bel en de output van de sonoff verbonden aan de adapter van de gong. De gong heb ik intern doorgelust zodat hij altijd belt als er stoom op staat. De sonoff heb ik ingestelde in de configuration dat gpio 14 een switch01 is.

De sonoff schakelt netjes als ik de drukker in druk maar helaas schakelt hij ook zo nu en dan als ik dat niet doe.

Ik meet als ik de drukker indruk een weerstand van 3.5 ohm en als ik hem niet indruk een weerstand van 0.6 mega ohm, maar ik denk niet dat dat een probleem geeft.

Meet ook eens de spanning die over de deurbel staat. Voor hetzelfde geld is er geen pull-up weerstand actief gezet.
Als er geen weerstand actief staat (kun je eventueel ook zelf doen naar de 3.3V van de Vcc pin van de ESP8266) kan vrijwel alles wel gezien worden als een signaal. Zelfs de inductie van een niet goed gefilterde spoel in de buurt. (elektromotor zonder netfilter)
Sowieso als de draadjes naar de drukker lang zijn, kunnen ze als antenne werken. Indien mogelijk, probeer de draadjes te twisten.
Als pull-up weerstand kun je iets als 3k3 of 4k7 Ohm pakken. Dan trek je een stroom van om en nabij de 1 mA en dat kan dat voedinkje prima leveren.

Ik weet trouwens niet hoe goed de massa enz. zwevend zijn tov. de netspanning. Anders zou dat nog een prikkelend neveneffect kunnen geven wanneer je met mist of regen op de knop drukt.

• Mystery02
Ik meet over de deurbel ongeveer 0.13 V. (als de deurbel niet is aangesloten op de sonoff)
Een pull-up weerstand klinkt inderdaad als een prima optie. Ga ik vanavond eens proberen. Bedankt!

• Lennyz
Mystery02 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 18:28:

Dit komt zeer waarschijnlijk omdat er geen debounce in de code staat van Tasmota. Er zijn volgens mij twee mogelijkheden om dit op te lossen.

1. Je kunt zelf de code schrijven waarin de button wel gedebounced wordt.
2. Een 0.1uf cap plaatsen tussen de + en de - van de knop. (Hier heb ik zelf geen ervaring mee maar dit zou moeten werken.)

• Dacuuu
Nog geen succes hier, wat doe ik fout?

Sonoff van Bangood,header pins gesoldeerd, aangesloten volgens deze manier aan de Arduino Mega (short reset/gnd om hem in de seriele stand te krijgen)
Alles aangesloten volgens deze manier:

En dit is mn flash scherm.

Maar er komt gewoon geen wifi netwerk om hem te configureren... wat doe ik fout?

• TD-er
Dacuuu schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:17:

[...]
Maar er komt gewoon geen wifi netwerk om hem te configureren... wat doe ik fout?
Op de Github van ESPeasy staat de suggestie dat de nieuwere Sonoff's kennelijk een andere manier van flashen hebben.
Wat je zou kunnen proberen is de Linux flasher van ESPeasy proberen, zoals gesuggereerd in de laatste reply van dat issue.

• Dacuuu
TD-er schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:06:
[...]

Op de Github van ESPeasy staat de suggestie dat de nieuwere Sonoff's kennelijk een andere manier van flashen hebben.
Wat je zou kunnen proberen is de Linux flasher van ESPeasy proberen, zoals gesuggereerd in de laatste reply van dat issue.
Ik lees over dat dat flash mode is DOUT moet staan.. Morgen maar eens de arduino IDE gebruiken om espeasy te flashen.

• Mystery02
het werkt! Hij doet het nu zonder onbedoeld af te gaan. Hartelijk dank voor de tip! Had nog een 4k7 liggen, die zit er nu tussen.
Gelukkig was het niet nodig om de debounce te coderen O-)

[Voor 8% gewijzigd door Mystery02 op 15-08-2017 09:02]

• Lennyz
Dacuuu schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:17:

Sonoff van Bangood,header pins gesoldeerd, aangesloten volgens deze manier aan de Arduino Mega (short reset/gnd om hem in de seriele stand te krijgen)
Alles aangesloten volgens deze manier:
[afbeelding]

En dit is mn flash scherm.
[afbeelding]

Volgens mij is ook dit een power issue. Als ik me niet vergis geeft de 3.3v rails te kort stroom om de Sonoff goed te voeden.

Hou er ook rekening mee dat de TX pin van je Mega 5v is en de Sonoff RX pin is 3.3v. Gebruik dus wel iets om het terug te brengen naar 3.3v.

maar probeer het inderdaad eerst even te flashen met de Arduino IDE.

[Voor 3% gewijzigd door Lennyz op 15-08-2017 10:49]

• Dacuuu
Lennyz schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:47:
[...]

Volgens mij is ook dit een power issue. Als ik me niet vergis geeft de 3.3v rails te kort stroom om de Sonoff goed te voeden.

Hou er ook rekening mee dat de TX pin van je Mega 5v is en de Sonoff RX pin is 3.3v. Gebruik dus wel iets om het terug te brengen naar 3.3v.

maar probeer het inderdaad eerst even te flashen met de Arduino IDE.
Lees dit, als het flashen goed gaat, maar vervolgens nooit een wifi netwerk up komt..

Het is allemaal gelukt, ik heb de Arduino mega gebruikt om de ESP te flashen. Gewoon de kabeltjes aangesloten, zonder het arduino voltage van de TX/RX terug te brengen.

Het probleem zit hem in de nieuwere sonoffs, die willen niet geflasht worden met de huidige flash tool (waar je de bin file mee flasht)

Wat heb ik gedaan: Espeasy geflasht via de Arduino Software IDE, met de volgende instellingen.
Flashmode moet op DOUT staan, anders werkt het dus NIET. Dit is dus het probleem met het normale bin flash tooltje...

En zo maak je de Arduino IDE klaar, zodat je de sonoff kan flashen.

Video van dit alles.
https://youtu.be/hMN568beiYE

[Voor 13% gewijzigd door Dacuuu op 17-08-2017 16:12]

• Driek
Dacuuu schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:26:
[...]

Lees dit, als het flashen goed gaat, maar vervolgens nooit een wifi netwerk up komt..

Het is allemaal gelukt, ik heb de Arduino mega gebruikt om de ESP te flashen. Gewoon de kabeltjes aangesloten, zonder het arduino voltage van de TX/RX terug te brengen.

Het probleem zit hem in de nieuwere sonoffs, die willen niet geflasht worden met de huidige flash tool (waar je de bin file mee flasht)

Wat heb ik gedaan: Espeasy geflasht via de Arduino Software IDE, met de volgende instellingen.
Flashmode moet op DOUT staan, anders werkt het dus NIET. Dit is dus het probleem met het normale bin flash tooltje...
[afbeelding]

top, ik had een "defecte", maar het was dus dit probleem, thnks!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:13
Dacuuu schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:26:
[...]

[afbeelding]

*O* *O* *O* *O* *O*
Thanks a million !

I had 5 sonoff, countless attempts, only one was flashed.. had even bought two new usb-serial adapter
Could not imagine I had 5 lemons but could not figure out where it was going wrong

Now 4 are now working fine !!

the 5th one was flashed successfully, I can access it (wifi) as long as it is connected to the usb-serial adapter, all works. Sadly the moment it is connected to the main (220V), it does not seem to boot up anymore.. Oh well..

Again, thank you Dacuu, you saved my day :*)

(and a bunch of Sonoff from sliding into the bin !)

• Fleshi
  • Laatst online: 19:31
Wellicht een stomme vraag maar ook na flink wat Google werk kom ik er niet uit :(

Middels Domoticz wil ik de Sonoff (standaard versie) een lamp kunnen in- en uitschakelen, echter krijg ik dit niet voor elkaar. Is er iemand die toevallig weet waar ik een tutorial kan vinden met daarin een uitleg voor de juiste instellingen in ESP Easy en Domoticz?

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:13
oh my... that was also quite a mess - assuming you've already been reading tons of docs, maybe following will help you out to fill in the gaps

the flash.cmd that comes with the ESPeasy only worked once for me

I used following instructions to flash the firmware - albeit with settings modifications as given by Dacuu (DOUT, SPIFF size)
https://www.letscontrolit...nstalling_the_Arduino_IDE

If you modify the values in Arduino before uploading it to the Sonoff, which I did, just remember your sonoff will afterwards connect to your wifi - at first I was looking for it's ESP hotspot after flashing it.. live and learn..

If the Sonoff does not show up, while still connected to the computer, I use winscp to connect to it, and do a reset - see this thread for how it works out
https://www.letscontrolit.../viewtopic.php?f=4&t=1607
A T commands did nothing for me, I did use reset and ctrl+J.. that did the trick

For what is needed for Domoticz connection on Sonoff, I used the Basic Config section of this:
https://rutg3r.com/sonoff-firmware-tutorial-to-esp-easy/
I did not apply any rule or script

To complete setup on Sonoff, you need your Sonoff to also exist in Domoticz: you need a idx for Device setup

- in Domoticz
Create a dummy hardware, I called it "Sonoff Hardware"
From this hardware, create a virtual sensor for the Sonoff itself, as switch : do note its idx in device tab !!
It also creates a matching switch - which you'll use to turn the Sonoff relay on and off

Go back to the Sonoff
In tab Devices, input the idx you noted in the correct field

Go back to Domoticz, edit the switch
on action: http://yoursonoffIP/control?cmd=GPIO,12,1
off action: http://yoursonoffIP/control?cmd=GPIO,12,0

That's it..

Hope this will get your further, I know it was for me a frustrating experience until suddenly all clicked together, yet was not working.. and a few days later Dacuu filled in the last pieces of the puzzle as to what was wrong in various tutorials I had seen !

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-06 15:54
Zijn er ook dimmers beschikbaar voor Sonoff, heb gezocht maar kon niets vinden?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:03
GrooV schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:27:
Zijn er ook dimmers beschikbaar voor Sonoff, heb gezocht maar kon niets vinden?
Nope, ook al gezocht maar niet te vinden. Dimmer is wel complexer, maar kan perfect in dezelfde vormfactor.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Dacuuu
Snel een video gemaakt over hoe de sonoff the flashen als je geen ESP_0 wifi krijgt..

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:19
Ik lees trouwens ook steeds meer over het flashen over the air. De Sonoff S20 draait in pairmode een DHCP server op 10.10.7.1 en met wat posts zou het moeten kunnen. Mensen hier ervaring mee? Scheelt solderen e.d.

Bijvoorbeeld dit: maar blijken toch wat ogen en haken aan te zitten?

[Voor 14% gewijzigd door Henkie-Jan op 20-08-2017 18:43]

• breinonline
  • Laatst online: 19:56

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb hier een Sonoff POW geflashed. Lukte eerste paar keer niet, maar inmiddels wel. Nu probeer ik hem op mijn wifi netwerk te zien maar hij wil niet verschijnen. Ik heb alle settings nog eens nagekeken in use_config.h van de arduino software en het valt me op dat mijn wachtwoord zwart is, waar andere soortgelijke output groen is gekleurd in de editor. Als ik de \ uit mijn wachtwoord verwijder dan wordt hij wel groen. Kan het zijn dat dit problemen veroorzaakt?

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Pagina: 1 2 3 ... 28 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee