Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:46
Ik wil een slimme tijdschakelaar op een paar lampen en zie op www.dx.com de Sonoff. eur 8/stuk, incl. verzendkosten. Aan te sturen via een webservice en een App (eWelink).

Het zit er allemaal een beetje rommelig uit. Maar gezien de prijs toch 2 besteld.

Eerste poging om ze te installeren faalt: vanaf de iOS App kan je de wifi verbinding met de Sonoff niet maken :(.

Vraag gesteld bij Itead en na 1 week antwoord: gebruik de Android App ( :? )
Nb: is inmiddels opgelost, gaat ook goed met iPhone.

Oude telefoon van mn dochter opgezocht en inderdaad: werkt! :)

Nu heb ik de eerste op een lamp gemonteerd.
Kan nu via de App (thuis en als ik weg ben) de lamp aan en uit zetten en tijdschema's definiëren.

En dat voor eur 8,- :)

Nog even het stappenplan:

1/ ewelink app downloaden
2/ de sonoff monteren waar je dat wilt
3/ verbinding maken via wifi (ding heeft ITead...) en wachtwoord 12345678 (let op: dit moet snel nadat de sonoff onder spanning staat)
4/ zodra de wifi verbinding actief is kan je in de ewelink app de sonoff toevoegen. Hier je normale wifi netwerk instellen en je sonoff is te vinden in de app.
5/ met de app kan je nu een schakelschema instellen en/of de sonoff aan/uit schakelen.

Eerste ervaring:
- app vergeet login gegevens na een tijdje.. irritant

Meer info:
https://www.itead.cc/sonoff-wifi-wireless-switch.html ($5,- ,met ca. $5,- verzendkosten)

http://blog.iteadstudio.c...-slampher/#comment-345959

http://www.dx.com/p/diy-s...mhz-receiver-white-424650 (inmiddels eur 11,-)

Leuk filmpje om eens binnen te kijken bij de Sonoff fabriek:

https://hackaday.com/2017...sson-on-life-in-shenzhen/

BarryH wijzigde deze reactie 14-02-2018 13:45 (7%)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• huferry74
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 18-08-2017
Ik snap het niet helemaal... home automation, voor bijvoorbeeld aan/uit schakkelen van een lamp, maar dan moet je met je telefoonnummer en email adres op hun server registreren? 8)7

Ik hoop dat hun beveiliging goed genoeg is..

• acoster
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 15-11 15:43
Ik heb vandaag de Sonoff S20 binnen en het duurt inderdaad even voor het werkt.
Nu wil ik graag van die chinese app af en er andere firmware in flashen. Is dit enkel mogelijk via een FTDI?
Zijn er mensen die er ervaring mee hebben en eventueel willen flashen voor me?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ddt3
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17-11 14:09
quote:
krizzziz schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:11:
[...]

Nice! Nog een beschrijving ergens hoe dit te doen? Wil namelijk oom mijn bestaande deurbel integreren.
Bij deze dan:

http://www.redgrendel.com/the-doorbell/
(Is work in progress, feel free to comment)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jmachiels
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20:43
Ik zit ook al een tijdje naar de sonoffs te kijken, mooie apparaatjes. Wat ik mij afvraag, hebben alle varianten een CE-keurmerk? Bij een van de apparaatjes staat een link naar een keurmerk, bij de rest kan ik dit niet vinden. Het staat er ook niet op gedrukt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13-11 14:08
Heb je deze ook al geprobeerd? https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota
Volgens de wiki daarvan zou de dual ondersteund moeten zijn, al begrijp ik uit je "versie 2"-opmerking dat dat geen garantie hoeft te zijn ;)

Edit: Voor de Dual staat er nog wel een sectie op die wiki onder het kopje "tips": https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Sonoff-Dual

TD-er wijzigde deze reactie 30-04-2017 23:52 (25%)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Moet je perse via de arduino IDE aan de gang? Op de Tasmota site staat dat OTA zou moeten werken, alleen als ik met de browser naar het ip van de switch ga krijg ik geen respons. Toevoegen via de app is overigens wel gelukt :)

Ah dat is zo te zien ná de initiele flash. Okay, goed om te weten :)

neographikal wijzigde deze reactie 12-05-2017 11:47 (13%)

Op zoek naar een fotograaf?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16-11 12:02
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 14 mei 2017 @ 06:52:
@TD-er
Heb hier ook 4 stuks sonoff 10A liggen met 3.3V ftdi programmer en moet ook nog ff solderen.
Ik zou er graag een maken met meerdere DS18B temp sensoren, kan dat ook? Of kan er maar 1 op?
Ik heb niet eens gesoldeerd, gewoon pinnetjes een beetje ombuigen zodat ze contact maken en gaan.

Heb een aantal 10A en 16A gedaan op die manier. Ik heb deze guide gevolgd trouwens en kan ze dus in Home Asssistant ook aansturen en uitlezen (de 16a dus ook power consumption! :)).

[My Home Automations] - [Cheap controllable Wifi Ledstrip]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dfine
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 29-10 15:24
Hmmm, ok bedankt, ik ga even verder zoeken.

Heb je evt een linkje naar hoe dit moet? Zowel het herflashen met iets dat de gebruikte geheugenruimte overschrijft, danwel hoe ik de settings kan aanpassen via de serial console?

even een update: na een dagje knutselen en gezocht op verschillende fora, heb ik de pinheaders opnieuw gesoldeerd en de laatste versie "ESPEasy_v2.0.0-dev10_normal_1024.bin" geprobeerd. Flashen ging in 1x goed op 2 Sonoffs 10A(mpere)!! Yeahhh, helemaal happy!! :)

Uiteraard gelijk de Sonoffs aangesloten op de Domoticz (als virtual switch) en het werkt als een zonnetje. Nu op naar de volgende Sonoff bestelling. hehehehe..

dfine wijzigde deze reactie 03-06-2017 16:38 (48%)
Reden: gelukt om de sonoffs te flashen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19-11 11:57
achter een wcd kan eventueel passen, moderne inbouwdozen hebben een buitendiameter van 82mm. de sonoff is 65mm. In een centraaldoos (achter een lamp) zal beter moeten passen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Ik denk dat er in dit topic maar weinig mensen zijn die de originele app gebruiken :D Volgens mij knalt 99% van de users in dit topic er gelijk ESPEasy o.i.d. op na ontvangst :P

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:23

MsG

Forumzwerver

quote:
spank_mojoo schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:09:
Ik heb een FTDI adapter via oom ali besteld;
https://nl.aliexpress.com...dule-for/32256920717.html
ik heb voor deze gekozen omdat er al veel meer van verkocht waren.
ik wil deze gebruiken om ESP easy op de sonoff te flashen.
nu begrijp ik dat de sonoff niet meer dan 3.3V wil krijgen.
er zit een jumper op deze FTDI adapter, maar ik begrijp niet zo goed hoe deze moet staan.
is er hier iemand die mr dat uit kan leggen?
Je ziet op de uiterste pin als het goed is 5 volt staan en bij de 1e pin 3.3. dus wanneer je de jumper op de 1e en de 2e pin hebt geeft hij 3.3 en als je hem op 2 en 3 staat geeft hij 5 volt. Als het goed is moet je dus getallen zien bij de pinnen.

Meet het voltage wel even na met een multimeter. Je zal zeker niet de eerste zijn waarbij er toch meer voltage wordt gestuurd dan je zou denken. Die van mij was wel echt 3.3 volt, maar check het dus goed.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19-11 20:38
quote:
spank_mojoo schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:36:
weet hier iemand ook of er wisselschakelaars zijn va Sonoff?
Ik wil graag de sonoff in een hotelschakeling zetten met een ouderwetse fysieke wandschakelaar namelijk.
Ik heb de Sonoff achter een wandschakelaar hangen. Ik kan dan natuurlijk niet meer de Sonoff bedienen als de schakelaar uit staat via mijn telefoon/domotica. Maar dat is logisch want dan staat er geen stroom op.

Ik heb de Sonoff zo geprogrammeerd dat altijd bij het inschakelen (dus wanneer ik de wandschakelaar aanzet) hij de relay schakelt en zo de lamp aanzet.

Dus ja wat jij wil zou volgens mij prima moeten kunnen.
quote:
Nazario schreef op zondag 4 juni 2017 @ 11:59:
Toevallig iemand die deze switch aan IFTTT heeft weten te koppelen?
Dat kan door middel van de Adafruit MQTT broker.

Lennyz wijzigde deze reactie 12-06-2017 08:34 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lennyz
quote:
spank_mojoo schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:44:
[...]

Wanneer de wandschakelaar uit staat krijgt de Sonoff geen voeding, dus een echte hotelschakeling lijkt het me niet.
Volgens mij kunnen de relays op de basic Sonoff alleen maar open/dicht. Vandaar mijn vraag :)
Misschien snap ik je dan niet helemaal, maar zo gauw mijn Sonoff voeding krijgt schakelt deze de relay. Een hotelschakeling bestaat toch uit bijvoorbeeld twee switches die onafhankelijk van elkaar een lamp aan of uit zetten?

Als je er op doelt dat wanneer de Sonoff softwarematig de lamp/relay heeft uitgezet, je deze niet aankrijgt door 1x de wandschakelaar te schakelen, dan nee dat kan inderdaad niet. Wel schakelt deze dan in als je 2x de wandschakelaar bij mij schakelt.

Als de Sonoff de lamp/relay softwarematig heeft aangezet, dan werkt de wandschakelaar wel meteen om deze uit te zetten.

Lennyz wijzigde deze reactie 12-06-2017 08:54 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lennyz
quote:
spank_mojoo schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:48:
[...]

(het blijft toch chinees spul)
Meestal reageer ik niet eens meer op dit soort opmerkingen, maar dit is echt te grote onzin. Het zijn normale componenten die erin zitten die in alle elektronica in jouw huis gebruikt worden. Het wordt echt tijd om afscheid te nemen van die vooroordelen, want dat er alleen maar rommel uit China komt is echt de grootste onzin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
Maar evengoed is het altijd wijs om kritisch naar de "whatif's" te kijken, want het is wel heel goedkoop spul (5 euro voor de gewone Sonoff) en er worden wel vreemde ontwerpkeuzes gemaakt, zoals een 20A zekering in een apparaat wat voor 10A bedoeld is.
Er zijn genoeg voorbeelden online te vinden van Sonoff devices die bruin/gele brandplekken laten zien, ook bij de zekeringen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
Die 1-wire dingen zou je ook op de 2.5mm jack kunnen solderen.
Echter je moet sowieso een andere firmware gebruiken hiervoor en dan kun je vrijwel elk protocol gebruiken.
De 2.5 mm jackplug heeft 4 aansluitingen, waarvan er standaard maar 3 gebruikt zijn. Dat is voor 1wire voldoende natuurlijk.
Standaard is GPIO 14 verbonden en moet je voor GPIO4 een klein beetje solderen, zoals hier te zien is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Laatst online: 19:23
Nu nog inbouwmodules van het formaat Qubino en modules waarmee je kunt dimmen :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 15:38
quote:
Lennyz schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:58:
[...]

Hmm

- Wat probeer je te flashen?
- Wat zijn je Arduino IDE settings?
- Welke FTDI adapter gebruik je?
Ik probeer Tasmota te flashen
Arduino Settings:

Ik gebruik deze adapter:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.8937420.0.0.1wxUaG

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:41
quote:
TD-er schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 23:51:
[afbeelding]
De T1 ... T3
Volgens mij is de T1 dus gewoon een met een enkele schakelaar en dus ook een enkel relais, of misschien wel solid-state relais.
Een wisselschakelaar lijkt het in elk geval niet te zijn.
Ze kunnen ook niet heel veel vermogen schakelen. Ongeveer 400 Watt (2A) per schakelaar.
Ze gaan niet passen in de gewone standaard lasdozen die je hier in NL hebt.
[afbeelding]

Ik vind ze wel mooi, vooral ook omdat je een lampje ziet op de plek waar je zou moeten aanraken. Dus ideaal in 't donker.
Echter je hebt volgens mij geen tast-feedback en ook kan zo'n blauw lampje misschien irritant zijn op sommige plekken. (vlak naast je boven de bank bijv.)
En je hebt vaak ook niet voldoende draden lopen naar de wandschakelaar en ook geen blauwe draad.
Maar volgens mij is het TASMOTA erop zetten en je hebt een WiFi-schakelaar. Moet je alleen de ontvanger bij de lampen hebben.
Dat maakt hotelschakelingen ook veel flexibeler.

Mocht het huis hier opnieuw gebouwd moeten worden, dan zou ik het niet erg vinden om naar alle aansluitpunten blauw/bruin/aarde te hebben liggen. Zwart is iets wat over een paar jaren waarschijnlijk niet meer nodig zal zijn en dan is de beperkte schakelstroom aan de wand ook niet meer een issue.
En dan kun je wandschakelaars eigenlijk wel zonder lasdoos gebruiken, gewoon op batterij. Veel flexibeler.
Ik heb de touch (T1) en het is een relais.
Maar de T2 en T3 zijn volgens mij RF en niet WiFi, thans, alles wat ik erover gevonden had, bleek iedere keer RF te zijn.

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
quote:
Roekeloos schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:57:
Ietsiepietsie offtopic, maar kennen jullie toevallig al alternatieven met ESP8266 i.c.m. MQTT zónder dat er gehackt hoeft te worden?
Solderen is ook maar relatief, ik heb 4 Sonoff's geflashed zonder solderen, gewoon met jumper cables in de soldeeroogjes en flashen. Was in 10 mins gebeurd (nadat ik wel eerst de goede FTDI chip te pakken had gekregen). De volgende set schakelaars is alweer onderweg.

• balk
  • Laatst online: 20-11 21:41
quote:
Fleshi schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:44:
[...]

Welke FTDI chip heb je gekocht en waar? Op dit moment krijg ik het met mijn huidige FDTI chip niet voor elkaar :(
Heb je toevallig een Arduino liggen? Die kun je ook gebruiken als ftdi.

• Sander
  • Nu online
Deze werkt bij mij goed: https://nl.aliexpress.com...dule-for/32256920717.html

Belangrijk is met name om te kijken dat je zowel de spanning op de RX/TX kunt wijzigen (bij deze dmv jumper) als daadwerkelijke spanning die je gebruikt om het sonoff bordje van stroom te voorzien. Dat zijn bij deze 2 losse pinnen voor 3 en 5v.

Overigens heb ik alleen SonOff S20 en TH10/TH16 ermee geflashed. Als je SonOff touch wil doen dan kan het ook zijn dat je gewoon andere truuken nodig hebt.

@balk Goede tip, misschien handig om deze ook als commit in te sturen naar de Tasmota readme op github?

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:25
quote:
Lennyz schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:47:
[...]

Volgens mij is ook dit een power issue. Als ik me niet vergis geeft de 3.3v rails te kort stroom om de Sonoff goed te voeden.

Hou er ook rekening mee dat de TX pin van je Mega 5v is en de Sonoff RX pin is 3.3v. Gebruik dus wel iets om het terug te brengen naar 3.3v.

maar probeer het inderdaad eerst even te flashen met de Arduino IDE.
Lees dit, als het flashen goed gaat, maar vervolgens nooit een wifi netwerk up komt..

Het is allemaal gelukt, ik heb de Arduino mega gebruikt om de ESP te flashen. Gewoon de kabeltjes aangesloten, zonder het arduino voltage van de TX/RX terug te brengen.

Het probleem zit hem in de nieuwere sonoffs, die willen niet geflasht worden met de huidige flash tool (waar je de bin file mee flasht)

Wat heb ik gedaan: Espeasy geflasht via de Arduino Software IDE, met de volgende instellingen.
Flashmode moet op DOUT staan, anders werkt het dus NIET. Dit is dus het probleem met het normale bin flash tooltje...

En zo maak je de Arduino IDE klaar, zodat je de sonoff kan flashen.

Video van dit alles.
https://youtu.be/hMN568beiYE

Dacuuu wijzigde deze reactie 17-08-2017 16:12 (13%)

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Driek
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:43
quote:
Dacuuu schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:26:
[...]

Lees dit, als het flashen goed gaat, maar vervolgens nooit een wifi netwerk up komt..

Het is allemaal gelukt, ik heb de Arduino mega gebruikt om de ESP te flashen. Gewoon de kabeltjes aangesloten, zonder het arduino voltage van de TX/RX terug te brengen.

Het probleem zit hem in de nieuwere sonoffs, die willen niet geflasht worden met de huidige flash tool (waar je de bin file mee flasht)

Wat heb ik gedaan: Espeasy geflasht via de Arduino Software IDE, met de volgende instellingen.
Flashmode moet op DOUT staan, anders werkt het dus NIET. Dit is dus het probleem met het normale bin flash tooltje...
[afbeelding]

En zo maak je de Arduino IDE klaar, zodat je de sonoff kan flashen.
top, ik had een "defecte", maar het was dus dit probleem, thnks!

Tijd van werken, tijd van rusten

• cpbox
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19-11 15:59
oh my... that was also quite a mess - assuming you've already been reading tons of docs, maybe following will help you out to fill in the gaps

the flash.cmd that comes with the ESPeasy only worked once for me

I used following instructions to flash the firmware - albeit with settings modifications as given by Dacuu (DOUT, SPIFF size)
https://www.letscontrolit...nstalling_the_Arduino_IDE

If you modify the values in Arduino before uploading it to the Sonoff, which I did, just remember your sonoff will afterwards connect to your wifi - at first I was looking for it's ESP hotspot after flashing it.. live and learn..

If the Sonoff does not show up, while still connected to the computer, I use winscp to connect to it, and do a reset - see this thread for how it works out
https://www.letscontrolit.../viewtopic.php?f=4&t=1607
A T commands did nothing for me, I did use reset and ctrl+J.. that did the trick

For what is needed for Domoticz connection on Sonoff, I used the Basic Config section of this:
https://rutg3r.com/sonoff-firmware-tutorial-to-esp-easy/
I did not apply any rule or script

To complete setup on Sonoff, you need your Sonoff to also exist in Domoticz: you need a idx for Device setup

- in Domoticz
Create a dummy hardware, I called it "Sonoff Hardware"
From this hardware, create a virtual sensor for the Sonoff itself, as switch : do note its idx in device tab !!
It also creates a matching switch - which you'll use to turn the Sonoff relay on and off

Go back to the Sonoff
In tab Devices, input the idx you noted in the correct field

Go back to Domoticz, edit the switch
on action: http://yoursonoffIP/control?cmd=GPIO,12,1
off action: http://yoursonoffIP/control?cmd=GPIO,12,0

That's it..

Hope this will get your further, I know it was for me a frustrating experience until suddenly all clicked together, yet was not working.. and a few days later Dacuu filled in the last pieces of the puzzle as to what was wrong in various tutorials I had seen !

• Dacuuu
Snel een video gemaakt over hoe de sonoff the flashen als je geen ESP_0 wifi krijgt..

• TD-er
quote:
Speedfightserv schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 23:26:
[...]

Powerplug is normaal tussen de 10 en de 12 euro.
Die percentage klopte dus wel. :)
Nu wel, maar gisteren dus niet.
* TD-er heeft er zonet ook weer een paar in 't mandje gegooid.

• Neomess
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

Neomess

neomess.nl

Volgens mij zijn er EU en US modellen, dit zou dus de juiste moeten zijn. Wellicht handig als iemand met meer ervaring dit kan beamen.
quote:
dragon2 schreef op zondag 10 september 2017 @ 10:17:
Zijn deze geschikt voor Nederland? Omdat er UK-type bij staat.

https://www.banggood.com/...1171116.html?rmmds=search

Lijkt me wel een mooi alternatief voor hue namelijk..?

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

• Pascal Saul
  • Laatst online: 17-11 21:06
quote:
Neomess schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:10:
Volgens mij zijn er EU en US modellen, dit zou dus de juiste moeten zijn. Wellicht handig als iemand met meer ervaring dit kan beamen.

[...]
Mits jij een vierkante inbouwdoos hebt, kan je deze gebruiken :)

• QuasaR
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20-11 15:59

QuasaR

One ring to rule them all

quote:
breinonline schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 08:55:
Dit is in jaren de eerste keer dat een device het niet pakt... ik ga flashen met een dubbel backslash, kijken of dat helpt.

Helpt niet... ik zal het wifi wachtwoord aanpassen.

Helpt ook niet, misschien is er meer mis :( Ik ga een tweede flashen.
Die doet het wel. De eerste is blijkbaar niet goed...
Misschien een beetje als mosterd na de maaltijd maar als je de sonoff al een keer hebt geflashed, dan staan de gegevens (ssid & password) vast opgeslagen in de chip. Wanneer je dan je ssid / password aan wil passen, moet je ook het versienummer (die in CFG_HOLDER) aanpassen zodat de waardes uit je config gebruikt worden en de al bestaande overschreven worden met de nieuwe.

Daddy of 3 :)

• Frank J.
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 11-11 23:18
Voor wie zich een beetje afvraagt hoe je de Sonoff kunt wegwerken:

Ik maak ze op deze manier:

[edit] Let er bij het plaatsen van de Sonoff op dat de set/reset knop niet tegen de muur aan komt anders schakelt of reset de module zich. Ik positioneer de Sonoff zo dat de knop in het gat van de centraaldoos "valt".

In en out soepel bedraden 1mm2 met adereindhulzen of vertinnen, ligt een beetje aan de lamp aansluiting. GND en GPIO14 via een header output met adereindhulzen naar een kroonsteen, wat naar mijn schakelaar(s) gaat. Zo kun je heel makkelijk een wisselschakeling gebruiken als de fase en de schakeldraad hiervan in de centraaldoos uitkomt bij de lamp.

Past in een lamp met vierkante of ronde kap.

230V aansluiten dmv wago lasdoppen voor soepel/harde bedrading. De schakelaar (zwart bruin) aansluiten op de kroonsteen. Indien mogelijk trek ik een extra schakeldraad en dop ik de bruine aan beide kanten af zodat het schakel gedeelte zwart zwart is richting de kroonsteen. Kroonsteentje gebruik ik om een beetje het 230V en potentiaal vrije gedeelte zichtbaar gescheiden te hebben ;)

Hier een voorbeeld van de Sonoff apart in een witte plafondkap over de centraaldoos waar de lamp verderop hangt, lampen draad kan dan rechtstreeks op de output van de Sonoff met adereindhulzen of vertinnen. En een voorbeeld van de Sonoff in de kap van een lamp waar deze over de centraaldoos zit.

Frank J. wijzigde deze reactie 16-10-2017 19:37 (10%)

PS4: 500GB PSN: Bierbeer TV: Sony 50W755C

• Frank J.
quote:
MikeOO schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 08:39:
[...]

Ziet er goed uit en altijd leuk om te lezen hoe andere die zaken oplossen.

Werkt een wandschakelaar wel handig icm Domoticz. Als je de de lamp uitzet via de wandschakelaar en via wifi weer aan dan klopt de stand niet meer van de wandschakelaar en die moet je dan 2x schakelen om de lamp weer uit te zetten of gebruik je hiervoor een andere schakelaar.

update:
Wel het filmpje net zitten bekijken als tip van Argon007 (min 23:30) maar mij is niet duidelijk wat hij nu doet met de schakelaar zodat je niet domweg een on/off schakelaar gebruikt.
Ik gebruik de Sonoff ism Domoticz en de status wordt altijd naar Domoticz gestuurd, daarom gebruik ik juist de Sonoff en geen KlikaanKlikuit meer ;).

Voor gebruik van de wandschakelaar sluit je deze op GND en GPIO14 aan (POTENTIAAL VRIJ GEEN 230V DUS)en wordt dit in de Sonoff geregeld en snapt de Sonoff of het AAN of UIT is.

Gebruik van een dubbele schakelaar met twee aparte Sonoffs kun je de GND ook aan elkaar knopen van beide Sonoffs in de centraaldoos en de schakel polen apart op de GPIO14 inputs zetten.

Met ESPEasy maak ik in de software van de Sonoff een rule aan. En snapt de Sonoff dat het AAN of UIT is.

Met gebruik van Tasmota is het iets makkelijker, in de Sonoff maak je de input GPIO 14 als switch beschikbaar. En snapt de Sonoff dat het AAN of UIT is.

Frank J. wijzigde deze reactie 15-10-2017 10:00 (18%)

• Frank J.
Klopt de Sonoff zal nav de status van de output deze AAN of UIT zetten precies zoals je wilt.

Let AUB wel goed op dat je de bruine en de zwarte draad van de schakelaar rechtstreeks naar de GND en GPIO14 brengt, hier mag echt geen 230V op staan. Indien mogelijk trek een EXTRA zwarte draad naar je schakelaar zodat de bruine helemaal niet gebruikt hoeft te worden.

Kan het even niet vaak genoeg zeggen ;)

Ik gebruik dus die header output bedrading op een kroonsteentje zodat ik enigsinds nog ondescheid heb van de 230V kant.

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 13:14
quote:
Frank J. schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:54:
Klopt de Sonoff zal nav de status van de output deze AAN of UIT zetten precies zoals je wilt.

Let AUB wel goed op dat je de bruine en de zwarte draad van de schakelaar rechtstreeks naar de GND en GPIO14 brengt, hier mag echt geen 230V op staan. Indien mogelijk trek een EXTRA zwarte draad naar je schakelaar zodat de bruine helemaal niet gebruikt hoeft te worden.

Kan het even niet vaak genoeg zeggen ;)

Ik gebruik dus die header output bedrading op een kroonsteentje zodat ik enigsinds nog ondescheid heb van de 230V kant.
super eenvoudig dus. De waarschuwing is inderdaad nooit te veel maar is mij bekend. Ga dit snel even testen en zijn we weer een stap verder in het project.

• Frank J.
@MikeOO
Check in Domoticz bij je switch [EDIT] wat je bij het ON Action commando hebt gezet. Ik denk dat daar iets ingevuld staat, bij Tasmota kan dit leeg zijn ESP Easy staat zoiets wel ingevuld wat jij nu hebt als error namelijk.

Frank J. wijzigde deze reactie 15-10-2017 17:17 (6%)

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
quote:
Frank J. schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:28:
....
In en out soepel bedraden 1mm2 met adereindhulzen of vertinnen, ligt een beetje aan de lamp aansluiting. ....
Nooit soepele bedrading vertinnen! Gebruik adereindhulzen!
Als het in klemcontacten komt, zal het soldeertin teveel kruip hebben, waardoor de draad loskomt en begin te vonken, je huis zal afbranden, verzekering keert niet uit en je moet in een kartonnen doos gaan wonen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• joppybt
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:29
Let op je flash mode, iets met DIO dan wel DOUT. Je moet net die andere hebben.
Als je de verkeerde van de twee gebruikt krijg je geen foutmeldingen maar 'werkt' het verder niet.

• Dacuuu
quote:
bing69 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:28:
Sonoff

had er twee gekocht, gewoon de standaard goedkoopste. Een FTDI232 er bij knop indrukken, en flashen maar.
Zover gaat alles goed met ESP Easy 2.80 er op.
Los maken van de usb en weer connecten en ik zou een wifi netwerk moeten zien.......
Hier gaat het jammer genoeg fout, zie geen wifi netwerk.
Sla ik een stap over of heb ik domweg pech?

Met flashen zie ik geen foutmeldingen alleen ok, heb het zowel met de cmd file gedaan als met het tooltje, Beide geven geen foutmeldingen.....

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
@BlackShadow
jawel, ik hang er geen zware apparaten aan. :)

Voor de rest ziet de elektronica er degelijk uit.

13 x Trina 300 = 3900 wp op Solax omvormer, dak zuid | PVOutput

• Pascal Saul
quote:
BlackShadow schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:24:
[...]

Niemand die zich vragen stelt bij de veiligheid? :/
Ik heb alle zware apparaten achter de Sonoff POW: 3kW element van de boiler, Warmtepomp ODU+IDU en Heater element.

Je moet niet het relais gaan schakelen bij de POW als je langdurig plezier ervan wilt hebben ;) Ik heb de POW in always ON staan om het zo maar te zeggen en schakel de magneetschakelaar die er achter zitten.

Ik heb geen problemen gehad met warmte ontwikkeling van de POW tot op heden.

• Pascal Saul
quote:
HaTe schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 16:25:
Ik ben nog steeds op zoek naar een goede wandschakelaar oplossing met 2 of meer knoppen en die compatible is met mqtt, of Philips Hue. Ik ben nu deze tegengekomen:
https://www.aliexpress.co...-Android/32827993437.html

Hij gebruikt de eWelink app, welke ook door Sonoff gebruikt wordt. Dat hoeft niet te betekenen dat de hardware hetzelfde is, maar ik hoop wel op een ESP8266 of vergelijkbaar zodat ik deze kan herprogrammeren. Wat denken jullie?
Eventueel is het ook wel een optie om buiten mqtt te gaan en de app op een andere manier te vervangen.

Als ik het de verkoper vraag, krijg je zo'n antwoord:

[...]

edit
De verkoper heeft ook fotos gestuurd. Wel heel apart: Op de printplaat staat gewoon Sonoff T1 UK3C.. Maar de laatste foto laat toch echt een EU kontje zien. En ze zegt dat het niet vergelijkbaar is met de T1? Sonoff zelf heeft gezegd niet met een 3gang EU versie te komen, dus dit is wel apart :p
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Wat denken jullie hier van?
Dat is echt gewoon de https://www.itead.cc/sonoff-t1.html

Alleen door een andere OEM dan Sonoff verkocht...

• Pascal Saul
quote:
NoFearCreations schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 16:35:
Misschien al vaker gevraagd, maar al best wat reacties in dit topic.
Als ik 2 van deze bestel:
https://www.banggood.com/...-ABS-Shell-p-1019971.html

Ik zet die tussen de 230v aanvoer draad van mijn buitenverlichting voor en achter. Kan ik ze dan zo instellen/koppelen, dat beide lampen tegelijk aan en uit gaan op een bepaalde tijd? En hoever is het bereik? Er zou er 1 in de meterkast komen, en 1 in de schuur, beide zo'm meter of 5/6 van de router.

Heb nu 2 van die klok schakelaars, die net niet gelijk lopen, en een schemerschakelaar gaat ook niet.
Is allemaal geen probleem :)

• HaTe
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 20-11 22:50

HaTe

haat niet

quote:
tsjoender schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:17:
[...]
Heb je deze ondertussen al ontvangen en hoe bevalt die?
Yes, hem hem ontvangen en werkt goed! Had wat problemen met het installeren van Sonoff-Tasmota via SonOTA, want hij bleef hangen in de FinalStage SSID en pakte de Tasmota firmware niet. Heb hem uiteindelijk maar weer uit de muur gehaald en open gemaakt. Er zitten geen header pin locaties op de printplaat dus moest draadjes rechtstreeks op de ESP chip solderen. Het is hierbij handig dat je voor Vcc en Gnd dit wel ergens anders op de printplaat doet, want ik had problemen om dit allemaal op de ESP chip te krijgen zonder ongewenste contacten te maken met andere componenten.
Na een paar uur had ik het voor elkaar om hem manueel te flashen en hij draait nu stabiel. Voordeel is wel dat ik nu komende updates ook OTA kan doen.
Ik ben er blij mee :)

HaTe wijzigde deze reactie 02-11-2017 12:21 (26%)

Specs

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09:24
quote:
HaTe schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:16:
[...]

Yes, hem hem ontvangen en werkt goed! Had wat problemen met het installeren van Sonoff-Tasmota via SonOTA, want hij bleef hangen in de FinalStage SSID en pakte de Tasmota firmware niet. Heb hem uiteindelijk maar weer uit de muur gehaald en open gemaakt. Er zitten geen header pin locaties op de printplaat dus moest draadjes rechtstreeks op de ESP chip solderen. Het is hierbij handig dat je voor Vcc en Gnd dit wel ergens anders op de printplaat doet, want ik had problemen om dit allemaal op de ESP chip te krijgen zonder ongewenste contacten te maken met andere componenten.
Na een paar uur had ik het voor elkaar om hem manueel te flashen en hij draait nu stabiel. Voordeel is wel dat ik nu komende updates ook OTA kan doen.
Ik ben er blij mee :)
Dank voor het delen van jouw ervaringen. Jammer dat de header punten niet op de print zitten. Maar zoals je al noemt zou dat nadeel maar van korte duur zijn als je daarna met OTA updates kan werken.

De verkoper stelde overigens doodleuk voor dat als ik het glasplaatje van de Sesoo switch wilde, dat ik dan die switch erbij moest kopen... Was niet los leverbaar.

Nog eens bedenken of ik deze dan wel wil of eerst genoegen neem met een enkele knop van de Sonoff Touch EU. Kan ik een aantal maanden later altijd alsnog een twee of drieknops variant van Sonoff kopen als ik knoppen tekort kom. De extra knoppen waren in mijn geval alleen bedoeld voor scenes en niet voor het relais en een direct aangesloten lichtpunt.

tsjoender wijzigde deze reactie 02-11-2017 15:47 (8%)

• jobr
  • Laatst online: 19:19
quote:
Imperial Guard schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:22:
Sonoff S20 en CH4 geflashed met KmanOz software en kan ik netjes benaderen wanneer die zit aangesloten via de FTDI adapter en kan het netjes schakelen en benaderen alleen eenmaal aangesloten op de 230V doen de modules niks 0,0 weer op 3.3V via de FTDI communicatie met alles en te benaderen via HomeAssistant.
Dit lijkt wel een beetje op wat ik had met een Sonoff Basic geflashed met ESP Easy.
Op de FTDI adapter werkt het prima maar op 220V slecht of soms niet. D.w.z zo nu en dan valt de verbinding uit als ik wat doe op de interface van ESP Easy. Led gaat dan ook helemaal uit een tijdje. Met een losse draad op een pin van de header ging het al een stuk beter. Lijkt ook firmware onafhankelijk.

Mijn oplossing staat hier. Komt neer op een condensator tussen de gnd voor en na de transformator.

Weet niet of dat ook voor jouw gaat helpen. Probeer eerst maar eens een losse draad (bijv van een multimeter) op bijv de GND pin van de header. De andere kant van de draad dus los laten zweven. Pas wel op voor de 220V deel van de print.

jobr wijzigde deze reactie 05-11-2017 19:11 (3%)

• LPa
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 09-11 18:04
quote:
Heb het al 5 keer, met succes, toegepast.

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
quote:
emnich schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:26:
Heeft iemand al eens gemeten wat zo'n ding doet in `standby`. Ik vind die van mij vrij warm worden, ook al is de relais uitgeschakeld.
Als je hem geflashed hebt met tasmota dan kun je middels het sleep-commando het energieverbruik reduceren. Default staat sleep uit, je kunt wachttijden in de hoofdlus van 0-250ms instellen. Dit kun je nagenoeg ongestraft naar 50ms verhogen en dan merk je niks van gebruik bij de knoppen.
Ik heb de mijne nu op 250ms staan, de knop werkt dan wat onhandig als je hem te kort indrukt, maar ja, ik heb zo'n ding niet om met de knop te gaan spelen....
Via MQTT werkt hij tot nu toe uitstekend met een sleep-waarde van 250ms.

Niet onbelangrijk: Hij lijkt nu minder warm te worden (maar ik heb er niet aan gemeten...)
Zie ook: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Energy-Saving

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Ah, dat schema kon ik niet goed zien.

In dat geval op L3 gewoon fase aansluiten (permanent). En dan met de Sonoff de L1 aansluiting schakelen, dat zou moeten werken zoals je voor ogen hebt.

• naftebakje
Als je behuizing IP44 is (spatwaterdicht), en het circuit achter een aardlekschakelaar van 30mA zit (sowiezo verplicht in vochtige ruimtes) mag dat (in België). Denk eraan de metalen behuizing van de lantaarnpaal te aarden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• houthakker
  • Laatst online: 20-11 22:48
Beetje een crosspost van het ESP topic. Ik zal rond te kijken of ik op de een of andere manier mijn verlichting slim kan schakelen;
- met behoud van originele schakelaars (dus geen Sonoff T1)
- geen legacy problemen (Sonoff B1 lamp kan niet aan wanneer deze door de wand schakelaar is uitgezet).
- goedkoop, maar wel enigdsinds veilig en bi-directioneel (dus niet 433.92mhz).
- niet te complex, of afhankelijk van de backend (losse wandschakelaar transmitter + zigbee/wifi lamp actuator).

De oplossing lijkt dan een sonoff/esp8266 relay te plaatsen achter de wandschakelaar, en die met laagspanning (vrij potentiaal) te bedienen. Alleen een hotel/wisselschakeling is misschien nog een uitdaging.

Ik heb nog wel wat opties gevonden:
Dimmer, maar te groot om in te bouwen, zie ook hier SSR dimmer module
2x WiFi Relay niet meer te koop op ebay.
230v I/O modul nergens te koop?
WiFi Relay board maar ik ben bang te groot om in te bouwen. Dit geld ook voor de Sonoff Basic. Ik heb deze nu besteld om te experimenteren.

Totdat ik deze week deze 2 opties vond.
dimmer module gevonden; maar moet nog steeds een hlk-pm03 op. Dit lijkt de voorloper met relais te zijn.
schakel module

Wellicht een dezer dagen kijken of ik die ga bestellen.

houthakker wijzigde deze reactie 06-12-2017 14:24 (9%)

Specs

• Imperial Guard
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18:43
quote:
jossie67 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:43:
Ik heb een Sonoff Pow version 2.0. Flashen met EasyEspMega of Tasmota. Is geen enkel probleem.
Ook connecten naar mijn eigen wifi, gaat zonder problemen als de voeding gebruik van de ftdi.
Maar zou gauw in de de Sonoff aan de 230V hang gebeurd er niks meer.
Natuurlijk heb ik niet eerst getest met de standaard firmware. Het zou dus een doa kunnen zijn, wie heeft ook deze issue's gehad
Jep, zelfde probleem gehad maar dan met een 4CH en een S20. Bij de 4CH werkt het met een loshangend draadje op de groud en bij de S20 wel/niet.

Zie ook onderstaande comment:
quote:
jobr schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:09:
[...]

Dit lijkt wel een beetje op wat ik had met een Sonoff Basic geflashed met ESP Easy.
Op de FTDI adapter werkt het prima maar op 220V slecht of soms niet. D.w.z zo nu en dan valt de verbinding uit als ik wat doe op de interface van ESP Easy. Led gaat dan ook helemaal uit een tijdje. Met een losse draad op een pin van de header ging het al een stuk beter. Lijkt ook firmware onafhankelijk.

Mijn oplossing staat hier. Komt neer op een condensator tussen de gnd voor en na de transformator.

Weet niet of dat ook voor jouw gaat helpen. Probeer eerst maar eens een losse draad (bijv van een multimeter) op bijv de GND pin van de header. De andere kant van de draad dus los laten zweven. Pas wel op voor de 220V deel van de print.

• HaTe
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 20-11 22:50

HaTe

haat niet

quote:
RoJan schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:11:
[...]

Oef... Ik heb ook een fraaie, gereviseerde Marantz 1030, maar ik zou er echt NOOIT zoiets inzetten. Maar goed, ieder het zijne. Wil je hem daarmee op afstand uitschakelen ofzo?
Ja inderdaad. Ik snap dat het mensen pijn kan doen, maar de originele eindversterker zit er ook niet meer in omdat die kapot was gegaan. Ik had de Sonoff ook in de kabel aan de buitenzijde kunnen zetten, maar op deze manier hoefde ik niks door te knippen of te solderen.

Specs

• Imperial Guard
  • Laatst online: 18:43
quote:
Henkie-Jan schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:29:
[...]

Hoeft ook niet? Je kan er gewoon een powerstripje achter de S20 leggen en daar je subwoofer en de Marantz op. Of nog beter je drukt zo'n multi stekker achter in de S20 ook minder losse snoeren. Is voor een paar euro te krijgen bij de Big Bazaar. :)

[afbeelding]
Wel in mijn opstelling, subwoofer staat naast de bank en de marantz staat in een dicht tv meubel aan de andere kant van de woonkamer.

• balk
  • Laatst online: 20-11 21:41
quote:
wesley2004 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:11:
[...]

Ja ik zit ook te wachten op iets dimbaars!
Nu een schakelaar met klikaan klikuit erachter en liefste zou ik er een sonoff printje bijdoen.
Maarja past niet achter schakelaar allemaal.
Dus betaalbaar draadloos en dimmend iets van sonoff zou leuk zijn!
Ik kwam laatst dit tegen, van een medetweaker. Ik heb er even geen toepassing voor maar het leek me wel interessant.

• jkha
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 17-02-2018
quote:
maartend schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:38:
[...]

Thnx. Had die idd al gezien en ik begreep dat ik een interface nodig had Verder totaal geen ervaring mee, dus gaat nieuw voor me zijn.

Lastige is dat de link het naar zo'n interface in dat artikel het niet doet, dus geeft kleine hobbel nu.

Heb zo'n goedkope DIY ding gekocht van Sonoff om mee te leren spelen.
Dit ding https://www.banggood.com/...-ABS-Shell-p-1019971.html
Je hebt een FTDI adapter nodig. Wat eigenlijk niet meer is dan USB naar serieel.
http://www.interngeheugen...9yJ5bmOW4qFhoCVNcQAvD_BwE

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 07:42
Nah, DIY schakelaar en dat USB-serial dingetje onderweg. Zal paar weken duren, maar dan ga ik jullie hier lastig vallen met allerlei vragen.

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
quote:
Lucatjuh schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:38:
Moet je voor het reprogrammen van een sonoff altijd een server thuis hebben, zoals een raspberry pi?
Nee hoor, je hebt niet eens een kabel nodig, gewoon via wifi vanaf je gewone computer.
Kabeltje heb je alleen nodig als SonOTA om de een of andere manier niet werkt.

Even goed lezen en dan werkt het prima als je computer maar wifi heeft.

Zie: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/SonOTA

• jkha
quote:
maartend schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:19:
[...]

Oke, waarom moest ik dan zo'n interface kopen? waar is die dan voor. Zo'n USB-serial interface. Ik dacht dat ik die nodig had om te flashen
Die heb je zeker nodig om hem te flashen. De eerste keer sowieso.
Je kunt in je te flashen software, OTA activeren, zodat je in het vervolg je apparaatje Over The Air kan herprogrammeren.

• jkha
quote:
maartend schreef op donderdag 21 december 2017 @ 20:22:
[...]

OMG, dit gaat nog heel veel inlezen worden. Ben nu echt de weg al kwijt.
Klopt. En veel video's kijken.
Bijv. deze:
YouTube: Flashing TASMOTA Firmware on the Sonoff Basic

Zoek in Youtube ook eens op BRUH automations. Ga je ook veel van leren.

Gelukkig heb je nog een paar weken voordat je spullen binnen komen ;)

• Dacuuu
quote:
Lucavanthiel schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:07:
Kan homeassistant niet op een arduino ofzo? Zoja hoe?
Nee.

• Phoolie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:29
quote:
maartend schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:21:
[...]

Jahaa, ik dacht dat dit weer wat anders was. Er is zo'n overkill aan info.
Volgens mij staat daar alle info die je nodig hebt.

• Maeslant
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:56
quote:
jkha schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 14:15:
[...]

Maar de fase draad zit hier toch op deze manier doorgelust? Bij die 2 pijltjes zou je dan in ieder een zwarte moeten doen?
Of ik heb het gradioos mis 8)7

[afbeelding]
Excuus, ik denk dat je gelijk hebt. De draden zitten door gelust, wat volgens mij niet mag.

• jkha
quote:
studiodubio schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:48:
[...]

Dus een blauwe draad vanuit de meterkast naar de doos? En wat doe ik met de 2 zwarte draden. Waar komen die in de sonoff touch?
De kabels komen waarschijnlijk van de plafonddoos waar de lamp ook zit. Vanuit daar kun je de blauwe draad ook doortrekken naar je schakelaar doos.

Ik zou de blauwe en die ene zwarte voorlopig ook bij elkaar op de sonoff schroeven. Totdat je weet waar die voor werkt.

• Phoolie
quote:
studiodubio schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:48:
[...]

Dus een blauwe draad vanuit de meterkast naar de doos? En wat doe ik met de 2 zwarte draden. Waar komen die in de sonoff touch?
Kan je niet die zwarte draad die op de L (dus naast die bruine) zit even loshalen, dan kan je achterhalen waar die naar toe gaat en wellicht kan je hem dan zelfs wel meteen vervangen, dat is wel zo netjes. Het werkt nu natuurlijk ook allemaal wel, want een draad is een draad, maar aan het uiteinde van die draad zie je niet dat die zwarte draad niet geschakeld is, waar zwart eigenlijk wel voor bedoeld is.

• Phoolie
quote:
J-P schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:40:
[...]

Heb je al schakelaars zoals in het filmpje gevonden?
Zo ja, waar haal je die dan?
Bedoel je die drukknopjes? Die kan je gewoon in iedere elektronica zaak kopen.

Kijk maar eens bij Conrad bijvoorbeeld:
https://www.conrad.nl/nl/...druktoetsen-o0216610.html

Phoolie wijzigde deze reactie 29-12-2017 12:33 (16%)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

@quazar Het hardcoded instellen van de netwerkgegevens zou niet nodig moeten zijn, omdat na het flashen ESPEasy zich als standalone accespoint zou moeten melden tussen je wifi-netwerken. Als je daar dan vervolgens mee verbind kun je de gegevens van je eigen wifi-netwerk opgeven zodat hij daar voortaan mee verbind.

Als je hem nog aan de PC hebt hangen kun je ook via de Serial Monitor van de Arduino IDE je wifi-gegevens inkloppen in ESPEasy:
code:
1
2
3
4
wifissid NETWERKNAAMHIER
wifikey WIFIWACHTWOORDHIER
Save
wificonnect

Ik doe dat meestal gelijk na het flashen, scheelt weer klooien met die AP modus.

• J-P
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19:12

J-P

Syntax erro....

quote:
Henkie-Jan schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:24:
[...]

Werkt niet helemaal zo. Hij gaat steeds een uur aftellen van het moment dat jij als start time hebt gezet. Dus als je om 14:00 uur als starttijd onderaan hebt ingevuld en zegt dat hij na 60 minuten uit moet gaan en je zet het aan om 14:59 dan heb je 1 minuut licht en gaat hij uit. Ik snap niet wat daar de logica van is. Ik wil als het apparaat getriggerd wordt hij na 60 minuten uitgaat. En niet vanaf een start tijd van dat programma...
Ik heb dit net even getest, dit geld inderdaad voor de eerste keer dat je hem instelt.
Maar daarna kan je hem uit en aanzetten en gaat hij netjes na de ingestelde tijd uit. Ik vermoed dat hij dan iedere keer die startdatum aanpast.

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

• M.v.Veelen
Ik ook. Er zijn weer genoeg spullen onderweg om mee te knutselen. Hij flasht ESPeasy er op, dus MQTT zou geen probleem moeten zijn.

¯\_(ツ)_/¯

• martinvdm
  • Laatst online: 20:45

martinvdm

www.martinvdm.nl

quote:
M.v.Veelen schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:15:
[...]

Daar ontbreekt idd de hardware voor. Met software kun je dat niet oplossen. Ik heb zojuist zelf deze besteld (geen Sonoff, maar wel ook een ESP8266 module onboard):

https://www.tindie.com/pr.../ac-mains-dimmer-mpdmv75/

Omdat ik alles via WiFi wil bedienen en van KaKu af wil.
Dat is interessant! Ben heel benieuwd naar je bevindingen. Wellicht een leuke case erom heen. Als espeasy goed werkt dat zou mqtt met Home assistant mogelijk moeten zijn. Weet niet of je ha of domoticz gebruikt, maar ben vooral benieuwd of de aansturing van het dimmen goed werkt.

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• nicomo
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 28-06 07:20
quote:
ViNyL schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:37:

[update] Het lijkt dat China storing heeft, inmiddels na veel proberen de sonoff in de app en hij wordt herkend als "online". Schakelen kan alleen nog niet, dan krijg ik een netwerk foutmelding...
quote:
studiodubio schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 08:45:
Zowel mijn Sonoff Touch als S20 zijn na enkele weken probleemloos werken nu beide dood. Er is in de tussentijd niks veranderd aan hardware, software of netwerkinstellingen. Ze reageren nergens meer op en worden ook niet meer gezien in Home Assistant, EW Link app of router.

Zijn er meer mensen die soortgelijke problemen hebben gehad en oplossing weten?
Er zijn wat problemen met de cloud server. Kan het zijn dat dat bovenstaande problemen verklaard?
Zie https://www.itead.cc/blog...e-disruption-on-eu-region

16x Senersun 240Wp + Kostal Piko 3.6

• naftebakje
Vaak gaat een dimmer niet van 100% naar 0%, maar van (vb) 99% naar 1%. Bij een gloeilamp geen probleem, die zal niets uitstralen op 1%, maar een LED op 1% geeft wel nog storend licht in je slaapkamer.

Ik denk dat ze dat bedoelen, dat je ipv de gesynchroniseerde puls naar de triac (die afhankelijk van nauwkeurigheid van nuldetectie nog steeds iets doorlaat) helemaal geen pulsen stuurt.

• neographikal
  • Niet online
Bruin = fase (Lin)
Blauw = nul (Nin)
Zwart = schakel (Lout)

Als je hier overigens niet uitkomt vraag ik me af hoe handig het is om zelf aan de elektra te knutselen. Kind kan de was doen, moeilijk is het niet, maar of het verstandig is?

neographikal wijzigde deze reactie 05-01-2018 13:10 (59%)

• othellods
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 31-07 14:35
Is het mogelijk om een Sonoff modelletje te installeren maar ook de functionaliteit van de huidige wandschakelaar te behouden, om een soort van wisselschakeling te creëren, zodat als de lamp uitgeschakeld wordt door de Sonoff, hij daarna met één klik weer kan aangezet worden met de schakelaar?

• MsG
  • Registratie: november 2007

MsG

Forumzwerver

Ik zit er aan te denken om een Sonoff POW te kopen van Banggood om te dienen als mobiel meetapparaat, in plaats van mijn Voltcraft meter die ik niet echt kan loggen. Ik zie dat de huidige versie zelfs geschikt is voor de volledige 16 ampere. Ik wil er bijvoorbeeld mijn wasmachine vaatwasser of vriezer mee kunnen loggen en meten. Zou dat oke zijn met deze apparaatjes of moet je dit echt niet willen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• TD-er
quote:
MsG schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:45:
Ik zit er aan te denken om een Sonoff POW te kopen van Banggood om te dienen als mobiel meetapparaat, in plaats van mijn Voltcraft meter die ik niet echt kan loggen. Ik zie dat de huidige versie zelfs geschikt is voor de volledige 16 ampere. Ik wil er bijvoorbeeld mijn wasmachine vaatwasser of vriezer mee kunnen loggen en meten. Zou dat oke zijn met deze apparaatjes of moet je dit echt niet willen?
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van >=10A gebruiken op die Sonoff dingen, zelfs al staat erop dat ze maar liefst 16A zouden moeten kunnen doen.
Intern gaat namelijk alles via van die kleine printsporen. Nu zit er (als het goed is) wel een dik laagje tin op, die effectief zoveel warmte kunnen afvoeren dat ze het ook echt moeten kunnen verwerken. Maar toch zit het mij niet helemaal lekker.
Ook de relais die erin zitten, zijn vrij iel en komt op mij over als "Chinese Amperes".

• jobr
quote:
maartend schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:37:
Vraagje voor de zekerheid.

heb net mijn eerste sonoff binnen, de DIY basis versie. De allereerste flash die ik wil gaan doen naar de custom Firmware kan niet OTA?
Ja dat kan wel. Mislukt het dan kun je altijd nog de header erop solderen.
Maar dan NIET eerst updaten met de ewlink app naar de laatste versie. Firmware 1.6 of groter dan werkt het niet.

• jobr
quote:
maartend schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:13:
[...]

Maar hoe kan ik dan checken welke FW er op staat? Dat zie ik niet zo snel.
Dat kun je zien in de EWelink app. Daarmee kun je eerst even testen of de sonof werkt met de originele firmware. Device kiezen en dan rechtsboven de 3 puntjes klikken. Dan settings en dan staat daar de FW versie

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:55
quote:
maartend schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:47:
[...]

ben dus aan Github aan het inlezen. heb echter sonota.exe nodig. Is er een reden dat ik dat niet kan vinden?
Tabblad releases:
https://github.com/mirko/SonOTA/releases

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 07:42
quote:
Jeez. En ik maar onder normale releases zoeken. Maar ja, ik ken Github t eslecht om daar in eens goed te zitten.

• Hmmbob
Ik wist het omdat ik me ook het laplazerus gezocht heb 7(8)7

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
Kijk anders ook even of je Espruna erop kunt zetten.
Die zijn wat kleiner en specifiek voor een bepaalde versie van de Sonoff geschreven.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• verbraakje
  • Laatst online: 20-11 15:41
Persoonlijk maak ik mij minder zorgen dan met slapen naast een usb oplader van de action...

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

• M.v.Veelen
quote:
Mardox schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:03:
[...]

Lees net hierboven in het forum dat je met/aan Sonoff ook een fysieke schakelaar kan verbinden via GPIO om ook zonder afstandbediening of app te kunnen schakelen. Enig idee of dat met de AC MAINS Dimmer ook zou kunnen?
Waarschijnlijk wel, er zit ook 'gewoon' een ESP in. Maar moet de spullen nog ontvangen :)

¯\_(ツ)_/¯

• TD-er
quote:
neographikal schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:13:
Ik heb een uitgebrande pow (gat in de print, behuizing nog wel heel), aardlek vloog eruit. Ik ga Itead mailen of deze uit de brakke serie kwam. Wel apart zo bar veel stroom gaat er niet doorheen, op de pieken een kw of 2 en gemiddeld een kw of iets dergelijks (maar wel uren lang).
Kan je een foto laten zien?
Vooral ook van de printsporen waar het vermogen door gaat.

@Spoonlift De Touch zelf kan wel met 2 draden werken, maar niet als ie nog wat moet schakelen.
Zonder een extra draad is 'ie gewoon een WiFi module met touch interface.

De L is bruin en de N is blauw.
En L-out zou strikt genomen zwart moeten zijn, naar de lamp toe.
Bij de lamp krijg je dan het andere eind van die zwarte draad en blauw.

• neographikal
  • Niet online
plaatje van de pow:

Achterkant even niet voorhanden :)

neographikal wijzigde deze reactie 09-01-2018 21:34 (17%)

• TD-er
quote:
Spoonlift schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:48:
[...]

https://i.imgur.com/A06E3a9.jpg

Dus toch twee draden.

Edit: ik denk dat ik er uit ben. Het product gaat simpelweg niet werken voor mijn application.

Iemand interesse in 2 Sonoff Touch? Zacht prijsje :P.
Die 2 draden is niet via het relais. Dan heb je dus echt alleen maar een WiFi apparaat.

@neographikal Dat ziet er nasty uit, de soldering van de shunt was duidelijk niet geschikt voor dit vermogen.
Meestal gebruiken ze SMD-achtige shunts, omdat die een groter soldeervlak hebben.
Die draadjes zijn wel heel dun.

• 625164
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
quote:
TD-er schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:09:
[...]

Die 2 draden is niet via het relais. Dan heb je dus echt alleen maar een WiFi apparaat.

@neographikal Dat ziet er nasty uit, de soldering van de shunt was duidelijk niet geschikt voor dit vermogen.
Meestal gebruiken ze SMD-achtige shunts, omdat die een groter soldeervlak hebben.
Die draadjes zijn wel heel dun.
Jullie hebben helemaal gelijk.

Ik heb in die schakeldoos enkel schakel en bruin. Ik laat van het weekend ook neutraal trekken.

• jobr
quote:
Hmmbob schreef op zondag 14 januari 2018 @ 20:07:
Ah, die durfde ik niet te installeren uit angst voor een auto update ;)

Thanks.
Update moet je zelf initiëren dus app kun je gebruiken.

• hiddit
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20-11 21:10
quote:
TripleQ schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:03:
[...]

Ik denk het wel,

Als ik het goed begrijp, moet ik een "FTDI 3.3v" kabel hebben.
Bijvoorbeeld deze? (Of weet iemand een andere kabel die bij een NL webshop te koop is? Ik heb nu geen geduld meer om het via China te bestellen)

Als de draden dan gesoldeerd zijn moet het werken toch? Daar moet ik wel uitkomen
Jaa die heb je nodig.
Ik heb male male pinnetjes dus hoef niks te solderen maar dat is ook mogelijk.
Het principe is verder het zelfde als de sonoff basic.
Als die dan verbonden is met je netwerk kan je hem in de juiste module zetten voor de S20

• martinvdm
  • Laatst online: 20:45

martinvdm

www.martinvdm.nl

quote:
TripleQ schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:03:
[...]

Ik denk het wel,

Als ik het goed begrijp, moet ik een "FTDI 3.3v" kabel hebben.
Bijvoorbeeld deze? (Of weet iemand een andere kabel die bij een NL webshop te koop is? Ik heb nu geen geduld meer om het via China te bestellen)

Als de draden dan gesoldeerd zijn moet het werken toch? Daar moet ik wel uitkomen
https://opencircuit.nl/Pr...-TTL-seri%C3%ABle-adapter

https://opencircuit.nl/Pr...-TTL-seri%C3%ABle-adapter

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• haraldstoll
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 20-11 16:56
quote:
TripleQ schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:20:
[...]

thx. Heb er alleen niet zo veel aan denk ik. vanaf firmware 1.6 schijnt het niet meer te werken.
Laat ik nu net firmware 1.6 erop hebben staan (Dit is de meest recente firmware)
ik had ook geen success, uiteindelijk via de arduino software gedaan met de USB naar TTL adapter

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

quote:
quote:
quote:
quote:
Bij deze het vriendelijke verzoek, om wanneer je als laatste hebt gepost en nog iets wilt toevoegen aan je laatste bericht, de 'Wijzig' knop rechtsboven je bericht te gebruiken. Meerdere mensen quoten in één post is ook prima mogelijk. Druk op 'Quote' en kopieer-plak de code erbij in je laatste reactie samen met je reactie.
Op die manier blijft het forum overzichtelijk. Wat je nu doet wordt gezien als dubbelposten en is een beetje irritant ;)

• Hmmbob
quote:
jobr schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:48:
[...]

Dat kun je zien in de eWelink app waarmee je standaard de Sonof kan gebruiken. Bij device met 3 puntjes rechtsboven
"Firmware version: unknown". Maar goed, voor de S20 even wachten op de kabeltjes.

De basic sonoffs die ik binnen heb zijn nog wel gewoon via SonOTA te flashen. Net de 1e module gedaan en die hangt nu in mijn Home Assistent setup, dat ging soepeler dan soepel.

Leuk spul!

Hmmbob wijzigde deze reactie 21-01-2018 00:03 (31%)

• Phoolie
quote:
spNk schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:28:
Hallo mede tweakers,

ik ben bezig met het verbouwen van mijn huis,
nu wil ik die ouderwetse opbouw "draai" schakelaar van het rolluik weg hebben,
zijn hier al simpele oplossingen voor met Sonoff? Ik heb verder geen kaas gegeten van home automation,
ben niet verder gekomen dan een normale simpele on/off Sonoff module :p.
Thanks.
Dat hangt er vanaf hoe die draaischakelaar werkt. Maar meestal heeft zo'n ding 3 standen, uit, omhoog, omlaag. Bij omhoog en omlaag wordt er stroom gezet op de desbetreffende draad. Bij een simpele on/off Sonoff ga je dat dus maar op 1 draad kunnen realiseren. Nou zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen om 2 Sonoff's te pakken, maar dan loop je het risico dat je op beide draden (omhoog & omlaag) stroom zet en ik denk niet dat de motor van je rolluik daar heel blij van gaat worden.

De reactie hieronder kan uiteraard ook, maar aangezien je aangaf dat je weinig kaas van home automation had gegeten en niet verder bent gekomen dan een simpele on/off Sonoff, ging ik er vanuit dat dit wellicht een stap te ver zou zijn.

Phoolie wijzigde deze reactie 22-01-2018 08:13 (11%)

• naftebakje
quote:
spNk schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:28:
Hallo mede tweakers,

ik ben bezig met het verbouwen van mijn huis,
nu wil ik die ouderwetse opbouw "draai" schakelaar van het rolluik weg hebben,
zijn hier al simpele oplossingen voor met Sonoff? Ik heb verder geen kaas gegeten van home automation,
ben niet verder gekomen dan een normale simpele on/off Sonoff module :p.
Thanks.
Met deze http://www.electrodragon....board-spdt-based-esp8266/ kan je je draaiknop werkend houden, en hem ook via wifi aansturen.
- eerste relais schakelt spanning ofwel naar draaiknop, ofwel naar 2e relais.
- tweede relais uitgangen hangen parallel met de uitgangen van de draaiknop
Maar als je de draaiknop weg wil, kan dat uiteraard ook perfect.

edit; en dan vermijd je ook meteen bovenstaand risico.

naftebakje wijzigde deze reactie 22-01-2018 08:00 (3%)

• it0
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20-10 21:13

it0

Mijn mening is een feit.

quote:
spNk schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:22:
[...]

Het gaat mij momenteel puur om het rolluik aan te sturen, echt integratie is niet nodig. Ik heb sowieso geen tijd momenteel om me te verdiepen in het programmeren e.d. van dit spul, kan het ding altijd nog vervangen natuurlijk :P.
Wat voor chips kan ik beter naar kijken?
Alles wat arduino compatible is om te programmeren is meestal goed gesupporteerd. Dit zijn met name de AVR chips (atmega's) en de Espressif range (esp8266 en esp32).

Maar gezien je wensen denk ik dat dat bordje wel precies is wat je zoekt, gewoon een webinterface dat je via iets anders aanstuurt.

• jandirks
  • Laatst online: 08-11 17:10
Beide foto's kunnen bij mij niet getoond worden... Als je erop klikt krijg je een Google pagina met een melding 'Forbidden'

• TD-er
quote:
Raolte schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 20:01:
Is er al meer duidelijkheid waarom het flashen van esp easy op de niewste sonoff ver 1.1 niet wil lukken ? ik krijg het hier ook niet voor elkaar
Ik heb nog steeds niet duidelijk welke chips er nu op zitten.

Er is een probleem met de PUYA flash chips, ism. SPIFFS.
TASMOTA gebruikt geen SPIFFS, dus die lijkt er vooralsnog geen last van te hebben.

Sommige van deze modules gebruiken ook geen ESP8266, maar een ESP8285 (die hebben 1M flash ingebakken)
En soms moet je ook de GPIO0 naar (volgens mij) de ground houden tijdens flashen (even nazoeken, het is de FLASH-knop op de NodeMCU 1.0)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

@verbraakje Ja, dat werkt prima. Je kunt dat zo vanuit de webinterface van ESPEasy doen door de Tasmota binary te uploaden.
Je zult alleen de stekker even opnieuw met je wifi moeten verbinden. Maar dat kan gemakkelijk door hem in AP modus te zetten (paar keer op aan/uit knop drukken).

ThinkPad wijzigde deze reactie 27-01-2018 19:14 (6%)

Pagina: 1 2 3 4

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True