Geen idee. Je moet eerst even aangeven wat je eigenlijk probeert te flashen en post even je code in [ code ] tags.breinonline schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 07:35:
Ik heb hier een Sonoff POW geflashed. Lukte eerste paar keer niet, maar inmiddels wel. Nu probeer ik hem op mijn wifi netwerk te zien maar hij wil niet verschijnen. Ik heb alle settings nog eens nagekeken in use_config.h van de arduino software en het valt me op dat mijn wachtwoord zwart is, waar andere soortgelijke output groen is gekleurd in de editor. Als ik de \ uit mijn wachtwoord verwijder dan wordt hij wel groen. Kan het zijn dat dit problemen veroorzaakt?
Ik probeer de Sonoff naar MQTT gestuurd te flashen (volg deze tutorial). Dit is het effect van de \ in het password:
En zonder:
En zonder:
"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
Ik denk dat hij nu als escape character wordt gezien. Probeer het eens met 2x een backward slash: "Pass\\word". https://stackoverflow.com...eral-instead-of-an-escape
Wel een beetje een hopeloos password trouwens. Je kunt het nu nog zelf aanpassen, maar als je een device hebt met alleen een invoerveld die geen rare tekens in het wachtwoord accepteert dan ga je nooit verbonden raken
Wel een beetje een hopeloos password trouwens. Je kunt het nu nog zelf aanpassen, maar als je een device hebt met alleen een invoerveld die geen rare tekens in het wachtwoord accepteert dan ga je nooit verbonden raken

[Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 01-09-2017 08:55]
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
Dit is in jaren de eerste keer dat een device het niet pakt... ik ga flashen met een dubbel backslash, kijken of dat helpt.
Helpt niet... ik zal het wifi wachtwoord aanpassen.
Helpt ook niet, misschien is er meer mis
Ik ga een tweede flashen.
Die doet het wel. De eerste is blijkbaar niet goed...
Helpt ook niet, misschien is er meer mis

[Voor 43% gewijzigd door breinonline op 01-09-2017 09:44]
"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
Heb een Sonoff POW. Draai 'm nog met de standaard firmware en app.
Iemand een idee of de temperatuursensor van Sonoff hier ook op aan te sluiten is? Wat zijn überhaupt sensoren die eenvoudig te koppelen zijn aan de Sonoff omgeving?
Iemand een idee of de temperatuursensor van Sonoff hier ook op aan te sluiten is? Wat zijn überhaupt sensoren die eenvoudig te koppelen zijn aan de Sonoff omgeving?
Ik zou een I2C via de RX/TX poort configureren... Of je moet op de ESP de vrije GPIO's solderenMarcva schreef op woensdag 6 september 2017 @ 08:04:
Heb een Sonoff POW. Draai 'm nog met de standaard firmware en app.

Die DHTxx/AMxx zijn zo onbetrouwbaar als de nete... Ik heb nu een BME280 eraan hangen.
De DS18B20 lijkt het wel redelijk te doen

Hmm, geen hacker hierPascal Saul schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:47:
[...]
Ik zou een I2C via de RX/TX poort configureren... Of je moet op de ESP de vrije GPIO's solderen
Die DHTxx/AMxx zijn zo onbetrouwbaar als de nete... Ik heb nu een BME280 eraan hangen.
De DS18B20 lijkt het wel redelijk te doen

Ik doelde meer op de PnP oplossingen. Iets met een 2,5"stekkertje. Maar Sonoff geeft aan dat deze alleen met specifieke switches werken (10 en 16A). De POW zit daar niet bij.
De soldeerbout laat ik wat hij is

Meer noob suggesties zijn dus welkom.
Bij de POW versie zit er inderdaad niet zo'n 2.5 mm jackplug op.
Dat zit alleen op de TH10/TH16.
Met de BME280 moet je opletten dat je de sensor ook echt in sleep-mode zet na het meten tot de volgende meting. Anders warmt de sensor op van alleen het aan staan en dat kan wel tot 2 graden verschil oplopen.
En je moet de sensor wel lang genoeg uitlezen om een juiste waarde te krijgen.
Bijv. Bij een filtering van 4 zit je al op minimaal zo'n 13 a 16 meetwaarden (zie datasheet pagina 16) voordat je de juiste waarde hebt en met 62.5 msec meetinterval is dat minimaal 813 msec.
En voor de humidity moet je minimaal 1.6 sec meten (1/0.63 sec) om een stabiele waarde te krijgen.
Daarna weer in sleep
Dat zit alleen op de TH10/TH16.
Met de BME280 moet je opletten dat je de sensor ook echt in sleep-mode zet na het meten tot de volgende meting. Anders warmt de sensor op van alleen het aan staan en dat kan wel tot 2 graden verschil oplopen.
En je moet de sensor wel lang genoeg uitlezen om een juiste waarde te krijgen.
Bijv. Bij een filtering van 4 zit je al op minimaal zo'n 13 a 16 meetwaarden (zie datasheet pagina 16) voordat je de juiste waarde hebt en met 62.5 msec meetinterval is dat minimaal 813 msec.
En voor de humidity moet je minimaal 1.6 sec meten (1/0.63 sec) om een stabiele waarde te krijgen.
Daarna weer in sleep

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Nee, dan heb je het over de TH10 en TH16...Marcva schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:39:
[...]
Hmm, geen hacker hier![]()
Ik doelde meer op de PnP oplossingen. Iets met een 2,5"stekkertje. Maar Sonoff geeft aan dat deze alleen met specifieke switches werken (10 en 16A). De POW zit daar niet bij.
De soldeerbout laat ik wat hij is
Meer noob suggesties zijn dus welkom.
Als je gewoon 4 pinnen op de POW soldeert kan je met de Tasmota software heel wat meer bewerkstelligen. Zo niet, zit je inderdaad vast aan de standaard software en sensors van Itead...
Kan ik iemand hier nog blij maken met 3x een Sonoff S20 met een UK stekker? Heb met m'n stomme kop 3x de verkeerde besteld. Aangezien ze alledrie in het zicht komen zie ik (lees: vriendin-lief) een beunhaas oplossing niet zitten en zal ik 3 nieuwe moeten bestellen.
Inmiddels in bezit van een andere Tweaker die er hopelijk wel iets mee kan.
Inmiddels in bezit van een andere Tweaker die er hopelijk wel iets mee kan.
[Voor 13% gewijzigd door gastje01 op 19-09-2017 12:55]
Al het sonoff spul is in de aanbieding bij Banggood,
net de wall plug besteld voor € 4,92
https://www.banggood.com/search/sonoff.html
de meest verkochte is nu € 2,62
(wel opschieten aanbieding duurt niet lang meer)
de meest verkochte is nu € 2,62

[Voor 24% gewijzigd door Speedfightserv op 07-09-2017 14:16]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Jammer alleen dat wanneer je de artikelen aanklikt, dat de prijzen ineens een stuk hoger liggen.Speedfightserv schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:16:
Al het sonoff spul is in de aanbieding bij Banggood,
de meest verkochte is nu € 2,62![]()
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dan is de actie misschien al verlopenTD-er schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:31:
[...]
Jammer alleen dat wanneer je de artikelen aanklikt, dat de prijzen ineens een stuk hoger liggen.

ik heb ze nog wel voor de actie prijzen kunnen kopen
Ik heb ook deze adapter, maar het lukt me niet om de Sonoff (Basic) te flashen. Ik heb dit geprobeerd met behulp van PlatformIO (in Ubuntu), zoals beschreven in dit filmpje. M'n laptop lijkt de adapter echter niet te zien. Hoe heb jij het werkend gekregen?Sander schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 08:13:
Deze werkt bij mij goed: https://nl.aliexpress.com...dule-for/32256920717.html
De aantallen zijn nog niet op en de lage prijzen worden nog steeds getoond, alleen niet als je op de artikel-pagina zelf zit.Speedfightserv schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:35:
[...]
Dan is de actie misschien al verlopen![]()
ik heb ze nog wel voor de actie prijzen kunnen kopen
Iemand ervaring met de sonoff wifi in combinatie met een ds18b20 bij gebruik van espaeasy? Is het gewoon de pinnen solderen, aansluiten en gaan? Of moet er aangepaste espeasy op?
Tijd van werken, tijd van rusten
niks voor hoeven doen, gewoon PlatformIO plugin geïnstalleerd in Atom op m'n Mac en dat was het. Daarna wel even jumper omzetten naar 3V voordat ik kon flashen met succes, maar daarvoor zag hij de adapter al gelijk.Nazario schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:01:
[...]
Ik heb ook deze adapter, maar het lukt me niet om de Sonoff (Basic) te flashen. Ik heb dit geprobeerd met behulp van PlatformIO (in Ubuntu), zoals beschreven in dit filmpje. M'n laptop lijkt de adapter echter niet te zien. Hoe heb jij het werkend gekregen?
De power plug is eur 4,88 nu, niet duur toch?TD-er schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:31:
[...]
Jammer alleen dat wanneer je de artikelen aanklikt, dat de prijzen ineens een stuk hoger liggen.
Drie stuks S20, één POW en een dual besteld. Verzameling is wel redelijk compleet zo hier....Als je die dhcp scope hier intern ziet....voor een eenpersoonshuishouden....
Vanaf morgen zit ik op zo'n 40 actieve ipadressen in gebruik 

[Voor 15% gewijzigd door neographikal op 09-09-2017 12:51]
Ik kan ze nu weer aanklikken en dan staan de goedkope prijzen ook op de paginaTD-er schreef op donderdag 7 september 2017 @ 18:31:
[...]
De aantallen zijn nog niet op en de lage prijzen worden nog steeds getoond, alleen niet als je op de artikel-pagina zelf zit.

[Voor 9% gewijzigd door Speedfightserv op 09-09-2017 14:22]
Het is niet duur. Maar wanneer je normaal gesproken amper meer dan 5 euro betaalt en ineens staan ze met 44% korting aangeprijsd, tot je erop klikt dan zijn ze ineens weer nagenoeg 5 euro.dragon2 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 12:07:
[...]
De power plug is eur 4,88 nu, niet duur toch?
Dan heb ik in elk geval de neiging niet meer om de "gooi maar in 't karretje" knop aan te klikken.
Ik heb hier ook vrijwel dagelijks de postbode aan de deur staan met zakjes van de Banggood, maar met dat soort streken zou dat wel eens rap minder kunnen worden. Dus niet dat de uiteindelijke prijs te hoog is, maar ik houd er niet van genept te worden.
Powerplug is normaal tussen de 10 en de 12 euro.TD-er schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 18:40:
[...]
Het is niet duur. Maar wanneer je normaal gesproken amper meer dan 5 euro betaalt en ineens staan ze met 44% korting aangeprijsd, tot je erop klikt dan zijn ze ineens weer nagenoeg 5 euro.
Dan heb ik in elk geval de neiging niet meer om de "gooi maar in 't karretje" knop aan te klikken.
Ik heb hier ook vrijwel dagelijks de postbode aan de deur staan met zakjes van de Banggood, maar met dat soort streken zou dat wel eens rap minder kunnen worden. Dus niet dat de uiteindelijke prijs te hoog is, maar ik houd er niet van genept te worden.
Die percentage klopte dus wel.

Nu wel, maar gisteren dus niet.Speedfightserv schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 23:26:
[...]
Powerplug is normaal tussen de 10 en de 12 euro.
Die percentage klopte dus wel.
* TD-er heeft er zonet ook weer een paar in 't mandje gegooid.
Zijn deze geschikt voor Nederland? Omdat er UK-type bij staat.
https://www.banggood.com/...1171116.html?rmmds=search
Lijkt me wel een mooi alternatief voor hue namelijk..?
Volgens mij zijn er EU en US modellen, dit zou dus de juiste moeten zijn. Wellicht handig als iemand met meer ervaring dit kan beamen.
dragon2 schreef op zondag 10 september 2017 @ 10:17:
Zijn deze geschikt voor Nederland? Omdat er UK-type bij staat.
Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB
Mits jij een vierkante inbouwdoos hebt, kan je deze gebruikenNeomess schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:10:
Volgens mij zijn er EU en US modellen, dit zou dus de juiste moeten zijn. Wellicht handig als iemand met meer ervaring dit kan beamen.
[...]

Woont een van jullie toevallig in zuid limburg en die mijn sonoff's wilt flashen naar tasmota ?
Mijn fdti2 usb werkt niet op de sonoff devices.
Nieuwe fdti besteld bij ali express maar de verzendtijd is erg lang

Leuk spul Sonoff ik heb 2 basic switchen besteld in de 230 volt uitvoering, afgelopen zaterdag binnen gekomen.
Gelijk aan een Sonoff een snoertje en hup werken, de volgende dag de ander proberen helaas pindakaas niks nakes nada, geen groene led dus DOA.
De eerste dan maar weer proberen geen verbinding mee te maken, hij laat wel de status zien in de App dus aan of uit maar kan hem niet bedienen.
Vanuit de App feedback gegeven naar Sonoff en vanmorgen bericht dat er een nieuwe App uit is geinstalleerd en werken.
Nieuwste App versie 3.0.0
Voor de defecte ben ik nu bezig met Dmax store om een nieuwe te krijgen, via WhatApp een video gestuurd nu maar even afwachten.
Na 10 dagen wachten het beloofde pakje met daar in een nieuwe Sonoff Basic, top service en buiten Aliexpress om
Gelijk aan een Sonoff een snoertje en hup werken, de volgende dag de ander proberen helaas pindakaas niks nakes nada, geen groene led dus DOA.

De eerste dan maar weer proberen geen verbinding mee te maken, hij laat wel de status zien in de App dus aan of uit maar kan hem niet bedienen.
Vanuit de App feedback gegeven naar Sonoff en vanmorgen bericht dat er een nieuwe App uit is geinstalleerd en werken.

Nieuwste App versie 3.0.0
Voor de defecte ben ik nu bezig met Dmax store om een nieuwe te krijgen, via WhatApp een video gestuurd nu maar even afwachten.

Na 10 dagen wachten het beloofde pakje met daar in een nieuwe Sonoff Basic, top service en buiten Aliexpress om
[Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 22-09-2017 14:24]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Welke spanning zet je op de Sonoff? (altijd nameten)bgrr schreef op maandag 11 september 2017 @ 01:01:
Woont een van jullie toevallig in zuid limburg en die mijn sonoff's wilt flashen naar tasmota ?
En waar komt de 3.3V vandaan? Kan die wel zoveel leveren als de Sonoff nodig heeft?
Hoe zit het trouwens met de nauwkeurigheid van die POW meters? Ik heb er een hele zwik besteld (ik trap ook altijd in die 'aanbiedingen'
). Ik ga ze gebruiken om het verbruik van de vaatwasser, magnetron, oven, cv ketel te gaan meten en registeren in Domoticz.

Ik verwacht dat apparaten met een elektrisch verwarmingselement wel goed zal gaan.
Echter de probleemgevallen zitten 'm in apparaten die niet een mooie cos-phi hebben.
Oftewel vrijwel alle schakelende voedingen die geen active-PFC hebben (vrijwel allemaal op 80-plus PC-voedingen na), elektromotoren en TL-verlichting zal lastiger worden.
Persoonlijk zou ik ze trouwens niet gebruiken om zware lasten te schakelen, want die relais zien er best wel licht uit.
Echter de probleemgevallen zitten 'm in apparaten die niet een mooie cos-phi hebben.
Oftewel vrijwel alle schakelende voedingen die geen active-PFC hebben (vrijwel allemaal op 80-plus PC-voedingen na), elektromotoren en TL-verlichting zal lastiger worden.
Persoonlijk zou ik ze trouwens niet gebruiken om zware lasten te schakelen, want die relais zien er best wel licht uit.
Ik wil een SONOFF® POW 16A gebruiken om de parallel over 3 wand schakelaars te zetten, zodat ik indien nodig een "vakantie modes" in kan schakelen in Domoticz en deze dan de lichten ( 4 spaar lampen) inschakelt op gezette tijden. Indien ik de schakelaars bedien zal er enkel spanning op de uitgang van de sonoff staan. Kan de Sonoff dit aan?
Ja, uitgang is een klassiek relais, dus is geen probleem.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Is er ook een regel o.i.d. voor ESPEasy om de wifi status LED nuttig te gebruiken?
Je kunt in ESPEasy een GPIO kiezen bij de dropdown naast 'Wifi Status Led' maar dat heeft als resultaat dat de groene LED (GPIO13) van mijn Sonoff S20 constant blijft branden.
Bij normaal gebruik hoeft er geen lampje te branden, ik zoek meer iets dat die LED gaat knipperen als er geen verbinding kon worden gemaakt met wifi. Heeft iemand zoiets werkend? Je lijkt in de 'rules' helaas niet iets te hebben waarmee je kunt kijken of er wifi verbinding is.
Je kunt in ESPEasy een GPIO kiezen bij de dropdown naast 'Wifi Status Led' maar dat heeft als resultaat dat de groene LED (GPIO13) van mijn Sonoff S20 constant blijft branden.
Bij normaal gebruik hoeft er geen lampje te branden, ik zoek meer iets dat die LED gaat knipperen als er geen verbinding kon worden gemaakt met wifi. Heeft iemand zoiets werkend? Je lijkt in de 'rules' helaas niet iets te hebben waarmee je kunt kijken of er wifi verbinding is.
Volgens mij is dat wel de functie die je zoekt, maar dan met een omgekeerde feedback. Die groene led geeft aan dat er een wifi verbinding is. Als het goed is gaat die dan ook weer uit op het moment dat die verbinding weggevallen is.
Ik kreeg het ook niet voor elkaar, maar met SonOta lukte het. Http://github.com/mirko/SonOTAbgrr schreef op maandag 11 september 2017 @ 01:01:
Probleem bleek in mijn fdti2 usb module te zitten.TrekVogel schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:52:
[...]
Ik kreeg het ook niet voor elkaar, maar met SonOta lukte het. Http://github.com/mirko/SonOTA
Het print spoort voor 3,3 V is niet doorgetrokken tot de laatste header :-)
Er is plaats voor 4 header op het boardje en alleen de eerste2 headers hebben 3,3 v
Even de multimeter eraan gehangen en toen werd het snel duidelijk.
De sonoff basic en pow draaien inmiddels op tasmota
Maar een constant brandend groen lampje in m'n ooghoek is irritanttsjoender schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 19:22:
Volgens mij is dat wel de functie die je zoekt, maar dan met een omgekeerde feedback. Die groene led geeft aan dat er een wifi verbinding is. Als het goed is gaat die dan ook weer uit op het moment dat die verbinding weggevallen is.

Dat heeft ook mijn voorkeurThinkPadd schreef op maandag 18 september 2017 @ 09:04:
[...]
Maar een constant brandend groen lampje in m'n ooghoek is irritantIk heb liever gewoon donker als alles OK is en een knipperende LED als het mis is.

Even een antwoord op mijn eigen vraag voor de search history; ik heb deze gekocht FT232RL FT232 FTDI USB 3.3 V 5.5 V en die op 3V3 gezet.
Nu meet ik die na met een multimeter en kom ik op 4,09V uit. Is dit teveel om te flashen? NEE
Ik vertrouw het niet helemaal en wil er eigenlijk iets van een weerstand ofzo tussen zetten. Kan dat en zo ja; hoeveel zou dat moeten zijn? Ik heb namelijk vrij weinig verstand van elektronica!
Dus er zit wel een bescherming op de sonoff; of de spanning wordt voldoende omlaag getrokken om binnen de marge te vallen.
Nu in ieder geval mijn eerste 5 stuks geflashed!
Nu meet ik die na met een multimeter en kom ik op 4,09V uit. Is dit teveel om te flashen? NEE
Ik vertrouw het niet helemaal en wil er eigenlijk iets van een weerstand ofzo tussen zetten. Kan dat en zo ja; hoeveel zou dat moeten zijn? Ik heb namelijk vrij weinig verstand van elektronica!
Ik heb het zowel met 1 en 2 1n4007 diode's geprobeerd, maar dat werkte niet. Op hoop van zegen toen toch maar gewoon en direct verbonden kreeg ik wel verbinding.TD-er schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:43:
Weerstand is niet geschikt om de spanning omlaag te brengen.
Want de stroom die de Sonoff trekt is namelijk niet constant, dus de weerstand zou dan de spanning te veel laten variëren.
Je zou er een 1n4007 diode (of iets vergelijkbaars) in serie op kunnen nemen om 'm meer naar de 3.3V te brengen.
Maar meet de spanning ook eens met een lichte belasting. Wellicht neemt die spanning vrij snel af.
Als je weinig met elektronica doet, heb je waarschijnlijk ook geen weerstandjes liggen in de grijpvoorraad
Wat je zou kunnen doen is een fiets gloeilampje of een klein autolampje aansluiten op die adapter en meten wat de spanning dan is.
Bijv. een 2 Watt lampje op 6V (fietslampje) of 4 Watt op 12V (autolamp) trekt op 3.3V ongeveer 83 mA.
Dat is vergelijkbaar met wat de Sonoff trekt op die spanning.
Dus er zit wel een bescherming op de sonoff; of de spanning wordt voldoende omlaag getrokken om binnen de marge te vallen.
Nu in ieder geval mijn eerste 5 stuks geflashed!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
@imdos Ik denk dat laatste, de spanning zal naar beneden getrokken worden.
Die spanning van 4.09 V is namelijk een nogal vreemde waarde.
Het is namelijk noch 3.3V, noch 5V.
Waarschijnlijk heeft de programmer dan toch een spanningsregelaar actief, maar loopt de spanning een beetje op in onbelaste toestand.
Best kans dus dat de spanning onder belasting netjes op 3.3V uit komt.
Blijft de vraag hoeveel stroom de interne spanningsregelaar kan leveren.
Die spanning van 4.09 V is namelijk een nogal vreemde waarde.
Het is namelijk noch 3.3V, noch 5V.
Waarschijnlijk heeft de programmer dan toch een spanningsregelaar actief, maar loopt de spanning een beetje op in onbelaste toestand.
Best kans dus dat de spanning onder belasting netjes op 3.3V uit komt.
Blijft de vraag hoeveel stroom de interne spanningsregelaar kan leveren.
geen idee hoe ik dat goed kan meten; maar het is goed zo; want het flashen werkt.
Een andere n00b vraag. Ik wil mijn bestaande hotel geschakelde lichten in huis omzetten naar domoticz en sonoff. Maar wel met behoud van de schakelaar. Dus zodat de schakelaar van de AC losgekoppeld wordt en wordt gezet op de GPIO14; maar dan heb ik eigenlijk nog een ground nodig volgens deze site. Hoe doe ik dat dan?
https://github.com/arends...ta/wiki/Expanding-Sonoffs
Een andere n00b vraag. Ik wil mijn bestaande hotel geschakelde lichten in huis omzetten naar domoticz en sonoff. Maar wel met behoud van de schakelaar. Dus zodat de schakelaar van de AC losgekoppeld wordt en wordt gezet op de GPIO14; maar dan heb ik eigenlijk nog een ground nodig volgens deze site. Hoe doe ik dat dan?
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Die ground pak je toch van de Sonoff?
Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."
Op de touch configureer je de module als volgt: GPIO1 (Serial Out) => 09 Switch1imdos schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:36:
geen idee hoe ik dat goed kan meten; maar het is goed zo; want het flashen werkt.
Dan gebruik je de twee bestaande schakeldraden of je trekt ze eruit en voer je een andere twee aderige kabel er doorheen en verbind je op de TX en GND van de touch.
Het gaat hier om de sonoff basic; dus niet de touch. Bij de lamp / armatuur zelf heb ik dan alleen maar de schakeldraad (zwart) en blauw (en hopelijk bruin, anders moet ik die nog bijtrekken).Pascal Saul schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:36:
[...]
Op de touch configureer je de module als volgt: GPIO1 (Serial Out) => 09 Switch1
Dan gebruik je de twee bestaande schakeldraden of je trekt ze eruit en voer je een andere twee aderige kabel er doorheen en verbind je op de TX en GND van de touch.
Met een enkele schakelaar zou je dan de ground creeren door een draad terug te trekken naar de schakelaar en die te verbinden met de andere kant van de schakelaar. Want het lijkt mij niet de bedoeling om hiervoor de aardlek (groen-geel) te gebruiken.
of is dat allemaal niet nodig omdat ik die schakeling off-grid zet.
Zelfde laken in pak...imdos schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:26:
[...]
Het gaat hier om de sonoff basic; dus niet de touch. Bij de lamp / armatuur zelf heb ik dan alleen maar de schakeldraad (zwart) en blauw (en hopelijk bruin, anders moet ik die nog bijtrekken).
Met een enkele schakelaar zou je dan de ground creeren door een draad terug te trekken naar de schakelaar en die te verbinden met de andere kant van de schakelaar. Want het lijkt mij niet de bedoeling om hiervoor de aardlek (groen-geel) te gebruiken.
of is dat allemaal niet nodig omdat ik die schakeling off-grid zet.
Dan pak je GPIO14, vijfde pin, en configureer je als "09 switch 1"

Dan moet je wederom twee draden trekken... ik heb gewoon een dunne twee aderige kabel ernaast getrokken.
Als ik begrijp wil je een basic bij je lamp plaatsen en de huidige schakelaar blijven gebruiken. Als je gewoon het centraaldoos systeem hebt, komen de bruine en zwarte vanuit de doos waar je lamp aanhangt. De bruine en zwarte kan je dan (her)gebruiken voor de GND (de zwarte schakeldraad) en GPIO14 (de losgekoppelde bruine fasedraad) op de basic.
[Voor 17% gewijzigd door Pascal Saul op 19-09-2017 20:34]
11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015
In de Q&A onderaan staat dat deze niet werkt met Arduino...
Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."
Hij is, ben ik bang erg moeilijk te openen.
thomaske schreef op donderdag 21 september 2017 @ 22:39:
In de Q&A onderaan staat dat deze niet werkt met Arduino...
Er zit gewoon een esp8285 in. Je kunt deze gewoon flashen.Speedfightserv schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:26:
Hij is, ben ik bang erg moeilijk te openen.
Gebruikt iemand een Sonoff om zijn/haar mechanische ventilatie mee in en uit te schakelen? In een nieuwe woning zit mechanische ventilatie ingebouwd die met een perilex aansluiting in de keuken word aangestuurd. Ik wil deze graag kunnen schakelen als ik bijvoorbeeld de douche gebruik. Hier staat een handleiding hoe je dit kan realiseren met een Sonoff, maar ik vraag me af of ik met een Sonoff 4ch alle 4 standen (uit, 1, 2 3) kan aansturen.
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen, heb een Sonoff S20 geflashed via Arduino IDE met KmanOz firmware, ESPsonoff-v1.01p geschikt voor de S20.
Flashen lijkt goed te gaan maar als ik de COM poort bekijk via Arduino IDE komt er een foutmelding.
Zie bijgevoegde screendump.
Ik heb echt geen enkel idee meer wat er mis gaat....
Flashen lijkt goed te gaan maar als ik de COM poort bekijk via Arduino IDE komt er een foutmelding.
Zie bijgevoegde screendump.
Ik heb echt geen enkel idee meer wat er mis gaat....
Misschien een beetje als mosterd na de maaltijd maar als je de sonoff al een keer hebt geflashed, dan staan de gegevens (ssid & password) vast opgeslagen in de chip. Wanneer je dan je ssid / password aan wil passen, moet je ook het versienummer (die in CFG_HOLDER) aanpassen zodat de waardes uit je config gebruikt worden en de al bestaande overschreven worden met de nieuwe.breinonline schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 08:55:
Dit is in jaren de eerste keer dat een device het niet pakt... ik ga flashen met een dubbel backslash, kijken of dat helpt.
Helpt ook niet, misschien is er meer misIk ga een tweede flashen.
Daddy of 3 :)
Ik krijg met geen mogelijkheid 2x S20 en 1x TH10 aan de praat.
Ik heb geen idee waar het mis gaat of wat ik nog kan controleren!
De volgende flashes heb ik geprobeerd,
ESP Easy
KmanOz
Sonoff-Tasmota-5.8.0
Op de Sonoffs lichten geen ledjes op of iets na het flashen.
Volgende punten gecontroleerd,
FTDI, geeft 3,4V af
Wifi werkt
Sonoff ledjes knipperden wel met de orginele flash erin.
ESP Easy
KmanOz
Sonoff-Tasmota-5.8.0
FTDI, geeft 3,4V af
Wifi werkt
Flash-mode ook al nagelopen?
https://github.com/arends.../wiki/Theo's-Tasmota-Tips
https://github.com/arends.../wiki/Theo's-Tasmota-Tips
Wat werkt er precies niet? Kun je de devices via WiFi bereiken?Imperial Guard schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:51:
Ik krijg met geen mogelijkheid 2x S20 en 1x TH10 aan de praat.
ESP Easy
KmanOz
Sonoff-Tasmota-5.8.0
FTDI, geeft 3,4V af
Wifi werkt
Non, helemaal niks.Douwe63 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:55:
[...]
Wat werkt er precies niet? Kun je de devices via WiFi bereiken?
Zie niks aanmelden op het netwerk of iets dergelijks.
De ene keer geeft Aurduino IDE 100% aan en de andere keer gaat het mis op 80 - 95 %.Frank J. schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 07:40:
Maat lukt het flashen wel?
Heb voor de zekerheid heb ik een CH340 3.3v-5v TTL USB en een FT232RL 3.3v-5v TTL USB besteld in Nederland.
Zou het kunnen dat ik met toeval 2 slechte FTDI adapters uit China heb? Beide zijn vandezelfde webshop.
Probeer het anders eens met Atom en PlatformIO ?
Vraagje…
Ik heb een Sonoff TH16 en probeer hem nu aan te sluiten. Op de buitenkant van de Sonoff staat dat de volgorde van links naar rechts L, E, E, L, N, N is, dus fase, aarde, aarde, fase, nul, nul, als ik het goed heb.
Plaatje:
Maar op de website van itead staat het volgende plaatje:
Nu lijkt het alsof op dat plaatje van onder naar boven (links naar rechts in het verhaaltje hierboven) L, E, E, N, N, L (fase, aarde, aarde, nul, nul, fase) staat. Dus de laatste twee omgedraaid.
Wat is nou de juiste manier van bedraden, zoals het op de Sonoff staat (L, E, E, L, N, N) of zoals op de website (L, E, E, N, N, L)?
edit:
op de Wiki staat ook dat het L, E, E, N, N, L zou moeten zijn:
edit2:
Even opengeschroefd, op de PCB zelf staat ook L, E, E, L, N, N dus ik neem aan dat dat dan klopt. Zal wel opnieuw ontworpen zijn
Daarna stroom aangesloten en hij doet het 
Ik heb een Sonoff TH16 en probeer hem nu aan te sluiten. Op de buitenkant van de Sonoff staat dat de volgorde van links naar rechts L, E, E, L, N, N is, dus fase, aarde, aarde, fase, nul, nul, als ik het goed heb.
Plaatje:
Maar op de website van itead staat het volgende plaatje:
Nu lijkt het alsof op dat plaatje van onder naar boven (links naar rechts in het verhaaltje hierboven) L, E, E, N, N, L (fase, aarde, aarde, nul, nul, fase) staat. Dus de laatste twee omgedraaid.
Wat is nou de juiste manier van bedraden, zoals het op de Sonoff staat (L, E, E, L, N, N) of zoals op de website (L, E, E, N, N, L)?
edit:
op de Wiki staat ook dat het L, E, E, N, N, L zou moeten zijn:
edit2:
Even opengeschroefd, op de PCB zelf staat ook L, E, E, L, N, N dus ik neem aan dat dat dan klopt. Zal wel opnieuw ontworpen zijn

[Voor 16% gewijzigd door Sandro! op 01-10-2017 19:03]
Nee daar ligt het niet aan. Je flash lukt of je flash lukt niet. Wat wel kan is dat je FTDI te weinig stroom kan leveren. Dat zal waarschijnlijk de oorzaak zijn van mislukte flashen op 80-95%. Vaak na een paar keer proberen lukt het wel.Imperial Guard schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 11:30:
[...]
De ene keer geeft Aurduino IDE 100% aan en de andere keer gaat het mis op 80 - 95 %.
Heb voor de zekerheid heb ik een CH340 3.3v-5v TTL USB en een FT232RL 3.3v-5v TTL USB besteld in Nederland.
Zou het kunnen dat ik met toeval 2 slechte FTDI adapters uit China heb? Beide zijn vandezelfde webshop.
Flash eens gewoon een standaard example van de esp8266.
File > Examples > ESP8266WebServer> Helloserver
Vul je wifi gegevens in. Let wel op dat het hoofdletter gevoelig is. Ook de SSID is hoofdletter gevoelig. Flashen volgens de instellingen die je nu ook gebruikt en test eens of het nu wel werkt.
Ik zie geen reden waarom dit niet zou kunnen.peligro2k schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:23:
Gebruikt iemand een Sonoff om zijn/haar mechanische ventilatie mee in en uit te schakelen? In een nieuwe woning zit mechanische ventilatie ingebouwd die met een perilex aansluiting in de keuken word aangestuurd. Ik wil deze graag kunnen schakelen als ik bijvoorbeeld de douche gebruik. Hier staat een handleiding hoe je dit kan realiseren met een Sonoff, maar ik vraag me af of ik met een Sonoff 4ch alle 4 standen (uit, 1, 2 3) kan aansturen.
[Voor 25% gewijzigd door Lennyz op 02-10-2017 09:58]
Heb mijn ( 1e sonoff
) pow met daarop tasmota op 'n thermostaat aangesloten.
Zie netjes wanneer hij aanslaat en hoeveel hij verbruikt.
Hij verstuurd netjes naar mosquitto maar doet dit elke 5min terwijl ik op de pagina van de module zelf de waarden realtime zie veranderen.
Hoe kan ik de frequentie aanpassen ?

Zie netjes wanneer hij aanslaat en hoeveel hij verbruikt.
Hij verstuurd netjes naar mosquitto maar doet dit elke 5min terwijl ik op de pagina van de module zelf de waarden realtime zie veranderen.
Hoe kan ik de frequentie aanpassen ?
[Voor 6% gewijzigd door Wolfram55 op 02-10-2017 11:27. Reden: power wel :)]
Zo, vandaag een Sonoff S20 binnen gekregen, headerpins in de contact puntjes gestopt, espeasy er op en gaan met die banaan!
Op het werk hebben we een paar FTDI adapters liggen aangezien we daar ook bezig zijn met Internet of Things.Lennyz schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:57:
[...]
Nee daar ligt het niet aan. Je flash lukt of je flash lukt niet. Wat wel kan is dat je FTDI te weinig stroom kan leveren. Dat zal waarschijnlijk de oorzaak zijn van mislukte flashen op 80-95%. Vaak na een paar keer proberen lukt het wel.
Flash eens gewoon een standaard example van de esp8266.
File > Examples > ESP8266WebServer> Helloserver
Vul je wifi gegevens in. Let wel op dat het hoofdletter gevoelig is. Ook de SSID is hoofdletter gevoelig. Flashen volgens de instellingen die je nu ook gebruikt en test eens of het nu wel werkt.
[...]
Ik zie geen reden waarom dit niet zou kunnen.
Heb er eentje meegenomen om de Sonoffs opnieuw te flashen en na het flashen begonnen er gelijk ledjes te knipperen op de Sonoff! Hoera!

Vanavond de rest flahsen!
Nu blijkt wel van 1 S20 dat die het niet doet op de 230V en lichten geen ledjes op en wanneer ik de verbinding maak via de FTDI adapter wel. Hopelijk een slecht contactje, dus vanavond even meten

Heb Tasmota op een paar pow-tjes draaien en dat werkt prima.
Data gaat naat Influx en Grafana.
Nu wil ik eigenlijk het totaal van de dagen ook als 1 measurement kunnen opslaan zodat ik een overzicht krijg van de verbruiken per dag en niet alleen van de huidige dag en gisteren.
Hoe kan ik dat het beste doen ?
Nu wil ik eigenlijk het totaal van de dagen ook als 1 measurement kunnen opslaan zodat ik een overzicht krijg van de verbruiken per dag en niet alleen van de huidige dag en gisteren.
Anoniem: 267124
Vandaag voor het eerst iets geflashed: de sonoff standaard! Met tasmota.
Ging eigenlijk vrij gemakkelijk, hoewel ik hier geen kennis van heb arduino ide gebruikt, kreeg rare foutmeldingen met atom.
.
Nu ingesteld en ik schakel keurig via domoticz en homekit!
Een paar vragen waar jullie miss meer over weten:
Als ik de pagina van de sonoff bezoek, kan ik een update doen. Werkt dit out of the box? En wat moet ik dan uploaden? Een img lijkt mij? Deze eerst in ide compilen?
Verder wil iknog wat romellen met een secundaire mechanische schakelaar! Maar nog even op de headers uit china wachten!
Ik blijf volgen
Ging eigenlijk vrij gemakkelijk, hoewel ik hier geen kennis van heb arduino ide gebruikt, kreeg rare foutmeldingen met atom.
.
Als ik de pagina van de sonoff bezoek, kan ik een update doen. Werkt dit out of the box? En wat moet ik dan uploaden? Een img lijkt mij? Deze eerst in ide compilen?
Verder wil iknog wat romellen met een secundaire mechanische schakelaar! Maar nog even op de headers uit china wachten!
Ik blijf volgen
De antwoorden op je vragen kun je hier vinden:Anoniem: 267124 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 23:14:
Vandaag voor het eerst iets geflashed: de sonoff standaard! Met tasmota.
.
Ik blijf volgen
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Upgrade
Misschien kan iemand van jullie mij helpen:
3 x sonoff basis met Tasmota, 1x Raspberry met mosquitto als broker, Domoticz voor besturing.
Werkt eigenlijk allemaal OK, maar als er een sonoff offline gaat, krijg ik dat niet ergens te zien.
hoe zou ik een sonoff die ofline gaat wel kunnen detecteren ?
3 x sonoff basis met Tasmota, 1x Raspberry met mosquitto als broker, Domoticz voor besturing.
Werkt eigenlijk allemaal OK, maar als er een sonoff offline gaat, krijg ik dat niet ergens te zien.
Daar is de functie van MQTT: "Last Will and Testament" voor bedoeld.BenPi schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:53:
Misschien kan iemand van jullie mij helpen:
https://www.hivemq.com/bl...9-last-will-and-testament
men zegt dat de Sonoff te bedienen is met een app... klopt... maar wil alleen werken op mijn wifi, als ik inlog op een ander wifi netwerk schakelt deze niet??
wat zou er moeten veranderen ??
alvast bedankt
Johan
wat zou er moeten veranderen ??
alvast bedankt
Johan
@johandigitaal Dan moet de boel bereikbaar zijn vanaf 't internet.
Dat is best wel link, aangezien de mate van beveiliging nogal gelimiteerd is.
Of je moet een VPN kunnen leggen met thuis vanaf je mobiel.
Sommige routers kunnen als VPN-server fungeren (bijv. Fritzbox) en dan kan je een beveiligde verbinding leggen met thuis. Dan is het alsof je thuis zit.
Dat is best wel link, aangezien de mate van beveiliging nogal gelimiteerd is.
Of je moet een VPN kunnen leggen met thuis vanaf je mobiel.
Sommige routers kunnen als VPN-server fungeren (bijv. Fritzbox) en dan kan je een beveiligde verbinding leggen met thuis. Dan is het alsof je thuis zit.
De S20 is af en toe wat lastig te flashen, maar met wat gerommel met flash mode DIO naar DOUT en weer terug leek te werken. Met als board Generic esp8266 in de arduino software.
Hier doet de S20 z'n werk en het "volgen aan/uit" van de Hue verlichting. Dit te samen met de raspberry pi in de meterkast.
Hier doet de S20 z'n werk en het "volgen aan/uit" van de Hue verlichting. Dit te samen met de raspberry pi in de meterkast.
Sinds kort heb ik een Sonoff POW gekocht en meteen geflashed en gekoppeld via MQTT aan Home Assistant.
In mijn zoektocht ben ik de terugroep actie tegen gekomen van iTead ivm smelten van de behuizing.
Zijn er mensen die zwaardere verbruikers (<16A (<3500 Watt), wasmachine, droogkast, verwarming...) schakelen met hun sonoff?
Wat zijn de ervaringen met warmteontwikkeling in de behuizing en levensduur van de relais bij regelmatig aan/uit schakelen?
In mijn zoektocht ben ik de terugroep actie tegen gekomen van iTead ivm smelten van de behuizing.
Zijn er mensen die zwaardere verbruikers (<16A (<3500 Watt), wasmachine, droogkast, verwarming...) schakelen met hun sonoff?
Wat zijn de ervaringen met warmteontwikkeling in de behuizing en levensduur van de relais bij regelmatig aan/uit schakelen?
[Voor 21% gewijzigd door BlackShadow op 14-10-2017 14:09]
Voor wie zich een beetje afvraagt hoe je de Sonoff kunt wegwerken:
Ik maak ze op deze manier:
[edit] Let er bij het plaatsen van de Sonoff op dat de set/reset knop niet tegen de muur aan komt anders schakelt of reset de module zich. Ik positioneer de Sonoff zo dat de knop in het gat van de centraaldoos "valt".
In en out soepel bedraden 1mm2 met adereindhulzen of vertinnen, ligt een beetje aan de lamp aansluiting. GND en GPIO14 via een header output met adereindhulzen naar een kroonsteen, wat naar mijn schakelaar(s) gaat. Zo kun je heel makkelijk een wisselschakeling gebruiken als de fase en de schakeldraad hiervan in de centraaldoos uitkomt bij de lamp.
Past in een lamp met vierkante of ronde kap.
230V aansluiten dmv wago lasdoppen voor soepel/harde bedrading. De schakelaar (zwart bruin) aansluiten op de kroonsteen. Indien mogelijk trek ik een extra schakeldraad en dop ik de bruine aan beide kanten af zodat het schakel gedeelte zwart zwart is richting de kroonsteen. Kroonsteentje gebruik ik om een beetje het 230V en potentiaal vrije gedeelte zichtbaar gescheiden te hebben
Hier een voorbeeld van de Sonoff apart in een witte plafondkap over de centraaldoos waar de lamp verderop hangt, lampen draad kan dan rechtstreeks op de output van de Sonoff met adereindhulzen of vertinnen. En een voorbeeld van de Sonoff in de kap van een lamp waar deze over de centraaldoos zit.
[edit] Let er bij het plaatsen van de Sonoff op dat de set/reset knop niet tegen de muur aan komt anders schakelt of reset de module zich. Ik positioneer de Sonoff zo dat de knop in het gat van de centraaldoos "valt".
In en out soepel bedraden 1mm2 met adereindhulzen of vertinnen, ligt een beetje aan de lamp aansluiting. GND en GPIO14 via een header output met adereindhulzen naar een kroonsteen, wat naar mijn schakelaar(s) gaat. Zo kun je heel makkelijk een wisselschakeling gebruiken als de fase en de schakeldraad hiervan in de centraaldoos uitkomt bij de lamp.
230V aansluiten dmv wago lasdoppen voor soepel/harde bedrading. De schakelaar (zwart bruin) aansluiten op de kroonsteen. Indien mogelijk trek ik een extra schakeldraad en dop ik de bruine aan beide kanten af zodat het schakel gedeelte zwart zwart is richting de kroonsteen. Kroonsteentje gebruik ik om een beetje het 230V en potentiaal vrije gedeelte zichtbaar gescheiden te hebben

Hier een voorbeeld van de Sonoff apart in een witte plafondkap over de centraaldoos waar de lamp verderop hangt, lampen draad kan dan rechtstreeks op de output van de Sonoff met adereindhulzen of vertinnen. En een voorbeeld van de Sonoff in de kap van een lamp waar deze over de centraaldoos zit.
[Voor 10% gewijzigd door Falcon Heavy op 16-10-2017 19:37]
Hoe heb je het flashen precies gedaan ? Welke file gebruik je ?Wolfram55 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:06:
Heb Tasmota op een paar pow-tjes draaien en dat werkt prima.
Edit:
gelukt nu !
Ik moest dus na het flashen 4 keer kort op de knop drukken om hem in accespoint mode te krijgen om daarna je eigen Wifi gegevens te kunnen invoeren
[Voor 14% gewijzigd door hannibal2206 op 15-10-2017 00:44]
11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015
Ziet er goed uit en altijd leuk om te lezen hoe andere die zaken oplossen.Frank J. schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:28:
Voor wie zich een beetje afvraagt hoe je de Sonoff kunt wegwerken:
[afbeelding] [afbeelding]
230V aansluiten dmv wago lasdoppen voor soepel/harde bedrading. De schakelaar (zwart bruin) aansluiten op de kroonsteen. Indien mogelijk trek ik een extra schakeldraad en dop ik de bruine aan beide kanten af zodat het schakel gedeelte zwart zwart is richting de kroonsteen. Kroonsteentje gebruik ik om een beetje het 230V en potentiaal vrije gedeelte zichtbaar gescheiden te hebben![]()
[afbeelding]
Werkt een wandschakelaar wel handig icm Domoticz. Als je de de lamp uitzet via de wandschakelaar en via wifi weer aan dan klopt de stand niet meer van de wandschakelaar en die moet je dan 2x schakelen om de lamp weer uit te zetten of gebruik je hiervoor een andere schakelaar.
update:
Net het filmpje net zitten bekijken als tip van Argon007 (min 23:30) maar mij is niet duidelijk hoe je in TASMOTA een State Change kan geven.
YouTube: SuperHouseTV #21: Six Sonoff Secrets: Storage, Safety, Switches, Sen...
[Voor 10% gewijzigd door MikeOO op 15-10-2017 09:30]
Ik gebruik de Sonoff ism Domoticz en de status wordt altijd naar Domoticz gestuurd, daarom gebruik ik juist de Sonoff en geen KlikaanKlikuit meerMikeOO schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 08:39:
[...]
Ziet er goed uit en altijd leuk om te lezen hoe andere die zaken oplossen.
Werkt een wandschakelaar wel handig icm Domoticz. Als je de de lamp uitzet via de wandschakelaar en via wifi weer aan dan klopt de stand niet meer van de wandschakelaar en die moet je dan 2x schakelen om de lamp weer uit te zetten of gebruik je hiervoor een andere schakelaar.
update:
Wel het filmpje net zitten bekijken als tip van Argon007 (min 23:30) maar mij is niet duidelijk wat hij nu doet met de schakelaar zodat je niet domweg een on/off schakelaar gebruikt.

Voor gebruik van de wandschakelaar sluit je deze op GND en GPIO14 aan (POTENTIAAL VRIJ GEEN 230V DUS)en wordt dit in de Sonoff geregeld en snapt de Sonoff of het AAN of UIT is.
Gebruik van een dubbele schakelaar met twee aparte Sonoffs kun je de GND ook aan elkaar knopen van beide Sonoffs in de centraaldoos en de schakel polen apart op de GPIO14 inputs zetten.
Met ESPEasy maak ik in de software van de Sonoff een rule aan. En snapt de Sonoff dat het AAN of UIT is.
Met gebruik van Tasmota is het iets makkelijker, in de Sonoff maak je de input GPIO 14 als switch beschikbaar. En snapt de Sonoff dat het AAN of UIT is.
[Voor 18% gewijzigd door Falcon Heavy op 15-10-2017 10:00]
Tnx voor je snelle en uitgebreide reactie.Frank J. schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:39:
[...]
Ik gebruik de Sonoff ism Domoticz en de status wordt altijd naar Domoticz gestuurd, daarom gebruik ik juist de Sonoff en geen KlikaanKlikuit meer.
Met ESPEasy maak ik in de software van de Sonoff een rule aan zodat met de schakelaar gewerkt kan worden zoals jij ook omschrijft. En snapt de Sonoff dat het AAN of UIT is.
Met gebruik van Tasmota is het iets makkelijker, de status wordt via de MQTT broker naar Domoticz gestuurd en in de Sonoff maak je de input GPIO 14 als switch beschikbaar, dan kan met de schakelaar gewerkt worden zoals jij ook omschrijft. En snapt de Sonoff dat het AAN of UIT is.
[afbeelding]
Ik werk zelf ook met Domoticz en MQTT alleen icm Tasmota dan en alles werkt pirma met elkaar.
Alleen nu een project waarbij ik ook een fysieke schakelaar wil blijven gebruiken maar zat dus met het probleem dat schakelaar dan dom blijft en On on is en Off off is. Het moet wel handig blijven natuurlijk en niet dat je 2x een schakelaar moet omzetten om de stand weer goed te krijgen.
En vandaag las ik dus de andere oplossing en dan zou het compleet zijn om het te gaan inzetten.
Dus het volstaat om GPIO14 te definiëren als Switch1. Dan werkt de schakelaar dus op de manier als in het filmpje en niet als domme on/off schakelaar.
Klopt de Sonoff zal nav de status van de output deze AAN of UIT zetten precies zoals je wilt.
Let AUB wel goed op dat je de bruine en de zwarte draad van de schakelaar rechtstreeks naar de GND en GPIO14 brengt, hier mag echt geen 230V op staan. Indien mogelijk trek een EXTRA zwarte draad naar je schakelaar zodat de bruine helemaal niet gebruikt hoeft te worden.
Kan het even niet vaak genoeg zeggen
Ik gebruik dus die header output bedrading op een kroonsteentje zodat ik enigsinds nog ondescheid heb van de 230V kant.
Let AUB wel goed op dat je de bruine en de zwarte draad van de schakelaar rechtstreeks naar de GND en GPIO14 brengt, hier mag echt geen 230V op staan. Indien mogelijk trek een EXTRA zwarte draad naar je schakelaar zodat de bruine helemaal niet gebruikt hoeft te worden.

Ik gebruik dus die header output bedrading op een kroonsteentje zodat ik enigsinds nog ondescheid heb van de 230V kant.
super eenvoudig dus. De waarschuwing is inderdaad nooit te veel maar is mij bekend. Ga dit snel even testen en zijn we weer een stap verder in het project.Frank J. schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:54:
Klopt de Sonoff zal nav de status van de output deze AAN of UIT zetten precies zoals je wilt.
Ik heb de opstelling even gemaakt en het werkt inderdaadFrank J. schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:54:

Ik krijg alleen een foutmelding in de log van Domoticz op welke manier ik ook schakel.
Error: Error opening url: http://192.168.0.211/control?cmd=GPIO,12,1
Het vreemde is dat dit ip adres mij onbekend is. De Sonoff zelf heeft 192.168.0.223 en ik heb ook niets ingesteld in Tosmota. Ip-adres wordt ook niet gebruikt in het netwerk en alles krijgt via de router een vast ip adres.
Hooguit dat hij dit ooit in het begin een keer heeft gekregen voor dat ik dit had ingesteld en dat er een oude instelling ergens blijft staan op de chip.
Voor de zekerheid via esptool een erase gedaan (3x zelf achter elkaar) en daarna via ATOM tasmota weer geflasht en instellingen gemaakt. Direct weer deze fout.
In ATOM user_config_h CFG_HOLDER aanpast. Schijnt dan de gehele chip te ereasen maar wat ik ook doe ik blijf deze fout houden.
Heb je daar toevallig nog een tip voor

@MikeOO
Check in Domoticz bij je switch [EDIT] wat je bij het ON Action commando hebt gezet. Ik denk dat daar iets ingevuld staat, bij Tasmota kan dit leeg zijn ESP Easy staat zoiets wel ingevuld wat jij nu hebt als error namelijk.
Check in Domoticz bij je switch [EDIT] wat je bij het ON Action commando hebt gezet. Ik denk dat daar iets ingevuld staat, bij Tasmota kan dit leeg zijn ESP Easy staat zoiets wel ingevuld wat jij nu hebt als error namelijk.
[Voor 6% gewijzigd door Falcon Heavy op 15-10-2017 17:17]
HeldFrank J. schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 17:16:
@MikeOO

Ik was eerst met een andere bezig en had dit toen nog gecontroleerd. Maar moest even switchen naar een andere en natuurlijk niet meer aan gedacht.
[Voor 7% gewijzigd door MikeOO op 16-10-2017 07:41]
Nooit soepele bedrading vertinnen! Gebruik adereindhulzen!Frank J. schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:28:
....
In en out soepel bedraden 1mm2 met adereindhulzen of vertinnen, ligt een beetje aan de lamp aansluiting. ....
Als het in klemcontacten komt, zal het soldeertin teveel kruip hebben, waardoor de draad loskomt en begin te vonken, je huis zal afbranden, verzekering keert niet uit en je moet in een kartonnen doos gaan wonen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Sonoff
had er twee gekocht, gewoon de standaard goedkoopste. Een FTDI232 er bij knop indrukken, en flashen maar.
Zover gaat alles goed met ESP Easy 2.80 er op.
Los maken van de usb en weer connecten en ik zou een wifi netwerk moeten zien.......
Hier gaat het jammer genoeg fout, zie geen wifi netwerk.
Sla ik een stap over of heb ik domweg pech?
Met flashen zie ik geen foutmeldingen alleen ok, heb het zowel met de cmd file gedaan als met het tooltje, Beide geven geen foutmeldingen.....
had er twee gekocht, gewoon de standaard goedkoopste. Een FTDI232 er bij knop indrukken, en flashen maar.
Los maken van de usb en weer connecten en ik zou een wifi netwerk moeten zien.......
Met flashen zie ik geen foutmeldingen alleen ok, heb het zowel met de cmd file gedaan als met het tooltje, Beide geven geen foutmeldingen.....
Bing
Let op je flash mode, iets met DIO dan wel DOUT. Je moet net die andere hebben.
Als je de verkeerde van de twee gebruikt krijg je geen foutmeldingen maar 'werkt' het verder niet.
Als je de verkeerde van de twee gebruikt krijg je geen foutmeldingen maar 'werkt' het verder niet.
bing69 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:28:
Sonoff
Thanks, ben er uit. SPI Mode moet op Dout staan, Stond op QIOjoppybt schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 18:08:
Let op je flash mode, iets met DIO dan wel DOUT. Je moet net die andere hebben.
Bing
Uiteraard, adereindhulzen! Aangepast, ook in huis.naftebakje schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:10:
[...]
Nooit soepele bedrading vertinnen! Gebruik adereindhulzen!
Als het in klemcontacten komt, zal het soldeertin teveel kruip hebben, waardoor de draad loskomt en begin te vonken, je huis zal afbranden, verzekering keert niet uit en je moet in een kartonnen doos gaan wonen.
Zit nu met een probleem dat mijn Sonoffs met Tasmota vanuit zichzelf kort aan en uit gaan. Bekend probleem blijkbaar pullup resistor does the trick.
Heb ik inderdaad ook ondekt met het testen en dacht dat de Sonoff zelf keuren hadFrank J. schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:46:
[...]
Uiteraard, adereindhulzen! Aangepast, ook in huis.
Zit nu met een probleem dat mijn Sonoffs met Tasmota vanuit zichzelf kort aan en uit gaan. Bekend probleem blijkbaar pullup resistor does the trick.

Toevallig wat info hoe je dit moet doen aangezien mijn kennis qua deze techniek te kort schiet.
Heb nu een dagje Sonoff draaien met esp 2.40 er op. Is het normaal dat hij in slaap valt?
Merk als ik een tijdje niets doe en een commando geef vanuit Domoticz hij niet reageert. Pas na de tweede of derde keer komt er leven in en zie ik hem ook weer in mijn wifi lijst staan...
Kan ik daar iets aan doen?
Merk als ik een tijdje niets doe en een commando geef vanuit Domoticz hij niet reageert. Pas na de tweede of derde keer komt er leven in en zie ik hem ook weer in mijn wifi lijst staan...
Kan ik daar iets aan doen?
Bing
Al mensen deze hub gekocht? https://nl.aliexpress.com...nto-WiFi/32828170637.html
Thanks ik heb nu ook de rules gevonden, super handig!
Yep en hij is ook wel voor veel minder geld te krijgen.Henkie-Jan schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:55:
Al mensen deze hub gekocht? https://nl.aliexpress.com...nto-WiFi/32828170637.html
Probleem is dat de 433 MHz communicatie gaat via een eigen processortje, wat niet zelf te programmeren is (voor zover ik weet)
Er is wel Tasmota support voor, maar je kunt er geen Klikaanklikuit mee aansturen bijvoorbeeld.
mmm
sonof dual en de sonof 4 channel krijg ik maar niet werkend...
Het lijkt erop dat ik wel de firmware espeasy op heb geflasht maar. schakelen lukt niet, terwijl ik wel 10 enkele heb geflasht.
Ik kan ze beiden benaderen en zie dus de espeasy software.
Maar schakelen lukt me niet. Ik doe hetzelfde als bij de enkele sonof, maar het lukt me niet.
Ik heb de 120 en de V2 geprobeerd....
Engels forum verwijst me naar allerlei fora en naar aprt te installeren pakketjes.
Is er iemand die de dual en de 4 channel werkend heeft in Domoticz?
sonof dual en de sonof 4 channel krijg ik maar niet werkend...
Het lijkt erop dat ik wel de firmware espeasy op heb geflasht maar. schakelen lukt niet, terwijl ik wel 10 enkele heb geflasht.
Ik kan ze beiden benaderen en zie dus de espeasy software.
Maar schakelen lukt me niet. Ik doe hetzelfde als bij de enkele sonof, maar het lukt me niet.
Ik heb de 120 en de V2 geprobeerd....
Engels forum verwijst me naar allerlei fora en naar aprt te installeren pakketjes.
Is er iemand die de dual en de 4 channel werkend heeft in Domoticz?
zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp
Van die dual weet ik dat er een aparte chip tussen zit.
Heb je Tasmota al geprobeerd als firmware?
is daar een simpele how to van?TD-er schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:10:
Van die dual weet ik dat er een aparte chip tussen zit.
zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp
Bij de Dual zit er een SIL F330 chip tussen. Ik heb daarom nog een Dual in een bak liggen. ESPEasy werkt daar niet op. Tasmota en ESPurna zouden wellicht uitkomst kunnen bieden, maar ik vond het flashen omslachtig, weer nieuwe software waar je weer een minicursus voor moet volgen. 
We zijn inmiddels een paar maanden verder, dus wellicht gaat e.e.a. nu makkelijker.
Wellicht staat hier meer info:
https://www.letscontrolit...c.php?f=5&t=721&start=240

We zijn inmiddels een paar maanden verder, dus wellicht gaat e.e.a. nu makkelijker.
Wellicht staat hier meer info:
https://www.letscontrolit...c.php?f=5&t=721&start=240
[Voor 12% gewijzigd door BounceMeister op 18-10-2017 13:04]