ThinkPad schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:13:
[...]
Iemand recentelijk nog zo'n LSC plug omgebouwd? Action heeft nu voor €5,49 een plug mét verbruiksmeting in de
aanbieding.
Ik zag
deze blog waar iemand adviseert om er een TYWE2S module met ESP in te frotten. Maar die blog is ook al weer 3-4 jaar oud.
Ga er wel even eentje halen (als ze ze nog hebben, is bij Action altijd maar de vraag). Als hij zonder schade open kan dan kan ik hem altijd nog terugbrengen evt.
En paar maanden terug heb ik nog een paar vierkante Action/LSC (type2578685) smartplugs omgebouwd van de daarin zittende WB2S opsteekprint naar ESP8266 met die TYWE2S (ca €2-3/stuk).
Naast de reguliere blauwe led en relais, bleek die plug ook uitgevoerd met een aanvullend (bestuurbaar) rood ledje.
Naar ik heb begrepen heeft een nieuwe LSC serie ("Tuya based"?) mogelijk het BK7231T-chipset van OpenBeken die met een look-a-like Tasmota firmware (
OpenBK7231T_App) schijnt te flashen en het zo voor eigen gebruik te toe te passen.
Het openmaken van de sockets - wanneer buitenom niet (mij nooit) lukt - om de voor flashen* benodigde draadjes te solderen, vraagt wat destructie.
NB: *flashen natuurlijk zonder de smartplug op de 230V aangesloten te hebben.
Los daarvan kan je natuurlijk het ingesoldeerde opsteekprintje alsnog vervangen door ander passend insteek printje of desnoods een esp01s in te vliegen. Probleem kan wel zijn dat door (meer, het gebrek aan) voedingslay-out een ander printje mogelijk net een paar milli-ampère uit de pas loopt dan de

230V-aftakking kan leveren, het dan net niet goed genoeg zal doen of tot brandende issues leidt.
Kortom, probeer een tweak die je kan overzien en laat het (met SKU_ weten.
NB: De OpenBeken oplossing zou volgens haar ReadMe, ook de WB2S/Realtek ondersteunen dat ik (nog) niet heb geprobeerd (ook omdat ik zelf alles op esp8266 cq Tasmota wil houden).