Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:44
@Mari Vogels Ik ken Domoticz niet (draai HA) maar in Tamota is dat SetOption114 (volgens mij sinds 9.2.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:51
ik probeer mijn sonoff mini met tasmota minimal instal te upgraden maar er gebeurt niets.
in krijg het volgende in de console

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
15:52:34 HTP: Web server active on tasmota_waskamer-7316 with IP address 192.168.2.1
15:52:35 MQT: stat/tasmota_waskamer/UPGRADE = {"Upgrade":"Failed HTTP error: read Timeout"}
15:55:57 MQT: tele/tasmota_waskamer/STATE = {"Time":"2021-01-31T15:55:57","Uptime":"0T01:21:17","UptimeSec":4877,"Vcc":3.466,"Heap":33,"SleepMode":"Dynamic","Sleep":50,"LoadAvg":19,"MqttCount":18,"POWER":"OFF","Wifi":{"AP":2,"SSId":"VGV75196C21F2","BSSId":"4C:09:D4:6C:21:F2","Channel":9,"RSSI":14,"Signal":-93,"LinkCount":1,"Downtime":"0T00:00:03"}}
15:55:57 MQT: tele/tasmota_waskamer/SENSOR = {"Time":"2021-01-31T15:55:57","Switch1":"OFF"}
16:00:18 MQT: stat/tasmota_waskamer/RESULT = {"OtaUrl":"http://ota.tasmota.com/tasmota/release/tasmota-lite.bin.gz"}
16:00:18 MQT: stat/tasmota_waskamer/RESULT = {"Upgrade":"Version 9.2.0 from http://ota.tasmota.com/tasmota/release/tasmota-lite.bin.gz"}
16:00:20 HTP: Web server stopped
16:01:34 HTP: Web server active on tasmota_waskamer-7316 with IP address 192.168.2.1
16:01:34 MQT: Attempting connection...

ik heb geprobeert via firmware updat de online versie en de upload bestand versie.
beide manieren geeft nul resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:05
Ik heb een ACM-LV10 gekocht om de ventilatie aan te kunnen sturen. Hierbij heb ik een SonOff RFLink gekocht en deze geflashed met Tasmota. Ik krijg echter op geen enkele wijze de ACM-LV10 en de SonOff RF Link aan elkaar gekoppeld.

Iemand hier een tip voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Langerakpc Geen idee of het ondertussen al gelukt is (toen het bericht niet gezien) maar waarom probeer je naar de lite te gaan? En op welk device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psdmd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-01-2024
Is iemand er al in geslaagd de Sonoff RFR3 te flashen me Tasmota? Ik heb verschillende basic R3’s gedaan, maar vind over de RFR3 heel weinig terug.

Het idee is om een hybride systeem voor verlichting te maken waarbij de Sonoff switch zowel bediend kan worden met MQTT en Homebridge (zoals ik de R3 gebruik), maar ook direct te koppelen is met een RF wall switch, zodat de lichten nog steeds op de klassieke manier bediend kunnen worden indien het domotica systeem faalt (zoals met de Ewelink software mogelijk is).

Ik kan me genoeg scenario’s voorstellen waar een fysieke knop nog steeds heel handig is:

- MQTT server down of RPI faalt
- batterij smartphone leeg of niet in de buurt
- ook andere mensen dan mezelf moeten lichten kunnen bedienen
- misschien verkoop ik de woning ooit aan iemand die niet zo handig is met zelfbouw domotica systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-06 09:58

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Psdmd schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:12:
Is iemand er al in geslaagd de Sonoff RFR3 te flashen me Tasmota? Ik heb verschillende basic R3’s gedaan, maar vind over de RFR3 heel weinig terug.

Het idee is om een hybride systeem voor verlichting te maken waarbij de Sonoff switch zowel bediend kan worden met MQTT en Homebridge (zoals ik de R3 gebruik), maar ook direct te koppelen is met een RF wall switch, zodat de lichten nog steeds op de klassieke manier bediend kunnen worden indien het domotica systeem faalt (zoals met de Ewelink software mogelijk is).

Ik kan me genoeg scenario’s voorstellen waar een fysieke knop nog steeds heel handig is:

- MQTT server down of RPI faalt
- batterij smartphone leeg of niet in de buurt
- ook andere mensen dan mezelf moeten lichten kunnen bedienen
- misschien verkoop ik de woning ooit aan iemand die niet zo handig is met zelfbouw domotica systemen.
Nope, mij lukt het ook niet om de Dual R3 te flashed bv...

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psdmd
Tomba schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:30:
[...]

Nope, mij lukt het ook niet om de Dual R3 te flashed bv...
Het is me toch gelukt de RFR3 te flashen met Tasmota aan de hand van volgende links:

https://vivio.wordpress.c...fr3-433-mqtt-gateway-mod/

https://1technophile.blog...as-433tomqtt-gateway.html

Als de pinout op de dual er hetzelfde uit ziet kan je hem zo flashen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgoHkNVOJni45fIB0zYi4iphLM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8gqavrYmTOn7lILJpNYLJJLx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Psdmd schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:24:
[...]

Het is me toch gelukt de RFR3 te flashen met Tasmota aan de hand van volgende links:

https://vivio.wordpress.c...fr3-433-mqtt-gateway-mod/

https://1technophile.blog...as-433tomqtt-gateway.html

Als de pinout op de dual er hetzelfde uit ziet kan je hem zo flashen:

[Afbeelding]
Ik heb de pin out netjes achterhaalt en krijg hem ook gewoon herkend, maar hij weigert te flashen (of eigenlijk te erased)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
esptool.py v3.0-dev

Serial port COM3

Connecting........_____

Detecting chip type... ESP32

Chip is ESP32-D0WD-V3 (revision 3)

Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None

Crystal is 40MHz

MAC: xxxxxxxxx

Uploading stub...

Running stub...

Stub running...

Erasing flash (this may take a while)...

A fatal error occurred: Timed out waiting for packet content

Tis ook mijn eerste ESP32 dus wellicht ligt er daar aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 07-04-2021 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psdmd
Tomba schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:29:
[...]

Ik heb de pin out netjes achterhaalt en krijg hem ook gewoon herkend, maar hij weigert te flashen (of eigenlijk te erased)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
esptool.py v3.0-dev

Serial port COM3

Connecting........_____

Detecting chip type... ESP32

Chip is ESP32-D0WD-V3 (revision 3)

Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None

Crystal is 40MHz

MAC: xxxxxxxxx

Uploading stub...

Running stub...

Stub running...

Erasing flash (this may take a while)...

A fatal error occurred: Timed out waiting for packet content

Tis ook mijn eerste ESP32 dus wellicht ligt er daar aan?
Probeer je dit via command line of via een applicatie? Met NodeMCU-PyFlasher lukt het bij mij bijvoorbeeld ook niet, als ik de commando’s manueel via terminal ingeef wel. Misschien het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:56
Is er iemand die z’n zonnepanelen monitored met een Sonoff POW (R2)?

Ga twee paneeltjes leggen op de schuur en zoek nog een oplossing om de productie te kunnen monitoren. De panelen wekken in de meest ideale theoretische situatie max. 500W op, dus qua warmteontwikkeling van de Sonoff durf ik dat wel aan.

Maar moet je dan de boel ‘andersom’ aansluiten of intern iets aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@ThinkPad Ik gebruik het niet maar kan me voorstellen dat hij normaal maar één richting op meer. Misschien met Tasmota niet. Andersom aansluiten zou in ieder geval moeten fixen dat je de levering correct ziet. Zal je wel het relays moeten overbruggen omdat het relays default uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja het relay soldeer ik eruit denk ik. Scheelt 0,5W continu en zou anders toch permanent ingeschakeld staan.
Ik probeer het wel even zodra ik de PV actief heb. Inderdaad met Tasmota ja.

Edit 9-10: Vandaag de panelen actief kunnen maken. De Sonoff POW R2 ertussen geprikt en werkt gelijk, hoefde niks om te draaien om hem de opwek van de panelen goed te laten meten.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 11-10-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 16:27
Vandaag is er een actie in onze gemeente waarbij je energie besparende producten kunt kopen. Dit soort aan uit schakelaars vallen daar ook onder. Ik wil er dus een aantal
Aanschaffen maar twijfel of ik voor het merk Brennenstuhl of Qnect moet gaan. Helaas hebben ze alleen deze 2 merken. Kan iemand mij overtuigen? De Qnect heeft een versie met energie meter zoals Emmers ook laat zien. Werkt dit goed in de app? Laat hij het verbruik zien van het apparaat wat is aangesloten en van de stekker zelf? Ik lees dat de Qnect app maar op een telefoon gebruikt kan worden. Is dat nog steeds zo? Zou fijn zijn als mijn vrouw de app ook kon gebruiken. Heeft iemand ervaring met Brennenstuhl en de app? Kan die wel op meer telefoons gebruikt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Bart1983 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 04:55:
Vandaag is er een actie in onze gemeente waarbij je energie besparende producten kunt kopen. Dit soort aan uit schakelaars vallen daar ook onder. Ik wil er dus een aantal
Aanschaffen maar twijfel of ik voor het merk Brennenstuhl of Qnect moet gaan. Helaas hebben ze alleen deze 2 merken. Kan iemand mij overtuigen? De Qnect heeft een versie met energie meter zoals Emmers ook laat zien. Werkt dit goed in de app? Laat hij het verbruik zien van het apparaat wat is aangesloten en van de stekker zelf? Ik lees dat de Qnect app maar op een telefoon gebruikt kan worden. Is dat nog steeds zo? Zou fijn zijn als mijn vrouw de app ook kon gebruiken. Heeft iemand ervaring met Brennenstuhl en de app? Kan die wel op meer telefoons gebruikt worden?
Beiden lijken een vorm van Tuya te gebruiken. qnect heeft een topic op tweakers:

Ervaringen Qnect producten

Brennenstuhl is een bekend Duits merk dat normaliter hoogwaardige spullen levert, maar ik heb alleen ervaring met hun verlengsnoeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 09-10-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
@Bart1983 Wat zijn de prijzen? Ik zou tegenwoordig niets anders dan Shelly willen als prijs enige rol speelt (CE gekeurd, goed ondersteund, deftig product met zeer correcte prijs).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1983
  • Laatst online: 28-06 16:27
naftebakje schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:31:
@Bart1983 Wat zijn de prijzen? Ik zou tegenwoordig niets anders dan Shelly willen als prijs enige rol speelt (CE gekeurd, goed ondersteund, deftig product met zeer correcte prijs).
Het moest van de gamma komen ivm de actie van de gemeente. Prijs was gratis (90,-). Heb gekozen voor Qnect omdat er niets anders was 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb een Sonoff POW R2 in gebruik om de opwek van twee zonnepanelen op m'n schuurtje bij te houden. Werkt prima, geen aanpassingen (solderen) aan de Sonoff nodig zodat hij 'omgekeerd' kan meten, werkte gelijk.

Enige waar ik wel tegenaan loop is dat de EnergyToday niet gereset wordt. De volgende dag telt hij hier gewoon weer op verder. De EnergyYesterday blijft dus altijd 0. Heb elders in huis nóg een POW R2 in gebruik en daar gaat het wel goed.

Had dit issue gevonden en daarom de volgende zaken vergeleken tussen de twee POW's:
- ntpserver
- timezone (99)
- timestd
- timedst
- sleep

Dit is bij beiden exact gelijk en staat goed ingesteld en op datumnotatie die we in NL gebruiken. Het enige verschil is dat ik het accespoint in de schuur 's nachts uitschakel waardoor hij dus een aantal uren (met name 's nachts) geen wifi heeft. De andere POW (waar het dus wel goed gaat) heeft 24/7 beschikking over wifi.

Zou hij daar last van hebben dat hij niet weet wanneer een nieuwe dag begint? Je zou verwachten dat hij zonder NTP toch iig een poosje (dagen?) op tijd blijft lopen. Dat de tijd uiteindelijk wat zal afwijken oke....

Ik zal eens testen om het accespoint 's nachts aan te laten, maar vond dit wel een interessante constatering.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 18-10-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 14:16
ThinkPadd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:43:
Heb een Sonoff POW R2 in gebruik om de opwek van twee zonnepanelen op m'n schuurtje bij te houden. Werkt prima, geen aanpassingen (solderen) aan de Sonoff nodig zodat hij 'omgekeerd' kan meten, werkte gelijk.

Enige waar ik wel tegenaan loop is dat de EnergyToday niet gereset wordt. De volgende dag telt hij hier gewoon weer op verder. De EnergyYesterday blijft dus altijd 0. Heb elders in huis nóg een POW R2 in gebruik en daar gaat het wel goed.

Had dit issue gevonden en daarom de volgende zaken vergeleken tussen de twee POW's:
- ntpserver
- timezone (99)
- timestd
- timedst
- sleep

Dit is bij beiden exact gelijk en staat goed ingesteld en op datumnotatie die we in NL gebruiken. Het enige verschil is dat ik het accespoint in de schuur 's nachts uitschakel. De POW is wel 24/7 in de lucht, maar hij heeft een deel van de avond en de hele nacht + deel ochtend geen wifi. De andere POW (waar het dus wel goed gaat) heeft 24/7 beschikking over wifi.

Zou hij daar last van hebben dat hij niet weet wanneer een nieuwe dag begint? Je zou verwachten dat hij zonder NTP toch iig een poosje (dagen?) op tijd blijft lopen. Dat de tijd uiteindelijk wat zal afwijken oke....

Ik zal eens testen om het accespoint 's nachts aan te laten, maar vond dit wel een interessante constatering.
Ik kan helaas niet helpen met je probleem maar vind het wel zeer interessant. Je hebt dus gewoon de kabel, komende van omvormer, aangesloten aan de inkomende kant van de Sonoff en de uitgaande kant van de sonoff naar je net?

Ben er paar weken geleden dat ik er nog een paar liggen hebben, die ik totaal vergeten was :$ Ben op een gegeven moment overgeschakeld op Shelly en deze helemaal uit het oog verloren.

Enigste dak aan denk is dat zo'n Sonoff maar tot een 3500W (denk ik) gaat terwijl de omvormer 3000W kan geven. Weet niet of het een goed idee is om die Sonoff zo dicht tegen de grens te "belasten". Hoewel het eigenlijk geen probleem zou mogen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb de Sonoff aangesloten net zoals wanneer je zou doen als je een verbruiker meet. Netspanning aan de input en de omvormer aan de output. Je leest wel eens dat je sommige energiemeters intern moet omdraaien als je er PV mee wil meten, maar dat is hier dus niet nodig.

Qua vermogen: met hoge belastingen deel ik je mening. Heb al eens een warmtefoto gedeeld in dit topic waarbij je toch wel opwarming ziet intern. Maar met deze zonnepanelen geen issue, ze kunnen samen max. 500W leveren en dat is in de meest gunstige condities wat zelden zal voorkomen.

Voor m'n grote set zonnepanelen (12 stuks) heb ik een DIN-rail kWh-meter ertussen zitten. Een Youless LS120 telt de pulsjes van die meter om zo de opwek te bepalen. Die set doet bij mooi weer zo'n 3000W voor langere periodes, dus dat moet veilig en zou ik zelf geen Sonoff tussen knopen nee.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 18-10-2021 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
ThinkPadd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:43:

Ik verwacht dat de sonoff restart als de wifi weg valt. Hij weet dan ook niet meer welke dag/tijd het is. De rollover zal deze dan ook missen.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 18-10-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Klinkt logisch. Ik laat het accespoint vannacht aan staan, eens zien of hij morgen opnieuw gaat tellen.
Het rebooten bij verliezen van wifi is ook uit te zetten met WifiConfig 5 lees ik. Dan wacht hij gewoon tot het netwerk weer terug is. Zal dat ook eens proberen.

Edit 19/10: De rollover is vannacht goed gegaan. Maar ik had wifi aan laten staan én wificonfig 5 geactiveerd. Dus wat nou de fix in mijn situatie was moet na nóg een nachtje testen blijken.

[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2021 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@ThinkPad wificonfig 5 doe ik überhaupt altijd op mijn Tasmota's. Wil niet dat ze in AP mode schieten als ik een keer aan mijn netwerk pruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 14:16
ThinkPadd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:47:
Ik heb de Sonoff aangesloten net zoals wanneer je zou doen als je een verbruiker meet. Netspanning aan de input en de omvormer aan de output. Je leest wel eens dat je sommige energiemeters intern moet omdraaien als je er PV mee wil meten, maar dat is hier dus niet nodig.

Qua vermogen: met hoge belastingen deel ik je mening. Heb al eens een warmtefoto gedeeld in dit topic waarbij je toch wel opwarming ziet intern. Maar met deze zonnepanelen geen issue, ze kunnen samen max. 500W leveren en dat is in de meest gunstige condities wat zelden zal voorkomen.

Voor m'n grote set zonnepanelen (12 stuks) heb ik een DIN-rail kWh-meter ertussen zitten. Een Youless LS120 telt de pulsjes van die meter om zo de opwek te bepalen. Die set doet bij mooi weer zo'n 3000W voor langere periodes, dus dat moet veilig en zou ik zelf geen Sonoff tussen knopen nee.
Zal dus maar geen Sonoff inschakelen voor mijn 12 panelen ;) Ben eigenlijk meer aan het kijken naar een Shelly 3EM maar ben er nog niet over uit wat ik net ga doen. Dacht aan één net na de (oude) teller en ene net na de omvormer van de zonnepanelen. Maar dat is eigenlijk voor een ander topic en niet voor een Sonoff topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Septillion schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:23:
@ThinkPad wificonfig 5 doe ik überhaupt altijd op mijn Tasmota's. Wil niet dat ze in AP mode schieten als ik een keer aan mijn netwerk pruts.
Ja ik merk al dat ik een setje met instellingen heb verzameld voor direct na het flashen, o.a. de settings om de tijd goed te zetten, zomer-/wintertijd e.d. Kan mooi via backlog in één keer allemaal erin gezet worden.

Edit 25/10: Met wificonfig 5 (waarbij hij dus blijft wachten op wifi ipv gaat rebooten en in AP mode gaat) is de rollover goed gegaan. Blij mee, want dan kan ik (in het kader van energiebesparing) het accespoint voor de tuin gewoon uitzetten 's nachts.

Note to self: backlog commando's om Tasmota te provisionen:
code:
1
backlog ssid1 mijnssidhier; password1 passwordhere; wificonfig 5; setoption3 0; timezone 99; timestd 0,0,10,1,1,60; timedst 0,0,3,1,1,120; ntpserver1 192.168.6.1; sleep 50

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Vraagje, kan je met zo'n Sonoff plug (de S26 of andere?) ook netspanning voltage meten?
Ik wil iets laten schakelen op een inkakkende netspanning. Als ik daarvoor de firmware moet flashen en zelf wat moet schrijven is dat ook nog wel te overzien, maar ik vraag me af of het er hardware matig in zit.

Sonoff heeft wel andere producten die vermogen en voltage meten, maar dat zijn geen plugs.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:23

de Peer

under peer review

!null schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:00:
Vraagje, kan je met zo'n Sonoff plug (de S26 of andere?) ook netspanning voltage meten?
Ik wil iets laten schakelen op een inkakkende netspanning. Als ik daarvoor de firmware moet flashen en zelf wat moet schrijven is dat ook nog wel te overzien, maar ik vraag me af of het er hardware matig in zit.

Sonoff heeft wel andere producten die vermogen en voltage meten, maar dat zijn geen plugs.
Volgens mij kan het alleen met de Sonoff POW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@!null Ik zie stroom en spanningsmeting niet genoemd in de specificaties of bij verkopers. Ook op de device pagina van Tasmota zie ik geen pinnen naar iets van stroom of spanningsmeting noch enige vermelding van kalibreren. Ze zijn volgens mij dus alleen maar schakelen en niet meten.

Als je bij Sonoff wilt blijven zou je wel ook een PowR2 ergens kunnen ophangen en kunnen schakelen met de S26. Ze hoeven immers niet op dezelfde plaats te zitten.

Of als alternatief, een Shelly Plug S. Deze is eventueel ook te voorzien van Tasmota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Septillion Ik ben helemaal niet merk gebonden.
Ik heb nu een tijdelijk project waarbij ik voor een periode wil reageren op zakkend voltage en dan iets uitzetten. Liefst met beetje intelligentie dat het niet aan/uit/aan/uit gaat.

Als de PowR2 dat helemaal kan, dan is het makkelijk om daar stopcontacten op te maken dan zelf een firmware te moeten schrijven voor een andere plug, dat gaat meer tijd kosten.

Ik heb ook andere manieren om dit op te lossen. Maar een plug die zou kunnen reageren op netspanning voltages zou het leven wel veel makkelijker maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

!null schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:20:
@Septillion Ik ben helemaal niet merk gebonden.
Ik heb nu een tijdelijk project waarbij ik voor een periode wil reageren op zakkend voltage en dan iets uitzetten. Liefst met beetje intelligentie dat het niet aan/uit/aan/uit gaat.

Als de PowR2 dat helemaal kan, dan is het makkelijk om daar stopcontacten op te maken dan zelf een firmware te moeten schrijven voor een andere plug, dat gaat meer tijd kosten.

Ik heb ook andere manieren om dit op te lossen. Maar een plug die zou kunnen reageren op netspanning voltages zou het leven wel veel makkelijker maken.
De Dual R3 heeft 2 relais en kan ook power meten en is netjes in te bouwen in een doos. (Bron; zelf 1 in gebruik bij mijn zonnewering ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@!null In hoeverre de standaard cloud-based software van een Sonoff dat kan weet ik niet. Zelfde geld voor de Shelly software, ik heb er geen (recente) ervaring mee.

Een PowR2 of een Plug S (of dus een Dual R3 :+) kan in ieder geval meten en schakelen. Met Tasmota erop heb je zeker alle vrijheid die je wilt. Met de ingebakken rules-engine kan je al vrij veel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb een POW R2 en die kan netspanning meten en ook schakelen. Tasmota heeft een rule engine, maar als je intelligentie wil dan moet je het toch met iets externs aansturen.

[ Voor 63% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ThinkPadd schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:31:
Ik heb een POW R2 en die kan netspanning meten en ook schakelen. Tasmota heeft een rule engine, maar als je intelligentie wil dan moet je het toch met iets externs aansturen.
@Tomba

Maar kan hij daar ook op schakelen? Dat is wat lastig te achterhalen vaak.
Handleidingen zijn summier en wensen je succes met de app :+
Ik denk dat de meeste er niet op kunnen schakelen, het als trigger kunnen gebruiken. Liefst lokaal door het apparaat zelf bedoel ik dan.
De informatie is er wel dus je zou ergens die koppeling prima kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
https://tasmota.github.io/docs/Rules/ er zit gewoon een basic 'if then' engine in. In jouw geval wil je de ENERGY#Voltage gebruiken als trigger. Ik zie ook de parameter VoltageLow genoemd worden, mogelijk zit er dus al logica in om een gebruiker af te schakelen als de spanning te ver daalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@!null Lokaal kan je bij SonOff vergeten :+ Dat zit puur in de cloud. En volgens mij ook bij een Shelly (maar niet 100%). Maar met Tasmota op een van die devices zeker mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@ThinkPad @Septillion Ok ik heb hier nog niet veel mee gedaan, maar als ik het goed begrijp is het dus zoeken naar een wifi plug die voltage kan meten, en die flashbaar is met Tasmota?
Dan daarmee flashen en dergelijke rules instellen.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 02-11-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@!null Daarmee kan het in ieder geval zeker.

Paar jaar geleden met een plug met power monitoring gehad in de Tuya cloud, daarmee kon ik wel schakelen op vermogen en denk dus ook spanning, maar zeker weten doe ik het niet. En dat is dus allemaal zeker in de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

!null schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:34:
[...]

@Tomba

Maar kan hij daar ook op schakelen? Dat is wat lastig te achterhalen vaak.
Handleidingen zijn summier en wensen je succes met de app :+
Ik denk dat de meeste er niet op kunnen schakelen, het als trigger kunnen gebruiken. Liefst lokaal door het apparaat zelf bedoel ik dan.
De informatie is er wel dus je zou ergens die koppeling prima kunnen maken.
Ik draai er Tasmota op, dus geen enkele ervaring met de app. Stuur alles aan via Domoticz. Misschien kan het overigens wel, zie de link van @ThinkPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:07
Ik heb vandaag 2x en S26 binnen gekregen en wil hier Tasmota op flashen.
Echter wijkt de binnenkant erg af van de foto's die op https://templates.blakadder.com/sonoff_S26.html staan

Ik lees soms wel eens verhalen dat fabrikanten er een ander bordje in zetten om deze niet te kunnen flashen met Tasmota.

Hoe kan ik nou zien of het wel een ESP bordje is?

Edit: op het bordje staat Sonoff S26 V2.6, prod datum 2021-04-28

[ Voor 8% gewijzigd door marigo op 17-11-2021 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
marigo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:17:
Ik heb vandaag 2x en S26 binnen gekregen en wil hier Tasmota op flashen.
Echter wijkt de binnenkant erg af van de foto's die op https://templates.blakadder.com/sonoff_S26.html staan

Ik lees soms wel eens verhalen dat fabrikanten er een ander bordje in zetten om deze niet te kunnen flashen met Tasmota.

Hoe kan ik nou zien of het wel een ESP bordje is?

Edit: op het bordje staat Sonoff S26 V2.6, prod datum 2021-04-28
Het gaat erom welke esp chip erin zit. het board zelf maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
Blijkbaar zit er een ESP chip in want het flashen is gelukt.
Thx!

Op de chip staat:

SM-001 v1.0 (YX-11)
2018-11-14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@marigo Toevallig de S26R2?

Maar Sonoff heeft wel een reputatie om enorm fan te zijn van de ESP familie. Eigenlijk het enige merk waarvan je zeker kan zijn dat er een ESP in zit. En mja, eigenlijk zijn alle andere merken maar "gewoon" Tuya natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
Ja, check! Het is de R2....pffff, in alle haast en niet goed lezen heb ik hier even overheen gekeken.
Ik schaam mij een beetje... :o

Gelukkig draait Tasmota er nu op. Erg blij met die Sonoff stekkers.
Dus ik kan er vanuit gaan dat bijna in elke Sonoff wel een ESP zit?

• Septillion
@marigo :+

Maar ja, bij Sonoff wel. Ook in de nieuwe NSPanel zit een ESP. Daar zijn ze wel voor overgestapt naar een ESP32.

• marigo
@Septillion
Grappig apparaatje voor in de woonkamer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-06 23:11
Hallo,

Heeft iemand een idee wat een sonoff S26 smart plug verbruikt als die op inactief staat? Ik neem aan dat die dan ook wel wat verbruiken? Ik was aan het denken om 10 plugs te bestellen maar dan begon ik aan het verbruik te denken.

Groeten

olly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@illya89 Ze zullen beetje hetzelfde gebruiken als alle andere smart dingen. Shelly zegt daarvan <1W. Ga maar uit van ongeveer een half Watt.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 23-11-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-06 23:11
Septillion schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:37:
@illya89 Ze zullen beetje hetzelfde gebruiken als alle andere smart dingen. Shelly zegt daarvan <1W. Ga maar uit van ongeveer een half Watt.
Ok, thx voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 26-06 10:58
De inbouw modules zoals de shelly 1PM. Hoe veilig zijn deze in gebruik. Dan met name op brandveiligheid.

Ze zijn 16A gecertificeerd

Ik wil er een aantal bestellen. Wel voor kerst verlichting al wat ervaring met de shelly plug.

Maar daar gaat niet meer doorheen dan 100 watt.

Nubwil ik de 1PM gebruiken om stroom van de wasmachine te meten en een melding geeft wanneer de wasmachine klaar is. Piepje op zolder hoor je niet in de woonkamer. :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

To_Tall schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:24:
De inbouw modules zoals de shelly 1PM. Hoe veilig zijn deze in gebruik. Dan met name op brandveiligheid.

Ze zijn 16A gecertificeerd

Ik wil er een aantal bestellen. Wel voor kerst verlichting al wat ervaring met de shelly plug.

Maar daar gaat niet meer doorheen dan 100 watt.

Nubwil ik de 1PM gebruiken om stroom van de wasmachine te meten en een melding geeft wanneer de wasmachine klaar is. Piepje op zolder hoor je niet in de woonkamer. :+
De 1PM heeft temperatuur begrenzing dus bij oververhitting schakelt ie uit. Als ik het goed begrepen heb is de Plus 1PM beter geschikt voor langdurig veel Watt. (Die heeft namelijk ook over-voltage en overpower protection)

• Thegame1513
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-01-2022
Ik heb ook een vraagje. Ik wil graag een ZBmini installeren in de inbouwdoos waar de lampen op aangesloten zijn. Ik heb alle draden in de inbouwdoos, alleen gaat de nuldraad en de schakeldraad uit de muur naar de lamp. Moet ik de fasedraad (bruin) die nu niet op de lamp is aangesloten nu doorknippen en verbinden met de sonoff op L1? Blauw dan op N? Ik heb dan de schakel uit de muur (zwart) en schakel naar de lamp op S1 en S2?

Alvast bedankt voor het meedenken!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhCFvfHp42HMYpm9nItLUWACZiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZO5OAqBOYkfVhuMHj9JhKzYO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-W03rgy6kLWnGZplf7lem8tfnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/an7Ea8I2z8DLcc3v3k7458Ce.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat het om de Zigbee versie gaat toch verplaatst naar het Sonoff topic ipv een topic-hijack

[ Voor 49% gewijzigd door Septillion op 03-01-2022 04:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Thegame1513 De ZBmini zal inderdaad aan de bruin/L en de blauw/N gekoppeld moeten worden op respectievelijk Lin en Nin. De draad die nu (vanaf de schakelaar) naar de lamp loopt komt op Lout.

Maar moet bij een Sonoff (ZB)mini de schakelaar volledig geïsoleerd zitten. De zwarte draad vanaf de schakelaar zal nu verbonden worden met de L. Daar kan de Mini niet tegen! Als de bruin/L in deze doos echt alleen naar de schakelaar loopt (en dus geen andere lampen/schakelaars/stopcontacten voedt) dan zou je de doorgaande bruine draad op S1 kunnen doen en de terugkomende zwarte op S2. Of andersom, S1 en S2 mag je omdraaien, zolang ze maar met elkaar verbonden worden door een schakelaar.

Als de bruine draad niet alleen naar de schakelaar gaat is het dus niet zomaar te gebruiken. Dan moet je of een extra draad trekken of kijken of bij de schakelaar niet een betere plek is. Maar dan moet je daar wel ook N hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-06 07:26
Een Sonoff mini inbouwen achter een stopcontact om op dat stopcontact een Denon receiver, KPN settopbox, Nvidia Shield en een Wii aan te sluiten, is dat een slecht idee of kan dat?

Piek verbruik zo'n 600 Watt. Maximale vermogen voor de sonoff is 10A, dus zo'n 2300 watt, dus dat zou geen probleem moeten zijn, maar ik twijfel een beetje aan de combinatie kleine formfactor, made in China en langdurige periodes van piekverbruik.

[ Voor 22% gewijzigd door Blackouts op 18-02-2022 15:20 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
He bah, een Gosund SP1 gekocht met het idee om er Tasmota op te flashen. Maar het flashen van de SP1 lukte niet, het blijkt dat er een andere CPU in zit, geen ESP maar een 'W701' :-(

Op het CPU bordje staat "CUCO Z0 R V1.2". De main PCB van de plug staat "SP1 AI V1.1" op.
Ik heb hem wel bij de Gosund official store op AliExpress gekocht, maar ik vermoed dat het een zoveelste clone is, op de achterkant behuizing staat 'INNPRO Robert Błędowski' en nergens 'Gosund' zoals op de plaatjes.

Als ik wat meer tijd heb maar even kijken of ik een ESP-03 die ik nog heb liggen erin kan freubelen ofzo.

De spoeling voor betaalbare(!) smartplugs mét energiemonitoring waar je Tasmota op kunt flashen lijkt aardig dun te worden :-( Had eerst m'n zinnen gezet op de Gosund EP2, die was in het verleden goed te flashen schijnt het (net als de SP1) maar die lijmen ze tegenwoordig dicht en krijg je niet zonder schade netjes open.

[ Voor 94% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:46

Seafarer

XXX

ThinkPad schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:56:
He bah, een Gosund SP1 gekocht met het idee om er Tasmota op te flashen. Maar het flashen van de SP1 lukte niet, het blijkt dat er een andere CPU in zit, geen ESP maar een 'W701' :-(

Op het CPU bordje staat "CUCO Z0 R V1.2". De main PCB van de plug staat "SP1 AI V1.1" op.
Ik heb hem wel bij de Gosund official store op AliExpress gekocht, maar ik vermoed dat het een zoveelste clone is, op de achterkant behuizing staat 'INNPRO Robert Błędowski' en nergens 'Gosund' zoals op de plaatjes.

Als ik wat meer tijd heb maar even kijken of ik een ESP-03 die ik nog heb liggen erin kan freubelen ofzo.

De spoeling voor betaalbare(!) smartplugs mét energiemonitoring waar je Tasmota op kunt flashen lijkt aardig dun te worden :-( Had eerst m'n zinnen gezet op de Gosund EP2, die was in het verleden goed te flashen schijnt het (net als de SP1) maar die lijmen ze tegenwoordig dicht en krijg je niet zonder schade netjes open.
Dan had je deze gemist: https://www.tasmota.info/sp1-flash/

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die site ken ik niet, ik heb voor aanschaf nog op de officiële wiki gekeken en kon daar geen spoor vinden van incompatibiliteit: https://tasmota.github.io/docs/devices/Gosund-SP1/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GingerPale
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-02 22:40
Ik heb problemen met het aansturen van de (Tasmota/Blakadder) NSPanel widgets met behulp van Rules. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Wat is het juiste formaat om bv rule1 te triggeren alleen bij widget 2 = ON?

Als ik bv. widget 2 aan druk dan is het result:
tele/NSPANEL/RESULT = {"NSPanel":{"ctype":"group","id":"2","params":{"switch":"on","switches":[{"switch":"on","outlet":0}]}}}

Rule1 on NSPanel#id=2 do Publish domoticz/in {"command": "switchlight", "idx": 100, "switchcmd": "On"} endon
--> rule1 triggert op widget 2 maar zowel bij ON als bij OFF

Rule1 on NSPanel#params#switch=ON do Publish domoticz/in {"command": "switchlight", "idx": 100, "switchcmd": "ON"} endon
--> rule1 triggert op iedere widget bij ON

Rule1 on NSPanel#id=2#params#switch=ON do Publish domoticz/in {"command": "switchlight", "idx": 100, "switchcmd": "ON"} endon
--> rule1 triggert helemaal niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:16
@ThinkPad Hier zijn wat plugs te koop: https://mediarath.de/en
De link komt van blackadder/tasmota met de melding:
Use code BLAKADDER10 when buying from mediarath.de Tasmota category for a 10% discount. Code is valid until end of 2022.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 09:46
ThinkPad schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:56:

Je bent niet de enige, heb jij nog een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
nl0pvm schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:10:
[...]

Wegens tijdgebrek verder niet meer naar gekeken. Je kunt ook pre-flashed Tasmota plugs kopen op AliExpress, denk dat dat een beter idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-06 01:04
nl0pvm schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:10:
[...]

Vaak zit er een verwisselbaar printbordje is die je dan kunt wisselen met iets van AliXpres.

Zo heb ik een serie nieuwere Action schakelaars van het Realtek bordje omgezet naar een pin compatible esp8285 bordje.

In de Action modellen zit een wb2s bordje gesoldeerd met daarop een niet flashbare Realtek-chipset die je dan kunt omwisselen voor een tywe2s (= esp-02s) bordje. Om het printbordje los te werken moet het heel goed desolderen.

De nieuwere (dwz vierkante plugs) zijn wel flink lastiger open te maken en hebben op de hoeken aan de binnenzijde zg haakclips. Die kan je met grof geweld stuk trekken en je daarna de plug - no modificatie moet zien dicht te lijmen. Wat prima werkt, is met een oude soldeerpunt, de omranding dicht smelten.

Uiteindelijk maak ik ze netter open door op alle vier de hoeken op 11mm afstand van de onderrand, een gaatje van 2mm tot op ca 2-3mm diepte te dremelen (je voelt vanzelf wanneer het boortje door het buienwandje gaat, hierna zaak niet door de boren om de haakclip intact te laten).
In die gaatjes duw ik vervolgens een passend maatje spijker om de daarachter liggende haakclip naar binnen de drukken zodat je de hoek van de grondplaat wat (diagonaal) kan lostrekken. Wanneer de hoek een paar millimeter omhoog komt, druk je de spijker iets verder dat de clip zich niet weer kan achter het haakje vastzetten. Dit proces herhaal ik voor de overige 3 hoeken.

Nadat het nieuwe chipbordje is geflasht via de soldeermethode via seriële interface (icm Tasmotizer) en alles OK getest is, klik is de behuizing weer dicht en smelt ik wat lijm of plastic om de kleine gaatjes op de hoeken weer dicht te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door PtrO op 03-12-2022 00:34 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ik weet niet wat die Gosund zo interessant maakt maar ben je dan niet beter af met een Shelly Plug S (die kan tot 2000W) of Athom Plug? (die kan tot 3600W)
Beide Tasmota compatible en direct te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jammer dat het zo stil geworden is in dit topic. Ik werk nog altijd héél erg veel met Sonoff en Tasmota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

de Peer schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:36:
Jammer dat het zo stil geworden is in dit topic. Ik werk nog altijd héél erg veel met Sonoff en Tasmota.
En die verbinden met Domoticz of Home assistent? Of standalone?

Een kennis van mij is gelijk met Home assistent begonnen Maar het lijkt wel of dat alles wat je in huis haalt direct verbind met Hass. Niks flashen enzo. Soms kost het wat meer moeite met Domoticz.

Ik heb ook nog best wat sonoffjes liggen en tasmota erop hoofdzakelijk temperatuur meten met meerdere DS18B20 sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Seafarer schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:10:
[...]

En die verbinden met Domoticz of Home assistent? Of standalone?

Een kennis van mij is gelijk met Home assistent begonnen Maar het lijkt wel of dat alles wat je in huis haalt direct verbind met Hass. Niks flashen enzo. Soms kost het wat meer moeite met Domoticz.

Ik heb ook nog best wat sonoffjes liggen en tasmota erop hoofdzakelijk temperatuur meten met meerdere DS18B20 sensoren.
ik draai zowel Domoticz als stand alone. Juist dat stand alone heeft meerwaarde want je kunt ze dan ook gebruiken als (eventueel) je netwerk of domoticasysteem plat ligt.

Maar men kiest meer voor plug en play tegenwoordig denk ik, en minder tweaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerhardBurger
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-06 23:19
Aangezien er nog geen groot topic is voor de concurrent doe ik het maar hier: de nieuwe Sonoff Mini Extreme serie kan eindelijk een beetje concurreren met de Shelly qua afmeting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2JRkyHXIlF439tttfSuMqw7ZH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSH9QG7hWdvAz0ig1lhkdTUi.jpg?f=fotoalbum_large

Is er zowel in Wifi (links, minir4) als in Zigbee (rechts, zbminil2):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D88aQoc7I1ql4-XRyqyEJcSCg7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cm4oXXsnHBvxvoM2TxxnvAbk.jpg?f=fotoalbum_large

Ben nog steeds aan het wachten op mijn HA Skyconnect, maar dan moet ik toch maar eens gaan beslissen of het Wifi/Zigbee gaat worden :P

(foto's komen van https://notenoughtech.com/home-automation/sonoff-zbminil2/ en https://notenoughtech.com/home-automation/sonoff-minir4/)

Beetje weggezakt maar hij is er wel => verplaatst

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 13-01-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerhardBurger
@Septillion Dank, is het mogelijk dit topic te hernoemen om duidelijker te maken dat dit alle dingen Sonoff betreft, want ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de Zigbee lijn (en van de onderscheidende kenmerken tov Shelly) maar de topic titel is nu redelijk specifiek wifi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-06 01:04
In het kader van wat schakelvoer aan het topic:
Inmiddels mijn Tasmota's voorzien van Timer14+15 aansturing op grond van energie/prijzen/belasting die, mits de functie op een Sonoff is geactiveerd, dan op goedkope en resp. duurdere tijden kan gaan (af)schakelen.

Hoe, (relatief) heel simpel. In mijn domotica (openHAB) interface ik met - leveranciers API op o.a. prijs - momenten en gebruik dat lijstje wanneer duurder/goedkoper. Timer15 gebruik ik voor licht/laag/goedkoop en Timer16 voor zwaar/hoog/duur.
Die tijdsmomenten bouw ik om naar een mqtt bericht om al mijn (20+) sonoffs in één keer allemaal te herprogrammeren met tijdstip en dag(van de week) op/in het groepstopic.
Of die "timer" überhaupt iets doet, is afhankelijk of de Tasmota klokfunctie is aangezet en dan ook de betreffende positie is geactiveerd voor het eveneens naar keuze (lokaal ) ingestelde maak of verbreek relais/led contact en zelfs ruletrigger. Hiermee ontstaan eindeloze (lokale) mogelijkheden.

Effectief gebruikt mqtt/bericht commando mgv JSON op de schakelpositie te programmeren:
code:
1
mosquitto_pub -t "cmnd/tasmotas/Timer15" -m '{"Time":"17:00",Days":"0000001"}'

NB: dit zegt inhoudelijk nog niet(s) of dat dit ook resulteert in een schakel (re)actie. 8)

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@GerhardBurger de minir4 lijkt spanning op z'n schakelpoortjes aan te kunnen. Bij de zbminil2 zie ik dat niet staan op die pagina's maar dat de wifi-variant het wel kan biedt hoop.

Dat vond ik namelijk het meest irritante van de reguliere zbmini, dat je alleen potentiaalvrij kon schakelen op S1 en S2. Daar kwam ik helaas pas achter toen ik m'n bestelling al binnen had..

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand de afgelopen tijd nog een leuke wifi smartplug met verbruiksmeting gekocht die met Tasmota te flashen is?
Volgens mij is de Athom preflashed op AliExpress momenteel de beste keuze?

https://nl.aliexpress.com/item/4001230982267.html

Of zit iedereen in de Zigbee hoek tegenwoordig :P ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

ThinkPad schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:20:
Iemand de afgelopen tijd nog een leuke wifi smartplug met verbruiksmeting gekocht die met Tasmota te flashen is?
Volgens mij is de Athom preflashed op AliExpress momenteel de beste keuze?

https://nl.aliexpress.com/item/4001230982267.html

Of zit iedereen in de Zigbee hoek tegenwoordig :P ?
Die Athoms werken inderdaad als de brandweer. Heb er zelf een viertal in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:07
Ik heb het vermoeden dat Gosund binnenkort met Tasmota-flashed devices komt. Ik heb mijn 4 EP2 plugs de afgelopen periode via hun support geunlocked, zodat ze weer flashable waren. Nadat dit gelukt was, kreeg ik de vraag hoe ik er precies Tasmota op gekregen had. En nu, een paar weken later, vragen ze me of ik nieuwe EP2's op Tasmota compatibiliteit wil testen. Zou me dus niets verbazen als ze een variant met Tasmota pre-flashed gaan uitbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Handige site om juiste commando te creëren om in Tasmota de zomer-/wintertijd goed te zetten:
https://tasmota-tz.netlify.app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ThinkPad schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:02:
Handige site om juiste commando te creëren om in Tasmota de zomer-/wintertijd goed te zetten:
https://tasmota-tz.netlify.app/
Geinig.

Backlog Latitude 52.03058059066922; Longitude 4.728240966796875; TimeDST 0,0,3,1,1,120; TimeSTD 0,0,10,1,1,60; TimeZone 99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerhardBurger
Er is trouwens nu ook een versie van de minir4 die matter ondersteunt, de minir4m: https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/minir4m/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madoow
  • Laatst online: 26-06 21:42
Heeft er iemand ervaring om de TH 16 in Hassio te krijgen? Ik moet nog een neiuwe bestellen en flashen, maar wellicht dat iemand ze geflashed verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Madoow schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:50:
Heeft er iemand ervaring om de TH 16 in Hassio te krijgen? Ik moet nog een neiuwe bestellen en flashen, maar wellicht dat iemand ze geflashed verkoopt?
Ik heb hier 9 x th10 in HA zonder deze te flashen, via de Sonoff HACS integratie. Totaal een stuk of 20 Sonoffjes.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 12-10-2023 20:03 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

wizzopa schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:58:
[...]

Ik heb hier 9 x th10 in HA zonder deze te flashen, via de Sonoff HACS integratie. Totaal een stuk of 20 Sonoffjes.
Dat loopt dan via EWELINK? Zo heb ik het in HASS. Of is er een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Seafarer schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Dat loopt dan via EWELINK? Zo heb ik het in HASS. Of is er een andere oplossing?
Via ewelink, vind ik geen probleem.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madoow
  • Laatst online: 26-06 21:42
wizzopa schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:58:
[...]

Hmm dit wist ik niet, ga ik volgende week even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Madoow schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:09:
[...]

Hmm dit wist ik niet, ga ik volgende week even proberen!
Je zit dus nog steeds vast aan die E-welink.

Let op. Als je met Ewelink een programma op een sonoff hebt ingesteld en je gaat met HASS deze sonoff aan/uit zetten dan wordt het automatische programma uitgeschakeld en krijg je het niet meer aangezet via HASS. Even naar ewelink om hem weer aan te zetten lost dit op.

Maar ik neem aan dat je alles via HASS stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:05
Heb twee Sonoff mini USB schakelaars aangeschaft welke via een Powerbank aan een LED strip hangen. Schakelen werkt uitstekend. Nu lijkt het echter of de combinatie aanzienlijk meer stroom vraagt als de LED strip brand. Uitgeschakeld is het stroom verbruik nihil. Heeft iemand ook deze ervaring of een verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jboerma100 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:11:
Heb twee Sonoff mini USB schakelaars aangeschaft welke via een Powerbank aan een LED strip hangen. Schakelen werkt uitstekend. Nu lijkt het echter of de combinatie aanzienlijk meer stroom vraagt als de LED strip brand. Uitgeschakeld is het stroom verbruik nihil. Heeft iemand ook deze ervaring of een verklaring?
Is de vraag goed geformuleerd?

Als de ledstrip aan is, dan branden de ledjes en verbruiken dus energie om licht te maken. Er loopt dan meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
Seafarer schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Is de vraag goed geformuleerd?

Als de ledstrip aan is, dan branden de ledjes en verbruiken dus energie om licht te maken. Er loopt dan meer stroom.
Combinatie is hier het verschil. Met USB switch is de powerbank in twee dagen leeg. Zonder de switch duurt het 5 tot 6 dagen dat er weer geladen moet worden. De switch neemt bij on functie evenveel stroom als de ledstrip. Idle gebruikt de switch nagenoeg geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@jboerma100 een ESP (hart van een Sonoff) vraagt geen insignificante hoeveelheid stroom. Dus niets aangesloten vs de Sonoff aangesloten zal een powerbank wel sneller leeg trekken ja.

Neem aan dat in die twee of 6 dagen de strip niet 27/7 aan stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jboerma100 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:05:
[...]

Combinatie is hier het verschil. Met USB switch is de powerbank in twee dagen leeg. Zonder de switch duurt het 5 tot 6 dagen dat er weer geladen moet worden. De switch neemt bij on functie evenveel stroom als de ledstrip. Idle gebruikt de switch nagenoeg geen stroom.
Er zit een relais in? Dat is dan het extra verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
Septillion schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:09:
@jboerma100 een ESP (hart van een Sonoff) vraagt geen insignificante hoeveelheid stroom. Dus niets aangesloten vs de Sonoff aangesloten zal een powerbank wel sneller leeg trekken ja.

Neem aan dat in die twee of 6 dagen de strip niet 27/7 aan stond?
Nee rond de 4 uur iedere avond. Bedankt ga me eens verdiepen in de ESP. Hier zal het stroom verbruik in idle of online zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@jboerma100 Als je 4 uur aan / 20 uur uit vergelijkt tussen gewoon handmatig schakelen en met de Sonoff dan vind ik dat verschil niet gek.

Wifi is nu eenmaal niet mega efficient. De ESP doet toch al snel 75mA in rust. Voor 20 uur is dat al 1500mAh wat voor een powerbank niet insignificant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 07:50
Ik heb hier in huis aan actieve afzuiging in de keuken en in hetzelfde kanaal bij de badkamer. De itho box heeft drie standen, 1 zachtjes altijd aan en handmatig twee standen (ik dacht stand 2 en 3). Het probleem is alleen dat de schakelaar beneden geplaatst is en de douche boven. Ik vergeet dus altijd om de schakelaar om te zetten als ik me ga douchen.

Dus ik wil deze schakelaar smart maken, ik heb al een hue bridge en home assistant (die nog niet is ingesteld). Ik wilde dus een sonoff schakelaar kopen en de bewegingsmelder van sonoff en dit aan elkaar koppelen via hue om zo bij beweging automatisch de afzuiging harder te laten draaien.

Maar ik ben niet echt thuis in electra, welke schakelaar ga ik nu nodig hebben?

Thx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Denneke,,! schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:07:
Ik heb hier in huis aan actieve afzuiging in de keuken en in hetzelfde kanaal bij de badkamer. De itho box heeft drie standen, 1 zachtjes altijd aan en handmatig twee standen (ik dacht stand 2 en 3). Het probleem is alleen dat de schakelaar beneden geplaatst is en de douche boven. Ik vergeet dus altijd om de schakelaar om te zetten als ik me ga douchen.

Dus ik wil deze schakelaar smart maken, ik heb al een hue bridge en home assistant (die nog niet is ingesteld). Ik wilde dus een sonoff schakelaar kopen en de bewegingsmelder van sonoff en dit aan elkaar koppelen via hue om zo bij beweging automatisch de afzuiging harder te laten draaien.

Maar ik ben niet echt thuis in electra, welke schakelaar ga ik nu nodig hebben?

Thx
Thermostatisch schakelaar op de warm water leiding van de douche?

Heb ik al 7 jaar tot zeer grootte tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-06 16:13
Ik heb iets raars met een ZBextreme mini switch. Deze is goed aangesloten volgens rechter schema. Als ik de rockerswitch gebruik moet ik altijd aan-uit-aan om de lamp aan te krijgen. Ik heb ook al een factory reset gedaan maar dat helpt ook niet. Wie weet raad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2-BiwvGPAgO638BOVyDYDZ-ntY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IabNFm1xjnhfFBs1Wn0JWT4n.jpg?f=fotoalbum_large

Geen HA => verplaatst

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 25-10-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Vaevictis_ Dan heb je niet de handleiding gelezen ;) Je kunt wisselen tussen gewoon klassieke schakelaars en pulsdrukkers. Zoals de handleiding zo mooi zegt "Please switch to the corresponding switch type before installing the device in the mounting box." :+ Dat doe je door het knopje op de module drie keer kort in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Septillion schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:54:
@Vaevictis_ Dan heb je niet de handleiding gelezen ;) Je kunt wisselen tussen gewoon klassieke schakelaars en pulsdrukkers. Zoals de handleiding zo mooi zegt "Please switch to the corresponding switch type before installing the device in the mounting box." :+ Dat doe je door het knopje op de module drie keer kort in te drukken.
Jawel dat heb ik gedaan; default is rocker switch = klassieke schakelaar en na reset zou ie daar weer op ingesteld moeten staan. Voor de goede orde ik heb dus een ouderwetse aan/uit wissel schakelaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-10-2023 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Vaevictis_ aan-uit-aan klinkt toch echt als pulsdrukker. Zou me niets verbazen als dat toch niet herstelt wordt bij een factory reset (wat het dus feitelijk alleen een re-pair maakt :+) Zou de modus eens even wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Septillion schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:45:
@Vaevictis_ aan-uit-aan klinkt toch echt als pulsdrukker. Zou me niets verbazen als dat toch niet herstelt wordt bij een factory reset (wat het dus feitelijk alleen een re-pair maakt :+) Zou de modus eens even wisselen.
Held, het was inderdaad de instelling. Die had ik ook al gedaan maar moest blijkbaar heel snel 3x achter elkaar. Bij mij schakelde die in/uit. Inderdaad een factory reset is dus anders dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Seafarer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:25:
[...]

Thermostatisch schakelaar op de warm water leiding van de douche?

Heb ik al 7 jaar tot zeer grootte tevredenheid.
Ook een goede oplossing! Ik heb alleen ingebouwde leidingen dus ik volg even niet hoe je dit zou doen? Of plaats je de schakelaar bij de cv ketel? Heb je een linkje toevallig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Denneke,,! schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:39:
[...]

Ook een goede oplossing! Ik heb alleen ingebouwde leidingen dus ik volg even niet hoe je dit zou doen? Of plaats je de schakelaar bij de cv ketel? Heb je een linkje toevallig?
Ik kon de leiding bereiken die door de zoldervloer naar de douchekraan liep. En onderstaande capillaire bulb erop monteren. Iedere andere schakelende thermometer voldoet, een sonoffje of zoiets, via HASS, Domoticz.
Je kan het zo moeilijk mogenlijk maken als jezelf wilt. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkK1uGYuF3_rl5oNdQyNKIDbi9M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5LvnRrdhNFhkXIArm3pWLWWc.jpg?f=user_large

Zijn ook wel tekoop in een mooi kastje. Deze paste in een opbouw lasdoos.

• Denneke,,!
Ik wil toch graag mijn Itho box schakelen via een sonoffje. Bij de schakelaar heb ik 1 fase draad en twee schakeldraden voor stand 2 en 3. Stand 1 is altijd aan.

Welke zigbee sonoff schakelaar kan ik nu het beste nemen?

De zbminil2 zonder de nul draad? Of toch de zbmini-l?

Samen met de zigbee dongle van sonoff wil ik het koppelen aan HASS

• Septillion
@Denneke,,! Op die plek ga je er geen kunnen plaatsen. Moderne ventilatiebox gebruikt namelijk geen/amper vermogen om de fasedraden voor stand 2 en 3. Nooit genoeg om een module mee te voeden. Dus zal je er toch echt een N bij moeten hebben.

Daarvoor zou je dus gewoon eens bij de ventilatiebox zelf kunnen kijken, daar moet je wel een N hebben.

Maar wil je de schakelaar ook nog kunnen gebruiken? Omdat ik geen zigbee modules ken waar je de schakelaars detached kunt gebruiken of geen module speciaal voor ventilatiebox ken zal je met een zigbee module wel enorm met HA moeten klooien om standen en schakelaar dan een beetje samen te laten werken. Wat dat betreft is een Shelly 2.5 ofzo makkelijker.

• Denneke,,!
@Septillion het is een dubbel stopcontact dus ik kan wel een fase doorlussen van het stopcontact ernaast.

Ik hoef de schakelaar niet meer te gebruiken dus dat mag zeker met een afdekplaatje.

De setup is dat de schakelaar in de keuken zit voor vroeger afzuiging koken maar heb nu geïntegreerde afzuiging dus daar is die overbodig. Maar de afzuiging komt ook uit op de badkamer en daar wil ik hem wel gebruiken. Dus iedere keer naar de keuken om hem harder te zetten als ik wil douchen is niet fijn. Dus ik dacht met een bewegingssensor in de badkamer en dan een slimme module het op te lossen. Ik raak nu een beetje in de war of ik die sonoff kan gebruiken met fase draad zonder fysieke schakelaar of toch beter een Shelly pak?

• Septillion
@Denneke,,! Fase is het probleem niet, die heb je al. Een N is het probleem.

Maar als dat stopcontact en de schakelaar nu niet aan dezelfde draden hangen is de kans heeeeeeel groot dat het niet dezelfde groep is. Dan mag je ze NIET doorlussen. Dus nogmaals, kijk eens bij de box zelf :)

En zoals ik al zei ken ik geen Zigbee device dat netjes standen bij kan houden. Met een ESP Wifi module kan dat wel. Zowel Shelly (Shelly 2.5 ofzo) als Sonoff (DualR3Lite ofzo). Mooiste te doen met Tasmota of ESPhome erop.
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste