Een late reactie, maar met een paar registeraanpassingen en driver werkt deze ook op Win10. Automatische aanpassing met Prolific USB To Serial Driver "Code 10" Fix! Vond hem hier http://www.ifamilysoftware.com/news37.htmldarklord007 schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:20:
[...]
helaas is t een PL2303HXA waarvan de support voor win10 is gestopt
Ik heb momenteel 3 gosund outlets welke defect zijn geraakt. Eentje waarbij de relay wel aan gaat (harde klik) maar niet uit (zachte klik), en 2 die helemaal niet reageren op aan/uit.
Nu een beetje aan het twijfelen of ik het relay wil vervangen..
Nu een beetje aan het twijfelen of ik het relay wil vervangen..
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Makkelijk! Dat trekt ergens tussen de kwart en halve amp totaal.K.J Martens schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:01:
Ik zou zeggen dat de sonoff mini de vijf lampen makkelijk kan behappen.
Als elke lamp een driver heeft zoals je laat zien dan mag ik hopen dat ze gewoon parallel staanHet betreft 5 led lampen die in serie zijn verbonden.
Ik zou zeggen niet. Alles wat je gaat zitten klooien met een zekering in een lasdoos is een grotere kans op problemen. Daarnaast heeft de Mini wel een "zekering" in de vorm van een fuseble weerstand. Dit is een super gangbare manier om kleine dingen af te zekeren. Verder is de Mini mooi opgebouwd en alle die ik gebruikt heb waren ook goed gebouwd.Kunnen jullie mij advies geven hoe ik simpel een zekering kan plaatsen tussen bijvoorbeeld een of twee draden zonder dat er gesoldeerd moet worden.
Dus zou zeggen, als je ze niet vertrouwd, niet klooien maar niet gebruiken. Maar ik ben er erg tevreden over.
Nu is dat waarschijnlijk wel een probleem. Niet wegens de invloed van zware apparaten (waarom zou dat daar opeens invloed hebben?) maar dat in die gecombineerde dingen vaak maar één fase aansluiting zit voor zowel het stopcontact als de schakelaar. De Mini moet een gescheiden circuit hebben voor de schakelaar (twee draden). Dat gaat je dan niet lukken.Betreft het stopcontact wat aan de schakelaar zit.
Ha septillion,
Dank voor je reactie. Sorry voor de late reactie.
Alle vijf de leds staan inderdaad parallel geschakeld.
Het stopcontact heb ik intern verwijderd. Daardoor meer ruimte om de extra bedrading naar de sonoff weg te werken.
Er was inderdaad maar een fase draad.
Om voor mezelf een veilig gevoel te hebben heb ik een behuizing gemaakt van een metalen paal houder 7 x 7 cm 15 cm hoog.
Plus aan de zijkant twee aluminium hoekprofielen 1.5 x 1.5 cm.
Deze aan de zijkant in gefreesd.
Daar het glas in van een fotolijstje (0,75 cent) van de action 10 x 15 cm.
Alles werkt naar wens. De Sonoff wordt totaal niet warm als de leds een tijd aan staan.
Dank voor je reactie. Sorry voor de late reactie.
Alle vijf de leds staan inderdaad parallel geschakeld.
Het stopcontact heb ik intern verwijderd. Daardoor meer ruimte om de extra bedrading naar de sonoff weg te werken.
Er was inderdaad maar een fase draad.
Om voor mezelf een veilig gevoel te hebben heb ik een behuizing gemaakt van een metalen paal houder 7 x 7 cm 15 cm hoog.
Plus aan de zijkant twee aluminium hoekprofielen 1.5 x 1.5 cm.
Deze aan de zijkant in gefreesd.
Daar het glas in van een fotolijstje (0,75 cent) van de action 10 x 15 cm.
Alles werkt naar wens. De Sonoff wordt totaal niet warm als de leds een tijd aan staan.
:strip_exif()/f/image/O3YpwJFMsvUPDIojFldMq1xj.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag omtrent het aanmelden van een Sonoff Basic. Wilde ik buiten in een kabeldoos gebruiken. Hij past er eigenlijk net/net niet in.. maar ik krijg m vooral niet aangemeld via de ewelink app.. problemen die gemeldt worden wisselen elke keer. Of de verbinding of het apparaat is niet vindbaar.. hoe is het bereik van de apparaten door n bakstenen muur heen? M'n enige 2,4Ghz signaal zit op een extender die boven hangt.. de rest zend alleen 5Ghz, dus geen optie. Bereik van mobiel op dat netwerk is echter uitstekend.. kan ik ergens controleren of de Sonoff voldoende bereik heeft? Of is n hotspot dan een betere optie?
Als je 5 ghz netwerk dezelfde naam heeft als de 2,4 ghz. dan gaat het daar waarschijnlijk fout.Koepert schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:01:
Vraag omtrent het aanmelden van een Sonoff Basic. Wilde ik buiten in een kabeldoos gebruiken. Hij past er eigenlijk net/net niet in.. maar ik krijg m vooral niet aangemeld via de ewelink app.. problemen die gemeldt worden wisselen elke keer. Of de verbinding of het apparaat is niet vindbaar.. hoe is het bereik van de apparaten door n bakstenen muur heen? M'n enige 2,4Ghz signaal zit op een extender die boven hangt.. de rest zend alleen 5Ghz, dus geen optie. Bereik van mobiel op dat netwerk is echter uitstekend.. kan ik ergens controleren of de Sonoff voldoende bereik heeft? Of is n hotspot dan een betere optie?
Advies 5 ghz uitschakelen, sonoff aanmelden en kijken of deze goed werkt en dan de 5 ghz weer aanzetten.
Houd sonoff en telefoon even dicht bij de router of AP. Aanmelden en kijken of hij werkt. Ga je de Sonoff daarna buitenplaatsen en hij werkt niet meer dan is de afstand te groot, je stenen muur te dik of je hebt HR++ glas.
Dit glas heeft een opgedampte zilver laag die werkelijk van alles tegenhoud. Test: houd alle ramen en deuren naar buiten open en kijk of hij wel werkt. Dan weet je waar het aan ligt.
Ik heb overigens een AP (oude router ) buiten in de omkasting van de dakgoot gepropt.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik heb 5GHz en 2.4GHz met dezelfde naam, geen probleem.
Kan alleen eens zijn met @Seafarer, probeer eerst eens dicht bij aan te melden en breng hem dan verder weg. Ik heb geen ervaring met de basic (waarom pak je geen Mini?) maar ze hebben over het algemeen geen slecht bereik maar zeker slechter dan een gemiddelde telefoon.
Laatste mogelijkheid, de extender. Ik heb werkelijk nog nooit stabiel een netwerk kunnen uitbreiden met een extender
Kan alleen eens zijn met @Seafarer, probeer eerst eens dicht bij aan te melden en breng hem dan verder weg. Ik heb geen ervaring met de basic (waarom pak je geen Mini?) maar ze hebben over het algemeen geen slecht bereik maar zeker slechter dan een gemiddelde telefoon.
Laatste mogelijkheid, de extender. Ik heb werkelijk nog nooit stabiel een netwerk kunnen uitbreiden met een extender

K had de basic nog liggen, was ook meer probeersel.. Met Hotspot werkte het..maar ja, dan moet ik de telef op hotspot houdenSeptillion schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:49:
Ik heb 5GHz en 2.4GHz met dezelfde naam, geen probleem.
Dus nu 2.4 en 5 gescheiden, kijken wat dat oplevert.
Zolang ik de compatible koppelingsmodus gebruik werkt dat dus ook..
[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 08-06-2020 19:50 ]
Ik heb totaal geen problemen gehad met het installeren en aanmelden van de sonoff mini vanuit de garage.
Heb de sonoff draaien op het gastnetwerk 2.4 ghz. modem experia box 10.
Let-op.
Om contact te maken met de sonoff moet hij niet twee keer snel achter elkaar knipperen maar constant snel.
Knopje iets langer inhouden.
Heb de sonoff draaien op het gastnetwerk 2.4 ghz. modem experia box 10.
Let-op.
Om contact te maken met de sonoff moet hij niet twee keer snel achter elkaar knipperen maar constant snel.
Knopje iets langer inhouden.
@K.J Martens Ik had even over je berichtje heen gelezen, excuses! Tipje, als je de volgende keer een @ voor mijn naam zet krijg ik er een melding van.
Die box is namelijk weer niet geaard. En dan glas...
Dat geeft mij eerlijk gezegd alleen een onveilig gevoelK.J Martens schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:35:

ik lees her en der ook in dit forum dingen over smelten c.q. brandveiligheid.
hoe veilig is het nou? wil graag de Sonoff 4ch pro R2 voor mijn WTW gaan inzetten.
kwa product lijkt het me echt super, echter heb ik mijn twijfels over de veiligheid...
iemand die dat wellicht kan bevestigen?
hoe veilig is het nou? wil graag de Sonoff 4ch pro R2 voor mijn WTW gaan inzetten.
kwa product lijkt het me echt super, echter heb ik mijn twijfels over de veiligheid...
Voor een WTW kan dat prima. Ik schakel zelf ook mijn ventilatie (Itho Ecofan) met een Sonoff Dual.
Met dat soort apparaten gaat er nauwelijks vermogen doorheen.
Zware verbruikers zoals wasmachine/elektrische kachel/boiler o.i.d. durf ik niet via een Sonoff te laten lopen. Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.
Zware verbruikers zoals wasmachine/elektrische kachel/boiler o.i.d. durf ik niet via een Sonoff te laten lopen. Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik gebruik 5x sonoff th10Rubke schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:43:
ik lees her en der ook in dit forum dingen over smelten c.q. brandveiligheid.
Deze schakelen niet meer dan de stuurstroom de hoofdstroom gaat door Eaton en Omron relais.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
dus gebruikt aparte relais op de uitgang van de th10? of hoe moet ik het lezen?wizzopa schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:54:
[...]
Ik gebruik 5x sonoff th10
Deze schakelen niet meer dan de stuurstroom de hoofdstroom gaat door Eaton en Omron relais.
ja precies je laatste zin, het is wat dat betreft twijfelachtig / zorgelijk.... althans van wat ik ervan lees.ThinkPadd schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:49:
Voor een WTW kan dat prima. Ik schakel zelf ook mijn ventilatie (Itho Ecofan) met een Sonoff Dual.
Dat klopt, https://i.imgur.com/fmeTT2l.jpg En de sturing van de ventilatie https://i.imgur.com/p2a2AGU.jpgRubke schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:00:
[...]
dus gebruikt aparte relais op de uitgang van de th10? of hoe moet ik het lezen?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik heb alleen Sonoff Mini en POW R2 maar wel plaatjes gezien van andere types, zijn allemaal prima. POW R2 zit voor de wasmachine. Meer vertrouwen in dan een verlengsnoer van de Action...
[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 19-06-2020 21:32 ]
Ik wil een shelly met Tasmota 8.2.0 niet laten schakelen door de fysieke schakelaar, maar in m'n Home Assistant een automation maken dat als de button wisselt, mijn zigbee lamp aan/uit schakelt. Zodat deze lamp als router actief blijft.
Ik kan alleen niet het commando vinden om het relais los te koppelen van de button, heeft iemand hier ervaring mee?
In de docs vond ik: https://tasmota.github.io/docs/Commands/#setoption73
alleen met 'SetOption73 1' blijft de lamp nog steeds schakelen als ik de schakelaar wissel.
Inmiddels 'PowerOnState 4' gevonden, alleen nu heb ik nog geen button in Home Assistant. Nog even verder aan werken dus
Ik kan alleen niet het commando vinden om het relais los te koppelen van de button, heeft iemand hier ervaring mee?
alleen met 'SetOption73 1' blijft de lamp nog steeds schakelen als ik de schakelaar wissel.
Inmiddels 'PowerOnState 4' gevonden, alleen nu heb ik nog geen button in Home Assistant. Nog even verder aan werken dus
[ Voor 14% gewijzigd door Slaut op 22-06-2020 17:23 ]
Wie een 3D printer heeft en een sonoff 4CH Pro R2: bij deze een case.
Net ge-upload dus kan even duren voordat deze er goed op staat.
En nee, ik ga deze niet voor je printen :-)
Net ge-upload dus kan even duren voordat deze er goed op staat.
En nee, ik ga deze niet voor je printen :-)
@Slaut Ow man, ja daar heb ik ervaring mee! En niet zulke goede, heeft me twee weken terug een hele dag gekost
.
Ik had het een (half?) jaar geleden gedaan met de eerste Sonoff Mini's die kocht zo ingesteld. Dat was op 7.x.x en die waren in de loop de tijd geüpdatet naar 8.1.0. Maar schijnbaar was hoe toen de switches en buttons ook in HA verschenen een bug... En dit is in 8.2.0 "gefixt"
Dus toen ik nieuwe kocht laatst en hier gelijk 8.3.1 op gooide kreeg ik het ook voor geen mogelijkheid meer voor elkaar!
En ja, je zou misschien eerst SO73 verwachten maar dat is enkel voor buttons, niet switches. Die wil je dus niet setten op een Mini als je de button wilt houden. Maar goed, een Shelly heeft geen button.
Je PowerOnState 4 is inderdaad een optie. Komt je switch dan los van je relais in HA?
Andere optie is gewoon een random SwitchTopic instellen. Boeit niet wat en enkele Tasmota unit mag hetzelfde topic gebruiken, zolang het maar een onzin topic is (aka, waar niets op luistert). Tasmota zal dan switches toevoegen aan HA auto discovery en de switches decouplen.
Maar daarmee was ik er niet (en misschien jij ook niet
) Ik wilde namelijk een simpele vorm van fail safe hebben. Dat had ik <8.1.0 ook. Daar ontkoppelde ik de switch van het relais door een rule te enablen/disablen met een trigger op MQTT#(dis)connect. MQTT niet beschikbaar => switch doet weer direct het relais. Maar met een SwitchTopic kan je weer geen rule maken op je switch state
Nu opgelost door op MQTT#(dis)connect een rule te hebben die mijn SwitchTopic zet naar "null" (ongebruikt topic) of 0 (= geen switch topic dus local control).
Het staat op de agenda van de dev's om SO73 (of iets vergelijkbaars) ook beschikbaar te maken voor switches. Maar schijnbaar zit het diep en heeft het helaas geen prio. En waarom ze perse HA auto discovery van switches uit willen, geeeeeen idee.

Ik had het een (half?) jaar geleden gedaan met de eerste Sonoff Mini's die kocht zo ingesteld. Dat was op 7.x.x en die waren in de loop de tijd geüpdatet naar 8.1.0. Maar schijnbaar was hoe toen de switches en buttons ook in HA verschenen een bug... En dit is in 8.2.0 "gefixt"

En ja, je zou misschien eerst SO73 verwachten maar dat is enkel voor buttons, niet switches. Die wil je dus niet setten op een Mini als je de button wilt houden. Maar goed, een Shelly heeft geen button.
Je PowerOnState 4 is inderdaad een optie. Komt je switch dan los van je relais in HA?
Andere optie is gewoon een random SwitchTopic instellen. Boeit niet wat en enkele Tasmota unit mag hetzelfde topic gebruiken, zolang het maar een onzin topic is (aka, waar niets op luistert). Tasmota zal dan switches toevoegen aan HA auto discovery en de switches decouplen.
Maar daarmee was ik er niet (en misschien jij ook niet

Het staat op de agenda van de dev's om SO73 (of iets vergelijkbaars) ook beschikbaar te maken voor switches. Maar schijnbaar zit het diep en heeft het helaas geen prio. En waarom ze perse HA auto discovery van switches uit willen, geeeeeen idee.
Hmm; wat jij daar beschrijft @Septillion over MQTT disconnect is mogelijk wel een voor mij om een fail-safe in te bouwen als de domotica er eens uit ligt. Of niet?
Ik heb nu namelijk wel eens gehad dat een Shelly niet reageert als er een probleem is (wel Wi-Fi en geen MQTT). Of super traag. Het zou mooi zijn als ik dit kon voorkomen.
Gisteren had ik namelijk vanwege een test mijn RFlink verwijdert en toen per ongeluk ook de USB=>SATA voor mijn SSD aangeraakt en die was toen defect. Halve dag zonder domotica gezeten (gelukkig wel een back-up SATA; maar moest zoeken naar HDMI-adapter e.d.).
Ik heb nu namelijk wel eens gehad dat een Shelly niet reageert als er een probleem is (wel Wi-Fi en geen MQTT). Of super traag. Het zou mooi zijn als ik dit kon voorkomen.
Gisteren had ik namelijk vanwege een test mijn RFlink verwijdert en toen per ongeluk ook de USB=>SATA voor mijn SSD aangeraakt en die was toen defect. Halve dag zonder domotica gezeten (gelukkig wel een back-up SATA; maar moest zoeken naar HDMI-adapter e.d.).
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Ben momenteel aan het uitzoeken hoe je een sonoff mini flashed via Mac OSX.
Tot dus ver alleen deze twee links gevonden:
Tasmota on Sonoff Mini with OSX or Linux en https://tasmota.github.io/docs/Sonoff-DIY/ het lukte mij helaas niet om de .py bestanden te openen in python launcher, kreeg een syntax fout.
Iemand die een makkelijkere manier weet of zelf ook geflashed heeft met Mac Os en een mini? Het liefst zou ik gewoon een applicatie gebruiken zoals tasmotizer tool of esp tool. Zoiets als wat Dr Zzs aangeeft in YouTube: Sonoff Mini Finally! The Smart Switch we've been waiting for! w/ Ta...
Tot dus ver alleen deze twee links gevonden:
Tasmota on Sonoff Mini with OSX or Linux en https://tasmota.github.io/docs/Sonoff-DIY/ het lukte mij helaas niet om de .py bestanden te openen in python launcher, kreeg een syntax fout.
Iemand die een makkelijkere manier weet of zelf ook geflashed heeft met Mac Os en een mini? Het liefst zou ik gewoon een applicatie gebruiken zoals tasmotizer tool of esp tool. Zoiets als wat Dr Zzs aangeeft in YouTube: Sonoff Mini Finally! The Smart Switch we've been waiting for! w/ Ta...
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Ik heb 4 sonoff mini's welke op versie 3.6.0 werken.
ik krijg hem in de DIY mode en kan de OTA naar True krijgen.
Zie (niet mijn sonoff)
Alleen krijg ik hem niet verder.
bij het commando (wel mijn sonoff)
krijg ik code 200 ok maar er gebeurt niets.
Zelf denk ik dat mijn download url niet werkt. hoe kan ik het beste een http share opzetten?
ik krijg hem in de DIY mode en kan de OTA naar True krijgen.
Zie (niet mijn sonoff)

Alleen krijg ik hem niet verder.
bij het commando (wel mijn sonoff)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| { "deviceid": "1000c5bdf7", "data": { "downloadUrl": "http://192.168.43.125/share/tasmota-lite.bin", "sha256sum": "a6ae8f0e9dd6529989efa8a01e1a88d6bef90af2966b263d79527229128e2258" } } |
krijg ik code 200 ok maar er gebeurt niets.
Zelf denk ik dat mijn download url niet werkt. hoe kan ik het beste een http share opzetten?
@Langerakpc Hoe heb je dat nu gedaan dan?
Maar de nog grotere vraag, waarom niet "gewoon" met de DIY tool van Sonoff? (Niet dat die geweldig makkelijk is maar goed...)
Maar de nog grotere vraag, waarom niet "gewoon" met de DIY tool van Sonoff? (Niet dat die geweldig makkelijk is maar goed...)
Ik heb sonoff firmware 3.5.0 en hoger. Daar schijnt en werkt de tool niet op.Septillion schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:58:
@Langerakpc Hoe heb je dat nu gedaan dan?
ik volg deze topic https://github.com/itead/Sonoff_Devices_DIY_Tools/issues/75
Al je een goede handleiding weet met tool ben ik dankbaar.
Ik dacht dat de hele DIY Tool op de Rest API leunde? En dat deel lijkt nog steeds te gelden voor 3.5.0, alleen in DIY mode komen niet meer. Maar als hij daarna op je netwerk zit, kan je dan niet de tool draaien?
Overigens wel weer een rare zet van Sonoff dan, heeft dat ding een jumper voor DIY mode, gebruiken ze die niet meer...
Maar topic is erg lang en zie nergens eigenlijk een complete handleiding. Doe hoe zorg jij dat de bin beschikbaar is op "http://192.168.43.125/share/tasmota-lite.bin" ?
Overigens wel weer een rare zet van Sonoff dan, heeft dat ding een jumper voor DIY mode, gebruiken ze die niet meer...

Maar topic is erg lang en zie nergens eigenlijk een complete handleiding. Doe hoe zorg jij dat de bin beschikbaar is op "http://192.168.43.125/share/tasmota-lite.bin" ?
Onlangs een mini op Tasmota gezet. Ging toen ook niet vanzelf. Een paar keer opnieuw in DIY mode gezet (niet met de jumper maar door de knop ingedrukt te houden) en weer even van de spanning af. Uiteindelijk de Lite versie erop gezet. Deze moet er op deze manier eerst op omdat het geheugen te beperkt is. Hij werd toen niet zichtbaar in Home Assistant. Na een paar pogingen de gewone versie er overheen kunnen zetten en werkt nu perfect.
Hoe heb je het bestand gestuurd? Ik krijg geen http share werkend.Merwede schreef op woensdag 9 september 2020 @ 23:25:
Onlangs een mini op Tasmota gezet. Ging toen ook niet vanzelf. Een paar keer opnieuw in DIY mode gezet (niet met de jumper maar door de knop ingedrukt te houden) en weer even van de spanning af. Uiteindelijk de Lite versie erop gezet. Deze moet er op deze manier eerst op omdat het geheugen te beperkt is. Hij werd toen niet zichtbaar in Home Assistant. Na een paar pogingen de gewone versie er overheen kunnen zetten en werkt nu perfect.
@Langerakpc Maar wat probeer jij daarvoor?! Wat je nu precies doet/hebt gedaan dat zeg je maar steeds niet
En als ze gewoon internet hebben en ook gewoon een DNS snappen zou je natuurlijk ook direct de URL naar de Tasmota servers kunnen geven: http://thehackbox.org/tasmota/tasmota-lite.bin

En als ze gewoon internet hebben en ook gewoon een DNS snappen zou je natuurlijk ook direct de URL naar de Tasmota servers kunnen geven: http://thehackbox.org/tasmota/tasmota-lite.bin
Ik volg deze handleiding samen met het forum die ik eerder noemde.Septillion schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:10:
@Langerakpc Maar wat probeer jij daarvoor?! Wat je nu precies doet/hebt gedaan dat zeg je maar steeds niet![]()
https://tasmota.github.io/docs/Sonoff-DIY/
ik kom tot en met stap onderaan waar de ota unlockt is.
ik zal de direct link gaan proberen.
Heb net een poging gedaan en krijg als resultaat
code:
maar er komt geen tasmota naar voren.1
| {"seq":2,"error":0} |
Hoe heb je het voor elkaar gekregen?Merwede schreef op woensdag 9 september 2020 @ 23:25:
[ Voor 35% gewijzigd door Langerakpc op 10-09-2020 11:41 ]
@Langerakpc In die handleiding staat
Sonoff's flashing tool should see your device now!
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 10-09-2020 11:45 ]
En dat gebeurt er niet.Septillion schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:45:
@Langerakpc In die handleiding staat
[...]
ik zet een netwerk op via de hotspot van mijn telefoon. en koppel de sonoff en mijn laptop (win 10) eraan.
doe ik dan iets fout?
@Langerakpc Waarom je telefoon? Waarom niet gewoon je Wifi?
omdat dat makkelijker is met invoeren van de netwerk gegevens ipv lange wachtwoorden in de router.Septillion schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:59:
@Langerakpc Waarom je telefoon? Waarom niet gewoon je Wifi?
dit is wat ik doe.
start de diy mode en koppel hem in mijn netwerk.
http://192.168.43.2:8081/zeroconf/info geeft
1
code:
1
2
3
| { "data": {} } |
2
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| { "seq": 11, "error": 0, "data": { "switch": "off", "startup": "off", "pulse": "off", "pulseWidth": 500, "ssid": "sonoffDiy", "otaUnlock": true, "fwVersion": "3.6.0", "deviceid": "1000c5bdf7", "bssid": "6:b1:a1:8a:ce:cb", "signalStrength": -44 } } |
code http://192.168.43.2:8081/zeroconf/ota_flash geeft
3
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| { "deviceid": "1000c5bdf7", "data": { "downloadUrl": "http://192.168.43.125/share/tasmota-lite.bin", "sha256sum": "a6ae8f0e9dd6529989efa8a01e1a88d6bef90af2966b263d79527229128e2258" } } |
heb de sha256 gecheckt op https://emn178.github.io/online-tools/sha256_checksum.html
krijg als reactie van de sonoff
code:
1
2
3
4
| { "seq": 11, "error": 0 } |
geen tasmota als resultaat
[ Voor 62% gewijzigd door Langerakpc op 10-09-2020 12:10 ]
@Langerakpc Twee dingen die je kan proberen:
- Zet alle andere netwerkverbindingen op je PC uit
- Laat hem gewoon met je wifi verbinden Copy-past voor de wachtwoorden maakt dat ook wel makkelijk.
Zou me niets verbazen als die tool door de war raakt van je hotspot
- Laat hem gewoon met je wifi verbinden Copy-past voor de wachtwoorden maakt dat ook wel makkelijk.
ik krijg precies dezelfde resultaten met de normale wifi verbinding.Septillion schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:09:
@Langerakpc Twee dingen die je kan proberen:
- Laat hem gewoon met je wifi verbinden Copy-past voor de wachtwoorden maakt dat ook wel makkelijk.Zou me niets verbazen als die tool door de war raakt van je hotspot
de tool ziet ze gewoon niet.
@Langerakpc Okay, dat is jammer. En als je het met het JSON bericht met downloadUrl probeert, waar host jij je .bin dan?
PS Weer lijk je een van de adviezen te negeren. Is misschien niet zo, maar dat duidelijk maken op een forum is wel zo handig
PS Weer lijk je een van de adviezen te negeren. Is misschien niet zo, maar dat duidelijk maken op een forum is wel zo handig
[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 10-09-2020 13:28 ]
ik host mijn bin nu in windows en dan delen.Septillion schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:27:
@Langerakpc Okay, dat is jammer. En als je het met het JSON bericht met downloadUrl probeert, waar host jij je .bin dan?
denk ook dat ik daar fout ga. hoe kan ik dat beter doen en makkelijk heb weinig tot geen kennis van delen van bestanden buiten samba.
@Langerakpc Dat gaat niet werken, dat is Windows Share (SMB) en geen http. Dat vermoeden had ik al, vandaar dat ik er eerder al naar vroeg.
Heb je geen NAS ofzo met een web server? Anders zal je daar een tool voor moeten downloaden en draaien op je PC. En daarna even met je telefoon op het netwerk checken of de URL dan werkt.
Heb je geen NAS ofzo met een web server? Anders zal je daar een tool voor moeten downloaden en draaien op je PC. En daarna even met je telefoon op het netwerk checken of de URL dan werkt.
ik vermoede het al.Septillion schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:09:
@Langerakpc Dat gaat niet werken, dat is Windows Share (SMB) en geen http. Dat vermoeden had ik al, vandaar dat ik er eerder al naar vroeg.![]()
ik heb geen nas oid.
weet je een makkelijk progamma?
@Langerakpc Nope, nooit voor handen gehad. Altijd wel een NAS of iets anders gehad waar ik het dan op zou kunnen gooien.
Snelle zoek vind ik bijvoorbeeld Python SimpleHTTPServer, Mongoose of MiniWeb HTTP server. Vooral SimpleHTTPServer lijkt me super makkelijk als je al Python hebt draaien.
Snelle zoek vind ik bijvoorbeeld Python SimpleHTTPServer, Mongoose of MiniWeb HTTP server. Vooral SimpleHTTPServer lijkt me super makkelijk als je al Python hebt draaien.
ik heb nu een http server en kan de bestanden downloaden via firefox.
als ik de sonoff flash zie ik ook dat het goede bestand gedownload wordt.
maar daar stop het.
wat te doen na de download? ik wacht een kwartier en reboot de sonoff maar dan staat hij weer in sonoff modes.
als ik de sonoff flash zie ik ook dat het goede bestand gedownload wordt.
maar daar stop het.
wat te doen na de download? ik wacht een kwartier en reboot de sonoff maar dan staat hij weer in sonoff modes.
Met button wisselt bedoel je als je de knop gebruikt?Slaut schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:58:
Ik wil een shelly met Tasmota 8.2.0 niet laten schakelen door de fysieke schakelaar, maar in m'n Home Assistant een automation maken dat als de button wisselt, mijn zigbee lamp aan/uit schakelt. Zodat deze lamp als router actief blijft.
code:
1
| Rule1 ON Power1#state=on DO mem1 1 END ON Power1#state=off DO mem1 0 END ON Switch1#state DO Power1 %mem1% ENDON |
Zoiets?
@S_tef Volgens mij juist gewoon detached mode. Dus uitgang onafhankelijk (met smart bulb, altijd aan) van de schakelaar. En dat hebben ze zoals ik al zei "gesloopt" met een bugfix. Makkelijkste manier is dus het instellen van een SwitchTopic, deze hoef je verder nooit te gebruiken.
Ik heb hem eerst in DIY mode gekregen en is hij een hotspot. Dan met de mobiele telefoon met zijn netwerk verbonden en de Wi-Fi van mijn eigen netwerk erin gezet. Dan met de Sonoff Device DIY Tool Tasmota Lite erop kunnen krijgen. Hij werd bij mij niet zichtbaar in Home Assistant en na een paar dagen na een paar pogingen de standaard Tasmota erop kunnen krijgen. Waarna hij direct zichtbaar was in Home Assistant.Hoe heb je het voor elkaar gekregen?
Ben al aan het zoeken geweest maar kan het niet meer terug vinden waar ik die beschrijving en de tool vandaan had.
[ Voor 4% gewijzigd door Merwede op 11-09-2020 00:54 ]
Het is me gelukt met de diy tool.Merwede schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 00:53:
[...]
Ik heb hem eerst in DIY mode gekregen en is hij een hotspot. Dan met de mobiele telefoon met zijn netwerk verbonden en de Wi-Fi van mijn eigen netwerk erin gezet. Dan met de Sonoff Device DIY Tool Tasmota Lite erop kunnen krijgen. Hij werd bij mij niet zichtbaar in Home Assistant en na een paar dagen na een paar pogingen de standaard Tasmota erop kunnen krijgen. Waarna hij direct zichtbaar was in Home Assistant.
Ben al aan het zoeken geweest maar kan het niet meer terug vinden waar ik die beschrijving en de tool vandaan had.
in de diy mode de wifi instellingen gedaan en uit de diy gehaald met een reboot. daarna zag de tool hem.
[ Voor 3% gewijzigd door Langerakpc op 14-09-2020 17:46 ]
Heb een Wemos D1 Mini die ik van Tasmota 8.2.0 wil bijwerken naar 8.5.0. Dit lukte niet rechtstreeks, dus eerst tasmota-minimal.bin erop gezet. Waar het daarna bij andere Wemos/Sonoff wel lukte, blijf ik bij deze de melding "Upload Failed Upload buffer miscompare" houden en wordt hij niet bijgewerkt.
Iemand nog ideen of moet ik hem uit z'n behuizing halen en via USB-serial flashen?
Toch maar besloten om hem via USB-Serial te flashen, aangezien het een vrij belangrijke sensor is in m'n netwerk (CO2 sensor voor aansturing mechanische ventilatie).
Iemand nog ideen of moet ik hem uit z'n behuizing halen en via USB-serial flashen?
Toch maar besloten om hem via USB-Serial te flashen, aangezien het een vrij belangrijke sensor is in m'n netwerk (CO2 sensor voor aansturing mechanische ventilatie).
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 23-09-2020 19:26 ]
Zojuist geprobeerd Tasmota op een Sonoff basic te flashen. Leek allemaal goed te gaan, kan connecten via het netwerk wat die maakt. Daarna stel ik SSID+ww van de wifi in, komt het apparaat keurig in de lijst met verbonden apparaten, maar is het totaal onbereikbaar. Webserver doet het niet, pingen lukt ook niet.
Edit: hij lijkt soms wel te reageren... Vooral net nadat die stroom krijgt
Heb de meest recente tasmota.bin gepakt.. Iemand een idee?
[ Voor 9% gewijzigd door Daiov97 op 17-10-2020 16:26 ]
Probeer eens een oudere versie, heb met de sonoff zigbee bridge ook problemen gehad met de toen laatste versie, eerdere werkte prima.Daiov97 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:21:
Zojuist geprobeerd Tasmota op een Sonoff basic te flashen. Leek allemaal goed te gaan, kan connecten via het netwerk wat die maakt. Daarna stel ik SSID+ww van de wifi in, komt het apparaat keurig in de lijst met verbonden apparaten, maar is het totaal onbereikbaar. Webserver doet het niet, pingen lukt ook niet.
Kijk ook even of de bridge wel voldoende power krijgt, slecht usb kabeltje wil ook wel eens ellende verzorgen.
Beste Tweakers,
Ik probeer Sonoffs te gebruiken als betrouwbare lichtschakelaars. Dat lukt aardig met de T1 en S26 overal en nergens, maar ik heb nog een paar Sonoff Mini's liggen waar ik elke schakelaar die ik heb mee wil inpluggen. Ik laat dit door mijn broer doen die dagelijks met 230v werkt. Ik heb hier 2 vragen over:
1. Als de Sonoff mini offline ligt for some reason, of geen verbinding heeft hoe dan ook, werken de normale schakelaars nog op de oude manier? Of manipuleren de Sonoffs een signaal wat weer doorgegeven wordt aan de lamp? Mijn smart home faalt wel is en mijn doel is om het failsafe te maken.
2. Als ik een bestaande hotelschakeling wil uitbreiden met Sonoff mini, dan is het plaatsen van een mini achter de 'masterschakelaar' en het verbinden van de bestaande schakeldraden toch voldoende om de lamp aan te sturen? Op die manier komt de Sonoff toch niet zonder stroom te zitten?
Alvast bedankt,
Groeten,
SilentScreamer
Ik probeer Sonoffs te gebruiken als betrouwbare lichtschakelaars. Dat lukt aardig met de T1 en S26 overal en nergens, maar ik heb nog een paar Sonoff Mini's liggen waar ik elke schakelaar die ik heb mee wil inpluggen. Ik laat dit door mijn broer doen die dagelijks met 230v werkt. Ik heb hier 2 vragen over:
1. Als de Sonoff mini offline ligt for some reason, of geen verbinding heeft hoe dan ook, werken de normale schakelaars nog op de oude manier? Of manipuleren de Sonoffs een signaal wat weer doorgegeven wordt aan de lamp? Mijn smart home faalt wel is en mijn doel is om het failsafe te maken.
2. Als ik een bestaande hotelschakeling wil uitbreiden met Sonoff mini, dan is het plaatsen van een mini achter de 'masterschakelaar' en het verbinden van de bestaande schakeldraden toch voldoende om de lamp aan te sturen? Op die manier komt de Sonoff toch niet zonder stroom te zitten?
Alvast bedankt,
Groeten,
SilentScreamer
Als er geen spanning op staat werken ze niet. Zonder netwerkverbinding wel.SilentScreamer schreef op woensdag 4 november 2020 @ 01:21:
Ik weet niet wat je met 'masterschakelaar' bedoelt, maar ik plaats mijn Shelly's (zo goed als hetzelfde) bij de lamp zelf, waar de schakeldraad binnenkomt. Zoiets:2. Als ik een bestaande hotelschakeling wil uitbreiden met Sonoff mini, dan is het plaatsen van een mini achter de 'masterschakelaar' en het verbinden van de bestaande schakeldraden toch voldoende om de lamp aan te sturen? Op die manier komt de Sonoff toch niet zonder stroom te zitten?

Ik heb twee jaar geleden dit huis gekocht. De vorige bewoner heeft in elke ruimte naast de lichtknop een knopje zitten voor de elektrische rolluiken. Deze heeft een knop met drie standen, omlaag, neutraal omhoog. Je moet dan de knop inhouden om dit rolluik te openen en te sluiten.
Deze rolluiken heeft hijzelf vrij recent erop gezet.
Is het mogelijk om dit d.m.v een Sonoff toepassing smart te maken?
Fibaro Roller Shutters vind ik vrij prijzig voor het aantal ruimtes waar deze hangen.
Fibaro Roller Shutters vind ik vrij prijzig voor het aantal ruimtes waar deze hangen.
Jazeker; ik zou voor de Shelly 2.5 gaan (á 19€ per stuk excl. verzendkosten als ik het goed heb).De-Hamster schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:32:
het enige is dat je even moet kijken of er ruimte genoeg is om dit mooi weg te werken. Die knoppen nemen nogal wat ruimte in.
Je kunt de bestaande knop behouden en die op de shelly aansluiten zodat je het toch kunt bedienen.
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Ik bedoel inderdaad als er geen verbinding is, zonder spanning werkt geen enkele lampbarrymossel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:24:
[...]
Als er geen spanning op staat werken ze niet. Zonder netwerkverbinding wel.
[...]
Ik weet niet wat je met 'masterschakelaar' bedoelt, maar ik plaats mijn Shelly's (zo goed als hetzelfde) bij de lamp zelf, waar de schakeldraad binnenkomt. Zoiets:
[Afbeelding]
Ik bedoel met 'masterschakelaar' de schakelaar die het aangesloten zit met bij de lamp, om daar de Sonoff tussen te pluggen, dat zie ik ook terug in jouw schema. Bedankt!
Ja zeker. Zie hier (even in chrome voor de vertaling)De-Hamster schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:32:
Ik gebruik de 4CH Pro R2 met Tasmota
sommige van die knoppen zijn niet bedraad maar sturen een RF signaal. Dan kun je ze wel smart maken met een esp8266 of een arduino, maar niet met een sonoff.De-Hamster schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:32:
Ik heb twee jaar geleden dit huis gekocht. De vorige bewoner heeft in elke ruimte naast de lichtknop een knopje zitten voor de elektrische rolluiken. Deze heeft een knop met drie standen, omlaag, neutraal omhoog. Je moet dan de knop inhouden om dit rolluik te openen en te sluiten.
Het hand bediende knopje heeft een reden. Waarschijnlijk zijn dit ook terugverende knoppen. Heeft ook een reden.De-Hamster schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:32:
Als een mens dit rolluik bedient en schrikt dan laat hij het knopje los en het terugverende schakelaartje zorgt ervoor dat het rolluik stopt. Veilig dus.
Rolluiken die op afstand bedient worden, dus ongecontroleerd kunnen bewegen dienen een obstructie stop te hebben. Rolluik loopt klem, dan stopt hij nog voordat er extreme krachten op komen of de motor verbrand.
Dus, of het smart maken van een eigenlijk niet zo smart rolluik is misschien niet zo smart.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik heb wel een domme vraag.
Waar kan ik een led aansluiten om te zien of de Sonof Basis AAN is?
Bij mijn Sonoff Basic is geen aansluitmogelijkheid dan alleen de led pinnen. Dus geen gpio13.
Bij mijn Sonoff Basic is geen aansluitmogelijkheid dan alleen de led pinnen. Dus geen gpio13.
Op de uitgang, zo'n 230V indicator led om in een schakelaar te steken? Kant en klaar te koop.DePruus schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:55:
Ik heb wel een domme vraag.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
@barrymossel Ik heb met mijn broer even alle schakelaars in mijn huis langsgelopen en daar komt uit dat de gewenste manier op heel veel gevallen afvalt. In onderstaande tabel zie je een overzicht van de schakelaars:
:fill(white):strip_exif()/f/image/wFGRhHzjRg7nMFZx9tKjbGn3.png?f=user_large)
Ik heb voor de woonkamer ooit een T1 gemonteerd en daar was een zwart / bruin / blauwe draad aanwezig. Oftewel de T1 heeft altijd spanning, ook als de lamp uitgeschakeld is. De conclusie die we nogmaals moeten trekken voor de Sonoff Mini's is dat als er geen blauw draad aanwezig is, het niet mogelijk is de Sonoff Mini in de lasdoos te monteren, omdat deze niet altijd van spanning wordt voorzien. Deel A valt dus af op deze manier. Wel denk ik dat er mogelijkheden zijn om deze in de centraaldoos of lamp te monteren, maar daar heb ik dan net weer te weinig verstand van. Draden trekken met een trekveer wil ik niet aan beginnen omdat het nog steeds wel een huurhuis is.Het probleem voor zover ik het nu begrijp is dat bij de lamp geen bruine draad (L) aanwezig is en achter de schakelaar geen blauwe draad (N). Volgens mij zijn dan voor de Mini de opties op. Volgens mij moet je altijd draden gaan trekken.
Deel B waren schakelaars die waren dichtgestucd. Beetje beunwerk maar daardoor konden we ze niet demonteren zonder het te slopen.
Deel C waren schakelaars die wel mogelijk zijn qua draden, maar niet qua ruimte. Je wil niet teveel draden op een te kleine ruimte proppen. Kortsluiting is op zich wel iets wat ik wil voorkomen. Wanneer er een stopcontact bij zit is een blauwe draad natuurlijk te verwachten. Ik denk hierbij dat monteren bij een centraaldoos of lamp wel tot de mogelijkheden kan behoren.
Deel D was qua timing ongelukkig dus die moet ik nog eens checken
)
Deel E is een schakelaar die wat makkelijk kan. In de schuur kan je een mini zelfs nog naast de lasdoos monteren. Deze was veel groter dan binnenshuis maar zat ook behoorlijk vol draden. Hier waren we wel optimistisch over.
Ik zou het mooi vinden als jullie nog opties zien die ik niet zie. Ik begrijp dat de schema's voor een enkele en een hotelschakelaar anders zijn, maar volgens mij mis ik bij A t/m C altijd draden om dit werkend te maken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wFGRhHzjRg7nMFZx9tKjbGn3.png?f=user_large)
Ik heb voor de woonkamer ooit een T1 gemonteerd en daar was een zwart / bruin / blauwe draad aanwezig. Oftewel de T1 heeft altijd spanning, ook als de lamp uitgeschakeld is. De conclusie die we nogmaals moeten trekken voor de Sonoff Mini's is dat als er geen blauw draad aanwezig is, het niet mogelijk is de Sonoff Mini in de lasdoos te monteren, omdat deze niet altijd van spanning wordt voorzien. Deel A valt dus af op deze manier. Wel denk ik dat er mogelijkheden zijn om deze in de centraaldoos of lamp te monteren, maar daar heb ik dan net weer te weinig verstand van. Draden trekken met een trekveer wil ik niet aan beginnen omdat het nog steeds wel een huurhuis is.Het probleem voor zover ik het nu begrijp is dat bij de lamp geen bruine draad (L) aanwezig is en achter de schakelaar geen blauwe draad (N). Volgens mij zijn dan voor de Mini de opties op. Volgens mij moet je altijd draden gaan trekken.
Deel B waren schakelaars die waren dichtgestucd. Beetje beunwerk maar daardoor konden we ze niet demonteren zonder het te slopen.
Deel C waren schakelaars die wel mogelijk zijn qua draden, maar niet qua ruimte. Je wil niet teveel draden op een te kleine ruimte proppen. Kortsluiting is op zich wel iets wat ik wil voorkomen. Wanneer er een stopcontact bij zit is een blauwe draad natuurlijk te verwachten. Ik denk hierbij dat monteren bij een centraaldoos of lamp wel tot de mogelijkheden kan behoren.
Deel D was qua timing ongelukkig dus die moet ik nog eens checken
Deel E is een schakelaar die wat makkelijk kan. In de schuur kan je een mini zelfs nog naast de lasdoos monteren. Deze was veel groter dan binnenshuis maar zat ook behoorlijk vol draden. Hier waren we wel optimistisch over.
Ik zou het mooi vinden als jullie nog opties zien die ik niet zie. Ik begrijp dat de schema's voor een enkele en een hotelschakelaar anders zijn, maar volgens mij mis ik bij A t/m C altijd draden om dit werkend te maken.
Hier zitten alle Shellies in de centraaldoos of lamp (deze zitten bij de centraaldoos). En daar zit blauw, zwart en bruin. Dus dan kan het prima. Dat zou ik als ik jouw was nog wat verder uitzoeken.SilentScreamer schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:16:
@barrymossel Ik heb met mijn broer even alle schakelaars in mijn huis langsgelopen en daar komt uit dat de gewenste manier op heel veel gevallen afvalt. In onderstaande tabel zie je een overzicht van de schakelaars:
[Afbeelding]
Deel D was qua timing ongelukkig dus die moet ik nog eens checken)
Ik heb sinds kort een Sonoff B02 lamp. Nu doet hij het via de Ewelink app en ook via de SonoffLAN integratie, maar af en toe duurt het een seconde of 10 voordat hij reageert. Is er een mogelijkheid om direct met zo'n module te communiceren? Of nog beter, er Tasmota op te zetten? Had deze vraag al per ongeluk op het HA forum gezet, maar dit forum lijkt me beter te passen.
@SilentScreamer Kan alleen maar eens zij met @barrymossel, vaak kan het bij de lamp prima. En ook hier een huurhuis. Zolang ik het gewoon in normale staat kan herstellen pas ik gewoon aan.
@barrymossel @Septillion Dank voor jullie berichten. Ik moet dus nog in de centraaldozen kijken of daat wel een fasedraad zit (en niet alleen een schakeldraad), dan kan het wel eens mogelijk zijn. Bedankt!
@dutchguy Ik weet niet hoe dat zit met de B02, maar je kan in de Ewelink app per device aangeven of deze op LAN-modus moet draaien. Daarmee is veruit de meeste vertraging verdwenen
Bij mijn T1 en S26 werkt het prima.
@dutchguy Ik weet niet hoe dat zit met de B02, maar je kan in de Ewelink app per device aangeven of deze op LAN-modus moet draaien. Daarmee is veruit de meeste vertraging verdwenen
[ Voor 34% gewijzigd door SilentScreamer op 09-11-2020 18:33 ]
@barrymossel @Septillion Ik heb even een centraaldoos bekeken, en buiten het feit dat die supervol is zie ik daar inderdaad blauw bruin en geelgroen draad. Echter, na lang peinzen ben ik er nog niet uit. Hoe sluit je de schakelaar aan op de sonoff als je geen draden wilt trekken? Ik kan me voorstellen dat je het schakeldraad kan gebruiken maar voor zover mij bekend moet je twee draden naar de schakelaar hebben. Op dit moment gaat er van de schakelaar een draad vanaf de stoppenkast en naar de lamp toe. Maar er gaan geen twee schakelaars heen. Of lopen beide draden via de centraaldoos?
@SilentScreamer Enige nadeel van een Sonoff Mini ten overstaan van een Shelly is inderdaad dat je twee draden nodig hebt voor de schakelaar. Maar, als de schakelaar nu alleen op de muur zit gaan er ook twee draden heen: zwart (L') en bruin (L). Zolang de L niet naar iets anders loopt kan je deze gewoon isoleren en als één van de twee schakelaar draden van de Sonoff gebruiken.
Bij een Shelly is het iets makkelijker omdat deze geschikt is voor L op de schakelaar input.
Bij een Shelly is het iets makkelijker omdat deze geschikt is voor L op de schakelaar input.
@Septillion Begrijp ik dat goed dat de zwarte en bruine draad van de schakelaar beiden via de centraaldoos lopen? En dat vanaf daar een draad naar de stoppenkast gaat (bruin) en een draad naar de lamp (zwart)?
Dan heb ik volgens mij alle 6 benodigde draden in de centraaldoos:
1 bruine vanaf de stoppenkast voor in de sonoff
1 blauwe vanaf de stoppenkast voor in de sonoff
1 bruine vanaf de schakelaar voor in de sonoff
1 zwarte vanaf de schakelaar voor in de sonoff
1 bruine vanaf de lamp voor in de sonoff
1 blauwe vanaf de lamp voor in de sonoff
Zie ik dit goed?
Zie ik dit goed?
Ja, dat is het idee van een centraaldoos dat daar alles centraal doorheen loopt. En wat ook de opstelling is zouden de L en N (en PE) altijd dezelfde aanvoerroute moeten volgens en alleen aftakken voor iets als een schakelaar. Lussen in een installatie maakt het super onoverzichtelijk.
Voor je tabel is dat inderdaad juist. De N op de Sonoff Mini is alleen een doorlussing, dus als de lamp makkelijker aan de lasdop kan hangen is dat ook prima. Zelf heb ik hier enkele Mini's gemod en de tweede N terminal gebruikt als tweede switch input
Voor je tabel is dat inderdaad juist. De N op de Sonoff Mini is alleen een doorlussing, dus als de lamp makkelijker aan de lasdop kan hangen is dat ook prima. Zelf heb ik hier enkele Mini's gemod en de tweede N terminal gebruikt als tweede switch input
Helaas heeft de B02 geen LAN modeSilentScreamer schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:31:
@barrymossel @Septillion Dank voor jullie berichten. Ik moet dus nog in de centraaldozen kijken of daat wel een fasedraad zit (en niet alleen een schakeldraad), dan kan het wel eens mogelijk zijn. Bedankt!
@dutchguy Ik weet niet hoe dat zit met de B02, maar je kan in de Ewelink app per device aangeven of deze op LAN-modus moet draaien. Daarmee is veruit de meeste vertraging verdwenenBij mijn T1 en S26 werkt het prima.

Weet iemand hoe ik de D1 kan flashen zonder de afstandsbediening? Moet ik hem dan serieel verbinden? Ik kan namelijk de BASIC R3 en de MINI zonder issues flashen via WiFI. De D1 heeft echter geen pair knop om hem ITEAD-XX SSID uit te laten zenden.
Iemand hier die mij een tip kan geven, ik heb een Sonoff mini met tasmota die telkens terug gaat naar een verkeerd wachtwoord van mijn MQTT, wat ik ook doe hij geeft bij settings **** weer als wachtwoord.. Hierdoor krijg ik deze niet gekoppeld met homeassistant.
In kreeg de mijn destijds ook niet zichtbaar in HomeAssistant. Ik had Tasmota via de DIY van Sonoff erop gezet. Door geheugen tekort moest ik de light versie gebruiken. Na een aantal pogingen lukte het me om via de update optie de gewone versie te selecteren en erop te zetten waarna hij wel zichtbaar kwam in HomeAssistant.Jerry_bboy schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:16:
Iemand hier die mij een tip kan geven, ik heb een Sonoff mini met tasmota die telkens terug gaat naar een verkeerd wachtwoord van mijn MQTT, wat ik ook doe hij geeft bij settings **** weer als wachtwoord.. Hierdoor krijg ik deze niet gekoppeld met homeassistant.
Hoe heb je dit gedaan? Want dat heb ik ook gedaan maar heb het idee dat er niks gebeurd is. En het wachtwoord zet die telkens terug naar **** in plaats van het wachtwoord wat ik wil.Merwede schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:34:
[...]
In kreeg de mijn destijds ook niet zichtbaar in HomeAssistant. Ik had Tasmota via de DIY van Sonoff erop gezet. Door geheugen tekort moest ik de light versie gebruiken. Na een aantal pogingen lukte het me om via de update optie de gewone versie te selecteren en erop te zetten waarna hij wel zichtbaar kwam in HomeAssistant.
@Septillion @barrymosselSilentScreamer schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:32:
@Septillion Begrijp ik dat goed dat de zwarte en bruine draad van de schakelaar beiden via de centraaldoos lopen? En dat vanaf daar een draad naar de stoppenkast gaat (bruin) en een draad naar de lamp (zwart)?
Zie ik dit goed?
Ik ben druk geweest met schema's schrijven. Mijn conclusie is dat wanneer er een verbinding is met een combinatie lichtschakelaar/stopcontact, je nooit met de huidige draden een Sonoff Mini kan aansluiten. Dit komt omdat er altijd een fasedraad vanuit de stoppenkast naar de schakelaar moet gaan, en er nooit spanning op de S1 en S2 poot kan komen. Wel zie ik kansen bij normale schakelaars. Mijn hotelschakelaars zijn helaas ook altijd gecombineerd met stopcontacten.
Zien jullie dit ook zo of mis ik iets?
@SilentScreamer Klopt, van die gecombineerde schakelaar-stopcontact dingen waar je ze niet los van L kan voorzien gaat een Sonoff Mini helaas niet werken. Hebben ze losse contacten kan het wel (maar moet je misschien extra draden trekken. Feit dat ze voor geïsoleerde schakelaar contacten zijn gegaan ipv schakelen met fase is mijn enige minpunt van de Sonoff Mini.
@Septillion Duidelijk. Bedankt voor je reactie.
Wat is jouw inziens het beste alternatief voor zo'n situatie?
Wat is jouw inziens het beste alternatief voor zo'n situatie?
Tot zo net draaide hij nog op versie 8 en een beetje en heb hem zojuist een update gegeven naar 9.1.0. Ik zie daar nu ook **** bij het wachtwoord. In HomeAssistant heb bij integraties ineens Tasmota erbij. De betreffende Sonoff Mini zit bij mij achter de schakelaar van het keukenlicht en werk nog hetzelfde als eerst. Het tonen van het wachtwoord met **** in Tasmota 9.1.0 heb ik nu ook.Jerry_bboy schreef op zondag 22 november 2020 @ 01:14:
[...]
Hoe heb je dit gedaan? Want dat heb ik ook gedaan maar heb het idee dat er niks gebeurd is. En het wachtwoord zet die telkens terug naar **** in plaats van het wachtwoord wat ik wil.
Ik zie op Ali de Sonoff Mini R2 staan. Daar zijn de aansluitingen van de schakeldraden grijs i.p.v. zwart en is er geen externe antenne meer. Iemand al ervaring met deze Mini's?
@SilentScreamer Ik zou denk ik dan de combo vervangen door een stopcontact en er een Zigbee schakelaar naast plakken. Of het stopcontact laten vallen, staat vaak toch niet zo mooi. Als alternatief zou je voor een Shelly/Moes/Blitzwolf kunnen gaan welk je wel kunt schakelen met L.
@Merwede Oei, weet niet of ik gelijk warm loop voor het nieuwe model... De externe antenne vond ik juist een plus, zeker in de oude metalen dozen in dit huis
Naast dat het dan weer spannend is of ze nog een ESP gebruiken. Ook al lijkt iTead nog steeds alleen ESP te gebruiken.
@Merwede Oei, weet niet of ik gelijk warm loop voor het nieuwe model... De externe antenne vond ik juist een plus, zeker in de oude metalen dozen in dit huis

@Septillion Het laten vervallen van stopcontacten is een no-go, omdat mijn hele meterkast (internet, servers) ervan afhankelijk is. Daarnaast verwijderen van de schakelaars ook vaak niet te doen omdat ze zijn dichtgestucd. Verder wil ik niet afhankelijk worden van mijn server, vandaar de mini's, die werken namelijk nog steeds als de server uit ligt (jij weet ook hoe onbetrouwbaar die is inmiddels
). Ik ga dan maar over op Shelly's of Sonoff T4EU1C als dat lukt. De vraag is of je er makkelijk OTA Tasmota op krijgt. Misschien overweeg ik de Blitzwolf's ook nog wel. Even kijken wat Black Friday zal brengen...
Dankjewel!
Dankjewel!
@SilentScreamer Betrouwbaarheid is hier wel okay
Maar je hebt een (enkelgats) schakelaar + stopcontact in je meterkast. Dus iets als dit:

Want alleen dan is het lastig. Heb je gewoon een dubbel raam met een schakelaar en een stopcontact is het nog goed te doen met een Sonoff Mini
Maar dichtgestuct is sowieso oer vervelend
Maar je hebt een (enkelgats) schakelaar + stopcontact in je meterkast. Dus iets als dit:

Want alleen dan is het lastig. Heb je gewoon een dubbel raam met een schakelaar en een stopcontact is het nog goed te doen met een Sonoff Mini
@Septillion Ik moet het denk ik iets beter uitleggen. In de meterkast zitten GEEN stopcontacten of schakelaars. Als workaround gebruik het stopcontact (zo'n zelfde als jouw onderste plaatje) in de hal met een set stekkerdozen. Bij ditzelfde stopcontact zit de lichtschakelaar die in hotel is verbonden met de lamp in de hal. Er zit ook nog een lichtschakelaar bij de voordeur voor diezelfde lamp. Beiden zijn dichtgestucd dus kan die sowieso niet openhalen. Enige optie is iets doen bij de lamp maar als ik jou zo hoor is dan de enige optie in de centraaldoos met een Shelly oid.
Ik wil absoluut geen loze schakelaars of stopcontacten in mijn huis. Ik moet zorgen dat de slimme apparaten de domme aanvullen, niet compleet vervangen, want het blijft toch altijd onbetrouwbaar
Dat ze bij Sonoff Mini niet met fase zijn gaan schakelen is vast een keuze geweest op basis van buitenlandse huizen. In Nederland dus niet zonder slag of stoot implementeerbaar.
De situatie in mijn keuken is trouwens wel te doen. Daar kan ik de draden in de centraaldoos naar de kap van de lamp brengen en daar de Mini instoppen. In de keuken heb ik namelijk een normale lichtschakelaar zonder gekkigheden, behalve dus een nuldraad.
De situatie in alle kamers op de bovenverdieping is vreemd. Ik heb allemaal lampen op de muur in plaats van het plafond, maar ik heb niet het idee dat er een centraaldoos achter zit. Technisch gezien lijkt me dat onmogelijk, dus die zal wel achter het behang zitten
Ik heb op de overloop een lamp in hotel met boven een combi schakelaar/stopcontact (zoals je onderste plaatje) en beneden een losse schakelaar. Hier is denk ik geen oplossing te verzinnen met een Mini, ook weer met een Shelly oid.
Bedankt voor de tips.
Ik wil absoluut geen loze schakelaars of stopcontacten in mijn huis. Ik moet zorgen dat de slimme apparaten de domme aanvullen, niet compleet vervangen, want het blijft toch altijd onbetrouwbaar
Dat ze bij Sonoff Mini niet met fase zijn gaan schakelen is vast een keuze geweest op basis van buitenlandse huizen. In Nederland dus niet zonder slag of stoot implementeerbaar.
De situatie in mijn keuken is trouwens wel te doen. Daar kan ik de draden in de centraaldoos naar de kap van de lamp brengen en daar de Mini instoppen. In de keuken heb ik namelijk een normale lichtschakelaar zonder gekkigheden, behalve dus een nuldraad.
De situatie in alle kamers op de bovenverdieping is vreemd. Ik heb allemaal lampen op de muur in plaats van het plafond, maar ik heb niet het idee dat er een centraaldoos achter zit. Technisch gezien lijkt me dat onmogelijk, dus die zal wel achter het behang zitten
Ik heb op de overloop een lamp in hotel met boven een combi schakelaar/stopcontact (zoals je onderste plaatje) en beneden een losse schakelaar. Hier is denk ik geen oplossing te verzinnen met een Mini, ook weer met een Shelly oid.
Bedankt voor de tips.
Het is me gelukt, heb hem geupdate naar 9.1.0 en heb geprobeerd om te emuleren als belkin Wemo device.Merwede schreef op maandag 23 november 2020 @ 00:46:
[...]
Tot zo net draaide hij nog op versie 8 en een beetje en heb hem zojuist een update gegeven naar 9.1.0. Ik zie daar nu ook **** bij het wachtwoord. In HomeAssistant heb bij integraties ineens Tasmota erbij. De betreffende Sonoff Mini zit bij mij achter de schakelaar van het keukenlicht en werk nog hetzelfde als eerst. Het tonen van het wachtwoord met **** in Tasmota 9.1.0 heb ik nu ook.
Ik zie op Ali de Sonoff Mini R2 staan. Daar zijn de aansluitingen van de schakeldraden grijs i.p.v. zwart en is er geen externe antenne meer. Iemand al ervaring met deze Mini's?
Maar volgens mij had die hem daarvoor op 1 of andere manier gevonden en werkt het nu.
@SilentScreamer Zelf zou ik een stopcontact in de meterkast maken en de dicht gestukte dozen open maken. Ja, ook in huur. Valt naar mijn idee gewoon onder kleine aanpassingen waar een huurbaas niet wakker van zou liggen
Waarom ze niet met de L zijn gaan schakelen snap ik niet, technisch is het maar iets lastiger. Vandaar dat bijvoorbeeld Blitzwolf of Moes (en natuurlijk Shelly) het wel heeft.
Je kamers boven klinken wel raar, ik zou er wel wat achter verwachten tenzij je huurbaas een beun is.
Zou ik op een subtiele plaats een beetje behang wegsnijden.

Waarom ze niet met de L zijn gaan schakelen snap ik niet, technisch is het maar iets lastiger. Vandaar dat bijvoorbeeld Blitzwolf of Moes (en natuurlijk Shelly) het wel heeft.
Je kamers boven klinken wel raar, ik zou er wel wat achter verwachten tenzij je huurbaas een beun is.
Hallo allemaal.
Het flashen van mijn Basic R3's gaat prima.
In de aanloopfase heb ik het voor elkaar gekregen om 2 van de 3 met 9.1.0(lite) en 1 van de 3 met 9.1.0(tasmota) te flashen.

Met setoption19 on kan ik de lite sonoffs niet auto discoveren, in home assistant, de andere wel.
Als ik nu de lite sonoff naar 9.1.0(tasmota) probeer te flashen, krijg ik upload buffer miscompare als foutmelding
Hoe kan het dat ik de andere twee niet naar 9.1.0(tasmota) kan flashen?
Kan ik deze op een andere manier wel updaten? (FTDI adapter is nog onderweg)
Bedankt!
EDIT:
Misschien is een ander er ooit mee geholpen;
In de webinterface de console gebruiken voor het volgende:
Vervolgens:
Met dank aan de developer Theo
Het flashen van mijn Basic R3's gaat prima.
In de aanloopfase heb ik het voor elkaar gekregen om 2 van de 3 met 9.1.0(lite) en 1 van de 3 met 9.1.0(tasmota) te flashen.

Met setoption19 on kan ik de lite sonoffs niet auto discoveren, in home assistant, de andere wel.
Als ik nu de lite sonoff naar 9.1.0(tasmota) probeer te flashen, krijg ik upload buffer miscompare als foutmelding
Hoe kan het dat ik de andere twee niet naar 9.1.0(tasmota) kan flashen?
Kan ik deze op een andere manier wel updaten? (FTDI adapter is nog onderweg)
Bedankt!
EDIT:
Misschien is een ander er ooit mee geholpen;
In de webinterface de console gebruiken voor het volgende:
code:
1
| otaurl http://ota.tasmota.com/tasmota/release/tasmota.bin.gz |
Vervolgens:
code:
1
| upload 1 |
Met dank aan de developer Theo
[ Voor 18% gewijzigd door OxyDrokz op 04-12-2020 13:17 . Reden: Opgelost! ]
mensen die mij op weg kunnen helpen om mijn led driver van mijn eettafel lamp te vervangen voor 1 welke ik met domoticz (dus via rf of liefst via wifi) kan bedienen (dus ook dimmen)
mijn eettafellamp wordt nu bestuurd door een remote palette drive (https://www.aliexpress.com/i/33039397298.html) maar deze werkt op 2.4g, dus mijn rfxcom kan hem niet besturen helaas.
mijn eettafellamp wordt nu bestuurd door een remote palette drive (https://www.aliexpress.com/i/33039397298.html) maar deze werkt op 2.4g, dus mijn rfxcom kan hem niet besturen helaas.
Is die wel van Sonoff?Rolandtwilt schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:43:
Heeft iemand al deze Sonoff Wifi schakelaar geflasht met Tosmota?
Ik kan geen schema vinden hoe en wat ik moet solderen, wie kan me helpen? (Zie foto)
[Afbeelding]
Staat helemaal niet op de Sonoff site volgens mij.
Stom! Het is een Tuya wifi switch (excuus)
@Rolandtwilt TuyaCovert geprobeerd? Anders ziet dat boven C5 eruit als de programming header.
Overigens lijkt het een Zemismart ZM-L01E of LerLink 1 Gang.
Overigens lijkt het een Zemismart ZM-L01E of LerLink 1 Gang.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 08-12-2020 19:43 . Reden: link fix ]
Het is de vraag of daar wel een esp in zit.
Zou je mogelijk aan het mac address kunnen zien.Het max adres opzoeken en dan de fabrikant die erbij hoort.
Kleine showcase hoe makkelijk het is om de Sonoff Mini te voorzien van tweede input met Tasmota. Dit kan zo makkelijk doordat de Mini met een "reserve" ingang wordt geleverd
De Sonoff Mini is voorzien van twee N aansluitingen. Intern zitten deze alleen maar doorgelust. Dit doorlussen kan ik ook wel extern. Daarnaast heeft de Sonoff Mini een DIY jumper. Eenmaal voorzien van Tasmota hebben we deze ook niet meer nodig
Na open maken blijkt de rechter N aansluiting redelijk makkelijk te scheiden van de (voedende) andere. Hiervoor heb ik het overschot aan tin weggehaald. Om gelijk een goeie scheiding te hebben met een +-1mm boortje gewoon het spoor tussen de twee klemmen verandert in een sleuf. Daarna de N weer goed vast gesoldeerd.
:strip_exif()/f/image/QTDtqhlG90htniI2NuLQdSc5.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, de linker klem is niet verkoolt, dat is het licht. En ja, ik moet de flux nog schoonmaken op de foto
Van de DIY jumper willen we de OTA pin hebben, deze gaat naar GPIO16 van de ESP. In eerste instantie had ik dit gewoon direct verbonden.
:strip_exif()/f/image/U99bNcQ2JtXg98Hn4uVh4wwR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit werkt prima als de schakelaar dichtbij zit maar met wat langere draden koppelde dit wat storing in. Daarom dit nu vervangen door een 1k weerstand (net als de originele switch input). Daarnaast een 100nF (keramische) condensator naar GND geplaatst. Daarvoor kan je makkelijk de andere DIY jumper pin voor gebruiken. Beetje krimpkous om de poten van de weerstand en het ziet er zo uit:
:strip_exif()/f/image/iEdDnt1pjc04WOrgY2Sg2MVa.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het schoonmaken van de flux weer terug in de behuizing. De DIY jumper er nu natuurlijk af. Even een labeltje erop zodat ik weet dat deze is aangepast en hoe aan te sluiten. SwC is nu de "Switch Common", ofwel de pin waaraan Sw1 of Sw2 verbonden moet worden, Intern is dit GND. Sw1 is de oorspronkelijke switch ingang en Sw2 de nieuwe.
:strip_exif()/f/image/IYHaGOHuNNohHmNscpLNJua5.jpg?f=fotoalbum_large)
Om het geheel te laten werken gebruik ik voor alle Mini's (aangepast of niet) de volgende Tasmota template:
Dit definiëert GPIO16 als user pin. Bij de aangepaste kan je dan onder module "Switch2" selecteren voor de Mini met Mod. Of je gebruikt direct de volgende template voor de Sonoff Mini++
Natuurlijk kan je de inputs ook als ButtonX definiëren als je de nieuwe single, double, triple [...] press functies wilt gebruiken.
Na open maken blijkt de rechter N aansluiting redelijk makkelijk te scheiden van de (voedende) andere. Hiervoor heb ik het overschot aan tin weggehaald. Om gelijk een goeie scheiding te hebben met een +-1mm boortje gewoon het spoor tussen de twee klemmen verandert in een sleuf. Daarna de N weer goed vast gesoldeerd.
:strip_exif()/f/image/QTDtqhlG90htniI2NuLQdSc5.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, de linker klem is niet verkoolt, dat is het licht. En ja, ik moet de flux nog schoonmaken op de foto
Van de DIY jumper willen we de OTA pin hebben, deze gaat naar GPIO16 van de ESP. In eerste instantie had ik dit gewoon direct verbonden.
:strip_exif()/f/image/U99bNcQ2JtXg98Hn4uVh4wwR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit werkt prima als de schakelaar dichtbij zit maar met wat langere draden koppelde dit wat storing in. Daarom dit nu vervangen door een 1k weerstand (net als de originele switch input). Daarnaast een 100nF (keramische) condensator naar GND geplaatst. Daarvoor kan je makkelijk de andere DIY jumper pin voor gebruiken. Beetje krimpkous om de poten van de weerstand en het ziet er zo uit:
:strip_exif()/f/image/iEdDnt1pjc04WOrgY2Sg2MVa.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het schoonmaken van de flux weer terug in de behuizing. De DIY jumper er nu natuurlijk af. Even een labeltje erop zodat ik weet dat deze is aangepast en hoe aan te sluiten. SwC is nu de "Switch Common", ofwel de pin waaraan Sw1 of Sw2 verbonden moet worden, Intern is dit GND. Sw1 is de oorspronkelijke switch ingang en Sw2 de nieuwe.
:strip_exif()/f/image/IYHaGOHuNNohHmNscpLNJua5.jpg?f=fotoalbum_large)
Om het geheel te laten werken gebruik ik voor alle Mini's (aangepast of niet) de volgende Tasmota template:
code:
1
| {"NAME":"Sonoff Mini","GPIO":[17,0,0,0,9,0,0,0,21,158,0,0,255],"FLAG":0,"BASE":1} |
Dit definiëert GPIO16 als user pin. Bij de aangepaste kan je dan onder module "Switch2" selecteren voor de Mini met Mod. Of je gebruikt direct de volgende template voor de Sonoff Mini++
code:
1
| {"NAME":"Sonoff Mini++","GPIO":[17,0,0,0,9,0,0,0,21,158,0,0,10],"FLAG":0,"BASE":1} |
Natuurlijk kan je de inputs ook als ButtonX definiëren als je de nieuwe single, double, triple [...] press functies wilt gebruiken.
Wat fijn! mijn tweede projectje is een Sonoff mini. Deze uitleg is helder en daar kan ik wat mee!
Nog even over mijn eerste vraag; ik heb Tuya flash gebruikt maar na de flash is de Tasmota niet meer in beeld, staat niet tussen de nadere apparaten in mijn Asus rt ac68u. Hij lijkt spoorloos te zijn. Enig idee?
Nog even over mijn eerste vraag; ik heb Tuya flash gebruikt maar na de flash is de Tasmota niet meer in beeld, staat niet tussen de nadere apparaten in mijn Asus rt ac68u. Hij lijkt spoorloos te zijn. Enig idee?
@Rolandtwilt Bedoel je Tuya Convert? Werkt dat (tegenwoordig) met de Sonoff Mini?
Maar als het je werkelijk gelukt is om Tasmota erop te zetten zal hij niet meer verbinden met je eigen netwerk maar zal hij een eigen access point opzetten met de naam 'tasmota_xxxxx' (met x een deel van het mac adres). Daar zal je dan mee moeten verbinden waarna je via 192.168.4.1 het SSID en password van je eigen Wifi op kunt geven.
Maar als het je werkelijk gelukt is om Tasmota erop te zetten zal hij niet meer verbinden met je eigen netwerk maar zal hij een eigen access point opzetten met de naam 'tasmota_xxxxx' (met x een deel van het mac adres). Daar zal je dan mee moeten verbinden waarna je via 192.168.4.1 het SSID en password van je eigen Wifi op kunt geven.
Dus is het flashen niet gelukt en ga ik verder met it avontuur, bedankt
@Rolandtwilt Je kunt ze off OTA met de tool van Sonoff flashen (maar zoek even het Youtube filmpje van Andreas Spiess erbij) of met een usb-serial adapter. Nu schijnt dat OTA verhaal misschien wel lastiger geworden te zijn met nieuwere firmware op de Mini maar zelf nog geen Mini met nieuwe firmware gehad. Laatste keer dat ik een Mini naar Tasmota heb omgezet is al weer even geleden...
Ik heb een aantal Sonoff mini R2 schakelaars. Daar staat nu Tasmota 9.1.0 op, maar dan werkt de externe schakelaar niet.
Bij de configuratie staat standaard dat het een basic is, maar dat klopt natuurlijk niet. Gelukkig is er de Blakadder device list met templates.
Bij configure module kiezen voor generic (0) en dan de waarden uit de template overnemen en de switch werkt wel.
Komt er native Tasmota support voor de Sonoff mini R2?
Heb er alleen 15 gekocht toen ik nog niet wist dat ze niet (makkelijk) voor hotel-schakelingen te gebruiken zijn. Verder heb ik net geprobeerd om er 1 in een lasdoos te frommelen, maar dat ging niet
Hoe werken jullie ze weg?
Bij de configuratie staat standaard dat het een basic is, maar dat klopt natuurlijk niet. Gelukkig is er de Blakadder device list met templates.
Bij configure module kiezen voor generic (0) en dan de waarden uit de template overnemen en de switch werkt wel.
Komt er native Tasmota support voor de Sonoff mini R2?
Heb er alleen 15 gekocht toen ik nog niet wist dat ze niet (makkelijk) voor hotel-schakelingen te gebruiken zijn. Verder heb ik net geprobeerd om er 1 in een lasdoos te frommelen, maar dat ging niet

Hoe werken jullie ze weg?
Ik weet niet of dit hier al eens behandeld is.
Ik gebruik Domoticz + MQTT en sonoff modules met Tasmota.
Ik wil met een Sonoff mini de ingang los gebruiken van het relays. Ik wil graag in Domoticz zien wanneer er aan de ingang iets gebeurd en dat niet ook het relays daarop reageerd, Met Domoticz wil ik kunnen bepalen wat er met het relays moet gebeuren.
Wie weet hier de oplossing voor?
Dank je
Mari
Ik gebruik Domoticz + MQTT en sonoff modules met Tasmota.
Ik wil met een Sonoff mini de ingang los gebruiken van het relays. Ik wil graag in Domoticz zien wanneer er aan de ingang iets gebeurd en dat niet ook het relays daarop reageerd, Met Domoticz wil ik kunnen bepalen wat er met het relays moet gebeuren.
Wie weet hier de oplossing voor?
Dank je
Mari