Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:20
Na lang gewerkt te hebben met relatief goede en 'dure' Europese smart home producten (Plugwise, AVM, BeNext, Fibaro, Qubino etc) en daarna Chinese 'meuk' (Everspring, SmartWares ...) kan ik me af en toe toch niet inhouden als ik weer nieuwe producten zie liggen op beurzen en bij bouwmarkten.
Zo kwam ik bij Gamma een 'nieuwe' slimme wifi stekker tegen: de qnect QN-WP04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJEMjZwS3FqfNyHcXNXcIeNskL8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zwLLGHAffgAWp22UN3fUKTxw.jpg?f=user_large
  • Aardig design, net iets te groot voor een dubbelstopcontact
  • 10A
  • Wifi zonder hub
  • Automatisch schakelen volgens schema's of random
  • Ondersteuning van Google Home, Alexa en Siri
In (vakantie)huis installeren met de qnect App maakte wel duidelijk dat het product niet heel volwassen is.
Ook de ondersteuning via de website www.qnecthome.com is zeer beperkt: wel 1 vraag in de FAQ.

Zoeken op internet (eBay Amazon etc) levert ook weinig op en Tweakers geeft 0 reacties...

Ik ben -na 2 dagen- wel onder de indruk van de stabiliteit van de stekker.
Zal de komende weken toevoegingen plaatsen en hoop van meer mensen te horen wat hun ervaringen zijn.

Vooral security:
  • waar staat mijn data?
  • welke netwerkactiviteit levert deze stekker?
  • updates?
  • back doors?
en offline gedrag worden interessant....

Experimenteren hoe deze WP04 zich verhoudt tot de betere producten die ik tot nu heb gebruikt, zoals bv:
Plug Plugwise NL Zigbee 16A
FGWPEF-102 Fibaro PL ZWave 10A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOfVUK5xeRMXeSwUwITerG9RAY0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b3WWc9vx7gYKTCLL2qiCMYWY.jpg?f=user_large

Als dit product goed werkt wil ik kijken naar de versie met vermogensmeting: QNEP0004EUN
https://www.amazon.nl/dp/B089WDGDW7/ref=cm_sw_em_r_mt_dp_eO-MFbYS9VZEZ

[ Voor 25% gewijzigd door emmerx op 02-11-2020 15:50 ]

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emmerx

Meetresultaten

Verbruik in stand OFF 0,85 W (LED rood)
Verbruik in stand ON 1,35 W (relais, LED blauw)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8vFtQTRucv5p70M5mRWQEDG4tY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTqjjvRQn8Y2nmPUisGzAHcr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 134% gewijzigd door emmerx op 02-11-2020 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Is dit niet gewoon de zoveelste slimme wifi stekker op basis van een ESP8266 chip?
Zie ook Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266) voor vergelijkbare hardware.

Heb je de mogelijkheid om er eentje open te maken zonder beschadigingen? Als er een ESP8266 in zit dan kun je hem mogelijk opnieuw flashen, zet je er Tasmota firmware op en kun je alles mooi lokaal houden.

[ Voor 80% gewijzigd door ThinkPad op 30-10-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
Waarschijnlijk wel.
Maar juist de implementatie maakt het tot een al dan niet bruikbaar product:
grootheden die gemeten worden, nauwkeurigheid meting, meetfrequentie, opslag en beveiliging

Ik wil de komende tijd kijken hoe bruikbaar deze plug is in de qnect omgeving.
Ga het ding daarna zeker open maken (of 2e kopen voor €9,95) en ook lokaal gebruiken.

[ Voor 64% gewijzigd door emmerx op 31-10-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:18

jorammeke

Prutser

Heb er ook 1 gehaald. Je kunt ook de Tuya Smart app gebruiken. En dat ging vrij vlot.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMO02
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-11-2020
Kan iemand mij uitleggen hoe ik met Siri via mijn iphone en ipad met deze (ik heb er 4 gekocht) pluggen kan omgaan zodat ik met stem kan sturen?

Alvast mijn dank,

Arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
jorammeke schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:55:
Heb er ook 1 gehaald. Je kunt ook de Tuya Smart app gebruiken. En dat ging vrij vlot.
Tuya Smart App is qua uiterlijk vrijwel gelijk aan de Qnect App,
maar je kunt er wel veel meer apparaten mee aansturen.
Welke hub gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:18

jorammeke

Prutser

emmerx schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:11:
[...]

Tuya Smart App is qua uiterlijk vrijwel gelijk aan de Qnect App,
maar je kunt er wel veel meer apparaten mee aansturen.
Welke hub gebruik je?
Ik heb de QN-WP04 verbonden via wifi, dus verder geen aparte hub.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
Iemand ervaring met de QN-WP01E ?
Wi-Fi Smart plug with energy monitor EU | 16A

Ben benieuwd of je met gemeten waarden flows kunt activeren

• AMO02
heb inmiddels mijn qnect pratende gekregen met siri maar er is een nieuw probleempje ontstaan. Siri zegt tegen mij dat ik een commando al eerder heb gebruikt en ondanks deleten van de instructie blijft siri dit zeggen als je hetzelfde commande (bijv lamp1 uit) weer wil gebruiken...

hoe kan ik deze 'oude commandos' kwijt raken?

bij voorbaat dank voor jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
Denk dat je deze vraag eerder beantwoord gaat krijgen in het Apple/Siri forum..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMO02
hartelijk dank,

ik ga mijn licht daar opsteken.....(al dan niet met Siri... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:05
Zojuist ook twee van die dingen gehaald. Waar ik heel benieuwd naar ben is het off-line gedrag. Of te wel blijft een schema gewoon door werken als de telefoon uit staat? Ik wil ze voor aquarium verlichting gebruiken namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atlaste
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 15:06
Inmiddels heb ik het ding open weten te krijgen, er is nogal wat kracht nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BicOOghXKk_OQRs002VEYGAMb2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6XkuqGVccs9E8gV3umwTl0h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door atlaste op 30-12-2020 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emmerx
Nanuk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:45:
Zojuist ook twee van die dingen gehaald. Waar ik heel benieuwd naar ben is het off-line gedrag. Of te wel blijft een schema gewoon door werken als de telefoon uit staat? Ik wil ze voor aquarium verlichting gebruiken namelijk.
Doorlopen van schema zal wel lukken, schema draait op een Chinese server....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
Ok ben er al uit. QN-WP04 is een wb2s chipset. Dus NIET compatible met open source firmwares. Helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atlaste
atlaste schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:55:
Ok ben er al uit. QN-WP04 is een wb2s chipset. Dus NIET compatible met open source firmwares. Helaas...
Nog meer info over deze dingen als je ze direct wilt aansturen:

- Het zijn Tuya devices. Je kunt dus de Tuya-CLI in principe gebruiken, het protocol lijkt te kloppen. Moet je alleen wel ff app developer worden :)
- Je kunt ook gewoon packet sniffen en filteren op port 6668. FritzBox routers kunnen een wireshark dump out-of-the-box maken. De grote pakketjes doen 'aan' en 'uit' Copy-paste, klaar.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:05
Heb afgelopen week aantal Qnect producten aangeschaft:

- 4x QN-WP01
- 1x QN-WP03 stekkerdoos
- 2x QN-WB07 led 'gloei' lamp

Moet zeggen werkt erg makkelijk en prettig tot nu toe, voor lampen wat schema's gemaakt.
En ook de stekkerdoos helemaal ingesteld, zodat telefoonladers bijvoorbeeld snachts van het stroom gaan :)

De 'gloei' lamp ziet er prima uit, kleur instelbaar (geel - wit) en ook dimbaar, dat laatste is een grote plus!
Daarnaast reageren alle apparaten lekker snel wanneer je ze via de app bediend, echt gewoon instant, dat is ook wel prettig!

Kortom voorlopig erg tevreden :)

Edit:
Ohja enige minpuntje is de grootte van de QN-WP01 in een dubbel stopcontact, toch jammer dat ze het niet voor elkaar krijgen om aan boven of onderkant het platter te houden, zodat een normale stekker nog in het stopcontact boven/onder erin kan. Al zouden ze het de eerste cm al wat dunner maken aan 1 kant, dan kan je tenminste een stekker erboven doen en dan de plug erin steken.

Overigens kwam ik ook deze site tegen:
https://www.qnect.eu/
Is dit de voorloper?

Want het lijkt ook allemaal erg veel op elkaar: https://www.qnecthome.com/nl

[ Voor 31% gewijzigd door Martinusz op 30-09-2021 12:18 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
Ik heb inmiddels ook een QN-WP01E van iemand gekregen, dus met energiemeting tot 16A.
Ik kan het komende weekeinde gaan testen: kwaliteit van de metingen, eigen verbruik, dataverkeer (naar China) en betrouwbaarheid o.a. bij schakelen van stromen >10A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/db7ERscw5cc5xBS_zeHSGanMua8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlLvDtj5PXog9NYS5o99XHY4.jpg?f=fotoalbum_large
Eenvoudige interface, maar meetwaarden liggen binnen 2% van referentie.

[ Voor 51% gewijzigd door emmerx op 08-10-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:32
Vandaag is er een actie in onze gemeente waarbij je energie besparende producten kunt kopen. Dit soort aan uit schakelaars vallen daar ook onder. Ik wil er dus een aantal
Aanschaffen maar twijfel of ik voor het merk Brennenstuhl of Qnect moet gaan. Kan iemand mij overtuigen? De Qnect heeft een versie met energie meter zoals Emmers ook laat zien. Werkt dit goed in de app? Laat hij het verbruik zien van het apparaat wat is aangesloten en van de stekker zelf? Ik lees dat de Qnect app maar op een telefoon gebruikt kan worden. Is dat nog steeds zo? Zou fijn zijn als mijn vrouw de app ook kon gebruiken. Heeft iemand ervaring met Brennenstuhl en de app? Kan die wel op meer telefoons gebruikt worden? Brennenstuhl heeft ook een waterdichte variant maar geen versie met energie meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Bart1983 op 09-10-2021 05:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emmerx
Ik heb nog onvoldoende kunnen testen met Qnect spul, kan pas volgende week uitgebreider testen.
App zou wel gewoon op meerdere telefoons moeten werken.
App toont energieverbruik van aangesloten apparaat. Verbruik stekker zelf heb ik eerder gepost.

[edit]
Qnect app werkt op meerdere telefoons, alleen niet tegelijk; zodra je inlogt op een telefoon springt de andere er uit...

[ Voor 35% gewijzigd door emmerx op 10-10-2021 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Vandaag qnect gekoppeld aan de Google nest mini, werkt erg goed :)
Aan/uit, lampen dimmen of kleur aanpassen lukt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:32
emmerx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:36:
Ik heb nog onvoldoende kunnen testen met Qnect spul, kan pas volgende week uitgebreider testen.
App zou wel gewoon op meerdere telefoons moeten werken.
App toont energieverbruik van aangesloten apparaat. Verbruik stekker zelf heb ik eerder gepost.

[edit]
Qnect app werkt op meerdere telefoons, alleen niet tegelijk; zodra je inlogt op een telefoon springt de andere er uit...
Dankjewel. Ik zal de komende week ook eens gaan testen met de stekkers die ik gekocht heb. Werkt de app inlog nog gemakkelijk via vingerafdruk of eigen 4/5/6 cijferige code of moet je steeds (als je op een ander toestel hebt ingelogd) weer het hele wachtwoord intoetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 16:33

conhen

Anti-Wappie

Martinusz schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:58:
Vandaag qnect gekoppeld aan de Google nest mini, werkt erg goed :)
Aan/uit, lampen dimmen of kleur aanpassen lukt allemaal.
Kun je vertellen hoe? Of een linkje plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
conhen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:10:
[...]

Kun je vertellen hoe? Of een linkje plaatsen?
In Google home kun je gewoon Qnect vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 16:33

conhen

Anti-Wappie

Martinusz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:49:
[...]

In Google home kun je gewoon Qnect vinden :)
Hmm, soms blijken dingen toch makkelijk te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaske75
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-12-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCqixUrIbKMq9jeM0mktxhpSkq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36loYb2nnlWHbtSCVhYaZqH3.jpg?f=fotoalbum_large

Dag allemaal,
Ik merk regelmatig op dat er op sommige dagen geen vermogenregistratie is. Soms verdwijnen er zelfs dagen na eerst zichtbaar te zijn geweest.
Nog iemand ervaring mee?
Alvast bedankt, fijn weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 13:35
Ik heb dezelfde stekker gekocht als de TS, werk inderdaad goed. Ben me nu net ook wat aan het verdiepen in Home Assistant. Wat ik me afvraag, kan deze steker op een of andere manier verbonden worden met HA? Wellicht ook interessant om die optie mee te nemen in je onderzoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audia6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-08 11:41
Goedemorgenheb hier een qnect met energie meter nu is het probleem hij schakelt het koffieapparaat niet aan zet ik hem met de hand aan kan ik hem wel met de qnect uit laten schakelen
Koffieapparaat is van Philips
Iemand een idee
mvg Wim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weejee
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-10-2024
De Qnect smartplug met Energy monitor aangeschaft. Koppelen WiFi met de eigen Qnect app was problematisch maar met Tuya app in één keer goed! let wel op 2,4 GHz WiFi net instelling! Alle verhalen hiervoor: dank! Zo kun je je keuze bepalen.
Wat gaat 't ding doen? Eerst de Keukenboiler monitoren op kWh verbruik. Dat dan om af te strepen of het boiler verbruik verrekend kan met een Mechanische Ventilatie_Warmtepomp systeem + boilervat 100 liter. (gebruik warme ventilatielucht woning om warm watervoorziening te maken= -120 m³ gas)
Nu maar even afwachten hoe de meting verloopt qua resultaten.

• Marcel Boeré
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 08:59
Vandaag zo'n Qnect stopcontact met stroommeter aangeschaft om inzicht in mijn energieverbruik te krijgen. Grappig, je laat je grafische kaart werken (videootje renderen) en de verbruikte watts schieten omhoog. Je kan heel goed zien wat je extra monitor kost, je ventilator, whatever. De informatie komt wel een beetje met vertraging door. Dan heb ik nog gehoord over de opslag van de data dat die naar China gaat. Is dat waar of een broodje aap? Waar slaat dit apparaat anders zijn data op? Is het een idee voor de redactie van Tweakers om eens onderzoek te doen naar stroommeters en privacy/bruikbaarheid van de apps, volgens mij zijn er meer mensen die een dergelijk apparaat willen inzetten om het energieverbruik in kaart te brengen. Er schijnt ook een open source oplossing te zijn dat je de data lokaal kan oplslaan, maar voor welke modellen stroommeterrs? Meten is weten. Mijn basis computer, wifi-modem, wat mengpaneeltjes en een ventilater verbruiken momenteel 322 Watt.

• Marcel Boeré
Het valt mij op dat in de Qnect app je Wifi password zichtbaar is, nu is dat bij mij een ingewikkelde string die je niet 123 onthoudt (en wat moet iemand met mijn energiegegevens van stopcontact x), en ik snap dat ik alleen in mijn telefoon kan, maar je verwacht nog een knopje met een oogje, default disabled.. Maar gaat mijn wachtwoord ook naar de 'hub' ?? Hoe kan ik die traffic checken?

• Marcel Boeré
audia6 schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:08:
Goedemorgenheb hier een qnect met energie meter nu is het probleem hij schakelt het koffieapparaat niet aan zet ik hem met de hand aan kan ik hem wel met de qnect uit laten schakelen
Koffieapparaat is van Philips
Iemand een idee
mvg Wim
Je moet het knopje van je koffiezetapparaat natuurlijk altijd aan laten staan als je wilt schakelen met je qnect. Maar lijkt me een beetje omslachtig en de kans dat je hem dan weer vergeet uit te zetten is te groot. Waarom heb je deze functie nodig, om het energieverbruik te meten of om op tijd je bakje koffie klaar te hebben staan?

• yardje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-10-2022
Ik heb een Qnect stopcontact QN-WP04 en wil hem via twee telefoons aansturen.

Wie kan mij helpen?

• Zarih
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:01
Iemand ervaring met de QN-WP01E, het slimme stopcontact met energiemeting?
Vandaag heb ik er mij 2 aangekocht.
Met de ene zie ik perfect de uitlezing van de energiemeting maar bij de andere zie ik 0mA en 0W terwijl er zeker een verbruiker op aangesloten is.
Het heeft ook enige tijd geduurd tot ik ze beide aan de praat kreeg.
Gelukkig heeft het niet veel gekost maar het voelt aan als rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 23:40

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Naar aanleiding van de "aanbiedingen" van iBOOD ben ik toch eens gaan zoeken naar reviews. Zoekresultaten geven nagenoeg alleen maar verkooppraatjes. Die paar reviews op Trustpilot alleen maar negatief. Ik ben er niet gerust op dat wanneer de stekker van de Chinese server eruit gaat de spullen "dumb" of zelfs waardeloos zullen worden.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Pagina: 1