Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste
Acties:
  • 478.524 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Door kortsluiting vanmiddag hier één van de aardlekschakelaars eruit. Boosdoener gevonden, aardlekschakelaar weer terug en alles ging weer aan. Opvallend genoeg gingen alle GU10 spots op de gerelateerde groepen knipperen alsof ze gereset waren (pulserend), in Z2M zijn ze nu allemaal offline.

Dat er een instelling is voor wat te doen na een power failure (on/off/previous) is bekend, maar reset is volgens mij niet echt een normaal herstelgedrag..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@JBS Echt in één keer de boosdoener gevonden of heb je paar keer de aardlek weer aangezet voor je hem vond? Anders kan je daarmee prima de pair functie getriggerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Septillion schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:51:
@JBS Echt in één keer de boosdoener gevonden of heb je paar keer de aardlek weer aangezet voor je hem vond? Anders kan je daarmee prima de pair functie getriggerd hebben.
Goed punt. Inderdaad niet in één keer de boosdoener gevonden, maar de aardlek ook niet 6x in een dergelijke frequentie aan/uit gezet waarmee het normaal lukt een lampje bewust te resetten. Mogelijk uiteindelijk wel 6x, maar een deel daarvan met tussenpozen van > 1 minuut. Desondanks lijkt dit wel de meest voor de hand liggende oorzaak, hoewel de snelheid en/of frequentie dus niet echt lijkt op het normaal noodzakelijke aan/uit proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@JBS De pulsen die alles dan krijgt zijn veel korter dan wanneer jij de boel gewoon aan/uit schakelt. Zou me niets verbazen dat een lamp dat verwarrend kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhoDB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 06:02
Zojuist geupgrade van een oude C2531 naar de Slaesh's CC2652RB stick. Alleen IEEE address geflashed en alles werkt weer naar behoren. Heb niks opnieuw moeten pairen. Aanrader voor iedereen die wilt upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 23:34
Kippenijzer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Hiervoor zul je er bijvoorbeeld een nginx proxy voor moeten zetten. Z2M zelf kent geen optie voor SSL.
Dat verklaart waarom ik hier niets van terugvond :/
Alleen werk ik met traefik ipv nginx als mijn reverse, moet ik eens zien of ik iets kan vinden binnen traefik bij voorkeur maar lijkt niet zo evident. Nu wat verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-06 16:18
@Heire In Traefik kun je gebruik maken van Let's Encrypt, ook zal Traefik deze automatisch voor je vernieuwen zodat je daar niet meer naar om hoeft te kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heire
Rembock schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:47:
@Heire In Traefik kun je gebruik maken van Let's Encrypt, ook zal Traefik deze automatisch voor je vernieuwen zodat je daar niet meer naar om hoeft te kijken :)
I know ;) alles draait bij mij op let's encrypt, nu alles blijft wel lokaal maar gewoon uit principe heb ik het liefst dat alles op https draait.
alleen nog even uitzoeken hoe Traefik HTTPS - HTTP proxy kan uitvoeren, moet blijkbaar via de config files en niet via variabelen. Nog even wat opzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heire
gewoon ter info, alles werkt nu via traefik als reverse proxy https-http :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:14
Recent heb ik mijn schuurdeur voorzien van een Aqara deur sensor om te detecteren of de deur open of dicht. Wat mij opvalt is dat er niet altijd de juiste waarde wordt doorgegeven, soms als de deur open staat zie ik in de UI van zigbee2mqtt staan dat deze gesloten is en andersom. Het doel is om al mijn deuren en ramen van deze sensoren te gaan voorzien voor het maken van een thuis alarm, i.c.m. zigbee2mqtt en een sirene. Alleen nu deze sensor zo onbetrouwbaar lijkt moet ik misschien toch opzoek naar iets anders. Hebben jullie een betere sugestie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
rorie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:25:
Recent heb ik mijn schuurdeur voorzien van een Aqara deur sensor om te detecteren of de deur open of dicht. Wat mij opvalt is dat er niet altijd de juiste waarde wordt doorgegeven, soms als de deur open staat zie ik in de UI van zigbee2mqtt staan dat deze gesloten is en andersom. Het doel is om al mijn deuren en ramen van deze sensoren te gaan voorzien voor het maken van een thuis alarm, i.c.m. zigbee2mqtt en een sirene. Alleen nu deze sensor zo onbetrouwbaar lijkt moet ik misschien toch opzoek naar iets anders. Hebben jullie een betere sugestie?
Geven ze niet de juiste waarde door, of geven ze geen wijziging door? :P Deze sensoren zullen alleen iets doorgeven als ze wijzigen (dus het contact gemaakt of verbroken wordt). Mijn gok, in combinatie met "schuurdeur" is dan ook een probleem met het bereik. Ik heb in ieder geval een aantal Xiaomi en Aqara sensoren en die zijn gewoon goed / betrouwbaar en reageren snel. Grote kans dat die van jouw dus niet werken doordat ze te ver weg geplaatst zijn. Gelukkig is ook dat makkelijk op te lossen, en dat is meer bedrade Zigbee apparaten in gebruik nemen :) aangezien die dan als repeater / mesh dienst doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
RobertMe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:07:
[...]

Geven ze niet de juiste waarde door, of geven ze geen wijziging door? :P Deze sensoren zullen alleen iets doorgeven als ze wijzigen (dus het contact gemaakt of verbroken wordt). Mijn gok, in combinatie met "schuurdeur" is dan ook een probleem met het bereik. Ik heb in ieder geval een aantal Xiaomi en Aqara sensoren en die zijn gewoon goed / betrouwbaar en reageren snel. Grote kans dat die van jouw dus niet werken doordat ze te ver weg geplaatst zijn. Gelukkig is ook dat makkelijk op te lossen, en dat is meer bedrade Zigbee apparaten in gebruik nemen :) aangezien die dan als repeater / mesh dienst doen.
Bedankt voor je reactie, blijkbaar wordt er dus soms geen wijziging doorgegeven. Wat bereik betreft, zou het geen probleem moeten zijn. Aan het huis hangs een lamp met HUE bolletje op 6 meter van de schuurdeur. In de schuur zelf zit een ikea zigbee tussenstekker en naast de schuur een zigbee OSRAM buiten stopcontact.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat de OSRAM stekker het minst lekker werkt, misschien probeerd de deursensor hiermee contact te maken en gaat dit soms mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:50

Mimiix

Professioneel Prutser

rorie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Bedankt voor je reactie, blijkbaar wordt er dus soms geen wijziging doorgegeven. Wat bereik betreft, zou het geen probleem moeten zijn. Aan het huis hangs een lamp met HUE bolletje op 6 meter van de schuurdeur. In de schuur zelf zit een ikea zigbee tussenstekker en naast de schuur een zigbee OSRAM buiten stopcontact.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat de OSRAM stekker het minst lekker werkt, misschien probeerd de deursensor hiermee contact te maken en gaat dit soms mis.
Geen idee hoe dit met Z2M werkt, maar kijk eens welk device de parent is van de sensor. Xiaomi's wisselen niet van parent, en als jij hem gepaired hebt op een andere plek dan verbind ie naar iets verder weg.

Dit los je op door te pairen op de plek waar je hem gaat gebruiken.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-06 15:06
rorie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Xiaomi devices werken in ieder geval niet lekker samen met de OSRAM stekkers. Wellicht dat je daar als eerste inderdaad naar kan kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:37
Klopt, mijn Xiaomi deurcontacten werkten voor geen meter met mijn Osram stekkers. Pas toen ik Osram voor Ikea had ingewisseld ging het als een trein, sindsdien nooit meer issues gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
pelt schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:21:
[...]

Xiaomi devices werken in ieder geval niet lekker samen met de OSRAM stekkers. Wellicht dat je daar als eerste inderdaad naar kan kijken.
De tussenstekker van OSRAM heeft idd nooit echt probleemloos gewerkt. Alleen was dit toen ik hem kocht de enige tussenstekker voor buiten. Misschien zijn er nu betere opties, iemand hier die een goeie buiten tussenstekker weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@rorie buiten wordt vaak gewerkt met makkelijk bereikbare waterdichte lasdozen waarin je een relais kunt plaatsen. Dan kun je elke zigbee inbouwmodule gebruiken die doet wat je wilt, zonder rekening te houden met weerbestendigheid.

Misschien is dit in jouw geval ook een optie?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:46
rorie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:57:
[...]

De tussenstekker van OSRAM heeft idd nooit echt probleemloos gewerkt. Alleen was dit toen ik hem kocht de enige tussenstekker voor buiten. Misschien zijn er nu betere opties, iemand hier die een goeie buiten tussenstekker weet?
Zoiets?
Ledvance - SMART+ Plug Compact Outdoor Zigbee:
>> https://www.coolshop.nl/p...ct-outdoor-zigbee/239E8X/

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Jazsie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:42:
[...]

Zoiets?
Ledvance - SMART+ Plug Compact Outdoor Zigbee:
>> https://www.coolshop.nl/p...ct-outdoor-zigbee/239E8X/
Zijn de ervaringen met Ledvance beter dan die met OSRAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Gizz schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:15:
@rorie buiten wordt vaak gewerkt met makkelijk bereikbare waterdichte lasdozen waarin je een relais kunt plaatsen. Dan kun je elke zigbee inbouwmodule gebruiken die doet wat je wilt, zonder rekening te houden met weerbestendigheid.

Misschien is dit in jouw geval ook een optie?
Bedankt voor het mee denken, ook deze oplossing heb ik overwogen maar een tussenstekker is een stuk makkelijker en netter is mijn mening voor deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

rorie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:42:
[...]

Zijn de ervaringen met Ledvance beter dan die met OSRAM?
Is exact hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ohh, niet handig van mij dan :9

Deze dan?:
SILVERCREST® Smart stopcontact voor buiten - Zigbee Smart Home
>> https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100329295

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Klopt, Ledvance is de nieuwe naam van de licht producten van Osram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
<knip> Daarvoor hebben we topic reports

[ Voor 89% gewijzigd door Septillion op 11-06-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 16:24
Goedenavond Tweakers,

Al een tijdje wordt ik geteisterd door een aantal inbouwschakelaars die niet doen wat ze moeten doen. Het gaat om een TuYa schakelaar, de TS001. In totaal heb ik er 5 in gebruik waarvan er 2 doen wat ze moeten doen.

De status wordt in HA bijgewerkt als ik de schakelaar handmatig bedien. Wanneer de schakelaar via HA bediend wordt, gebeurt er 9 van de 10 keer niets. Bij een van de schakelaars is dit consequent, bij de andere is het wisselend. Deze schakelaar heb ik als laatste toegevoegd aan het netwerk, is verbonden met meerdere routers. In totaal heb ik nu 56 devices waarvan 31 die als router fungeren.

Spanningsloos maken en repairen geeft geen verbetering.

Iemand een oplossing?

Foutmelding in Z2M:
code:
1
Info 2022-06-13 20:07:25MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"Publish 'set' 'state' to 'Switch Slaapkamer' failed: 'Error: Command 0xa4c13805c8bf6857/1 genOnOff.on({},{\"sendWhen\":\"immediate\",\"timeout\":10000,\"disableResponse\":false,\"disableRecovery\":false,\"disableDefaultResponse\":false,\"direction\":0,\"srcEndpoint\":null,\"reservedBits\":0,\"manufacturerCode\":null,\"transactionSequenceNumber\":null,\"writeUndiv\":false}) failed (Data request failed with error: 'No network route' (205))'","meta":{"friendly_name":"Switch Slaapkamer"},"type":"zigbee_publish_error"}'

[ Voor 29% gewijzigd door Peutpeut op 13-06-2022 20:08 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-06 10:52
Omdat de connectie met HA afgelopen vrijdag plotseling was weggevallen ben ik met de minimale kennis die ik heb in de log bestanden gaan kijken. Hier viel mij op dat het log helemaal vol staat (574x) met de foutmeldingen ''MQTT Invalid color mode received'' en 99x ''Invalid or incomplete color value received''

Na wat zoekwerk ben ik als enige oplossing(melding komt wel voor op forums maar zonder oplossing) tegen gekomen om de ''devices Time out.tijd'' in zigbee2mqtt op 0 te zetten, nadat ik dit gedaan heb blijven de foutmeldingen na het herstarten helaas binnenstromen.

Iemand die mij hiermee kan helpen?

Zigbee2Mqtt Edge: 1.25.2-dev
Coordinator: 20220219
Home Assistant Supervisor 2022.06.1
Home Assistant Core 2022.6.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Peutpeut schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:06:
Goedenavond Tweakers,

Al een tijdje wordt ik geteisterd door een aantal inbouwschakelaars die niet doen wat ze moeten doen. Het gaat om een TuYa schakelaar, de TS001. In totaal heb ik er 5 in gebruik waarvan er 2 doen wat ze moeten doen.

De status wordt in HA bijgewerkt als ik de schakelaar handmatig bedien. Wanneer de schakelaar via HA bediend wordt, gebeurt er 9 van de 10 keer niets. Bij een van de schakelaars is dit consequent, bij de andere is het wisselend. Deze schakelaar heb ik als laatste toegevoegd aan het netwerk, is verbonden met meerdere routers. In totaal heb ik nu 56 devices waarvan 31 die als router fungeren.

Iemand een oplossing?

Foutmelding in Z2M:
code:
1
Info 2022-06-13 20:07:25MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"Publish 'set' 'state' to 'Switch Slaapkamer' failed: 'Error: Command 0xa4c13805c8bf6857/1 genOnOff.on({},{\"sendWhen\":\"immediate\",\"timeout\":10000,\"disableResponse\":false,\"disableRecovery\":false,\"disableDefaultResponse\":false,\"direction\":0,\"srcEndpoint\":null,\"reservedBits\":0,\"manufacturerCode\":null,\"transactionSequenceNumber\":null,\"writeUndiv\":false}) failed (Data request failed with error: 'No network route' (205))'","meta":{"friendly_name":"Switch Slaapkamer"},"type":"zigbee_publish_error"}'
Je device is niet bereikbaar, daardoor krijg je die error. Hoogst waarschijnlijk geen stabiel Zigbee netwerk maar kan ook aan device zelf liggen (bouwkwaliteit).
Reden waarom het wel werkt wanneer je handmatig bedien is dat je device op dat moment wel connectie zoekt wat werkt maar andersom niet erop reageert.

Test eens door eentje los te halen en "los" te testen dichterbij je coördinator. Grote kans dat het dan wel gewoon werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24

Illusion

(the art of)

1.26.0 is uit! Nu met backup functie :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbremmer
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Peutpeut schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:06:
Goedenavond Tweakers,

Iemand een oplossing?

Foutmelding in Z2M:
code:
1
Ik had iets soortgelijks met een lonsoho dimmer, de TS110E. Vanuit de woonkamer heeft hij eigenlijk een route nodig via de dimmer bij de voordeur. Maar het lijkt alsof hij steeds wil verbinden met de coördinator. Sinds Zigbee2MQTT 1.26.0 lijkt dat nog steeds zo en de LQI is nu tussen de 0 tot 14 (erg laag) en in de interface staat hij nu continu online. Eerder was hij slechts enkele minuten online en alleen nadat ik de dimmer handmatig had bediend.
Nog niet getest of hij met LQI 0 nog reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Inmiddels de module uitgebouwd en vervangen door een andere, nu werkt het naar behoren.
Op de werkbank in de garage zonder eventueel storende draden er omheen werkt het gewoon zoals het hoort. Wellicht toch teveel storing/interferentie van het eea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:49
Iemand al ervaring met de Aqara FP1?
Ik vind hem nogal prijzig om deze op de gok te kopen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:35
akatar schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:55:
Die is toch nergens leverbaar? Ik wil er ook een paar... Twee in woonkamer, badkamer, werkkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Oeps, nu ineens niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016

Antonio di

a mi me dijeron que si

Oeps , verkeerde forum.. item verwijdert

[ Voor 92% gewijzigd door Antonio di op 09-07-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Er staan best veel filmpjes op YouTube waar ervaringen worden gedeeld. Zoals deze, waarbij de FP1 wordt vergeleken met een zelfbouw mm-wave en PIR:

De FP1 is dan beduidend trager bij het detecteren van beweging als iemand een kamer inloopt, maar niet onbruikbaar/vervelend traag vind ik.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik heb er een. Hij is iets trager alleen hij blijft de presence zien. Met andere woorden, hij gaat niet uit als je stil zit. Ook is de usb een groot pluspunt voor stroom.

Daarnaast heeft ie meerdere zones waardoor je bepaalde gebieden uit kunt zetten. In deconz werkt dit nog niet omdat ze aan het uitzoeken zijn hoe dat het beste in de api kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 22:20
Mimiix schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:13:
[...]

Ik heb er een. Hij is iets trager alleen hij blijft de presence zien. Met andere woorden, hij gaat niet uit als je stil zit. Ook is de usb een groot pluspunt voor stroom.

Daarnaast heeft ie meerdere zones waardoor je bepaalde gebieden uit kunt zetten. In deconz werkt dit nog niet omdat ze aan het uitzoeken zijn hoe dat het beste in de api kan krijgen.
werken die zones wel in z2m dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@zoeperman volgens z'n pagina bij Z2M niet, want er staat letterlijk als description:
Aqara presence detector FP1 (regions not supported for now)
Wel kan hij richtingen detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 22:20
Gizz schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:38:
@zoeperman volgens z'n pagina bij Z2M niet, want er staat letterlijk als description:

[...]

Wel kan hij richtingen detecteren.
ja dat snap ik, maar kreeg de indruk van @Mimiix dat het wel werkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Mimiix schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:13:
[...]

Dit klopt, het is een aanwezigheidssensor, geen bewegingssensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
akatar schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:08:
[...]

Ik heb me niet erin verdiept en maar een videotje er over gezien. Maar volgens mij is ook dit een bewegingssensor? Alleen zijn de normale bewegingssensoren PIRs, Passive InfraRed, sensor. En deze FP1 doet iets met radar achtige dingetjes waardoor die ook kleine bewegingen kan waarnemen, zoals al puur de ademhaling. Zo werken deze ook niet of moeizaam in een slaapkamer als je in (diepe) slaap onder de deken ligt, terwijl je ook dan aanwezig bent :p (wakker onder de deken, met dus een wat "hardere" ademhaling zou dan weer wel werken). Het is dus een andere vorm van bewegingsdetectie waardoor ze vele, vele malen nauwkeuriger zijn, maar dus wel nog steeds bewegingsdetectie.

Overigens begreep ik uit die video ook dat die weerkaatst. Dus hij kan ook beweging zien via een open deur, zonder op de deur gericht te zijn. Dus langzamere detectie ligt mogelijk ook aan plaatsing en zo. Als die indirect aan de deur "uit kan kijken" zou die weer sneller zijn dan een PIR die niet indirect een deur uit kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:36:
[...]

Ik heb me niet erin verdiept en maar een videotje er over gezien. Maar volgens mij is ook dit een bewegingssensor? Alleen zijn de normale bewegingssensoren PIRs, Passive InfraRed, sensor. En deze FP1 doet iets met radar achtige dingetjes waardoor die ook kleine bewegingen kan waarnemen, zoals al puur de ademhaling. Zo werken deze ook niet of moeizaam in een slaapkamer als je in (diepe) slaap onder de deken ligt, terwijl je ook dan aanwezig bent :p (wakker onder de deken, met dus een wat "hardere" ademhaling zou dan weer wel werken). Het is dus een andere vorm van bewegingsdetectie waardoor ze vele, vele malen nauwkeuriger zijn, maar dus wel nog steeds bewegingsdetectie.

Overigens begreep ik uit die video ook dat die weerkaatst. Dus hij kan ook beweging zien via een open deur, zonder op de deur gericht te zijn. Dus langzamere detectie ligt mogelijk ook aan plaatsing en zo. Als die indirect aan de deur "uit kan kijken" zou die weer sneller zijn dan een PIR die niet indirect een deur uit kan kijken.
Het ligt niet aan de plaatsing hoor. Als ik hem uit de lade haal, duurt het 4 sec voor ie presence aangeeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
RobertMe schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:36:
[...]

Wat ik er van weet...
Als er iemand binnenkomt, weet de sensor dat. Ook of deze van links naar rechts loopt en evt in de kamer blijft. Zolang als diegene blijft zal de sensor niet "veilig/clear" doorgegeven

Met de originele app kan je ook zien waar iemand is (in een vierkant), ik weet niet hoever zigbee2mqtt dit allemaal ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 01:12

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Heeft iemand ervaring met de hue tap dial? Ik zie helaas pas na de aanschaf dat deze (nog?) niet door zigbee2mqtt wordt ondersteund.. Laat ik nou met mijn stomme kop denken alles van HUE zal wel goed zitten... voor ieder ali dingetje zoek ik altijd alles uit, maar nu gaat het om gauw een eenvoudigere schakelaar ivm de WAF factor, werkt dat rot ding niet.....

Afbeeldingslocatie: https://www.123led.nl/images/content/_impressies/LPH02973_1_big.jpg

Wanneer ik hem in mqtt probeer te laten connecten, dan gebeurt er uberhaupt niets. Er zit een klein schakelaartje onder het klepje, 5x kort indrukke, lang ingedrukt houden, allemaal niet.
Als je op de site van Philips kijkt staat er alleen dat je hem moet pairen mbv de app en dan toevoegen, daar heb ik niets aan want ik gebruik gewoon alleen HA in docker met een MQTT in docker die alle zigbee afhandeling voor me doet.

Is er een andere manier om deze schakelaar in het systeem te krijgen, of moet ik toch nu ergens een HUE bridge op te kop tikken voor deze koppeling?

Geen HA vraag => verplaatst

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 13-07-2022 10:38 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-06 17:13
hufkes schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:38:
Heeft iemand ervaring met de hue tap dial? Ik zie helaas pas na de aanschaf dat deze (nog?) niet door mqtt wordt ondersteund.. Laat ik nou met mijn stomme kop denken alles van HUE zal wel goed zitten... voor ieder ali dingetje zoek ik altijd alles uit, maar nu gaat het om gauw een eenvoudigere schakelaar ivm de WAF factor, werkt dat rot ding niet.....

[Afbeelding]

Wanneer ik hem in mqtt probeer te laten connecten, dan gebeurt er uberhaupt niets. Er zit een klein schakelaartje onder het klepje, 5x kort indrukke, lang ingedrukt houden, allemaal niet.
Als je op de site van Philips kijkt staat er alleen dat je hem moet pairen mbv de app en dan toevoegen, daar heb ik niets aan want ik gebruik gewoon alleen HA in docker met een MQTT in docker die alle zigbee afhandeling voor me doet.

Is er een andere manier om deze schakelaar in het systeem te krijgen, of moet ik toch nu ergens een HUE bridge op te kop tikken voor deze koppeling?
Bedoel je de Zigbee2MQTT docker als je het over 'mqtt' hebt? In dat geval wordt de Hue Tap Dial inderdaad nog niet ondersteund. Je zou even moeten wachten totdat dit issue opgelost is. Tot dan gaat het inderdaad niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

Sicco92 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:52:
[...]

Bedoel je de Zigbee2MQTT docker als je het over 'mqtt' hebt? In dat geval wordt de Hue Tap Dial inderdaad nog niet ondersteund. Je zou even moeten wachten totdat dit issue opgelost is. Tot dan gaat het inderdaad niet werken.
Ja bedoelde ik inderdaad, had die issue niet kunnen vinden, dank daarvoor. Wel gedoe over green zigbee, pas ondersteund vanaf v3 etc. Zag de bui al helemaal hangen ook omdat hij helemaal niets leek te doen. Maar, het goede nieuws is, met het voorstel uit jouw link wordt hij nu wel toegevoegd en herkend, maar blijkbaar alleen wanneer er een hue lamp in de buurt is.. de converter zoals in dat topic gepost lijkt dan ook nog niet compleet te werken, maar dan heb ik er wel alle vertrouwen in dat het goed zal komen.

Wel een mooi schakelaartje ook trouwens, heeft al iemand een blueprint hiervoor gezien?

Ik zie ook eigenlijk nu pas dat hij vrij nieuw is, mijn vrouw moest zo nodig een draaiknop om te dimmen, want "Dat gekloot met die knopjes is niks 8)7 ", dus dan maar gelijk gekocht om haar tevreden te houden :+

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11

breinonline

Are you afraid to be known?

hufkes schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 00:33:
[...]
Wel een mooi schakelaartje ook trouwens, heeft al iemand een blueprint hiervoor gezien?

Ik zie ook eigenlijk nu pas dat hij vrij nieuw is, mijn vrouw moest zo nodig een draaiknop om te dimmen, want "Dat gekloot met die knopjes is niks 8)7 ", dus dan maar gelijk gekocht om haar tevreden te houden :+
Niks nieuw, volgens mij is die de oude tap v1 in een nieuw jasje. Heb je hier dan niks aan: https://home-assistant-gu...bee2mqtt/philips-hue-tap/ (via googlen op tab1 home assistant vind je wel meer interessante pagina's denk ik).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-06 07:36
hufkes schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 00:33:
[...]

Ja bedoelde ik inderdaad, had die issue niet kunnen vinden, dank daarvoor. Wel gedoe over green zigbee, pas ondersteund vanaf v3 etc. Zag de bui al helemaal hangen ook omdat hij helemaal niets leek te doen. Maar, het goede nieuws is, met het voorstel uit jouw link wordt hij nu wel toegevoegd en herkend, maar blijkbaar alleen wanneer er een hue lamp in de buurt is.. de converter zoals in dat topic gepost lijkt dan ook nog niet compleet te werken, maar dan heb ik er wel alle vertrouwen in dat het goed zal komen.

Even nieuwsgierig: waarom heb je deze (nieuwe) hue gekozen en niet een draaidimmer? Zoiets als een ecodim waarin al de dimmer zit of een slimme draaidimmer ? Of gaat het je puur om de kleur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@oltk die dimmers gebruik je bij domme lampen die je direct met de dimmer gaat aansturen. Die Hue dimmer is gewoon een losse knop die via Zigbee communiceert. Ik ga ervan uit dat @hufkes dat gebruikt in combinatie met slimme lampen. Je kunt zo'n dimmer van ecodim wel gebruiken als losse knop voor slimme lampen door hem niet op je lampen aan te sluiten, maar dan gebruik je de dikke dimmer die achter je knop zit dus niet.

Komt nog bij dat die Hue dimmer vier knopjes heeft en dus minimaal 4 verschillende lampen/groepen kan aansturen. Misschien meer door te dubbelklikken of zo, maar ik ken die knop verder niet echt. Bij die dimmer van ecodim stuur je maximaal 1 apparaat aan.
breinonline schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 06:05:
[...]

Niks nieuw, volgens mij is die de oude tap v1 in een nieuw jasje. Heb je hier dan niks aan: https://home-assistant-gu...bee2mqtt/philips-hue-tap/ (via googlen op tab1 home assistant vind je wel meer interessante pagina's denk ik).
Lijkt me wel degelijk anders? Die oude tap was simpelweg 4 knoppen die doorgaven dat ze ingedrukt werden, zie exposes. Die tap dial heeft naast 4 knoppen een draaimechanisme en moet dus veel meer door kunnen geven dan alleen maar 'knopje 1 wordt nu ingedrukt'.
De dial is dus niet 4 simpele drukknoppen in een iets ander jasje dan de oude tap.
akatar schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:08:
[...]

Maar.. hij stelt de aanwezigheid vast door beweging te detecteren :P Dus het lijkt mij gewoon een bewegingssensor, alleen een die werkt op basis van mm-wave in plaats van pir.

Sterker nog, in sommige opzichten is hij een betere bewegingssensor dan een pir-bewegingssensor. Hij registreert namelijk ook de richting van de beweging (bv. van links naar rechts, naar de sensor toe of juist van de sensor af etc.) en hij neemt kleinere bewegingen waar.

Om een sensor die met mm-wave bewegingen registreert geen bewegingssensor te noemen vind ik een beetje gek.

[ Voor 62% gewijzigd door Gizz op 13-07-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:45
Ik had een bewegingsensor nodig voor de trapkast. De goedkoopste uitgezocht en meebesteld. Het is de WOOX R7046 geworden. Helaas wordt hij niet goed gedetecteerd in Zigbee2MQTT. Hij komt naar voren als een Tuya device, maar kan ook niet alle sensoren uitlezen en de tamper blijft staan op gesaboteerd.

Ik vraag mij af hoe het kan dat hij als verkeerd apparaat gedetcteerd wordt. Is het binnenwerk dan hetzelfde?

Bottemline: De beweging detectie zelf werkt wel dus heb hem maar opgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bedrijven zoals Woox (maar ook Moes etc.) maken vaak geen eigen producten (of maken niet alles zelf) maar gebruiken Tuya-producten waar ze hun logo op plakken.

Jij hebt er nu een te pakken die blijkbaar nog niet 100% ondersteund wordt. Dat was wel te verwachten, want de Woox R7046 bestaat nog niet in de lijst met supported devices.

Om de ondersteuning compleet te maken kun je met Support new Tuya devices aan de gang. Maar ik vond dat zelf niet erg gemakkelijk en was blij dat uiteindelijk iemand anders de support heeft toegevoegd :P

edit: blijkbaar zijn ze er in februari 2021 wel mee bezig geweest. Gek dat hij dan nu anderhalf jaar later niet in de lijst staat..

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 13-07-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
[...]

Maar.. hij stelt de aanwezigheid vast door beweging te detecteren :P Dus het lijkt mij gewoon een bewegingssensor, alleen een die werkt op basis van mm-wave in plaats van pir.

Sterker nog, in sommige opzichten is hij een betere bewegingssensor dan een pir-bewegingssensor. Hij registreert namelijk ook de richting van de beweging (bv. van links naar rechts, naar de sensor toe of juist van de sensor af etc.) en hij neemt kleinere bewegingen waar.

Om een sensor die met mm-wave bewegingen registreert geen bewegingssensor te noemen vind ik een beetje gek.
Ik denk dat je begrijpt dat de sensor de naam heeft waarvoor die bedoeld is.
De watermelder zal ook andere vloeistoffen detecteren of iets anders waardoor de weerstand <xxx is.
Het doel is watermelden, dus watermelder en krijgt niet de naam: weerstand <xxx melder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hufkes

hufkes

oltk schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:04:
[...]

Even nieuwsgierig: waarom heb je deze (nieuwe) hue gekozen en niet een draaidimmer? Zoiets als een ecodim waarin al de dimmer zit of een slimme draaidimmer ? Of gaat het je puur om de kleur?
Wat hierboven ook al gezegd werd, ik heb onlangs juist twee domme oude dimmers uit de muur gehaald en vervangen door een ingebouwde dubbele dimmer unit van moes met per "stopcontact positie" nu dubbele veerretour aan/uit knoppen die je dan weer ingedrukt moet houden om te dimmen. Op die manier 4 individueel instelbare dim groepen in eetkamer+woonkamer gecreerd.

Mijn vrouw was het daar niet mee eens "want die echte dimmer was veel fijner".. en "waarom heb je er zo'n stomme knop op gezet" en "nu moet ik steeds 4 knoppen achter elkaar indrukken"... Oftewel, de WAF daalde ineens aanzienlijk.

Nu denk ik dat ze over een paar weken helemaal nooit meer die knoppen aan de muur zal gebruiken omdat alles automatisch verloopt, maar voorlopig is daar nog de vrouwelijke aversie tegen die ik dacht te kunnen overbruggen met een mooie losse draaiknop regelaar naast de bank O-)

Hoopte dus eenvoudig 4 zones hiermee dimbaar te maken en dan bv dmv knopje 1 alles in te schakelen op een voorgedefineerde stand. Overige knopjes geven dan de psychologisch blijkbaar zeer belangrijke mogelijheid tot handmatige aanpassing.. terwijl ik nog wel de lampen uit kan laten schakelen indien niemand aanwezig en de adaptive lighting kan gebruiken voor wanneer ikzelf op de bank zit..

@Peutpeut Ik heb vorige week toevallig mijn TS011 schakelende WCD's vanuit z2m met OTA kunnen voorzien van een nieuwe firmware. Niet dat ik problemen had, maar wellicht helpt dat jou wel?

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
hufkes schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 01:12:
@Peutpeut Ik heb vorige week toevallig mijn TS011 schakelende WCD's vanuit z2m met OTA kunnen voorzien van een nieuwe firmware. Niet dat ik problemen had, maar wellicht helpt dat jou wel?
Helaas geen optie om die van OTA update te voorzien, geen enkele TuYa device vind ik daar in terug, alleen een paar Xiaomi plugs.

Wat mogelijk ook bijgedragen heeft aan de verbetering is het updaten van de stick met de meest recente firmware.

[ Voor 9% gewijzigd door Peutpeut op 14-07-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:00
Afgelopen week heeft mn internet er een tijdje uitgelegen door werkzaamheden van Ziggo en na een reboot van mijn modem heeft geen enkel zigbee2mqtt device meer een connectie.

Heb z2m, home assistant en mosquito al een keer opnieuw opgestart en weet eigenlijk niet wat er aan de hand is. Enig idee waar ik moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
HF5236 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:20:
Afgelopen week heeft mn internet er een tijdje uitgelegen door werkzaamheden van Ziggo en na een reboot van mijn modem heeft geen enkel zigbee2mqtt device meer een connectie.

Heb z2m, home assistant en mosquito al een keer opnieuw opgestart en weet eigenlijk niet wat er aan de hand is. Enig idee waar ik moet zoeken?
devices opnieuw aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Als ik via Zigbee2MQTT een Hue lamp in- of uitschakel, wijzigt de status niet in Openhab.
Is dit normaal? Ik heb wel gezien dat je kunt pollen maar dat voelt als een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:36
Ik draai al bijna 2 jaar Home Assistant met Zigbee2mqtt op een proxmox server.
(met een CC2652 usb stick).
Nu was ik even voor een kennis een Raspberry Pi met HA en zigbee2mqtt aan het instellen (nieuwe installatie) en zie dat zigbee2mqtt daar al op versie 1.26.0-1 maar mijn installatie zit nog op versie 1.18.1-1.
Updaten naar een nieuwere versie kan niet.
Is dat verschil van platform (ARM / X86 )?
Op zich zie ik geen noodzaak om te updaten ben altijd bang dat er iets niet meer werkt en heb weinig zin om alles opnieuw te moeten pairen (50+ zigbee devices).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-06 13:53
ComTech schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:18:
Ik draai al bijna 2 jaar Home Assistant met Zigbee2mqtt op een proxmox server.
(met een CC2652 usb stick).
Nu was ik even voor een kennis een Raspberry Pi met HA en zigbee2mqtt aan het instellen (nieuwe installatie) en zie dat zigbee2mqtt daar al op versie 1.26.0-1 maar mijn installatie zit nog op versie 1.18.1-1.
Updaten naar een nieuwere versie kan niet.
Is dat verschil van platform (ARM / X86 )?
Op zich zie ik geen noodzaak om te updaten ben altijd bang dat er iets niet meer werkt en heb weinig zin om alles opnieuw te moeten pairen (50+ zigbee devices).
1.18.1-1 is een oude versie die niet meer wordt onderhouden.
Er is een nieuwe repo.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/7478

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:36
musicpixel schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:40:
[...]

1.18.1-1 is een oude versie die niet meer wordt onderhouden.
Er is een nieuwe repo.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/7478
Aha dan wordt het even updaten maar wat is het makkelijkst zonder verlies van m'n devices.
De nieuwe repo kan ik niet toevoegen want die is al toegevoegd zegt hij.
De oude add-on verwijderen en dan de add-on opnieuw installeren?
Ik kan natuurlijk de zigbee2mqtt configuratie even backuppen voor de zekerheid. (snapshot van de VM kan natuurlijk ook).

edit:
Ben het maar gewoon gaan proberen maar heb nu al spijt.
Ik ben maar gestopt en een backup teruggezet maar nu wil zigbee2mqtt niet meer starten :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Zigbee2MQTT:error 2022-07-14 19:59:51: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2022-07-14 19:59:51: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2022-07-14 19:59:51: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2022-07-14 19:59:51: Error: AREQ - ZDO - stateChangeInd after 60000ms
    at Timeout._onTimeout (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/utils/waitress.js:46:35)
    at listOnTimeout (internal/timers.js:554:17)
    at processTimers (internal/timers.js:497:7)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.18.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR! 
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.18.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /root/.npm/_logs/2022-07-14T17_59_51_103Z-debug.log

iemand enig idee?

2e edit: inmiddels werkt het weer, vraag niet hoe :)
had ik maar niet ge-update |:(

Enige probleem wat ik heb is dat mijn Xiaomi light sensor geen lux waardes meer doorgeeft.
Ook na opnieuw koppelen niet, wel geeft hij netjes signaalsterkte door en batterij percentage.

[ Voor 53% gewijzigd door ComTech op 14-07-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:58
Zie hier dat er verschillende gebruikers zijn van de Devleco/ Frient brandmelders. Nu heb ik er enkele hangen en in zigbee2mqtt zijn ze toegevoegd. Krijg echter geen meldingen als ik de test-knop gebruik? Werkt dat bij jullie wel? Zou mooi zijn om toch te weten of de melder werkt :) Hij piept wel als ik de knop indruk.
Heb de 1.25.2 versie van Z2M draaien.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Met de Amazon Prime Days was de Sonoff 3.0 Dongle Plus (of hoe heet dat ding? :P) in de aanbieding en daarvoor kon ik hem niet laten liggen, als vervanging voor mijn antieke CC2531. Alleen lees ik nu wat wisselende ervaringen m.b.t. de upgrade / migratie. Het FAQ stelt dat het IEEE adres van de CC2531 over genomen moet worden naar de nieuwe coordinator, maar ik lees hier en daar ook dat het werkt zonder het IEEE adres aan te passen. Wat zijn hier dus de ervaringen daarmee? Het voornaamste voor mij is dat mijn Hue lampen blijven functioneren, omdat ik anders de scenes opnieuw moet aanmaken incl transitions. Verder heb ik alleen een aantal Xiaomi / Aqara sensoren (contact, all switch, temp & humidity sensor), maar als ik die even moet verwijderen en opnieuw toevoegen is dat minder een ramp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@RobertMe Onder aan de streep gaat het alleen of ze nog gekoppeld zijn als de de nieuwe stick start. Want zelfs als je opnieuw moet koppelen krijgen ze weer zelfde entity ID.

Maar tegenwoordig zou CC2531 naar CC2652P (Sonoff) geen re-pairing meer voor nodig zijn. Gewoon de oficiële guide volgen.

Als je nog op de default network key zat is adapter wissel natuurlijk wel HET moment om die wel random te maken. Dan moet je alles wel repairen maar zou dus geen invloed mogen hebben op HA.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 18-07-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-06 13:44
pc_slopert schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:05:
Zie hier dat er verschillende gebruikers zijn van de Devleco/ Frient brandmelders. Nu heb ik er enkele hangen en in zigbee2mqtt zijn ze toegevoegd. Krijg echter geen meldingen als ik de test-knop gebruik? Werkt dat bij jullie wel? Zou mooi zijn om toch te weten of de melder werkt :) Hij piept wel als ik de knop indruk.
Heb de 1.25.2 versie van Z2M draaien.
Zat tijd geleden ook met dat "probleem" dat geen probleem bleek te zijn. Met die knop test je de werking van het toestel zelf maar wordt er geen melding gestuurd.

Dan maar het enigste voordeel van nog altijd sigaretten roken gebruikt ;) En toen kwam er wel een melding binnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:00:
@RobertMe Onder aan de streep gaat het alleen of ze nog gekoppeld zijn als de de nieuwe stick start. Want zelfs als je opnieuw moet koppelen krijgen ze weer zelfde entity ID.

Maar tegenwoordig zou CC2531 naar CC2652P (Sonoff) geen re-pairing meer voor nodig zijn. Gewoon de oficiële guide volgen.

Als je nog op de default network key zat is adapter wissel natuurlijk wel HET moment om die wel random te maken. Dan moet je alles wel repairen maar zou dus geen invloed mogen hebben op HA.
V.w.b. het HA verhaal maak ik me niet zo druk. Maar ik heb dus scenes in de lampen "geprogrammeerd". En met een reset van de lampen kan ik dan natuurlijk weer opnieuw beginnen. Vooral omdat dat neer kwam op via MQTT de juiste JSON payloads sturen zit ik daar niet echt op te wachten. (Wel goed moment om het te scripten :p).

Wel goed punt v.w.b. de netwerk key. Zou ik dan even moeten nakijken, maar denk dat die niet default is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:58
Kenhas schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:21:
[...]

Zat tijd geleden ook met dat "probleem" dat geen probleem bleek te zijn. Met die knop test je de werking van het toestel zelf maar wordt er geen melding gestuurd.

Dan maar het enigste voordeel van nog altijd sigaretten roken gebruikt ;) En toen kwam er wel een melding binnen
Bedankt. Dan is het geen probleem :) Maar toch gek dat er een functie in zit die dan niet gebruikt wordt. Ga eens een aansteker of zo er onder houden. Heb deze juist gekocht als "Hitte" melder en niet als rook melder. Omdat ze in een werkplaats hangen en de gewone rookmelder daar niet zo geschikt voor is. Hoop deze wel..

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:45:
Met de Amazon Prime Days was de Sonoff 3.0 Dongle Plus (of hoe heet dat ding? :P) in de aanbieding en daarvoor kon ik hem niet laten liggen, als vervanging voor mijn antieke CC2531. Alleen lees ik nu wat wisselende ervaringen m.b.t. de upgrade / migratie. Het FAQ stelt dat het IEEE adres van de CC2531 over genomen moet worden naar de nieuwe coordinator, maar ik lees hier en daar ook dat het werkt zonder het IEEE adres aan te passen. Wat zijn hier dus de ervaringen daarmee? Het voornaamste voor mij is dat mijn Hue lampen blijven functioneren, omdat ik anders de scenes opnieuw moet aanmaken incl transitions. Verder heb ik alleen een aantal Xiaomi / Aqara sensoren (contact, all switch, temp & humidity sensor), maar als ik die even moet verwijderen en opnieuw toevoegen is dat minder een ramp.
Ik ben net vorige week overgestapt van de CC2531 naar de Sonoff dongle. Ik heb inderdaad (gewoon) de guide gevolgd en het IEEE adres van coördinator overgenomen, daarna omgeplugd en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
bartbh schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:13:
[...]
Ik ben net vorige week overgestapt van de CC2531 naar de Sonoff dongle. Ik heb inderdaad (gewoon) de guide gevolgd en het IEEE adres van coördinator overgenomen, daarna omgeplugd en klaar.
Mijn vraag was eigenlijk of het ook kan zonder het IEEE adres aan te passen. Lees ook wat ervaringen dat dat goed gaat, en kijkende naar het FAQ lijkt het ook voornamelijk te zijn voor specifieke devices die aan het IEEE adres van de coördinator binden i.p.v. daar flexibel in te zijn.
Het aanpassen van het IEEE adres voelt voor mij in ieder geval wat hackish. Elk apparaat zou gewoon af fabriek een uniek adres moeten hebben. Het adres aanpassen zodat ik ineens twee sticks heb met hetzelfde adres (dat dus niet mag) vind ik dus nogal ~ meh ~. En dan zou ik waarschijnlijk dat van de CC2531 ook wel weer kunnen aanpassen, en evt "omdraaien" (van de Sonoff naar de CC2531), maarja, ik vind het niet echt mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
Tja, dan zul je moeten repairen denk ik. Want als je het IEEE adres als uniek wilt blijven gebruiken en de devices zich daaraan binden, dan zul je dus moeten repairen bij een nieuwe dongle met een uniek IEEE adres. Anders heeft het unieke karakter van het IEEE adres geen waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@RobertMe Als je IEEE adres aanpassen hack-ish vind dat zou je het niet netjes hard binden op IEEE adres van hetzelfde niveau moeten vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
koksie schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:01:
Tja, dan zul je moeten repairen denk ik. Want als je het IEEE adres als uniek wilt blijven gebruiken en de devices zich daaraan binden, dan zul je dus moeten repairen bij een nieuwe dongle met een uniek IEEE adres. Anders heeft het unieke karakter van het IEEE adres geen waarde.
Punt is dus, zoals @Septillion ook aangeeft, dat het binden aan een IEEE adres niet correct is. In principe zou het overzetten van het IEEE adres dus niet nodig hoeven te zijn, behalve voor apparaten met een quirkish implementatie.

Maar ik denk dat ik maar eens moet gaan opsnorren hoe de scenes te maken, zodat ik dat bij de hand heb, en dan een dezer dagen swappen "op hoop van zegen".

Maar stiekem had ik natuurlijk gehoopt dat iemand voor, op zijn minst de Hue lampen, kon bevestigen dat deze dat gedrag niet vertonen en netjes aan de nieuwe coördinator binden. Het Xiaomi / Aqara spul heeft toch geen state / instellingen dus die repairen is puur het pair proces doorlopen. De Hue lampen zou ik daarna dus weer in de group moeten hangen en de scenes er in opslaan. En zonder dat te doen heb ik geen werkende verlichting. Het gemis van de Xiaomi / Aqara buttons kan ik nog wel via HA opvangen en daar "op het knopje drukken" zolang ze niet opnieuw gepaired zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:55

Vos

AFCA

Ik ben net bezig met Zigbee2mqtt op Home assistant en heb een Aqara temperature sensor gekoppeld. Nu wil ik graag af van de 2 cijfers achter de komma.

Heb in Zigbee2mqtt de temperature_precision aangepast bij het apparaat maar dat verandert niets.

Nu lees ik ook wat over een configuration.yaml. Moet je daar in aanpassen? Waar vind ik die file?

Ik draai Home assistant op een Synology.

Edit: na een aantal uur(?) geven ze nu de temperatuur door met één cijfer achter de komma.

[ Voor 10% gewijzigd door Vos op 25-07-2022 05:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 14:19
Tip: Het slimme bewaterings systeem ligt sinds dit weekend weer in de lidl winkels. Heb er bijna een jaar op gewacht dus maar gelijk 3 gekocht. En ze zijn nog maar 10 ipv 35 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cM1ePnVCdkjB27iMs1Re2PVN4FU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2wXIiJBP1aJGNi484Av8bv4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Exact schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:40:
[...]

Ik heb vorig jaar een hele partijen gekocht en ze werken met zigbee2mqtt (en waarschijnlijk ook gewoon met home-assistant)
Binnenwerk van de Gira Scenic zijn van EnOcean.
Werkt de Senic switch ook met andere lampen? Of werkt het enkel op Philips Hue lampen?

Kom dit net tegen:
To use a Green Power device in your Zigbee network you need a "translator". Currently only a Philips Hue device can serve as a translator.
Your Zigbee Green Power device has to always be in range of a Philips Hue device
Dat suggereert dat er dus wel Hue binnen bereik moet zijn. Maar is dat in je hele netwerk of of heel dichtbij...

[ Voor 32% gewijzigd door Vos op 25-07-2022 05:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
KvNwPPr schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:34:
Tip: Het slimme bewaterings systeem ligt sinds dit weekend weer in de lidl winkels. Heb er bijna een jaar op gewacht dus maar gelijk 3 gekocht. En ze zijn nog maar 10 ipv 35 euro.

[Afbeelding]
Deze?
NL: 30 EUR, BT (Zigbee onduidelijk online te zien)
BE: 25 EUR, BT (Zigbee onduidelijk online te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ik krijg de volgende melding als ik lamp (lqi 132) weer wil uitschakelen, iemand een idee wat het kan zijn? Soms na 10min ofzo werkt het ineens weer. Betreft een Lidl TS0505A lamp.

Gebruik een Sonoff zigbee 3.0 usb dongle op een Synology NAS.
Publish 'set' 'state' to 'Lamp rgb tussenstuk' failed: 'Error: Command 0x0c4314fffe8691c9/1 genOnOff.on({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC no ack' (233))'

[ Voor 7% gewijzigd door Vos op 26-07-2022 03:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Laatst online: 22:24
moozzuzz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 03:38:
[...]

Deze?
NL: 30 EUR, BT (Zigbee onduidelijk online te zien)
BE: 25 EUR, BT (Zigbee onduidelijk online te zien)
https://www.lidl.nl/p/par...bee-smart-home/p100325201

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Vos schreef op maandag 25 juli 2022 @ 05:22:
[...]

Werkt de Senic switch ook met andere lampen? Of werkt het enkel op Philips Hue lampen?

Kom dit net tegen:

[...]

Dat suggereert dat er dus wel Hue binnen bereik moet zijn. Maar is dat in je hele netwerk of of heel dichtbij...
Als ik goed begrijp in bereik van de Senic switch aangezien deze verbinding maakt met de Hue lamp die weer als vertaler werkt.
Helaas online uitverkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Vos schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 03:42:
Ik krijg de volgende melding als ik lamp (lqi 132) weer wil uitschakelen, iemand een idee wat het kan zijn? Soms na 10min ofzo werkt het ineens weer. Betreft een Lidl TS0505A lamp.

Gebruik een Sonoff zigbee 3.0 usb dongle op een Synology NAS.

[...]
MAC no ack = device uit het netwerk en reageert niet binnen de ingestelde timeout.
Meestal toch slecht netwerk/bereik.

LQI is geen harde uitganspunt, ik heb devices met LQI van 10 die probleemloos werken terwijl er ook tussen zitten met 100+ die soms niet werken zoals het hoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-06 13:53
Vos schreef op maandag 25 juli 2022 @ 05:22:
[...]

Inderdaad Hue lampen, ik weet geen andere lampen die het ook kunnen.
Ik heb wel getest met een Conbee II stick (en alle Hue lampen eruit gedraaid) en dat werkte ook, maar dan gaat afstand mogelijk een rol spelen.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Jazsie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:03:
[...]

MAC no ack = device uit het netwerk en reageert niet binnen de ingestelde timeout.
Meestal toch slecht netwerk/bereik.

LQI is geen harde uitganspunt, ik heb devices met LQI van 10 die probleemloos werken terwijl er ook tussen zitten met 100+ die soms niet werken zoals het hoort...
OK thanks, ga ik mij daar op richten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-06 17:20
Helaas uitverkocht,iemand idee waar ik ze nog kan vinden?
plaatselijke lidl shop niet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Laatst online: 22:24
simonj schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Gezien ze aangeven dat hij ook beschikbaar is in de filialen, bel ze is om te vragen waar hij nog op voorraad is? Eventueel heeft het soms ook nog zin om de winkelmanager te vragen of hij ze kan bestellen. Via het online contactformulier kan je ook een verzoek doen, maar ik geef direct contact meer kans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-06 17:59
simonj schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Heb ze in zwolle zien liggen.. heb even staan twijfelen maar eigenlijk heb ik ze niet nodig, dus ze liggen er misschien nog wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-06 08:04
Ik heb sindskort een probleem met mijn zigbee2mqtt. Vaak werkt het goed, maar soms en ik kan er niet achterkomen waarom dan zit er een vertraging in en vaak daardoor ook een timeout, soms haalt hij het dan nog net binnen de 10s.

Hardware: RPi 3 met HASS geinstalleerd op een USB stick met een Sonoff Zigbee 3 stick.
Dit is wat ik dan in de log files kan vinden:
code:
1
2
3
4
5
debug 2022-07-28 15:02:10Publishing 'set' 'state' to 'TVLamp'
debug 2022-07-28 15:02:11Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/BuitenlampGarage/set' with data '{"state":"ON"}'
error 2022-07-28 15:02:33Publish 'set' 'state' to 'TVLamp' failed: 'Error: Command 0x60a423fffef82ff1/1 genOnOff.off({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 46321 - 1 - 128 - 6 - 11 after 10000ms)'
debug 2022-07-28 15:02:33Error: Command 0x60a423fffef82ff1/1 genOnOff.off({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 46321 - 1 - 128 - 6 - 11 after 10000ms) at Timeout._onTimeout (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/utils/waitress.ts:64:35) at listOnTimeout (node:internal/timers:559:17) at processTimers (node:internal/timers:502:7)
info 2022-07-28 15:02:33MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"Publish 'set' 'state' to 'TVLamp' failed: 'Error: Command 0x60a423fffef82ff1/1 genOnOff.off({}, {\"sendWhen\":\"immediate\",\"timeout\":10000,\"disableResponse\":false,\"disableRecovery\":false,\"disableDefaultResponse\":false,\"direction\":0,\"srcEndpoint\":null,\"reservedBits\":0,\"manufacturerCode\":null,\"transactionSequenceNumber\":null,\"writeUndiv\":false}) failed (Timeout - 46321 - 1 - 128 - 6 - 11 after 10000ms)'","meta":{"friendly_name":"TVLamp"},"type":"zigbee_publish_error"}'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAlzdbmHPYgL2wDhF6iZTfv9v-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XSesg9Mdt4LnU3eydYuxvKat.png?f=fotoalbum_large

Verder is er niet veel druk verkeer in het zigbee2mqtt/ topic, in totaal heb ik 13 devices gekoppeld, waarvan het meeste IKEA lampen / stekkers; een paar schakelaars en 2 Tuya stekkers met powermeter.

Heeft er iemand er een idee waar het aan ligt of wat ik zou kunnen proberen?

Dit is echt puur een Z2M vraag => verplaatst

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 28-07-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05 23:06
Ik zie in de afbeelding 2 devices staan die niet lekker gekoppeld zijn.
Het kan zijn dat deze voor de vertraging zorgen. ik zou zeggen gooi deze er eens uit

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-06 08:04
labmuisfrl schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:31:
Ik zie in de afbeelding 2 devices staan die niet lekker gekoppeld zijn.
Het kan zijn dat deze voor de vertraging zorgen. ik zou zeggen gooi deze er eens uit

[Afbeelding]
Ik heb die twee devices verwijderd en de twee die los hingen ook even een message laten sturen. Daarmee wordt het dit. Ik kan niet zeggen dat het probleem nu minder is. Nog andere ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdoLwsia5WIwdXnp-OrcWJPBCHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UjNQ5SZX0K0mPCElcO4QEUVF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05 23:06
de buitenlamp schuur zit ook nog beroerd gekoppeld. wellicht kan je die nog eens opnieuw laten koppelen zodat hij een beter pad kiest. voor de rest ziet het er niet zo gek uit

[ Voor 26% gewijzigd door labmuisfrl op 28-07-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeerT
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 20:18
Dames en heren, hopelijk kan iemand mij hier het antwoord op geven.

Kan ik via een philips Hue lamp (gu10) ook een device connecten (pairen)?

De situatie is als volgt. Ik heb een Xiaomi Aqare Wireless Mini Switch gekocht. Deze wil ik buiten gebruiken om mijn Hue lampen aan/uit te zetten. Dit heb ik al allemaal gekoppeld via Home Assistant. Wanneer ik binnen ben werkt de knop ook precies zoals verwacht (dicht bij device met HA en zigbee usb).

Wanneer ik buiten ben doet deze het niet (reageert niet). Maar volgens mij zouden de Hue lampen ook als extender van het Zigbee netwerk moeten werken toch? Dus ik begrijp niet waarom de knop het buiten niet doet en binnen wel.

Op advies heb ik hem al weer verwijderd en buiten proberen te pairen maar dan vindt hij hem niet om te “interviewen”.

Kan iemand mij hier mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31
Weet niet of dit helemaal het juiste topic is maar ik vermoed dat ik hier de meeste kans maak :)

Ben op zoek naar ZigBee rookmelders. Ik zag dat Xiaomi melders heeft voor een leuke prijs en ze worden gemaakt (in samenwerking met) door Honeywel. Is dit een betrouwbaar ding? Of kan ik beter verder kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Flappie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:59:
Weet niet of dit helemaal het juiste topic is maar ik vermoed dat ik hier de meeste kans maak :)

Ben op zoek naar ZigBee rookmelders. Ik zag dat Xiaomi melders heeft voor een leuke prijs en ze worden gemaakt (in samenwerking met) door Honeywel. Is dit een betrouwbaar ding? Of kan ik beter verder kijken?
In dit topic is vaak een ander langs gekomen, Friend, die ook onder een andere naam verkocht worden (de...?). Deze zijn in ieder geval NEN gecertificeerd. Of de Xiaomis dat ook zijn durf ik niet te zeggen. Ik zou er in ieder geval dus op letten dat je er eentje koopt die ook gecertificeerd is voor onze markt, en niet gaan voor de goedkoopste van een Chinees merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:56

Je hebt ze bij de Hornbach voor 29,95 p/s, nagenoeg gelijk aan de Heiman’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb zelf 1 Zigbee KlikAanKlikUit (KaKu)ZSDR-850 rookmelder gekocht bij BOL (was 2 weken geleden 28 euro) om eens te testen naast mijn Lupus Electronics rookmelders V2 met een "eigen 868MHz freq.). Van een review is het nog niet gekomen in deze vakantietijd. Deze KaKu melder voldoet aan aan de NEN 2555/(N)EN14604. Dit houdt dus in dat die zelfstandig werkt en getest kan worden en ALLEEN lokaal kan worden uitgezet en ook lokaal/zelfstandig aangeeft (geluidje evt. LEDlichtje voor x dgn) dat de batterij bijna leeg is. De modellen die er het zelfde uitzien, zijn allemaal rebranded HEIMAN modellen.
De KaKu melders kunnen niet onderling gekoppeld worden volgens mij. Dus in feite krijg ik "low battery" en een "grote alarm melding" op mijn Hub, die doorgaat naar mijn smartphone en waar ik scenes aan kan koppelen (op mijn Lupus XT2-plus Hub) die ook weer andere zaken kan activeren (sirene, licht etc.).
KaKu meldt netjes dat hun systemen niet geschikt zijn voor Life-support. Dus gelukkig is de norm dat al die dingen zelfstandig dat wel moeten doen. het zelf-test knopje op de KaKu melder doet de test lokaal maar geeft ook een melding richting mijn Hub, dus ik kan goed testen of alle zaken van mijn Hub (zoals hierboven vermeld) goed werken. Er zijn ook melders die met het zelf-test knopje alleen lokaal de melder testen en niets doorgeven aan je Hub, Bij die moet je een speciale "rookgas" spuitbus (bijv van Abus) kopen om je Hub etc. te testen, niet echt handig.

Mijn vrouw vindt de KaKu een mooi klein melder-tje t.o.v. de veel groter Lupus V2.
Nadeel is dat deze KaKu iedere 60 sec. even het rode ledlampje laat oplichten ten teken van ik ben "live en werk" en dit is NIET uit te zetten (dit is geen verplichte Norm, zoals velen wel beweren). De meeste Melders in NL hebben dit "lichtje aan iedere x sec" en je kan het als erg vervelend ervaren in de slaapkamer.

Ik ben van plan een algemeen artikel te schrijven over Rookmelders en het draadloze Alarm. Ik ben er nog niet aan toegekomen. Het jammere van de NEN normen is dat ze volgens mij er niet uitgekomen zijn welk draadloos signaal je zou moeten gebruiken. Dus heb je melders met Wifi, Zigbee, Z-wave, "eigen 433Mhz protocol" en "eigen 868MHz protocol.". Een gemiste kans.
Melders die onderling gekoppeld kunnen worden (dat wordt sterk aangeraden) zouden dit ook weer zelfstandig moeten doen via het draadloze signaal. Dus de Melder die rook signaleert is gekoppeld aan alle andere melders en stuurt hen een draadloos signaal. Daar mag ook geen Hub aan te pas komen is volgens mij de norm.
Alle door de zorgverzekeraars geleverde Melders (is voor Doven en Slechthorende) werken met een "eigen 868MHz freq.) en een ster-netwerk, geen mesh-netwerk.
Voor alle professionele zorg apparatuur is wel vast gesteld een 868MHz frequentie te gebruiken en ze zijn volgens mij allemaal Ster-netwerk.
De "betere" Rookmelders (Fire-angel, EI etc.) hebben voor de melders losse draadloze signaal modules met hun eigen batterij (dat is wel verplicht bij Bedrade Melders met een draadloos gedeelte voor de koppeling met andere melders). Omdat ze de bui al zien hangen. Straks wordt de 868Mhz toch verplicht voor het onderling melder activeren.
Kortom een probleem voor Hubje die niet werken met een 868Mhz ster-netwerk. Want ze gaan niet 868Mhz en bijvoorbeeld Zigbee in een melder stoppen voor de consument. De betere Alarm-systemen gebruiken wel "eigen 886Mhz met ster-netwerk" en hebben ook rookmelders. Elro heeft wel een setje met een K1-plug/Hub (wordt straks de K2) die geheel met 868MHz werkt, Ik weet niet of dat koppelt aan jouw Hubje.

Het is ook jammer dat bijvoorbeeld Google Nest wel onderling koppeling realiseert met WiFi terwijl de betrouwbaarheid erg slecht kan zijn ook vanwege de Mesh-netwerken. maar ze voldoen aan de norm want die is niet gespecificeerd (voor uitzetten gebruiken ze korte afstand "is lokaal" : BLuetooth).
Met onderling koppelen via Zigbee heb ik geen ervaring, maar daar speelt hetzelfde probleem.

Ben benieuwd wat voor Zigbee melder je gaat nemen. Vooral of je "onderling" koppelen neemt.
Ik ben zelf tevreden met mijn Lupus melders (868MHz) omdat ze zo'n goed bereik hebben in mij 4 hoog betonnen casco woning , zonder versterking van het signaal van de Hub. Op de 4de verdieping hangt er 1 boven mijn Zonnepaneel omvormers en die heeft een prima bereik met de 868MHz!
Zie ook mijn artikel over alle draadloze signalen voor kritische toepassingen (bijlage 02) voor Alarm/smarthome: Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

Oeps nog een toevoeging aan dit lange verhaal:
Zigbee Melders met alleen batterij voeding zullen hoogst waarschijnlijk niet onderling koppelen. Omdat dit een soort default is voor batterij gevoede (end) devices bij Zigbee (geen norm). Dus de 220v melder met een apart gedeelte voor draadloos (ik zie ze alleen met aparte batterij gevoed) zullen dan ook wel niet onderling koppelen als de module Zigbee is met eigen batterij voeding ???? Je moet toch een router functie er in hebben om zelfstandig andere melder van een alarm signaal te voorzien (Mischien ZZL onder Zigbee??). Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft

[ Voor 14% gewijzigd door Antonio di op 01-08-2022 23:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rembock
RobertMe schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

In dit topic is vaak een ander langs gekomen, Friend, die ook onder een andere naam verkocht worden (de...?).
Develco SMSZB-120
Deze zijn in ieder geval NEN gecertificeerd. Of de Xiaomis dat ook zijn durf ik niet te zeggen.
Nee. De Xiaomi JTYJ-GD-01LM/BW heeft niet eens een CE-keurmerk, een vereiste om aan de NEN-EN 14604 norm te voldoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Rembock schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:31:
[...]

Develco SMSZB-120

[...]

Nee. De Xiaomi JTYJ-GD-01LM/BW heeft niet eens een CE-keurmerk, een vereiste om aan de NEN-EN 14604 norm te voldoen :)
Mooie review van je Melder.
vr1) geeft deze melder ook(of niet) "iedere x sec. een licht ledje AAN signaal" als teken van leven/werken?
vr2) als je op het testknopje van de melder drukt, gaat er dan ook een alarm-signaaltje naar jouw Hub?
Alvast bedankt voor de antwoorden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
Thanks! :)
vr1) geeft deze melder ook(of niet) "iedere x sec. een licht ledje AAN signaal" als teken van leven/werken?
Ja, elke 45 seconden. Overigens een heel bescheiden flits, er zitten 3 kleine rode ledjes in een ring verwerkt
vr2) als je op het testknopje van de melder drukt, gaat er dan ook een alarm-signaaltje naar jouw Hub?
Alvast bedankt voor de antwoorden ;)
Ja, via Zigbee wordt bij elke test een bericht verstuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ik wil graag in onze keuken spotjes (gu-10) slim aansturen. Deze spotjes moeten kunnen dimmen en ik wil de temperatuur kunnen regelen. Dus het moeten dan slimme lampen zijn.

Nu heb ik een Zigbee Ecobright dimmer gekocht, maar die werkt dus niet lekker met slimme lampen.

Iemand een goede oplossing? Ik zat te kijken naar een Shelly dimmer 2 of een Robb smart dimmer en dan bedienen met een pulsschakelaar. Zou dat beter werken met slimme lampen?

Of misschien een draadloze Robb draaiknop of draadloze 2 knops schakelaar? Er is geen neutraal draad aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:33

Mars Warrior

Earth, the final frontier

@vos, je moet een dimmer hebben die Zigbee praat tegen je slimme lampen, niet een dimmer die de spanning/stroom regelt. Die zijn voor domme lampen bedoeld!

Die draaidimmer van Rob zou kunnen werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Mars Warrior op 02-08-2022 09:01 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.