Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 68 Laatste
Acties:
  • 479.983 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 21:56

DaRoot

Some say...

Kodess schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:15:
Ik gebruik zelf de Idinio in een wisselschakeling (https://www.bol.com/nl/nl...e-homey/9300000020518850/)

Is toch weer goedkoper dan de ecobright

Wordt herkend als de idinio voetdimmer maar goed, hij doet het perfect.
Mijn cheap led lampen van de praxis werken ermee, soms flikkeren ze maar dat is volgens mij bij elke dimmer (had ze eerst op een zwave dimmer, daar was het iets erger) aangezien dat komt door de communicatie over het net.

De specificaties: https://www.shada.nl/products/8307/zigbee-2-wire-universal-rotary-dimmer
Bevalt die dimmer goed? Heb zelf 1 Ecodim 07 in gebruik, die overigens perfect werkt. Zit nog aan 1 of 2 extra zigbee dimmers te denken, en inderdaad net wat goedkoper dan de ecodim. Heb je in de wissel-schakeling gewoon een standaard licht knop aan de andere kant? Ik zie namelijk veel dat zo'n wissel schakeling alleen met een pulsschakelaar werkt.. en dat zoek ik niet..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

OcGuru

Giulietta Qv

Ik wil binnenkort overschakelen van een pi 4 naar een intel nuc icm met ha.

Is het gewoon een kwestie van de backup terug zetten op de nuc en gaan met die banaan of is het wat ingewikkelder?

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
OcGuru schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:31:
Ik wil binnenkort overschakelen van een pi 4 naar een intel nuc icm met ha.

Is het gewoon een kwestie van de backup terug zetten op de nuc en gaan met die banaan of is het wat ingewikkelder?
In de basis is het zo simpel inderdaad. Het grootste struikelblok kan de herkenning van je Zigbee stick zijn afhankelijk van hoe je HA op de Nuc installeert. Supervised, proxmox of andere virtualisatie of een HA image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

OcGuru

Giulietta Qv

synoniem schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:02:
[...]

In de basis is het zo simpel inderdaad. Het grootste struikelblok kan de herkenning van je Zigbee stick zijn afhankelijk van hoe je HA op de Nuc installeert. Supervised, proxmox of andere virtualisatie of een HA image.
HA os draait in een VM onder proxmox.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:54
DaRoot schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:13:
[...]

Bevalt die dimmer goed? Heb zelf 1 Ecodim 07 in gebruik, die overigens perfect werkt. Zit nog aan 1 of 2 extra zigbee dimmers te denken, en inderdaad net wat goedkoper dan de ecodim. Heb je in de wissel-schakeling gewoon een standaard licht knop aan de andere kant? Ik zie namelijk veel dat zo'n wissel schakeling alleen met een pulsschakelaar werkt.. en dat zoek ik niet..
ja hij flikkert wel op bepaalde tijden in de avond (netsignalen), maar dat heb ik met elke led dimmer gehad. Deze vangt het zelfs wat beter op dan mijn vorige.
Het is met een pulsschakelaar ja, ik heb mijn standaard schakelaar vervangen. Ik weet niet of het ook kan met een momentschakelaar.
Mijn vorige dimmer kon wel met een normale schakelaar, maar dat was zwave, als je die wilt hebben ik heb hem nog :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
OcGuru schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:48:
[...]

HA os draait in een VM onder proxmox.
Als je de zigbeestick toegekend hebt aan de VM zou het geen probleem moeten zijn. Of in het ergste geval moet je de device naam van de zigbeestick wijzigen na het terugzetten van de backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik heb via Z2M een hue switch https://www.zigbee2mqtt.io/devices/929002398602.html gebonden aan een hue enrave xl https://www.zigbee2mqtt.i...html#philips-915005997001. Aan/uit en helderheid werken, maar kleur temperatuur wisselen (de onderste knop) werkt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWwD88CqLfb0NSxPEJUFINghm20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQEGIFShV0cCJVeT0rxt3ZVX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie in de logs dat er een bericht wordt gestuurt naar de lamp wanneer ik op de knop druk.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/HueRemote_Keuken', payload '{"action":"off_press","battery":90,"linkquality":255,"update":{"state":"available"},"update_available":true}'
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/HueRemote_Keuken', payload '{"action":"","battery":90,"linkquality":255,"update":{"state":"available"},"update_available":true}'
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/HueRemote_Keuken/action', payload 'off_press'
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/HueRemote_Keuken', payload '{"action":"off_press_release","battery":90,"linkquality":255,"update":{"state":"available"},"update_available":true}'
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/HueRemote_Keuken', payload '{"action":"","battery":90,"linkquality":255,"update":{"state":"available"},"update_available":true}'
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/HueRemote_Keuken/action', payload 'off_press_release'
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Lamp_Keuken', payload '{"brightness":71,"color_mode":"color_temp","color_temp":400,"color_temp_startup":400,"linkquality":255,"state":"ON","update":{"state":"idle"},"update_available":false}'

Enig idee wat ik hier aan kan doen?

[ Voor 86% gewijzigd door Meessen op 22-04-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48
Mijn CC2652RB geeft wat problemen dus ik wil de firmware update, nu zie ik 2 versies een COORDINATOR en een ROUTER versie, voor de zekerheid ik moet de COORDINATOR versie hebben toch?

[ Voor 19% gewijzigd door robbinonline op 23-04-2022 12:26 ]

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:34

Septillion

Ook wel reptillon, reptielen expert
@robbinonline Als het je coördinator (dus de stick is die aan Zigbee2MQTT hangt) is, dan ja.

Een router is een device wat alleen deelneemt aan een netwerk om het bereik te verbeteren/vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-09 23:10
Ik heb 2x een Aqara Lumi SSM-U01 switch in gebruik. De switch werkt op zich goed het koppelen verliep zonder problemen. Nu krijg ik het alleen niet voor elkaar op de 'power monitor' functie werkend te krijgen. Als ik via Zigbee2Mqtt naar 'toont' ga wordt er achter power en energy 'NuLL' weergegegen.

Ik heb al geprobeerd de switch opnieuw te pairen helaas zonder resultaat, ook het update van Z2M (1.25.0) heeft geen invloed.

Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door bandy op 24-04-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
  • Laatst online: 13:13
musicpixel schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:12:
[...]

Je hebt een heleboel vragen, maar eerst even een paar puntjes:

* Shelly's zijn WiFi, dus die helpen niet mee voor de stabiliteit van je Zigbee mesh netwerk. Niet dat je ze niet kunt gebruiken, maar wel om rekening mee te houden.
* Je heb zo te zien Gira systeem 55 schakelmateriaal (er is een glanzende en een matte), check dus of je de juiste afdekkingen hebt/kunt krijgen voor bij je dimmers/schakelaars.
* Als je een niet-slimme lamp/armatuur hebt dan kun je die slim maken door 1. een slimme lamp er in te doen, 2. een slimme module bij de lamp te plaatsen of 3. een slimme module bij de schakelaar te plaatsen. De slimme module of lamp moet altijd onder spanning staan anders werkt het niet (vandaar waarschijnlijk die opmerking om een extra draad te trekken).

Ik zie dat je de ecodim dimmers bent tegengekomen. Daar heb ik er ook een paar van (de enkele, niet de dubbele). Dit zijn eigenlijk traditionele dimmers, maar met als extra mogelijkheid dat je ze ook met zigbee kunt besturen. Dit betekent wel dat er voor elke dimmerknop een zwarte schakeldraad moet zijn die naar een lamp loopt. In jouw geval heb je dus vanaf die dimmer 2 schakeldraden nodig, eentje naar elke lamp (1 en 2). De vraag is of die 2e draad er is, zo niet, dan zul je die moeten trekken.
De dimmers gedragen zich binnen Zigbee als dimbare lamp.
Voordeel van de ecodim dimmers is dat ze ook te bedienen zijn als je Home Assistant niet werkt/coordinator stuk gaat, wat voor bepaalde lampen wel belangrijk is om rekening mee te houden.

Ga je voor de route om lamp 1 & 2 slim te maken door een module te gebruiken bij de schakelaar, dan geldt ook hier dat je een schakeldraad per lamp nodig hebt. Ook heb je voldoende ruimte nodig achter de schakelaar(s).

Je kunt ook beide lampen (1,2) slim maken door een module bij de lamp onder te brengen, bijvoorbeeld in een rozet van een lamp, maar dat is afhankelijk van het armatuur. Je krijgt dan wel dat je schakelaars moet toepassen die niet een schakeldraad schakelen, maar die altijd draadloos via HA moeten gaan lopen. Als je wilt kunnen dimmen, zul je hier dus rekening mee moeten houden, zowel qua modules, als qua schakelaars.

Veel modules die je achter een schakelaar plaatst gaan uit van pulsdrukkers (veert terug als je deze indrukt) ipv wipschakelaars (blijft zichtbaar in een aan of uit stand staan). Meeste mensen hebben volgens mij wipschakelaars en deze vervangen kan wel eens niet zo kosteneffectief zijn.

Verder zijn er nog de Senic Gira FoH schakelaars welke op kinetische energie werken met Zigbee Green Power. Werken met Zigbee2Mqtt, maar hebben wel een ander device nodig om de Green Power signalen te verwerken. Voor zover ik weet zijn dat alleen de Hue lampen en de Conbee II stick/coordinator. Deze kun je in een afdekraam plaatsen, maar ook ergens anders op de muur (inbouwdiepte 0), of gewoon los ergens neerleggen als afstandbediening. In jouw geval misschien aan de zijkant van je keukeneiland. Ik heb er hier een paar, en ze werken goed.

Zelf gebruik ik o.a. een ecodim dimmer om de plafondspots slim te maken, en daarnaast zit een Senic schakelaar waarmee ik verschillende scenes kan instellen (waar de ecodim/plafondspots onderdeel van zijn). De dimmerknop gebruik ik eigenlijk nooit, maar is handig als handmatige backup.

Dat is misschien ook iets waar je over na kunt denken: scenes.
Ik kan me voorstellen dat je tijdens het koken volop licht in de keuken wilt, maar tijdens het eten dit wilt dimmen en juist de lamp boven de tafel hoger wilt. Meestal zijn dit dezelfde instellingen voor helderheid etc, en die kun je al scene programmeren in HA. Met 1 druk op de knop (niet de ecodim dimmerknop, dat kan niet) kun je dan wisselen tussen scenes.

Wat groepen betreft: je hebt volgens mij HA groepen en Zigbee groepen. De laatste werkt natuurlijk alleen met Zigbee, niet met Shelly's. HA groepen heb ik nooit gebruikt, dus kan ik weinig over vertellen.

In het kort:

Je oplossing hangt af van of je in aansluitdoos F een schakeldraad hebt voor elk van de lampen 1 en 2.
Zo niet, dan kun je:
a. Een extra schakeldraad trekken (heeft mijns inziens de voorkeur)
b. Modules bij elke lamp (1 en 2) proberen te plaatsen

Alternatief: Mocht je lamp 1 of 2 op een nette manier kunnen voorzien van een stekker, dan zou je deze naar een wandcontactdoos kunnen leiden waar je een stekkerdimmer in doet. Dan omzeil je het trekken van een extra schakeldraad en kun je geen ecodim dimmer gebruiken, maar het kan wel makkelijker zijn om aan te leggen.

Lamp 3 is simpel als je eruit bent wat je met lamp 1 en 2 doet. Je zou voor lamp 3 bijv zo'n Ecodim dimmer kunnen gebruiken.

Ik weet niet wat er allemaal nog in dat 5-voudige afdekraam zit, maar je zou nog kunnen kijken of je 2 schakelaars kunt combineren in 1 door een schakelaar met dubbele wip te gebruiken (mv en th?). Dan heb je een extra positie voor dimmers/schakelaars.
Enorm bedankt voor dit uitgebreide antwoord! Heel erg informatief, helpt mij zeker.

Voor mij is de mooiste oplossing dan een extra schakeldraad trekken, om een duo dimmer te kunnen plaatsen. En bij het andere lichtpunt een enkele zigbee dimmer. Helaas ben ik totaal niet handig, dus zal een electricien moeten inschakelen. Ook geen idee over er voldoende ruimte in de kabelbuis is om extra te trekken. Vermoed van wel, bij een nieuwbouw woning uit 2019. Nogmaals dank!!!

Edit: Ben overigens bekend met de functionaliteit van HA, waaronder scènes. Inderdaad erg handig en ga ik zeker gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:20
ziconl schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:30:
[...]

Enorm bedankt voor dit uitgebreide antwoord! Heel erg informatief, helpt mij zeker.

Voor mij is de mooiste oplossing dan een extra schakeldraad trekken, om een duo dimmer te kunnen plaatsen. En bij het andere lichtpunt een enkele zigbee dimmer. Helaas ben ik totaal niet handig, dus zal een electricien moeten inschakelen. Ook geen idee over er voldoende ruimte in de kabelbuis is om extra te trekken. Vermoed van wel, bij een nieuwbouw woning uit 2019. Nogmaals dank!!!

Edit: Ben overigens bekend met de functionaliteit van HA, waaronder scènes. Inderdaad erg handig en ga ik zeker gebruiken.
Graag gedaan ;)

Er is een maximaal aantal draden van een bepaalde dikte (1.5mm2 en/of 2.5mm2) die door een buis MOGEN (dus niet kunnen). Ik weet even niet meer precies hoeveel dat er waren, maar er is verschil tussen een 5/8 (dunnere) en een 3/4 (dikkere) buis. Is dus niet zozeer afhankelijk van de leeftijd van de woning maar gewoon van de toegepaste buis. 5/8 is de meest gangbare.
Ik denk dat je op internet wel kunt vinden hoe dat zit.

Draden trekken is niet heel moeilijk (ik heb mijn hele huis zelf gedaan), maar kan me voorstellen dat je het liever laat doen.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-08 13:07
Hi Medetweakers,

ik wil onze domme plafondlampen slim maken door er een zigbee switch tussen te zetten. Ik heb een sonoff zbmini switch gekocht om te testen maar ik kom er achter dat deze geen "poweron" instelling heeft waarmee deze de laatste status (on\off) weer oppakt. Zijn er zigbee devices die dit wel hebben?

Ik kan wel slimme lampen kopen maar vrouwlief wilde filament\retro lampen hebben en daar is niet veel keuze in en is best wel duur moet ik zeggen.

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 15:37
@oyay ikea heeft een zigbee filament lamp van 8 of 10euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Megalomania schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:25:
@oyay ikea heeft een zigbee filament lamp van 8 of 10euro?
Die zijn niet vel genoeg helaas.
Iets rond de 400Lumen E27, E14 en verschillende vormen moet ik hebben :-(

De eettafel lamp heeft 4 lampen nodig. Rond, kogel, staaf en kaars achtig geloof ik. De lampen zijn wel in "dom" varaiant te kopen hier en daar maar met zigbee is het aanbod best wel beperkt merk ik.
Vandaar dat ik dacht aan domme lampen met een slimme switch er tussen. Maar ik heb nog geen slimme zigbee switch gevonden waarvan het power-on gedrag ook slim is.

Nu heb ik de situatie dat als stroom ff wegvalt gaan de lampen uit en niet meer aan als stroom weer terug is. Het apparaat zelf gaat wel aan maar hij zet de verlichting niet aan. Niet echt slim dus :/

Thx iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-09 15:39
oyay schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:44:
[...]

De eettafel lamp heeft 4 lampen nodig. Rond, kogel, staaf en kaars achtig geloof ik. De lampen zijn wel in "dom" varaiant te kopen hier en daar maar met zigbee is het aanbod best wel beperkt merk ik.
Vandaar dat ik dacht aan domme lampen met een slimme switch er tussen. Maar ik heb nog geen slimme zigbee switch gevonden waarvan het power-on gedrag ook slim is.

Nu heb ik de situatie dat als stroom ff wegvalt gaan de lampen uit en niet meer aan als stroom weer terug is. Het apparaat zelf gaat wel aan maar hij zet de verlichting niet aan. Niet echt slim dus :/

Thx iig!
Het kan misschien veel simpeler maar je kan eventueel met een input boolean werken, VerlichtingAan (of zoiets) die de status van de lamp volgt. Lamp aan, boolean on. Zigbee2MQTT ziet de "availability" van een device. Als de status dan gaat van "offline naar online", dan kan je de lamp schakelen naargelang de status van die boolean.
Is het eerste wat in me opkomt dus misschien dat iemand een beter idee heeft.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-09 21:23

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

Thx iig!
Osram heeft wel mooie. Ik heb ze laatst via Ibood gekocht.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Mimiix schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:01:
[...]

Osram heeft wel mooie. Ik heb ze laatst via Ibood gekocht.
Bedoel je dan zigbee lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

oyay schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:07:
[...]

Bedoel je dan zigbee lampen?
Ja.

https://www.robbshop.nl/o...mp-globe-goud-e27-homekit

Deze waren dat. Ik heb ook deze:
https://www.robbshop.nl/o...p-edison-goud-e27-homekit

Ze hadden ze bij Ibood (volgens mij) voor 50 euro per 4.

Ff in de gaten houden dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:27

Antonio di

a mi me dijeron que si

oyay schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:28:
Hi Medetweakers,

ik wil onze domme plafondlampen slim maken door er een zigbee switch tussen te zetten. Ik heb een sonoff zbmini switch gekocht om te testen maar ik kom er achter dat deze geen "poweron" instelling heeft waarmee deze de laatste status (on\off) weer oppakt. Zijn er zigbee devices die dit wel hebben?

Ik kan wel slimme lampen kopen maar vrouwlief wilde filament\retro lampen hebben en daar is niet veel keuze in en is best wel duur moet ik zeggen.
Aanbieding Lidl:
https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100315416

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Mimiix schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:18:
[...]

Ja.

https://www.robbshop.nl/o...mp-globe-goud-e27-homekit

Deze waren dat. Ik heb ook deze:
https://www.robbshop.nl/o...p-edison-goud-e27-homekit

Ze hadden ze bij Ibood (volgens mij) voor 50 euro per 4.

Ff in de gaten houden dus!
Best prijzig, €50+ voor 1 lamp :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:54
oyay schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:39:
[...]

Best prijzig, €50+ voor 1 lamp :/
En lelijk! Ik heb deze Zigbee lampen :)

https://www.leddirect.nl/...-5-5w-1800k-6500k-dimbaar

Zou een foto moeten maken, komt ie beter tot zijn recht :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jazsie op 26-04-2022 15:56 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Jazsie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:54:
[...]

Deze zijn qua prijs wel beter. Maar nog steeds veel geld voor een lamp :/

I moet rond de 10 lampen hebben. Wordt een duur geintje zo :D Ga toch maar verder zoeken naar switches met een slimme power-on functie. Als deze er zijn :/

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
oyay schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:04:
[...]

I moet rond de 10 lampen hebben. Wordt een duur geintje zo :D Ga toch maar verder zoeken naar switches met een slimme power-on functie. Als deze er zijn :/

Thx
Smart lampen zijn duur... en vind die nog wel mee vallen.

Maar deze lossen het probleem niet op wat jij wilt... deze blijven na stroom uitval ook gewoon netjes uit :).

[ Voor 17% gewijzigd door Jazsie op 26-04-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

oyay schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:04:
[...]

Thx
Oh ja; Niet te vergeten mijn review van de OSRAM Zigbee (smartlampen) Lamp. waarin een groot hoofdstuk gaat over 'hoe DOM" smart lampen zijn. Ik zou ook verder zoeken naar een switch met een slimme power-on functie:
Zie:
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Zie review voor look-alike/do-alike voor hierboven genoemde Zigbee dimmer:
Samotech Zigbee & Draaiknop dimmer review door Antonio di

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
[...]

Thx iig!
Ik kan het niet helemaal uit je vraagstelling halen, maar je schakelt die Sonoff switch toch niet steeds uit he... ;) En dan bedoel ik dus stroom eraf. Bij mij valt de stroom namelijk bijna nooit weg... neemt niet weg dat het een fijne functionaliteit is om te hebben, maar echt een ramp is het ook niet als er geen power-on setting op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
musicpixel schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:34:
[...]

Ik kan het niet helemaal uit je vraagstelling halen, maar je schakelt die Sonoff switch toch niet steeds uit he... ;) En dan bedoel ik dus stroom eraf. Bij mij valt de stroom namelijk bijna nooit weg... neemt niet weg dat het een fijne functionaliteit is om te hebben, maar echt een ramp is het ook niet als er geen power-on setting op zit.
Ja, wel dus. Zet hem voor mijn lampen in tegen het plafond aan. Als ik dus met de schakelaar mijn lampen uit zet en weer aan gaat de sonoff wel aan maar de lamp niet. Normaal gedrag natuurlijk |:(

Ik dacht even verkeerd. Maar nu snap ik hem weer. Ik moet continu stroom hebben op sonoff (kabel achter de schakelaar verbinden) en de schakelaar slim maken ala hue wall switch\ chinese switch achtige dingen.

Bedankt om mee te denken allemaal. Ik denk dat ik voor domme lampen ga met slimme switchesen sonoffs!

Scheelt een boel geld, zijn in veel formaten en sterktes beschikbaar en dimmen doen we niet met de plafond verlichting.

[ Voor 4% gewijzigd door oyay op 26-04-2022 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
oyay schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:42:
[...]

Ja, wel dus. Zet hem voor mijn lampen in tegen het plafond aan. Als ik dus met de schakelaar mijn lampen uit zet en weer aan gaat de sonoff wel aan maar de lamp niet. Normaal gedrag natuurlijk |:(
Daar was ik al bang voor ;)
Ik dacht even verkeerd. Maar nu snap ik hem weer. Ik moet continu stroom hebben op sonoff (kabel achter de schakelaar verbinden) en de schakelaar slim maken ala hue wall switch\ chinese switch achtige dingen.
Gelukkig heb je het licht gezien ;)
Denk ook even na over de situatie dat je Home Assistant/Zigbee eruit ligt. Kun je dan nog het licht bedienen?

Als ik even heel snel naar die Sonoff ZBMini kijk, dan zie ik dat je er ook een schakelaar op kunt aansluiten. Eigenlijk wat je nu ook hebt. Alleen moet je er OOK nog een draad op aansluiten zodat de Sonoff altijd stroom heeft. Ik zou verder moeten lezen om het precies uit te vogelen, maar check even de documentatie zou ik zeggen. Ik denk dat je de Sonoff switch zowel achter de schakelaar, als bij de lamp kunt aansluiten, mits je de juiste draden daar beschikbaar hebt. Ik lees net dat je op S1/S2 geen stroomvoerende/neutrale draad mag aansluiten. Een schakelaar een verbinding (zonder stroom) laten maken tussen S1 en S2 zorgt volgens mij dat er geschakeld wordt. Als ik de handleiding goed begrijp tenminste ;)
Bedankt om mee te denken allemaal. Ik denk dat ik voor domme lampen ga met slimme switchesen sonoffs!

Scheelt een boel geld, zijn in veel formaten en sterktes beschikbaar en dimmen doen we niet met de plafond verlichting.
Die Sonoffs zijn inderdaad goedkoop. Al moet ik zeggen dat dimmen toch wel erg fijn is...
Domme lampen lijken me in jouw geval de goedkoopste oplossing met de meeste keus in hoe de lampen er uit zien.

[ Voor 7% gewijzigd door musicpixel op 26-04-2022 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
Deze video geeft wel een goede uitleg:
YouTube: Sonoff Zigbee Mini: turning regular switches smart with Zigbee

Je moet wel even heel goed kijken of je overal (bij de bestaande schakelaar en bij de lamp) de juiste draden beschikbaar hebt.

EDIT:
Ook hier nog info:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1989704

[ Voor 14% gewijzigd door musicpixel op 26-04-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
oyay schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:42:
[...]

Goed dat je het door hebt zoals @musicpixel zegt.

Naast dat is het ieder keer uitschakelen van een -powered- Zigbee apparaat niet goed voor je netwerk.
Je mesh netwerk veranderd constant echter door het "uitvallen" moet je mesh netwerk ieder keer aangepast worden, iets wat helaas in de praktijk niet altijd lekker gaat en voor vreemde problemen kan zorgen. Met name wanneer je niet veel Zigbee apparaten hebt.

Persoonlijk zou ik de schakelaars vervangen door een Zigbee dimmer oid, dim functie is erg fijn en je "domme" lampen zijn slim indien je niet de lampen zelf wilt vervangen voor zigbee lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Jazsie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:54:
[...]

Smaken verschillen. Hier staan ze top in de lamp.

Je moet ze ook gewoon bij ibood in de aanbieding vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Ik het geprobeerd met z2m de hue party mode na te bootsen maar hierbij krijg ik de ene na de andere time-out. Waar kan een hue hub dat wel een sturen en z2m niet? Ik gebruik een Slaesh's CC2652RB stick maar wat is er anders in de hardware van de hue hub dat deze geen time-outs geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:33
robbinonline schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:36:
Ik het geprobeerd met z2m de hue party mode na te bootsen maar hierbij krijg ik de ene na de andere time-out. Waar kan een hue hub dat wel een sturen en z2m niet? Ik gebruik een Slaesh's CC2652RB stick maar wat is er anders in de hardware van de hue hub dat deze geen time-outs geeft?
Ik meen eens begrepen te hebben dat Hue een extra API heeft voor het entertainment verhaal. Dus echt een complete uitbreiding op het standaard Zigbee protocol puur voor het entertainment verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:01:
[...]

Ik meen eens begrepen te hebben dat Hue een extra API heeft voor het entertainment verhaal. Dus echt een complete uitbreiding op het standaard Zigbee protocol puur voor het entertainment verhaal.
Dit is correct. Zie : https://github.com/dresde...82#issuecomment-599130593

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Duidelijk verhaal! Dan (helaas) toch maar een bridge ernaast.

[ Voor 54% gewijzigd door robbinonline op 28-04-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:34
Hmmm, ik heb net 3 extra TS011F (Tuya plugs) ontvangen, deze worden echter herkend door Z2M als "TS011F", de huidige die ik in gebruik heb worden herkend als "TS011F_plug_1".

De afbeelding klopt niet en Fabrikant wordt aangeduid als "Niet ondersteund" / _TZ3000_cehuw1lw.
Via MQTT wordt enkel de availability getoond, geen power gegevens.

Iemand een idee?

code:
1
{"id":90,"type":"Router","ieeeAddr":"0xa4c1385fbc2bad8b","nwkAddr":13222,"manufId":4417,"manufName":"_TZ3000_cehuw1lw","powerSource":"Mains (single phase)","modelId":"TS011F","epList":[1,242],"endpoints":{"1":{"profId":260,"epId":1,"devId":266,"inClusterList":[3,4,5,6,1794,2820,57345,57344,0],"outClusterList":[25,10],"clusters":{"genBasic":{"attributes":{"stackVersion":0,"dateCode":"","zclVersion":3}},"seMetering":{"attributes":{"currentSummDelivered":[0,4]}},"genOnOff":{"attributes":{"20480":1,"32768":0,"onOff":1,"onTime":0,"offWaitTime":0,"tuyaBacklightMode":1,"moesStartUpOnOff":0}},"manuSpecificTuya_3":{"attributes":{"53248":1,"53249":0,"53250":2763076,"53251":121,"53252":10912,"53253":1302,"53264":0,"switchType":0}}},"binds":[],"configuredReportings":[],"meta":{}},"242":{"profId":41440,"epId":242,"devId":97,"inClusterList":[],"outClusterList":[33],"clusters":{},"binds":[],"configuredReportings":[],"meta":{}}},"appVersion":74,"stackVersion":0,"hwVersion":1,"dateCode":"","zclVersion":3,"interviewCompleted":true,"meta":{},"lastSeen":1651349049030,"defaultSendRequestWhen":"immediate"}

[ Voor 62% gewijzigd door BlackShadow op 30-04-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Hoe betrouwbaar is/vinden jullie de 'Beschikbaar' kolom? Soms zie ik daar een lamp als 'Offline' gemarkeerd, maar in de Kaart-weergave wordt ie gewoon als Online getoond inclusief verbinding(en) en route(s).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHlovhdahwwuXrUt9h4LOuImJe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UfEwYudUnUQLs3X1C91YDops.png?f=fotoalbum_large

Soms zie ik ook, wanneer ik de interface van Z2M geopend heb, rode meldingen over time-outs bij 'reads', moet je die nog serieus nemen? Heb namelijk niet het idee dat ik een zwakke mesh heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDyJfqZNT6goBBfhB3nvhRAJbbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9BYc3iBdyB4FFrxXR1VHf7o7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door JBS op 30-04-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
BlackShadow schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:23:
Hmmm, ik heb net 3 extra TS011F (Tuya plugs) ontvangen, deze worden echter herkend door Z2M als "TS011F", de huidige die ik in gebruik heb worden herkend als "TS011F_plug_1".

De afbeelding klopt niet en Fabrikant wordt aangeduid als "Niet ondersteund" / _TZ3000_cehuw1lw.
Via MQTT wordt enkel de availability getoond, geen power gegevens.

Iemand een idee?

code:
1
{"id":90,"type":"Router","ieeeAddr":"0xa4c1385fbc2bad8b","nwkAddr":13222,"manufId":4417,"manufName":"_TZ3000_cehuw1lw","powerSource":"Mains (single phase)","modelId":"TS011F","epList":[1,242],"endpoints":{"1":{"profId":260,"epId":1,"devId":266,"inClusterList":[3,4,5,6,1794,2820,57345,57344,0],"outClusterList":[25,10],"clusters":{"genBasic":{"attributes":{"stackVersion":0,"dateCode":"","zclVersion":3}},"seMetering":{"attributes":{"currentSummDelivered":[0,4]}},"genOnOff":{"attributes":{"20480":1,"32768":0,"onOff":1,"onTime":0,"offWaitTime":0,"tuyaBacklightMode":1,"moesStartUpOnOff":0}},"manuSpecificTuya_3":{"attributes":{"53248":1,"53249":0,"53250":2763076,"53251":121,"53252":10912,"53253":1302,"53264":0,"switchType":0}}},"binds":[],"configuredReportings":[],"meta":{}},"242":{"profId":41440,"epId":242,"devId":97,"inClusterList":[],"outClusterList":[33],"clusters":{},"binds":[],"configuredReportings":[],"meta":{}}},"appVersion":74,"stackVersion":0,"hwVersion":1,"dateCode":"","zclVersion":3,"interviewCompleted":true,"meta":{},"lastSeen":1651349049030,"defaultSendRequestWhen":"immediate"}
Issue voor aangemaakt: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/12324

Bijkomende vraag, wat is jullie ervaring met de DEV branch? Is deze stabiel genoeg voor alledaags?
Of bij voorkeur wachten tot de update in de stable verschijnt?
+ kan je eenvoudig heen en weer switchen tussen DEV en STABLE? Ik draai Z2M in docker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
martin2005 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:33:
[...]

Heb je hier inmiddels een oplossing voor gevonden. Zelfde probleem hier (met de Blitzwolf switch sockets). Google en andere forums helpen nauwelijks....
geen oplssing gevonden wordt er moedeloos van :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-09 10:21
BlackShadow schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Issue voor aangemaakt: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/12324

Bijkomende vraag, wat is jullie ervaring met de DEV branch? Is deze stabiel genoeg voor alledaags?
Of bij voorkeur wachten tot de update in de stable verschijnt?
+ kan je eenvoudig heen en weer switchen tussen DEV en STABLE? Ik draai Z2M in docker.
Ik draai eigenlijk altijd dev, zonder problemen, maar dat kan natuurlijk anders zijn als je net een device hebt waar ze misschien iets verkeerds aan gewijzigd hebben.
Schakelen is vrij makkelijk, je kunt je configuratie blijven gebruiken maar je moet hem vóór een upgrade even backuppen en later terugzetten. Ik volg het "Linux" verhaal hier:
https://www.zigbee2mqtt.i...switch-to-dev-branch.html
Voor Docker weet ik het niet precies, volgens mij kun je dan het beste de config op een externe shared directory zetten oid

[ Voor 7% gewijzigd door Step5 op 03-05-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Nog iemand hier problemen met Tuya plugs die zichzelf op "off" zetten om onverklaarbare reden?
Ze doen het niet allemaal, slechts enkelen....

Edit:
Ik ben niet alleen.... https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/11648

[ Voor 22% gewijzigd door BlackShadow op 07-05-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:01
Ik draai Z2MQTT in combinatie met Mosquitto op Docker. Zien jullie naast veiligheid nog andere redenen om Mosquitto te updaten zo nu en dan? Volgens mij hebben we qua functionaliteit al alles voor Z2MQTT toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-03 22:36
Hoe is jullie ervaring met de Sonoff SNZB-03 in combinatie met Z2M?
Werken deze net zo goed als met name de Aqara motion sensors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

jantje888 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:59:
Ding schijnt false positives te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 11:05

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

banaliteit schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:17:
Zien jullie naast veiligheid nog andere redenen om Mosquitto te updaten zo nu en dan?
Bugfixes? Er staan op dit moment 547 issues open.

Overigens is het updaten van Mosquitto ook niet iets waar je erg vaak mee aan de slag moet/kunt, de laatste release dateert van november vorig jaar.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATY77
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:02
Mimiix schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:41:
[...]

Ding schijnt false positives te geven.
Ik heb hier een aantal SNZB-03 in gebruik in combinatie met Z2M. Mij valt op dat de SNZB-03 die onder de carport hangt vrijwel iedere nacht (willekeurig tussen 01:00 en 06:00) een false positive geeft. Er hangt daar ook een camera die 24/7 opneemt, daarop is niets te zien wat dit zou kunnen verklaren. De SNZB-03 die binnen hangen hebben nog nooit een false positive gegeven.
Heb de SNZB-03 onder de carport als eens omgewisseld met een andere, maar dat maakt vreemd genoeg geen verschil.

[ Voor 9% gewijzigd door ATY77 op 13-05-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ATY77 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:07:
[...]

Ik heb hier een aantal SNZB-03 in gebruik in combinatie met Z2M. Mij valt op dat de SNZB-03 die onder de carport hangt vrijwel iedere nacht (willekeurig tussen 01:00 en 06:00) een false positive geeft. Er hangt daar ook een camera die 24/7 opneemt, daarop is niets te zien wat dit zou kunnen verklaren. De SNZB-03 die binnen hangen hebben nog nooit een false positive gegeven.
Heb de SNZB-03 onder de carport als eens omgewisseld met een andere, maar dat maakt vreemd genoeg geen verschil.
Sommige hebben het, andere niet. Je zou ze eens kunnen wisselen om een defect uit te sluiten. Voor mij in iedergeval een reden om er bij weg te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATY77
Mimiix schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Sommige hebben het, andere niet. Je zou ze eens kunnen wisselen om een defect uit te sluiten. Voor mij in iedergeval een reden om er bij weg te blijven.
Zoals ik in mijn laatste zin aangaf heb ik hem al eens gewisseld, maar lost het probleem niet op. Enige wat ik nog kan bedenken is dat het te maken heeft met temperatuurwisseling, in huis is de temperatuur constanter dan buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
jantje888 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:59:
Niet zo goed. Die van mij verliest regelmatig de verbinding. jobr in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"
Met Aqara heb ik dat nog nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ben ook op zoek naar een uitbreiding van m'n (voor nu allemaal Aqara) motion sensors, maar de SNZB-03 bevalt dus zo te lezen niet al te best.

Zijn er betere ervaringen met die van de LIDL? https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100306594

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

JBS schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:10:
Ben ook op zoek naar een uitbreiding van m'n (voor nu allemaal Aqara) motion sensors, maar de SNZB-03 bevalt dus zo te lezen niet al te best.

Zijn er betere ervaringen met die van de LIDL? https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100306594
Bereik (zichthoek) en zeker het koppelen van de "originele" van Lidl viel me tegen. Geen idee of dat met het nieuwere model beter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel

Had die van de Lidl gekocht om te proberen, maar kreeg hem niet gekoppeld. Na een paar keer proberen opgegeven en teruggebracht.

Van de Aqara motion sensor komt/is er een nieuwe versie, met o.a. instelbare/kortere timeout, zigbee 3.0.
https://www.aqara.com/en/product/motion-sensor-p1

Geen idee wat er met de oude versie gaat gebeuren, maar de nieuwe schijnt wel (een stuk) duurder te zijn.
De oude voldoet bij mij prima, al is de hoek wat klein en de timeout wat lang, dus heb deze niet op alle plekken toegepast. Ik heb alleen Aqara en Hue motion sensors.

Waar ik nog wel naar op zoek ben is een goede buitensensor die niet de hoofdprijs kost (zoals de Hue).

[ Voor 7% gewijzigd door musicpixel op 16-05-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
musicpixel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:38:
De oude voldoet bij mij prima, al is de hoek wat klein en de timeout wat lang, dus heb deze niet op alle plekken toegepast.
For what it's worth. Met wat solderen kun je deze permanent op 5 seconden "instellen". Heb dat zelf overigens (ook) niet gedaan. Maar wat ik er van begrepen heb zit er een stukje logica in de chip dat die "vers uit de doos" (/als die niet gepaired is / als er net een nieuwe batterij in zit, weet het exacte scenario niet) een timeout heeft van 5 seconden, en met solderen kun je deze dus permanent "activeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09 16:37
Ik heb de woox R7060 aangeschaft om de kraan te regelen via Home assistant.
In Home assistant gebruik ik Sonoff_Zigbee_3.0 als zigbee stick.

Ik heb het pairen op true staan, maar als ik probeer te pairen dan gebeurt er niks in home asisstant. Log blijft ook leeg.

Iemand een idee wat ik fout doe?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Driek heb je deze checklist doorlopen?

Verder een paar andere dingen die je kunt checken:
  • Heb je de laatste versie van Z2M draaien?
  • Heeft je stick de laatste firmware?
  • Probeer je hem op de juiste wijze te pairen?
Hold the red off button pressed for 5 seconds (until the blue LED blinks).
Daarnaast..
als ik probeer te pairen dan gebeurt er niks in home asisstant. Log blijft ook leeg.
Er moet ook niks gebeuren in HA, er moet iets gebeuren in Z2M :) En je moet voor foutmeldingen ook in de logs van Z2M kijken, niet van HA.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 18-05-2022 12:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
jobr schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:51:
[...]

Niet zo goed. Die van mij verliest regelmatig de verbinding. jobr in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"
Huh, nou dat heb ik dus totaal niet. Bij mij is het precies andersom.

Heb mijn 18 stuks Aqara de deur uit gedaan en vervangen door de SNZB-03, geen moment spijt van.

Enige voordeel van de Aqara was dat je met de hw mod een korte timeout van 5 seconden kon instellen wat handig is op plaatsen waar je maar kort komt zoals de berging.

Heb je alleen weinig aan als ze om x tijd de verbinding kwijt raken :D.

SNZB-03 werkt dus voor mij wel top (lees hier boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Gizz schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:16:
@Driek heb je deze checklist doorlopen?

Verder een paar andere dingen die je kunt checken:
  • Heb je de laatste versie van Z2M draaien?
  • Heeft je stick de laatste firmware?
  • Probeer je hem op de juiste wijze te pairen?
[...]

Daarnaast..

[...]

Er moet ook niks gebeuren in HA, er moet iets gebeuren in Z2M :) En je moet voor foutmeldingen ook in de logs van Z2M kijken, niet van HA.
laatste versie Z2M > yes
stick frimware > 2 maanden oud, maar moet ik nakijken
Pairen > ja zoals bij de uitleg staat.

Ik zal even kijken of naar de logging, en de firmware

logging kijk ik uiteraard in z2m :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09 10:35
Vraagje, zelf draai ik zigbee2mqtt in een Docker container en wil weer eens updaten. Nou las ik de onderstaande note in de release notes. Als Docker gebruiker met als os Raspbian Buster is dit toch helemaal niet van toepassing voor mij?

Important for users running Raspbian Buster: due to #11804, libseccomp2 is required which needs to be installed manually. If you do not do this the container will crash on startup. See the docs on how to do this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:54
rorie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:41:
Vraagje, zelf draai ik zigbee2mqtt in een Docker container en wil weer eens updaten. Nou las ik de onderstaande note in de release notes. Als Docker gebruiker met als os Raspbian Buster is dit toch helemaal niet van toepassing voor mij?

Important for users running Raspbian Buster: due to #11804, libseccomp2 is required which needs to be installed manually. If you do not do this the container will crash on startup. See the docs on how to do this.
correct

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09 10:35
Jazsie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:41:
[...]

Huh, nou dat heb ik dus totaal niet. Bij mij is het precies andersom.

Heb mijn 18 stuks Aqara de deur uit gedaan en vervangen door de SNZB-03, geen moment spijt van.

Enige voordeel van de Aqara was dat je met de hw mod een korte timeout van 5 seconden kon instellen wat handig is op plaatsen waar je maar kort komt zoals de berging.

Heb je alleen weinig aan als ze om x tijd de verbinding kwijt raken :D.

[...]

SNZB-03 werkt dus voor mij wel top (lees hier boven).
Hier gebruik ik uitsluitend Aqara bewegings sensoren, werken perfect en zijn lekker klein. Geen mod nodig omdat ik alleen de trigger gebruik wanneer er beweging gedetecteerd is gebruik. Daarna start ik mijn eigen timer (minimaal 70 seconden), als er in de tussentijd niet opnieuw beweging gedetecteerd is schakel ik de lamp uit.

[ Voor 7% gewijzigd door rorie op 19-05-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Driek schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:21:
[...]

laatste versie Z2M > yes
stick frimware > 2 maanden oud, maar moet ik nakijken
Pairen > ja zoals bij de uitleg staat.

Ik zal even kijken of naar de logging, en de firmware

logging kijk ik uiteraard in z2m :)
inmiddels een stukje verder, ik heb de dongle aan een verlengkabel hangen, maar voor pairen was het toch nog teveel ruis. Nu op een andere plek proberen en dat werkte.

De logging zegt
Zigbee2MQTT:warn 2022-05-19 10:39:03: Device '0x50325ffffe362431' with Zigbee model 'TS0101' and manufacturer name '_TZ3210_eymunffl' is NOT supported, please follow https://www.zigbee2mqtt.i..._support_new_devices.html

Dus we gaan even kijken wat we moeten updaten om hem werkend te krijgen.

Ergens wel raar dat hij hem niet kent, want hij staat als supported. Mochten jullie ideen hebben dan hoor ik ze graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Driek op 19-05-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Driek schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:41:
[...]

inmiddels een stukje verder, ik heb de dongle aan een verlengkabel hangen, maar voor pairen was het toch nog teveel ruis. Nu op een andere plek proberen en dat werkte.

De logging zegt
Zigbee2MQTT:warn 2022-05-19 10:39:03: Device '0x50325ffffe362431' with Zigbee model 'TS0101' and manufacturer name '_TZ3210_eymunffl' is NOT supported, please follow https://www.zigbee2mqtt.i..._support_new_devices.html

Dus we gaan even kijken wat we moeten updaten om hem werkend te krijgen.

Ergens wel raar dat hij hem niet kent, want hij staat als supported. Mochten jullie ideen hebben dan hoor ik ze graag.
Zo'n melding heb ik ook eens gehad (bij een ander device). Weet het niet meer zeker wat toen de oplossing was, maar je zou het device kunnen verwijderen uit Z2M, batterij even uit het device halen en weer terug doen, en dan opnieuw proberen.

Check ook of je de juiste Z2M hebt, er is ook een oude die niet meer geupdate wordt:
https://community.home-as...-to-newest-release/354993

Laatste Z2M versie is 1.25.1-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
rorie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Hier gebruik ik uitsluitend Aqara bewegings sensoren, werken perfect en zijn lekker klein. Geen mod nodig omdat ik alleen de trigger gebruik wanneer er beweging gedetecteerd is gebruik. Daarna start ik mijn eigen timer (minimaal 70 seconden), als er in de tussentijd niet opnieuw beweging gedetecteerd is schakel ik de lamp uit.
Dat kan, heb de Aqara's aangeschaft omdat een vriend deze ook probleemloos heeft draaien.

Helaas vielen er bij mij toch om de x tijd eentje weg.

Achja, gelukkig hebben we keus genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
musicpixel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Zo'n melding heb ik ook eens gehad (bij een ander device). Weet het niet meer zeker wat toen de oplossing was, maar je zou het device kunnen verwijderen uit Z2M, batterij even uit het device halen en weer terug doen, en dan opnieuw proberen.

Check ook of je de juiste Z2M hebt, er is ook een oude die niet meer geupdate wordt:
https://community.home-as...-to-newest-release/354993

Laatste Z2M versie is 1.25.1-1
thnks.

zo te zien zit ik op 1.18.1-1
bijzonder dat er geen update klaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 07:43
De git server is veranderd. Als je naar de nieuwe gaat wijzen krijg je de nieuwe versie.
Driek schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:57:
[...]

thnks.

zo te zien zit ik op 1.18.1-1
bijzonder dat er geen update klaar staat.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Btje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:07:
De git server is veranderd. Als je naar de nieuwe gaat wijzen krijg je de nieuwe versie.

[...]
ik zie het ja, moet ik alles opnieuw instellen?
ik ga eens even kijken wat ik allemaal moet doen.

dat was nog best simpel, installeren, settings overnemen, en gaan.
En voila, daar was de watermeter

bedankt

[ Voor 15% gewijzigd door Driek op 19-05-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Laatst online: 06-09 23:10
Ik heb vanmorgen mijn Sonoff 3.0 coordinator van nieuwere firmware voorzien( update naar 20220209) Dit is probleemloos verlopen. Vervolgens kwam ik erachter dat er ook een nieuwere versie voor Zigbee2Mqtt(edge) was, ik had 1.25.0 en vervolgens heb ik de update naar 1.25.1 doorgevoerd. .

Nu krijg ik bij het openen van Zigbee2Mqtt een '502 bad gateway' als ik vervolgens in de log ga kijken staat er de melding Failed to to call /addons/7ad98f9c_zigbee2mqtt_edge/stats - Container addon_7ad98f9c_zigbee2mqtt_edge is not running

Terwijl de Addon wel is gestart?

Het updaten heb ik uitgevoerd door, wissen addon --herstart home assistant---installeren addon--- usb port opnieuw toewijzen---herstart home assistant.

Het vreemde is dat een back-up terug zetten van home assistant geen oplossing bied, ook nu krijg ik een 502 error en worden al mijn devices niet herkend.

Logbook van Zigbee2Mqtt geeft de volgende meldingen:

Zigbee2MQTT:error 2022-05-22 13:13:58: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2022-05-22 13:13:58: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2022-05-22 13:13:58: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2022-05-22 13:13:58: Error: Coordinator failed to start, probably the panID is already in use, try a different panID or channel
at /app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/startZnp.js:172:23
at Generator.throw (<anonymous>)
at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/startZnp.js:25:65)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.18.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR!
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.18.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR! /root/.npm/_logs/2022-05-22T11_13_58_737Z-debug.log

Heb inmiddels alle handelingen opnieuw gedaan wat vervolgens een nieuwe 'error'geeft...
Zigbee2MQTT:error 2022-05-22 14:55:33: Error: Cannot restore backup, backup is for 'undefined', current is 'zStack'

Ik ben niet heel erg thuis hierin, leer dingen door ze gewoon te doen .. alleen loop ik nu vast!
Heeft iemand een tip voor mij of kan mij hiermee op weg helpen... google geeft ook geen duidelijke stap/oplossing

[ Voor 58% gewijzigd door bandy op 22-05-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATY77
jobr schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:51:
[...]

Ik had daar ook last van toen ik nog de 'Sonoff Zigbee Bridge' gebruikte, ook sensoren waarvan de batterijen om de paar weken leeg waren. Nu gebruik ik al enige tijd de 'Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus' en mijn Zigbee netwerk is super stabiel. Totaal geen last meer van uitvallende sensoren of batterijen die snel leeg raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 15:02
Vraagje, niet perse voor dit topic, maar wellicht weten jullie een truc.

Ik draai Zigbee2MQTT op een Raspberry Pi 4 onder Docker. Dat werkt prima. Maar ik ben lekker aan het sleutelen geweest en nu draaien al mijn Home Automation services onder Docker. Domoticz, Zigbee2MQTT, Mosquitto, Pihole en Homebridge. Nog steeds geen problemen hier, dit werkt allemaal perfect.

Maar, ik heb nu nergens meer een knopje om de Pi te herstarten! Toen de software nog niet onder Docker draaide kon ik dit doen vanuit Pihole of Domoticz, maar aangezien alles nu in Docker draait kun je (logischerwijs) vanuit een container niet meer de host herstarten of afsluiten.

Weet iemand een manier om dit toch te kunnen doen vanaf een webinterface? Want om nu telkens weer met Putty aan te loggen en een commando te geven... En het liefst zonder weer extra software te installeren, want dat wilde ik juist onder Docker hebben...

Ik beheer de docker containers vanuit Portainer, maar ook dat draait... in Docker. Dus ook geen reboot knopje daar, tenminste, ik heb het niet kunnen vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door PhilipsFan op 23-05-2022 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Iemand ervaring met Hue color lampen die niet gepaired / reageren icm Zigbee2MQTT?

Ik heb een lange tijd 2 Hue Color lampen gedraaid zonder problemen. Na een update reageerden ze niet meer. Ik heb van alles geprobeerd: reset met Hue dimmer switch, force delete en pair, opnieuw gepaired. Het rare is dat de lampen het wel doen met de Hue bridge.

Anders verkoop ik de lampen en de Hue bridge. Die heb ik toch niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Update van? Z2M? Je usb-stick? De lampen zelf? :)

Zit je bij alle drie op de laatste versies, waar de meeste bugs (hopelijk) zijn geplet?
reageerden ze niet meer.
Ze zijn wel zichtbaar in Z2M maar je kunt ze niet bedienen?
Ze bestaan nog wel in Z2M maar ze hebben geen verbinding meer met de mesh? Oftewel, de LQI staat op N/A en in de map van je mesh hebben ze geen verbinding met andere nodes.
Ze zijn in het geheel niet meer zichtbaar in Z2M?
Ik heb van alles geprobeerd: reset met Hue dimmer switch, force delete en pair, opnieuw gepaired.
Het pairen lukt dus wel, alleen daarna kun je ze niet bedienen?
Het rare is dat de lampen het wel doen met de Hue bridge.
Heb je dit allemaal geprobeerd terwijl de Hue bridge ook aanstond? Zou het probleem daar kunnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Gizz schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Update van? Z2M? Je usb-stick? De lampen zelf? :)
Na een update van Z2M.
Zit je bij alle drie op de laatste versies, waar de meeste bugs (hopelijk) zijn geplet?
Ja
Ze zijn wel zichtbaar in Z2M maar je kunt ze niet bedienen?
In de meeste gevallen faalt het interview proces. In sommige gevallen is het interview proces wel afgerond, maar reageert de lamp niet. Heel soms doet de lamp het wel, maar na 1 a 2 keer commando's doet die het niet meer.
Ze bestaan nog wel in Z2M maar ze hebben geen verbinding meer met de mesh? Oftewel, de LQI staat op N/A en in de map van je mesh hebben ze geen verbinding met andere nodes.
Ze zijn in het geheel niet meer zichtbaar in Z2M?
Dit heb ik nog niet bekeken. Het viel me alleen op dat de lampen niet meer reageren.
Het pairen lukt dus wel, alleen daarna kun je ze niet bedienen?
Zie bovenstaande
Heb je dit allemaal geprobeerd terwijl de Hue bridge ook aanstond? Zou het probleem daar kunnen zitten?
Ja de hue bridge stond aan. Ik ga het wel nog een keer proberen zonder de hue bridge. Goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

banaliteit schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:37:
In de meeste gevallen faalt het interview proces. In sommige gevallen is het interview proces wel afgerond, maar reageert de lamp niet. Heel soms doet de lamp het wel, maar na 1 a 2 keer commando's doet die het niet meer.
Klinkt ook een beetje alsof deze lampen net wel / net niet de rest van het netwerk kunnen bereiken*. Zijn ze ver van andere nodes binnen het Z2M netwerk verwijderd? Let daarbij op dat de mesh-netwerken van Z2M en de Hue-bridge twee verschillende netwerken zijn, je Z2M-lampen kunnen niet nabijgelegen nodes gebruiken die in het Hue-netwerk hangen. Sterker nog, als je Z2M-mesh en Hue-mesh op hetzelfde kanaal zitten kunnen ze elkaar zelfs storen (denk aan wifi-netwerken die elkaar in de weg zitten).

Staan deze lampen verder altijd onder spanning, of worden ze wel eens uitgezet met een reguliere schakelaar die de stroom onderbreekt? Want dan moet je lampen elke keer opnieuw opzoek naar het netwerk als ze weer aangezet worden. Dit geldt ook voor nodes in de buurt die ze gebruiken om met je netwerk te verbinden; als je die uitzet moeten je Hue-lampen een andere route naar je mesh zoeken en wellicht is het volgende punt wel te ver weg.

* kijk hiervoor naar de LQI, de kwaliteit van de verbinding met de rest van het netwerk. Als dit een opvallend laag getal is verklaart het direct waarom het soms wel werkt en soms niet. Je lampen zijn dan gewoon hun verbinding kwijt en dan is het logisch dat ze niet reageren.

Zie ook Improve network range and stability

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
Weet iemand of er draadloze beweignigsmelders of PIR bestaan waarvan je de "cooldowntime"kan instellen?
Ben al een poosje opzoek.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Rolandtwilt schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:07:
Weet iemand of er draadloze beweignigsmelders of PIR bestaan waarvan je de "cooldowntime"kan instellen?
De nieuwe Aqara, waarvan ik intussen het modelnummer / type code vergeten ben heeft dit sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
https://www.aqara.com/eu/product/motion-sensor-p1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Die gaan voor zover ik weet niet onder de 60 sec (zonder hack).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 10:58

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mimiix schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:09:
[...]
Die gaan voor zover ik weet niet onder de 60 sec (zonder hack).
Dit is de P1 versie hè, die is zowel qua gevoeligheid als timeout instelbaar. Laatste tussen 1-200sec. Dus niet meer de standaard 60sec van de vorige versie.

De P1 heeft ook een dubbele 2450 erin zitten voor max levensduur van 5 jaar…

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
precies, dat dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Mars Warrior schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Dit is de P1 versie hè, die is zowel qua gevoeligheid als timeout instelbaar. Laatste tussen 1-200sec. Dus niet meer de standaard 60sec van de vorige versie.

De P1 heeft ook een dubbele 2450 erin zitten voor max levensduur van 5 jaar…
Oh dies nieuw!

Nice, dat wist ik niet. Thanks!

Enig idee hoe je het verschil ziet op Ali met de normale?

[ Voor 6% gewijzigd door Mimiix op 29-05-2022 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Mimiix schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:15:
[...]

Oh dies nieuw!

De prijs ;).

Ander duidelijk verschil is dat de P1 2x batterijen heeft en de "oude" model 1x.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 10:58

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mimiix schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:15:
[...]
Oh dies nieuw!

Er zou P1 moeten staan in de omschrijving, maar deze heeft ook Zigbee 3.0 en 2x 2450 batterij. Dus voldoende aanknopingspunten om deze niet te verwarren met de vorige versie (gewoon Zigbee, en 1x 2450 batterij).

En daarnaast de prijs. Tsja. Zelfs de oude versie is al €18 - €22, waar ik ooit nog in een grijs verleden net aan €10 / stuk betaalde. De P1 versie zit al snel op €25.

Ik heb gelukkig nog voor Corona, BTW en ander gemekker nog een hele berg spullekes uit China besteld, dus ik geniet nog steeds van die lage prijzen. Verder is de 60 seconden hier geen probleem in huis. Iedereen heeft inmiddels geleerd om langzaam te bewegen en af en toe met de handen te zwaaien, oftewel ze snappen allemaal wat meneer Pavlov ooit ontdekt heeft 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
beste Tweakers,

ik zit met een probleem waar ik al een tijdje niet uit kom.

Ik heb HA draaien in een vm via proxmox. Specs zijn 4 cores en 3gb aan geheugen en een CC2652RB Zigbee 3.0 stick met een verlengkabel. Ongeveer 30 zigbee apparaten aangesloten in het netwerk. Lampen, switches en pirs. meeste lampen hangen direct aan het stroom.

probleem is dat het eigenlijk vanaf dag 1 al niet stabiel lijkt te draaien. Soms gaat het een paar dagen goed en zomaar kunnen een aantal lampen\switches niet goed reageren. Lampen die niet aan gaan, een aantal in een groep wel aan en een aantal niet.

Het lijkt dus gewoon niet stabiel te werken in mijn situatie.

ik heb de laatste firmwares op alle apparaten zitten, heb de proxmox bak al een paar keer van locatie veranderd, een extra cc2652rb stick als router op de 1e verdieping geplaatst natuurlijk reboots van de vm geprobeerd, wifi netwerk op 5ghz gezet zodat deze niet de 2.4 ghz gebruikt, Helaas lijkt het allemaal de instabiliteit niet op te lossen.

Ik wil nu voor HA en z2m een aparte pc installeren maat twijfel eigenlijk of dit het probleem zal oplossen.

Is er iemand waarvoor bovenstaande bekend is? Hoe zouden jullie dit oplossen? Moet ik überhaupt wel van een vm naar een volledige pc installatie gaan?

Ik kan niks geks in de logging vinden en begin eigenlijk een beetje te denken dat het allemaal gewoon "net niet" werkt.

Moet ik misschien toch met de bridges van de fabrikanten werken?

Tot slot; rare vraag misschien; iemand die remote mijn installatie kan nalopen? Ik zie het niet meer iig :/

[ Voor 3% gewijzigd door oyay op 29-05-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
oyay schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:49:
beste Tweakers,

ik zit met een probleem waar ik al een tijdje niet uit kom.

Ik heb HA draaien in een vm via proxmox. Specs zijn 4 cores en 3gb aan geheugen en een CC2652RB Zigbee 3.0 stick met een verlengkabel. Ongeveer 30 zigbee apparaten aangesloten in het netwerk. Lampen, switches en pirs. meeste lampen hangen direct aan het stroom.

probleem is dat het eigenlijk vanaf dag 1 al niet stabiel lijkt te draaien. Soms gaat het een paar dagen goed en zomaar kunnen een aantal lampen\switches niet goed reageren. Lampen die niet aan gaan, een aantal in een groep wel aan en een aantal niet.

Het lijkt dus gewoon niet stabiel te werken in mijn situatie.

ik heb de laatste firmwares op alle apparaten zitten, heb de proxmox bak al een paar keer van locatie veranderd, een extra cc2652rb stick als router op de 1e verdieping geplaatst natuurlijk reboots van de vm geprobeerd, wifi netwerk op 5ghz gezet zodat deze niet de 2.4 ghz gebruikt, Helaas lijkt het allemaal de instabiliteit niet op te lossen.

Ik wil nu voor HA en z2m een aparte pc installeren maat twijfel eigenlijk of dit het probleem zal oplossen.

Is er iemand waarvoor bovenstaande bekend is? Hoe zouden jullie dit oplossen? Moet ik überhaupt wel van een vm naar een volledige pc installatie gaan?

Ik kan niks geks in de logging vinden en begin eigenlijk een beetje te denken dat het allemaal gewoon "net niet" werkt.

Moet ik misschien toch met de bridges van de fabrikanten werken?

Tot slot; rare vraag misschien; iemand die remote mijn installatie kan nalopen? Ik zie het niet meer iig :/
Lijkt me meer een instabiel Zigbee netwerk dan dat je het in VM draait.
Ik draai het zelf ook in VM zonder problemen.

Op welke Zigbee kanaal draai je?
Welk exacte USB coordinator gebruik je?
Hoe lang is je USB verlengkabel?
Welke Zigbee devices gebruik je en heb je dit bij een bepaald type/soort/merk of echt willekeurig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Jazsie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:13:
[...]

Lijkt me meer een instabiel Zigbee netwerk dan dat je het in VM draait.
Ik draai het zelf ook in VM zonder problemen.

Op welke Zigbee kanaal draai je?
Welk exacte USB coordinator gebruik je?
Hoe lang is je USB verlengkabel?
Welke Zigbee devices gebruik je en heb je dit bij een bepaald type/soort/merk of echt willekeurig?
- Kanaal 20 (wifi staat op kanaal 1)
- Usb coördinator is een CC2652RB Texas Instruments die ik hier op V&A gekocht heb V&A aangeboden: CC2652RB Zigbee 3.0 stick (zigbee2mqtt)
- Usb kabel is 1meter.
- Het is echt willekeurig. Ik heb ikea lampen, lidl lampen, philips lampen, sonoff swithes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
oyay schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:23:
[...]

- Kanaal 20 (wifi staat op kanaal 1)
- Usb coördinator is een CC2652RB Texas Instruments die ik hier op V&A gekocht heb V&A aangeboden: CC2652RB Zigbee 3.0 stick (zigbee2mqtt)
- Usb kabel is 1meter.
- Het is echt willekeurig. Ik heb ikea lampen, lidl lampen, philips lampen, sonoff swithes.
- Kanaal 20 voor Zigbee en wifi op 1 is goed, geen ander Wifi van de buren oid die mogelijk kunnen storen?
- Kan helaas niet zien welk CC2652RB het exact is, zou verder geen probleem echter er zijn "modellen" die niet goed presteren wegens opbouw.
- Kabel van 1 meter zou voldoende moeten zijn.

Welke LQI gegevens krijg je bij het uitdraaien van je Zigbee netwerk overzicht?

Niet dat LQI een harde gegeven is (zit meer achter) maar geeft wel een indicatie.

Logs geven geen timeouts oid aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Jazsie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:34:
[...]

- Kanaal 20 voor Zigbee en wifi op 1 is goed, geen ander Wifi van de buren oid die mogelijk kunnen storen?
- Kan helaas niet zien welk CC2652RB het exact is, zou verder geen probleem echter er zijn "modellen" die niet goed presteren wegens opbouw.
- Kabel van 1 meter zou voldoende moeten zijn.

Welke LQI gegevens krijg je bij het uitdraaien van je Zigbee netwerk overzicht?

Niet dat LQI een harde gegeven is (zit meer achter) maar geeft wel een indicatie.

Logs geven geen timeouts oid aan?
Ik zie verder geen wifi netwerken in de buurt van kanaal 20 (bekeken met inssider windows bak)
Wat zou ik moeten zien bij de LQI in het zigbee netwerk? Minimale waardes of iets?

Ik zie in de logging bij het uitdraaien van de map wel wat foutmeldingen maar die gaan over de lampen die uit staan (dus geen stroom hebben).

Thx voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-09 21:40
oyay schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:04:
[...]

Ik zie verder geen wifi netwerken in de buurt van kanaal 20 (bekeken met inssider windows bak)
Wat zou ik moeten zien bij de LQI in het zigbee netwerk? Minimale waardes of iets?

Ik zie in de logging bij het uitdraaien van de map wel wat foutmeldingen maar die gaan over de lampen die uit staan (dus geen stroom hebben).

Thx voor je hulp!
Lampen voorzien van vaste stroom werken als routers in je Zigbee netwerk. Devices gevoed met een batterij verbinden met routers, in de meeste gevallen vinden ze zelf na een bepaalde periode de 'beste' router om mee te verbinden. Permanent gevoede devices kunnen overigens ook met elkaar verbinden. Wanneer je Zigbee lampen (routers) steeds wel en niet voorziet van stroom, zullen devices in de buurt een andere route naar je coördinator moeten vinden. Dit maakt een instabiel netwerk. Ik zeg niet dat dit de oorzaak is in jouw geval, maar gezien je reactie over lampen die geen stroom hebben wel iets om te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik zou ook altijd de USB verlengkabel uit proberen te sluiten als oorzaak. Een slechte verlengkabel zal slechtere stabiliteit bieden dan de stick zonder verleng in de PC te stoppen. Hoe ver vanaf de Proxmox machine zit je eerst Zigbee router device (lamp bijvoorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Sundown89 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:41:
[...]

Lampen voorzien van vaste stroom werken als routers in je Zigbee netwerk. Devices gevoed met een batterij verbinden met routers, in de meeste gevallen vinden ze zelf na een bepaalde periode de 'beste' router om mee te verbinden. Permanent gevoede devices kunnen overigens ook met elkaar verbinden. Wanneer je Zigbee lampen (routers) steeds wel en niet voorziet van stroom, zullen devices in de buurt een andere route naar je coördinator moeten vinden. Dit maakt een instabiel netwerk. Ik zeg niet dat dit de oorzaak is in jouw geval, maar gezien je reactie over lampen die geen stroom hebben wel iets om te onderzoeken.
Ik heb de lampen nu uit z2m verwijderd. Heb nu alleen apparaten die constant online zijn.. Thx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Kippenijzer schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:13:
Ik zou ook altijd de USB verlengkabel uit proberen te sluiten als oorzaak. Een slechte verlengkabel zal slechtere stabiliteit bieden dan de stick zonder verleng in de PC te stoppen. Hoe ver vanaf de Proxmox machine zit je eerst Zigbee router device (lamp bijvoorbeeld)?
deze lamp zit letterlijk net 1 meter van de machine vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@oyay:

LQI boven de 150 is goed, maar eronder wilt niet per definitie zeggen dat het slecht is.
Ik heb ook devices die rond de 50 zitten maar geen last hebben drops of dergelijke.

Zoals aangekaard door @Kippenijzer, probeer eens een ander USB poort en of kabel.
En wellicht ook toch -weer- eens zonder USB kabel proberen, dit omdat je eerste beste Zigbee device (op stroom dus ook router) op 1 meter van je coordinator zit.

Draai je ook de laatste versie firmware op je CC2652RB ?

Zit er een antenne op je CC2652RB coordinator? Heel gek misschien maar deze al eens geprobeerd te vervangen door andere -grotere- ? Eventueel in een ander positie wilt ook helpen.

Kan je een screenshot posten van je Zigbee netwerk overzicht? Namen mag je blurren indien gewenst.

Ter controle, je hebt dit issue dus ook bij een Zigbee device (lamp bv) die dus kort bij je coordinator zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Jazsie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:18:
@oyay:

LQI boven de 150 is goed, maar eronder wilt niet per definitie zeggen dat het slecht is.
Ik heb ook devices die rond de 50 zitten maar geen last hebben drops of dergelijke.

Zoals aangekaard door @Kippenijzer, probeer eens een ander USB poort en of kabel.
En wellicht ook toch -weer- eens zonder USB kabel proberen, dit omdat je eerste beste Zigbee device (op stroom dus ook router) op 1 meter van je coordinator zit.

Draai je ook de laatste versie firmware op je CC2652RB ?

Zit er een antenne op je CC2652RB coordinator? Heel gek misschien maar deze al eens geprobeerd te vervangen door andere -grotere- ? Eventueel in een ander positie wilt ook helpen.

Kan je een screenshot posten van je Zigbee netwerk overzicht? Namen mag je blurren indien gewenst.

Ter controle, je hebt dit issue dus ook bij een Zigbee device (lamp bv) die dus kort bij je coordinator zit?
Waar kan ik de firmware versie vinden?
Zit inderdaad een antenne op. Andere positie heb ik ook al geprobeerd. Andere antenne zou ik moeten bestellen.

Met netwerkoverzicht bedoel je de map neem ik aan?

Inderdaad gebeurt dit ook bij de lamp(en) die kort bij de coördinator hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Over LQI gesproken: Ik zie behoorlijk wat nodes met een in mijn ogen behoorlijk lage LQI van 40-50.
Los van het feit of dit per se een issue is of kan worden, vraag ik me bij een behoorlijk aantal nodes af hoe de LQI zo laag kan zijn.
Ze zijn omgeven door andere routers en hebben vele routes naar de coördinator. Waarom dan toch een lage LQI? Bijvoorbeeld 'Keuken 3'. Ja, de directe route is niet best, maar de vele andere indirecte zijn volgens mij prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLL0hQ8YqogvvLRoAaO_Cv_eMIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GZPlYoy5c2Y8KMxwtTR0AJvA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door JBS op 30-05-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

JBS schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:59:
Los van het feit of dit per se een issue is of kan worden, vraag ik me bij een behoorlijk aantal nodes af hoe de LQI zo laag kan zijn.
Brakke firmware.

LQI is namelijk wat een device aan de coordinator rapporteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-09 00:32
Dag mede zigbee owners,

Ik heb zigbee2mqtt draaien binnen mijn docker cluster samen met HA en wil deze container in SSL zetten maar kan hierover nergens informatie terugvinden. Iemand een idee?
Ik wil deze mee binnen HA nemen als iframe maar ik krijg deze niet in SSL, noch vind ik daar ergens informatie over terug. Maar gezien HA reeds in SSL draait, moeten alle iframes ook in SSL.
Eigenlijk zelfde vraag met vscode.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Heire schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:22:
Dag mede zigbee owners,

Ik heb zigbee2mqtt draaien binnen mijn docker cluster samen met HA en wil deze container in SSL zetten maar kan hierover nergens informatie terugvinden. Iemand een idee?
Ik wil deze mee binnen HA nemen als iframe maar ik krijg deze niet in SSL, noch vind ik daar ergens informatie over terug. Maar gezien HA reeds in SSL draait, moeten alle iframes ook in SSL.
Eigenlijk zelfde vraag met vscode.

Alvast bedankt.
Hiervoor zul je er bijvoorbeeld een nginx proxy voor moeten zetten. Z2M zelf kent geen optie voor SSL.
Pagina: 1 ... 66 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.