musicpixel schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:12:
[...]
Je hebt een heleboel vragen, maar eerst even een paar puntjes:
* Shelly's zijn WiFi, dus die helpen niet mee voor de stabiliteit van je Zigbee mesh netwerk. Niet dat je ze niet kunt gebruiken, maar wel om rekening mee te houden.
* Je heb zo te zien Gira systeem 55 schakelmateriaal (er is een glanzende en een matte), check dus of je de juiste afdekkingen hebt/kunt krijgen voor bij je dimmers/schakelaars.
* Als je een niet-slimme lamp/armatuur hebt dan kun je die slim maken door 1. een slimme lamp er in te doen, 2. een slimme module bij de lamp te plaatsen of 3. een slimme module bij de schakelaar te plaatsen. De slimme module of lamp moet altijd onder spanning staan anders werkt het niet (vandaar waarschijnlijk die opmerking om een extra draad te trekken).
Ik zie dat je de ecodim dimmers bent tegengekomen. Daar heb ik er ook een paar van (de enkele, niet de dubbele). Dit zijn eigenlijk traditionele dimmers, maar met als extra mogelijkheid dat je ze ook met zigbee kunt besturen. Dit betekent wel dat er voor elke dimmerknop een zwarte schakeldraad moet zijn die naar een lamp loopt. In jouw geval heb je dus vanaf die dimmer 2 schakeldraden nodig, eentje naar elke lamp (1 en 2). De vraag is of die 2e draad er is, zo niet, dan zul je die moeten trekken.
De dimmers gedragen zich binnen Zigbee als dimbare lamp.
Voordeel van de ecodim dimmers is dat ze ook te bedienen zijn als je Home Assistant niet werkt/coordinator stuk gaat, wat voor bepaalde lampen wel belangrijk is om rekening mee te houden.
Ga je voor de route om lamp 1 & 2 slim te maken door een module te gebruiken bij de schakelaar, dan geldt ook hier dat je een schakeldraad per lamp nodig hebt. Ook heb je voldoende ruimte nodig achter de schakelaar(s).
Je kunt ook beide lampen (1,2) slim maken door een module bij de lamp onder te brengen, bijvoorbeeld in een rozet van een lamp, maar dat is afhankelijk van het armatuur. Je krijgt dan wel dat je schakelaars moet toepassen die niet een schakeldraad schakelen, maar die altijd draadloos via HA moeten gaan lopen. Als je wilt kunnen dimmen, zul je hier dus rekening mee moeten houden, zowel qua modules, als qua schakelaars.
Veel modules die je achter een schakelaar plaatst gaan uit van pulsdrukkers (veert terug als je deze indrukt) ipv wipschakelaars (blijft zichtbaar in een aan of uit stand staan). Meeste mensen hebben volgens mij wipschakelaars en deze vervangen kan wel eens niet zo kosteneffectief zijn.
Verder zijn er nog de Senic Gira FoH schakelaars welke op kinetische energie werken met Zigbee Green Power. Werken met Zigbee2Mqtt, maar hebben wel een ander device nodig om de Green Power signalen te verwerken. Voor zover ik weet zijn dat alleen de Hue lampen en de Conbee II stick/coordinator. Deze kun je in een afdekraam plaatsen, maar ook ergens anders op de muur (inbouwdiepte 0), of gewoon los ergens neerleggen als afstandbediening. In jouw geval misschien aan de zijkant van je keukeneiland. Ik heb er hier een paar, en ze werken goed.
Zelf gebruik ik o.a. een ecodim dimmer om de plafondspots slim te maken, en daarnaast zit een Senic schakelaar waarmee ik verschillende scenes kan instellen (waar de ecodim/plafondspots onderdeel van zijn). De dimmerknop gebruik ik eigenlijk nooit, maar is handig als handmatige backup.
Dat is misschien ook iets waar je over na kunt denken: scenes.
Ik kan me voorstellen dat je tijdens het koken volop licht in de keuken wilt, maar tijdens het eten dit wilt dimmen en juist de lamp boven de tafel hoger wilt. Meestal zijn dit dezelfde instellingen voor helderheid etc, en die kun je al scene programmeren in HA. Met 1 druk op de knop (niet de ecodim dimmerknop, dat kan niet) kun je dan wisselen tussen scenes.
Wat groepen betreft: je hebt volgens mij HA groepen en Zigbee groepen. De laatste werkt natuurlijk alleen met Zigbee, niet met Shelly's. HA groepen heb ik nooit gebruikt, dus kan ik weinig over vertellen.
In het kort:
Je oplossing hangt af van of je in aansluitdoos F een schakeldraad hebt voor elk van de lampen 1 en 2.
Zo niet, dan kun je:
a. Een extra schakeldraad trekken (heeft mijns inziens de voorkeur)
b. Modules bij elke lamp (1 en 2) proberen te plaatsen
Alternatief: Mocht je lamp 1 of 2 op een nette manier kunnen voorzien van een stekker, dan zou je deze naar een wandcontactdoos kunnen leiden waar je een stekkerdimmer in doet. Dan omzeil je het trekken van een extra schakeldraad en kun je geen ecodim dimmer gebruiken, maar het kan wel makkelijker zijn om aan te leggen.
Lamp 3 is simpel als je eruit bent wat je met lamp 1 en 2 doet. Je zou voor lamp 3 bijv zo'n Ecodim dimmer kunnen gebruiken.
Ik weet niet wat er allemaal nog in dat 5-voudige afdekraam zit, maar je zou nog kunnen kijken of je 2 schakelaars kunt combineren in 1 door een schakelaar met dubbele wip te gebruiken (mv en th?). Dan heb je een extra positie voor dimmers/schakelaars.