Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.130 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:26
BlackMonkey schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 00:32:
[...]

Je kan hem overrulen in een custom converter. Het zijn namelijk onderdelen van de converter voor het apparaat waar je naar refereert. Zie: https://www.zigbee2mqtt.i...tandard-part-of-the-setup

Als dat werkt kan je de aanpassing naar Github sturen en zorgen dat hij bij een nieuwe release goed wordt aangepast. Bij de issues van de repro krijg je wel een idee wat je moet doen. Anders moet je even wat meer info delen (log, device, beschrijving). Overigens, als je ook een Tuya hub hebt. Koppel hem eens daarmee. Ik heb nu meermaals devices gezien welke de waarde exact omgekeerd rapporteren. Dan is het dus een probleem met je apparaat i.p.v. de software.
Als ik hem aansluit op de Tuya hub werkt het als behoren. Wil echter de Tuya hub er tussen uit. Zo min mogelijk er tussen. Ik kan hem dus wel overrulen door een handmatige converter te maken?

Hij draait ondertussen wel nu met een template in ha die de status omdraait. Alleen heb ik het liever out the box werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:59
Pascall_1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:32:
[...]

Als ik hem aansluit op de Tuya hub werkt het als behoren. Wil echter de Tuya hub er tussen uit. Zo min mogelijk er tussen. Ik kan hem dus wel overrulen door een handmatige converter te maken?

Hij draait ondertussen wel nu met een template in ha die de status omdraait. Alleen heb ik het liever out the box werkend.
Ja, een converter geeft aan wat de raw values van het apparaat betekenen. Het kan zijn dat er al eentje voor je apparaat is, maar dat deze verkeerd is/voor een andere versie van de software. Bij de apparaat info wordt de support status weergegeven. Ook zal je in de log (van Zigbee2MQTT) bij het pairen zien als wat hij gezien word door Zigbee2MQTT. Dat is de eerste stap (zoals ook beschreven in mijn eerdere link). Deel die gegevens sowieso eens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:57
Nieuwe versie van Zigbee2Mqtt. V1.24
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases/tag/1.24.0

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Coppertop schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Ah, ja de SHP15 is niet een opvolger van de SHP13, maar een ander model (de 15 meet geen verbruik, de 13 wel). Van de 13 (en de 15) is een nieuwe revisie uit en die revisie werk(te?) niet goed met Zigbee2MQTT omdat er wat 'Tuya-sabotage' in zat.

Ik ben dus op zoek naar ervaringen met de nieuwe revisie van de SHP13 (of 15) met Zigbee2MQTT. Heb jij de nieuwe revisie?

Zie:

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS011F_plug_1.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS011F_plug_3.html

(excuses voor mijn fout in een eerder versie van deze post)
waar ben je uiteindelijk voor gegaan? die bw-Shp15 is wel een stuk duurder dan de 13, vooral als je er maar 1 nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Ik zoek advies voor het volgende. Ik heb een x86 server die altijd aan staat vanwege de zaken die erop draaien (dient ook als NAS, mailserver etc). Daar heb ik nu 3 containers op gezet:
  • Zigbee2MQTT
  • Mosquitto
  • Home Assistant
Probleem is dat die server op mijn werkkamer op de 2e verdieping staat. Op 1 na (zigbee stekkerplug op mijn werkkamer) zijn alle Zigbee devices op de begane grond. Helaas blijkt mijn Zigbee USB device dat niet te halen. De 1e verdieping haalt ie maar net.

Wat zou jullie advies zijn om wel overal in huis Zigbee netwerk te hebben? Iets met een signaalversterker bijvoorbeeld zo'n IKEA ding?
Ik heb ook nog een werkeloze Rapberry Pi 3 in de kast liggen. Zou ik daar iets mee kunnen?

Op dit moment bestaan mijn Zigbee devices overigens uit 4 Hue lampen, 1 Ecobright dimmer, 2 Trust RGB lampen en 3 Tuya slimme power plugs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21
martdj schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:06:
Ik zoek advies voor het volgende. Ik heb een x86 server die altijd aan staat vanwege de zaken die erop draaien (dient ook als NAS, mailserver etc). Daar heb ik nu 3 containers op gezet:
  • Zigbee2MQTT
  • Mosquitto
  • Home Assistant
Probleem is dat die server op mijn werkkamer op de 2e verdieping staat. Op 1 na (zigbee stekkerplug op mijn werkkamer) zijn alle Zigbee devices op de begane grond. Helaas blijkt mijn Zigbee USB device dat niet te halen. De 1e verdieping haalt ie maar net.

Wat zou jullie advies zijn om wel overal in huis Zigbee netwerk te hebben? Iets met een signaalversterker bijvoorbeeld zo'n IKEA ding?
Ik heb ook nog een werkeloze Rapberry Pi 3 in de kast liggen. Zou ik daar iets mee kunnen?

Op dit moment bestaan mijn Zigbee devices overigens uit 4 Hue lampen, 1 Ecobright dimmer, 2 Trust RGB lampen en 3 Tuya slimme power plugs.
Naar de Lidl lopen. De Silvercrest powerplays zijn daar maar 7 euro nu. Beter en kleiner dan die dingen van Ikea

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martdj
maartend schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:29:
[...]
Naar de Lidl lopen. De Silvercrest powerplays zijn daar maar 7 euro nu. Beter en kleiner dan die dingen van Ikea
Bedoel je deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Door een van mijn stekkers op de 1e verdieping in het stopcontact te steken, ben ik voor nu gered. Ik zie alle devices nu in Zigbee2MQTT. Nu heb ik een ander probleem. Ik heb 4 Hue lampen en een Hue Dimmer. Alle 4 de lampen wil ik gelijktijdig met de dimmer bedienen (ze vormen feitelijk 1 lamp). Ik heb de lampen in een groep gezet: Eetkamerlamp. Hoe kan ik nu vanuit de GUI de Dimmer koppelen aan de groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 05:24
martdj schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 01:24:
Door een van mijn stekkers op de 1e verdieping in het stopcontact te steken, ben ik voor nu gered. Ik zie alle devices nu in Zigbee2MQTT. Nu heb ik een ander probleem. Ik heb 4 Hue lampen en een Hue Dimmer. Alle 4 de lampen wil ik gelijktijdig met de dimmer bedienen (ze vormen feitelijk 1 lamp). Ik heb de lampen in een groep gezet: Eetkamerlamp. Hoe kan ik nu vanuit de GUI de Dimmer koppelen aan de groep?
Als je homeassistant hiervoor gebruikt moet je even googlen naar automations. Als je z2mqtt hiervoor in wilt zetten googlen naar direct bind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
martdj schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:06:
  • Zigbee2MQTT
  • Mosquitto
  • Home Assistant

Persoonlijke mening. Zet de RPi in en plaats die in de woonkamer met de Zigbee stick. Vervolgens Zigbee2mqtt daar op draaien. Alternatief is ser2net op de RPi zodat het USB verkeer op het LAN wordt gegooid en Zigbee2mqtt op de server laten staan en met de stick laten verbinden via de tcp socket (van ser2net).

martdj schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 01:24:
Dat ligt aan wat je wilt. Wil je de verlichting slim schakelen? Dus bv altijd op een vaste scene aan zetten als je de Aan knop gebruikt, of afhankelijk van het tijdstip een andere scene? Dan zul je dit moeten doen via het domotica platform (Home Assistant dus in jou geval). Wil je de dimmer switch puur als fallback inzetten om de verlichting aan en uit te zetten terwijl Zigbee2mqtt of Home Assistant niet werkt kun je een binding aanmaken in Zigbee2mqtt. De dimmer zal dan rechtstreeks een aan/uit/feller/donkerder naar de lampen sturen. (Waarbij "aan" dus naar de laatste stand is, dus geen mogelijkheid om aan te geven dat ze bv geel op 50% moeten branden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
RobertMe schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:39:
[...]

Persoonlijke mening. Zet de RPi in en plaats die in de woonkamer met de Zigbee stick. Vervolgens Zigbee2mqtt daar op draaien. Alternatief is ser2net op de RPi zodat het USB verkeer op het LAN wordt gegooid en Zigbee2mqtt op de server laten staan en met de stick laten verbinden via de tcp socket (van ser2net).

[...]

Dat ligt aan wat je wilt. Wil je de verlichting slim schakelen? Dus bv altijd op een vaste scene aan zetten als je de Aan knop gebruikt, of afhankelijk van het tijdstip een andere scene? Dan zul je dit moeten doen via het domotica platform (Home Assistant dus in jou geval). Wil je de dimmer switch puur als fallback inzetten om de verlichting aan en uit te zetten terwijl Zigbee2mqtt of Home Assistant niet werkt kun je een binding aanmaken in Zigbee2mqtt. De dimmer zal dan rechtstreeks een aan/uit/feller/donkerder naar de lampen sturen. (Waarbij "aan" dus naar de laatste stand is, dus geen mogelijkheid om aan te geven dat ze bv geel op 50% moeten branden)
Dank voor de tip. Voor nu werkt het dus ik wil even kijken of het zo blijft werken, maar goed om in mijn achterhoofd te houden als dat niet zo is.

Voor die dimmer wil ik het laatste. Die moet ook werken als de rest van de infrastructuur down is. Ik heb nu in mosquitto via mosquitto_pub even direct een bind commando uitgevoerd:

mosquitto_pub -t 'zigbee2mqtt/bridge/request/device/bind' -u z2m -P <mijnwachtwoord> -m '{"from": "Tafellamp Dimmer", "to": "Eetkamerlamp"}'

Helaas zie ik in de zigbee2mqtt logs het volgende langskomen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
error 2022-03-12 10:29:02: Failed to bind cluster 'genOnOff' from 'Tafellamp Dimmer' to 'Eetkamerlamp' (Error: Bind 0x0017880102e18f1e/1 genOnOff from '1' failed (AREQ - ZDO - bindRsp after 10000ms))
info  2022-03-12 10:29:02: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":{"cluster":"genOnOff","from":"Tafellamp Dimmer","to":"Eetkamerlamp"},"type":"device_bind_failed"}'
info  2022-03-12 10:29:11: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Stroom Consoles/media', payload '{"child_lock":"UNLOCK","current":0.28,"energy":0.58,"indicator_mode":"off/on","linkquality":61,"power":50,"power_outage_memory":null,"state":"ON","update":{"state":null},"update_available":null,"voltage":236}'
error 2022-03-12 10:29:12: Failed to bind cluster 'genLevelCtrl' from 'Tafellamp Dimmer' to 'Eetkamerlamp' (Error: Bind 0x0017880102e18f1e/1 genLevelCtrl from '1' failed (AREQ - ZDO - bindRsp after 10000ms))
info  2022-03-12 10:29:12: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":{"cluster":"genLevelCtrl","from":"Tafellamp Dimmer","to":"Eetkamerlamp"},"type":"device_bind_failed"}'
info  2022-03-12 10:29:12: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/device/bind', payload '{"data":{"clusters":[],"failed":["genScenes","genOnOff","genLevelCtrl"],"from":"Tafellamp Dimmer","to":"Eetkamerlamp"},"error":"Failed to bind","status":"error"}'
error 2022-03-12 10:29:12: Failed to bind

De bind failed dus. Alleen heb ik geen idee waarom :?

Update:
Blijkbaar sliep er nog wat. Na alles een keer aan- en uitgezet te hebben, krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
info  2022-03-12 10:42:15: Successfully bound cluster 'genScenes' from 'Tafellamp Dimmer' to 'Eetkamerlamp'
info  2022-03-12 10:42:15: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":{"cluster":"genScenes","from":"Tafellamp Dimmer","to":"Eetkamerlamp"},"type":"device_bind"}'
info  2022-03-12 10:42:16: Successfully bound cluster 'genOnOff' from 'Tafellamp Dimmer' to 'Eetkamerlamp'
info  2022-03-12 10:42:16: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":{"cluster":"genOnOff","from":"Tafellamp Dimmer","to":"Eetkamerlamp"},"type":"device_bind"}'
info  2022-03-12 10:42:16: Successfully bound cluster 'genLevelCtrl' from 'Tafellamp Dimmer' to 'Eetkamerlamp'
info  2022-03-12 10:42:16: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":{"cluster":"genLevelCtrl","from":"Tafellamp Dimmer","to":"Eetkamerlamp"},"type":"device_bind"}'

Echter, als ik een knop op mijn dimmer indruk doet die niets...

Update 2:
Opgelost. Wat je moet doen is eerst naar de Bind tab van je Dimmer device in Zigbee2MQTT gaan en daar PowerCtrl, OnOff en PowerCfg uitvinken. Daarna kun je je dimmer binden aan je lamp(groep) (niet vergeten even een knop in te drukken voor je het commando uitvoert om 'm wakker te maken). Die functies moeten namelijk los zijn gemaakt van je coördinator voor je 'm kunt verbinden aan de lampen. Hopelijk kan ik hiermee iemand de paar uur besparen die ik eraan besteed heb om dit uit te vinden.
Zie ook: https://github.com/ioBroker/ioBroker.zigbee/pull/659

[ Voor 19% gewijzigd door martdj op 13-03-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Ik heb de volgende schakelaar gekocht maar na het resetten wordt het niet gevonden voor mqtt. Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmXPjxdoJWVCdVvbmH3kBmVcuvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVF7Fk8Rilf6hM36dQISBXjx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:43
Megalomania schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:13:
Ik heb de volgende schakelaar gekocht maar na het resetten wordt het niet gevonden voor mqtt. Iemand tips?

[Afbeelding]
Wat is het merk/type en heb je gecontroleerd of hij ondersteund wordt door zigbee2mqtt voordat je hem kocht?

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:00
Ik zie ook niets wat er op lijkt:

https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#s=Scene

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Hmmbob je zoekt nu alleen op het woord scene. Er zijn natuurlijk meer manieren om een knop te omschrijven, waarvan scene niet de meest voor de hand liggende is.

@Megalomania
Maar allereerst even je probleem uitpluizen. Het is gemakkelijker om je te helpen als je wat concreter bent:
Megalomania schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:13:
Ik heb de volgende schakelaar gekocht maar na het resetten wordt het niet gevonden voor mqtt
Hoe reset je? Bij vergelijkbare knoppen (zie verderop in mijn post) moet je best lang een knop ingedrukt houden (10 seconden) voordat hij gaat pairen.

Wat bedoel je met 'niet gevonden voor mqtt'? We gebruiken Z2M, waarvan MQTT een specifiek stukje is. Het is best handig als we begrijpen wat je bedoelt :P
  1. Komt er in het geheel geen nieuw device in Z2M als je paired?
  2. Komt het nieuwe device wél tevoorschijn, maar als unsupported?
  3. Komt het device wél tevoorschijn in Z2M én is hij netjes supported, maar weet je niet hoe je daarna met MQTT aan de slag moet gaan?
  4. Iets anders waar ik nu nog niet aan gedacht heb?
Dan je knop zelf. Leuk dat er Scene Switch op de doos staat, maar dat is eerder een omschrijving van de functie dan een specifiek merk of type.

Qua uiterlijk lijkt hij op de zoveelste variant van de TuYa TS0044 of TuYa TS004F die door een ander merkje of doosje niet direct als TuYa herkenbaar is. Zelf heb ik bijvoorbeeld een TuYa TS004F waar overal het merk MOES op staat.

Kun je verder speuren dan alleen naar de doos kijken? Staan er bijvoorbeeld typenummers op het plaatje dat je op de muur plakt (waar je dus de knop zelf opschuift)? Staat er iets achterop de knop zelf, dus aan de kant waar je de batterij plaatst?

Als laatste: draai je de meest recente versie van Z2M (1.24.0-1)? Als je een paar maanden niet hebt geupdate is het aantal ondersteunde apparaten veel kleiner.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@Gizz dank voor je uitgebreide reactie!! Ik had zigbee2mqtt 1.23.0 en ben nu geupdate naar 1.24.0 en that did the trick! Vanalles geprobeert al, dit over het hoofd gezien!

Wat info over de knop: inderdaad een TuYa variant, zo wordt de knop ook omschreven op Ali: 4 Gang Tuya Zigbee Draadloze Schakelaar. Er staat ook "2MQTT setup available" bij, what ever that means.

Op het plaatje aan de achterkant staat "wireless scene switch 22/04" en als model no: "ESW-0ZAD-EU".

Inderdaad reset door 10seconde in te houden: het groene lampje gaat branden, gaat weer uit, en dan een paar seconde later knipperen.

Ik wilde eigenlijk nog wat meer van dit soort knoppen kopen, ook met meerdere knoppen; ze zit er goed uit en zijn goed te betalen. Iets goedkoper dan bij moeshouse.com. Levertijd was wel 4 weken oid trouwens. Bij Moeshouse.com sneller?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Fijn dat het weer werkt :)
Megalomania schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:35:
Levertijd was wel 4 weken oid trouwens. Bij Moeshouse.com sneller?
offtopic:
Dat weet ik niet, want ik heb die van mij op Aliexpress besteld bij MOES Online Store. Dat was in augustus, toen garandeerde ze levering binnen 10 dagen. Nu is het iets langer, vandaag besteld = verwachte levering op 4 april.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Laatst online: 13-09 17:50
Je zou ook op Allegro.pl kunnen kijken voor dit type knoppen (en eigenlijk alle type switches en relais)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Herkent iemand het euvel dat een Hue wall switch (https://www.zigbee2mqtt.i...html#philips-929003017102) (onterecht) blijft aangeven 5% batterij te hebben, ook na het vervangen ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:00
Kan een tijdje duren voor de device de nieuwe batterij status doorgeeft. Tot die tijd zie je oude info.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Hmmbob schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:45:
Kan een tijdje duren voor de device de nieuwe batterij status doorgeeft. Tot die tijd zie je oude info.
Yes, ik moest nog wat meer geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
JBS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:19:
Herkent iemand het euvel dat een Hue wall switch (https://www.zigbee2mqtt.i...html#philips-929003017102) (onterecht) blijft aangeven 5% batterij te hebben, ook na het vervangen ervan?
Wat zie je langskomen in de logs van z2m als je op een knop drukt? Elke keer dat je op een knop drukt, zou ie de batterijstatus mee moeten geven (zo is dat in ieder geval bij de Hue Dimmer)

(ah, te laat. Had de post al veel eerder geschreven, maar had niet op Verstuur geklikt 8)7 )

[ Voor 8% gewijzigd door martdj op 14-03-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thuurke
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-01-2024
Hallo,

Ik heb zigbee2mqtt 1.124.0 en een serie ikea devices er inzitten.
O.a shortcut-buttons die ik in een recent verleden naar fw 2.3.015.
Nu wijst https://ww8.ikea.com/ikea...otes/releasenotesltd.html dat 27 oct 2021 al fw 2.3.080 er is. zigbee2mqtt ziet deze echter niet. Hebben meer mensen hier last van?
Mis ik een instelling? Kan ik dit zelf nagaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Een Hue Dimmer Switch is volgens het Z2M dashboard en de mesh kaart 'Online'.
Dat is in de praktijk echter niet zo. Er komt geen MQTT verkeer binnen wanneer er een knop ingedrukt wordt, de status wordt ook niet geüpdatet, en de LED op de switch zelf kleurt ook rood wanneer je een knop indrukt.

Nu betreft dit nog een test-Z2M-netwerkje met beperkt bereik, deze Hue Dimmer Switch valt daarbuiten. Eenvoudig op te lossen door een extra router te plaatsen natuurlijk, maar, ik zou verwachten dat deze node als offline/onbereikbaar gemarkeerd zou worden. Ook na meerdere dagen gebeurt dat niet. Is mijn verwachting onjuist?

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 15-03-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:44

Illusion

(the art of)

JBS schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:40:
Een Hue Dimmer Switch is volgens het Z2M dashboard en de mesh kaart 'Online'.
Dat is in de praktijk echter niet zo. Er komt geen MQTT verkeer binnen wanneer er een knop ingedrukt wordt, de status wordt ook niet geüpdatet, en de LED op de switch zelf kleurt ook rood wanneer je een knop indrukt.

Nu betreft dit nog een test-Z2M-netwerkje met beperkt bereik, deze Hue Dimmer Switch valt daarbuiten. Eenvoudig op te lossen door een extra router te plaatsen natuurlijk, maar, ik zou verwachten dat deze node als offline/onbereikbaar gemarkeerd zou worden. Ook na meerdere dagen gebeurt dat niet. Is mijn verwachting onjuist?
Is het zo’n batterijloze met een enocean binnenwerk? Die sturen geen statusupdates (want geen stroom/batterij), en blijven dus altijd op online staan. Ook als ze er helemaal niet meer zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Illusion schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:23:
[...]

Is het zo’n batterijloze met een enocean binnenwerk? Die sturen geen statusupdates (want geen stroom/batterij), en blijven dus altijd op online staan. Ook als ze er helemaal niet meer zijn.
Nee, deze https://www.zigbee2mqtt.io/devices/324131092621.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Die heb ik ook. Die stuurt alleen een bericht als je een knop indrukt en zal dus nooit als "online" in Zigbee2MQTT staan. Heb je 'm al gereset (knopje achterop 4 seconden ingedrukt houden)?
Als ie devices in de buurt wel oppikt, is het onwaarschijnlijk dat je bereik het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:45
Iemand ervaring met de error 'no response received'. Zie hieronder voor de volledige error.

Ik heb mijn conbee 2 stick firmware geupdate. Nadien was 1 Hue lamp niet meer responsive. Hij ging wel aan, maar hij wilt niet meer uit. Link quality is > 250. Ik heb het volgende geprobeerd:
- reconfigure
- delete
- force delete
- turn on / off --> toggle veranderd niet
- reset met philips hue dimmer remote (aan / uit 10 sec ingedrukt houden)

Het resultaat is hetzelfde, namelijk dat de lamp de eerste keer wel responsive is en aan gaat, maar daarna niet meer reageert. Het erge is dat een andere lamp in dezelfde kamer het nu ook niet meer doet.
Publish 'set' 'state' to 'Hue_e27_3' failed: 'Error: Command 0x0017880100b4eab3/11 genOnOff.off({}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (no response received)'

Publish 'set' 'color' to 'Hue_e27_3' failed: 'Error: Command 0x0017880100b4eab3/11 lightingColorCtrl.moveToColor({"transtime":10,"colorx":35389,"colory":25755}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (no response received)'

Publish 'set' 'state' to 'Hue_e27_4' failed: 'Error: Command 0x0017880100b2cf44/11 genOnOff.off({}, {"sendWhenActive":false,"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (no response received)'
Ik draai zigbee2mqtt in een docker container op mijn Synology NAS.

[ Voor 5% gewijzigd door banaliteit op 17-03-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Is het normaal dat Z2M niet meer bereikbaar is wanneer ik de Zigbee stick (USB) verwijder? Draai Z2M in een docker container (vooralsnog, ter test) op een Raspberry Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS bij het starten checkt Z2M of hij goed met de stick kan communiceren. Geen stick = fout en dan zal Z2M zichzelf opnieuw starten. En wederom checken of er wel een stick is.

Neem aan dat je dit ook in je logs terugziet ;)

Zie ook: Zigbee2MQTT fails to start
Most of the time this is caused by Zigbee2MQTT not being able to communicate with your Zigbee adapter.

[ Voor 40% gewijzigd door Gizz op 21-03-2022 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:43
Gizz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:40:
@JBS bij het starten checkt Z2M of hij goed met de stick kan communiceren. Geen stick = fout en dan zal Z2M zichzelf opnieuw starten. En wederom checken of er wel een stick is.

[...]
ik betwijfel of z2m dat zelf doet, volgens mij crasht 'ie "gewoon" en gebeurt het herstarten door de service manager, en als dat 5 keer achter elkaar fout gaat, houd dat ook op is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Gizz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:40:

[...]
Ik doelde eigenlijk op de situatie dat Z2M draait, je dan de USB stick eruit trekt, en Z2M vervolgens niet meer bereikbaar is. Zou Z2M direct automatisch moeten herstarten als je de stick verwijdert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
JBS schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:26:
[...]
Ik doelde eigenlijk op de situatie dat Z2M draait, je dan de USB stick eruit trekt, en Z2M vervolgens niet meer bereikbaar is. Zou Z2M direct automatisch moeten herstarten als je de stick verwijdert?
Nou, net ff getest (Conbee II en z2m v1.22 - ja ik ben al aan het updaten) maar hier bleef Z2M wel doordraaien, zij het met steeds errors dat de adapter niet meer te vinden was.

De stick er weer indrukken werd niet automatisch opgepakt, daar moest ik de service voor herstarten.
Wellicht is dat op systeemniveau wel te automatiseren, stick herkend -> zigbee2mqtt herstart.
Waarom zigbee2mqtt dat niet zelf doet weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Step5 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:52:
[...]

Nou, net ff getest (Conbee II en z2m v1.22 - ja ik ben al aan het updaten) maar hier bleef Z2M wel doordraaien, zij het met steeds errors dat de adapter niet meer te vinden was.

De stick er weer indrukken werd niet automatisch opgepakt, daar moest ik de service voor herstarten.
Wellicht is dat op systeemniveau wel te automatiseren, stick herkend -> zigbee2mqtt herstart.
Waarom zigbee2mqtt dat niet zelf doet weet ik niet
Dit zie ik direct in de log verschijnen wanneer ik m'n Zigbee adapter (https://www.sonoff.nl/a-6...-dongle-plus/#description) los koppel wanneer de docker container draait op dat moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GIQ5thIIicR67OSdmW08VXTGyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f5Uc1MtnLU1xIlorilx7T4mV.png?f=fotoalbum_large

De docker container opnieuw starten zonder de USB dongle geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GEhBUOYTsJLZl4QHv8VcKsfEwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uqCZpF3TbNi53Mlca2rpjZb8.png?f=fotoalbum_large

Mét USB dongle start de docker container (uiteraard) wel netjes op.

In m'n docker compose is onderstaande opgenomen (conform het voorbeeld op https://www.zigbee2mqtt.i...ocker.html#docker-compose)

YAML:
1
   restart: unless-stopped

[ Voor 32% gewijzigd door JBS op 22-03-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS Een geïnteresseerde tegenvraag: in welke situatie wil je de zigbee-coördinator uit de usb-poort trekken, om vervolgens in Z2M 'dingen' (configuratie aanpassen?) te doen?

Met andere woorden: waarom zou je graag willen dat Z2M blijft draaien en dat de frontend bereikbaar is? Laat gewoon die stick zitten als je in Z2M aan de slag wil gaan, zou ik zeggen :P Z2M doet toch weinig zonder coördinator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Gizz schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:37:
Een geïnteresseerde tegenvraag: in welke situatie wil je de zigbee-coördinator uit de usb-poort trekken, om vervolgens in Z2M 'dingen' (configuratie aanpassen?) te doen?

Met andere woorden: waarom zou je graag willen dat Z2M blijft draaien en dat de frontend bereikbaar is? Laat gewoon die stick zitten als je in Z2M aan de slag wil gaan, zou ik zeggen :P Z2M doet toch weinig zonder coördinator.
Klopt en eens. Ik was slechts benieuwd wat er zou gebeuren, ik test nu wat scenario's nu Z2M nog als test netwerkje draait (om uiteindelijk deCONZ te vervangen) en verbaasde me enigszins over het feit dat Z2M volledig stopt wanneer de coördinator verwijderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Dag of 10 geleden de batterij van de Hue Wall Switch (https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045) vervangen door een nieuwe batterij, en nu issie wederom offline met knipperende 5% batterij melding. Herkent iemand dit batterij vretende gedrag? Wellicht een gare Hue Wall Switch of een bug in combinatie met Z2M?

[ Voor 50% gewijzigd door JBS op 24-03-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:15
JBS schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:38:
Dag of 10 geleden de batterij van de Hue Wall Switch (https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045) vervangen door een nieuwe batterij, en nu issie wederom offline met knipperende 5% batterij melding. Herkent iemand dit batterij vretende gedrag? Wellicht een gare Hue Wall Switch of een bug in combinatie met Z2M?
Of een slechte batterij? Heb ook wel eens dat mijn IKEA remotes een verkeerd percentage doorgeven. Paar keer drukken en het stond weer ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
Goedemorgen slimme mensen,

Ik krijg onderstaande fout melding en ik zoek me een bochel maar vind geen uitleg.
Weet iemand wat hier aan de hand is?
logboek Domoticz:

2022-03-28 10:10:17.717 Error: MQTT Discovery: Call to function 'onMessage' failed, exception details:
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: Traceback (most recent call last):
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: File "/home/pi/domoticz/plugins/domoticz_mqtt_discovery/plugin.py", line 392, in onMQTTPublish
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: message = json.loads(rawmessage.decode('utf8'))
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: UnicodeDecodeError: 'utf-8' codec can't decode byte 0xb5 in position 264: invalid start byte
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery:
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: During handling of the above exception, another exception occurred:
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery:
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: Traceback (most recent call last):
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: File "/home/pi/domoticz/plugins/domoticz_mqtt_discovery/plugin.py", line 1116, in onMessage
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: _plugin.onMessage(Connection, Data)
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: File "/home/pi/domoticz/plugins/domoticz_mqtt_discovery/plugin.py", line 379, in onMessage
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: self.mqttClient.onMessage(Connection, Data)
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: File "/home/pi/domoticz/plugins/domoticz_mqtt_discovery/plugin.py", line 151, in onMessage
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: self.mqttPublishCb(topic, Data['Payload'])
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: File "/home/pi/domoticz/plugins/domoticz_mqtt_discovery/plugin.py", line 395, in onMQTTPublish
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: message = rawmessage.decode('utf8')
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: UnicodeDecodeError: 'utf-8' codec can't decode byte 0xb5 in position 264: invalid start byte

Help ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:39
Help! :P

Na een SD card crash heb ik besloten opnieuw te beginnen met mijn Home Assistant setup, waar ik Zigbee2MQTT op draai icm een Conbee2 stick. Ik maak gebruik van verschillende Xiaomi Aqara sensoren (deursensoren en powerplugs).

Nadat ik weer helemaal met een schone lei was begonnen en Zigbee2MQTT opnieuw had ingesteld, krijg ik het niet voor elkaar om mijn sensoren weer terug te vinden... :(

Ik kan de Aqara sensors resetten tot ik een ons weeg, en de Conbee2 laten discoveren... maar er popt geen enkele sensor op. Inmiddels heb ik een Aqara deursensor al ontleden en de batterij er uit gehaald, de reset knop al een minuut vastgehouden. Er. Gebeurt. Niks. :/

Iemand tips? :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:15
@Richh heb je ergens nog een backup van je data map? Dan kun je het beste deze handeling doen, dat werkte voor mij i.i.g. zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:39
Rembock schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:06:
@Richh heb je ergens nog een backup van je data map? Dan kun je het beste deze handeling doen, dat werkte voor mij i.i.g. zonder problemen.
Ik kan alleen de /config folder in mijn backups terugvinden.
In de corrupte SD kaart heb ik files kunnen herstellen van supervisor/addons/data/zigbee2mqtt, maar daar zit alleen een options.json in welke slaat op de inhoud van de configuration van zigbee2mqtt. Ik kan dus geen database vinden.

Daarbij betwijfel ik of dat gaat werken, zeker nu ik inmiddels natuurlijk alle sensoren heb gereset :+ ik snap ook gewoon niet wát nu voor de blokkade zorgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 30-03-2022 12:20 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:15
@Richh ah, helder. Ik werk met Zigbee2Mqtt vanuit een docker image, daar is mijn gedeelde link dan ook voor bedoeld. Ben bang dat ik je dan niet verder kan helpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Richh schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:20:
[...]

Ik kan alleen de /config folder in mijn backups terugvinden.
Je moet even goed zoeken, want de structuur van de backup-file van HA is wat verwarrend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNyJG3z_7JewP3TL9AY7W0WNH50=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S6CzFc4A2HhF0qOVkchhDNyG.png?f=fotoalbum_large
(de structuur is vergelijkbaar in de backup-zipfile als je die download en opent)
Zaken zoals de database van Z2M staan in local add-ons (geel) en niet in de Z2M-add-on backup (rood), terwijl je dat wel zou verwachten.

Hier kwam ik zelf achter doordat ik een corrupte Z2M database had en elke keer de (rode) backup van Z2M terugzetten helemaal niet hielp.

Dus misschien heb je op een andere plek in de backup wel files die nuttig kunnen zijn :)

Andere denkrichting: zou het nog helpen als je met dit nieuwe netwerk een andere netwerkkey instelt? Zodat de Aqara's misschien beter doorhebben dat er een nieuw netwerk is waarmee ze kunnen verbinden?

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 30-03-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
Gizz schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:52:
[...]

Je moet even goed zoeken, want de structuur van de backup-file van HA is wat verwarrend:

[Afbeelding]
(de structuur is vergelijkbaar in de backup-zipfile als je die download en opent)
Zaken zoals de database van Z2M staan in local add-ons (geel) en niet in de Z2M-add-on backup (rood), terwijl je dat wel zou verwachten.

Hier kwam ik zelf achter doordat ik een corrupte Z2M database had en elke keer de (rode) backup van Z2M terugzetten helemaal niet hielp.

Dus misschien heb je op een andere plek in de backup wel files die nuttig kunnen zijn :)

Andere denkrichting: zou het nog helpen als je met dit nieuwe netwerk een andere netwerkkey instelt? Zodat de Aqara's misschien beter doorhebben dat er een nieuw netwerk is waarmee ze kunnen verbinden?
inderdaad even beter zoeken, je wilt een "database.db" met een "configuration.yaml" erbij vinden.

het laatste ook eens, als je alles opnieuw wilt opbouwen. pan-id moet je dan (ook) wijzigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Al mensen overgestapt naar matter2mqtt? 8)7

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
spoiler:
Releasen op 1 april is nooit grappig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
RobertMe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:05:
[...]

spoiler:
Releasen op 1 april is nooit grappig :+
to me, this doesn't matter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
  • What does this mean for me?
  • The migration is automatic, when upgrading to this version the Zigbee firmware on your adapter will be replaced with a Matter firmware
  • All your Zigbee devices will stop working (we hope this is not a problem for you)
  • All Matter devices in your home will be paired automatically
  • Since the Matter protocol has been delayed for the third time, expect low stability, we are still learning how to deal with Matter 😄
Moet ik het dikgedrukte serieus nemen? Puntje bij paaltje zal iedereen hier toch een keer overmoeten en misschien alles opnieuw pairen...

[edit]
ge-update en alles werkt nog.

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 01-04-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 20:10
Ik ben overgestapt naar een ZHH stick. Daarbij home assitant vers geinstalleerd. Zigbee2mqtt maakt verbinding met de mosquito broker. Echter worden of de devices niet herkend

Zigbee2MQTT:info 2022-04-01 22:36:25: Starting Zigbee2MQTT version 1.25.0 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info 2022-04-01 22:36:25: Starting zigbee-herdsman (0.14.20)
Zigbee2MQTT:info 2022-04-01 22:36:26: zigbee-herdsman started (resumed)
Zigbee2MQTT:info 2022-04-01 22:36:26: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":1,"majorrel":2,"minorrel":7,"product":1,"revision":20220219,"transportrev":2},"type":"zStack3x0"}'
Zigbee2MQTT:info 2022-04-01 22:36:26: Currently 2 devices are joined:
Zigbee2MQTT:info 2022-04-01 22:36:26: 0x90fd9ffffe0fc556 (0x90fd9ffffe0fc556): Not supported (Unknown)
Zigbee2MQTT:info 2022-04-01 22:36:26: 0x90fd9ffffe2a2de4 (0x90fd9ffffe2a2de4): Not supported (Unknown)

Of hij ziet ze helemaal niet zoals een xiaomi temp sensor

Config:

data_path: /config/zigbee2mqtt
socat:
enabled: false
master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
options: '-d -d'
log: false
mqtt:
server: mqtt://homeassistant
serial:
port: /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0
advanced:
rtscts: false
frontend:
port: 8080

Ik heb de aanmelding meerdere keren geprobeerd maar het lukt niet.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:30

OcGuru

Giulietta Qv

Mich schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:24:
[...]
  • The migration is automatic, when upgrading to this version the Zigbee firmware on your adapter will be replaced with a Matter firmware
  • All your Zigbee devices will stop working (we hope this is not a problem for you)
  • Since the Matter protocol has been delayed for the third time, expect low stability, we are still learning how to deal with Matter 😄
Moet ik het dikgedrukte serieus nemen? Puntje bij paaltje zal iedereen hier toch een keer overmoeten en misschien alles opnieuw pairen...

[edit]
1 april?

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Mich schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:24:
[...]

[edit]
Ook overgestapt..
Maar mijn webui werkt niet meer?
Hoe heb je update gedaan? met een backup en die terug gezet?
Of zonder?

Werkt jouw webui?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ik lees hem dat ze stoppen en dan opnieuw automatisch gepaird worden.
Dat zou kunnen betekenen een nieuw id of bij domoticz mss een nieuwe idx.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Dylantje2 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:35:
[...]

Ook overgestapt..
Maar mijn webui werkt niet meer?
Hoe heb je update gedaan? met een backup en die terug gezet?
Of zonder?

Werkt jouw webui?
Ik heb mijn docker container ge-update en dat was het. Dus zelfde configuratie. Wel ook mijn firmware van mijn stick geupdate daarna. Maar ervoor werkte het ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Mich schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:57:
[...]

Ik heb mijn docker container ge-update en dat was het. Dus zelfde configuratie. Wel ook mijn firmware van mijn stick geupdate daarna. Maar ervoor werkte het ook gewoon.
webui?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Rolandtwilt schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:16:
Goedemorgen slimme mensen,

Ik krijg onderstaande fout melding en ik zoek me een bochel maar vind geen uitleg.
Weet iemand wat hier aan de hand is?
logboek Domoticz:

2022-03-28 10:10:17.717 Error: MQTT Discovery: Call to function 'onMessage' failed, exception details:
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: File "/home/pi/domoticz/plugins/domoticz_mqtt_discovery/plugin.py", line 392, in onMQTTPublish
2022-03-28 10:10:17.720 Error: MQTT Discovery: message = json.loads(rawmessage.decode('utf8'))

...

Help ;(
Heb je hier inmiddels een oplossing voor gevonden. Zelfde probleem hier (met de Blitzwolf switch sockets). Google en andere forums helpen nauwelijks....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Laatst online: 20:39
weet iemand of de lidl stekkers (https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100306990) goed werken? Ik heb al wat IKEA stekkers maar die zijn te groot voor de plek waar ik nu stekker nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

datadevil schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:48:
weet iemand of de lidl stekkers (https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100306990) goed werken? Ik heb al wat IKEA stekkers maar die zijn te groot voor de plek waar ik nu stekker nodig heb.
Stekkers werken prima, maar zijn ook groot (iig. te groot om in een "dubbel" stopcontact te gebruiken met een normale stekker in de 2e opening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Kippenijzer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:52:
[...]

Stekkers werken prima, maar zijn ook groot (iig. te groot om in een "dubbel" stopcontact te gebruiken met een normale stekker in de 2e opening)
oh goed dat je het meld, dankjewel. Ze lijken kleiner en ik had niet naar de maten gekeken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:49
@Kippenijzer en @datadevil
Ligt eraan wat voor stopcontacten je hebt denk ik.
Hier een voorbeeld van die lidl stekker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otgIVsBRPeZBDqPswzdzF07_WM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFHptI7MzRB2L3LBEFpDduGD.jpg?f=fotoalbum_large

In dit geval dus evengroot als het stopcontact.

Overigens werken deze bij mij prima met zigbee2mqtt.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 13-04-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Voor Z2M wil ik poort 8080 graag mijden aangezien deze al elders in gebruik is.
Wanneer ik echter de frontend poort aanpas, is Z2M daarop na een herstart niet te bereiken (ook niet op 8080 meer overigens).

Hebben andere hiermee wel succes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
JBS schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:56:
Wanneer ik echter de frontend poort aanpas, is Z2M daarop na een herstart niet te bereiken (ook niet op 8080 meer overigens).

Hoe verander jij dan de poort?
Ik zit zelf op 9891, zonder problemen :9

Nog een vraag voor de Zigbee liefhebbers hier: Plugs met powermeasurement, wat is tegenwoordig aanbevolen? Gewoon de SHP-13 van Blitzwolf nog steeds?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:07
JBS schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:56:

Aanpassen in de configuratie bestand. Misschien lompe vraag maar je hebt het wel goed aangepast?
Kodess schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:33:
[...]

Hoe verander jij dan de poort?
Ik zit zelf op 9891, zonder problemen :9

Nog een vraag voor de Zigbee liefhebbers hier: Plugs met powermeasurement, wat is tegenwoordig aanbevolen? Gewoon de SHP-13 van Blitzwolf nog steeds?
De SHP-13 werkt opzich prima mits je de afwijking niet erg vind... Vooral goede signaal repeater/router/extender is het :+ .
Heb hier meerdere van, werkt prima maar ieder heeft een eigen afwijking (maar voor mijn doel niet belangrijk).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Jazsie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:42:
[...]

Aanpassen in de configuratie bestand. Misschien lompe vraag maar je hebt het wel goed aangepast?

.
YAML:
1
2
frontend:
  port: 4747

In de logs van de docker container zie ik vervolgens ook het gewijzigde IP adres:
Zigbee2MQTT:info 2022-04-13 13:53:04: Started frontend on port 0.0.0.0:4747
Ook een wijziging in de docker compose helpt niet.

YAML:
1
2
    ports:
      - 8080:4747

De front-end blijft beschikbaar via :8080 ondanks dat ik via Settings > Settings > Frontend poort 4747 zie staan.

Ik zie vast iets kleins over het hoofd..?

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 13-04-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
JBS schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:56:
[...]

YAML:
1
2
frontend:

In de logs van de docker container zie ik vervolgens ook het gewijzigde IP adres:

[...]

YAML:
1
2
    ports:

De front-end blijft beschikbaar via :8080 ondanks dat ik via Settings > Settings > Frontend poort 4747 zie staan.

Ik draai Z2M als addon via HA en heb net even gecontroleerd. Bij mij is de front end ook alleen benaderbaar via HA. Direct via ip:poort kom ik er niet bij. Mogelijk even de documentatie doornemen? Ik lees dat dit ook aan moet staan:

frontend: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 21:25
Hi all, ik heb wat hulp nodig. Hoop dat er iemand is met een vergelijkbare situatie.

Ik ben bezig met het afronden van verlichting op de begane grond. De overige verdiepingen worden aangestuurd via zigbee2mqtt en (TI) coördinator. Software is home assistant. Vwb verlichting steeds zigbee lampen gebruikt. Voor de begane grond is situatie iets anders.

Er is een ruimte waar paralel het kookeiland en eettafel staan (1 en 2 in afbeelding). Daartussen is een aansluitpunt F met schakelaar F verderop. Op plek 1 komt een ledlamp buis en op 2 komen 2 hanglampen. Allen hebben inbouw led verlichting.

Verder is er een aansluitpunt en schakelaar D, waarvan ik een lamp op plek 3 wil plaatsen. Ook hierbij led module.

Vraag: hoe kan ik dit automatiseren en nog steeds individueel aansturen?

Mijn denk richting is zigbee inbouwdozen, maar vraag me af of dit dan per lichtpunt aangestuurd kan worden en groepen aan kan maken. En welke inbouwdozen dan geschikt zijn. Betreft een nieuwbouwwoning uit 2018.

Ik hoor graag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en wellicht op weg kunnen helpen. Alvast dank!!

Edit: voorkeur voor out of the box oplossing, niet van AliExpress en/of met soldeerwerk etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWtRXjBiOvBi4riMXu9yPkcyz6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0V3fZ0j8RqF49MZ11sDW98H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tmtbvp-_PqicqmwUEWgJPg-DS6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXIpPTIuKe60vwGksYGJmFkD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
ziconl schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:26:
Hi all, ik heb wat hulp nodig. Hoop dat er iemand is met vergelijkbare situatie.

Ik ben bezig met het afronden van verlichting op de begane grond. De overige verdiepingen worden aangestuurd via zigbee2mqtt en (TI) coördinator. Software is home assistant. Vwb verlichting steeds zigbee lampen gebruikt. Voor de begane grond is situatie iets anders.

Er is een ruimte waar paralel het kookeiland en eettafel staan (1 en 2 in afbeelding). Daartussen is een aansluitpunt F met schakelaar F verderop. Op plek 1 komt een ledlamp buis en op 2 komen 2 hanglampen. Allen hebben inbouw led verlichting.

Verder is er een aansluitpunt en schakelaar D, waarvan ik een lamp op plek 3 wil plaatsen. Ook hierbij led module.

Mijn denk richting is zigbee inbouwdozen, maar vraag me af of dit dan per lichtpunt aangestuurd kan worden en groepen aan kan maken. En welke inbouwdozen dan geschikt zijn. Betreft een nieuwbouwwoning uit 2018.

Ik hoor graag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en wellicht op weg kunnen helpen. Alvast dank!!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb op meerdere plekken Shelly's ingebouwd. Soms achter de lichtknop, soms bij het lichtpunt zelf. Bijna al mijn lichtknoppen zijn 'dubbel' met een stopcontact ernaast. Hierdoor kon ik niet makkelijk de hele knop vervangen voor een Zigbee variant. Hier heb je overigens wel wat keuze in (o.a Sonoff knop of een inbouw mini zigbee module).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@ziconl Voor de lampen 1 en 2 op f, wil je daar ook individueel schakelaars voor hebben? Zo ja, dan zou ik eens kijken of je er een draad bij kunt trekken.

Twee modules in één doos is waarschijnlijk wat krap, heb je ruimte in de voet van de lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
hpmkruit schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:33:
[...]

Ik heb op meerdere plekken Shelly's ingebouwd. Soms achter de lichtknop, soms bij het lichtpunt zelf. Bijna al mijn lichtknoppen zijn 'dubbel' met een stopcontact ernaast. Hierdoor kon ik niet makkelijk de hele knop vervangen voor een Zigbee variant. Hier heb je overigens wel wat keuze in (o.a Sonoff knop of een inbouw mini zigbee module).
Thx voor de snelle reactie. Dus shelly zou een alternatief kunnen zijn voor inbouwdoos? Heb je een linkje welke jij gebruikt? Ik las volgens mij wel wat verhalen over minder (brand) veiligheid van die dingen, kan dat?

War bedoel je met 'dubbele' lichtknoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
Septillion schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:08:
@ziconl Voor de lampen 1 en 2 op f, wil je daar ook individueel schakelaars voor hebben? Zo ja, dan zou ik eens kijken of je er een draad bij kunt trekken.

Twee modules in één doos is waarschijnlijk wat krap, heb je ruimte in de voet van de lamp?
Thx. Bij voorkeur zou ik beide lichtpunten met een separate fysieke schakelaar kunnen bedienen. Is geen must. Ik ben a-technisch. Hoe zou een extra draad zorgen voor een extra lichtknop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ziconl Zorgt niet gelijk voor extre lichtknop maar wel voor een plek om een schakelaar aan te sluiten. Huidige schakelaar F vervang je dan door een dubbele. Eén draad gaat dan naar de zigbee module voor 1 en de ander naar de zigbee module voor 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
Septillion schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:21:
@ziconl Zorgt niet gelijk voor extre lichtknop maar wel voor een plek om een schakelaar aan te sluiten. Huidige schakelaar F vervang je dan door een dubbele. Eén draad gaat dan naar de zigbee module voor 1 en de ander naar de zigbee module voor 2.
Nice, Goed idee. Ik kan via robbshop alleen dubbele zigbee schakelaars vinden en geen dimmers. Maakt dat iets uit, of is via home assistant simpelweg te dimmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ziconl Een schakelmodule gaat niet spontaan kunnen dimmen nee. Er zijn wel wat dubbele dimmers, heb zelf deze in gebruik. Maar elke lamp een eigen dimmer kan natuurlijk ook als je de ruimte hebt.

Voordeel van een dubbele dimmer zou wel zijn dat deze eventueel achter de schakelaar past. Tenminste, als je daar ruimte hebt en ook een N. Twee modules achter een schakelaar kan je vergeten.

Let er wel op dat veel dimmer modules alleen werken met pulsdrukkers en niet met aan/uit schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
Septillion schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:23:
@ziconl Een schakelmodule gaat niet spontaan kunnen dimmen nee. Er zijn wel wat dubbele dimmers, heb zelf deze in gebruik. Maar elke lamp een eigen dimmer kan natuurlijk ook als je de ruimte hebt.

Voordeel van een dubbele dimmer zou wel zijn dat deze eventueel achter de schakelaar past. Tenminste, als je daar ruimte hebt en ook een N. Twee modules achter een schakelaar kan je vergeten.

Let er wel op dat veel dimmer modules alleen werken met pulsdrukkers en niet met aan/uit schakelaars.
Ah OK. Nu zie ik overigens deze:

https://www.ecobright.nl/...x-0-100w-fase-afsnijding/

Dat is volgens mij prima. Zo kan ik zowel fysiek dimmen als via home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ziconl Dat is zeker ook een optie. Moet je alleen kijken of voor je schakelmateriaal afdek voor een dubbele dimmer beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

ziconl schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:29:
[...]
Ah OK. Nu zie ik overigens deze:

https://www.ecobright.nl/...x-0-100w-fase-afsnijding/

Dat is volgens mij prima. Zo kan ik zowel fysiek dimmen als via home assistant.
Mooi spul, maar wel ff uitkijken voor WarmGlow en DimTone lampen. Die doen het niet goed met EcoBright spul helaas. Kans op flikkeren / knipperen :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Mars Warrior Ik neig er nog steeds naar om een keer een EcoBright Zigbee dimmer te kopen om dat te zien. Mijn DT lampen laten zich juist echt met de meest goedkope dimmers perfect dimmen... Meest probleemloze lampen die ik ken. Wel benieuwd wat EcoBright dan verkloot gedaan heeft in de dimmer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
Mars Warrior schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:45:
[...]

Mooi spul, maar wel ff uitkijken voor WarmGlow en DimTone lampen. Die doen het niet goed met EcoBright spul helaas. Kans op flikkeren / knipperen :D
Ohhh... Thx voor de tip. We hebben van die design lampen van artemide gekocht met geïntegreerde leds. Geen idee of dat dan WarmGlow of DimTone is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

ziconl schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:19:
[...]
Ohhh... Thx voor de tip. We hebben van die design lampen van artemide gekocht met geïntegreerde leds. Geen idee of dat dan WarmGlow of DimTone is.
WarmGlow en DimTone zijn Philips lampen, die blijkbaar iets speciaals hebben afhankelijk van de dimmer.
Septillion schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:07:
@Mars Warrior Ik neig er nog steeds naar om een keer een EcoBright Zigbee dimmer te kopen om dat te zien. Mijn DT lampen laten zich juist echt met de meest goedkope dimmers perfect dimmen... Meest probleemloze lampen die ik ken. Wel benieuwd wat EcoBright dan verkloot gedaan heeft in de dimmer...
Ik heb ook design lampen met ingebouwde dimmer, maar die lusten die lampen ook niet. Het knippert, of dimt plotseling de andere kant op bij een bepaalde stand. Dus je dimt van laag naar hoog, en plotseling dimt de lamp weer ipv dat deze feller wordt…

Heb de EcoBright nog niet geprobeerd. Op hun site ontraden ze het ook icm deze Philips lampen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
ziconl schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:16:
[...]

Thx voor de snelle reactie. Dus shelly zou een alternatief kunnen zijn voor inbouwdoos? Heb je een linkje welke jij gebruikt? Ik las volgens mij wel wat verhalen over minder (brand) veiligheid van die dingen, kan dat?

War bedoel je met 'dubbele' lichtknoppen?
Ik gebruik een aantal Shelly One's. https://shelly.cloud/prod...rt-home-automation-relay/

Met dubbel bedoel ik een raampje met zowel een lichtknop als een stopcontact. Hierdoor kon ik makkelijk een blauwe draad trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
ziconl schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:04:
[...]

Nice, Goed idee. Ik kan via robbshop alleen dubbele zigbee schakelaars vinden en geen dimmers. Maakt dat iets uit, of is via home assistant simpelweg te dimmen?
Ik gebruik naar tevredenheid een wisselschakeling met één zigbee dimmer van Ecodim (https://www.zigbee2mqtt.i...eco-dim.07%252Feco-dim.10) samen met 2 schakelaars. Ik kan de lamp in de keuken dus via 3 punten bedienen. Ik had liever 3 dimmers gehad maar dat was niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
KvNwPPr schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:36:
[...]

Ik gebruik naar tevredenheid een wisselschakeling met één zigbee dimmer van Ecodim (https://www.zigbee2mqtt.i...eco-dim.07%252Feco-dim.10) samen met 2 schakelaars. Ik kan de lamp in de keuken dus via 3 punten bedienen. Ik had liever 3 dimmers gehad maar dat was niet mogelijk.
Ah ok, maar is die ook zigbee? Wel lastig om te bepalen of ik nu voor shelly oplossing, of ecodim/ecobright moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
Mars Warrior schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:56:
[...]

WarmGlow en DimTone zijn Philips lampen, die blijkbaar iets speciaals hebben afhankelijk van de dimmer.

[...]

Ik heb ook design lampen met ingebouwde dimmer, maar die lusten die lampen ook niet. Het knippert, of dimt plotseling de andere kant op bij een bepaalde stand. Dus je dimt van laag naar hoog, en plotseling dimt de lamp weer ipv dat deze feller wordt…

Heb de EcoBright nog niet geprobeerd. Op hun site ontraden ze het ook icm deze Philips lampen.
Dat is wel frustrerend, lijkt me. Als je een inbouwoplossing kiest en niet blijkt te werken, ga je dat ook niet snel aanpassen. Die ecobright optie ziet er verder wel goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ziconl schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:07:
[...]
Ah ok, maar is die ook zigbee?
Hij staat letterlijk op de site van Zigbee2mqtt als apparaat dat door Z2M ondersteund wordt. Klik maar eens op de link van @KvNwPPr

Dus ja, dat is zigbee :P
Ook die staat in de lijst met ondersteunde apparaten, zonder opmerkingen erbij dat het niet goed zou werken. Dus waarom je twijfel?

Mij bekruipt het gevoel dat er wat mensen met Z2M bezig zijn zonder Zigbee2MQTT - Supported devices te kennen/gebruiken. Dus hierbij de tip, check die pagina ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Gizz op 14-04-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
Ik gebruik zelf de Idinio in een wisselschakeling (https://www.bol.com/nl/nl...e-homey/9300000020518850/)

Is toch weer goedkoper dan de ecobright

Wordt herkend als de idinio voetdimmer maar goed, hij doet het perfect.
Mijn cheap led lampen van de praxis werken ermee, soms flikkeren ze maar dat is volgens mij bij elke dimmer (had ze eerst op een zwave dimmer, daar was het iets erger) aangezien dat komt door de communicatie over het net.

De specificaties: https://www.shada.nl/products/8307/zigbee-2-wire-universal-rotary-dimmer

[ Voor 18% gewijzigd door Kodess op 14-04-2022 11:17 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 15-09 17:41
Grretver, nu is er een Zigbee2MQTT release kapot? Ik probeerde Zojuist mijn docker image te updaten naar 1.25, komt dat ding niet meer op. De container bleek zichzelf permanent te herstarten, in de logging staat een niet nader gedefinieerde foutmelding.

Nu terug op 1.22.2 en alles werkt weer. Wat ben ik toch blij met Docker, als ik dit op de oude manier had moeten terugzetten... Maar waarom gaan die updates toch kapot? Gister nietsvermoedend mijn Pihole image geupdate, die bleek ook kapot te zijn. Een Docker image moet toch foutloos zijn? Als het geen beta is that is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PhilipsFan schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:49:
Grretver, nu is er een Zigbee2MQTT release kapot?
Ik denk niet dat je kunt stellen dat de release kapot is. 1.25 is al twee weken uit en werkt volgens mij bij de meeste mensen prima.

Ook bij de Issues zie ik zo snel niets terug dat erop kan wijzen dat er iets mis is met 1.25 en dat hij bij veel mensen niet meer wil opstarten.
in de logging staat een niet nader gedefinieerde foutmelding.
Zou je die toch eens kunnen delen? Misschien zegt het anderen namelijk wel wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
Gizz schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:15:
Mij bekruipt het gevoel dat er wat mensen met Z2M bezig zijn zonder Zigbee2MQTT - Supported devices te kennen/gebruiken. Dus hierbij de tip, check die pagina ;)
Haha sorry man. Ik ken de pagina, zat gewoon te slapen. Maar goede tip in zijn algemeenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
PhilipsFan schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:49:
Grretver, nu is er een Zigbee2MQTT release kapot? Ik probeerde Zojuist mijn docker image te updaten naar 1.25, komt dat ding niet meer op. De container bleek zichzelf permanent te herstarten, in de logging staat een niet nader gedefinieerde foutmelding.

Nu terug op 1.22.2 en alles werkt weer. Wat ben ik toch blij met Docker, als ik dit op de oude manier had moeten terugzetten... Maar waarom gaan die updates toch kapot? Gister nietsvermoedend mijn Pihole image geupdate, die bleek ook kapot te zijn. Een Docker image moet toch foutloos zijn? Als het geen beta is that is...
Net update gedaan van 1.24 naar 1.25, docker. Geen probleem. Wat is de melding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 11:21
ziconl schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:26:
Hi all, ik heb wat hulp nodig. Hoop dat er iemand is met een vergelijkbare situatie.

Edit: voorkeur voor out of the box oplossing, niet van AliExpress en/of met soldeerwerk etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt een heleboel vragen, maar eerst even een paar puntjes:

* Shelly's zijn WiFi, dus die helpen niet mee voor de stabiliteit van je Zigbee mesh netwerk. Niet dat je ze niet kunt gebruiken, maar wel om rekening mee te houden.
* Je heb zo te zien Gira systeem 55 schakelmateriaal (er is een glanzende en een matte), check dus of je de juiste afdekkingen hebt/kunt krijgen voor bij je dimmers/schakelaars.
* Als je een niet-slimme lamp/armatuur hebt dan kun je die slim maken door 1. een slimme lamp er in te doen, 2. een slimme module bij de lamp te plaatsen of 3. een slimme module bij de schakelaar te plaatsen. De slimme module of lamp moet altijd onder spanning staan anders werkt het niet (vandaar waarschijnlijk die opmerking om een extra draad te trekken).

Ik zie dat je de ecodim dimmers bent tegengekomen. Daar heb ik er ook een paar van (de enkele, niet de dubbele). Dit zijn eigenlijk traditionele dimmers, maar met als extra mogelijkheid dat je ze ook met zigbee kunt besturen. Dit betekent wel dat er voor elke dimmerknop een zwarte schakeldraad moet zijn die naar een lamp loopt. In jouw geval heb je dus vanaf die dimmer 2 schakeldraden nodig, eentje naar elke lamp (1 en 2). De vraag is of die 2e draad er is, zo niet, dan zul je die moeten trekken.
De dimmers gedragen zich binnen Zigbee als dimbare lamp.
Voordeel van de ecodim dimmers is dat ze ook te bedienen zijn als je Home Assistant niet werkt/coordinator stuk gaat, wat voor bepaalde lampen wel belangrijk is om rekening mee te houden.

Ga je voor de route om lamp 1 & 2 slim te maken door een module te gebruiken bij de schakelaar, dan geldt ook hier dat je een schakeldraad per lamp nodig hebt. Ook heb je voldoende ruimte nodig achter de schakelaar(s).

Je kunt ook beide lampen (1,2) slim maken door een module bij de lamp onder te brengen, bijvoorbeeld in een rozet van een lamp, maar dat is afhankelijk van het armatuur. Je krijgt dan wel dat je schakelaars moet toepassen die niet een schakeldraad schakelen, maar die altijd draadloos via HA moeten gaan lopen. Als je wilt kunnen dimmen, zul je hier dus rekening mee moeten houden, zowel qua modules, als qua schakelaars.

Veel modules die je achter een schakelaar plaatst gaan uit van pulsdrukkers (veert terug als je deze indrukt) ipv wipschakelaars (blijft zichtbaar in een aan of uit stand staan). Meeste mensen hebben volgens mij wipschakelaars en deze vervangen kan wel eens niet zo kosteneffectief zijn.

Verder zijn er nog de Senic Gira FoH schakelaars welke op kinetische energie werken met Zigbee Green Power. Werken met Zigbee2Mqtt, maar hebben wel een ander device nodig om de Green Power signalen te verwerken. Voor zover ik weet zijn dat alleen de Hue lampen en de Conbee II stick/coordinator. Deze kun je in een afdekraam plaatsen, maar ook ergens anders op de muur (inbouwdiepte 0), of gewoon los ergens neerleggen als afstandbediening. In jouw geval misschien aan de zijkant van je keukeneiland. Ik heb er hier een paar, en ze werken goed.

Zelf gebruik ik o.a. een ecodim dimmer om de plafondspots slim te maken, en daarnaast zit een Senic schakelaar waarmee ik verschillende scenes kan instellen (waar de ecodim/plafondspots onderdeel van zijn). De dimmerknop gebruik ik eigenlijk nooit, maar is handig als handmatige backup.

Dat is misschien ook iets waar je over na kunt denken: scenes.
Ik kan me voorstellen dat je tijdens het koken volop licht in de keuken wilt, maar tijdens het eten dit wilt dimmen en juist de lamp boven de tafel hoger wilt. Meestal zijn dit dezelfde instellingen voor helderheid etc, en die kun je al scene programmeren in HA. Met 1 druk op de knop (niet de ecodim dimmerknop, dat kan niet) kun je dan wisselen tussen scenes.

Wat groepen betreft: je hebt volgens mij HA groepen en Zigbee groepen. De laatste werkt natuurlijk alleen met Zigbee, niet met Shelly's. HA groepen heb ik nooit gebruikt, dus kan ik weinig over vertellen.

In het kort:

Je oplossing hangt af van of je in aansluitdoos F een schakeldraad hebt voor elk van de lampen 1 en 2.
Zo niet, dan kun je:
a. Een extra schakeldraad trekken (heeft mijns inziens de voorkeur)
b. Modules bij elke lamp (1 en 2) proberen te plaatsen

Alternatief: Mocht je lamp 1 of 2 op een nette manier kunnen voorzien van een stekker, dan zou je deze naar een wandcontactdoos kunnen leiden waar je een stekkerdimmer in doet. Dan omzeil je het trekken van een extra schakeldraad en kun je geen ecodim dimmer gebruiken, maar het kan wel makkelijker zijn om aan te leggen.

Lamp 3 is simpel als je eruit bent wat je met lamp 1 en 2 doet. Je zou voor lamp 3 bijv zo'n Ecodim dimmer kunnen gebruiken.

Ik weet niet wat er allemaal nog in dat 5-voudige afdekraam zit, maar je zou nog kunnen kijken of je 2 schakelaars kunt combineren in 1 door een schakelaar met dubbele wip te gebruiken (mv en th?). Dan heb je een extra positie voor dimmers/schakelaars.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Gizz schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:15:
[...]

Hij staat letterlijk op de site van Zigbee2mqtt als apparaat dat door Z2M ondersteund wordt. Klik maar eens op de link van @KvNwPPr

Dus ja, dat is zigbee :P

[...]

Ook die staat in de lijst met ondersteunde apparaten, zonder opmerkingen erbij dat het niet goed zou werken. Dus waarom je twijfel?

juist..helemaal niet aan gedacht, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Coppertop schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:19:
[...]

Net update gedaan van 1.24 naar 1.25, docker. Geen probleem. Wat is de melding?
Ik heb het nog een keer gedaan, met exact hetzelfde probleem tot gevolg. Dit staat in de log van de container:

code:
1
2
3
4
5
6
# Fatal error in , line 0
# unreachable code
#
#
#
#FailureMessage Object: 0xbef9562c

Hij blijft dit doen. De container wordt telkens herstart en er komen telkens van dit soort meldingen voorbij. Alleen de ibjectcode is telkens anders. Hier kan ik dus echt helemaal _niets_ mee. Ik geloof wel dat 1.25 van Zigbee2MQTT goed is, maar misschien zit er een fout in het docker image...

edit: Nu ook m'n Homebridge container naar de kloten. Die wil nu ook geen oud image meer starten, hij blijft hangen op "Updating Homebridge Config UI X to latest version; this might take a few minutes..."

Wat is dit irritant. Juist alles met Docker ingericht om voor eens en altijd van die ellende af te zijn met configuraties en versies, maar de ellende blijft netzogoed. Ik vraag me zo langzaamaan af of de voordelen van 'smart home' opwegen tegen de nadelen. Ik bedoel, het is leuk dat m'n ventilatie automatisch aan gaat als het te vochtig is in de badkamer, maar al die ellendige software bijhouden is niet bepaald dolle pret. Misschien is gewoon een raampje openzetten na het douchen wel veel makkelijker...

Edit 2: Homebridge werkt weer. Vraag me niet hoe, na een update van de Raspberry Pi en het pullen van het een-na-nieuwste image en heeeeeeeeel lang wachten bij de 'few minutes' (ik had het eigenlijk al opgegeven) kwam hij toch nog op...

Morgen Zigbee2MQTT nog maar een keer proberen. Ik hou jullie op de hoogte.

[ Voor 42% gewijzigd door PhilipsFan op 15-04-2022 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
PhilipsFan schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:49:
[...]

Ik heb het nog een keer gedaan, met exact hetzelfde probleem tot gevolg. Dit staat in de log van de container:

code:
1
2
3
4
5
6
# Fatal error in , line 0
# unreachable code
#
#
#
#FailureMessage Object: 0xbef9562c

Hij blijft dit doen. De container wordt telkens herstart en er komen telkens van dit soort meldingen voorbij. Alleen de ibjectcode is telkens anders. Hier kan ik dus echt helemaal _niets_ mee. Ik geloof wel dat 1.25 van Zigbee2MQTT goed is, maar misschien zit er een fout in het docker image...

edit: Nu ook m'n Homebridge container naar de kloten. Die wil nu ook geen oud image meer starten, hij blijft hangen op "Updating Homebridge Config UI X to latest version; this might take a few minutes..."

Wat is dit irritant. Juist alles met Docker ingericht om voor eens en altijd van die ellende af te zijn met configuraties en versies, maar de ellende blijft netzogoed. Ik vraag me zo langzaamaan af of de voordelen van 'smart home' opwegen tegen de nadelen. Ik bedoel, het is leuk dat m'n ventilatie automatisch aan gaat als het te vochtig is in de badkamer, maar al die ellendige software bijhouden is niet bepaald dolle pret. Misschien is gewoon een raampje openzetten na het douchen wel veel makkelijker...

Edit 2: Homebridge werkt weer. Vraag me niet hoe, na een update van de Raspberry Pi en het pullen van het een-na-nieuwste image en heeeeeeeeel lang wachten bij de 'few minutes' (ik had het eigenlijk al opgegeven) kwam hij toch nog op...

Morgen Zigbee2MQTT nog maar een keer proberen. Ik hou jullie op de hoogte.
Je draait het op een RPi? Op SD kaartje zeker? Dan zou ik het probleem daar zoeken en niet klagen over brakke software :p Als ik moet gokken is het SD kaartje kapot of corrupt. Gevolg: zeer langzame lees & schrijf operaties of andere gekke dingen met bestanden ("in , line 0").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
RobertMe schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 04:08:
[...]

Je draait het op een RPi? Op SD kaartje zeker? Dan zou ik het probleem daar zoeken en niet klagen over brakke software :p Als ik moet gokken is het SD kaartje kapot of corrupt. Gevolg: zeer langzame lees & schrijf operaties of andere gekke dingen met bestanden ("in , line 0").
Inderdaad, op een Pi en op een SD-kaartje. Het is geen ondenkbaar scenario dat het SD-kaartje corrupt raakt, dat is me in het verleden wel vaker gebeurd. Maar ik denk niet dat dit nu het geval is, ik vervang de SD-kaartjes op regelmatige basis. Ik zal het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
PhilipsFan schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 04:13:
[...]

Inderdaad, op een Pi en op een SD-kaartje. Het is geen ondenkbaar scenario dat het SD-kaartje corrupt raakt, dat is me in het verleden wel vaker gebeurd. Maar ik denk niet dat dit nu het geval is, ik vervang de SD-kaartjes op regelmatige basis. Ik zal het in de gaten houden.
Kun je geen SSD aan die Pi hangen? Ik heb zoveel SD kaartjes versleten en sinds ik dat heb geen één meer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
ziconl schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:07:
[...]

Ah ok, maar is die ook zigbee? Wel lastig om te bepalen of ik nu voor shelly oplossing, of ecodim/ecobright moet kiezen.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik 100+ zigbee devices heb en minder vertrouwen had in zoveel wifi devices. Plus voordeel van zigbee mesh netwerk voor bv zigbee bewateringssysteem achterin de tuin. En die eco dim is ook te gebruiken als home assistant niet werkt dus dat is ook een groot voordeel. Ecodim is niet goedkoop, maar als je het vergelijkt met een goede led dimmer valt het weer mee.

Ik heb ook een paar shelly's, die werken overigens ook snel en foutloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
[...]

YAML:
1
2
frontend:

[...]

YAML:
1
2
    ports:

Ik ben geen docker expert maar volgens mij heb je alleen de port *in* de container gewijzigd en niet naar buiten toe. De regels onder ports (8080:4747) is host:container mapping. Dus op de host is het nog steeds 8080.
Daar zal wel 4747:4747 moeten staan en wellicht was het voldoende geweest als je daar 4747:8080 had neergezet en bij z2m 8080 had gelaten. Maar nogmaals, ik weet het niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:07
[...]

YAML:
1
2
frontend:

[...]

YAML:
1
2
    ports:

Zoals @Step5 aangeeft moet je ook je host container de mapping goed zetten. Zover ik ook nog weet tenminste :).

Moet het overigens niet
code:
1
- "8080:4747"

zijn?

Edit:
aangezien je het in container draait is het niet handiger om gewoon op poort 8080 te laten maar je host port te wijzigen?
Of draai je nog iets anders in de zelfde container waardoor 8080 niet bruikbaar is in je container zelf?

[ Voor 14% gewijzigd door Jazsie op 16-04-2022 09:48 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Pagina: 1 ... 65 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.