Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.139 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:53
Gizz schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:38:
@LiquidSmoke kun je het nog oplossen met een ander type sensor? Hier hebben alle deuren en ramen een magneetsensor. Gaat er iets open als wij niet thuis zijn, dan direct notificatie op de telefoon.

Verder gebruik ik ze om te checken of ik weer eens vergeten ben een raam dicht te doen en in de schuur gaat het licht aan als iemand de deur opent.
Magneetcontacten heb ik al op de buitendeuren en de ramen op de 1e verdieping waar een plat dak omheen loopt, PIR is gewoon extra want de simpele magneetcontacten zijn makkelijk met een sterke magneet te beinvloeden.

Alarm aan als we thuis zijn = alleen magneetcontacten
Alarm aan als we niet thuis zijn = magneetcontacten + pir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Gizz schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:20:
[...]

De PIRs van Aqara die veel gebruikt worden zijn niet geschikt. Mijn katten triggeren die. Die gebruik ik om de tellen hoe vaak de kattenbak gebruikt is zodat we een notificatie krijgen als het tijd is om schoon te maken :P
:D mooie oplossing, misschien ga ik dat ook maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Laatst online: 12:02
Rembock schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:45:
[...]

:D mooie oplossing, misschien ga ik dat ook maar eens doen.
super omgedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 09:30
Is er iemand die een alternatief heeft voor de raspberry ?
Ik ben namelijk over gestapt op de rpi 4 om vanaf de sd kaartjes weg te komen, heb vorig jaar hier vlakbij bliksem inslag gehad en toen was het kaartje van de rpi3 overleden.
Na enkele keren dit mee te hebben gemaakt om welke reden dan ook was ik er wel klaar mee.
Dus mijn idee was om een harddisk te gebruiken, om schade aan de sd kaart en een hoop gedoe te voorkomen.
Maar nu heb ik soms ook problemen / kuren met de rpi 4 welke via harddisk draait.
Probleem lijkt hem in de usb verbinding te zitten en dat is best lastig dat de lampen niet zomaar aan gaan als de rpi uit is ( vrouw thuis word niet gelukkig haha 8)7 )

Dacht nou dan zet ik wel een kleine pc neer welke linux draait, alleen wil natuulijk het energie verbruik zo laag mogelijk houden.
Dit lijkt eigenlijk het simpelste met raspberry vergelijkbare boards.

Nou ben ik totaal niet wegwijs in linux gebaseerde bordjes en heb wel van alles gezocht maar helemaal zeker dat ik zigbee2mqtt en bijv mqtt broker erop kan draaien ben ik niet.

Heb wel verschillende bordjes gevonden waar bijv pci poort op zit en of eMMC geheugen.
Hier gaat toch wel mijn voorkeur naar een harddisk of ander soort memory als een sd kaart want deze blijken toch wat zwakker op de langere duur.

Bordjes welke ik zag zijn bijvoorbeeld :

https://www.reichelt.nl/nl/nl/odroid-n2-6x-2-4-2-0-ghz-4-gb-ram-odroid-n2-4gb-p286516.html?PROVID=2809

https://pine64.com/product/rockpro64-4gb-single-board-computer/

Is ier iemand die mij wegwijs kan maken of zelf een ander soort board gebruikt welke bevalt en waar het vrij simpel op te draaien is ?
Hulp word zeer gewaardeerd.

( ik heb ook een tijdje geprobeerd om onder windows via de docker manier zigbee2mqtt en zigbee2mqtt assistent te draaien maar wat er vaak gebeurde is dat zb2mqtt ineens crasht en dan was een reboot vaak wel genoeg maar best lastig als het eigenlijk ook maanden hoort te draaien zonder veel problemen, onder linux lijkt het een stuk stabieler te draaien)

[ Voor 14% gewijzigd door vincenttor op 27-01-2022 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Misschien werkt een gas sensor ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18

Antonio di

a mi me dijeron que si

vincenttor schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:08:
Ik ben namelijk over gestapt op de rpi 4 om vanaf de sd kaartjes weg te komen, heb vorig jaar hier vlakbij bliksem inslag gehad en toen was het kaartje van de rpi3 overleden.
Na enkele keren dit mee te hebben gemaakt om welke reden dan ook was ik er wel klaar mee.
Dus mijn idee was om een harddisk te gebruiken, om schade aan de sd kaart en een hoop gedoe te voorkomen.
Maar nu heb ik soms ook problemen / kuren met de rpi 4 welke via harddisk draait.
Probleem lijkt hem in de usb verbinding te zitten en dat is best lastig dat de lampen niet zomaar aan gaan als de rpi uit is ( vrouw thuis word niet gelukkig haha 8)7 )

Dacht nou dan zet ik wel een kleine pc neer welke linux draait, alleen wil natuulijk het energie verbruik zo laag mogelijk houden.

Nou ben ik totaal niet wegwijs in linux gebaseerde bordjes en heb wel van alles gezocht maar helemaal zeker dat ik zigbee2mqtt en bijv mqtt broker erop kan draaien ben ik niet.

Heb wel verschillende bordjes gevonden waar bijv pci poort op zit en of eMMC geheugen.
Hier gaat toch wel mijn voorkeur naar een harddisk of ander soort memory als een sd kaart want deze blijken toch wat zwakker op de langere duur.

https://www.reichelt.nl/nl/nl/odroid-n2-6x-2-4-2-0-ghz-4-gb-ram-odroid-n2-4gb-p286516.html?PROVID=2809

Is ier iemand die mij wegwijs kan maken of zelf een ander soort board gebruikt welke bevalt en waar het vrij simpel op te draaien is ?

( ik heb ook een tijdje geprobeerd om onder windows via de docker manier zigbee2mqtt en zigbee2mqtt assistent te draaien maar wat er vaak gebeurde is dat zb2mqtt ineens crasht en dan was een reboot vaak wel genoeg maar best lastig als het eigenlijk ook maanden hoort te draaien zonder veel problemen, onder linux lijkt het een stuk stabieler te draaien)
Het is maar wat je wil. Ik heb op een oud windows doosje Asrock N3150 moederbord/8GB (met kastje gratis afgehaald bij een mede tweaker) een SSD 260GB gezet. Ik heb daar op Home Assistant OS met Home Assistant gezet (X86 install). Dat is 1 "image install" en klaar. Met Add-ons MQTT en Ziigbee2MQTT onder Home Assistant geïnstalleerd. Met een CC2531 USB zigbee stickje. Draait allemaal prima. GEEN t OS, dockers, python ect. zelf installeren. Dat was ik zat. Meeste Tweakers kopen een Intel NUC als ze Raspberry "zat" zijn.
Wil je nog meer op dat "doosje" dan is het een ander verhaal

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincenttor
Antonio di schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:21:
[...]

Het is maar wat je wil. Ik heb op een oud windows doosje Asrock N3150 moederbord/8GB (met kastje gratis afgehaald bij een mede tweaker) een SSD 260GB gezet. Ik heb daar op Home Assistant OS met Home Assistant gezet (X86 install). Dat is 1 "image install" en klaar. Met Add-ons MQTT en Ziigbee2MQTT onder Home Assistant geïnstalleerd. Met een CC2531 USB zigbee stickje. Draait allemaal prima. GEEN t OS, dockers, python ect. zelf installeren. Dat was ik zat. Meeste Tweakers kopen een Intel NUC als ze Raspberry "zat" zijn.
Wil je nog meer op dat "doosje" dan is het een ander verhaal
Dankje , dit lijkt me wel want maar aangezien ik al een beste bult energie slutpende apparatuur heb staan wilde ik het verbruik xo laag mogelijk zien te houden.
Heb je wel eens getest wat het verbruik is van jou systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gezmo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:32
Dat je het verbruik zo laag mogelijk wil houden is een goed idee. Daar is ook een heel mooi forum topic aan gewijd en raad ik je aan om daar ook eens te kijken: Het grote zuinige server topic - deel 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Een blikseminslag kortbij zal meer apparatuur kapot maken zonder maatregelen.

Ik draai al 7 jaar superstabiel op een pi, de laatste jaren met een ssd. Goede voeding en de pi ook aangesloten op een ups. O ja, en alle computer hardware zit op een aparte aardlekautomaat. Geen enkel os vind het fijn om zonder shutdown uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

vincenttor schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 06:07:
[...]

Dankje , dit lijkt me wel want maar aangezien ik al een beste bult energie slutpende apparatuur heb staan wilde ik het verbruik xo laag mogelijk zien te houden.
Heb je wel eens getest wat het verbruik is van jou systeem?
Er zit nu naast de SSD/8GB/Asrock-N3150 ook nog in:
-HDD WD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 7200rpm), 1TB in de PC.
- Power-on LED en HDD-LED aangesloten
- oude LITEON 350 watt ATX voeding met actieve fan die niet uit gaat (geen label bronze.silver of zo iets),
...met groen led altijd aan
- Arctic P12 PWM PST die altijd op 200 RPM draait, koeling CPU is passief (aluminium rib blok)

Mijn Brennenstuhl PM231E meter gaf aan:
- van 00.00u - t/m 08.00u: 28 watt gemiddeld
- per 24 uur gemiddeld 30 watt

Ik wil de voeding vervangen door een PICO 60W+12V adapter, dan de Artic en de HDD eruit en alle Led uit
en dan hoop ik ergens tussen de 12-18 watt uit te komen.

Ieder Zigbee of Z-wave "smarthome component" dat als router/repeater functioneert (dat zijn de meeste op 220V aangesloten spullen) verbruikt altijd tussen de 0,2-0,7watt in UIT stand!
Bijvoorbeeld mijn Zigbee Osram lamp verbruikt 0,3watt als die uit is!
De tip van Zuinige PC/voeding op Tweakers is al gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dartheide
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:59
Ik draai al een paar jaar op een (intel) QNAP NAS icm Docker en een Zigbee USB stick.

Betrouwbaarheid is hoog en stroomgebruik erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxfile
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11-2024

xxfile

\/ It's me \/

Majari schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:57:
Hoi,
tevreden gebruiker van Zigbee2Mqtt met Sleash stickje op RPI3 met HA hier.

Omdat ik graag tuinverlichting met zigbee RGB lampjes wilde, en die van LIDL te groot zijn (passen niet in armatuur) en die van IKEA Tradfri leverproblemen hebben, dacht ik het eens te proberen met Ynoa RGB-CCT lampjes (GU10) voor zo'n €14 /st

Het lampje is nog niet bekend in de database, dus die moet met external converter file worden toegevoegd. Device toevoegen is nogal een uitdaging, maar gelukt met wat trial en error. Pairen ging snel, maar bijvoorbeeld een actie uitvoeren om reactie op je log uit te lokken om zo te zien welke converter je nodig hebt, gaat lastig met een lampje dat je (nog) niet kunt bedienen.

Gelukkig werkte de standaard voorgestelde converters voor lightbulb wel en dit is nu mijn external converter file:
[...]

Lampje is prima te bedienen vanuit z2m: aan/uit, brightess kleuren en zelfs scenes werken. De kleuren komen ook goed overeen met de gekozen kleur moet ik zeggen.

Mijn probleem is dat ik ze graag ook als apparaat in lovelace toegevoegd wil zien. Daarna ziet NodeRed ze ook als entiteit en kan ik ze mooi aan mijn automations daar koppelen.

Dat lukt niet na repairen van de lampjes of herstart HA. Mijn gevoel zegt dat ik nog iets met de converter file moet doen, maar ik heb geen idee wat.
De voorbeelden van andere lampen op github zijn te divers om patronen te ontdekken. Ik heb al diverse aanpassingen aan de file gedaan waardoor z2m steeds niet opstartte, dus trial en error wordt lastig.
Heeft iemand een tip wat ik kan doen waardoor de lamp ook als apparaat en entiteit in HA is te zien?

edit: extra info: mqtt staat op 'voeg entiteiten automatisch toe' en bij friendly name gebruik ik uiteraard 'HA eniteit bijwerken'.
Mijn hartelijke dank voor de converter! Ik heb ze in de hal hangen en zou ze graag willen inzetten dat op maandagochtend de kleur van de afvalcontainer wordt weergegeven. Dan zijn we niet meer afhankelijk van de notify.me en de telefoon :D

Nieuw, nu met Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@xxfile @Majari als jullie een werkende converter hebben, is het dan niet een idee om die toe te laten voegen aan Z2M? Leuk dat het hier intern op het forum gedeeld wordt, maar het hele idee van Z2M is juist dat de database met ondersteunde apparaten groeit door werkende converters aan te dragen :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxfile
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11-2024

xxfile

\/ It's me \/

Gizz schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:23:
@xxfile @Majari als jullie een werkende converter hebben, is het dan niet een idee om die toe te laten voegen aan Z2M? Leuk dat het hier intern op het forum gedeeld wordt, maar het hele idee van Z2M is juist dat de database met ondersteunde apparaten groeit door werkende converters aan te dragen :P
@Majari Jij hebt het werk gedaan, dus alle eer aan jou ;)

Nieuw, nu met Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:48
vincenttor schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:08:

Uhmzz ook een SSD/HDD kan stuk gaan bij bliksem inslag, als dat de reden is om niet voor een Pi te gaan dan doe je het naar mijn mening verkeerd.

Als je bedoelt dat je SD kaart snel zijn versleten door het velen schrijven is een SSD/HDD een mooie optie.
Echter lees ik dat je enkel zigbee2mqtt draait erop, dan is een SD kaart infeite voldoende.

Zelf draai ik het ook met SSD, werkt perfect. HDD is niet meer van deze tijd...

Het geheel draai ik met:
https://geekworm.com/coll...dc-5v-4a-power-supply-kit

Hier draait enkel z2m op, de rest heb ik op mijn nas/server draaien.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Met deCONZ is het niet mogelijk om een directe binding tussen Philips Hue Wall Switch en lamp te realiseren zodat bediening van de lamp ook zonder tussenkomst van Z2M bediend kan worden, vermoedelijk met Z2M ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Jazsie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:08:
[...]

Uhmzz ook een SSD/HDD kan stuk gaan bij bliksem inslag, als dat de reden is om niet voor een Pi te gaan dan doe je het naar mijn mening verkeerd.

Als je bedoelt dat je SD kaart snel zijn versleten door het velen schrijven is een SSD/HDD een mooie optie.
Echter lees ik dat je enkel zigbee2mqtt draait erop, dan is een SD kaart infeite voldoende.

Zelf draai ik het ook met SSD, werkt perfect. HDD is niet meer van deze tijd...

Het geheel draai ik met:
https://geekworm.com/coll...dc-5v-4a-power-supply-kit

Hier draait enkel z2m op, de rest heb ik op mijn nas/server draaien.
Nou de bliksem inslag was gelukkig niet direct dan was alles kapot wat in het stopcontact zat natuurlijk ( hebben we in Frankrijk al vaker gehad met de telefoon lijn bijv welke bovengronds hangen)
Maar dit was nu al de zoveelste keer dat de boel uit/kapot ging.

Zomaar de stroom eraf gebeurd nagenoeg niet, we hebben waar ik woon zover nog maar 1 x uitval gehad en dit zou sinds een paar maanden moeten worden afgevangen worden door mijn ups waar het server rack op draait.
Het is meer het vele lezen en schrijven waardoor bij mij de kaartjes er mee stopten.
Na verschillende keren het opnieuw te moeten instellen, en meer dat de schakelaars weer eens niet werken en bepaalde sensoren zoek ik naar een andere oplossing.

Heb Homeseer draaien onder windows, deze server blijft altijd aan , en als de stroom toch uitvalt is het niet gelijk klaar met een corrupte sd kaart o.i.d. en ook natuurlijk de harddisk die het minder moeilijk heeft met zoveel read/writes.

Stroom verbruik van een raspberry kan je bijna niet aan tippen, al heb ik een nuc gevonden met een intel j5005 erin welke idle rond 3.9Watt tot 5Watt hangt dus dat lijkt er wel op.

Maar ik dacht even , zal is meten wat de domotica/opslag server doet als ik er een virtuele linux server op draai qua stroom verbruik.

Heb een klein stapeltje raspberry's liggen en zijn top apparaatjes maar na het vele gedoe er mee in mijn situatie(wat ik ook verkeerd doen ?) wil ik dus overstappen.

Als nou de domotica server uitvalt dan werkt er toch amper wat in huis nog behalve de muur DMX controller voor de verlichting dus als de z2mqtt server nog blijft draaien maakt dat vrij weinig uit want er word dan toch niks aangestuurd.

@Antonio di , dankje voor je reactie / meting.
Ik heb pfsense draaien op een zelfde soort bordje dacht ik met een pico voeding erop.
Zal eens kijken wat die verbruikt.
Ook even gedacht om HA te gebruiken als domotica software maar het aansturen van de DMX controller welke dus het gehele huis van licht voorziet is niet zo makkelijk ( voor mij in ieder geval)

@dartheide , bedankt voor je reactie ;)
Heb ook naar de qnap gekeken maar heb al een NAS hangen, toch is het wel een optie natuurlijk.

@janne_nl , ja het is gelukkig geen directe inslag geweest anders was alles kapot, en het zit onder een UPS dat is niet het probleem hier geweest.
Verschillende soorten SD kaartjes gekocht van goedkope tot de duurdere versies maar toch had ik eens in de X tijd een corrupt kaart en lag alles weer plat.

Bedankt nogmaals allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Voor een systeem als Domoticz dat redelijk wat IO doet, is een sd kaartje niet de handigste oplossing. Een SSD of USB stick is een stuk handiger/robuster dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 21:53
Ben op zoek naar een power strip/stekkerdoos (minimal 4 sockets) inclusief power measurement per socket. Had er al 1 gevonden op AliExpress maar die is (nog) niet gesupport door z2m (
https://a.aliexpress.com/_v1NMua). Heeft iemand hier toevallig een soortgelijk product?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@thecompany Ik heb twee stuks van de LELLKI WP33-EU in gebruik, werken prima. Deze hebben geen power monitoring. Sinds kort is er de WP30-EU die wel power monitoring heeft. Die heb ik gisteren ontvangen, nog geen ervaring mee.

De WP30-EU heeft wel als eigenaardigheid dat de vierde socket niet via Zigbee te bedienen is. Dat heeft volgens mij niks met Z2M te maken, want het staat zelfs bij Aliexpress in de advertentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umA3CxKQYjGIORv2pBxCwt-0898=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WJlkhu9H8GzI7G9oJFXynjoV.png?f=fotoalbum_large

edit: net even aangesloten en de power monitoring is één waarde voor het gehele stekkerblok. Niet goed opgelet, ik dacht dat het per socket was :P

Ik vraag me overigens af of het stekker blok waar jij naar linkt überhaupt power monitoring doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 30-01-2022 12:22 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:00

OcGuru

Giulietta Qv

Nu net ook een raspberry pi besteld samen met een sonoff zigbee stick. :P

Eerst maar even een tijdje naast de bestaande philils bridge draaien. Was het toch wel beu dat de hue geen temperatuur sensoren en deurcontacten in het assortiment hebben.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 21:53
Gizz schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:03:
@thecompany Ik heb twee stuks van de LELLKI WP33-EU in gebruik, werken prima. Deze hebben geen power monitoring. Sinds kort is er de WP30-EU die wel power monitoring heeft. Die heb ik gisteren ontvangen, nog geen ervaring mee.

De WP30-EU heeft wel als eigenaardigheid dat de vierde socket niet via Zigbee te bedienen is. Dat heeft volgens mij niks met Z2M te maken, want het staat zelfs bij Aliexpress in de advertentie:

[Afbeelding]

edit: net even aangesloten en de power monitoring is één waarde voor het gehele stekkerblok. Niet goed opgelet, ik dacht dat het per socket was :P

Ik vraag me overigens af of het stekker blok waar jij naar linkt überhaupt power monitoring doet.
Ja dat laatste weet ik ook niet, ik heb de vraag gesteld.

Ik twijfelde ook al of PM niet over het gehele device was aangezien er maar 1 kanaal in z2m beschikbaar is. Maar bedankt voor het testen, dan moet ik toch aparte switches bestellen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:22
Gizz schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:03:

[Afbeelding]

Als deze monitoring heeft per socket laat het me even weten waar je die gekocht hebt. Dit zoek ik namelijk voor hier thuis :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:04

Mars Warrior

Earth, the final frontier

haborym schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:01:
[...]
Als deze monitoring heeft per socket laat het me even weten waar je die gekocht hebt. Dit zoek ik namelijk voor hier thuis :D
Het lijkt allemaal Tyua spul, dus ik vermoed dat ze allemaal identieke mogelijkheden hebben, en enkel een ander jasje en stikkertje hebben 8)

Dus wel individueel kunnen schakelen, maar power monitoring enkel voor het stekkerblok.

[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 30-01-2022 15:39 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
Ik loopt momenteel even vast. Ik heb een TS0011_switch_module geplaatst achter een schakelaar hier in huis. Na he aansluiten werkt het wel, echter wordt het niet herkent als een TS0011_switch_module maar als TS0011.
Op github is dit al gemeld met de link dat het oplost is hier https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/10952

Die verwijst naar https://github.com/Koenkk/zigbee-herdsman-converters

Als ik het goed begrijp moet ik de tuya.js toevoegen aan mijn Zigbee2MQTT als external converter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@haborym als je niet wilt wachten tot de ondersteuning van deze schakelaar is door gedruppeld naar de eerstvolgende update van Z2M, dan kun je met de dev-versie aan de slag gaan. Daarin worden nieuwe apparaten binnen een paar uur toegevoegd.

Zie ook het laatste bericht van Koenkk op de pagina waarnaar je linkt:
Fixed by Koenkk/zigbee-herdsman-converters#3630

Changes will be available in the dev branch in a few hours from now. (https://www.zigbee2mqtt.io/advanced/more/switch-to-dev-branch.html)
Switchen naar dev lijkt me makkelijker dan zelf externe converters toevoegen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 31-01-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
Gizz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:50:
@haborym als je niet wilt wachten tot de ondersteuning van deze schakelaar is door gedruppeld naar de eerstvolgende update van Z2M, dan kun je met de dev-versie aan de slag gaan. Daarin worden nieuwe apparaten binnen een paar uur toegevoegd.

Zie ook het laatste bericht van Koenkk op de pagina waarnaar je linkt:

[...]

Switchen naar dev lijkt me makkelijker dan zelf externe converters toevoegen :)
Aaaah thanks. Ik begreep die opmerking al niet. De update zou morgen moeten komen gezien ze elke eerste van de maand een update los laten :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Grappig, eenvoudige automations als zigbee2mqtt plugin: https://github.com/Anonym-tsk/zigbee2mqtt-extensions

Wist niet eens dat dat kon. Kun je ook zonder HA dingen doen dus.

[ Voor 0% gewijzigd door Mars Warrior op 02-02-2022 14:44 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

Ik heb vandaag mn PI 4 2gb binnengekregen samen met een sonoff zigbee dongle.

Home assistent geinstalleerd, Mosquitto broker en z2m uiteraard. Alleen nu krijg ik elke keer de volgende error in de log:
Zigbee2MQTT:error 2022-02-03 17:45:14: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2022-02-03 17:45:14: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2022-02-03 17:45:14: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2022-02-03 17:45:14: Error: Error while opening serialport 'Error: Error: No such file or directory, cannot open /dev/ttyACM0'
Hij kan blijkbaar de zigbee stick niet vinden op de vermelde serial port. Maar welke serial port moet ik instellen? Heb al verschillende porten geprobeerd maar telkens deze error. Hoe kom ik erachter aan welke poort mijn sonoff zigbee stick zit gekoppeld?

De stick word overige wel herkend in HA. Bij staat tussen instellingen>apparaten en diensten.
Firmware op de stick is heb ik niks aan veranderd. Maar dit zou toch standaard out of de box moeten werken?

Dit is momenteel mijn config :
data_path: /config/zigbee2mqtt
external_converters: []
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
base_topic: zigbee2mqtt
server: mqtt://localhost
user: mosquitto
password: wachtwoord
serial:
port: /dev/ttyACM0
advanced:
log_level: warn
pan_id: 6754
channel: 11
network_key:
- 1
- 3
- 5
- 7
- 9
- 11
- 13
- 15
- 0
- 2
- 4
- 6
- 8
- 10
- 12
- 13
availability_blocklist: []
availability_passlist: []
device_options: {}
blocklist: []
passlist: []
queue: {}
frontend:
port: 8099
experimental: {}
socat:
enabled: false
master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
options: '-d -d'
log: false

Bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
OcGuru schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:50:
Hoe kom ik erachter aan welke poort mijn sonoff zigbee stick zit gekoppeld?
De stick eruit halen. Even wachten en dan er weer in drukken.
Vervolgens even in de syslog/dmesg kijken en als het goed is dan worden er een aantal regels gelogd over usb. Juiste device zie je daar ook.

Anders vooraf: ls /dev/tty
Dan stick erin en weer ls en zoek het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

OcGuru schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:50:

De stick word overige wel herkend in HA. Bij staat tussen instellingen>apparaten en diensten.
Weet je zeker dat je een USB-stick ziet daar? Dat is volgens mij Integrations and devices in de Engelse versie (Nederlandstalige software, brrr! Zeker bij troubleshooten onhandig :P ) en daar zie ik bij mij echt geen zigbee stick staan.

Kun je eens naar de supervisor>system gaan, op de drie puntjes klikken en hardware selecteren? Daar zou je stick moeten staan met het juiste adres.

Geen idee of (en hoe) ze dingen als supervisor ook naar het Nederlands hebben vertaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

Gizz schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:08:
[...]

Weet je zeker dat je een USB-stick ziet daar? Dat is volgens mij Integrations and devices in de Engelse versie (Nederlandstalige software, brrr! Zeker bij troubleshooten onhandig :P ) en daar zie ik bij mij echt geen zigbee stick staan.

Kun je eens naar de supervisor>system gaan, op de drie puntjes klikken en hardware selecteren? Daar zou je stick moeten staan met het juiste adres.

Geen idee of (en hoe) ze dingen als supervisor ook naar het Nederlands hebben vertaald :)
Was dus /dev/ttyUSB0 :P Thanks.

Stick stond dus bij devices & services met de logo van ZHA. Deze verwijderd en nu herkend z2m de stick en kan ik het eerste lampje al aansturen via HA :)

Taal nu ook idd op Engels gezet. Scheelt weer een hoop wazige vertalingen :P

[ Voor 4% gewijzigd door OcGuru op 03-02-2022 20:03 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gizz schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:06:
Ik heb een rookmelder die in de war is: hij rapporteert bijna continu dat er rook is gedetecteerd. Dit doet hij (gelukkig) alleen via zigbee2mqtt, de sirene gaat niet af. Maar ik krijg wel dagelijks een notificatie via de HA-app dat mijn huiskamer in de fik staat, beetje jammer ;)

Het gaat om de Heiman HS3SA waar ik er drie van heb gekocht. Twee exemplaren gedragen zich voorbeeldig, de derde zegt "Yo, ik detecteer rook!"

In HA:
[Afbeelding]

In een enkel geval geeft hij het signaal Cleared, zoals gisteravond. Met daarna in dezelfde seconde weer Detected smoke. En vandaag heeft hij al twee keer Detected smoke als status, zonder dat hij überhaupt naar Cleared is gegaan.

In Zigbee2mqtt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Valt dit te fixen, of is de sensor gewoon kapot? Tot nu toe heb ik weinig succes. Ook nadat ik 10 minuten de batterij had verwijderd bleef bij het inschakelen smoke = true.
Ik lees hier over je ervaring met een Heiman rook detector. Mij overkomt zojuist hetzelfde. Wel een alarm via Zigbee, maar geen sirene. Hoe is dit bij jou afgelopen? Was de rookmelder defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just-Michael
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 31-08 21:55
Jaren geleden een zigbee netwerk opgezet in huis met de TI CC2531 als coördinator. Weinig problemen mee gehad maar na het updaten naar de laatste z2m versie heb ik een aantal sensor devices die niets meer lijken te sturen. Deze pairen ook niet meer opnieuw.

Heb even het e.e.a. gelezen en zie nu ook dat betreffende adapter onder "Not Recommended" staat. Om die reden heb ik nu 2x een Sonoff adapter besteld en de keuze gemaakt om straks een verse pi te installeren en alles opnieuw te pairen.

Daarnaast heb ik nog iets gelezen over het gebruik van de IKEA lampen en remotes. Er staat me iets bij dat ik voorheen een bind moest definiëren om de remote aan de lamp te koppelen waarbij deze ook nog steeds zou werken zonder z2m.
Iemand hier wat meer info over? Wat is de situatie nu, en is dit tegenwoordig een stuk makkelijker te doen? Of wellicht af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:17
Just-Michael schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:33:
Jaren geleden een zigbee netwerk opgezet in huis met de TI CC2531 als coördinator. Weinig problemen mee gehad maar na het updaten naar de laatste z2m versie heb ik een aantal sensor devices die niets meer lijken te sturen. Deze pairen ook niet meer opnieuw.

Heb even het e.e.a. gelezen en zie nu ook dat betreffende adapter onder "Not Recommended" staat. Om die reden heb ik nu 2x een Sonoff adapter besteld en de keuze gemaakt om straks een verse pi te installeren en alles opnieuw te pairen.

Daarnaast heb ik nog iets gelezen over het gebruik van de IKEA lampen en remotes. Er staat me iets bij dat ik voorheen een bind moest definiëren om de remote aan de lamp te koppelen waarbij deze ook nog steeds zou werken zonder z2m.
Iemand hier wat meer info over? Wat is de situatie nu, en is dit tegenwoordig een stuk makkelijker te doen? Of wellicht af te raden?
Ik ben ooit jaren terug begonnen met een Hue starter pack incl. dimmer. Dimmer heb ik nooit echt gebruikt. Vorige maand eindelijk de switch gemaakt en de lampen aan z2m gehangen (had ik al draaien voor wat sensoren). Dat ik de Hue Dimmer Switch daarbij kon blijven gebruiken, middels een binding, was voor mij in ieder geval een harde eis. Dit zodat ik, zoals jij ook al aangeeft, altijd een fallback heb, ook als home assistant of z2m niet functioneren. Maar voor mij is dat ook de enige functie voor de Dimmer Switch, backup. Als je de Ikea knop echt als lichtschakelaar bij een deur gebruikt kan ik mij indenken dat je deze liever wel koppelt in z2m en bv via Home Assistant het drukken op de knop afhandeld om bv afhankelijk van tijdstip andere scenes te schakelen of wat dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

tjanssen schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Ik lees hier over je ervaring met een Heiman rook detector. Mij overkomt zojuist hetzelfde. Wel een alarm via Zigbee, maar geen sirene. Hoe is dit bij jou afgelopen? Was de rookmelder defect?
Die rookmelder doet het weer prima. Ik heb er zelfs een paar bijgekocht waardoor ik er 6 heb :)

De oplossing die bij mij werkte:
Gizz schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:06:
@lolgast Ik moest nog een update geven over de rookmelder: alles werkt weer!

Na de N/A-fase heb ik de rookmelder nog 1x opnieuw gekoppeld. Alles bleef N/A.

Na een nachtje slapen nog een keer extra de testknop op de rookmelder ingedrukt, je moet toch wat: de exposes smoke en battery_low gingen van N/A af en lieten na het loslaten van de knop netjes false zien! :)

Battery (dus met de percentages) bleef N/A, maar toen ik 's avonds na mijn werk thuiskwam liet ook die opeens een percentage zien.

Alles werkt nu dus. Oplossing zat in opnieuw pairen en een tijdje later nogmaals de testknop indrukken denk ik. Met nadruk op een tijdje later, want tijdens het pairen hou je al de testknop ingedrukt (fijn voor je oren..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:20
Afgelopen weekend is 's nachts de stroom kort uitgevallen. NUC opnieuw opgestart en alles werkte weer, behalve m'n INNR outdoor ledstrip. Die bleef branden en was niet meer via Z2M te bedienen. Via een reset kan ik hem opnieuw aanmelden, maar de handshake lukt niet.

Enig idee of dit op te lossen is? En hoe ik dit kan debuggen?

• nachtwaker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
Meessen schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:14:
[...]

Met edge werkt het ook niet.
Welke zigbee module heb jij? Die van mij heet p-line GN5215R1.
Ik heb deze ook sinds vandaag i.c.m. koolmonixide melder van Fireangel maar ik krijg het niet werkend.
Wat doe ik fout?
Heb zo'n 30 andere devices in zigbee2mqtt zitten dus aan mn zigbee controller kan het denk ik niet liggen.

Iemand een idee?

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
nachtwaker schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:28:
[...]

Ik heb deze ook sinds vandaag i.c.m. koolmonixide melder van Fireangel maar ik krijg het niet werkend.
Wat doe ik fout?
Heb zo'n 30 andere devices in zigbee2mqtt zitten dus aan mn zigbee controller kan het denk ik niet liggen.

Iemand een idee?
Heb het uiteindelijk niet werkend gekregen en de melder maar van de hand gedaan.

• nachtwaker
Ik heb hem nu wel deels werkend, alleen zie ik alleen de signaal sterkte naar de controller.

De andere 2 waardes worden niet uitgelezen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKva_VppnEETI-lTJwtHeP4TCVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3PvCuZ0x8NvMNiQbPA7Q8gT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenee
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:34
Hallo,ik heb even een vraag,als in mijn raspbeeII firmware update zal ik dan al mijn gepairde lampen verliezen?
Mijn huidige setup is:
Hassio-raspbeeII-zigbee2mqtt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:52
djoenee schreef op zondag 13 februari 2022 @ 00:14:
Hallo,ik heb even een vraag,als in mijn raspbeeII firmware update zal ik dan al mijn gepairde lampen verliezen?
Mijn huidige setup is:
Hassio-raspbeeII-zigbee2mqtt
Als je de apparaten gepaired hebt via zigbee2mqtt niet, maar je kan voor de zekerheid altijd een backup maken, dan zit je altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:59
nachtwaker schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:09:
Ik heb hem nu wel deels werkend, alleen zie ik alleen de signaal sterkte naar de controller.

De andere 2 waardes worden niet uitgelezen
[Afbeelding]
En wat zegt de logging? Goede kans dat je de converter moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
BlackMonkey schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:12:
[...]

En wat zegt de logging? Goede kans dat je de converter moet aanpassen.
Converter? Wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
nachtwaker schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:14:
[...]

Converter? Wat bedoel je daar precies mee?
Zie: https://www.zigbee2mqtt.i...devices.html#instructions

Een converter vertaalt de data die een apparaat stuurt, zodat deze is weer te geven door Zigbee2mqtt. Gezien Zigbee2mqtt N/A als waarde geeft zal hier dus iets moeten worden aangepast. De log geeft hier vaak al een goed idee van. Je kan het apparaat forceren wat data te sturen door hem opnieuw te koppelen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:56
Ben al een tijd op zoek naar (NEN goedgekeurde) rookmelders die ondersteund worden door zigbee2mqtt én onderling koppelbaar zijn zónder tussenkomst van een coordinator. De Frient en Heiman rookmelders functioneren prima op z2m en zijn NEN goedgekeurd, maar kunnen alleen via een automation gekoppeld worden. M.a.w. als de coordinator down is, zullen de rookmelders ook niet allemaal af gaan. Beetje zuur dus als de brand begint waar de server staat en er dus maar één rookmelder af gaat. Via Z-wave zijn er wel rookmelders die broadcast ondersteunen, maar ik wil het bij Zigbee houden. Heb nu eindelijk een oplossing...

Mijn huis is vanuit de bouw voorzien van 230V rookmelders die onderling gekoppeld zijn met een draad. Wat blijkt, voor een aantal merken rookmelders (iig Kidde/Firex en Ei) bestaat een zogenaamde relaisvoet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwDVxlt5O2wOv4k-fbisCgEMvBA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLoclDUzhaPNxoYZvGZJYVe0.jpg?f=fotoalbum_medium

Deze bevat een relais dat sluit op moment dat er spanning komt te staan op de signaaldraad waarmee de rookmelders onderling gekoppeld zijn. Het doel hiervan is volgens de fabrikant om de rookmelders door te koppelen naar een centraal alarmsysteem (lees: z2m/Home Assistant). Heel simpel dus om dit relais aan te sluiten op een Zigbee (binary) sensor. Hiervoor heb ik een Aqara water leak sensor gebruikt omdat deze schroeven bevat waar je een draad op kan aansluiten zonder te solderen, als de draden contact maken stuurt deze een bericht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiYhr_zb2Nfieq-7l44vnI3d0xM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TN2JpHHkDnyvbvjIhENL1fB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGSH4gl8VG6SE6et6v7a75oHPnI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uz80vVqm5B49gz2pLLUbIt2c.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze past in de relaisvoet van de rookmelder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjxfq5pOHUBkhHilllagl0ib4E0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFXxnTTKcRMYltVz0IR4cNpo.jpg?f=fotoalbum_medium

Vervolgens op de inbouwdoos monteren, montageplaat erop en tenslotte de rookmelder zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbxvGpU6ymS6dQkUcsQqUN_BQRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsIh9EhKpejJftdUzlKaAlPS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhIPuObINZPXMuhBE7VxcFYfgEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7exncixOjyZESi07n7DvUOp.jpg?f=fotoalbum_tile

Gelukkig is z2m zo flexibel dat je in devices.yaml de Aqara water leak sensor zodanig kan configureren dat Home Assistant hem als rookmelder ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wt3n7MJv7w9aDV_H3JGJiltzxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DLKJworPg7YuBiOTGY9XEIGb.png?f=user_large

Voordelen:
  • NEN goedgekeurde 230V rookmelders gekoppeld via draad (in mijn geval Firex KF20R).
  • Niets solderen en de relaisvoet wordt gefabriceerd en is gecertificeerd door de fabrikant van de rookmelder zelf, dus geen gezeik met verzekering.
  • Ook als z2m/HA down is werkt de onderlinge koppeling.
  • Relaisvoet kost ong. 30 euro en water leak sensor 15 euro.
Nadelen:
  • Aqara sensor werkt op batterij, deze zal dus na een x aantal jaar vervangen moeten worden wil je de meldingen blijven ontvangen.
  • Kunt het alarm niet triggeren, alleen de status uitlezen.
  • Relaisvoet is grijs i.p.v. wit, dus iets meer opvallend dan rookmelder strak tegen het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:09

HaTe

haat niet

Ik heb sinds de laatste versie last van dat de entities in home assistant die ik van switch naar light heb veranderd, disabled zijn in Home Assistant. Dit is de config die ik gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
'0x804b50fffe0a6717':
  friendly_name: Hobbykamer
  homeassistant:
    switch:
      type: light
      object_id: light

Via de Z2M webUI kan ik gewoon schakelen.

Dit is de fout die ik krijg:
Exception in async_discover when dispatching 'mqtt_discovery_new_light_mqtt': ({'availability': [{'topic': 'zigbee2mqtt/bridge/state'}, {'topic': 'zigbee2mqtt/Hobbykamer/availability'}], 'availability_mode': 'all', 'command_topic': 'zigbee2mqtt/Hobbykamer/set', 'device': {'identifiers': ['zigbee2mqtt_0x804b50fffe0a6717'], 'manufacturer': 'SONOFF', 'model': 'Zigbee two way smart switch (ZBMINI)', 'name': 'Hobbykamer'}, 'json_attributes_topic': 'zigbee2mqtt/Hobbykamer', 'name': 'Hobbykamer', 'payload_off': 'OFF', 'payload_on': 'ON', 'state_topic': 'zigbee2mqtt/Hobbykamer', 'unique_id': '0x804b50fffe0a6717_light_zigbee2mqtt', 'value_template': '{{ value_json.state }}', 'platform': 'mqtt'},) Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__ return self._compiled([], data) File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 817, in validate_callable return schema(data) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/config_validation.py", line 813, in validator raise vol.Invalid(warning % arguments) voluptuous.error.Invalid: The 'value_template' option has been removed, please remove it from your configuration During handling of the above exception, another exception occurred: Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/mqtt/mixins.py", line 211, in async_discover config = schema(discovery_payload) File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 218, in __call__ return self._exec((Schema(val) for val in self.validators), v) File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 341, in _exec raise e if self.msg is None else AllInvalid(self.msg, path=path) File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 337, in _exec v = func(v) File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__ return self._compiled([], data) File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 817, in validate_callable return schema(data) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/mqtt/light/__init__.py", line 41, in validate_mqtt_light_discovery return schemas[value[CONF_SCHEMA]](value) File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 218, in __call__ return self._exec((Schema(val) for val in self.validators), v) File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 341, in _exec raise e if self.msg is None else AllInvalid(self.msg, path=path) File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 337, in _exec v = func(v) File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 276, in __call__ raise er.MultipleInvalid([e]) voluptuous.error.MultipleInvalid: The 'value_template' option has been removed, please remove it from your configuration
Blijkbaar wordt er in dit geval nog een setting meegestuurd (value_template), die voor light niet meer ondersteund wordt.

Heb maar even een bug gemeld: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/11445

of ben ik de enige die hier last van heeft? :)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:56
HaTe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:39:
Ik heb sinds de laatste versie last van dat de entities in home assistant die ik van switch naar light heb veranderd, disabled zijn in Home Assistant. Dit is de config die ik gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
'0x804b50fffe0a6717':
  friendly_name: Hobbykamer
  homeassistant:
    switch:

Via de Z2M webUI kan ik gewoon schakelen.

Dit is de fout die ik krijg:

[...]

Blijkbaar wordt er in dit geval nog een setting meegestuurd (value_template), die voor light niet meer ondersteund wordt.

Heb maar even een bug gemeld: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/11445

of ben ik de enige die hier last van heeft? :)
value_template wordt idd niet meer ondersteund, ik heb ze gedefinieerd zoals hier. Dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
devices:
  "0x12345678":
    friendly_name: my_switch
    homeassistant:
      switch:
      light:
        name: my_switch
        value_template: null
        state_value_template: '{{ value_json.state }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Laatst online: 15:09

HaTe

haat niet

soganta schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:00:
[...]

value_template wordt idd niet meer ondersteund, ik heb ze gedefinieerd zoals hier. Dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
devices:
  "0x12345678":
    friendly_name: my_switch
    homeassistant:
      switch:
      light:
        name: my_switch
        value_template: null
        state_value_template: '{{ value_json.state }}'
Thanks, dat is inderdaad de oplossing. De 'name' regel onder light kan weggelaten worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Gisteren klapten hier helaas de stoppen eruit - gelukkig hangt de HA/Z2M server tegenwoordig aan een UPS (iets met WAF enzo bij normale recovery tijd voor je Zigbee omgeving anders...), maar hiermee zijn alle Lidl lampen die "always on" zijn mooi uit de Z2M verdwenen (Z2M is dus niet uit geweest).
Alle Philips, Ikea, Sonoff en Aqara zijn het prima blijven doen (gelukkig).
Helaas is alles in tuin en schuur router-afhankelijk van de Lidl lampen en die weer ge-repaired krijgen lukt niet.

Mogelijk ligt dit aan de firmware (de "vorige" versie) op de Sonoff Plus dongle. Erg jammer dit...
Hopelijk is het dat laatste overigens en kan ik zodra ik hem geflashed heb vrouwlief weer overtuigen van hoe handig dit allemaal is (zoonlief was ook ligt over de zeik, die lag net op bed met zijn 4 maandjes oud en vervolgens full-bright lampen... Leuk dat Hue de startup setting lijkt te vergeten na een OTA update)

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
heb je z2m al eens opnieuw opgestart? Dat helpt hier nog wel eens bij netwerk issues.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Kippenijzer

Kippenijzer

De devices zijn echt verdwenen in de lijst. Inmiddels 3 van 6 kunnen herkoppelen, maar de lampen in de tuin hebben hun router nog niet terug gevonden ;).
[edit]
Herkoppelen overigens pas succesvol na Z2M stop en USB even loshalen van de Sonoff dongle.

[ Voor 24% gewijzigd door Kippenijzer op 17-02-2022 11:31 ]

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Kippenijzer schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:33:
Gisteren klapten hier helaas de stoppen eruit - gelukkig hangt de HA/Z2M server tegenwoordig aan een UPS (iets met WAF enzo bij normale recovery tijd voor je Zigbee omgeving anders...), maar hiermee zijn alle Lidl lampen die "always on" zijn mooi uit de Z2M verdwenen (Z2M is dus niet uit geweest).
Alle Philips, Ikea, Sonoff en Aqara zijn het prima blijven doen (gelukkig).
Helaas is alles in tuin en schuur router-afhankelijk van de Lidl lampen en die weer ge-repaired krijgen lukt niet.

Mogelijk ligt dit aan de firmware (de "vorige" versie) op de Sonoff Plus dongle. Erg jammer dit...
Hopelijk is het dat laatste overigens en kan ik zodra ik hem geflashed heb vrouwlief weer overtuigen van hoe handig dit allemaal is (zoonlief was ook ligt over de zeik, die lag net op bed met zijn 4 maandjes oud en vervolgens full-bright lampen... Leuk dat Hue de startup setting lijkt te vergeten na een OTA update)
Z-wave gaat met Z-wave-LR (long range) niet voor niets over op een ster/STAR netwerk, maar goed dat kan dan ook met het "verre" bereik van de 868Mhz freq.
Zou fijn zijn als Zigbee het netwerk in ieder geval een beetje "managed" zou maken door het mogelijk te maken een router functie van een component UIT te zetten. Dan zet je zelf wat 220V-adapters-met-powerbanks/CC2531-routertjes in om afstand te overbruggen voor Zigbee.

Welke SONOFF dongle heb je?

• Kippenijzer

Kippenijzer

Router functie uitzetten zouden meer mensen blij van worden. Hier is het helaas gewoon dat precies de devices die eruit klappen ook qua mesh allemaal net de Lidl lampen waren. Inmiddels ook de stick (Sonoff 3.0 Plus dongle) geflashed met de firmware van december, wie weet zit daarin meteen de oplossing.
Voorheen was er een powerplug nog net iets dichterbij die mogelijk de connectie nog net wat makkelijker maakte. Wel mooi dat je devices die gebruik maken van de nu missende routers wel gewoon netjes hun berichten langs ziet komen (bewegingsmelder in de schuur).

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Kippenijzer schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:03:
Router functie uitzetten zouden meer mensen blij van worden. Hier is het helaas gewoon dat precies de devices die eruit klappen ook qua mesh allemaal net de Lidl lampen waren. Inmiddels ook de stick (Sonoff 3.0 Plus dongle) geflashed met de firmware van december, wie weet zit daarin meteen de oplossing.
Voorheen was er een powerplug nog net iets dichterbij die mogelijk de connectie nog net wat makkelijker maakte. Wel mooi dat je devices die gebruik maken van de nu missende routers wel gewoon netjes hun berichten langs ziet komen (bewegingsmelder in de schuur).
Ik gebruik voor HA een oud Asrock ITX N3150 moederbordtje (X86-64 zonder draadloze zaken (geen wifi, bluetooth). Nu met HA OS 7.4 en HA-core 2022.2.7.
Ik heb ook een Sonoff Zigbee 3.0 USB plus dongle en die werkt prima op deze HA met ZHA zonder aanpassing (firmware 21-12-2021). Maar niet op HA met MQTT-mosquitto Z2M. Ook als ik HA opnieuw installeer met de Sonoff stick (21-12-2021 firmware opnieuw geflashed op Windows met TI "Flash Programmer 2") en alleen MQTT-mosquitto en Z2M addons er opzet (geen ZHA!) . Ik moet de "config" van Z2M wel aanpassen naar naar: /dev/serial/ttyUSB0 . Anders wordt de Sonoff stick niet gevonden.
Z2M start prima op maar het lukt mij niet om ook maar 1 van mijn componenten te koppelen/pairen (Osram lamp, Ledvance lamp, plug), Nada/NIETS wil pairen/koppelen.

Iemand misschien een (GOUDEN) TIp om de Sonoff stick op mijn HA Z2M werkende te krijgen!!!??

• Kippenijzer

Kippenijzer

Laat je z2m log eens zien?

• nachtwaker
Goedeavond,

Vandaag een andere CO Melder binnen gekregen. De Heiman HS1CA-E
Succesvol kunnen toevoegen aan Zigbee2mqtt alle waardes werden uitgelezen. Door een foutje moest ik hem even resetten en verwijderden uit zigbee2mqtt. En ik dacht die voeg ik even opnieuw toe, maar nu wordt alleen nog maar de signaal sterkte uitgelezen. Enig idee wat er mis kan zijn? Is er misschien een history die ik ergens moet legen ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOpcmogaUgb-CfnaBFVBJ5mdqQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tS1CCy5QwndhKnpZTPKCOSBj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zpkN5e0e_joIrEpi2gmTSdHCHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AWLC2O9MJrHUA7xNYDZKgnYf.png?f=fotoalbum_large

Log van zigbee2mqtt:
Zigbee2MQTT:info 2022-02-17 22:45:03: Successfully interviewed '0x000d6f0014f82c9f', device has successfully been paired
Zigbee2MQTT:info 2022-02-17 22:45:03: Device '0x000d6f0014f82c9f' is supported, identified as: HEIMAN Smart carbon monoxide sensor (HS1CA-E)
Zigbee2MQTT:info 2022-02-17 22:45:03: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"definition":{"description":"Smart carbon monoxide sensor","exposes":[{"access":1,"description":"Indicates if CO (carbon monoxide) is detected","name":"carbon_monoxide","property":"carbon_monoxide","type":"binary","value_off":false,"value_on":true},{"access":1,"description":"Indicates if the battery of this device is almost empty","name":"battery_low","property":"battery_low","type":"binary","value_off":false,"value_on":true},{"access":1,"description":"Remaining battery in %","name":"battery","property":"battery","type":"numeric","unit":"%","value_max":100,"value_min":0},{"access":1,"description":"Link quality (signal strength)","name":"linkquality","property":"linkquality","type":"numeric","unit":"lqi","value_max":255,"value_min":0}],"model":"HS1CA-E","options":[],"supports_ota":false,"vendor":"HEIMAN"},"friendly_name":"0x000d6f0014f82c9f","ieee_address":"0x000d6f0014f82c9f","status":"successful","supported":true},"type":"device_interview"}'
Zigbee2MQTT:info 2022-02-17 22:45:03: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"interview_successful","meta":{"description":"Smart carbon monoxide sensor","friendly_name":"0x000d6f0014f82c9f","model":"HS1CA-E","supported":true,"vendor":"HEIMAN"},"type":"pairing"}'

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb het inmiddels gevonden waarom de Sonoff Zigbee 3.0 USB plus Dongle wel werkte op ZHA en niet op HA Z2M.

Ik was al weer terug naar ZHA gegaan nadat ik na veel proberen/zoeken de Sonoff niet op HA Z2M werkende kreeg.
Hoewel ZHA eigenlijk geen optie voor mij is omdat ik een HA poog in te richten voor buren met o.a. Bitron (Nu SMaBiT) deurcontacten en PIR's. Deze werken onder ZHA voor open/dicht maar hebben nooit met de Anti-Sabotage (tamper) gewerkt. Open/Dicht/beweging/Anti-sabotage van de Bitron/SMaBiT werkte wel altijd op HA Z2M met een CC2531 dongle.
Voor de Buren was ik dus gestart met de modernere Sonoff 3.0 USB Plus Dongle toen hun CC2531 dongle het had begeven.

Om dus de Z2M log te krijgen die jij vroeg, heb ik WEER de Sonoff geflashed en HA geheel op nieuw geïnstalleerd.
Gekke is dat ik toen bij opstarten van Z2M in de log de volgende foutmelding kreeg:
"Coordinator failed to start, probably the panID is already in use, try a different panID or channel"
Z2M start dan dus niet.
Advies van Z2M installatie gevolgd en PAN-ID en Kanaal verandert. Zelfde Foutmelding.
Op het HA-forum/GIThub staat bij dezelfde foutmelding (en ook deze Sonoff dongle) dat je OOK van alle componenten de stroom moet afhalen (batterij eruit en/of van de 220V af) en dus uiteindelijk opnieuw zal moeten koppelen/pairen. Dus overal de stroom eraf gehaald.
Z2M start NU op en ik kan WEL alle componenten koppelen/pairen op HA Z2M.

Ik denk dus dat door het wisselen van CC2531 naar Sonoff en/of wisselen tussen ZHA en HA-Z2M (of dat er al iets op de Sonoff Dongle stond!) er toch iets mis gaat met componenten die nog in de lucht/actief zijn en problemen kunnen geven (of dat er nog iets oud op de dongle stond). Dit staat ook (lees ik nu) bij verschillende topic's over het wisselen van Dongle. Op ZHA zie onder "tools" ook dat er nog oude info staat van VOOR de laatste flash als disabled. Dus schijnbaar kan ZHA daartegen (disabled) en Z2M niet. Ik denk toch een 'gebruikt' Sonoff Dongle van het Ali winkeltje gekocht te hebben (12,51 euro inc. verzending door Ali,was niet duur :( )
Bedankt voor de hulp. Je vraag naar de log heeft geleid tot een oplossing :) :)

[ Voor 8% gewijzigd door Antonio di op 17-02-2022 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 14:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@nachtwaker Al Zigbee2MQTT opnieuw gestart en dan even gewacht? Weet niet of het ook bij deze unit is, maar bij veel sensoren kan je een update forceren door kort op het knopje te drukken.Anders zou ik hem nog een keer opnieuw pairen met verwijderen vooraf.

Als je hem weer even in pair brengt (zonder Zigbee2MQTT een pair te laten accepteren) zou hij nu uit de lijst moeten verdwijnen. Als dat niet het geval is, even handmatig uit Zigbee2MQTT verwijderen. Daarna echt opnieuw pairen (pair accept aan, device laten pairen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtwaker
Septillion schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:54:
@nachtwaker Al Zigbee2MQTT opnieuw gestart en dan even gewacht? Weet niet of het ook bij deze unit is, maar bij veel sensoren kan je een update forceren door kort op het knopje te drukken.Anders zou ik hem nog een keer opnieuw pairen met verwijderen vooraf.

Als je hem weer even in pair brengt (zonder Zigbee2MQTT een pair te laten accepteren) zou hij nu uit de lijst moeten verdwijnen. Als dat niet het geval is, even handmatig uit Zigbee2MQTT verwijderen. Daarna echt opnieuw pairen (pair accept aan, device laten pairen).
Ik heb hem vannacht werkend gekregen. Had al meerdere keren als geherstart. Uiteindelijk een keer home assistant compleet uitgezet. Daarna nog steeds issues. Device opnieuw verwijderd en weer toegevoegd. Nu kwam de batterije status ook weer terug. Via github forum gelezen dat je bepaalde statussen kan forceren door de Test knop in te drukken, hiermee kwamen de juiste waardes inbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:48
Omdat ik steeds meer 'end devices' met batterij kreeg ben ik sinds kort van de Hue integratie van Home Assistant overgestapt naar Zigbee2mqtt.

Ik was van mening dat ik hierdoor één compleet netwerk had en daarmee alles ook 'stabiel ' zou zijn. Nu merk ik juist nu, dat alles via Z2M loopt, er regelmatig vooral 'end devices' niet meer reageren. Het gaat om 17 apparaten met batterij en 24 'routers'. Ik ben geneigd weer terug te gaan naar de Hue oplossing, alleen loop ik dan weer tegen het feit aan dat ik te weinig routers heb om een stabiel zigbee2mqtt te maken...

Mijn zigbee2mqtt kanaal is 11, heeft dit nog invloed?

Iemand die tips heeft hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
bandy schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:14:

Zet je wifi 2.4ghz dan vast op kanaal 6 of 11, en zeker niet op 1 (wifi kanaal 1 = zigbee kanaal 11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
Hmmbob schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:17:
[...]

Zet je wifi 2.4ghz dan vast op kanaal 6 of 11, en zeker niet op 1 (wifi kanaal 1 = zigbee kanaal 11)
Lastige is dat ik 'uit gemak' heb gekozen voor een Ziggo oplossing en hier niet veel invloed op heb. Zou een overstap naar een 'eigen' wifi netwerk de moeite waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Volgens mij kun je ook bij die Ziggo dingen gewoon kanaal selectie doen?

https://www.ziggo.nl/klan...et-wifi/kanaal-wijzigen#/

[ Voor 33% gewijzigd door Hmmbob op 19-02-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
bandy schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:14:
Omdat ik steeds meer 'end devices' met batterij kreeg ben ik sinds kort van de Hue integratie van Home Assistant overgestapt naar Zigbee2mqtt.

Ik was van mening dat ik hierdoor één compleet netwerk had en daarmee alles ook 'stabiel ' zou zijn. Nu merk ik juist nu, dat alles via Z2M loopt, er regelmatig vooral 'end devices' niet meer reageren. Het gaat om 17 apparaten met batterij en 24 'routers'. Ik ben geneigd weer terug te gaan naar de Hue oplossing, alleen loop ik dan weer tegen het feit aan dat ik te weinig routers heb om een stabiel zigbee2mqtt te maken...

Iemand die tips heeft hierin?
Welke stick heb je? De CC2531 is oud en kan niet goed overweg met veel apparaten.
En hoe stuur je de lampen aan? Als je bv een kamer hebt met 4 lampen, die je allemaal tegelijkertijd aan / uit wilt zetten of de kleur etc van wilt veranderen, hoe doe je dat dan? Heb je dan in Z2M groepen en scenes gedefinieerd waarbij HA de Z2M groepen en scenes aanstuurt, of heb je in HA groepen gemaakt of stuur je daarin de individuele lampen aan? In de eerste situatie kun je namelijk de status van de lampen aanpassen met één Zigbee bericht ("groep ga aan" / "groep ga uit" / "groep zet dimniveau op 50% en de kleur op blauw"). In het laatste geval wordt er één, of wellicht zelfs meerdere, Zigbee bericht(en) per lamp gestuurd ("lamp 1 ga aan", "lamp 2 ga aan", ...). Daardoor is de kans op overbelasting van het Zigbee netwerk ook vele malen groter en dus loop je dan ook een veel groter risico op dat berichten gemist worden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
RobertMe schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:34:
[...]

Welke stick heb je? De CC2531 is oud en kan niet goed overweg met veel apparaten.
En hoe stuur je de lampen aan? Als je bv een kamer hebt met 4 lampen, die je allemaal tegelijkertijd aan / uit wilt zetten of de kleur etc van wilt veranderen, hoe doe je dat dan? Heb je dan in Z2M groepen en scenes gedefinieerd waarbij HA de Z2M groepen en scenes aanstuurt, of heb je in HA groepen gemaakt of stuur je daarin de individuele lampen aan? In de eerste situatie kun je namelijk de status van de lampen aanpassen met één Zigbee bericht ("groep ga aan" / "groep ga uit" / "groep zet dimniveau op 50% en de kleur op blauw"). In het laatste geval wordt er één, of wellicht zelfs meerdere, Zigbee bericht(en) per lamp gestuurd ("lamp 1 ga aan", "lamp 2 ga aan", ...). Daardoor is de kans op overbelasting van het Zigbee netwerk ook vele malen groter en dus loop je dan ook een veel groter risico op dat berichten gemist worden etc.
Ik gebruik inderdaad de CC2531 en heb vervolgens de 'groepen' in Home Assistant aangemaakt en niet in Z2M. Dat laatste zorgt ervoor dat sommige groepen lampen niet allemaal tegelijk reageren. Maar had eigenlijk geen idee dat dit ook invloed heeft op de verbinding van het netwerk tussen de 'devices'. Heeft het nut als ik b.v de Sonoff 3.0 aanschaf? Heeft deze coördinator zoveel invloed hierop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
bandy schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:43:
[...]

Ik gebruik inderdaad de CC2531 en heb vervolgens de 'groepen' in Home Assistant aangemaakt en niet in Z2M. Dat laatste zorgt ervoor dat sommige groepen lampen niet allemaal tegelijk reageren. Maar had eigenlijk geen idee dat dit ook invloed heeft op de verbinding van het netwerk tussen de 'devices'. Heeft het nut als ik b.v de Sonoff 3.0 aanschaf? Heeft deze coördinator zoveel invloed hierop?
De CC2531 wordt volgens mij al meer dan een jaar afgeraden. Mogelijke vervangers zijn dan de Sonoff, of Slaesh, ZZH! en nog een aantal opties. De CC2531 is gewoon echt oud en traag waardoor die niet goed overweg kan met veel apparaten. (30+ sowieso). Doordat je ze nu ook nog eens (zeer) inefficiënt aanstuurt is het dus sowieso een probleem. Mogelijk dat het "correct" aansturen (dus groepen en evt. scenes op Zigbee niveau door deze in Z2M aan te maken) al een deel van het probleem verhelpt. Maar het switchen naar een alternatieve stick kan waarschijnlijk ook geen kwaad gezien het aantal apparaten dat je hebt. Zeker ook als je nog uitbreidingsplannen hebt. Dan kun je beter nu de stick vervangen waarbij je mogelijk alle apparaten opnieuw moet pairen (en groepen en scenes helaas opnieuw aanmaken) dan dat je dit moet doen als je nog tien(tallen) apparaten hebt toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
RobertMe schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:58:
[...]

De CC2531 wordt volgens mij al meer dan een jaar afgeraden. Mogelijke vervangers zijn dan de Sonoff, of Slaesh, ZZH! en nog een aantal opties. De CC2531 is gewoon echt oud en traag waardoor die niet goed overweg kan met veel apparaten. (30+ sowieso). Doordat je ze nu ook nog eens (zeer) inefficiënt aanstuurt is het dus sowieso een probleem. Mogelijk dat het "correct" aansturen (dus groepen en evt. scenes op Zigbee niveau door deze in Z2M aan te maken) al een deel van het probleem verhelpt. Maar het switchen naar een alternatieve stick kan waarschijnlijk ook geen kwaad gezien het aantal apparaten dat je hebt. Zeker ook als je nog uitbreidingsplannen hebt. Dan kun je beter nu de stick vervangen waarbij je mogelijk alle apparaten opnieuw moet pairen (en groepen en scenes helaas opnieuw aanmaken) dan dat je dit moet doen als je nog tien(tallen) apparaten hebt toegevoegd.
Dan ga ik opnieuw beginnen met een Sonoff. Het is inderdaad wel even 'slikken' om opnieuw te beginnen, maar de huidige situatie wordt het sowieso niet (klachten van vrouw..) Als 'hobbyist' dacht ik eigenlijk dat de coördinator niet meer dan een start(eerste bericht) punt was en de routers het netwerk in stand hielden. Bedankt in ieder geval! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
bandy schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:38:
[...]

Dan ga ik opnieuw beginnen met een Sonoff. Het is inderdaad wel even 'slikken' om opnieuw te beginnen, maar de huidige situatie wordt het sowieso niet (klachten van vrouw..) Als 'hobbyist' dacht ik eigenlijk dat de coördinator niet meer dan een start(eerste bericht) punt was en de routers het netwerk in stand hielden. Bedankt in ieder geval! :)
Elk bericht moet natuurlijk wel naar en van de coördinator gaan. Als jij iets qua aansturing doet moet dat bericht door de coördinator verwerkt worden. Als een lamp aan gaat moet die een bericht terug sturen dat die aan is. Als een bewegingsmelder aan/uit gaat moet die een bericht naar de coördinator sturen, etc etc. Enige uitzondering in dingen die zonder coördinator gebeuren is als je gebruik maakt van direct bindings. Maar voor de rest communiceren de devices niet met elkaar. Behalve dan dan de powered apparaten dienst doen als router in het mesh netwerk, maar dan zijn ze nog steeds niet de bestemming van de berichten. Op direct bindings na zal in principe elk bericht de coördinator of als bron of als bestemming hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
RobertMe schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:44:
[...]

Elk bericht moet natuurlijk wel naar en van de coördinator gaan. Als jij iets qua aansturing doet moet dat bericht door de coördinator verwerkt worden. Als een lamp aan gaat moet die een bericht terug sturen dat die aan is. Als een bewegingsmelder aan/uit gaat moet die een bericht naar de coördinator sturen, etc etc. Enige uitzondering in dingen die zonder coördinator gebeuren is als je gebruik maakt van direct bindings. Maar voor de rest communiceren de devices niet met elkaar. Behalve dan dan de powered apparaten dienst doen als router in het mesh netwerk, maar dan zijn ze nog steeds niet de bestemming van de berichten. Op direct bindings na zal in principe elk bericht de coördinator of als bron of als bestemming hebben.
Heb inmiddels een Sonoff besteld. Mijn huidige coördinator moet dan wel (zoals ik het lees) in combinatie met het aantal devices' wat ik gebruik de bottleneck zijn.

Dank voor de uitleg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
Goedemorgen,

Ik heb iemand gevonden en die heeft voor mij bewegingsensoren gemaakt die werken met Tasmota.
In Tasmota kan ik instellen hoe vaak de sensor mag detecteren en dat werkt echt super.
Via de MQTT Discovery worden ze ook opgepikt en ze draaien goed mee in een script.
Het apparte is dat de MQTT Discovery ze ziet als "push button Off" dit is in Domoticz makkelijk aan te passen maar iedere keer als Domoticz restart dan worden ze opnieuw "push button Off" Iemand een idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrcwXkELo8SnWxG-8YMEf3pNl2M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PqPTYbVAyrg5rFEew8g5bCRB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 15-09 21:57
Gisteren begonnen met Zigbee2Mqtt om eindelijk van die Xiaomi Gateway af te zien en meer controle op de Xiaomi Aquara devices. Hiervoor een SonOff Zigbee 3.0 stick gekocht en aan mijn NUC gekoppeld. Zigbee2Mqtt draai ik dmv een docker-compose opstelling.

Al vrij snel 5 sensoren kunnen koppelen. Dat werkte allemaal erg prettig en snel. Interface in paring mode zetten, Xiaomi sensor laten pairen dmv knopje en klaar. Ook mooi die integratie met HomeAssistant en als je een device hernoemt in Zigbee2Mqtt dat hij die naam ook over kan nemen in HA. Super blij mee tot zover.

Vanmorgen wilde ik nog wat sensoren toevoegen en toen was de ervaring minder. Alle bestaande sensoren van gisteren doen het nog prima en geven goed hun status door. Echter krijg ik het niet voor elkaar om nieuwe sensoren te koppelen. Ik heb drie verschillende sensoren gebruikt, ook van het type die gisteren goed gepaired zijn.

Het vreemde is dat ik in de log niets zie van een device die probeert te connecten. Ik heb de Docker container al herstart en met die Permit join zitten spelen. Bijvoorbeeld default aan na een herstart. Maar het resultaat blijft dat Zigbee2Mqtt geen enkel nieuw device meer wil pairen.

Iemand enig idee?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Hoe gaan jullie om met Z2M (die in losse docker container draait) bij een herstart van Home Assistant? Simpelweg Z2M ook herstarten? Of hebben jullie succes met bird instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

GAEvakYD schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:43:
[..]Hiervoor een SonOff Zigbee 3.0 stick gekocht[..]
Iemand enig idee?
Klinkt als een stick met de originele firmware - ik vermoed ook dat ze in 99% van de gevallen niet een met recentere zullen leveren. Dus grote kans dat het updaten van de firmware je probleem zal verhelpen. Hierna wel even Z2M stoppen en de stick opnieuw inpluggen voor je Z2M weer start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

JBS schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:29:
Hoe gaan jullie om met Z2M (die in losse docker container draait) bij een herstart van Home Assistant? Simpelweg Z2M ook herstarten? Of hebben jullie succes met bird instellingen?
Nee, draait gewoon door. Als HA weer start en connect met de MQTT broker, komen meteen alle waarden weer binnen. Dacht wel dat retain aanstaat bij mij...

Aangezien de broker altijd de laatste waarden heeft, zal HA deze ook bij connecten weer ontvagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 20-02-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mars Warrior schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:17:
[...]

Nee, draait gewoon door. Als HA weer start en connect met de MQTT broker, komen meteen alle waarden weer binnen. Dacht wel dat retain aanstaat bij mij...

Aangezien de broker altijd de laatste waarden heeft, zal HA deze ook bij connecten weer ontvagen.
V.w.b. retain. Ik heb daar zelf lange tijd mee zitten falen. Om een of andere reden stuurt Z2M wel de states opnieuw nadat die een birth message van HA ziet langs komen. Maar de discovery wordt maar één keer, tijdens het opstarten, verzonden, met een retain. Dit leidde vervolgens tot de situatie dat als ik zowel Mosquito als HA deed herstarten dat alle Z2M entities op unavailable bleven staan. Dit dus doordat enerzijds HA de discovery kwijt was, en anderzijds de retained messages dus ook weg waren. Fix daarbij is dus zorgen dat Mosquito in Docker met een persistent volume werkt waarin die de retained messages opslaat.

Maar stiekem vind ik het ook raar dat Z2M de discovery niet opnieuw stuurt als die ofwel een birth message van HA langs ziet komen, ofwel de verbinding met de MQTT broker herstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Mars Warrior schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:17:
[...]

Ik besef me nu waar het bij mis ging. Naast HA had ik ook m'n NUC herstart, dus de MQTT broker was leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Kippenijzer schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:42:
[...]

Klinkt als een stick met de originele firmware - ik vermoed ook dat ze in 99% van de gevallen niet een met recentere zullen leveren. Dus grote kans dat het updaten van de firmware je probleem zal verhelpen. Hierna wel even Z2M stoppen en de stick opnieuw inpluggen voor je Z2M weer start.
Gedaan. Ik draai nu de laatste firmware.
Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":1,"majorrel":2,"minorrel":7,"product":1,"revision":20211217,"transportrev":2},"type":"zStack3x0"}'
Dat was wel even uitzoeken en pielen hoe dat werkte. >:)

Daarna kreeg ik wel meldingen bij het opstarten van ZSM dat de Pan ID anders was etc. Uiteindelijk de container opnieuw aangemaakt, met backup van de bestanden database.db en state.json, maar helaas toch alle devices kwijt.

Van de 5 devices die ik al gepaired had kreeg ik er eentje snel weer terug online. Z2m in pairing mode, 5 sec knopje inhouden en klaar. Echter de andere 4 devices willen ook niet toevoegen. Laat staan de andere devices waarmee ik oorspronkelijk het probleem ontdekte en besloot de firmware te upgraden.

Ik ben dus van 5 werkende devices naar 1 gegaan en nog steeds geen nieuwe kunnen toevoegen. Meh.....

Haha suggesties waar te kijken?

In mijn log zie ik dit:
Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/bridge/request/permit_join' with data '{"device":null,"time":254,"transaction":"ifb05-3","value":true}'
Info Zigbee: allowing new devices to join.
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/permit_join', payload '{"data":{"time":254,"value":true},"status":"ok","transaction":"ifb05-3"}'

Debug Received Zigbee message from 'Xiaomi_temperature_sensor_wc', type 'attributeReport', cluster 'msTemperatureMeasurement', data '{"measuredValue":1989}' from endpoint 1 with groupID 0
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Xiaomi_temperature_sensor_wc', payload '{"battery":100,"humidity":58.46,"linkquality":218,"pressure":995,"temperature":19.89,"voltage":3175}'
Debug Received Zigbee message from 'Xiaomi_temperature_sensor_wc', type 'attributeReport', cluster 'msRelativeHumidity', data '{"measuredValue":5817}' from endpoint 1 with groupID 0
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Xiaomi_temperature_sensor_wc', payload '{"battery":100,"humidity":58.17,"linkquality":229,"pressure":995,"temperature":19.89,"voltage":3175}'
Debug Received Zigbee message from 'Xiaomi_temperature_sensor_wc', type 'attributeReport', cluster 'msPressureMeasurement', data '{"measuredValue":994,"scale":-1,"scaledValue":9947}' from endpoint 1 with groupID 0
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Xiaomi_temperature_sensor_wc', payload '{"battery":100,"humidity":58.17,"linkquality":229,"pressure":994.7,"temperature":19.89,"voltage":3175}'
Debug Saving state to file /app/data/state.json

Debug Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/bridge/request/permit_join' with data '{"device":null,"time":254,"transaction":"e8orr-1","value":true}'
Info Zigbee: allowing new devices to join.
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/permit_join', payload '{"data":{"time":254,"value":true},"status":"ok","transaction":"e8orr-1"}'
Xiaomi_temperature_sensor_wc is de enige sensor die het op dit moment gelukt is om te pairen en dus ook data geeft.

[ Voor 42% gewijzigd door GAEvakYD op 20-02-2022 17:29 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Toevallig pan_id op GENERATE staan in je config? Dan heb je die melding volgende keer weer. Uitzoeken welke Z2M gegenereerd heeft en die in je config opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

Heb je alleen problemen met die xiaomi temp sensoren of met meer apparaten.

Xiaomi is zowiezo tricky om te koppelen. Ook een tijdje mee bezig geweest. De truc was om tijdens het pairen nog een aantal keer op het knopje te drukken zodat het device niet in slaap modus terecht komt tijdens het pairen.

@GAEvakYD

Waar kan je trouwens de FW zien ? Heb zelf ook een sonoff 3.0 en nog niet geupdate(voor de rest ook geen problemen)

[ Voor 17% gewijzigd door OcGuru op 20-02-2022 22:46 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ik heb een redelijk groot mesh van zigbee sensoren.
Altijd stabiel, maar laatste tijd lijkt het erop dat sommige devices niet schakelen...
Kijk op de kaart zitten ze vaak ook niet mooi in de mesh.
Soms een xiaomi pir, maar soms een hue 220 device en zo wisselt het wel eens.
Soms een device ff opnieuw leren en soms een keertje spanning loos enz

Bij Zwave kon je buren echt aan elkaar koppelen.
Is er bij z2m ook zoiets dat je ze aan kaar kunt knopen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:10

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:44:
[...]

Elk bericht moet natuurlijk wel naar en van de coördinator gaan.
Dat is niet waar, als je met Groupcasts werkt hoeft dat niet. Dan ontvang de coordinator alleen de status.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Kippenijzer schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:16:
Toevallig pan_id op GENERATE staan in je config? Dan heb je die melding volgende keer weer. Uitzoeken welke Z2M gegenereerd heeft en die in je config opnemen.
Dat is niet waar, na het GENERATE proces past Z2M dat zelf aan in je config. Bij een volgende reboot wordt gewoon je nieuw gegenereerde pan_id herbruikt.

https://www.zigbee2mqtt.i...work.html#network-config:
Set network_key: GENERATE to let Zigbee2MQTT generate a new random key on the first start. The configuration.yml gets updated with the new key.

[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 21-02-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 12:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

GAEvakYD schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:18:
... knip ....

Xiaomi_temperature_sensor_wc is de enige sensor die het op dit moment gelukt is om te pairen en dus ook data geeft.
Toevallig die Xiaomi gateway nog aanstaan? Want dan zullen ze automatisch liever daarmee koppelen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
OcGuru schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:40:
Heb je alleen problemen met die xiaomi temp sensoren of met meer apparaten.

Xiaomi is zowiezo tricky om te koppelen. Ook een tijdje mee bezig geweest. De truc was om tijdens het pairen nog een aantal keer op het knopje te drukken zodat het device niet in slaap modus terecht komt tijdens het pairen.

@GAEvakYD

Waar kan je trouwens de FW zien ? Heb zelf ook een sonoff 3.0 en nog niet geupdate(voor de rest ook geen problemen)
Ik heb uiteindelijk verschillende sensoren van Xiaomi geprobeerd. Het vreemde is dat sensoren die de eerste dag nog prima gepaird werden, nu niet meer willen pairen.

Ik ga mij vandaag maar eens melden bij de GitHub repo van de firmware en van Z2M. Misschien dat hun mij op een goed spoor kunnen zetten waarom ik geen enkel device meer gekoppeld krijg. Maar dus ook niets in de log etc voorbij zie komen.

Ik neig er nu al bijna naar om een sniffer firmware op die stick te zetten om te kijken of er wel verkeer langskomt. Ik vermoed van wel, want van de 1 op de andere dag zijn niet opeens alle sensoren kapot.

----

De firmware kun je zien zodra je Zigbee2Mqtt start en de log van de container bekijkt. Dus niet de log van Z2m zelf.

Dan zie je deze regel:
Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":1,"majorrel":2,"minorrel":7,"product":1,"revision":20210708,"transportrev":2},"type":"zStack3x0"}'
Bovenste versie was de stock firmware, van 8 juli 2021.

Daarna geüpdatet naar laatste stable versie 17 december 2021(20211217) en toen dat ook niet hielp zelfs maar een developer versie geprobeerd van 19 februari 2022(20220219).

Hier kun je de stable versies vinden:
https://github.com/Koenkk...dinator/Z-Stack_3.x.0/bin

En hier de laatste developer versie:
https://github.com/Koenkk...dinator/Z-Stack_3.x.0/bin

[ Voor 12% gewijzigd door GAEvakYD op 21-02-2022 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

OcGuru schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:40:
Z2M Dashboard -> Settings -> About staat hij gewoon tussen als het goed is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Kippenijzer schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:17:
[...]

Z2M Dashboard -> Settings -> About staat hij gewoon tussen als het goed is :).
Lol dat is inderdaad een stuk makkelijker. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
imdos schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Toevallig die Xiaomi gateway nog aanstaan? Want dan zullen ze automatisch liever daarmee koppelen.
Nope die heb ik eruit getrokken.

Wat is nou de beste plek om dit te melden? Bij Zigbee2Mqtt of juist bij de firmware makers die op de stick staat? Ik ben nog wat zoekende in het Zigbee domein. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Hmmm deze bug melding lijkt wel erg op mijn probleem:

Bugmelding "Adding devices via Coordinator not working with newer versions of Z-Stack_3.x.0 firmware than 20210120"
https://github.com/Koenkk/Z-Stack-firmware/issues/338

en
"Unable to pair removed devices after migrating to new coordinator"
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/10613

[ Voor 77% gewijzigd door GAEvakYD op 21-02-2022 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
Uiteindelijk was de oplossing nogal eenvoudig. Namelijk een USB verlengkabel. Die suggestie had ik al op meerdere plekken gelezen maar ik had niet verwacht dat dit zorgde voor het verschil tussen functioneren en niet functioneren.

Ik heb nu de verlengkabel er tussen en opeens werkt alles als een speer en heb ik al weer 10+ devices kunnen pairen.

Damm nu voel ik me best dom nadat ik twee dagen aan het prutsen ben geweest met diverse firmware, sniffers etc etc. En dan is een kabeltje de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Laatst online: 16-09 19:26
Hallo allemaal, Wie kan mij helpen, ik heb sinds kort Zigbee2qmtt draaien op de HA als addon. Ik kwam vanaf deconz maar die ondersteunde een zigbee garage deur opener niet. Nu herkent zigbee2qmtt deze wel en word die ook netjes toegevoegd. Alleen nu geeft de garagedeur status open wanneer die dicht is en dicht wanneer die open is. NU heb ik op de github van koen gekeken en daar word gezegd dat je het bestand tuya.js moet aanpassen. Echter kan ik dat bestand niet vinden op de HA. Ik kan niet bij dat bestand. Hoe kan ik dit aanpassen dat de status word omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Pascall_1 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:14:
Hallo allemaal, Wie kan mij helpen, ik heb sinds kort Zigbee2qmtt draaien op de HA als addon. Ik kwam vanaf deconz maar die ondersteunde een zigbee garage deur opener niet. Nu herkent zigbee2qmtt deze wel en word die ook netjes toegevoegd. Alleen nu geeft de garagedeur status open wanneer die dicht is en dicht wanneer die open is. NU heb ik op de github van koen gekeken en daar word gezegd dat je het bestand tuya.js moet aanpassen. Echter kan ik dat bestand niet vinden op de HA. Ik kan niet bij dat bestand. Hoe kan ik dit aanpassen dat de status word omgedraaid.
WelkeZigbee module heb je en welke garage-deur-opener stuur je hiermee aan?
Bij een motor aansturing zit vaak een schakelrelais met aan de uitgang een NO (normally open), NC (normally Closed) en een COM (terugpad van de lus). Kan zijn dat die aangesloten is op "COM en NC" OF "COM en NO" en dat je dit moet omdraaien. Kan ook een Dip-switchje zijn op een onderdeel (Zigbee-module, motor) die op "NC" staat en op "NO" zou moeten staan of omgekeerd. NO , NC en COM hebben ook nog wel eens andere namen!
Met Tuya bestandje op HA ben ik niet bekend.

[ Voor 7% gewijzigd door Antonio di op 23-02-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
Antonio di schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:18:
[...]

WelkeZigbee module heb je en welke garage-deur-opener stuur je hiermee aan?
Bij een motor aansturing zit vaak een schakelrelais met aan de uitgang een NO (normally open), NC (normally Closed) en een COM (terugpad van de lus). Kan zijn dat die aangesloten is op "COM en NC" OF "COM en NO" en dat je dit moet omdraaien. Kan ook een Dip-switchje zijn op een onderdeel (Zigbee-module, motor) die op "NC" staat en op "NO" zou moeten staan of omgekeerd. NO , NC en COM hebben ook nog wel eens andere namen!
Met Tuya bestandje op HA ben ik niet bekend.
Sorry zou iets specifieker omschrijven. Ik had al jaren een Shelly in gebruik voor mijn garagedeur. De Shelly stuurde een hormann garage deur aan en die werkte prima. Echter wil ik graag een zigbee netwerk en daarom deze vervangen voor een zigbee garage door van Ali. Werkt met de Tuya app prima maar als ik hem via zigbee2qmtt toevoeg aan de mqtt broker dan klopt de deur contact dus niet.
Ik gebruik een deconz stick.
Ik gebruik de edge versie van zigbee2qmtt en daar zit de juiste converter tussen echter geeft die dus verkeerd waarde aan.

one more little thing (maybe just cosmetics) - the binary "garage_door_contact" will not be classified as "device_class: door" (https://www.home-assistant.io/integrations/binary_sensor/) in HA (MQTT Discovery - https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/discovery/ )

so I added device_class: garage_door into customize section of HA and changed

exposes.binary ('garage_door_contact', ea.STATE, true, false)

into

exposes.binary ('garage_door_contact', ea.STATE, false, true)

Dit is de oplossing dus. Veranderen bij devices.js
Echter kan ik dat bestand dus nergens vinden. Ik gebruik de addon.
Hoop dat nu wat duidelijker is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Pascall_1 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:54:
[...]

Sorry zou iets specifieker omschrijven. Ik had al jaren een Shelly in gebruik voor mijn garagedeur. De Shelly stuurde een hormann garage deur aan en die werkte prima. Echter wil ik graag een zigbee netwerk en daarom deze vervangen voor een zigbee garage door van Ali. Werkt met de Tuya app prima maar als ik hem via zigbee2qmtt toevoeg aan de mqtt broker dan klopt de deur contact dus niet.
Ik gebruik een deconz stick.
Ik gebruik de edge versie van zigbee2qmtt en daar zit de juiste converter tussen echter geeft die dus verkeerd waarde aan.

one more little thing (maybe just cosmetics) - the binary "garage_door_contact" will not be classified as "device_class: door" (https://www.home-assistant.io/integrations/binary_sensor/) in HA (MQTT Discovery - https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/discovery/ )

so I added device_class: garage_door into customize section of HA and changed

exposes.binary ('garage_door_contact', ea.STATE, true, false)

into

exposes.binary ('garage_door_contact', ea.STATE, false, true)

Dit is de oplossing dus. Veranderen bij devices.js
Echter kan ik dat bestand dus nergens vinden. Ik gebruik de addon.
Hoop dat nu wat duidelijker is
Oke, als de app wel werkt en Z2M niet zal het wel een configuratie dingetje zijn.
Ik zelf heb geen Z2M op HA, dus kan je niet verder helpen .
Kijk eens op (bij "Simon"):
kijk eens op :
https://community.home-as.../find-devices-js/288693/5

Misschien heb je daar wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
Antonio di schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:02:
[...]

Oke, als de app wel werkt en Z2M niet zal het wel een configuratie dingetje zijn.
Ik zelf heb geen Z2M op HA, dus kan je niet verder helpen .
Kijk eens op (bij "Simon"):
kijk eens op :
https://community.home-as.../find-devices-js/288693/5

Misschien heb je daar wat aan
Dank je voor het meedenken. Het is idd ook een configuratie dingetje. Alleen ik weet dus niet waar ik het kan veranderen. Ik weet dat ik het kan veranderen in zigbee-hersman file. Alleen als ik die download hoe krijg ik die dan weer op HA 🤦🏼‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Pascall_1 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:58:
[...]

Dank je voor het meedenken. Het is idd ook een configuratie dingetje. Alleen ik weet dus niet waar ik het kan veranderen. Ik weet dat ik het kan veranderen in zigbee-hersman file. Alleen als ik die download hoe krijg ik die dan weer op HA 🤦🏼‍♂️
Je kan hem overrulen in een custom converter. Het zijn namelijk onderdelen van de converter voor het apparaat waar je naar refereert. Zie: https://www.zigbee2mqtt.i...tandard-part-of-the-setup

Als dat werkt kan je de aanpassing naar Github sturen en zorgen dat hij bij een nieuwe release goed wordt aangepast. Bij de issues van de repro krijg je wel een idee wat je moet doen. Anders moet je even wat meer info delen (log, device, beschrijving). Overigens, als je ook een Tuya hub hebt. Koppel hem eens daarmee. Ik heb nu meermaals devices gezien welke de waarde exact omgekeerd rapporteren. Dan is het dus een probleem met je apparaat i.p.v. de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Mijn Xiaomi SJCGQ11LM (https://www.zigbee2mqtt.i...1LM.html#xiaomi-sjcgq11lm) paired probleemloos, maar rapporteert vervolgens geen status.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9pEjah9a6lR0DtSArxvkJzTOQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eB7HxzPZ2lbkK6UzYifr0vKz.png?f=fotoalbum_large

M'n MQTT broker krijgt echter geen waarde voor water_leak:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
{
  "battery": 100,
  "battery_low": null,
  "device": {
    "applicationVersion": 4,
    "dateCode": "20170721",
    "friendlyName": "Watermeter wasruimte",
    "hardwareVersion": 2,
    "ieeeAddr": "0x00158d0002704b5e",
    "manufacturerID": 4151,
    "manufacturerName": "LUMI",
    "model": "SJCGQ11LM",
    "networkAddress": 63235,
    "powerSource": "Battery",
    "softwareBuildID": "3000-0001",
    "stackVersion": 2,
    "type": "EndDevice",
    "zclVersion": 1
  },
  "linkquality": 201,
  "temperature": 26,
  "voltage": 3155,
  [b]"water_leak": null[/b]
}

Herkent iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JBS schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:50:
Mijn Xiaomi SJCGQ11LM (https://www.zigbee2mqtt.i...1LM.html#xiaomi-sjcgq11lm) paired probleemloos, maar rapporteert vervolgens geen status.

M'n MQTT broker krijgt echter geen waarde voor water_leak
Waarschijnlijk moet je gewoon even geduld hebben, die water leak sensor stuurt z'n status niet zo regelmatig uit als bvb. een temperatuursensor (om batterij te sparen). Probeer anders even om de 2 vijsjes op de achterkant door te verbinden met een draadje, dan moet 'ie sowieso een alert triggeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 25-02-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Slonzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:29:
[...]

Waarschijnlijk moet je gewoon even geduld hebben, die water leak sensor stuurt z'n status niet zo regelmatig uit als bvb. een temperatuursensor (om batterij te sparen). Probeer anders even om de 2 vijsjes op de achterkant door te verbinden met een draadje, dan moet 'ie sowieso een alert triggeren.
Yes, dat was 'm. Dacht dat ik inmiddels wel geduld genoeg gehad had, maar niet dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
Slonzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:29:
[...]

of nog makkelijker, houd hem onder de kraan.
Pagina: 1 ... 64 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.