Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.243 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 18:09
Meessen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:54:
[...]
Volgens de Amazon website is de Frient melder ‎EN 14604 gecertificeerd (zal morgen eens op de verpakking kijken). Ik heb deze niet nagetrokken.
Dank je, heb inmiddels ook op de site van Frient bij de specificaties het keurmerk gevonden :)
Net ook 1 besteld, zal hier laten weten of ik ook problemen heb met de temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 13:37
(jarig!)
Meessen schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:53:
[...]

Ja dit is de frient rebrand, maar wordt gedetecteerd als een develco. 39 euro bij Amazon.

Heb deze er bij gehaald omdat ik nog een sirene nodig had en deze heeft er één die je kan aansturen itt tot mijn andere rookmelders. Een losse sirene is net zo duur.
Daarnaast ziet die ook wat minder lelijk uit dan de woox en heiman melders die ik heb, dus goed voor in de woonkamer/keuken.
Ik ben ook op zoek naar een paar rookmelders en deze met een sirene komt wel gunstig uit met het eventueel te bouwen alarmsysteem. Maar alarmeren deze melders ook zonder slimme zaken als er rook gedetecteerd wordt? Of moet de alarm aansturing altijd via een centraal systeem (HA/Domoticz) gebeuren?
Zou vervelend zijn als mij HA toevallig een issue heeft en het rookalarm gaat niet af... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
@mbuurman Kan me niet voorstellen dat je verplicht bent om een centraal systeem te hebben om iets aan de rookmelders te hebben.

Ik heb zelf een paar van die Honeywell Mija rookmelders die ik voor het monteren eens getest heb tijdens een rookpauze en heb gemerkt dat de sirene werkt zonder smart integratie ;)

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
mbuurman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een paar rookmelders en deze met een sirene komt wel gunstig uit met het eventueel te bouwen alarmsysteem. Maar alarmeren deze melders ook zonder slimme zaken als er rook gedetecteerd wordt? Of moet de alarm aansturing altijd via een centraal systeem (HA/Domoticz) gebeuren?
Zou vervelend zijn als mij HA toevallig een issue heeft en het rookalarm gaat niet af... 8)
Wat ik tot nu toe van alle Zigbee rookmelders jammer vind is dat ze onderling niet te koppelen zijn, zonder HA/Domoticz. Kortom. Ze gaan niet allemaal af wanneer er een storing is.

Is dat met die van Frient wel mogelijk, ik zie het namelijk ook niet staan tussen de specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N3tMonk
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 10:55
@Meessen : Ik heb deze melders sinds een kleine maand ook hangen. Ik heb geen enkel issue ondervonden maar ik gebruik zelf de edge-versie van z2m. Wellicht dat daar een verschil in zit? (deze melders zijn immers pas sinds november toegevoegd dacht ik)

@Rembock : Ik heb ze via Amazon.

[ Voor 0% gewijzigd door N3tMonk op 12-01-2022 10:50 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ak.Raider
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 15:55
Meessen schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:53:
[...]

Heb deze er bij gehaald omdat ik nog een sirene nodig had en deze heeft er één die je kan aansturen itt tot mijn andere rookmelders. Een losse sirene is net zo duur.
Even voor de duidelijkheid. Deze sirene kan je dus ook vanuit HA aan/uit zetten? Zoja, dan gaat die bij mij ook gelijk in bestelling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• N3tMonk
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 10:55
Ak.Raider schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Even voor de duidelijkheid. Deze sirene kan je dus ook vanuit HA aan/uit zetten? Zoja, dan gaat die bij mij ook gelijk in bestelling.
Ja dat kan deze melder (zie onder. Alarm wordt als een switch weergeven in HA). Zelf heb ik het zo ingesteld dat de sirene ook afgaat bij het inbraakalarm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxb93lgIEeORVGpF9Sz5B4Kif84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FLHvUkuW1Lcgs9RtKBn9qmov.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMdGJdAvcbKiH7Ps3cpbbXV6tDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uaIyFghs5pnGj9542IIeevwY.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door N3tMonk op 12-01-2022 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Ak.Raider schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Ja de sirene kan je vanuit HA aan zetten. Ik merk wel dat er soms een kleine vertraging in zit tot 30 seconden ofzo als ik het vanuit een automatisering aan roep. Maar vanuit de z2m dashboard werkt het vrijwel direct.

Vind het overigens netjes dat er eenngoede Duracell batterij in zit standaard. Bij andere is het meestal een vaag merk.

[ Voor 23% gewijzigd door Meessen op 12-01-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
rens-br schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Wat ik tot nu toe van alle Zigbee rookmelders jammer vind is dat ze onderling niet te koppelen zijn, zonder HA/Domoticz. Kortom. Ze gaan niet allemaal af wanneer er een storing is.

Is dat met die van Frient wel mogelijk, ik zie het namelijk ook niet staan tussen de specs.
Bij Fireangel melders is dit mogelijk, maar die zijn wel stevig aan de prijs. Ik weet echter niet of je ze tegelijk onderling kan koppelen en aan home assistent.
Die wat ik heb krijg ik overigens niet verbonden met Z2M, al lijken andere dat probleem niet te hebben.

Ik heb niet gekeken of de Frient onderling koppelbaar zijn. Zou wel een gemiste kans zijn aangezien ze zigbee berichten kunnen ontvangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Meessen op 12-01-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meessen
N3tMonk schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:49:
@Meessen : Ik heb deze melders sinds een kleine maand ook hangen. Ik heb geen enkel issue ondervonden maar ik gebruik zelf de edge-versie van z2m. Wellicht dat daar een verschil in zit? (deze melders zijn immers pas sinds november toegevoegd dacht ik)

@Rembock : Ik heb ze via Amazon.
De laatsge z2m release is pas 11 dagen oud volgens mij, daar zitten al meerdere develco updates in. Maar zou mogelijk kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 18:09
Meessen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:17:
Ik heb niet gekeken of de Frient onderling koppelbaar zijn. Zou wel een gemiste kans zijn aangezien ze zigbee berichten kunnen ontvangen.
Dat zou naar mijn vermoeden via binding moeten gaan vanuit z2m, zo heb ik ook mijn IKEA E1810 remotes aan een aantal lampen gekoppeld en kan ik deze besturen als z2m/HA om een 1 of andere reden niet werkt.
Helaas wordt er niets over binding vermeld over de Develco/Frient rookmelders op de site van z2m dus acht ik de kans klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ak.Raider
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 15:55
N3tMonk schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Ja dat kan deze melder (zie onder. Alarm wordt als een switch weergeven in HA). Zelf heb ik het zo ingesteld dat de sirene ook afgaat bij het inbraakalarm.

[Afbeelding
Bedankt! Direct besteld via Amazon. Al tijden naar deze specifieke functie opzoek. Een extra brandmelder is daarnaast nooit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:21
Heeft iemand toevallig ervaring met deze switch:
https://a.aliexpress.com/_uxvdfr

Ik vind hem zo niet terug in de supported devices lijst. Het is een van de enige zigbee schakelaars die ik zou overwegen qua uiterlijk, maar alleen als deze met z2m werkt.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Kire88 op 27 juli heeft iemand bij dat product in een review geschreven dat hij werkt met z2m :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@Gizz Ik zie het nu ook inderdaad. Bedankt.
Ga maar eens een poging wagen dan denk ik :)

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Kire88 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:55:
Heeft iemand toevallig ervaring met deze switch:
https://a.aliexpress.com/_uxvdfr

Ik vind hem zo niet terug in de supported devices lijst. Het is een van de enige zigbee schakelaars die ik zou overwegen qua uiterlijk, maar alleen als deze met z2m werkt.
Je kan ook een normale schakelaar nemen en die aansluiten op een inbouw schakelaar/dimmer. Ik was zelf ook niet te spreken over het uiterlijk van de echte zigbee schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
BlackMonkey schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Je kan ook een normale schakelaar nemen en die aansluiten op een inbouw schakelaar/dimmer. Ik was zelf ook niet te spreken over het uiterlijk van de echte zigbee schakelaars.
Ja dat is denk ik het alternatief. Er lijken zoveel opties te zijn daar, heb je daar toevallig nog tips voor. Het liefst kies ik voor een zigbee oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Kire88 Als het om simpelweg schakelen gaat kom je bij dit soort kastjes uit. Je hebt ze met en zonder benodigde 0-draad en voor 1 schakelaar/lamp of meerdere tegelijkertijd. Als je in de database zoekt op switch en even de knoppen negeert zie je dat er tientallen van dit soort relais onder verschillende namen wordt aangeboden. Voor dimmers even zoeken op dimmer (verrassend :P )

Nadeel t.o.v. een zigbee-knop is wel dat je minder mogelijkheden hebt. Het gaat om aan of uit. Terwijl je met een zigbee-knop (meestal) ook dingen kunt instellen als kort drukken - lang indrukken - dubbel klikken. Zo heb ik een aantal knoppen (op een batterijtje) met 4 schakelaars waarmee ik in totaal 12 verschillende acties kan uitvoeren :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 13-01-2022 14:03 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Gizz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:02:
@Kire88 Als het om simpelweg schakelen gaat kom je bij dit soort kastjes uit. Je hebt ze met en zonder benodigde 0-draad en voor 1 schakelaar/lamp of meerdere tegelijkertijd. Als je in de database zoekt op switch en even de knoppen negeert zie je dat er tientallen van dit soort relais onder verschillende namen wordt aangeboden. Voor dimmers even zoeken op dimmer (verrassend :P )

Nadeel t.o.v. een zigbee-knop is wel dat je minder mogelijkheden hebt. Het gaat om aan of uit. Terwijl je met een zigbee-knop (meestal) ook dingen kunt instellen als kort drukken - lang indrukken - dubbel klikken. Zo heb ik een aantal knoppen (op een batterijtje) met 4 schakelaars waarmee ik in totaal 12 verschillende acties kan uitvoeren :)
Ja ik zie de functionaliteit eigenlijk alleen voor het aan en uit schakelen van de verlichting, dus wat dat betreft zou een simpele inbouwswitch ook wel voldoen.

Ik denk dat het alleen wel een ontzettend priegelwerk is om een en ander netjes aan te sluiten in verband met de beschikbare ruimte, zeker voor de dubbele schakelaars.

Die scene switches had ik ook al eens voorbij zien komen inderdaad. Maar mijn doel is eigenlijk om zo dicht mogelijk bij een originele setup te blijven. Dus een gewone wandschakelaar die de verlichting aan/uit schakelt, zodat ook mensen die geen idee hebben van een smarthome er iets mee kunnen. Ik heb nu een paar slimme lampen, maar die staan dus soms uit omdat ze via de originele schakelaar worden geschakeld en dus geen stroom meer krijgen. Dat vind ik nogal een matige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:55
Kire88 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Ik denk dat het alleen wel een ontzettend priegelwerk is om een en ander netjes aan te sluiten in verband met de beschikbare ruimte, zeker voor de dubbele schakelaars.
Ik heb onlangs een paar van die modules besteld, het is inderdaad een priegelwerk om ze goed weg te werken. De Gira wandschakelaars die ik nu heb nemen best veel ruimte in beslag. :X

/note to myself: in het vervolg alle schakelaars checken, en niet 2-3 stuks: uitgerekend de schakelaars die ik heb gecheckt hebben een nuldraad, een paar andere niet. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Ik heb hier een EcoDim ZigBee dimmer in gebruik die zonder 0 draad werkt én achter m’n (Berker) schakelwerk past. Zou mooi zijn als er ook zoiets was maar dan voor niet dimbare lampen, gewoon kant en klaar zonder gepriegel met draadjes. Bestaat dit überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:17
Ik kon het in het topic niet vinden en google geeft me ook weinig hoop. Ik probeer de configuration.yaml opnieuw in te laden. Volgens mij is daar geen topic voor, dus probeer ik de boel te herstarten. Als ik een bericht publish op het zigbee2mqtt/bridge/request/restart topic dan stopt z2m netjes, maar start daarna niet weer uit zichzelf. Ik draai het via de python virtual env. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bcome Moet het herstarten per se via MQTT? Je kunt namelijk in de frontend gewoon naar Settings -> Tools en dan op Restart Zigbee2MQTT klikken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SxHrelFDR3Oq6HaS4SPMqdLeQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L2KBQCwCawiRYiYGoK9ccNdd.png?f=user_large

En anders zou ik de docker-container van Z2M laten herstarten, maar ik weet niet of dat met die 'python virtual enviroment' ook zo werkt, want die ken ik niet. Kun je niet gewoon die enviroment herstarten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
Gizz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:07:
@bcome Moet het herstarten per se via MQTT? Je kunt namelijk in de frontend gewoon naar Settings -> Tools en dan op Restart Zigbee2MQTT klikken:
[Afbeelding]

En anders zou ik de docker-container van Z2M laten herstarten, maar ik weet niet of dat met die 'python virtual enviroment' ook zo werkt, want die ken ik niet. Kun je niet gewoon die enviroment herstarten? :)
Ik heb deze installatiemethode gebruikt om het draaiend te krijgen, mede zodat alles een beetje afgeschermd is en de rest van m'n OS niet vol staat met z2m specifieke dingen: https://www.zigbee2mqtt.i..._virtual_environment.html

Ik update m'n config via Ansible dus het zal via de CLI moeten ben ik bang. Ik denk dat ik zo'n systemd service aanmaak en ansible die laat herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bcome maar de frontend kun je toch altijd gebruiken, ongeacht de installatiemethode? Of bestaat de knop om Z2M te restarten niet in de frontend als hij geïnstalleerd is op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
Gizz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:47:
@bcome maar de frontend kun je toch altijd gebruiken, ongeacht de installatiemethode? Of bestaat de knop om Z2M te restarten niet in de frontend als hij geïnstalleerd is op die manier?
Die bestaat inderdaad wel, maar als ik alles via de commandline doe wil ik liever niet in de web interface dingen doen.

Ik heb nu de instructies hier gevolgd om een systemd service aan te maken, deze herstart ik nu via de volgende ansible task:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- block:
  - name: Configure data/configuration.yaml
    template: src={{item.src}} dest={{item.dest}} mode={{item.mode}}
    with_items:
      - { src: configuration.yaml.j2, dest: "{{ z2m_conf_path }}", mode: '0600' }
    register: config
  - name: Restart zigbee2mqtt.service
    become: true
    become_user: root
    become_method: su
    ansible.builtin.systemd:
      state: restarted
      daemon_reload: yes
      name: zigbee2mqtt

Dat werkt voor nu prima. Bedankt voor het meedenken @Gizz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
@bcome werkt de restart via mqtt nu wel of nog steeds niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
Step5 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:38:
@bcome werkt de restart via mqtt nu wel of nog steeds niet?
Helaas niet. De systemd service zorgt er wel voor dat deze opnieuw gestart wordt op het moment dat het proces niet meer draait dus dat is voor nu dan de oplossing. Zonder systemd service zie ik in de debug logging overigens geen fouten voorbij komen op het moment dat ik de boel herstart:
Zigbee2MQTT:debug 2022-01-14 07:27:07: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/bridge/request/restart' with data '{"transaction":"woa0k-1"}'
Zigbee2MQTT:info 2022-01-14 07:27:07: Restarting Zigbee2MQTT
Zigbee2MQTT:info 2022-01-14 07:27:07: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/restart', payload '{"data":{},"status":"ok","transaction":"woa0k-1"}'
Zigbee2MQTT:debug 2022-01-14 07:27:07: Saving state to file /home/zigbee/zigbee2mqtt/data/state.json
Zigbee2MQTT:info 2022-01-14 07:27:07: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'offline'
Zigbee2MQTT:info 2022-01-14 07:27:07: Disconnecting from MQTT server
Zigbee2MQTT:info 2022-01-14 07:27:07: Stopping zigbee-herdsman...
Zigbee2MQTT:info 2022-01-14 07:27:15: Stopped zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:info 2022-01-14 07:27:15: Stopped Zigbee2MQTT
npm start 11.07s user 1.03s system 34% cpu 35.271 total
En daarna krijg ik netjes m'n command prompt. Meer een stop dan een herstart dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:44
Dit is allemaal nieuw voor mij. Ik wil het gebruiken als alternatief voor de Xiaomi en Ikea hub thuis icm met Domoticz
(Die heb ik reeds gekoppeld). Ik heb de hardware gekocht. Ik zie in de start post dat ik de stick moet flashen maar niet direct een link naar een tutorial guide hoe dat te doen.

of mis ik iets?

[ Voor 5% gewijzigd door The_Woesh op 14-01-2022 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

The_Woesh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:01:
Ik heb de hardware gekocht. Ik zie in de start post dat ik de stick moet flashen maar niet direct een link naar een tutorial guide hoe dat te doen.
Welke hardware? Er is een heel lijstje met aanbevolen Zigbee-adapters en het hangt van het model af of je er nog iets mee moet doen. Er zijn ook sticks die al met de juiste firmware komen, dan is het een kwestie van inpluggen en Z2M gebruiken :)

In de lijst kun je op een stick klikken en zien hoe je hem moet flashen. Als het überhaupt nodig is dus.

edit: de informatie in de startpost over sticks met de CC2531-chipset is verouderd. Die wil je eigenlijk niet meer, er zijn veel betere chipsets nu. Zie wederom het lijstje van adapters op de Z2M-site.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 14-01-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:15
ik heb home asisstant moeten herinstalleren en ben nu bij de stap zigbee2mqtt.
Op mijn vorige installatie draaide alle spullen prima, maar nu wil het op de en of andere manier niet lukken.

Hardware pi3 met CC2531 als coordinator (firmware waarschijnlijk uit 2019, draaide altijd stabiel)
Daarnaast nog een extra CC2531 als router, een ikea router, en 4 aqara bewegingssensoren. Mix van ik meen RTCGQ11LM en RTCGQ12LM.

Alles lijkt goed geinstalleerd, en in de supervisor log lijkt hij keurig te starten.
De nieuwe frontend gui kende ik nog niet, maar ook daar niks geks te zien.
Overigens probeer ik mijn mqtt gebruiker en ww in te voeren, maar hij lijtk deze steeds te vergeten, maar hij lijtk toch te connecten naar mqtt.

Nu het probleem, wat ik ook wil pairen, er gebeurt helemaal niks.
De supervisor leeg geeft niks aan, en de frontend log geeft aan dat er geen log is.

permit_join: true staat zowel in supervisor als de frontend gui goed, ik ik zie ook in de log dat ik die als ik klaar ben op false moet zetten.

Herstarten etc lijkt allemaal niet te helpen. Iemand een idee?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:19
Ik hen een blitzwolf Sph-15 toegevoegd aan z2m deze meld zich met het volgende model nr TS011F_plug_3 en fabrikant _TZ3000_u5u4cakc. Alle waardes worden elke min netjes doorgegeven.
Op het tabblad settings specific kun je ook het poll interval aangeven maar deze doet helaas niets.
Uiteindelijk dit opgelost door in home Assistant een mqtt publish te doen voor de state elke 10 sec.
Ik wil namelijk een luchtbevochtiger monitoren of deze uit of aan staat aangezien ik deze via infrarood bedien en anders geen status heb.
Alleen zie ik nu netjes in het z2m log elke 10 sec de waardes langs komen alleen in home Assistant komen deze nog om de 60 sec binnen. Is dit in z2m in te stellen zodat home Assistant de waardes ook elke 10 sec krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Gizz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Welke hardware? Er is een heel lijstje met aanbevolen Zigbee-adapters en het hangt van het model af of je er nog iets mee moet doen. Er zijn ook sticks die al met de juiste firmware komen, dan is het een kwestie van inpluggen en Z2M gebruiken :)

In de lijst kun je op een stick klikken en zien hoe je hem moet flashen. Als het überhaupt nodig is dus.

edit: de informatie in de startpost over sticks met de CC2531-chipset is verouderd. Die wil je eigenlijk niet meer, er zijn veel betere chipsets nu. Zie wederom het lijstje van adapters op de Z2M-site.
Ik had inderdaad de opening post gelezen en toen op ali het volgende gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Md1wmdpbZ-SmZXCdCZY12pPy2Zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9RoiKBPzYlPwRIKq1pd8FDT.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik zal dit weekend eens gaan uitzoeken wat ik precies heb volgens jou lijstje en hoe ik dat flashen moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
The_Woesh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:24:
[...]

Ik had inderdaad de opening post gelezen en toen op ali het volgende gekocht.
[Afbeelding]

Maar ik zal dit weekend eens gaan uitzoeken wat ik precies heb volgens jou lijstje en hoe ik dat flashen moet doen.
helaas is dat inmiddels allemaal "oude meuk" (ik heb de zooi ook nog, zie 2 post boven je)
Je had achteraf iets nieuwers moeten bestellen
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended

ik denk dat vele nu voor de SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Driek schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:39:
[...]

helaas is dat inmiddels allemaal "oude meuk" (ik heb de zooi ook nog, zie 2 post boven je)
Je had achteraf iets nieuwers moeten bestellen
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended

Ok helder, had even wat verder moeten kijken. In het domoticz topic wees iemand mij hierop en toen gedacht ik koop gelijk de stick en dan kijk ik wel verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
The_Woesh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:45:
[...]

Ok helder, had even wat verder moeten kijken. In het domoticz topic wees iemand mij hierop en toen gedacht ik koop gelijk de stick en dan kijk ik wel verder.
Op zich moet het wel gewoon te installeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Driek schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:39:
[...]

Waarom denk je dat? :)
Ik overweeg ook eens een test Z2M op te zetten naast m'n deCONZ omgeving, maar twijfel nog welke adapter te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerzone
  • Laatst online: 19-03-2023
Zijn er mensen die een zigbee mqtt stick kant en klaar verkopen ? Met de laatste firmware ofzo.
Dus in prikken en klaar. ?

Mvg, Marco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JBS schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:21:
[...]

Waarom denk je dat? :)
Ik overweeg ook eens een test Z2M op te zetten naast m'n deCONZ omgeving, maar twijfel nog welke adapter te nemen.
Ik vermoed de prijs: die is factoren lager dan de andere aanbieders…

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@dangerzone ja hoor, onder andere de stick van Slaesh en Sonoff hebben standaard al de juiste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerzone
@Gizz dus de "sonoff zigbee 3.0 usb dongle plus" is klaar voor gebruik en kan ik ook andere merken op pairen.

[ Voor 3% gewijzigd door dangerzone op 15-01-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@dangerzone ja, daar kun je ruim 200 andere merken mee pairen. Dat is juist het hele idee van z2m ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerzone
Simpeler dus als dat ik dacht, >:) bedank.

[ Voor 6% gewijzigd door dangerzone op 15-01-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Gizz schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:47:
@dangerzone ja hoor, onder andere de stick van Slaesh en Sonoff hebben standaard al de juiste firmware.
Nou, de Sonoff heeft vast niet in alle gevallen de laatste firmware erop en die eerst was in veel gevallen een probleemding voor velen. Is middels een relatief eenvoudige flash wel te verhelpen, maar zou dus zeker niet zeggen dat hij standaard de "juiste" aan boord heeft - wel eentje die geschikt is voor Z2M, maar dat zegt dus niet alles ;). Daarbij is het ook belangrijk dat een koper goed oplet inderdaad de PLUS dongle te kopen, en niet de voorloper die ook gewoon op de CC2531 gebasseerd was. #my2cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Kippenijzer goede aanvulling. Ik heb zelf geen ervaring met die stick en zag bij Z2M benoemd dat hij al pre-programmed komt. Daarom ging ik ervan uit dat je dan zelf niet hoeft te flashen :)

Mijn stick van Slaesh heb ik ook direct zonder problemen in gebruik genomen, nooit gekeken of de firmware geupdate moest worden.

edit: is er ergens een overzicht van de changelogs te vinden van de Z-Stack_Home_3.x.0 firmware?
Ik zie hier wel staan wat er in de versie 16 dagen geleden veranderd is, maar mijn stick heeft nu versie 20210708. Geen idee of we na 20210708 meteen bij 20211217 zijn beland of dat er 5, 10, 50 versies tussen zitten met wijzigingen? :P Er staat maar 1 release in de github, zonder historie. Of kijk ik verkeerd?

[ Voor 46% gewijzigd door Gizz op 17-01-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

[b]Gizz in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"edit: is er ergens een overzicht van de changelogs te vinden van de Z-Stack_Home_3.x.0 firmware?
Ik zie hier wel staan wat er in de versie 16 dagen geleden veranderd is, maar mijn stick heeft nu versie 20210708. Geen idee of we na 20210708 meteen bij 20211217 zijn beland of dat er 5, 10, 50 versies tussen zitten met wijzigingen? :P Er staat maar 1 release in de github, zonder historie. Of kijk ik verkeerd?
History van Github:
https://github.com/Koenkk...dinator/Z-Stack_3.0.x/bin

Volgens mij geen tussenliggende releases. Zo vaak komen die niet uit (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 08:55
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door francisp op 18-01-2022 09:26 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ik heb een aantal Blitzwolf BW-SHP13 en ben op zoek naar meer plugs die ook meten.

Ik las eerder over problemen met nieuwe versies van deze plug, maar ik zie nu op Github dat het gefixt kon worden: https://github.com/Koenkk...7#issuecomment-1014733211

Heeft iemand hier daar al ervaring mee? Ik wil er graag een paar bij hebben maar ben nog even op zoek naar meer bevestiging voor ik ze ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mijn Domoticz met CC2531 stick werkt niet meer, maar geen idee waar het probleem ligt.
Mosquitto lijkt goed te draaien.
Zigbee2mqtt komt in herstart loop terecht.

Dit is wat ik in een loop zie in de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
pi@raspberrypi:/opt/zigbee2mqtt/data/log/2022-01-19.09-27-07 $ cat log.txt
info  2022-01-19 09:27:09: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2022-01-19.09-27-07' filename: log.txt
info  2022-01-19 09:27:10: Starting Zigbee2MQTT version 1.16.1 (commit #cb9699e)
info  2022-01-19 09:27:10: Starting zigbee-herdsman...
error 2022-01-19 09:27:22: Failed to call 'OnEvent' 'stop' (TypeError: Cannot read property 'getEntries' of null
    at Function.loadFromDatabaseIfNecessary (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/controller/model/device.js:216:55)
    at Function.all (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/controller/model/device.js:236:16)
    at Controller.getDevices (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/dist/controller/controller.js:252:31)
    at Zigbee.getClients (/opt/zigbee2mqtt/lib/zigbee.js:136:30)
    at OnEvent.stop (/opt/zigbee2mqtt/lib/extension/onEvent.js:23:42)
    at Controller.callExtensionMethod (/opt/zigbee2mqtt/lib/controller.js:378:44)
    at async Controller.stop (/opt/zigbee2mqtt/lib/controller.js:193:9))
error 2022-01-19 09:27:22: Not connected to MQTT server!
error 2022-01-19 09:27:22: Cannot send message: topic: 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload: 'offline
info  2022-01-19 09:27:22: Disconnecting from MQTT server
error 2022-01-19 09:27:23: Error while starting zigbee-herdsman

En deze error:
code:
1
Error: AREQ - ZDO - activeEpRsp after 10000ms

Wat ik fysiek zie: Ik heb ingesteld data de groene led uit staat en deze gaat niet meer uit. Dat is voor mij een indicatie dat de USB stick zelf nog wel werkt, maar dus niet meer de instellingen krijgt. Dit is van het ene op het andere moment gestopt met werken.

Gisteravond de lampen aangezet zonder problemen, maar aan het eind van de avond kon ik ze niet meer uitzetten. Iemand een idee waar dit te zoeken?

npm logs lijken goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
pi@raspberrypi:~/.npm/_logs $ cat 2022-01-19T08_46_09_975Z-debug.log
0 info it worked if it ends with ok
1 verbose cli [ '/usr/bin/node', '/usr/bin/npm', 'start' ]
2 info using npm@6.14.15
3 info using node@v12.22.7
4 verbose run-script [ 'prestart', 'start', 'poststart' ]
5 info lifecycle zigbee2mqtt@1.22.2~prestart: zigbee2mqtt@1.22.2
6 info lifecycle zigbee2mqtt@1.22.2~start: zigbee2mqtt@1.22.2
7 verbose lifecycle zigbee2mqtt@1.22.2~start: unsafe-perm in lifecycle true
8 verbose lifecycle zigbee2mqtt@1.22.2~start: PATH: /usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/node-gyp-bin:/opt/zigbee2mqtt/node_modules/.bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin
9 verbose lifecycle zigbee2mqtt@1.22.2~start: CWD: /opt/zigbee2mqtt
10 silly lifecycle zigbee2mqtt@1.22.2~start: Args: [ '-c', 'node index.js' ]
11 silly lifecycle zigbee2mqtt@1.22.2~start: Returned: code: 1  signal: null
12 info lifecycle zigbee2mqtt@1.22.2~start: Failed to exec start script
13 verbose stack Error: zigbee2mqtt@1.22.2 start: `node index.js`
13 verbose stack Exit status 1
13 verbose stack     at EventEmitter.<anonymous> (/usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/index.js:332:16)
13 verbose stack     at EventEmitter.emit (events.js:314:20)
13 verbose stack     at ChildProcess.<anonymous> (/usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/lib/spawn.js:55:14)
13 verbose stack     at ChildProcess.emit (events.js:314:20)
13 verbose stack     at maybeClose (internal/child_process.js:1022:16)
13 verbose stack     at Process.ChildProcess._handle.onexit (internal/child_process.js:287:5)
14 verbose pkgid zigbee2mqtt@1.22.2
15 verbose cwd /opt/zigbee2mqtt
16 verbose Linux 5.10.63-v7+
17 verbose argv "/usr/bin/node" "/usr/bin/npm" "start"
18 verbose node v12.22.7
19 verbose npm  v6.14.15
20 error code ELIFECYCLE
21 error errno 1
22 error zigbee2mqtt@1.22.2 start: `node index.js`
22 error Exit status 1
23 error Failed at the zigbee2mqtt@1.22.2 start script.
23 error This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
24 verbose exit [ 1, true ]

mosquitto lijkt gewoon te draaien, want deze stappen gevolgd om het te verifieren:
https://randomnerdtutoria...d-client-on-raspbbery-pi/

[ Voor 39% gewijzigd door Hann1BaL op 19-01-2022 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Hann1BaL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:32:
Mijn Domoticz met CC2531 stick werkt niet meer, maar geen idee waar het probleem ligt.
Mosquitto lijkt goed te draaien.
Zigbee2mqtt komt in herstart loop terecht.
En deze error:
code:
1
Error: AREQ - ZDO - activeEpRsp after 10000ms
Redelijke kans dat de firmware op je stick gecrashed is en je hem opnieuw zal moeten flashen. Wat je kunt proberen is Z2M killen en de stck fysiek verwijderen en 30 sec later weer inpluggen. Helpt dat niet zal reflash je enige fix zijn vrees ik voor je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Kippenijzer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:53:
[...]

Redelijke kans dat de firmware op je stick gecrashed is en je hem opnieuw zal moeten flashen. Wat je kunt proberen is Z2M killen en de stck fysiek verwijderen en 30 sec later weer inpluggen. Helpt dat niet zal reflash je enige fix zijn vrees ik voor je...
Opnieuw flashen betekent alles opnieuw pairen toch?
Dan kan ik misschien beter de CC2531 vervangen door de CC2652R die ik al heb liggen, maar nog niet in gebruik, omdat ik dan alles opnieuw moet pairen, wat ik vooral met IKEA lampen, 8 stuks, een drama van een klus vind :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Hann1BaL Nee, zolang je hetzelfde pan id, networkkey, channel en Zigbee versie gebruikt zal alles weer verbinden.

Neemt niet weg dat ik nu wel het moment zou pakken om over te gaan op de CC2652 :) Nu heb ik alleen twee Ikea fillament lampen maar zolang je goed kunt tellen zijn ze makkelijk te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Septillion schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:49:
@Hann1BaL Nee, zolang je hetzelfde pan id, networkkey, channel en Zigbee versie gebruikt zal alles weer verbinden.

Neemt niet weg dat ik nu wel het moment zou pakken om over te gaan op de CC2652 :) Nu heb ik alleen twee Ikea fillament lampen maar zolang je goed kunt tellen zijn ze makkelijk te resetten.
The pan id kan geconfigueerd zijn in de configuration.yaml, maar dat is in mijn geval niet zo. Dus geen idee hoe ik alles hetzelfde houd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
homeassistant: false
permit_join: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://localhost'
serial:
  port: /dev/ttyACM0
  disable_led: true
'\n\nadvanced:\n    network_key': GENERATE

Ik heb het allemaal vrij standaard gehouden, maar er staat network key generate, dus lastig om te bepalen wat de key is.

Als ik nu de andere stick gebruik en ik moet alles pairen, worden de oude devices dan wel uit de db gehaald?

[ Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 19-01-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik heb de CC2562R geflashed als coordinator en aangesloten.
configuration.yaml aangepast en ik zie nu veel gebeuren, maar bedienen van lampen werkt niet helaas.
code:
1
Jan 19 20:42:59 raspberrypi npm[13833]: Zigbee2MQTT:error 2022-01-19 20:42:59: Publish 'set' 'state' to 'IKEA.bulb.color.1' failed: 'Error: Command 0xec1bbdfffebcdf6c/1 genOnOff.off({}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'No network route' (205))'

No network route is de foutmelding, maar hoe krijgen we die route weer terug?

Andere melding is:
Failed to execute LQI
Als ik probeer een map te maken. Ik zie de devices dus wel, maar kan ze niet aansturen. Ik denk dat een oplossing is om de db weg te gooien en opnieuw te beginnen, maar doe ik echt liever niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 19-01-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
@Hann1BaL @Septillion de tradfri e27 lampjes resetten gaat echt heel makkelijk hier: erin en eruit draaien en goed tellen idd. De echte uitdaging is de ledspots resetten, dat gaat een stuk moeilijker. Daar is het echt belangrijk om significant lang “uit” dan “aan” te houden.

Andere vraag:

Hoe werkt dat direct binding nou eigenlijk? Als ik een tradfri schakelaar direct koppel door de pair knop 10s in te houden, dan zie HA niet als ik daarmee de lamp inschakel. Met zigbee2mtqq is direct binding ook mogelijk maar doe ik dat bij bind?

https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/binding.html

Kan heb alleen op deze manier? En het is waarschijnlijk dan niet meer mogelijk andere functionaliteit te koppelen zodra binding is gedaan.

Wat is precies het onderstaande?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmCt9WFRCMWRlr9OUrAF1whBNSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g4JqM7FIdCZnLMYnJDBIFimS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Megalomania op 19-01-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:04
Op de website en in dit topic zie ik netjes uitgelegd staan wanneer je iets moet repairen. Alleen zie ik nergens uitgelegd staan hoe je moet repairen.

Bij de devices zie ik niks staan. Bij de tools ook niet. Kan iemand mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@banaliteit bedoel je re-pairen (opnieuw pairen) of repair als in 'repareren'? :)

Opnieuw pairen doe je door Z2M in de pair-modus te zetten (Permit join). Wat je vervolgens moet doen om te unpairen hangt van het apparaat af (knopje indrukken, een lamp 6x uit- en aanzetten). Je device verdwijnt dan en je kunt opnieuw pairen. Het apparaat komt dan terug met dezelfde naam als voor het unpairen, dat wordt gewoon onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Gizz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:47:
@banaliteit bedoel je re-pairen (opnieuw pairen) of repair als in 'repareren'? :)

Opnieuw pairen doe je door Z2M in de pair-modus te zetten (Permit join). Wat je vervolgens moet doen om te unpairen hangt van het apparaat af (knopje indrukken, een lamp 6x uit- en aanzetten). Je device verdwijnt dan en je kunt opnieuw pairen. Het apparaat komt dan terug met dezelfde naam als voor het unpairen, dat wordt gewoon onthouden.
Ik heb een Aqara deur sensor die het niet doet met mijn huidige Z2M versie. Volgens mij is de oplossing om te updaten naar de nieuwste versie. Hier staat dat ik na de update moet repairen. Of is een repair een re-pair? :D :+
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/MCCGQ14LM.html

> Note that if you have already paired the device you will need to repair it after upgrading your adapter firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@banaliteit dat lijkt mij inderdaad een gevalletje opnieuw pairen :P

Dus:
  • Firmware upgraden
  • Permit join aan
  • Knopje op de sensor ingedrukt houden totdat hij afscheid neemt van je zigbee-netwerk
  • Knopje opnieuw ingedrukt houden totdat hij weer fijn mee gaat spelen in je zigbee-netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Gizz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:34:
@banaliteit dat lijkt mij inderdaad een gevalletje opnieuw pairen :P

Dus:
  • Firmware upgraden
  • Permit join aan
  • Knopje op de sensor ingedrukt houden totdat hij afscheid neemt van je zigbee-netwerk
  • Knopje opnieuw ingedrukt houden totdat hij weer fijn mee gaat spelen in je zigbee-netwerk
Thanks.

Ik heb de coordinator geupdate, maar het werkt niet. Ik denk dat ik echt de firmware van de Conbee 2 stick moet updaten. Volgens mij zit ik dan in het verkeerde topic.

Weet iemand wel toevallig of je bij de phoscon app/pwa kan komen als je Z2M gebruikt? De gateway zoekt namelijk naar Phoscon maar kan hem niet vinden. Een andere makkelijkere optie is misschien om de stick uit de NAS te halen en te updaten op mijn Windows laptop. Volgens mij kan ik hem daarna zonder problemen weer in de NAS gebruiken zonder dat ik iets breek.

[ Voor 12% gewijzigd door banaliteit op 20-01-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik heb mijn, zo lijkt, defecte C2531 stick vervangen door de CC2652R (zzh!). Die ziet de apparaten.
Deze geflashed met de meest recente coordinator firmware
De configuration.yaml zoveel mogelijk hetzelfde gelaten, maar ik krijg continu dit: (poging vanuit Domoticz om een map van de devices te maken. De last seen date is van heel wat devices wel geupdate na het vervangen van de stick.)

code:
1
2
3
4
Jan 20 10:20:36 raspberrypi npm[13833]: Zigbee2MQTT:error 2022-01-20 10:20:36: Device 'Coordinator' does not support OTA updates
Jan 20 10:20:42 raspberrypi npm[13833]: Zigbee2MQTT:error 2022-01-20 10:20:42: Failed to execute routing table for 'IKEA.bulb.2700k.2'
Jan 20 10:21:08 raspberrypi npm[13833]: Zigbee2MQTT:error 2022-01-20 10:21:08: Failed to execute LQI for 'Woonkamer TV rechts'
Jan 20 10:21:33 raspberrypi npm[13833]: Zigbee2MQTT:error 2022-01-20 10:21:33: Failed to execute routing table for 'Woonkamer TV rechts'

Is er een manier om re-pairing te voorkomen?
Of moet ik nu de db weggooien en opnieuw beginnen? (Dit kan uiteraard sowieso, maar als ik het kan voorkomen doe ik dat nogal graag.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Hann1BaL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:37:
[...]

The pan id kan geconfigueerd zijn in de configuration.yaml, maar dat is in mijn geval niet zo. Dus geen idee hoe ik alles hetzelfde houd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
  server: 'mqtt://localhost'
serial:
  port: /dev/ttyACM0
  disable_led: true
'\n\nadvanced:\n    network_key': GENERATE

Ik heb het allemaal vrij standaard gehouden, maar er staat network key generate, dus lastig om te bepalen wat de key is.

Als ik nu de andere stick gebruik en ik moet alles pairen, worden de oude devices dan wel uit de db gehaald?
Mm, dat is wel een hele kale config. Dan zullen dus de standaard waardes gebruikt worden. Overigens gek dat 'network_key: GENERATE' er nog in staat. Ik meen dat Zigbe2MQTT deze dan zelf bij de eerstvolgende start zou moeten vervangen door de genereerde key.

En misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar als je dus van de CC2531 naar de CC2562R wisselt dan verander je van Zigbee stack/versie en zal je dus wel moeten re-pairen. Zie hiervoor de FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Septillion schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Mm, dat is wel een hele kale config. Dan zullen dus de standaard waardes gebruikt worden. Overigens gek dat 'network_key: GENERATE' er nog in staat. Ik meen dat Zigbe2MQTT deze dan zelf bij de eerstvolgende start zou moeten vervangen door de genereerde key.

En misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar als je dus van de CC2531 naar de CC2562R wisselt dan verander je van Zigbee stack/versie en zal je dus wel moeten re-pairen. Zie hiervoor de FAQ.
Gezien de txt in de config denk ik dat de Generate mis is gegaan en dat nu zo er in staat.
Zigbee stack wijziging inderdaad, dus repairen is wat het wordt.

Maar de FAQ stelt:
"Switching from a CC2530 or CC2531 based adapter to a CC2538/CC2652/CC1352 based adapter does not require repairing (e.g. CC2531 -> CC2652)"

Als ik dat dan toch doe:
Dan lijkt het me verstanding om wel een network key en pan ID te definieren toch?
Nu maar goed doen dan.

Is het een kwestie van config line:
Network key: GENERATE

Heeft het meerwaarde om een andere pan ID te nemen?

network key generate gedaan, maar dat levert helaaas errors op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
mqtt:
  server: mqtt://localhost
serial:
  port: /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0
advanced:
  network_key:
    - 120
    - 139
    - 76
    - 223
    - 77
    - 132
    - 179
    - 17
    - 153
    - 103
    - 145
    - 214
    - 163
    - 151
    - 48
    - 205
  rtscts: false
devices: 
  .....

En ik kan zigbee2mqtt niet starten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Jan 20 10:41:40 raspberrypi systemd[1]: Started zigbee2mqtt.
Jan 20 10:41:43 raspberrypi npm[30600]: > zigbee2mqtt@1.22.2 start /opt/zigbee2mqtt
Jan 20 10:41:43 raspberrypi npm[30600]: > node index.js
Jan 20 10:41:55 raspberrypi npm[30600]: Zigbee2MQTT:info  2022-01-20 10:41:55: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2022-01-20.10-41-49' filename: log.txt
Jan 20 10:41:55 raspberrypi npm[30600]: Zigbee2MQTT:info  2022-01-20 10:41:55: Starting Zigbee2MQTT version 1.22.2 (commit #1a0a9a6e)
Jan 20 10:41:55 raspberrypi npm[30600]: Zigbee2MQTT:info  2022-01-20 10:41:55: Starting zigbee-herdsman (0.13.188)
Jan 20 10:41:58 raspberrypi npm[30600]: Zigbee2MQTT:error 2022-01-20 10:41:58: Configuration is not consistent with adapter state/backup!
Jan 20 10:41:58 raspberrypi npm[30600]: Zigbee2MQTT:error 2022-01-20 10:41:58: - PAN ID: configured=6754, adapter=6754
Jan 20 10:41:58 raspberrypi npm[30600]: Zigbee2MQTT:error 2022-01-20 10:41:58: - Extended PAN ID: configured=00124b001938c2c5, adapter=dddddddddddddddd
Jan 20 10:41:58 raspberrypi npm[30600]: Zigbee2MQTT:error 2022-01-20 10:41:58: - Network Key: configured=788b4cdf4d84b311996791d6a39730cd, adapter=01030507090b0d0f00020406080a0c0d
Jan 20 10:41:58 raspberrypi npm[30600]: Zigbee2MQTT:error 2022-01-20 10:41:58: - Channel List: configured=11, adapter=11
Jan 20 10:41:58 raspberrypi npm[30600]: Zigbee2MQTT:error 2022-01-20 10:41:58: Please update configuration to prevent further issues.
Jan 20 10:41:58 raspberrypi npm[30600]: Zigbee2MQTT:error 2022-01-20 10:41:58: If you wish to re-commission your network, please remove coordinator backup at /opt/zigbee2mqtt/data/coordinator_backup.json.
Jan 20 10:41:58 raspberrypi npm[30600]: Zigbee2MQTT:error 2022-01-20 10:41:58: Re-commissioning your network will require re-pairing of all devices!

Is het gevolg van die network key dat ik nu de coordinator backup moet verwijderen?

[ Voor 56% gewijzigd door Hann1BaL op 20-01-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

De meeste devices hebben ofwel even (een flinke tijd) nodig voor ze snappen dat je nieuwe coordinator gebruikt moet worden - dus hoewel je niet alles hoeft te re-pairen, zul je wel (een deel van) je devices opnieuw moeten laten verbinden (met het voor hun reeds " bekende" netwerk). Lees: even van de stroom halen. Shit dus voor inbouw shellies, lampen gewoon even uit hun socket halen en 10 seconden later weer terugstoppen en alles waar je nog wel eenvoudig de stroom af kunt halen dit even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Hann1BaL Nu je alles gaat re-pairen is het wel verstandig om een random network key te gebruiken ja. En ik meen dat eerder ook aangeraden werd een ander pan id te gebruiken als je van coördinator wisselt.

Toen ik de laatste keer mijn netwerk opzette (al weer even geleden) had ik geen succes met de generate. Maar volgens de documentatie zou het moeten werken. Dan wel 'network_key' gebruiken en deze moet onder 'advanced', zie network config. Zelf heb ik uiteindelijk gewoon zelf en set random getallen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Septillion schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:55:
@Hann1BaL Nu je alles gaat re-pairen is het wel verstandig om een random network key te gebruiken ja. En ik meen dat eerder ook aangeraden werd een ander pan id te gebruiken als je van coördinator wisselt.

Toen ik de laatste keer mijn netwerk opzette (al weer even geleden) had ik geen succes met de generate. Maar volgens de documentatie zou het moeten werken. Dan wel 'network_key' gebruiken en deze moet onder 'advanced', zie network config. Zelf heb ik uiteindelijk gewoon zelf en set random getallen gemaakt.
Zoals je ziet lukt het nu wel met GENERATE, al kan Zigbee nu niet starten door de coordinator_backup. Ik gok met repairen dat het veilig is die te verwijderen (rename voor de zekerheid.)

Idealiter had ik het zonder repairen gedaan, maar ik lijk er niet aan te ontkomen want de apparaten worden wel gezien, deels, maar ze kunnen niet bestuurd worden.

Andere apparaten na lange tijd EN meerdere power cycles doen ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Hann1BaL Zigbee2MQTT FAQ link gezien die ik stuurde? Database en backup verwijderen is verplicht bij wisselen van coördinator als re-pairen nodig is.

Gewoon even door de zure appel heen bijten, is toch ook wel weer snel gedaan. Toen ik wisselde van coördinator zat er een bug in Zigbee2MQTT en heb ik 4 of 5 keer alle 30 devices opnieuw gekoppeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Septillion schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:15:
@Hann1BaL Zigbee2MQTT FAQ link gezien die ik stuurde? Database en backup verwijderen is verplicht bij wisselen van coördinator als re-pairen nodig is.

Gewoon even door de zure appel heen bijten, is toch ook wel weer snel gedaan. Toen ik wisselde van coördinator zat er een bug in Zigbee2MQTT en heb ik 4 of 5 keer alle 30 devices opnieuw gekoppeld :+
Ja gelezen, maar juist dat zorgde ook voor verwarring, omdat daar dus staat dat je wel van coordinator kan wisselen, CC2531 naaar CC2652 zonder repairing en dat klonk wel heel erg fijn in de oren :)

Het zal zure appel worden dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Hann1BaL Ah, sorry. Ik zie nu ook dat de switch van CC2531 naar CC2652 er nu ook tussen staat, dat was eerst niet zo... |:(

Maar goed, dan had je dus wel het ieee adres moeten aanpassen. En beginnen met een situatie die niet werkt is natuurlijk ook altijd wel lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Septillion schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:42:
@Hann1BaL Ah, sorry. Ik zie nu ook dat de switch van CC2531 naar CC2652 er nu ook tussen staat, dat was eerst niet zo... |:(

Maar goed, dan had je dus wel het ieee adres moeten aanpassen. En beginnen met een situatie die niet werkt is natuurlijk ook altijd wel lastig.
Eens, We gaan lekker een zure appel eten ;)
Ik haal de db weg en de coordinator backup en begin opnieuw. Zal ook eerst nog even Zigbee2MQTT updaten. Zodat alles weer up to date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Meessen schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:54:
[...]

Het is zigbee, logo staat er ook op. Vraag me af of die defect is dan.

Welke coördinator heb jij? Ik een conbee 2, weet niet of dat uit maakt.
Heb de Fireangel koolmonoxide melder omgeruilt voor een nieuwe, maar ook die verbind niet. Schijnbaar toch niet ondersteund in Z2M.

Snap ook niet waarom daar W2 module staat, dat is wifi voor zo ver ik online vind, heeft toch niks te zoeken bij zigbee2mqtt?
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/W2-Module.html

Dan maar op zoek naar een andere. Het is jammer dat die dingen zo overdreven duurder zijn dan domme melders. Mischien maar voor een niet verbonden versie gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Meessen op 20-01-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
banaliteit schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Thanks.

Ik heb de coordinator geupdate, maar het werkt niet. Ik denk dat ik echt de firmware van de Conbee 2 stick moet updaten. Volgens mij zit ik dan in het verkeerde topic.

Weet iemand wel toevallig of je bij de phoscon app/pwa kan komen als je Z2M gebruikt? De gateway zoekt namelijk naar Phoscon maar kan hem niet vinden. Een andere makkelijkere optie is misschien om de stick uit de NAS te halen en te updaten op mijn Windows laptop. Volgens mij kan ik hem daarna zonder problemen weer in de NAS gebruiken zonder dat ik iets breek.
je haalt wat terminologie door elkaar denk ik want de conbee stick is de coordinator, door phoscon ook wel gateway genoemd, weet niet of jij het over dezelfde gateway hebt...
In elk geval kun je niet Z2M en deconz/phoscon tegelijk gebruiken.
Om de firmware te update zou ik hem inderdaad even tijdelijk in een windows pc hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Coppertop schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:30:
Ik heb een aantal Blitzwolf BW-SHP13 en ben op zoek naar meer plugs die ook meten.

Ik las eerder over problemen met nieuwe versies van deze plug, maar ik zie nu op Github dat het gefixt kon worden: https://github.com/Koenkk...7#issuecomment-1014733211

Heeft iemand hier daar al ervaring mee? Ik wil er graag een paar bij hebben maar ben nog even op zoek naar meer bevestiging voor ik ze ga bestellen.
Ben hier ook wel benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:26
Ik kan je meedelen dat ik er 2 (de opvolger van SHP13) van heb en beide werken al een tijdje.

Model: Blitzwolf BW-SHP15
Controller: ZigStar Stick v4
Software: Zigbee2mqtt
Coppertop schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:30:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
royalt123 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:54:
Ik kan je meedelen dat ik er 2 (de opvolger van SHP13) van heb en beide werken al een tijdje.

Model: Blitzwolf BW-SHP15
Controller: ZigStar Stick v4
Software: Zigbee2mqtt

[...]
Ah, ja de SHP15 is niet een opvolger van de SHP13, maar een ander model (de 15 meet geen verbruik, de 13 wel). Van de 13 (en de 15) is een nieuwe revisie uit en die revisie werk(te?) niet goed met Zigbee2MQTT omdat er wat 'Tuya-sabotage' in zat.

Ik ben dus op zoek naar ervaringen met de nieuwe revisie van de SHP13 (of 15) met Zigbee2MQTT. Heb jij de nieuwe revisie?

Zie:

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS011F_plug_1.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS011F_plug_3.html

(excuses voor mijn fout in een eerder versie van deze post)

[ Voor 17% gewijzigd door Coppertop op 21-01-2022 12:27 . Reden: Onwaarheden weggehaald. De 15 meet ook verbruik. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 22:54

Mimiix

Professioneel Prutser

Coppertop schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:11:
[...]

de 15 meet geen verbruik, de 13 wel.
Hoe kom je hierbij? Ik heb de SHP15 en 13, beide geven netjes verbruik. Sterker nog, de SHP15 doet dit zelf (attribute reporting). SHP13 doet dat niet.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Mimiix schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Hoe kom je hierbij? Ik heb de SHP15 en 13, beide geven netjes verbruik. Sterker nog, de SHP15 doet dit zelf (attribute reporting). SHP13 doet dat niet.
Je hebt gelijk, ik heb mijn post aangepast (met een nieuwe vraag voor jou :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:26
Ik wist niet dat er al een nieuwere revisie was van de SHP15 aanzien die eigenlijk recent op markt is uitgebracht.

Mijne zijn de originele zie ik dus ik kan je hierbij niet verder helpen.
Coppertop schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 22:54

Mimiix

Professioneel Prutser

Coppertop schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Geen idee. Ik draai deCONZ. De nieuwe revisie heb ik niet (Nieuwere firmware). Ik update mn firmware ook nooit precies om deze redenen. Ik weet dat deCONZ het wel heeft icm polling, dus niet altijd even instant.

[ Voor 10% gewijzigd door Mimiix op 21-01-2022 14:58 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
(jarig!)
Ik ben nu de overstap aan het maken van Z2M icm Domoticz op een Raspberry naar Home Assistant op een NUC dmv Proxmox. HA heb ik al volledig draaien op de NUC, maar Z2M en MQTT draaien nog op de Raspberry.

Voor de volgende stap vraag ik jullie advies;

1 - Z2M samen met MQTT in een aparte VM op de NUC?
of
2 - Z2M met HA Add-on?

MQTT heb ik sowieso nodig voor Tasmota zolang mijn ESP's nog niet over zijn naar ESPHome.

Optie 1 is voor mij het overzichtelijkst, aangezien dat een kwestie van een nieuwe Ubuntu VM opspinnen is, de applicaties installeren en de config-files overhalen vanaf de Raspberry.
Optie 2 weet ik niet zo goed wat het effect gaat zijn op mijn Z2M en HA configuratie. HA kent nu alle Zigbee apparaten via de MQTT-client, maar hoe gaat ie er mee om als ik opeens de Add-on ga gebruiken...?

Wie heeft de overstap al eens eerder gemaakt en kan mij zijn/haar ervaring delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@mbuurman Op zich is optie 1 het "ingewikkeldste" maar als jij dat makkelijk vind lijkt me dat een prima optie.

Bij optie 2 heb je nog steeds een MQTT server nodig, niet alleen de Zigbee2MQTT addon. Dit zou wel de MQTT broker addon kunnen zijn. Maar het maakt zowel HA als Zigbee2QMTT verder niet uit waar de MQTT server staat. Docker/addon, andere machine of VM maakt geen verschil. Maar het heet Zigbee2MQTT met een reden dus die laag blijft nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 21-01-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
(jarig!)
@Septillion Dat van die MQTT Broker is wel een goede opmerking, die had ik bij de Z2M Add-on eigenlijk over het hoofd gezien.

Mijn idee van Add-on's is altijd het risico op problemen als ze niet lekker samenwerken op 1 systeem. Waarbij ze elkaar negatief kunnen gaan beinvloeden. Wellicht onterecht hoor...
Als ik dan weer een extra Add-on erbij moet zetten in de vorm van de MQTT broker dan sla ik de plank mis, zeker als ik simpel de boel gescheiden kan opbouwen in de vorm van een VM.

+1 voor optie 1 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@mbuurman Addons draaien al in een eigen docker container dus er is al een aardige scheiding tussen de pakketten. Soort VM-light om het maar bot te zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:19
Coppertop schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Ah, ja de SHP15 is niet een opvolger van de SHP13, maar een ander model (de 15 meet geen verbruik, de 13 wel). Van de 13 (en de 15) is een nieuwe revisie uit en die revisie werk(te?) niet goed met Zigbee2MQTT omdat er wat 'Tuya-sabotage' in zat.

Ik ben dus op zoek naar ervaringen met de nieuwe revisie van de SHP13 (of 15) met Zigbee2MQTT. Heb jij de nieuwe revisie?

Zie:

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS011F_plug_1.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS011F_plug_3.html

(excuses voor mijn fout in een eerder versie van deze post)
Ik heb de plug 3 versie van de sph-15, deze werkt prima in z2m.
Deze pushed de updates niet maar werkt op basis van polling.
1 van deze plugs heb ik op 10 sec polling gezet (duurde wel een dag voordat de default 60 sec 10 sec werd)
Hiermee monitor ik nu of een luchtbevochtiger uit of aan staat welke ik dmv ir bedien..
En dit werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie010
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 09:42
Dus... Ik heb een stroomlabel geraakt vandaag met boren. Sindsdien doen mijn zigbee lampen het niet meer. Reageren nergens meer op... In de zigbee2mqtt log krijg ik alleen maar "MAC channel access failure" foutmeldingen. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Edit: Het is verholpen door de zigbee stick los te koppelen en weer te koppelen... Stroom van de Pi afhalen werkte niet, backup restoren werkte niet, maar die stick loskoppelen wel... Blijft toch een mysterieus kastje af en toe

[ Voor 30% gewijzigd door eddie010 op 21-01-2022 18:19 ]

"Remember to look up at the stars and not down at your feet" - SH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik ben opnieuw begonnen nadat de firmware van mn oude stick was gecrashed en ik toch al een nieuwe CC2562R had.

Alles opnieuw gepaired, maar 1 probleem:
Ik krijg 1 IKEA Tradfri E1743 niet gebind aan een ander group ID.
Totaal heb ik 2 dimmers die na pairen automatisch aan group ID 901 zitten.

Ik heb 2 groupen devices. Een oplossing voor een group is de group zelf voorzien van ID 901. Dat is dus de helft van de oplossing. Dat werkt

Maar de andere dimmer moet aan een andere group worden gebind, maar ik krijg het niet voor elkaar.

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1743.html

code:
1
2
3
4
pi@raspberrypi:~ $ mosquitto_pub -t zigbee2mqtt/bridge/request/device/unbind -m {"from": "IKEA.dimmer.2", "to": "default.bind.group"}
Error: Unknown option 'IKEA.dimmer.2,'.

Use 'mosquitto_pub --help' to see usage.

Ik lijk toch de juiste commands te volgen, maar ik weet te weinig van mosquitto_pub om dit goed te doen. Geen idee hoe anders? Iemand een idee?

configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
groups:

'901':
    friendly_name: DinnerTable_ct
    retain: false
    transition: 0
    optimistic: true
    devices:
      - '0x680ae2fffe92ae2d'
      - '0x680ae2fffe819f83'
      - '0x680ae2fffe85c033'
      - '0x680ae2fffe3b5e05'

'1':
    friendly_name: Woonkamer_dimmer
    retain: false
    transition: 0
    optimistic: true
    devices:
      - '0x000b57fffe9beca6'
      - '0xec1bbdfffebcdf6c'
      - '0x680ae2fffe40db06'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 17-09 09:53
Ik ben bezig om alle 433Mhz sensoren te vervangen door Zigbee sensoren en ben op zoek naar een goede PIR sensor met 'pet immunity' en liep tegen de volgende PIR sensor aan: https://nl.aliexpress.com/item/1005003706838047.html

Heeft iemand ervaring met deze sensor icm Zigbee2MQTT? (momenteel gebruik ik hetzelfde model in 433Mhz uitvoering en bevalt verder goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
LiquidSmoke schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:31:
Ik ben bezig om alle 433Mhz sensoren te vervangen door Zigbee sensoren en ben op zoek naar een goede PIR sensor met 'pet immunity' en liep tegen de volgende PIR sensor aan: https://nl.aliexpress.com/item/1005003706838047.html

Heeft iemand ervaring met deze sensor icm Zigbee2MQTT? (momenteel gebruik ik hetzelfde model in 433Mhz uitvoering en bevalt verder goed).
code:
1

Is dit geen WiFi module? Hoeft geen probleem te zijn wanneer je zigbee2mqtt en node-red combineert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Is het hier iemand gelukt om de Ledvance Gardenpole te intergreren via Z2M in HA?

Hij wordt natuurlijk wel gezien door Z2M, maar HA geeft dan melding ;
Received message from unsupported device with Zigbee model 'Gardenpole Mini RGBW Z3' and manufacturer name 'LEDVANCE'

Oftewel, blijkbaar nog niet gekend. Maar had begrepen dat het sommigen wel gelukt was.

edit ; laat maar. Had nog oude repo staan

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 26-01-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
rorie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:24:
[...]

code:
1

Is dit geen WiFi module? Hoeft geen probleem te zijn wanneer je zigbee2mqtt en node-red combineert.
Het is nogal krom omschreven:
WiFi protocol: Zigbee 3.0.
WiFi type: EEE802.15.4 2.4G.
Vermoed Zigbee maar het is niet heel duidelijk... Voor een paar euro meer kan ik wel duidelijk Zigbee kiezen: https://nl.aliexpress.com/item/1005003230180271.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Laatst online: 19-09 09:44
Ik heb een Sonoff Zigbee 3.0 Plus dongle op een Raspberry Pi 3B met zigbee2mqtt.
Ik heb daar een Aqara temperatuursensor en een sonoff temperatuursensor op gepaired.

Dit heeft een maand goed gewerkt, totdat ik onlangs even de usb-stekker van de dongle los had gehaald en even later weer had aangesloten. Zigbee2mqtt draaide wel op dat moment.

Sindsdien krijg ik geen updates meer van mijn sensoren.

Ik heb al van alles geprobeerd: Andere usb-poorten. De configuratie van Zigbee2mqtt gereset. De firmware op de Sonoff dongle opnieuw geupload. Andere panID. Ik heb zelfs de dongle op een Windows-installatie van zigbee2mqtt geprobeerd, maar ik krijg geen signaal meer.

Wanneer ik de sensoren opnieuw probeer te pairen zie ik in het debug-log van z2m helemaal geen activiteit.

Heeft iemand een tip wat ik nog zou kunnen proberen? Ik vind het maar een raar probleem :?

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

LiquidSmoke schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:21:
Vermoed Zigbee maar het is niet heel duidelijk... Voor een paar euro meer kan ik wel duidelijk Zigbee kiezen: https://nl.aliexpress.com/item/1005003230180271.html
Duidelijk zigbee? :P In de titel komt net zo vaak wifi, 433 als zigbee voor:
Tuya Zigbee Motion PIR Sensor Detector WIFI Beweging Sensor RF433 Smart Leven APP Draadloze Home Security Systeem
Lees je verder in de specs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5s_Sl1Hz2UTURFNyvj4GFXZ-YU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AecQFiaxZ0pRAX6K1ynSX32o.png?f=user_large
excuses voor mijn paintskills

Zigbee. Maar eigenlijk wifi. Maar eigenlijk RF433. En het ding werkt op 433Mhz.

Niet duidelijk Zigbee zou ik zeggen! Als ik iets moet gokken is het 433Mhz, dat komt het meest voor en komt overeen met de frequentie. Dat dit ding zowel bij Z2M zelf als bij Blakadder niet in de lijst voorkomt stemt ook niet hoopvol.

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 26-01-2022 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
Gizz schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Duidelijk zigbee? :P In de titel komt net zo vaak wifi, 433 als zigbee voor:

[...]

Lees je verder in de specs:

[Afbeelding]
excuses voor mijn paintskills

Zigbee. Maar eigenlijk wifi. Maar eigenlijk RF433. En het ding werkt op 433Mhz.

Niet duidelijk Zigbee zou ik zeggen! Als ik iets moet gokken is het 433Mhz, dat komt het meest voor en komt overeen met de frequentie. Dat dit ding zowel bij Z2M zelf als bij Blakadder niet in de lijst voorkomt stemt ook niet hoopvol.
Eens over die specs, daar wordt je soms droevig van gestemd sowieso met zigbee spul, want wireless en 2.4 Ghz band... dus: WIFI!

maar ik denk dat in dit geval bedoeld wordt dat je een duidelijke keuze hebt bij het bestellen, Zigbee of Wifi of RF433

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je hebt helemaal gelijk! Punt blijft wel dat hij niet ondersteund lijkt te worden door z2m. En zelf support voor Tuya devices toevoegen is een stuk lastiger dan andere zigbee devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
Gizz schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:32:
Je hebt helemaal gelijk! Punt blijft wel dat hij niet ondersteund lijkt te worden door z2m. En zelf support voor Tuya devices toevoegen is een stuk lastiger dan andere zigbee devices.
Ja dat klopt inderdaad. met wat geluk "lijkt" hij dan op een andere maar ik lees ook wel verhalen over pairen met de tuya hub en intussen traffic sniffen. leuk, maar daar moet je maar net zin en tijd voor hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Laatst online: 19-09 09:44
Scooper schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:50:
Ik heb een Sonoff Zigbee 3.0 Plus dongle op een Raspberry Pi 3B met zigbee2mqtt.
Ik heb daar een Aqara temperatuursensor en een sonoff temperatuursensor op gepaired.

Dit heeft een maand goed gewerkt, totdat ik onlangs even de usb-stekker van de dongle los had gehaald en even later weer had aangesloten. Zigbee2mqtt draaide wel op dat moment.

Sindsdien krijg ik geen updates meer van mijn sensoren.

Ik heb al van alles geprobeerd: Andere usb-poorten. De configuratie van Zigbee2mqtt gereset. De firmware op de Sonoff dongle opnieuw geupload. Andere panID. Ik heb zelfs de dongle op een Windows-installatie van zigbee2mqtt geprobeerd, maar ik krijg geen signaal meer.

Wanneer ik de sensoren opnieuw probeer te pairen zie ik in het debug-log van z2m helemaal geen activiteit.

Heeft iemand een tip wat ik nog zou kunnen proberen? Ik vind het maar een raar probleem :?
Echt al flink wat tijd zitten in het debuggen. Blijkt het tóch interferentie met de WiFi te zijn. ZigBee overgezet naar kanaal 25 en nu werkt het wel weer.

Toch apart. Heeft een maand zonder issues gewerkt. En bij het debuggen de RaspberryPi (met extension cord) op verschillende plekken gehad. Met m'n pc getest (bedraad netwerk). Misschien dan toch m'n deco wifi die op een ander kanaal is gaan zitten? Kanaal van de wifi is niet in te stellen bij Deco. Regelt hij zelf wel....handig!

Komt dan toch wel heel nauw allemaal!

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Gizz schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:32:
Er zijn genoeg out of the box compatible PIR of bewegingssensoren maar hier word niet expliciet 'pet immunity' benoemd.

Bij een aantal staat wel 'Human body detection' of iets vergelijkbaars maar geen idee of dat huisdieren zoals kat of kleine hond ook opgepikt worden, dat is voor mij niet de bedoeling iig :)

Iemand ervaring met een PIR sensor die met z2m werkt en huisdieren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

LiquidSmoke schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:13:
[...]
Iemand ervaring met een PIR sensor die met z2m werkt en huisdieren?
De PIRs van Aqara die veel gebruikt worden zijn niet geschikt. Mijn katten triggeren die. Die gebruik ik om de tellen hoe vaak de kattenbak gebruikt is zodat we een notificatie krijgen als het tijd is om schoon te maken :P

Bij de PIRs van Hue kun je bij zowel het indoor- als outdoormodel een gevoeligheid instellen. De PIR in de achtertuin wordt (bijna) nooit getriggerd door mijn katten met de gevoeligheid op low. Bij medium en high worden katten wel gedetecteerd.

Of dat vergelijkbaar werkt bij het binnenmodel weet ik niet zeker, die staat hier op high ingesteld omdat ik het niet erg vind dat een kat het licht aan laat gaan :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 27-01-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Gizz schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:20:
[...]

De PIRs van Aqara die veel gebruikt worden zijn niet geschikt. Mijn katten triggeren die. Die gebruik ik om de tellen hoe vaak de kattenbak gebruikt is zodat we een notificatie krijgen als het tijd is om schoon te maken :P

Bij de PIRs van Hue kun je bij zowel het indoor- als outdoormodel een gevoeligheid instellen. De PIR in de achtertuin wordt (bijna) nooit getriggerd door mijn katten met de gevoeligheid op low. Bij medium en high worden katten wel gedetecteerd.

Of dat vergelijkbaar werkt bij het binnenmodel weet ik niet zeker, die staat hier op high ingesteld omdat ik het niet erg vind dat een kat het licht aan laat gaan :)
Thanks, dat is nuttrige info. Ik gebruik de PIR's uitsluitend voor beveiliginsdoeleinden dus triggeren op huisdieren is voor mij echt onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@LiquidSmoke kun je het nog oplossen met een ander type sensor? Hier hebben alle deuren en ramen een magneetsensor. Gaat er iets open als wij niet thuis zijn, dan direct notificatie op de telefoon.

Verder gebruik ik ze om te checken of ik weer eens vergeten ben een raam dicht te doen en in de schuur gaat het licht aan als iemand de deur opent.

Pagina: 1 ... 63 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.