Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mariuss
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-10-2024
Hoe sluit ik mijn Sonoff Mini aan achter mijn wandschakelaar? De schakelaar is een dubbele schakelaar. Slechts een van schakels wil ik via de Sonoff Mini herleiden.

Achterkant van de schakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_guz3kuAXYxemTdYHJba1Gotr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fp3yXtR0hZl1PNwaAMgECOdB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het er uiteindelijk zo uit moet komen te zien, de SWITCH moet de Sonoff Mini voorstellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcIlWIIc4wz_W3wM1JO21i8rp2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKXh1B1CFAgE6WTYoMKOH4ha.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben alleen, door gebrek aan ervaring, niet zeker van mijn zaak.

De vraag is dus; Klopt mijn tekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
https://www.domoticaecono.../2019/12/11723-581f14.jpg

Als ik dit zo zie gaat wat jij wilt niet werken met zo'n serieschakelaar. Tenzij die S1 of S2 van de SonOff ook permanent voeding heeft. EDIT: Geen netspanning op S1 en S2

In dat geval zou je dit basiselement (serieschakelaar) moeten vervangen door een wissel/wisselschakelaar. Gira 010800. ~€15

[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-04-2020 01:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:15
Is op de juiste manier getekend!

Alleen zoals kabeltje ook zegt kan dat niet met je huidige schakelaar omdat die een gezamenlijke IN heeft. Dus je kunt je sonoff niet op de schakelaar aansluiten op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mariuss
Beide dank voor jullie reactie.

Ik heb de Gira 010800 besteld. Ik denk dat ik daar ook hulp bij nodig heb. Ik weet jullie te vinden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mits112
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:37
Nu dit topic toch vrij recent is en ik een gelijkwaardige vraag heb.

Zie afbeelding hieronder:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gj0FhVAsXa8Kz89roc-LqM0e_BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITLKBdATZQdhEJ5KNF4zU8cB.jpg?f=fotoalbum_large

Graag zou ik deze ook aansluiten maar weet nu niet echt goed welke waar in moet.

Ik heb m al wel zo aangesloten maar dan werkt 'ie niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55apkTpRALhofoDKh2BwML0O55c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ea53wKbK8OJjP8Zf0t2PVjsA.jpg?f=fotoalbum_large

Als iemand mij zou kunnen helpen, heel graag :)

EDIT: zoals te zien heb ik geen nuldraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Ik zie niet helemaal waar ik naar zit te kijken, maar de sonoff mini werkt niet zonder nul-draad. En waar komen de twee zwarte draden vandaan die je op Lin - Lout hebt aangesloten?

Bekijk ook even het bedradingschema zoals op de website staat: Afbeeldingslocatie: https://dl.itead.cc/mini/MINI_12N.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door S-te-fan op 30-04-2020 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mits112 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:10:
Nu dit topic toch vrij recent is en ik een gelijkwaardige vraag heb.

Zie afbeelding hieronder:[Afbeelding]

Graag zou ik deze ook aansluiten maar weet nu niet echt goed welke waar in moet.

Ik heb m al wel zo aangesloten maar dan werkt 'ie niet.
[Afbeelding]

Als iemand mij zou kunnen helpen, heel graag :)

Zonder nuldraad gaat het niet werken.

Waarom heb je de fase op de N klem aangesloten? Waarheb je de aders niet op een fatsoenlijke lengte afgeknipt? Dit is gigantisch leip zo.

Waar heb je de twee zwarte aders vandaan?

Met alle respect hoor... als dit al zo mis gaat dan zou ik er gewoon afblijven en dit uitbesteden aan iemand die dit wel beheerst. Als je wilt spelen met schakelingen kun je ook zo'n educatief bord kopen, die gebruiken ze op de middelbare scholen ook bij natuurkunde.

Materiaal ziet er ook gedateerd uit. Als dat zo'n installatie zonder aardlekschakelaar is en je zapt jezelf (wat dus heel makkelijk is als je hele eindes bloot koper hebt) kan dat de laatste keer zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-04-2020 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mariuss schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:47:
Beide dank voor jullie reactie.

Ik heb de Gira 010800 besteld. Ik denk dat ik daar ook hulp bij nodig heb. Ik weet jullie te vinden! :)
Die Gira 010800 heeft zes (dubbele?) aansluitingen. Een helft gebruik je voor de lamp die niet via de Sonoff gaat, de andere doe je wel via de Sonoff. Let op dat je schakelaarwip goed staat voor die lamp die niet via de Sonoff gaat. Op de schakelaar staat meestal aangegeven welke kant naar boven moet, en als je dan geen wisselschakelaar hebt gebruik je het eerste contact aan de uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 13:17
mits112 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:10:
Die bruine heb je op N aangesloten, en het lichtje van de mini brandt, dus is dat blijkbaar wel een nuldraad.
Of niet, in elk geval is er ergens een fase en een nul aangesloten op de mini, anders zou het lichtje niet branden. De nederlandse draadkleuren zijn anders dan de onze.

[ Voor 24% gewijzigd door francisp op 30-04-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
francisp schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:20:
[...]

Die bruine heb je op N aangesloten, en het lichtje van de mini brandt, dus is dat blijkbaar wel een nuldraad.
Of niet, in elk geval is er ergens een fase en een nul aangesloten op de mini, anders zou het lichtje niet branden. De nederlandse draadkleuren zijn anders dan de onze.
Ding zal wel nullen over de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mariuss
Ik heb zowel de giro 010800 als de Sonoff mini geïnstalleerd. De Sonoff werkt naar verwachting.

Nu blijkt dat de Fase draad van de andere aansluiting (die nu dus ook door de gira 010800 gaat) via het stopcontact naast de schakeling te lopen. Zowel de aansluiting als het stopcontact werken niet meer.

Wat doe ik niet goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhLUORJNs7DqT2CXxNNL7w3gjtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REyoSSRo8GY7T8b5frUP0NYV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
Er waren oorsprongelijk 2 bruine draden, waarvan 1 nu in de sonoff gaat?
Zoja: De bruine draad die nu in de Sonoff gaat, opsplitsen met een lasdop. Van daaruit:

-1 naar de sonoff
-1 naar de schakelaar
-1 naar het stopcontact

Alleen op de draad welke nu in de Sonoff zit staat spanning. Deze moet je dus ook naar de schakelaar(voor de andere lamp) en het stopcontact brengen.

Edit: zelfde geldt voor de blauwe draad zo te zien? Of zitten er nu (heel vies) 3 draden in die kroonsteen?

Edit2: Excuus voor de paintskills, maar zoiets.
Gebruik om de draden samen te voegen lasdoppen, geen kroonstenen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKHTM6qJ7m-fvuuJwL8FjeN_V4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PU83VL38fbmoh8PbFusKKnBB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Schumaster op 06-05-2020 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mariuss
Klopt, ik heb 3 draden in de kroonsteen. Niet netjes inderdaad.

Ik moet zeggen dat ik je tekening juist erg duidelijk vind. Dank!

Ik ga nu eerst lasdoppen bestellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
Mariuss schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:01:
Klopt, ik heb 3 draden in de kroonsteen. Niet netjes inderdaad.

Ik moet zeggen dat ik je tekening juist erg duidelijk vind. Dank!

Ik ga nu eerst lasdoppen bestellen. ;)
Vergeet niet wat extra installatiedraad mee te bestellen.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:34
Hi Schumaster,
Thanks voor deze duidelijke tekening! Wel toch nog een vraagje; waarom lopen er twee zwarte (schakel)draden naar de lamp? Kunnen die niet gewoon gecombineerd worden in de doos en vervolgens één draad naar de lamp? Zoals hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGKdFNAhj794cTml1AMbmOzTM_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SsDWUoXHzgiP9NOZsdpY4V1d.png?f=user_large

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
Het gaat hier om een dubbele schakelaar!

De ene helft wordt doorgelust naar de Sonoff, de andere drukker bedient een andere lamp!
DIt werkt alleen als beide drukkers een aparte fase aansluiting hebben. Vaak is er 1 gezamelijke vaste spanning en twee schakeluitgangen. Maar de schakelcontacten op de Sonoff zijn potentiaalvrij, dus daar mag geen spanning op komen te staan.

Indien je gewoon 1 schakelaar hebt, kijk dan even naar het aansluitschema van Sonoff zelf die ik hier een paar posts boven ook al geplaatst heb.

[ Voor 116% gewijzigd door S-te-fan op 14-07-2020 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy93
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 15:34
Hallo allen,

Ik zag toevallig dit topic en ik ben ook aan het kijken om mijn Sonoff Mini aan te sluiten. Heb bewust eerst even een test setup gemaakt gewoon met een stekker, fitting en schakelaar, dit gaat prima. Maar nu kom ik dus het volgende tegen achter mijn schakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivg3InmWP_m_t_bwUDi228uxz2Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KVhzr6KLT9V2FFKNfyHf1jme.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQwwe24I5xdpla7WAQ27JmSiQBA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U0nB4JB27eYDQR9ti8zyZuLQ.jpg?f=user_large

Mijns inziens moet ik de blauwe nuldraad achterin doorknippen en deze in de eerste 2 ingangen van de sonoff mini plaatsen. In mijn schakelaar zitten 2 bruine fasedraden bovenin, en 1 zwarte schakeldraad onder. Volgens mij gaan deze 2 fasedraden gewoon doorgelust naar de volgende schakelaar. Kan ik deze 2 bruine draden in een lasklem stoppen met een additionele bruine draad voor de 3e poort van de sonoff mini? Tot slot moet de schakeldraad in de 4e komen. De schakelaar zelf is dan los, en daar kan ik dan 2 extra draden plaatsen voor de laatste 2 poorten van de sonoff mini.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard1073
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-10-2020
Hi Stefan ,

Dit heb je helemaal goed, enkel dat je maar 1 nul draad nodig heb.
Fase out op je sonoff gaat dan naar je lamp ( dit is momenteel je huidige zwarte draad op je schakelaar)
Op je schakelaar heb je dan enkel twee zwarte draden naar je Sonoff zitten , uitgang 5 en 6
Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard1073
  • Laatst online: 20-10-2020
Sorry bedoel hi Jordy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbruinsslot
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-12-2022
Hier nog een voorbeeldje van hoe ik het bij mij werkend heb gekregen.
Losse fase en nuldraad uit de wand (in dit voorbeeldje via een stekker).

Dus naar de Sonoff mini (dikke zwarte kabel) gaan:
- nuldraad (uit de muur)
- fasedraad (uit de muur)
- 1x zwart naar de schakelaar
- 1x zwart terugkomend uit schakelaar

Er gaat naar de lamp (dikke witte kabel)
- nuldraad
- fasedraad

In de schakelaar zelf zitten dus maar 2 draden die beiden naar de Sonoff gaan.

Thanks voor de eerdere foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1axmuTHAcBmAnTXel7_oY7hQG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kafhKhx78RpG5deodQuN53bv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door bbruinsslot op 29-10-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauricje1
  • Laatst online: 22-01-2023
Hallo,
Achter mijn schakelaar voor de eetkamerlamp wil ik een mini sonoff installeren. Echter heb ik daar een 2 bruine draden en 1 zwarte draad (deze drie draden zitten dus in de schakelaar).

1 bruine draad komt van de schakelaar links ervan (er zitten 3 schakelaars en 1 stopcontact) in dezelfde rij. De andere bruine en de zwarte komen van de lamp zelf lijkt mij(?).

Nu moet ik een blauwe draad op de sonoff vastmaken, maar die is er dus niet. Waarom kan ik geen blauwe draad van het stopcontact ernaast pakken en via een lasdoos in de sonoff bevestigen? Alle stroom vloog er namelijk af. Dus er is iets niet goed gegaan lijkt mij. De tekeningen van Sonoff zelf snap ik niet, want dat werkt hier dus niet.

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernie2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:31
Kun je eens een foto maken, of een tekening welke kleur draad je op welke aansluiting van de sonoff aangesloten had? Nu is het heel lastig gokken wat er mis kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanP75
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-07-2022
Hallo,

Graag wil ik hier nog even op inhaken...

Thuis ben ik bezig met een start met domotica, nu wil ik mijn huidige hotelschakeling voorzien van een sonoff mini, nu ben ik op zoek geweest naar een passende oplossing (aansluiting) voor mijn situatie. Volgens mij is deze als te zien links in bijgevoegde schets. Rechts in deze schets is dit opgelost met een fibaro switch (FGS-212).

Vraag is nu of dit ook mogelijk is met een Sonoff Mini? en zo ja hoe deze aan te sluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjAXJrQ2i9U3df3EzBM-M4HW8Vg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QgSIuO6cKU14JhVbcLKS9MRc.png?f=user_large

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Gr. Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
JohanP75 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:51:

Vraag is nu of dit ook mogelijk is met een Sonoff Mini? en zo ja hoe deze aan te sluiten?
Yup, dat kan. Maar dan moet je het draadje van L -> S1* (in jouw afbeelding) van de schakelaar ook op de sonoff (S2) aangesloten hebben.

De sonoff mag namelijk geen spanning op S1/S2 hebben.

• JohanP75
Geen spanning op S1/S2, inderdaad dat klopt! 8)7 (Heb er al eens een opgeblazen ja!).

Dan komt het er in de praktijk op neer dat ik de bruine draad in de leiding naar schakelaar S1 moet vervangen door een schakeldraad en dat ik verder het Sonoff aansluitschema aan kan houden?

• S-te-fan
Afhankelijk waar je de sonoff gaat plaatsen en waar de draden vandaan komen is dat inderdaad de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanP75
Achter de wandschakelaar samen met stopcontact 'boven' gaat de Sonoff dan komen (hier komen alle benodigde draden samen) en dan gaat er nu nog een bruine naar de tweede schakelaar 'beneden' volgens mij (nog te controleren). Deze ga ik dan vervangen en vervolgens eea aansluiten.

Update:
Omdat het voor mij onmogelijk bleek om de bruine (fase) draad vervangen te krijgen of om er een extra schakeldraad bij te trekken is er gekozen om een shelly 1 toe te passen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Arm5qiXgjBK4D68w7ij_oCkqY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KGRS1LZ7L44bGKXc9zTCGHEk.png?f=user_large

Noot: om eea daadwerkelijk als hotelschakelaars te laten werken dient in de shelly app het 'button type' naar 'edge switch' te worden ingesteld.

[ Voor 48% gewijzigd door JohanP75 op 10-01-2021 17:02 . Reden: Andere oplossing ]

• Kees de kapper
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 22:41
LS,

ik heb ook de SonOff Mini en heb deze remote werkend via Domoticz (geflashed met Tasmota firmware).
Nu wil ik ook een schakelaar aansluiten om hem in huis te kunnen gebruiken. Heb de schakelaar volgens de instructies (dus geen potentiaal) aangesloten. Helaas reageert de SonOff niet op het schakelen van de handmatige schakelaar. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Omdat het schakelen via Domoticz wel werkt ga ik er vanuit dat de SonOff niet op een een of andere manier is opgeblazen.

Hoor graag een tip! dank alvast.
grtn,
Kees

• S-te-fan
Je moet geloof ik in de configuratie de button nog wel goed zetten voor de juiste gpio.

Als ik het goed heb is dat gpio4 die je moet instellen als switch

• Kees de kapper
Dank u!!! _/-\o_

that's the trick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
Help, ik word gek!

Ik heb de SonOff mini geconfigureerd met een losse stekker in het stopcontact, lamp en schakkelaar. Alles werkt.

Vervolgens heb ik de SonOff aangesloten op de schakelaar in de wand contact doos. Met blauw draad op Neutral, bruin op Line in en Zwart op line out. De schakelaar met losse draadjes aangesloten zonder spanning.
Klap boem aardlekschakelaar uit.

Hier begrijp ik geen hout van. Wat is het verschil met de eerste versie (dus via stekker in stop contact) en de wand contact doos. Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Kees de kapper Had je al een Neutral bij de schakelaar of heb je deze getrokken? Mijn gok, je hebt hem getrokken en hij komt niet van dezelfde groep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
Septillion schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:40:
@Kees de kapper Had je al een Neutral bij de schakelaar of heb je deze getrokken? Mijn gok, je hebt hem getrokken en hij komt niet van dezelfde groep...
Potdomme. Dat is het. Dank je wel. Ik dacht echt dat ik gek werd. Dat word ik nu ook maar om dan weer een andere reden. Weer een probleem erbij..... zucht.
Nogmaals dank voor de clue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Kees de kapper Yeay, ik mag door voor de wasmachine :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
yep. een lekkende wasmachine. Het is om te janken. :'(

Electra is wel profesioneel aangelegd maar ik mis ng steeds de logica. Helaas kan ik er na 5 jaar niet echt meer op terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke123
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-08 11:32
Ik ben er nog niet helemaal uit...

Ik heb alleen een zwarte (schakeldraad?) en een bruine (fase of nul draad?) welke momenteel
via de schakelaar lopen.

Dus hoe sluit ik deze nu aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
polleke123 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:18:
Ik ben er nog niet helemaal uit...

Ik heb alleen een zwarte (schakeldraad?) en een bruine (fase of nul draad?) welke momenteel
via de schakelaar lopen.

Dus hoe sluit ik deze nu aan?
Je hebt echt een blauwe (nul/neutral) draad nodig. Die worden niet standaard getrokken naar de schakelaars. Dat zal je dus zelf moeten doen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit2011
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik heb afgelopen weekend een poging gedaan de mini te installeren, heb er inmiddels 1 opgeblazen en vervolgens weer half werkend geïnstalleerd.

Het betreft een hotel schakeling met 1 schakelaar 3 zwarte draden. En 1 dubbele schakelaar met stopcontact.

De dubbele schakelaar vervangen door een wisselschakelaar en een extra nul van de wcd getrokken naar de mini, de fase gesplitst naar de re schakelaar en de mini. De schakel draad van de lamp op de uitgang van de mini. De li schakelaar op s1 en s2 werkt vanaf daar perfect alleen de andere schakelaar werkt maar half. Daarvan heb ik 1 schakel draad over waarvan ik niet weet waar die te plaatsen.

De mini werkt zo wel alleen als die enkele schakelaar verkeerd staat dus niet.

Tips zijn van harte welkom.
Pagina: 1