Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PuckStar
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-04 23:27
g00gle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:48:
Iemand van jullie toevallig wel is de combi van CC2531 en de downloader cable bij deze specifieke shop besteld:
https://nl.aliexpress.com...ownloader/32869263224.htm

Dat ding staat al 6 dagen op Waiting for Shipment. Ben niet gewend dat het zo lang duurt bij Ali .. Hij heeft wel veel orders gehad.

Overigens voor de combi € 5,81 incl verzending betaald.
Kan aan mij liggen maar link werkt niet bij mij.

[My Home Automations] - [Cheap controllable Wifi Ledstrip]

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 18-04 18:16
PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:54:
[...]

Kan aan mij liggen maar link werkt niet bij mij.
Fixed. Had iets teveel weg gehaald (tracking etc etc)
Hier nogmaals: (andere post ook aangepast)
https://nl.aliexpress.com...wnloader/32869263224.html

• PuckStar
g00gle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:48:
Iemand van jullie toevallig wel is de combi van CC2531 en de downloader cable bij deze specifieke shop besteld:
https://nl.aliexpress.com...wnloader/32869263224.html

Dat ding staat al 6 dagen op Waiting for Shipment. Ben niet gewend dat het zo lang duurt bij Ali .. Hij heeft wel veel orders gehad.

Overigens voor de combi € 5,81 incl verzending betaald.
Ik ken de shop niet maar heeft idd goeie rating. Stuur ze even een berichtje.

• g00gle
PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:00:
[...]

Ik ken de shop niet maar heeft idd goeie rating. Stuur ze even een berichtje.
Al gedaan (2 dagen terug), maar reactie blijft uit.

Iemand advies waar beter te bestellen? Heb weinig geduld haha!

g00gle wijzigde deze reactie 18-01-2019 12:06 (11%)

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:06
g00gle schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:06:
[...]
Iemand advies waar beter te bestellen? Heb weinig geduld haha!
En dan bij Ali bestellen. Met weiig geduld. Jij houdt echt van zelfkastijding.

Maar oke, even vragen naar bekende weg.
Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste her en der wat extra sniffers in huis plempen zolang ze maar op een constant gevoede usb zitten?

maartend wijzigde deze reactie 18-01-2019 12:32 (26%)

• PuckStar
maartend schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:30:
[...]

En dan bij Ali bestellen. Met weiig geduld. Jij houdt echt van zelfkastijding.

Maar oke, even vragen naar bekende weg.
Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste her en der wat extra sniffers in huis plempen zolang ze maar op een constant gevoede usb zitten?
Correct. Action heeft goedkope usb adapters. Ik hoop daar altijd de adapters en de kabels (die ik trouwens niet gebruik voor deze CC routers) via Alie.

PuckStar wijzigde deze reactie 18-01-2019 12:44 (4%)

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18-04 11:22
Ik ben me aan het verdiepen in home automation voor mijn nieuwe huis en mis nog de nodige kennis. Excuus voor mijn beginners vraag.

Inmiddels heb ik een aantal sensoren van xiaomi via de bijbehorende gateway gekoppeld. Als ik een raspberry pi 3b+ (voor Home Assistant) en een Zigbee2mqtt stick haal kan ik dan de xiaomi gateway de deur uit doen en zigbee sensoren en lampen (yeelight, hue, ikea) aansturen door de stick via de raspberry pi met Home Assistant?

http://wotlabs.net/eu/player/Bo0bz

• PuckStar
Bo0bz schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:47:
Ik ben me aan het verdiepen in home automation voor mijn nieuwe huis en mis nog de nodige kennis. Excuus voor mijn beginners vraag.

Inmiddels heb ik een aantal sensoren van xiaomi via de bijbehorende gateway gekoppeld. Als ik een raspberry pi 3b+ (voor Home Assistant) en een Zigbee2mqtt stick haal kan ik dan de xiaomi gateway de deur uit doen en zigbee sensoren en lampen (yeelight, hue, ikea) aansturen door de stick via de raspberry pi met Home Assistant?
Correct :).
Let wel op de limitaties als max devices enzo. Dus lees verder even de github door. Maar wat je zegt klopt inderdaad.

• maartend
PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:44:
[...]

Correct. Action heeft goedkope usb adapters. Ik hoop daar altijd de adapters en de kabels (die ik trouwens niet gebruik voor deze CC routers) via Alie.
Thnx. Dan komt nu de volgende vraag.

Ik heb her en der Chromecast Audio's hangen. Die zitten op een USB lader van google zelf. Nu is mijn vraag ; vreet zo'n sniffer zo weinig dat ik die mbv een soort usb splitter beiden op deze lader kan aansluiten? Want als dat zo is, dan kan ik er 4 op handige plaatsen in mijn huis hangen. En dan nog 1 in wifi versterker van KPN, dan ben ik helemaal klaar.

• PuckStar
maartend schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:50:
[...]

Ik heb her en der Chromecast Audio's hangen. Die zitten op een USB lader van google zelf. Nu is mijn vraag ; vreet zo'n sniffer zo weinig dat ik die mbv een soort usb splitter beiden op deze lader kan aansluiten? Want als dat zo is, dan kan ik er 4 op handige plaatsen in mijn huis hangen. En dan nog 1 in wifi versterker van KPN, dan ben ik helemaal klaar.
Dat weet ik niet, dan zou je moeten uitzoeken wat het verbruik van beiden is. Maar anders koop je toch gewoon zoiets.

• sk1nny666
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11-04 13:00
ik heb door mij gehele huis wel lampen hangen die als router werken.
dan heeft het verder toch niet zoveel nut voor mij om sniffers in te zetten?
dan zou ik nog liever op een plek waar berijk niet goed is een domme lamp vervangen.
2 vliegen in 1 klap, of zie ik iets over het hoofd?

Iracing profile

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18-04 15:18
Hier ook maar CC2531 setje besteld, wil er 7 Ikea spots mee gaan aansturen via Domoticz, ben benieuwd.

• PuckStar
sk1nny666 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:18:
ik heb door mij gehele huis wel lampen hangen die als router werken.
dan heeft het verder toch niet zoveel nut voor mij om sniffers in te zetten?
dan zou ik nog liever op een plek waar berijk niet goed is een domme lamp vervangen.
2 vliegen in 1 klap, of zie ik iets over het hoofd?
Je ziet het goed. Ikzelf heb al Hue lampen die ik op de Hue hub laat zitten dus voor een groter bereik dus routertjes.

• sk1nny666
PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:22:
[...]

Je ziet het goed. Ikzelf heb al Hue lampen die ik op de Hue hub laat zitten dus voor een groter bereik dus routertjes.
scheeld weer dan ben ik er niet meer nodig.
ander vraagje, ik heb ook nog een hue waar nog 2 philips lampen aan hangen.
maar ik krijg deze lampen niet gekoppeld aan me zigbee2mqtt, met een hue dimmer zou dat moeten kunnen.
maar dan zou ik die puur hiervoor moeten aanschafen, zijn er nog andere manieren om deze te resetten?

Iracing profile

• RoRoo
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 19-04 14:05

RoRoo

Certified Prutser

Ik kreeg de Ikea lampen maar niet gekoppeld tot grote ergenis van de kinderen die probeerden te slapen maar elke keer de lamp uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan korte knipper zien doen

Mijn Xiaomi sensoren gingen daarentegen super snel, maar die kon ik ook zowat tegen de stick aan duwen om te trainen.

Ik heb écht het idee dat de eerste koppeling binnen een straal van 1mtr dient te gebeuren.
van het weekend overdag nog maar een keer proberen. Stick ook gelijk op een verlengkabeltje buiten de meterkast doen.

Is er trouwens een manier om dat ledje van die stick minder fel te laten branden??

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• g00gle
RoRoo schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:08:
Is er trouwens een manier om dat ledje van die stick minder fel te laten branden??
Watervaste zwarte stift?

• PuckStar
Ik kreeg de Ikea lampen maar niet gekoppeld tot grote ergenis van de kinderen die probeerden te slapen maar elke keer de lamp uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan korte knipper zien doen

Mijn Xiaomi sensoren gingen daarentegen super snel, maar die kon ik ook zowat tegen de stick aan duwen om te trainen.

Ik heb écht het idee dat de eerste koppeling binnen een straal van 1mtr dient te gebeuren.
van het weekend overdag nog maar een keer proberen. Stick ook gelijk op een verlengkabeltje buiten de meterkast doen.
Volgens mij kun je meestal ook wel koppelen via een router dus daarmee kom je misschien makkelijker wat dichter bij je end devices om te pairen.
Ik heb er een stukje zwart tape overheen geplakt.

PuckStar wijzigde deze reactie 18-01-2019 14:22 (67%)

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:17:
Ik heb er een stukje zwart tape overheen geplakt.
Hahaha ok, geen technische maar een praktische oplossing dus.

Check!

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:31
Hier is ook een CC2531 stick onderweg om de Ikea/Xiaomi gateway's te vervangen. Ben benieuwd hoe dit bevalt. De stap van Domoticz naar Ikea Gateway is me te omslachtig en de Xiaomi gateway werkt nog niet lekker met de Ikea lampen.

• sk1nny666
RoRoo schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:21:
[...]

[...]

Hahaha ok, geen technische maar een praktische oplossing dus.

Check!
je kan de led uitzetten in de config van zigbee2mqtt.
werkt eigenlijk erg goed. als alles opstart brand het ledje.
en als die verbonden is met zigbee2mqtt gaat die uit.

Iracing profile

• PuckStar
sk1nny666 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:40:
[...]

Goeie tip. Blijft het kleine rode ledje wel knipperen om aan te geven dat hij verbinding heeft?
Of kun je dat na de eerste verbinding alleen maar monitoren via het mqtt netwerk?

• sk1nny666
PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:45:
[...]

Goeie tip. Blijft het kleine rode ledje wel knipperen om aan te geven dat hij verbinding heeft?
Of kun je dat na de eerste verbinding alleen maar monitoren via het mqtt netwerk?
volgens mij heb ik alleen maar een rood ledje gezien toen de stick in een programer mode zat.
als die gewoon in bedrijf is heb ik alleen maar een groen lampje die vel brand.

Iracing profile

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

sk1nny666 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:40:
[...]

HA!!!! Wat stom..

Gewoon gevonden op de documentatie

code:
1
2
  # Optional: disable LED of CC2531 USB sniffer
  disable_led: false

• PuckStar
Ik heb trouwens ook een vraag. Als een coordinator/router aan de max aantal devices zit, zoekt een device dan zelf een andere coordinator/router?

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:13

Kan je uit ervaring (n=20 lampen) vertellen dat dit niet nodig is. Ik begon ook met eerste paar lampen dichtbij brengen, maar heb vervolgens alles gewoon laten zitten op z'n plek en met de fysieke wandschakelaars gereset. Weet je zeker dat ze echt gereset zijn aan het einde? Als je tradfri app hebt is makkelijke check om te zien dat hij daar offline is.

Overigens wat bij mij irritant was bij inleren van 5 buitenlampen tegelijk die op 1 fysieke knop zitten dat er 4 gereset werden en opgepakt en de 5e niet :-) Die dus maar wel even eruit gehaald ipv opnieuw beginnen.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:30

rens-br

Moderator Mobile & IN
Zojuist ook maar een setje besteld, aan de hand van de links in de OP. Thanks @PuckStar voor het maken ervan! Ik heb momenteel nog geen Zigbee spul, maar heb er ook wat Xiaomi spul bij besteld.

Mocht ik alles binnen hebben en het werkt, dan stel ik mijzelf ook beschikbaar om het e.e.a. te flashen.

rens-br wijzigde deze reactie 18-01-2019 16:15 (22%)

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Sander schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:34:
[...]

Kan je uit ervaring (n=20 lampen) vertellen dat dit niet nodig is. Ik begon ook met eerste paar lampen dichtbij brengen, maar heb vervolgens alles gewoon laten zitten op z'n plek en met de fysieke wandschakelaars gereset. Weet je zeker dat ze echt gereset zijn aan het einde? Als je tradfri app hebt is makkelijke check om te zien dat hij daar offline is.

Overigens wat bij mij irritant was bij inleren van 5 buitenlampen tegelijk die op 1 fysieke knop zitten dat er 4 gereset werden en opgepakt en de 5e niet :-) Die dus maar wel even eruit gehaald ipv opnieuw beginnen.
100% weet ik het niet. Ik heb de bridge niet :)

Maar wel 100 keer geschakeld en elke keer zie ik de lamp 1x heeeeel kort uit/aan gaan.

Ik ga gewoon nog eens proberen vh weekend. heb ik ook iets meer rust in mijn donder om het op het gemakje te doen :)

• Scatman_II
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15-04 14:15

Scatman_II

R9500 Pro >:)

RoRoo schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:54:
[...]

HA!!!! Wat stom..

Gewoon gevonden op de documentatie

code:
1
2
  disable_led: false

Waar heb je dat gevonden / in welke config file voeg je dat toe? In de configuration.yaml werkt het niet..
@RoRoo Dank!

Wat anders:
Heeft iemand ervaring met deze nog goedkopere CC flasher zonder doosje?
Volgens de (ene) review werkt er in elk geval iets aan: "I used this to flash a CC2531 dongle, and it worked great." Of hij gebaseerd is op dezelfde hardware en dus ook met de Ti software zal werken heb ik nog niet gevonden.

En nog wat anders:
Ik kreeg eerst deTradfri dimmer (de simpele magnetische) niet aan de gang, hij koppelde wel met de stick, maar leek geen informatie te sturen. Na een (paar) keer verwijderen en nog eens opnieuw koppelen krijg ik ineens wel waarden doorgestuurd.. Lekker random! :X

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• dof
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:34
maartend schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:50:
[...]

Ja, ik heb ze gemeten en ze nemen maar 50mA, dat is dus heel weinig.

• maartend
dof schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:49:
[...]

Ja, ik heb ze gemeten en ze nemen maar 50mA, dat is dus heel weinig.
Yes, hoppa. zigbee2mqtt door hele huis. Ben ik niet afhankelijk van het mesh netwerk.

• dof
PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:17:
[...]

Volgens mij kun je meestal ook wel koppelen via een router dus daarmee kom je misschien makkelijker wat dichter bij je end devices om te pairen.
Nee, nee, je MOET pairen met de coordinator, NIET via een router. Dus pairen dichtbij de cc2531 zigbee2mqtt coordinator.

Daarna kun je je devices overal plaatsen en zoeken ze zelf hun weg in het mesh netwerk. En dan kunnen er evt meerdere routes zijn naar de coordinator.

• dof

Klopt, pairen dichtbij de coordinator. Dat is mijn ervaring ook.
sk1nny666 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:47:
[...]

ander vraagje, ik heb ook nog een hue waar nog 2 philips lampen aan hangen.
maar ik krijg deze lampen niet gekoppeld aan me zigbee2mqtt, met een hue dimmer zou dat moeten kunnen.
maar dan zou ik die puur hiervoor moeten aanschaffen, zijn er nog andere manieren om deze te resetten?
Zie boven, wellicht even de lampen in een fitting dichtbij de coordinator pairen.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Scatman_II schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:45:
[...]

Waar heb je dat gevonden / in welke config file voeg je dat toe? In de configuration.yaml werkt het niet..

Wat anders:
Heeft iemand ervaring met deze nog goedkopere CC flasher zonder doosje?
Volgens de (ene) review werkt er in elk geval iets aan: "I used this to flash a CC2531 dongle, and it worked great." Of hij gebaseerd is op dezelfde hardware en dus ook met de Ti software zal werken heb ik nog niet gevonden.

En nog wat anders:
Ik kreeg eerst deTradfri dimmer (de simpele magnetische) niet aan de gang, hij koppelde wel met de stick, maar leek geen informatie te sturen. Na een (paar) keer verwijderen en nog eens opnieuw koppelen krijg ik ineens wel waarden doorgestuurd.. Lekker random! :X
https://koenkk.github.io/...ration/configuration.html

• dof
PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:15:
Ik heb trouwens ook een vraag. Als een coordinator/router aan de max aantal devices zit, zoekt een device dan zelf een andere coordinator/router?
Correct, bij teveel devices aan de coordinator zoekt hij wel een router. @Koenkk heeft ook een versie waarbij er een groter aantal end-devices aan de coordinator kunnen hangen ten koste van minder aantal routers aan de coordinator. Tenminste zo heb ik het begrepen.
Ik meen dat het limiet van het aantal devices (vanwege geheugen perikelen van de cc2531) op zo'n 50 devices totaal zit.
Maar wellicht kan @Koenkk daar beter op antwoorden. :)

• PuckStar
Scatman_II schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:45:
[...]

Het moet onder serial Zie: Configuration:

code:
1
2
3
4
5
6
# Required: serial settings
serial:
  # Required: location of CC2531 USB sniffer
  port: /dev/tty.usbmodem1411
  disable_led: true

En ik gok ook zigbee2mqtt even herstarten en misschien zelfs even je hele pi herstarten.

Het lijkt dus niet te kunnen op een router. Dan zul je de routerfirmware in moeten duiken gok ik.

PuckStar wijzigde deze reactie 18-01-2019 17:26 (20%)

• Scatman_II
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15-04 14:15

Scatman_II

R9500 Pro >:)

PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:24:
[...]

Het moet onder serial Zie: Configuration:

code:
1
2
3
4
5
6
# Required: serial settings
serial:
  # Required: location of CC2531 USB sniffer
  port: /dev/tty.usbmodem1411
  disable_led: true

En ik gok ook zigbee2mqtt even herstarten en misschien zelfs even je hele pi herstarten.

Het lijkt dus niet te kunnen op een router. Dan zul je de routerfirmware in moeten duiken gok ik.
Dank @PuckStar en @RoRoo , even de service stoppen, yaml aanpassen en het stukje code op de goede plek zetten (en dus in elk geval niet onder de devices-list zoals ik eerst deed), service daarna weer starten did the trick :*)
De Pi rebooten was niet nodig.

Het groene lampje was de spreekwoordelijke rode lap voor mijn twee jarige zoontje die nu graag met z'n tengels de pi uit het tv-meubel wilde sleuren :+

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:26
Als je tradfri lampen vers uit de doos haalt, moet je ze dan ook resetten om te pairen met de stick?

Of pakken zij bij eerste keer meteen de stick als ze stroom krijgen?

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• Kaspers
  • Laatst online: 16-04 14:03
trekker22 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:23:
Als je tradfri lampen vers uit de doos haalt, moet je ze dan ook resetten om te pairen met de stick?

Of pakken zij bij eerste keer meteen de stick als ze stroom krijgen?
Staat netjes gedocumenteerd op de wiki: link.
Factory reset the light bulb (video). After resetting the bulb will automatically connect. While pairing, keep the bulb close the the CC2531 USB sniffer. What works for me every time is using (very) short “on’s” and a little bit longer “off’s”… I start with bulb on, then off, and then 6 “on’s”, where I kill the light as soon as the bulb shows signs of turning on… Hope that make sense…?

• trekker22
Kaspers schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:49:
[...]

Staat netjes gedocumenteerd op de wiki: link.

[...]
Die las ik ook maar als die nog niet gepaird is evengoed reset (misschien omdat die Ikea zigbee achtig is ingesteld?).

Uit de doos leek me die met ieder zigbee netwerk te connecten.

Zeker omdat ik las dat het factory resetten van die tradfri irritant werk was in snelheid met aan/uit zetten.

• Kaspers
Het resetten is nodig om de lamp überhaupt in de 'pairing-mode' te krijgen.
trekker22 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:53:
Zeker omdat ik las dat het factory resetten van die tradfri irritant werk was in snelheid met aan/uit zetten.
Dat valt best mee, het lukte hier meteen de eerste keer. Zelfs zonder schakelaar, dus in de fitting draaien, en er weer uit (en herhaal dit 5 keer ;) )

Kaspers wijzigde deze reactie 18-01-2019 19:00 (71%)

• proton999
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19-01 13:17
Vandaag voor het eerst een tradfri Ikea lamp aan de zigbee2mqtt gepaired. Werkte zoals in de wiki beschreven geen problemen ondervonden. Maar wat ik minder vond was dat als er een stroomonderbreking is zodat de lamp spanningsloos wordt en zodra de spanning terug is gaat de lamp op 100% aan. Dit is geen gewenste situatie zeker niet bij een stroomstoring s' nachts of tijdens een vakantie. Is hier nog iets op te verzinnen?

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:09
proton999 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:02:
Vandaag voor het eerst een tradfri Ikea lamp aan de zigbee2mqtt gepaired. Werkte zoals in de wiki beschreven geen problemen ondervonden. Maar wat ik minder vond was dat als er een stroomonderbreking is zodat de lamp spanningsloos wordt en zodra de spanning terug is gaat de lamp op 100% aan. Dit is geen gewenste situatie zeker niet bij een stroomstoring s' nachts of tijdens een vakantie. Is hier nog iets op te verzinnen?
Neen, dit is onderdeel van de firmware van de lampen zelf. V.z.i.w. heeft elke slimme lamp dit gedrag. Of beter gezegd, had. Bij Hue lampen kun je sinds de laatste update van de Hue Bridge en lampen instellen wat er moet gebeuren als ze weer stroom krijgen. (Aan op 100%, aan op vooringestelde scene, laatste 'aan' status of laatste status). Maar dat is dus iets van specifiek de Hue lampen en (voor nu) alleen instelbaar met de Hue Bridge.

• trekker22
Kaspers schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:58:
Het resetten is nodig om de lamp überhaupt in de 'pairing-mode' te krijgen.

[...]

Dat valt best mee, het lukte hier meteen de eerste keer. Zelfs zonder schakelaar, dus in de fitting draaien, en er weer uit (en herhaal dit 5 keer ;) )
Ok dat klinkt goed maar met gu10 wat lastiger.

Lees ergens dat je met hue dimmer remote je ook kan resetten, heb ik toevallig liggen :)

• Kaspers
proton999 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:02:
Zeker: Je gebruikt ongetwijfeld HomeAssistant, Domoticz or Node-Red. Maak een flow / automation / rule die elke dag om 02:00 alle lampen uitschakeld (of nog wat later, mocht je nog later dan 2 uur 's nachts op de bank zitten :)).

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20:54
PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:58:
[...]

Dat weet ik niet, dan zou je moeten uitzoeken wat het verbruik van beiden is. Maar anders koop je toch gewoon zoiets.
Ik had ook ooit eens een usb adapter van de action. Na 2 uren een flinke brandlucht. Goedkoop is duurkoop bij die adapters. Ik zou deze nooit 24 uur in een stopcontact willen hebben. Zeker niet als je niet aanwezig bent.

En als je iets uit china wilt halen check dan eerst hier.
Er zijn best wel goede adapters te verkrijgen uit china.

jobr wijzigde deze reactie 18-01-2019 19:39 (14%)

• proton999
RobertMe schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:06:
[...]

Neen, dit is onderdeel van de firmware van de lampen zelf. V.z.i.w. heeft elke slimme lamp dit gedrag. Of beter gezegd, had. Bij Hue lampen kun je sinds de laatste update van de Hue Bridge en lampen instellen wat er moet gebeuren als ze weer stroom krijgen. (Aan op 100%, aan op vooringestelde scene, laatste 'aan' status of laatste status). Maar dat is dus iets van specifiek de Hue lampen en (voor nu) alleen instelbaar met de Hue Bridge.
Duidelijk, eens kijken of ik nog iets in HomeAssistant kan regelen.

• maartend
jobr schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:22:
[...]

Ik had ook ooit eens een usb adapter van de action. Na 2 uren een flinke brandlucht.
Ik heb Philips duo laders bij de ACtion gekocht. Maar ken ook andere verhalen

Heb ppos bij festivals gewerkt, vrij grote. Gaf een gast me een keer zijn telefoon met lader (mooie roze lader) Ik druk, niet nadenkend, ding in stopcontact.
In mijn hok vloog de stop er uit, op de paddestoel verderop vloog de stop er uit en 100m verder vloog er 1 lijn van een 380-paddestoel er uit. Powershop heet dat ding meegenomen, waren ze wel hel nieuwsgierig naar.

• PuckStar
[...]

Ik had ook ooit eens een usb adapter van de action. Na 2 uren een flinke brandlucht. Goedkoop is duurkoop bij die adapters. Ik zou deze nooit 24 uur in een stopcontact willen hebben. Zeker niet als je niet aanwezig bent.

Dan heb je gewoon pech gehad. Voor opladen is het misschien tricky, maar dat wordt altijd al afgeraden om een telefoon bijvoorbeeld in de oplader te laten maar gewoon om power te geven is het prima.
Ik heb heel veel van die dingen al 2,5 jaar in gebruik en nooit een brandlucht of problemen gehad.

• PuckStar
proton999 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:27:
[...]

Duidelijk, eens kijken of ik nog iets in HomeAssistant kan regelen.
Ik heb om die reden (hoewel ik nu begrijp dat dat met Hue niet meer hoeft) een automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: 'Overloop Ging Hard aan'
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: light.hue_white_lamp_4
    value_template: '{{ state.attributes.brightness |default(0)}}'
    above: 253
  action:
    - service: light.turn_on
      data: 
        color_temp: 353
        brightness: 1

Werkt perfect. Wij doen de lamp nog wel eens per ongeluk uit/aan omdat de knoppen zo in de loop zitten maar hiermee gaat hij dus vrij snel weer naar brightness 1.

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
[...]

Dank voor je ervaring te delen, deze komen er hier dus niet in.

Voor maar 2 euro meer heb je bij Ikea een usb oplader die, voor zover ik me herinner, als veilig en goede kwaliteit getest is.

Ik ben ook erg benieuwd naar de Ikea Zigbee repeater. Een cc2531 oplossing is niet goedkoper (zeker niet als je de flash kabel meerekent) en je krijgt er ook nog een usb oplaadpoort bij :)

• Koenkk
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-04 11:21
RobertMe schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:06:
[...]

Zigbee2mqtt 1.1 gaat dit ook ondersteunen: https://github.com/Koenkk...ips-hue-power-on-behavior

• PuckStar
sloth schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:24:
[...]

Voor maar 2 euro meer heb je bij Ikea een usb oplader die, voor zover ik me herinner, als veilig en goede kwaliteit getest is.

Ik ben ook erg benieuwd naar de Ikea Zigbee repeater. Een cc2531 oplossing is niet goedkoper (zeker niet als je de flash kabel meerekent) en je krijgt er ook nog een usb oplaadpoort bij :)
Eh die flashkabel is ook om je coordinator (dus master usb stick) te flashen. Dat kun je dus niet wegstrepen tegen een Ikea REPEATER.

• PuckStar
sloth schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:24:
[...]

Hier heeft iemand de Action usb charger uit elkaar gehaald en getest.

edit: sorry voor dubbelpost

• proton999
PuckStar schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:14:
[...]

Ik heb om die reden (hoewel ik nu begrijp dat dat met Hue niet meer hoeft) een automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: 'Overloop Ging Hard aan'
  trigger:
  - platform: numeric_state
    value_template: '{{ state.attributes.brightness |default(0)}}'
    above: 253
  action:
    - service: light.turn_on
      data: 
        color_temp: 353
        brightness: 1

Werkt perfect. Wij doen de lamp nog wel eens per ongeluk uit/aan omdat de knoppen zo in de loop zitten maar hiermee gaat hij dus vrij snel weer naar brightness 1.
Dat is een slimme automation, hoe kom je er op !! Ik ga hem van je lenen, bedankt voor het delen.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

proton999 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 23:20:

Dat is een slimme automation, hoe kom je er op !! Ik ga hem van je lenen, bedankt voor het delen.
je bent niet alleen! ik heb m ook even apart gezet.

Ik geef het voor vandaag eventjes op om een automation voor elkaar te krijgen binnen Home Assistant..

Volgens mij begin ik simpel, maar het lijkt niet te werken.geeft gelijk weer aan dat ik yaml nog niet helemaal begrijp ;)

sOnOff die ik wil schakelen: switch.banklicht_2
Schakelaar die ik 1x in druk: sensor.switch_01_click

Met wat google werk en copy paste heb ik de volgende code die iig geen error geeft in mijn automations.yaml gezet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# sOnOff Schakelingen
 - alias: Woonkamer verlichting schakelen
   trigger:
    - platform: event
      event_type: click
      event_data:
        entity_id: sensor.switch_01_click
        click_type: single
   action:
      service: switch.toggle
      entity_id: switch.banklicht_2

Maar als ik nu een single click doe.. er gebeurt niets.

ik zie in de states wel mijn single click voorbij komen, maar voor de rest niets.
Het zal wel rete simpel zijn... maar ik begrijp het nog niet :)

RoRoo wijzigde deze reactie 19-01-2019 01:26 (64%)

• Koenkk
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-04 11:21
RoRoo schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 00:04:
[...]

je bent niet alleen! ik heb m ook even apart gezet.

Ik geef het voor vandaag eventjes op om een automation voor elkaar te krijgen binnen Home Assistant..

Volgens mij begin ik simpel, maar het lijkt niet te werken.geeft gelijk weer aan dat ik yaml nog niet helemaal begrijp ;)

sOnOff die ik wil schakelen: switch.banklicht_2
Schakelaar die ik 1x in druk: sensor.switch_01_click

Met wat google werk en copy paste heb ik de volgende code die iig geen error geeft in mijn automations.yaml gezet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# sOnOff Schakelingen
 - alias: Woonkamer verlichting schakelen
   trigger:
    - platform: event
      event_type: click
      event_data:
        entity_id: sensor.switch_01_click
        click_type: single
   action:
      service: switch.toggle
      entity_id: switch.banklicht_2

Maar als ik nu een single click doe.. er gebeurt niets.

ik zie in de states wel mijn single click voorbij komen, maar voor de rest niets.
Het zal wel rete simpel zijn... maar ik begrijp het nog niet :)
Zie https://koenkk.github.io/...sponding-to-button-clicks (Responding to button clicks)

• trekker22
voor wie een Hue Dimmer Remote heeft, hier mee kun je dus ook makkelijk Tradfri lampen mee resetten en zo laten pairen.

AAN/UIT knop voor 10 seconden ingedrukt houden vlak bij de zigbee lamp.

Klopt het dat als ik:

- pair een lamp en komt er bij in configuration.yaml
- ik rename de friendly_name en sla op en sluit af
- pair ik nog een andere lamp
- open configuration.yaml

Dan is die aangepaste friendly name weg.

Dus denk eerst alle lampen pairen, dan ff namen aanpassen en dan een reboot van de docker?

trekker22 wijzigde deze reactie 19-01-2019 11:34 (45%)

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Top!
Doet het nog niet, maar ik ga vrolijk verder zoeken.

edit:
Ik heb de Friendly name gebruikt uit de configuration.yaml van zigbee2mqtt ipv die binnen HomeAssistant.
Nu werkt ie!!

Lekker verder uitbouwen. Eerst mijn genekte sOnOff van de andere woonkamer lamp opnieuw flashen |:(

RoRoo wijzigde deze reactie 19-01-2019 11:52 (27%)

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23:08

MsG

Forumzwerver

trekker22 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:17:
voor wie een Hue Dimmer Remote heeft, hier mee kun je dus ook makkelijk Tradfri lampen mee resetten en zo laten pairen.

AAN/UIT knop voor 10 seconden ingedrukt houden vlak bij de zigbee lamp.

Klopt het dat als ik:

- pair een lamp en komt er bij in configuration.yaml
- ik rename de friendly_name en sla op en sluit af
- pair ik nog een andere lamp
- open configuration.yaml

Dan is die aangepaste friendly name weg.

Dus denk eerst alle lampen pairen, dan ff namen aanpassen en dan een reboot van de docker?
Dat soort naamcustomizations komen toch überhaupt niet in configuration.yaml maar in customization.yaml?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

MsG schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:53:
[...]

Dat soort naamcustomizations komen toch überhaupt niet in configuration.yaml maar in customization.yaml?
Ik denk dat ie de configuration.yaml van zigbee2mqtt bedoeld. (daar staan de mijne ook in nl.)

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23:08

MsG

Forumzwerver

Kan je niet beter de naamgeving in Hass veranderen ipv al in zigbee2mqtt? Zo heb ik dat gedaan in elk geval en m'n Google Home pakt dat mooi op.

MsG wijzigde deze reactie 19-01-2019 12:07 (14%)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• trekker22
MsG schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:07:
Kan je niet beter de naamgeving in Hass veranderen ipv al in zigbee2mqtt? Zo heb ik dat gedaan in elk geval en m'n Google Home pakt dat mooi op.
Nou ik vind het wel handig als ik wat in zigbee2mqtt log moet nakijken dat daar ook wat logischer staat dan alleen die letters cijfers.

En in HASS pak ik die over als entity_id. Bv lamp_eettafel_links.

En dan customize naar Lamp Eettafel links.

• PuckStar
trekker22 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:24:
[...]

Nou ik vind het wel handig als ik wat in zigbee2mqtt log moet nakijken dat daar ook wat logischer staat dan alleen die letters cijfers.

En in HASS pak ik die over als entity_id. Bv lamp_eettafel_links.

En dan customize naar Lamp Eettafel links.
MsG schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:07:
Ik vind het ook handiger als ik al een ietwat herkenbare naam heb bij het device wat in Hass komt.
Dus ik heb ook al friendly names in de Zigbee2mqtt configuration.yaml gezet.

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20-04 07:11

flexje

got-father

Weet iemand of er een mogelijkheid bestaat om zigbee lampen te binden/groupen met elkaar via de zigbee2mqtt? Zou handig zijn voor bijvoorbeeld een verlaagd plafond met 10 spots. Hoef je maar 1 lamp te triggeren zodat alle anderen meegaan.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• PuckStar
flexje schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:37:
Weet iemand of er een mogelijkheid bestaat om zigbee lampen te binden/groupen met elkaar via de zigbee2mqtt? Zou handig zijn voor bijvoorbeeld een verlaagd plafond met 10 spots. Hoef je maar 1 lamp te triggeren zodat alle anderen meegaan.
Komt bij de volgende release die men eind deze maand verwacht.
Men is nog aan het testen.

Het is mij even niet duidelijk of het al in de normal release zit of alleen in de dev release. Ik gok dat laatste.

PuckStar wijzigde deze reactie 19-01-2019 12:44 (20%)

• flexje

flexje

got-father

PuckStar schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:39:
[...]

Komt bij de volgende release die men eind deze maand verwacht.
Men is nog aan het testen.

Het is mij even niet duidelijk of het al in de normal release zit of alleen in de dev release. Ik gok dat laatste.
Cool

• Imperial Guard
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18-04 20:57
Wij gaan op korte termijn de bovenverdieping verbouwen en daar wil gelijk alles goed aanpakken om ons huis verder te automatiseren de hele beneden verdieping + tuin is slim gemaakt. (ESP modules, Hue, Xiaomi, ESP dimmer, etc)

Aangezien ik geen Z-Wave apparatuur heb wil ik niet weer met een nieuwe standaard komen.
Nu zat ik te kijken naar verschillende mogelijkheden via Zigbee en kwam ik het volgende tegen:

- Osram Pro PCB (https://www.osram.com/cb/...ages/lightify_pro_pbc.jsp) nog niet ondersteunt door (Koenk / Zigbee2MQTT) maar is dit mogelijk?
- Icasa Dimmer (https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html) Alleen één input vind ik wel erg magertjes. (Deze zit inmiddels in de Dev branch verwerkt?)
- Shelly zou een optie kunnen zijn (Geen Zigbee!), het liefst wil ik een dim mogelijkheid zodat ik mijn domme lampen slim kan maken en de rest van de knoppen gebruiken om bijv. beneden alles uit te zetten.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20-04 13:20
V&A houden we graag in V&A

Zeehond wijzigde deze reactie 21-01-2019 09:31 (87%)

• Sander
  • Laatst online: 22:13
Imperial Guard schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:13:
- Icasa Dimmer (https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html) Alleen één input vind ik wel erg magertjes. (Deze zit inmiddels in de Dev branch verwerkt?)
Wat bedoel je met 1 input? Er staan verschillende schema's online om ook meerdere fysieke schakelaren aan te sluiten.

Als je meerdere lampen wil bedienen vanaf één punt dan kom je snel op de standaard zigbee schakelaren van bijv Jung oid, maar dat zijn eigenlijk gewoon zenders en sturen zelf geen lampen aan

• flexje

flexje

got-father

Ik heb iets raars. Ik heb het permit_join op false staan in de config. Maar ik krijg een device binnen die ik totaal niet ken. Als ik deze verwijder. Komt ie na een tijdje automatisch terug. Ook terwijl het permit join uit staat. Na het pairen doet ie verder niks meer, in domoticz komt ie binnen als een rgbw lamp, aan en uit doet niks.

Hoe kom ik hier vanaf?

flexje wijzigde deze reactie 20-01-2019 18:13 (3%)

• PuckStar
flexje schreef op zondag 20 januari 2019 @ 18:07:
Ik heb iets raars. Ik heb het permit_join op false staan in de config. Maar ik krijg een device binnen die ik totaal niet ken. Als ik deze verwijder. Komt ie na een tijdje automatisch terug. Ook terwijl het permit join uit staat. Na het pairen doet ie verder niks meer, in domoticz komt ie binnen als een rgbw lamp, aan en uit doet niks.

Hoe kom ik hier vanaf?
Misschien een open deur vraag maar je hebt zigbee2mqtt daarna wel opnieuw gestart?

• flexje

flexje

got-father

PuckStar schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:00:
[...]

Misschien een open deur vraag maar je hebt zigbee2mqtt daarna wel opnieuw gestart?
Vaak zat....

• PuckStar
Misschien zit het in de database vast. Je zou die kunnen verwijderen maar dan moet je wel alles opnieuw gaan pairen.
En anders weet hopelijk iemand anders iets.

• Imperial Guard
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18-04 20:57
Sander schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:59:
[...]

Wat bedoel je met 1 input? Er staan verschillende schema's online om ook meerdere fysieke schakelaren aan te sluiten.

Als je meerdere lampen wil bedienen vanaf één punt dan kom je snel op de standaard zigbee schakelaren van bijv Jung oid, maar dat zijn eigenlijk gewoon zenders en sturen zelf geen lampen aan
Bij voorkeur 2 inputs waarmee ik bij 1 ingang een uitgang direct kan schakelen en de de andere ingang neem ik verder op in HomeAssistant om daar acties achter te programmmeren.

• sk1nny666
Imperial Guard schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:13:
Wij gaan op korte termijn de bovenverdieping verbouwen en daar wil gelijk alles goed aanpakken om ons huis verder te automatiseren de hele beneden verdieping + tuin is slim gemaakt. (ESP modules, Hue, Xiaomi, ESP dimmer, etc)

Aangezien ik geen Z-Wave apparatuur heb wil ik niet weer met een nieuwe standaard komen.
Nu zat ik te kijken naar verschillende mogelijkheden via Zigbee en kwam ik het volgende tegen:

- Osram Pro PCB (https://www.osram.com/cb/...ages/lightify_pro_pbc.jsp) nog niet ondersteunt door (Koenk / Zigbee2MQTT) maar is dit mogelijk?
- Shelly zou een optie kunnen zijn (Geen Zigbee!), het liefst wil ik een dim mogelijkheid zodat ik mijn domme lampen slim kan maken en de rest van de knoppen gebruiken om bijv. beneden alles uit te zetten.
de meeste apparaaten werken wel met zigbee2mqtt, op de github staat hoe je hem kan toevoegen als die nog niet ondersteund word, en daarna kan koenkk hem toevoegen.

https://koenkk.github.io/..._support_new_devices.html

Iracing profile

• sk1nny666
dof schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:03:

[...]

Zie boven, wellicht even de lampen in een fitting dichtbij de coordinator pairen.
ja dat is het probleem niet, ik zou niet weten hoe ik de philips lampen moet resetten.
de ikea lampen reset je door ze 6 keer kort te schakelen, maar dat werkt niet met de philips lampen.

Iracing profile

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Inmiddels ben ik ook aan de slag met deze stick. Werkt goed, al moet ik voor de logs wel portainer opstarten en dan de docker logs bekijken. Het zou handig zijn als er een soort simpele webinterface zou zijn waar je de log kunt bekijken. Dit om het toevoegen en loggen van apparaten handiger te maken.

Of zie ik iets over het hoofd?

• trekker22
sk1nny666 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:31:
[...]

ja dat is het probleem niet, ik zou niet weten hoe ik de philips lampen moet resetten.
de ikea lampen reset je door ze 6 keer kort te schakelen, maar dat werkt niet met de philips lampen.
gaat heel makkelijk met Hue Remote Dimmer. Hier kun je ook snel Tradfri mee resetten ipv dan dat 6x schakelen.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Heeft iemand al eens geprobeerd om een Philips Living Colors lamp te koppelen aan de stick?
Ik heb nog een oude Gen2 (Productnumber: 925600009303) staan in de slaapkamer en die remote vreeet batterijen.

Wilde 'm eigenlijk koppelen aan de stick. Ik las ergens dat de Gen2 Zigbee kletst, dus in theorie....
Alleen zie ik m niet direct voorbij komen in het netwerk. Dus een factory default zal ws mogelijk moeten zijn, maar ik heb nog niet direct kunnen vinden hoe....

• sk1nny666
trekker22 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:27:
[...]

gaat heel makkelijk met Hue Remote Dimmer. Hier kun je ook snel Tradfri mee resetten ipv dan dat 6x schakelen.
die heb ik dus niet ;) en ik vind hem een beetje duur om hem alleen daar voor aan te schaffen.
kan ik beter 2 nieuwe ikea lampen kopen is goedkoper ;)

Iracing profile

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• R2D2
  • Laatst online: 18-04 11:30
sk1nny666 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:59:
[...]

die heb ik dus niet ;) en ik vind hem een beetje duur om hem alleen daar voor aan te schaffen.
kan ik beter 2 nieuwe ikea lampen kopen is goedkoper ;)
Mocht je een Hue bridge hebben, die weer even tot leven wekken.

De lampen middels serienummer toevoegen aan de bridge en vervolgens weer verwijderen via de app, daarna zijn ze zonder problemen toe te voegen aan bijvoorbeeld Zigbee2Mqtt.

Ik was zo slim om de dimmer "weg te geven" toen ik alles aan Xiaomi switches wilde gaan koppelen, dat hele resetten had ik toen niet aan gedacht tot ik dit weekend dus alles om aan het gooien was van Deconz naar Zigbee2Mqtt.

• sk1nny666
R2D2 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:48:
[...]

Mocht je een Hue bridge hebben, die weer even tot leven wekken.

De lampen middels serienummer toevoegen aan de bridge en vervolgens weer verwijderen via de app, daarna zijn ze zonder problemen toe te voegen aan bijvoorbeeld Zigbee2Mqtt.

Ik was zo slim om de dimmer "weg te geven" toen ik alles aan Xiaomi switches wilde gaan koppelen, dat hele resetten had ik toen niet aan gedacht tot ik dit weekend dus alles om aan het gooien was van Deconz naar Zigbee2Mqtt.
ze hangen nu nog aan de hue bridge, maar dus puur je daar er uit gooien zou genoeg moeten zijn 8)7
dat ik dat zelf nog niet heb geprobeerd, zal vanavond eens even kijken.

Iracing profile

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

koelkast schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:36:
Inmiddels ben ik ook aan de slag met deze stick. Werkt goed, al moet ik voor de logs wel portainer opstarten en dan de docker logs bekijken. Het zou handig zijn als er een soort simpele webinterface zou zijn waar je de log kunt bekijken. Dit om het toevoegen en loggen van apparaten handiger te maken.

Of zie ik iets over het hoofd?
Maar portainer is toch een webinterface? Daarbinnen zet ik bij het koppelen altijd even de zigbee2mqtt container log open, en kan ik lekker meekijken of het koppelen goed gaat en wat er naar Home Assistant wordt gestuurd als configuratie.

http://www.team-mediaportal.com/

• trekker22
Iemand wel eens gehad dat er geen nieuwe devices gepaired kunnen worden?

Heb 15 GU10 spots Tradfri die ik vast wilde inleren en naam geven, en daarna zonder power weer aan de kant gelegd.
Dit omdat de spotjes nog niet in plafond zijn gebouwd. Na de 10e lamp wilde er geen enkele meer worden toegevoegd. Is de mesh dan te vol omdat er niet genoeg routers aanwezig zijn?

Op dit moment draait er in het netwerk (wel op stroom/batterij dus):
- cc2531 coordiator
- 2x Hue bulb. 1 daarvan is actief als router en die andere wordt niet als router benaderd? (kan ook fout in de network map zijn)

Nu heb ik nog een CC2531 als router geflashed en deze komt er in de configuaration.yaml ook niet bij. Moet je die CC2531 als router ook echt pairen middels knop of doet die vanzelf?

Tweede vraag eventueel voor @Koenkk : In database.db heb ik nu 58 regels en heb maar 23 devices. Zie ook veel dubbele regels lijkt het.
Hoe hoort dit precies te zijn?

Nog laatste vraag: kun op CC2531 als router ook het ledje nog uitzetten?

trekker22 wijzigde deze reactie 21-01-2019 13:37 (3%)

• Mars Warrior

Mars Warrior

trekker22 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:30:
Iemand wel eens gehad dat er geen nieuwe devices gepaired kunnen worden?

Heb 15 GU10 spots Tradfri die ik vast wilde inleren en naam geven, en daarna zonder power weer aan de kant gelegd.
Dit omdat de spotjes nog niet in plafond zijn gebouwd. Na de 10e lamp wilde er geen enkele meer worden toegevoegd. Is de mesh dan te vol omdat er niet genoeg routers aanwezig zijn?

Op dit moment draait er in het netwerk (wel op stroom/batterij dus):
- cc2531 coordiator
- 2x Hue bulb. 1 daarvan is actief als router en die andere wordt niet als router benaderd? (kan ook fout in de network map zijn)
Afhankelijk van de firmware heb je dacht ik of 16 end-devices + 16 routers, of 20 end-devices en 12 routers. Maar ik kan me vergissen natuurlijk :z
Nu heb ik nog een CC2531 als router geflashed en deze komt er in de configuaration.yaml ook niet bij. Moet je die CC2531 als router ook echt pairen middels knop of doet die vanzelf?
Het groene ledje moet branden van de router. Pas dan heeft deze continue verbinding met de coordinator. Die krijg je aan door één van de twee knopjes op de CC2530/1 in te drukken. Weet niet meer precies welke.
Verder moet je het rode ledje regelmatig zien knipperen.

In de log van zigbee2mqtt moet je elke minuut de router binnen zien komen.
Gebruik je Home Assistant, dan zie je deze 'ping' als de 'verbonden' status.

Edit: Nee, die ledjes kun je vziw NIET uitzetten 8)

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Mars Warrior schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:56:
[...]

Maar portainer is toch een webinterface? Daarbinnen zet ik bij het koppelen altijd even de zigbee2mqtt container log open, en kan ik lekker meekijken of het koppelen goed gaat en wat er naar Home Assistant wordt gestuurd als configuratie.
Je hebt gelijk, portainer is een webinterface. En toch zou het fijn zijn als zigbee2mqtt zelf een soort webinterface zou hebben met slechts een log.

• trekker22
Mars Warrior schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:38:
[...]

Afhankelijk van de firmware heb je dacht ik of 16 end-devices + 16 routers, of 20 end-devices en 12 routers. Maar ik kan me vergissen natuurlijk :z

[...]

Het groene ledje moet branden van de router. Pas dan heeft deze continue verbinding met de coordinator. Die krijg je aan door één van de twee knopjes op de CC2530/1 in te drukken. Weet niet meer precies welke.
Verder moet je het rode ledje regelmatig zien knipperen.

In de log van zigbee2mqtt moet je elke minuut de router binnen zien komen.
Gebruik je Home Assistant, dan zie je deze 'ping' als de 'verbonden' status.

Edit: Nee, die ledjes kun je vziw NIET uitzetten 8)
Maar door het mesh/router functie is het aantal toch ruim uit te breiden? alleen de coordinator heeft toch die max?

coordinator heeft nu 6 devices aan hem gelinked, 5 end devices en 1 Hue bulb

En die Hue bulb is router en heeft 17 devices aan zich hangen.

Dat moet je toch nog kunnen pairen?

EDIT een herstart van zigbee2mqtt heeft het weer opengezet om te pairen. Nu 2 CC2531 routers er bij en deze altijd aanlaten.
Heb het idee dat die Tradfri lampen minder snel optreden als router dan die Hue lampen. Misschien zwakkere zendig/ontvangst.
Ga de rest van de Tradfri ook pas pairen als ze meteen op de plek aangesloten worden.

trekker22 wijzigde deze reactie 21-01-2019 14:01 (13%)

• Mars Warrior

Mars Warrior

trekker22 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:45:
[...]
EDIT een herstart van zigbee2mqtt heeft het weer opengezet om te pairen. Nu 2 CC2531 routers er bij en deze altijd aanlaten.
Toppie dat het nu weer werkt zoals je zou verwachten _/-\o_
Heb het idee dat die Tradfri lampen minder snel optreden als router dan die Hue lampen. Misschien zwakkere zendig/ontvangst.
Ga de rest van de Tradfri ook pas pairen als ze meteen op de plek aangesloten worden.
Ik heb geen Hue lampen, enkel Tradfri. En die heb ik allemaal op hun juiste plek gekoppeld door ze ff 6x uit/aan te zetten en de zigbee2mqtt log in de gaten te houden op de iPad. Voor slechts één lamp moest ik dit helaas 6x herhalen voordat deze zich overgaf en koppelde...

• rorie
@Koenkk Ik lees in dit forum dat er binnenkort een nieuwe firmware beschikbaar komt van ZigBee2mqtt waarbij groepen ondersteund worden. Kan je lampen die al gepaired zijn starks groeperen of moet je dan opnieuw alle lampen pairen die je in een groep wilt hebben?

• RobertMe
rorie schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:46:
@Koenkk Ik lees in dit forum dat er binnenkort een nieuwe firmware beschikbaar komt van ZigBee2mqtt waarbij groepen ondersteund worden. Kan je lampen die al gepaired zijn starks groeperen of moet je dan opnieuw alle lampen pairen die je in een groep wilt hebben?
Van wat ik begrepen hebt komt er een MQTT topic waarnaar je de config kunt schrijven en zo vorm je de groepen. Opnieuw pairen is dus niet nodig.

Edit:
De documentatie staat al op GitHub: https://github.com/Koenkk...ocs/information/groups.md

RobertMe wijzigde deze reactie 21-01-2019 14:48 (10%)

• rorie
Wat ik me nog afvraag is hoe dit gaat werken met Domoticz? Hopelijk word de bestaande plug-in Zigbee2mqtt voor Domoticz ook snel bijgewerkt zodat je hier ook groepen kunt aansturen.
RobertMe schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:47:
[...]

Van wat ik begrepen hebt komt er een MQTT topic waarnaar je de config kunt schrijven en zo vorm je de groepen. Opnieuw pairen is dus niet nodig.

Edit:
De documentatie staat al op GitHub: https://github.com/Koenkk...ocs/information/groups.md

• UTMachine
  • Laatst online: 21:04
RobertMe schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:47:
[...]
Opnieuw pairen hoeft niet, MAAR je moet volgens mij wel de juiste volgorde aanhouden:
  • Flash de firmware with "Retain IEEE address" (alleen Windows flasher?)
  • Zet alle powered zigbee2mqtt devices uit, batterij powered mogen gewoon aan blijven. Als alternatief, ga ver weg zitten van je zigbee apparaten en gebruik aluminium folie om je stickje ;-)
  • Start zigbee2mqtt op, het zal de stick initializeren met dezelfde panid
  • Nu kan je alles weer aanzetten

• rorie
Hopelijk zijn de door jou genoemde stappen niet meer nodig bij de volgende firmware update en kan je het pan id gewoon zelf bepalen via de confi file.

Wat voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk is, gebeurd het initializeren van de stick alleen als je na een firmware update de stick voor het eerst opstart? En dus daarna nooit meer tot dat ik er weer een nieuwe firmware op zet.?
UTMachine schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:25:
[...]

Opnieuw pairen hoeft niet, MAAR je moet volgens mij wel de juiste volgorde aanhouden:
  • Flash de firmware with "Retain IEEE address" (alleen Windows flasher?)
  • Zet alle powered zigbee2mqtt devices uit, batterij powered mogen gewoon aan blijven. Als alternatief, ga ver weg zitten van je zigbee apparaten en gebruik aluminium folie om je stickje ;-)
  • Start zigbee2mqtt op, het zal de stick initializeren met dezelfde panid
  • Nu kan je alles weer aanzetten

• UTMachine
  • Laatst online: 21:04
rorie schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:44:
Hopelijk zijn de door jou genoemde stappen niet meer nodig bij de volgende firmware update en kan je het pan id gewoon zelf bepalen via de confi file.

Wat voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk is, gebeurd het initializeren van de stick alleen als je na een firmware update de stick voor het eerst opstart? En dus daarna nooit meer tot dat ik er weer een nieuwe firmware op zet.?

[...]
Ik las ook dat koenkk er mee bezig is om te kijken om het uit te zetten, maar is (jammer genoeg) niet bevestigd.

Ja, het initializeren gebeurd alleen bij de eerste opstart van zigbee2mqtt, dus als de applicatie tegen de cc2531 gaat praten. Power only is niet voldoende. Wel opletten dat je je kanaal niet aanpast, dan moet je alle aparaten weer pairen.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20-04 13:20
Ik heb gister een cover gemaakt voor de CC2531 Sticks met het HomeAssistant logo er in.

In het wit erg tof geworden als zeg ik het zelf:
https://tweakers.net/ext/f/UzscRb4hSNjamDZSQHekcS5V/thumb.jpg

Op thingiverse heb ik ook meteen een step file toegevoegd, dat maakt het voor iedereen een stuk makkelijker om zelf wat te ontwerpen :Y) https://www.thingiverse.com/thing:3371273

• R2D2
  • Laatst online: 18-04 11:30
Ik heb het geheel nu een paar dagen draaien en ben redelijk optimistisch dat dit beter gaat werken dan de Deconz setup welke ik eerder had. Lampen welke nog niet voorzien zijn van een Xiaomi switch en waarde stroom nog wel eens vanaf gaat worden na het aanzetten aanmerkelijk sneller opgenomen in het netwerk en het netwerk an sich lijkt ook minder last te hebben van "wegvallende" nodes in het netwerk.

Toch een paar opvallende zaken,

1 - Standaard na een reboot faalt zigbee-shepherd de eerste maal om vervolgens na 60s een retry te doen en dan gewoon op te starten. Het probleem lijkt zich alleen voor te doen bij een complete reboot van de "server" in de meterkast en niet wanneer de addon binnen HassIO zelf gestart wordt.

2 - Ik heb een extra CC2531 geflashed als router en die lijkt vooralsnog overbodig. Ik heb redelijk veel Hue/Tradfri lampen in huis hangen welke als router fungeren maar omdat een deel ervan nog wel eens zonder stroom wil staan maar een extra router geplaatst op de eerste verdieping.

Ik zie in de map dat hij zichzelf verbind met een Tradfri lamp van de eerste verdieping maar verder geen devices zichzelf verbinden aan de router, helemaal prima... ik zie hem alleen wel heeeeel erg vaak voorbij komen in de logs.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 09:37:25 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 09:38:25 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 09:39:25 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 09:40:25 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 09:41:25 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":18}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 09:42:25 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 09:43:25 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 09:44:25 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 09:45:25 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 09:46:25 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 09:47:25 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'

3 - Wanneer er een keer een command niet uitgevoerd kan worden (omdat een lamp bijvoorbeeld onbereikbaar is) en er een error is het geheel al snel de neiging heeft dicht te slibben en uiteindelijk onbereikbaar te raken om vervolgens na een minuut ineens nog een x aantal acties uit te voeren maar lang niet alles. Even de boel herstarten binnen HassIO lijkt het probleem op te lossen maar handig is anders.

• trekker22
R2D2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:39:
3 - Wanneer er een keer een command niet uitgevoerd kan worden (omdat een lamp bijvoorbeeld onbereikbaar is) en er een error is het geheel al snel de neiging heeft dicht te slibben en uiteindelijk onbereikbaar te raken om vervolgens na een minuut ineens nog een x aantal acties uit te voeren maar lang niet alles. Even de boel herstarten binnen HassIO lijkt het probleem op te lossen maar handig is anders.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/842

dit onderwerp gaat er over en zijn ze mee bezig.

Maar ik ben dadelijk ook benieuwd als ik van 2 Hue lampen uitbreidt met:
4 Tradfri bulbs
15 tradfri Gu10
4 philips Gu10 spots.

Hoop dat het een stabiel iets is.

Native is er nu ook een zigbee ondersteuning in HASS, maar ben benieuwd in hoeverre dat uitgewerkt is.

• Sterke-Jerke
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16-04 20:34
Had ik t goed begrepen, dat, wanneer we de groep functie gebruiken, we diverse schakelaars van Ikea en/of Hue daar aan kunnen koppelen?

S.J.

• RobertMe
Sterke-Jerke schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:17:
Had ik t goed begrepen, dat, wanneer we de groep functie gebruiken, we diverse schakelaars van Ikea en/of Hue daar aan kunnen koppelen?
Wat bedoel je precies?

In ieder geval komen er voor zover ik verstand heb van ZigBee 2 functies bij met de aankomende Zigbee2mqtt versie:
1. Groeperen van apparaten. Dit betekend dat je meerdere lampen kunt aanspreken als 1 lamp. Dus i.p.v. "Zet lamp 1, 2 en 3 aan" met als mogelijk gevolg dat je kleine vertragingen tussen de lampen ziet (omdat ook 3 signalen verstuurd moeten worden). Heb je dan een groep "X" met daarin lamp 1, 2 en 3. Vervolgens krijg je dus "zet groep X aan" en wordt er ook maar één signaal verzonden en gaan alle lampen dus (nagenoeg) tegelijk aan.

2. Bindings tussen apparaten. Dit gaat over bv een Hue Dimmer die lampen rechtstreeks aan kan zetten zonder tussenkomst van de Zigbee controller/coordinator. De afstandsbediening stuurt dan dus zelf het signaal om de lampen aan te zetten. I.p.v. dat de afstandsbediening een "button press" naar de Zigbee controller stuurt, daar verwerking plaats vind, en die weer een nieuw signaal stuurt om de lampen aan te zetten. Voordeel is dus dat je zo bv een afstandsbediening kunt maken die als backup dient als je Zigbee controller kapot is.

• Vanx
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:26
Welke mqtt broker gebruiken jullie icm home-assistant? De ingebouwde HBMQTT of Mosquitto?

Er staat een warning bij over memory leaks via HBMQTT, maar het is een stuk makkelijker op te zetten.

zie ook hier: https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/broker/

Vanx wijzigde deze reactie 22-01-2019 12:12 (15%)

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True