Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 68 Laatste
Acties:
  • 477.576 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:40
Vanx schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:12:
Welke mqtt broker gebruiken jullie icm home-assistant? De ingebouwde HBMQTT of Mosquitto?

Er staat een warning bij over memory leaks via HBMQTT, maar het is een stuk makkelijker op te zetten.

zie ook hier: https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/broker/
Ik gebruik Mosquitto, maar ik heb zelf 0.0 websocket connecties in gebruik. Alleen wordt via de standaard port 1883 (of 8883 voor SSL) gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Welke mqtt broker gebruiken jullie icm home-assistant? De ingebouwde HBMQTT of Mosquitto?

Er staat een warning bij over memory leaks via HBMQTT, maar het is een stuk makkelijker op te zetten.

Mosquitto, eigenlijk nooit de standaard mqqt optie gebruikt.

Iemand nog een suggestie wat betreft de CC2531 router welke de logs vol spammed?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:43:25 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":18}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:44:25 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:45:24 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:46:24 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:47:24 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:48:24 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:49:24 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:50:24 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":18}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:51:24 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":18}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:52:24 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":49}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:53:24 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":49}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:54:24 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:55:24 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'
  zigbee2mqtt:info 2019-1-22 12:56:24 MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/CC2531 router', payload '{"state":false,"linkquality":15}'

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:17
Mars Warrior schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:38:
[...]

Afhankelijk van de firmware heb je dacht ik of 16 end-devices + 16 routers, of 20 end-devices en 12 routers. Maar ik kan me vergissen natuurlijk :z

[...]

Het groene ledje moet branden van de router. Pas dan heeft deze continue verbinding met de coordinator. Die krijg je aan door één van de twee knopjes op de CC2530/1 in te drukken. Weet niet meer precies welke.
Verder moet je het rode ledje regelmatig zien knipperen.

In de log van zigbee2mqtt moet je elke minuut de router binnen zien komen.
Gebruik je Home Assistant, dan zie je deze 'ping' als de 'verbonden' status.

Edit: Nee, die ledjes kun je vziw NIET uitzetten 8)
Volgens deze post zoekt de router elke minuut contact, dus dat verklaard je log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Laatst online: 09-05 15:35

RoRoo

Certified Prutser

Via HassIO is Mosquito gewoon te installeren. 2 klikjes en klaar.

Tenzij je geen HassIO hebt....

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-04 17:49
Bedankt voor de reacties! Redelijk unaniem mosquitto.
RoRoo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:01:
[...]

Ik gebruik Hassbian, omdat ik problemen had met toegang tot externe HDD in HassIO. In Hassbian is het nodig om de systemd service startup volgorde aan te passen, zodat mosquitto eerst start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:01
RobertMe schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:27:
[...]

2. Bindings tussen apparaten. Dit gaat over bv een Hue Dimmer die lampen rechtstreeks aan kan zetten zonder tussenkomst van de Zigbee controller/coordinator. De afstandsbediening stuurt dan dus zelf het signaal om de lampen aan te zetten. I.p.v. dat de afstandsbediening een "button press" naar de Zigbee controller stuurt, daar verwerking plaats vind, en die weer een nieuw signaal stuurt om de lampen aan te zetten. Voordeel is dus dat je zo bv een afstandsbediening kunt maken die als backup dient als je Zigbee controller kapot is.
Er zijn afstandsbedieningen (zoals de Tradfi Schakelaar) Die ik wel kan koppelen met zigbee2mqtt, alleen vervolgens kun je niets schakelen. Als je deze aan een groep kan koppelen, kun je m dus wel gebruiken.

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenkk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 20:25
rorie schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:46:
@Koenkk Ik lees in dit forum dat er binnenkort een nieuwe firmware beschikbaar komt van ZigBee2mqtt waarbij groepen ondersteund worden. Kan je lampen die al gepaired zijn starks groeperen of moet je dan opnieuw alle lampen pairen die je in een groep wilt hebben?
Het toevoegen van lampen aan groepen heeft geen repairing nodig. Hier staat wat uitleg over hoe het werkt: https://github.com/Koenkk...ups.md#how-do-groups-work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenkk
R2D2 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:39:

3 - Wanneer er een keer een command niet uitgevoerd kan worden (omdat een lamp bijvoorbeeld onbereikbaar is) en er een error is het geheel al snel de neiging heeft dicht te slibben en uiteindelijk onbereikbaar te raken om vervolgens na een minuut ineens nog een x aantal acties uit te voeren maar lang niet alles. Even de boel herstarten binnen HassIO lijkt het probleem op te lossen maar handig is anders.
Als het goed is zijn deze problemen opgelost in the dev branch, zou je dit kunnen testen en je bevindingen hier kunnen rapporteren: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/842

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Koenkk schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:37:
[...]

Als het goed is zijn deze problemen opgelost in the dev branch, zou je dit kunnen testen en je bevindingen hier kunnen rapporteren: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/842
Ik zal vanavond eens een CC2531 flashen en een test setup maken hier op de bovenste verdieping in huis. Ik heb de vrouw na 2 weken gedonder met Conbee / deCONZ net weer een beetje rustig nu alles werkt dus dat wilde ik graag even zo houden :+

Gelukkig heb ik nog wat CC2531's en wat lampen achter de hand dus een goede test setup maken is niet een hele lastige opgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:57
Iemand hier die de Zigbee2MQTT - Domoticz Python Plugin gebruikt? Hoe bevalt dit, werkt het stabiel, is er vertraging maak je gebruik van lua scripts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:29
Zucht. De USB stick binnen en de CC debugger. Ging super snel (twee weken o.i.d.). De downloader cable was ook al in NL volgens de tracking information, maar om de 1 of andere reden is die terug gestuurd. Contact opgenomen met de verkoper en die ging moeilijk doen. Vrij snel mijn geld via Ali terug kunnen krijgen en bij een andere shop besteld.

Hopelijk schiet het een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:36
Ik heb de stick geflasht en werkend in Domoticz, dus dank @Koenkk voor jouw werk! Ik heb het ook allemaal redelijk werkend met de Ikea Trafri producten, maar ik heb nog een paar vragen;
Ik heb een Tradfri dimmer, die kleine en die is volgens de Github Page ook supported.
https://www.ikea.com/PIAimages/0609519_PE684571_S5.JPG

Wat ik me nou afvraag is, hoe die dimmer wordt ondersteund, want als ik draai aan het ding, dan gebeurt er niets in Domoticz. De lamp reageert wel naar verwachting. Wat zou er moeten gebeuren als ik de dimmer koppel aan Zigbee2Mqtt?

Een tweede vraag die ik heb, stel ik koppel een Tradfri lamp met de geflashte stick. Die lamp koppel ik ook met een Tradfri schakelaar (in dit geval dus die kleine dimmer). Zoals dit dus:
{Zigbee2MQTT Stick}<---->{Tradfri Lamp}<------{Tradfri Switch}

Stel ik zet de lamp uit met behulp van de Tradfri switch, zou de lamp dan ook als uitgeschakeld moeten worden weergegeven in Domoticz?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PuckStar
  • Laatst online: 19-05 23:10
Vanx schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:09:
Bedankt voor de reacties! Redelijk unaniem mosquitto.

[...]

Ik gebruik Hassbian, omdat ik problemen had met toegang tot externe HDD in HassIO. In Hassbian is het nodig om de systemd service startup volgorde aan te passen, zodat mosquitto eerst start.
Ik heb niets aan de volgorde gewijzigd en alles werkt hier prima.
RoRoo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:01:
[...]

Met Hassbian ben je ook zo klaar hoor: sudo hassbian-config install mosquitto

Zie:
https://github.com/home-a.../master/docs/mosquitto.md
En voor andere handige scripts voor Hassbian: https://www.home-assistan...n/hassbian/customization/

[ Voor 30% gewijzigd door PuckStar op 22-01-2019 22:17 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 22:40

flexje

got-father

Volk schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:11:
Ik heb de stick geflasht en werkend in Domoticz, dus dank @Koenkk voor jouw werk! Ik heb het ook allemaal redelijk werkend met de Ikea Trafri producten, maar ik heb nog een paar vragen;
Ik heb een Tradfri dimmer, die kleine en die is volgens de Github Page ook supported.
https://www.ikea.com/PIAimages/0609519_PE684571_S5.JPG

Wat ik me nou afvraag is, hoe die dimmer wordt ondersteund, want als ik draai aan het ding, dan gebeurt er niets in Domoticz. De lamp reageert wel naar verwachting. Wat zou er moeten gebeuren als ik de dimmer koppel aan Zigbee2Mqtt?

Een tweede vraag die ik heb, stel ik koppel een Tradfri lamp met de geflashte stick. Die lamp koppel ik ook met een Tradfri schakelaar (in dit geval dus die kleine dimmer). Zoals dit dus:
{Zigbee2MQTT Stick}<---->{Tradfri Lamp}<------{Tradfri Switch}

Stel ik zet de lamp uit met behulp van de Tradfri switch, zou de lamp dan ook als uitgeschakeld moeten worden weergegeven in Domoticz?
Gaat niet gebeuren. Domoticz heeft een andere mqtt, dus je moet of in bijv. Node red de payloads omzetten en doorsturen naar domoticz of een poller maken ofzo.

Heb hetzelfde "gezeur" ook bij mij (ook met andere devices hoor)

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik merk dat Zigbee2mqtt nu met 30 devices (23 zijn lampen dus routers) erg traag is met schakelen, soms duurt het wel een minuut voor de laatste lamp uit gaat of aan na een commando (als dat al gebeurd). Schakelen van een individuele lamp gaat over algemeen vrij goed. Geheel draait in een docker container op een Mac Mini met een 8GB geheugen en een i5 en gedurende mijn tests met enkele devices was er geen verschil met tradfri (behalve bij schakelen groepen) maar nu is het eigenlijk praktisch onwerkbaar. Iemand enig idee hoe verder te debuggen of waar dit in te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:57
Om de status van een device gekoppeld aan de ZigBee2mqqt stick in domoticz te zien is er toch de Zigbee2MQTT - Domoticz Python Plugin? Dus in dit geval zijn zowel de Ikea lamp als dimmer zichbaar in Domoticz en kun je door een lua script of blocky deze op elkaar laten reageren?

Dit is een aanname, ik wacht nog steeds op mijn ZigBee2mqtt stick :).
flexje schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:40:
[...]

Gaat niet gebeuren. Domoticz heeft een andere mqtt, dus je moet of in bijv. Node red de payloads omzetten en doorsturen naar domoticz of een poller maken ofzo.

Heb hetzelfde "gezeur" ook bij mij (ook met andere devices hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Sander schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:50:
Ik merk dat Zigbee2mqtt nu met 30 devices (23 zijn lampen dus routers) erg traag is met schakelen, soms duurt het wel een minuut voor de laatste lamp uit gaat of aan na een commando (als dat al gebeurd). Schakelen van een individuele lamp gaat over algemeen vrij goed. Geheel draait in een docker container op een Mac Mini met een 8GB geheugen en een i5 en gedurende mijn tests met enkele devices was er geen verschil met tradfri (behalve bij schakelen groepen) maar nu is het eigenlijk praktisch onwerkbaar. Iemand enig idee hoe verder te debuggen of waar dit in te zoeken?
Wat ik heb gemerkt is dat wanneer er een device niet / slecht bereikbaar is daar de rest ook vaak op blijft hangen met de nodige vertraging.

Als ik bijvoorbeeld onderstaande card in 1 keer in/uit schakel terwijl er 1 lamp bijvoorbeeld geen stroom heeft dan hangt de boel even om na een tiental seconden de lampen welke wel van stroom voorzien zijn in te schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UVV8XQEzpKJpT499OcGNtKuy/full.png

Bovenstaand was toen er nog maar 4 lampen gekoppeld waren via Zigbee2Mqtt, inmiddels zijn dat er op de begane grond 13 waarvan lang niet alles voorzien is van een Xiaomi wireless switch waardoor het nog wel eens wil gebeuren dat er geen stroom meer op een lamp staat en de boel dus op een hoopje loopt (om zich vervolgens ook wel weer te herstellen).

Maar volgens mij gaan daar oplossingen voor komen, https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/775

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-05 01:03

dof

'k Heb met m'n ongeveer 25 devices aan zigbee2mqtt geen traagheid. Weliswaar zijn dat sensoren, schakelaars en een paar powerplugs (meeste van xiaomi). Evt traagheid kun je zoeken in de log van zigbee2mqtt ofwel in de extended (want moet je aanzetten) logs van je mqtt broker. Ik acht de meeste kans op traagheid in de laatste. Verder weet ik niet of je Domoticz, Home Assistant of wat anders gebruikt en met welke mqtt broker, etc.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenkk
Bij het schakelen van meerdere lampen tegelijkertijd zou ik aanraden gebruik te maken van groups: https://github.com/koenkk...e+is%3Aopen+group+support

Ook heeft de dev branch (sinds gister) verbeteringen waardoor commandos niet meer/minder zouden ophopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:36
rorie schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:10:
Om de status van een device gekoppeld aan de ZigBee2mqqt stick in domoticz te zien is er toch de Zigbee2MQTT - Domoticz Python Plugin? Dus in dit geval zijn zowel de Ikea lamp als dimmer zichbaar in Domoticz en kun je door een lua script of blocky deze op elkaar laten reageren?

Dit is een aanname, ik wacht nog steeds op mijn ZigBee2mqtt stick :).

[...]
Sowieso handig om 2 zaken uit elkaar te houden.
Een schakelaar kun je koppelen aan een lamp en niet aan Zigbee2MQTT, dus:
code:
1
 {Zigbee2MQTT}<--->{Lamp}<--->{dimmer}
Er is dus geen directe link tussen Zigbee2MQTT & dimmer.

Daarnaast kun je inderdaad de schakelaar koppelen, net zoals de lamp, zoals dit:
code:
1
2
3
4
5
      ---->{Lamp}
      |
{Zigbee2MQTT}
      |
      ----->{dimmer}

Overigens krijg ik geen gevallen een terugkoppeling van de lamp voor de huidige waardes, of het resultaat van de dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Koenkk schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:05:
[...]

Bij het schakelen van meerdere lampen tegelijkertijd zou ik aanraden gebruik te maken van groups: https://github.com/koenkk...e+is%3Aopen+group+support

Ook heeft de dev branch (sinds gister) verbeteringen waardoor commandos niet meer/minder zouden ophopen.
Koenkk, wat is de beste manier om zigbee2mqtt te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 23:30

MsG

Forumzwerver

Volk schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:25:
[...]

Sowieso handig om 2 zaken uit elkaar te houden.
Een schakelaar kun je koppelen aan een lamp en niet aan Zigbee2MQTT, dus:
code:
1
 {Zigbee2MQTT}<--->{Lamp}<--->{dimmer}
Er is dus geen directe link tussen Zigbee2MQTT & dimmer.

Daarnaast kun je inderdaad de schakelaar koppelen, net zoals de lamp, zoals dit:
code:
1
2
3
4
5
      ---->{Lamp}
      |
{Zigbee2MQTT}
      |
      ----->{dimmer}

Overigens krijg ik geen gevallen een terugkoppeling van de lamp voor de huidige waardes, of het resultaat van de dimmer.
Dat ligt er aan welke dimmer. Dat kleine witte rondje van IKEA kan wel rechtstreeks met Zigbee2mqtt communiceren. Die grotere die meer functies heeft helaas niet.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:47
MsG schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:38:
[...]

Dat ligt er aan welke dimmer. Dat kleine witte rondje van IKEA kan wel rechtstreeks met Zigbee2mqtt communiceren. Die grotere die meer functies heeft helaas niet.
Maar hoe dan wel, want via de Ikea bridge kan je de knop met meer functies wel zien. En er dus dingen mee doen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja ik weet ook niet waarom die dimmer niet ondersteund is. Ik gebruik de handmatige dimmer dan ook vooral voor het overriden van eventuele ingestelde dingen, dus opzich heb ik er niet zo'n last van, maar wel gek want het is ook gewoon een zigbee-device. Maar ik zag hem hier in elk geval niet tussen staan: https://koenkk.github.io/...on/supported_devices.html

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
flexje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:27:
[...]

Koenkk, wat is de beste manier om zigbee2mqtt te updaten?
Ik denk Punt 6 op deze pagina: https://koenkk.github.io/.../running_zigbee2mqtt.html

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

true true.

Heeft er iemand een Aqara vibration sensor op zigbee2mqtt? Ik heb er wel een gepaired en in domoticz.
Werkt leuk alleen de status gaat niet op "off", blijft op de laatste stand staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

flexje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:05:
[...]
true true.

Heeft er iemand een Aqara vibration sensor op zigbee2mqtt? Ik heb er wel een gepaired en in domoticz.
Werkt leuk alleen de status gaat niet op "off", blijft op de laatste stand staan...
Yep, die zit op mijn bel om te detecteren of er iemand voor de deur staat die de moeite heeft genomen om op de belknop te drukken 😬

Daarvan krijg ik dan een notificatie op mijn iPhone

[ Voor 5% gewijzigd door Mars Warrior op 23-01-2019 23:34 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Mars Warrior schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:33:
[...]

Yep, die zit op mijn bel om te detecteren of er iemand voor de deur staat die de moeite heeft genomen om op de belknop te drukken 😬
De status op 'off' zet jij waarschijnlijk dmv uitschakelvertraging? Ik heb hem bijv. op een wasmachine maar die draait natuurlijk een X aantal minuten door (geen minimum of maximum tijd denk ik), dus hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

Een motionsensor geeft bijv. aan als er geen beweging meer is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
flexje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:35:
[...]

De status op 'off' zet jij waarschijnlijk dmv uitschakelvertraging? Ik heb hem bijv. op een wasmachine maar die draait natuurlijk een X aantal minuten door (geen minimum of maximum tijd denk ik), dus hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

Wasmachine zou ik doen met een slimme stekker die stroom kan meten of een lux sensor op het ledje wat aan of uit gaat als hij klaar is.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

flexje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:35:
[...]

Gaat vanzelf. Geen idee wie dat doet. Ik reageer op de status “vibration”. Na een minuutje ofzo valt die status weer terug naar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Mars Warrior schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:38:
[...]

Gaat vanzelf. Geen idee wie dat doet. Ik reageer op de status “vibration”. Na een minuutje ofzo valt die status weer terug naar niks.
Apart, bij mij blijft ie forever op vibration staan haha

@PuckStar misschien een Shelly2, heb er nog een paar liggen....

[ Voor 9% gewijzigd door flexje op 23-01-2019 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
PuckStar schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:37:
[...]

Wasmachine zou ik doen met een slimme stekker die stroom kan meten of een lux sensor op het ledje wat aan of uit gaat als hij klaar is.
Slimme stekker die energieverbruik meet heeft weer zijn eigen problemen. Te beginnen met dat de meeste maar tot 10A gaan en een wasmachine nog wel eens meer wil verbruiken. Daarnaast kosten slimme stekkers al snel een stuk meer dan een vibration sensor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenkk
MsG schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:43:
Ja ik weet ook niet waarom die dimmer niet ondersteund is. Ik gebruik de handmatige dimmer dan ook vooral voor het overriden van eventuele ingestelde dingen, dus opzich heb ik er niet zo'n last van, maar wel gek want het is ook gewoon een zigbee-device. Maar ik zag hem hier in elk geval niet tussen staan: https://koenkk.github.io/...on/supported_devices.html
Vanaf zigbee2mqtt gaat deze ondersteund worden, https://github.com/Koenkk...dfri-remote-control-e1524

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Dit wist ik niet. Heb gelijk een extra sniffer besteld,. Hoef ik niet degene steeds te gebruiken die in de raspberry gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 11:03
Indien je de remote aansluit kun je dan dingen maken zoals een keer drukken lamp 1 en 2 aan twee keer drukken lamp 3 en 4 aan?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

flexje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:39:
[...]
Apart, bij mij blijft ie forever op vibration staan haha

@PuckStar misschien een Shelly2, heb er nog een paar liggen....
Ik gebruik wel de dev docker container. Geen idee of dat de reden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Btje schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:48:
Indien je de remote aansluit kun je dan dingen maken zoals een keer drukken lamp 1 en 2 aan twee keer drukken lamp 3 en 4 aan?
Welke remote heb je het over? Er zijn tig Zigbee remotes.

Maar als je iets zou koppelen als een schakelaar, en je hebt ook een lamp aan Home-Assistant, of Domoticz hangen dan zijn de mogelijkheden inderdaad min of meer eindeloos.

1 x drukken lamp aan
2 x drukken en het is zondagmiddag 15:04 en het is minder dan 20 graden, dan gaat de televisie aan.
etc. :-P

M.a.w. het worden gewoon sensoren/apparaten in de domotica-pakketten, dus ja je kan het zo gek maken als je zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 18:20

Dw1-nl

Webontwikkelaar

RobertMe schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 07:45:
[...]

Slimme stekker die energieverbruik meet heeft weer zijn eigen problemen. Te beginnen met dat de meeste maar tot 10A gaan en een wasmachine nog wel eens meer wil verbruiken. Daarnaast kosten slimme stekkers al snel een stuk meer dan een vibration sensor.
Sonoff POW, kost maar tientje en kun je zo tussen wasmachine en stroomnet hangen. Meet je meteen stroomvebruik en je kunt monitoren wanneer hij klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dw1-nl schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:11:
[...]

Sonoff POW, kost maar tientje en kun je zo tussen wasmachine en stroomnet hangen. Meet je meteen stroomvebruik en je kunt monitoren wanneer hij klaar is.
Of deze:
https://www.blitzwolf.com...I-Smart-Socket-p-244.html
Kan ook tot 16A en meet ook stroom. Hoef je ook niet te prutsen met bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
koelkast schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:22:
Of deze:
https://www.blitzwolf.com...I-Smart-Socket-p-244.html
Kan ook tot 16A en meet ook stroom. Hoef je ook niet te prutsen met bekabeling.
Maar voor zover ik weet werkt die niet met Zigbee en is die zonder het installeren van custom firmware ook niet uit te lezen in Domoticz of andere open source pakketten.
Werkt deze wel met Zigbee / Domoticz / etc? En ik zie dat deze niet stekker baar is (of althans, moet er zelf tussen knutselen, persoonlijk niet zo'n fan van op 230V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ah sorry de ikea remote. Ik heb een hoofdlamp en sfeerlampen. Nu schakel ik de sfeer lampen met HA en de hoofd alleen et die ronde afstandsbediening. Zou wel iets willen maken als een keer drukken sfeer twee keer drukken hoofd lamp.
MsG schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:31:
[...]

Welke remote heb je het over? Er zijn tig Zigbee remotes.

Maar als je iets zou koppelen als een schakelaar, en je hebt ook een lamp aan Home-Assistant, of Domoticz hangen dan zijn de mogelijkheden inderdaad min of meer eindeloos.

1 x drukken lamp aan
2 x drukken en het is zondagmiddag 15:04 en het is minder dan 20 graden, dan gaat de televisie aan.
etc. :-P

M.a.w. het worden gewoon sensoren/apparaten in de domotica-pakketten, dus ja je kan het zo gek maken als je zelf wil.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
rens-br schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:21:
[...]

Maar voor zover ik weet werkt die niet met Zigbee en is die zonder het installeren van custom firmware ook niet uit te lezen in Domoticz of andere open source pakketten.

[...]

Werkt deze wel met Zigbee / Domoticz / etc? En ik zie dat deze niet stekker baar is (of althans, moet er zelf tussen knutselen, persoonlijk niet zo'n fan van op 230V)
Sonoff is wifi en ik snap je punt van knutselen maar het is niet ondoenlijk.
Ik heb zelf een zwave socket bij de wasmachine want toen wist ik nog niet van sonoff af :).
Ik heb nu ook Sonoff POW's achter wat andere apparaten.

Maar bestaan er geen zigbee sockets die ook stroom kunnen meten?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

PuckStar schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:38:
Volgens mij hebben de meeste geen stroommeting erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

[...]

De Sonoff POW (ook de R2) zou ik never nooit niet belasten met meer dan 2.000W, tenzij je flinke modificaties aanbrengt. Dat ding wordt namelijk enorm warm, en dan heb ik het niet over 50 graden, maar eerder richting de 80-100 graden met een flinke belasting.

Bij een belasting van 5A/1.000W blijft het beperkt tot een graad of 30. Dat vind ik nog goed te doen.

Het is ook niet voor niks dat de meest schakelaars maar 10A aankunnen, en geen 16A zoals de Sonoff POW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Mars Warrior schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:43:
[...]

De Sonoff POW (ook de R2) zou ik never nooit niet belasten met meer dan 2.000W, tenzij je flinke modificaties aanbrengt. Dat ding wordt namelijk enorm warm, en dan heb ik het niet over 50 graden, maar eerder richting de 80-100 graden met een flinke belasting.

Bij een belasting van 5A/1.000W blijft het beperkt tot een graad of 30. Dat vind ik nog goed te doen.

Het is ook niet voor niks dat de meest schakelaars maar 10A aankunnen, en geen 16A zoals de Sonoff POW!
Heb zelf nog niks met de Sonoff POW gedaan is nog onderweg, maar heb diverse artikelen en testen gezien dat hij makkelijk 16A aankan zonder schade. Word ook veel overgeschreven in het HomeAssistant topic hier op Tweakers.

Onze wasmachine verbruikt 10A dus ben benieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door Dw1-nl op 24-01-2019 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dw1-nl schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:58:
[...]

Heb zelf nog niks met de Sonoff POW gedaan is nog onderweg, maar heb diverse artikelen en testen gezien dat hij makkelijk 16A aankan zonder schade. Word ook veel overgeschreven in het HomeAssistant topic hier op Tweakers.

Onze wasmachine verbruikt 10A dus ben benieuwd.
Bij een korte belasting gebeurt er niks: Sonoff Pow 16A Load Test, maar wordt dus wel een graad of 85!

Wat dat wordt bij langdurigere, en herhaalde belasting weet ik natuurlijk ook niet, maar ik vind het even te veel van het goede om vol vertrouwen zo'n Sonoff met zo'n load te gebruiken.

Voor Zigbee zijn er nog geen vergelijkbare spullekes, zeker niet als je naar de prijs kijkt... Voor 10A is er voldoende keuze. Een wasmachine gaat dan vaak wel, maar een wat oudere droger pakt zo 3.000W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
Mars Warrior schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:16:
[...]

Bij een korte belasting gebeurt er niks: Sonoff Pow 16A Load Test, maar wordt dus wel een graad of 85!

Wat dat wordt bij langdurigere, en herhaalde belasting weet ik natuurlijk ook niet, maar ik vind het even te veel van het goede om vol vertrouwen zo'n Sonoff met zo'n load te gebruiken.

Voor Zigbee zijn er nog geen vergelijkbare spullekes, zeker niet als je naar de prijs kijkt... Voor 10A is er voldoende keuze. Een wasmachine gaat dan vaak wel, maar een wat oudere droger pakt zo 3.000W.
Ik zou ook geen load tegen die 16A erop zetten. Ook geen 2 apparaten als een wasmachine en droger.
Maar rond de 10A moet volgens mij prima gaan.
Als er zigbee sockets zijn die tot 10A gaan en je wasmachine zit daar ver onder dan kun je die proberen.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Ik hoef niet per se een stroommeting ertussen te hebben, zou wel leuk zijn maar ach. Ik wil gewoon weten wanneer de wasmachine klaar is met zn programma. Vandaar die Xiaomi Vibration Sensor. Als ie nou gewoon de status op Off gooit bij bijv. -> 2min geen trilling oid ben ik in principe klaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
flexje schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:33:
Ik hoef niet per se een stroommeting ertussen te hebben, zou wel leuk zijn maar ach. Ik wil gewoon weten wanneer de wasmachine klaar is met zn programma. Vandaar die Xiaomi Vibration Sensor. Als ie nou gewoon de status op Off gooit bij bijv. -> 2min geen trilling oid ben ik in principe klaar!
Die stroommeting is dan juist om te kunnen bepalen of hij klaar is. Als je dat op een andere manier kunt doen dan is dat ook prima natuurlijk :).
Vibration sensor of Lux sensortje kan ook.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Welke versie van zigbee2mqtt gebruik je nu? Bij mij werkt het namelijk...maar ik gebruik de dev branch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:50
Je kan de de "SP 120 Innr Smart plug (on/off, power measurement)" gebruiken.
Zigbee! En ondersteunt door Koenk voor Zigbee2MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 09:01
Iemand een zigbee retro lamp gevonden?

Dus zo’n lamp met draadjes in i.p.v. matglas.

https://www.cnet.com/revi...-homekit-enabled-preview/

[ Voor 35% gewijzigd door trekker22 op 24-01-2019 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:32
trekker22 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:05:

Jaa die zoek ik ook. Heb er nu 1 in gebruik icm een ikea tradfri socket. Gaat ook prima opzich. Maar dimmen etc erbij zou wel leuk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door g00gle op 24-01-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Mars Warrior schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:38:
[...]

Welke versie van zigbee2mqtt gebruik je nu? Bij mij werkt het namelijk...maar ik gebruik de dev branch.
pi@pi-bridge:/opt/zigbee2mqtt $ sudo git checkout dev
M data/configuration.yaml
Already on 'dev'
Your branch is up-to-date with 'origin/dev'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenkk
PuckStar schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:38:
[...]

Sonoff is wifi en ik snap je punt van knutselen maar het is niet ondoenlijk.
Ik heb zelf een zwave socket bij de wasmachine want toen wist ik nog niet van sonoff af :).
Ik heb nu ook Sonoff POW's achter wat andere apparaten.

Innr SP120 (Zigbee) kan stroom meten, hij is ook erg mooi en compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Imperial Guard schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:49:
[...]

Je kan de de "SP 120 Innr Smart plug (on/off, power measurement)" gebruiken.
Zigbee! En ondersteunt door Koenk voor Zigbee2MQTT
Die is inderdaad Zigbee, maar gaat tot 10A.
Ik had eerst een Neo Coolcam Zwave socket 10A bij mijn wasmachine zitten. Ondanks dat mijn wasmachine (en ik gok de meeste anderen) niet meer dan 10A gebruiken, vond ik het toch link om hem elke keer een kwartier op maximale belasting te hebben.
Nu heb ik zowel voor mijn wasser (10A) en mijn warmtepompdroger (5A) een Sonoff Pow R2 (max 16A) zitten, met daarop een goedkoop IKEA verlengsnoer zitten. De POW wordt wel wat warm, inderdaad, maar als ik er niet permanent een frituurpan op heb staan bakken, maak ik me er niet druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
g00gle schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:12:
[...]

Jaa die zoek ik ook. Heb er nu 1 in gebruik icm een ikea tradfri socket. Gaat ook prima opzich. Maar dimmen etc erbij zou wel leuk zijn.
Is via Amazon te bestellen. Wel prijzig 30$. En kijken of die support kan krijgen.

Misschien toch maar een bestellen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 11:59
trekker22 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:05:

Ik heb hetzelfde; ik had deze al gevonden:
https://www.50five.nl/osr...lament-apple-homekit.html
of in Edison formaat:

Maar deze zijn nog geen onderdeel van de supported_devices by zigbee2mqtt...

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

NeoFoX schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:03:
Ik heb hetzelfde; ik had deze al gevonden:
of in Edison formaat:

Maar deze zijn nog geen onderdeel van de supported_devices by zigbee2mqtt...
Die werken dan ook niet met Zigbee, maar met wifi en Bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Laatst online: 22:25
Vraag ook al gesteld in domoticz forum maar helaas nog geen reactie ontvangen. Hopelijk zitten hier meer deskundigen _/-\o_

Ik wilde vandaag mijn eerste device toevoegen aan zigbee2mqtt een Xiaomi Aqara Wall switch (WXKG03LM)

toevoegen aan zigbee2mqtt lukte prima, en ik zie hem ook netjes in de log voorbij komen.
Alleen wanneer ik op de knop druk zie ik deze logging in domoticz voorbij komen:
2019-01-23 21:49:24.698 Error: (Zigbee) 'onMessage' failed 'TypeError':''ZigbeeMessage' object is not subscriptable'.
2019-01-23 21:49:24.698 Error: (Zigbee) ----> Line 183 in '/config/plugins/zigbee2mqtt/plugin.py', function onMessage
2019-01-23 21:49:24.698 Error: (Zigbee) ----> Line 110 in '/config/plugins/zigbee2mqtt/plugin.py', function onMessage
2019-01-23 21:49:24.698 Error: (Zigbee) ----> Line 134 in '/config/plugins/zigbee2mqtt/mqtt.py', function onMessage
2019-01-23 21:49:24.698 Error: (Zigbee) ----> Line 156 in '/config/plugins/zigbee2mqtt/plugin.py', function onMQTTPublish
2019-01-23 21:49:24.698 Error: (Zigbee) ----> Line 18 in '/config/plugins/zigbee2mqtt/adapters/base_adapter.py', function handleMqttMessage
2019-01-23 21:49:24.698 Error: (Zigbee) ----> Line 16 in '/config/plugins/zigbee2mqtt/adapters/lumi/WXKG03LM.py', function convert_message
De zigbee2mqtt log lijkt daarin gewoon goed:
2019-1-23 20:37:45 - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d00018341e4', payload '{"battery":99,"voltage":3015,"linkquality":36,"click":"single"}'

ik kan er op google/github helaas niks nuttigs over vinden, is hier iemand die dit ook heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Zo cc2531 stick is binnen, de CC debugger ook, maar mijn downloader cable nog niet. Alles zelfde dag besteld maar de kabel is nog in china :(.

Dat wordt wachten denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12
Dw1-nl schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:53:
Zo cc2531 stick is binnen, de CC debugger ook, maar mijn downloader cable nog niet. Alles zelfde dag besteld maar de kabel is nog in china :(.

Dat wordt wachten denk ik...
Als je het lief vraagt kun je er vast wel ergens eentje lenen. Ik zit in de buurt van Oss, mocht je interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Duskwither schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:57:
[...]

Als je het lief vraagt kun je er vast wel ergens eentje lenen. Ik zit in de buurt van Oss, mocht je interesse hebben.
Ik zit in het puntje van Zuid-Limburg, stukje rijden. Blijf anders wel braaf wachten :) @PuckStar had me ook al pb gestuurd met aanbod om te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Valt het jullie op dat aqara/xiaomi temperatuur sensoren minder vaak updaten via zigbee2mqtt dan via de xiaomi gateway?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:05
Ligt dat niet meer aan de verandering in je temperatuur verloop? Ik heb met bepaalde temperatuur sensoren op de gateway ook vaak genoeg gehad dat deze maar enkele keren per uur geüpdate werden. En wanneer de temperatuur dan ineens snel steeg, kreeg ik meerdere updates binnen een aantal minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenkk
BizzieBis schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:31:
Ligt dat niet meer aan de verandering in je temperatuur verloop? Ik heb met bepaalde temperatuur sensoren op de gateway ook vaak genoeg gehad dat deze maar enkele keren per uur geüpdate werden. En wanneer de temperatuur dan ineens snel steeg, kreeg ik meerdere updates binnen een aantal minuten.
Dit is inderdaad het gedrag van de Xiaomi temperatuur sensoren (= energie besparing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

BizzieBis schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:31:
Dat weet ik, daarom verbaast het mij dat alleen de updates via zigbee2mqtt niet sneller verlopen. De woonkamer sensor staat op de xiaomi gateway en ververst ong. Om de 15min. De slaapkamer staat op de zigbee2mqtt, en zelfs als de radiator hoog aanstaat en je voelt de kamer warmer worden, meldt ie zich pas na ong. 45min tot een uur soms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

flexje schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 11:59:
[...]
Dat weet ik, daarom verbaast het mij dat alleen de updates via zigbee2mqtt niet sneller verlopen. De woonkamer sensor staat op de xiaomi gateway en ververst ong. Om de 15min. De slaapkamer staat op de zigbee2mqtt, en zelfs als de radiator hoog aanstaat en je voelt de kamer warmer worden, meldt ie zich pas na ong. 45min tot een uur soms
Dat is vreemd. Bij mij zie ik bij temperatuurwijzigingen flink wat updates van de Aqara sensoren.

Bij het opwarmen van de woonkamer van 16 naar 18 graden zie ik in anderhalf uur tijd 10 updates langs komen. Zet ik de douche aan, dan zie ik zelfs meerdere updates per minuut door de snel stijgende luchtvochtigheid. Is de temperauur en luchtvochtigheid stabiel dan zie ik 1 tot 2 updates per uur.

Je kunt het testen door de sensor in je hand te houden of erin te blazen. Dan zou je direct updates voorbij moeten zien komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Laatst online: 22:57
Ga ik volgen.

Heb de USB aangesloten op een PI met Hassio. Dit gaat goed. Heb nu 2 IKEA outlets we op staan die fungeren als router. Daarmee gelijk het bereik enorm vergroot in huis. Ook mijn Xiaomi spullen zijn nu gelinkt.

Ben nu alles aan het monitoren en als het allemaal stabiel draait (wil ik zelf ervaren) gaat alles van domoticz, wat met 433 aan gestuurd wordt, vervangen worden voor ZigBee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Hoe zorg je eigenlijk dat de status van lampen en brightness correct in HASS komt na bv een reboot van zigbee2mqtt of een reboot van HASS?

Heb diverse lampen op zigbee staan in HASS op uit terwijl ze dan wel al aan zijn. En moet je keer aan/uit schakelen. Bij zwave is dit wel altijd correct.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
trekker22 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:22:
Hoe zorg je eigenlijk dat de status van lampen en brightness correct in HASS komt na bv een reboot van zigbee2mqtt of een reboot van HASS?

Heb diverse lampen op zigbee staan in HASS op uit terwijl ze dan wel al aan zijn. En moet je keer aan/uit schakelen. Bij zwave is dit wel altijd correct.
Even je birth messages van hass richting zigbee2mqtt goed instellen:
https://koenkk.github.io/...ation/home_assistant.html

dan zal zigbee2mqtt hass automatisch alle statussen opnieuw sturen op moment dat 1 van de delen herstart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Sander schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:39:
[...]

Even je birth messages van hass richting zigbee2mqtt goed instellen:
https://koenkk.github.io/...ation/home_assistant.html

dan zal zigbee2mqtt hass automatisch alle statussen opnieuw sturen op moment dat 1 van de delen herstart wordt.
Ik configureer nu via de integrations. Daar kun je dat toch niet instellen. Wel irritant bij HASS. Soms via de UI dan weer via de yaml file. Wel goed die ontwikkelingen maar soms ook puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

trekker22 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:33:
[...]

Ik configureer nu via de integrations. Daar kun je dat toch niet instellen. Wel irritant bij HASS. Soms via de UI dan weer via de yaml file. Wel goed die ontwikkelingen maar soms ook puzzelen.
Ja, zo heb ik het ook geconfigureerd. Maar hoe de mqtt instellingen nu worden overgenomen (uit integrations en yaml) is mij ook nog niet geheel duidelijk. Ik heb nu niks meer van mqtt in configuration.yaml en alle mqtt devices (behalve dmsr reader en BT monitor) gaat via discovery. 'k Heb dus ook geen "birth' instelling.

Ik vermoed dat de HA engine eerst via integrations gaat en dat dat prioriteit heeft maar dat het daarna nog langs configuration.yaml en 'platform mqtt' gaat en daar de resterende dingen (birth & will) oppikt. Maar misschien is dat onzin. Iemand die het weet en/of heeft getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
iemand een idee over de birth instellingen als je middels integration werkt?

En wil overstappen naar de Dev Branch en draai nu de stable in Docker.

Kun je middels docker ook de dev branch draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenkk
trekker22 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:17:

Om de dev branch in docker te draaien:
- -dev versie
- Voor hassio -> edge versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Aangezien we beiden deze vraag hebben heb ik nog even gezocht in HA fora, maar weinig tot niets nuttigs gevonden. Ik vermoed dat Birth en Last Will iets is wat nog in MQTT integrations toegevoegd moet worden.

Maar aangezien MQTT ondersteuning in HA een beetje in discussie is weet ik niet hoe snel dat gaat komen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
dof schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:54:
[...]

Aangezien we beiden deze vraag hebben heb ik nog even gezocht in HA fora, maar weinig tot niets nuttigs gevonden. Ik vermoed dat Birth en Last Will iets is wat nog in MQTT integrations toegevoegd moet worden.

Maar aangezien MQTT ondersteuning in HA een beetje in discussie is weet ik niet hoe snel dat gaat komen. :'(
ja ik heb ook zitten googlen, maar er is nauwelijks documentatie over die integrations. komt altijd terug op de configuratie via de yaml file. Dus uit de docs is nauwelijks iets op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online

:latest-dev achter image name plakken in docker-compose.yml.

Ik heb hem inmiddels draaien en merk dat ook zonder groepen het schakelen van 15 lampen tegelijk een stuk sneller werkt (alles beneden aan/uit bij beneden komen in ochtend, naar bed gaan avond). Moet nog even gaan proberen met groepen of het dan nog beter werkt, maar ik ben in ieder geval een deel van de lag van soms wel 30 seconden voordat alles gelukt was kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik dacht dat dat gewoon werkt. Zie in ieder geval bij herstarten Home Assistant zigbee2mqtt de hele config sturen en ik dacht dat die dat doet op basis van dat soort berichten...
dof schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:54:
[...]
Het lijkt eerder een gebrek aan kennis als ik zo de berichten lees, terwijl MQTT juist over de hele wereld gebruikt wordt om bron en verwerking te ontkoppelen. Home Assistant laat met discovery en autoconfig zien dat bron en verwerking perfect over MQTT te koppelen vallen, dus ik snap ook de hele discussie niet.

Alle ESPxx devices koppelen netjes via MQTT, dus veel keus is er niet 8)

[ Voor 38% gewijzigd door Mars Warrior op 29-01-2019 16:07 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koenkk
1.1 is zojuist gereleased! :) Release notes: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases/tag/1.1.0

[ Voor 55% gewijzigd door Koenkk op 29-01-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Dit is dus een combinatie van een update van de Zigbee2mqtt software op bijv. je pi3 en een update van de firmware voor de coordinator toch?
Er is geen firmware update nodig voor de routers?

En betreft het updaten: zigbee2mqtt stoppen. Dan de stick flashen op bijv je pc en daarna weer in je pi3 doen.
Dan flink veel folie er omheen en de zigbee2mqtt update uitvoeren. Klopt?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
PuckStar schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:30:
[...]

Dit is dus een combinatie van een update van de Zigbee2mqtt software op bijv. je pi3 en een update van de firmware voor de coordinator toch?

En betreft het updaten: zigbee2mqtt stoppen. Dan de stick flashen op bijv je pc en daarna weer in je pi3 doen.
Hoezo folie. Kan je hem gewoon flashen zonder dat je je devices kwijt bent? Dat is wel even fijn om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Daniel. schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:36:
[...]

Hoezo folie. Kan je hem gewoon flashen zonder dat je je devices kwijt bent? Dat is wel even fijn om te weten.
Devices blijven ja, maar het kan gebeuren dat het id van de stick wijzigt. Zie deze post van de ontwikkelaar.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Ik heb 2x een cc2531 als router.

Binnen HASS goed te zien. Echter een geeft state aan als true en andere state false

Wat houdt dit precies in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenkk
trekker22 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 00:41:
Ik heb 2x een cc2531 als router.

Binnen HASS goed te zien. Echter een geeft state aan als true en andere state false

Wat houdt dit precies in?
Volgens mij betekend dit dat de LED op de stick aanstaat (deze kan je aan/uitzetten met de knopjes op de stick). Dit geldt alleen voor de routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenkk
PuckStar schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:30:
[...]

Ja, deze staan wel los van elkaar. Je hoeft de coordinator alleen te updaten als je gebruik wilt maken van de group functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Dus even resume.

De linux installatie (coordinator) kun je updaten naar de nieuwe versie 1.1 zonder dat er iets verloren gaat.

De firmware updaten moet je doen met de extra handeling dat hij geen bestaand netwerk vind. Tenzij je dat pan-id duplication uit hebt kunnen zetten.

Correct?

Is er voor de update naar 1.1 nieuwe firmware nodig? Wellicht goed om aan te geven wanneer het verstandig is over te stappen naar een nieuwe firmware versie.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy320
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 08:37
Sinds een paar dagen Zigbee2MQTT draaien en één EndDevice:

info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d0001e7a160', payload {"battery":100,"voltage":3315,"linkquality":0}'

In de log zie ik bij elke regel linkquality:0, moet ik me daar zorgen over maken? Het device doet het wel gewoon namelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:37
Hoe bevalt Zigbee2MQTT bij jullie?
Ik zit momenteel te twijfelen als ik hiervoor moet gaan of voor een losse bridge (Hue of Trafidi)
Momenteel draai ik Hass.io met homeassistant en ik heb al verschillende zaken draaien.
Sonoff (Tasmota) , Esp8266 Milight hub en een RFlink.
De verlichting in de keuken heb ik nu vervangen door Ikea Trafidi Led strips.
Zelf vind ik de Ikea verlichting en Xiaomi producten ook wel interessant maar momenteel krijg ik voor mijn gevoel wel wat teveel bridges en configuraties alhoewel het allemaal nu wel prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 12:06
Heb 2 hue White lampen besteld en binnen gekregen. Maar nu zie ik dat ik een hue dimmer nodig heb om die te resetten. Helemaal overheen gelezen. Zijn er nog andere mogelijkheden om die lamp te resetten en te pairen met zigbee2mqtt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenkk
Btje schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:31:
Dus even resume.

De linux installatie (coordinator) kun je updaten naar de nieuwe versie 1.1 zonder dat er iets verloren gaat.

De firmware updaten moet je doen met de extra handeling dat hij geen bestaand netwerk vind. Tenzij je dat pan-id duplication uit hebt kunnen zetten.

Correct?

Is er voor de update naar 1.1 nieuwe firmware nodig? Wellicht goed om aan te geven wanneer het verstandig is over te stappen naar een nieuwe firmware versie.
- Zigbee2mqtt kan je updaten zonder de firmware te updaten
- De firmware hoef je alleen maar te updaten als je gebruik wil maken van de group functionaliteit
- Als je de firmware update moet je ervoor zorgen dat hij geen bestaand netwerk vindt, anders moet je alles opnieuw pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:50
Nu wachten op de update voor de Hassio versie van danielwelch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
updaten, gewoon de laatste stappen herhalen?

# Clone zigbee2mqtt repository
sudo git clone https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt.git /opt/zigbee2mqtt
sudo chown -R pi:pi /opt/zigbee2mqtt

# Install dependencies
cd /opt/zigbee2mqtt
npm install

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:29
Daar ben ik ook wel even benieuwd naar, hoe je update. Ben nog niet zo lang bezig met dit hele gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
vinom schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:55:
Daar ben ik ook wel even benieuwd naar, hoe je update. Ben nog niet zo lang bezig met dit hele gebeuren.
Btje schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:53:
updaten, gewoon de laatste stappen herhalen?

# Clone zigbee2mqtt repository
sudo git clone https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt.git /opt/zigbee2mqtt
sudo chown -R pi:pi /opt/zigbee2mqtt

# Install dependencies
cd /opt/zigbee2mqtt
npm install
Dat is stap 6 op deze pagina: https://koenkk.github.io/.../running_zigbee2mqtt.html

Maar houd rekening met deze comments van de developer.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 12:06
CypherMK schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:20:
Heb 2 hue White lampen besteld en binnen gekregen. Maar nu zie ik dat ik een hue dimmer nodig heb om die te resetten. Helemaal overheen gelezen. Zijn er nog andere mogelijkheden om die lamp te resetten en te pairen met zigbee2mqtt?
Of pairen ze automatisch als ik ze voor de eerste keer aanzet? Aangezien ze nieuw uit de verpakking komen. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
CypherMK schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:28:
[...]

Of pairen ze automatisch als ik ze voor de eerste keer aanzet? Aangezien ze nieuw uit de verpakking komen. Iemand hier ervaring mee?
Volgens mij pairen ze nieuw uit de doos inderdaad automatisch.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
CypherMK schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:28:
[...]

Geen idee maar heb je toevallig een Hue bridge? Zo ja dan kun je ook op een alternatieve manier de lampen resetten.
  • Noteer de serienummers van de lampen
  • Sluit de Hue bridge aan op stroom en netwerk
  • Open de app op je telefoon
  • Ga naar lampen toevoegen
  • Rechts bovenin, toevoegen door middel van serienummer, voeg serienummers toe
  • Schroef de lampen in een fitting en zet ze aan
  • Zoek naar lampen
  • Wacht tot ie beide lampen gevonden heeft en gooi ze vervolgens weg
  • Lampen zijn klaar om aan een alternatieve zigbee coordinator gekoppeld te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:05
PuckStar schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:23:
[...]

[...]

Dat is stap 6 op deze pagina: https://koenkk.github.io/.../running_zigbee2mqtt.html

Maar houd rekening met deze comments van de developer.
Er staat ook een update script in de Zigbee2MQTT directory die je kan uitvoeren:
code:
1
2
cd /opt/zigbee2mqtt
./update.sh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30

lxz

R2D2 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:33:
[...]

Geen idee maar heb je toevallig een Hue bridge? Zo ja dan kun je ook op een alternatieve manier de lampen resetten.
  • Noteer de serienummers van de lampen
  • Sluit de Hue bridge aan op stroom en netwerk
  • Open de app op je telefoon
  • Ga naar lampen toevoegen
  • Rechts bovenin, toevoegen door middel van serienummer, voeg serienummers toe
  • Schroef de lampen in een fitting en zet ze aan
  • Zoek naar lampen
  • Wacht tot ie beide lampen gevonden heeft en gooi ze vervolgens weg
  • Lampen zijn klaar om aan een alternatieve zigbee coordinator gekoppeld te worden
Ik vond laatst een soortgelijke oplossing, maar dan via de developer pagina van de Hue bridge:
https://github.com/tigoe/...g-a-lamp-from-another-hub
Heb het zelf niet geprobeerd, maar dit zou je volgens mij ook kunnen gebruiken voor andere zigbee-lampen (van Innr bijvoorbeeld)
Pagina: 1 ... 3 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.