Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02
Ik ben niet heel erg tevreden met de waardes uit mijn slimme meter, vooral het gasverbruik. Ik heb sowieso de waarden allemaal gethrotteld (?) naar 1 waarde per minuut, want iedere seconde alle waardes kon HA niet echt aan.

Maar, de slimme meter geeft waarden in m³/h, bijvoorbeeld 3 m³/h. Als leek denk ik dan dat als ik de gaskraan een uur open houd, ik 3 m³ gas verbruik. Ik wil echter iets realistischer het gasverbruik op dit moment bekijken. Ik heb het gasverbruik nu als volgt gedefinieerd:
code:
1
2
3
4
5
      hourly_gas_consumption_throttle_template:
        friendly_name_template: "Gasverbruik (huidig)"
        value_template: "{{(states('sensor.hourly_gas_consumption_throttle') | float) | round(0)}}"
        unit_of_measurement: 'm3'
        icon_template: mdi:fire

Is het realistisch om de boel door 60 te delen:
code:
1
2
3
4
5
        value_template: "{{(states('sensor.hourly_gas_consumption_throttle') | float / 60) | round(3)}}"

Of denk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:47
Een vraagje betreffende het automatisch updaten van grafieken in Lovelace.

Als het goed is zou je hiervoor de 'refresh_interval' parameter kunnen gebruiken om het aantal secondes aan te geven waarna hij een grafiek bijwerkt. Het lukt mij echter niet om dit aan de praat te krijgen. Welke waarde ik hier ook neer zet, na het opslaan zet hij hem weer terug naar 0.

Iemand die dit werkend heeft in Lovelace?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-11-2024
Sinds kort ook begonnen met HomeAssistant (HASSIO). Alles lijkt goed te werken. Mijn zonnepanelen heb ik net geïntegreerd en nu zou ik ook graag mijn slimme meter willen toevoegen (mooi overzicht van energie verbruik/opbrengst). Mijn energieaanbieder is VandeBron. Ik kan zo geen API toepassing vinden op de website van VandeBron
Heeft iemand dit al voor elkaar gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinquin87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 22:02
Mr-Robot schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:25:
Sinds kort ook begonnen met HomeAssistant (HASSIO). Alles lijkt goed te werken. Mijn zonnepanelen heb ik net geïntegreerd en nu zou ik ook graag mijn slimme meter willen toevoegen (mooi overzicht van energie verbruik/opbrengst). Mijn energieaanbieder is VandeBron. Ik kan zo geen API toepassing vinden op de website van VandeBron
Heeft iemand dit al voor elkaar gekregen?
Je kan denk ik beter de slimme meter zelf uitlezen ipv dit via je energie leverancier te doen. Ben je ook niet afhankelijk van je leverancier en internet verbinding.
Dit wordt vaak gedaan met een zogenaamde P1 kabel die je aan kunt sluiten aan je slimme meter en op een usb of seriele poort van bijvoorbeeld een pc of een Raspberry pi, die dit vervolgens door stuurt naar Home Assistant.
Volgens mij zijn er in dit topic al een aantal voorbeelden van, anders is google je vriend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:15

Mimiix

Professioneel Prutser

Voor school (Minor Domotica) moet ik thuis automatiseren. Inmiddels een PI en daar een RFLINK en DECONZ eraan. Vervolgens mijn Harmony elite en hue aangesloten erop. Inmiddels mijn slaapkamer qua verlichting helemaal op Deconz overgezet ipv Hue. Lijkt veel sneller te werken.

Fyrtur speciaal aangeschaft en aan mijn Deconz interface gehangen. . Die werkt zowel met mijn HarmonyElite als met het dashboard op Home Assistant.

Ik ga dit topic ook maar volgen:)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:36

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik heb met de laatste versie van hass nu wat vreemde dingen: mijn iPhone heeft vleugels!

Ik ben op het werk, maar mijn iPhone is toch af en toe 4 tot 5 minuten thuis :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hj7Ot8dtMTlk0hB5moIq5A5t/full.png

Nog niet eerder gehad. Maar ff in de gaten houden dus 8) want gisteren was ook al vreemd: was pas rond 20u thuis, maar volgens hass was ik dus thuis, en tussen 17:30 en 18u ff weg (blauwe balkje aan het begin)...

Snap nu ook dat mijn buurman aangaf dat sommige lampen af en toe aangingen en dan even later weer uit: die worden gestuurd op afwezig -> aanwezig.

Heeft altijd - voor zover ik weet - goed gewerkt icm de iOS app.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:41:
Ik heb met de laatste versie van hass nu wat vreemde dingen: mijn iPhone heeft vleugels!

[Afbeelding]

Nog niet eerder gehad. Maar ff in de gaten houden dus 8) want gisteren was ook al vreemd: was pas rond 20u thuis, maar volgens hass was ik dus thuis, en tussen 17:30 en 18u ff weg (blauwe balkje aan het begin)...

Snap nu ook dat mijn buurman aangaf dat sommige lampen af en toe aangingen en dan even later weer uit: die worden gestuurd op afwezig -> aanwezig.

Gebruik je person component? iOS app of custom detect ?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikkyw
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-05 14:47
Sinds 2 dagen geeft mijn device tracker deze foutmelding: Entiteit niet gevonden

Nu heb ik alles verwijderd en opnieuw ingesteld aan de hand van deze github:
https://github.com/kadima-tech/experia-v10-device-tracker

Als ik nu mijn HA opnieuw opstart krijg ik deze fout in mijn logs:
2019-10-11 17:55:17 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Platform error: device_tracker - Integration 'experiaboxv10' not found.

iemand enig idee hoe ik dit oplossen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:33
redah schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:22:
Ik ben niet heel erg tevreden met de waardes uit mijn slimme meter, vooral het gasverbruik. Ik heb sowieso de waarden allemaal gethrotteld (?) naar 1 waarde per minuut, want iedere seconde alle waardes kon HA niet echt aan.

Maar, de slimme meter geeft waarden in m³/h, bijvoorbeeld 3 m³/h. Als leek denk ik dan dat als ik de gaskraan een uur open houd, ik 3 m³ gas verbruik. Ik wil echter iets realistischer het gasverbruik op dit moment bekijken. Ik heb het gasverbruik nu als volgt gedefinieerd:
code:
1
2
3
4
5
        value_template: "{{(states('sensor.hourly_gas_consumption_throttle') | float) | round(0)}}"

Is het realistisch om de boel door 60 te delen:
code:
1
2
3
4
5
        value_template: "{{(states('sensor.hourly_gas_consumption_throttle') | float / 60) | round(3)}}"

Of denk ik verkeerd?
Ik weet niet of je de dsmr sensor gebruikt vanuit home assistant. Zoja dan wordt op deze manier het gasverbruikt bepaald:

code:
1
2
3
4
5
                # Recalculate the rate
                diff = current_reading - self._previous_reading
                timediff = timestamp - self._previous_timestamp
                total_seconds = timediff.total_seconds()
                self._state = round(float(diff) / total_seconds * 3600, 3)

Het wordt dus keer 60 minuten gedaan, dus als jij het weer deelt door 60 komt het goed :)
Ik vind het trouwen wel fijn om te zien wat je per uur kwijt zou zijn. Zo kan ik veel makkelijker zien wat de kosten zijn. Als de verwarming vol aan staat zie ik 1.5m3/h. Dat zegt mij meer dan 0.025 m3.

Hoe zorg je ervoor dat je maar 1 waarde per minuut binnenkrijgt? Ik vind elke seconde een update ook echt te veel. Ik stuur de waarde van huidig energie verbruik via node red die bepaald of hij 2% afwijkt van de voorgaande meting. Zoja stuurt hij hem door naar HA.

[ Voor 4% gewijzigd door Mich op 11-10-2019 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

martinvdm schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:55:
[...]

Gebruik je person component? iOS app of custom detect ?
Ik gebruik niet de person component, maar gewoon de iOS App, en dus de iphone van xxx sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:52:
[...]

Ik gebruik niet de person component, maar gewoon de iOS App, en dus de iphone van xxx sensor.
En geen andere device trackers? Je kan in de iOS app notificaties aanzetten wanneer je een zone verlaat of betreed. Wellicht kom je er dan achter.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:26
stefanroelofs schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:02:
Wat is je foutmelding tijdens compileren?
Ik heb dezelfde tutorial gevolgd, geen problemen gehad.
Oplossing was om de webserver niet mee te nemen. Beetje apart, maar blijkbaar werkt het.

https://community.home-as...for-every-device/138729/2

Net de laatste update van HA gedaan en nu werkt alles weer.

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 11-10-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

martinvdm schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:28:
[...]

En geen andere device trackers? Je kan in de iOS app notificaties aanzetten wanneer je een zone verlaat of betreed. Wellicht kom je er dan achter.
Die heb ik inderdaad maar weer aangezet. Zijn vanzelf uitgezet na de migratie naar mijn nieuwe iPhone vreemd genoeg. Dus ben benieuwd of ik dan overdag die meldingen krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02
Mich schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:43:
Ik weet niet of je de dsmr sensor gebruikt vanuit home assistant. Zoja dan wordt op deze manier het gasverbruikt bepaald:

code:
1
2
3
4
5
                # Recalculate the rate
                diff = current_reading - self._previous_reading
                timediff = timestamp - self._previous_timestamp
                total_seconds = timediff.total_seconds()
                self._state = round(float(diff) / total_seconds * 3600, 3)

Het wordt dus keer 60 minuten gedaan, dus als jij het weer deelt door 60 komt het goed :)
Ik vind het trouwen wel fijn om te zien wat je per uur kwijt zou zijn. Zo kan ik veel makkelijker zien wat de kosten zijn. Als de verwarming vol aan staat zie ik 1.5m3/h. Dat zegt mij meer dan 0.025 m3.
Ah kijk, thanks voor die info! :) Ik houd het vooral in de gaten met zaken als douchen e.d., dan vraag ik me af wat ik nou echt verbruik omdat ik weet dat dat geen uur gaat duren. De verwarming staat zo lang aan dat ik er genoeg aan heb als ik aan het eind van de dag kan zien dat er 3m³ verbruikt is :)
Mich schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:43:
Hoe zorg je ervoor dat je maar 1 waarde per minuut binnenkrijgt? Ik vind elke seconde een update ook echt te veel. Ik stuur de waarde van huidig energie verbruik via node red die bepaald of hij 2% afwijkt van de voorgaande meting. Zoja stuurt hij hem door naar HA.
Nou ja, 'binnenkrijgen' was misschien niet het goede woord, maar ik filter het in ieder geval en zorg ervoor dat er niet continu naar de DB wordt geschreven. Doe ik voor zowel stroom als gas, maar voor gas heb ik dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
homeassistant:
  customize:
    sensor.hourly_gas_consumption:
      hidden: true
    sensor.hourly_gas_consumption_throttle:
      hidden: true

sensor:
  - platform: filter
    name: "hourly_gas_consumption_throttle"
    entity_id: sensor.hourly_gas_consumption
    filters:
      - filter: time_throttle
        window_size: 00:01

- platform: template
    sensors:
        value_template: "{{(states('sensor.hourly_gas_consumption_throttle') | float / 60) | round(2)}}"

recorder:
  exclude:
    entities:
      - sensor.hourly_gas_consumption
      - sensor.hourly_gas_consumption_throttle

Ofwel, ik verberg de originele sensor uit de DSMR implementatie en mijn throttle filter. Voor de zekerheid exclude ik ze ook uit de recorder (zou niet hoeven als ze hidden zijn, maar merk dat dat niet altijd werkt). De enige waarde die ik in de interface van HA zie en laat wegschrijven naar de DB is sensor.hourly_gas_consumption_throttle_template, die dus maar 1x per minuut bijwerkt.

En ja, het zijn lange sensor namen maar zo houd ik het voor mezelf overzichtelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanGer61
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-07-2023
Hallo, ik ben nieuw in Home-Assistant. Heb ook een Homey. Het meeste van HA snap ik wel, maar waar ik meer moeite met heb is het plaatsen van YAML-code . Het is voor mij altijd zoeken in welke groep/include dit moet zitten.
Sensors/Binary_sensors/Group/Customize/etc

Automation is voor iets uit te voeren.
Customize : om dingen een "friendly name" te geven of te verbergen
Binary_sensors : om schakelaars in te zetten, switches ??
Sensors : alles wat een apparaat kan te weten komen , zoals temperatuur, batterijlevel
Group : zaken te groeperen om die in een kadertje te zetten in de UI

Maar waar worden de "value_temps" en "value_icons" gezet, in de customize of group of kan dit ook in automations ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
DanGer61 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:08:
Hallo, ik ben nieuw in Home-Assistant. Heb ook een Homey. Het meeste van HA snap ik wel, maar waar ik meer moeite met heb is het plaatsen van YAML-code . Het is voor mij altijd zoeken in welke groep/include dit moet zitten.
Sensors/Binary_sensors/Group/Customize/etc

Automation is voor iets uit te voeren.
Customize : om dingen een "friendly name" te geven of te verbergen
Binary_sensors : om schakelaars in te zetten, switches ??
Sensors : alles wat een apparaat kan te weten komen , zoals temperatuur, batterijlevel
Group : zaken te groeperen om die in een kadertje te zetten in de UI

Maar waar worden de "value_temps" en "value_icons" gezet, in de customize of group of kan dit ook in automations ?
Het is eigenlijk niet zo simpel of kort als jij het opsomt...Je bent niet verplicht om dingen op één bepaalde manier te doen binnen HA. Een binary sensor is geen schakelaar, maar kan het wel zijn. Een switch kan bestaan uit daadwerkelijk een schakelaar, maar kan bijvoorbeeld ook een script zijn die gestart wordt. Het is maar net hoe je het zelf inricht voor je eigen user case.

Natuurlijk zijn bepaalde dingen logischer om te doen en zijn er al een aantal dingen die automatisch worden gedaan. Zoals tradfri of hue lampen die automatisch onder "light" komen en de xiaomi sensoren onder sensoren of binary sensoren etc.

Groepen zijn niet per se nodig om dingen in een kadertje te zetten in de UI. Je kunt groepen ook gebruiken om bijvoorbeeld een complete kamer aan of uit te zetten enz.

Je ziet...HA is heel customizable en uitgebreid, maar als je het eenmaal doorhebt, werkt het zeer prettig. Ik had hiervoor weinig tot geen ervaring met codes in het algemeen en ik vond YAML makkelijk om te leren.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-06 12:38

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik zit met een probleem in HA wat ik niet opgelost krijg. Vorige week is de Tradfri Hub geupdate en sindsdien worden alle Tradfri remotes niet meer gevonden. Ik heb de integration al verwijderd uit HA en HA opnieuw opgestart, Ikea integration opnieuw ingesteld, maar helaas. Nog geen remotes. De lampen werken wel naar behoren.
Ik draai HA op een Synology nas in een Docker wellicht dat dit er iets mee te maken heeft. Heeft iemand hetzelfde probleem?
Ondertussen onderzoek ik even hoe ik de Docker kan updaten.

Edit, het updaten van de docker was simpel, zit nu op versie 0.100.1.
Helaas geen oplossing

[ Voor 8% gewijzigd door BeyondThunder op 12-10-2019 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:52
Iemand ervaring met dit project? https://community.home-as...p-smart-thermostat/141143

Of iets vergelijkbaars? Mijn Toon integratie (rooted) werkt niet meer lekker, dus ben op zoek naar een nieuwe thermostaat. Leek me wel leuk om zelf iets in elkaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peligro2k schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:14:
Iemand ervaring met dit project? https://community.home-as...p-smart-thermostat/141143

Of iets vergelijkbaars? Mijn Toon integratie (rooted) werkt niet meer lekker, dus ben op zoek naar een nieuwe thermostaat. Leek me wel leuk om zelf iets in elkaar te zetten.
Nee, geen ervaring mee maar wel met de rooted toon - die werkt nog perfect. Wat is het probleem wat je hebt?

In ander nieuws: 0.100.2 is uit:
  • Vangorra withings fix (@vangorra - #27404) (withings docs)
  • Bump python-songpal (@rytilahti - #27398) (songpal docs)
  • bump songpal to fix attrs usage when using its most recent version (@rytilahti - #27410) (songpal docs)
  • iaqualink: set 5s timeout, use cookiejar defaults (@flz - #27426) (iaqualink docs)
  • Add mobile_app dependency on cloud (@uSpike - #27470) (mobile_app docs)
  • Fix for unknown sensor state (@marthoc - #27542) (ecobee docs)
  • Google: catch query not supported (@balloob - #27559) (google_assistant docs)
  • Fixing nzbget units display (@chriscla - #27521) (nzbget docs)

[ Voor 44% gewijzigd door Hmmbob op 13-10-2019 16:44 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Ik probeer voor mij zelf met MQTT de auto discovery werkend te krijgen.
Ik krijg alleen geen sensor gevonden.

Ik stuur via MQTT.fx naar dit topic: homeassistant/sensor/sensorBedroom/state het volgende bericht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
{
  "device_class" : "temperature",
  "name" : "Temperature",
  "state_topic" : "homeassistant/sensor/sensorBedroom/state",
  "unit_of_measurement" : "C",
  "value_template" : "6"
}

Ik zou nu in Home assistant een sensor verwachten die sensorBedroom heet met een temp van 6 graden.
Maar hij vindt helemaal niets en ook in de log zie ik er niets van terug. Is de json die ik stuur in het topic in orde of gaat er wat mis in HA zelf?

Mijn condig in HA.

code:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
  discovery: true
  broker: 192.168.1.188
  client_id: home-assistant
  keepalive: 60
  discovery_prefix: homeassistant

[ Voor 11% gewijzigd door Mich op 13-10-2019 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09-2024
Weinig ervaring mee, maar zigbee2mqtt stuurt dit soort berichten tijdens het opstarten. mssn heb je er wat aan.
code:
1
2
3
4
5
10/8/2019, 10:29:42 AM - info: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/XiaomiMotionSensor', payload '{"illuminance":8,"linkquality":81,"occupancy":false,"battery":100,"voltage":3025}'
10/8/2019, 10:29:42 AM - info: MQTT publish: topic 'homeassistant/binary_sensor/0x00158d000257d6d8/occupancy/config', payload '{"payload_on":true,"payload_off":false,"value_template":"{{ value_json.occupancy }}","device_class":"motion","state_topic":"zigbee2mqtt/XiaomiMotionSensor","json_attributes_topic":"zigbee2mqtt/XiaomiMotionSensor","name":"XiaomiMotionSensor_occupancy","unique_id":"0x00158d000257d6d8_occupancy_zigbee2mqtt","device":{"identifiers":["zigbee2mqtt_0x00158d000257d6d8"],"name":"XiaomiMotionSensor","sw_version":"Zigbee2mqtt 1.6.0","model":"Aqara human body movement and illuminance sensor (RTCGQ11LM)","manufacturer":"Xiaomi"},"availability_topic":"zigbee2mqtt/bridge/state"}'
10/8/2019, 10:29:42 AM - info: MQTT publish: topic 'homeassistant/sensor/0x00158d000257d6d8/illuminance/config', payload '{"unit_of_measurement":"lx","device_class":"illuminance","value_template":"{{ value_json.illuminance }}","state_topic":"zigbee2mqtt/XiaomiMotionSensor","json_attributes_topic":"zigbee2mqtt/XiaomiMotionSensor","name":"XiaomiMotionSensor_illuminance","unique_id":"0x00158d000257d6d8_illuminance_zigbee2mqtt","device":{"identifiers":["zigbee2mqtt_0x00158d000257d6d8"],"name":"XiaomiMotionSensor","sw_version":"Zigbee2mqtt 1.6.0","model":"Aqara human body movement and illuminance sensor (RTCGQ11LM)","manufacturer":"Xiaomi"},"availability_topic":"zigbee2mqtt/bridge/state"}'
10/8/2019, 10:29:42 AM - info: MQTT publish: topic 'homeassistant/sensor/0x00158d000257d6d8/battery/config', payload '{"unit_of_measurement":"%","device_class":"battery","value_template":"{{ value_json.battery }}","state_topic":"zigbee2mqtt/XiaomiMotionSensor","json_attributes_topic":"zigbee2mqtt/XiaomiMotionSensor","name":"XiaomiMotionSensor_battery","unique_id":"0x00158d000257d6d8_battery_zigbee2mqtt","device":{"identifiers":["zigbee2mqtt_0x00158d000257d6d8"],"name":"XiaomiMotionSensor","sw_version":"Zigbee2mqtt 1.6.0","model":"Aqara human body movement and illuminance sensor (RTCGQ11LM)","manufacturer":"Xiaomi"},"availability_topic":"zigbee2mqtt/bridge/state"}'
10/8/2019, 10:29:42 AM - info: MQTT publish: topic 'homeassistant/sensor/0x00158d000257d6d8/linkquality/config', payload '{"unit_of_measurement":"-","value_template":"{{ value_json.linkquality }}","state_topic":"zigbee2mqtt/XiaomiMotionSensor","json_attributes_topic":"zigbee2mqtt/XiaomiMotionSensor","name":"XiaomiMotionSensor_linkquality","unique_id":"0x00158d000257d6d8_linkquality_zigbee2mqtt","device":{"identifiers":["zigbee2mqtt_0x00158d000257d6d8"],"name":"XiaomiMotionSensor","sw_version":"Zigbee2mqtt 1.6.0","model":"Aqara human body movement and illuminance sensor (RTCGQ11LM)","manufacturer":"Xiaomi"},"availability_topic":"zigbee2mqtt/bridge/state"}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:20
Mich schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:55:

Ik stuur via MQTT.fx naar dit topic: homeassistant/sensor/sensorBedroom/state het volgende bericht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
{
}

Ik zou nu in Home assistant een sensor verwachten die sensorBedroom heet met een temp van 6 graden.
Maar hij vindt helemaal niets en ook in de log zie ik er niets van terug. Is de json die ik stuur in het topic in orde of gaat er wat mis in HA zelf?

Mijn condig in HA.

code:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
Gebruik MQTT Explorer om te zien of je berichten wel aankomen bij de broker en of de inhoud klopt.

Zelf ben ik niet bekend met het automatisch toevoegen. Voeg ze altijd zelf toe aan mijn config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:35
Mich schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:55:

code:
1
2
3
4
5
6
7
{
}

Mijn condig in HA.

code:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
Er gaan in dit geval op het eerste gezicht een aantal dingen mis. Ten eerste moet je de state en de config splitsen. Wat je laat zien is een config en moet je sturen naar het topic wat je nu zegt, alleen config op het eind i.p.v. state. Daarna zou de entity in HA zichtbaar moeten zijn. Alleen moet je dan nog een daadwerkelijke waarde sturen. Dit naar het topic dat je opgeeft bij het state_topic. Het value template is vervolgens niet nodig.

Overigens kun je zoals @stijn1309 aangeeft de MQTT sensoren ook met de hand toevoegen in HA. De mogelijkheden en omschrijving vind je vervolgens hier: https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/ En daarnaast kun je die config opties één op één overzetten naar de MQTT auto discovery config. (id & platform weglaten, YAML omzetten naar JSON en je bent er al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
RobertMe schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:07:
[...]

Er gaan in dit geval op het eerste gezicht een aantal dingen mis. Ten eerste moet je de state en de config splitsen. Wat je laat zien is een config en moet je sturen naar het topic wat je nu zegt, alleen config op het eind i.p.v. state. Daarna zou de entity in HA zichtbaar moeten zijn. Alleen moet je dan nog een daadwerkelijke waarde sturen. Dit naar het topic dat je opgeeft bij het state_topic. Het value template is vervolgens niet nodig.

Overigens kun je zoals @stijn1309 aangeeft de MQTT sensoren ook met de hand toevoegen in HA. De mogelijkheden en omschrijving vind je vervolgens hier: https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/ En daarnaast kun je die config opties één op één overzetten naar de MQTT auto discovery config. (id & platform weglaten, YAML omzetten naar JSON en je bent er al).
Thanks voor de info. Ik wist niet dat je hem eerst moest "configureren". Ik zal er van de week nog eens naar kijken. Dit hoef je maar 1x te doen toch? Home assistent onthoudt al je entities of je ze nou nog gebruikt of niet.

Ik heb nu ook wel veel MQTT sensoren die ik met de hand heb toegevoegd. Ik stuur er ook een aantal via node Red en het leek me wel handig als ik die kant en klaar aanbied aan home assistent. Scheelt weer wat regels code :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 13-10-2019 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:01
alex3305 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:21:
[...]

Ik wil Life360 / Traccar sowieso nog even gaan uitproberen. Beide zien er erg goed uit.

[...]
Inmiddels heb ik mijn Raspberry Pi 3B+ geüpgraded naar een Gigabyte Brix J4105 (Intel Nuc achtig apparaat) met 8GB geheugen. En wat een verademing is dat echt. Ik moest ook wel, want door alle extra Docker containers in combinatie met Hass.io was het geen doen meer. Alhoewel ik deze oplossing eerst altijd heb weggewuifd, is het inderdaad echt een verademing.

Verder heb ik eigenlijk mijn hele installatie en configuratie weggedaan en ben ik gewoon eens opnieuw begonnen. Enige wat ik heb behouden is de InfluxDB historie en dat was voor mij vooralsnog even voldoende.

Nou even to-the-point. Met mijn hardware upgrade heb ik ook de Traccar integratie uit kunnen testen en deze lijkt vooralsnog prima te werken. Alleen ben ik op zoek naar de optimale instellingen in de client. Momenteel heb ik deze instellingen staan:

code:
1
2
3
Locatie nauwkeurigheid: Gemiddeld
Frequentie:             600
Afstand:                50

Nu ben ik benieuwd wat de andere Traccar gebruikers momenteel gebruiken. Deze instellingen kosten op mijn toestel (OnePlus 7 Pro) ongeveer 10% batterij in idle, wat ik toch wat fors vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:06
Afgelopen weekend nog bezig geweest met de migratie van de RPI naar de NUC. Helaas blijft Node-Red roet in het eten gooien en ben ik een beetje ten einde raad. Node-Red verliest namelijk constant verbinding met Home Assistant waardoor hij geen entities op kan halen. Je ziet ook bijv een node die de status connected kan hebben dat hij constant van disconnected naar connected gaat. Hierdoor werken al mijn automations niet.

Wat ik reeds heb gedaan:
- Hassio Add on verwijdert en opnieuw geïnstalleerd
- Node-Red map in de /config verwijdert
- Hassio clean install met alleen Node-Red. Dit werkt, maar dan mis ik natuurlijk de rest van Home Assistant
- Server handmatig in Node-Red ingesteld i.p.v. "I Use Hassio" optie
- Snapshot teruggezet met alles behalve Node-Red.

Helaas wordt met het terugzetten van een snapshot met de optie alles aan behalve Node-Red, toch Node-Red teruggezet. Is dit een bekende bug of hoe komt dat? Iemand nog een idee wat ik kan doen om Node-Red werkende te krijgen?

Ik had verwacht dat de overstap eenvoudig zou zijn door snapshot terug te zetten op de Nuc, wat kleine dingen aan te passen en klaar. Helaas is niks minder waar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit

[Afbeelding]

Maak je toevallig gebruik van iOS 13 en is het sinds toen? M'n vriendin haar locaties werken ook niet lekker meer sinds ze iOS 13 geïnstalleerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik heb gisteren al mijn smart pluggen omgezet van Tasmota met MQTT naar ESPHome met API, omdat je met ESPHome toch net wat meer kan customizen en de feedback is net wat sneller (naar mijn gevoel).

Ik heb wel 1 groot nadeel ontdekt: zodra de WiFi verbinding wegvalt gaan de pluggen na 5 minuten uit. Dat was met Tasmota absoluut niet het geval. Nu kan ik dat volgens mij met reboot_timeout = 0s oplossen, maar zijn er nog andere 'bijwerkingen'? Gaan de pluggen ook uit als HA voor een tijdje niet beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Thoit schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:26:
[...]
Maak je toevallig gebruik van iOS 13 en is het sinds toen? M'n vriendin haar locaties werken ook niet lekker meer sinds ze iOS 13 geïnstalleerd heeft.
Ik heb inderdaad ook een nieuwe oude iPhone die met iOS 13 kwam. Zou wel heel toevallig zijn, maar ik kan niet meer terughalen of een nieuwe versie van hass tegelijkertijd kwam met iOS 13 natuurlijk...

Even in de gaten houden dus...
GioStyle schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:45:
Ik heb gisteren al mijn smart pluggen omgezet van Tasmota met MQTT naar ESPHome met API, omdat je met ESPHome toch net wat meer kan customizen en de feedback is net wat sneller (naar mijn gevoel).

Ik heb wel 1 groot nadeel ontdekt: zodra de WiFi verbinding wegvalt gaan de pluggen na 5 minuten uit. Dat was met Tasmota absoluut niet het geval. Nu kan ik dat volgens mij met reboot_timeout = 0s oplossen, maar zijn er nog andere 'bijwerkingen'? Gaan de pluggen ook uit als HA voor een tijdje niet beschikbaar is?
Dat zou ik ook wel willen weten ja. Ben er nooit uitgekomen eerlijk gezegd. Uitval / uitschakelen van de pluggen was voor mij een heel vervelend momentje omdat daar oa zonnepanelen aanhangen. Een onbegrijpelijke functionaliteit overigens, want die dingen moeten toch gewoon autonoom doordraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svebu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09-2022

[Afbeelding]

Ik heb sinds 0.98 ook soort gelijk gedrag, als ik thuis ben ben ik dat soms in eens even 10 minuten niet als thuis in HA sta. Wanneer ik op de map sta ben ik in eens een paar km verder op of op een andere "bekende" locatie.

Irritant als het alarm in eens ingeschakeld is en je telefoon niet bij de hand hebt :+

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09-2024
Ik had nog een vibratie sensor over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aRwnYcpUG7TX5nYmC31yhRz8/full.jpg
Een 'slimme' muizenval 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

svebu schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:01:
[...]

Ik heb sinds 0.98 ook soort gelijk gedrag, als ik thuis ben ben ik dat soms in eens even 10 minuten niet als thuis in HA sta. Wanneer ik op de map sta ben ik in eens een paar km verder op of op een andere "bekende" locatie.

Irritant als het alarm in eens ingeschakeld is en je telefoon niet bij de hand hebt :+
Aha. Ik zie inmiddels dat mijn iPhone sensor (dus via de hass app) de juiste lat/lon aangeeft, dat kan ik zien via deze site: https://www.latlong.net/Show-Latitude-Longitude.html. Maar hass geeft mij NERGENS aan op de map.

Dit probleemgedrag zie ik in ieder geval in 0.98, 0.99 en 0.100.
Ook geofences werken dus vaak voor geen meter meer. Irritant als je daarop dingen hebt lopen bouwen...

Als ik dus zie dat de lat/lon wel klopt in hass, is het denk ik geen iOS 13 probleem.

Zo nog maar weer even een rondje om de geofence lopen om te kijken of ik meldingen krijg, en waar hass denkt dat ik ben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Thoit schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:24:
Afgelopen weekend nog bezig geweest met de migratie van de RPI naar de NUC. Helaas blijft Node-Red roet in het eten gooien en ben ik een beetje ten einde raad. Node-Red verliest namelijk constant verbinding met Home Assistant waardoor hij geen entities op kan halen. Je ziet ook bijv een node die de status connected kan hebben dat hij constant van disconnected naar connected gaat. Hierdoor werken al mijn automations niet.

Wat ik reeds heb gedaan:
- Hassio Add on verwijdert en opnieuw geïnstalleerd
- Node-Red map in de /config verwijdert
- Hassio clean install met alleen Node-Red. Dit werkt, maar dan mis ik natuurlijk de rest van Home Assistant
- Server handmatig in Node-Red ingesteld i.p.v. "I Use Hassio" optie
- Snapshot teruggezet met alles behalve Node-Red.

Helaas wordt met het terugzetten van een snapshot met de optie alles aan behalve Node-Red, toch Node-Red teruggezet. Is dit een bekende bug of hoe komt dat? Iemand nog een idee wat ik kan doen om Node-Red werkende te krijgen?

Ik had verwacht dat de overstap eenvoudig zou zijn door snapshot terug te zetten op de Nuc, wat kleine dingen aan te passen en klaar. Helaas is niks minder waar :(
Probleem is inmiddels opgelost. Wat ik heb gedaan:

- Access token aangemaakt
- Access token in NR gekoppeld:
- I Use Hassio uitgezet
- Base url: https://<IPHA>:8123
- Access token aangezet
- Accept Unauthorized SSL Certificates aangezet

Vervolgens vanalles getest en de snapshot weer teruggezet van de huidige config. Ineens werkte Node-Red ook met I use Hassio. Geen idee dus wat het was, maar het lijkt nu te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Mars Warrior schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:42:

Dat zou ik ook wel willen weten ja. Ben er nooit uitgekomen eerlijk gezegd. Uitval / uitschakelen van de pluggen was voor mij een heel vervelend momentje omdat daar oa zonnepanelen aanhangen. Een onbegrijpelijke functionaliteit overigens, want die dingen moeten toch gewoon autonoom doordraaien?
code:
1
2
3
4
5
6
7
wifi:
  # Disable reboot after no WiFi connection
  reboot_timeout: 0s

api:
  # Disable reboot after no connection with Home Assistant
  reboot_timeout: 0s

Ik heb bovenstaande regels toegevoegd aan de config.yaml en volgens mij moeten de pluggen nu aan blijven ook al hebben ze geen WiFi verbinding of verbinding met HA.

Het enige nadeel is dat ze na een tijd mogelijk helemaal niet meer reageren, maar dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mars Warrior @svebu ik heb ook ios13 en een nieuwe iPhone. In het begin even last van gehad maar ik denk dat dit kwam omdat de telefoon nog niet lekker op allow gps altijd voor de home assistant app stond. Nu werkt het eigenlijk wel goed weer.

@Mars Warrior heb je wel track: true aan staan?

Ik gebruik trouwens het person component en combineer de device tracker met iPhonedetect een custom component. Op die manier is er altijd wel een van de twee die mij goed markeert.

[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 14-10-2019 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
RobertMe schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:07:
[...]

Het is me gelukt een sensor toe te voegen

2019-10-14 18:05:03 INFO (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.discovery] Found new component: sensor test1

Ik kan er vervolgens ook een waarde naar schrijven en hij past de waarde netjes aan.
Het enige wat niet gebeurt is dat hij ook op de integratie pagina bij MQTT verschijnt: "Deze integratie heeft geen apparaten."

Verwacht ik nu iets verkeerd of hoort elke entiteit die met discovery is gevonden hier te verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mich schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:36:
[...]

Het is me gelukt een sensor toe te voegen

2019-10-14 18:05:03 INFO (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.discovery] Found new component: sensor test1

Ik kan er vervolgens ook een waarde naar schrijven en hij past de waarde netjes aan.
Het enige wat niet gebeurt is dat hij ook op de integratie pagina bij MQTT verschijnt: "Deze integratie heeft geen apparaten."

Verwacht ik nu iets verkeerd of hoort elke entiteit die met discovery is gevonden hier te verschijnen?
Waarschijnlijk precies zoals de melding zegt 'geen apparaten'. Je kunt in de config ook aangeven onder welk apparaat de sensor valt. Dan krijg je bij integraties een blok voor het apparaat, met daarin de entiteiten. Nu heb je dus alleen een entiteit, maar die zit niet in een apparaat en dus zal die daar niet verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 14:52

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Wij hebben thuis allemaal android telefoons (Samsung). Mijn HA is niet van buitenaf bereikbaar, wel via VPN (SSTP).

Wat is volgens jullie de makkelijkste manier om te tracken of je thuis bent of niet? Ik hoef (nog) niet bij te houden of ik bijv op het werk ben ofzo.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Laatst online: 06-06 15:30
Ik ben even bezig geweest met de google_maps device tracker.
Die leest je locatie uit mbv location sharing van google. Werkt erg goed moet ik zeggen; maar over het algemeen gebruik ik tracking vanuit m'n unifi controller.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Ik probeer langzaamaan een beetje van Node Red af te raken en wil meer en meer YAML leren.

Ik loop echter tegen het probleem aan dat ik geen 'schedules' kan maken zonder dubbele automations aan te maken met allemaal dezelfde actions en conditions, maar alleen een andere trigger (bijv doordeweeks om 6:30 en op zondag om 8:00). Met Node-Red is dit heel simpel op te lossen met een inject node, schedex node of bigtimer.

Wat zie ik over het hoofd, of ben ik de enige die in HA iets wil schedulen? Kan het me haast niet voorstellen...

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Krypt schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:26:
Ik ben even bezig geweest met de google_maps device tracker.
Die leest je locatie uit mbv location sharing van google. Werkt erg goed moet ik zeggen; maar over het algemeen gebruik ik tracking vanuit m'n unifi controller.
Ik denk dat ik de Google maps optie ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
tdw schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:10:
Ik probeer langzaamaan een beetje van Node Red af te raken en wil meer en meer YAML leren.

Ik loop echter tegen het probleem aan dat ik geen 'schedules' kan maken zonder dubbele automations aan te maken met allemaal dezelfde actions en conditions, maar alleen een andere trigger (bijv doordeweeks om 6:30 en op zondag om 8:00). Met Node-Red is dit heel simpel op te lossen met een inject node, schedex node of bigtimer.

Wat zie ik over het hoofd, of ben ik de enige die in HA iets wil schedulen? Kan het me haast niet voorstellen...
Zelf gebruik ik voor 'wekker' functionaliteit scripts. Dus een script voor het gedrag, en dan meerdere automations voor werkdagen, weekend etc die allemaal dat script aanroepen.

Daarnaast heb je ook nog Schedy, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Maar daarmee zou je ook schedules kunnen maken die allemaal dingen doen in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:35
(jarig!)
Was ik ook naar aan het kijken maar je moet delen met een persoon of zie ik wat over het hoofd?
CAP-Team schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 00:36:
[...]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Zou je willen toelichten waarom? Wil je YAML leren, of is Node Red toch niet zo handig?

Ik wilde namelijk juist gaan starten met Node Red...
Ik probeer langzaamaan een beetje van Node Red af te raken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-06 11:53
Henkiejoo schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:20:
Zou je willen toelichten waarom? Wil je YAML leren, of is Node Red toch niet zo handig?

[...]
YAML is niet zo lastig. NODE-red overigens ook niet, maar in NODE-red is alles wel een stuk overzichtelijker imo.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 15:34
CAP-Team schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 00:36:
[...]
Ik heb een hoop opties geprobeerd totdat ik uitkwam op Life360. Werkt echt als een speer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

[...]
Het heeft beiden voor en nadelen.
Voordelen:
- Node-Red is heel makkelijk te debuggen
- 'visueel' programmeren
- Schedules (!!!!!!!) zonder moeite

Nadelen:
- Als mijn LAN eruit ligt, dan werkt de koppeling tussen HA en NR niet meer, want dat is IP based
- Gebruik van opslagruimte en resources
- Het maken van conditions is een langdurig proces IMO

Er zijn vast nog wat kleine puntjes die ik vergeet, maar met name nadeel 1 weegt heel zwaar :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe

[...]
Ik kan uiteraard niet voor @tdw spreken, maar wel uit mijn persoonlijke ervaring.

Vooraf: ik ben programmeur dus in principe zou Node-RED en YAML voor mij geen probleem moeten zijn.
Persoonlijk prefereer ik HA automatioms/YAML over Node-RED omdat de declaratieve opzet van YAML mij een stuk prettiger bevalt dan het 'programmeren in blokjes' van Node-RED. In YAML is het gewoon trigger(s), een X aantal condities en een X aantal acties. Vrij plat en simpel zonder dat je moet programmeren, en als je wat logica wilt toevoegen kan dit via de templates (voornamelijk data_template dus).

In Node-RED daarentegen moet je zelf alles uittekenen in alle blokjes en naar mijn idee wordt dat vrij snel onoverzichtelijk. Sowieso het feit dat flows vaste tabs zijn (en je ze niet kunt openen als je dat wilt, kunt indelen in mappen, etc) en je daardoor veel meer op een flow gaat doen. Vervolgens heb je vrij snel veel nodes nodig. Bv om te werken met delays en stop condities heb je weer een extra reset nodig wat weer een extra node is, meer nodes die naar de delay gaan waarvan sommigen de delay starten, anderen de delay weer stoppen etc. Dat terwijl het in HA meestal vrij makkelijk kan met een wait_condition.
Dat alles zorgt ervoor dat het naar mijn idee vrij snel erg onoverzichtelijk en ook ingewikkeld wordt. Daar waar je in HA iets makkelijker extra (template based) entities kunt toevoegen die of automatisch schakelen op basis van het template of dat het inputs zijn die je op basis van een automation schakelt. En vervolgens kun je die change weer met een andere automation oppakken.

Zo heb ik bv meerdere PIRs die ik zelf combineer met wat extra condities. In Node-RED moet je dan al meteen een berg extra variabelen gaan bijhouden om nog te weten welke PIRs aan en uit zijn. Terwijl dit in HA makkelijk valt op te lossen met een template based binary sensor die gewoon alle PIRs aan elkaar ORed. Waar ik in Node-RED dus bijna een scherm vol had kan ik het in HA in iets van 5 regels aan YAML doen.
En zo had ik meer dingen waar het voor mij prettiger werkt in HA dan alles in Node-RED proberen te proppen. En nu kun je bovenstaand voorbeeld met combineren PIRs natuurlijk ook oplossen met een combinatie van HA en Node-RED door de template binary sensor weer in Node-RED op te pakken, maar persoonlijk vind ik die splitsing dan ook weer niet prettig, want twee systemen waarin je moet werken.

Overigens vind ik het bij Node-RED ook onhandig dat je niet aan een node ziet wat die specifiek doet. Je moet altijd zelf de naam van de node aanpassen om er een 'omschrijving' op te plakken. En de echte werking zie je pas als je de details opent. Bij complexere flows ben je dan dus vrij snel alle nodes een voor een aan het openen om te zien wat er gebeurt. Terwijl je dit in de HA automations/YAML in een keer ziet omdat het allemaal in een lijstje onder elkaar staat.

Daarnaast vind ik Node-RED in het algemeen ook wat minder prettig werken doordat je nodes echt achter elkaar moet schakelen, maar sommige nodes weer output nodes zijn en dus niet te schakelen zijn. Bv de nodes van Hue kun je niet 'schakelen' aan een volgende node. Dus 'zet lampen aan en daarna...' gaat niet. Dan moet je van de node ervoor al twee nodes aanspreken. En bij branching / meerdere paden wordt het dan ook alweer sneller complex. Want als je een aantal dingen wilt uitvoeren en als die allemaal klaar zijn pas een volgende stap loop je daar ook weer tegen problemen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:30
Mag ik AppDaemon ook nog toeveogen aan de opties voor automatisering? :+ . Lekker programmeren in Python met de mogelijkheid om verborgen (locale) variabelen bij te houden en diepere beslisbomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 16:20
Nu we het toch over Nodred hebben, ik heb deze vraag al gesteld in het nodered topic, maar ik kom er maar niet uit..Wat wil ik:
1: Lamp is aan.
2: Sla current lamp brightness op.
3: Doe iets met de lamp.Brightness flash ofzo.
4: Keer terug naar de oorspronkelijke brightness van stap 2.

Wat werkt:
1:Wet een debug node "data.attributes.brightness" uitlezen, hier krijg ik het brightness getal terug.
2: Een function node met deze code
code:
1
2
3
4
global.set("helderheid1",msg.data.attributes.brightness);
var helderheid2 = global.get("helderheid1")
node.status({text:helderheid2});
return msg;

Hiermee krijg ik de brightness waarde terug uit variable helderheid2
De code is grotendeels gekopieerd van ergens op internet.

Vragen:
1: Hoe verwerk ik de variable helderheid2 in het datafield van de lamp?
Dit werkt, maar die 200 moet dan de variable worden. {"brightness":"200"}
2: Hoe krijg ik de output van variable helderheid2 in een debug node? de debug zegt de hele tijd "undefined"

-Home assistant
= Node red icm node-red-contrib-home-assistant-websocket

[ Voor 3% gewijzigd door Dacuuu op 15-10-2019 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40
Ik heb toon in de ha hangen, maar nu ben ik ineens entiteiten kwijt?
De boiler status entiteiten zijn weg. De termostaat heb ik nog wel. Toon is even van de wifi af geweest.
Nadat er weer wifi was is het IP-adres nog gelijk, alleen de enititeiten komen dus niet terug.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:30
HA al gerestart? Soms komen verbindingen niet automatisch terug in HA nadat iets van het internet is geweest is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
GENETX schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:35:
HA al gerestart? Soms komen verbindingen niet automatisch terug in HA nadat iets van het internet is geweest is mijn ervaring.
Yup. Ik mis ook bepaalde enititeiten van mijn Ring deurbel trouwens.
Ik heb wel 1 keer de Docker container met de hand geherstart, omdat HA niet automatisch terug kwam.
Het duurde erg lang (min 30 minuten).

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 16:14
Sinds ik mijn HASS.io heb geüpdatet naar de laatste versie werkt mijn Unifi device tracker niet meer. Meerdere malen opnieuw opstarten werkt niet en HASS.io geeft aan dat de configuratie klopt. Geen idee meer waar ik naar moet kijken. Misschien ziet iemand iets geks?
De configuratie is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
device_tracker:
  - platform: unifi
    host: DEUNIFIURL
    username: MIJNNAAM
    password: MIJNPASSWORD
    verify_ssl: false
    interval_seconds: 12
    consider_home: 180
    detection_time: 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-06 17:18
RoJan schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:24:
Sinds ik mijn HASS.io heb geüpdatet naar de laatste versie werkt mijn Unifi device tracker niet meer. Meerdere malen opnieuw opstarten werkt niet en HASS.io geeft aan dat de configuratie klopt. Geen idee meer waar ik naar moet kijken. Misschien ziet iemand iets geks?
De configuratie is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
device_tracker:
  - platform: unifi
    host: DEUNIFIURL
    username: MIJNNAAM
    password: MIJNPASSWORD
    verify_ssl: false
    interval_seconds: 12
    consider_home: 180
    detection_time: 300
Volgens mij klopt bovenstaande niet met de huidige configuratie voor Unifi, was een breaking change in 0.99

[ Voor 7% gewijzigd door JayOne op 15-10-2019 10:34 ]

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Bedankt voor de breaking change, daar had ik overheen gelezen.
Het kostte mij daarna heel wat tijd om te beseffen dat er geen user en password meer in de configuration.yaml moeten. Die staan nu nergens meer in, ook niet in de GUI, en het werkt toch. Dat soort dingen snap ik dan niet helemaal. Staat het nu toch nog ergens verborgen, of werkt het met een API die geen usernaam en passwoord meer nodig heeft? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 18:10
RoJan schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:59:
[...]

Bedankt voor de breaking change, daar had ik overheen gelezen.
Het kostte mij daarna heel wat tijd om te beseffen dat er geen user en password meer in de configuration.yaml moeten. Die staan nu nergens meer in, ook niet in de GUI, en het werkt toch. Dat soort dingen snap ik dan niet helemaal. Staat het nu toch nog ergens verborgen, of werkt het met een API die geen usernaam en passwoord meer nodig heeft? :?
Dan heb je ook hier overheen gelezen:
Home Assistant offers UniFi integration through Configuration -> Integrations -> UniFi Controller.

Enter host address, user name and password and then continue to select which site you want to connect to Home Assistant.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Nnoitra schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:06:
[...]

Dan heb je ook hier overheen gelezen:

[...]
Nee, dat niet. Niet duidelijk is echjter voor mij waar ik dat dan moet invullen. Zodra ik het in de configuration.yaml zet krijg ik een fout bij de controle. Dat is dus niet goed (daar staat nu dus niets meer behalve host en site). In de GUI bij Integraties kan ik het ook niet invullen. De documentatie geeft hierover ook geen duidelijkheid, dus... Ik weet het echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 18:10
RoJan schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:10:
[...]

Nee, dat niet. Niet duidelijk is echjter voor mij waar ik dat dan moet invullen. Zodra ik het in de configuration.yaml zet krijg ik een fout bij de controle. Dat is dus niet goed (daar staat nu dus niets meer behalve host en site). In de GUI bij Integraties kan ik het ook niet invullen. De documentatie geeft hierover ook geen duidelijkheid, dus... Ik weet het echt niet meer.
Bij het toevoegen van de Unify Controller Integraties voer je naast de host ook een user/pass op.
Wellicht dat ie je huidige user/pass tijdens een migratie (van de oude situatie naar de nieuwe) meeneemt vanuit de configuration.yaml.

(ik weet 't niet meer, te lang geleden :+ )

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Nnoitra schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:15:
[...]

Bij het toevoegen van de Unify Controller Integraties voer je naast de host ook een user/pass op.
Wellicht dat ie je huidige user/pass tijdens een migratie (van de oude situatie naar de nieuwe) meeneemt vanuit de configuration.yaml.

(ik weet 't niet meer, te lang geleden :+ )
Zou kunnen. Voorlopig kan ik het nergens vinden, maar het staat vast wel ergens. Ik ga nog eens goed zoeken. Het is natuurlijk anders wanneer je migreert dan wanneer je start vanuit de GUI en daar je gegevens invult. Maar dan nog zou je ze ergens moeten kunnen aanpassen lijkt me. Afijn, het werkt voorlopig weer. Bedankt voor je hulp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ik heb alles nu nog meer in het honderd. Ik heb geupgrade naar de nieuwste versie 0.100. Nu werkt alles nog steeds niet (behalve de ring video) en een check op de config yaml geeft een error. Terwijl deze voor heen wel goed was. Dit is de error:

Platform error climate.toon_climate - cannot import name 'SUPPORT_OPERATION_MODE' from 'homeassistant.components.climate.const' (/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/climate/const.py)

Naar mijn idee klopt dat pad van de component niet. Die staat in custom_components/toon_climate/...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
rimave schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:44:
Ik heb alles nu nog meer in het honderd. Ik heb geupgrade naar de nieuwste versie 0.100. Nu werkt alles nog steeds niet (behalve de ring video) en een check op de config yaml geeft een error. Terwijl deze voor heen wel goed was. Dit is de error:

Platform error climate.toon_climate - cannot import name 'SUPPORT_OPERATION_MODE' from 'homeassistant.components.climate.const' (/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/climate/const.py)

Naar mijn idee klopt dat pad van de component niet. Die staat in custom_components/toon_climate/...
Hoe ik het lees: je gebruikt een custom component (Toon) die niet compatibel is met je huidige HA versie.

De custom component probeert dus iets te gebruiken van HA (die SUPPORT_OPERATION_MODE) terwijl dat niet meer aanwezig is. Daarom ook dat naar jouw idee het pad niet klopt. Dat is de plek waar de component het probeert te vinden, maar het dus ontbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Mhh. Bedankt voor de tips. Ik krijg er weer leven in.
De bestanden stonden wel op de locatie, maar die Toon climate file heeft een update gehad.
Met het nieuwe bestand werkt het nu wel weer.
Dit geeft weer moed om ook maar even weer met de zonnepanelen te prutsen.
Die heb ik nog nooit aan de praat gehad. Ik heb een Omnik omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
RobertMe schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:42:
[...]

Waarschijnlijk precies zoals de melding zegt 'geen apparaten'. Je kunt in de config ook aangeven onder welk apparaat de sensor valt. Dan krijg je bij integraties een blok voor het apparaat, met daarin de entiteiten. Nu heb je dus alleen een entiteit, maar die zit niet in een apparaat en dus zal die daar niet verschijnen.
Het is gelukt. Ik heb nog even goed gekeken naar een voorbeeld die al eerder was gestuurd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{
  "unit_of_measurement" : "lx",
  "device_class" : "illuminance",
  "value_template" : "{{ value_json.illuminance }}",
  "state_topic" : "zigbee2mqtt/XiaomiMotionSensor4",
  "json_attributes_topic" : "zigbee2mqtt/XiaomiMotionSensor4",
  "name" : "XiaomiMotionSensor_illuminance4",
  "unique_id" : "0x00158d000257d6d8_illuminance_zigbee2mqtt4",
  "device" : {
    "identifiers" : "zigbee2mqtt_0x00158d000257d6d8",
    "name" : "XiaomiMotionSensor",
    "sw_version" : "Zigbee2mqtt 1.6.0",
    "model" : "Aqara human body movement and illuminance sensor (RTCGQ11LM)",
    "manufacturer" : "Xiaomi"
  }
}

Nu het werkt is nadenken of ik het ga gebruiken.

Nog een vraag. Deze aangemaakte mqtt sensors kan ik terug vinden in core.entity_registry maar waar wordt de extra informatie (state attributes) over de sensor opgeslagen? Dus deze dingen:

code:
1
2
3
4
unit_of_measurement: lx
friendly_name: XiaomiMotionSensor_illuminance9
icon: mdi:mdi:clock-outline
device_class: illuminance

Als je het met de hand zou doen dan komt de helft in de configuration bij sensor en de andere helft in je customize.yaml. Maar nu kan ik het nergens terug vinden.

edit: Het kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien maar waar in de documentatie had ik dit kunnen vinden over de device informatie?

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 15-10-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Btje schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:10:
Was ik ook naar aan het kijken maar je moet delen met een persoon of zie ik wat over het hoofd?
[...]
Slimste is om een los account er voor aan te maken.
Met dat account log je in op een kale Firefox instance, en vervolgens rip je de cookies eruit.
Die gooi je in de root van je config map van hass. En vervolgens stel je de google_maps module in.

Vervolgens deel je je locatie met dat account. Elke account wat toegevoegd wordt, krijgt een eigen sensor; en die koppel je vervolgens weer aan een person in hass.

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Moest even prutsen met het cookie bestand maar het is gelukt met Google maps. Alleen ff kijken naar de refresh snelheid die staat nu te laag.

Ik heb het dus precies zo gedaan zoals hierboven beschreven wordt alleen heb ik het met de cookies plugin in Edge Chromium gedaan.

Nu alleen nog ff de account van mijn vrouw ook toevoegen.

[ Voor 40% gewijzigd door CAP-Team op 15-10-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 00:32
Momenteel zit ik met een probleem dat er een automation niet werkt bij mij.
Ik zie de fout niet, misschien iemand anders wel? Hulp wordt zeker gewaardeerd!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- id: 1light-on-sunset
  alias: 1 Light on Sunset
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    value_template: '{{ state.attributes.elevation }}'
    below: 4.2
  condition:
    condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: light.muurlampen
        state: 'off'
      - condition: or
        conditions:
            entity_id: device_tracker.iphone_van_renedis
            state: "Home"
            entity_id: device_tracker.iphone_van_WAF
  action:
  - service: light.turn_on
    data:
      brightness_pct: 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-06 17:18
renedis schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:16:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
  trigger:
  condition:
    conditions:
        conditions:
  action:
    data:
Je maakt gebruik van een template in je trigger. Dus is het platform in ieder geval template.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
JayOne schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Je maakt gebruik van een template in je trigger. Dus is het platform in ieder geval template.
Thanks, heb ik ook bekeken, maar dat is het niet

de sun.sun trigger komt rechtstreeks van de HA website af en is correct.
Zonder de condition werkt deze trigger bij mij thuis dan ook prima.

Voorbeeld van de HA website:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
automation:
  alias: "Exterior Lighting on when dark outside"
  trigger:
    value_template: "{{ state.attributes.elevation }}"
    # Can be a positive or negative number
    below: -4.0
  action:
    service: switch.turn_on
    entity_id: switch.exterior_lighting

Mijn vermoeden is dat de fout in de condition zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:25
renedis schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:16:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
  trigger:
  condition:
    conditions:
        conditions:
  action:
    data:
Wat wil je precies bereiken met je condition?

Probeer het eens zonder:
YAML:
1
2
3
4
    conditions:

In principe is dat niet nodig, toch? En dan wordt de condition iets minder ingewikkeld.

[ Voor 11% gewijzigd door barrymossel op 16-10-2019 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
barrymossel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:42:
[...]

Wat wil je precies bereiken met je condition?
Mijn doel is:
Licht aanzetten wanneer de zon ondergaat (niet time-based). De voorwaarde is dat de lamp op dat moment uit staat en ik of mijn vrouw thuis is.

Ik heb daarom de automation zo ingedeeld:
Licht aanzetten wanneer (TRIGGER) de zon ondergaat (niet time-based). De voorwaarde (CONDITION) is dat de lamp uit (OFF) staat en (AND) ik of (OR) mijn vrouw thuis is.

Of is mijn gedachte gang hier in ook verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
renedis schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

Mijn doel is:
Licht aanzetten wanneer de zon ondergaat (niet time-based). De voorwaarde is dat de lamp op dat moment uit staat en ik of mijn vrouw thuis is.

Ik heb daarom de automation zo ingedeeld:
Licht aanzetten wanneer (TRIGGER) de zon ondergaat (niet time-based). De voorwaarde (CONDITION) is dat de lamp uit (OFF) staat en (AND) ik of (OR) mijn vrouw thuis is.

Of is mijn gedachte gang hier in ook verkeerd?
Ik had hem al door (was mijn post aan het aanpassen, maar collega bleef irritant doorpraten). Ik vind je gedachtegang logisch, maar wellicht zien we iets over het hoofd.
Dus probeer het eens zonder de condition dat de lamp uit staat. Makkelijker debuggen wellicht.

Zelf heb ik overigens een automation die een input_boolean die op basis van onze presence (via person) op aan of uit staat. Die gebruik ik in conditions (en die kan ik ook handmatig schakelen, zodat we de automations wel kunnen laten draaien als wij weg zijn en er bijvoorbeeld een oppas is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
barrymossel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:05:
[...]

Ik had hem al door (was mijn post aan het aanpassen, maar collega bleef irritant doorpraten). Ik vind je gedachtegang logisch, maar wellicht zien we iets over het hoofd.
Dus probeer het eens zonder de condition dat de lamp uit staat. Makkelijker debuggen wellicht.

Zelf heb ik overigens een automation die een input_boolean die op basis van onze presence (via person) op aan of uit staat. Die gebruik ik in conditions (en die kan ik ook handmatig schakelen, zodat we de automations wel kunnen laten draaien als wij weg zijn en er bijvoorbeeld een oppas is).
Helaas werkt deze opzet ook niet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  trigger:
    above: 13.6
  condition:
    condition: or
    conditions:
        entity_id: person.renedis
        state: 'Home'
        entity_id: person.WAF
  action:
    data:

Ook geprobeerd met "device_tracker.iphone_van_WAF" en "device_tracker.iphone_van_renedis" zonder succes.
"" of '' maakt zoals ik al vermoedde ook niets uit. Uiteraard heb ik elke keer de elevation waarde aangepast (en op above ingesteld).

Ik zal ook even andersom testen met voorwaarde dat lamp uit staat en de persons/device_tracker er uit is. Bedankt zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
renedis schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:09:
[...]

Helaas werkt deze opzet ook niet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  trigger:
  condition:
    condition: or
    conditions:
  action:
    data:

Ook geprobeerd met "device_tracker.iphone_van_WAF" en "device_tracker.iphone_van_renedis" zonder succes.
"" of '' maakt zoals ik al vermoedde ook niets uit. Uiteraard heb ik elke keer de elevation waarde aangepast (en op above ingesteld).

Ik zal ook even andersom testen met voorwaarde dat lamp uit staat en de persons/device_tracker er uit is. Bedankt zo ver.
Kleine letter h voor home misschien? En je kunt trouwens ook een group maken voor jullie beiden. Ik zie dat ik dat ook heb gedaan. Als er iemand thuis is staat de group op home, als er niemand van jullie thuis is, dan staat hij op not_home. Hoef je sowieso de or niet te gebruiken.

Dan maak je er het volgende van:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  trigger:
  condition:
      entity_id: group.persons
      state: 'home'
  action:
    data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
barrymossel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:24:
[...]

Kleine letter h voor home misschien? En je kunt trouwens ook een group maken voor jullie beiden. Ik zie dat ik dat ook heb gedaan. Als er iemand thuis is staat de group op home, als er niemand van jullie thuis is, dan staat hij op not_home. Hoef je sowieso de or niet te gebruiken.

Dan maak je er het volgende van:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  trigger:
  condition:
      state: 'home'
  action:
    data:
Andersom werkt het dus wel met enkel de condition van de lampen op 'off'. Fout moet zitten in het AND/OR stukje of iets met de 'home' state.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  condition:
    conditions:
        conditions:

Dat is een hele goede, ga ik doen! Heb ik die OR/AND niet meer nodig. Mijn gevoel zegt ook dat de fout daar in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
renedis schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:28:
[...]

Andersom werkt het dus wel met enkel de condition van de lampen op 'off'. Fout moet zitten in het AND/OR stukje of iets met de 'home' state.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  condition:
    conditions:
        conditions:

Dat is een hele goede, ga ik doen! Heb ik die OR/AND niet meer nodig. Mijn gevoel zegt ook dat de fout daar in zit.
Volgens mij zit het in de hoofdletter van Home, als ik zo even snel Google... https://community.home-as...ugging-automation/99802/3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
barrymossel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

Volgens mij zit het in de hoofdletter van Home, als ik zo even snel Google... https://community.home-as...ugging-automation/99802/3
Thanks voor het uitzoeken. Ik ga sowieso overstappen op het group principe. Dat is ook handig in toekomstige handelingen.

Edit:
Voor de grap 'Home' gewijzigd in 'home' en het werkte direct. Thanks again!

[ Voor 9% gewijzigd door renedis op 16-10-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
renedis schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:34:
[...]

Thanks voor het uitzoeken. Ik ga sowieso overstappen op het group principe. Dat is ook handig in toekomstige handelingen.
Als je ooit handmatig home en not_home wilt overriden (telefoon thuis vergeten, of iemand die op het huis/kind past en jullie weg), dan kan ik vanavond mijn automations daarvoor wel posten (nu even lastig, omdat ik via kantoor alleen via de telefoon in m'n Home Assistant kom). Weet niet of dat de mooiste methode is, maar het werkt wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
barrymossel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:38:
[...]

Als je ooit handmatig home en not_home wilt overriden (telefoon thuis vergeten, of iemand die op het huis/kind past en jullie weg), dan kan ik vanavond mijn automations daarvoor wel posten (nu even lastig, omdat ik via kantoor alleen via de telefoon in m'n Home Assistant kom). Weet niet of dat de mooiste methode is, maar het werkt wel!
Thanks, dat zou ik erg waarderen! Het huis/kind oppas verhaal komt idd voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 11:38
renedis schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

Ik heb dit zelf opgelost met beweging. Op twee tijden kijkt Home Assistant of er beweging in het huis heeft plaats gevonden in het huis.

Zodra dat niet het geval is gaan alle lampen weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:57
Krypt schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:40:
[...]

Slimste is om een los account er voor aan te maken.
Met dat account log je in op een kale Firefox instance, en vervolgens rip je de cookies eruit.
Die gooi je in de root van je config map van hass. En vervolgens stel je de google_maps module in.

Vervolgens deel je je locatie met dat account. Elke account wat toegevoegd wordt, krijgt een eigen sensor; en die koppel je vervolgens weer aan een person in hass.
-welke URL heb je gebruikt en heb je het google.com domein geexporteerd?

En heb je in de config je volledige emailadres gezet of alleen voor @gmail.com ? Ik krijg het namelijk niet werkend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
renedis schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
input_boolean:
  afwezig:
    name: Afwezig
    icon: mdi:exit-run
  afwezig_afwezig:
    name: Afwezig afwezig
    initial: off
  afwezig_thuis:
    name: Afwezig thuis

automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
#Away
- alias: 'Thuis'
  initial_state: 'true'
  condition:
      entity_id: input_boolean.afwezig
      state: 'on'
      entity_id: input_boolean.afwezig_afwezig
  trigger:
    - platform: state
      to: 'home'
  action:
    service: input_boolean.turn_off
    data:

- alias: 'Afwezig'
  condition:
      entity_id: input_boolean.afwezig_thuis
  trigger:
      to: 'not_home'
  action:
    service: input_boolean.turn_on
    data:

- alias: 'Afwezig knop aan'
  trigger:
      to: 'on'
  action:
    - service: input_boolean.turn_off
      data:
    - service: input_boolean.turn_on
      data:

- alias: 'Afwezig knop uit'
  trigger:
      to: 'off'
  action:
      data:

- alias: 'Thuis knop aan'
  trigger:
  action:
      data:
      data:

- alias: 'Thuis knop uit'
  trigger:
  action:
      data:

ui-lovelace.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
         - type: horizontal-stack
            cards:
              - type: custom:button-card
                color_type: card
                entity: input_boolean.afwezig_afwezig 
                action: toggle
                <<: *standardbutton    
                entity: input_boolean.afwezig_thuis
                name: Thuis
                icon: mdi:home

Zo schakelt input_boolean.afwezig dus op naar on/off wanneer iemand in de group.persons thuis komt (of iedereen weg is). Ook kun je met de knoppen in de UI schakelen naar afwezig/thuis (dus de input_boolean.afwezig naar on/off). Als je een tweede keer op bijvoorbeeld de knop input_boolean.afwezig_afwezig drukt gaat de override uit. Als je eerst op de input_boolean.afwezig_afwezig drukt en daarna op input_boolean.afwezig_thuis, dan gaat de eerst automatisch uit.

Uiteindelijk gebruik ik in andere automations de eerstgenoemde input_boolean.afwezig... (Ja, de benamingen van de input_booleans zijn misschien niet de meest duidelijk. Maar zoals ik al zei: het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
rroetenberg schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:13:
[...]
-welke URL heb je gebruikt en heb je het google.com domein geexporteerd?

En heb je in de config je volledige emailadres gezet of alleen voor @gmail.com ? Ik krijg het namelijk niet werkend!
Pff; weet eerlijk gezegd niet welke cookie ik precies heb geexporteerd; heb een paar keer moeten proberen.

Ik heb in de config het hele emailadres getypt; als email heb ik bijv. locationtracker.naam@gmail.com staan.
Cookie file moet je dan opslaan als /config/.google_maps_location_sharing.cookies.locationtracker_naam_gmail_com

De puntjes zijn dan vervangen voor underscores.

En aan de cookie file te zien heb ik gewoon het gehele google domein geexporteerd.

[edit]
Net een automation gemaakt die een trigger doen zodra ik 5 minuten uit mijn werk zone ben; en dan een bericht geeft hoe lang ik er over doe om thuis te komen.
Nu even een telegram bericht, maar ga het veranderen naar een translate_say service zodat de google home zegt wanneer ik thuis ben.
Ik gebruik de waze component om te kijken hoe lang het duurt voordat ik thuis ben.

Config:
code:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: waze_travel_time
    name: "Krypt naar huis"
    origin: person.Krypt
    destination: "<adres>, <plaats>, <land>"
    region: EU

Automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: '1571249969711'
  alias: Leaving Work
  description: 'Leaving work'
  trigger:
  - entity_id: person.Krypt
    for: 
      minutes: 5
    from: Work
    platform: state
    to: Away
  condition: []
  action:
  - data_template:
      entity_id: media_player.woonkamer_speaker
      message: 'Krypt is vertrokken en komt om {{ (now().strftime("%s") | int + (states.sensor.krypt_naar_huis.state|int*60)) | timestamp_custom("%H:%M",false) }} thuis.'
    service: tts.google_translate_say
  - data_template:
      message: 'Krypt is vertrokken en komt om {{ (now().strftime("%s") | int + (states.sensor.krypt_naar_huis.state|int*60)) | timestamp_custom("%H:%M",false) }} thuis.'
    service: notify.telegram

Zone heb ik met een integration aangemaakt; dus geen yaml code.

Ben benieuwd of het gaat werken;

[ Voor 50% gewijzigd door Krypt op 16-10-2019 21:03 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:57
Krypt schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:42:
[...]

Pff; weet eerlijk gezegd niet welke cookie ik precies heb geexporteerd; heb een paar keer moeten proberen.

Ik heb in de config het hele emailadres getypt; als email heb ik bijv. locationtracker.naam@gmail.com staan.
Cookie file moet je dan opslaan als /config/.google_maps_location_sharing.cookies.locationtracker_naam_gmail_com

De puntjes zijn dan vervangen voor underscores.

En aan de cookie file te zien heb ik gewoon het gehele google domein geexporteerd.

[edit]
Net een automation gemaakt die een trigger doen zodra ik 5 minuten uit mijn werk zone ben; en dan een bericht geeft hoe lang ik er over doe om thuis te komen.
Nu even een telegram bericht, maar ga het veranderen naar een translate_say service zodat de google home zegt wanneer ik thuis ben.
Ik gebruik de waze component om te kijken hoe lang het duurt voordat ik thuis ben.

Config:
code:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: waze_travel_time
    name: "Krypt naar huis"
    origin: person.Krypt
    destination: "<adres>, <plaats>, <land>"
    region: EU

Automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: '1571249969711'
  alias: Leaving Work
  description: 'Leaving work'
  trigger:
  - entity_id: person.Krypt
    for: 
      minutes: 5
    from: Work
    platform: state
    to: Away
  condition: []
  action:
  - data_template:
      entity_id: media_player.woonkamer_speaker
    service: tts.google_translate_say
  - data_template:
    service: notify.telegram

Zone heb ik met een integration aangemaakt; dus geen yaml code.

Ben benieuwd of het gaat werken;
Oke ik doe hetzelfde maar krijg deze foutmelding: You have specified invalid login credentials. Please make sure you have saved your credentials in the following file: /config/.google_maps_location_sharing.cookies.emailadres_gmail_com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Export je cookies nog eens, en controleer de filename. Puntje ervoor moet er staan.
Ik heb trouwens firefox met de export cookies addon gebruikt om de cookie te exporteren.

Probeer zowel google.com, www.google.com als all domains eens (ik heb een nieuwe install van firefox gebruikt;dus zitten enkel google cookies in)

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
barrymossel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:06:
[...]

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
input_boolean:
  afwezig:
  afwezig_afwezig:
    name: Afwezig afwezig
  afwezig_thuis:
    name: Afwezig thuis

automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
#Away
- alias: 'Thuis'
  condition:
      state: 'on'
  trigger:
      to: 'home'
  action:
    service: input_boolean.turn_off
    data:

- alias: 'Afwezig'
  condition:
  trigger:
      to: 'not_home'
  action:
    service: input_boolean.turn_on
    data:

- alias: 'Afwezig knop aan'
  trigger:
  action:
      data:
      data:

- alias: 'Afwezig knop uit'
  trigger:
  action:
      data:

- alias: 'Thuis knop aan'
  trigger:
  action:
      data:
      data:

- alias: 'Thuis knop uit'
  trigger:
  action:
      data:

ui-lovelace.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
         - type: horizontal-stack
            cards:
                entity: input_boolean.afwezig_afwezig 
                entity: input_boolean.afwezig_thuis
                name: Thuis
                icon: mdi:home

Zo schakelt input_boolean.afwezig dus op naar on/off wanneer iemand in de group.persons thuis komt (of iedereen weg is). Ook kun je met de knoppen in de UI schakelen naar afwezig/thuis (dus de input_boolean.afwezig naar on/off). Als je een tweede keer op bijvoorbeeld de knop input_boolean.afwezig_afwezig drukt gaat de override uit. Als je eerst op de input_boolean.afwezig_afwezig drukt en daarna op input_boolean.afwezig_thuis, dan gaat de eerst automatisch uit.

Uiteindelijk gebruik ik in andere automations de eerstgenoemde input_boolean.afwezig... (Ja, de benamingen van de input_booleans zijn misschien niet de meest duidelijk. Maar zoals ik al zei: het werkt!
Thanks voor het delen en je uitleg! Ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Fuk. Volgens mij is het MicroSD kaartje in mijn RP3 kaduuk.
Ik wilde de handel opnieuw installeren maar nou komt ie niet meer op.
Ik heb nu een nieuw SD kaartje besteld van 32 GB.
De database voor de logging ga ik denk ik draaien op mijn server waar toch al MySQL op draait.

code:
1
2
3
4
device_tracker:
  - platform: google_maps
    username: "xxxxxx@gmail.com"
    scan_interval: 300

In de browser even al mijn cookies gewist en dan met die cookies extension alle cookies van de tab van maps.google.com geëxporteerd, en dat bestand cookies.txt gerenamed naar
.google_maps_location_sharing.cookies.xxxxxx_gmail_com

En ik heb via Google maps mijn locatie met die account gedeeld en mijn vrouw ook. Werkt prima.

[ Voor 45% gewijzigd door CAP-Team op 17-10-2019 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Zoals ik eerder schreef ben ik bezig geweest met de migratie naar een NUC. Dit draait inmiddels goed maar ik zit nog met een aantal dingetjes. Ik gebruik nu InfluxDB met Grafana. Grafana kan netjes data uit InfluxDB trekken en hier heb ik al wat mooie grafieken draaien. Echter in InfluxDB zie ik helemaal niks. Heb al een show * databases query gedaan maar dan blijft hij maar laden. Uiteraard heb ik al wat zitten zoeken, maar helaas krijg ik geen informatie zichtbaar. Het volgende zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mXB2lDsEMAl6VqRN6p6ySqwh/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 13:13
Show * databases doet het bij mij niet. show databases wel.

Hoe staan je connections? Wrench ikoon links onder.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:36
Voor het aansturen van Philips Hue lampen i.c.m. Home Assistant, kan ik dan het beste gebruik maken van de orginele philips hub of de zigbee2mqtt stick? Kan ik bijvoorbeeld zonder de hub nog steeds scenes maken en deze uitvoeren vanaf een philips hue friends wand schakelmateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Taigu schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:30:
Show * databases doet het bij mij niet. show databases wel.

Hoe staan je connections? Wrench ikoon links onder.
Ik bedoelde inderdaad show databases. Het gaat er meer om dat hij bij elke query die je uitvoert hij oneindig blijft laden. Connections zijn:

- Localhost:8086 voor InfluxDB
- Localhost:9092 voor Kapacitor.

[ Voor 10% gewijzigd door Thoit op 17-10-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thoit Draait alles in HassIO of losse containers? Bij losse containers: dan is localhost het IP van die ene container en dat gaat niet werken natuurlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 14:19
Dacuuu schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:20:
Nu we het toch over Nodred hebben, ik heb deze vraag al gesteld in het nodered topic, maar ik kom er maar niet uit..Wat wil ik:
1: Lamp is aan.
2: Sla current lamp brightness op.
3: Doe iets met de lamp.Brightness flash ofzo.
4: Keer terug naar de oorspronkelijke brightness van stap 2.

Wat werkt:
1:Wet een debug node "data.attributes.brightness" uitlezen, hier krijg ik het brightness getal terug.
2: Een function node met deze code
code:
1
2
3
4
global.set("helderheid1",msg.data.attributes.brightness);
var helderheid2 = global.get("helderheid1")
node.status({text:helderheid2});
return msg;

Hiermee krijg ik de brightness waarde terug uit variable helderheid2
De code is grotendeels gekopieerd van ergens op internet.

Vragen:
1: Hoe verwerk ik de variable helderheid2 in het datafield van de lamp?
Dit werkt, maar die 200 moet dan de variable worden. {"brightness":"200"}
2: Hoe krijg ik de output van variable helderheid2 in een debug node? de debug zegt de hele tijd "undefined"

-Home assistant
= Node red icm node-red-contrib-home-assistant-websocket
Waarom moeilijk maken met function nodes?
Dit is wat ik gebruik voor 3 seconde knipperend licht als de deurbel gaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GyIkUA8.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pTugcgp.png

Als flash mode aangaat, na 3 sec weer uitzetten.

En anders een state opslaan met een change node. En die weer ophalen door een tweede change node.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iDTTbvM.png
https://i.imgur.com/yv2bg2S.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@BKJ @PuckStar tijd voor deel 2!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Ik heb hierover een topic op het HA forum aangemaakt. An sich krijg ik nuttige tips, maar het klinkt mij allemaal als dubbel werk in de oren:

https://community.home-as...t/schedule-trigger/142847

Ben ik echt de enige die de 'eenvoud' van een scheduler ziet, zodat er niet met templating of 7 losse automations gewerkt hoeft te worden?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Deel 2, wie o wie ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will do, ga er nu mee aan de slag.

@PuckStar @BKJ Laat maar weten of jullie toegevoegd willen worden als TS in het 2e deel.

Edit: done: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2

[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 18-10-2019 12:51 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

En daar gaan we verder :)

Pagina: 1 ... 164 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.