Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04 22:46

Node-RED

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FSRtCUXDTB3Q2bXWgPWWd552/full.png

Node-RED (NR) is een applicatie waarmee je zonder (veel) programmeerervaring toch krachtige automatiseringen kan maken vanuit je browser, met een eenvoudige grafische interface. Daarnaast heeft het volledige ondersteuning voor Javascript ingebouwd, zodat je in zogenaamde 'function nodes' eigen krachtige logica kan programmeren indien gewenst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WAGg3v7vRrGmloq6BfVktAS9/full.png

Node-RED is ontworpen voor internet of things (IoT)-toepassingen en is met name populair op het gebied van home automation / domotica, vandaar dat dit topic in het forum 'Duurzame Energie & Domotica' staat. Mocht je echter Node-RED-vragen over andere onderwerpen hebben, dan is dat geen enkel probleem in dit topic.

Je kan Node-RED ook standalone gebruiken in combinatie met een 'dashboard' module.

Node-RED in combinatie met home automation applicaties

Node-RED wordt veel gebruikt in combinatie met applicaties als Home Assistant, Domoticz en OpenHAB. Deze applicaties geven dan veranderingen in de status van je apparaten door aan Node-RED, die alle automatiserings-logica voor je afhandelt en daarna weer aan deze applicaties vraagt om acties uit te gaan voeren, bijvoorbeeld je lampen inschakelen.

Hoewel deze applicaties zelf ook ingebouwde mogelijkheden hebben voor het maken van automatiseringen, is dit niet voor iedereen eenvoudig te begrijpen. Zo krijgt niet iedereen de YAML-taal van Home Assistant, of de LUA-taal van Domoticz snel onder de knie. Domoticz heeft wel het eenvoudigere 'Blockly', maar dit is minder krachtig. Node-RED lijkt wel een beetje op Blockly, maar is prettiger in gebruik en biedt bovendien meer dan 1000 extensions die 'modules' worden genoemd.

Voorbeeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ef9MMIzTdOGHeTbv5oOvZJN6/full.png
Je moet dit als volgt interpreteren: een sequence (van aan elkaar gekoppelde nodes) wordt geactiveerd, bijvoorbeeld op een bepaald tijdstip, of omdat er een andere trigger is (bijvoorbeeld omdat er iemand thuiskomt, er een deur open gaat, er beweging wordt gedetecteerd, de tv wordt aangezet etc). Er gaat dan een berichtje (msg) met een bepaalde waarde (payload) door de sequence heen. Bij elke node kan je het proces laten stoppen, splitsen, of een andere richting opsturen afhankelijk van de waarde. En daarmee kan je verschillend gedrag laten uitvoeren.

Introductievideos

En nog een (deels over Home Assistant maar ook met veel basis-info over Node-RED)

(voor Home Assistant gebruikers: je kan beter de modernere module 'home-assistant-websocket' installeren)

Elkaar helpen

Als je hulp nodig hebt, dan kan je een screenshot posten, maar het kan ook handig zijn om je 'code' (die Node-RED genereert en die je zeker niet moet kunnen lezen) te delen. Hiervoor selecteer je de relevante nodes in Node-RED, klik je op het hamburgermenu rechtsbovenaan en kies je voor 'Export -> Copy to clipboard'. Die code plak je in je bericht in dit topic in een [code]-blok. En dan ziet het er zo uit:
code:
1
[{"id":"562f35b0.edf0f4","type":"inject","z":"746750be.ec2a","name":"","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":450,"y":500,"wires":[["e50fb59d.71ff2"]]},{"id":"e50fb59d.71ff2","type":"debug","z":"746750be.ec2a","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":620,"y":500,"wires":[]}]

Omgekeerd kan je dit soort code ook importeren in Node-RED via datzelfde menu -> 'Import -> Clipboard' waarna het weer als grafische elementen op het scherm verschijnt.

Handige links

Node-RED website
Node-RED twitter account
Demo
Creaties van anderen
Node-RED handleidingen

[ Voor 31% gewijzigd door DeadMetal op 07-11-2020 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal

Handige uitbreidingsmodules

Node-Red kan je uitbreiden met extra modules door in het 'hamburgermenu' (rechtsbovenaan) te klikken op 'Manage palette -> Install'. Hierbij enkele suggesties. Aanvullingen zijn welkom (maar omdat er >1000 modules bestaan, laten we het beperken tot diegene die bruikbaar zijn voor doorsnee NR-gebruiker).

home-assistant-websocketVerbinding maken met Home Assistant.
looptimer2Herhaal een sequence regelmatig.
schedexSequences laten starten, bijvoorbeeld als de zon onder gaat.
startup-triggerActies direct uitvoeren zodra Node-RED ge(her)start wordt.
stoptimerSequences kunnen laten stoppen zodat er 'stop' ontvangen wordt. Timer resetten zodra er binnen de gestelde tijd een nieuw bericht binnenkomt. Die vervangt de vorige.
time-range-switchEen actie mag alleen uitgevoerd worden tussen bepaalde tijden.
weekdayEen actie mag alleen uitgevoerd worden op bepaalde dagen van de week.
trafficAfhankelijk van de staat van het stoplicht worden berichten wel of niet doorgelaten.
telegrambot-homeCommuniceer met Telegram op je telefoon (heen en terug, incl. antwoordkeuzeopties)
node-googleHaal gegevens uit een Google Calendar op (bijv. zien wanneer de volgende afspraak is, of maak een nieuwe afspraak aan)
calcEenvoudig wiskundige berekeningen uitvoeren

[ Voor 118% gewijzigd door DeadMetal op 29-08-2019 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:27

lasharor

7 december 2004

Ik zou graag wel eens wat voorbeelden willen zien van automatiseringen waarbij je echt 0,0 programmeerkennis nodig hebt. Alles wat een beetje complex en ook écht handig is vergt toch weer een beetje programmeerkennis.

Goed, er zijn genoeg voorbeelden op het internet te vinden van stukken code die je kan gebruiken maar ik vind node-red ook niet echt een systeem waarbij je iemand zonder enige kennis los kan laten gaan en grafisch bepaalde routines kan laten "programmeren".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
lasharor schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:13:
Ik zou graag wel eens wat voorbeelden willen zien van automatiseringen waarbij je echt 0,0 programmeerkennis nodig hebt. Alles wat een beetje complex en ook écht handig is vergt toch weer een beetje programmeerkennis.

Goed, er zijn genoeg voorbeelden op het internet te vinden van stukken code die je kan gebruiken maar ik vind node-red ook niet echt een systeem waarbij je iemand zonder enige kennis los kan laten gaan en grafisch bepaalde routines kan laten "programmeren".
Het probleem is dat als dat wil gaan doen, je in feite een programmeertaal schrijft waardoor je alsnog programmeerkennis, of in feite kennis van de logica die de basis vormt van programmeren, nodig hebt om het te begrijpen. Ook al is dat grafisch, is het nog steeds programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:27

lasharor

7 december 2004

Ik zie dat @DeadMetal de TS heeft aangepast :P. Goed, blijf het wel interessant vinden. Hebben jullie voorbeelden die jullie zelf gebruiken waarbij echt 0 programmeertaal aan te pas komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-04 15:48
Een mooi initiatief dat mij hopelijk goed de weg kan wijzen in Node-RED land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ga hier maar eens wat tijd aan besteden dan. Mijn YAML files voor HA worden een beetje erg ondoorzichtig.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Leuk topic.
Onlangs wat geprogrammeerd om een SMA omvormer uit te lezen als modbus tcp/ip client.
Vervolgens versturen naar influxdb en grafana.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_v_L
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:04
Gebruik Node-Red al enige tijd, topic om te volgen dus!

Helaas geen nuttige voorbeelden zonder "programmeren".

[ Voor 34% gewijzigd door Patrick_v_L op 10-09-2018 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ik zou graag wel eens wat voorbeelden willen zien van automatiseringen waarbij je echt 0,0 programmeerkennis nodig hebt.
Het voorbeeldje '45 minuten voor zonsondergang -> huiskamerlampen aan' in de TS beschouw ik als iets waarvoor je niet hoeft te programmeren. Natuurlijk moet je in de 3 verschillende nodes wel wat invoervelden invullen (je locatie zodat hij weet hoe laat de zon onder gaat, de offset van 45 minuten), maar je hoeft er geen programmeertaal voor te leren, je kan geen syntax-fouten maken, de invoervelden zijn goed gedocumenteerd etc.

Wat ook scheelt is dat er meer dan 1000 uitbreidingsmodules bestaan. Stel, je wilt een willekeurig getal laten genereren, ik roep maar wat. Dan zou je in theorie een function node kunnen pakken waarbij je in Javascript zoiets schrijft:

code:
1
2
var getal = Math.random();
return {payload : getal};

Je kan echter ook de module 'node-red-node-random' installeren die dit voor je kan doen zonder dat er een regel programmeercode aan te pas komt
A Node-RED node that when triggered generates a random number between two values.
Dat maakt het wel heel krachtig en zorgt ervoor dat je minder snel naar Javascript hoeft te grijpen. Maar inderdaad, ik gebruik voor sommige zaken wel degelijk Javascript (daarom de bewoording in de TS inderdaad iets aangepast ;) ).

Zo heb ik een functie geschreven die in mijn Google Calendar kijkt naar de eerstvolgende afspraak, en op basis daarvan bepaalt hoe laat mijn wekker de volgende dag moet gaan (en deze ook instelt). Dat zijn vrij complexe zaken natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door DeadMetal op 10-09-2018 12:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17
Leuk topic :) Vind het zelf wel een handige tool/applicatie. Was voorheen vaak wel knutselen met Bash/Python scripts om bepaalde zaken aan elkaar te knopen. Met Node-RED gaat dat toch een stuk eenvoudiger merk ik. Ook is het duidelijker te volgen wat er gebeurt.

Ik heb zelf een aantal flows draaien, een leuk voorbeeld is deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PEqD3ZJHnbza95TmuodZk1hl/full.png

Hiermee laat ik het licht dimmen als we de TV aanzetten, om op die manier een beetje een bioscoop ervaring (dimmende lichten als film begint) te creeren. Hij monitort de events op de pricewatch: Logitech Harmony Companion en stuurt dan m'n Philips Hue Hub aan.

Een andere flow bereken ik m'n bruto elektriciteitsverbruik mee. Omdat ik zonnepanelen heb kan ik het verbruik niet goed meer uitlezen uit m'n slimme meter. Bij veel zon wordt die namelijk negatief. Dat is natuurlijk gunstig, maar ik was daardoor wel kwijt wat de apparatuur in huis nou daadwerkelijk gebruikt. Met twee stuks merk: YouLess en wat logica kan ik het nu alsnog berekenen en naar InfluxDB sturen. Met Grafana maak ik daar dan weer een grafiek van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XPefNsxwEjCvTuaqEwyu4Lau/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Top, goed initiatief! Ik ben wel benieuwd naar andermans ideeën en oplossingen, want ik heb het idee dat ik af en toe ontzettend aan het kloten ben om een simpel iets te regelen. Neem mijn oplossing voor een trigger
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/db520d5f6044ff2430dbeb839beb6d57.png
Klikbaar

Ik luister naar events van HomeAssistant en kijk in de switches op welke knop er is gedrukt van de Aqara drukschakelaars. Afhankelijk van de flow.x.status na een eerdere actie, bepaald de function welke weg er bewandelt moet worden. In de function staat dit
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
var sts = flow.get("gang.status");
msg.payload = "";

if ( sts === false ) {
msg.payload.on = true;
return [ msg, null ];

} else {
msg.payload.on = false;
return [ null, msg ]
}

Is dit een ontzettend goede oplossing die iedereen hier gaat overnemen of kan dit inderdaad slimmer? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-04 21:13

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Sinds kort ben ik bezig om mijn automations naar Node-RED om te turnen. Heb een Backup2Dropbox flow gemaakt, welke 1x per week een full snapshot en de rest van de dagen een partial snapshot maakt en daarna upload naar Dropbox.
Geen echte programmeer kennis in bezit, maar het visuele aspect van Node-RED maakt het voor mij makkelijker te doorgronden.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2wdbmv7.jpg

Mijn flow wanneer iemand dit wil gebruiken...
Je hebt verder de 'node-red-contrib-light-scheduler' nodig en de Hass.io addon van d0ugal.
De Configuration node 'my settings' moet nog van jouw locatiegegevens worden voorzien. De extra 'Home Assistent' Configuration node (met leeg API Pass veld) kan worden verwijderd en de blauwe Home Assistant nodes in de flow zelf gekoppeld aan jouw 'Home Assistant' Configuration node met ingevuld API Pass veld.

[EDIT]
Zie onder voor een aangepaste versie van de Flow; deze is verregaande vereenvoudigd, mede dank zij de tips en optimalisatie door @lolgast !

[ Voor 32% gewijzigd door WackyWindsurfer op 10-09-2018 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@WackyWindsurfer Waarom heb je volgens jou de light-scheduler nodig als dat ook met een inject node kan?

Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/68d527921bafb5820ee099e6a3e7f845.png

Heb je meteen die rbe niet nodig volgens mij

[ Voor 10% gewijzigd door lolgast op 10-09-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Gebrek aan kennis mijner zijde? ;)
Ik heb hier een voorbeeld gebruikt van The Hook Up en verder aan mijn wensen aangepast.
Er zullen vast wel meer wegen naar Rome leiden hier.
Maar ik ga het zeker testen, als het compacter kan is het altijd goed!
Dank voor de tip!

[ Voor 10% gewijzigd door WackyWindsurfer op 10-09-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 21:08
Handig topic. Ik ben enkele weken geleden ook begonnen om i.c.m. HA mijn domotica logica in Node-red te zetten. Conclusie, super handige tool waar je echt je tweaker hart wel kwijt kan.

Wat ik er fijn aan vind is de visuele interface vs de Yaml files van de standaard automations en dat je handmatige triggers en debug opties hebt om je creaties te valideren.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@WackyWindsurfer Volgens mij kan hij ook zo. Ik heb niet naar je schedules gekeken dus zomaar wat gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/f7df59663f9f66362b16928c30621e0b.png
code:
1
[{"id":"b2852489.ebb928","type":"debug","z":"ba68260d.f9c468","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":910,"y":1900,"wires":[]},{"id":"327a8e20.bfb252","type":"delay","z":"ba68260d.f9c468","name":"","pauseType":"delay","timeout":"10","timeoutUnits":"minutes","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":590,"y":1940,"wires":[["af039a4c.e50978"]]},{"id":"af039a4c.e50978","type":"api-call-service","z":"ba68260d.f9c468","name":"Upload","server":"39fd7a9b.252f86","service_domain":"hassio","service":"addon_start","data":"{\"addon\":\"8aef3602_dropbox_upload\"}","mergecontext":"","x":740,"y":1940,"wires":[["b2852489.ebb928"]]},{"id":"5ceac637.9bbf28","type":"api-call-service","z":"ba68260d.f9c468","name":"Snapshot","server":"39fd7a9b.252f86","service_domain":"hassio","service":"{}","data":"{}","mergecontext":"","x":640,"y":1900,"wires":[["b2852489.ebb928"]]},{"id":"ac438e49.9881d","type":"function","z":"ba68260d.f9c468","name":"format snapshot","func":"msg.payload = {\n      data:  {\n        \"name\": (new Date().toISOString().replace(':', '_').replace(':', '_').replace(/\\..+/, ''))+\"_Snapshot\",\n        \"folders\":[\"homeassistant\",\"share\"]\n      }\n    }\nif ( msg.topic === \"full\" ) {\n    \n    msg.payload.service = \"snapshot_full\";\n    \n} else if ( msg.topic === \"partial\" ) {\n    msg.payload.service = \"snapshot_partial\";\n\n} else {\nreturn [ null ]\n}\nreturn [ msg ];","outputs":1,"noerr":0,"x":420,"y":1900,"wires":[["5ceac637.9bbf28","327a8e20.bfb252"]]},{"id":"c7febab2.15d628","type":"inject","z":"ba68260d.f9c468","name":"","topic":"full","payload":"","payloadType":"str","repeat":"","crontab":"00 03 * * 0","once":false,"onceDelay":0.1,"x":210,"y":1900,"wires":[["ac438e49.9881d"]]},{"id":"44b9cdce.fd46d4","type":"inject","z":"ba68260d.f9c468","name":"","topic":"partial","payload":"","payloadType":"str","repeat":"","crontab":"00 03 * * 1,2,3,4,5,6","once":false,"onceDelay":0.1,"x":220,"y":1940,"wires":[["ac438e49.9881d"]]},{"id":"39fd7a9b.252f86","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","url":"http://hassio/homeassistant","pass":""}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:42
Maar eens volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

lolgast schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:37:
@WackyWindsurfer Volgens mij kan hij ook zo. Ik heb niet naar je schedules gekeken dus zomaar wat gekozen.

[afbeelding]
Toevallig net aan het stoeien gegaan, de dev van de addon heeft net vannacht een nieuwe versie gepushed welke de backup folder actief monitored.
Nu is het oproepen/starten van de addon zelf ook niet meer nodig en kan het nu nog compacter.
Ik ga meteen jouw oplossing voor het doorgeven van topic/payload doorvoeren, very nice!

Bedankt voor het meedenken, daar was ik niet zo snel op gekomen. Copy/pasten van de flow en aanpassen van full naar partial was natuurlijk pure luiheid mijner zijde.
;)

Het ziet er nu zo uit, ga zo ff testen:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ng96qd.jpg

Wat een prachtige tool, er valt weer een hoop te leren als tweaker!

[EDIT]
@lolgast Jouw code in de functie node werkte OK voor de snapshot_partial. De snapshot_full veroorzaakte echter een error in de log:

code:
1
Invalid service data for hassio.snapshot_full: extra keys not allowed @ data['folders']. Got ['homeassistant', 'share']

Ik ben gaan knutselen en heb er het volgende van gemaakt, het werkt nu goed voor beide varianten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
if ( msg.topic === "full" ) {

{

msg.payload.service = "snapshot_full";

}  
    msg.payload = {
        data:   {
            "name": (new Date().toISOString().replace(':', '_').replace(':', '_').replace(/\..+/, ''))+"_Snapshot",
            "folders":["homeassistant","share"]
        }
    }

} else if ( msg.topic === "partial" ) {

{

msg.payload.service = "snapshot_partial";

}   
    msg.payload = {
        data:   {
            "name": (new Date().toISOString().replace(':', '_').replace(':', '_').replace(/\..+/, ''))+"_Snapshot"
        }
    }
}
 else {
return [ null ]
}
return [ msg ];

Voor mensen die het zelf willen gebruiken, hier is de aangepaste en werkende Flow:
code:
1
[{"id":"e706115e.70854","type":"tab","label":"Backup2Dropbox","disabled":false,"info":""},{"id":"16e523bd.54e39c","type":"debug","z":"e706115e.70854","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":610,"y":120,"wires":[]},{"id":"3a2d4780.7d3938","type":"api-call-service","z":"e706115e.70854","name":"Snapshot","server":"2e815b.547b2ea6","service_domain":"hassio","service":"{}","data":"{}","mergecontext":"","x":460,"y":120,"wires":[["16e523bd.54e39c"]]},{"id":"f94c5fc3.3eb2e","type":"function","z":"e706115e.70854","name":"format snapshot","func":"if ( msg.topic === \"full\" ) {\n    \n    msg.payload = {\n\t\tdata:   {\n\t\t\t\"name\": (new Date().toISOString().replace(':', '_').replace(':', '_').replace(/\\..+/, ''))+\"_Snapshot\"\n        }\n    }\n    \n    msg.payload.service = \"snapshot_full\";\n    \n} else if ( msg.topic === \"partial\" ) {\n    \n    msg.payload = {\n        data:   {\n            \"name\": (new Date().toISOString().replace(':', '_').replace(':', '_').replace(/\\..+/, ''))+\"_Snapshot\",\n            \"folders\":[\"homeassistant\",\"share\"]\n        }\n    }\n    \n    msg.payload.service = \"snapshot_partial\";\n    \n}\n else {\nreturn [ null ]\n}\nreturn [ msg ];","outputs":1,"noerr":0,"x":300,"y":120,"wires":[["3a2d4780.7d3938"]]},{"id":"fc480f7d.ff0f8","type":"inject","z":"e706115e.70854","name":"","topic":"full","payload":"","payloadType":"str","repeat":"","crontab":"45 00 * * 1","once":false,"onceDelay":0.1,"x":110,"y":100,"wires":[["f94c5fc3.3eb2e"]]},{"id":"63b14746.ba78d8","type":"inject","z":"e706115e.70854","name":"","topic":"partial","payload":"","payloadType":"str","repeat":"","crontab":"45 00 * * 2,3,4,5,6,0","once":false,"onceDelay":0.1,"x":120,"y":140,"wires":[["f94c5fc3.3eb2e"]]},{"id":"2e815b.547b2ea6","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","url":"http://hassio/homeassistant","pass":""}]

[ Voor 60% gewijzigd door WackyWindsurfer op 10-09-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Laatst online: 17-04 19:23
Ik probeer ook zoveel mogelijk over te zetten.
Vaak begin je en denk je later, had ik het toch maar zo en zo gedaan.
Dus nu bezig met op een flow al mij groups en scenes.
Bij mij kan een groep bestaan uit KaKu, Sonoff , Sonoff, Ikea of Zwave.
Zo creer ik een MQTT bericht dat lijkt op house/lights/keuken on/off
Als dit bericht voorbij komt gaat dan een group aan.
Hiermee wil voorkomen ik sommige flows er complet gaan uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09

MsG

Forumzwerver

Ik wil mijn Node-Red ook maar eens gaan bijspijkeren, dat maakt je toch veel minder afhankelijk van de implementatie van logica per domotica-platform, en kan je vrijer wisselen, want je gebruikt het domotica-platform dan vooral als front-end.

Ik heb nu een Raspbian installatie met (nog) zowel Domoticz, als HomeAssistant. Alleen ik begreep dat Node-red alleen out of the box goed werkt met de complete Hass.io installatie? Ik heb zelf gewoon Node-Red los geïnstalleerd, en ook het kale HomeAssistant project. Helemaal overgaan op een kale Linux vanuit het Hass.io project zie ik nog niet helemaal zitten, tenzij het niet anders kan.

TL;DR mensen die de koppeling Node-Red en HA gewoon werkend hebben zonder gebruik van de Hass.io image?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MsG Ja hier, present. Beide in een docker container

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
MsG schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:13:
Ik wil mijn Node-Red ook maar eens gaan bijspijkeren, dat maakt je toch veel minder afhankelijk van de implementatie van logica per domotica-platform, en kan je vrijer wisselen, want je gebruikt het domotica-platform dan vooral als front-end.

Ik heb nu een Raspbian installatie met (nog) zowel Domoticz, als HomeAssistant. Alleen ik begreep dat Node-red alleen out of the box goed werkt met de complete Hass.io installatie? Ik heb zelf gewoon Node-Red los geïnstalleerd, en ook het kale HomeAssistant project. Helemaal overgaan op een kale Linux vanuit het Hass.io project zie ik nog niet helemaal zitten, tenzij het niet anders kan.

TL;DR mensen die de koppeling Node-Red en HA gewoon werkend hebben zonder gebruik van de Hass.io image?
Ook gewoon los, staan.
1 Pi met HAssio , andere Pi met Node-Red en DSMR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ik draai Node-Red en HA rechtstreeks op een RPI 3 met Raspbian. Dus niet Hass.io (te beperkt voor mij, ik draai ook allerlei andere applicaties op de Pi) en ook niet via Docker (niet in verdiept / zag ik de noodzaak niet voor).

Deze handleiding gevolgd incl. systemd: https://nodered.org/docs/hardware/raspberrypi

[ Voor 7% gewijzigd door DeadMetal op 10-09-2018 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

MsG schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:13:

Ik zou de handleiding van NodeRED volgen om NodeRED geïnstalleerd te krijgen, of via docker. Het zou volledige los moeten draaien. NodeRED is in essentie niets anders dan ontvang berichtje van een bron, transformeer het berichtje en stuur het door naar een doel. Hoe complex je dat transformeren maakt is aan jou. Soms is wat je wilt eenvoudig, soms is het complex.

Als je NodeRED hebt draaien zet je langzaam (of snel) zaken over van Home Assistant naar NodeRED en .. verwijder je Home Assistant :) want die heb je dan waarschijnlijk niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik draai NodeRed al, maar gezien het moeten praten met HA heb je toch een stukje middleware nodig waarbij ik voorheen las "ga naar de add-ons" bij Hass.io, die ik dus niet heb. Hoe koppelen jullie knop-input van de webinterface van HA dan af? Of doen jullie echt alleen wat met het mqtt-verkeer zelf? Ik ben wel voornemens om de interface van HA blijven te gebruiken voor handmatige bediening van dingen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Anoniem: 477788 schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:17:
[...]
Als je NodeRED hebt draaien zet je langzaam (of snel) zaken over van Home Assistant naar NodeRED en .. verwijder je Home Assistant :) want die heb je dan waarschijnlijk niet meer nodig.
Da's wel heel ambitieus ;) maar voor sommige gevallen zou het inderdaad kunnen.

Zo had ik mijn deurbel eerst als apparaat in HA zitten, en las NR de status via HA uit, om er wat mee te doen (telegram notificatie naar telefoon via HA). Later kwam ik erachter dat NR ook rechtstreeks die deurbel kan uitlezen (GPIO pinnen van de PI), dus hoefde hij niet langer als apparaat in HA te bestaan.

Aan de andere kant, HA kan praten met >1000 apparaten/diensten (components), dat kan NR bij lange na niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
MsG schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:24:
Ik draai NodeRed al, maar gezien het moeten praten met HA heb je toch een stukje middleware nodig waarbij ik voorheen las "ga naar de add-ons" bij Hass.io, die ik dus niet heb. Hoe koppelen jullie knop-input van de webinterface van HA dan af? Of doen jullie echt alleen wat met het mqtt-verkeer zelf? Ik ben wel voornemens om de interface van HA blijven te gebruiken voor handmatige bediening van dingen.
Ik gebruik HA ook dagelijks als (enige) frontend voor handmatige bediening of om dingen te bekijken (temperatuur, open deuren en ramen etc). Je moet HA (of Domoticz) en NR dus ook zeker niet zien als concurrenten van elkaar, ze vullen elkaar aan.

Node-Red is bij mij geïnstalleerd via deze handleiding, HA via deze handleiding (Raspbian op een Pi)

In NR kan je vervolgens extra modules toevoegen (hamburgermenu rechtsboven -> manage palette -> install -> node-red-contrib-home-assistant) en vanuit die module regel je de koppeling met HA.
Vervolgens kan je in NR de status van de HA-apparaten uitlezen en events (ingedrukte knoppen etc) afvangen,en kan je je automatiseringen regelen (incl. de mogelijkheid om HA weer de opdracht te geven om iets te gaan doen).

Maar ik hoef dus nooit naar de NR-webinterface te kijken als ik geen automatiseringen aan het bewerken ben.

Node-Red biedt geen rechtstreekse koppeling met Domoticz, maar dan praat je inderdaad via MQTT-berichten. Wat uitleg daarover: https://gertjandeboer.nl/...moticz-mqtt-and-node-red/

[ Voor 17% gewijzigd door DeadMetal op 10-09-2018 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 14:19
Leuk topic, ga het zeker volgen.
Volgens mij nog niet voorbij zien komen, maar zit er verschil in snelheid tussen het via automations of via node-red afhandelen? 'gaan m'n lampen nog even snel aan nadat ik een knop omgezet heb?'
Of zit er extra vertraging in omdat het niet 'native' op de state machine van HA zit?

Ben verder benieuwd of een lamp harder/zachter kan laten dimmen met een soort van do while loop. trigger is dan long press (zigbee via conbee) do brightness +1 while state is long press/hold en bij release stoppen met brightness+1
(De long press /hold komt maar eenmalig en vuurt dus niet de hele tijd tijdens het indrukken. De release komt direct na het loslaten van de button)
Dit is volgens mij best lastig in de automations van HA zelf te regelen zonder een script dat zichzelf aanroept en een input bolean etc..

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Bedankt voor de enthousiaste reacties op het topic! Nee, er is bij mij geen enkele vertraging merkbaar qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook 0 vertraging in vergelijking met yaml automations vanuit HA.

Wat jij wilt @ny-hardcore lijkt me technisch onmogelijk. Als er niets verzonden wordt waar nodered iets mee zou kunnen kun je er ook niets voor bouwen. Tenzij de sensor een press_duration stuurt, maar dan nog wordt dat iets waarbij de lamp achteraf geschakeld, na de release van de knop.

Ik ben echt nog met zo veel dingen ontzettend aan het kloten in nodered. Vragen zat voor dit topic :9 Maar ik stel ze rustig 1 voor 1. Topic een beetje momentum geven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
lolgast schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:55:
Ik heb ook 0 vertraging in vergelijking met yaml automations vanuit HA.

Wat jij wilt @ny-hardcore lijkt me technisch onmogelijk. Als er niets verzonden wordt waar nodered iets mee zou kunnen kun je er ook niets voor bouwen. Tenzij de sensor een press_duration stuurt, maar dan nog wordt dat iets waarbij de lamp achteraf geschakeld, na de release van de knop.

Ik ben echt nog met zo veel dingen ontzettend aan het kloten in nodered. Vragen zat voor dit topic :9 Maar ik stel ze rustig 1 voor 1. Topic een beetje momentum geven :D
Dank voor de snelle reacties!

Er word wel iets verzonden hoor..
De 'hold' word verzonden direct nadat ik de knop ingedrukt houd.
En de release pas direct nadat ik losgelaten heb.
Er word alleen gedurende het vasthouden niks verzonden.( Als dat zo was het Brightness uitlezen en +1 doen elke keer als er een hold binnen komt. )

Even gegoogled, deze lijkt me een optie voor wat ik wil
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-looptimer

Gebruik iemand hier deze al?

[ Voor 7% gewijzigd door ny-hardcore op 10-09-2018 18:05 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ny-hardcore Daar is wel iets mee te doen dan denk ik. Ik heb mijn laptop niet bij de hand, maar ik zou denk ik beginnen met zoiets (nog geen idee of dit allemaal kan met elke node)
Switchnode die kijkt naar msg.payload.hold -> delay loop per 100ms met initiele doorvoer zonder delay -> lamp brightness uitlezen -> huidge brightness +’x-waarde’ -> waarde naar lamp doorzetten.

Misschien kan het anders/beter/logischer, maar dit laat mijn brein nu los :+

Edit: en ergens iets met de release doen om het te onderbreken O-)

Edit2: @ny-hardcore die looptimer heb ik ook. Ik gebruik hem niet :+ Maar die kan je in bovenstaande perfect gebruiken!

[ Voor 21% gewijzigd door lolgast op 10-09-2018 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Je zou bijv. een NR-variabele kunnen aanmaken die je een bepaalde waarde geeft zodra het release-event binnenkomt (bijv. variabele 'release_button' = true).

En bij het binnenkomen van het hold-event ga je aan de gang van met het verhogen van de feilheid, heel even wachten, dan checken of die ene variabele al op true staat. Zo nee, opnieuw verhogen (etc etc). Zo ja, stoppen en die variabele weer resetten. Evt. kan ik wel een voorbeeldje maken en delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DeadMetal Dan zou ik denk ik toch kiezen voor de looptimer. Vanuit de switchnode een output op msg.payload.release naar de looptimer met als payload ‘stop’. Hoef je geen ‘verborgen/onoverzichtelijke’ variabele te maken en blijft je flow lekker leesbaar. In mijn ogen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
lolgast schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:18:
@DeadMetal Dan zou ik denk ik toch kiezen voor de looptimer. Vanuit de switchnode een output op msg.payload.release naar de looptimer met als payload ‘stop’. Hoef je geen ‘verborgen/onoverzichtelijke’ variabele te maken en blijft je flow lekker leesbaar. In mijn ogen dan :)
Ja mee eens dat je in principe het beste voor kant en klare modules kan kiezen i.p.v. programmeren in een function node. Misschien kom je dan wel uit op iets meer nodes in een sequence, maar het komt de leesbaarheid wel ten goede en voorkomt fouten.

Looptimer ziet er uit als een mooi ding, ik kende hem niet. Wel zie ik dat je maximaal 1x per seconde de acties in de loop kan herhalen, dan moet je dus de knop 5 seconden ingedrukt houden om de lamp 5x iets feller te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DeadMetal schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:28:
[...]

Da's wel heel ambitieus ;) maar voor sommige gevallen zou het inderdaad kunnen.

Zo had ik mijn deurbel eerst als apparaat in HA zitten, en las NR de status via HA uit, om er wat mee te doen (telegram notificatie naar telefoon via HA). Later kwam ik erachter dat NR ook rechtstreeks die deurbel kan uitlezen (GPIO pinnen van de PI), dus hoefde hij niet langer als apparaat in HA te bestaan.

Aan de andere kant, HA kan praten met >1000 apparaten/diensten (components), dat kan NR bij lange na niet.
Hoezo is dat ambitieus? Het is niet zo dat je op die forum komt omdat HA zo briljant is, je wilt waarschijnlijk iets wat je met je bestaande oplossing, of dat nu HA is of niet, niet kunt doen. Ik zelf heb sinds NodeRED wat volwassen en bekender werd mijn HA vrij vlot afgebouwd.

De >1000 zou ik met een flinke korrel zout nemen. Vele componenten gebruiken dezelfde technieken. Neem als voorbeeld een HUE Bridge, deze praat in essentie gewoon HTTPs. Waar je voor NodeRED kunt volstaan met een HTTP request node, maken ze er bij HA een component van. Is de één dan beter dan de andere? Ik denk het niet, maar de hoeveelheid componenten die ze ondersteunen zegt mij ook vrij weinig.
Tegenwoordig praten veel devices HTTP of MQTT en dan kom je met beide een heel eind.

Voor mij was HA te limiterend en bood NodeRED mij wat ik wilde. Je moet er alleen wel wat tijd insteken, zonder eigen inspanning gaat NodeRED niets voor je doen.

Maar goed laten we vooral over NodeRED gaan discussiëren en niet over HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
Anoniem: 477788 schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:19:
[...]

Hoezo is dat ambitieus? Het is niet zo dat je op die forum komt omdat HA zo briljant is, je wilt waarschijnlijk iets wat je met je bestaande oplossing, of dat nu HA is of niet, niet kunt doen. Ik zelf heb sinds NodeRED wat volwassen en bekender werd mijn HA vrij vlot afgebouwd.

De >1000 zou ik met een flinke korrel zout nemen. Vele componenten gebruiken dezelfde technieken. Neem als voorbeeld een HUE Bridge, deze praat in essentie gewoon HTTPs. Waar je voor NodeRED kunt volstaan met een HTTP request node, maken ze er bij HA een component van. Is de één dan beter dan de andere? Ik denk het niet, maar de hoeveelheid componenten die ze ondersteunen zegt mij ook vrij weinig.
Tegenwoordig praten veel devices HTTP of MQTT en dan kom je met beide een heel eind.

Voor mij was HA te limiterend en bood NodeRED mij wat ik wilde. Je moet er alleen wel wat tijd insteken, zonder eigen inspanning gaat NodeRED niets voor je doen.

Maar goed laten we vooral over NodeRED gaan discussiëren en niet over HA.
Dat ligt natuurlijk ook aan het doel wat je beoogd. Als je Hue met de bridge prima vind kun je het inderdaad via de bridge aansturen. Je weet dat er ook een Hue addon is die veel kan doen?. Maar als je al die extra bridges/gateways weg wilt laten en bv voor een Deconz ZigBee module gaat is HA volgens mij wel weer een vereiste omdat Node-Red daar niet mee kan interfacen. Daarnaast biedt HA je de mogelijkheid tot het maken van een dashboard om de 'status' in te zien en dingen te schakelen, iets wat met puur Node-Red ook niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Anoniem: 477788 Ik ga ervanuit dat je dan iets met nodered dashboard gedaan hebt?

Volledige automatisering zonder overrule mogelijkheid vanuit een interface ga ik mijn vrouw niet verkocht krijgen in ieder geval :P Plus dat ik zelf van tijd tot tijd in HA kijkt hoe een en ander er voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Gaaf hoor, dat laat wel zien hoe krachtig NR is. Aan de ene kant kan je het gebruiken als HA/Domoticz qua automatiseringsmogelijkheden te complex voor je zijn, aan de andere kant kan je het als power-user juist gebruiken om niet vast te zitten aan beperkingen.

En gebruik je het dan in combinatie met een bepaald dashboard als frontend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DeadMetal
Misschien een linkje in de topicstart naar https://pagenodes.com/# (online node-red)
Openen in chrome (denk ik)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-04 19:41

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Leuk heb sinds jaren ook mqtt draaien ivm tasmota...
Maar ik zou graag leuke flows enz enz zien..

Misschien ergens een soort van wiki/download oid ?
Waar je het wiel kunt zoeken en aanpassen ipv alles opnieuw leren..
..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik kan enkel spreken over mijn eigen ervaringen. Voor mij was HA niet meer nodig, dus heb het weg gedaan. Ik kan me best voorstellen dat je HA (of iets anders) wel gebruikt als je een device hebt die je met NR niet aan de gang krijgt.

Voorheen had ik zwave, dit werkte redelijk feilloos in HA maar (toen) niet in NR. Echter is Zwave bij mij geheel vervangen door HUE, wat weer prima werkt in NR.

Een dashboard gebruik ik niet, alles gaat automatisch. Ik zie het nut van een dashboard om bijvoorbeeld lampen aan en uit te doen niet. Het kost mij meer tijd om dat via een app te doen dan dat het zou doen via de licht schakelaar. Daarnaast moet het voor mijn kids ook werken en hoewel ze wel willen krijgen ze van mijn nog geen telefoon.

Een dashboard voor bijvoorbeeld metingen gebruik ik dan weer wel, hiervoor gebruik ik in NR de HTTP nodes. Als het ware maakt je endpoints die ik in een simpele static html site aanroep. Wederom precies wat ik nodig heb en niet meer.

Waar ik voorheen alles probeerde te automatiseren, ben ik nu meer van mening dat het automatiseren ook nut moet hebben. Bijvoorbeeld een buitenlamp, je kunt er een hue lamp in doen, regels er aan dat hij bij donker aangaat, etc -of- gewoon een lamp met lux sensor erin kopen.

Ik vind hue addons zoals die hue magic een hoog, leuk voor een keer, gehalte hebben. 99% van de tijd staat mijn verlichting in de juiste stand, dus heb in principe maar 1 scène. Voor mij is dat voldoende, voor iemand anders misschien niet waar zo’n addon juist heel veel kan helpen.
Dylantje2 schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:52:
Waar je het wiel kunt zoeken en aanpassen ipv alles opnieuw leren..
..
Ik heb liever dat je het leert, misschien is jouw ‘wiel’ wel beter. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 477788 op 10-09-2018 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speciaal voor @Dylantje2 en ter lering en vermaak uiteraard :)

Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/b693034231b0618851b866629e7682b2.png

Mijn bouwsel waarbij de accu van mijn motor elke dinsdagnacht door de acculader wordt opgeladen. Ik zit via de inject node de MQTT waarde op ON. Daardoor krijg ik een berichtje op de telefoon (voor de leuk :+ ) en gaat het trafficlight op groen. Ik zet de teleperiod van Tasmota daarbij op 15 seconden, welke vervolgens doordat de trafficlight op groen staat continu een update geven. Als de teleperiod 3 minuten lang een verbruik van < 5watt doorgeeft gaat de lader weer uit (net als de trafficlight) en de teleperiod op 300 seconde.

De trafficlight gebruik ik om doelloze posts naar de MQTT voorkomen :)

Voor plaatjes van de sonoff zelf zie lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

lolgast schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:08:
Speciaal voor @Dylantje2 en ter lering en vermaak uiteraard :)

[afbeelding]

Mijn bouwsel waarbij de accu van mijn motor elke dinsdagnacht door de acculader wordt opgeladen. Ik zit via de inject node de MQTT waarde op ON. Daardoor krijg ik een berichtje op de telefoon (voor de leuk :+ ) en gaat het trafficlight op groen. Ik zet de teleperiod van Tasmota daarbij op 15 seconden, welke vervolgens doordat de trafficlight op groen staat continu een update geven. Als de teleperiod 3 minuten lang een verbruik van < 5watt doorgeeft gaat de lader weer uit (net als de trafficlight) en de teleperiod op 300 seconde.

De trafficlight gebruik ik om doelloze posts naar de MQTT voorkomen :)

Voor plaatjes van de sonoff zelf zie lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Starter he
Metselaar hier..
Dus ik ben al blij als ik een lampje aan en uit krijg..:-)
Tijd is mijn vijand..
Maar ik leer...!!
:)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat gebruiken jullie voor zaken als sunset/sunrise? Ik zoek nog een goede input trigger om mijn buitenverlichting aan/uit te schakelen. Liefst eentje waarbij de delay aanpasbaar is (negatief, zodat ik iets voor zonsondergang de boel al kan inschakelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
De schedex-module. Een voorbeeld staat in het plaatje in de topicstart. Inderdaad met een negatieve offset ten opzichte van sunset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:46
Ik gebruik Node-RED al een tijd om eigenlijk alles wat ik tegen kom en repetitief is te automatiseren. Voor alles wat ik maak, maak ik een nieuwe flow en op elke flow zet ik standaard minimaal één dashboard widget zodat ik via de UI bijvoorbeeld een status kan tonen of de flow handmatig kan starten. Daarnaast heb ik een "services" flow die bijvoorbeeld een MQQT-broker en SSH client in de lucht houdt, en een koppeling met Telegram om push messages te sturen. Zo krijg ik bijvoorbeeld een bericht wanneer de wasmachine klaar is, bepaalde alarms getriggerd worden maar ook een melding als een pagina die ik monitor is veranderd.

Afbeeldingslocatie: https://camo.githubusercontent.com/a9711baa7a193c03a65272e2263c06ab2fad5d28/687474703a2f2f6e6f64657265642e6f72672f696d616765732f64617368626f617264652e706e67

Ondertussen zit ik op 20 verschillende flows, wat het beheren soms iets lastiger maakt dan ik zou willen omdat je heen en weer blijft scrollen om de flow te vinden die je zoekt. Ik zet in de naam tegenwoordig dus ook nog maar of het "PROD" of "TEST" is en groepeer ze op die manier.

Ik vind Node-RED vooral ideaal omdat je snel een concept uit kunt werken naar iets dat (voor jezelf) werkt. Veel dingen kan je in elkaar zetten zonder een javascript functie te schrijven, maar wanneer je dat toch doet heb ik gemerkt dat ik de logica het liefst nog wel via nodes regel. Op die manier kan ik de functies echt noemen naar wat ze doen en hoe ik niet verschillende nodes open te breken als ik bijvoorbeeld de volgorde waar ik iets in afhandel wil veranderen; je kan dan immers gewoon de nodes visueel in een andere volgorde plaatsen, de lijntjes verbinden en klaar.

Een paar flows die ik heb draaien:
  • Verlichting (stuurt Philips Hue en Ikea Tradfri aan).
  • Ambilight functie die via API de huidige kleuren op mijn TV uitleest en deze dan weergeeft via Philips Hue. (Philips heeft hier ook een app voor, maar die moet je dan zelf aan zetten en nu kan ik het vanzelf in laten schakelen als ik mijn tv aan doe en het is donker).
  • Radio starten op Google Home door via Chromecast protocol op gezette tijden de URL van een stream te sturen, zodat ik muziek heb tijdens het ontbijt en niet kan vergeten dit uit te zetten wanneer ik vertrek.
  • Afstandsbediening voor televisie, waar bij de knop voor elke zender gelijk staat welk programma bezig is en welk programma hierna.
  • Ik lees vluchtinformatie van Schiphol uit om te kijken of er 's nachts vliegtuigen over mijn huis komen en ik het raam beter dicht kan houden, of dat alles lekker open kan om door te waaien zonder dat ik er wakker van hoef te worden.
  • Status van de wasmachine.
  • Benzineprijzen van de tankstations langs mijn woon-werk route, met een pushbericht zodra de ODB2 stekker uit heeft gelezen dat het weer tijd is om te tanken.
  • Verkeersinformatie, met een pushbericht wanneer ik een alternatieve route naar werk en/of huis moet nemen (en geen bericht wanneer ik gewoon door kan rijden).
Je kunt via de nbrowser node een headless browser (gebruik makend van NightmareJS) starten, waarmee je simpel taken op websites kunt automatiseren en hier testen op los kunt laten. Ook kan je screenshots maken. Hier maak ik met mijn tank-flow gebruik van om de prijzen van één van de benzinestations (die ze als png aanbiedt) te plukken en om te zetten naar tekst met een OCR node (Tesseract).

[ Voor 3% gewijzigd door Skit3000 op 10-09-2018 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Spannend:
Verkeersinformatie, met een pushbericht wanneer ik een alternatieve route naar werk en/of huis moet nemen (en geen bericht wanneer ik gewoon door kan rijden).

Is er ook een soort van mqtt die in maps oid zichtbaar laat zien waar telefoons zijn?
Dus een soort volgsysteem op basis van mqtt ..

Telefoon met mqqtt erop die dan zichtbaar is op maps..
En dan bijv. binnen een cirkel van huis of school oid een berixht verstuurd :-)
Higher mat voor mij,.... Maar stel dat het kan..

Ik ga eerst lampje aan en uit proberen te krijgen:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 11:02

Rmg

Dylantje2 schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:14:
Spannend:
Verkeersinformatie, met een pushbericht wanneer ik een alternatieve route naar werk en/of huis moet nemen (en geen bericht wanneer ik gewoon door kan rijden).

Is er ook een soort van mqtt die in maps oid zichtbaar laat zien waar telefoons zijn?
Dus een soort volgsysteem op basis van mqtt ..

Telefoon met mqqtt erop die dan zichtbaar is op maps..
En dan bijv. binnen een cirkel van huis of school oid een berixht verstuurd :-)
Higher mat voor mij,.... Maar stel dat het kan..

Ik ga eerst lampje aan en uit proberen te krijgen:-)
Owntracks (owntracks recorder als ui bijv) kan exact dat https://owntracks.org/booklet/guide/how/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Skit3000 schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:56:

• Benzineprijzen van de tankstations langs mijn woon-werk route, met een pushbericht zodra de ODB2 stekker uit heeft gelezen dat het weer tijd is om te tanken.
Welk merk auto heb je en welke odb2 stekker?
Ik heb nog steeds geen stekken gevonden die dit van mijn ford en Toyota kan uitlezen .....
(Ik heb de traccar custom component voor home assistant geschreven trouwens )

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
DeadMetal schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:25:
De schedex-module. Een voorbeeld staat in het plaatje in de topicstart. Inderdaad met een negatieve offset ten opzichte van sunset.
Kun je de flow uit de topicstart ook delen? Ik snap niet helemaal welke waardes er verplicht moeten worden ingevoerd in die schedex om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik het sun.sun element van HA met een negatieve elevation. Of een vast tijdstip, omdat ik in de winter niet thuisben bij -1.5 elevation en dus de verlichting later wil aanzetten :)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/50aaed0c2978ce294261b73610e8e413.png

code:
1
[{"id":"69c0e070.76ba","type":"inject","z":"4037f341.275cac","name":"run @ 23:15","topic":"","payload":"{\"on\": true}","payloadType":"json","repeat":"","crontab":"15 23 * * *","once":false,"onceDelay":0.1,"x":180,"y":140,"wires":[["31adde30.7f1f0a"]]},{"id":"263b2096.93f5","type":"server-state-changed","z":"4037f341.275cac","name":"Hoogte zon","server":"39fd7a9b.252f86","entityidfilter":"sun.sun","entityidfiltertype":"substring","haltifstate":"","x":170,"y":240,"wires":[["1508c5fa.6ebd6a"]]},{"id":"abd99034.3df47","type":"inject","z":"4037f341.275cac","name":"run @ 17:30","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"30 17 * * *","once":false,"onceDelay":0.1,"x":170,"y":300,"wires":[["bf61a983.625248"]]},{"id":"bf61a983.625248","type":"api-current-state","z":"4037f341.275cac","name":"Hoogte zon","server":"39fd7a9b.252f86","halt_if":"","override_topic":true,"override_payload":true,"entity_id":"sun.sun","x":370,"y":300,"wires":[["6cab9211.899c5c"]]},{"id":"6cab9211.899c5c","type":"switch","z":"4037f341.275cac","name":"< -3.5","property":"data.attributes.elevation","propertyType":"msg","rules":[{"t":"lt","v":"-3.5","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":530,"y":300,"wires":[["8c97bbda.b9ba8"]]},{"id":"aa6b1eea.4d828","type":"comment","z":"4037f341.275cac","name":"Tuinverlichting uit","info":"","x":120,"y":80,"wires":[]},{"id":"1beac536.c37bc3","type":"comment","z":"4037f341.275cac","name":"Tuinverlichting aan","info":"","x":130,"y":200,"wires":[]},{"id":"31adde30.7f1f0a","type":"change","z":"4037f341.275cac","name":"payload false","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"false","tot":"bool"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":420,"y":140,"wires":[["3162dede.8ba7a2"]]},{"id":"8c97bbda.b9ba8","type":"change","z":"4037f341.275cac","name":"payload true","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"true","tot":"bool"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":870,"y":300,"wires":[["3162dede.8ba7a2"]]},{"id":"3162dede.8ba7a2","type":"hue-group","z":"4037f341.275cac","name":"Achtertuin","bridge":"e9503c7a.ea5fe8","groupid":"3","colornamer":true,"x":960,"y":180,"wires":[[]]},{"id":"8d1132d4.6bc1","type":"time-range-switch","z":"4037f341.275cac","name":"","lat":"","lon":"","startTime":"16:00","endTime":"22:00","startOffset":"","endOffset":"","x":710,"y":240,"wires":[["8c97bbda.b9ba8"],[]]},{"id":"1508c5fa.6ebd6a","type":"function","z":"4037f341.275cac","name":"check elevation","func":"if (msg.data.new_state.attributes.elevation <= -1.5) {\n    msg.rbe = \"1\"\n    return [ msg ];\n}\nelse {\n    msg.rbe = \"0\"\n    return [ msg ];\n}","outputs":1,"noerr":0,"x":380,"y":240,"wires":[["71a314a8.93f79c"]]},{"id":"71a314a8.93f79c","type":"rbe","z":"4037f341.275cac","name":"","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"rbe","x":550,"y":240,"wires":[["8d1132d4.6bc1"]]},{"id":"39fd7a9b.252f86","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","url":"http://192.168.4.50:8123","pass":""},{"id":"e9503c7a.ea5fe8","type":"hue-bridge","z":"","name":"Philips hue","bridge":"192.168.0.187","key":"7RNhXZ591AymcpzQkH95Lc87cG6-PFlKKbotjz4x","interval":"2000"}]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
@lolgast Dat deed ik tot dit weekend ook zo :) Totdat ik die schedex-module ontdekte en NR nu dus niet meer elke minuut bij HA hoeft te checken hoe het met de zonstand is. Sterker nog, de sun-module heb ik inmiddels uitgeschakeld in HA.

@ThinkPad de schedex code:
code:
1
[{"id":"5d5ed34c.83fd04","type":"schedex","z":"746750be.ec2a","name":"45m voor zonsondergang","suspended":false,"lat":"52.000","lon":"4.000","ontime":"sunset","ontopic":"","onpayload":"ON","onoffset":"-45","onrandomoffset":0,"offtime":"sunset","offtopic":"","offpayload":"OFF","offoffset":"-44","offrandomoffset":0,"mon":true,"tue":true,"wed":true,"thu":true,"fri":true,"sat":true,"sun":true,"x":560,"y":550,"wires":[["e72a7f3e.ea2998"]]},{"id":"e72a7f3e.ea2998","type":"switch","z":"746750be.ec2a","name":"On?","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"ON","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":760,"y":550,"wires":[["2569b871.cd6658"]]}]

(longtitude en latitude nog even aanpassen aan je eigen huisadres, op Google maps kan je dat in de url zien bijv.). De off-tijd is bij mij 1 minuut later, daar doe ik verder niks mee. Maar je zou die ook kunnen instellen op de tijd dat je lampen juist weer automatisch uit moeten en in de switch node een 2e optie kunnen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ondertussen zit ik op 20 verschillende flows, wat het beheren soms iets lastiger maakt dan ik zou willen omdat je heen en weer blijft scrollen om de flow te vinden die je zoekt. Ik zet in de naam tegenwoordig dus ook nog maar of het "PROD" of "TEST" is en groepeer ze op die manier.
Hier had ik ook problemen mee, te veel flows en vooral te lange te grote flows. Ik probeer nu alles op '1' pagina te krijgen.

Wat ik veel doe is de 'plumbing', er voor zorgen dat je de berichtjes die je van je devices krijgt in een handbaar formaat te brengen, in subflows te stoppen. Dat heeft bij mij drastisch het aantal flows en de grootte van de flows, vooral omdat subflows standaard verborgen zijn.

Het linken van de ene flow naar de andere werkt ook goed, flows die minder belangrijk zijn verdwijnen bij mij naar de rechter kant.

Ik vind Node-RED vooral ideaal omdat je snel een concept uit kunt werken naar iets dat (voor jezelf) werkt. Veel dingen kan je in elkaar zetten zonder een javascript functie te schrijven, maar wanneer je dat toch doet heb ik gemerkt dat ik de logica het liefst nog wel via nodes regel. Op die manier kan ik de functies echt noemen naar wat ze doen en hoe ik niet verschillende nodes open te breken als ik bijvoorbeeld de volgorde waar ik iets in afhandel wil veranderen; je kan dan immers gewoon de nodes visueel in een andere volgorde plaatsen, de lijntjes verbinden en klaar.
Eens, al heeft het bij mij vaak wel de voorkeur om Function nodes te gebruiken in tegenstelling tot losse nodes. Ik betrapte mijzelf er vaak op door een subset van nodes dan weer in een subflow te stoppen en het is voor mij dan even makkelijk om het in een function node te stoppen. Sinds ik geen dashboard gebruik, maar soms wel feedback wil gebruik ik vaak de node status iets wat een function node makkelijk maakt.
Een paar flows die ik heb draaien:
  • Verlichting (stuurt Philips Hue en Ikea Tradfri aan).
  • Ambilight functie die via API de huidige kleuren op mijn TV uitleest en deze dan weergeeft via Philips Hue. (Philips heeft hier ook een app voor, maar die moet je dan zelf aan zetten en nu kan ik het vanzelf in laten schakelen als ik mijn tv aan doe en het is donker).
Verlichting gaat bij mij 'misschien' raar :)

Hue bridge zet zelf de verlichting aan, middels een aantal regels in combinatie met Hue Motion sensors. NodeRED zet verlichting aan, dan wel uit op basis van dezelfde motion sensors. De Hue Bridge zet nooit verlichting uit.
Het klinkt raar, maar is de enige mogelijkheid die ik gevonden heb om verlichting aan te krijgen als het donker is en niemand thuis is, het ook op beweging te krijgen buiten een bepaalt tijdswindow en verschillende motion sensors te combineren tot één.

Hoe gaat het bij jou precies?

-- Met de Ambilight API doel je vermoed ik op een functie van je TV die uit te lezen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Anoniem: 477788 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:03:
[...]
in subflows te stoppen. Dat heeft bij mij drastisch het aantal flows en de grootte van de flows, vooral omdat subflows standaard verborgen zijn.
Ik heb nog nooit iets met subflows gedaan, maar eens in verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DeadMetal schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:29:
[...]

Ik heb nog nooit iets met subflows gedaan, maar eens in verdiepen :)
Je krijgt dan dit.. Hieronder een stukje van hoe ik mijn Hue bridge uit lees. Een combinatie van de /sensors en de /groups gecombineerd met mijn eigen sausje. Zoals je ziet wordt die flow al best lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U6LsXv7nQ0mT2IJrJxlefRdv/medium.png

Als je dit in een subflow zet (is eenvoudig: selecteer een aantal nodes en kies 'selection to subflow' in het menu) dan gebruik je hem als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RaDB9j2avOvuPTAZsukShKmM/medium.png

Zo kun je je flows redelijk schoon houden zonder al die plumbing code, al vergt het wel wat aandacht dat je je subflows redelijk generiek maakt. De subflows worden gewoon weer nodes in je palette die je kunt hergebruiken in één of meerdere andere flows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Thanks, ziet er handig uit, vooral als je bepaalde logica op verschillende plekken hergebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Hue bridge zet zelf de verlichting aan, middels een aantal regels in combinatie met Hue Motion sensors. NodeRED zet verlichting aan, dan wel uit op basis van dezelfde motion sensors. De Hue Bridge zet nooit verlichting uit.
Het klinkt raar, maar is de enige mogelijkheid die ik gevonden heb om verlichting aan te krijgen als het donker is en niemand thuis is, het ook op beweging te krijgen buiten een bepaalt tijdswindow en verschillende motion sensors te combineren tot één.

-- Met de Ambilight API doel je vermoed ik op een functie van je TV die uit te lezen is?
Bij mij gaat het min of meer hetzelfde. Hue is slim genoeg om een aantal zaken zelf te kunnen en zo ben ik niet afhankelijk van alleen Node-RED om de verlichting in te kunnen schakelen.

De motion/lux sensor van Hue wordt gebruikt om de Hue lampen in te schakelen, Node-RED pakt vervolgens de niet Hue lampen erbij. Dit is met een maximale vertraging van 1 sec. Werkt prima.
Daarnaast heb ik bij de deur naar boven een Hue tap liggen, daarvoor geldt eenzelfde constructie. Tap schakelt de Hue lampen direct, Node-RED detecteert welke knop op de tap is gebruikt en schakelt de overigen lampen.

Verlichting aan tijdens vakantieperiodes als we weg zijn laat ik wel 100% via Node-RED lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
lolgast schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:52:
[...]
Node-RED pakt vervolgens de niet Hue lampen erbij. Dit is met een maximale vertraging van 1 sec.
[...]
Hoe doe je dat? Dat lukte mij via HASS alleen maar door de bridge elke seconde ( :X ) te pollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ThinkPad
Met https://www.npmjs.com/package/node-red-contrib-huemagic. Poll interval op 2000 gezet. Hoe dat op de achtergrond werkt maakt mij eerlijk gezegd niets uit :P
Philips heeft zelf aangegeven dat ze hoogstwaarschijnlijk nooit een reporting deel in de API gaan inbouwen, dus we zullen het altijd met polling moeten doen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Na die HomeAssistant contrib module heb ik inderdaad een mooie koppeling met HomeAssistant. Nu maar lekker mee prutsen. Ik krijg al iets werkend met Pushbullet, voor de rest maar een beetje doorleren en doorlezen.

Wel krijg ik aldoor (in de debuglog) errors in de trant van """Home assistant connection failed with error: Connection to home assistant could not be established with config: <hiermijnpubliekeip + poort> <password redacted>"

Terwijl de sensor prima connected lijkt te zijn in Node-Red en ook werkt. Ik zie dat meer mensen dit hebben. Ik heb HomeAssistant gekoppeld aan een publiek ip en werk met https. Hierdoor is er geen lokale werkende URL meer die ik kan ingeven in Node-Red. kan ik die meldingen ook blokkeren? Want ze vertroebelen het debug-window enorm.

Daarnaast heb ik met die Home-assistant modules voor Node-Red dat hij niet automatisch mijn entities inlaad. Wat hij wèl doet bij de standaard hass.io image, als ik zo kijk bij tutorials. Iemand die dat handmatig nog aan de praat heeft gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
MsG schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:27:
Daarnaast heb ik met die Home-assistant modules voor Node-Red dat hij niet automatisch mijn entities inlaad.
Als ik nieuwe entities heb toegevoegd aan HA, herstart ik node-red altijd even, waarna ze wel beschikbaar zijn. Weet niet of dat 'works-as-designed' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MsG schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:27:
...

Terwijl de sensor prima connected lijkt te zijn in Node-Red en ook werkt. Ik zie dat meer mensen dit hebben. Ik heb HomeAssistant gekoppeld aan een publiek ip en werk met https. Hierdoor is er geen lokale werkende URL meer die ik kan ingeven in Node-Red. kan ik die meldingen ook blokkeren? Want ze vertroebelen het debug-window enorm.
Waarom? Lijkt me doelloos verkeer over je huis via het internet
Mijn fout, ging om de verbinding van HA, niet vanuit Node-RED naar HA
Voor wat betreft je debug melding. Herstart Node-RED eens :)

Edit: Ik heb het ip-adres van het Node-RED docker-network aan de trusted networks van HA toegevoegd. Ik connect dus gewoon via baseURL 'http://192.168.x.x:8123', geen wachtwoord voor nodig

[ Voor 18% gewijzigd door lolgast op 11-09-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:27
Interessant dit; als ik hiermee makkelijker visueel automations in home assistant voor elkaar kan krijgen, maakt het de adaptatie van domotica voor de ' leek ' een stuk eenvoudiger. Derhalve vanochtend geprobeerd om node-red te koppelen aan mijn home assistant, wat echter niet lijkt te lukken. Vermoedelijk heeft het te maken met mijn specifieke manier van home assistant benaderen; het draait op een eigen SSL certified domein ' zonder ' poort (ergo, 443). Ik krijg een " Cannot GET /homeassistant/entities " error als ik in node red een automation wil maken. Helaas lijken veel mensen gebruik te maken van hetzij hass.io danwel ip:8123 configuraties... Geboden oplossingen op het interwebz lijken vooralsnog weinig te helpen. Weet iemand hier een oplossing voor?

HASS: python/virtualenv op https://hass.domein
NR: npm install, op http:/internip:1880 vooralsnog (later uiteraard https://nr.domein)

edit; daarnaast valt me op dat NR vraagt om het api password, welke in HASS 0.77 vervangen is door accounts (maar nog wel beschikbaar is). Is daar al een toekomstige oplossing voor?

[ Voor 9% gewijzigd door MoiZie op 11-09-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

MoiZie schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:47:
Interessant dit; als ik hiermee makkelijker visueel automations in home assistant voor elkaar kan krijgen, maakt het de adaptatie van domotica voor de ' leek ' een stuk eenvoudiger. Derhalve vanochtend geprobeerd om node-red te koppelen aan mijn home assistant, wat echter niet lijkt te lukken. Vermoedelijk heeft het te maken met mijn specifieke manier van home assistant benaderen; het draait op een eigen SSL certified domein ' zonder ' poort (ergo, 443). Ik krijg een " Cannot GET /homeassistant/entities " error als ik in node red een automation wil maken. Helaas lijken veel mensen gebruik te maken van hetzij hass.io danwel ip:8123 configuraties... Geboden oplossingen op het interwebz lijken vooralsnog weinig te helpen. Weet iemand hier een oplossing voor?

HASS: python/virtualenv op https://hass.domein
NR: npm install, op http:/internip:1880 vooralsnog (later uiteraard https://nr.domein)
Had hier een beetje hetzelfde, maar probeer eens gewoon je publieke SSL-adres te doen. Ik heb hem zo: https://domein.duckdns.org:443 en dat pakt ie prima. Weet niet of je in je HA config al 'api:' aan hebt gezet? En dan de bijbehorende api_password invullen bij Node-Red.

Na een herstart van Node-Red zijn mijn beide problemen weg en heb ik gewoon connectie zonder errors en zie ik alle nodes _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
lolgast schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:31:
[...]
Edit: Ik heb het ip-adres van het Node-RED docker-network aan de trusted networks van HA toegevoegd. Ik connect dus gewoon via baseURL 'http://192.168.x.x:8123', geen wachtwoord voor nodig
Ik krjg dat niet voor elkaar. Sinds ik https geactiveerd heb voor HA, is hij niet meer bereikbaar via http.
De webinterface kan ik prima benaderen via zowel https://blabla.duckdns.org als via https://192.16.1.3:8123

Maar in NR geeft 'https://192.168.1.3:8123' geen verbinding, het DuckDNS adres wel.
Ik zou liever ook een 'interne' verbinding tussen NR en HA willen hebben.

/edit: want toen laatst m'n internet eruit lag vanwege een storing bij de provider, gaf dat dus ook problemen m.b.t. domotica, terwijl ik gewoon thuis was.

[ Voor 14% gewijzigd door DeadMetal op 11-09-2018 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah ja, daar zou hem de crux wel kunnen zitten ja. Ik heb HA achter een reverse proxy hangen dus HA zelf is gewoon met http geconfigureerd O-)

Dat vergeet ik elke keer... My bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Heb je daar wat uitleg over, gaat dat via Apache (dat heb ik al draaien)? Want dat lijkt me ook wel wat, dan kunnen NR en HA intern met elkaar praten over http via 'localhost'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DeadMetal Zonder al te ver uit te wijden in dit topic. Ik gebruikte vroeger Nginx via Synology DSM, tegenwoordig draai ik Traefik. Voor een vlugge blik op mijn config: lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Met Apache moet het ook kunnen, dat weet ik zeker
Hier nog een voorbeeld via Nginx: CodeIT in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Om on topic te blijven :D
Zijn er hier mensen die het Music Player Daemon component gebruiken in Node-RED? Ik heb Volumio draaien hier thuis en zou hier héél graag iets met willen doen vanuit Node-RED. Probleem is alleen, ik kan maar 1 node connecten naar Volumio. Of de input-node, of de output-node.
Ik heb nu een workaround door de REST-api van Volumio aan te spreken, maar die is iet wat beperkt, met name in output.

[ Voor 10% gewijzigd door lolgast op 11-09-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Dit weekend heb ik geüpgraded naar NR 0.19 (is alweer een maandje uit overigens).
Wel een aardige verbetering:
Context data is state held within a flow outside of the individual messages flowing through it. Previously, this data was only held in memory, so would be lost whenever the runtime restarted.

With 0.19, this state can now be held outside of the runtime.
Dan wordt het op disk opgeslagen. Kan geactiveerd worden door het node-red configuratiebestand aan te passen: https://nodered.org/docs/user-guide/context

Ook vraag ik me spontaan af waarom ik tot op heden altijd function-nodes pakte om een variabele op te slaan of uit te lezen, terwijl dat ook gewoon in een change-node (opslaan) of een switch-node (uitlezen) blijkt te kunnen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-04 09:37
Ik zou ook graag aan Google Assistent de opdracht geven; "Praat met domoticz en stel de staande IKEA lamp in om aan te gaan als het donker wordt en uit te gaan om half elf." Maar dat gaat nog ff duren voor het zover is, vooral ook omdat er nog wat domotica hardware nodig is die dan ook nog bekend en herkenbaar moet zijn, waar toch een soort van programmeren bij komt kijken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Refthoom schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:48:
[...]

Ik zou ook graag aan Google Assistent de opdracht geven; "Praat met domoticz en stel de staande IKEA lamp in om aan te gaan als het donker wordt en uit te gaan om half elf."
Ik zou dat juist totaal niet willen, al ben ik biased want de Google Assistent zou mij dermate niet begrijpen dat de TV uit gaat in plaats van de lamp aan. Mocht dat dan ook nog tijdens GTST gebeuren dan mag ik op de bank slapen.

De belangrijkste vraag is: wat is programmeer kennis? Zelf denk ik niet dat je onderuit komt om een zekere kennis op te doen hoe je een idee omzet in code. Of dat stukje code nu een set bestaande nodes zijn of iets wat je zelf in bijvoorbeeld een function node typt staat daar los van.

Met een beetje interesse en de wil om er iets van te begrijpen kun je een heel eind komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadMetal
In het bericht onder de topicstart heb ik een overzichtje gemaakt met enkele handige uitbreidingsmodules van Node-Red. Mocht iemand aanvullingen hebben, laat het gerust weten.

Gezien het enorme aantal modules dat er bestaat, laten we het beperken tot modules waarvan je denkt dat het voor de gemiddelde Node-Red gebruiker interessant (en niet te complex) zal zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skit3000
ny-hardcore schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:01:
[...]

Welk merk auto heb je en welke odb2 stekker?
Ik heb nog steeds geen stekken gevonden die dit van mijn ford en Toyota kan uitlezen .....
(Ik heb de traccar custom component voor home assistant geschreven trouwens )
Ik speel een beetje vals, mijn stekker (goedkope merkloze ELM327) kan het brandstofniveau ook niet direct uitlezen. In plaats daarvan gebruik ik AndrOBD met een MQTT plugin om de "Distance since ECU reset" uit te lezen. Mijn auto (Lexus CT200h) is redelijk constant met verbruik (tussen 4,0 en 4,5 liter/100 km) dus ik kan aardig afleiden wanneer het nodig is.

Elke ochtend heb ik een flow die bij Mijn ING inlogt (met nbrowser) om na te gaan of ik de dag ervoor heb getankt. Zo ja, dan sla ik de kilometerstand op en reken ik vanaf daar 400 km bij. Heb ik de dag ervoor niet getankt en ik heb de 400km overschreden sinds de vorige tankbeurt, dan check ik de prijzen langs mijn woon-werk route en laat ik Telegram een appje sturen voor ik de deur uit ga, met waar ik het beste een stop kan maken.

Ik heb ook een tijdje mijn Google Home gebruikt om me te herinneren om te tanken, maar als je al een stream hebt draaien wordt die onderbroken. Ik ben er nog niet achter hoe ik kan achterhalen of er een stream draait en zo ja, wélke.

Voor de liefhebbers, als je de chromecast-play node installeert, kun je met een payload zoals hieronder Google Translate gebruiken om een audio stream te maken die de Google Home af kan spelen.

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
msg.payload = {
    "ip":"123.123.123.123", // IP-adres van je Google Home
    "url":"http://translate.google.com/translate_tts?ie=UTF-8&total=1&idx=0&textlen=32&client=tw-ob&q=JE%20TEKST%20HIER&tl=nl-nl",
    "contentType":"audio/mp3"
}
return msg;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
[...]

Klopt, ik heb een Philips TV met JointSPACE, en die kan ik dus via http benaderen om informatie te krijgen over de huidige kleuren van het Ambilight systeem, waar ik dan een gemiddelde van bereken per kant van de TV en naar de lampen stuur.

Ik werk zonder sensoren, dus alle lampen gaan op een timer aan- en uit. Als het toch al eerder donker is of als we wat langer feller licht willen in de keuken, dan schakelen we dit via onze Google Home of Hue Tap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Zijn er wel google home gebruikers die weten dat Google de hele dag meeluistert?
En dat je het op een site allemaal terug kunt luisteren...

Zou graag iets spraakgestuurd willen mAaar niets met Google dat 24/7 in mijn huis meesluistert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
Dat is (voor Nederlands) hopelijk niet meer zo ver weg, zodra er genoeg samples zijn verzameld bij Common Voice om een goed model te trainen.

Je kunt zelf ook meehelpen: https://voice.mozilla.org/nl/speak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeadMetal
Dylantje2 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:10:
Zijn er wel google home gebruikers die weten dat Google de hele dag meeluistert?
En dat je het op een site allemaal terug kunt luisteren...

Zou graag iets spraakgestuurd willen mAaar niets met Google dat 24/7 in mijn huis meesluistert
Ik ga binnenkort experimenteren met Snips.
https://snips.ai/
https://www.home-assistant.io/components/snips/

Het spuugt MQTT-berichten uit, dus zou samen moeten kunnen gaan met NR zonder tussenkomst van HA.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wat ik me trouwens afvraag. Stel je wil dit gewoon complementair aan HomeAssistant gebruiken, omdat je het concept van een dashboard en manueel dingen kunnen aanzetten/inzien/overrulen je prima aanspreekt.

In hoeverre gebruik je dan de specifieke modules van Node-red. Zo heb ik een DIY ambilight-systeem op basis van Hyperion. Die wordt prima ondersteund in HomeAssistant (https://www.home-assistant.io/components/light.hyperion/) dus in die zin kan ik deze (denk ik?) gewoon benaderen met de standaard Home-Assistant-modules binnen Node-Red, middels het entity-systeem.

Maar er is daarnaast voor Node-Red ook weer een specifiek component voor deze Ambilight: (https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-hyperion)

Is dat meer bedoeld voor als je helemaal geen ander systeem naast Node-red gebruikt? Wat is een best practice hierin? Juist al die specifieke componenten gebruiken, of gewoon als algemene sensoren in node-red?

• DeadMetal
Het hangt er een beetje vanaf. Wil je vanuit HA (frontend of app) het desbetreffende apparaat ook kunnen schakelen/bedienen, en heb je hem al in HA werkend, dan kan hij daar prima blijven staan. En dan lees je in NR de status uit via HA, en geef je HA de opdracht om (de status van) het apparaat aan te passen.

Echter, als iets enkel automatisch hoeft te gebeuren (bijv. zonsondergang -> lamp aan), dan is het omslachtig als NR steeds bij HA checkt of de zon al onder is, terwijl hij dat met de juiste module prima zelf kan. Dat dan volledig door NR laten afhandelen maakt de setup eenvoudiger.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:27
MsG schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:51:
[...]

Had hier een beetje hetzelfde, maar probeer eens gewoon je publieke SSL-adres te doen. Ik heb hem zo: https://domein.duckdns.org:443 en dat pakt ie prima. Weet niet of je in je HA config al 'api:' aan hebt gezet? En dan de bijbehorende api_password invullen bij Node-Red.

Na een herstart van Node-Red zijn mijn beide problemen weg en heb ik gewoon connectie zonder errors en zie ik alle nodes _/-\o_ .
Ja zoals gezegd; mijn domein heb ik ingevuld. Uiteindelijk bleef die error mij een paar uur irriteren en had ik besloten om gewoon eens te proberen een flow te maken; die werkt gewoon... De error was opeens verdwenen. Kortom; kennelijk moet je een flow maken voor eea gaat werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Zojuist de telegrambot-home module ontdekt. Ik gebruikte HA al om notificaties naar Telegram op m'n telefoon te sturen, maar deze NR module is nog krachtiger. Hij biedt de mogelijkheid om een bericht met aanklikbare standaardantwoorden te sturen, waarna NR weer verder gaat met acties afhankelijk van welk antwoord je op je telefoon aanklikt.

Omgekeerd kan je ook berichten sturen vanaf je telefoon, komen deze in NR aan, en kan je hem iets laten doen.

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-04 14:33
*knip*, alleen 'tvp' posten voegt niet zoveel toe. Post dan op z'n minst wat nuttigs...

[ Voor 94% gewijzigd door ThinkPad op 13-09-2018 08:03 ]

[My Home Automations]

• Dylantje2

Dylantje2

DeadMetal schreef op woensdag 12 september 2018 @ 07:17:
[...]

Ik ga binnenkort experimenteren met Snips.
https://snips.ai/
https://www.home-assistant.io/components/snips/

Het spuugt MQTT-berichten uit, dus zou samen moeten kunnen gaan met NR zonder tussenkomst van HA.
MMM dat lijkt stukken beter...
Allee zi ik ff niet zosnel een how to bouwen stukje..
En zou mqtt dan ook werken op andere Ha systemen? Als Domoticz?

1 probleem tijd!!! en ik snap nog geen reed van MQTT 8)7 8)7 8)7 [moet de start nog bekijken ]

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:39

Edd

Dylantje2 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 18:39:
En zou mqtt dan ook werken op andere Ha systemen? Als Domoticz?
MQTT werkt inderdaad op Domoticz.
Ik draai het nu icm Domoticz en Node-RED.

Wel wil ik binnenkort gaan kijken naar Home Assistant. Vooral dat er een aantal nodes zijn te verkrijgen voor Node-RED om Home Assistant te gebruiken is iets waar ik benieuwd naar ben.
Die heb ik nog niet gevonden voor Domoticz en moet daardoor het uitvragen van statussen e.d. zelf implementeren.

-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skit3000
Voor wie interesse heeft, ik heb even wat onderdelen van mijn ING-flow uit elkaar getrokken, waarmee je een lijst met transacties en je huidige balans op kunt vragen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oevIS4X.png

Nodes:Flow:
JavaScript:
1
[{"id":"99ca7248.e4101","type":"debug","z":"10000ac3.439e25","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"account","x":710,"y":120,"wires":[]},{"id":"fbc3f47.6d61f08","type":"inject","z":"10000ac3.439e25","name":"","topic":"","payload":"","payloadType":"str","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":130,"y":100,"wires":[["bdaca4b.bfc3958"]]},{"id":"c31c011a.80a51","type":"nbrowser","z":"10000ac3.439e25","name":"Inloggen","methods":[{"name":"userAgent","func":"useragent","params":[{"type":"str","value":"Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:33.0) Gecko/20120101 Firefox/33.0","typeDefault":"str"}]},{"name":"gotoURL","func":"goto","params":[{"type":"str","value":"https://mijn.ing.nl/login/","typeDefault":"str"}]},{"name":"insert","func":"insert","params":[{"type":"str","value":"input#username","typeDefault":"str"},{"type":"msg","value":"username","typeDefault":"str"}]},{"name":"insert","func":"insert","params":[{"type":"str","value":"input#password","typeDefault":"str"},{"type":"msg","value":"password","typeDefault":"str"}]},{"name":"click","func":"click","params":[{"type":"str","value":"button#submitButton","typeDefault":"str"}]},{"name":"click","func":"click","params":[{"type":"str","value":"button#ing-close-modal","typeDefault":"str"}]}],"prop":"nbrowser","propout":"payload","object":"msg","objectout":"msg","close":false,"show":false,"ssl":false,"outputs":1,"x":420,"y":100,"wires":[["9b89ae8a.570a"]]},{"id":"55ea9471.6432ec","type":"nbrowser","z":"10000ac3.439e25","name":"Sessie sluiten","methods":[],"prop":"nbrowser","propout":"payload","object":"msg","objectout":"msg","close":true,"show":false,"ssl":false,"outputs":0,"x":720,"y":80,"wires":[]},{"id":"bdaca4b.bfc3958","type":"credentials","z":"10000ac3.439e25","name":"","props":[{"value":"username","type":"msg"},{"value":"password","type":"msg"}],"x":270,"y":100,"wires":[["c31c011a.80a51"]]},{"id":"9b89ae8a.570a","type":"nbrowser","z":"10000ac3.439e25","name":"API","methods":[{"name":"evalJavaScript","func":"evalJavaScript","params":[{"type":"str","value":"var accounts = JSON.parse($.ajax({url:\"https://mijn.ing.nl/api/current-accounts/me?fields=holderAccounts&fields=internetProxyAccounts\",async:false}).responseText.substr(5)).currentAccounts.holderAccounts; accounts.map(function(account) { \taccount.transactions = JSON.parse($.ajax({url:\"https://mijn.ing.nl/api/current-accounts/\" + account.encryptedAccountNumber + \"/transactions?maxrec=200&senderref=MINGP\",async:false}).responseText.substr(5)).transactions; \treturn account; });","typeDefault":"str"},{"type":"msg","value":"account.current","typeDefault":"output"}]},{"name":"evalJavaScript","func":"evalJavaScript","params":[{"type":"str","value":"JSON.parse($.ajax({url:\"https://mijn.ing.nl/api/savings/me?embed=targets&optional=correspondenceName\",async:false}).responseText).holderAccounts;","typeDefault":"str"},{"type":"msg","value":"account.savings","typeDefault":"output"}]}],"prop":"nbrowser","propout":"payload","object":"msg","objectout":"msg","close":false,"show":false,"ssl":false,"outputs":1,"x":550,"y":100,"wires":[["99ca7248.e4101","55ea9471.6432ec"]]}]

Skit3000 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:13:
Voor wie interesse heeft, ik heb even wat onderdelen van mijn ING-flow uit elkaar getrokken, waarmee je een lijst met transacties en je huidige balans op kunt vragen.
Ik zit zelf niet bij de ING, maar bij de Rabobank. Voor mijn interesse, hoe doet ING het inloggen?

Bij de Rabobank heb ik zo'n reader met pinpas nodig. Lijkt me niet dat met die nbrowser er doorheen kan krijgen (al heb ik er nog geen tijd ingestoken).

• Skit3000
Voor het inzien van je gegevens heb je bij ons ING genoeg aan alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Zodra je een transactie wilt doen moet je of een tancode invoeren (die krijg je op papier of via sms, dus dat kan je automatiseren als je wilt), of je moet op de app op je telefoon goedkeuring geven.
Skit3000 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:13:

[Afbeelding]

Nodes:Flow:
JavaScript:
1
[{"id":"99ca7248.e4101","type":"debug","z":"10000ac3.439e25","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"account","x":710,"y":120,"wires":[]},{"id":"fbc3f47.6d61f08","type":"inject","z":"10000ac3.439e25","name":"","topic":"","payload":"","payloadType":"str","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":130,"y":100,"wires":[["bdaca4b.bfc3958"]]},{"id":"c31c011a.80a51","type":"nbrowser","z":"10000ac3.439e25","name":"Inloggen","methods":[{"name":"userAgent","func":"useragent","params":[{"type":"str","value":"Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:33.0) Gecko/20120101 Firefox/33.0","typeDefault":"str"}]},{"name":"gotoURL","func":"goto","params":[{"type":"str","value":"https://mijn.ing.nl/login/","typeDefault":"str"}]},{"name":"insert","func":"insert","params":[{"type":"str","value":"input#username","typeDefault":"str"},{"type":"msg","value":"username","typeDefault":"str"}]},{"name":"insert","func":"insert","params":[{"type":"str","value":"input#password","typeDefault":"str"},{"type":"msg","value":"password","typeDefault":"str"}]},{"name":"click","func":"click","params":[{"type":"str","value":"button#submitButton","typeDefault":"str"}]},{"name":"click","func":"click","params":[{"type":"str","value":"button#ing-close-modal","typeDefault":"str"}]}],"prop":"nbrowser","propout":"payload","object":"msg","objectout":"msg","close":false,"show":false,"ssl":false,"outputs":1,"x":420,"y":100,"wires":[["9b89ae8a.570a"]]},{"id":"55ea9471.6432ec","type":"nbrowser","z":"10000ac3.439e25","name":"Sessie sluiten","methods":[],"prop":"nbrowser","propout":"payload","object":"msg","objectout":"msg","close":true,"show":false,"ssl":false,"outputs":0,"x":720,"y":80,"wires":[]},{"id":"bdaca4b.bfc3958","type":"credentials","z":"10000ac3.439e25","name":"","props":[{"value":"username","type":"msg"},{"value":"password","type":"msg"}],"x":270,"y":100,"wires":[["c31c011a.80a51"]]},{"id":"9b89ae8a.570a","type":"nbrowser","z":"10000ac3.439e25","name":"API","methods":[{"name":"evalJavaScript","func":"evalJavaScript","params":[{"type":"str","value":"var accounts = JSON.parse($.ajax({url:\"https://mijn.ing.nl/api/current-accounts/me?fields=holderAccounts&fields=internetProxyAccounts\",async:false}).responseText.substr(5)).currentAccounts.holderAccounts; accounts.map(function(account) { \taccount.transactions = JSON.parse($.ajax({url:\"https://mijn.ing.nl/api/current-accounts/\" + account.encryptedAccountNumber + \"/transactions?maxrec=200&senderref=MINGP\",async:false}).responseText.substr(5)).transactions; \treturn account; });","typeDefault":"str"},{"type":"msg","value":"account.current","typeDefault":"output"}]},{"name":"evalJavaScript","func":"evalJavaScript","params":[{"type":"str","value":"JSON.parse($.ajax({url:\"https://mijn.ing.nl/api/savings/me?embed=targets&optional=correspondenceName\",async:false}).responseText).holderAccounts;","typeDefault":"str"},{"type":"msg","value":"account.savings","typeDefault":"output"}]}],"prop":"nbrowser","propout":"payload","object":"msg","objectout":"msg","close":false,"show":false,"ssl":false,"outputs":1,"x":550,"y":100,"wires":[["99ca7248.e4101","55ea9471.6432ec"]]}]
Bedankt voor het delen. Ik zie er in mijn geval nog geen usecase voor, maar ik vind je idee echt super tof!

Heb hem wel overgenomen ter lering. Wie weet kom ik ooit iets tegen waarbij ik een en ander van deze subflow kan kopiëren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Anoniem: 477788 schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:17:
Ik begin je opmerking steeds beter te begrijpen nu ik NR de afgelopen week intensiever ben gaan gebruiken:

- NR stuurt nu zelf Telegram-berichten in plaats van aan HA te vragen om dit te doen (met bijkomend voordeel dat ik nu ook een bericht op m'n telefoon kan ontvangen als HA offline gaat)
- NR ontvangt nu zelf inkomende 433Mhz (Klik aan Klik uit etc) signalen van afstandsbedieningen in plaats van via HA (wat soms stopte met werken tot na een reboot)
- NR stuurt nu rechtstreeks mijn lampen en screen aan (ook 433 Mhz)

Ik heb zeker niet de ambitie om HA de deur uit te doen, vooral omdat ik de frontend zo fijn vindt, maar hoe meer NR zelfstandig kan afhandelen, hoe robuuster de hele setup wordt.

En dan nog een aanvulling op de vraag van @MsG
MsG schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:12:
Wat ik me trouwens afvraag. Stel je wil dit gewoon complementair aan HomeAssistant gebruiken, omdat je het concept van een dashboard en manueel dingen kunnen aanzetten/inzien/overrulen je prima aanspreekt.

In hoeverre gebruik je dan de specifieke modules van Node-red.
Nu mijn 433mhz lampen/cover (screen) door NR worden aangestuurd, kan HA dat helaas niet meer zelf doen (maar 1 applicatie mag toegang hebben tot de RFXCom 433Mhz usb zender/ontvanger hardware, een beperking/beveiliging van Linux ofzo).

Toch is het dan gewoon mogelijk om hem in de HA frontend te houden. Maar dan configureer je het niet als een normale light/cover, maar als een MQTT light/cover
https://www.home-assistant.io/components/cover.mqtt/
https://www.home-assistant.io/components/light.mqtt/

In de HA frontend verandert er dan niets, maar achter de schermen is het verschil dat HA niet rechtstreeks met het apparaat gaat communiceren, maar enkel een MQTT bericht uitstuurt. In NR kan je die dan uitlezen en de gewenste acties laten uitvoeren.

• jossie67
DeadMetal schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:58:
[...]

- NR stuurt nu rechtstreeks mijn lampen en screen aan (ook 433 Mhz)

Ik heb zeker niet de ambitie om HA de deur uit te doen, vooral omdat ik de frontend zo fijn vindt, maar hoe meer NR zelfstandig kan afhandelen, hoe robuuster de hele setup wordt.

En dan nog een aanvulling op de vraag van @MsG

[...]

Nu mijn 433mhz lampen/cover (screen) door NR worden aangestuurd, kan HA dat helaas niet meer zelf doen (maar 1 applicatie mag toegang hebben tot de RFXCom 433Mhz usb zender/ontvanger hardware, een beperking/beveiliging van Linux ofzo).
Kun je eens stukje NR code delen van je RFXcom, nu gaat deze nog naar HA
Zelf heb ik ook nog een RFlink, deze hangt nu aan de NR pi en gaat dmv usb2ser naar HA.

Zelf nog een flow gemaakt voor al er water uit mijn vaatwasser komt.

flow-water-alarm

deze ik nog gaan uitbreiden met eerste de huidige status uitlezen, zodat ik deze weer kan zetten na signalen en uiteraard nog een berichtje naar Telegram

Mag ik vragen hoe jij water meet? Ik heb zelf een soort oplossing op de wasmachine staan, die meest het stroom verbruik. Helaas is die plug niet zo heel betrouwbaar dus ben stiekem opzoek naar een andere oplossing.

• jossie67
Anoniem: 477788 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:45:
[...]

Mag ik vragen hoe jij water meet? Ik heb zelf een soort oplossing op de wasmachine staan, die meest het stroom verbruik. Helaas is die plug niet zo heel betrouwbaar dus ben stiekem opzoek naar een andere oplossing.
Tuurlijk een "Xiaomi Aqara Smart Water Sensor"

Nu gaat alles nog via de gateway, maar ik wil straks het via zigbee2mqtt laten lopen.
Ik heb ook verschillende "xiaomi door sensor aqara" een paar " Xiaomi Smart Human Body Sensor"

Nooit problemen mee gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
DaMoUsYs schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:54:
Ik zou nog laten weten hoe ik het opgelost heb
code:
1
[{"id":"b5bb5e3d.f89c2","type":"tab","label":"Flow Keuken","disabled":false,"info":""},{"id":"66333ff9.4b887","type":"function","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"Teller ophogen","func":"count = flow.get('count')||0;\ncount++;\nflow.set('count', count);\nreturn {payload : count};","outputs":1,"noerr":0,"x":220,"y":100,"wires":[["bc311385.ae8db"]]},{"id":"bc311385.ae8db","type":"stoptimer","z":"b5bb5e3d.f89c2","duration":"3","units":"Second","payloadtype":"num","payloadval":"0","name":"","x":360,"y":260,"wires":[["56fd88ec.b62228"],["2bd72550.32ccca","893a76cd.ebb4d8","f3dd6a.e634d298"]]},{"id":"cdead2f5.a8ec3","type":"function","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"Teller resetten","func":"flow.set('count', 0);\nreturn false;","outputs":1,"noerr":0,"x":760,"y":80,"wires":[[]]},{"id":"2bd72550.32ccca","type":"switch","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"1 keer klikken","property":"count","propertyType":"flow","rules":[{"t":"eq","v":"1","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":780,"y":220,"wires":[["6b2a8d7f.02cdb4","789bbbba.a61f24"]]},{"id":"f3dd6a.e634d298","type":"switch","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"2 keer klikken","property":"count","propertyType":"flow","rules":[{"t":"eq","v":"2","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":780,"y":280,"wires":[["3466f713.305818","d2d8bedc.55cf4"]]},{"id":"893a76cd.ebb4d8","type":"switch","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"3keer klikken","property":"count","propertyType":"flow","rules":[{"t":"eq","v":"3","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":770,"y":320,"wires":[["926bbb4b.9976c8","89826b17.cf6a58"]]},{"id":"3466f713.305818","type":"api-call-service","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"KeukenHanglamp","server":"38af665f.7b591a","service_domain":"switch","service":"turn_on","data":"{   \"entity_id\": \"switch.keuken_hanglamp\" }","mergecontext":"","x":1070,"y":260,"wires":[[]]},{"id":"d2d8bedc.55cf4","type":"api-call-service","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"licht_keuken","server":"38af665f.7b591a","service_domain":"switch","service":"turn_on","data":"{   \"entity_id\": \"switch.licht_keuken\" }","mergecontext":"","x":1050,"y":300,"wires":[[]]},{"id":"dd28071.08062f8","type":"server-state-changed","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"Switch Hanglamp","server":"38af665f.7b591a","entityidfilter":"switch.keuken_hanglamp","entityidfiltertype":"substring","haltifstate":"","x":70,"y":200,"wires":[["66333ff9.4b887"]]},{"id":"56fd88ec.b62228","type":"delay","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"","pauseType":"delay","timeout":"1","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":600,"y":120,"wires":[["cdead2f5.a8ec3"]]},{"id":"6b2a8d7f.02cdb4","type":"api-call-service","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"licht_keuken","server":"38af665f.7b591a","service_domain":"switch","service":"turn_on","data":"{   \"entity_id\": \"switch.licht_keuken\" }","mergecontext":"","x":1050,"y":140,"wires":[[]]},{"id":"789bbbba.a61f24","type":"api-call-service","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"KeukenHanglamp","server":"38af665f.7b591a","service_domain":"switch","service":"turn_off","data":"{   \"entity_id\": \"switch.keuken_hanglamp\" }","mergecontext":"","x":1070,"y":180,"wires":[[]]},{"id":"926bbb4b.9976c8","type":"api-call-service","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"KeukenHanglamp","server":"38af665f.7b591a","service_domain":"switch","service":"turn_off","data":"{   \"entity_id\": \"switch.keuken_hanglamp\" }","mergecontext":"","x":1070,"y":360,"wires":[[]]},{"id":"89826b17.cf6a58","type":"api-call-service","z":"b5bb5e3d.f89c2","name":"licht_keuken","server":"38af665f.7b591a","service_domain":"switch","service":"turn_off","data":"{   \"entity_id\": \"switch.licht_keuken\" }","mergecontext":"","x":1050,"y":400,"wires":[[]]},{"id":"38af665f.7b591a","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","url":"https://ha.damousys.nl:8123","pass":"SECRET"}]

Hoe het nu werkt
  • 1 keer drukken "licht keuken" gaat aan, hanglamp keuken gaat uit
  • 2 keer drukken beide lampen gaan aan
  • 3 keer drukken alles gaat uit
Mooi dat het gelukt is @DaMoUsYs! Ik zou het nog iets simpeler opzetten:
code:
1
[{"id":"1b0a18ae.40e497","type":"tab","label":"Flow Keuken","disabled":false,"info":""},{"id":"505eda4a.339e84","type":"function","z":"1b0a18ae.40e497","name":"Teller ophogen","func":"count = flow.get('count')||0;\ncount++;\nflow.set('count', count);\nreturn {payload : count};","outputs":1,"noerr":0,"x":320,"y":220,"wires":[["fb9cea75.e741"]]},{"id":"fb9cea75.e741","type":"stoptimer","z":"1b0a18ae.40e497","duration":"3","units":"Second","payloadtype":"num","payloadval":"","name":"","x":510,"y":220,"wires":[["7f768c3d.17aafc","914660bb.4113e8"],[]]},{"id":"914660bb.4113e8","type":"switch","z":"1b0a18ae.40e497","name":"Tel aantal kliks","property":"count","propertyType":"flow","rules":[{"t":"eq","v":"1","vt":"str"},{"t":"eq","v":"2","vt":"str"},{"t":"eq","v":"3","vt":"str"}],"checkall":"false","repair":false,"outputs":3,"x":760,"y":214,"wires":[["71550435.92bcd4","d425a866.68b988"],["d80b9555.b62388","a7ce2e61.79d95"],["816f70b2.33554","789d014f.35507"]]},{"id":"d80b9555.b62388","type":"api-call-service","z":"1b0a18ae.40e497","name":"KeukenHanglamp aan","server":"c29516c7.a7713","service_domain":"switch","service":"turn_on","data":"{   \"entity_id\": \"switch.keuken_hanglamp\" }","mergecontext":"","x":1150,"y":280,"wires":[[]]},{"id":"a7ce2e61.79d95","type":"api-call-service","z":"1b0a18ae.40e497","name":"licht_keuken aan","server":"c29516c7.a7713","service_domain":"switch","service":"turn_on","data":"{   \"entity_id\": \"switch.licht_keuken\" }","mergecontext":"","x":1140,"y":314,"wires":[[]]},{"id":"75d2592f.5e3d78","type":"server-state-changed","z":"1b0a18ae.40e497","name":"Switch Hanglamp","server":"c29516c7.a7713","entityidfilter":"switch.keuken_hanglamp","entityidfiltertype":"substring","haltifstate":"","x":140,"y":220,"wires":[["505eda4a.339e84"]]},{"id":"7f768c3d.17aafc","type":"delay","z":"1b0a18ae.40e497","name":"","pauseType":"delay","timeout":"1","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":670,"y":140,"wires":[["51a8f3cd.5489ec"]]},{"id":"71550435.92bcd4","type":"api-call-service","z":"1b0a18ae.40e497","name":"licht_keuken aan","server":"c29516c7.a7713","service_domain":"switch","service":"turn_on","data":"{   \"entity_id\": \"switch.licht_keuken\" }","mergecontext":"","x":1140,"y":214,"wires":[[]]},{"id":"d425a866.68b988","type":"api-call-service","z":"1b0a18ae.40e497","name":"KeukenHanglamp uit","server":"c29516c7.a7713","service_domain":"switch","service":"turn_off","data":"{   \"entity_id\": \"switch.keuken_hanglamp\" }","mergecontext":"","x":1150,"y":180,"wires":[[]]},{"id":"816f70b2.33554","type":"api-call-service","z":"1b0a18ae.40e497","name":"KeukenHanglamp uit","server":"c29516c7.a7713","service_domain":"switch","service":"turn_off","data":"{   \"entity_id\": \"switch.keuken_hanglamp\" }","mergecontext":"","x":1150,"y":370,"wires":[[]]},{"id":"789d014f.35507","type":"api-call-service","z":"1b0a18ae.40e497","name":"licht_keuken uit","server":"c29516c7.a7713","service_domain":"switch","service":"turn_off","data":"{   \"entity_id\": \"switch.licht_keuken\" }","mergecontext":"","x":1130,"y":403,"wires":[[]]},{"id":"51a8f3cd.5489ec","type":"change","z":"1b0a18ae.40e497","name":"Teller resetten","rules":[{"t":"set","p":"count","pt":"flow","to":"0","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":840,"y":140,"wires":[[]]},{"id":"c29516c7.a7713","type":"server","z":"","name":"Home Assistant","url":"https://ha.damousys.nl:8123","pass":"SECRET"}]

Volgens mij kan je die stoptimer ook wel naar 1 seconde zetten. Hij wacht dan 1 seconde op een nieuwe binnenkomende klik. Als die komt, gaat hij opnieuw 1 seconde wachten op de volgende klik. Het is dus niet dat alledrie de kliks binnen 1 seconde moeten plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:00
MsG schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:51:
[...]

Je kan ook in de host file van de machine die Node-RED draait (of zelf in de DNS van je netwerk) laten regelen dat het domein van je Home Assistant machine wordt gekoppeld aan het interne IP van je Home Assistant. Dan is het SSL certificaat gewoon valide. Voor buitenaf veranderd er dan niets, want daar pakt je telefoon (of welk apparaat dan ook) gewoon het IP uit de externe DNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaMoUsYs @DeadMetal Ik zou qua gebruik dit prettiger vinden denk ik. Als er dan al verlichting aan is hoef je geen 3 keer te drukken om het uit te zetten maar gaat die gewoon meteen uit. Is niet handig als je de hanglamp aan wilt kunnen zetten terwijl de keukenverlichting al aan is, maar of dat nu in de praktijk voorkomt weet ik niet natuurlijk ;)

Persoonlijk zou ik gewoon de 2channel schakelaar halen, ben je van deze constructie af

Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/b77a4feb67a5b5d28bd24a89346602f7.png
code:
1
[{"id":"29e57375.a9d62c","type":"function","z":"62b09a31.1127c4","name":"Teller ophogen","func":"count = flow.get('count')||0;\ncount++;\nflow.set('count', count);\nreturn {payload : count};","outputs":1,"noerr":0,"x":420,"y":260,"wires":[["67f9ded.879e42"]]},{"id":"67f9ded.879e42","type":"stoptimer","z":"62b09a31.1127c4","duration":"1","units":"Second","payloadtype":"num","payloadval":"","name":"","x":610,"y":260,"wires":[["c7a8f959.392818","2df65763.4c5cf8"],[]]},{"id":"2df65763.4c5cf8","type":"switch","z":"62b09a31.1127c4","name":"Tel aantal kliks","property":"count","propertyType":"flow","rules":[{"t":"eq","v":"1","vt":"str"},{"t":"eq","v":"2","vt":"str"}],"checkall":"false","repair":false,"outputs":2,"x":860,"y":254,"wires":[["8aa94246.d3b87","c7b89010.9f44c"],["b489bc3.e301c4","12683196.e419ae"]]},{"id":"b489bc3.e301c4","type":"api-call-service","z":"62b09a31.1127c4","name":"KeukenHanglamp aan","server":"","service_domain":"switch","service":"turn_on","data":"{   \"entity_id\": \"switch.keuken_hanglamp\" }","mergecontext":"","x":1250,"y":320,"wires":[[]]},{"id":"12683196.e419ae","type":"api-call-service","z":"62b09a31.1127c4","name":"licht_keuken aan","server":"","service_domain":"switch","service":"turn_on","data":"{   \"entity_id\": \"switch.licht_keuken\" }","mergecontext":"","x":1240,"y":354,"wires":[[]]},{"id":"aa3414b9.ec8388","type":"server-state-changed","z":"62b09a31.1127c4","name":"Switch Hanglamp","server":"","entityidfilter":"switch.keuken_hanglamp","entityidfiltertype":"substring","haltifstate":"","x":120,"y":280,"wires":[["fdba43c0.c7a98"]]},{"id":"c7a8f959.392818","type":"delay","z":"62b09a31.1127c4","name":"","pauseType":"delay","timeout":"1","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":740,"y":300,"wires":[["bad0fc59.5ecb2"]]},{"id":"8aa94246.d3b87","type":"api-call-service","z":"62b09a31.1127c4","name":"licht_keuken aan","server":"","service_domain":"switch","service":"turn_on","data":"{   \"entity_id\": \"switch.licht_keuken\" }","mergecontext":"","x":1240,"y":254,"wires":[[]]},{"id":"c7b89010.9f44c","type":"api-call-service","z":"62b09a31.1127c4","name":"KeukenHanglamp uit","server":"","service_domain":"switch","service":"turn_off","data":"{   \"entity_id\": \"switch.keuken_hanglamp\" }","mergecontext":"","x":1250,"y":220,"wires":[[]]},{"id":"cebb1f2a.8ece5","type":"api-call-service","z":"62b09a31.1127c4","name":"KeukenHanglamp uit","server":"","service_domain":"switch","service":"turn_off","data":"{   \"entity_id\": \"switch.keuken_hanglamp\" }","mergecontext":"","x":1250,"y":410,"wires":[[]]},{"id":"9c8a4527.b48db8","type":"api-call-service","z":"62b09a31.1127c4","name":"licht_keuken uit","server":"","service_domain":"switch","service":"turn_off","data":"{   \"entity_id\": \"switch.licht_keuken\" }","mergecontext":"","x":1230,"y":443,"wires":[[]]},{"id":"bad0fc59.5ecb2","type":"change","z":"62b09a31.1127c4","name":"set count + status","rules":[{"t":"set","p":"count","pt":"flow","to":"0","tot":"num"},{"t":"set","p":"hanglamp","pt":"flow","to":"on","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":920,"y":300,"wires":[[]]},{"id":"fdba43c0.c7a98","type":"switch","z":"62b09a31.1127c4","name":"on/off","property":"hanglamp","propertyType":"flow","rules":[{"t":"eq","v":"off","vt":"str"},{"t":"eq","v":"on","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":270,"y":280,"wires":[["29e57375.a9d62c"],["412b1015.5717f"]]},{"id":"412b1015.5717f","type":"change","z":"62b09a31.1127c4","name":"set status","rules":[{"t":"set","p":"hanglamp","pt":"flow","to":"off","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":400,"y":300,"wires":[["cebb1f2a.8ece5","9c8a4527.b48db8"]]}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Shit, ik was een module aan het installeren en plotseling doet NR het niet meer. Restart-commando heeft geen effect. Hoe kan ik zien wat er mis gaat?

Hier niks vreemds te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
pi@nas:/var/log $ sudo systemctl status nodered.service 
&#9679; nodered.service - Node-RED graphical event wiring tool
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/nodered.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: active (running) since Fri 2018-09-14 10:20:30 CEST; 1s ago
     Docs: http://nodered.org/docs/hardware/raspberrypi.html
 Main PID: 19562 (node)
   CGroup: /system.slice/nodered.service
           &#9492;&#9472;19562 node --max_old_space_size=256 /usr/lib/node_modules/node-red/bin/../red.js

Sep 14 10:20:30 nas systemd[1]: Started Node-RED graphical event wiring tool.

/edit, wat meer info boven water gekregen via 'sudo journalctl -f -u nodered -o cat':
code:
1
2
3
4
5
6
7
14 Sep 10:24:15 - [red] Uncaught Exception:
14 Sep 10:24:15 - Error: bind EADDRINUSE 0.0.0.0:9898
nodered.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
nodered.service: Unit entered failed state.
nodered.service: Failed with result 'exit-code'.
nodered.service: Service hold-off time over, scheduling restart.
Stopped Node-RED graphical event wiring tool.

Die nieuwe module doet blijkbaar iets verkeerds waardoor NR niet meer wil booten. Maar ik kom er nog niet achter hoe ik die module nou deactiveer (zonder GUI).

De desbetreffende module (niet installeren dus!): https://github.com/timmmmmmmmm/node-red-contrib-xiaomi-home

[ Voor 30% gewijzigd door DeadMetal op 14-09-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DeadMetal schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:22:
Shit, ik was een module aan het installeren en plotseling doet NR het niet meer. Restart-commando heeft geen effect. Hoe kan ik zien wat er mis gaat?

Hier niks vreemds te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
pi@nas:/var/log $ sudo systemctl status nodered.service 
&#9679; nodered.service - Node-RED graphical event wiring tool
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/nodered.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: active (running) since Fri 2018-09-14 10:20:30 CEST; 1s ago
     Docs: http://nodered.org/docs/hardware/raspberrypi.html
 Main PID: 19562 (node)
   CGroup: /system.slice/nodered.service
           &#9492;&#9472;19562 node --max_old_space_size=256 /usr/lib/node_modules/node-red/bin/../red.js

Sep 14 10:20:30 nas systemd[1]: Started Node-RED graphical event wiring tool.
Standaard installatie logt naar /var/log/syslog of /var/log/messages.. Ik zou dat log tailen en dan een herstart commando sturen. Dat geeft je net even iets meer logging dan het status commando.

netstat -ln, zou iets zichtbaars moeten geven op poort 1880.

Dat is waar ik eerst naar zou kijken.
Pagina: 1 2 ... 32 Laatste