Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Wat is de best practice om switch nodes binnen een subflow de status te laten tonen?

Lang verhaal: ik heb een automatisme welke middels CO2 metingen en luchtvochtigheidsmetingen de ventilatie op hoog medium en low zet. Dit zit in een subflowz de impuls zijn directe MQTT metingen. Adhv de waardes wordt er geswitched.

Ik wil wel best wel kunnen zien wat de beslismomenten zijn. Maar om bij elke uitgang een debugnode te zetten is niet handig. Een function node met status ook niet.

Ik sta op het punt om de switchnodes te vervangen met een function node en die dan te debuggen..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Bman59
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 13-10 14:11
Korte vraag mbt node-red.

Ik ben al mijn automations aan het overzetten naar Node Red, en tot heden gaat dit aardig.

Nu heb ik een automation, die reageert op een fire_event, of button press (trigger). Dit is een RFXCom 443 apparaat
Nu weet ik niet welke node ik moet gebruiken, om zo'n event af te vangen. Kan iemand mij in de juiste richting helpen?

Alvast bedankt.

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 07:34
Bman59 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:40:
Korte vraag mbt node-red.

Ik ben al mijn automations aan het overzetten naar Node Red, en tot heden gaat dit aardig.

Nu heb ik een automation, die reageert op een fire_event, of button press (trigger). Dit is een RFXCom 443 apparaat
Nu weet ik niet welke node ik moet gebruiken, om zo'n event af te vangen. Kan iemand mij in de juiste richting helpen?

Alvast bedankt.
Waar vanaf ben je ze aan het overzetten? Mocht dat home-assistant zijn, dan zou de makkelijkste optie zijn om de entities daar in laten staan, om vervolgens in NR de trigger via de 'stage-changed' node te laten verlopen.

• Bman59
Kaspers schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:50:
[...]

Waar vanaf ben je ze aan het overzetten? Mocht dat home-assistant zijn, dan zou de makkelijkste optie zijn om de entities daar in laten staan, om vervolgens in NR de trigger via de 'stage-changed' node te laten verlopen.
Ze komen inderdaad uit Hassio. De entiti id's laat ik daar ook lekker staan.
Zojuist even een state_change node aangemaakt, entitiy id er in gezet, en de debug meld wel een on als de schakelaar initeel op off staat. Druk ik dan nog maals op on; dan registreert node-red deze niet.

Hassio node red

Zie hier op het screenshot; van on naar of en terug gaat, maar als ik 10x op de "on" knop druk krijg ik geen output.

• Kaspers
Bman59 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:53:
Zie hier op het screenshot; van on naar of en terug gaat, maar als ik 10x op de "on" knop druk krijg ik geen output.
Dat kun je oplossen door dit vinkje even weg te halen:

• Snuffel
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 13-10 21:05

Snuffel

Vroem!

Ik zou het volgende willen doen in mijn huis, maar heb geen idee of dit mogelijk is of niet.

Mijn lampen wil ik aan/uit laten gaan op bepaalde tijdstippen, geen probleem, dat heb ik voor elkaar.
Echter wil ik na uitschakelen van de verlichting beneden dat deze alleen aangaat op het moment dat er iemand beneden komt. En dat deze niet triggert op het heen en weer lopen van de katten.

Is dat mogelijk? En zo ja: hoe?
heb ik dan een bewegingsmelder nodig die alleen maar werkt tussen bepaalde tijdstippen? En is dat te regelen in NodeRed?

Of moet ik werken met bijvoorbeeld een deursensor die alleen werkt tussen bepaalde tijdstippen?

Dus twee vragen: wat is de makkelijkste/beste oplossing en kan je apparatuur in NodeRed zodanig inregelen dat ze alleen tussen bepaalde tijdstippen werkzaam zijn?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Plofke
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 05-10 17:04

Plofke

I am forever young

Vraagje, ik ben erg gecharmeerd van zowel Domoticz als van Node red.
Echter hoe zorg ik ervoor dat ik deze (simpel) met elkaar laat praten?
Hoe moet ik het zien zeg maar...

De output van Domoticz wordt doorgegeven / opgepakt door Node red en vervolgens terug gegeven aan Domoticz en dan gebeurt er iets? Of moet ik daar meer voor doen?

Wat ik nu wil gaan doen is het volgende om te testen:
- Raspberry pi met daarop Node Red en Domoticz.
- Sonoff schakelaar bedienen.

Is het zo simpel om deze 2 applicatie's te installeren en het aan elkaar knopen daarin? Of moet ik nog meer installeren... Ik hoor ook vaak "broker" voorbij komen namelijk...

Op dit moment bedien ik mijn sonoff + tv met een Alexa speaker en wil hier vanaf.
Domoticz + node red lijken mij hele mooie oplossingen maar is dat zo simpel als ik hierboven uiteen zet in te regelen...?

De sonoff switch is voorzien van orginele FW (kan dit nog een probleem vormen)

*Edit*
Hoe meer ik lees hoe vaker ik Home Assistent voorbij zie komen... Wat is slimmer / wijzer..?
Domoticz of Home Assistent....? Wil graag sowieso Node Red gaan gebruiken....

Plofke wijzigde deze reactie 15-08-2019 12:48 (12%)

From Plofke for YOU

Snuffel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:14:
wat is de makkelijkste/beste oplossing en kan je apparatuur in NodeRed zodanig inregelen dat ze alleen tussen bepaalde tijdstippen werkzaam zijn?
Je kan de time-range-switch module gebruiken. Daarin kan je vaste begin en eindtijdstippen configureren. Enkel daarbinnen wordt een bericht doorgelaten. Je kan de tijdstippen ook baseren op zonsopgang of -ondergang. Zo laat ik de lamp in mijn hal automatisch aangaan als de voordeur open gaat (deursensor), maar enkel als het buiten donker is.

DeadMetal wijzigde deze reactie 18-08-2019 08:36 (35%)

Plofke schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:52:
Vraagje, ik ben erg gecharmeerd van zowel Domoticz als van Node red.
Echter hoe zorg ik ervoor dat ik deze (simpel) met elkaar laat praten?
Hoe moet ik het zien zeg maar...

De output van Domoticz wordt doorgegeven / opgepakt door Node red en vervolgens terug gegeven aan Domoticz en dan gebeurt er iets? Of moet ik daar meer voor doen?

[...]

Is het zo simpel om deze 2 applicatie's te installeren en het aan elkaar knopen daarin? Of moet ik nog meer installeren... Ik hoor ook vaak "broker" voorbij komen namelijk...
Node-RED en Domoticz kunnen via MQTT-berichten met elkaar communiceren, daartussen zit dan een MQTT-broker die het berichtenverkeer regelt.

Node-RED en Home Assistant kunnen rechtstreeks met elkaar communiceren via een Node-RED module die dit allemaal regelt. Geen broker nodig
De sonoff switch is voorzien van orginele FW (kan dit nog een probleem vormen)
Je zal hier inderdaad custom firmware op moeten zetten, ik gebruik Tasmota. Het kan niet bij alle modellen. Met custom firmware voeg je ondersteuning toe om via MQTT met het apparaat te communiceren. Zowel Domoticz als Home Assistant kunnen dat.
/edit: ook Node-RED kan rechtstreeks met een Sonoff met Tasmota communiceren als je zou willen
Hoe meer ik lees hoe vaker ik Home Assistent voorbij zie komen... Wat is slimmer / wijzer..?
Domoticz of Home Assistent....? Wil graag sowieso Node Red gaan gebruiken....
Ik ben vorig jaar overgestapt van Domoticz naar Home Assistant. Domoticz was destijds iets makkelijker, maar Home Asssistant is bezig met een goede inhaalslag. Steeds meer kan via de GUI.
Verder gaat de ontwikkeling bij Home Assistant vele malen sneller en is er ondersteuning voor veel meer apparatuur. Ook kost het minder tijd om iets werkend te krijgen.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

DeadMetal schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:36:
[...]

Je kan de time-range-switch module gebruiken. Daarin kan je vaste begin en eindtijdstippen configureren. Enkel daarbinnen wordt een bericht doorgelaten. Je kan de tijdstippen ook baseren op zonsopgang of -ondergang. Zo laat ik de lamp in mijn hal automatisch aangaan als de voordeur open gaat (deursensor), maar enkel als het buiten donker is.
Die snap ik en heb ik gevonden.
Maar wat vul ik precies in bij event state? En dan met name de IFstate?

Echt noob vragen, en ik zoek me rot op internet. Zie wel flows, en die snap ik wel, maar wat er precies moet worden ingevuld overal... daar ontbreekt me de kennis, en kan er ook erg weinig van terug vinden...

Even als aanvulling: ik heb een IKEA motion sensor, en die wil ik op het moment dat hij beweging ziet wat laten aanzetten. Zo simpel is het, maar krijg het niet voor elkaar

Event State is nu:

http://i64.tinypic.com/2dhtuub.png

Snuffel wijzigde deze reactie 18-08-2019 11:35 (13%)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Ok, dat is de eerste node van je sequence. Dat ziet er al goed uit, die zal afgevuurd worden elke keer als de entiteit 'sensor.sensor_gang' in Home Assistant van waarde verandert (klopt het dat je 2 underscores achter elkaar hebt, althans zo lijkt het).

Eventueel kan je bij de 'if state' nog 'on' intypen. Dan krijgt de node 2 uitgangen. De bovenste als de waarde 'on' is (de sensor detecteert beweging, ik neem aan dat de status dan 'on' is), de 2e/onderste uitgang voor overige statussen, die zou je dan kunnen negeren, of juist wat kunnen laten gebeuren als de status weer 'off' wordt, vaak schiet zo'n sensor weer daar naar terug als er X minuten geen beweging gedetecteerd is.

Daaraan koppel je dan een home assistant 'call service' node, die HA wat laat aanzetten.
Als je zoiets werkend hebt, kan je het verder uitbreiden met bijvoorbeeld een 'time-range-switch' node ertussen zodat hij bijv. enkel tussen zonsongang en -ondergang wat doet. Of een delay-node van 5 minuten en dan de lamp weer uitzetten, ik roep maar wat.

Wat ook handig is, is om er tijdelijk tevens debug-nodes aan te hangen. Dan zie je welke waarde NR binnen kreeg. Dat helpt bij het opsporen van problemen.

DeadMetal wijzigde deze reactie 18-08-2019 20:29 (7%)

• Plofke

Plofke

I am forever young

DeadMetal schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 08:44:
[...]

Node-RED en Domoticz kunnen via MQTT-berichten met elkaar communiceren, daartussen zit dan een MQTT-broker die het berichtenverkeer regelt.

Node-RED en Home Assistant kunnen rechtstreeks met elkaar communiceren via een Node-RED module die dit allemaal regelt. Geen broker nodig

[...]

Je zal hier inderdaad custom firmware op moeten zetten, ik gebruik Tasmota. Het kan niet bij alle modellen. Met custom firmware voeg je ondersteuning toe om via MQTT met het apparaat te communiceren. Zowel Domoticz als Home Assistant kunnen dat.
/edit: ook Node-RED kan rechtstreeks met een Sonoff met Tasmota communiceren als je zou willen

[...]

Ik ben vorig jaar overgestapt van Domoticz naar Home Assistant. Domoticz was destijds iets makkelijker, maar Home Asssistant is bezig met een goede inhaalslag. Steeds meer kan via de GUI.
Verder gaat de ontwikkeling bij Home Assistant vele malen sneller en is er ondersteuning voor veel meer apparatuur. Ook kost het minder tijd om iets werkend te krijgen.
Dank voor de input, heb inmiddels bij Ome Ali wat spulletjes besteld, was er namelijk al uit dat de Sonoff niet direct ging werken zonder FW flash. Hiervoor alles nu besteld, hoe kan ik zien of een Sonoff switch te flashen is? Of is dat een beetje geluk hebben welke je besteld?

Ik kan NodeRed, Domoticz en de MQTT broker gewoon op 1 Raspberry draaien, of is dat niet aan te raden?

From Plofke for YOU

Ja je kan dat prima op 1 Pi draaien. Op de Tasmota website is wel info te vinden.
De Sonoff S20 is bijv. makkelijk, die heeft exposed pinnetjes waar je kabeltjes op kan aansluiten, maar bij de S26 moet je solderen. Maar deze details zijn misschien meer iets voor het Sonoff topic.

• Plofke

Plofke

I am forever young

DeadMetal schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:22:
Ja je kan dat prima op 1 Pi draaien. Op de Tasmota website is wel info te vinden.
De Sonoff S20 is bijv. makkelijk, die heeft exposed pinnetjes waar je kabeltjes op kan aansluiten, maar bij de S26 moet je solderen. Maar deze details zijn misschien meer iets voor het Sonoff topic.
Had ik dat maar eerder geweten, nu soldeer bout etc aangeschaft al..
Ach we worden er niet dommer van om dat te leren ook weer.

From Plofke for YOU

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

DeadMetal schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:26:
Ok, dat is de eerste node van je sequence. Dat ziet er al goed uit, die zal afgevuurd worden elke keer als de entiteit 'sensor.sensor_gang' in Home Assistant van waarde verandert (klopt het dat je 2 underscores achter elkaar hebt, althans zo lijkt het).

Eventueel kan je bij de 'if state' nog 'on' intypen. Dan krijgt de node 2 uitgangen. De bovenste als de waarde 'on' is (de sensor detecteert beweging, ik neem aan dat de status dan 'on' is), de 2e/onderste uitgang voor overige statussen, die zou je dan kunnen negeren, of juist wat kunnen laten gebeuren als de status weer 'off' wordt, vaak schiet zo'n sensor weer daar naar terug als er X minuten geen beweging gedetecteerd is.

Daaraan koppel je dan een home assistant 'call service' node, die HA wat laat aanzetten.
Als je zoiets werkend hebt, kan je het verder uitbreiden met bijvoorbeeld een 'time-range-switch' node ertussen zodat hij bijv. enkel tussen zonsongang en -ondergang wat doet. Of een delay-node van 5 minuten en dan de lamp weer uitzetten, ik roep maar wat.

Wat ook handig is, is om er tijdelijk tevens debug-nodes aan te hangen. Dan zie je welke waarde NR binnen kreeg. Dat helpt bij het opsporen van problemen.
Mooi en duidelijk antwoord, dank je wel.

Ondertussen, na veel zoekwerk, ben ik erachter gekomen dat de Ikea bewegingssensor niet door Home Assistant afgehandeld kan worden. Houdt in dat ik dus een ander type bewegingssensor moet gaan zoeken....
Geeft niets, houdt mij weer bezig, en zo langzamerhand kan ik dingen gaan automatiseren in huis :)

Is het deze? https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1525.html
Moet wel lukken toch? Via de Ikea verbindingshub, of via Zigbee2mqtt (usb-stickje zodat je geen hub nodig hebt).

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

DeadMetal schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:20:
Is het deze? https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1525.html
Moet wel lukken toch? Via de Ikea verbindingshub, of via Zigbee2mqtt (usb-stickje zodat je geen hub nodig hebt).
Dat is hem inderdaad.
Hij is verbonden met de hub, ik zie hem dus ook in HA, maar met geen mogelijkheid dat ik kon schakelen.
Ben dus gaan zoeken waarom, en toen las ik dat de sensor alleen schakelt als hij direct aan een lamp is gekoppeld. Dus uitlezen in HA: no go.

Maar... het is internet: die kan het ook fout hebben natuurlijk :D

Maar het is toch een sensor, die kan toch niet schakelen? Die detecteert simpelweg beweging. Het lijkt me dat je in HA de waarde van de sensor kan zien. En in NR kan je er vervolgens iets mee doen, bijv. een andere lamp laten schakelen, een bericht naar je telefoon sturen, het alarm laten afgaan, whatever :)

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

DeadMetal schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:34:
Maar het is toch een sensor, die kan toch niet schakelen? Die detecteert simpelweg beweging. Het lijkt me dat je in HA de waarde van de sensor kan zien. En in NR kan je er vervolgens iets mee doen, bijv. een andere lamp laten schakelen, een bericht naar je telefoon sturen, het alarm laten afgaan, whatever :)
Ik las hier het een en ander erover, en ben toen wel afgehaakt zeg maar....

Snuffel wijzigde deze reactie 19-08-2019 14:42 (54%)

8)7

DeadMetal wijzigde deze reactie 20-08-2019 09:14 (198%)

• Bman59
Kaspers schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:59:
[...]

Dat kun je oplossen door dit vinkje even weg te halen:

[Afbeelding]
Helaas werkt het uitvinken van de optie niet.

Ik probeer dus zoiets te maken in node-red;

YAML:
1
2
3
4
5
- alias: voordeurbel_melding
  trigger:
      - platform: event
        event_type: button_pressed
        event_data: {"entity_id": "switch.afstandsbediening_knop_2"}

Snuffel schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:41:
[...]
Ik las hier het een en ander erover, en ben toen wel afgehaakt zeg maar....
Ik vermoed dat je dus wel met Zigbee2mqtt zou kunnen werken, maar dat is wel even werk. Je koopt een usb stickje en hebt een apparaatje nodig om er custom firmware op te flashen. Of je koopt het kant en klaar.

Dan gebruik je de hele Ikea bridge niet, maar worden signalen van de motion sensor (en van de vele andere ondersteunde apparaten) ontvangen door de usb stick. De software zigbee2mqtt die je dan hebt draaien, zet dit om in MQTT-berichten. En die kan je mooi in NR afvangen en er wat mee doen.
Ik gebruik dat zelf voor een Osram smart+ en een Ikea stopcontact, zonder bridges van beide merken te hebben.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

DeadMetal schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:15:
[...]

Ik vermoed dat je dus wel met Zigbee2mqtt zou kunnen werken, maar dat is wel even werk. Je koopt een usb stickje en hebt een apparaatje nodig om er custom firmware op te flashen. Of je koopt het kant en klaar.

Dan gebruik je de hele Ikea bridge niet, maar worden signalen van de motion sensor (en van de vele andere ondersteunde apparaten) ontvangen door de usb stick. De software zigbee2mqtt die je dan hebt draaien, zet dit om in MQTT-berichten. En die kan je mooi in NR afvangen en er wat mee doen.
Ik gebruik dat zelf voor een Osram smart+ en een Ikea stopcontact, zonder bridges van beide merken te hebben.
Kijk, dat klinkt wel aardig inderdaad.
Nu heb ik totaal geen ervaring met MQTT maar dat kan geleerd worden :)
Die kant en klare versie lijkt me wel wat. Dank voor de tip :)

• césaar
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13-10 16:19
Deze namiddag een universal remote gemaakt voor in de gastenkamer. De gast gaat naar bijhorende webpagina op bv zijn smartphone. Dit via node red mbhv dashboard, mqtt, wemos D1 mini en ir shield.
.
Er zijn drie activiteiten:
TV kijken, film en gamen (resp. icoontjes)
Wanneer een activiteit start, start alle benodigde apparatuur op. Zolang je deze activiteit niet afsluit, kan je de andere twee activiteiten niet selecteren. Bij het afsluiten, wordt ook de apparatuur afgesloten. In een activiteit die niet gebruik maakt van bepaalde functies, worden desbetreffende knoppen niet geactiveerd.
Zie screencap smartphone:
Ik heb de laatste tijd dat mijn Node-RED niet helemaal stabiel draait. Soms reboot de Pi ook uit zichzelf, ik vermoed dat dit ook aan NR kan liggen.

/edit: fixed! de oorzaak bleek een (door mij gemaakte) fout te zijn in een functie die mijn wekkertijd berekende. Die gaf een verkeerde output door aan een andere node die daarvan in de war raakte en NR unresponsive maakte.

DeadMetal wijzigde deze reactie 31-08-2019 08:11 (67%)

• MrBarBarian
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 20:01
Ik ben eindelijk weer eens verder met mijn OpenTherm Node-red integratie. En ik kom verder :)

Op het moment stuur in de status van de flam via MQTT naar Home Assistant. Alleen, OpenTherm is nogal enthousiast met het versturen van messages...

Kan ik Node-red zo maken dat er alleen een nieuwe MQTT-message wordt verstuurd als de payload is veranderd?

iRacing Profiel

@MrBarBarian Links bovenin kun je filteren/zoeken. Zoek naar 'rbe'. Die doet precies dat :)

• schumi2004
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12-10 18:32
Sinds kort begonnen met Node-RED en het begint langzaam aan allemaal te dagen hoe dingen werken echter breek ik mijn hoofd al een paar uur op ogenschijnlijk iets simpels.

Ik heb een bigtimer welke ik tussen dusk en dawn een simple gate open of closed moet zetten:
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-simple-gate

Als ik dan kijk naar hoe deze simple gate te gebruiken dan lijkt het allemaal simpel:
Messages with the user-defined topic Control Topic (set when the node is deployed) are not passed through but are used to control the state of the gate.

Control messages can have values representing commands for open, close, toggle, and default
Dus ik heb een control topic welke default control heet en dus verschillende payloads: open, close, toggle en default

Maar als ik deze in bigtimer wil toepassen dan ben ik het helemaal kwijt:

Ik gebruik de bigtimer node niet. Je zou het eens kunnen proberen met de schedex node, die heeft vergelijkbare functionaliteit.

De simpel-gate module ken ik trouwens ook niet, het lijkt misschien een beetje op de traffic light module waar @lolgast volgens mij veel gebruik van maakt.

DeadMetal wijzigde deze reactie 03-09-2019 17:41 (54%)

@schumi2004 Bigtimer lijkt inderdaad slachtoffer te zijn geworden van de vele features. De enige die dat ding snapt is de ontwikkelaar volgens mij. Ik maak ook veel gebruik van de schedex node zoals hierboven wordt aangegeven.

Kun je concreet aangeven wat je probeert te bereiken? Er zijn waarschijnlijk meerdere oplossingen :)

• schumi2004
lolgast schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:46:
@schumi2004 Bigtimer lijkt inderdaad slachtoffer te zijn geworden van de vele features. De enige die dat ding snapt is de ontwikkelaar volgens mij.
Daar lijkt het inderdaad op ja. Ik heb gezien dat het mogelijk moet zijn in een schermafdruk van de flow maar daar heb ik niet zoveel aan.
Ik heb ook voorstellen gezien om met boolean's te gaan werken zeg maar maar dat leek me allemaal te complex.
Ik maak ook veel gebruik van de schedex node zoals hierboven wordt aangegeven.
Misschien moet ik die ook maar eens gaan bestuderen ;)
Kun je concreet aangeven wat je probeert te bereiken? Er zijn waarschijnlijk meerdere oplossingen :)
Eigenlijk is het niet moeilijk denk ik.
Ik heb een sensor die een lamp schakelt maar dat hoeft ie niet de hele dag door te doen.
Ik heb voor de schutting buiten het zo gedaan dat het op basis van Lux gaat (op de plek van de gate) maar dat lukt bij de trap niet. Dus kwam ik met het tijd window dusk/dawn of sunset/sunrise als het maar in de avond/nacht is.

En eigenlijk zou het mooi zijn dat wanneer deze manual geschakelt is hij tot tijd x minstens aan blijft maar dat is voor latere zorg.

code:
1
[{"id":"386c267e.dbd87a","type":"api-call-service","z":"9fbd2bf6.369858","name":"Turn Off Stairs Lights","server":"88a41fe6.efbb1","version":1,"service_domain":"light","service":"turn_off","entityId":"light.trap","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"payload","output_location_type":"msg","mustacheAltTags":false,"x":920,"y":500,"wires":[[]]},{"id":"88a41fe6.efbb1","type":"server","z":"","name":"Home Assistant"}]

schumi2004 wijzigde deze reactie 03-09-2019 20:02 (6%)

@schumi2004 Je code is van alleen de geselecteerde node, dus daar kon ik niet zo veel mee ;)

Maar ik denk dat ik zo zou beginnen
JSON:
1
[{"id":"79ba8ca1.b90074","type":"trigger","z":"ba68260d.f9c468","op1":"","op2":"0","op1type":"pay","op2type":"str","duration":"-30","extend":false,"units":"s","reset":"off","bytopic":"all","name":"","x":690,"y":1870,"wires":[["51f4e802.7c41b8"]]},{"id":"525932af.62790c","type":"time-range-switch","z":"ba68260d.f9c468","name":"","lat":"","lon":"","startTime":"dusk","endTime":"dawn","startOffset":0,"endOffset":0,"x":450,"y":1870,"wires":[["79ba8ca1.b90074"],[]]},{"id":"fd47c3ad.4b88c","type":"api-call-service","z":"ba68260d.f9c468","name":"","server":"39fd7a9b.252f86","version":1,"service_domain":"light","service":"","entityId":"light.trap","data":"{}","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1100,"y":1890,"wires":[[]]},{"id":"1e7735e.f1c45ca","type":"server-state-changed","z":"ba68260d.f9c468","name":"","server":"39fd7a9b.252f86","version":1,"entityidfilter":"sensor.motion","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"x":210,"y":1900,"wires":[["525932af.62790c"],["79ba8ca1.b90074","51f4e802.7c41b8"]]},{"id":"5953f54c.8d23dc","type":"comment","z":"ba68260d.f9c468","name":"Opmerking","info":"Even longitude/latidude invoeren, zodat de\nstand van de zon automatisch geüpdatet worden","x":460,"y":1830,"wires":[]},{"id":"51f4e802.7c41b8","type":"change","z":"ba68260d.f9c468","name":"","rules":[{"t":"move","p":"payload","pt":"msg","to":"payload.service","tot":"msg"},{"t":"change","p":"payload.service","pt":"msg","from":"on","fromt":"str","to":"turn_on","tot":"str"},{"t":"change","p":"payload.service","pt":"msg","from":"off","fromt":"str","to":"turn_off","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":920,"y":1890,"wires":[["fd47c3ad.4b88c"]]}]

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:07

Yucon

*broem*

Tot nu toe was ik er nooit erg serieus mee aan de slag gegaan, maar nu heb ik een PV installatie uitgelezen via een node-red, influxdb en grafana combinatie. Het is prima gelukt.

Nu vraag ik me af waarom dit pakket zo in de hobbysfeer blijft hangen? Ik heb de indruk dat het degelijk genoeg is om ook voor serieuzere toepassingen gebruikt te worden, en voor wat betreft integraties wijkt het helemaal niet zoveel af van andere low code platformen die daar wel voor gebruikt worden. Hoe denken jullie daarover? Heeft IBM gewoon pech dat het door de verkeerde doelgroep opgepikt is en daardoor een stigma gekregen heeft?

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 07:58
schumi2004 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:59:

[...]

En eigenlijk zou het mooi zijn dat wanneer deze manual geschakelt is hij tot tijd x minstens aan blijft maar dat is voor latere zorg.
Het is niet je hele code, dus kon hem niet aanpassen. Maar als je die current state light already on ook voor je 30 seconds timer zet bereik je volgens mij al wat je wilt.

American Express Gold Card 1 jaar gratis en 20.000 punten cadeau. Dit is al snel goed voor 80 euro bol.com bonnen.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13-10 19:35

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Yucon schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:02:
Tot nu toe was ik er nooit erg serieus mee aan de slag gegaan, maar nu heb ik een PV installatie uitgelezen via een node-red, influxdb en grafana combinatie. Het is prima gelukt.

Nu vraag ik me af waarom dit pakket zo in de hobbysfeer blijft hangen? Ik heb de indruk dat het degelijk genoeg is om ook voor serieuzere toepassingen gebruikt te worden, en voor wat betreft integraties wijkt het helemaal niet zoveel af van andere low code platformen die daar wel voor gebruikt worden. Hoe denken jullie daarover? Heeft IBM gewoon pech dat het door de verkeerde doelgroep opgepikt is en daardoor een stigma gekregen heeft?
Ik sprak een tijdje terug iemand die veel programmeerde. Hij gaf aan dat Node-RED voor hun toepassing (het uitlezen van een apparaat) te traag was, deze kon het niet bijhouden. Een Python script was vele malen sneller en kon de datastroom van het apparaat wel bijhouden.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:02:

Het probleem is dat het pakket niet echt een specifieke doelgroep heeft. Voor echte IoT devices is het ongeschikt vanwege een te grote footprint, dan heb je liever lightweight custom code die via een messaging bus communiceert. Voor complexe integratie bied het weer net te weinig mogelijkheden zowel op het gebied van flow development als op het gebied van beheer.

Ik vind Node-Red een prachtig hobby product, iedereen kan zo met een low-code platform aan de slag. Maar op professioneel gebied, ik werk in integratie met low-code platformen, zou ik echt een ander product kiezen.
ThinkPad schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:53:
[...]

Ik sprak een tijdje terug iemand die veel programmeerde. Hij gaf aan dat Node-RED voor hun toepassing (het uitlezen van een apparaat) te traag was, deze kon het niet bijhouden. Een Python script was vele malen sneller en kon de datastroom van het apparaat wel bijhouden.
Daarnaast heeft het Node-Red platform ook teveel overhead, een heel platform draaiend houden in plaats van een simpel script of simpele code op een Arduino achtig device.

Tsurany wijzigde deze reactie 05-09-2019 09:03 (19%)

• schumi2004
@DeadMetal en @Morpheusk en @lolgast
Bedankt voor jullie input, ga er vanmiddag mee aan de slag.

Ik dacht overigens zelf dat ik wel de gehele code gekopieerd had maar schijnbaar is er iets mis gegaan.

/edit:
Was iemand vergeten, excuses ;)

schumi2004 wijzigde deze reactie 05-09-2019 11:10 (12%)

• Yucon

Yucon

*broem*

Weet iemand wat hier misgaat? Ik heb twee varianten om hetzelfde te bereiken en die werken allebei niet goed.

1) Als ik deze manier gebruik worden waardes van 0 en van groter dan 1 goed opgeslagen in de influxdb. Bij waardes tussen 0 en 1 gaat het mis: 0.430 wordt opgeslagen als 430 en veroorzaakt daardoor direct een flinke spike. Het lijkt alsof de waarde in dat geval als .430 overgezet wordt en ergens bij een string naar decimal omzetting er dan maar het beste van gemaakt wordt. Ik heb nog geprobeerd het met 1,00 te vermenigvuldigen om een decimal te forceren maar dat maakte geen verschil.

2) Als alternatief wilde ik dan maar deze waardes handmatig op 0 zetten. Resultaat: alles werd op 0 gezet.

Wat zou ik het beste kunnen doen?

• Plofke

Plofke

I am forever young

Vraagje: is deze sonoff: SONOFF BASICR3 - WIFI DIY Smart Switch "standaard" klaar om samen te werken met domoticz? Of zal er ook geflashed moeten worden?

Hij ondersteunt IFTT wat houdt dat dan in? Wat maakt deze specialer zeg maar?

From Plofke for YOU

• césaar
Yucon schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:23:
Weet iemand wat hier misgaat? Ik heb twee varianten om hetzelfde te bereiken en die werken allebei niet goed.

1) Als ik deze manier gebruik worden waardes van 0 en van groter dan 1 goed opgeslagen in de influxdb. Bij waardes tussen 0 en 1 gaat het mis: 0.430 wordt opgeslagen als 430 en veroorzaakt daardoor direct een flinke spike. Het lijkt alsof de waarde in dat geval als .430 overgezet wordt en ergens bij een string naar decimal omzetting er dan maar het beste van gemaakt wordt. Ik heb nog geprobeerd het met 1,00 te vermenigvuldigen om een decimal te forceren maar dat maakte geen verschil.
[Afbeelding]
Dit al geprobeerd?
parsefloat(msg.payload.Power.value)

• Yucon

Yucon

*broem*

césaar schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:53:
[...]

Dit al geprobeerd?
parsefloat(msg.payload.Power.value)
Dit leek me het ei van Columbus. Maar het werkte niet..

Toen ik nog eens beter keek bleek dit de oorzaak:

Onder de 1 kW verandert de eenheid en geeft de API ineens het vermogen in watt terug. 8)7

• Troetelbeer
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 13-10 20:32
Plofke schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:57:
Vraagje: is deze sonoff: SONOFF BASICR3 - WIFI DIY Smart Switch "standaard" klaar om samen te werken met domoticz? Of zal er ook geflashed moeten worden?

Misschien in het juiste topic vragen...

[topic]https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1894085/last[/topic]

Believe. Imagine. Create.

• Troetelbeer
Plofke schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:57:

Misschien in het juiste topic vragen...

https://gathering.tweaker...ist_messages/1894085/last

• H143
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:24
Ik schakel dmv een humidity sensor en nodered mijn badkamerventilatie
Als de humidity boven de 75 komt gaat de ventilatie aangaan en wannneer deze onder de 68 komt weer uit

Nu resulteerd dit dat met vochtig weer de ventilatie telang aan of onbedoeld aan gaat en zat ik te denken om aan te laten gaan als het verschil groter dan 5% is in 1 minuut hij aan moet gaan en weer uit als hetbweer 5% lager is

• césaar
H143 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:34:
Ik schakel dmv een humidity sensor en nodered mijn badkamerventilatie
Als de humidity boven de 75 komt gaat de ventilatie aangaan en wannneer deze onder de 68 komt weer uit

Nu resulteerd dit dat met vochtig weer de ventilatie telang aan of onbedoeld aan gaat en zat ik te denken om aan te laten gaan als het verschil groter dan 5% is in 1 minuut hij aan moet gaan en weer uit als hetbweer 5% lager is
Dus je vraagt hoe dit te doen? Ik zou er een delay node instoppen en aan de uitvoer van die node terug laten controleren via een switch node met twee outputs, waarbij message payload > en message payload <.
Mocht je toevallig het daadwerkelijke aan/uitschakelen/vochtigheid uitlezen via Home Assistant laten lopen, dan zou je ook gebruik kunnen maken van een 'wait unil' node in NR, met een timeout erop. Dan monitort HA na het inschakelen in die node de vochtigheid en als de gewenste waarde bereikt is, gaat hij door in de sequence. En als de ingestelde timeout-waarde bereikt is ook.

• z1rconium
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13-10 11:30
Gebruikt hier iemand NR icm The Things Network ? De TTN nodes lijken er na een aantal uur mee op te houden, maar zie dat de github repo recentelijk naar archived is gezet. Vraag me af of dit nog wel goed werkt.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13-10 19:35

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@H143 Wat is precies je vraag/probleem? Op Tweakers waarderen we het als iemand laat zien dat hij er zelf al energie in heeft gestopt. Het topic is niet bedoeld als 'afhaalbalie' voor een kant-en-klare oplossing.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Yucon

Yucon

*broem*

z1rconium schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:10:
Gebruikt hier iemand NR icm The Things Network ? De TTN nodes lijken er na een aantal uur mee op te houden, maar zie dat de github repo recentelijk naar archived is gezet. Vraag me af of dit nog wel goed werkt.
Het zou wel goed moeten werken. Ik gebruik (als gebruiker) een dashboard dat hierop gebaseerd is en dat draait op dit moment zonder problemen. Er komt gewoon data binnen.

• CerielTjuh
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 04-10 21:33
Sinds een aantal weken heb ik een raar fenomeen in NR. Zo lang ik een actieve browser sessie open laat staan werkt mijn badkamer schakeling perfect, maar als ik een tijdje wacht (of de laptop sluit) dan stopt hij met werken en ik kom er maar niet achter waardoor het komt.

Node Red haalt de sensor informatie via een palette plugin op (Nefit Easy Api) en kijkt dan of de CV langer aan is dan 6 minuten met de status warm water. Afhankelijk daarvan zet hij de afzuiging aan.
Parallel hieraan heb ik een ZWAVE button op de badkamer om het handmatig te doen, als hij "niet reageert" doet die het ook niet terwijl de rest allemaal op zwave wel werkt.

De rolluiken b.v. gaan op tijdschakeling ook via NR en die doen het dan wel weer in dezelfde periode.
Qua analyse heb ik al van alles geprobeerd (zonder HA api, direct via http get, zonder zwave en met zigbee). Krijg er even niets zinnigs meer uit om verder te proberen.

Iemand een tip?

• z1rconium
Yucon schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:52:
[...]

Het zou wel goed moeten werken. Ik gebruik (als gebruiker) een dashboard dat hierop gebaseerd is en dat draait op dit moment zonder problemen. Er komt gewoon data binnen.
Ok, ik hou het in het gaten, het kan ook andere oorzaken hebben.
CerielTjuh schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:56:
Sinds een aantal weken heb ik een raar fenomeen in NR. Zo lang ik een actieve browser sessie open laat staan werkt mijn badkamer schakeling perfect, maar als ik een tijdje wacht (of de laptop sluit) dan stopt hij met werken en ik kom er maar niet achter waardoor het komt.
Wat zegt node-red-log ? NR zelf blijft wel draaien ?

De nefit plugin heeft nog een openstaand issue, er is een fork met een update voor gemaakt.
Weet uiteraard niet of dit je probleem is.

z1rconium wijzigde deze reactie 16-09-2019 16:25 (25%)

• CerielTjuh
Buiten de debug nodes die ik heb gebruikt zie ik nergens in mijn docker logging van de NR.
Omdat het probleem ook is met die zwave controller denk ik niet dat het de Nefit nodes zijn die issues veroorzaken. De Node Red instance draait wel nog gewoon achter de schermen want de timers (middels big timers) doen het wel gewoon.
z1rconium schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:25:
[...]

Ok, ik hou het in het gaten, het kan ook andere oorzaken hebben.

[...]

Wat zegt node-red-log ? NR zelf blijft wel draaien ?

De nefit plugin heeft nog een openstaand issue, er is een fork met een update voor gemaakt.
Weet uiteraard niet of dit je probleem is.

• z1rconium
CerielTjuh schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:02:
Buiten de debug nodes die ik heb gebruikt zie ik nergens in mijn docker logging van de NR.

[...]
Node-red in docker, ben er geen fan van, maar goed je kunt in de container het log bekijken:

code:
1
2
docker exec -it <containernaam> sh
journalctl -f -n 25 -u nodered -o cat

Dan krijg je het log van node-red te zien, probeer het probleem te reproduceren en misschien dat het log een hint kan geven.

• CerielTjuh
Excuses als het een 1:1 gesprek wordt hier, waarom geen fan van de docker opzet?
Draai het geheel op een NUC met alle andere docker containers voor mijn home domotica.
z1rconium schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:15:
[...]

Node-red in docker, ben er geen fan van, maar goed je kunt in de container het log bekijken:

code:
1
2

Dan krijg je het log van node-red te zien, probeer het probleem te reproduceren en misschien dat het log een hint kan geven.

• z1rconium
CerielTjuh schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:21:
Excuses als het een 1:1 gesprek wordt hier, waarom geen fan van de docker opzet?
Draai het geheel op een NUC met alle andere docker containers voor mijn home domotica.
[...]
Voor sommige nodes heb je een compiler nodig, die word er niet bij geleverd, op zo'n moment moet je een eigen docker(-compose) file maken met de node er in, of de compiler erbij. Daarnaast de limitaties met serial port of netwerk porten die je handmatig moet toevoegen zodra je ze nodig hebt.

In het begin ook in een container gedraaid maar liep snel tegen deze dingen op.

Native merk je verder niets van, het is gewoon node.js app, met zijn eigen directory met de flows en node_modules er in, je kunt makkelijker het log inzien en sneller updaten (ik draai de beta versie). Ik ben fan van docker maar voor deze programmas (NR, mqtt) zie ik het voordeel niet.

• Yoki1985
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 11-10 10:06
z1rconium schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:21:
[...]

Voor sommige nodes heb je een compiler nodig, die word er niet bij geleverd, op zo'n moment moet je een eigen docker(-compose) file maken met de node er in, of de compiler erbij. Daarnaast de limitaties met serial port of netwerk porten die je handmatig moet toevoegen zodra je ze nodig hebt.

In het begin ook in een container gedraaid maar liep snel tegen deze dingen op.

Native merk je verder niets van, het is gewoon node.js app, met zijn eigen directory met de flows en node_modules er in, je kunt makkelijker het log inzien en sneller updaten (ik draai de beta versie). Ik ben fan van docker maar voor deze programmas (NR, mqtt) zie ik het voordeel niet.
Het probleem van je poorten kan je oplossen door network:host te gebruiken. Dan zit de docker gewoon in je netwerk en hoef je de poorten niet te mappen
@CerielTjuh Kun je de flow eens posten? Als de rest van je zwave wel door blijft draaien moet er bijna wel een node in de weg zitten.

Ik heb van de week ook weer wat zitten hobbyen. Het is een WiP en hij kan absoluut beter/simpeler, maar voor nu doet hij wat hij moet doen
Ik hou regelmatig de tweedekansjes van een specifieke productgroep in de gaten op de Coolblue, maar vaak vergat ik het een tijd en dan mis je waarschijnlijk een hoop kanshebbers. Dus ik dacht, dat kan slimmer. Bovenstaande controleert elk uur de resultaten van de mijn productgroep + aangevinkte opties (eerste http request). Die zet hij onder elkaar waarna ik de combinatie van alle resultaten in de RBE node gooi en controleer op wijzigingen. Zijn er geen wijzigingen, houdt het op. Zijn die er wel, dan wordt elk resultaat doorgestuurd met daar in, type/model, van- naar prijs en de link naar advertentie.

Wat ik nog wil veranderen: Als er nu voorheen 4 resultaten waren en er wordt er 1 verkocht, dan ziet de RBE dat als een wijziging en krijg ik 3 artikelen doorgestuurd. Die ken ik natuurlijk al. Dus daar moet ik iets op verzinnen. Eigenlijk moet er gewoon iets komen die altijd alleen maar de nieuwe productie doorstuurt. Maar ik was moe en zoals ik zei, dit werkt nu :+

• CerielTjuh
Dit is de flow waar het mis mee gaat:

NRfull

Ik heb ook al geprobeerd om de link nodes niet te gebruiken, maar dat maakt geen verschil.

CerielTjuh wijzigde deze reactie 17-09-2019 22:10 (18%)

@CerielTjuh
Eigenlijk valt of staat alles dus met die switches via de HA koppeling. Wat voor device is dat en is die via HA services nog wel te besturen op het moment dat de flow niet meer functioneert?

• Kaspers
z1rconium schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:15:

code:
1
2

Dat is wel heel erg omslachtig ;):

Vanaf de docker host:

code:
1
docker-compose logs -f -t --tail=500

Ik ben overigens wel fan :>.

• z1rconium
Kaspers schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:58:
[...]

Dat is wel heel erg omslachtig ;):

Vanaf de docker host:

code:
1
docker-compose logs -f -t --tail=500

Ik ben overigens wel fan :>.
Dan krijg je het log van de container, niet van node red, tenzij de compose hier in voorziet.

Leuk dat je wel fan bent maar het voegt niet zoveel toe en het is eerder omslachtig, los van de beperkingen.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:46
z1rconium schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:24:
[...]

Dan krijg je het log van de container, niet van node red, tenzij de compose hier in voorziet.

Leuk dat je wel fan bent maar het voegt niet zoveel toe en het is eerder omslachtig, los van de beperkingen.
Gaat gewoon goed hoor, of in ieder geval voor mij. Het log van de container is de output van het proces dat door Docker wordt gestart, oftewel: nodered.
@z1rconium Het voegt voor mij juist heel veel toe.
- Niet afhankelijk van 1 host door docker swarms
- Update met problemen in +/- 10 seconde van rollback voorzien
- Centrale data locatie met data van al mijn applicaties

Ik heb ooit ook wel eens lopen klootviolen omdat ik eigenlijk een lokaal bestand wilde uitlezen via een node maar dat kon niet doordat NR in een container draait. Na lang en creatief denken kwam ik toen op een veel efficiëntere en logischere flow uit.

• MrBarBarian
Ik wil graag de waterdruk in mijn CV-ketel in de gaten houden, omdat ik weet dat deze langzaam terug loopt.

Ik heb Node-Red en Openthem draaient.. alleen weet iemand de msgtype voor de water druk (CH water pressure) of het msg.topic?

Dit is mijn setup btw:

code:
1
[{"id":"93613fe6.89297","type":"tab","label":"OpenTherm","disabled":false,"info":""},{"id":"151d2d03.3afaf3","type":"function","z":"93613fe6.89297","name":"trim","func":"var newMsg = { payload: msg.payload.length };\n\nmsg.payload = msg.payload.toString().substr(0,9);\n\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":315,"y":654.7000732421875,"wires":[["9240b37f.8b3a1"]]},{"id":"a1aab6f3.287548","type":"tcp in","z":"93613fe6.89297","name":"","server":"client","host":"192.168.0.140","port":"23","datamode":"stream","datatype":"buffer","newline":"","topic":"","base64":false,"x":105,"y":664,"wires":[["151d2d03.3afaf3"]]},{"id":"11aab045.6fad8","type":"switch","z":"93613fe6.89297","name":"read ack/write ack/else","property":"msgtype","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"0","vt":"num"},{"t":"eq","v":"1","vt":"num"},{"t":"eq","v":"4","vt":"num"},{"t":"eq","v":"5","vt":"num"},{"t":"eq","v":"7","vt":"num"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":6,"x":524,"y":604,"wires":[[],["aafd6c7b.7cafe"],["aafd6c7b.7cafe"],["aafd6c7b.7cafe"],[],[]]},{"id":"9240b37f.8b3a1","type":"otgwdec","z":"93613fe6.89297","name":"","x":324,"y":580,"wires":[["11aab045.6fad8"]]},{"id":"aafd6c7b.7cafe","type":"openthermdec","z":"93613fe6.89297","name":"","x":644,"y":852,"wires":[["caf65558.ed61c8"]]},{"id":"caf65558.ed61c8","type":"switch","z":"93613fe6.89297","name":"Route to MQTT","property":"topic","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"room/setpoint","vt":"str"},{"t":"eq","v":"dhw/temp","vt":"str"},{"t":"eq","v":"slave/status/dhw","vt":"str"},{"t":"eq","v":"slave/status/flame","vt":"str"},{"t":"eq","v":"control/setpoint","vt":"str"},{"t":"eq","v":"room/temp","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":6,"x":794.5,"y":601,"wires":[["c6e41f8.11b9ee"],["79f7cc17.820164"],["6d1388b3.393de8"],["bc757cb0.ead5c"],["84620d23.5b358"],["73bc940.fda056c"]]},{"id":"bc757cb0.ead5c","type":"change","z":"93613fe6.89297","name":"Create message and topic | DHW","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"Home/opentherm/dhw","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1161.5,"y":656,"wires":[["1f199e05.6afbf2"]]},{"id":"fbcaa82b.40ebd8","type":"mqtt out","z":"93613fe6.89297","name":"Publish MQTT message","topic":"","qos":"","retain":"","broker":"8fd19949.3328b8","x":2045.5,"y":803,"wires":[]},{"id":"6d1388b3.393de8","type":"change","z":"93613fe6.89297","name":"Create message and topic | Flame","rules":[{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"Home/opentherm/flame","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"measurement","pt":"msg","to":"flame","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1159.5,"y":591,"wires":[["d03ec751.559218","7f9131be.2402f"]]},{"id":"1f199e05.6afbf2","type":"rbe","z":"93613fe6.89297","name":"Block unless value changes","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":1606.5,"y":821,"wires":[["fbcaa82b.40ebd8"]]},{"id":"d03ec751.559218","type":"rbe","z":"93613fe6.89297","name":"Block unless value changes","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":1603.5,"y":766,"wires":[["fbcaa82b.40ebd8"]]},{"id":"84620d23.5b358","type":"change","z":"93613fe6.89297","name":"Create message and topic | Control Setpoint","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"Home/opentherm/crlsetpoint","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1189.5,"y":716,"wires":[["5f7c14ee.b3a93c"]]},{"id":"5f7c14ee.b3a93c","type":"rbe","z":"93613fe6.89297","name":"Block unless value changes","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":1652.5,"y":876,"wires":[["fbcaa82b.40ebd8"]]},{"id":"79f7cc17.820164","type":"change","z":"93613fe6.89297","name":"Create message and topic | DHW Temp","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"Home/opentherm/dhwtemp","tot":"str"},{"t":"set","p":"measurement","pt":"msg","to":"dhwtemp","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1182.5,"y":511,"wires":[["530b4268.7a5c3c","7f9131be.2402f"]]},{"id":"530b4268.7a5c3c","type":"rbe","z":"93613fe6.89297","name":"Block unless value changes","func":"deadband","gap":"1","start":"","inout":"out","property":"payload","x":1646.5,"y":664,"wires":[["fbcaa82b.40ebd8"]]},{"id":"c6e41f8.11b9ee","type":"change","z":"93613fe6.89297","name":"Create message and topic | Room Setpoint","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"Home/opentherm/rmsetpoint","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1199.5,"y":433,"wires":[["faa95616.e4c9a8"]]},{"id":"faa95616.e4c9a8","type":"rbe","z":"93613fe6.89297","name":"Block unless value changes","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":1643.5,"y":598,"wires":[["fbcaa82b.40ebd8"]]},{"id":"73bc940.fda056c","type":"change","z":"93613fe6.89297","name":"Create message and topic | Room Temp","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"room.temp","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"Home/opentherm/rmtemp","tot":"str"},{"t":"set","p":"measurement","pt":"msg","to":"roomtemp","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1185.5,"y":770,"wires":[["2940184b.764d18","7f9131be.2402f"]]},{"id":"2940184b.764d18","type":"rbe","z":"93613fe6.89297","name":"Block unless value changes","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":1647.5,"y":951,"wires":[["fbcaa82b.40ebd8"]]},{"id":"7f9131be.2402f","type":"influxdb out","z":"93613fe6.89297","influxdb":"609dac5b.cae0e4","name":"","measurement":"","precision":"","retentionPolicy":"","x":1729.5,"y":304,"wires":[]},{"id":"8fd19949.3328b8","type":"mqtt-broker","z":"","name":"Hass","broker":"192.168.0.221","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"609dac5b.cae0e4","type":"influxdb","z":"","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"node_red","name":"Node Red","usetls":false,"tls":""}]

iRacing Profiel

• z1rconium
lolgast schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:09:
@z1rconium Het voegt voor mij juist heel veel toe.
- Niet afhankelijk van 1 host door docker swarms
- Update met problemen in +/- 10 seconde van rollback voorzien
- Centrale data locatie met data van al mijn applicaties

Ik heb ooit ook wel eens lopen klootviolen omdat ik eigenlijk een lokaal bestand wilde uitlezen via een node maar dat kon niet doordat NR in een container draait. Na lang en creatief denken kwam ik toen op een veel efficiëntere en logischere flow uit.
Ik heb het niet over docker zelf, docker/kubernetes/etc containers zijn fantastisch, precies wat je zegt version/rollbacks en platform agnostisch (tot op zekere hoogte).

Als ik node-red in een docker draai en ik heb avahi, ffmpeg nodig of iets wat uit /dev (zoals usb,serial, bt) moet komen, dan kan je daar aardig zoet mee zijn om het aan de praat te krijgen, of je maakt een nieuwe dockerfile/compose, wat op zijn beurt weer voeten in de aarde heeft.

Daarom draai ik het native (op linux) dan verdwijnen dat soort dingen als sneeuw voor de zon.

• z1rconium
MrBarBarian schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:25:
Ik wil graag de waterdruk in mijn CV-ketel in de gaten houden, omdat ik weet dat deze langzaam terug loopt.

Ik heb Node-Red en Openthem draaient.. alleen weet iemand de msgtype voor de water druk (CH water pressure) of het msg.topic?

Dit is mijn setup btw:

code:
1
[{"id":"93613fe6.89297","type":"tab","label":"OpenTherm","disabled":false,"info":""},{"id":"151d2d03.3afaf3","type":"function","z":"93613fe6.89297","name":"trim","func":"var newMsg = { payload: msg.payload.length };\n\nmsg.payload = msg.payload.toString().substr(0,9);\n\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":315,"y":654.7000732421875,"wires":[["9240b37f.8b3a1"]]},{"id":"a1aab6f3.287548","type":"tcp in","z":"93613fe6.89297","name":"","server":"client","host":"192.168.0.140","port":"23","datamode":"stream","datatype":"buffer","newline":"","topic":"","base64":false,"x":105,"y":664,"wires":[["151d2d03.3afaf3"]]},{"id":"11aab045.6fad8","type":"switch","z":"93613fe6.89297","name":"read ack/write ack/else","property":"msgtype","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"0","vt":"num"},{"t":"eq","v":"1","vt":"num"},{"t":"eq","v":"4","vt":"num"},{"t":"eq","v":"5","vt":"num"},{"t":"eq","v":"7","vt":"num"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":6,"x":524,"y":604,"wires":[[],["aafd6c7b.7cafe"],["aafd6c7b.7cafe"],["aafd6c7b.7cafe"],[],[]]},{"id":"9240b37f.8b3a1","type":"otgwdec","z":"93613fe6.89297","name":"","x":324,"y":580,"wires":[["11aab045.6fad8"]]},{"id":"aafd6c7b.7cafe","type":"openthermdec","z":"93613fe6.89297","name":"","x":644,"y":852,"wires":[["caf65558.ed61c8"]]},{"id":"caf65558.ed61c8","type":"switch","z":"93613fe6.89297","name":"Route to MQTT","property":"topic","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"room/setpoint","vt":"str"},{"t":"eq","v":"dhw/temp","vt":"str"},{"t":"eq","v":"slave/status/dhw","vt":"str"},{"t":"eq","v":"slave/status/flame","vt":"str"},{"t":"eq","v":"control/setpoint","vt":"str"},{"t":"eq","v":"room/temp","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":6,"x":794.5,"y":601,"wires":[["c6e41f8.11b9ee"],["79f7cc17.820164"],["6d1388b3.393de8"],["bc757cb0.ead5c"],["84620d23.5b358"],["73bc940.fda056c"]]},{"id":"bc757cb0.ead5c","type":"change","z":"93613fe6.89297","name":"Create message and topic | DHW","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"Home/opentherm/dhw","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1161.5,"y":656,"wires":[["1f199e05.6afbf2"]]},{"id":"fbcaa82b.40ebd8","type":"mqtt out","z":"93613fe6.89297","name":"Publish MQTT message","topic":"","qos":"","retain":"","broker":"8fd19949.3328b8","x":2045.5,"y":803,"wires":[]},{"id":"6d1388b3.393de8","type":"change","z":"93613fe6.89297","name":"Create message and topic | Flame","rules":[{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"Home/opentherm/flame","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"measurement","pt":"msg","to":"flame","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1159.5,"y":591,"wires":[["d03ec751.559218","7f9131be.2402f"]]},{"id":"1f199e05.6afbf2","type":"rbe","z":"93613fe6.89297","name":"Block unless value changes","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":1606.5,"y":821,"wires":[["fbcaa82b.40ebd8"]]},{"id":"d03ec751.559218","type":"rbe","z":"93613fe6.89297","name":"Block unless value changes","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":1603.5,"y":766,"wires":[["fbcaa82b.40ebd8"]]},{"id":"84620d23.5b358","type":"change","z":"93613fe6.89297","name":"Create message and topic | Control Setpoint","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"Home/opentherm/crlsetpoint","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1189.5,"y":716,"wires":[["5f7c14ee.b3a93c"]]},{"id":"5f7c14ee.b3a93c","type":"rbe","z":"93613fe6.89297","name":"Block unless value changes","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":1652.5,"y":876,"wires":[["fbcaa82b.40ebd8"]]},{"id":"79f7cc17.820164","type":"change","z":"93613fe6.89297","name":"Create message and topic | DHW Temp","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"Home/opentherm/dhwtemp","tot":"str"},{"t":"set","p":"measurement","pt":"msg","to":"dhwtemp","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1182.5,"y":511,"wires":[["530b4268.7a5c3c","7f9131be.2402f"]]},{"id":"530b4268.7a5c3c","type":"rbe","z":"93613fe6.89297","name":"Block unless value changes","func":"deadband","gap":"1","start":"","inout":"out","property":"payload","x":1646.5,"y":664,"wires":[["fbcaa82b.40ebd8"]]},{"id":"c6e41f8.11b9ee","type":"change","z":"93613fe6.89297","name":"Create message and topic | Room Setpoint","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"Home/opentherm/rmsetpoint","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1199.5,"y":433,"wires":[["faa95616.e4c9a8"]]},{"id":"faa95616.e4c9a8","type":"rbe","z":"93613fe6.89297","name":"Block unless value changes","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":1643.5,"y":598,"wires":[["fbcaa82b.40ebd8"]]},{"id":"73bc940.fda056c","type":"change","z":"93613fe6.89297","name":"Create message and topic | Room Temp","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"room.temp","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"Home/opentherm/rmtemp","tot":"str"},{"t":"set","p":"measurement","pt":"msg","to":"roomtemp","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1185.5,"y":770,"wires":[["2940184b.764d18","7f9131be.2402f"]]},{"id":"2940184b.764d18","type":"rbe","z":"93613fe6.89297","name":"Block unless value changes","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":1647.5,"y":951,"wires":[["fbcaa82b.40ebd8"]]},{"id":"7f9131be.2402f","type":"influxdb out","z":"93613fe6.89297","influxdb":"609dac5b.cae0e4","name":"","measurement":"","precision":"","retentionPolicy":"","x":1729.5,"y":304,"wires":[]},{"id":"8fd19949.3328b8","type":"mqtt-broker","z":"","name":"Hass","broker":"192.168.0.221","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"609dac5b.cae0e4","type":"influxdb","z":"","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"node_red","name":"Node Red","usetls":false,"tls":""}]

In de code van node zie je dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
// Class 1: Control and Status Information
                  0:  [ function(v) { return [convBit(HB(v) & 1  ), "master/status/ch"                                 ] },
                        function(v) { return [convBit(HB(v) & 2  ), "master/status/dhw"                                ] },
                        function(v) { return [convBit(HB(v) & 4  ), "master/status/cooling"                            ] },
                        function(v) { return [convBit(HB(v) & 8  ), "master/status/otc"                                ] },
                        function(v) { return [convBit(HB(v) & 16 ), "master/status/ch2"                                ] },
                        function(v) { return [convBit(HB(v) & 32 ), "master/status/summer_mode"                        ] },
                        function(v) { return [convBit(HB(v) & 64 ), "master/status/dhw_blocking"                       ] },
                        function(v) { return [convBit(LB(v) & 1  ), "slave/status/fault"                               ] },
                        function(v) { return [convBit(LB(v) & 2  ), "slave/status/ch"                                  ] },
                        function(v) { return [convBit(LB(v) & 4  ), "slave/status/dhw"                                 ] },
                        function(v) { return [convBit(LB(v) & 8  ), "slave/status/flame"                               ] },
                        function(v) { return [convBit(LB(v) & 16 ), "slave/status/cooling"                             ] },
                        function(v) { return [convBit(LB(v) & 32 ), "slave/status/ch2"                                 ] },
                        function(v) { return [convBit(LB(v) & 64 ), "slave/status/diagnostic"                          ] },
                        function(v) { return [convBit(LB(v) & 128), "slave/status/electricity_prod"                    ] } ],
                  1: [  function(v) { return [convF88(   v       ), "control/setpoint"                                 ] } ],
                  5: [  function(v) { return [convBit(HB(v) & 1  ), "fault/service_request"                            ] },
                        function(v) { return [convBit(HB(v) & 2  ), "fault/lockout_reset"                              ] },
                        function(v) { return [convBit(HB(v) & 4  ), "fault/low_water_pressure"                         ] },
                        function(v) { return [convBit(HB(v) & 8  ), "fault/gas_flame"                                  ] },
                        function(v) { return [convBit(HB(v) & 16 ), "fault/air_pressure"                               ] },
                        function(v) { return [convBit(HB(v) & 32 ), "fault/water_overtemp"                             ] },
                        function(v) { return [convU8 (LB(v)      ), "fault/oem_code"                                   ] } ],
                  8: [  function(v) { return [convF88(   v       ), "control/setpoint2"                                ] } ],

Is dit wat je bedoeld ?

• MrBarBarian
For sure, thanks! :)

iRacing Profiel

• Kaspers
z1rconium schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:00:
[...]of je maakt een nieuwe dockerfile/compose, wat op zijn beurt weer voeten in de aarde heeft.
Dat geeft mij juist ontzettend veel flexibiliteit. Als hier iets onverwachts gebeurt binnen mijn domotica flows, dan is 't een kwestie van m'n telefoon pakken, ssh opzetten naar mijn docker host, en met docker-compose een tail van de logs uitvragen, en ik zie meteen op basis van welke triggers welke functies zijn uitgevoerd. Zet je al je services in 1 compose file, dan wordt dit al wat minder overzichtelijk inderdaad. Ieder heeft z'n voorkeur natuurlijk.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:46
Kaspers schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:09:
[...]

Dat geeft mij juist ontzettend veel flexibiliteit. Als hier iets onverwachts gebeurt binnen mijn domotica flows, dan is 't een kwestie van m'n telefoon pakken, ssh opzetten naar mijn docker host, en met docker-compose een tail van de logs uitvragen, en ik zie meteen op basis van welke triggers welke functies zijn uitgevoerd. Zet je al je services in 1 compose file, dan wordt dit al wat minder overzichtelijk inderdaad. Ieder heeft z'n voorkeur natuurlijk.
Bij docker-compose kun je ook nog een service naam meegeven. Ik heb o.a. node-red en home assistant in een docker-compose.yaml staan en kan met docker-compose log nodered gewoon de specifieke logs van Node-Red opvragen. Uiteraard ook aan te vullen met --tail, --follow etc.

• CerielTjuh
Het is een zwave power plug en via HA is hij dan wel nog gewoon te besturen. Het stomme is dat via een Zigbee remote (die ik via NR uitlees middels de plugin) kan dan ook de plug niet besturen. Je hebt me wel aan het denken gezet. Tegelijk met het aanzetten van de plug stuur ik ook een bericht naar mijn push app, maar die komt ook niet aan. Kan het zijn dat NR teveel info moet verwerken?
lolgast schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:21:
@CerielTjuh
Eigenlijk valt of staat alles dus met die switches via de HA koppeling. Wat voor device is dat en is die via HA services nog wel te besturen op het moment dat de flow niet meer functioneert?
@CerielTjuh Zitten al je automations in NR of gebeurd een deel nog via HA? Ik dacht dat alleen deze automation het niet deed na een tijdje?

Ik weet natuurlijk niet op wat voor NUC je draait, maar het zou me verbazen dat NR dit niet aan zou kunnen. Ik heb inmiddels pagina’s vol in NR en alles werkt altijd :)

• pelt
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13-10 19:15
Ik ben net begonnen met Home Assistant en direct ook meteen begonnen met Node Red. Ik heb wat tutorials gelezen etc, maar er verandert relatief veel in korte tijd in zowel HA als in NR, dus ik weet niet echt waar ik bepaalde zaken moeten zoeken/vragen. Dus excuses als het een 'domme' vraag is en ik de verkeerde termen gebruik. Dat gezegd hebbende:

Ik heb een hele simpele flow. Als motion sensor beweging detecteert zet dan lamp aan. Als 3 minuten geen motion meer is doe dan lamp uit. Maar ik zou graag willen dat de flow stopt als de lamp al aan staat.

Ik zie in wat tutorials dat er een "Halt if" optie moet zijn in de "events state" node(?), maar of ik doe iets fout of zie iets over het hoofd want deze optie ontbreekt bij mij.

JSON:
1
[{"id":"76a1f58b.7f477c","type":"tab","label":"Flow 1","disabled":false,"info":""},{"id":"65a71fa5.23e6f","type":"server-state-changed","z":"76a1f58b.7f477c","name":"Berging sensor","server":"e0914d48.a334b","version":1,"entityidfilter":"binary_sensor.motion_sensor_158d00035037d2","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":1,"output_only_on_state_change":true,"x":120,"y":100,"wires":[["bdb1462.26790b8"]]},{"id":"bdb1462.26790b8","type":"switch","z":"76a1f58b.7f477c","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"on","vt":"str"},{"t":"eq","v":"off","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":290,"y":100,"wires":[["d2fe8c1.0e1907"],["66ece2.8ce9532"]]},{"id":"4a17d4.3ede582c","type":"api-call-service","z":"76a1f58b.7f477c","name":"","server":"e0914d48.a334b","version":1,"service_domain":"light","service":"turn_on","entityId":"light.15680460c44f33a77a33","data":"{   \"entity_id\": \"light.15680460c44f33a77a33\" }","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":650,"y":60,"wires":[[]]},{"id":"318a69a9.65aa46","type":"api-call-service","z":"76a1f58b.7f477c","name":"","server":"e0914d48.a334b","version":1,"service_domain":"light","service":"turn_off","entityId":"light.15680460c44f33a77a33","data":"{   \"entity_id\": \"light.15680460c44f33a77a33\" }","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":630,"y":200,"wires":[[]]},{"id":"66ece2.8ce9532","type":"stoptimer","z":"76a1f58b.7f477c","duration":"3","units":"Minute","payloadtype":"num","payloadval":"0","name":"","x":440,"y":160,"wires":[["318a69a9.65aa46"],[]]},{"id":"d2fe8c1.0e1907","type":"api-current-state","z":"76a1f58b.7f477c","name":"Licht al aan?","server":"e0914d48.a334b","version":1,"outputs":2,"halt_if":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","override_topic":false,"entity_id":"light.15680460c44f33a77a33","state_type":"str","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":false,"x":470,"y":60,"wires":[["4a17d4.3ede582c"],[]]},{"id":"e0914d48.a334b","type":"server","z":"","name":"Home Assistant"}]

Edit: het probleem heb ik inmiddels simpel opgelost, door alleen string te trekken naar volgende node als 'lamp aan' false is, maar mijn vraag blijft staan... Waar is de Halt if optie?

pelt wijzigde deze reactie 22-09-2019 22:08 (92%)

• Tsurany
  • Niet online
pelt schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:48:
Edit: het probleem heb ik inmiddels simpel opgelost, door alleen string te trekken naar volgende node als 'lamp aan' false is, maar mijn vraag blijft staan... Waar is de Halt if optie?
Ik weet niet wat precies bedoeld wordt met de "Half if" optie maar wat ik in zulke gevallen doe is een flow variable gebruiken. Deze waarde kan je met een function vastzetten en dan elke keer tegen controleren. Idealiter zet je elke keer bij motion een nieuwe timeout value en check je elke 10 seconden tegen deze value of het licht uit kan.

• pelt
Tsurany schreef op zondag 22 september 2019 @ 22:21:
[...]

Ik weet niet wat precies bedoeld wordt met de "Half if" optie maar wat ik in zulke gevallen doe is een flow variable gebruiken. Deze waarde kan je met een function vastzetten en dan elke keer tegen controleren. Idealiter zet je elke keer bij motion een nieuwe timeout value en check je elke 10 seconden tegen deze value of het licht uit kan.
Thanks. Onder andere in deze tutorial zie ik de optie terugkomen met bijbehorend screenshot:
https://diyfuturism.com/i...ting-with-home-assistant/
Als je 'halt if' invult, krijgt de node 2 uitgangen in plaats van 1. Een bericht gaat via de onderste uitgang indien de msg.payload dezelfde waarde heeft als wat bij 'halt if' is ingevuld.

• Troetelbeer
Een vraagje...

Ik heb in HA van mijn Google Agenda afspraken een sensor gemaakt. Dus ik zie nu in HA wat mijn volgende afspraak is en als die voorbij is zie ik weer de eerstvolgende.

Nu wil ik in Node-Red een flow maken dat ik de avond van tevoren een reminder/notificatie krijg via mijn Google Home(spraak dus). Echter, ik zou niet weten hoe.

Ik weet dus niet hoe ik een tijd moet instellen voor een event dat nog moet plaatsvinden...

Iemand anders wel?

• Thoit
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08:41
Troetelbeer schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:15:
Een vraagje...

Ik heb in HA van mijn Google Agenda afspraken een sensor gemaakt. Dus ik zie nu in HA wat mijn volgende afspraak is en als die voorbij is zie ik weer de eerstvolgende.

Nu wil ik in Node-Red een flow maken dat ik de avond van tevoren een reminder/notificatie krijg via mijn Google Home(spraak dus). Echter, ik zou niet weten hoe.

Ik weet dus niet hoe ik een tijd moet instellen voor een event dat nog moet plaatsvinden...

Iemand anders wel?
Je kan een inject-node gebruiken en een specifiek tijdstip instellen: https://nodered.org/docs/user-guide/nodes

• Troetelbeer
Het is me al gelukt! :)

Mooie milestone voor Node-RED vandaag, versie 1.0 is uitgebracht
https://nodered.org/blog/2019/09/30/version-1-0-released

• pelt
Vrij simpele vraag, maar ik krijg het niet gegoogled. Hoe kan ik een variable zoals de huidige tijd in de data van een node krijgen? Met HA kan je bijvoorbeeld onderstaande gebruiken voor een Telegram notify:
code:
1
{"message":"Er is aangebeld om *{{states('sensor.time_date')}}*"}

Maar hoe doe ik datzelfde bij NR? Of waar moet ik op Googlen?

pelt wijzigde deze reactie 01-10-2019 22:10 (3%)

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

pelt schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:07:
Vrij simpele vraag, maar ik krijg het niet gegoogled. Hoe kan ik een variable zoals de huidige tijd in de data van een node krijgen? Met HA kan je bijvoorbeeld onderstaande gebruiken voor een Telegram notify:
code:
1
{"message":"Er is aangebeld om *{{states('sensor.time_date')}}*"}

Maar hoe doe ik datzelfde bij NR? Of waar moet ik op Googlen?
Jsonata: https://docs.jsonata.org/date-time

Bijvoorbeeld via de Change node en daarmee msg.date-time vullen via de Jsonata optie.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

@pelt De belangrijkste vraag: Waarom wil je de tijd in de notificatie? De notificatie zelf heeft toch een timestamp?
In berichten die ik vanuit NR naar Telegram stuur, zet ik ook altijd expliciet de tijd in het bericht. Een enkele keer komt hij nog wel eens vertraagd aan, dus dan is het handig om te zien wanneer hij verstuurd werd.

• Tsurany
  • Niet online
Je wilt altijd de timestamp nemen van het event, is dat niet mogelijk dan zo snel mogelijk na het optreden van dat event. De vraag is dus wat je trigger is, hebben we het over een MQTT message uit een ander systeem of een sensor rechtstreeks aangesloten op Node-RED?
In het geval van een MQTT message wil je de timestamp al in de message zetten zodat, zelfs als dit bericht vertraagt is, de timestamp wel juist is. Gaat het om een sensor dan is de vertraging zo minimaal dat je wel met een timestamp functie af kan.

Dan is het simpelweg een kwestie van de volgende code bovenin je script zetten:
var timestamp = Date.now();
Dan heb je de variabele timestamp die je verder in je message kan integreren via onderstaande functie:

code:
1
2
3
4
var timestamp = Date.now();
var MsgText = "Er is aangebeld om ";
var newMsg = { payload: MsgText.concat(timestamp); };
return newMsg;

Bovenstaande code onder voorbehoud, heb zelf geen Node-RED bij de hand om het fatsoenlijk te testen. Maar hier moet je een eind mee komen denk ik.

• pelt
Dank allen. Ik heb nog geen ervaring met het werken met variabelen en functies in NR. Ik ga er dit weekend mee aan de slag.

• Tsurany
  • Niet online
pelt schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:38:
Dank allen. Ik heb nog geen ervaring met het werken met variabelen en functies in NR. Ik ga er dit weekend mee aan de slag.
Tsurany in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Ik heb daar een flow in staan met aardig wat functies inclusief flow variabelen. Onderaan de post staat de source code waarmee je de flow in Node-RED kan importeren. Wellicht interessant om eens door te nemen qua inspiratie?

• pelt
Ben ik weer met een simpele vraag, waar ik de hele avond mee hebben zitten klooien, maar het niet werkend heb gekregen. Ik heb een 'slimme' stekker op mij afwasmachine. Doel is om bijv. een berichtje te sturen als deze klaar is. In HA kan je vrij makkelijk in stellen dat een bepaalde state x minuten een bepaalde waarde moet hebben.

In mijn geval wil ik zoiets doen: "als afwasmachine < 8W voor 2 minuten" of "als afwasmachine < 8W en na twee minuten nog steeds < 8W" stuur me dan een berichtje.

Het moet volgens mij mogelijk zijn met een stop-timer, maar ik krijg het maar niet voor mekaar...

• Tsurany
  • Niet online
@pelt hoe komt je data binnen? Een simpele gedachte vanuit mijn kant is het verbruik omzetten naar een boolean, dus als verbruik boven 8 watt dan is het true, anders false. Vervolgens heb je een flow variabele waar die waarde naar weggeschreven wordt incl timestamp wanneer deze voor het laatst gewijzigd is. In je flow, die je elke X seconden laat draaien, controleer je dan of de huidige status nu false is en de laatste keer dat de status naar false gewijzigd is meer dan 2 minuten geleden is.

Dan weet je dus dat hij al twee minuten lang elke X seconden gecontroleerd is en nooit boven de 8 watt uitgekomen is, dan zal hij wel klaar zijn.

• Kaspers
Iemand die de deconz conbee2 stick in gebruik heeft en de
node-red-contrib-deconz plugin werkend heeft gekregen in NR?

Ik krijg de 'magic' API key generation maar niet voor elkaar. Heb nu handmatig een key aangemaakt met de REST api, dat werkt opzich prima met de deconz-event node, maar 't wordt pas echt leuk met de deconz-input node, maar daar krijg ik de device-list maar niet gefetched.

• stefve1
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13-10 14:53
Iemand aub die even kan kijken of dit eenvoudiger kan?
Ik ben nog maar net begonnen met NodeRed en ik wil graag zou weinig mogelijk nodes gebruiken om het overzichtelijk te houden.

Ik wil kijken of de status van persoon 1 of persoon 2 van 'home' naar 'not_home' gaat of omgekeerd.
Opzich zou dit denk ik eenvoudiger kunnen als de trigger node de 'entity ID' kan meekrijgen van de vorige node.

stefve1 wijzigde deze reactie 07-10-2019 11:50 (16%)

• Tsurany
  • Niet online
Dat moet toch met een enkele function node kunnen? Wat is de output die uit de state_changed node komt?

• Troetelbeer
stefve1 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:49:
Iemand aub die even kan kijken of dit eenvoudiger kan?
Ik ben nog maar net begonnen met NodeRed en ik wil graag zou weinig mogelijk nodes gebruiken om het overzichtelijk te houden.

[Afbeelding]

Ik wil kijken of de status van persoon 1 of persoon 2 van 'home' naar 'not_home' gaat of omgekeerd.
Opzich zou dit denk ik eenvoudiger kunnen als de trigger node de 'entity ID' kan meekrijgen van de vorige node.
Gebruik je HA? In HA kun zelf kun je het simpel zien :+

• stefve1
Troetelbeer schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:15:
[...]

Gebruik je HA? In HA kun zelf kun je het simpel zien :+
Tsurany schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:25:
Dat moet toch met een enkele function node kunnen? Wat is de output die uit de state_changed node komt?
Ik gebruik de volgende NodeRed flow: https://bonani.tech/makin...-binary-node-red-version/

Het probleem is dat ik in HA verschillende zones heb (bv eentje voor het werk). Wanneer ik op mijn werk vertrek, gaat HA mijn state aanpassen van Work naar 'not_home'. Dit geeft het probleem dat deze flow denkt dat ik net thuis vertrokken ben. Met bovenstaande flow wil ik dus kijken of persoon 1 of 2 net thuis aankomt of net thuis vertrekt.
Even uit m'n hoofd, stuur eens de 'complete msg object' naar een debug node. Waarschijnlijk kan je ergens de old_state of iets dergelijks inzien. Daar kan je dan in een switch-node op filteren zodat de actie die jij wilt uitvoeren enkel plaatsvindt als de vorige state 'home' was.

• stefve1
DeadMetal schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:33:
Even uit m'n hoofd, stuur eens de 'complete msg object' naar een debug node. Waarschijnlijk kan je ergens de old_state of iets dergelijks inzien. Daar kan je dan in een switch-node op filteren zodat de actie die jij wilt uitvoeren enkel plaatsvindt als de vorige state 'home' was.
Bedankt, weer wat bijgeleerd! Dit scheelt mij 3 nodes, en het werkt perfect!

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 20:21
Het is begonnen, de migratie van Domoticz naar HASsio, met daarbij Node-RED .
Nu ben ik dus aan het prullen, en loop tegen een aantal vragen aan, die ik met blockly's in domoticz zo op wist te pakken / lossen, maar nu toch even al een tijdje naar aan het zoeken ben geweest .
Heb een flow gemaakt :

en heb een sensor gemaakt : iemand thuis, die als status afgeeft : True of False .
Deze probeerde ik in een "current state" toevoegen, maar krijg het niet werkende :

en als flow:

maar de flow loopt/ werkt niet , rara wat doe ik verkeerd ?

Ook vraag ik me af of ik een % kan afgeven op een dimmer.
Zoals in de bovenste flow te zien is er een "call service" met : lamp hal aan maar daar zit geen dim % in. Maar hoe moet ik dat wel doen :o

Pimmetje651 wijzigde deze reactie 10-10-2019 22:10 (4%)
Reden: resize plaatjes

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Troetelbeer
Pimmetje651 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:03:
Het is begonnen, de migratie van Domoticz naar HASsio, met daarbij Node-RED .
Nu ben ik dus aan het prullen, en loop tegen een aantal vragen aan, die ik met blockly's in domoticz zo op wist te pakken / lossen, maar nu toch even al een tijdje naar aan het zoeken ben geweest .
Heb een flow gemaakt :
[Afbeelding]

en heb een sensor gemaakt : iemand thuis, die als status afgeeft : True of False .
Deze probeerde ik in een "current state" toevoegen, maar krijg het niet werkende :
[Afbeelding]
en als flow:
[Afbeelding]

maar de flow loopt/ werkt niet , rara wat doe ik verkeerd ?

Ook vraag ik me af of ik een % kan afgeven op een dimmer.
Zoals in de bovenste flow te zien is er een "call service" met : lamp hal aan maar daar zit geen dim % in. Maar hoe moet ik dat wel doen :o
Ik zou het zo doen:

Ja/Nee kan dus ook True/False zijn...

Je hebt die 2e node (switch node) tegenwoordig niet perse meer nodig. In de eerste node zou je bij de if-state een waarde kunnen invullen. De node krijgt dan een 2e uitgang. Een bericht gaat via de bovenste uitgang als de waarde de ingestelde waarde is. En anders gaat hij via de 2e uitgang.

Bij true/false wel altijd goed opletten of je met een boolean of een string te maken hebt (dat kan je via een debug node zien). In het geval van een boolean klik je op dat 'a-z' knopje (bovenste screenshot) en verander je dat in 'boolean' en selecteer je vervolgens true of false.

• Troetelbeer
DeadMetal schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:26:
Je hebt die 2e node (switch node) tegenwoordig niet perse meer nodig. In de eerste node zou je bij de if-state een waarde kunnen invullen. De node krijgt dan een 2e uitgang. Een bericht gaat via de bovenste uitgang als de waarde de ingestelde waarde is. En anders gaat hij via de 2e uitgang.

Bij true/false wel altijd goed opletten of je met een boolean of een string te maken hebt (dat kan je via een debug node zien). In het geval van een boolean klik je op dat 'a-z' knopje (bovenste screenshot) en verander je dat in 'boolean' en selecteer je vervolgens true of false.
Ja, je hebt gelijk...Maar was het zo gewend :9

• Troetelbeer
@Pimmetje651 Wat betreft je dim vraag...Bij de call service node zie je onderaan in het configuratie scherm van die node allemaal opties staan wat je kunt toepassen: transition, rgb_color, color_name, brightness_pct enz.

Bij het kopje "Data" kun je dat vervolgens invullen in json code:

code:
1
{"brightness_pct":jouwgetal}

Edit: screenshot toegevoegd...

Troetelbeer wijzigde deze reactie 12-10-2019 11:24 (11%)

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True