Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:29
bartvb schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:16:
Eerste project dat ik heb is het meten van de temperatuur van alle vloerverwarmingsgroepen (tweede plan is het aansturen van die groepen). Ik heb per verdeler een simpele ESP32 met DS18B20 temperatuursensoren die via MQTT de temperaturen doorgeven aan Mosquitto. Node-RED leest dat uit en moet dat in InfluxDB zetten. Maar:

Wat is een handige topic structuur voor MQTT? Simpel om nu iets op te zetten, maar geen idee of ik mezelf daarmee op langere termijn in de voet schiet.

Wat is handig voor groep 3 (2e groep in de badkamer) op de verdeler van de slaapverdieping?

a) home/slaapverdieping/underfloor/temperature/3
b) home/temperature/underfloor/slaapverdieping/3
c) home/bathroom/underfloor/temperature/1
d) home/bathroom/underfloor/1/temperature
e) home/temperature/underfloor/bathroom/1
f) home/temperature/bathroom/underfloor/1
toon volledige bericht
Ik zou eigenlijk gaan voor home/bathroom/temperature/underfloor/1, ofwel voor optie f.

Een andere vraag is of het veel uitmaakt, want uiteindelijk gaat Node-Red gewoon die data lezen, gaat dat formatteren en doorsturen naar InfluxDB. Verder gaat Node-Red er waarschijnlijk nog wat regeltjes op loslaten om dingen te automatiseren, maar daarvoor boeit de structuur van de MQTT nu eenmaal niet zoveel, zolang het maar wat proper is.
Verder nog een vraag; data in InfluxDB krijgen is vrij eenvoudig, daar is gewoon een node voor. Maar InfluxDB is nogal in beweging, zou goed kunnen dat ik over een paar jaar liever een andere time series DB gebruik. Ik had verwacht dat er een abstracte 'time series' node was die generieke data accepteert en die vervolgens in InfluxDB/Prometheus/PostgreSQL/etc zet. Maar zoiets kan ik niet vinden. Of maak ik het nu te netjes/ingewikkeld? :)
Dat heb ik ook niet dadelijk gevonden, maar aangezien ik gewoon mijn eigen InfluxDB in Proxmox heb draaien, zie ik waarschijnlijk niet snel de neiging om te veranderen, tenzij het natuurlijk vierkant begint te draaien. Met InfluxDB cloud (gratis versie), liep ik snel tegen beperkingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:32
bartvb schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:16:
Verder nog een vraag; data in InfluxDB krijgen is vrij eenvoudig, daar is gewoon een node voor. Maar InfluxDB is nogal in beweging, zou goed kunnen dat ik over een paar jaar liever een andere time series DB gebruik. Ik had verwacht dat er een abstracte 'time series' node was die generieke data accepteert en die vervolgens in InfluxDB/Prometheus/PostgreSQL/etc zet. Maar zoiets kan ik niet vinden. Of maak ik het nu te netjes/ingewikkeld? :)
Ik weet niet zeker of het is wat je bedoelt, maar misschien kun je de InfluxDB logica abstraheren in een of meerdere subflows?

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
Wat InfluxDB betreft; bij het programmeren gebruik je normaal 'Inversion of Control', je implementeert dus niet een specifieke image library maar een abstracte tussenlaag waardoor je later de library die het werk doet makkelijk kan aanpassen.

Maar idd, subflows zouden dat mogelijk moeten kunnen maken. Denk ik :) Ik ga eens lezen over subflows.

De MQTT structuur maakt idd op zich niet super veel uit, maar ik hoop een beetje dat niet ik niet voor alle 25+ groepen los het opslaan in InfluxDB moet regelen. Zou leuk zijn om iets als home/*/temperature/underfloor/* te kunnen gebruiken daarvoor. Ik ben nogal lui aangelegd ;) Als iemand daar tips/een voorbeeld voor heeft houd ik me aanbevolen :)

Dank voor de input! Ik puzzel weer verder.

[ Voor 4% gewijzigd door bartvb op 25-01-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-05 18:52
Goedemorgen,

Ik ben even wat aan het proberen met Node-Red in home assistant.
De schakeling van de lampen aan de hand van de elevation van de zon werkt perfect!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp9LKwGVKtTbOCw5f8D6D_LSUqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QKw0lkJxFIDhGk4gzZHJMvag.png?f=fotoalbum_large

Bij de automatisering die ingebouwd is bij home assistant had ik als automatisering dat de buitenverlichting om 22:00 van 100% helderheid naar 40% gaat. Hoe doe ik dit in Node-Red? Vast heel simpel maar dit wat ik gemaakt heb was ook een heel uitgezoek voor een leek op dit gebied....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-05 11:26
Ruudstertje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:11:
Goedemorgen,

Ik ben even wat aan het proberen met Node-Red in home assistant.
De schakeling van de lampen aan de hand van de elevation van de zon werkt perfect!
[Afbeelding]

Bij de automatisering die ingebouwd is bij home assistant had ik als automatisering dat de buitenverlichting om 22:00 van 100% helderheid naar 40% gaat. Hoe doe ik dit in Node-Red? Vast heel simpel maar dit wat ik gemaakt heb was ook een heel uitgezoek voor een leek op dit gebied....
Je zal een timetrigger moeten gebruiken (Bigtimer of zo) En deze na check of de lampen al aan zijn de lampen opnieuw aansturen met brightness percentage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nn1cvMiogIPM1edlKODsGt8AZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ycs1rsQafTMJ5g1gsh7iubxX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Obelixxx schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:19:
[...]

Je zal een timetrigger moeten gebruiken (Bigtimer of zo) En deze na check of de lampen al aan zijn de lampen opnieuw aansturen met brightness percentage.
En die zet ik dan achter de betreffende lampen? Of een nieuwe/aparte flow?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicpixel
Ruudstertje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:11:
Als het altijd om 22 uur moet, zou ik gewoon een inject node gebruiken (helemaal onderaan de "repeat" instellen).

Sowieso zijn de inject en debug nodes je vriend tijdens het ontwikkelen van flows met node red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
@Ruudstertje

Ik ben behoorlijk nieuw met Node-RED, benieuwd waarom je eerst checkt of een lamp aan is om hem vervolgens uit te zetten. Waarom niet gewoon uit zetten zonder die check?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-05 14:52
bartvb schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:26:
@Ruudstertje

Ik ben behoorlijk nieuw met Node-RED, benieuwd waarom je eerst checkt of een lamp aan is om hem vervolgens uit te zetten. Waarom niet gewoon uit zetten zonder die check?
anders krijg je oneindige off commando's naar de lampen. dat wil je niet om diverse redenen.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
@bartvb @pc_freak1 Afhankelijk van hoe @Ruudstertje die trigger heeft ingesteld zouden die lamp aan/uit checks weg kunnen.

In zo'n HA trigger:state node kun je checks doen op zowel de vorige als de huidige waarde, dus je kunt dan zeggen:

Als de "vorige elevation > -0.50" AND "huidige elevation <= -0.50" dan...

Dan zou ie maar 1x moeten triggeren en kan die lamp check dus weg.

(Even aangenomen dat de zon niet schommelt rond die waarde van -0.50 uit het voorbeeld (omhoog/omlaag/omhoog/omlaag), maar dat lijkt me niet bij de zon ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
bartvb schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:26:
@Ruudstertje

Zie reactie @pc_freak1 .

@musicpixel
Zal eens kijken naar wat jij aangeeft, zo ik het nu heb gedaan heb ik met behulp van een YouTube tutorial gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
@Ruudstertje Deel anders je flow hier even (met de export optie in het menu rechtsboven in Node red) en plaats dat dan hier tussen code tags. Dan kijken we even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
musicpixel schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:48:
@Ruudstertje Deel anders je flow hier even (met de export optie in het menu rechtsboven in Node red) en plaats dat dan hier tussen code tags. Dan kijken we even mee.
Denk dat ik de export zo goed heb gedaan.

code:
1
[{"id":"d5ef0324bc18c830","type":"tab","label":"Verlichting","disabled":false,"info":"","env":[]},{"id":"1eb30cea904b125d","type":"comment","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Lampen buiten AAN","info":"","x":90,"y":40,"wires":[]},{"id":"107a25f831e85d13","type":"api-call-service","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Buitenlamp: Achter aanzetten op 100%","server":"7fe8b587.a2225c","version":5,"debugenabled":false,"domain":"light","service":"turn_on","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":["light.buitenlamp_achter_licht"],"data":"","dataType":"jsonata","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":840,"y":40,"wires":[[]]},{"id":"0cb1a6e02b517c94","type":"api-call-service","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Buitenlamp: Oprit aanzetten op 100%","server":"7fe8b587.a2225c","version":5,"debugenabled":false,"domain":"light","service":"turn_on","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":["light.buitenlamp_oprit_licht"],"data":"","dataType":"jsonata","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":830,"y":100,"wires":[[]]},{"id":"7f9ee28d05a3f750","type":"api-call-service","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Buitenlamp: Voorkant aanzetten op 100%","server":"7fe8b587.a2225c","version":5,"debugenabled":false,"domain":"light","service":"turn_on","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":["light.buitenlamp_voorkant_licht"],"data":"","dataType":"jsonata","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":840,"y":160,"wires":[[]]},{"id":"22ac1df2fa3a12e4","type":"api-current-state","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Is de buitenlamp achter aan?","server":"7fe8b587.a2225c","version":3,"outputs":2,"halt_if":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"light.buitenlamp_achter_licht","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":500,"y":40,"wires":[[],["107a25f831e85d13"]]},{"id":"82c7fc94a8bcef75","type":"api-current-state","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Is de buitenlamp oprit aan?","server":"7fe8b587.a2225c","version":3,"outputs":2,"halt_if":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"light.buitenlamp_oprit_licht","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":500,"y":100,"wires":[[],["0cb1a6e02b517c94"]]},{"id":"60b90362198b1b51","type":"api-current-state","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Is de buitenlamp voorkant aan?","server":"7fe8b587.a2225c","version":3,"outputs":2,"halt_if":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"light.buitenlamp_voorkant_licht","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":510,"y":160,"wires":[[],["7f9ee28d05a3f750"]]},{"id":"74f97aae4b0736a6","type":"trigger-state","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Trigger: Elevation van de zon (<= -0.50)","server":"7fe8b587.a2225c","version":4,"inputs":0,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entityId":"sun.sun","entityIdType":"exact","debugEnabled":false,"constraints":[{"targetType":"entity_id","targetValue":"sun.sun","propertyType":"property","propertyValue":"attributes.elevation","comparatorType":"<=","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"-0.50"}],"customOutputs":[],"outputInitially":false,"stateType":"str","enableInput":false,"x":190,"y":80,"wires":[["22ac1df2fa3a12e4","82c7fc94a8bcef75","60b90362198b1b51"],[]]},{"id":"29b92833d4b141d5","type":"comment","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Lampen buiten UIT","info":"","x":90,"y":260,"wires":[]},{"id":"a46f168114a4fc03","type":"api-call-service","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Buitenlamp: Achter uitzetten","server":"7fe8b587.a2225c","version":5,"debugenabled":false,"domain":"light","service":"turn_off","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":["light.buitenlamp_achter_licht"],"data":"","dataType":"jsonata","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":800,"y":260,"wires":[[]]},{"id":"5844f458db07ee21","type":"api-call-service","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Buitenlamp: Oprit uitzetten","server":"7fe8b587.a2225c","version":5,"debugenabled":false,"domain":"light","service":"turn_off","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":["light.buitenlamp_oprit_licht"],"data":"","dataType":"jsonata","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":800,"y":320,"wires":[[]]},{"id":"c21d137f54231226","type":"api-call-service","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Buitenlamp: Voorkant uitzetten","server":"7fe8b587.a2225c","version":5,"debugenabled":false,"domain":"light","service":"turn_off","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":["light.buitenlamp_voorkant_licht"],"data":"","dataType":"jsonata","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":810,"y":380,"wires":[[]]},{"id":"896c376f6888e49b","type":"api-current-state","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Is de buitenlamp achter uit?","server":"7fe8b587.a2225c","version":3,"outputs":2,"halt_if":"off","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"light.buitenlamp_achter_licht","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":500,"y":260,"wires":[[],["a46f168114a4fc03"]]},{"id":"8eb1ebd13abdc1ae","type":"api-current-state","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Is de buitenlamp oprit uit?","server":"7fe8b587.a2225c","version":3,"outputs":2,"halt_if":"off","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"light.buitenlamp_oprit_licht","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":490,"y":320,"wires":[[],["5844f458db07ee21"]]},{"id":"9f9d34fe919e5963","type":"api-current-state","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Is de buitenlamp voorkant uit?","server":"7fe8b587.a2225c","version":3,"outputs":2,"halt_if":"off","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"light.buitenlamp_voorkant_licht","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":510,"y":380,"wires":[[],["c21d137f54231226"]]},{"id":"567f9c453fd23620","type":"trigger-state","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Trigger: Elevation van de zon (=> 0.50)","server":"7fe8b587.a2225c","version":4,"inputs":0,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entityId":"sun.sun","entityIdType":"exact","debugEnabled":false,"constraints":[{"targetType":"entity_id","targetValue":"sun.sun","propertyType":"property","propertyValue":"attributes.elevation","comparatorType":">=","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"0.50"}],"customOutputs":[],"outputInitially":false,"stateType":"str","enableInput":false,"x":190,"y":300,"wires":[["896c376f6888e49b","8eb1ebd13abdc1ae","9f9d34fe919e5963"],[]]},{"id":"156d7cf6ba945216","type":"inject","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Tijd 22:00","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"22:00","payload":"","payloadType":"date","x":320,"y":500,"wires":[[]]},{"id":"9e4fbe545c8b9fc8","type":"api-call-service","z":"d5ef0324bc18c830","name":"Buitenlamp: Achter naar 10%","server":"7fe8b587.a2225c","version":5,"debugenabled":false,"domain":"","service":"","areaId":[],"deviceId":["5fd9746ce3555d587e4bbc7b6e57c0e5"],"entityId":[],"data":"","dataType":"jsonata","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":600,"y":480,"wires":[[]]},{"id":"7fe8b587.a2225c","type":"server","name":"Home Assistant","addon":true}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Ruudstertje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:18:
[...]
Denk dat ik de export zo goed heb gedaan.
Yep, dat was prima. Je kunt de hele tab (flow) exporteren zoals jij hebt gedaan, of alleen een selectie van nodes.

Ik heb er even naar gekeken en kwam er achter dat "Sun"in Home Assistant de elevation alleen als property van een entity beschikbaar heeft.

De trigger:state node kan wel properties gebruiken maar niet met "previous"/"current" value, want dat lijkt alleen te werken met entity states.

Ik had nog niet zo veel met "Sun" gedaan in HA, maar nu ik er naar kijk vind ik Sun wat beperkt.

Maar dat terzijde... ik heb even gezocht hoe ik toch elevation kon gebruiken in een trigger:state node. Het bleek het handigste te zijn om een template sensor voor elevation aan te maken onder Settings->Devices&services->Helpers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fH8PxSnQ8ABM-yiO3uAfpmtJVsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEozjGqJa6ERQa8HONPhSUjO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had getest met 20.4.

code:
1
{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') }}

Vergeet niet de unit of measurement in te vullen. Ik heb handmatig ° ingetikt.

Nu krijg je een sensor entity (met historie, dus ook "previous") die je kunt gebruiken in de trigger:state node:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YliFk8LqkHHQLxU77-v4gSnH3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEWG9TkD9fCOiGRdTOEej4mD.jpg?f=fotoalbum_large

Door hierin de previous state en current state samen te gebruiken kun je triggeren op wanneer de waarde voor het eerst boven of onder een bepaalde waarde komt. Wordt dus maar 1x getriggerd.

Vervolgens heb je dus geen check meer nodig of de lamp aan is.

Wil je het nog compacter maken dan kun je in de call service node, waarin je een lamp aan zet, ook nog alle lampen toevoegen onder "Entity" ipv maar eentje.

Dan blijft dit nog over (voor "aan"):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTjSiLWrUXIIyvOtppZ9JfLlHXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFNSk7D5wbPUWZEZaG3yUjIg.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt, zoals @Obelixxx zei, ook de node "Bigtimer" gebruiken. Daarin kun je bijvoorbeeld opgeven "een uur voor zonsondergang", al vind ik die node wat overweldigend als je nieuw bent met Node Red.

[ Voor 4% gewijzigd door musicpixel op 28-02-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 22:43
Ik draai Node Red onder Home assistant en ben redelijke noob op Node red (en programmeren) gebied. Heb een elektrische boiler die ik aanstuur op o.a. teruglevering, heeft 2 elementen (700 en 1500w) die ik vanuit HA apart schakel en HA ook keurig apart ziet en logt. Nu wil ik 1 waarde maken die totaal kWh van die 2 is, gewoon optellen dus. In node red kan ik beide waarden lezen maar hoe krijg ik ze bij elkaar optgeteld en zet ik ze weg naar een waarde die ik in Home assistant weer kan gebruiken ?

Thanks !

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:11
reddo schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:33:
Ik draai Node Red onder Home assistant en ben redelijke noob op Node red (en programmeren) gebied. Heb een elektrische boiler die ik aanstuur op o.a. teruglevering, heeft 2 elementen (700 en 1500w) die ik vanuit HA apart schakel en HA ook keurig apart ziet en logt. Nu wil ik 1 waarde maken die totaal kWh van die 2 is, gewoon optellen dus. In node red kan ik beide waarden lezen maar hoe krijg ik ze bij elkaar optgeteld en zet ik ze weg naar een waarde die ik in Home assistant weer kan gebruiken ?

Thanks !
Met deze node kan je sensor waardes optellen.

Waarom wil je dit doen via Node-RED? Met een Home-Assistant template kan je ook de waardes van meerdere sensoren bij elkaar optellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 22:43
harmen76 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Met deze node kan je sensor waardes optellen.

Waarom wil je dit doen via Node-RED? Met een Home-Assistant template kan je ook de waardes van meerdere sensoren bij elkaar optellen.
Prima tip van de template, dankje !!!

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Shelly Button.
Wifi en mqtt.
Zou hem graag uitlezen met een flow..
Ik gebruik domoticz, icm node red. [ geen programmeur:-( ]

Lijkt niet zo heel moeilijk,
shellies/Shel-Button-Urinoir-gen1/input_event
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3ctyudyj6cBp-by7u9OeAe8ZEk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QAnq335L16LFNNhFdUrSXq7X.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v97twZk6lDVl4IoAEL0KXrsPWJ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CoRPN9i4fIOmRdvBKb5DLgC4.png?f=user_large
Waarbij ik de "s" of de "L" als command nodig heb

De node output:
code:
1
2
3
4
5
28-3-2024 07:06:32node: debug 594
shellies/Shel-Button-Urinoir-gen1/input_event/0 : msg.payload : Object
object
event: "S"
event_cnt: 154

Of:
code:
1
2
3
4
5
28-3-2024 07:06:51node: debug 594
object
event: "L"
event_cnt: 155

Maar ik krijg de omzetting van S naar 1 [ wat Domoticz vraagt] niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayIA7c33QHLIxSIKFHHfnCOdPeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vGmgLTO9k8sz1GSKfNZdN4GJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spMuCLjdOuGojV30YZLJ5vzLolc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12EaUAAe4PKOZzoQNC7JpUbn.png?f=fotoalbum_large

Mss iemand wel O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
Dylantje2 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:11:
Shelly Button.
Wifi en mqtt.
Zou hem graag uitlezen met een flow..
Ik gebruik domoticz, icm node red. [ geen programmeur:-( ]

Lijkt niet zo heel moeilijk,

[...]

Waarbij ik de "s" of de "L" als command nodig heb

De node output:
code:
1
2
3
4
5
28-3-2024 07:06:32node: debug 594
object
event: "S"
event_cnt: 154

Of:
code:
1
2
3
4
5
28-3-2024 07:06:51node: debug 594
object
event: "L"
event_cnt: 155

Maar ik krijg de omzetting van S naar 1 [ wat Domoticz vraagt] niet goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mss iemand wel O-)
toon volledige bericht
ik zou dat anders doen.
ik zou twee luister nodes maken voor de shelly, voor beide statussen 1tje.
om naar domoticz te praten heb je deze change node nodig(voorbeeldje uit een van mijn flows):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/34lZDXJ.png

ik gebruik het in deze flow om een soort sync tussen HomeAssitant en Domoticz te hebben, gezien HA sommige apparaten niet ondersteunt, en ik daarop grotendeels ben overgestapt, maar Domoticz nog nodig heb voor wat legacy spul.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fevWd6Z.png

maar als je je json van de hele flow post in een codeblok, de statussen van je shelly knop en de idx met switchtype die geschakeld moet worden kan ik denk ik wel wat voor je bouwen als het je zelf niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

pc_freak1 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:18:
[...]

ik zou dat anders doen.
ik zou twee luister nodes maken voor de shelly, voor beide statussen 1tje.
om naar domoticz te praten heb je deze change node nodig(voorbeeldje uit een van mijn flows):
[Afbeelding]

ik gebruik het in deze flow om een soort sync tussen HomeAssitant en Domoticz te hebben, gezien HA sommige apparaten niet ondersteunt, en ik daarop grotendeels ben overgestapt, maar Domoticz nog nodig heb voor wat legacy spul.
[Afbeelding]

maar als je je json van de hele flow post in een codeblok, de statussen van je shelly knop en de idx met switchtype die geschakeld moet worden kan ik denk ik wel wat voor je bouwen als het je zelf niet lukt.
Over van domoticz naar Ha..
En bevalt dat?
Dat sommige dan weer niet werken op ha, schijnt toch veel groter te zijn geworden dan domoticz..

Maar goed.

Ik kan niet zoveel bouwen..
Maar het moet gewoon 1 richting zijn. kan niet met domoticz deze button aanklikken.[ gaat in sleep]
Push the botton dan een domoticz switch aan laten gaan, en het shelly button command, moet ook weer uit na zijn . Domoticz push button uit kan ik domoticz wel regel.

Zou heeel blij zijn als je zon flow kunt maken.
Kan her en daar wel wat aanpassen, maar blijft toch hard to get een goede flow te maken.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
@Dylantje2 dit zou wel moeten werken denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZzwO9fg.png

waarbij je in de eerst het topic zet waar de status van je shelly button komt

dan dit in een switch node:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ueBCXio.png

dan, er van uit gaande dat je een light of dummy switcht dit in een change node waarbij je <idx> vervangt voor de idx van je switch:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h4yGEbs.png

en dat gaat dan weer naar een mqtt/in node:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nJlBHxp.png

ik heb geen shelly button om te testen, maar ik denk dat dit wel moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MM Stap 1 komt er a niet meer doorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6VJ7w2MsEfvetcliAQ_tdJNGX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OB5523uMX0OcSfCtZM5RlbLY.png?f=fotoalbum_large

mqtt explorer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndqCxp3kNuoUs7BX4jQhfqXxSPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PJGJoBldGDIdlClYRRBacVjZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
heb je een spatie in: "event":"S" ?
daar lijkt het wel op, dat hoort niet.
zonder spatie zou in theorie moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

make no differents..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
ik heb zelf helaas niet zo'n button. dus dan kom ik zo ook niet 123 verder :/

heb je dit al geprobeerd?
Domoticz heeft een weg om via http commando's te ontvangen.
in shelly kun je als het goed is knopacties instellen, dat hij dan bij een druk op de knop een http actie doet.

dan kun je hier wellicht iets mee:
code:
1
http://<username:password@>domoticz-ip<:port>/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=99&switchcmd=Toggle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

pc_freak1 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:59:
[...]

ik heb zelf helaas niet zo'n button. dus dan kom ik zo ook niet 123 verder :/

heb je dit al geprobeerd?
Domoticz heeft een weg om via http commando's te ontvangen.
in shelly kun je als het goed is knopacties instellen, dat hij dan bij een druk op de knop een http actie doet.

dan kun je hier wellicht iets mee:
code:
1
http://<username:password@>domoticz-ip<:port>/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=99&switchcmd=Toggle
Dank dat werkt ook prima!!!
En stukken makkelijker O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-05 02:03
Ik kom er niet uit!

Ik probeer m.b.v. 2 deursensoren een lamp aan te doen en vervolgend enkel weer uit te schakelen als beide deuren 10 seconden dicht zijn.

Als de ene deur dicht gaat en vervolgens de andere open gaat moet de lamp aan blijven. Dit laatste wil niet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen76
Sliener schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:27:
Ik kom er niet uit!

Ik probeer m.b.v. 2 deursensoren een lamp aan te doen en vervolgend enkel weer uit te schakelen als beide deuren 10 seconden dicht zijn.

Als de ene deur dicht gaat en vervolgens de andere open gaat moet de lamp aan blijven. Dit laatste wil niet lukken
Zijn vast meerdere oplossingen voor. Ik heb dit voor onze garagedeur opgelost door gebruik te maken van de simple-gate node. In mijn flow zitten twee gates, 1 achter iedere deursensor, waarbij beide gates geopend of gesloten worden door de andere deursensor. Door vervolgens een delay node toe te voegen kan je de 10s vertraging toevoegen alvorens de lamp uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Sliener schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:27:
Ik kom er niet uit!

Kun je delen wat je al hebt (even een screencapture en een export van de betreffende nodes)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Geen idee hoe? zo iets?

code:
1
[{"id":"620e5366b2736f25","type":"tab","label":"Flow 2","disabled":false,"info":"","env":[]},{"id":"3c0f1c943068fa9f","type":"change","z":"620e5366b2736f25","name":"LIGHT OFF SIGNAL","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"OFF","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":515,"y":260,"wires":[["5f0be79c7dcee154"]],"l":false},{"id":"2d1cfbc66f75300d","type":"change","z":"620e5366b2736f25","name":"LIGHT ON SIGNAL","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"ON","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":505,"y":200,"wires":[["5f0be79c7dcee154"]],"l":false},{"id":"ac2427c508e2bf5b","type":"debug","z":"620e5366b2736f25","name":"LIGHT STATUS","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":840,"y":240,"wires":[]},{"id":"5de493712b2f5927","type":"change","z":"620e5366b2736f25","name":"","rules":[{"t":"set","p":"door1","pt":"flow","to":"OPEN","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":235,"y":160,"wires":[["82766a9528e88998"]],"l":false},{"id":"23a8dce2244d7f82","type":"change","z":"620e5366b2736f25","name":"","rules":[{"t":"set","p":"door1","pt":"flow","to":"CLOSE","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":235,"y":200,"wires":[["82766a9528e88998"]],"l":false},{"id":"64e15ad6b0346457","type":"change","z":"620e5366b2736f25","name":"","rules":[{"t":"set","p":"door2","pt":"flow","to":"OPEN","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":235,"y":260,"wires":[["82766a9528e88998"]],"l":false},{"id":"b1c53f62eae2177a","type":"change","z":"620e5366b2736f25","name":"","rules":[{"t":"set","p":"door2","pt":"flow","to":"CLOSE","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":235,"y":300,"wires":[["82766a9528e88998"]],"l":false},{"id":"82766a9528e88998","type":"switch","z":"620e5366b2736f25","name":"Door-1","property":"door1","propertyType":"flow","rules":[{"t":"eq","v":"OPEN","vt":"str"},{"t":"eq","v":"CLOSE","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":385,"y":220,"wires":[["2d1cfbc66f75300d"],["d5c7191f656d1672"]],"l":false},{"id":"d5c7191f656d1672","type":"switch","z":"620e5366b2736f25","name":"Door-2","property":"door2","propertyType":"flow","rules":[{"t":"eq","v":"OPEN","vt":"str"},{"t":"eq","v":"CLOSE","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":445,"y":260,"wires":[["2d1cfbc66f75300d"],["3c0f1c943068fa9f"]],"l":false},{"id":"5f0be79c7dcee154","type":"change","z":"620e5366b2736f25","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload1","pt":"msg","to":"door1","tot":"flow"},{"t":"set","p":"payload2","pt":"msg","to":"door2","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":575,"y":240,"wires":[["c56867a87234e16b","a822aba6429f04b2","ac2427c508e2bf5b","3c7e5d9a5a6923f0","77f7927b027e2e19"]],"l":false},{"id":"c56867a87234e16b","type":"debug","z":"620e5366b2736f25","name":"DOOR-1 STATUS","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload1","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":850,"y":140,"wires":[]},{"id":"a822aba6429f04b2","type":"debug","z":"620e5366b2736f25","name":"DOOR-2 STATUS","active":true,"tosidebar":false,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload2","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":850,"y":360,"wires":[]},{"id":"13ed1f1c1a0ff999","type":"server-state-changed","z":"620e5366b2736f25","name":"Tussen deur","server":"4191287b.336198","version":5,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entityId":["binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_opening"],"entityIdType":"list","outputInitially":false,"stateType":"str","ifState":"on","ifStateType":"str","ifStateOperator":"is","outputOnlyOnStateChange":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"open","valueType":"str"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":70,"y":140,"wires":[["5de493712b2f5927"],[]]},{"id":"2c94fc757c72c7e5","type":"server-state-changed","z":"620e5366b2736f25","name":"Tussen deur","server":"4191287b.336198","version":5,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entityId":["binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_opening"],"entityIdType":"list","outputInitially":false,"stateType":"str","ifState":"on","ifStateType":"str","ifStateOperator":"is_not","outputOnlyOnStateChange":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"close","valueType":"str"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":70,"y":200,"wires":[["23a8dce2244d7f82"],[]]},{"id":"f4e4fc0252bf2a2a","type":"server-state-changed","z":"620e5366b2736f25","name":"Buiten deur","server":"4191287b.336198","version":5,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entityId":["binary_sensor.garage_buitendeur_openen"],"entityIdType":"list","outputInitially":false,"stateType":"str","ifState":"on","ifStateType":"str","ifStateOperator":"is","outputOnlyOnStateChange":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"open","valueType":"str"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":70,"y":280,"wires":[["64e15ad6b0346457"],[]]},{"id":"2b8e8dfc061d839f","type":"server-state-changed","z":"620e5366b2736f25","name":"Buiten deur","server":"4191287b.336198","version":5,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entityId":["binary_sensor.garage_buitendeur_openen"],"entityIdType":"list","outputInitially":false,"stateType":"str","ifState":"on","ifStateType":"str","ifStateOperator":"is_not","outputOnlyOnStateChange":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"close","valueType":"str"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":70,"y":340,"wires":[["b1c53f62eae2177a"],[]]},{"id":"3c7e5d9a5a6923f0","type":"api-call-service","z":"620e5366b2736f25","name":"","server":"4191287b.336198","version":5,"debugenabled":false,"domain":"switch","service":"turn_on","areaId":[],"deviceId":["991d0331fef35bbf377d0dfdde24b50e"],"entityId":[],"data":"","dataType":"jsonata","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":940,"y":180,"wires":[[]]},{"id":"489248532bf07859","type":"api-call-service","z":"620e5366b2736f25","name":"","server":"4191287b.336198","version":5,"debugenabled":false,"domain":"switch","service":"turn_off","areaId":[],"deviceId":["991d0331fef35bbf377d0dfdde24b50e"],"entityId":[],"data":"","dataType":"jsonata","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":940,"y":300,"wires":[[]]},{"id":"77f7927b027e2e19","type":"trigger","z":"620e5366b2736f25","name":"","op1":"","op2":"off","op1type":"nul","op2type":"str","duration":"3","extend":false,"overrideDelay":true,"units":"s","reset":"ON","bytopic":"all","topic":"topic","outputs":1,"x":780,"y":300,"wires":[["489248532bf07859"]]},{"id":"4191287b.336198","type":"server","name":"Home Assistant","addon":true}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDeIN7SdE2cE-l3l5D2U6D4oLOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ClRBxi4PKk2BnDh0HyP7F0P7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
@Sliener Zet in ieder geval die export even tussen code tags: [ code ][ /code ] (maar dan zonder de spaties)

Verder zie ik dat je Home Assistant gebruikt. In dat geval zijn er twee mogelijkheden:
1) Door een helper in Home Assistant aan te maken en deze te gebruiken in HA (simpel).
2) Puur in Node Red (is wat lastiger)

De tweede optie kan ik later uitleggen als je dat wilt (of geinteresseerd bent), maar dat werkt met een tweetal trigger:state nodes. Duurt voor vanavond even te lang :z

Optie 1)
  1. Ga in HA naar Settings->Devices & Services->Helpers
  2. Maak een nieuwe helper van het type Group->Binary Sensor Group
  3. Geef de helper een naam en voeg de entities van de deursensors toe.
  4. En zorg dat "All Entities" UIT staat. Dat betekent dat als 1 of meer deuren open zijn de helper entity ON is. PS Check even of je deursensors on of off zijn als de deur open is, anders moet deze swtich misschien net andersom.
Je kunt nu de helper entity gebruiken in je Node Red flow, wat alles enorm versimpelt.

Gebruik vervolgens in Node Red een delay node voor de vertraging, welke je annuleert door een msg.reset naar deze delay node te sturen. Ipv een delay+msg.reset is een trigger node ook mogelijk.

Ik denk dat je zo voldoende info hebt om verder te kunnen.
Als je er niet uit komt of toch optie 2 wilt zien, dan moet je het maar even laten weten.

PS Die group in HA kun je ook gebruiken als je meerdere bewegingssensors hebt die moeten samenwerken.

[ Voor 92% gewijzigd door musicpixel op 04-04-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Ik wil graag telegram gebruiken zodat meerdere mensen dingen in huis kunnen aansturen zonder dat iedereen bepaalde apps hoeft te installeren. Onder het motte "beter goed gejat dan slecht bedacht" heb ik dankzij derden het zover dat ik onderstaande door kan sturen.

Maar hoe kan ik b.v. een Shelly aansturen met onderstaande array?

5-4-2024 14:55:39node: debug 3
msg.payload : array[2]
array[2]
0: "bed"
1: "off"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-05 17:36
Hoe kan ik het best waardes splitten uit de seriele poort?
De data komt van een arduino via Lora.

+RCV=120,24, 20.44 Dit is een ontvangen waarde, waar ik de intresse heb in de laatste getallen,
20.44 is de temp verstuurd.

Hoe split ik dit nu op?
Dit is nog maar het begin/test. Er zal meer data verstuurd worden. Maar eerst wil ik weten hoe je het volgens de regels vd kunst doet.

Influx en grafana draaid al, en als ik data van een mqtt sensor naar de db schrijf werkt dit ook.

Enkel mn opbouw klopt niet.

HttpError: 400 Bad Request : {"error":"partial write: field type conflict: input field \"value\" on measurement \"Temperature\" is type string, already exists as type float dropped=1"}

Merge met het grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 20-05-2024 09:01 ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-05 17:36
RedPas schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:14:
Hoe kan ik het best waardes splitten uit de seriele poort?
De data komt van een arduino via Lora.

+RCV=120,24, 20.44 Dit is een ontvangen waarde, waar ik de intresse heb in de laatste getallen,
20.44 is de temp verstuurd.

Hoe split ik dit nu op?
Dit is nog maar het begin/test. Er zal meer data verstuurd worden. Maar eerst wil ik weten hoe je het volgens de regels vd kunst doet.

Influx en grafana draaid al, en als ik data van een mqtt sensor naar de db schrijf werkt dit ook.

Enkel mn opbouw klopt niet.

HttpError: 400 Bad Request : {"error":"partial write: field type conflict: input field \"value\" on measurement \"Temperature\" is type string, already exists as type float dropped=1"}

[mbr]Merge met het grote topic[/mbr]
toon volledige bericht
Ik ben al verder, het is gelukt om data naar influx te schrijven.
Maar nu een volgend probleem, de data komt van seriele poort, deze split ik in node red
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p463SP1nj5z9gq95Sid6swgEwz8=/%0D%0A800x/filters:strip_exif()/f/image/Pc3huozVzIhW2Jp6IxSgefuH.png?f=fotoalbum_large

Dus zorg ik dat de gesplitste data naar de juiste db gaat?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vandaag voor het eerst in weken weer een keer iets, voor mij, nieuws gemaakt in Node-RED. Ik heb sinds een paar weken 2 aquaria welke ik om en om van wisselend voer wil voorzien. Om te zorgen dat ik het niet vergeet, maar vooral het juiste voer in de juiste bak gooi heb ik een notificatie gemaakt (via Home Assistant) die laat weten welk voer in welk aquarium moet voor die dag.
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/original/4d/a5/5284cb43fc9bd7554b24dc96d1e2.png

Ik heb groen gekleurd en rood gekleurd voer.
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/original/31/84/88209cf4df39658ba70f16cae7d5.jpeg
"Herinner morgen" stopt de flow in Node-RED en resulteert in dezelfde melding 24 uur later
"Stel 30 minuten uit" spreekt voor zich denk ik
"Gedaan" accordeert de melding en wijzigt de variabele voor de volgende dag

Functie node 1
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
let aquarium = (flow.get("nextAquarium") === undefined) ? "Woonkamer" : flow.get("nextAquarium")
let voer = (flow.get("nextVoer") === undefined) ? "🟢" : flow.get("nextVoer") 
msg.data = {
    'actions': [
        {
            "action": "aquarium_skip",
            "title": "Herinner morgen",
            "icon": "sfsymbols:forward"
        },
        {
            "action": "aquarium_extend",
            "title": "Stel 30 minuten uit",
            "icon": "sfsymbols:goforward.30"
        },
        {
            "action": "aquarium_done",
            "title": "Gedaan",
            "icon": "sfsymbols:checkmark"
        }
    ],
}

msg.payload = {
    data: {
        'title':
            aquarium + ' voeren',
        'message':
            voer.substring(0, 2) + ' - ' + aquarium + ' aquarium voeren',
        'data':
            msg.data
    }
};
flow.set("nextAquarium", aquarium)
flow.set("nextVoer", voer)
return msg;

Functie node 2
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
let voer = flow.get("nextVoer")
if (voer.length > 4) {
    if (voer.match("🔴")) {
        voer = "🟢"
    }
    else if (voer.match("🟢")) {
        voer = "🔴"
    }
}

flow.set("nextAquarium", (flow.get("nextAquarium") == "Zolder") ? "Woonkamer" : "Zolder")
flow.set("nextVoer", voer.repeat(2))
return{}

Dit resulteert in bovenstaande melding, waarna het type voer in de variabele wordt verdubbeld. Als het voer 2 keer is verdubbelt wordt het gewijzigd in het andere type. Ik krijg zo dus 2 keer dezelfde kleur waarbij het aquarium wisselt en vervolgens 2 keer de andere kleur, met wisselend aquarium. Zoiets dus
code:
1
2
3
4
🟢 - woonkamer
🟢 - zolder
🔴 - woonkamer
🔴 - zolder

Disclaimer: Eventuele programmeurs zullen zien: Ik ben geen programmeur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Goedemiddag allemaal,

Ik heb momenteel thuis wat netwerkproblemen die zonder verklaarbare reden zijn ontstaan. Mijn internetprovider is dit aan het onderzoeken alleen dat duurt al een tijdje.
Kort samengevat is het probleem; Geen internetverbinding maar lokale netwerk werkt verder wel (NAS en Home Assistant) is gewoon te bereiken. Na reboot modem is het probleem weer opgelost.

Nu heb ik een simpele klik aan, klik uit schakelaar liggen en toegevoegd aan home assistent, hoe zou ik een flow kunnen maken dat bij een probleem met de internetverbinding van langer dan bijvoorbeeld 5 minuten hij het modem uitschakelt en vervolgens 1 minuut later weer inschakelt?

Het is even een noodoplossing tot het probleem opgelost is door de provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:56
Ruudstertje schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:16:
Goedemiddag allemaal,

Ik heb momenteel thuis wat netwerkproblemen die zonder verklaarbare reden zijn ontstaan. Mijn internetprovider is dit aan het onderzoeken alleen dat duurt al een tijdje.
Kort samengevat is het probleem; Geen internetverbinding maar lokale netwerk werkt verder wel (NAS en Home Assistant) is gewoon te bereiken. Na reboot modem is het probleem weer opgelost.

Nu heb ik een simpele klik aan, klik uit schakelaar liggen en toegevoegd aan home assistent, hoe zou ik een flow kunnen maken dat bij een probleem met de internetverbinding van langer dan bijvoorbeeld 5 minuten hij het modem uitschakelt en vervolgens 1 minuut later weer inschakelt?

Het is even een noodoplossing tot het probleem opgelost is door de provider.
Probeer een pagina op te halen of te pingen. Indien dat mislukt, na vijf minuten nog eens checken. Weer mislukt? Reboot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ruudstertje moet het binnen Node-RED? Voor HA heb je ook kant-en-klare scripts, bijvoorbeeld deze.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Gizz schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:34:
@Ruudstertje moet het binnen Node-RED? Voor HA heb je ook kant-en-klare scripts, bijvoorbeeld deze.
Hoeft niet perse in Node red. Duik ff in je link, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik heb node-red als docker draaien onder unraid, werkt(e) allemaal prima.

Meestal open ik een browser op een (windows) pc en connect ik naar NR, gaat goed. Ook op de iPhone (13) werkt het zo. Tot voor kort ook op de iPad... maar nu dus niet meer.

Open ik een browser naar node-red dan krijg je wel de node-red ui te zien, maar verder is alles leeg.
Normaal zie je dan wat progress bars die de flows loaden etc en uiteindelijk je tabs met je flows, maar dat krijg je dus allemaal niet te zien...

Iemand een idee waarom het ineens op de ipad niet meer werkt?

Schopje naar het grote topic

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 17-07-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-05 15:58
ga je niet naar een nieuw tabblad in NR?
heb je andere browser geprobeerd?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ik heb safari en chrome op de ipad, op beiden werkt het niet.
Je ziet alleen de zwarte balk van node red geopend, en een leeg 'canvas'. Geen tabbladen.
Ook niet de rechter 'menubalk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Borisvkr schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:55:
Ik heb node-red als docker draaien onder unraid, werkt(e) allemaal prima.

Meestal open ik een browser op een (windows) pc en connect ik naar NR, gaat goed. Ook op de iPhone (13) werkt het zo. Tot voor kort ook op de iPad... maar nu dus niet meer.

Open ik een browser naar node-red dan krijg je wel de node-red ui te zien, maar verder is alles leeg.
Normaal zie je dan wat progress bars die de flows loaden etc en uiteindelijk je tabs met je flows, maar dat krijg je dus allemaal niet te zien...

Iemand een idee waarom het ineens op de ipad niet meer werkt?

[mbr]Schopje naar het grote topic[/mbr]
Eerste waar ik aan denk is het verwijderen van de browser historie/cookies van die url. Als het op andere (ook Apple) devices wel werkt moet het wel iets op de iPad zijn zou je denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Heb ik uiteraard ook al eerste gedaan, zowel voor chrome als safari. Geen effect. Ook de hele ipad maar even hard ge-reboot. Geen effect.

Is er nog iets in de logging van NR waar ik naar kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Na een update van iOS op de iPad werkt het weer. Aan de ene kant zorgwekkend dat je als los pakket zo afhankelijk bent van andermans updates... aan de andere kant, tsja het draait in een browser. Die kunnen ook lek zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2018
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06-05 19:57
goeiedag

ik heb via node red een koppeling met siemens logo nu wou ik de terug levering van de slimme meter inlezen in node red en dit door sturen naar de siemens logo.

alleen het inlezen van de terug levering in kw naar node red krijg ik niet terecht heeft hier iemand een oplossing of een voorbeeld hoe dit te doen is

mvg

Er wordt wel war eigen inzet verwacht. Wat heb je al geprobeerd? Want verwacht je dat er gebeurd maar gebeurd niet? Etc. Hoofdletters en leestekens worden ook op prijs gesteld.

Voor nu schopje naar het grote topic

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 07-08-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylotec
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-03 09:51
Iemand die ervaring heeft met de palette "node-red-contrib-home-assistant-websocket" versie: 0.67.1?

Heb in mijn slaapkamer een Innova airco hangen. Deze heeft via HACS een integratie in HA.
Maar algemeen in het huis heb ik een KNX installatie zitten.
Nu zou ik graag via mijn KNX de airco kunnen aansturen. Dit kan niet rechtstreeks omdat het toestel geen ondersteuning heeft hiervoor.
Werk nu via Node-Red en MQTT om connectie te maken tussen HA & KNX.

Heb de meeste zaken kunnen koppelen maar struikel nu over de Set_temperature. Helaas heb ik geen programmatie ervaring waardoor ik niet verder geraak.

Heb nu deze config:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74OdCJIR6ea0crY9QxJMFA6lP5Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IWq1Ul9d6aXGOec5DU67mJMa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pxOlHddIea7XL479Yh2e1fuscE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6TRm7moL2SFFYfkW5WYLcIeW.png?f=fotoalbum_large

Via KNX krijg ik de waarde gewoon als getal maar weet niet hoe ik deze moet vertalen naar de action / call service van HA.

Bijkomend heb ik ook nog het probleem dat ik de gemeten temperatuur van de airco als string krijg, is er een makkelijke manier om deze om te vormen naar een nummer?
Heb het reeds geprobeerd met de change functie, string naar nummer zonder een voorwaarde in te stellen maar dan krijg in bizarre waardes.

-> Hier heb ik de oplossing voor gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
Iemand voor elkaar gekregen om zijn (Bosch) afzuigkap via NR aan te sturen ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:29

OcGuru

Giulietta Qv

Sinds een paar dagen doet node-red vreemd. Ik krijg flows niet meer gedeployed of hij doet er een eeuwigheid over en komt dan met 502 bad gateway melding. De Hudige flows draaien gewoon prima. Alleen als ik wijziging doet en op deploy klik. Scherm word dan even grijs (als normaal) maar hier blijft het ook bij...

Heb al een backup teruggezet van een paar dagen terug en hier treedt het probleem niet op. Dus zit hem in een node-red update of een HA update..

Zeker niemand anders last van? :P

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
En wat staat er in de logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:29

OcGuru

Giulietta Qv

Zoals het een goede log betaamt :P . Geen enkele bruikbare informatie.

Zat hem blijkbaar in de update naar HA 13.0. Deze update is later ook weer ingetrokken. :/

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylotec
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHDVOJ3NTxsipsVxaxSPd-GUVIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yUbDzpLwqpqwaoNFmAFlw5GU.png?f=fotoalbum_large

Heb helaas geen programmeer ervaring; kan er mij iemand zeggen hoe ik in de plaats van "16" een waarde kan invoegen via een payload? Zou hier een variabele waarde willen invoegen.

Via google heb ik deze gevonden;
code:
1
{"temperature" : "{{parseFloat(payload)}}"}

maar krijg dan deze melding:
HomeAssistantError: expected float for dictionary value @ data['temperature']

Heb ook deze geprobeerd;
code:
1
{ "temperature": $number(payload.event.event_response) }​​​​​

dan krijg ik deze melding: ValidationError: "action" is not allowed to be empty

Iemand die kan helpen?

[ Voor 29% gewijzigd door Mylotec op 23-08-2024 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen76
Mylotec schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 06:47:
[Afbeelding]

Heb helaas geen programmeer ervaring; kan er mij iemand zeggen hoe ik in de plaats van "16" een waarde kan invoegen via een payload? Zou hier een variabele waarde willen invoegen.

Via google heb ik deze gevonden;
code:
1
{"temperature" : "{{parseFloat(payload)}}"}

maar krijg dan deze melding:
HomeAssistantError: expected float for dictionary value @ data['temperature']

Heb ook deze geprobeerd;
code:
1
{ "temperature": $number(payload.event.event_response) }​​​​​

dan krijg ik deze melding: ValidationError: "action" is not allowed to be empty

Iemand die kan helpen?
toon volledige bericht
Geen idee waar het bij jou mis gaat, ik gebruik de 'action' node niet. Ik weet wel een andere oplossing:

Je kan dit ook via de home Assistant "call-service" node uit het node-red-contrib-home-assistant-websocket palette instellen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
[
    {
        "id": "4f1be6df4d2c0d7b",
        "type": "api-call-service",
        "z": "a56a6a84c1931173",
        "name": "set temp",
        "server": "home-assistant",
        "version": 5,
        "debugenabled": false,
        "domain": "climate",
        "service": "set_temperature",
        "areaId": [],
        "deviceId": [],
        "entityId": [
            "climate.woonkamer"
        ],
        "data": "{\"temperature\": 20}",
        "dataType": "jsonata",
        "mergeContext": "",
        "mustacheAltTags": false,
        "outputProperties": [],
        "queue": "none",
        "x": 520,
        "y": 680,
        "wires": [
            []
        ]
    }
]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylotec
harmen76 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Geen idee waar het bij jou mis gaat, ik gebruik de 'action' node niet. Ik weet wel een andere oplossing:

Je kan dit ook via de home Assistant "call-service" node uit het node-red-contrib-home-assistant-websocket palette instellen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
[
    {
        "id": "4f1be6df4d2c0d7b",
        "type": "api-call-service",
        "z": "a56a6a84c1931173",
        "name": "set temp",
        "server": "home-assistant",
        "version": 5,
        "debugenabled": false,
        "domain": "climate",
        "service": "set_temperature",
        "areaId": [],
        "deviceId": [],
        "entityId": [
            "climate.woonkamer"
        ],
        "data": "{\"temperature\": 20}",
        "dataType": "jsonata",
        "mergeContext": "",
        "mustacheAltTags": false,
        "outputProperties": [],
        "queue": "none",
        "x": 520,
        "y": 680,
        "wires": [
            []
        ]
    }
]
toon volledige bericht
Het is dat palette die ik gebruik. Sinds dat laatste update noemt dit nu action.
Zie in uw voorbeeld dat je een vaste waarde van 20 instelt? dat heb ik ook getest en het werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@harmen76
Daarom lees je de patchnotes :)
https://www.home-assistan...vice-calls-hello-actions-

Nóg geen breaking change, maar kan zomaar deprecated worden in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen76
lolgast schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:24:
@harmen76
Daarom lees je de patchnotes :)
https://www.home-assistan...vice-calls-hello-actions-

Nóg geen breaking change, maar kan zomaar deprecated worden in de toekomst
Tja, er is meer in de wereld dan alle home-assistant updates bij te houden ;)

Overigens, ik gebruik geen home-assistant nodes (meer) in node-red, dus veel problemen zal het voor mij niet geven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylotec
Kan er mij iemand zeggen hoe en of het mogelijk is om via http get een boolean te sturen naar node red?
Direct als payload?

Heb nu dit;
http://192.168.x:1880/front?msg.payload=true

maar in debug zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoOJRnmnD0PbFWFwl1E0vHaJ9h4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jk5O64zhx29MfS9GWyK2CWeS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 08:54
@Mylotec Dit kan volgens mij niet, maar het kan wel eenvoudig met een "change" node:

Input:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMvOjVW5QYSnfgphn1pPxpop9oU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y8FVeAhHPzWmHyk60aNud53v.png?f=user_large

Change node:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqfajzMyHl0uu6gOshH2CKfd8XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/53FDSI5bolxEDatxrTjB9BCj.png?f=fotoalbum_large

Ouput:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVlCOW6JWwdt_eG3qNjp5IGd8ek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XCdU60etwRTfHYJYkAei1AUD.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door tommyz op 27-09-2024 09:20 ]

Flickr

• Mylotec
tommyz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:15:
@Mylotec Dit kan volgens mij niet, maar het kan wel eenvoudig met een "change" node:

Input:

[Afbeelding]

Change node:

[Afbeelding]

Ouput:

[Afbeelding]
Bedankt, zonet even geprobeerd. bij alles wat ik binnen krijg resulteert nu in een "true".
Enig idee hoe ik hierin kan filteren dat enkel een bepaalde value voldoet?
Om al een stap verder te gaan;
http://192.168.*:1880/access?test=true
Weet er iemand hoe ik verder kan uitfilteren op "test" en vervolgens op true / false?

[ Voor 7% gewijzigd door Mylotec op 28-09-2024 01:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylotec
Mylotec schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 01:03:
[...]

Bedankt, zonet even geprobeerd. bij alles wat ik binnen krijg resulteert nu in een "true".
Enig idee hoe ik hierin kan filteren dat enkel een bepaalde value voldoet?
Om al een stap verder te gaan;
Weet er iemand hoe ik verder kan uitfilteren op "test" en vervolgens op true / false?
Heb nog wat verder zitten zoeken dmv trial and error en ben ik er geraakt!
Mocht er ooit iemand het zelfde willen doen;
Vertrekkende vanuit deze;

Moet je de change node nemen in NR;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDtI5g4kisXbatC8Ej3hYa4q5R4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fYZIEMiba9STJMlWqTDvB8Lc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpWD52_xM0CRWXUpUoZ9w_kdB3U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8rwdmIueJygHp5KlmOyy76EM.png?f=fotoalbum_tile

Met deze opstelling krijg ik mooi een boolean als payload.
Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-05 19:09
Hi allen

Gisteren heb ik de laatste versie van Node Red (4.0.3) geinstalleerd als addon van HA. Meteen begon Node Red te piepen over diverse nodes die niet goed zouden zijn geconfigureerd,. Ik kon door te klikken op elke fout de nodes aanpassen.

Maar er blijven er 2 over, en ik zou niet weten welke nodes dat zijn. Als ik op de melding klik gebeurt er niets, en ik zou niet weten hoe je deze fouten in het menu kan opsporen. Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHtZ93Qc-hI_Zdu5D4BaN6E-d1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i5UfZWOGp9Tbp2dUKYLJXQBT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Ik mis op dit moment in Node-Red (Home Assistant) de informatie wanneer er iets met een node gebeurt.
Dus het tijdstip dat bv een service aangeroepen wordt.

Wellicht een instelling maar ik kan niets vinden.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommyz
@Obelixxx
Je bedoelt de status onder de nodes? Dit kan je aan- en uitzetten.
Aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B23RvBZVKv7G0Tnhrc0fs5GldTk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UzX6pSwnzyEmaiUyOeL5YLGf.png?f=user_large

Uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8D2gA-f8PHuhPApvTQt5UsDMi4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wS4Tx8u6W1Yqx6s6wN7EpS8s.png?f=user_large

Dit kan via Settings > Show node status.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
@tommyz

Die bedoel ik inderdaad.
Die setting staat enabled maar ik zie niets helaas.
Zou dit omgevallen kunnen zijn in een recente update?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpUzFWftvodXMDcH0cgOwlIMxMs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qGb6L83tHYA6eL7O39lApz2U.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommyz
Heb je de companion app geinstalleerd? Weet niet zeker, maar wellicht dat het daardoor niet werkt.
Er was een tijdje geleden wel een update waarbij veel veranderingen zijn doorgevoerd, maar bij mij bleef alles werken.

Wat je misschien nog kan proberen:
  • Node-Red Addon opnieuw opstarten
  • Ander thema proberen
  • Updates nodes klikken in Node Red

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
tommyz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:50:
Heb je de companion app geinstalleerd? Weet niet zeker, maar wellicht dat het daardoor niet werkt.
Er was een tijdje geleden wel een update waarbij veel veranderingen zijn doorgevoerd, maar bij mij bleef alles werken.

Wat je misschien nog kan proberen:
  • Node-Red Addon opnieuw opstarten
  • Ander thema proberen
  • Updates nodes klikken in Node Red
De update fixed het issue.
Ik had dit nog nooit gedaan. Ging er eigenlijk vanuit dat dat direct met Node red update zou gebeuren.
Dom, dom, dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Met het volgende in een function node kan ik een lijstje met alle scenes in Home Assistant opvragen. In dat resultaat kan ik ook de entity_id's vinden voor elke scene.

code:
1
2
3
4
const states = global.get("homeassistant").homeAssistant.states;
msg.payload = Object.values(states).filter(e => e.entity_id.startsWith("scene."));

return msg;

Maar weet iemand of het mogelijk is om voor een scene de instellingen voor elk entity_id op te vragen, zoals brightness, kleur, etc? De definitie van de scene zeg maar. Natuurlijk zonder de scene te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:10
Ik wil mijn server dubbel gaan draaien om oa weer te kunnen upgraden (OS, NR influx ed).

Hoe kan ik nu het makkelijkst de data van mijn tcp-node ook doorsturen naar de nieuwe server?

Zo ziet hij er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aypmJmxZqX7vaIR1ly7cFrh5GfQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mkrx5TQP7VWy85TWsMdW4GHt.png?f=user_large

Ben al bezig geweest met tcp-out ( direct achter deze in-node ) en de request, maar het lukt me niet. Kan een instelling zijn maar geen idee of ik op de juiste weg zit en of het uberhaupt kan ( wat me stug lijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Gewoon een kopie van deze node verbinden met de output van de vorige node? Dus dat ze parallel worden uitgevoerd? Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@Mawlana

Weet niet of je te simpel denkt en of ik je niet begrijp :) .

Maar ben wellicht niet helemaal duidelijk geweest ook.

Er wordt wordt vanuit, bv mijn intergas ketel, data naar Node-Red server gestuurd welke het adres heeft van x.x.x.x.
Nu wil ik vanaf x.x.x.x diezelfde data ook naar een andere server doorsturen (laten aankomen) op y.y.y.y

Edit: ik kan nl niet vanaf de ketel naar meerdere servers laten sturen.
"Moet" ..... Het dus in NR doen .

[ Voor 13% gewijzigd door Wolfram55 op 29-12-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Ik ben niet bekend met de tcp-node, maar ik ging ervan uit dat de node die in je screenshot staat de node is die iets verstuurt naar een tcp-node. In dat laatste geval is het dus een kwestie van 2 nodes parallel uitvoeren.

Maar nu begrijp ik wat je bedoelt. Je ontvangt de data in nodered die je weer wil doorsturen naar een andere server. Daar kan ik vanaf m'n mobiel geen antwoord op geven helaas. Wel vind ik het een vreemde manier om een soort van redundantie in te bouwen als het afhankelijkheid is van deze server. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Mawlana schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:40:
Wel vind ik het een vreemde manier om een soort van redundantie in te bouwen als het afhankelijkheid is van deze server. :P
Och ... ieder gek z'n gebrek zeg maar :+

De server is al op leeftijd en 't (Cent)OS ook. Evenals influx, grafana en NR.
Ik gooi niet graag mijn oude schoenen weg voordat er een nieuwe server draait.
Kan een VM aanmaken op proxmox server en daar alles op mn gemak uitproberen. Het gaat nooit vlekkeloos .... nieuwe software installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
@Wolfram55 Misschien een idee om lokaal DNS te draaien? Zodat je voor je oude server (evt per service) een naam ipv een ip adres kunt gebruiken. Bijv nodered.server.lan, influx.server.lan, etc
Dan nieuwe opzetten en in je dns naampje omzetten naar nieuw ip?
Wordt alleen lastig als je ketel alleen maar ip adressen en geen naampjes aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@musicpixel

Is zeker een idee .... but .... :P

Ik wil de huidige server (nog) niet vervangen. Is een dedicated server alleen daarvoor (nucje) en zolang hij t doet doet tie t.

Wil het op een andere server draaien om daar meer mee te kunnen klooien zonder de bestaande weg te doen.

Klooien in de zin van .... influxdb een half jaartje of zo op v2 draaien ..... etc ( nu nog op 1.8.10 ).

Maar uit jouw reactie lees ik dat wat ik t liefst zou willen niet zo 123 kan ?
Ben er al lang naar op zoek en kom het ook niet echt makkelijk tegen.
Vandaar toch maar ff de vraag hier.

Edit : welke versie van influxdb draaien jullie? Is iedereen overgegaan naar V2 ? Ben ik te voorzichtig wat dat betreft. Kom die overgan hier ook niet tegen of heb ik zitten snurken ?

[ Voor 13% gewijzigd door Wolfram55 op 29-12-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:53
Ik kan in Node-RED wel binnenkomende een binnenkomend MQTT topic aanpassen en weer versturen naar MQTT (desnoods een andere MQTT server).

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
Wolfram55 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:10:
Edit : welke versie van influxdb draaien jullie? Is iedereen overgegaan naar V2 ? Ben ik te voorzichtig wat dat betreft. Kom die overgan hier ook niet tegen of heb ik zitten snurken ?
Ik zit nog op 1.7.9 (Docker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
BazemanKM schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:03:
Ik kan in Node-RED wel binnenkomende een binnenkomend MQTT topic aanpassen en weer versturen naar MQTT (desnoods een andere MQTT server).
Dat was de volgende vraag waar ik mee worstel maar wilde het niet op n hoop gooien.

Wat ik ook daarmee wil is eigenlijk hetzelfde als met TCP.

Dus de inkomende MQTT message op server 1 doorsturen naar server 2 zodat beide servers ze tegelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
BazemanKM schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:06:
[...]

Ik zit nog op 1.7.9 (Docker)
Waarom nog niet geupgrade ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
Wolfram55 schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:18:
[...]
Waarom nog niet geupgrade ?
Omdat ik het met 2.0 niet eenvoudig aan de praat kreeg.
Ben ook deels over op een andere server (van NUC naar NAS) en heb nu bijna alles in Docker op de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
Uit een sensor komt het volgende hex getal:
0000001100000001631D0000

Dit moet ik omzetten naar decimalen. Als ik alleen dit stukje (0001631D) gebruik en daar deze link voor gebruik dan krijg ik het juiste getal (90909).

Kan iemand mij in de goede richting sturen om te begrijpen welke gedeelte van "0000001100000001631D0000" ik moet gebruiken om er een hex van te maken die Node-Red begrijpt zodat ik het kan omzetten naar decimalen ofwel hoe ik daar een hex van maak die met "0x...." begint?

Naar het grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 30-12-2024 10:19 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Lijkt opgelost .... Na lange tijd _/-\o_ .

Als je maar lang genoeg blijft proberen lukt het uiteindelijk.
Ik vind het niet logisch maar het werkt iig. Na het kwartje wel. Zie onderaan :+

Wat het nu was .... iets heel sulligs. Degene die weet waarom steken aub zijn of haar handje op and tell me :9

Wat ik dus gedaan heb is het volgende.

Aan de TCP in node op sever A, waar alles gewoon binnenkomt een TCP out node gehangen. Dit al zo vaak gedaan maar goed.
Die TCP out als "connect to port at host". Niks bijzonders.

Op de andere server, server B, wederom een TCP in node op dezelfde manier geconfigureerd als server A maar als enige de "delimited by" niet ingevuld. Op server A is die ingevuld als "\n".

Toen kwam alles binnen.

En al schrijvend valt hier het kwartje geloof ik.
Op server A is de delimiter er al af gehaal dus daarom hoeft hij er op server B niet meer bij.
Klopt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:32
Node red vraagje, in Home Assistant

Situatie
Z2M
Ik ga op mijn slaapkamer een aqara switch (Aqara WXKG07LM) hangen, 2 knoppen er op, links en rechts.
En beide knoppen hebben ook nog verschillende functies. ;
single_left, single_right, single_both, double_left, double_right, double_both, hold_left, hold_right, hold_both

Hoe kies in in Node red welke functie ik zoek van de switch?

Ik gebruik momenteel een event: state in Node red. Ik krijg dan wel een lamp aan of uit als ik op een knop druk, maar kan dus geen double of left of right kiezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-05 07:06
maartend schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:05:
Node red vraagje, in Home Assistant

Situatie
Z2M
Ik ga op mijn slaapkamer een aqara switch (Aqara WXKG07LM) hangen, 2 knoppen er op, links en rechts.
En beide knoppen hebben ook nog verschillende functies. ;
single_left, single_right, single_both, double_left, double_right, double_both, hold_left, hold_right, hold_both

Hoe kies in in Node red welke functie ik zoek van de switch?

Ik gebruik momenteel een event: state in Node red. Ik krijg dan wel een lamp aan of uit als ik op een knop druk, maar kan dus geen double of left of right kiezen
In de Switch node kan je ook een andere waarde laten checken i.p.v. msg.payload,

Bijvoorbeeld msg.data.new_state.attributes.event_type
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGAJ14ncojP5veyMHIxiGaDqxGE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cCUvAXzJAJytlYXHhI9criDo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
denuz schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:13:
[...]

In de Switch node kan je ook een andere waarde laten checken i.p.v. msg.payload,

[Afbeelding]
En hoe weet die switch dan welke switch het is als in dat ik dus op die knop van die schakelaar druk? Want er wordt niet om een entity gevraagd. Dat moet de invoer zijn voor die switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
@maartend
De switch node heeft inderdaad een invoer nodig. Daar gebruik ik de events state voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtujjNAiSZim0UgHHezMVZaO-wU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nTUTX5EqV7WV3GYl776AniAx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
denuz schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:41:
@maartend
De switch node heeft inderdaad een invoer nodig. Daar gebruik ik de events state voor.
[Afbeelding]
Dacht ik al. Nu mee aan het spelen

• maartend
denuz schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:13:
[...]

[Afbeelding]
Wil je me verder helpen? Ik maak een fout in de switch. Ik gebruik dat stukje van data.new_state.enz maar er gebeurt nik. Ik heb 3 triggers gemaakt, nl single_left, double_left en hold_left maar er gebeurt niks. Dus ga ik ergens fout, maar ik zie het niet.

Dit is de ionfo van de schakelaar zelf, wat hij exposed;
Triggered action (e.g. a button click). Value can be found in the published state on the action property. It's not possible to read (/get) or write (/set) this value. The possible values are: single_left, single_right, single_both, double_left, double_right, double_both, hold_left, hold_right, hold_both.

Ik vermoed dat het het iets met dat action te maken heeft. P.s Ik zit nog wel op Z2M 1.42, dus action werkt nog wel in al mijn andere automations

• denuz
maartend schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Wil je me verder helpen? Ik maak een fout in de switch. Ik gebruik dat stukje van data.new_state.enz maar er gebeurt nik. Ik heb 3 triggers gemaakt, nl single_left, double_left en hold_left maar er gebeurt niks. Dus ga ik ergens fout, maar ik zie het niet.

Dit is de ionfo van de schakelaar zelf, wat hij exposed;
Triggered action (e.g. a button click). Value can be found in the published state on the action property. It's not possible to read (/get) or write (/set) this value. The possible values are: single_left, single_right, single_both, double_left, double_right, double_both, hold_left, hold_right, hold_both.

Ik vermoed dat het het iets met dat action te maken heeft. P.s Ik zit nog wel op Z2M 1.42, dus action werkt nog wel in al mijn andere automations
Ah, ik dacht dat je al over was naar 2.0 en je vraag daarmee te maken had. Dan klopt de msg.data waarschijnlijk niet.

Wat is de output van de events state node? Die krijg je dus te zien in de debug.

• maartend
denuz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Ah, ik dacht dat je al over was naar 2.0 en je vraag daarmee te maken had. Dan klopt de msg.data waarschijnlijk niet.

Wat is de output van de events state node? Die krijg je dus te zien in de debug.
Ik ga even kijken. En nee, ik ben dus op 1.42 blijven zitten, juist omdat die aqara schakelaars met action werken. Ik ga eens kijken hoe en wat debug werkt.

Thnx alavast

• denuz
@maartend Ik ben over naar 2.0 en gebruik dus de eerder gedeelde switch node.
De knopjes blijven natuurlijk gewoon werken onder 2.0, alleen moet je flow wat anders ingericht worden.

• maartend
denuz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Wat is de output van de events state node? Die krijg je dus te zien in de debug, niet dat ik daar iets mee kan. Ik wil ook over naar 2.o, maar dan moet ik al mijn actions overzetten en dat wil ik doen in node red
Ik krijg dit in mijn debug te zien;
object
entity_id: "sensor.schakelaar_sk_action"
old_state: object
state: "left"
attributes: object
action: "left"
battery: 100
device_temperature: 22
linkquality: 96
power_outage_count: 17
voltage: 3235
icon: "mdi:gesture-double-tap"
friendly_name: "Schakelaar_SK Action"
last_changed: "2025-02-20T10:04:19.608583+00:00"
last_reported: "2025-02-20T10:04:19.608583+00:00"
last_updated: "2025-02-20T10:04:19.608583+00:00"
context: object
id: "01JMHD1ERRR4P0DMD29NFS0TDM"
parent_id: null
user_id: null

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 20-02-2025 11:06 ]

• denuz
maartend schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:06:
[...]

Ik krijg dit in mijn debug te zien;
object
old_state: object
state: "left"
attributes: object
action: "left"
battery: 100
device_temperature: 22
linkquality: 96
power_outage_count: 17
voltage: 3235
icon: "mdi:gesture-double-tap"
friendly_name: "Schakelaar_SK Action"
last_changed: "2025-02-20T10:04:19.608583+00:00"
last_reported: "2025-02-20T10:04:19.608583+00:00"
last_updated: "2025-02-20T10:04:19.608583+00:00"
context: object
id: "01JMHD1ERRR4P0DMD29NFS0TDM"
parent_id: null
user_id: null
toon volledige bericht
In de debug kun je het path naar: state: "left" direct kopieren. Dit path gebruik je in de switch.

• maartend
denuz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:07:
[...]

In de debug kun je het path naar: state: "left" direct kopieren. Dit path gebruik je in de switch.
Aha, gevonden

Ik krijg dit ; payload.old_state.state

En het is gelukt. Thnx man. Dat path copeieren snap ik nu, en zo kan ik ook de state kopieren

[ Voor 67% gewijzigd door maartend op 20-02-2025 11:22 ]

• denuz
maartend schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Aha, gevonden

Ik krijg dit ; payload.old_state.state

En het is gelukt. Thnx man. Dat path copeieren snap ik nu, en zo kan ik ook de state kopieren
old state lijkt mij niet te kloppen. dat is denk ik de vorige status ;).

Dus dan zou het eerder worden payload.state. Voor de rest zou ik je aanraden om goed gebruik te maken van de debugs. Daar staat immers in welke info naar je switch node gaat en welke info je wil gebruiken.
Als je nog wat voorbeelden zoekt kan je hier kijken.

• maartend
denuz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:31:
[...]

old state lijkt mij niet te kloppen. dat is denk ik de vorige status ;).

Dus dan zou het eerder worden payload.state. Voor de rest zou ik je aanraden om goed gebruik te maken van de debugs. Daar staat immers in welke info naar je switch node gaat en welke info je wil gebruiken.
Als je nog wat voorbeelden zoekt kan je hier kijken.
Het is uityeindelijk dit ; payload.new_state.attributes.action
En het werkt nu helemaal.

Echt thnx

En idd, nu weet ik hoe debug echt handig kan zijn en dus goed te gebruiken

Nog een vraag ; gezien er action wordt gebruikt in deze flow, kan ik dan beter op 1.42 blijven?

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 20-02-2025 11:35 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

maartend schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:32:
[...]
Nog een vraag ; gezien er action wordt gebruikt in deze flow, kan ik dan beter op 1.42 blijven?
Dat hoeft niet. Als je de actions wilt blijven gebruiken kun je dat in Z2M 2.0 weer aanzetten met het onderste vinkje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qx5ePE4a3lzy7zYPrhC_3Ue6v0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z3rfzTGLYab5APxGpfMJTw2Z.png?f=fotoalbum_large

Op 1.42 blijven hangen zou ik niet doen. Dan loop je veel ondersteuning mis van nieuwe zigbee-devices die bij toekomstige releases nog toegevoegd worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 20-02-2025 11:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• maartend
Gizz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Dat hoeft niet. Als je de actions wilt blijven gebruiken kun je dat in Z2M 2.0 weer aanzetten met het onderste vinkje:

[Afbeelding]

Op 1.42 blijven hangen zou ik niet doen. Dan loop je veel ondersteuning mis van nieuwe zigbee-devices die bij toekomstige releases nog toegevoegd worden.
Sorry, aanvulling. Ik heb nog een heel zooi automations en triggers die met action werken. En toen ik omhoog ging naar 2.0 en de vinkjes goed had gezet, werkte eea toch niet. Een situatie die ik wil voorkomen.
Maar eerst stonden mijn automations allemaal in yaml, die wil ik nu dus omzetten naar NodeRed en hopen dat zo de fout er uit gaat die zorgde voor bovenstaande probleem. Maar daar ga ik achterkomen als ik alles naar NR heb overgezet

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 20-02-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2018
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06-05 19:57
Goedemiddag

Ik ben bezig met een kwh-meter van home wizard uit te lezen via node-red, en deze informatie door te struren naar Siemens LOGO.

Nu krijg ik via get http de waardes van kwh-meter wel in node-red.

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de bijv 1 waarde ( de spanning bijvoorbeeld) als aneloge waarde te versturen naar node red.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihXG0Lwr8K93T_uitr12uyXZDnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0WD9FqIzoMS5k9L8x6WgF43.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee hoe dit te doen is. Heb al meerdere dingen geprobeerd en forums bezocht, maar tot nu toe niet gelukt.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-05 00:40
Robin2018 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:51:
Goedemiddag

Ik ben bezig met een kwh-meter van home wizard uit te lezen via node-red, en deze informatie door te struren naar Siemens LOGO.

Nu krijg ik via get http de waardes van kwh-meter wel in node-red.

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de bijv 1 waarde ( de spanning bijvoorbeeld) als aneloge waarde te versturen naar node red.

[Afbeelding]

Heeft iemand een idee hoe dit te doen is. Heb al meerdere dingen geprobeerd en forums bezocht, maar tot nu toe niet gelukt.

Mvg
Als je gaat anonymiseren moet je het wel overal doen ;)
Vervolgens denk ik dat je er json node achter moet zetten zodat er bij payload 'object' komt te staan ipv string, of uit mijn hoofd de http node kun je ook aangeven dat je json verwacht.
Vervolgens kun je dan iets met de waardes doen bijv door msg.payload.active_voltage_v te gebruiken
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste